marcop23 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:43:
[...]
Nah, hier ben ik het niet mee eens.
Leiden is een belangrijk overstapknooppunt. De cross-platform overstap Den Haag <-> Groningen op Vlissingen <-> Amsterdam bijvoorbeeld. Ik denk dat een meerderheid van de reizigers in de trein in Leiden uitstapt, en een minderheid blijft zitten.
Een IC Maastricht - Amsterdam moet uiteraard stoppen in Utrecht. Het voordeel van treinen is juist dat het tegen een beperkt tijdsverlies meerdere keren kan stoppen. Waarom zou je dan een van de grootste steden van NL, met overstapmogelijkheden in elke richting, over willen slaan?
Je denkt nu in termen van een commuter-netwerk. Dat is het probleem
De SNCF rijdt diverse TGVs, ik noemde Parijs-Lyon, die ook gewoon Dijon passeert, terwijl daar goede verbindingen gemaakt kunnen worden. Er is ook een Parijs-Marseille, waarvan sommige stoppen op Lyon Airport (sluit niet aan op andere treinen, wel een sneltram naar Lyon centraal, waar je weer heel wat kanten op kunt). Er is ook een TGV Lille-Marseille, die stopt in Parijs CDG of Disney, waarbij je zelf maar weer op de metro hopt om naar een andere station in Parijs te komen. Dus zelfs Parijs is helemaal niet zo centraal als je misschien denkt (en sowieso heeft het geen Centraal Station, dus voor elke verbinding pak je toch al een metro). Maar dat is allemaal prima, het punt is dat een daadwerklijk snelle verbinding bestaat met/tussen perifere steden. Met een TGV is de tijdskost van extra stops natuurlijk groter dan met Nederlandse Intercities, maar evengoed zou het tussen een half en heel uur schelen in reistijd Amsterdam<>Maastricht als het ding niet in elk godvergeten gat stopt. Utrecht speelt een bijzondere rol in het Nederlands netwerk, Leiden misschien in het Randstadnetwerk, maar de meeste mensen die door die steden reizen stoppen er niet. Dat betekent dat er dus geoptimaliseerd kan worden door meer directe treinen er niet te laten stoppen. Immers, als je ver reist, wil je dat niet. Niet iedereen is een forens, en als trein een alternatief voor vliegen moet worden, moet men bij de NS (en in Nederland) echt leren dat dat twee heel verschillende soorten spoorboekjes oplevert. Het is een uitdaging, zeker, maar het kan als we begrijpen dat stoppen op lange routes echt. niet. moet. Als je eens gaat rekenen, zul je zien dat hier de helft van de TGV tijdswinst vandaan komt: gewoon minder stoppen. Dijon (goed, hij stopt zelfs daar niet, maar in Macon) is 40 minuten extra op de lijn Parijs-Lyon.
Je kunt meerdere soorten treinen rijden. Je zou elk uur 1 Intercity Amsterdam<>Maastricht nonstop kunnen doen. Of desnoods Utrecht<>Maastricht. Met alle grotere perifere steden idem. Voor mensen die ver reizen, is het van veel minder belang dat de verbinding frequent is (dat is forens-denken), maar dat er een snelle optie is. Een paar keer per dag is al oneindig veel beter dan nooit.
Mijn favo observatie: de Flixbus Maastricht-Amsterdam, die enkel in Eindhoven stopt, trekt de NS eruit. En die bus gaat max 110km/u, en heeft te maken met drukte. Zelfs met file was die in mijn ervaring hooguit even snel als de NS. Dit is een indicatie dat er veel meer uit onze spoorwegen gehaald kan worden dan we doen, vanuit lange-afstandsreizen gezien. Ik ben er helemaal voor hier werk van te maken.
Ik weet tegelijk dat er maar weinig NS'ers zijn die zo denken, vandaar dat ik ze de Randstedelijke Sneltrammaatschappij noem. Zolang men niet in beeld heeft dat treinen meer kunnen dan forensen-moven, zal de NS geen serieuze optie zijn voor (verre) reizen.