Je kunt wel minder stoppen, maar zonder extra infrastructuur komen de snelle intercity's gewoon achter de langzame intercity's te rijden.Brent schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:54:
[...]
Waar hebben we het nu de hele tijd over met per trein reizen ipv vliegen? Ga eens aan een TGV station wonen, en je zult merken nogmaal op vakantie gaan opeens wordt per trein. Dat hoor je hier toch echt bijna nooit, tenzij men op niet NS treinen stapt ri. buitenland.
[...]
Je kunt het zelf uitrekenen, je wint 10min (per stop dus) als je traag door het station moet rijden, meer als het sneller kan (of een bypass evt zonder enige vertraging). Den Bosch, Weert, Roermond, Sittard eraf, en boem, opeens zit de lijn comfortabel binnen de twee uur.
[...]
Dat is uiteraard ook een goed idee. Ik wil slechts aantonen dat er objectief geen enkele prioriteit aan ver reizen wordt gegeven, terwijl dat zelfs zonder investering met nonstops een stuk verbeterd zou kunnen worden. Laten we eens beginnen met een nonstop elke 2 uur naar 4 uithoeken, lijkt me een goed begin.
[...]
Omdat het daar veel tijdswinst in kan zitten. Als je naar de baanvaksnelheden kijkt, ligt elke Nederlandse stad op <2u vanaf Utrecht. De enige manier om die tijden waar te maken is minder stoppen, immers, dat is waar de extra tijd van komt. Zoals ik al melde, de Flixbus op dezelfde route is sneller, en dat is niet omdat de trein hem niet bij kan houden
Twee doden bij ongeluk op onbewaakte spoorovergang (Friesland).
https://nos.nl/artikel/23...p-spoorovergang-friesland
https://nos.nl/artikel/23...p-spoorovergang-friesland
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Bij de FNV hebben ze blijkbaar een zonnesteek opgelopen door de hitte en zijn hun realiteitszin verloren:
Uhuh. Laten we al die overgangen dicht gooien, dan kunnen mensen die daar in de buurt wonen geen kant meer op, of moeten kilometers ver omrijden.Want alle 280 overgangen tegelijk aanpakken is zo lekker realistisch ook, waar haal je al dat personeel en materieel vandaan? Gewoon heel hard "Sesam, open U!" roepen en dan hopen dat het uit de lucht komt vallen?
En snelheid verlagen, wat doet dat met de dienstregeling en punctualiteitscijfers (en dus boetes voor de vervoerders, als ze hierdoor de punctualiteit niet halen)?
Dit is het gebruik van Dikke Bertha om een mug te doden.
FNV wil einde aan onbeveiligde spoorwegovergangen na dodelijk ongeluk: ‘Dit moet stoppen’Alle onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland moeten per direct worden gesloten of worden beveiligd. Met die oproep komt vakbond FNV, naar aanleiding van het ongeval dit weekend op een overweg bij het Friese Bozum waarbij twee inzittenden van een auto overleden.
,,Vanaf 2003 verschijnen er al rapporten die zeggen dat onbeveiligde overwegen dicht moeten of beveiligd. We zijn nu achttien jaar en vele slachtoffers verder en weer zijn er mensen omgekomen. Dit moet stoppen”, zegt FNV-bestuurder Henri Janssen.
De bond vindt dat de betrokken partijen, ProRail, overheden en vervoerders, onvoldoende haast maken met het aanpakken van de zogeheten Niet Automatisch Beveiligde Overwegen (NABO). Alleen al dit jaar zijn er volgens FNV zes dodelijke slachtoffers gevallen op spoorwegovergangen, waarvan vier op onbeveiligde overwegen.
In heel Nederland zijn er nog zo’n 280 onbeveiligde overwegen, waarvan er 180 openbaar toegankelijk zijn, geeft Janssen aan. Nu zou de ambitie zijn om in 2023 al deze gevaarlijke spoorwegovergangen te hebben aangepakt. Maar dan zijn we weer twee jaar verder, benadrukt de FNV’er.
,,Als er niet beveiligd kan worden, moet er gesloten worden. En tot dat alle onbeveiligde overwegen zijn opgeheven of zijn beveiligd moet de snelheid bij onbeveiligde overwegen drastisch naar beneden. Dat verkleint de kans op (bijna) aanrijdingen aanzienlijk.”
Uhuh. Laten we al die overgangen dicht gooien, dan kunnen mensen die daar in de buurt wonen geen kant meer op, of moeten kilometers ver omrijden.Want alle 280 overgangen tegelijk aanpakken is zo lekker realistisch ook, waar haal je al dat personeel en materieel vandaan? Gewoon heel hard "Sesam, open U!" roepen en dan hopen dat het uit de lucht komt vallen?
En snelheid verlagen, wat doet dat met de dienstregeling en punctualiteitscijfers (en dus boetes voor de vervoerders, als ze hierdoor de punctualiteit niet halen)?
Virussen? Scan ze hier!
Bij ons (in België) is de discussie ook bezig. Stelselmatig werkt Infrabel wel overwegen (ook met slagbomen) weg, maar dit kost klauwen met geld om tunnels en bruggen te maken. En natuurlijk wil die gemeente dan ook nog wat verfraaiing op kosten van "'t spoor"
De makkelijke vissen zijn al lang gevangen, hetgeen dat overblijft zijn of overwegen die amper gebruikt worden, en als ze onbewaakt zijn liggen ze waarschijnlijk in het hol van Pluto, dus zonder sturings- en stroomkabels in de buurt, of overwegen waarbij de weguitbater/gemeente/buurt moeilijk doet.
De makkelijke vissen zijn al lang gevangen, hetgeen dat overblijft zijn of overwegen die amper gebruikt worden, en als ze onbewaakt zijn liggen ze waarschijnlijk in het hol van Pluto, dus zonder sturings- en stroomkabels in de buurt, of overwegen waarbij de weguitbater/gemeente/buurt moeilijk doet.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dit dus....wildhagen schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:15:
Bij de FNV hebben ze blijkbaar een zonnesteek opgelopen door de hitte en zijn hun realiteitszin verloren:
[...]
FNV wil einde aan onbeveiligde spoorwegovergangen na dodelijk ongeluk: ‘Dit moet stoppen’
Uhuh. Laten we al die overgangen dicht gooien, dan kunnen mensen die daar in de buurt wonen geen kant meer op, of moeten kilometers ver omrijden. Want alle 280 overgangen tegelijk aanpakken is zo lekker realistisch ook, waar haal je al dat personeel en materieel vandaan? Gewoon heel hard "Sesam, open U!" roepen en dan hopen dat het uit de lucht komt vallen?
Geen haast maken? Op de site van ProRail lees ik maandelijks wel een paar keer dat ze weer een overweg hebben afgesloten. Ook kan je op deze kaart zien waar er nog NABO's zijn. Ik heb gehoord dat er een aantal lijken te missen, en dat die in havens niet meegerekend worden. Maar als je daar een beetje rondkijkt zie je dat veel NABO's binnen twee jaar verdwijnen. ProRail had eerder al duidelijk gemaakt dat elke sanering van een NABO 'maatwerk' is. Je moet dan met bewoners, en gemeente om de tafel zitten om een compromis te maken, en dat kost tijd, vooral als je halsstarrige omwonenden hebt.....
Nu het het toch over NABO's hebben. Ik heb pas geleden wel een paar bezocht. Eentje in Nieuwerbrug en eentje in Bodegraven.
:strip_exif()/f/image/IP19x905N5CNlHlbxUqkzmFD.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is in Nieuwerbrug, en heeft eigenlijk geen echt bijzonder doel. Het pad waar ik met mijn rug naar toe sta komt uit in een weiland, en is geen echte officiële wandelroute. Verder aan beide zijden een hek en een aantal waarschuwingsborden om je nog eens goed voor te lichten over de snel voorbij rijdende treinen
Het huisje wat je ziet is van de brugwachter die daar de spoorbrug van de Wiercke bedient. Lekker nostalgisch vanuit een los schakelhuisje met oude knoppen en schakelaars.
:strip_exif()/f/image/AVh2Zh0tjloHOLwiBOOIhrvs.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijken we naar de Vlietkade in Bodegraven. Dan zien we hier een doorgaande fiets-/voetpad, zonder borden met 'Levensgevaarlijk overpad', en ook geen klaphek

Komende tijd wil ik nog een paar NABO's opzoeken.
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 07-06-2021 19:30 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Opvallend dat het beiden om voetpaden vlak langs bruggen gaat. Dan zou je toch denken: Wat kost het nou extra om bij de eerste aanleg al de brug een halve meter langer te maken en het voetpad onder de brug door te laten lopen.
Dan krijg je wel een nat pak, of je moet er tijgerend onderdoor...Bacchus schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:55:
Opvallend dat het beiden om voetpaden vlak langs bruggen gaat. Dan zou je toch denken: Wat kost het nou extra om bij de eerste aanleg al de brug een halve meter langer te maken en het voetpad onder de brug door te laten lopen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ken niet veel gevallen waar een wandelaar op zo’n een overweg onder de trein gekomen is. Aan de andere kant vormen dit soort overwegen onmisbare schakels in wandelnetwerken. Ze kunnen niet zomaar weg.
A'dam PVOutput
Inderdaad. Die 2de overweg zou met een kleine investering wel wat veiliger kunnen gemaakt worden. Wandelpad iets verder ophogen, zodat je al vroeger op de hoogte van het spoor staat. Een hekje plaatsen zoals bij foto 1, vooral van belang voor loslopende huisdieren of kleine kinderen. En eventueel het bosje een beetje bijsnoeien voor beter zicht. Al denk ik dat het laatste wat moeilijker gaat worden, omdat het als een natuurlijk geluidsscherm dient voor de huizen tegen die autoweg (afgaand op google maps).ericplan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:52:
Ken niet veel gevallen waar een wandelaar op zo’n een overweg onder de trein gekomen is. Aan de andere kant vormen dit soort overwegen onmisbare schakels in wandelnetwerken. Ze kunnen niet zomaar weg.
In België zitten we met 5% onbewaakte overwegen. Er liggen heel wat in het havengebied, verder liggen er veel op privé-terrein, op terreinen van Infrabel, defensie (bijvoorbeeld in mijn gemeente deelt de spoorlijn het militaire domein in 2. Ik geloof dat de ze daar 3 of 4 overwegen hebben), of op boerenerven.
Die op boerenerven kunnen we weinig aan doen. Deze zijn meestal ingericht voor 1926 (toen alle spoorwegmaatschappijen genationaliseerd werden onder NMBS), en er is toen een eeuwigdurende overgang beloofd.
Meeste ongevallen gebeuren echter op bewaakte overwegen; slalommen, een vrachtwagen die denkt dat die het nog wel kan halen voor de slagboom beneden is. Verder gaf een nationale studie in 2019 aan dat 46% van de ondervraagden de 6 maanden voor de ondervraging minstens 1 keer een risicovol gedrag getoond heeft aan een overweg

Een mooie reportage, en mooie foto's, van overwegen in België kan je terugvinden op onderstaande link
https://www.janhertoghs.b...de-laatste-298-onbewaakte
[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 08-06-2021 10:26 . Reden: typo ]
Ik vraag me hetzelfde als @ericplan af. Gebeuren er dan ook vaak ongelukken met fietsers of voetgangers bij dit soort overwegen?
Gevoelsmatig heb ik de laatste paar jaar in ieder geval alleen maar ongevallen gelezen over auto's of vrachtwagens die op zo'n overweg stil komen te staan of erop rijden met een aanstormende trein, met alle gevolgen van dien... Wellicht komen er bij de fiets/voetgangersoverwegen ook regelmatig onveilige situaties voor maar gaat het dan nét goed, of haalt het het nieuws niet. Je kan je dan afvragen of de prioriteit van het sluiten niet in de eerste plaats bij onbewaakte overgangen voor gemotoriseerd verkeerd moet liggen, in plaats van allemaal.
(In een auto wanen mensen zich te snel onkwetsbaar, terwijl het een erg effectieve metalen doodskist is bij verkeerd gebruik.)
Gevoelsmatig heb ik de laatste paar jaar in ieder geval alleen maar ongevallen gelezen over auto's of vrachtwagens die op zo'n overweg stil komen te staan of erop rijden met een aanstormende trein, met alle gevolgen van dien... Wellicht komen er bij de fiets/voetgangersoverwegen ook regelmatig onveilige situaties voor maar gaat het dan nét goed, of haalt het het nieuws niet. Je kan je dan afvragen of de prioriteit van het sluiten niet in de eerste plaats bij onbewaakte overgangen voor gemotoriseerd verkeerd moet liggen, in plaats van allemaal.
(In een auto wanen mensen zich te snel onkwetsbaar, terwijl het een erg effectieve metalen doodskist is bij verkeerd gebruik.)
AD Drenthe, 12 januari 2021Intercity schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:24:
Ik vraag me hetzelfde als @ericplan af. Gebeuren er dan ook vaak ongelukken met fietsers of voetgangers bij dit soort overwegen?
https://www.ad.nl/drenthe...rweg-in-drenthe~af45a632/
Het is dus een particuliere overweg...

https://www.prorail.nl/ni...waakte-overweg-bij-beilen
[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 08-06-2021 09:27 ]
Trein?
Nee er gebeuren geen tot weinig ongelukken met voetgangers of fietsers op dit soort paden. Bij Nuth lag (of ligt?) er zelfs een ANWB fietsroute over het spoor in een boog... heb daar echt de vreemdste dingen gezien en ging allemaal goed.Intercity schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:24:
Persoonlijk vind ik de hetze tegen onbewaakte overgangen best vreemd, op bewaakte overgangen gebeuren er veel meer ongelukken (ook omdat het er meer zijn)... maar dan is het opeens "eigenschuld" terwijl er bij onbewaakte overgangen boos naar de spoorbeheerder wordt gekeken... alleen omdat het verantwoordelijkheidsgevoel anders is.
Waarschijnlijk gebeuren er nu ook meer ongelukken omdat 1,5 jaar lang de mobiliteit laag was (vanwege corona) en omdat er steeds minder NABO's zijn en mensen niet meer "weten" wat dat is...
edit:
De NABO in Nuth is nog aanwezig:

Lokale snelheid is 80km/u
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 08-06-2021 10:21 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Vreemd ongeval, vreemd tijdstip. Voor zonsopgang in de winter. Niet bepaald het soort overwegen waar ik op doelde.MedionAkoya schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:26:
[...]
AD Drenthe, 12 januari 2021
https://www.ad.nl/drenthe...rweg-in-drenthe~af45a632/
Het is dus een particuliere overweg...![]()
https://www.prorail.nl/ni...waakte-overweg-bij-beilen
A'dam PVOutput
Via een andere lijst werd ik op deze blogpost gewezen. Nu ben ik het niet helemaal met zijn conclusie eens en vind ik het nogal een warrig verhaal, er staan wel wat interessante dingen in. Namelijk dat onbewaakte overwegen een "uitvinding" uit 1922 is. Daarvoor waren die er niet.ArcticWolf schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:28:
[...]
Persoonlijk vind ik de hetze tegen onbewaakte overgangen best vreemd, op bewaakte overgangen gebeuren er veel meer ongelukken (ook omdat het er meer zijn)... maar dan is het opeens "eigenschuld" terwijl er bij onbewaakte overgangen boos naar de spoorbeheerder wordt gekeken... alleen omdat het verantwoordelijkheidsgevoel anders is.
Waar ik het niet met dat verhaal eens ben is de titel. Ik krijg daar het gevoel dat hij eigenlijk bedoelt "Een veilige overweg bestaat niet".
Uiteraard is een bewaakte overweg veiliger dan een onbewaakte, maar hij haalt het ongeval met de stint aan. Op een bewaakte overweg.
Signatures zijn voor boomers.
Daarnaast mist het wat mij betreft het punt dat mensen minder snel onder de spoorbomen doorkruipen als deze vlak van tevoren dicht gaan (binnen remafstand van de trein).
Als je een bediend sein voor een overweg zet, moet die op zichtafstand van het voorsein al dicht liggen, zeg voor het gemak 2 km. Bij 140 km/h duurt 2km 51 seconden, dus minimaal 1 minuut van tevoren knipperen ten opzichte van blijkbaar 20 seconden nu. Het zou zomaar kunnen dat mensen daardoor sneller denken 'duurt lang, kan er nog wel even onderdoor' en het er dus onveiliger van wordt.
Wel snap ik het punt dat je liever helemaal geen overweg hebt, maar oke, dat weet ProRail ook wel.
Dan heeft de schrijver nog het punt dat ProRail liever z'n geld uitgeeft aan modernisatie dan verbetering van overwegen, en dat daaruit blijkt dat ProRail de veiligheid niet hoog in het vaandel heeft. Daarop zou mn tegenargument zijn: De kans is groot dat het aantrekkelijk maken/houden van het spoor reizigers van de weg naar de trein haalt, wat een veel veiligere vervoersmethode is.
Als je een bediend sein voor een overweg zet, moet die op zichtafstand van het voorsein al dicht liggen, zeg voor het gemak 2 km. Bij 140 km/h duurt 2km 51 seconden, dus minimaal 1 minuut van tevoren knipperen ten opzichte van blijkbaar 20 seconden nu. Het zou zomaar kunnen dat mensen daardoor sneller denken 'duurt lang, kan er nog wel even onderdoor' en het er dus onveiliger van wordt.
Wel snap ik het punt dat je liever helemaal geen overweg hebt, maar oke, dat weet ProRail ook wel.
Dan heeft de schrijver nog het punt dat ProRail liever z'n geld uitgeeft aan modernisatie dan verbetering van overwegen, en dat daaruit blijkt dat ProRail de veiligheid niet hoog in het vaandel heeft. Daarop zou mn tegenargument zijn: De kans is groot dat het aantrekkelijk maken/houden van het spoor reizigers van de weg naar de trein haalt, wat een veel veiligere vervoersmethode is.
Ik denk dat je hier al twee sterk punten hebt waarom er meer auto's dan voetgangers en fietser door de trein aangereden worden. Verder zou ik zeggen:Intercity schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:24:
[...]
1. Automobilisten hebben gemiddeld meer gevoel van haast dan voetgangers en fietsers.
2. Automobilisten hebben door een veel lagere ooghoogte, de constructie van de auto en reflecties in de ruiten een veel slechter zicht dan voetgangers en fietsers.*
3. Een auto is veel minder flexibel dan een voetganger of fietser: Je kan niet een sprong voorwaarts of terug maken.
4. Er steken meer auto's dan voetgangers en fietsers dit soort overwegen over. (Al ben ik hier, vooral vanwege "dit soort" niet zo zeker van)
* Zeker ook met meer een "wat je niet ziet bestaat niet"-gevoel dan een "niet zien dat wel veilig is onveilig"-gevoel.
[ Voor 5% gewijzigd door Bacchus op 08-06-2021 12:13 ]
Dichtgooien is geen oplossing, maar het is wel waar dat deze discussie al heel lang loopt. Ik heb begin deze eeuw een aantal jaren bij ProRail (toen nog Railinfrabeheer) gewerkt en het was toen al een van de speerpunten om dergelijke overgangen te elimineren, het zij door ze op te heffen, hetzij ze ongelijkvloers te maken.wildhagen schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:15:
[...]
FNV wil einde aan onbeveiligde spoorwegovergangen na dodelijk ongeluk: ‘Dit moet stoppen’
We hebben het hier natuurlijk wel over een veiligheidsissue, er sterven hier jaarlijks mensen door. Het is m.i. frappant dat dit al decennia lang dus nog steeds als aanvaardbaar wordt zien door de toezichthouder, maar ik ken de normen en wetten niet waaraan ProRail zich moet houden om eerlijk te zijn.
Zoals ik in maart hier ook al op dit onderwerp reageerde, je mag verwachten dat er een ALARP (As Low As Reasonably Practicable) assessment voor elke overweg is gemaakt. De vraag is echter, gezien de regelmaat waarmee er ongelukken gebeuren, of dat niet moet worden omgezet in ALARA (As Low As Reasonably Achievable), wat natuurlijk veel zwaarder is.
Anyway, ik heb de antwoorden niet, maar het verbaast me dat er 20 jaar verder nog steeds zoveel van deze dingen zijn.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
@Dr. Strangelove Op zich ben ik niet tegen je stellingname, maar dan moet er wel een gelijk speelveld met het wegverkeer zijn. Waarom accepteert de samenleving wel 700 verkeersdoden en nog veel meer zwaargewonden? Waarom is een harde ISA nog geen eis? Waarom nog steeds dodehoekongevallen?
Het spoor mag zichzelf niet uit de markt prijzen door onrealistische veiligheidsdoelen.
Het spoor mag zichzelf niet uit de markt prijzen door onrealistische veiligheidsdoelen.
A'dam PVOutput
Heel simpel gerekend: de maximale remvertraging van 1 m/s betekent dat het vanaf 140 km/h 39 seconden duurt voordat je stil staat. Tel daar dus nog een klein beetje reactietijd erbij en de sluitingstijd van de overweg bij en je komt inderdaad aan een minuut.marcop23 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:06:
Daarnaast mist het wat mij betreft het punt dat mensen minder snel onder de spoorbomen doorkruipen als deze vlak van tevoren dicht gaan (binnen remafstand van de trein).
Ja, ik denk ook dat dat te lang is in de huidige tijd. Vooral op een drukker baanvak.
Dit klopt niet... netto aankondiging bij overwegen is altijd 21s (+ evt marge vanwege voorijling of schuine overweg). Bij 140km/u ligt de harde aankondiging dus op ca. 817 meter van de overweg. Voorsein > hoofdsein is bij 140km/u meestal rond de 1350 meter (en voor > hoofdsein zie je meestal alleen op linkerspoor situaties of enkelspoor).marcop23 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:06:
Het probleem zit hem of de aankondiging overbrugd wordt als het sein voor de overweg op rood staat... dit gebeurt niet altijd en dan krijg je idd lange dichtligtijden. Ook heb je bij een GL > R situatie dat de trein geen 140km/u meer rijd bij de aankondiging, waardoor de dichtligtijd vaak verdubbeld als deze niet overbrugd wordt... of als er seinverbetering komt.
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 08-06-2021 14:20 ]
Ik heb de beleidsagenda 2020-2025 er even op nageslagen en daaruit blijkt dat het nu beleid is om een combinatie van generieke maatregelen op alle NABO’s toe te passen alsmede een risk-based en ALARP-strategie toe te passen om de grootste probleempunten ‘aan te pakken’ (letterlijk citaat). Hier loopt tot 2028 het programma Landelijk Verbeterprogramma Overwegen voor. Hier is 200mln van ProRail plus een niet gespecificeerde bijdrage van lokale overheden mee gemoeid. Op 350 NABO’s zeg max 1 miljoen per NABO. Op zich kan je daar wel wat mee, vooral als je zeg de helft niet civiel/structureel gaat aanpassen.
Het zou geen issue moeten zijn wat dit voor de concurrentiepositie betekent. Tegelijk is het zo dat er geen onbeperkte pot geld is natuurlijk, maar daarvoor heb je als het goed is een veiligheidsbeleid binnen je organisatie dat ervoor zorgt dat je dergelijke beslissingen neemt waarmee je aan wet- en regelgeving voldoet.
Neemt ook niet weg dat je een morele verantwoordelijkheid hebt. Ik kan me zo voorstellen dat dergelijke incidenten emotioneel zwaar vallen voor de mensen binnen ProRail die zich met overwegen bezig houden.
Laat staan de impact op nabestaanden. Het gaat hier om mensen, niet statistieken.
Het zou geen issue moeten zijn wat dit voor de concurrentiepositie betekent. Tegelijk is het zo dat er geen onbeperkte pot geld is natuurlijk, maar daarvoor heb je als het goed is een veiligheidsbeleid binnen je organisatie dat ervoor zorgt dat je dergelijke beslissingen neemt waarmee je aan wet- en regelgeving voldoet.
Neemt ook niet weg dat je een morele verantwoordelijkheid hebt. Ik kan me zo voorstellen dat dergelijke incidenten emotioneel zwaar vallen voor de mensen binnen ProRail die zich met overwegen bezig houden.
Laat staan de impact op nabestaanden. Het gaat hier om mensen, niet statistieken.
Probleem is dat Prorail zijn offertes met gouden pen schrijft. Dan is een miljoen om een NABO naar een AHOB om te zetten nog niet eens zo gek bedacht.
Maar goed, bij Sittard worden twee NABO's vervangen door fietstunnels, ook in die civiele sektor wordt tegenwoordig de hoofdprijs gevraagd.
Maar goed, bij Sittard worden twee NABO's vervangen door fietstunnels, ook in die civiele sektor wordt tegenwoordig de hoofdprijs gevraagd.
Voor een miljoen zet je geen NABO om nee.
Maar als je zegt dat je goedkopere mitigerende maatregelen neemt op 75% van de overgangen heb je wat meer te besteden en kom je een eind. Moet je nog keuzes maken. Een NABO in een fietstunnel omzetten? Vanafprijs rond de 5 miljoen gok ik.
Maar als je zegt dat je goedkopere mitigerende maatregelen neemt op 75% van de overgangen heb je wat meer te besteden en kom je een eind. Moet je nog keuzes maken. Een NABO in een fietstunnel omzetten? Vanafprijs rond de 5 miljoen gok ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-06-2021 15:13 ]
Ik zal even een voorbeeld geven 2 kilometer van mijn deur (in België).Dr. Strangelove schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:56:
Anyway, ik heb de antwoorden niet, maar het verbaast me dat er 20 jaar verder nog steeds zoveel van deze dingen zijn.
/f/image/pgAFoNTIefZFfknFGi3hS3B8.png?f=fotoalbum_large)
Spoorweg aangeduid in oranje. De overwegen in het dorp in een rode cirkel. Voorgesteld traject in het groen.
In het dorp zijn er momenteel 5 overwegen. Rond 2008 is er eentje dichtgegaan om het langere perrons te kunnen leggen, toen waren er dus 6.
Het is een kleine dorpskom, met redelijk smalle wegen. Toch is de baan die van linksboven naar rechtsonder loopt een niet onbelangrijke weg, die een verbinding maakt tussen enkele N-wegen (N134/N123 en N140/N132), en enkele kleine KMO(MKB)-zones. Naast het dorp is ook de militaire basis gelegen van 3 Bn Para. Deze militaire basis wordt ook doorsneden door de spoorlijn.
Ik meen me te herinneren dat de regelgeving momenteel zegt dat nieuwe bruggen over spoorlijnen moeten gebouwd worden met een minimumhoogte van 6 meter boven de rail.
Infrabel wil alle overwegen in Tielen verwijderen.
- Als men dus de overweg op die grote baan wil vervangen door een brug, loopt die brug ter hoogte van de zolders in het centrum. Plus maakt die baan daar nog wat flauwe bochtjes. De meeste huizen daar staan met hun voorgevel aan het straat, dus die wonen bij wijze van spreken onder de brug, en kunnen met hun wagen niet meer weg. Dus zou men half het dorpscentrum moeten onteigenen en afbreken voor 1 brug. Een no-go.
- Die grote baan onder het spoor brengen. Je moet al niet uitkijken op die brug, dus een pluspunt. Ik dacht dat in België vrachtwagens tot 4 meter hoog mogen gaan. Doe nog wat vrije ruimte + een draagstructuur voor het spoor, en je moet dus 6 meter de grond in. Dit geeft net als de brug een probleem voor de woningen die dan aan de toegangshelling staan. Dus wederom onteigenen en afbreken.
- Het spoor onder het maaiveld brengen. Een oplossing die optisch en qua leefbaarheid in de dorpskom misschien wel het beste is. Tussen de eerste en de laatste overweg ligt een afstand van ~2km, gemeten over het spoor. Doe daar nog de toegangshellingen bij voor de trein, en we spreken over een afstand van meer dan 3 km. Zoals je kan zien in de linkeronderhoek, is het daar nogal nat. Het heet daar niet voor niets Lichtaarts broek. Tevens ligt er langs het spoor een waterzuiveringsinstallatie (RWZI). Technisch allemaal op te lossen, maar tegen welke kosten?
- Infrabel stelt voor om een nieuwe ringweg (met brug) aan te leggen langs de westzijde van het dorp. Een geschetst traject zou ongeveer de groene lijn volgen. Praktisch de meest haalbare oplossing, tegen een aanvaardbare europrijs. De ontwikkeling van het dorp is echter aan de noordzijde van de spoorlijn. Daar zijn de laatste jaren heel wat nieuwe verkavelingen ontwikkeld, een sociale woonwijk is er vernieuwd,... De superette, bakker, slager, scholen,... liggen echter allemaal ten zuiden van de spoorlijn. De lokale wegen ten westen van het dorp zijn allemaal trage wegen, veelal gebruikt door landbouwvoertuigen en om te fietsen. Dezen zouden nu een ringweg moeten kruisen. Die ringweg zal uitnodigen om (te) snel te rijden. Enkele jaren geleden hebben gemerkt hebben we in een andere dorpskern met ringweg geleerd wat kruisende fietsers en een ringweg betekend. Gemeente staat dus niet te springen voor deze oplossing.
Ik kan 10 kilometer verder nog een voorbeeld aanhalen, waarbij zowel de wegbeheerder als de spoorbeheerder het eens zijn dat er overwegen moeten verdwijnen. Naargelang de studie hebben we het over 3, 4 of 5 overwegen. De studie loopt al meer dan 10 jaar, maar men komt er niet uit omwille van financiële redenen. En cru gezegd, hoe langer het geleden is dat er een zwaar ongeval gebeurde op die plaats, hoe minder geld er zal tegenover staan.
En zo zijn er dus nog 100den voorbeelden aan te halen.
Het probleem wordt inderdaad verergert daar waar moderne vrijliggende rijkswegen ontbreken. Een brug/tunnel is altijd makkelijker buiten de bebouwde kom dan erbinnen, en in België is helaas de hoofdweg nog vaak de al eeuwenoude weg dwars door het centrum.Arator schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:19:
[...]
Ik zal even een voorbeeld geven 2 kilometer van mijn deur (in België).
Zou een mooie extra reden kunnen zijn eens flink wat bypasses te gaan aanleggen
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dank voor het voorbeeld. Goede illustratie van de afwegingen die er gemaakt moeten worden, zeker als het om overgangen in bewoonde gebieden.
Denk wel dat deze situaties in België meer voorkomen dan in Nederland.
Denk wel dat deze situaties in België meer voorkomen dan in Nederland.
[ Voor 21% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-06-2021 15:36 ]
@Arator Waarschijnlijk gaan ze toch voor de oplossing met de rondweg om het dorp heen, maar met een beetje pech elke 300 meter een rotonde. Dat is toch de veiligste manier om fietsers en langzaam landbouwverkeer de snelle weg te laten kruizen.
https://www.treinenweb.nl...or-test-en-toelating.html
Eerste ICNG richting België voor testen en toelating. Hopelijk komt deze trein snel in dienst op de route richting Brussel en vice versa.
Eerste ICNG richting België voor testen en toelating. Hopelijk komt deze trein snel in dienst op de route richting Brussel en vice versa.
Tuurlijk zal het die rondweg worden. Gemeente zal wat tegenwringen en zo proberen wat meer verfraaiingen en fietstunnels los te weken.cazzer22 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:43:
@Arator Waarschijnlijk gaan ze toch voor de oplossing met de rondweg om het dorp heen, maar met een beetje pech elke 300 meter een rotonde. Dat is toch de veiligste manier om fietsers en langzaam landbouwverkeer de snelle weg te laten kruizen.
Vind rotondes echt vreselijk als fietser... en als automobilist. Je weet niet of de automobilist je heeft gezien en als je te snel fietst is het maar de vraag of je de fietser kan zien als automobilist.cazzer22 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:43:
Mag ik er eentje nomineren?AW_Bos schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:25:
[...]
Dit dus....
Geen haast maken? Op de site van ProRail lees ik maandelijks wel een paar keer dat ze weer een overweg hebben afgesloten. Ook kan je op deze kaart zien waar er nog NABO's zijn. Ik heb gehoord dat er een aantal lijken te missen, en dat die in havens niet meegerekend worden. Maar als je daar een beetje rondkijkt zie je dat veel NABO's binnen twee jaar verdwijnen. ProRail had eerder al duidelijk gemaakt dat elke sanering van een NABO 'maatwerk' is. Je moet dan met bewoners, en gemeente om de tafel zitten om een compromis te maken, en dat kost tijd, vooral als je halsstarrige omwonenden hebt.....
Nu het het toch over NABO's hebben. Ik heb pas geleden wel een paar bezocht. Eentje in Nieuwerbrug en eentje in Bodegraven.
[Afbeelding]
Deze is in Nieuwerbrug, en heeft eigenlijk geen echt bijzonder doel. Het pad waar ik met mijn rug naar toe sta komt uit in een weiland, en is geen echte officiële wandelroute. Verder aan beide zijden een hek en een aantal waarschuwingsborden om je nog eens goed voor te lichten over de snel voorbij rijdende treinen.
Het huisje wat je ziet is van de brugwachter die daar de spoorbrug van de Wiercke bedient. Lekker nostalgisch vanuit een los schakelhuisje met oude knoppen en schakelaars.
[Afbeelding]
Kijken we naar de Vlietkade in Bodegraven. Dan zien we hier een doorgaande fiets-/voetpad, zonder borden met 'Levensgevaarlijk overpad', en ook geen klaphek. En zelfs een onoverzichtelijke situatie bij een bocht. Gewoon een situatie die je zelfs in 2000 tegen zou komen. Ik kreeg best een surrealistisch gevoel toen ik bij deze simpele Bodegraafse overweg overstak.
Komende tijd wil ik nog een paar NABO's opzoeken.
091 / 006.522
Km 6,52
Plaatsnaam SOEST
Straatnaam_bij_ProRail KAASFABRIEK
Status NABO wordt in 2021 opgeheven
https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i13312!8i6656
Geen idee of hij al weggehaald is (planning is 2021), maar dat dit kan in Nederland.

EDIT: Foto van google maps is trouwens van 2015. Als je echter vanaf de hoofdweg kijkt:
https://www.google.nl/map...4yyz9Q!2e0!7i16384!8i8192
Die is van 2019, alleen de kleur van de weg is veranderd maar dat is het dan ook wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Robkazoe op 09-06-2021 14:24 ]
Ja maar, er staat nu een bordje "verboden toegang wetb.."Robkazoe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:22:
[...]
Mag ik er eentje nomineren?
Die is van 2019, alleen de kleur van de weg is veranderd maar dat is het dan ook wel.

Er hangt ook een touw / ketting voorGet!em schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:04:
[...]
Ja maar, er staat nu een bordje "verboden toegang wetb.."![]()
dus er zijn maatregelen genomen....
![]()
Ik waardeer ze ook niet zo, maar denk eens aan vrachtwagenchauffeurs, zij hebben er nog veel meer werk aan. Doordat een rotonde de snelheid er goed uithaalt is het echter wel een veiligere optie dan een kruispunt om langzaam verkeer te laten kruisen.ArcticWolf schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:19:
[...]
Vind rotondes echt vreselijk als fietser... en als automobilist. Je weet niet of de automobilist je heeft gezien en als je te snel fietst is het maar de vraag of je de fietser kan zien als automobilist.
Gelukkig hebben ze hier besloten om het spoor ondergronds aan te leggen bij het opheffen van de overwegen, is toch wel het fijnst (en duurst).
Ik vind ze als fietser een stuk beter dan een weg kruizen waar van beide kanten auto's met 80~90km/h aan komen rijden non stop, bij een rotonde word je vaak nog voor gelaten. Maar voor treinen lijken ze mij minder ideaal.ArcticWolf schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:19:
[...]
Vind rotondes echt vreselijk als fietser... en als automobilist. Je weet niet of de automobilist je heeft gezien en als je te snel fietst is het maar de vraag of je de fietser kan zien als automobilist.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dju.. en ik altijd maar rotondes bouwen in TTD.LordSinclair schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:00:
[...]
Maar voor treinen lijken [rotondes] mij minder ideaal.
Vandaag heeft de SNG de SLT stellen op de 5000/5100 afgelost. Ik heb zo'n gevoel dat dit permanent is, waar de SNG de SGMM moet gaan opvolgen. Zie dat die laatste op wat random plekken in het land wordt ingezet de komende dagen, naast Dordrecht-DH. Ik heb het gevoel dat er heel weinig rijvaardige SGMM meer over zijn.
Alstu vandaag 14 juni, Sprinter ingezet als Intercitydienst Den Haag-Amsterdam Centraal via Haarlem.DVDL schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:21:
Vandaag heeft de SNG de SLT stellen op de 5000/5100 afgelost. Ik heb zo'n gevoel dat dit permanent is, waar de SNG de SGMM moet gaan opvolgen. Zie dat die laatste op wat random plekken in het land wordt ingezet de komende dagen, naast Dordrecht-DH. Ik heb het gevoel dat er heel weinig rijvaardige SGMM meer over zijn.
volgens app waren de treinstelnummers 0,0. En het waren twee stellen SGM's en niet Virms zoals het onderstaande screenshotje het verkeerd aangeeft.

Dit stel heeft nummer 2993. Van het ander stel heb ik geen nummer.
/f/image/jHqN6gxirnFXdR6hfqIZJoa9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4GCiTdl5jTVUTlblXhvuopIN.jpg?f=fotoalbum_large)
Station Sloterdijk
[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 15-06-2021 19:55 ]
Trein?
Wil soms wel eens misgaan. In het verleden heb ik regelmatig eens een ICM en een DDAR/DDZ gezien.MedionAkoya schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:17:
[...]
Alstu vandaag 14 juni, Sprinter ingezet als Intercitydienst Den Haag-Amsterdam Centraal via Haarlem.
volgens app waren de treinstelnummers 0,0. En het waren twee stellen SGM's en niet Virms zoals het onderstaande screenshotje het verkeerd aangeeft.
Dit stel heeft nummer 2993.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Station Sloterdijk
Kan natuurlijk nooit...
Ergste wat ik heb gezien bij NS was de inzet van 3x een SGM 2tje (nog geel, zonder toilet) als IC in de serie 800 van Utrecht naar Maastricht. Was wel tijdens winterweer.AW_Bos schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:41:
[...]
Wil soms wel eens misgaan. In het verleden heb ik regelmatig eens een ICM en een DDAR/DDZ gezien.
Kan natuurlijk nooit...
Ook leuk: Mat'64 als ICE richting Emmerich... dat is pas een schok
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Dat was op een gegeven moment ook de enige treinserie die nog typegoedkeuring had om naar Emmerich te rijden. De NS was een beetje langzaam, en ook na renovatie van de ICM loosde de wc nog op het spoor. De Duitsers keurden dat af en toen bleef alleen Plan V nog over...Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:54:
Heb overigens ook vaak genoeg 4 stellen plan V als IC Maastricht - Alkmaar gezien.
Die vond ik echt geniaal, moest 3x kijken voordat m'n hersenen het opnamen en daarna duurde het nog even voordat het bezonkHeroic_Nonsense schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:54:
https://nieuws.ns.nl/maak...roepstem-van-het-station/
Op de stations waar het nieuwe reisinformatiesysteem actief is, gaat vanaf morgen een nieuwe omroep klinken. Dit is een text-to-speech-omroep op basis van de stem van een nieuwe stemactrice.
Eind dit jaar moet de uitrol van het nieuwe reisinformatiesysteem voltooid zijn, dus gedurende de rest van het jaar zal deze op steeds meer stations te horen zijn, tot uiteindelijk de uitrol voltooid zal zijn.
Op de stations waar het nieuwe reisinformatiesysteem actief is, gaat vanaf morgen een nieuwe omroep klinken. Dit is een text-to-speech-omroep op basis van de stem van een nieuwe stemactrice.
Eind dit jaar moet de uitrol van het nieuwe reisinformatiesysteem voltooid zijn, dus gedurende de rest van het jaar zal deze op steeds meer stations te horen zijn, tot uiteindelijk de uitrol voltooid zal zijn.
Ik had nav de berichtgeving dat alle treinen weer gaan rijden eigenlijk de hoop dat de extra sprinters tussen Alphen a/d Rijn en Leiden ook weer zouden gaan rijden... maar dat is niet het geval.
Deze zijn in de herfst gecancelled doordat er te weinig reizigers waren:
https://sleutelstad.nl/20...n-en-alphen-aan-den-rijn/
Hierdoor verwachtte ik dat ze nu wel weer terug zouden komen, quod non. Weet iemand of dit wel weer/nog in de pijplijn zit?
Deze zijn in de herfst gecancelled doordat er te weinig reizigers waren:
https://sleutelstad.nl/20...n-en-alphen-aan-den-rijn/
Hierdoor verwachtte ik dat ze nu wel weer terug zouden komen, quod non. Weet iemand of dit wel weer/nog in de pijplijn zit?
Komt nog wel, maar die vallen onder de spitsversterkingen die nog niet rijden. Ik schat zelf na de zomer, maar dat is niet op iets concreets gebaseerd. Ook andere spitstreinen (Oss - Den Bosch, Rotterdam - Gouda Goverwelle, Amersfoort - Harderwijk e.d.) rijden nog niet.
Ben benieuwd. De stem van de huidige stemactrice zit in mijn hoofd als ik ook maar aan de NS denk, gaat heel erg wennen worden denk ik.EDIT schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:25:
https://nieuws.ns.nl/maak...roepstem-van-het-station/
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Op het perron bedoel je? Of in de app?Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:54:
Op het perron kwam ik ooit eens een SLT (naar Hoofddorp) tegen die als Eurostar gepland was.

Een SNG zou technisch al zover kunnen gaan om enkel Londen St. Pancras als bestemming te kunnen tonen, zolang het handmatig is (of aan de wal moet er een ernstige fuck-up zijn
Ook heb ik wel eens een ICM in Groningen gezien die op de reisinformatie schermen serieus de eindbestemming Leer (Ostfriesland) toonde. En uiteraard op de binnenschermen de tussenliggende stations. Dat is pas een mooie fuck-up omdat de geavanceerde reisinformatie niet handmatig ingesteld kan worden. Enkel de bestemming.
Nee, dat was nog in de tijd dat je op 1500V kon doorkachelen tot aan de perrons van Emmerich. Er lag zelfs ATB in Duitsland, maar wel alleen bij de (Duitse!) seinen (a la PZB); en ieder sein moest gekwiteerd worden zoals men dat in Duitsland doet. Kwam die ATB-kwiteerknop ook weer eens van toepassing.AW_Bos schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:05:
[...]
Op het perron bedoel je? Of in de app?
Op het perron kwam ik ooit eens een SLT (naar Hoofddorp) tegen die als Eurostar gepland was.
Een SNG zou technisch al zover kunnen gaan om enkel Londen St. Pancras als bestemming te kunnen tonen, zolang het handmatig is (of aan de wal moet er een ernstige fuck-up zijn), maar de bij de grens zal die zeker stranden
.
Ook heb ik wel eens een ICM in Groningen gezien die op de reisinformatie schermen serieus de eindbestemming Leer (Ostfriesland) toonde. En uiteraard op de binnenschermen de tussenliggende stations. Dat is pas een mooie fuck-up omdat de geavanceerde reisinformatie niet handmatig ingesteld kan worden. Enkel de bestemming.
In de begindagen van de ICE International wilden de ICE3M-stellen nog wel eens stranden in DLD omdat
- de overschakeling naar 1500V/ATB niet lukte;
- of omdat er weer eens één defect stond en men noodgedwongen een niet-multisysteemvariant (BR403) van de ICE3 moest inplannen; die kunnen uiteraard niet door naar Nederland;
- er even geen machinist met én wegbekendheid/bevoegdheid voor Emmerich-Amsterdam (vv) én bevoegdheid voor BR406 beschikbaar was om de dienst uit te voeren.
Dus werd er in NL dan een trein ingelegd die het NL-deel van de ICE moest vervangen. Dat was dan (op het laatste) een Mat'64 omdat alleen die nog waren toegelaten in DLD.
Tegenwoordig kan dat niet meer: het baanvak Zevenaar - Emmerich is al een paar jaar 25kV / ETCS only, dus NS heeft vrij weinig dat er überhaupt kan rijden (nog los van toelating in DLD). Dus valt de ICE gewoon uit
Met 'schok' zinspeelde ik natuurlijk op het spanningsverschil in NL en DLD waar een Mat'64 niet mee overweg kan
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
@AW_Bos
YouTube: Archief: 3x mat'64 vertrekt als ICE uit Station Amsterdam Centraal
YouTube: Plan V als ICE naar Emmerich
En er kwam net een SGM voorbij hier in Amersfoort, die reed in de dienstregeling Utrecht > Zwolle. Kon niet zien welk trein nummer die had.
En kleurtjes:

YouTube: Archief: 3x mat'64 vertrekt als ICE uit Station Amsterdam Centraal
YouTube: Plan V als ICE naar Emmerich
En er kwam net een SGM voorbij hier in Amersfoort, die reed in de dienstregeling Utrecht > Zwolle. Kon niet zien welk trein nummer die had.
En kleurtjes:

[ Voor 81% gewijzigd door ArcticWolf op 15-06-2021 13:48 ]
Zo in het wild ziet het er eigenlijk wel okay uit. Het gele front vormt best een leuk mosaïceffect met het zwart en het blauw bij de cabine.
Op de eerdere foto's was duidelijk te zien dat de kleurcode van het front afwijkt van die van de gele bies (en deuren?), maar in de praktijk valt dat dus best mee*.
Wellicht dat men de overgang tussen het geel van het front en het blauw van het dak wat speelser had kunnen maken, maar soit.
*of je hebt gewoon een telefoon met een brakke camera, kan ook natuurlijk
[ Voor 19% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 15-06-2021 13:53 ]
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:53:
[...]
Zo in het wild ziet het er eigenlijk wel okay uit. Het gele front vormt best een leuk mosaïceffect met het zwart en het blauw bij de cabine.
Op de eerdere foto's was duidelijk te zien dat de kleurcode van het front afwijkt van die van de gele bies (en deuren?), maar in de praktijk valt dat dus best mee*.
Wellicht dat men de overgang tussen het geel van het front en het blauw van het dak wat speelser had kunnen maken, maar soit.
*of je hebt gewoon een telefoon met een brakke camera, kan ook natuurlijk
Gemaakt met een S21.
Huh, hoe werkt dat dan? De ATB-code moet toch continu aanwezig zijn om harder dan 40 te mogen rijden? En hoe onderscheidt de trein een 'Duitse' code waarvoor moet worden gekwiteerd ten opzichte van een Nederlandse?Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:22:
[...]
Er lag zelfs ATB in Duitsland, maar wel alleen bij de (Duitse!) seinen (a la PZB); en ieder sein moest gekwiteerd worden zoals men dat in Duitsland doet. Kwam die ATB-kwiteerknop ook weer eens van toepassing.
[.]
En het lijkt me meer werk om 'een stukje' ATB neer te leggen, aangezien het normaal via de al bestaande spoorstroomlopen werkt.
Tussen de seinen door werd de ATB uitgeschakeld (blauw geschakeld) en even voor het sein moest de machinist deze met de attentieknop weer in dienst zetten.
marcop23 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:05:
[...]
Huh, hoe werkt dat dan? De ATB-code moet toch continu aanwezig zijn om harder dan 40 te mogen rijden? En hoe onderscheidt de trein een 'Duitse' code waarvoor moet worden gekwiteerd ten opzichte van een Nederlandse?
En het lijkt me meer werk om 'een stukje' ATB neer te leggen, aangezien het normaal via de al bestaande spoorstroomlopen werkt.
Yup; het baanvak was daarom bezaait met bordjes die de ATB-secties rond de seinen aankondigden (en afkondigden).EDIT schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:08:
Tussen de seinen door werd de ATB uitgeschakeld (blauw geschakeld) en even voor het sein moest de machinist deze met de attentieknop weer in dienst zetten.
De seinen zelf waren overigens Duitse voor- en hoofdseinen.
Aah, dat verklaart het. Ik dacht er nog aan dat het misschien een ATB BD code zou zijn inderdaad, maar dat leek me belachelijk. Blijkbaar toch niet 
Werd de code doorgegeven door lussen langs de spoorstaaf?
Werd de code doorgegeven door lussen langs de spoorstaaf?
De bordjes zijn hier en daar nog steeds aanwezig, slechts weggedraaid van het spoor...Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:52:
[...]
Yup; het baanvak was daarom bezaait met bordjes die de ATB-secties rond de seinen aankondigden (en afkondigden).
De seinen zelf waren overigens Duitse voor- en hoofdseinen.
Ik heb me suf gegoogled, maar wat is een "slotman" voor beroep?Arator schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:58:
[...]
Dan grijpen we terug naar systemen van 1926, zoals de "slotman".
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210616_92381967
België, Nederland en Duitsland zijn een nieuw kosten-batenonderzoek gestart naar de IJzeren Rijn. Nederland lijkt nu toch, weliswaar voorzichtig, potentieel te zien in de spoorverbinding.
Deze zomer start een nieuw internationaal onderzoek naar de opbrengsten en kosten van het zogenaamde 3RX-tracé, de Rhein-Ruhr Rail Connection. Die nieuwe spoorroute moet een alternatief bieden voor de historische IJzeren Rijn, die begin jaren 90 in onbruik raakte. België, en dan vooral de haven van Antwerpen, droomt al langer van een nieuwe spoorverbinding met het Roergebied, maar stuitte in het verleden altijd op Nederlandse tegenstand, omdat het oude tracé van de IJzeren Rijn dwars door Nationaal Park De Meinweg loopt.
Nieuw onderzoek naar IJzeren Rijn: ziet Nederland nu toch heil in spoorverbinding?
In 2016-2017 werd bestudeerd of er een alternatief kon worden gevonden. De resultaten van dat onderzoek werden begin 2018 bekendgemaakt en leidden tot het 3RX-tracé. In plaats van vanuit Roermond rechtstreeks naar Duitsland te sporen (door De Meinweg), zou de route via Venlo worden omgeleid.
Magere kosten-baten
Even leek er een oplossing in zicht voor het hoofdpijndossier van de IJzeren Rijn, maar al snel bleek dat Nederland weinig heil zag in dat 3RX-alternatief. De kosten-batenanalyse viel nogal mager uit, vooral omdat er voor minstens 590 miljoen euro aan infrastructuur nodig is om de 3RX-route te kunnen openen. Het gaat onder andere om de verdubbeling van de Maaslijn tussen Roermond-Venlo en om spoorbochten in Roermond en het Duitse Viersen.
In die kostprijs zit nog niet de spoorbocht die in Venlo nodig is om vanuit Roermond rechtstreeks naar Duitsland te sporen. Op die plek ligt een woonwijk. Daar een tunnel bouwen, zou afhankelijk van de bouwmethode nog eens 407 tot 762 miljoen euro extra kosten. Een alternatief is om de treinen in Venlo ‘kop’ te laten maken, dus de locomotief van kant te wisselen, en vervolgens door te rijden naar Duitsland, maar dat zorgt dan wel voor tijdverlies.
De haven van Rotterdam greep die hoge kosten op haar beurt aan om te lobbyen tegen de 3RX-verbinding, die voor extra concurrentie zou zorgen vanuit Antwerpen.
Green Deal
In het drielandenoverleg tussen België, Nederland en Duitsland werd er na de 3RX-studie in 2018 dan ook weinig vooruitgang geboekt. Tot nu. Deze zomer start een nieuwe kosten-batenstudie, die ongeveer een jaar zou duren. De kosten worden verdeeld over de drie landen.
Bronnen dichtbij het dossier spreken van een voorzichtige opening langs Nederlandse kant. De nieuwe studie moet rekening houden met factoren die vijf jaar geleden nog niet werden bestudeerd. Het gaat onder andere om de stikstofproblematiek in Nederland en nieuwe milieueisen. Die aspecten zouden goederenvervoer via het spoor interessanter maken. De studie onderzoekt ook eventueel gemengd gebruik tussen goederen- en passagiersvervoer om de doelstellingen van de Europese Green Deal te halen.
Bovendien raakt de Betuweroute, de hoofdlijn tussen Rotterdam en Duitsland, steeds verder dichtgeslibd. Ook de haven van Rotterdam zou met die wetenschap wel potentieel zien in een alternatief via Venlo, waar lokaal al gedroomd wordt van een functie als nieuwe logistieke hub.
Bovendien is met de recente elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont een belangrijke voorwaarde vervuld. Alleen tussen Hamont en Weert ontbreken er nu nog bovenleidingen.
België, Nederland en Duitsland zijn een nieuw kosten-batenonderzoek gestart naar de IJzeren Rijn. Nederland lijkt nu toch, weliswaar voorzichtig, potentieel te zien in de spoorverbinding.
Deze zomer start een nieuw internationaal onderzoek naar de opbrengsten en kosten van het zogenaamde 3RX-tracé, de Rhein-Ruhr Rail Connection. Die nieuwe spoorroute moet een alternatief bieden voor de historische IJzeren Rijn, die begin jaren 90 in onbruik raakte. België, en dan vooral de haven van Antwerpen, droomt al langer van een nieuwe spoorverbinding met het Roergebied, maar stuitte in het verleden altijd op Nederlandse tegenstand, omdat het oude tracé van de IJzeren Rijn dwars door Nationaal Park De Meinweg loopt.
Nieuw onderzoek naar IJzeren Rijn: ziet Nederland nu toch heil in spoorverbinding?
In 2016-2017 werd bestudeerd of er een alternatief kon worden gevonden. De resultaten van dat onderzoek werden begin 2018 bekendgemaakt en leidden tot het 3RX-tracé. In plaats van vanuit Roermond rechtstreeks naar Duitsland te sporen (door De Meinweg), zou de route via Venlo worden omgeleid.
Magere kosten-baten
Even leek er een oplossing in zicht voor het hoofdpijndossier van de IJzeren Rijn, maar al snel bleek dat Nederland weinig heil zag in dat 3RX-alternatief. De kosten-batenanalyse viel nogal mager uit, vooral omdat er voor minstens 590 miljoen euro aan infrastructuur nodig is om de 3RX-route te kunnen openen. Het gaat onder andere om de verdubbeling van de Maaslijn tussen Roermond-Venlo en om spoorbochten in Roermond en het Duitse Viersen.
In die kostprijs zit nog niet de spoorbocht die in Venlo nodig is om vanuit Roermond rechtstreeks naar Duitsland te sporen. Op die plek ligt een woonwijk. Daar een tunnel bouwen, zou afhankelijk van de bouwmethode nog eens 407 tot 762 miljoen euro extra kosten. Een alternatief is om de treinen in Venlo ‘kop’ te laten maken, dus de locomotief van kant te wisselen, en vervolgens door te rijden naar Duitsland, maar dat zorgt dan wel voor tijdverlies.
De haven van Rotterdam greep die hoge kosten op haar beurt aan om te lobbyen tegen de 3RX-verbinding, die voor extra concurrentie zou zorgen vanuit Antwerpen.
Green Deal
In het drielandenoverleg tussen België, Nederland en Duitsland werd er na de 3RX-studie in 2018 dan ook weinig vooruitgang geboekt. Tot nu. Deze zomer start een nieuwe kosten-batenstudie, die ongeveer een jaar zou duren. De kosten worden verdeeld over de drie landen.
Bronnen dichtbij het dossier spreken van een voorzichtige opening langs Nederlandse kant. De nieuwe studie moet rekening houden met factoren die vijf jaar geleden nog niet werden bestudeerd. Het gaat onder andere om de stikstofproblematiek in Nederland en nieuwe milieueisen. Die aspecten zouden goederenvervoer via het spoor interessanter maken. De studie onderzoekt ook eventueel gemengd gebruik tussen goederen- en passagiersvervoer om de doelstellingen van de Europese Green Deal te halen.
Bovendien raakt de Betuweroute, de hoofdlijn tussen Rotterdam en Duitsland, steeds verder dichtgeslibd. Ook de haven van Rotterdam zou met die wetenschap wel potentieel zien in een alternatief via Venlo, waar lokaal al gedroomd wordt van een functie als nieuwe logistieke hub.
Bovendien is met de recente elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont een belangrijke voorwaarde vervuld. Alleen tussen Hamont en Weert ontbreken er nu nog bovenleidingen.
Cash is king.
Lap, we rijden ook nog eens per trein en het zit niet mee. Vanochtend in Brussel op de ICE naar Frankfurt gestapt, krijgen we in Aachen te horen dat we niet verder rijden dan Koln. Bleek om tractieproblemen te gaan, slechts 50% tractie beschikbaar.
In Koln Metze overgestapt op de ICE die ik eigenlijk in Frankfurt ging nemen en nog voor we Bonn bereikt hebben staan we stil wegens personen op het spoor.
Vraag me af of ik nog in Salzburg ga geraken vandaag. Als de info display in de trein correct is niet, die denkt nu al dat we 2u vertraging gaan hebben. Als dat waar wordt mis ik mijn afspraak.
:strip_exif()/f/image/YhCNzorBQXxjbMhPwbfkdj05.jpg?f=fotoalbum_large)
En om het feest af te maken doet de airco het niet. 😡
In Koln Metze overgestapt op de ICE die ik eigenlijk in Frankfurt ging nemen en nog voor we Bonn bereikt hebben staan we stil wegens personen op het spoor.
Vraag me af of ik nog in Salzburg ga geraken vandaag. Als de info display in de trein correct is niet, die denkt nu al dat we 2u vertraging gaan hebben. Als dat waar wordt mis ik mijn afspraak.
:strip_exif()/f/image/YhCNzorBQXxjbMhPwbfkdj05.jpg?f=fotoalbum_large)
En om het feest af te maken doet de airco het niet. 😡
[ Voor 22% gewijzigd door Blokker_1999 op 16-06-2021 11:32 ]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Dat is nog iets uit "jezekestijd".Zwartoog schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:58:
[...]
Ik heb me suf gegoogled, maar wat is een "slotman" voor beroep?
De rijrichting op een spoor is al zeer lang gematerialiseerd. Dit wil zeggen dat ik geen trein naar u kan sturen, zolang de rijrichting op dat spoor van u naar mij loopt. Dit wordt gecontroleerd door systemen, vroeger door relaisschakelingen, tegenwoordig door de computer. Om de rijrichting te keren was/is er (telefonisch) contact nodig tussen de 2 seinhuizen om af te spreken wanneer men kon aanvangen om te keren.
Stel dat het contact uitvalt en/of het systeem faalt, kon men overschakelen op het het gebruik van een "slotman". Zolang je de slotman had, mocht je treinen sturen. Wou je aan het andere seinhuis de rijrichting geven, stapte de slotman op de trein en reed naar het andere seinhuis.
Als je dan de slotman op jouw seinhuis kreeg, was je zeker dat de laatste trein de sectie verlaten had, want daar zat de slotman op, en kon jij treinen gaan sturen.
Het gaf afschaffingen en vertragingen, maar je kon toch blijven rijden.
@Arator Dank voor de uitleg!
Handmatig, maar in principe een waterdicht systeem. Mits de slotman zich niet vergist, of een ander met de seinen gaat rommelen
Ook voor gedoofde seinen kunnen we terugschakelen naar 1926.Zwartoog schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:25: of een ander met de seinen gaat rommelen
Het heeft ook een voordeel om een ganse eeuw aan regelgeving mee te sleuren
In de zomer van 2009 brandde het seinhuis en de relaiszaal van Herentals in de namiddag uit.
's Avonds reden er al terug goederentreinen op de industrielijn langs het kanaal. De volgende ochtend konden we al terug reizigerstreinen laten rijden richting Lier. Zonder dat er iets hersteld was van seininrichting.
Na een week was er genoeg hersteld om ook treinen te laten rijden richting Mol.
Het grote probleem dat zich nu stelt, is dat die regelgeving geschreven is toen er nog elke x kilometer stations-/seinhuispersoneel zat, en die treinen konden "blokken" (afseinen in Nederland?). Door de centralisatie is dat lokale allemaal weggevallen, kan het niet snel meer toegepast worden, dus wordt het stelselmatig geschrapt uit de regelgeving in het kader van "vereenvoudiging".
[ Voor 22% gewijzigd door Arator op 17-06-2021 00:23 . Reden: Verhaaltje bijgevoegd ]
Kan je dat dan zien als het ouderwetse token, ben je als "trein" in bezit van dit fysieke ding (ring of iets dergelijks) dan mag je een bepaald baanvak gebruiken.
Dat werkt inderdaad alleen maar als de seinhuizen die deze tokens uitdelen niet te ver uit elkaar staan, anders heb je maar erg weinig mogelijkheden om treinen na elkaar te laten rijden.
Al kunnen ze in Nederland dacht ik ook lastgevingen afgeven om rode seinen te negeren tot aan een volgend bediend sein.
Dat werkt inderdaad alleen maar als de seinhuizen die deze tokens uitdelen niet te ver uit elkaar staan, anders heb je maar erg weinig mogelijkheden om treinen na elkaar te laten rijden.
Al kunnen ze in Nederland dacht ik ook lastgevingen afgeven om rode seinen te negeren tot aan een volgend bediend sein.
Bron: Flitspalen bij overweg: tot 4000 euro boeteWie in België door rood rijdt bij een spoorwegovergang, kan een boete verwachten van 320 tot 4000 euro. Speciale flitspalen gaan overtreders doelgericht registreren.
In België vindt gemiddeld één ongeval per week plaats op een spoorwegovergang. Per jaar vallen daarbij gemiddeld twaalf doden. De Belgische spoorbeheerder Infrabel gaat intelligente flitstoestellen installeren bij overgangen in de hoop het aantal ongelukken te verminderen.
In de plaats Dendermonde is onlangs zo'n flitspaal neergezet en binnenkort komen er ook twee in Waver en Kallo. Mensen die daar nog onder de spoorbomen doorrijden, krijgen dus voortaan fikse boetes.
Overtreders die op deze plekken worden geflitst, begaan een overtreding van de vierde graad. Dat is de zwaarste van de Belgische wegcode. Daarvoor kunnen overtreders een rijverbod van acht dagen tot vijf jaar krijgen, plus een boete die kan oplopen van 320 tot 4000 euro.
In Nederland is ook een proef gedaan met dergelijke flitspalen. In 2018 stond er een in Hilversum, die dagelijks zo'n zes overtreders betrapte. De boete voor oversteken als de slagbomen naar beneden gaan was destijds 230 euro voor een automobilist en 160 euro voor een brommer- of scooterrijder.
Zouden ze hier ook mogen doen, en dan niet met die flauwekul-boetes van 160 of 230 euro. Nee, gooi er maar rustig een boete van 4 cijfers op. Dit is asociaal gedrag wat je niet per ongeluk doet, het is kwaadaardige opzet en een bewuste keuze.
Virussen? Scan ze hier!
Prorail en het OM hebben/hadden een proef met camera's. Echter hier staat 2017 ipv 2018wildhagen schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 06:35:
[...]
Bron: Flitspalen bij overweg: tot 4000 euro boete
Zouden ze hier ook mogen doen, en dan niet met die flauwekul-boetes van 160 of 230 euro. Nee, gooi er maar rustig een boete van 4 cijfers op. Dit is asociaal gedrag wat je niet per ongeluk doet, het is kwaadaardige opzet en een bewuste keuze.
https://www.prorail.nl/ni...en-bij-spoorwegovergangenFlitspalen bij spoorwegovergangen
Gepubliceerd op 23 juni 2017 - Laatste update: 16 augustus 2020 12:39 uur
ProRail en het Openbaar Ministerie starten deze zomer met een proef met camera’s bij spoorwegovergangen. Automobilisten die het spoor oversteken als rode waarschuwingslampen knipperen, worden dan geregistreerd en indien mogelijk bekeurd.
Risico nemen
Aanleiding voor de proef is het feit dat weggebruikers vaak grote risico’s nemen door als de overwegbomen sluiten, toch nog snel over te steken. De machinist schrikt hiervan en trapt vanuit veiligheid op de rem waardoor vertragingen in het treinverkeer ontstaan. Treinen kunnen niet zomaar afremmen. Ze rijden vaak met 140 kilometer per uur, waardoor het gauw 900 meter duurt voordat een trein tot stilstand komt.
Boetes tot 230 euro
Voor automobilisten en motorrijders is de boete 230 euro, fietsers krijgen een bekeuring 90 euro en bromfietsers kunnen rekenen op een boete van 160 euro. Het camareasysteem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op. De camerabeelden worden vervolgens bekeken door onze buitengewoon opsporingsambtenaren. Als een kenteken in beeld komt, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd. Voetgangers en fietsers die een overtreding maken, zijn natuurlijk moeilijker te achterhalen, daarvoor is ook toezicht ter plaatse nodig.
Bevoegd om boetes te geven
Kan ProRail eigenlijke wel boetes uitdelen? Het antwoord is: ja! De buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) van ProRail zijn bevoegd om mensen staande te houden en te verbaliseren. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn er al 299 processen verbaal uitgeschrven voor het negeren van rood licht bij spoorwegovergangen.
[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 19-06-2021 11:31 ]
Trein?
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
"Beste reizigers,
Over enkele minuten meren wij af in Schin-op-Geul. Vaargasten voor Venlo kunnen hier overzwemmen naar Pier 2."
Blijf in uw hut tot de trossen vast zijn, beneden deks mag naar boven, we hebben helaas geen waterdichte deuren.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:13:
[...]
"Beste reizigers, opvarenden
Over enkele minuten meren wij af in Schin-op-Geul. Vaargasten voor Venlo kunnen hier overzwemmen naar Pier 2."
Aangezien het station een meter of 40 boven het dal zit, zou dat niet op een overstroming wijzen maar op zeespiegelstijging.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:13:
[...]
"Beste reizigers,
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Voor een aantal mensen zal het niet onverwacht zijn, maar helaas gaat de introductie van de ICNG dit jaar niet meer lukken, doordat er software-aanpassingen noodzakelijk zijn en er door covid nog altijd een lagere productiesnelheid is bij de fabrikant.
Er is ook een brief met de voortgang naar kamer gestuurd.
Met de huidige planning zou in 2022 nog de introductie op de ICD voltooid moeten zijn, maar er zijn ook daar nog enkele onzekerheden:
Er is ook een brief met de voortgang naar kamer gestuurd.
Met de huidige planning zou in 2022 nog de introductie op de ICD voltooid moeten zijn, maar er zijn ook daar nog enkele onzekerheden:
Kortom, nog altijd geen volledige zekerheid dus.Onzekerheden die de planning kunnen beïnvloeden zijn:
- de nog onbekende doorlooptijd voor het oplossen en hertesten van de huidige software issues
- het verdere verloop van de COVID-19 pandemie
- de kans op toename van ontbrekende onderdelen van toeleveranciers
- het nog lopende testprogramma waarvan de resultaten kunnen leiden tot noodzakelijke aanpassingen
- een langere doorlooptijd van de toelating doordat materieeltoelating sinds het 4e Spoorwegpakket loopt via de European Union Agency for Railways (ERA) en
- de kans dat er nog noodzakelijke maatregelen kunnen volgen uit het onderzoeknaar het sleepongeval in Duitsland wat nog niet is afgerond.
https://www.prorail.nl/ni...-tegen-telefoniestoringenLuke! schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:19:
Lijken vallen uit de kast, neem 't nou maar van postman aan: Inttel lag er uit.
En de genoemde kamerbrief
[ Voor 28% gewijzigd door Postman81 op 30-06-2021 17:08 ]
Bijzonder;
https://nos.nl/artikel/23...-hun-huisje-aan-het-spoor
Als het gaat om een gevaarlijke situatie door de spoowegovergang ernaast; die lijkt me gemakkelijker te verleggen; er is genoeg ruimte in de omliggende omgeving om de weg aan te passen, of verderop te leggen. Kan me moeilijk voorstellen dat dit de optie was met het minste gedoe.
Ik kende het verhaal en de achtergrond verder niet (tot op nu), maar als ik het filmpje kijk op rtvnoord.nl dan kan, als het puur op de afstand aankomt, ProRail volgens mij nog wel honderden panden dichtbij een spoor afpakken met hetzelfde argumentNoodgedwongen verlaten Johan en Janny hun huisje aan het spoor
Bijna dertig jaar hebben Johan en Janny in een karakteristiek 19e-eeuwse pand gewoond aan het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Maar nu wordt het huisje gesloopt omdat het te dicht bij het spoor staat. Na een verloren onteigeningsprocedure van ProRail heeft het echtpaar gisteravond hun huisje bij Den Horn verlaten.
[...]
Als het gaat om een gevaarlijke situatie door de spoowegovergang ernaast; die lijkt me gemakkelijker te verleggen; er is genoeg ruimte in de omliggende omgeving om de weg aan te passen, of verderop te leggen. Kan me moeilijk voorstellen dat dit de optie was met het minste gedoe.
In theorie kan de overheid altijd een onteigeningsprocedure starten, maar dan moet er wel echt een valide reden zijn/maatschappelijk baat. Vind persoonlijk deze ook erg vreemd.Intercity schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:26:
Bijzonder;
[...]
Ik kende het verhaal en de achtergrond verder niet (tot op nu), maar als ik het filmpje kijk op rtvnoord.nl dan kan, als het puur op de afstand aankomt, ProRail volgens mij nog wel honderden panden dichtbij een spoor afpakken met hetzelfde argument
Nu weet ik niet 100% of dit huizen zijn, maar lijkt wel erop dat er mensen wonen: https://www.google.com/ma...923294,100m/data=!3m1!1e3 / https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i13312!8i6656Intercity schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:26:
Bijzonder;
[...]
Ik kende het verhaal en de achtergrond verder niet (tot op nu), maar als ik het filmpje kijk op rtvnoord.nl dan kan, als het puur op de afstand aankomt, ProRail volgens mij nog wel honderden panden dichtbij een spoor afpakken met hetzelfde argument
die zitten zowat vastgelast aan de rails. (Was vroeger een overweg dacht ik naast.)
En die mogen wel blijven?
Een bijzonder verhaal inderdaad. Wellicht wil Prorail die overweg opheffen door de weg daar te verdiepen waardoor het huis zijn aansluiting op de weg kwijt raakt? Want er zijn inderdaad wel meer gebouwen die vlak op het spoor staan, zoals in Leeuwarden langs hetzelfde spoor (hoewel de trein daar wel langzamer rijdt).Intercity schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:26:
Bijzonder;
[...]
Hoe dan ook, ik kan me goed voorstellen dat het een hele bittere pil is voor die mensen, zeker op hun leeftijd. Afgezien van het spoor door je tuin is het best een mooie plek om te wonen; lekker rustig en midden in het groen. Zo'n huisje dat ook nog betaalbaar is vinden ze waarschijnlijk niet meer.
Ik vind het maatschappelijk ook een slechte keus. De bewoners zijn bejaard, zullen waarschijnlijk geen tientallen jaren meer leven, leg dan vast dat bij overlijden het eigendom van de woning overgaat naar Prorail.ArcticWolf schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:29:
[...]
In theorie kan de overheid altijd een onteigeningsprocedure starten, maar dan moet er wel echt een valide reden zijn/maatschappelijk baat. Vind persoonlijk deze ook erg vreemd.
Mensen op zo'n leeftijd met zo'n dubieuze reden het huis uit trappen vind ik niet kunnen.
situatie voor de spoorverdubbeling.
Daarom vond ik die onteigening ook vreemd, er zijn tientallen situaties in Nederland die nog veel "erger" zijn. (Bunnik, Driebergen, Maarn, Soest, Baarn, Bussum etc...)Illegal_Alien schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:10:
[...]
Nu weet ik niet 100% of dit huizen zijn, maar lijkt wel erop dat er mensen wonen: https://www.google.com/ma...923294,100m/data=!3m1!1e3 / https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i13312!8i6656
die zitten zowat vastgelast aan de rails. (Was vroeger een overweg dacht ik naast.)
En die mogen wel blijven?
Maar het lijkt dus wel een andere reden te hebben:
https://www.rtvnoord.nl/n...-dit-kan-toch-niet-zomaarProRail wil de weg aanpassen, zodat die haaks op de rails komt te liggen. Dat gaat ten koste van het spoorweghuisje. Een alternatief waarbij de weg wordt omgelegd via het naastgelegen weiland, wordt afgeschoten.
Het heeft dus indirect met de spoorverdubbeling te maken, door de spoorverdubbeling moet de overweg haaks op het spoor worden gelegd vanwege de overwegveiligheid (dit moet worden verantwoord naar het ministerie) en het nieuwe tracé loopt dus door het huis.
Op de achtergrond loopt waarschijnlijk een politiek steekspel waardoor het niet mogelijk was om het tracé anders neer te leggen... anders had de gemeente ook wel kunnen helpen.
Dus de nieuwe "slinger" niet over de grond van 3a/b:
https://www.google.com/ma...2!3d53.2362924!4d6.436095
Qua verkaveling is het ook een web van wetten en regels.
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 01-07-2021 10:55 ]
Je zoek het kunnen opzoeken op topotijdreis.nlIllegal_Alien schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:10:
[...]
En als je echt nieuwsgierig ben naar functie en ouderdom van dat huis., dan zou ik hier kijken
https://www.kadaster.nl/-...t-bouwjaar-van-mijn-huis-
Edit: het gebouw is een woonhuis uit 1906. En het bestaat uit twee adressen.
[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 01-07-2021 12:39 ]
Trein?
Mooie foto in dat artikel
Wat is de gedachtengang dat een dubbelsporige schuine overweg onveilig is?ArcticWolf schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:48:
[...]
Het heeft dus indirect met de spoorverdubbeling te maken, door de spoorverdubbeling moet de overweg haaks op het spoor worden gelegd vanwege de overwegveiligheid (dit moet worden verantwoord naar het ministerie) en het nieuwe tracé loopt dus door het huis.
De oversteeklengte bij schuin kruisen is groter dan bij een haakse overweg, de ontruimingstijd neemt daardoor toe (en mogelijk de roodtijd). Als de ontruimingstijd onevenredig toeneemt (in dit geval vanwege enkel > dubbelspoor) moet de ontruimingstijd gecompenseerd worden.Maasluip schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:11:
[...]
Wat is de gedachtengang dat een dubbelsporige schuine overweg onveilig is?
Wat meestal betekent > overweg weghalen dmv. tunnel, maar in dit geval een haakse overweg.
Verder heb je tegenwoordig van die mooie prebuild elementen om het wegdek te maken, in plaats van die houten biels die vroeger werden gebruikt. Ik vermoed niet dat er voor elke hoek dat een weg een spoor kan kruisen, er een prefab element bestaat.
In Herentals hadden wij een wissel liggen in een overweg. Voor onderhoud aan de wissel moesten de wegelementen van de overweg steeds verwijderd worden. Dat gaf dan weer dat die wegelementen aan meer onderhoud onderhevig waren. Daarom is de wissel uit de overweg gehaald, en zijn er van die prefab elementen geplaatst.
Voorbeeldje van die prefab elementen
In Herentals hadden wij een wissel liggen in een overweg. Voor onderhoud aan de wissel moesten de wegelementen van de overweg steeds verwijderd worden. Dat gaf dan weer dat die wegelementen aan meer onderhoud onderhevig waren. Daarom is de wissel uit de overweg gehaald, en zijn er van die prefab elementen geplaatst.
Wij gebruik Strail (https://nedstrail.nl/) en Harmelenoverweg platen in Nederland, die zijn gewoon recht en daarop wordt tegenaan gestraat/geasfalteerd.Arator schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:55:
Verder heb je tegenwoordig van die mooie prebuild elementen om het wegdek te maken, in plaats van die houten biels die vroeger werden gebruikt. Ik vermoed niet dat er voor elke hoek dat een weg een spoor kan kruisen, er een prefab element bestaat.
Yep, zijn dezelfde. Ik kon enkel niet meer op de naam komenArcticWolf schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:00:
[...]
Wij gebruik Strail (https://nedstrail.nl/) en Harmelenoverweg platen in Nederland, die zijn gewoon recht en daarop wordt tegenaan gestraat/geasfalteerd.
Ik wou maar zeggen, ook een reden om de weg de rails loodrecht te laten kruisen.
[ Voor 10% gewijzigd door Arator op 01-07-2021 18:05 ]
Je hoeft natuurlijk niet per se loodrecht op de bevloering te straten/asfalteren. Dus wat dat betreft zal de overwegbevloering niet voor een beperking zorgen.
Andere tijden had vorig weekend een leuke aflevering over de TEE en de historie/toekomst van Europees treinvervoer. Wat mij betreft het kijken waard.
De binnenkant van de TEE die al lange tijd bij Amsterdam staat weg te roesten komt overigens ook nog langs. Heb mij altijd al verbaasd dat het museumstuk daar doelloos stond.
De binnenkant van de TEE die al lange tijd bij Amsterdam staat weg te roesten komt overigens ook nog langs. Heb mij altijd al verbaasd dat het museumstuk daar doelloos stond.
Lees verder: https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporing-groningenOp zondag 27 juni ontspoorde rond 23:30 uur een trein van Arriva op station Groningen. ProRail heeft met onderzoek inmiddels vastgesteld dat het spoor ter plaatse defect was. Verdergaand onderzoek zal zich daarom richten op de infra en moet aantonen hoe dat defect kon ontstaan.
[..]
Het verloop van het incident laat zien dat de trein tussen de sporen zakte en op lage snelheid ontspoorde doordat de spoorwijdte ter hoogte van een wissel te groot was.
Niet de eerste keer dat ik de afgelopen tijd hoor over een te wijd spoor. Hoe is de inspectie voor dat soort dingen? Wordt dat door de meettreinen gedaan?
Vorige jaren kon ik in maanden juli en augustus met mijn NS kortingskaart ook voor 9 uur met 40% korting reizen maar in 2021 mocht ik de volle mep dokken 😡
Kan het niet vinden op de ns site overgens.
Of is het bug?
Of is het bug?
[ Voor 4% gewijzigd door Sponz op 05-07-2021 19:40 ]
EDIT schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:25:
[...]
Lees verder: https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporing-groningen
Niet de eerste keer dat ik de afgelopen tijd hoor over een te wijd spoor. Hoe is de inspectie voor dat soort dingen? Wordt dat door de meettreinen gedaan?
Nu weet ik niet of ze wisselstraten waar 40 km/h gereden kan worden 'stapvoets' noemen.De wissels in Nederland worden volgens Baas geregeld met meettreinen gecontroleerd. Rondom stations waar stapvoets wordt gereden wordt dat op een andere manier gecontroleerd. 'Wanneer deze wissel voor het laatst is gecontroleerd en of er ook risico's zijn bij andere stations zijn, zijn dingen die in ons vervolgonderzoek worden meegenomen.'
Het voordeelurenabonnement is begin dit jaar gelijk getrokken aan het Dal Voordeelabonnement, dus dat klopt. Je krijgt enkel korting als je in de daluren incheckt.Sponz schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:39:
Vorige jaren kon ik in maanden juli en augustus met mijn NS kortingskaart ook voor 9 uur met 40% korting reizen maar in 2021 mocht ik de volle mep dokken 😡
Of is het bug?
Eurailscout meet 60% van de gebieden met de SIM12, AssetInsight meet 40% met de SherLoc. Tijden lang was het 13x per jaar elk onderhoudsgebied met beeldopname, en met een aantal van die 13 ritten ook wisselmalling. NCBG wordt hier niet in mee genomen.EDIT schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:25:
[...]
Lees verder: https://www.prorail.nl/nieuws/ontsporing-groningen
YouTube: Spoorwegen | Afl.6 | Wat doet een meettrein?
YouTube: ProRail meet wissels volautomatisch met lasers
[ Voor 15% gewijzigd door Slaut op 06-07-2021 08:15 ]
Wat ik alleen niet goed snap, is dat men in het programma zei dat dat treinstel in Amsterdam de laatst overgebleven was, maar volgens mij staat (stond?) er in Canada nog minimaal een:Omabeatle schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 00:05:
Andere tijden had vorig weekend een leuke aflevering over de TEE en de historie/toekomst van Europees treinvervoer. Wat mij betreft het kijken waard.
[ Voor 4% gewijzigd door Yukkie op 06-07-2021 11:32 ]
We've got that ring of confidence
Dit is degene uit canada (volgens mij), dacht dat ze van 1 van de koppen weer een motorrijtuig van wilde maken? Maar pin me er niet op vast. (http://www.stichtingtee.nl/)Yukkie schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:31:
[...]
Wat ik alleen niet goed snap, is dat men in het programma zei dat er geen rijvaardige TEE treinstellen meer zijn, maar volgens mij staat (stond?) er in Canada nog minimaal een:
[YouTube: TEE vor Verschrottung gerettet: Einmal Kanada - Northland und retour | Eisenbahn-Romantik]
http://www.stichtingtee.n...we-bestemming-voor-de-tee / https://nederlandstranspo...ische-tee-trein-uit-1957/
[ Voor 17% gewijzigd door Illegal_Alien op 06-07-2021 11:36 ]
Als ik wikipedia goed begrijp, is dat treinstel in Amsterdam het treinstel dat uit Canada opgehaald is:
The Swiss foundation TEE Classics bought eight cars to restore a trainset to its original condition. Five cars were repatriated to Europe:
One car of former NS 1001;
The control car of former NS 1002;
The three cars of the former NS 1003.
They were loaded onto the Norwegian cargo ship MV Tampa and sailed from Saint John, New Brunswick on 19 October 1998, arriving at Hamburg on 5 November. After standing in Hamburg docks for several months due to having Canadian rather than European wheel profiles, they were moved to Heilbronn. One of the driving trailers was restored and displayed at the Swiss Museum of Transport in Lucerne.
In June 2006 the TEE Netherlands Foundation brought all five cars together at Zwolle for restoration. One of the trailer cars was repainted back into the TEE red and cream livery to celebrate the 50th anniversary of the trainsets introduction. They also plan to construct a new powercar to replace the missing originals, none of which survive.
The trainset has been on the railway yard Dijksgracht in Amsterdam since 2007, waiting for repair. The intention is to use them again in the future after the restoration and rebuilding of the missing motor car. Shortly before the 50th anniversary of the Trans Europ Express (June 2 1957 - June 2 2007) the head of one of the control cars was repainted in the old red TEE color.
On December 23, 2020, the foundation announced that the carriages will be transferred to the Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep where they will be restored. Ownership of the coaches was transferred on January 5, 2021. The TEE Nederland Foundation is disbanded. Funds are raised for the transport to Nieuw-Vennep and subsequent repairs.
We've got that ring of confidence
Soms krijg ik wel eens interessante vragen binnen in mijn mailbox, en het zijn toch dingen waarin ik mij vast probeer te bijten. Ikzelf zit te denken aan een enkeldelig dieseltje van Renfe Fave (class 2900).
Nou zat ik te struinen en ik kwam op dit uit.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kd8c1ChP0fWmMieGgYoqdPgg.jpg?f=user_large)
Of zouden er nog meer vergelijkbare treinen zijn? Ik ben niet zo heel bekend in Spanje...
Apart model. Het lijkt wel een locomotief qua formaat
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nou zat ik te struinen en ik kwam op dit uit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kd8c1ChP0fWmMieGgYoqdPgg.jpg?f=user_large)
Of zouden er nog meer vergelijkbare treinen zijn? Ik ben niet zo heel bekend in Spanje...
Apart model. Het lijkt wel een locomotief qua formaat
[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 06-07-2021 17:21 ]