Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 46 Laatste
Acties:
Daarmee blokkeer je de doorgangen, wat mensenlevens kan kosten als dingen mis gaan. Dus doe dat gewoon niet en plaats de fietsen alleen op de daarvoor bestemde plek.

[Voor 4% gewijzigd door EDIT op 30-07-2021 09:53]

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:32
hoevenpe schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:26:

Het zijn twee gewone fietsen en drie relatief kleine kinderfietsen dus met de tassen eraf netjes dicht tegen elkaar moet dat op zondagochtend wel lukken.

Gaan er normaal zo weinig mensen met de fiets in de trein? Slechts twee plekken per trein lijkt me heel minimaal.
Hangt ook een beetje van het moment en bestemming af. Zondag is wel wat populairder om met de fiets op stap te gaan. 's ochtends zal het wel meevallen. Maar 's middags terug moest ik eens twee treinen wachten voor ik erbij kon omdat die in Den Helder al volgestouwd was met fietsen uit Texel.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
EDIT schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:19:
Er kunnen per mailadres maximaal twee reserveringen gedaan worden geloof ik (men is inmiddels bezig met die limiet op te rekken als ik mij niet vergis).
Daarnaast kan het ook gewoon zijn dat er bij het materieeltype dat er bij jou rijdt niet meer plek is. Bijvoorbeeld in de SLT-4 gaat men uit van de versie met toilet, daar zijn maar twee fietsplekken per treinstel dus. Ook een SNG heeft maximaal 2 fietsplekken per treinstel.
Lijkt erop dat ik de enige ben die op zondagochtend met de fiets op vakantie naar Limburg wil, overal waren twee plekken vrij. Voor de zekerheid maar de trein erna ook gereserveerd, zie op het perron wel of het veilig past of dat we alsnog opsplitsen.

Belangrijkste wat ik begrijp is dat de doorgangen goed vrij blijven en alles zo compact mogelijk neergezet wordt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:28
Goed organiseren en evt thuis door de deur en tegen de muur een keertje oefenen? Paps in de trein, mams op het perron aangeven, kinderen de tassen? :)

• GreatDictator
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:21
Zondagochtend vroeg zal het wellicht geen probleem zijn, maar bedenk wel dat de NS ook kortere treinen inzet op 'rustige' tijdstippen. Ik heb regelmatig op zondagen moeten staan omdat de NS 1 kort treinstel wel genoeg vond tussen Groningen en Utrecht.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Yankovic schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:22:
[...]

Hangt ook een beetje van het moment en bestemming af. Zondag is wel wat populairder om met de fiets op stap te gaan. 's ochtends zal het wel meevallen. Maar 's middags terug moest ik eens twee treinen wachten voor ik erbij kon omdat die in Den Helder al volgestouwd was met fietsen uit Texel.
Klopt. Dat is een heel druk traject met fietsen, Noord Holland. Komt bijna nooit voor dat de fietsplekken niet gebruikt worden (in de winter misschien).

Maar fietsen meenemen bij NS is eigenlijk al lang een drama. Maar ondanks alle drempels blijven mensen het doen. Daarom probeert NS die behoefte nu met het opwerpen van nóg meer drempels verder de kop in te drukken. Ze mogen het niet verbieden, dus maken ze het maar zo ingewikkeld en onaantrekkelijk mogelijk. Mooi verhaaltje erbij om de focus wat van "het falen" af te halen en net te doen of je een geweldige maatregel neemt in het belang van de reiziger.... maar ondertussen. :)

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +5Henk 'm!

• L-project
  • Laatst online: 21-09 17:10
Het blijft stupide dat je als fietser dus gedwongen wordt om milieuvervuilend met de auto op pad te gaan, in plaats van milieuvriendelijk met de trein. Als ik geen redelijke zekerheid heb dat ik heen en terug mijn fiets kan meenemen, is de trein dus geen optie. En dat vind ik als treinliefhebber wel heel jammer. En het ondermijnd wel sterk het milieuvriendelijke beeld van de NS, wat mij betreft.

Maar goed, eens kijken waar in de organisatie en bij de politiek we dat moeten aankaarten.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 21-09 22:03
L-project schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:37:
Het blijft stupide dat je als fietser dus gedwongen wordt om milieuvervuilend met de auto op pad te gaan, in plaats van milieuvriendelijk met de trein. Als ik geen redelijke zekerheid heb dat ik heen en terug mijn fiets kan meenemen, is de trein dus geen optie. En dat vind ik als treinliefhebber wel heel jammer. En het ondermijnd wel sterk het milieuvriendelijke beeld van de NS, wat mij betreft.

Maar goed, eens kijken waar in de organisatie en bij de politiek we dat moeten aankaarten.
Het blijft natuurlijk een lastig dilemma voor de treinbedrijven. Een full-size fiets kost behoorlijk wat ruimte in een trein. Dat kun je natuurlijk faciliteren, maar dan moet je bijvoorbeeld zitplaatsen opofferen om stallingsruimte te scheppen. Fijn voor de fietsreizigers, maar waarschijnlijk beginnen dan de forenzen te mopperen die in de ochtendspits moeten staan omdat er minder stoelen zijn "en geen fiets te bekennen!". Tot op zekere hoogte kun je de indeling on demand aanpassen door bijvoorbeeld klapstoelen die je kunt gebruiken als er geen fietsen zijn of (zoals Arriva bijvoorbeeld doet in de trein naar Harlingen) in de zomermaanden stoelen verwijderen om ruimte te maken voor fietsen, maar het blijft behelpen.

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

En je kunt in een treinstel ook niet even makkelijk een fietswagon zoals de IC Berlijn heeft in de zomermaanden mee laten rijden. "Flex"plekken die zowel fietsen als mensen kunnen bevatten zoals @NMH hierboven suggereert zullen toch altijd minder capaciteit hebben, lijkt me.

Mooie ontwerpuitdaging om de fietsen alleen ten koste te laten gaan van comfort en niet van (personen)capaciteit voor een gegeven oppervlakte. Maar dan moet natuurlijk wel een opdracht gegeven worden, en dat lijkt me dan inderdaad weer politiek.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Bacchus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:11:
Goed organiseren en evt thuis door de deur en tegen de muur een keertje oefenen? Paps in de trein, mams op het perron aangeven, kinderen de tassen? :)
Alles beter dan vooraf een stokje in de neus voor een PCR test... ;)

We zijn flexibel, geen haast dus we komen er wel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:54
Brent schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:51:
Hoe moet ik dat startsalaris dan zien? Het lijkt mij oprecht een leuke baan (treinverkeersleider), maar als ik inderdaad met dat opgegeven startsalaris zou moeten beginnen (Prorail), en weer X jaren moet opklimmen om in de buurt van die 63k te komen, dan is dat niet erg aantrekkelijk. Of schuif je ergens in op basis van leeftijd/ervaring elders?
Zoals ik het lees:
https://werkenbijprorail....trecht-utrecht-srq129379/

Wordt je altijd ingeschaald op 2819 euro maximaal (je eerste jaar omdat je nog geen ervaring hebt) Een school verlater zal op 2419 euro ingeschaald worden. Dan krijg je 9 maanden lang die betaalde opleiding (en je krijgt betaald) en als je daarna slaagt en individueel gaat werken dan krijg je nog onregelmatigheidstoeslag erbij.

Je krijgt standaard 21 vakantie dagen bij dat loon, waarbij je tot 172 bij kan kopen + vakantie toeslag. Die toeslag is maandelijks 13,61% over je bruto loon, die kan je volledig laten uit betalen of deels vakantie uren van kopen.

2819 * 1,1361 = 3202 euro / maand bruto loon + 700 euro / maand toeslag = 46.824 euro / jaar uit.

En dit loopt naarmate je ervaring op naar 4.027

4.027 * 1,1361 = 4575 euro / maand bruto loon + 700 euro / maand toeslag = 63.300 euro / jaar max.

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:21:
[...]

Zoals ik het lees:
https://werkenbijprorail....trecht-utrecht-srq129379/

Wordt je altijd ingeschaald op 2819 euro maximaal (je eerste jaar omdat je nog geen ervaring hebt) Een school verlater zal op 2419 euro ingeschaald worden.
Dat lijkt dus de doelgroep die men graag wil recruteren, want een zij-instromer zal natuurlijk al ruim boven dat max. Dat er een jaar laag loon is, affijn, maar dit is submodaal.
Je krijgt standaard 21 vakantie dagen bij dat loon, waarbij je tot 172 bij kan kopen + vakantie toeslag. Die toeslag is maandelijks 13,61% over je bruto loon, die kan je volledig laten uit betalen of deels vakantie uren van kopen.

2819 * 1,1361 = 3202 euro / maand bruto loon + 700 euro / maand toeslag = 46.824 euro / jaar uit.

En dit loopt naarmate je ervaring op naar 4.027

4.027 * 1,1361 = 4575 euro / maand bruto loon + 700 euro / maand toeslag = 63.300 euro / jaar max.
Dank voor het sommetje. Hoe snel loopt het op naar die 63k is dan de vraag. Met een jaar of 5, of meer 25?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Stukje spoorgeschiedenis van 3 augustus 1971, dus vandaag precies 50 jaar geleden:
De trein van Vlissingen naar Roosendaal botst in noodweer met een snelheid van 130 kilometer per uur op een zwaar voorwerp bij Oostdijk en ontspoort. Het voorste treinstel wordt losgescheurd, vliegt tientallen meters door de lucht en komt tot stilstand in een sloot. ‘Alleen door een wonder kun je dit overleven’, denken de eerste hulpverleners als ze de ravage zien. De NS spreken van een ‘volslagen uniek’ ongeval. Vijftig jaar later kijken betrokkenen terug op de bizarre treinramp.

Het is dinsdag 3 augustus 1971, rond de klok van 17.30 uur. De werkdag van Cees Harthoorn zit er bijna op. De dan 30-jarige Bevelander werkt bij uiensorteerbedrijf De Bat in Oostdijk en maakt zich klaar om naar huis te gaan. Maar net voordat hij de deur uitgaat, kleurt de lucht asgrauw, trekt de wind flink aan en klettert de regen als een waterval uit de hemel. Hevige bliksemflitsen maken het spookachtige decor compleet. Harthoorn besluit te wachten tot de bui overtrekt en schuilt in de schuur aan de rand van de spoorbaan van de Nieuwlandse Binnendijk. Samen met zijn broer Rinus (34) en Jan de Bat (17), die in het bedrijf van zijn vader werkt.

Een paar honderd meter verderop kijkt Theo van Hecke samen met zijn vrouw eveneens onrustig uit het raam van hun woning in Kruiningen. Afschrikwekkende donderwolken drijven ook dit Bevelandse dorp binnen. In een paar tellen zien ze hoe de blikken platen van de fietsenstalling van de school waar ze tegenover wonen de lucht in worden gezogen. De politieambtenaar is een middagje vrij en dat is maar goed ook. Zijn vrouw heeft het helemaal niet op onweer, ze is bang van al die donderklappen en is blij dat haar man thuis is.

Op hetzelfde moment vertrekt vanuit Vlissingen de Intercity naar Roosendaal, van naderend noodweer hier geen spoor. De vier wagons zijn goed gevuld zo aan het einde van de avondspits. Om 17.58 uur geeft treinmachinist Van de Velde het sein te vertrekken. Niet wetende welk onheil hij tegemoet rijdt.

Het is bijna 18.30 uur als de Intercity station Kruiningen passeert. De trein haalt met gemak een snelheid van 130 kilometer per uur en dendert door richting Brabant. Totdat er ineens een enorme doffe dreun klinkt, gevolgd door gegil uit vele kelen.
Meer info: Hoe de Intercity naar Roosendaal met 130 per uur ontspoorde door bizar toeval: ‘Alleen door een wonder kon je dit overleven’

Gelukkig vielen er geen doden, maar de trein was wel zwaar beschadigd:

https://images0.persgroep.net/rcs/AmiYMVmt-SgigxCRDuEPWBxraek/diocontent/205829469/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

https://images0.persgroep.net/rcs/_LwFcstfpq0az5qJQ2kr10kMOoA/diocontent/205779886/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

https://images0.persgroep.net/rcs/NUIpxYyuO8VaLiffAQVx73O-DC8/diocontent/205779888/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Het materieel was een Mat'54 Hondekop, Plan-F, treinstel 732. Deze voerde de Intercity-dienst van Vlissingen naar Amsterdam uit.

De beschadigde Bk (van de foto's hierboven) is in werkplaats Haarlem hersteld ondanks de zware schade, en kwam op 4 december 1971 weer in dienst.

De 732 was sowieso een ongelukkig treinstel, want krap 3 jaar later, in 1974, brandde ditzelfde treinstel samen met o.a. Plan-V 872, uit op Zwolle Rangeerstation na brandstichting en is toen gesloopt. Alleen de (bij het hier genoemde ongeval beschadigde) Bk-bak bleef bij deze brand gespaard, deze werd gekoppeld aan de ABk-bak van de 391, en heeft als zodanig nog tot 1 februari 1992 dienst gedaan.

De vloeddeur in kwestie die dit ongeval veroorzaakte bestaat overigens tegenwoordig nog steeds:

https://images0.persgroep.net/rcs/jppLJeDZLpmkhDKemo_TLFY44Is/diocontent/205895115/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
Treinramp in Tsjechië:
Bij een frontale botsing tussen twee passagierstreinen in het westen van Tsjechië zijn woensdag zeker twee mensen omgekomen. Tientallen anderen raakten gewond.

De politie bevestigde dat zeker twee mensen zijn overleden en dat meer dodelijke slachtoffers niet uit te sluiten zijn.

Daarnaast meldde de brandweer dat er minstens vijftig gewonden zijn gevallen. 31 van hen raakten lichtgewond en konden ter plekke door medisch personeel verzorgd worden. Zeven mensen raakten zwaargewond en werden met helikopters naar het ziekenhuis gebracht.

Het ongeluk gebeurde in de buurt van het dorp Milavce, vlak bij de grens met Duitsland. Een van de betrokken treintoestellen was de hogesnelheidslijn tussen Praag en München.

Duitsland heeft hulptroepen naar de rampplek gestuurd om de Tsjechische hulpdiensten bij te staan.

Hoe de botsing heeft kunnen gebeuren, wordt nog onderzocht. Volgens de Tsjechische minister van Transport negeerde de machinist van de hogesnelheidstrein een rood stoplicht.
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...nbotsing-in-tsjechie.html

Virussen? Scan ze hier!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 17:02
Een van de betrokken treintoestellen was de hogesnelheidslijn tussen Praag en München.
Het blijft mij altijd verbazen hoe laag de basiskennis is bij nieuwsschrijvers. Wat een hoop rare termen in 1 zin.
Een van de betrokken treinen was de hogesnelheidstrein tussen Praag en München.
Vaak worden treinstellen en wagons ook door elkaar gehaald. Zo lastig is het allemaal toch niet? :S

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• wildhagen
  • Niet online
Plus dit nog:
Volgens de Tsjechische minister van Transport negeerde de machinist van de hogesnelheidstrein een rood stoplicht
Volgens mij noemen we dat bij spoorwegen geen 'rood stoplicht' maar een 'stoptonend sein'.

Virussen? Scan ze hier!

• LordSinclair
wildhagen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:57:
Plus dit nog:

[...]

Volgens mij noemen we dat bij spoorwegen geen 'rood stoplicht' maar een 'stoptonend sein'.
Ook op de weg is het daarnaast ook geen stoplicht maar een verkeerslicht.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hogesnelheidstrein, wat, die diesellocbespande ALEX Regionalexpress?

[Voor 15% gewijzigd door Maasluip op 04-08-2021 11:20]

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• wildhagen
  • Niet online
Vraag me ook af welk beveiligingsssysteem die enkelspoors-lijn gebruikt? ERTMS? LS90[? By the seat of the pants?

Virussen? Scan ze hier!

• NMH
LordSinclair schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:50:
Vaak worden treinstellen en wagons ook door elkaar gehaald. Zo lastig is het allemaal toch niet? :S
Ik durf wel te stellen dat >95% van de mensen het verschil niet kent. :) Dat soort slippertjes vallen alleen op als je meer dan gemiddeld van een onderwerp afweet. Zo heeft de NOS wel eens een kop gehad over een lichaam dat mogelijk was opgelost in zuur, waar de body van het artikel het "zuur" specificeerde: natriumhydroxide (wat dus een sterke base is, en daarmee het tegenovergestelde van zuur), en een artikel over een landing op een asteroide op 333 kilometer afstand (moest 333 miljoen kilometer zijn).

"Treintoestel" is overigens wel erg creatief. :)
wildhagen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:36:
Vraag me ook af welk beveiligingsssysteem die enkelspoors-lijn gebruikt? ERTMS? LS90[? By the seat of the pants?

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:34
Plus dit nog:

[...]

Bij de spoorwegen wel inderdaad, maar ik snap best dat nieuws voor 'generiek' publiek gewoon het woord stoplicht gebruikt. Niet officieel, maar wel begrijpbaar voor iedereen.

Bijzonder overigens hoe die Alex ER20 en het rijtuig er achter zo verwrongen zijn, maar het andere treinstel veel minder. Dat verbaast me enigsinds.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:36:
Er ligt LS vanuit Pilzen tot Stod, daarna niet meer. Dus het laatste: op de seinen letten en het niet fout doen.

Open Source landkaart

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09:02
Plus dit nog:

[...]

Hangt er maar vanaf in welk land je rijdt. :P In België wordt het een stopsein genoemd, en die heb je dan in verschillende categorieën. Het "beheerd groot stopsein", het "beheerd klein stopsein", en het "beheerd vereenvoudigd stopsein". En als je beheerde stopseinen hebt, heb je natuurlijk ook "niet-beheerde stopseinen" (of de automaten), en om het nog moeilijker te maken, hebben we ook nog de "automatische stopseinen met beheerd karakter". O-)
In de grote stopseinen heb je de "gewone" en de "gecombineerde", waarbij een gecombineerd sein ook info kan geven over het volgende stopsein.
En dan heb je nog de "verwittigingseinen", maar die kunnen geen stoppen opleggen.
En zei er iemand iets over mobiele seinen, want daar heb je het "mobiel sein dat stilhouden oplegt".
En naast lichtseinen heb je natuurlijk ook borden, en ook daar hebben we er die stoppen kunnen opleggen : het "stopbord kleine beweging" en "merkbord stootbok". Tegen/door een stootbok rijden, wordt bij ons dus aanzien als door een rood licht rijden.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18:45
Arator schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:32:
[...]

Hangt er maar vanaf in welk land je rijdt. :P In België wordt het een stopsein genoemd, en die heb je dan in verschillende categorieën. Het "beheerd groot stopsein", het "beheerd klein stopsein", en het "beheerd vereenvoudigd stopsein". En als je beheerde stopseinen hebt, heb je natuurlijk ook "niet-beheerde stopseinen" (of de automaten), en om het nog moeilijker te maken, hebben we ook nog de "automatische stopseinen met beheerd karakter". O-)
In de grote stopseinen heb je de "gewone" en de "gecombineerde", waarbij een gecombineerd sein ook info kan geven over het volgende stopsein.
En dan heb je nog de "verwittigingseinen", maar die kunnen geen stoppen opleggen.
En zei er iemand iets over mobiele seinen, want daar heb je het "mobiel sein dat stilhouden oplegt".
En naast lichtseinen heb je natuurlijk ook borden, en ook daar hebben we er die stoppen kunnen opleggen : het "stopbord kleine beweging" en "merkbord stootbok". Tegen/door een stootbok rijden, wordt bij ons dus aanzien als door een rood licht rijden.
Wij hebben ook ongeveer 388 variaties. Een stoptonend sein heet officieel een hoog (of laag) geplaatst rood licht… (of groen of geel al gelang de kleur) hebben we ook nog variaties met cijferbakken etc.. als je het leuk vindt: https://vvrv.nl/uploads/f...-4-per-1-oktober-2019.pdf

Overigens staat er bij ons een sein 513, een afsluitbord (ook gebruikt in buitendienst stellingen op niet centraal bediend gebied), op een stoot juk. Dus ook bij ons wordt door het juk rijden gezien als een stoptonend sein passage.

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Arator schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:32:
[...]
Tegen/door een stootbok rijden, wordt bij ons dus aanzien als door een rood licht rijden.
_/-\o_

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Arator
@ExiZTeNcE Die merkborden, zijn die expres zo wazig gemaakt omdat je die in echt aan hoge snelheid zo zou zien/herkennen? _O-

Ik vind het wel een makkelijke handleiding. Bij ons zit het verspreid over verscheidene boeken
720 Seininrichting - Algemeenheden
721 Laterale seininrichting - Mobiele seinen
722.1 Laterale seininrichting - Vaste seinen : Algemene bepalingen
722.2 Laterale seininrichting - Vaste seinen : Lichtseinen
722.3 Laterale seininrichting - Vaste seinen : Snelheidssignalisatie
722.4 Laterale seininrichting - Vaste seinen : Bijkomende seinen
722 omzendbrief 3380 Abnormale werking van lichtseinen
722 omzendbrief 3399 Naderingsbakens met strepen voor uitzonderlijk rechts opgestelde seinen
722 omzendbrief 3404 Afschaffing van de gele boord rond het gele lichtgetal op het bijkomende bovenpaneel van een groot sein
724.1 Stuurpostsignalisatie - TVM
724.2 Stuurpostsignalisatie - TBL 2+
724.3 Stuurpostsignalisatie - ETCS
725.1 Lijnen uitgerust met stuurpostsignalisatie en stopmerkborden - Gemeenschappelijke bepalingen
725.2 Lijnen uitgerust met stuurpostsignalisatie en stopmerkborden - Bepalingen eigen aan Lijn 1
725.3 Lijnen uitgerust met stuurpostsignalisatie en stopmerkborden - Bepalingen eigen aan Lijn 2, 3 en 4
725 eerste bijvoegsel Lijnen uitgerust met stuurpostsignalisatie en laterale seininrichting

Al een geluk dat ik de armseinen niet meer heb moeten leren ;)

Er heeft wel iemand tijd en moeite gestoken in een korte handleiding van de lichtseinen. Het enigste wat nog ontbreekt zijn de schematische voorstellingen op plan. https://www.cooltrain.be/...sel/belgische-lichtseinen
Ik weet dat heel wat mensen die bij ons aan de opleiding beginnen voor verkeersleider dergelijke sites en Het Groot Belgische Treinen Forum bezoeken.

• Commendatore
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:55:
Bijzonder overigens hoe die Alex ER20 en het rijtuig er achter zo verwrongen zijn, maar het andere treinstel veel minder. Dat verbaast me enigsinds.
Dat treinstel is een Pesa Link en veel nieuwer dan die loc en rijtuigen. Ik gok dat de crashveiligheid daardoor een stuk hoger is. In elk geval zie je dit naar mijn idee wel vaker bij botsingen tussen materieel met een dergelijk leeftijdsverschil.

• NMH
ExiZTeNcE schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:54:
Overigens staat er bij ons een sein 513, een afsluitbord (ook gebruikt in buitendienst stellingen op niet centraal bediend gebied), op een stoot juk. Dus ook bij ons wordt door het juk rijden gezien als een stoptonend sein passage.
Maar als je het stootjuk een stukje voor je uit schuift, dan ben je techisch gezien het bord niet gepasseerd. O-)

• Arator
NMH schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

Maar als je het stootjuk een stukje voor je uit schuift, dan ben je techisch gezien het bord niet gepasseerd. O-)
En stilletjes stiekem terug een metertje achteruit zodat het niet opvalt? :P
spoiler:

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Arator schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

spoiler:
Iets zegt me, dat een metertje terug in dit geval niet werkt:
spoiler:

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Robkazoe
  • Laatst online: 15:43
Denk, pak ook weer eens te trein om een half dagje naar het werk te gaan. Trein 11.10 van Amersfoort CS naar Utrecht CS. Komt de NS aanzetten met een 3 of 4 delige ICM. Trein ramvol. En tot zover 1,5 meter afstand houden. Is dit vakantie dienstregeling of staan er een hoop ICM materiaal in onderhoud bij NedTrain?
1,5 meter afstand is al sinds vorig jaar losgelaten in het OV.

• Dolan
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:03
Nee, het DDZ materieel kan nog niet ingezet worden vanwege een verbouwing aan de draaistellen. Daardoor is wat VIRM en ICM materieel herverdeelt over andere treinseries.

• Robkazoe
  • Laatst online: 15:43
EDIT schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:34:
1,5 meter afstand is al sinds vorig jaar losgelaten in het OV.
Dat snap ik. Maar met de naweeën van corona zit er nog wel een verschil tussen "we gaan alle plekken weer vrijgeven" en "laten we kijken of we 120 man kwijt kunnen in één wagon". En dat is een beetje het verschil tussen 3/4 wagons en 6/7/8 wagons wat er normaal rijdt.
De planning voor die specifieke trein was een ICM4 met net geen 300 zitplaatsen en dat is ook zo uitgevoerd. De verwachte bezetting was laag, zelfs met die treinsamenstelling. Voor de beeldvorming: specifiek vanwege corona geldt nu een trein die voor meer dan 40% gevuld is als 'vol'. Er zijn dus veel meer reizigers geweest dan verwacht als de gehele trein zo vol stond. Wellicht dat een verstoring daarvan de reden is geweest, dat weet ik niet.
Er rijden nu overigens 6 IC treinen per uur tussen Amersfoort en Utrecht. Mocht je weer een onverwacht volle trein treffen, dan kan het de moeite waard zijn om even te wachten op de volgende trein.

• NMH
Arator schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

spoiler:
Dat had de machinist hier in Stavoren ook wel gewild, maar dat had toch wat sporen nagelaten. :P

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:00
wildhagen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:29:
Stukje spoorgeschiedenis van 3 augustus 1971, dus vandaag precies 50 jaar geleden:

[...]
Soms staan we wel eens stil voor de spoorovergang net naast die vloeddeur, ik vraag me altijd af hoeveel ruimte er tussen de treinen en de buitenkant van die deuren zit. Dat zal niet heel veel zijn. Zou het veiligheidssysteem ook zo zijn ingericht dat er geen twee treinen tegelijkertijd door die vloeddeur kunnen rijden ? Lijkt me, vanuit de machinist gezien, soms een vrij krappe doorgang :)

[Voor 6% gewijzigd door nextware op 05-08-2021 15:28]

• LordSinclair
nextware schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:25:
Zou het veiligheidssysteem ook zo zijn ingericht dat er geen twee treinen tegelijkertijd door die vloeddeur kunnen rijden ? Lijkt me, vanuit de machinist gezien, soms een vrij krappe doorgang :)
Waarom zou dat niet kunnen? Als je genoeg profielruimte vrij is dan past het gewoon. Een machinist hoeft niet zelf te sturen, dus die zal er niet zenuwachtig van (moeten) worden.

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Soms staan we wel eens stil voor de spoorovergang net naast die vloeddeur, ik vraag me altijd af hoeveel ruimte er tussen de treinen en de buitenkant van die deuren zit. Dat zal niet heel veel zijn. Zou het veiligheidssysteem ook zo zijn ingericht dat er geen twee treinen tegelijkertijd door die vloeddeur kunnen rijden ? Lijkt me, vanuit de machinist gezien, soms een vrij krappe doorgang :)
Erg weinig ruimte idd, zie dit:

In de stoomtijd was het ook al zo krap, toen was de lijn nog enkelspoors:

En in de tijd van de Badkuipspoorweg na de Watersnoodramp 1953 leek het wel alsof de trein door het water reed:

https://images0.persgroep.net/rcs/ATc_3BLwfEZYAY7s14u1iR5CINw/diocontent/157530485/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Maar heel veel keus was er niet, want electrich rijden was wat problematisch, als je infra er zo uit ziet door de overstroming:

Naast de stoomtractie was er maar één Dieselvijfje (DE5) op die lijn, omdat die geparkeerd stond in Vlissingen voor de eerste trein van de dag.

Deze Dieselvijf kon niet over de Badkuipspoorweg (het provisorische spoor kon het gewicht niet aan) en heeft alleen pendeldiensten gedraaid tussen Vlissingen en (ik dacht) Kruiningen (kan ook Goes geweest zijn).

Virussen? Scan ze hier!

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:00
wildhagen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Deze Dieselvijf kon niet over de Badkuipspoorweg (het provisorische spoor kon het gewicht niet aan) en heeft alleen pendeldiensten gedraaid tussen Vlissingen en (ik dacht) Kruiningen (kan ook Goes geweest zijn).
Leuke foto's. Vooral om te zien wat voor verschil het tussen 1953 en nu is :)

Maar de deskundigen bij de NS zullen er wel rekening mee hebben gehouden qua breedte van (toekomstige) treinen en de breedte van die vloeddeur (toch?).
[...]

Er zit voldoende ruimte voor twee treinen om elkaar te passeren, dus het valt wel mee hoe krap het is. Dit wordt gewaarborgd door het zogenaamde 'profiel vrije ruimte'. Dat is de ruimte die elke trein heeft om ongehinderd te rijden en waarin zich dan ook geen enkel object mag bevinden.
Alle* treinen zijn iets kleiner dan dit profiel van vrije ruimte en passen binnen een eveneens vooraf gespecificeerd omgrenzingsprofiel.
Bij elke spoorlijn met dubbelspoor liggen dus de sporen zodanig ver uit elkaar dat de treinen elk hun eigen profiel vrije ruimte hebben en liggen de objecten naast het spoor ook op een zodanige afstand dat deze de trein niet raken.

* Ok ok, er zijn uitzonderingen, maar ook daarvoor zijn er richtlijnen per traject. Afhankelijk van hoe ver de lading uitsteekt kunnen er bijvoorbeeld beperkingen zijn in snelheid, of mogen bepaalde sporen (of trajecten) eenvoudigweg helemaal niet bereden worden.

[Voor 9% gewijzigd door EDIT op 05-08-2021 15:55]

• wildhagen
  • Niet online
nextware schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:43:
[...]

Leuke foto's. Vooral om te zien wat voor verschil het tussen 1953 en nu is :)
Ja, zijn nog wel meer mooie pics van :)

Of de loc 3759 (een Jumbo) bij Kruiningen, let vooral op het spoor rechts hoe dat eruitziet, dit is dus ter hoogte van die vloeddeuren:

De vloeddeur in gesloten toestand, aan de andere kant staat dus water.....:

https://images0.persgroep.net/rcs/Jk1ipi7wrfmeO4E2OtA0nf-JDmM/diocontent/205802247/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

En het was niet alleen in Zeeland zo, ook in Brabant stond spoor onder water, zoals hier een werk/herstel-trein tussen Hooge en Lage Zwaluwe, met óf een Oersik (1xx) of Sik (2xx/3xx):

Maar de deskundigen bij de NS zullen er wel rekening mee hebben gehouden qua breedte van (toekomstige) treinen en de breedte van die vloeddeur (toch?).
Ik neem aan dat daar rekening mee gehouden is idd...

Virussen? Scan ze hier!

• Commendatore
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Om even terug te komen op die drukte tussen Amersfoort en Utrecht: ik reis nog weleens tussen Rotterdam en Zwolle - meestal als deel van een langer traject - en ook voor dat hele DDZ-debacle zaten die treinen niet altijd even ruim in het materieel, vooral als er ICM ingezet werd. Op dit moment is de situatie dusdanig dat ik die route ‘s avonds actief probeer te mijden, ook als me dat meer reistijd oplevert. (Antwerpen-Zwolle over Den Bosch-Nijmegen i.p.v. over Rotterdam bijvoorbeeld.)

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:31:
[...]

_O- , probeert ze uit de WW te blijven? :+
In een bericht op een andere site staat haar naam. Ga haar verder niet opzoeken in het adresboek, levert alleen maar awkwardness op. Misschien ken ik haar wel of heb of krijg te maken met collega's die haar kennen. Brr.
Ignorance is bliss in dit geval :+

Inktpot will never be the same again. Mogelijk wel eens in datzelfde vergaderhok geweest :')

[Voor 9% gewijzigd door evilution op 05-08-2021 20:29]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• ExiZTeNcE
evilution schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:26:
[...]

In een bericht op een andere site staat haar naam. Ga haar verder niet opzoeken in het adresboek, levert alleen maar awkwardness op. Misschien ken ik haar wel of heb of krijg te maken met collega's die haar kennen. Brr.

Inktpot will never be the same again. Mogelijk wel eens in datzelfde vergaderhok geweest :')
Toch wel, geen idee :+

[Voor 10% gewijzigd door ExiZTeNcE op 05-08-2021 22:21]

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• ArcticWolf
evilution schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:26:
[...]

Dat was is "acteer" naam toch?
Woordvoerder Andy Wiemer van ProRail bevestigt dat de vrouw, voor ze onder de naam Jayna Naveen besloot pikante films te gaan maken, voor het spoorbedrijf werkte.
Ik ken haar verder ook niet :Y)

Opgenomen in de A toren toch? ;)

edit:
ben er wat "dieper" ingedoken... blijkbaar had ze die bijbaan al wat langer :+

[Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 06-08-2021 10:35]

• Arator
Tja, die scripts met de loodgieter worden op den duur ook wel saai :O

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:14
Ik had toch echt nooit verwacht dat ik hier in dit topic over porno zou lezen :+

• Arator
St00mwals schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:38:
Ik had toch echt nooit verwacht dat ik hier in dit topic over porno zou lezen :+
Puffend en kreunend trok hij zich nog een keer op gang. Nog even en Thomas zou de top bereiken na een laatste krachtinspanning. Hij zou laten zien dat hij heel wat meer in zijn mars had dan die zoemende elektrische apparaten, dat het tijdperk van de stoomtrein nog niet voorbij was. :P

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17:49

Get!em

Oh die ja!

• AW_Bos
  • Laatst online: 16:58

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Hm, een tram op doorreis ... Misschien iets voor België?

Waar ga je heen?

• Arator
AW_Bos schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Hm, een tram op doorreis ... Misschien iets voor België?
Ik kan het niet direct herkennen als een tramtype voor Vlaanderen. Doet me eigenlijk nog het meest denken aan een metrostel voor Brussel. Ik kan ook niet direct een panto zien op het dak, al is de foto daar wel wat klein voor om het goed te zien.
Maar aangezien het Brusselse tram- en metronetwerk op normaalspoor zijn gebouwd (ipv meterspoor), wordt het nieuwe materieel, dacht ik toch, via het treinspoor aangevoerd. Er zijn in ieder geval 3 van dergelijke aansluitingen, 1 op lijn 28 (thv metrostation Beekkant), en 2 op lijn 26 (thv van Haren en thv Delta, die laatste is wel afgesloten let hekken).

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

In hetzelfde Twitter draadje kwam ook deze voorbij. Roosendaal ossendrecht.

• slein78
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21-09 22:23
Dat lijkt wel heel erg op een tram van de Manchester Metrolink.

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Get!em schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:33:
In hetzelfde Twitter draadje kwam ook deze voorbij. Roosendaal ossendrecht.

[Afbeelding]
Ja, drie uitgerangeerde DD-AR rijtuigen gaan er heen zodat de politie ermee kan oefenen. Vechtpartijtje in/bij de trein afhandelen bijvoorbeeld.

https://www.treinenweb.nl...-dubbeldeksrijtuigen.html

Waar ga je heen?

• ExiZTeNcE
slein78 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:04:
[...]

Dat lijkt wel heel erg op een tram van de Manchester Metrolink.
Hij rijdt wel richting de haven, zou kunnen dat hij op de boot gaat

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Google en fratsen…

Station Vlissingen is verhuisd….

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Get!em schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:49:
Google en fratsen…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, weg uit Zeeland ermee >:)

Het kan ook zo zijn dat iemand zelf een verzoek heeft zitten doen. Soms controleren ze er niet op. :P
Eerder is dit al gebeurd op de Google Maps locatie van de Efteling, en bij Walibi, maar in 2010 maakten ze er wel een zooitje van door het IJsselmeer in te polderen _O- .. :P

[Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 08-08-2021 22:41]

Waar ga je heen?

• Bacchus
  • Laatst online: 16:28
Get!em schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:49:
Google en fratsen…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
"Rustiger dan normaal" - nogal wiedus, wie zoekt station Vlissingen nou in Leerdam?

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Pfff, Na anderhalfjaar mocht mijn vrouw weer een (incidentele) dag naar kantoor. Komt ze op het station aan, "ding dong, er rijden geen treinen door een ongeval".

** en ze kan weer terug naar huis **

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bacchus schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:40:
[...]

"Rustiger dan normaal" - nogal wiedus, wie zoekt station Vlissingen nou in Leerdam?
Ik denk dat het een actie van de machinisten is: ze wilden meer bochten en afwisseling onderweg richting Vlissingen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

Ik moet morgen weer naar Vlissingen, en op deze manier is mijn dienst lekker kort :D

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Zojuist bij google de locatie maar aangepast.... ben benieuwd wanneer hij weer goed staat.

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Get!em schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:25:
Zojuist bij google de locatie maar aangepast.... ben benieuwd wanneer hij weer goed staat.
Zie Vlissingen weer ergens bij Vlissingen hangen. (Met de routeplanner) dus zal wel gefixed zijn?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Arator
Skyaero schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:50:
Pfff, Na anderhalfjaar mocht mijn vrouw weer een (incidentele) dag naar kantoor. Komt ze op het station aan, "ding dong, er rijden geen treinen door een ongeval".

Waarschijnlijk niet zo door je bedoeld, maar ik erger me aan die "Pfff". Dat het ergerlijk is voor de reizigers dat ze niet verder kunnen sporen, kan ik aannemen, maar het is niet dat de spoorwegmannen en -vrouwen kiezen voor een ongeluk, of dat ze dergelijke zaken organiseren om de reizigers te koeieneren.
Een paar jaar terug, en het wordt bij ons zo nog steeds naar verwezen, hadden we "4 op een rij". 4 dagen na elkaar op dezelfde locatie een persoonsongeval. Op dag 5 was het een aantal kilometer verder.
De frustraties bij sommige reizigers toen "het is altijd wel iets", "hoe moet ik nu thuis geraken". En als je dan de nodige uitleg verschaft "er komen bussen, die brengen je naar het volgende station, en daar zal er een trein staan wachten", krijg je zo'n "Pfff, hoe lang zal het weer duren" of "Pfff, voor mij is het niet meer nodig"
Een beetje begrip en medeleven.

• iamerwin
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18:29
Skyaero schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:50:

En dat kom je effe melden hier? Zonder ook maar even te bedenken wat er bij zo'n ongeval gebeurd kan zijn? Zo blij dat ik bij Cargo werk en niet met zulke mensen te maken heb... :/

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Arator schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Waarschijnlijk niet zo door je bedoeld, maar ik erger me aan die "Pfff". Dat het ergerlijk is voor de reizigers dat ze niet verder kunnen sporen, kan ik aannemen, maar het is niet dat de spoorwegmannen en -vrouwen kiezen voor een ongeluk, of dat ze dergelijke zaken organiseren om de reizigers te koeieneren.
Ik ben mij zeer bewust wat er speelt bij een aanrijding met een persoon. Kijk ook geregeld 'Incidentenbestrijders' op youtube van Prorail en het blijft indrukwekkend.

Dat de 'gewone' spoorwegman/vrouw hier niet voor kiest is vanzelfsprekend.

Alkmaar-Uitgeest is echter een zeer berucht traject. Het Heilooerbos heeft 2 onbewaakte spoorwegovergangen waar ongevallen en veel zelfmoorden plaats vinden. Station Heiloo heeft een uitermate gevaarlijke overgang (middenperron), waarbij mensen die de trein dreigen te missen onder bomen doorgaan, terwijl de trein richting Alkmaar dan net vertrekt. En ook station Castricum kent een idem dito situatie. Zijn er nog een stuk of 3 spoorwegovergangen die druk en onoverzichtelijk zijn (Vennewater is inmiddels ondertunneld begreep ik).

Komt bij dat Alkmaar-Uitgeest een zeer druk traject is en er eigenlijk geen alternatief is bij een ongeval. Omreizen kan alleen via Hoorn, maar die heeft bij lange na niet de capaciteit en frequentie om dat als backup te zien. En in de spits kun je bussen dus ook wel vergeten.

In dat opzicht ligt er wel degelijk blaam bij Prorail en lokale politiek. En dit is een situatie die al speelt sinds ik in Alkmaar woon (15 jaar).
krijg je zo'n "Pfff, hoe lang zal het weer duren" of "Pfff, voor mij is het niet meer nodig"
Een beetje begrip en medeleven.
De werkgever waar je dus vijf dagen achter elkaar 2 uur te laat komt heeft niet dat begrip. Ja, het is uitermate sneu voor de persoon die onder de trein ligt. Maar voor de reiziger is het meer dan alleen maar een ongemak. Ook die wordt geconfronteerd met onbegrip en soms serieuze financiële consequenties. En dat lijkt in dit topic nog niet bij iedereen door te dringen.

Medeleven absoluut, begrip lang niet altijd.

• Arator
Skyaero schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:21:
De werkgever waar je dus vijf dagen achter elkaar 2 uur te laat komt heeft niet dat begrip. Ja, het is uitermate sneu voor de persoon die onder de trein ligt. Maar voor de reiziger is het meer dan alleen maar een ongemak. Ook die wordt geconfronteerd met onbegrip en soms serieuze financiële consequenties. En dat lijkt in dit topic nog niet bij iedereen door te dringen.

Medeleven absoluut, begrip lang niet altijd.
En van koning auto wordt het wel getolereerd?
Ik snap niet, en dat is algemeen hoor, dat als mensen het openbaar vervoer nemen, ze altijd rekenen op just-in-time. Terwijl als ze de wagen nemen, ze de files erbij calculeren.

Btw, ik beleef de video's van incidentenbestrijding in real life, maar dan in België.

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18:55

F.West98

Alweer 12 jaar hier

Maar mensen zeggen toch ook "Pffff het regent weer, altijd wat in NL", of "Pfff weer file"? Voor mij is zoiets precies hetzelfde als "Pfff trein heeft weer vertraging". Niemand heeft het echt met kwade bedoeling veroorzaakt en er is niets wat je er aan kan doen, maar dat betekent toch niet dat je je er niet over mag uitlaten uit frustratie?

Natuurlijk is het iets anders als mensen boos worden op de NS die "altijd maar te laat is" en weet ik hoe brutaal doen tegen medewerkers - maar gewoon je frustratie uiten over gebeurtenissen buiten jouw macht is wat mij betreft prima. Of het nou een lagedrukgebied is, of helaas iemand die het niet meer zag zitten: dat zou niets uit moeten maken.

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• iamerwin
Skyaero schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:21:
Ja, het is uitermate sneu voor de persoon die onder de trein ligt. Maar voor de reiziger is het meer dan alleen maar een ongemak.
Echt. Je hebt geen idee waar je over praat.

"Sneu voor de persoon die net z'n leven heeft beëindigd, maar voor de reiziger meer dan een ongemak." :/

Ik ga er niet meer woorden aan vuil maken.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Voor elke klagende treinreiziger…

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

Bastien

I don't mind

iamerwin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:33:
[...]

Echt. Je hebt geen idee waar je over praat.

"Sneu voor de persoon die net z'n leven heeft beëindigd, maar voor de reiziger meer dan een ongemak." :/

Ik ga er niet meer woorden aan vuil maken.
Adem ff in en uit. Lijkt wel alsof je voor de EOD werkt ipv op de trein, goed in alles opblazen. :/

Ik snap de post van @Skyaero wel. Ik reis zelf al 30 jaar dagelijks met de trein naar/van het werk en heb het helaas ook diverse keren mee mogen maken. Vertraging op het station maar helaas ook al vier keer dat ik in de bewuste trein zat. Nee, daar wordt ik niet blij van plat gezegd. Van het gebeurde uiteraard niet en van de vertraging (een keer bijna 4 uur in de bewuste trein wachten maar dat was in de jaren 90) ook niet. In de trein is alles dichtbij en dan ervaar en reageer je anders dan op het perron

En ja, dan mopper ik op het perron op dezelfde manier omdat je nou eenmaal even je frustratie kwijt moet. Dat is absoluut (en ik denk ook niet dat @Skyaero het anders bedoelt) niet om af te geven op wat er voorgevallen is maar puur omdat je je planning de mist in ziet gaan. Immers heb je als reiziger met de trein geen (snel) alternatief, waar je doorgaans met de auto een B-weg of zo kunt kiezen. Plus dat doorgaans nagenoeg elke automobilist ook loopt te mopperen op degene(n) die de auto's korter hebben gemaakt etc (en dat is niet100% vergelijkbaar maar ook daar kan onwetend voor de automobilist fataal letsel bij zijn gebeurd).

Het is absoluut niet zo dat ik het gebeurde wil bagatelliseren. Sterker nog, niets anders dan respect voor de mensen van ProRail, vervoerders en andere hulpdiensten die bij de ongevallen helaas 1e rang staan/zitten om hun werk te doen. Maar als je je als reiziger al niet meer even mag ergeren en uitspreken over een opgelopen vertraging, welke reden dan ook, nee. Voor de reiziger zijn de omstandigheden anders dan voor de betrokkenen en het is oneerlijk om dan de meetlat naast het gebeurde te leggen om te kijken voor wie het erger is (moet je sowieso niet doen). Daar heb ik dan richting jou geen begrip voor en om jouw woorden te kopiëren... je hebt blijkbaar geen idee waar je richting de reizigers over praat.

Ik zou eerder afgeven op degenen die zorgen dat de GGZ en begeleiding van mensen al jarenlang een overgeschoven kindje is in dit land.

Edit: ik heb familie op de bok zitten (niet in NL) die het ook overkomen is. Daar heb ik ook die kant van deels van gehoord dus ik weet wel hoe het ervaren wordt vanuit het perspectief van diegene. Heftig is nog niet het juiste woord. Maar we hebben het hierboven over de reactie van een niet bij het gebeurde betrokken reiziger, verplaats je daar eens in.

Edit 2: flauwe plaatjes posten in een discussie is ook een dooddoener...

[Voor 8% gewijzigd door Bastien op 10-08-2021 20:14]

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Waarschijnlijk niet zo door je bedoeld, maar ik erger me aan die "Pfff".
Ja, dan lees je het iig compleet anders dan ik.
Dat het ergerlijk is voor de reizigers dat ze niet verder kunnen sporen, kan ik aannemen, maar het is niet dat de spoorwegmannen en -vrouwen kiezen voor een ongeluk,
Waar zegt hij dat dan? Het is gewoon vervelend als je na een jaar ergens niet heen te kunnen je de eerste keer direkt onverrichterzake naar huis moet terugkeren. En uiteraard ligt dat niet aan het spoorwegpersoneel.
Ik zou hetzelfde zeggen als ik voor het eerst in een jaar met de auto naar het werk mag en ik kan er niet komen vanwege een ongeval.

Open Source landkaart

• iamerwin
Bastien schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:06:
Daar heb ik dan richting jou geen begrip voor en om jouw woorden te kopiëren... je hebt blijkbaar geen idee waar je richting de reizigers over praat.
Och, ik heb jarenlang tussen Rotterdam en Utrecht gependeld met de NS en zelfs vandaag heb ik nog anderhalf uur op de vertraagde ICE zitten wachten. Geloof me, daar sla je de plank flink mis.

@Skyaero komt even dit topic binnenvallen om even te kotsen over een vertraging. Meent dat het 'sneu' is voor het slachtoffer, maar gaat even voorbij aan het trauma van de treinbestuurder, de machinist, wellicht omstanders, de stress van hulpverleners, mensen die op moeten ruimen en schoon moeten maken, hier in Duitsland de 'Notfallmanager' en dan vergeet ik vast nog wat mensen.

Niet-mand wil dit en om dan even dit topic binnen te vallen om zoiets te melden. Nee, verkeerde plek.

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

Bastien

I don't mind

iamerwin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:59:
[...]

Och, ik heb jarenlang tussen Rotterdam en Utrecht gependeld met de NS en zelfs vandaag heb ik nog anderhalf uur op de vertraagde ICE zitten wachten. Geloof me, daar sla je de plank flink mis.

@Skyaero komt even dit topic binnenvallen om even te kotsen over een vertraging. Meent dat het 'sneu' is voor het slachtoffer, maar gaat even voorbij aan het trauma van de treinbestuurder, de machinist, wellicht omstanders, de stress van hulpverleners, mensen die op moeten ruimen en schoon moeten maken, hier in Duitsland de 'Notfallmanager' en dan vergeet ik vast nog wat mensen.

Niet-mand wil dit en om dan even dit topic binnen te vallen om zoiets te melden. Nee, verkeerde plek.
Dat deed hij niet in zijn eerste post, dat was een reactie op jouw eerste arrogante verheven reactie.

Net als dat jij mijn hele post negeert en alleen wat kritiek richting jou er uit weet te halen. Applaus hoor, hopelijk sta je stabiel op het hoge schavot en donder je niet sneu naar beneden.

Ik mag toch hopen dat je zo slim bent dat je ook wel begrijpt dat hij het niet zo bedoelt.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• LordSinclair
Daarom is er ook een Het OV Moppertopic dan kan je gewoon ff mopperen en weer verder B)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

iamerwin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:59:
[...]

En dat is wat er mis is met de samenleving tegenwoordig. Als je niet alles en iedereen benoemt word je afgefakkeld.

Open Source landkaart

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Gisteravond stuitte ik op onderstaand verhaal.

In 1992 zijn London Liverpool Street en Amsterdam Centraal ceremonieel uitgeroepen tot "zusterstations" om de nieuwe NS>Stenaline>BR (vv) verbinding eens in het zonnetje te zetten. BR heeft dit heugelijke feit gevierd door een Class 321 in NS-huisstijl te spuiten:

Dit zijn geen Photoshops; dit stel reed echt rond in die kleuren tussen 1992 en 1994.

NS vond het helaas niet nodig om hetzelfde terug te doen, dus hebben een aantal Britse treinhobbyisten het voor ze gedaan (dit zijn dus wél Photoshops, maar erg goed gelukt):

• wildhagen
  • Niet online
Mooi gedaan. Wel jammer dat ze dan in een ICMm als template gebruikt hebben (gezien de kopdeur uit één stuk), die in 1992 uiteraard nog gewoon ongemoderniseerd , en dus met openklapbare deuren, rondreed.

Verder wel leuke actie uiteraard :)

Virussen? Scan ze hier!

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:05
Ik geloof dat die boottrein (Amsterdam - Hoek van Holland Haven) zelfs een EuroCity trein is geweest. De enige binnenlandse van Nederland. Het had wat voeten in aarde omdat er geen restauratie in die trein aanwezig was maar met ICM was het toch voldoende.

Toen de NS vaker mat-64 (of was het de hondekop?) ging inzetten was het comfort niveau niet meer wat het hoorde te zijn voor een EC-trein en is het label uiteindelijk ingetrokken.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

cazzer22 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:04:
Ik geloof dat die boottrein (Amsterdam - Hoek van Holland Haven) zelfs een EuroCity trein is geweest. De enige binnenlandse van Nederland. Het had wat voeten in aarde omdat er geen restauratie in die trein aanwezig was maar met ICM was het toch voldoende.

Toen de NS vaker mat-64 (of was het de hondekop?) ging inzetten was het comfort niveau niet meer wat het hoorde te zijn voor een EC-trein en is het label uiteindelijk ingetrokken.
Mat'64 en op het laatst SGM(m). Tegenwoordig zijn het RET-metrostellen.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
cazzer22 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:04:

Geinig, wist ik niet. Blijkbaar was het maar 1 jaar Wikipedia: Admiraal de Ruijter (trein)

PVoutput

• Mars18
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:21
Gisteren voor het eerst sinds maart 2020 met de trein geweest, viel mij op dat 8/10 mensen geen mondkapje droeg op perron en in de trein.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 4 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• Arator
Bij een boottrein denk ik toch eerder aan de treinen van de Vogelfluglinie, die tot 2019 gewoon de boot opreden. Ik geloof dat er nu nog eentje is in Italië, richting Sicilië.
Hieronder een filmpje van die laatste rit tussen Puttgarden en Rodby. Vanaf minuut 2 rijdt die naar de boot.

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Vanmiddag kwamen de Bombardier Traxx MS-3 locomotieven 188 005 en 188 006 bij Venlo de grens over. Dit is het opvolgende type van de Traxx MS2e locomotieven die in grote getale ziet rondrijden. Ze gaan binnenkort proefritten rijden voor toelating.

Waar ga je heen?

• ArcticWolf
Mars18 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:29:
Gisteren voor het eerst sinds maart 2020 met de trein geweest, viel mij op dat 8/10 mensen geen mondkapje droeg op perron en in de trein.
Op het perron is niet meer verplicht, in de trein... tja :X

• iBugged
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 16:59
ArcticWolf schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

Op het perron is niet meer verplicht, in de trein... tja :X
"In de stations, op de perrons en in de winkels op het station is het dragen van een mondkapje verplicht"

https://www.ns.nl/uitgeli...egels-op-het-station.html

• ArcticWolf
iBugged schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:07:
[...]

"In de stations, op de perrons en in de winkels op het station is het dragen van een mondkapje verplicht"

Hmm, ik zag het ook op de rijksoverheid website.

Apart, want ze hebben op de meeste haltes/stations alle markeringen weggehaald. Enige wat nog wel duidelijk is dat het op moet in het OV (wat enigszins logisch is...)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

iBugged schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:07:
[...]

Niets van te merken, NS personeel loopt mondkapjeloze mensen zonder commentaar te geven voorbij en het wordt ook niet meer omgeroepen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• peakrever
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:34
Raven schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

Niets van te merken, NS personeel loopt mondkapjeloze mensen zonder commentaar te geven voorbij en het wordt ook niet meer omgeroepen.
Mijn ervaring is dat bijna elke conducteur het omroept bij het praatje wat hij of zij houdt als de trein vertrekt.

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
ArcticWolf schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:22:
[...]

Hmm, ik zag het ook op de rijksoverheid website.

Apart, want ze hebben op de meeste haltes/stations alle markeringen weggehaald. Enige wat nog wel duidelijk is dat het op moet in het OV (wat enigszins logisch is...)
Weggehaald, of versleten en/of verdwenen?
Dat is een groot verschil. Ik die die mondkapjes en afstand-vloerstickers vaak al in stukken op de grond. Na een ruim jaar zijn ze echt wel op.

Waar ga je heen?

• Arator
Raven schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

Ik weet dat het in België al een probleem is geweest op openbaar vervoer. "Ik moest net mijn neus snuiten", "Ik had net wat gedronken en ging net mijn masker weer opzetten", ... Elke dag is er wel ergens een tussenkomst nodig van veiligheids- of politiediensten wegens agressief gedrag tegen treinpersoneel. En meestal is het dus om COVID-maatregelen.
Gelet op de gevoelige snoetjes die geen masker kunnen verdragen in Nederland, kan ik best geloven dat het treinpersoneel die rel niet meer wil aangaan. (niet veralgemeend bedoeld)

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:46

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik moet dinsdagmiddag naar Geldermalsen, dus even mijn reis bekeken:

Waarom wordt die uitstap zijde genoemd, dat zie je vanzelf toch wel? En dat "onbekend" is natuurlijk ook vreemd, ik weet zo al dat dat aan de linkerzijde is op Utrecht CS. En op Bijlmer stap ik niet uit, maar in...?

Ik ga op Bijlmer wel een trein eerder (gaan om de tien minuten toch?) pakken naar Utrecht denk ik, die 4 minuten overstap kan krap zijn en liever 10 dan 30 minuten wachten mocht er wat vertraging optreden.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:D Als je weet op welk perron de trein komt weet je ook welke zijde de uitstapzijde is. Het lijkt wel alsof dit een test van NS is en de reiziger weer eens als tester gebruikt wordt zonder dat ze zelf iets fatsoenlijk kunnen afmaken.

Open Source landkaart

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Maasluip schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:26:
:D Als je weet op welk perron de trein komt weet je ook welke zijde de uitstapzijde is. Het lijkt wel alsof dit een test van NS is en de reiziger weer eens als tester gebruikt wordt zonder dat ze zelf iets fatsoenlijk kunnen afmaken.
Zeg dat even tegen de rest van de vervoerders waar dit voorgekauwd word :P

(Voor zover ik weet wordt dit in Duitsland en een paar lokale lijntjes al gedaan...)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Arator
Is er nergens in Nederland een station dat langs 2 kanten van het spoor een perron heeft? Ik denk dan vooral aan kopsporen die wel eens als een U omringd worden door perron.
Verder is voor de reiziger op de trein ook wel handig. Staat die niet aan de verkeerde deur te wachten bij het uitstappen.

Die uitstapzijde wordt al werkelijk jaren in de reisplanner genoemd. Het is onderdeel van het toegankelijk maken van de trein voor blinden en slechtzienden, en ook sommige andere mensen vinden het prettig om al van te voren te weten aan welke kant ze uit moeten stappen.
Het gaat in dit geval echter waarschijnlijk mis omdat het reisadvies bij 9292 vandaan komt en niet bij NS zelf. Als je enkel het gedeelte met de trein opvraagt zie je wel de juiste zijdes.
Die 9292-adviezen zijn helaas al jaren problematisch op allerlei manieren. Foutieve data (vooral rondom werkzaamheden), adviezen met onmogelijke overstappen en meer van dat soort ongein.

[Voor 20% gewijzigd door EDIT op 16-08-2021 09:03]

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16:37
:D Als je weet op welk perron de trein komt weet je ook welke zijde de uitstapzijde is.
Als je ergens regelmatig komt wel ja. Ik heb echter geen flauw idee wat de uitstapzijde op Geldermalsen spoor 4 zou moeten zijn. Nou heb ik een vermoeden omdat ik toevallig weet dat Gelderlmalsen een eilandstation is (ik ben er 1x geweest), maar ieder ander willekeurig station in Nederland waar ik niet met regelmaat kom/kwam, daarvan zou ik het echt niet weten.
Pagina: 1 ... 43 ... 46 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee