• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 17:02
Arator schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Is er nergens in Nederland een station dat langs 2 kanten van het spoor een perron heeft? Ik denk dan vooral aan kopsporen die wel eens als een U omringd worden door perron.

Zandvoort heeft het, omdat het zo druk is met strandgasten (F1 gasten) om het in- en uitstappen te bevorderen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:27
Pizza_Boom schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:12:
[...]
Als je ergens regelmatig komt wel ja. Ik heb echter geen flauw idee wat de uitstapzijde op Geldermalsen spoor 4 zou moeten zijn. Nou heb ik een vermoeden omdat ik toevallig weet dat Gelderlmalsen een eilandstation is (ik ben er 1x geweest), maar ieder ander willekeurig station in Nederland waar ik niet met regelmaat kom/kwam, daarvan zou ik het echt niet weten.
Geldermalsen is inmiddels meer dan alleen een eilandperron en heeft nu 5 sporen met een perron (ok, ok, op dit specifieke moment nog 4, maar als de komende werkzaamheden afgerond zijn, zijn het er 5).

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:05

Get!em

Oh die ja!

Metrolijn D/E heeft het op middelste spoor op Rotterdam centraal. Bovendien beslist die pas op laatste 500m welk spoor die krijgt.

Willen ze met NS stations ook niet meer naar dat dynamische systeem? Zoals ook bij Schiphol bijv, waar in de laatste km besloten wordt welk spoor/perron?

Voor blinden en slechtzienden is dat op Schiphol echt een onhandige situatie omdat het vaak ook niet omgeroepen wordt. Dus bij uitstappen hebben ze geen idee. Bij instappen trouwens ook: De dynamische lengte van de trein en de dynamische stopplek ook niet handig. Heb al vele slechtzienden daar geholpen met het begeleiden naar de juiste deur.

• EDIT
Schiphol is een uitzondering vanwege het aantal treinen dat daar afgehandeld moet worden op beperkte infrastructuur. Dat blijft voor zover ik weet ook de enige locatie waar dat systeem gebruikt wordt.

• Intercity
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-09 19:40
LordSinclair schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Zandvoort heeft het, omdat het zo druk is met strandgasten (F1 gasten) om het in- en uitstappen te bevorderen.
Ha ook echt Spoor/Perron 10 en Spoor/Perron 20. Ook geen verkeerde constructie om in de toekomst te hanteren drukke stranddagen. Uitstapzijde en instapzijde :)
Plattegrond ziet er wel grappig uit ook: https://www.ns.nl/station...voort-aan-zee/plattegrond

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:01

BazzH

Kei-goed...

LordSinclair schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Dat is speciaal gedaan voor de F1 inderdaad. Neem aan dat het de komende jaren gewoon zo blijft, want F1 komt in ieder geval t/m 2023 terug. Hadden ze overigens al veel eerder moeten doen, want op drukke stranddagen was het op bepaalde tijden op Zandvoort al onprettig druk op het perron en gewoon té druk als er dan ook nog eens een trein met een nieuwe lading wat latere strandgasten binnenkwam. Maar nu was er waarschijnlijk pas geld om het te doen.

Think smart........ Act stupid........

• Dolan
  • Laatst online: 16:03
[knip] nog een pagina niet gezien, mag weg [/knip]

[Voor 91% gewijzigd door Dolan op 16-08-2021 10:10]

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:54
BazzH schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:41:
[...]

Dat is speciaal gedaan voor de F1 inderdaad. Neem aan dat het de komende jaren gewoon zo blijft, want F1 komt in ieder geval t/m 2023 terug. Hadden ze overigens al veel eerder moeten doen, want op drukke stranddagen was het op bepaalde tijden op Zandvoort al onprettig druk op het perron en gewoon té druk als er dan ook nog eens een trein met een nieuwe lading wat latere strandgasten binnenkwam. Maar nu was er waarschijnlijk pas geld om het te doen.
Er was helemaal geen geld, het dossier Zandvoort F1 is een drama... ik wens dan ook iedereen succes die met de trein gaat en degene die moeten werken op die dagen }:O

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

ArcticWolf schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:40:
[...]

Er was helemaal geen geld, het dossier Zandvoort F1 is een drama... ik wens dan ook iedereen succes die met de trein gaat en degene die moeten werken op die dagen }:O
Ah, dus ook hier is veel beloofd en niet waargemaakt?
Ik meen dat er vol bombarie is afgekondigd dat we in Zandvoort klaar zijn voor 12 treinen per uur door aanpssing van de onderstations of het plaatsen van extra onderstations. Nou, dan ga ik even uit van 6 treinen per uur in beide richtingen en 1 per 10 minuten is tegenwoordig niet gek meer.

En we waren er in 2020 klaar voor, dus nu in 2021 moet het gewoon "kat in het bakkie" zijn toch? Wat kan daar nou misgaan? Ze roepen zelfs over Sprinters met 12 bakken.

• ArcticWolf
BazzH schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Ah, dus ook hier is veel beloofd en niet waargemaakt?
Ik meen dat er vol bombarie is afgekondigd dat we in Zandvoort klaar zijn voor 12 treinen per uur door aanpssing van de onderstations of het plaatsen van extra onderstations. Nou, dan ga ik even uit van 6 treinen per uur in beide richtingen en 1 per 10 minuten is tegenwoordig niet gek meer.

En we waren er in 2020 klaar voor, dus nu in 2021 moet het gewoon "kat in het bakkie" zijn toch? Wat kan daar nou misgaan? Ze roepen zelfs over Sprinters met 12 bakken.
Technisch is het mogelijk om 12 treinen per uur te rijden, daar is dan ook alles mee gezegd. Ze hebben wat extra doorverbindingen gemaakt om de thermische belasting beter te verdelen over het net. Er gaan idd SLT12 rijden.

Er was geen geld, het mocht niks kosten, etc... toen waren er wat managers bij NS en ProRail die het wel "even" gingen regelen, wat dossiers in elkaar geprutst en "klaar". Ze waren alleen even vergeten dat dergelijke projecten wel degelijk geld vereisen en dat er ook nog zoiets bestaat als spoorwegveiligheid, bijstuursituaties, onverwachte gebeurtenissen en IL&T.

We gaan wel even van een halte met enkele duizenden reizigers per dag naar een station met enkele tienduizenden tot honderdduizend reizigers per dag. Je kan niet zomaar treinen opschalen en de rest van het integrale gedeelte wegwuiven.

[Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 16-08-2021 11:02]

• Intercity
Lijkt me sowieso al een behoorlijk ingewikkeld capaciteitsding op een kopstation met geen extra ruimte. De routes waar dat normaal op rijdt zijn doorgaande routes of langs grotere stations met overwegend extra sporen of uitvalmogelijkheden, voor zover ik weet.

Als je materieel op Zandvoort faalt op enigerlei manier moet je het of ter plekke oplossen of wegslepen naar Haarlem. (Geen idee of dat kleine stuk wat drie sporen heeft net voor het station opstelwaardig is voor een locomotief of om eventueel falend materieel rap weg te kunnen slepen/neer te zetten zodat je maar heel kort in de knel zit :P )

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:45
Als je opmerkingen maakt over dergelijke zaken, en het begint bij sommige :7 door te dringen, dan worden er op het laatste moment draaiboeken in elkaar gestoken. En dan zal je zien, dat ze niet nodig zijn. Maak je geen rampscenario's, dan is het
het ene gestuntel na het andere.
Iets met Murphy ofzo :P

Althans zo gaat het toch in België

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pizza_Boom schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:12:
[...]
Als je ergens regelmatig komt wel ja.
Mijn punt is dat NS dit weet, dus om in de app te zetten "uitstapzijde onbekend" slaat echt helemaal nergens op. Dat is een feature die nog niet compleet is. Daar is iets in de de sprint niet goed gegaan. Het team dat de UI moest doen was eerder klaar dan het team dat de backend doet of zo.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

ArcticWolf schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Technisch is het mogelijk om 12 treinen per uur te rijden, daar is dan ook alles mee gezegd. Ze hebben wat extra doorverbindingen gemaakt om de thermische belasting beter te verdelen over het net. Er gaan idd SLT12 rijden.

Er was geen geld, het mocht niks kosten, etc... toen waren er wat managers bij NS en ProRail die het wel "even" gingen regelen, wat dossiers in elkaar geprutst en "klaar". Ze waren alleen even vergeten dat dergelijke projecten wel degelijk geld vereisen en dat er ook nog zoiets bestaat als spoorwegveiligheid, bijstuursituaties, onverwachte gebeurtenissen en IL&T.

We gaan wel even van een halte met enkele duizenden reizigers per dag naar een station met enkele tienduizenden tot honderdduizend reizigers per dag. Je kan niet zomaar treinen opschalen en de rest van het integrale gedeelte wegwuiven.
PR-technisch zit het wel snor. Net bij 538 een item over "NS + Zandvoort":
- 300 man extra personeel
- reserve treinen die klaar zouden staan
- op bepaalde tijden iedere 5 minuten een trein
- extra lange treinen (12 bakken werd dus inderdaad genoemd)
- ondanks minder bezoekers blijft bovenstaande ongewijzigd

Ze noemden zelfs de naam van "de verantwoordelijke", maar die ben ik natuurlijk alweer kwijt. Bert nogwat, geloof ik.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:09
BazzH schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:11:
[...]
Ze noemden zelfs de naam van "de verantwoordelijke", maar die ben ik natuurlijk alweer kwijt. Bert nogwat, geloof ik.
Groenewegen?
(Ze zullen het Meerstadt toch niet achteraf in de schoenen schuiven, wel? :) )

• ArcticWolf
BazzH schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:11:
[...]

PR-technisch zit het wel snor. Net bij 538 een item over "NS + Zandvoort":
- 300 man extra personeel
- reserve treinen die klaar zouden staan
- op bepaalde tijden iedere 5 minuten een trein
- extra lange treinen (12 bakken werd dus inderdaad genoemd)
- ondanks minder bezoekers blijft bovenstaande ongewijzigd

NS heeft inderdaad wat verantwoordelijkheden op zich genomen, maar ja... het is maar de vraag of dat juridisch wel mogelijk is.

Zoals een collega van mij laatst zei; er is dus een kans dat het goed gaat :+ (en dan is er dus niks aan de hand)

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:20

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

EDIT schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

Geldermalsen is inmiddels meer dan alleen een eilandperron en heeft nu 5 sporen met een perron (ok, ok, op dit specifieke moment nog 4, maar als de komende werkzaamheden afgerond zijn, zijn het er 5).
Ik stond gisteren wel even raar te kijken toen ik uitstapte zeg! Het hele station ligt op de schop en is één grote bouwkeet. Op de terugweg was het ook even zoeken hoe ik nou op het juiste perron moest komen. Wel is die tunnel naar de bus wat fijner dan die loopbrug, ik ben benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien als het klaar is.

Maar waarom heeft de sprinter richting Utrecht nou nog steeds een stop van 7 minuten i.p.v. meteen weer te vertrekken? Er is in die 7 minuten geen IC meer voorbijgekomen waar op gewacht moest worden, plus dat de sprinter nu zijn eigen spoor heeft.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bvk schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:34:
[...]

Maar waarom heeft de sprinter richting Utrecht nou nog steeds een stop van 7 minuten i.p.v. meteen weer te vertrekken? Er is in die 7 minuten geen IC meer voorbijgekomen waar op gewacht moest worden, plus dat de sprinter nu zijn eigen spoor heeft.
Als het goed is komt de 800 voorbij een minuut voordat de 6900 vertrekt.

De 6900 zou voor de 800 uit kunnen, maar dan verlies je de overstap vanuit Dordrecht.

Open Source landkaart

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21-09 17:14

JT

VETAK y0

Vandaag vertraging, wil ik geld terugvragen. Nog nooit gedaan. Waarom moet ik ook mijn adresgegevens en geboortedatum opgeven :X Is hier daadwerkelijk een doel voor of is het vooral data harvesting??

Gister in de trein op Amersfoort Centraal stond er zo een oude dubbeldekker. Allemaal groen-witte zakken erin, kabels door de coupes. Waar ik later uitstapte kwam die trein aan, vlak na ons. Dus ik er naartoe om te vragen wat ze aan het doen zijn. "We zijn aan het rijden" :') Dus ik vraag "Zijn jullie het spoor aan het testen" want hij keek naar het spoor/onderstel. "Onder andere" :') :') Ben weer weggegaan. Iemand die het mij kan verhelderen? :P

• LordSinclair
JT schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:52:
Iemand die het mij kan verhelderen? :P
In de dienstregeling 2020 zijn er diensten voor het DDZ-IV en diensten voor DDZ-VI. Van het DDM-1 worden de drie diensten in de serie 3400 (Haarlem - Alkmaar) overgenomen. In de serie 1600 (Schiphol - Enschede) zal een omloop DDZ ingezet gaan worden. Op 3 december 2020 worden uit voorzorg alle diensten van het DDZ geschrapt, nadat er klachten over trillingen zijn gemeld bij hogere snelheden in de rijtuigen ABvk. Onderzoek naar de trillingen heeft geen duidelijke oorzaak naar voren gebracht. Ander materieel vervangt het DDZ tot dat de oorzaak duidelijk is.

In de dienstregeling 2021 zijn er tot het wijzigingsblad van juni 2021 geen diensten opgenomen voor de 49 stammen als gevolg van het onderzoek naar de trillingen in de rijtuigen van het type ABvk. Ander materieel zullen de diensten vervangen.

• Haribo112
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 16:12
Die zakken dienen dan zeker als gewicht om een lading passagiers te simuleren?

• Crossfire1987
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 17-09 20:19
Haribo112 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:31:
Die zakken dienen dan zeker als gewicht om een lading passagiers te simuleren?
Klopt de zakken dienen ervoor passagiers te simuleren

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:33
Ik lees zojuist dit bericht waarin wordt gesteld dat tijdens de race in Zandvoort er zoveel materieel en machinisten ingezet moeten worden voor de 5-minutendienstregeling dat dan ten koste zou gaan van de andere treinen elders waardoor er nog verschillende plaatsen nog maar 2x per uur wordt gereden.
https://www.nu.nl/binnenl...n-op-andere-plaatsen.html

In hoeverre is dit waar, of is dit artikel erg overdreven?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
Onbekend schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:19:
Ik lees zojuist dit bericht waarin wordt gesteld dat tijdens de race in Zandvoort er zoveel materieel en machinisten ingezet moeten worden voor de 5-minutendienstregeling dat dan ten koste zou gaan van de andere treinen elders waardoor er nog verschillende plaatsen nog maar 2x per uur wordt gereden.
https://www.nu.nl/binnenl...n-op-andere-plaatsen.html

In hoeverre is dit waar, of is dit artikel erg overdreven?
https://nieuws.ns.nl/ns-u...g-voor-formule-1-weekend/

PVoutput

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Specifiek (van SOMDA), deze treinenseries worden opgeheven:

1600 Amf-Shl (za-zo)
11600 Amf-Shl (za-zo)
2000 Ut-Gvc (vr-za-zo)
2800 Ut-Rtd (za-zo)
3100 Shl-Nm (vr-zo)
5500 Ut-Brn (zo, 1x/u)
5700 Ut-Hfd (za-zo)
28300 Ut-Utm (zo)
En daarnaast de spitstreinen 6200, 6500, 6800, 7700, 8900, 15600 op de vrijdag.

Een paar daarvan begrijp ik niet, ik neem aan dat alles naar Zandvoort met SLT of SNG rijdt, waarom schrap je dan IC diensten. Is dat alleen voor het personeel vrij te maken?
En een 3100 schrappen, dat gaat niet betekenen dat de 3000 opeens twee keer zo lang rijdt. Ik denk dat er wel wat drukke treinen zullen rijden dat weekend+vrijdag.

Open Source landkaart

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20:11

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maasluip schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:40:
Specifiek (van SOMDA), deze treinenseries worden opgeheven:

1600 Amf-Shl (za-zo)
11600 Amf-Shl (za-zo)
2000 Ut-Gvc (vr-za-zo)
2800 Ut-Rtd (za-zo)
3100 Shl-Nm (vr-zo)
5500 Ut-Brn (zo, 1x/u)
5700 Ut-Hfd (za-zo)
28300 Ut-Utm (zo)
En daarnaast de spitstreinen 6200, 6500, 6800, 7700, 8900, 15600 op de vrijdag.

Een paar daarvan begrijp ik niet, ik neem aan dat alles naar Zandvoort met SLT of SNG rijdt, waarom schrap je dan IC diensten. Is dat alleen voor het personeel vrij te maken?
En een 3100 schrappen, dat gaat niet betekenen dat de 3000 opeens twee keer zo lang rijdt. Ik denk dat er wel wat drukke treinen zullen rijden dat weekend+vrijdag.
Ook leuk als je vanuit Gelderland naar Schiphol moet dat weekend dus.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• inhico
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:52
Worden de kosten daarvoor door de GP-organisatie betaald?

...

• dennistd
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:08
inhico schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:10:
Gezien de hoeveelheid reizigers, waarvan een groot deel normaal gesproken niet met de trein reist en dus een los kaartje koopt, denk ik dat NS er niet heel slecht uit komt hoor.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 19:35
Uit nieuwsgierigheid, wat gebeurt er als het treinverkeer van en naar Zandvoort halverwege de dag langdurig stil komt te liggen door een calamiteit, bijvoorbeeld een ontspoorde trein? Die hele mensenmassa afvoeren met bussen lijkt me een logistieke nachtmerrie.

• Trenchdog
  • Registratie: december 2002
  • Nu online
Met een sein-/wisselstoring, defecte trein, stroomstoring of versperring van het spoor zullen de mensen geduld moeten hebben. Vermoedelijk ook de reden waarom er extra storingspersoneel achter de hand wordt gehouden om problemen zo snel mogelijk te verhelpen.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 19:35
Trenchdog schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:48:
Met een sein-/wisselstoring, defecte trein, stroomstoring of versperring van het spoor zullen de mensen geduld moeten hebben.
Moet je potentieel lang geduld hebben. ;) Laatst lag het treinverkeer in Noord-Groningen er 34 uur uit na een ontsporing: https://www.rijdendetrein...fzijl-groningen-eemshaven.

Ach, we kunnen altijd het circuit als airstrip gebruiken en de Zandvoort Airlift opzetten. :+

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NMH schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:45:
Uit nieuwsgierigheid, wat gebeurt er als het treinverkeer van en naar Zandvoort halverwege de dag langdurig stil komt te liggen door een calamiteit, bijvoorbeeld een ontspoorde trein? Die hele mensenmassa afvoeren met bussen lijkt me een logistieke nachtmerrie.
Ik denk dat er dan inderdaad heel veel bussen naar Haarlem gaan rijden.
En anders dan wandel je maar dat stukje. Dat zal vast sneller gaan dan op NS/Prorail wachten om een verstoring op te lossen. O-)

Open Source landkaart

• ArcticWolf
inhico schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:10:
Nee
Lopen vanaf Haarlem waarschijnlijk, is niet helemaal duidelijk }:O

• Kalentum
Was er een aantal jaren niet zo iets op koninginnedag? Dat er een trein strandde bij Amsterdam Centraal en mensen over het spoor gingen lopen en de ME het station afsloot? Dikke chaos

Edit geklooi met noodremmen dus
Wikipedia: Koninginnedag 2001

[Voor 10% gewijzigd door Kalentum op 23-08-2021 19:33]

PVoutput

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:14
Kalentum schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:31:
[...]

Was er een aantal jaren niet zo iets op koninginnedag? Dat er een trein strandde bij Amsterdam Centraal en mensen over het spoor gingen lopen en de ME het station afsloot? Dikke chaos

Edit geklooi met noodremmen dus
Wikipedia: Koninginnedag 2001
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat machinisten noodremmen uit kunnen schakelen of overbruggen, om dit soort grappen en grollen van mensenmassa's te voorkomen.
Klopt dit??

• EDIT
Op al het NS-materieel (muv SGM, maar dat is binnenkort allemaal buiten dienst) kan inmiddels een noodremtrekking overbrugd worden of wordt er bij een noodremtrekking slechts een melding naar de machinist gestuurd die daarop binnen een x aantal seconden dient te reageren (accepteren door te remmen of af te wijzen). Reageert de machinist niet, dan zal de trein alsnog zelf remmen.

• AllInOneNerd
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 18:34
Hier een fragment waar de noodrem buitendienst word gesteld: YouTube: In het spoor van...NS - Aflevering 8 (SBS)

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

• EDIT
Dat is specifiek bij voetbaltreinen omdat je daar absoluut niet stil mee wil komen te staan (met als risico dat baldadige fans de deuren zelf gaan openen en het spoor op lopen). Daar zijn echter veel meer veiligheidsmaatregelen van kracht om alles in goede banen te leiden. In plaats van de noodrem is er bijvoorbeeld op elk balkon iemand aanwezig die in verbinding staat met een tweede persoon in de cabine (die dus een soort van menselijke noodrem speelt voor als het echt mis gaat).
Dat soort treinen worden echter nog maar zelden gereden. Wel is er de reguliere aan- en afvoer naar bijvoorbeeld evenementenstations als Rotterdam Stadion, maar dat gaat om reguliere extra treinen en bestaande treinen die extra stoppen.

[Voor 19% gewijzigd door EDIT op 24-08-2021 09:52]

• AW_Bos
  • Laatst online: 20:25

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Maasluip schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:05:
[...]

En anders dan wandel je maar dat stukje. Dat zal vast sneller gaan dan op NS/Prorail wachten om een verstoring op te lossen. O-)
Is maar een ruim anderhalfuurtje O-)

Waar ga je heen?

• Intercity
Maasluip schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:05:
[...]

Als fietsverhuurbedrijf geen verkeerd idee als ze wat over hebben om een paar vrachtwagens met fietsen klaar te zetten in de buurt van Haarlem :P

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 20:06
Gevalletje edgecase:

Ik kom net om 06:32 binnen op station Eindhoven Centraal (ze hebben er 2 ton voor betaald, dan zal ik het zo noemen ook!) vanuit Den Bosch, hier ben ik met dalvoordeel ingecheckt.
Op station Eindhoven zitten de faciliteiten buiten de OV-chipkaart poortjes.

Als ik nu uitcheck, bij de Broodzaak wat haal en weer incheck, betaal ik dan vol tarief? Geen zin om te proberen, want ik ben gierig. :D
De Kiosk e.d. op het perron zijn nog niet open, dus eigenlijk heb ik als reiziger geen andere keuze.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• AllInOneNerd
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 18:34
Maarten_E schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 06:35:
Gevalletje edgecase:

Ik kom net om 06:32 binnen op station Eindhoven Centraal (ze hebben er 2 ton voor betaald, dan zal ik het zo noemen ook!) vanuit Den Bosch, hier ben ik met dalvoordeel ingecheckt.
Op station Eindhoven zitten de faciliteiten buiten de OV-chipkaart poortjes.

Als ik nu uitcheck, bij de Broodzaak wat haal en weer incheck, betaal ik dan vol tarief? Geen zin om te proberen, want ik ben gierig. :D
De Kiosk e.d. op het perron zijn nog niet open, dus eigenlijk heb ik als reiziger geen andere keuze.
Zo lang je binnen 35 minuten weer terug incheckt telt het gewoon als overstap en blijf je in het zelfde tariefsysteem

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
De volgende onbewaakte NABO-overweg die ik bezocht heb. Deze zit vlakbij de Nemelaerweg bij Oisterwijk.

Toch best bijzonder om zulke overweggetjes te zien, bestaande uit hekjes en een simpel metalen looppad over de sporen.

Waar ga je heen?

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Net terug uit Frankrijk (Dordogne). Geen spoor-gerelateerde foto's dit keer, maar wel wat overwegen daar meegemaakt.

Valt me op dat daar midden door dorpen gewoon onbewaakte spoorwegovergangen zijn. Alleen een bordje dat er een spoorovergang is....

Nou zien die spoorlijnen (ze waren allemaal enkelspoors en zonder wasleiding) er vaak wel uit alsof ze lopen van Nergenshuizen naar Naamloosgehucht, met hooguit een extra stop in Boerenkoolstronksteradeel ofzo, en waar de laatste trein ongeveer in 1950 is gepasseerd, maar toch.

In Nederland zou je dit zo never nooit niet zien, dan heb je meteen een hoop ophef. Dit soort overwegen zie je hier alleen in de polder, in bossen etc. Niet midden in een dorp...

Virussen? Scan ze hier!

• anboni
  • Laatst online: 20:26
wildhagen schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:54:
In Nederland zou je dit zo never nooit niet zien, dan heb je meteen een hoop ophef. Dit soort overwegen zie je hier alleen in de polder, in bossen etc. Niet midden in een dorp...
Kom eens in Hoge Zwaluwe kijken, zou ik zeggen ;)

https://www.socialcooling.com/

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
anboni schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:18:
[...]

Kom eens in Hoge Zwaluwe kijken, zou ik zeggen ;)
Daar zie ik tenminste nog een AHOB-installatie en een knipperlicht staan via Streetview. In Frankrijk zelfs dat niet eens. Je zag alleen de overgang zelf, en 100 meter ervoor een bord ofzo, that's it.

Virussen? Scan ze hier!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18:45
wildhagen schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:21:
[...]

Daar zie ik tenminste nog een AHOB-installatie en een knipperlicht staan via Streetview. In Frankrijk zelfs dat niet eens. Je zag alleen de overgang zelf, en 100 meter ervoor een bord ofzo, that's it.
Ff net buiten t dorp kijken, zoutendijk of moerseweg ;-)
Richting Moerdijk heb je ook nog een paar van die overwegen liggen zonder beveiliging. Hier in de Rotterdamse haven stikt het er van.
Maargoed ncbg, rijden op zicht. Gaat eigenlijk weinig fout en als het fout gaat zijn de consequenties meestal niet zo groot.
Zo’n zelfde overweg op de vrije baan is natuurlijk een heel ander risico

@AW_Bos blijft bizar dat we dat soort NABO’s nog hebben.. wij moeten ervoor naar het railcenter om taak eigen veiligheid te halen om over te mogen steken terwijl we regelmatig/bijna dagelijks buiten komen en bekend zijn met de risico’s, maar we laten wel iedereen daar zo vrij oversteken..

[Voor 17% gewijzigd door ExiZTeNcE op 29-08-2021 11:38]

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• Dolan
  • Laatst online: 16:03
AW_Bos schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:12:
De volgende onbewaakte NABO-overweg die ik bezocht heb. Deze zit vlakbij de Nemelaerweg bij Oisterwijk.

[Afbeelding]
Toch best bijzonder om zulke overweggetjes te zien, bestaande uit hekjes en een simpel metalen looppad over de sporen.
Vreselijk onding. Al meerdere keren mogen remmen en tyfoneren daar. Wat mij betreft mag die opgeheven worden of vervangen door een AHOB o.i.d.

• EDIT
Ik tyfoneer er tegenwoordig vrijwel standaard overdag op mooie dagen. Al helmaal sinds de plaatsing van de hekken daar is er helemaal geen enkel overzicht meer en moet je het hebben van een hoofd dat toevallig vanachter of boven het hek uitkomt, waar je eerder de mensen eerder nog wel kon zien staan.
Je ziet ook vaak dat mensen dan wel de trein van de ene kant zien aankomen, maar vervolgens niet meer de andere kant op kijken. Met de IC Den Haag - Eindhoven die ik daar vaak rij is dat zwaar irritant, aangezien de treinen elkaar vlak bij die plek kruisen. Al meerdere malen gehad dat de mensen begonnen met oversteken nadat de trein uit de tegenovergestelde richting gepasseerd was, zo vlak voor mijn trein die vanaf de andere kant kwam.
Nee, geen fijne oversteekplek. Van mij mag dat hele pad wel opgeheven worden.

• VirinR
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 17:43
Even twee vragen voor diegenen die vaak met de Intercity Direct reizen op het traject Rotterdam Centraal - Schiphol:
  1. Zijn er genoeg zitplekken in de spits?
  2. Is er vaak vertraging op dit traject?

• EDIT
@VirinR
1. Hangt af van de specifieke trein. Voor covid waren er een aantal treinen die uitpuilden. Deze reden gepland dan ook met de langst mogelijke samenstelling, maar zelfs dat was niet genoeg. Een kwartier eerder of later kan veel helpen. Daarnaast zijn er treinen die beginnen op Rotterdam, daar heb je, zeker als je iets eerder op het station bent, genoeg kans op een zitplaats.
Ik ga dan uiteraard wel uit van de situatie vóór covid. Het is koffiedikkijken voor hoe het gaat zijn vanaf morgen met het aantal reizigers.

2. Vaker dan op het normale treinnet, maar alsnog is de reizigerspunctualiteit redelijk. Het aantal reizigers dat binnen 5 minuten van de geplande aankomsttijd aankwam lag afgelopen jaar op ongeveer 91,5% voor specifiek Rotterdam - Schiphol. Voor meer details, zie https://kpi.prorail.nl/re...it_HSL?spec=hsl05&lang=nl

• VirinR
EDIT schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:40:
@VirinR
1. Hangt af van de specifieke trein. Voor covid waren er een aantal treinen die uitpuilden. Deze reden gepland dan ook met de langst mogelijke samenstelling, maar zelfs dat was niet genoeg. Een kwartier eerder of later kan veel helpen. Daarnaast zijn er treinen die beginnen op Rotterdam, daar heb je, zeker als je iets eerder op het station bent, genoeg kans op een zitplaats.
Ik ga dan uiteraard wel uit van de situatie vóór covid. Het is koffiedikkijken voor hoe het gaat zijn vanaf morgen met het aantal reizigers.

2. Vaker dan op het normale treinnet, maar alsnog is de reizigerspunctualiteit redelijk. Het aantal reizigers dat binnen 5 minuten van de geplande aankomsttijd aankwam lag afgelopen jaar op ongeveer 91,5% voor specifiek Rotterdam - Schiphol. Voor meer details, zie https://kpi.prorail.nl/re...it_HSL?spec=hsl05&lang=nl
Bedankt voor je antwoord! De KPI van ProRail helpt hier zeker bij en erg interessant om deze statistieken te zien. _/-\o_
De reden dat ik dit vraag is omdat ik vanaf 6 september weer naar de universiteit kan maar tot nu toe was alles online dus ik heb geen ervaring met het reizen van dit traject in de spits.

Nu kan ik ook vanuit Schiedam Centrum een directe trein pakken naar Amsterdam Zuid maar ik weet dat die treinen bizar vol zijn terwijl twee keer overstappen op Rotterdam CS en Schiphol evensnel is en met een hogere frequentie dan de directe trein.
Enige nadeel is de toeslag die niet is inbegrepen met mijn studentenreisproduct maar dat heb ik wel over voor een rustigere trein en het gevoel dat je sneller op je bestemming aankomt (de hele tijd stoppen bij een station wekt bij mij de illusie dat ik lang onderweg ben :+)

• sus
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16-09 15:14

sus

is druk :+

Kan je ergens de exacte werkzaamheden zien die ze aan de Zeeuwse Lijn doen? Ligt hier in Vlissingen een overweg die heeeeeel nodig gerepareerd/vervangen moet worden; daar kan je met de auto niet normaal meer overheen.

• ExiZTeNcE
sus schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:50:
Kan je ergens de exacte werkzaamheden zien die ze aan de Zeeuwse Lijn doen? Ligt hier in Vlissingen een overweg die heeeeeel nodig gerepareerd/vervangen moet worden; daar kan je met de auto niet normaal meer overheen.
Even bellen met publieks contact van ProRail
https://www.prorail.nl/contact

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• anboni
  • Laatst online: 20:26
ExiZTeNcE schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

Ff net buiten t dorp kijken, zoutendijk of moerseweg ;-)
Jij bent er blijkbaar enigszins bekend :) Enig idee hoeveel treinen daar nog eigenlijk nog rijden? In de twee jaar dat ik in de gemeente woon, ben ik daar 1 keer 'n trein tegengekomen (met gemiddeld twee oversteken per week)

https://www.socialcooling.com/

• ExiZTeNcE
anboni schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Jij bent er blijkbaar enigszins bekend :) Enig idee hoeveel treinen daar nog eigenlijk nog rijden? In de twee jaar dat ik in de gemeente woon, ben ik daar 1 keer 'n trein tegengekomen (met gemiddeld twee oversteken per week)
Beetje inderdaad. Paar keer met baanvakken die kant mee gepakt, maar heb er werkelijk nog nooit een incident gehad. Ook geen idee hoevaak er gereden wordt, spoor staven zien er wel uit dat er met enige regelmaat gereden wordt.

[edit] https://www.railwiki.nl/index.php/Oosterhout_Weststad staat wat info op :) als er niks veranderd is 2x per week

[Voor 9% gewijzigd door ExiZTeNcE op 29-08-2021 14:35]

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
VirinR schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:53:
[...]
Enige nadeel is de toeslag die niet is inbegrepen met mijn studentenreisproduct maar dat heb ik wel over voor een rustigere trein en het gevoel dat je sneller op je bestemming aankomt (de hele tijd stoppen bij een station wekt bij mij de illusie dat ik lang onderweg ben :+)
Interessante vraag ook wat betreft geld terug bij vertraging. Als je op schiphol een checkin/checkout doet kan je mogelijk eerder geld terug bij vertraging claimen.
offtopic:
Werkt dat uberhaupt bij studentenreisproduct?

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 19:06
Leuk topic :)

Was vooral vroeger echt treinengek (menig tienertour versleten) en tegenwoordig pak ik in de vakantie nog wel eens een dagje bus&trein. Voor 23.50€ een 1e klas retour naar waar je maar naar toe wilt. Pas met de vrouw samen naar Groningen gereisd. Wel alleen in daluren en in de zomer. Misschien nog maar zo'n retourtje meepikken (kan nog tot woensdag kopen).

Vraag: Waarom is de baanvaksnelheid maar 140 km/h? Als je een trace hebt van Zwolle naar Groningen dan zijn er genoeg rechte stukken en zou bijvoorbeeld 200 km/h geen enkel probleem zijn. Dan zullen de spoorbomen wellicht sneller dicht moeten, maar als je 180 km/h zou nemen als baanvaksnelheid dan lijkt me daar niets mis mee. Dat kan duidelijk schelen in tijd. Zelfs een stoptrein traject zoals tussen Rosmalen en Oss West (12 km) is 180 km/h makkelijk te halen en zelfs nog even vast te houden eer je moet remmen.
Of neem Utrecht-Amsterdam. Door de polder zou je ook gemakkelijk een tijdje sneller kunnen rijden dan 140 km/h. Van Utrecht naar A'dam Amstel is een goede 25 km, dus daar kan wel tijd gewonnen worden.

Voordat er een discussie komt over energiegebruik zal een hogere snelheid resulteren dat meer mensen de trein zullen pakken en de auto in rust is.

Wat zou het bezwaar daartegen zijn? Het kost wat energie extra, maar je bespaard wel veel geld want als mensen korter in de trein zitten is er meer tijd over om zich nuttig te maken elders, op het werk of als je reist onder de baas z'n tijd. Het kijkt me heel veel voordeel te hebben en de nieuwe generatie treinen kan al 200 km/h rijden.

Dit is een ethische vraag die me al langer bezig houdt. Ik heb het zelfs wel eens geëmuleerd in een CABview filmpje op YouTube waarbij je de snelheid van de video kunt versnellen en ik zie echt geen enkel probleem daarin. :)

• VirinR
ANdrode schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:19:
[...]

Interessante vraag ook wat betreft geld terug bij vertraging. Als je op schiphol een checkin/checkout doet kan je mogelijk eerder geld terug bij vertraging claimen.
offtopic:
Werkt dat uberhaupt bij studentenreisproduct?
Je kan inderdaad geld terugvragen met het studentenreisproduct maar voor de HSL is er geen onderscheid tussen studentenreisproduct en andere OV-chipkaartproducten (zie deze link).
Maar hoe bedoel je ‘eerder geld terug bij vertraging claimen’? Bedoel je vanwege de kortere tijd in vergelijking met de andere treinen?

Zelf heb ik maar 1x zo’n formulier in moeten vullen vanwege vertraging tussen Delft - Schiedam maar de vergoeding was te laag om uitbetaald te worden. :P
Wel reis ik af en toe van Rotterdam CS naar Eindhoven CS via de HSL naar familie en via dat traject heb ik geen enkele vertraging gehad.

offtopic:
De interieur van de TRAXX vind ik veel beter dan de VIRM dus dat maakt de reis sowieso aangenamer

[Voor 4% gewijzigd door VirinR op 29-08-2021 16:44]

• ANdrode
  • Niet online
VirinR schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:41:
[...]
Je kan inderdaad geld terugvragen met het studentenreisproduct maar voor de HSL is er geen onderscheid tussen studentenreisproduct en andere OV-chipkaartproducten (zie deze link).
Maar hoe bedoel je ‘eerder geld terug bij vertraging claimen’? Bedoel je vanwege de kortere tijd in vergelijking met de andere treinen?
Bij HSL krijg je eerder geld terug bij vertraging.

30+ minuten is best lang. Maar 15 minuten heb je veel sneller te pakken (elke gemiste overstap).

• EDIT
jimh307 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:37:
Leuk topic :)

Was vooral vroeger echt treinengek (menig tienertour versleten) en tegenwoordig pak ik in de vakantie nog wel eens een dagje bus&trein. Voor 23.50€ een 1e klas retour naar waar je maar naar toe wilt. Pas met de vrouw samen naar Groningen gereisd. Wel alleen in daluren en in de zomer. Misschien nog maar zo'n retourtje meepikken (kan nog tot woensdag kopen).

Vraag: Waarom is de baanvaksnelheid maar 140 km/h? Als je een trace hebt van Zwolle naar Groningen dan zijn er genoeg rechte stukken en zou bijvoorbeeld 200 km/h geen enkel probleem zijn. Dan zullen de spoorbomen wellicht sneller dicht moeten, maar als je 180 km/h zou nemen als baanvaksnelheid dan lijkt me daar niets mis mee. Dat kan duidelijk schelen in tijd. Zelfs een stoptrein traject zoals tussen Rosmalen en Oss West (12 km) is 180 km/h makkelijk te halen en zelfs nog even vast te houden eer je moet remmen.
Of neem Utrecht-Amsterdam. Door de polder zou je ook gemakkelijk een tijdje sneller kunnen rijden dan 140 km/h. Van Utrecht naar A'dam Amstel is een goede 25 km, dus daar kan wel tijd gewonnen worden.

Voordat er een discussie komt over energiegebruik zal een hogere snelheid resulteren dat meer mensen de trein zullen pakken en de auto in rust is.

Wat zou het bezwaar daartegen zijn? Het kost wat energie extra, maar je bespaard wel veel geld want als mensen korter in de trein zitten is er meer tijd over om zich nuttig te maken elders, op het werk of als je reist onder de baas z'n tijd. Het kijkt me heel veel voordeel te hebben en de nieuwe generatie treinen kan al 200 km/h rijden.

Dit is een ethische vraag die me al langer bezig houdt. Ik heb het zelfs wel eens geëmuleerd in een CABview filmpje op YouTube waarbij je de snelheid van de video kunt versnellen en ik zie echt geen enkel probleem daarin. :)
Er zijn een heleboel redenen waarom 130 of 140 over het algemeen de maximale snelheid is.
Allereerst is daar de bodemgesteldheid en de opbouw van de baan. Daar kunnen anderen in dit topic veel beter over uitleggen dan ik, dus dat laat ik graag aan hen over, maar er zijn nu al genoeg trajecten waar de baan verzakt waar je bij staat. Juist in de polder. Om dat geschikt te maken voor 160 of zelfs 200 kost werkelijk klauwen met geld, en dan heb ik het nog niet gehad over de onderhoudskosten om het in de juiste staat te houden. Dan volgt meteen het tweede probleem: de energievoorziening kan het niet aan. Zelfs de moderne Hanzelijn, die officieel geschikt zou moeten zijn voor 200 km/u kan het eigenlijk niet aan en zal de 200 niet gehaald gaan worden.
Derde probleem is het gebruikte beveiligingssysteem ATB. Die gaat eenvoudigweg maar tot 140 km/u. Wil je sneller rijden, dan moeten zowel de treinen als de baan uitgerust worden met het modernere ERTMS-systeem.
Vierde probleem: de meeste reizigerstreinen zijn slechts geschikt voor maximaal 160 km/u. Wil je sneller gaan, dan moeten er nieuwe treinen komen. Deels komen die er al met de komst van de ICNG (die kan wel 200 km/u), maar dat is slechts een klein deel van het hele materieelpark.
Vijfde reden om niet sneller te gaan: het levert vrijwel geen tijdswinst op. Op de korte Nederlandse trajecten is de tijdswinst zodanig gering terwijl er dus vele tientallen miljarden uitgegeven zouden moeten worden als je sneller wilt rijden dat het gewoon de moeite niet waard is. Voordat de hogere snelheid is bereikt moet de trein alweer remmen voor het volgende station.

Naar mate ERTMS uitgerold wordt over het Nederlandse traject zie ik bij grote vernieuwingen nog wel de snelheid naar 160 km/u gaan bij een aantal trajecten omdat dat zonder al te veel kosten eenvoudiger te realiseren is, maar heel veel sneller zal niet zo snel gebeuren, tenzij er weer een gloednieuwe HSL aangelegd gaat worden.

Tl;dr: Het kost te veel geld en de tijdswinst is nihil.

• coyote1980
  • Laatst online: 08:34
EDIT schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 17:15:
[...]

Vijfde reden om niet sneller te gaan: het levert vrijwel geen tijdswinst op. Op de korte Nederlandse trajecten is de tijdswinst zodanig gering terwijl er dus vele tientallen miljarden uitgegeven zouden moeten worden als je sneller wilt rijden dat het gewoon de moeite niet waard is. Voordat de hogere snelheid is bereikt moet de trein alweer remmen voor het volgende station.
Vraagt om maglev als vervanger van het IC netwerk, bijvoorbeeld Transrapid:

Eigen tracé, dus geen goederen-/stoptreinen die de boel verstoren.

Snel optrekken: na 98 seconden op 300kmh (ipv de 324 seconden die een ICE3 bijvoorbeeld nodig heeft).

Zuiniger, bij 300kmh verbruikt Transrapid 30% minder energie dan treinen op klassiek spoor die 300kmh doen.

Ja, het kost een flinke duit om aan te leggen, maar minder dan klassiek HSL aanleggen (waar je in Nederland inderdaad nauwelijks op snelheid kunt komen, tenzij je bijna alle IC tussenhaltes overslaat). Op landelijk niveau kun je zo een soort metronetwerk realiseren.

En bij voorkeur Europees doorpakken, en dan net als bij de Shinkansen "limited express" ritten die minder haltes aandoen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Onbekend
Het zijn niet de korte trajecten die afgelegd moeten worden, maar de vele tussenstops die gemaakt worden. Een reiziger wil gewoon het snelst van zijn vertrekstation naar zijn eindstation komen, en maken die tussenstops niet veel uit. Heel veel intercity's zijn gewoon stoptreinen die af-en-toe stations overslaan en heel veel treinen zijn gewoon veredelde stoptreinen.
Al zou je veel tussenstations overslaan, (en veel kleinere treinen maar 1 of 2 tussenstations laten aandoen), zou de gemiddelde reistijd flink lager worden. (Het kost alleen veel meer personeel en materieel wat er niet is.)

Als je wat spoor wilt verbouwen, zou een hyperloopbaan de voorkeur hebben. Qua energie veel efficiënter en het materieel is lichter waardoor de ondergrond minder wordt belast.

• ArcticWolf
Amsterdam - Arnhem en Lelystad - Groningen zijn de enige trajecten waar 200km/u wenselijk voor is. Maar voor Utrecht - Arnhem is geen businesscase voor dus die staat sowieso al in de ijskast (ca. 12 miljard investeringskosten) dus blijft alleen de Lelylijn over.

Voor de rest is de maximum snelheid in Nederland vooral beperkt door de grondgesteldheid waarbij de grondverbeteringskosten zo hoog zijn dat sneller dan 140 of 160km/u nooit gerealiseerd kan en gaat worden.

@Onbekend
Hyperloop is een fabeltje, iedereen weet het, alleen valt het kwartje nog niet... }:O

• Onbekend
ArcticWolf schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:08:
@Onbekend
Hyperloop is een fabeltje, iedereen weet het, alleen valt het kwartje nog niet... }:O
Het was meer ter vergelijking met maglev, omdat dan toch het spoor omgebouwd moet worden.
Maar er is nog aardig wat onderzoek nodig, en ik zie de komende 20 jaar nog geen mensen vervoerd worden hiermee:
* Hoe nemen ze (veilig) zuurstof mee aan boord?
* Hoe voorkomen ze luchtlekkages van de tunnel? Ook bij in en uitstappen.
* Hoe krijg je in geval van nood (luchtlekkage, brand, capsule blijft steken) die mensen uit zo'n capsule?

• coyote1980
Onbekend schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:26:
[...]

Het was meer ter vergelijking met maglev, omdat dan toch het spoor omgebouwd moet worden.
Maar er is nog aardig wat onderzoek nodig, en ik zie de komende 20 jaar nog geen mensen vervoerd worden hiermee:
* Hoe nemen ze (veilig) zuurstof mee aan boord?
* Hoe voorkomen ze luchtlekkages van de tunnel? Ook bij in en uitstappen.
* Hoe krijg je in geval van nood (luchtlekkage, brand, capsule blijft steken) die mensen uit zo'n capsule?
Niet omgebouwd, anders gebruikt.

Bij een keuze voor uitrol van Transrapid (i.t.t. Hyperloop een "on the shelf" product dat zich bewezen heeft) is de rol van klassiek spoor die van regionale passagierstreinen en goederenvervoer (deze twee soorten mixen qua snelheid nog wel aardig). Opwaarderen naar 160 of 200 kun je dan achterwege laten, dat geld (en meer geld, goedkoop is het niet) kan naar de aanleg van een nieuw écht snel netwerk.

En klassieke HSL, hoe gaaf een TGV ook is, is met alle slijtage dan een ingehaald type infrastructuur.

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
wildhagen schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:54:
Net terug uit Frankrijk (Dordogne). Geen spoor-gerelateerde foto's dit keer, maar wel wat overwegen daar meegemaakt.

Valt me op dat daar midden door dorpen gewoon onbewaakte spoorwegovergangen zijn. Alleen een bordje dat er een spoorovergang is....

Nou zien die spoorlijnen (ze waren allemaal enkelspoors en zonder wasleiding) er vaak wel uit alsof ze lopen van Nergenshuizen naar Naamloosgehucht, met hooguit een extra stop in Boerenkoolstronksteradeel ofzo, en waar de laatste trein ongeveer in 1950 is gepasseerd, maar toch.

Moet je maar eens kijken op Justus' YouTube kanaal over Spoorwegovergangen:
Spoorwegovergangen Nederland (...en buitenland ;) )

Het verbaast mij hoeveel overwegen zonder slagbomen (bij ons de AKI's) er nog in het buitenland zijn.
En NABO's boeit hem misschien niet zo, maar mij wel. :9
Maar het voelt gewoon onnatuurlijk om daar over te steken. Als ik niet wist dat deze kleine oversteekpaadjes in een bos er nog waren, had ik echt gedacht dat het een toegangsweg was voor spoorarbeiders.

En als het mistig was had ik sowieso al niet overgestoken.
Het lijkt mij wel bruut om veilig vanachter een hekje dan een trein voorbij te zien zoeven :P

[Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 30-08-2021 00:01]

Waar ga je heen?

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Dolan schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:37:
[...]

Vreselijk onding. Al meerdere keren mogen remmen en tyfoneren daar. Wat mij betreft mag die opgeheven worden of vervangen door een AHOB o.i.d.
Deze wordt in 2023 opgeheven. Naar mijn idee kan dat veel korter:
1) Rustig pad, toen ik er gisteren was. Andere bospaden waren wat drukker.
2) 700 meter verderop is een AHOB, dus de looproute kan mooi verleggen. Zo te zien geen privé percelen.

Ik ben wel benieuwd hoe ze in Bodegraven de NABO aan gaan pakken. Deze is een doorgaande weg, en zo nu en dan gebruikt door wandelaars en voetgangers. En volgens ProRail wordt deze in 2021 nog afgesloten. Als ik zo zie denk ik dat een AHOB nog beter zal zijn.

[Voor 31% gewijzigd door AW_Bos op 30-08-2021 00:22]

Waar ga je heen?

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

coyote1980 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:18:
[...]

Niet omgebouwd, anders gebruikt.

Bij een keuze voor uitrol van Transrapid (i.t.t. Hyperloop een "on the shelf" product dat zich bewezen heeft) is de rol van klassiek spoor die van regionale passagierstreinen en goederenvervoer (deze twee soorten mixen qua snelheid nog wel aardig). Opwaarderen naar 160 of 200 kun je dan achterwege laten, dat geld (en meer geld, goedkoop is het niet) kan naar de aanleg van een nieuw écht snel netwerk.

En klassieke HSL, hoe gaaf een TGV ook is, is met alle slijtage dan een ingehaald type infrastructuur.
En welke bron heb je voor deze bewering dat een hogesnelheidstrein op conventioneel spoor achterhaald is?

• Bacchus
Onbekend schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 18:40:
Een reiziger wil gewoon het snelst van zijn vertrekstation naar zijn eindstation komen, en maken die tussenstops niet veel uit.
Dit is een foutieve aanname die in eerste instantie zo logisch klinkt dat je vergeet er kritisch naar te kijken.
Als we uitgaan van een een reiziger die een bepaald vertrekpunt en een bestemming heeft: Dan gaat hij niet op enkele minuten op een reis van een uur bepalen of hij de reis wel of niet maakt.

Vanuit infrastructuur (wat we hier proberen) kun je de intentie van reizigers beter voorstellen als dat ze een bepaalde tijd aan reizen kunnen besteden en dan wel zien hoever ze kunnen komen. Een snelheidsverbetering resulteert dus niet in kortere reistijden maar meer afgelegde kilometers. Dat zie je ook op de weg: hoe meer wegen we aanleggen, hoe meer er auto gereden wordt en dus hoe meer files er staan.

• LordSinclair
VirinR schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:53:

Nu kan ik ook vanuit Schiedam Centrum een directe trein pakken naar Amsterdam Zuid maar ik weet dat die treinen bizar vol zijn terwijl twee keer overstappen op Rotterdam CS en Schiphol evensnel is en met een hogere frequentie dan de directe trein.
Met de het aantal overstappen neemt de kans op vertraging ook toe. Ik zou persoonlijk voor de directe verbinding kiezen. Dat biedt veel meer zekerheid om op tijd aan te komen dan een verbinding met 2 overstappen, die in de worst case, allebei mis kunnen gaan.

• coyote1980
GoldenSample schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:55:
[...]

En welke bron heb je voor deze bewering dat een hogesnelheidstrein op conventioneel spoor achterhaald is?
Dat is mijn mening.

Omdat een alternatief netwerk er niet vandaag op morgen ligt zullen ze er nog wel even zijn, maar ik zou er niet meer in investeren. In vergelijk met Transrapid doet klassieke HSL:
  • Maakt meer lawaai
  • Verbruikt meer energie
  • Duurder in aanleg
  • Duurder in onderhoud
  • Veel langzamer optrekken en afremmen
  • Fijnstofproductie door contactslijtage
  • Lagere operationele max. snelheid
Het nadeel van Transrapid is dat wissels erg prijzig zijn. En wat als argument tegen wel eens wordt opgeworpen is dat het niet compatibel is met bestaand spoor, maar ik vind dat juist een voordeel: Japan heeft voor de Shinkansen begrepen hoe het moet, namelijk met aparte gescheiden infra zodat er zo min mogelijk verstoringen kunnen optreden. Zoals Duitsland het aanpakt met de ICE, met gedeelde infra met langzamere treinen, laat precies zien wat ik bedoel: regelmatig vertragingen waardoor je dienstverlening een slechte naam krijgt omdat mensen geplande aansluitingen missen.

En als je dan kiest om gescheiden infra aan te leggen, kies dan voor de beste in plaats van de oudste optie.

• coyote1980
Bacchus schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:24:
[...]

Dit is een foutieve aanname die in eerste instantie zo logisch klinkt dat je vergeet er kritisch naar te kijken.
Als we uitgaan van een een reiziger die een bepaald vertrekpunt en een bestemming heeft: Dan gaat hij niet op enkele minuten op een reis van een uur bepalen of hij de reis wel of niet maakt.
Die reiziger gaat wel kijken hoe hij die reis maakt. Als het twee uur trein is, met een kwartier bus op begin- en eindbestemming, of twee uur auto door-to-door zijn er teveel voor wie de auto de keuze zal zijn. Hoe meer je van de treinreis afsnoept, des te meer mensen de keuze voor OV gaan maken.

• Onbekend
Bacchus schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:24:
[...]

Elke tussenstop kost zo'n 2 minuten extra. (Tegenwoordig zit er soms zelfs een wachttijd in de dienstregeling ingebouwd om eventuele vertragingen gemakkelijk op te heffen.)
Als een treinrit gemiddeld 5 tussenstops heeft, ben je zo 10 minuten langer onderweg.

Die reis maakt een reiziger inderdaad wel, maar hij heeft een keuze want de auto is een flinke concurrent. Vooral als je buiten de spits rijdt is de auto vaak het snelst omdat je geen files hebt, en de NS zet dan juist bijna alleen maar treinen in die op elk station stoppen.

• Bacchus
coyote1980 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:39:
[...]
Die reiziger gaat wel kijken hoe hij die reis maakt. Als het twee uur trein is, met een kwartier bus op begin- en eindbestemming, of twee uur auto door-to-door zijn er teveel voor wie de auto de keuze zal zijn. Hoe meer je van de treinreis afsnoept, des te meer mensen de keuze voor OV gaan maken.
Nee dus. Ik ken geen automobilisten die voor elke reis die ze maken overwegen of het OV sneller is. En vanuit infrastructuur gerekend, wat we hier aan het doen zijn, gaan reizigers gemiddeld dus niet korter maar vérder reizen als de snelheid omhoog gaat. Daarbij hebben we het hier over tijdwinst van enkele minuten in de treinreis. In jouw voorbeeld met een busreis ervoor en erna is de reistijdwinst zelfs precies nul: je moet alleen langer wachten op de aansluitende bus.

• coyote1980
Bacchus schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:50:
[...]

Nee dus. Ik ken geen automobilisten die voor elke reis die ze maken overwegen of het OV sneller is. En vanuit infrastructuur gerekend, wat we hier aan het doen zijn, gaan reizigers gemiddeld dus niet korter maar vérder reizen als de snelheid omhoog gaat. Daarbij hebben we het hier over tijdwinst van enkele minuten in de treinreis. In jouw voorbeeld met een busreis ervoor en erna is de reistijdwinst zelfs precies nul: je moet alleen langer wachten op de aansluitende bus.
Als die automobilist forens is gaat hij niet elke reis die afweging maken, maar doet dat eenmalig (en herijkt misschien als er aankondigingen zijn van een gewijzigde dienstregeling).

Ik ben het trouwens met je eens dat de paar minuten reistijdwinst met 140 naar 160 op het huidige spoor geen grote impact zullen hebben, dan moet je echt naar andere oplossingen gaan kijken.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AW_Bos schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:16:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe ze in Bodegraven de NABO aan gaan pakken. Deze is een doorgaande weg, en zo nu en dan gebruikt door wandelaars en voetgangers. En volgens ProRail wordt deze in 2021 nog afgesloten. Als ik zo zie denk ik dat een AHOB nog beter zal zijn.

[Afbeelding]
Vlietkade? Onder het spoor door, open tunnelbak met loopniveau lager dan het waterpeil. Is geen unicum.

Open Source landkaart

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

coyote1980 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:33:
[...]

Dat is mijn mening.

Omdat een alternatief netwerk er niet vandaag op morgen ligt zullen ze er nog wel even zijn, maar ik zou er niet meer in investeren. In vergelijk met Transrapid doet klassieke HSL:
  • Maakt meer lawaai
  • Verbruikt meer energie
  • Duurder in aanleg
  • Duurder in onderhoud
  • Veel langzamer optrekken en afremmen
  • Fijnstofproductie door contactslijtage
  • Lagere operationele max. snelheid
Het nadeel van Transrapid is dat wissels erg prijzig zijn. En wat als argument tegen wel eens wordt opgeworpen is dat het niet compatibel is met bestaand spoor, maar ik vind dat juist een voordeel: Japan heeft voor de Shinkansen begrepen hoe het moet, namelijk met aparte gescheiden infra zodat er zo min mogelijk verstoringen kunnen optreden. Zoals Duitsland het aanpakt met de ICE, met gedeelde infra met langzamere treinen, laat precies zien wat ik bedoel: regelmatig vertragingen waardoor je dienstverlening een slechte naam krijgt omdat mensen geplande aansluitingen missen.

En als je dan kiest om gescheiden infra aan te leggen, kies dan voor de beste in plaats van de oudste optie.
Er is een reden waarom Transrapid geflopt is. Siemens heeft er welgeteld één verkocht.

Snelle treinen op traditionele sporen kunnen ook langzaam rijden op bestaande sporen. Dat is een niet te onderschatten voordeel.

De HSL loopt van Hoofddorp naar vlak voor Rotterdam en van vlak na Rotterdam tot aan de grens. Waarom is dat belangrijk? Nou: van Amsterdam naar Hoofddorp delen de snelle treinen dus het spoor met de andere treinen en men kan een overstap op perronniveau aanbieden op CS en Schiphol. Idem voor het centrum van Rotterdam.

Door gebruik te maken van het bestaande spoor komen de snelle treinen ook tot in het hart van de stad.

Stel dat we een Transrapid hadden aangelegd in plaats van de huidige oplossing. Dat had echt tot volksopstanden geleid (wie wil er nu een magneetbaan over zijn woonwijk hebben? "OMG straling enzo") en het sloopwerk was ook niet mals.

Dwars door het centrum van Amsterdam? Dat is een no-go. Onder de grond? Ik denk dat de Amsterdammers voorlopig wel klaar zijn met bouwputten en verzakkingen.

Bovendien onderschat je het stroomverbruik van de Transrapid denk ik. Er is een behoorlijk vermogen nodig om het systeem te laten werken. Dus grote onderstations om de zoveel-kilometer die dus ook in dat stadshart gaan komen.

Last but not least: vendor lock in. Transrapid is een gesloten systeem. Nieuwe trein nodig? Bel Siemens. Liever een Alstom? Helaas; die passen er niet op. Siemens te duur? Helaas... je kunt alleen kiezen uit Siemens.

Dat betekent ook dat andere aanbieders verplicht bij Siemens moeten aankloppen. Dat zie ik SNCF en Eurostar niet snel doen. Niet alleen omdat Siemens niet Frans is, maar ook omdat ze hun bestaande vloot willen kunnen laten doorrijden naar Nederland. Met de huidige oplossing rijden er drie aanbieders over het spoor (Thalys, Eurostar en NS). Dat was vast niet gebeurt als er een magneetzweefbaan was aangelegd.

Heb je de Transrapid in China al eens bekeken? Het is gaaf hoor, begrijp me niet verkeerd, maar voor de investering die er gedaan is ligt er in feite een snelle metrolijn naar het vliegveld.

Het traject is zo'n 30 km lang en het grootste deel van de rit is de trein aan het versnellen of remmen; de tijd dat het toestel daadwerkelijk 400km/h rijdt is relatief gering in verhouding tot de lengte van de baan.

Zou men een tussenstation bouwen, dan zou het toestel niet eens meer de 400km/h kunnen halen voor het bij de eindhalte is. Onzinnig dus; meer een prestigeproject.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Onbekend schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 18:40:
[...]

Een reiziger wil gewoon het snelst van zijn vertrekstation naar zijn eindstation komen, en maken die tussenstops niet veel uit.

[...]
Dat betwijfel ik toch wel. Dat zal misschien opgaan voor mensen die maar een klein stukje hoeven, maar ik wil gewoon vooral comfortabel reizen zonder 4 keer over te hoeven stappen. Door overstappen wordt reistijd direct verloren tijd. Ik ben "daarom" wat verder van mijn werk gaan wonen. OK, niet helemaal waar natuurlijk, want de ontwikkelingen rond Corona en thuiswerken maakten dat mogelijk.

Vroeger moest ik 45 minuten reizen: eerst een paar minuten op de fiets of lopen naar het station, daar een paar minuten op de trein wachten, dan 15 minuten in de trein, dan een paar minuten op de bus wachten, paar minuten met de bus..... Dat was 45 minuten weggegooide tijd, elke dag, 2 keer per dag.

Nu reis ik 2,5 uur van deur naar deur. Maar... van de kleine 2 uur dat ik in de trein zit, werk ik er bijna 1,75. Nog steeds 45 minuten weggegooide tijd, maar nu nog maar 1 keer per week maximaal, wel nog steeds 2 keer per dag. Ik ben meestal dan ook maar een goede 5 uur op kantoor. Een kwartiertje extra in de trein zitten is voor mij geen ramp, dan werk ik gewoon een kwartiertje langer. Een extra overstap is dat wel, want dat breekt mijn werk af en kost me veel en veel meer tijd dan die 10 minuten voor de overstap.

De reistijd boeit mij dus eigenlijk niet zoveel. Overstappen maakt reizen met de trein voor mij "een drama". Dát kost mij tijd en dus geld.

• coyote1980
Heroic_Nonsense schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Er is een reden waarom Transrapid geflopt is. Siemens heeft er welgeteld één verkocht.

Snelle treinen op traditionele sporen kunnen ook langzaam rijden op bestaande sporen. Dat is een niet te onderschatten voordeel.

De HSL loopt van Hoofddorp naar vlak voor Rotterdam en van vlak na Rotterdam tot aan de grens. Waarom is dat belangrijk? Nou: van Amsterdam naar Hoofddorp delen de snelle treinen dus het spoor met de andere treinen en men kan een overstap op perronniveau aanbieden op CS en Schiphol. Idem voor het centrum van Rotterdam.

Door gebruik te maken van het bestaande spoor komen de snelle treinen ook tot in het hart van de stad.

Stel dat we een Transrapid hadden aangelegd in plaats van de huidige oplossing. Dat had echt tot volksopstanden geleid (wie wil er nu een magneetbaan over zijn woonwijk hebben? "OMG straling enzo") en het sloopwerk was ook niet mals.

Dwars door het centrum van Amsterdam? Dat is een no-go. Onder de grond? Ik denk dat de Amsterdammers voorlopig wel klaar zijn met bouwputten en verzakkingen.

Bovendien onderschat je het stroomverbruik van de Transrapid denk ik. Er is een behoorlijk vermogen nodig om het systeem te laten werken. Dus grote onderstations om de zoveel-kilometer die dus ook in dat stadshart gaan komen.

Last but not least: vendor lock in. Transrapid is een gesloten systeem. Nieuwe trein nodig? Bel Siemens. Liever een Alstom? Helaas; die passen er niet op. Siemens te duur? Helaas... je kunt alleen kiezen uit Siemens.

Dat betekent ook dat andere aanbieders verplicht bij Siemens moeten aankloppen. Dat zie ik SNCF en Eurostar niet snel doen. Niet alleen omdat Siemens niet Frans is, maar ook omdat ze hun bestaande vloot willen kunnen laten doorrijden naar Nederland. Met de huidige oplossing rijden er drie aanbieders over het spoor (Thalys, Eurostar en NS). Dat was vast niet gebeurt als er een magneetzweefbaan was aangelegd.

Heb je de Transrapid in China al eens bekeken? Het is gaaf hoor, begrijp me niet verkeerd, maar voor de investering die er gedaan is ligt er in feite een snelle metrolijn naar het vliegveld.

Het traject is zo'n 30 km lang en het grootste deel van de rit is de trein aan het versnellen of remmen; de tijd dat het toestel daadwerkelijk 400km/h rijdt is relatief gering in verhouding tot de lengte van de baan.

Zou men een tussenstation bouwen, dan zou het toestel niet eens meer de 400km/h kunnen halen voor het bij de eindhalte is. Onzinnig dus; meer een prestigeproject.
De SMT is deels prestige geweest, deels een investering om de techniek in China te kunnen analyseren. Sinds de aanleg van de SMT is China zelf gaan ontwikkelen (met hulp van ThyssenKrupp) om de CRRC600 (de 600kmh maglev die technisch grotendeels op de TR09 lijkt) klaar te krijgen voor productie. Inmiddels zijn twee nieuwe tracé's gepland die de overbelaste HSL moeten gaan ontlasten, en tegelijk een flinke reistijdwinst moet opleveren.

In Europa en met name Duitsland is destijds door de Groenen fel geageerd tegen de Transrapid: "er zijn toch vliegtuigen?". Dat standpunt heeft men weliswaar verlaten, maar de techniek blijft politiek gevoelig.

Technisch gezien is het gewoon dik in orde, probleemloos zijn al meer dan 25.000.000km afgelegd door Transrapid op dat stukje Pudong Airport/Longyang Road. En ja, ik ben ermee geweest, qua cabine-isolatie was nog wel wat te verbeteren - iets dat bij de latere TR09 al gedaan is, maar verder een gaaf vervoermiddel.

En wat het de stad inbrengen van maglev betreft: ja dat kost wat, en ja je moet ofwel sporen vervangen door maglev track, of het boven bestaand spoor op palen, of via een tunnel of met extra ruimte claimen naast bestaand spoor de stad in voeren. Heeft Japan met de Shinkansen ook voor elkaar gekregen, en juist daardoor loopt het daar wél als een Zwitsers uurwerk. Dus dat mixen van HSL treinen met infra voor stoptreinen blijft een slecht idee.

En wat energieverbruik betreft: bij Transrapid staat alleen de sectie waar de trein zich bevindt onder spanning. Al met al ligt energiegebruik bij 300kmh bij Transrapid 30% lager dan bij klassiek HSL.

• ArcticWolf
En anders samenwerken idd met de Japanners: Wikipedia: Chūō Shinkansen

Maar wat hierboven ergens ook al werd aangegeven is dat lange delen boven maaiveld een soort van not-done is in Nederland. Dat was destijds ook 1 van zwaarst wegende argumenten om het niet in Nederland te bouwen (nog los van het ongeluk).

Daarnaast, zolang de Belgen en Duitsers niet ook dergelijke plannen hebben dan heeft het bouwen van een maglev in Nederland 0,0 nut. Je gaat niet tig miljard uitgeven voor ~10 min rijtijdwinst.

• coyote1980
ArcticWolf schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:59:
En anders samenwerken idd met de Japanners: Wikipedia: Chūō Shinkansen

Maar wat hierboven ergens ook al werd aangegeven is dat lange delen boven maaiveld een soort van not-done is in Nederland. Dat was destijds ook 1 van zwaarst wegende argumenten om het niet in Nederland te bouwen (nog los van het ongeluk).

Daarnaast, zolang de Belgen en Duitsers niet ook dergelijke plannen hebben dan heeft het bouwen van een maglev in Nederland 0,0 nut. Je gaat niet tig miljard uitgeven voor ~10 min rijtijdwinst.
Nou ja, 10 minuten tijdwinst. Groningen-Amsterdam zo ongeveer van 2 uur naar een half uur reistijd kunnen.

Die Japanse maglev is andere techniek: supergeleiders. Klinkt technisch complexer om de boel zo gekoeld te houden. De Transrapid-techniek werkt gewoon al.

En "zolang de Duitsers"... Stap 1 is dat nationale overheden dit soort zaken met elkaar gaan afstemmen. Maar dan is kennis over dit onderwerp op topniveau nodig, en ik heb mijn bedenkingen of die kennis er wel is. Persoonlijk verwacht ik dat de houding is "een beetje op de winkel passen en vooral niet groot denken". Met als gevolg dat Amsterdam-Berlijn nog steeds een absurde reistijd kent.

Onderstaand plan is al zo oud als de weg naar Rome, maar is een combinatie van plannen die verschillende landen hadden (Zuiderzeelijn, Hamburg-Berlijn, een Scandinavisch plan) om een basis voor een (Noord-) Europees supersnel netwerk aan te leggen, en het lijkt mij tot de dag van vandaag een interessant plan. Amsterdam-Berlijn in 2:25 uur én onderweg diverse haltes aan kunnen doen:

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

VirinR schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:41:
[...]

Zelf heb ik maar 1x zo’n formulier in moeten vullen vanwege vertraging tussen Delft - Schiedam maar de vergoeding was te laag om uitbetaald te worden. :P
Wel reis ik af en toe van Rotterdam CS naar Eindhoven CS via de HSL naar familie en via dat traject heb ik geen enkele vertraging gehad.

offtopic:
De interieur van de TRAXX vind ik veel beter dan de VIRM dus dat maakt de reis sowieso aangenamer
Ik heb in mijn 6 jaar studie (en dus reizen met studentenreisproduct, doordeweeks) meermaals dat formulier kunnen invullen. Ook wel eens voor een ritje van nog geen 10 minuten waar je dus alleen een vergoeding krijgt als je met studentenreisproduct reist, want anders is de vergoeding te laag.

Dat is dus dubbel krom:

- Alleen degenen die gratis (nou ja, op een voorwaardelijke lening...) reisden krijgen een vergoeding.

- Een half uur extra reistijd is een half uur extra reistijd, dus het onderscheid in de kosten van je reis is ook vreemd.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• ArcticWolf
coyote1980 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Nou ja, 10 minuten tijdwinst. Groningen-Amsterdam zo ongeveer van 2 uur naar een half uur reistijd kunnen.

Die Japanse maglev is andere techniek: supergeleiders. Klinkt technisch complexer om de boel zo gekoeld te houden. De Transrapid-techniek werkt gewoon al.

En "zolang de Duitsers"... Stap 1 is dat nationale overheden dit soort zaken met elkaar gaan afstemmen. Maar dan is kennis over dit onderwerp op topniveau nodig, en ik heb mijn bedenkingen of die kennis er wel is. Persoonlijk verwacht ik dat de houding is "een beetje op de winkel passen en vooral niet groot denken". Met als gevolg dat Amsterdam-Berlijn nog steeds een absurde reistijd kent.

Onderstaand plan is al zo oud als de weg naar Rome, maar is een combinatie van plannen die verschillende landen hadden (Zuiderzeelijn, Hamburg-Berlijn, een Scandinavisch plan) om een basis voor een (Noord-) Europees supersnel netwerk aan te leggen, en het lijkt mij tot de dag van vandaag een interessant plan. Amsterdam-Berlijn in 2:25 uur én onderweg diverse haltes aan kunnen doen:

[Afbeelding]
Er is geen businesscase om meer dan tien miljard uit te geven voor Amsterdam - Groningen. Dus zolang de Duitsers geen ambitie (en dat hebben ze niet) hebben om Groningen/grens - Berlijn te financieren gaat er niks gebeuren.

Dat gezegd te hebben is er wel een "nieuw" Europees HSL-plan gebaseerd op het hyperloop concept, alleen dat was voordat ze erachter kwamen dat de ramingen van Musk een fabeltje waren. Dus wat daarvan overblijft is afwachten.

Kans is wel aanwezig dat de Lelylijn (dubbelspoor, 200km/u) gebouwd gaat worden, daarvoor is verrassend genoeg wel een businesscase voor (ca. 6 miljard euro); Lelystad > Emmeloord > Heerenveen > Drachten > Groningen.

• coyote1980
ArcticWolf schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:39:
[...]

Er is geen businesscase om meer dan tien miljard uit te geven voor Amsterdam - Groningen. Dus zolang de Duitsers geen ambitie (en dat hebben ze niet) hebben om Groningen/grens - Berlijn te financieren gaat er niks gebeuren.

Dat gezegd te hebben is er wel een "nieuw" Europees HSL-plan gebaseerd op het hyperloop concept, alleen dat was voordat ze erachter kwamen dat de ramingen van Musk een fabeltje waren. Dus wat daarvan overblijft is afwachten.

Kans is wel aanwezig dat de Lelylijn (dubbelspoor, 200km/u) gebouwd gaat worden, daarvoor is verrassend genoeg wel een businesscase voor (ca. 6 miljard euro); Lelystad > Emmeloord > Heerenveen > Drachten > Groningen.
Er zit niet voor niets "hype" in hyperloop /flauw ;)

De Lelylijn is een interessante lijn om de robuustheid van het OV net te verhogen (flessenhals Meppel-Zwolle omzeilen) en sluit Drachten en Emmeloord op het spoor aan. Maar ik zou vóór zijn als de NL overheid met Duitsland bespreekt om het stuk Amsterdam-Berlijn volgens eerdergenoemde plaat aan te leggen - en dan de Lelylijn als 160kmh infra voor lokaal verkeer in te zetten. De snelle ontsluiting Randstad-Groningen kan dan via maglev. De bal ligt helaas bij de politiek die liever voor veilig & klassiek gaat (en zich blijft afvragen hoe er wat aan korte-afstand vliegen gedaan kan worden zonder op Europese schaal in te stappen op techniek die daar wél een alternatief kan bieden.

• Freee!!

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

coyote1980 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:48:
[...]
De bal ligt helaas bij de politiek die liever voor veilig & klassiek gaat (en zich blijft afvragen hoe er wat aan korte-afstand vliegen gedaan kan worden zonder op Europese schaal in te stappen op techniek die daar wél een alternatief kan bieden.
Ach, die politici zakken nog voor het basisdiploma kruidenier.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

[...]

Op welke tijdschaal moeten we dan denken?

• ArcticWolf
Evest schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:47:
[...]

Op welke tijdschaal moeten we dan denken?
Deze staat voor 2040 (~oplevering) op de planning.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Check, dat voelt heel laat maar het is geen 2010 meer natuurlijk :p

Wanneer zou het definitieve besluit genomen moeten zijn om dat te halen?

• Freee!!

Freee!!

Evest schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:59:

Ongeveer in 2010 ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• ArcticWolf
Evest schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:59:

Bijna elke politieke partij had dit onderwerp in z'n agenda staan echter omdat we nog steeds geen overheid hebben kan dat nog wel even duren, omdat het geen prio heeft.
Maar goed, omdat veel partijen (incl. de provincies en het ministerie) voor zijn kan het relatief snel geregeld worden door het nieuwe kabinet als dit ingebracht wordt.

• Kalentum
ArcticWolf schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:56:
[...]

Deze staat voor 2040 (~oplevering) op de planning.
Is het nu een 'kans' of staat het op een planning? Ik dacht dat dit plan in 2007 vakkundig de nek is omgedraaid en het reserveerde geld is in mooie wegenprojecten in het Noorden gestopt.

PVoutput

• ArcticWolf
Kalentum schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Is het nu een 'kans' of staat het op een planning? Ik dacht dat dit plan in 2007 vakkundig de nek is omgedraaid en het reserveerde geld is in mooie wegenprojecten in het Noorden gestopt.
Zowel kans als planning ;) het is meegenomen in de planning voor 2040, alleen moet er nog bepaald worden of het geld beschikbaar gemaakt gaat worden of niet.

En nee, de businesscase is sluitend, dus in theorie kan het gewoon doorgaan vinden als het kabinet tekent.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Kalentum schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Ging dat niet over de Zuiderzeelijn? Of haal ik nu zaken door elkaar? Ook de regiotram in Groningen (Kolibri) is "omgezet" in asfaltbudget. Het lijkt er op dat als je ergens voor weinig een weg wil aanleggen, je Den Haag moet bellen en vragen om geld voor spoor :+

• Kalentum
Heroic_Nonsense schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

Ging dat niet over de Zuiderzeelijn? Of haal ik nu zaken door elkaar? Ook de regiotram in Groningen (Kolibri) is "omgezet" in asfaltbudget. Het lijkt er op dat als je ergens voor weinig een weg wil aanleggen, je Den Haag moet bellen en vragen om geld voor spoor :+
Ja dat klopt, ik ga er eigenlijk vanuit dat de Zuiderzeelijn (een spoorlijn van Lelystad naar Groningen via Heerenveen en Drachten) hetzelfde is als de Lelylijn (een spoorlijn van Lelystad... nou ja dat dus)

PVoutput

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]
Dus zolang de Duitsers geen ambitie (en dat hebben ze niet) hebben om Groningen/grens - Berlijn te financieren gaat er niks gebeuren.

[...]
Eisenbahnromantik had een paar maanden terug een special over 30 jaar ICE. Daarin werd pijnlijk duidelijk dat de Duitsers ambitie missen op dit vlak. Ze hebben nog steeds geen hogesnelheidsnet; ICE's rijden hoofdzakelijk over traditioneel spoor met snelheden tot 230 km/u. Er zijn weliswaar een paar trajecten aangelegd waar 250 of 300 km/h gereden wordt, maar het is niets vergeleken met Frankrijk of Spanje. Ik meen ergens gelezen te hebben dat, in verhouding tot oppervlakte en inwoners, België meer kilometers écht HSL-spoor heeft dan Duitsland.

Het is de wet van de remmende voorsprong. Frankrijk ging vanuit een inefficiënt en relatief traag spoornet naar LGV's met TGV-treinen en positioneerde de TGV-diensten op gelijke hoogte met interregiotreinen in de tariefstructuur; LGV's moesten voor iedereen betaalbaar zijn. Het was een succes en er werden in rap tempo nieuwe, nog snellere lijnen bijgebouwd.

In Duitsland was dat heel anders: toen DB in 1991 begon met ICE, had men al bijna 25 jaar "Tempo200" IC-diensten; IC-treinen met BR103- en later BR120/BR101-loks die met 200km/h door het land zoefden. de trajecten die voor Tempo200 waren aangelegd, waren ook de trajecten waar ICE debuteerde. Er werden wel steeds meer 160km/u trajecten opgewaardeerd naar 200km/u, maar daar bleef het meestal bij. De lijnen waarop méér dan 250km/u kan worden gereden, zijn zeldzaam.

Over die Tempo200-lijnen reden al relatief luxe InterCity's en (vanaf 1991) InterRegio's die óók 200km/u konden rijden. De ICE's waren daar een aanvulling op, maar dan vooral in comfort en niet zozeer in snelheid. De tijdswinst die men boekte, kwam door het overslaan van stations en extra inhaalsporen/overloopwissels*; niet door de snelheid van de trein.

Een tijdje terug hadden we het er hier over waarom de ICE4 'maar' 250km/u kan rijden, waarbij de ICE1, ICE2, ICE3 en 3a allemaal over een hogere topsnelheid beschikten. Nou, hierom dus.

Overigens worden de ICE4's op dit moment geüpgrade zodat de topsnelheid wordt gecapped op 265km/u. Nog steeds langzamer dan de ICE1 en 2 (280km/u) en de ICE3/3a (330km/u), maar meer is blijkbaar ook echt niet nodig.

*dat is overigens wel geniaal... gebruik het tegenspoor om een langzamere trein in te halen. In NL en België not done tenszij er een stremming is, maar in Duitsland gewoon in de dienstregeling mogelijk. Op Youtube zijn cabineritten te zien waarin dit gedaan wordt. Bijvoorbeeld deze of deze. Die tweede video laat ook mooi het kantelmechanisme van de ICE-T in actie zien.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Kalentum schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

Ja dat klopt, ik ga er eigenlijk vanuit dat de Zuiderzeelijn (een spoorlijn van Lelystad naar Groningen via Heerenveen en Drachten) hetzelfde is als de Lelylijn (een spoorlijn van Lelystad... nou ja dat dus)
Zelfde idee, nieuwe naam inderdaad, omdat het project onder de oude naam dus definitief de prullenbak in is gegaan.

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:45
Toen ik begin de jaren 2000 begon te werken in de rand van Brussel, was ik de eerste dag met de wagen gegaan. Files, omleidingen, en ik had eigenlijk nog nooit verder gereden dan het spreekwoordelijk toertje rond de kerktoren. Na die eerste dag had ik het wel gezien. Dus het OV op. Ik heb geluk, op 2 kilometer van mijn deur is er station met een rechtstreekse trein naar Brussel. Dus een uurtje sporen naar Brussel-Noord, dan een half uur op een bus, en als laatste 5 minuutjes stappen.
En 's avonds de omgekeerde richting. Ik heb dit een maand volgehouden. 's Avonds kwam mijn bus meestal te laat, of reed ze zich vast in het verkeer. Daardoor was ik dan mijn trein kwijt, en kon ik een uur wachten. Dus terug de wagen in, heb ik 3 jaar gedaan.
Ben ik gaan werken in het centrum van Antwerpen. Dat deed ik voornamelijk met de trein, moest ik me wel haasten als ik moest werken tot 22u, om 22u19 had ik nog een rechtstreekse trein.
En dan ben ik bij de spoorwegen beginnen werken, ook in Antwerpen. Ik rij gratis in 1ste klasse door de ganse Benelux. De eerste jaren heb ik met de trein gedaan. Tegenwoordig rij ik terug met de wagen. Voornamelijk omdat ik in een interventiedienst werk, en nooit weet hoe laat ik gedaan heb. In principe heb ik dan recht op een taxi, maar ik rij dan liever zelf, eigen muziekje op,...
Behalve wanneer ik opleidingen heb, dan moet ik met een dagdienst naar Brussel of Antwerpen, dan kies ik terug voor de trein.

Voor vakantie hangt het er van af. Heb op locatie mijn wagen nodig of niet? Als ik bijvoorbeeld een vlucht heb van Schiphol, Brussel, Parijs, Düsseldorf, zal ik altijd de trein nemen. Desnoods vertrek ik een dagje vroeger. Ga ik op een citytrip, dat is met de trein. Ga ik naar the middle of nowhere in Scandinavië, dan doe ik dat met eigen wagen.

Het gaat vooral om het gemak. Kan ik mijn eigen wagen makkelijk kwijt? Geraak ik vlot met het openbaar vervoer in de buurt? Heb ik nog OV terug naar huis?

Dan over die Transrapid. Leuk dat je dan in een half uur van Groningen in Amsterdam kan staan, maar hoeveel mensen gebruiken dat traject? En hoeveel mensen hebben dan wel de lasten maar niet de lusten van die lijn? Want je wil natuurlijk niet elke stad aansluiten op die baan, want dan heb je het equivalent van een stoptrein.
Dus ga je nog een ander OV moeten voorzien om die mensen naar het station van je maglev te brengen, eigenlijk parallel aan je maglevbaan.
Ik zie in de Lage Landen eigenlijk geen usecase voor een dergelijk project. Onze landen zijn te dicht bebouwd, en de afstanden tussen de steden zijn te kort. Europees zou je kunnen zeggen om de hoofdsteden te verbinden, maar zodra een iets wat grotere stad wel moet uitkijken op die "treinen", maar geen station zou krijgen... Wat gaat Rotterdam zeggen? En denk je dat Antwerpen akkoord gaat als enkel Brussel aangesloten wordt op een Europese transrapid? En van Parijs naar Rome, passeer je toch ook Lyon en Marseille?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• coyote1980
Arator schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:23:

Dan over die Transrapid. Leuk dat je dan in een half uur van Groningen in Amsterdam kan staan, maar hoeveel mensen gebruiken dat traject? En hoeveel mensen hebben dan wel de lasten maar niet de lusten van die lijn? Want je wil natuurlijk niet elke stad aansluiten op die baan, want dan heb je het equivalent van een stoptrein.
Je moet het idee van de klassieke trein even loslaten, de Transrapid versnelt in 98 seconden naar 300kmh, je kunt dus met relatief weinig impact op de reistijd steden langs de route meepikken (veel meer dan bij een klassieke HSL mogelijk zou zijn) en toch een snellere reistijd dan nu mogelijk maken. Je kunt dan Amsterdam-Almere-Zwolle-Assen-Groningen aandoen én nog steeds sneller tussen Amsterdam en Groningen reizen dan met een Lelylijn mogelijk was geweest.
Dus ga je nog een ander OV moeten voorzien om die mensen naar het station van je maglev te brengen, eigenlijk parallel aan je maglevbaan.
Klopt, klassiek spoor blijft er om goedkoper (wel langzamer) te blijven reizen en alle dorpen langs de route met regionale treinen te bedienen. Qua snelheid mixt dat ook mooier met goederentreinen dan 160kmh IC's erbij te hebben.
Ik zie in de Lage Landen eigenlijk geen usecase voor een dergelijk project. Onze landen zijn te dicht bebouwd, en de afstanden tussen de steden zijn te kort.
Niet mee eens, Nederland leent zich prima voor een landelijk metro-achtig maglev netwerk.
Europees zou je kunnen zeggen om de hoofdsteden te verbinden, maar zodra een iets wat grotere stad wel moet uitkijken op die "treinen", maar geen station zou krijgen... Wat gaat Rotterdam zeggen? En denk je dat Antwerpen akkoord gaat als enkel Brussel aangesloten wordt op een Europese transrapid? En van Parijs naar Rome, passeer je toch ook Lyon en Marseille?
Ja natuurlijk willen ze dat allemaal, dus blijkbaar is er dan toch een vraag en is het niet aanleggen van zo'n netwerk dus om klassiek HSL instand te houden (en niet omdat HSL, wat onderweg bijna niks aan kan doen, de betere techniek zou zijn). Dat een snelle trein Amsterdam-Brussel niet in Den Haag kan stoppen is omdat de ouderwetse HSL techniek dan niet in staat is een prestatie te leveren.

• Freee!!

Freee!!

coyote1980 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:48:
[...]
Dat een snelle trein Amsterdam-Brussel niet in Den Haag kan stoppen is omdat de ouderwetse HSL techniek dan niet in staat is een prestatie te leveren.
Het is eigenlijk ook een idiote omweg, Amsterdam ligt net ten oosten van de vrijwel rechte lijn door Rotterdam, Antwerpen en Brussel, Den Haag ligt een behoorlijk stuk ten westen van die lijn en maakt door de ligging ten opzichte van Rotterdam en die lijn twee haakse bochten noodzakelijk.

Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee