Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 161 Laatste
Acties:

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:09
EDIT schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:49:
[Afbeelding]

Zoals in bovenstaande foto wel te zien is, ben ik vandaag even op stap geweest met de ICNG.
Zoals de vaste lezers in dit topic en wellicht nog andere fora en nieuwssites wel weten hebben de afgelopen jaren in het teken gestaan van het ontwerpen, het testen, testen en nog eens testen. Inmiddels zijn we bijna toe aan de volgende fase: het proefbedrijf.
Hierbij rijden reguliere machinisten gewoon volgens dienstregeling zoals zij alle treinen zouden rijden en wordt er gekeken hoe de trein daarin presteert, nog wel zonder reizigers.
Ook al is die stap formeel nog niet gezet, de afgelopen paar weken zijn we daar eigenlijk zachtjes aan al mee begonnen. Een combinatie van testmachinisten, normale machinisten zoals ik en opleiders/SMEs rijden nu een aantal dagen per week vanaf de Watergraafsmeer over de HSL naar Breda en weer terug in een normale dienstregeling, waarbij we geen specifieke dingen meer testen, maar gewoon rijden zoals we dat in de normale dienst zouden doen.

Voor mij was vandaag een mooie mijlpaal omdat het voor mij de eerste rit op deze manier was. Ik ben wel eerder de HSL op geweest met het materieel, maar nog niet eerder zo zonder specifieke testopdracht. Heel erg leuk om te doen en te zien hoe ver we zijn gekomen in die jaren!
Nu nog het werkelijke proefbedrijf en op naar een succesvolle introductie volgend jaar bij de reizgers!
Ik denk dat de reizigers er een hele mooie trein mee gaan krijgen. De trein ligt zeer stabiel op de baan, ook bij hoge snelheden en rijdt erg soepel. Op lagere snelheden merk je zelfs eigenlijk niet dat je al aan het rijden bent.
Voor de machinisten is het heel erg prettig, omdat het omschakelen bij de spanningssluizen op de HSL volautomatisch gaat.
Vandaag konden we bij toeval even proberen om bij de beruchte spanningssluis bij Breda/Zevenbergsche Hoek bij gladheid op te trekken, wat met de huidige ICD weliswaar mogelijk is, maar behoorlijk krap is. Eén verkeerde handeling kan daar al een stranding tot gevolg hebben.
Bij de ICNG is dat veel gemakkelijker. Zelfs met de gladde sporen vandaag haalden we nog de 60 km/u voordat de stroomafnemer automatisch omlaag gaat en we rolden dus met een comfortabele snelheid door de spanningssluis. Dat zal ongetwijfeld wel een paar strandingen gaan schelen, dus dat is heel erg mooi om te zien!
Kortom, nog meer goed nieuws voor de reizigers en ik kan niet wachten op de werkelijke introductie!
Is rijden in normale dienstregeling met 200 km/u?
Ja, die zullen straks inderdaad in de normale dienstregeling 200 gaan rijden. Tijdens de omschakelfase zullen de paden zelf nog voor 160 km/u zijn (er kan immers ook een Traxx rijden), maar daarna wordt ook de dienstregeling ervoor aangepast. Dus de reistijd wordt een paar minuten korter.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Maar in jullie tests waarin je niks test is het wel al 200 km/h? :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ja, volgens de dienstregeling van vandaag deden we er 22 of 23 minuten over tussen Schiphol en Rotterdam (22 van Rotterdam naar Schiphol, 23 van Schiphol naar Rotterdam), waar de huidige ICD met 26 minuten gepland is (maar in 24 minuten mogelijk is. Ik heb geen idee nog wat met de ICNG mogelijk is, dat hebben we verder niet geprobeerd).

[ Voor 45% gewijzigd door EDIT op 14-09-2022 16:28 ]

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:21

sus

is druk :+

https://nos.nl/l/2444574
(Filmpje in de link)
Trein met auto's in brand bij Etten-Leur, treinverkeer hele dag gestremd
Bij Etten-Leur heeft brand gewoed in een goederentrein die geladen is met tientallen hybride auto's. Een aantal voertuigen op de trein vatte vlam en daarbij kwam veel rook vrij.

Het vuur ontstond aan het begin van de middag, even na 15.00 uur werd het sein brand meester gegeven. Bij de brand waren zeker twintig auto's betrokken, verdeeld over meerdere treinstellen. Er is niemand gewond geraakt.

Volgens ProRail brak de brand uit nadat de bovenleiding op de trein was terechtgekomen. Hoe dat kon gebeuren, is nog niet bekend.

Door het incident rijden er vandaag geen treinen meer tussen Breda en Roosendaal. De NS heeft bussen ingezet. Het is volgens ProRail nog te vroeg om te zeggen of het treinverkeer morgen wel weer kan worden opgestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Te laat: wildhagen in "Het grote spoorwegentopic - deel 24" ;)

Begreep dat de bovenleiding brak, waardoor er vonken ontstonden en de auto's in brand vlogen.

Uiteindelijk zijn zo'n 40 auto's uitgebrand.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Arator schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:17:
En wij in Berchem maar afvragen waarom Antwerpen-Noord al die zware gusten voor Duitsland via Berchem stuurt en niet naar Roosendaal. :F
Dat heeft er waarschijnlijk niets mee te maken: treinen mogen door het overgrote deel van Nederland gewoon met aslast D (22,5 ton) rijden, alleen dan mogen ze max. 100 km/h. Voor goederentreinen is dat echter geen probleem, die gaan toch niet harder.

• sus

sus

wildhagen schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:48:
[...]

Te laat: wildhagen in "Het grote spoorwegentopic - deel 24" ;)

Begreep dat de bovenleiding brak, waardoor er vonken ontstonden en de auto's in brand vlogen.

Uiteindelijk zijn zo'n 40 auto's uitgebrand.
:D teruggelezen tot de foto van @EDIT in Rotterdam… staat het er precies boven 8)7

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 21:33
Ik zit nu in de ice vanaf Utrecht naar Amsterdam centraal. Ik weet dat op dit baanvak er ertms en atb ligt. De trein gaat gewoon 140, gebruikt de ice nu gewoon atb of zit hij onder ertms met v-max van 160 en kiest hij er voor om niet harder dan 140 te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De ICE rijdt in principe onder ETCS op Amsterdam - Utrecht, echter kiezen veel machinisten ervoor om geen 160 te rijden vanwege de slechte staat van het baanvak.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:30

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op donderdag 15 september 2022 @ 06:25:
De ICE rijdt in principe onder ETCS op Amsterdam - Utrecht, echter kiezen veel machinisten ervoor om geen 160 te rijden vanwege de slechte staat van het baanvak.
Ik weet niet hoe het nu is, maar vóór corona hing de ICE ook vaak achter de 3000, die (te) kort voor de ICE vertrok vanaf Amsterdam CS. Dus het ging dan vaak nog langzamer dan 140.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• sus

sus

Rij net Goes in, kom een witte ProRail truck tegen met blauw/blauw en sirene. Leek iets van een tankwagen zo in de snelheid.

Iemand een idee?

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:59
sus schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:08:
Rij net Goes in, kom een witte ProRail truck tegen met blauw/blauw en sirene. Leek iets van een tankwagen zo in de snelheid.

Iemand een idee?
YouTube: Prio 1 Prorail Haakarm met spoed over de Energieweg in Nijmegen

Deze waarschijnlijk, zal rijopleiding zijn. Staat een oefencontainer voor gevaarlijke stoffen op (voorzijde afsluiters van een ketelwagen, achter tankcontainer en bovenop nog verschillende appendages).
Twee nieuwtjes:

ProRail verwacht dat op z'n vroegst midden december de schade aan de spoorlijn Lelystad - Dronten weer gerepareerd is:
https://www.prorail.nl/ni...ussen-lelystad-en-dronten

NS begint met de inbouw van ETCS in de VIRMs:
https://nieuws.ns.nl/ns-s...eiligingssysteem-treinen/

[ Voor 29% gewijzigd door EDIT op 15-09-2022 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

ExiZTeNcE schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:34:
[...]

YouTube: Prio 1 Prorail Haakarm met spoed over de Energieweg in Nijmegen

Deze waarschijnlijk, zal rijopleiding zijn. Staat een oefencontainer voor gevaarlijke stoffen op (voorzijde afsluiters van een ketelwagen, achter tankcontainer en bovenop nog verschillende appendages).
Dat was hem inderdaad :)

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 21:33
EDIT schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:31:
Twee nieuwtjes:

ProRail verwacht dat op z'n vroegst midden december de schade aan de spoorlijn Lelystad - Dronten weer gerepareerd is:
Kan je het nog een reparatie noemen als je eigenlijk de boel tot nul moet afbreken om vanaf nul alles weer op te bouwen. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 20:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

menzo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:58:
[...]
Kan je het nog een reparatie noemen als je eigenlijk de boel tot nul moet afbreken om vanaf nul alles weer op te bouwen. :o
Dat is eerder restauratie, maar dat heeft bij de spoorwegen weer een andere betekenis ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 02:19
Ik reis voor m'n werk over de Hanzelijn naar Lelystad dus baal hier flink van. Nog erger nu het vervangende vervoer een zooitje is (vertraging, mensen die niet mee kunnen, bussen die niet rijden of de opdracht hebben naar Zwolle te rijden ja serieus :X).

Nu kom ik er net achter op NS.nl dat er morgen gewoon helemaal geen NS-bussen rijden, m.a.w. ik kan niet op m'n werk komen tenzij ik om zou reizen via Amersfoort. 2,5 uur enkele reis in plaats van 20 minuten. Totaal onacceptabel :(

Uiteraard al een klacht bij NS ingediend maar daar heb ik geen vertrouwen in. Zou ik ook nog ergens terecht kunnen waar mijn klacht misschien meer effect heeft?
Uiteraard vervelend, maar wat denk je dat een extra klacht voor effect heeft? Die bussen zijn er gewoon niet, hoe graag NS ook zou willen. Net als overal zijn er enorme personeelstekorten bij de busmaatschappijen.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 15-09-2022 17:58 ]

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 09:34
Facepalm schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:51:
[...]
Uiteraard al een klacht bij NS ingediend maar daar heb ik geen vertrouwen in.
Wat bedoel je precies? Vertrouwen in wat precies?
[...]
Zou ik ook nog ergens terecht kunnen waar mijn klacht misschien meer effect heeft?
Wat voor effect wil je?

Spontaan toch bussen: Onmogelijk
SBS-6 reltweets: Maatschappij voor Beter OV - Rikus Spithorst tweeten
Gehoord gevoeld worden: NS

[ Voor 3% gewijzigd door Dolan op 15-09-2022 18:03 ]

• Facepalm
Geen vertrouwen in NS dat er op korte termijn iets van verbetering is. Personeelstekort begrijp ik uiteraard omdat ik zelf in de zorg werk en ook wij met flinke tekorten zitten, welke sector niet tegenwoordig. Maar deze storing duurt inmiddels bijna 2 weken en nog steeds is het busvervoer onbetrouwbaar.

Zo rijdt er bijvoorbeeld ook een touringcar uit Kroatië als NS-bus, ik kan niet geloven dat er helemaal nergens in Europa een paar bussen te vinden zijn.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Naja, de meltdown is nu 2 weken geleden. Je zou heel naïef verwachten dat er nu wel iets met een beetje routine te plannen is voor de reizigers. Anders vrees ik voor de betreffende reizigers die nog minimaal 3 maanden maar mogelijk wel veel langer dan hun lol op kunnen. Het zal ook vooral reizigers van/naar Flevoland zelf betreffen, de rest kan makkelijker omreizen. Dus het zullen er geen tienduizenden per dag zijn.

Mag toch aannemen dat de concessiehouder er ook wel iets van gaat vinden. Beroepen op overmacht is leuk, maar je bent als bedrijf een vervoersverplichting aangegaan in het verleden en hebt die verplichting uit te voeren. Linksom of rechtsom. Als normale dienst of met een alternatief.

Maar goed, communicatie is niet ook het sterkste punt van NS als je dit ziet... Welke vandaag en welke morgen (vergeet eens een dag je browserscherm te F5'en)? Geef verdorie dan in ieder geval datums aan. :N
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15rgdnx4OANO6wQF1Sj0OaCwyWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z3nnd498gWR77aJjXa1MxzR8.jpg?f=user_large

En 16 september is er een landelijke staking streekvervoer... kunnen al die chauffeurs mooi een beetje bijbeunen daar in Flevoland. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 15-09-2022 18:23 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

De concessiehouder kan er nog zoveel van vinden, maar ook die kan niet opeens magisch bussen ergens vandaan toveren. Zelfs voor geplande werkzaamheden, waarvoor de bussen al maanden van tevoren geregeld zijn, komt het voor dat de busmaatschappij gewoon niet levert, laat staan bij dit soort verstoringen op korte termijn.
En nu al worden bussen uit het buitenland gehaald om maar iets aan alternatief vervoer te hebben, maar daar hebben ze net zulke grote tekorten.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

menzo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:58:
[...]

Lekker voor de onderhoudsaannemer. Die gaat het nieuwe jaar in met een gloedje nieuwe installatie op die lijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:39
Ik weet van Belgische touringcarbedrijven die tijdens corona, want geen vervoer naar skigebieden of de Spaanse disco's, een deel van hun vloot in Flixbus hebben gestoken om toch maar geld binnen te krijgen. Die bussen krijg je natuurlijk ook zo maar niet terug uit dat contract.
Het waren dergelijke bedrijven die ook de bussen leverden aan NMBS bij lijnonderbrekingen. Daar waar er vroeger maar 1 bedrijf nodig was om enkele bussen te leveren, zijn het nu meestal meerdere bedrijven die dan 1 bus kunnen missen.

[ Voor 29% gewijzigd door Arator op 15-09-2022 18:40 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 09:34
Facepalm schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:18:
Geen vertrouwen in NS dat er op korte termijn iets van verbetering is. Personeelstekort begrijp ik uiteraard omdat ik zelf in de zorg werk en ook wij met flinke tekorten zitten, welke sector niet tegenwoordig. Maar deze storing duurt inmiddels bijna 2 weken en nog steeds is het busvervoer onbetrouwbaar.

Zo rijdt er bijvoorbeeld ook een touringcar uit Kroatië als NS-bus, ik kan niet geloven dat er helemaal nergens in Europa een paar bussen te vinden zijn.
Als er zelfs uit Kroatië een bus rijdt, dat moet dan toch wel een hint zijn dat men hun uiterste best doet om maar ergens bussen vandaan te halen?

De situatie is echt extreem vervelend. Hele baanvak maanden onbruikbaar van de één op de andere dag in een tijdperk dat er personeelstekorten zijn in alle sectoren... Recept voor wat er nu gebeurd.

Het gaat er ook niet om of er bussen zijn, maar die moet je bemensen met chauffeurs die code 95 hebben én de eigenaar van de bus moet een vergunning hebben. Ik weet zo in Nederland nog wel een vloot bussen, maar zonder vergunning én chauffeurs met code 95 kom je nergens.

Als ik jou was zou ik voor de komende maanden een alternatief zoeken qua vervoer. Misschien met collega's een pendeldienst met de auto opzetten? Misschien kan de werkgever iets betekenen? Niemand heeft om deze situatie gevraagd, laten we het met z'n allen proberen er het beste van te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Dolan op 15-09-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tip voor de mensen uit Dronten die richting Lelystad moeten, je kan gewoon gratis in Lelystad parkeren op 5min lopen vanaf station (achter het provincie huis). Mijn vrouw en ik hebben dat afgelopen weken nu 3x gedaan, scheelt een onzeker ritje (/stress) ritje met de ns-bus vanuit Dronten

En als verzachtend feitje, tot half december ook geen trein geluid als we in de achtertuin zitten. Wij kijken uit op het spoor en zagen 8x per uur een trein langskomen vanuit en naar Lelystad

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik reis voor m'n werk over de Hanzelijn naar Lelystad dus baal hier flink van. Nog erger nu het vervangende vervoer een zooitje is (vertraging, mensen die niet mee kunnen, bussen die niet rijden of de opdracht hebben naar Zwolle te rijden ja serieus :X).
Van waar kom je? Je kunt ook met de streekbussen van Dronten naar Lelystad, duurt wel een uur, maar dat is beter dan 2,5 uur via Amersfoort.
En dan NS aansprakelijk stellen voor de kosten. Dat zal wel een moeizaam proces worden.

Signatures zijn voor boomers.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bastien schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:21:
Maar goed, communicatie is niet ook het sterkste punt van NS als je dit ziet... Welke vandaag en welke morgen (vergeet eens een dag je browserscherm te F5'en)? Geef verdorie dan in ieder geval datums aan. :N
Communicatie is nog wel het grootste hekelpunt. De eerste weken was de communicatie dat de ritten tot Lelystad rijden en dan omdraaien terwijl er effectief afdoende ritten (lelystad - dordrecht) eruit zijn gegooid waarbij ze in de ochtend in de planning staan en in de namiddag opeens onmogelijk zijn.

Idem met sprinters tussen Schiphol en Den Haag Centraal. De planner zegt doodleuk dat het een optie is maar rond station Voorschoten nu meermaals mogen aanhoren dat de trein niet verder rijdt dan Leiden. De laatste weken is de punctualiteit en voorspelbaarheid is om te huilen, ritten plannen wordt daardoor ook een gok.

• Facepalm
Maasluip schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:18:
[...]

Van waar kom je? Je kunt ook met de streekbussen van Dronten naar Lelystad, duurt wel een uur, maar dat is beter dan 2,5 uur via Amersfoort.
En dan NS aansprakelijk stellen voor de kosten. Dat zal wel een moeizaam proces worden.
Ik reis vanuit Kampen. Ik had die optie met streekbussen inderdaad in de reisplanner zien staan, maar toen bedacht ik me dat al het streekvervoer morgen staakt.

Morgen maar omreizen of met de scooter. En voor de rest van het jaar maar naar een auto kijken. Ga ik in 2023 wel eens kijken of ik de trein weer een kans ga geven, de afgelopen weken teveel moeilijkheden gehad door stakingen en aangepaste dienstregeling met maar 1x per uur in het weekend. Treinreizen is niet meer prettig als het zo moet ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:23
Twee nieuwtjes:

Het tweede uitstel van hervatting dienstregeling? Met een casual 2 maanden?
Inventariseren is ook een vak.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:07

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
mk1992 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:58:
[...]

Misschien denk je dat het een paar honderd meter is, maar zeg maar gerust 7 kilometer, en hoop ondergronds ook nog.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mk1992 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:58:
[...]

Het is geen uitstel. Dit is de eerste daadwerkelijke prognose. Of om het oudere nieuwsbericht van ProRail aan te halen:
De periode van begin oktober, die sinds vandaag te zien is in reisplanners, is bedoeld om bij het plannen van reizen in de toekomst geen verkeerde verwachtingen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
dcm360 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:00:
[...]

Het is geen uitstel. Dit is de eerste daadwerkelijke prognose. Of om het oudere nieuwsbericht van ProRail aan te halen:
[...]
Als het daar al eens bij bleef, heb ik een hard hoofd in. :/

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mk1992 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:29:
[...]

Als het daar al eens bij bleef, heb ik een hard hoofd in. :/
Ahja, het bekende afrekenen op niet geleverde prestaties in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
dcm360 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:05:
[...]

Ahja, het bekende afrekenen op niet geleverde prestaties in de toekomst.
https://sittard-geleen.ni...ittard-gaat-langer-duren/

Nee hoor, maken het de hele zomer al mee.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als ik de berichtgeving van ProRail* lees, is er ook hier geen sprake van uitstel (en ook van zeer forse schade). Ook hier lijkt de media aan de haal te zijn gegaan met data die bedoeld waren voor het plannen van reizen op de korte termijn, in plaats van een daadwerkelijke herstelprognose.

* 1, 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Facepalm schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:45:
[...]

Ik reis vanuit Kampen. Ik had die optie met streekbussen inderdaad in de reisplanner zien staan, maar toen bedacht ik me dat al het streekvervoer morgen staakt.

Morgen maar omreizen of met de scooter. En voor de rest van het jaar maar naar een auto kijken. Ga ik in 2023 wel eens kijken of ik de trein weer een kans ga geven, de afgelopen weken teveel moeilijkheden gehad door stakingen en aangepaste dienstregeling met maar 1x per uur in het weekend. Treinreizen is niet meer prettig als het zo moet ;w
https://www.dedrontenaar....-dronten-had-nooit-mogen-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:25
Zo, die dochter van Sini Sijbom is vroeg moeder geworden. #offtopic, maar ik moest wel grinniken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
exelletor schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:25:
[...]

Zo, die dochter van Sini Sijbom is vroeg moeder geworden. #offtopic, maar ik moest wel grinniken.
En die is redelijk zelfstandig voor haar leeftijd, om normaal de trein of de bus te nemen ;)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

OMG, wat een zooitje op Schiphol momenteel! Allemaal spoorwijzigingen, omroepen en reizigers die totaal de kluts kwijt zijn...

Weet iemand wat er aan de hand is?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
bvk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:44:
OMG, wat een zooitje op Schiphol momenteel! Allemaal spoorwijzigingen, omroepen en reizigers die totaal de kluts kwijt zijn...

Weet iemand wat er aan de hand is?
Ik zie bij ns op de reis info een verstoring tussen hoofddorp en Almere door inzet hulpdiensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

ExiZTeNcE schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:00:
[...]

Ik zie bij ns op de reis info een verstoring tussen hoofddorp en Almere door inzet hulpdiensten.
Toen ik met 10 minuten vertraging op Duivendrecht aankwam hoorde ik dat inderdaad omgeroepen worden, maar dat was ook heel apart...:

"Door de inzet van de incidenten bestrijding rijden er momenteel minder treinen tussen Hoofddorp en Almere. Gebruik de metro"

Ik wist niet dat er stiekem een metrolijn naar Almere was aangelegd, jullie vast ook niet... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
bvk schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:25:
"Door de inzet van de incidenten bestrijding rijden er momenteel minder treinen tussen Hoofddorp en Almere. Gebruik de metro"
Is dat niet een synoniem om maar gewoon je kop in het zand te drukken (op zoek naar die metro)?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:30

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LordSinclair schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:53:
[...]

Is dat niet een synoniem om maar gewoon je kop in het zand te drukken (op zoek naar die metro)?
Ze bedoelen het krantje. Dan heb je wat te doen terwijl je wacht op hervatting van de dienstregeling.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• wildhagen
  • Niet online
Tientallen reizigers zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag door een storing gestrand op Amersfoort Centraal. Dat bevestigt een woordvoerder van de NS na berichtgeving door de NOS. De NS regelde geen bussen om de mensen weg te krijgen.

Volgens de woordvoerster was er door nog onbekende reden een "storing in het ict-systeem van ProRail". Hierdoor was er sinds vrijdagavond rond 23.00 uur geen treinverkeer van en naar Amersfoort Centraal mogelijk.

Inmiddels is de storing verholpen. Rond 06.15 uur wordt het treinverkeer naar verwachting weer opgestart.

"Het is heel vervelend dat reizigers op het station zijn gestrand", aldus de zegsvrouw. Het inzetten van vervangend vervoer, zoals bussen, was volgens haar "slechts mondjesmaat" mogelijk door het personeelstekort.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...s-regelt-geen-bussen.html

Lekker dan. Zoek het zelf maar uit dus....

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Maar ze vinden het wel heel vervelend dat ze die mensen gewoon in de stront hebben laten zakken hoor. Echt waar. Maarja, we hebben het magische personeelstekort-excuus, dus we kunnen er echt helemaal niets aan doen. :)

Ik heb het al eerder geopperd: de hele OV sector begint steeds harder te piepen en te kraken. Deze sector is gefaald. De bezem moet er echt grondig doorheen. We zijn inmiddels op het punt beland, dat niemand je meer kan garanderen of je op je bestemming aankomt, en zoja, wanneer. De trein pakken begint een steeds grotere gok te worden, maar dan wel een gok waar je niets mee kunt winnen. :) En het wordt ook nog eens een steeds duurdere gok. Maar waarom eigenlijk? Principieel vind ik dat je iemand niet meer moet gaan betalen voor steeds minder.

Laten we hopen dat ze het station die nacht niet ook nog even afgesloten hebben en "de klant" verzocht hebben om buiten te overnachten i.v.m. de veiligheid. Maar ook hier: ik had gewoon een hotel genomen en de rekening naar NS gestuurd. Het probleem moet je neerleggen waar het hoort, bij degene die zijn verantwoordelijkheid niet genomen heeft dus. Dat die de rekening vervolgens doorstuurt naar een leverancier, prima. Maar da's niet mijn probleem. Ik ga niet op een station overnachten door het gepruts van een ander. Dan betaalt die ander mijn hotel maar.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2022 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

EDIT schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:16:
Ja, die zullen straks inderdaad in de normale dienstregeling 200 gaan rijden. Tijdens de omschakelfase zullen de paden zelf nog voor 160 km/u zijn (er kan immers ook een Traxx rijden), maar daarna wordt ook de dienstregeling ervoor aangepast. Dus de reistijd wordt een paar minuten korter.
Ik hoop oprecht dat er al wel ruimte is op de perrons voor een eerdere aankomst. Kan voor de forens naar Amsterdam Zuid een leuke tijdswinst opleveren als ze een eerdere overstap kunnen halen.

* Hooglander1 kan niet wachten totdat ze er zijn :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Arator
Ah ja, want bussen zijn de enigste vervangende mogelijkheid...
@Verwijderd ik zou geen hotel nemen, maar gewoon een taxi naar huis. En factuurtje doorsturen.

NMBS zet ook soms taxi's in, bijvoorbeeld als er niet zoveel reizigers zijn gestrand. Of omdat ze allemaal een andere richting uit moeten. Let wel, dat is een taxi tot aan het station op uw ticket, niet tot aan de woonplaats (maar ge kunt natuurlijk altijd overleggen met die chauffeur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arator schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:09:
[...]

Ah ja, want bussen zijn de enigste vervangende mogelijkheid...
@Verwijderd ik zou geen hotel nemen, maar gewoon een taxi naar huis. En factuurtje doorsturen.

NMBS zet ook soms taxi's in, bijvoorbeeld als er niet zoveel reizigers zijn gestrand. Of omdat ze allemaal een andere richting uit moeten. Let wel, dat is een taxi tot aan het station op uw ticket, niet tot aan de woonplaats (maar ge kunt natuurlijk altijd overleggen met die chauffeur)
Ligt eraan. Als ik naar Den Helder wil, is een hotel goedkoper. Laatste trein komt pas rond half 2 in de nacht aan, misschien zelfs 2 uur. Ik denk dat een taxi tegen nachttarief voor een rit van 175 km toch wel minimaal een factor 3 duurder is dan een hotelkamer voor 1 nacht.

Station is op loopafstand en mijn fiets staat dan daar in de NS stalling. Dat is dus geen probleem voor mij. Ik wil juist naar het station, om mijn fiets te pakken.

Maar het zure is, dat NS zich om niemand bekommert en gewoon haar handen eraf trekt. Zonder blikken of blozen laten ze de klant gewoon barsten. Kan me eigenlijk niet schelen hoe ze het oppakken. Al gaat de directie persoonlijk met taxibusjes door het hele land crossen. Niet mijn probleem. Natuurlijk zou dat betekenen dat je als organisatie heel diep gezonken bent. Maarja.... het is nou eenmaal zo. Als je als manager verplichtingen heb en geen personeel, dan zul je het werk zelf moeten gaan doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2022 09:34 ]

Hooglander1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:43:
[...]

Ik hoop oprecht dat er al wel ruimte is op de perrons voor een eerdere aankomst. Kan voor de forens naar Amsterdam Zuid een leuke tijdswinst opleveren als ze een eerdere overstap kunnen halen.

* Hooglander1 kan niet wachten totdat ze er zijn :)
Schiphol gaat helaas heel erg lastig worden. Ik verwacht dat daarvoor de vertrektijd op Rotterdam enkele minuten later wordt in eerste instantie.
Maar in de toekomst gaat de ICD zelf al naar Amsterdam Zuid, dus dat is dan voor jou wel een verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:21
EDIT schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:34:
[...]

Schiphol gaat helaas heel erg lastig worden. Ik verwacht dat daarvoor de vertrektijd op Rotterdam enkele minuten later wordt in eerste instantie.
Maar in de toekomst gaat de ICD zelf al naar Amsterdam Zuid, dus dat is dan voor jou wel een verbetering.
Tijdens de gemengde Traxx/ICNG fase worden inderdaad alleen de vertrek- en aankomsttijden in Rotterdam aangepast. De doorkomsttijden bij Hoofddorp/Schiphol en Zevenbergschen Hoek/Breda liggen voorlopig nog muurvast.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

EDIT schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:34:
[...]

Daar kan ik ook mee werken, dan snoep ik in Rotterdam weer een metro of trein later.

De connectie naar Amsterdam Zuid is er ook zo een die mij wel weer de trein in zou kunnen krijgen.

Voor veel forenzen zou dat erg prettig zijn :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

"Storing in het ICT-systeem van Prorail" hoort zich eerder aan alsof ze geen mailtjes konden sturen dan dat de beveiliging eruit lag.
Dus wat was exact de oorzaak dat ze niet verder konden rijden?

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:37:
[...]

"Storing in het ICT-systeem van Prorail" hoort zich eerder aan alsof ze geen mailtjes konden sturen dan dat de beveiliging eruit lag.
Dus wat was exact de oorzaak dat ze niet verder konden rijden?
Succes met rijwegen instellen zonder ICT..

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Om dan nog maar een positiever tegengeluid te laten horen: in mijn ervaring van tijdje terug toen ik strandde op Utrecht na een aanrijding eerder op de avond werden we allemaal keurig geholpen. Meesten werden met taxi richting eindbestemming gebracht, anderen kregen hotelkamer (ook al waren die erg schaars die avond). Nieuwsbericht vermeldt natuurlijk niets over het lot van de reizigers die nu achterbleven, behalve dat er geen bussen geregeld konden worden.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17
ed1703 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:39:
[...]

Succes met rijwegen instellen zonder ICT..
Dan trommel je maar een aannemer op die wat wissels gaat krukken zodat je weg kunt uit Amersfoort. Zeker voor één trein kan dat best...

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:34
F.West98 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:05:
Om dan nog maar een positiever tegengeluid te laten horen: in mijn ervaring van tijdje terug toen ik strandde op Utrecht na een aanrijding eerder op de avond werden we allemaal keurig geholpen. Meesten werden met taxi richting eindbestemming gebracht, anderen kregen hotelkamer (ook al waren die erg schaars die avond). Nieuwsbericht vermeldt natuurlijk niets over het lot van de reizigers die nu achterbleven, behalve dat er geen bussen geregeld konden worden.
Het kan dus wel blijkbaar. Dus jammer dat er nu niks geregeld was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

F.West98 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:05:
Nieuwsbericht vermeldt natuurlijk niets over het lot van de reizigers die nu achterbleven, behalve dat er geen bussen geregeld konden worden.
Volgens de NOS:
Op een gegeven moment mochten ze alsnog instappen in een trein, maar die bleef vervolgens urenlang stilstaan. Rond 05.40 uur kwam op het vertrekbord op het perron te staan dat de trein om 06.15 uur zou gaan vertrekken. En dat gebeurde.
Dat is dus echt wel een wanvertoning.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:49
Ik weet niet hoe de NS daar gecommuniceerd heeft, maar ik kan me best voorstellen dat mensen niet zomaar op zoek gaan naar een hotel of taxi, ik heb het zelf een paar maanden geleden meegemaakt, die communicatie was toen echt drama, want de informatie was een paar uur lang dat er 15-30 minuten later toch een trein zou gaan waar ik mee naar huis kon (alleen verschoof dat steeds weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tussen Weert en Roermond is een intercity deels ontspoord. Er lijken gelukkig geen gewonden te zijn gevallen. De oorzaak is nog onduidelijk.

Deel intercitytrein ontspoord bij Weert, geen gewonden - https://nos.nl/l/2445886

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:50

tuinïnen

Eventus stultorum magister

EDIT schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:47:
Tussen Weert en Roermond is een intercity deels ontspoord. Er lijken gelukkig geen gewonden te zijn gevallen. De oorzaak is nog onduidelijk.

Deel intercitytrein ontspoord bij Weert, geen gewonden - https://nos.nl/l/2445886
Dat is een stuk waar de intercity normaal gesproken aardig wat vaart heeft. Zit er zelf om de twee weken in als laatste trein op zaterdag op dat traject. Altijd nog redelijk gevuld. Benieuwd naar de oorzaak.

De foto lijkt bij het spoorviaduct over de A2. Iets daarvoor ook een brug over een kanaal.

[ Voor 7% gewijzigd door tuinïnen op 25-09-2022 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
EDIT schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:47:

Weird. Daar zie je IRM, terwijl nu.nl weer een ICM laat zien: https://www.nu.nl/binnenl...-weert-geen-gewonden.html

Welke is het nou?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

wildhagen schreef op zondag 25 september 2022 @ 04:59:
[...]

Weird. Daar zie je IRM, terwijl nu.nl weer een ICM laat zien: https://www.nu.nl/binnenl...-weert-geen-gewonden.html

Welke is het nou?
Dat is sowieso een oude foto gelet de bomen , ICM zie je daar ook niet normaal gesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:23
wildhagen schreef op zondag 25 september 2022 @ 04:59:
[...]

Welke is het nou?
De foto van nu.nl is uit 2014, bij Hilversum. Waarschijnlijk hebben zij een archief foto gepakt omdat ze geen eigen beeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Transportman schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:42:
Ik weet niet hoe de NS daar gecommuniceerd heeft, maar ik kan me best voorstellen dat mensen niet zomaar op zoek gaan naar een hotel of taxi, ik heb het zelf een paar maanden geleden meegemaakt, die communicatie was toen echt drama, want de informatie was een paar uur lang dat er 15-30 minuten later toch een trein zou gaan waar ik mee naar huis kon (alleen verschoof dat steeds weer).
Ik weet dat wel. Heb zelf in het verleden ook weleens een drama meegemaakt, toevallig op Amersfoort. :)
Iedereen dook richting de NS medewerkers om te vragen wat de bedoeling was. Ik ben toen met een collega rechtstreeks naar de eerstvolgende bus naar Utrecht gelopen. Vanaf daar kon mijn collega toen met de bus naar zijn eindbestemming en ik moest toen in Utrecht zijn.

Mijn grootste probleem met de aanpak van calamiteiten is het totale gebrek aan communicatie richting de reiziger. Allemaal geautomatiseerd en op het moment dat er "echte communicatie" komt, is een groot deel van de gedupeerden al lang afgehaakt.

Maar... dat was nog in de tijd dat NS bussen regelde als er iets mis was. Dat doen ze tegenwoordig nog maar sporadisch. Plan B bestaat door het personeelstekort niet meer. Het is nog steeds plan B hoor, maar kan niet meer uitgevoerd worden. Onze actie toen heeft er dus hooguit voor gezorgd dat we de grote meute net iets voor waren. Maar je ziet het nu in Limburg ook: weer geen bussen. Een vervoersplicht is dus maar relatief. Plicht om te betalen is overigens vrij absoluut, om het contrast even weer te geven. Als reiziger heb je vooral plichten bij NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Over die ontsporing, dat lijkt mogelijk een doelbewuste aanslag door vandalen te zijn:
Hulpverleners die op de Schoordijk in Weert ter plaatse waren zagen nabij de spoorwegovergang een spoorstaaf op een vreemde plek tussen de rails liggen.

Bij de spoorwegovergang was ook goed te zien waar de trein was ontspoord. De spoorwegovergang was beschadigd geraakt en op de meest vreemde plekken lag ballast (stenen). Ook was te zien dat tal van betonbielzen beschadigd waren geraakt omdat daar de wielen van de ontspoorde trein overheen waren gereden.

Het vermoeden is dat een spoorstaaf, die eerst in het midden tussen de rails lag, door vandalen overdwars op de rails is gelegd. Maar of dat vermoeden klopt zal uit nader onderzoek moeten blijken. Het wordt vooralsnog ook niet bevestigd.
Zie https://www.weertdegekste...staaf-op-rails-is-gelegd/

Afbeeldingslocatie: https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2022/09/Trein-ontspoord-09220011-780x520.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een spoorstaaf weegt 650 kg. Dan zou je inderdaad wel van een aanslag kunnen spreken. Dat doen 2 dronkaards niet even uit baldadigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:48

thof

FP ProMod
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:37:
Een spoorstaaf weegt 650 kg. Dan zou je inderdaad wel van een aanslag kunnen spreken. Dat doen 2 dronkaards niet even uit baldadigheid.
Is dat voor een volledige standaard lengte stoorstaaf? Als ik de foto's zo bekijk, gaat het hier niet om een gigantisch deel:
Afbeeldingslocatie: https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2022/09/Trein-ontspoord-09220014.jpg

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Zo’n staaf hoeft zich maar verkeerd vast te zetten bij zo’n aanrijding en je krijgt een hele andere afloop. Ook net voor een viaduct..

De daders nemen hier flinke risico’s, wat een gepaste straf tot gevolg mag hebben indien ze kunnen worden achterhaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
thof schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:43:
[...]

Is dat voor een volledige standaard lengte stoorstaaf? Als ik de foto's zo bekijk, gaat het hier niet om een gigantisch deel:
[Afbeelding]
Lijkt op een passtuk. In Nederland wordt bijna overal spoorprofiel 54 E1 gebruikt. Weegt pak hem beet 54Kg/m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:36
Dan hoop ik dat ze de daders weten te traceren en vervolgen voor 250-voudige poging tot ernstige mishandeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Treinverkeer is rond 14:30 weer hervat.

Dit was de boosdoener:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/09/25/900395/960x720a.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/09/25/900396/960x720a.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:55
Het is zeker niet zeker dat het daar moedwillig is neergelegd zoals ik het las.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
PLAE schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:20:
Natuurlijk is dat niet zeker, het onderzoek loopt immers nog. Als dat afgerond is zullen we het ongetwijfeld wel horen.

Het is echter wel vrij waarschijnlijk, want het lijkt me niet dat hij daarnaartoe gewaaid is door een stevig briesje, of dat hij uit een werktrein is gevallen (omdat die daar niet gereden heeft, en omdat hij kaarsrecht op het spoor lag).

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 25-09-2022 15:25 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 12:36
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:38:
Ik heb het al eerder geopperd: de hele OV sector begint steeds harder te piepen en te kraken. Deze sector is gefaald. De bezem moet er echt grondig doorheen. We zijn inmiddels op het punt beland, dat niemand je meer kan garanderen of je op je bestemming aankomt, en zoja, wanneer.
Je schrijft alsof dit een OV-specifiek probleem is maar ik zie dit als het breder probleem dat de maatschappij verregaand geïndividualiseerd is. Vrijwel iedereen is op zoek naar een baan als manager op zijn 25e. Je ziet dit terug in alle uitvoerende beroepen: in de bouw, onderwijs, zorg, horeca en inderdaad transport. Om dit op te lossen zullen we met zijn allen een ommezwaai moeten maken en uitvoerende beroepen hoger moeten waarderen. Misschien zou wat meer overheidsregie in de arbeidsmarkt ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PLAE schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:20:
Ik kan me al niet voorstellen dat zo'n stuk staal daar moedwillig rondslingert. Volgens mij weegt een "volle lengte" dus 650 kilo, maar dan heb je het over een metertje of 12 ofzo. Een stuk van ongeveer 3 meter weegt dan dus nog "maar" 150 kilo en dat krijgen een paar dronken lolbroeken misschien nog wel verplaatst. Zeker als er 1 bijzit die wat gevoel heeft voor natuurkunde. In je eentje lukt het misschien niet, maar met 2 man wel hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:02:
[...]

Ik kan me al niet voorstellen dat zo'n stuk staal daar moedwillig rondslingert. Volgens mij weegt een "volle lengte" dus 650 kilo, maar dan heb je het over een metertje of 12 ofzo. Een stuk van ongeveer 3 meter weegt dan dus nog "maar" 150 kilo en dat krijgen een paar dronken lolbroeken misschien nog wel verplaatst. Zeker als er 1 bijzit die wat gevoel heeft voor natuurkunde. In je eentje lukt het misschien niet, maar met 2 man wel hoor.
Volle lengtes in Nederland zijn 360 meter... dat weegt iets meer dan 650kg ;)

Zo te zien is het stuk 1,5 a 2 meter dan zit je ergens tussen de 80 en 108kg, is nog te overzien 2 a 3 man... maar goed, zelfs als je dronken bent valt dit niet meer onder "grappig". Poging tot moord in ieder geval, dit is het type persoon die ook stoeptegels naar auto's gooit vanaf een viaduct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Edit-Typo

[ Voor 99% gewijzigd door PatRamon op 15-11-2022 18:38 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:13:
Treinverkeer is rond 14:30 weer hervat.

Dit was de boosdoener:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Spoorstaaf ziet er nog helemaal gaaf uit zonder schade na een ontsporing...
*De term, geen diepe krassen/sleep/veeg schade

**

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een 100kg stuk spoorstaaf zich zo verplaatst door wind of trillingen door railvoertuigen die 140 km/h rijden dat hij op de rails komt te liggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Maasluip op 26-09-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PatRamon zelfs met 200km/u is de zuigkracht van een trein niet voldoende om een mens het spoor op te trekken, laat staan een spoorstaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:06:
@PatRamon zelfs met 200km/u is de zuigkracht van een trein niet voldoende om een mens het spoor op te trekken, laat staan een spoorstaaf.
Ballastbed hoeft maar net te veel/diep veren waardoor net die staaf naar boven wordt gewipt en mee geleurd kan worden mede door een los hangende plaat/Kabel onder het voertuig waardoor deze voor het volgende voertuig verkeerd kan liggen.

Vermoedelijk zal de buitenwereld dit nooit te horen krijgen.
Procedure duurt lang + vermoedelijk geen aantoonbaar bewijs + verzekeringen kwestie.
Heb zelf al genoeg gekke en bizarre dingen mee gemaakt @ Railroad ;)

**

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat klinkt als hele mooie koffietafelpraat :P
Niet alleen is het zo ongeveer onmogelijk dat de vering van het ballastbed een spoorstaaf van 100 kilo eventjes optilt op een manier dat het op de rails komt te liggen (dan hebben we wel een iets groter probleem dan slechte spoordijken :P ), ook acht ik de kans dat een loshangend onderdeel even een stuk spoorstaaf aanhaakt, en zodanig neerlegt dat de trein die dat doet zelf niet ontspoort, maar de volgende trein wel er tegenaan rijdt en ontspoort behoorlijk klein :D
(Nog los van de vraag welk onderdeel onder een VIRM überhaupt los moeten hangen dat dat zou kunnen zonder dat het treinpersoneel het in de gaten zou hebben?)
En ik zou nog maar eens goed naar het stuk spoorstaaf op de foto's kijken. Die is zowel verbogen als beschadigd.

[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 26-09-2022 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Als het zo goed mogelijk was zou het bovendien veel vaker het geval zijn dat er spul op het spoor belandt, of beter gezegd zouden die spullen vastgezet moeten worden.

Nee, we kunnen hier prima Ockhams scheermes gebruiken en concluderen dat het daar moedwillig - en kwaadwillig - is neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De enige enigszins plausibele andere verklaring die ik hoorde was dat het misschien van een werktrein af gevallen was. Maar dat lijkt mij vrij eenvoudig na te gaan, vooral omdat de vorige trein er geen last van had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PatRamon schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:21:
[...]

Ballastbed hoeft maar net te veel/diep veren waardoor net die staaf naar boven wordt gewipt en mee geleurd kan worden mede door een los hangende plaat/Kabel onder het voertuig waardoor deze voor het volgende voertuig verkeerd kan liggen.

Vermoedelijk zal de buitenwereld dit nooit te horen krijgen.
Procedure duurt lang + vermoedelijk geen aantoonbaar bewijs + verzekeringen kwestie.
Heb zelf al genoeg gekke en bizarre dingen mee gemaakt @ Railroad ;)
Dwarsliggers willen nog weleens veren en het ballastbed golft (trage bewegingen) en die krachten laten een spoorstaaf van 100kg niet even 16cm omhoog wippen, dus jouw theorie gaat helemaal niet op.
Zelfs al zou er een spoorstaaf aan de buitenkant van het kinetisch profiel van de trein hebben gelegen dan was er waarschijnlijk een ATB kabel van de voeler kapot gegaan (dat is de enige die bij een VIRM aan de buitenkant hangt), daardoor ontspoort een trein niet.
Aangezien er verder niks met het treinstel was komt is deze spoorstaaf niet het PVR ingerold...

Vind het ook wel bijzonder dat je denkt dat een verzekeringsmaatschappij maar enige invloed op het onderzoek gaat hebben.
EDIT schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:14:
De enige enigszins plausibele andere verklaring die ik hoorde was dat het misschien van een werktrein af gevallen was. Maar dat lijkt mij vrij eenvoudig na te gaan, vooral omdat de vorige trein er geen last van had.
Spoorstaven en dwarsliggers worden nagenoeg nooit meer met de trein afgevoerd (en al helemaal niet tijdens de normale dienstregeling). De kans dat er iets uitsteekt tijdens de afvoer is te groot, dus dit gebeurd tijdens bd's en dan wordt dit opgeslagen naast overwegen of bouwterrein naast het spoor.

[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 26-09-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:19:
[...]

Spoorstaven en dwarsliggers worden nagenoeg nooit meer met de trein afgevoerd (en al helemaal niet tijdens de normale dienstregeling). De kans dat er iets uitsteekt tijdens de afvoer is te groot, dus dit gebeurd tijdens bd's en dan wordt dit opgeslagen naast overwegen of bouwterrein naast het spoor.
Ach, er wordt ook wel eens een railklem of een hele werkwagen vergeten, dus de kans dat ze een stuk spoorstaaf vergeten mee te nemen is niet ondenkbaar. :+
Maar goed, hier waren geen werkzaamheden dus dat lijkt me ook niet de oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Wij hebben in januari 2021 ook een ontsporing gehad door een spoorstaaf. Enige verschil, daar waren wel werken geweest, en het was de eerste trein die over dat stuk reed. Het onderzoek, dat ondertussen is vrijgegeven, gaf als oorzaak het onvoorzichtig wegstapelen van de rails.

[ Voor 2% gewijzigd door Arator op 26-09-2022 15:36 . Reden: Verkeerd verslag gelinkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arator schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:34:
Wij hebben in januari 2021 ook een ontsporing gehad door een spoorstaaf. Enige verschil, daar waren wel werken geweest, en het was de eerste trein die over dat stuk reed. Het onderzoek, dat ondertussen is vrijgegeven, gaf als oorzaak het onvoorzichtig wegstapelen van de rails.
Ja eerste trein incidenten hebben wij ook wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Mild interessant: ik krijg een halfuur geleden een pushmelding dat er geen treinen rijden tussen Almelo en Hengelo vanwege een sein- en wisselstoring, maar zie dat alles vooralsnog gewoon rijdt. Ben benieuwd of de hele storing eigenlijk niet bestaat of dat er wel wat aan de hand is, maar er wel gewoon (zij het met wat beperkingen?) gereden kan worden...

Oh, inmiddels een update:
Stoptrein 31000-31099: Vroomshoop-Almelo rijdt niet.
Stoptrein 31000-31099: Mariënberg-Hardenberg rijdt niet.
Oftewel: verkeerde traject 8)7

Nu bij de NS ook rechtgezet in de titel. Wel slordig.

[ Voor 28% gewijzigd door Migrator op 27-09-2022 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Er komt weer een 'nieuwe' verbinding tussen Nederland en Duitsland: Coevorden naar Bad Bentheim. Vandaag is daarvoor de handtekening gezet. E.e.a. moet vanaf 2025 gaan rijden. Nu reeds al tussen Neuenhaus en Bad Bentheim maar dat wordt dus doorgetrokken vanaf Neuenhaus naar Coevorden.

Bron: https://www.rtvdrenthe.nl...n-naar-rheine-kan-in-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastien schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:55:
Er komt weer een 'nieuwe' verbinding tussen Nederland en Duitsland: Coevorden naar Bad Bentheim. Vandaag is daarvoor de handtekening gezet. E.e.a. moet vanaf 2025 gaan rijden. Nu reeds al tussen Neuenhaus en Bad Bentheim maar dat wordt dus doorgetrokken vanaf Neuenhaus naar Coevorden.

Bron: https://www.rtvdrenthe.nl...n-naar-rheine-kan-in-2025
Donderdag weer overleg over, ook een projectje van mij :9

Best leuk, beetje prutsen in oude spoorsystemen en bruggen. We gaan PZB / Indusi op Coevorden bouwen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:09
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:46:
[...]

Donderdag weer overleg over, ook een projectje van mij :9

Best leuk, beetje prutsen in oude spoorsystemen en bruggen. We gaan PZB / Indusi op Coevorden bouwen :Y)
Waarom ligt er nu geen beveiliging? Het spoor daar wordt toch ook gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
handoff schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:46:
[...]

Waarom ligt er nu geen beveiliging? Het spoor daar wordt toch ook gebruikt?
Nee is volgens mij gedeactiveerd. Alleen vanuit het zuiden kun je erheen rijden maar dat is voor goederen vervoerders met atb en indusi.
De passagier vervoerder gaat alleen met indusie rijden en dan hoeft alleen Coevorden uitgerust worden met een indusie overlay (spoor 3).

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Waarom zijn de treinen vooral in de avond zo oncomfortabel koud? Met kleding die buiten in beweging warm genoeg is, krijg ik het telkens erg koud 's avonds met stilzitten in de trein. Ik kan me niet herinneren dat dit vroeger ook zo was. Is de verwarming ook al teruggeschroefd door de energieprijzen? :/

In de bussen is het doorgaans veel meer lekker warm.

• bvk

bvk

Josefien schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:04:
Waarom zijn de treinen vooral in de avond zo oncomfortabel koud? Met kleding die buiten in beweging warm genoeg is, krijg ik het telkens erg koud 's avonds met stilzitten in de trein. Ik kan me niet herinneren dat dit vroeger ook zo was. Is de verwarming ook al teruggeschroefd door de energieprijzen? :/

In de bussen is het doorgaans veel meer lekker warm.
Warm of koud is natuurlijk altijd een persoonlijke perceptie, zelf heb ik nergens last van. En bij mijn weten is in alle treinen de airco gewoon altijd, zomer en winter op 20 graden afgesteld?

Specs

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:45:
[...]

Nee is volgens mij gedeactiveerd. Alleen vanuit het zuiden kun je erheen rijden maar dat is voor goederen vervoerders met atb en indusi.
De passagier vervoerder gaat alleen met indusie rijden en dan hoeft alleen Coevorden uitgerust worden met een indusie overlay (spoor 3).
PZB en ATB bijten elkaar niet volgens mij, dus dat scheelt wel. Je krijgt dan PZB op de seinen 384, 388, 390, 396 en 408 denk ik?

Sporenplan

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
bvk schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:20:
[...]

Warm of koud is natuurlijk altijd een persoonlijke perceptie, zelf heb ik nergens last van. En bij mijn weten is in alle treinen de airco gewoon altijd, zomer en winter op 20 graden afgesteld?
Als het 20gr is dan verklaard dat het. Bij stilzitten tijdens koud seizoen voelt eigenlijk alles onder de 23gr oncomfortabel koud aan voor mij. Gek genoeg in de zomer daar geen last van, ook niet 's avonds in de trein, terwijl ik dan dunner gekleed ben.

Waarschijnlijk omdat in dit seizoen alle meubilair (zoals zitplaatsen) en ramen kou "uitstralen". Ook elk zuchtje tocht is koud. Dat is thuis ook zo.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bvk schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:20:
[...]

Dat zou lekker zijn zeg. Dan kom je in de zomer met je korte broek en t-shirt in de trein en is het koud.

Maar ja, VIRM is altijd koud. Die airco staat altijd op standje arctische storm.

Pagina: 1 ... 63 ... 161 Laatste