Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-10 16:17
Ik herinner me treinen van vroeger met een losse dubbeldekcoupé met onderin ruimte voor de fiets :P

Zoiets:

Ik onderschrijf wat jullie ook stellen hier; die reservering heeft totaal geen waarde want is niet verplicht. Laatste twee keer dat ik met de trein ging zat beide keren het fietsgedeelte voller dan vol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Ik snap de weerstand, maar ik zie altijd heel erg op om met de fiets met de trein te gaan omdat er tegenwoordig amper plek voor is in de trein. Als ik door te reserveren wel gegarandeerd plek heb voor de fiets maakt het wel een stuk aantrekkelijker om de fiets mee te nemen in de trein.

Maar met elke renovatie van materieel wordt het aantal fietsplekken gehalveerd en daarna gaat de NS klagen dat het uit te hand loopt 8)7
Heel simpel. Door problemen aan hun eigen aanbodkant, proberen ze dat op te lossen aan de vraagkant: dus ontmoedigen (liefst zonder dat laatste te benoemen). De aanbodkant wordt waarschijnlijk enkel bepaald door eisen in de aanbesteding, dus ze voldoen aan het papier. Maar zoals zo vaak..... wijkt de praktijk af van de theorie en voldoen ze dus niet (altijd) aan de eisen van het echte leven.

Aan de andere kant: ik wil best reserveren voor mijn fiets hoor. Maar dan wil ik ook een garantie op een gereserveerde plek voor mijn fiets. En dan bedoel ik dus, dat ik niet mensen met een verhaal over mijn gereserveerde plek van een rijtje klapstoeltjes onder een stickertje met een fiets moet verjagen. Het kan natuurlijk niet zo zijn, dat we ineens moeten reserveren en dat er verder helemaal niets verandert. Lever dan op zijn minst ook even aan waar jouw gereserveerde fietsplek zich zal bevinden in de trein en op welk deel van het perron je daarvoor moet gaan staan om niet helemaal naar de andere kant van de trein te moeten racen. En zorg er dan ook voor, dat het voor andere reizigers duidelijk te zien is dat eventuele klapstoeltjes op de fietsenplek niet gebruikt kunnen worden omdat er reserveringen zijn van station X tot station Y (beetje zoals de ICE zeg maar, daar kun je ook zien of een stoel gereserveerd is en zoja voor welk deel van het traject).

Verder: laten we vooral beginnen aan workarounds ná we zicht hebben op een échte oplossing. Dus eerst bepalen wat de definiteive oplossingsrichting wordt aan de aanbodkant en per wanneer die geïmplementeerd kan worden. Daarna kijken hoe we die dan meetbare periode kunnen overbruggen met workarounds. Maar iets vertelt mij dat ze eigenlijk niet van plan zijn om ook maar íets aan de aanbodkant te gaan doen. :) Dat komt uit de citaten van de woordvoerder van de NS al min of meer naar voren "wij kunnen het niet, dus moet de reiziger het maar doen" (even vrij vertaald).

Maar een grote verrassing is het inderdaad niet, met plek voor 6 fietsen in een IC van 4 of 6 bakken. Zeker in populaire fietsregio's is dat in en rond de zomer gewoon zwaar ondermaats.

Dat groene imago komt nu duidelijk even niet uit.

Misschien te vroeg voor deze vraag, maar weet een hier aanwezige conducteur misschien al wat de gevolgen gaan zijn voor het kunnen weigeren van fietsers vanwege drukte? Die hebben vanaf 10 juli (als het allemaal doorgaat) natuurlijk een reservering. Die kun je dan natuurlijk niet "even weigeren", want er is gereserveerd en bevestigd. Volgende trein is niet gereserveerd, dus dan zet je iemand meteen helemaal klem. Die pilot periode is natuurlijk in de zomervakantieperiode, dus deze situatie zal niet direct vaak voorkomen. Dat maakt de uitkomst van zo'n plilot natuurlijk niet heel erg representatief voor de rest van het jaar. Ben benieuwd hoe men daarmee om denkt te kunnen gaan. Reizigers zonder fiets (en dus zonder reservering) maar achterlaten?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Intercity schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:54:
Ik herinner me treinen van vroeger met een losse dubbeldekcoupé met onderin ruimte voor de fiets :P

Zoiets:
[YouTube: NS Bonte Getrokken Treinen]
Ik onderschrijf wat jullie ook stellen hier; die reservering heeft totaal geen waarde want is niet verplicht. Laatste twee keer dat ik met de trein ging zat beide keren het fietsgedeelte voller dan vol..
Reden die vroeger niet standaard mee in de zomer tussen Zandvoort/Haarlem en Maastricht (de 800?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:14

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Een trein Den Haag – Eindhoven – Aken komt er voorlopig niet. De trein is per 2025 niet in te passen in de dienstregeling, zoals NS had voorgesteld. Pas vanaf 2030 zou een dergelijke trein mogelijk worden, mits er eerst honderden miljoenen geïnvesteerd wordt in de infrastructuur. Dat blijkt uit een analyse van ProRail die door staatssecretaris Stientje van Veldhoven naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Meer....
Dus voorlopig geen IC naar Aken omdat het niet echt rendabel is, en de infrastructuur ook voor een vermogen moet worden aangepast. Dus voorlopig blijft het bij Arriva die lekker met de Flirt-3C daar blijft rondboemelen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 27-05-2021 15:32 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PolarBear schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:25:
[...]

Reden die vroeger niet standaard mee in de zomer tussen Zandvoort/Haarlem en Maastricht (de 800?).
Ik ken ze van het traject Utrecht - Den Bosch van heel lang geleden. En die reedt dan inderdaad door richting Limburg. Onderste deel zat vol met haken waar je je fiets aan kon hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:31:
[...]

Ik ken ze van het traject Utrecht - Den Bosch van heel lang geleden. En die reedt dan inderdaad door richting Limburg. Onderste deel zat vol met haken waar je je fiets aan kon hangen.
Deze inderdaad....
Op het hoogtepunt reden er 14 van rond die in de wintermaanden omgebouwd waren tot een normale reizigerscoupé.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNyN94LXz9OWU9BEIb5VFFYUz0s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iDuajXudCMBebQ4YIMJc1y0F.png?f=user_large
Foto: Martijn Haman

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 27-05-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 12:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij het hele jaar door wel een plan E of L en in de zomermaanden die dubbeldekker erbij.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AW_Bos schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:26:
[...]

Dus voorlopig geen IC naar Aken omdat het niet echt rendabel is, en de infrastructuur ook voor een vermogen moet worden aangepast. Dus voorlopig blijft het bij Arriva die lekker met de Flirt-3C daar blijft rondboemelen. :)
_O- Alles wat dus al lang genoemd is. Laat NS eerst maar weer eens een IC naar Heerlen rijden. Waarom rijdt die nog niet, is dat vanwege Corona?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43
Die dubbeldekker rijtuigen (DDM1) reden ook buiten de zomermaanden gewoon mee in de 800/900, maar dan zaten er ook onderin gewone sprinterbankjes.

Over de IC naar Aken, het is gewoon geen nuttige eindbestemming. Hij had nog verder Duitsland in gemoeten om echt reizigers aan te trekken. Zou het niet handiger zijn als er een IC naar Luik komt vanuit Eindhoven/Nijmegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:12:
[...]
Misschien te vroeg voor deze vraag, maar weet een hier aanwezige conducteur misschien al wat de gevolgen gaan zijn voor het kunnen weigeren van fietsers vanwege drukte? Die hebben vanaf 10 juli (als het allemaal doorgaat) natuurlijk een reservering. Die kun je dan natuurlijk niet "even weigeren", want er is gereserveerd en bevestigd.
Dat krijg je dan natuurlijk wel: Als je een bevestigde reservering hebt, mag je ook aannemen dat je recht hebt op een heel specifieke plek in precies die trein. En dat is inderdaad meer dan reizigers zonder fiets. Het zou dan niet eens gek zijn ook een inspanning van NS te verwachten dat die plek dan ook daadwerkelijk beschikbaar is.

@AW_Bos Ik ben niet snel van "vroeger was alles beter" maar dit was vroeger wel beter, zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-10 13:06
cazzer22 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:10:
Die dubbeldekker rijtuigen (DDM1) reden ook buiten de zomermaanden gewoon mee in de 800/900, maar dan zaten er ook onderin gewone sprinterbankjes.

Over de IC naar Aken, het is gewoon geen nuttige eindbestemming. Hij had nog verder Duitsland in gemoeten om echt reizigers aan te trekken. Zou het niet handiger zijn als er een IC naar Luik komt vanuit Eindhoven/Nijmegen?
De trein naar Aken voegt niet zoveel toe en als je hem doortrekt naar Keulen is de IC eigenlijk een omweg. Tenzij het hele traject tussen Aken en Keulen op hoge snelheid kan, dan voegt het heel misschien wat toe.

Met de IC naar Luik heb je hetzelfde probleem als naar Aken. Het is ook geen nuttige eindbestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AW_Bos schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:26:
[...]

Zei ik toch :P

ArcticWolf in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"

Heb zelf aan die rapportage mee geschreven (om dat ding er niet te laten komen).

Als we het over geld hebben was de eerste inschatting dat er minstens 250 miljoen euro moest komen om hem te kunnen laten rijden 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 27-05-2021 16:41 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:42:
[...]

_O- Alles wat dus al lang genoemd is. Laat NS eerst maar weer eens een IC naar Heerlen rijden. Waarom rijdt die nog niet, is dat vanwege Corona?
Zou kunnen. Tot aan medio juni zal alles gefaseerd weer op gang worden gebracht. Dan rijdt 98% van de treinen. Wat er nog niet rijdt zijn enkele forensentreinen en de binnenlandse nachttreinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:42:
[...]

Laat NS eerst maar weer eens een IC naar Heerlen rijden. Waarom rijdt die nog niet, is dat vanwege Corona?
Die reed inderdaad niet vanwege de coronauitdunning en is een van de treinen die binnenkort weer opgestart gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KNed schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:31:
[...]

OK, interessant. Zou dat betekenen dat er op CS sporen verdwijnen?
Yes dat kan, maar geen perronsporen.
MedionAkoya schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:43:
[...]

2035 ~ 2037 .... hier staat dat de metrolijn naar Hoofddorp in 2032 opgeleverd is. I'm confused. :o

Oh, wacht. Men verwacht dat de Zuidasdok ongeveer tussen 2032-2036 klaar is... Precies het stuk waar ook de metro's van GVB rijden. :'(
;)

Geld technisch komt het wel goed denk ik... maar vraag mij af of we nationaal (en internationaal) genoeg bouw capaciteit hebben om al die projecten rond 2035 op te gaan leveren... er gaan nogal wat projecten spelen tussen 2026 en 2035.
De BV Nederland heeft nu al moeite om weer op te gaan schalen na corona en dan is de prognose dat er op korte termijn ca. 1 miljard euro extra per jaar omgezet moet worden om alle projecten voor 2040 te gaan en kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:10:

Over de IC naar Aken, het is gewoon geen nuttige eindbestemming. Hij had nog verder Duitsland in gemoeten om echt reizigers aan te trekken.
Ja maar dat is ook al beantwoord: Alleen bestemmingen tussen Aken en Keulen zijn sneller om via Aken te doen. Zo gauw je in Keulen bent kun je sneller via Venlo of Arnhem reizen.
Zou het niet handiger zijn als er een IC naar Luik komt vanuit Eindhoven/Nijmegen?
Maar de Belgen zijn nogal ouderwets. Het is niet makkelijk om als niet-NMBS vervoerder iets te doen daar.
En vanuit Eindhoven, wat is het voordeel? Dan hoeven reizigers tussen Eindhoven en Maastricht niet over te stappen, maar als je van verder komt moet je in Eindhoven overstappen in plaats van Maastricht.
* Maasluip droomt van een terugkeer van de 1139 naar Luxemburg, maar nu met ICNG.

Nijmegen zou wel interessant zijn. Maar eerst nog maar eens zien wanneer de Maaslijn geëlektrificeerd wordt en of Arriva dan vanuit Roermond doorrijdt naar het zuiden. Een IC Maastricht-Nijmegen zou al leuk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbdb1crm8SLw8zLKA57l12E-ghY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SBhtlsxsedfl9eiWUQNKmZm0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Dat weet ik ja, en vanuit Aken kan je ook niet door naar een andere nuttige (lees: verderop oostelijker danwel zuidelijker gelegen) bestemming dan Keulen.

Luik heeft datzelfde minder, je kan doorrijden naar Brussel of Luxemburg wat voor het zuid-oosten van Nederland Maar inderdaad, op het Belgische spoor kom je niet snel zonder met de NMBS samen te werken.

In theorie zal de Benelux versie van de ICNG ook naar Luxemburg moeten kunnen rijden. Of het zoden aan de dijk zal zetten weet ik niet. Maar Nijmegen of Eindhoven - Luxemburg, klinkt leuk. Amsterdam of Rotterdam zal wel sneller zijn over Brussel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:24
Maasluip schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:32:
[...]
Maar de Belgen zijn nogal ouderwets. Het is niet makkelijk om als niet-NMBS vervoerder iets te doen daar.
En vanuit Eindhoven, wat is het voordeel? Dan hoeven reizigers tussen Eindhoven en Maastricht niet over te stappen, maar als je van verder komt moet je in Eindhoven overstappen in plaats van Maastricht.
* Maasluip droomt van een terugkeer van de 1139 naar Luxemburg, maar nu met ICNG.
Zou je met een directe IC lijn naar Luik vanuit Utrecht/Nijmegen niet veel meer mensen betere overstapmogelijkheden op het europese treinnetwerk geven dan een stoptrein vanuit Maastricht?

Ik denk dat de meerwaarde er vooral inzit door Luik niet als een eindpunt van een reiziger te zien maar als een beter knooppunt naar Belgie en Europa dan Maastricht. Tegelijkertijd krijgt Belgie betere opties om naar Nederland te reizen en hun geld bij ons uit te geven. Nu moet je vanuit het land eerst naar Maastricht, een kwartier wachten en dan nog in een boemeltje zitten.

Maar misschien geven de verbindingen die we al naar Antwerpen, Brussel en Frankfurt voldoende mogelijkheden. Dan zou ik inderdaad niet weten of het boemeltje vanuit Maastricht vervangen zoveel meerwaarde zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat wil je vanuit Utrecht of Nijmegen in Luik doen wat je niet via Brussel of Keulen kunt doen? Dit is dezelfde discussie als die met de IC naar Aken. Luik is net als Aken voor het overgrote deel van Nederland geen station voor doorgaande verbindingen. Als je verder België, Frankrijk of Duitsland in wil doe je dat wel via Antwerpen, Venlo of Arnhem.

Alleen naar Luxemburg is via Luik nog wel een optie. De oude Ardennen Expres deed er 5,5 uur over vanaf Utrecht, met modern materieel en zonder lange stops kan dat misschien wel in 5 uur, maar via Brussel kan dat ook met de Thalys en een trein zonder overstappen (maar dan moet je wel rechtstreeks via station Brussel-Luxemburg rijden). Maar ja, geen enkele IC start in Utrecht en vanaf Amsterdam via de HSL is het toch weer sneller.

Het is zeker een goed idee om iets meer met de verbinding Maastricht - Luik te doen, maar dat werd in het verleden ook gedaan en het strandt toch altijd weer op procedures en onwil van een of beide maatschappijen.
Vlak voor de eeuwwisseling reed de trein vanuit Maastricht naar Knokke, was je in 2 uur in Brussel en in 3 uur 17 minuten stond je in Knokke. Later is dat met de IC o nog een keer geprobeerd en was de HSL Luik-Leuven er al dus dat scheelde weer een kwartier en dat was een geweldige verbinding (I11, het beste materieel dat er is), maar dan had je weer van die Brusselse of Luikse machinsten die geen Nederlands spraken. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Maasluip schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:00:
[...]
maar dan had je weer van die Brusselse of Luikse machinsten die geen Nederlands spraken wilden spreken. :/
FTFY, hoewel de Vlamingen er ook wat van kunnen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:52
Over dat Nederlands - Frans. Toen Lier nog een seinhuis had, reed er daar een Franstalige bestuurder door een rood sein. Bestuurder neemt contact op met het seinhuis om te zeggen dat die door een rode is gereden. Op het seinhuis vraagt men "Hoe ver staat ge door het sein". Bestuurder verstaat "ouvert" stapt terug op zijn loc en rijdt terug verder.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:39
Wat rijdt hij nou, terug of verder ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:13

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ramrodwillem schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:44:
Wat rijdt hij nou, terug of verder ...?
“Terug” is hetzelfde als “weer” (“heen en weer”), dus “terug verder” is “weer verder”.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:39
Kijk nu is het duidelijk, die Belgen met hun taal ook......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
@ramrodwillem
offtopic:
Wij vragen ook "hoe was het terug op vakantie?" "Nou slecht, heel de tijd regen".
_O-
offtopic:
Ik heb een collega van Nederlandse nationaliteit. Toen die werd aangenomen kreeg die dus een brief in het Belgische ambtenarees met de zin "u bent weerhouden voor de job". Mijn collega zei "Ik wist dat ik werd aangenomen, omdat de brief begon met "proficiat". Het woord "weerhouden" wordt ook net iets anders gebruikt (zijn natuurlijk nog andere woorden, maar we willen het hier niet te "plat * " maken

*laagvloers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik ruik inspiratie voor een HK-topic... :P

Edit:
En die werd uiteindelijk uitgewerkt:
Taalonduidelijkheden tussen 🇳🇱 Nederlands en 🇧🇪 Vlaams
:)B

[ Voor 64% gewijzigd door AW_Bos op 30-05-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:55
Maasluip schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:00:
Wat wil je vanuit Utrecht of Nijmegen in Luik doen wat je niet via Brussel of Keulen kunt doen? Dit is dezelfde discussie als die met de IC naar Aken. Luik is net als Aken voor het overgrote deel van Nederland geen station voor doorgaande verbindingen. Als je verder België, Frankrijk of Duitsland in wil doe je dat wel via Antwerpen, Venlo of Arnhem.
Keulen? Waarom niet gelijk via Berlijn :+
Dan hoeft de huidige verbinding ook niet aangepakt.
UTR-KLN met de ICE is 2u08, naar Luik nog eens 1u05
UTR-LGM met de boemel is 2u48

AMS-LGM is via Brussel nauwelijks sneller dan via Maastricht.
Is nou m'n conclusie dat we het met de NMBS nog zo slecht niet hebben? 8)7

Cash is king.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Het is weer al vele decennia geleden dat zo'n combinatie voor het laatst over het hoofdspoor reed :P

Hier zien we gisteren de mP 3031 van het Spoorwegmuseum samen in tractie met de opgeknapte -en in PTT-poststijl teruggebrachte- 3029 van de Stichting CREW 2454. Hier tijdens een doorkomst op station 's Hertogenbosch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Me9oWpxZlDHKiKRc5YqBfBRTVf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTw9isgLpBGIwbJjmIr0dUgw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mischien wat ouder nieuw, maar de nieuwe TGV-M (Hmm modelletje, al eens eerder gezien :P)

[ Voor 25% gewijzigd door Illegal_Alien op 31-05-2021 09:33 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mk1992 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Keulen? Waarom niet gelijk via Berlijn :+
Nee, als je verder wil dan Luik is via Luik geen logische route (behalve misschien Luxembourg). Wat Berlijn er dan mee te maken heeft? :?
AMS-LGM is via Brussel nauwelijks sneller dan via Maastricht.
Is nou m'n conclusie dat we het met de NMBS nog zo slecht niet hebben? 8)7
De vraag is helemaal wat je met Maastricht - Luik wil. Doortrekken van de 800 vereist ander materieel en een buitenlandse personenvervoerder op het Belgische spoor is heel heel heel erg lastig en de NMBS (of beter: de SNCB) krijgt het niet fatsoenlijk voor elkaar om een IC naar Maastricht te rijden.
En over een tijdje heeft de NMBS ook geen materieel meer om naar Nederland te rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-10 19:48
Ohoh ik denk dat GSM-R stuk is. Hopen dat ze het snel weer aan de praat krijgen.

https://www.ns.nl/reisinf...-in-diverse-gebieden.html
Op dit moment is er een landelijke storing aan een telefonie-systeem. Dat heeft gevolgen voor de bediening van seinen en wissels. Het treinverkeer in grote delen van het land wordt stilgelegd. Er is nog niet veel informatie beschikbaar, zodra deze er wel is, informeren wij je verder. Het meest actuele reisadvies plan je kort voor vertrek. Als je je reis kunt uitstellen, is het verstandig om op een later moment op reis te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercurious
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-05 17:26
Vreemde storing bij het GSM-R netwerk dan, aan de hand van een soortgelijke storing jaren geleden mei 2015
is er een backupsysteem ge-installeerd waarmee de trdl de mcn kan bereiken en andersom.
https://www.spoorpro.nl/p...calamiteiten/?gdpr=accept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mercurious schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:15:
Vreemde storing bij het GSM-R netwerk dan, aan de hand van een soortgelijke storing jaren geleden mei 2015
is er een backupsysteem ge-installeerd waarmee de trdl de mcn kan bereiken en andersom.
Die overname vergt wel enig handwerk, maar in plaats van een kwestie van weken of maanden, wordt het een kwestie van uren. De reiziger zal dit nog wel blijven merken”, aldus ProRail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De eerste posten schijnen weer terug 'online' te komen, dus wellicht dat er nu overgeschakeld wordt op het noodsysteem?

(ik ben vrij vandaag, dus ik heb werkelijk waar geen idee wat er aan de hand is :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mercurious schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:15:
Waarschijnlijk hangt het hem voornamelijk op het systeem waardoor treinnummers niet meer gekoppeld kunnen worden en niet dat ze de machinist niet kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de logica hierachter:

https://twitter.com/ProRail/status/1399354586708811779

Geldt dat niet voor Arriva?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:22:
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de logica hierachter:

https://twitter.com/ProRail/status/1399354586708811779

Geldt dat niet voor Arriva?
Jawel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-10 12:46
EDIT schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:34:
[...]

Die reed inderdaad niet vanwege de coronauitdunning en is een van de treinen die binnenkort weer opgestart gaat worden.
Enige indicatie vanaf wanneer? Ik zie nu vanaf ma 14 juni weer de rechtstreekse Intercity staan (vanuit Roermond), maar de reisplanner heeft deze ook al vaker getoond voor halverwege en eind mei en nog altijd rijdt deze verbinding niet. Ik vertrouw er dus niet blind op dat de reisplanner het nu wel aan het rechte eind heeft en dat deze trein per 14 juni weer gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Hoe kunnen die dan mogelijk nog wel rijden?

Gaan ze op die lijnen gewoon rijden op de seinen, en maar hopen dat Ari de wissels goed legt bij al die stationnetjes? Het bericht meld dat de wissels niet bediend kunnen worden. Dat lijkt me dan ook bij Arriva af te spelen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het telefonienetwerk niet werkt, kunnen er ook geen alarmeringen uit gaan. Dat lijkt mij vooral het grootste probleem. Bij een lokale lijn kan je dan nog 06-nummers uitwisselen met de betreffende machinisten en dan handmatig bellen bij problemen, maar voor drukke knooppunten is dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Storing zou inmiddels verholpen moeten zijn. Nu moet echter weer het volledige treinverkeer opgestart gaan worden, dus dat gaat wel even duren.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 31-05-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@EDIT dat kan idd, met 25 mcn's is dat nog te overzien. Maar er stond dat ook de wissels niet te bedienen waren. En met alle enkelsporige lijntjes lijkt me dat een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cazzer22 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:36:
Hoe kunnen die dan mogelijk nog wel rijden?

Gaan ze op die lijnen gewoon rijden op de seinen, en maar hopen dat Ari de wissels goed legt bij al die stationnetjes? Het bericht meld dat de wissels niet bediend kunnen worden. Dat lijkt me dan ook bij Arriva af te spelen of niet?
De interlocking werkt gewoon, waarschijnlijk hebben ze geprobeerd de storingsberichtgeving te "versimpelen" voor de buhne...

Arriva reed ook niet meer overal, kan zijn dat ze op bepaalde lijntjes gewoon rechtstreeks met VL hebben gebeld (mobiel). Naar mijn weten is het niet kunnen bereiken van VL geen "eis" om te kunnen rijden maar omdat het landelijk was hebben ze tijdelijk alles stilgelegd.

edit:
ik vind het wel frappant dat het gebeurde op het moment de monteur hier glasvezel bij mij probeerde aan te sluiten :+ (wat niet gelukt wegens een breuk in de fiber ergens).

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 31-05-2021 15:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Het was geen GSM-R storing maar een storing in Inttel (het interne telefoniesysteem). Ik vermoed dat ze alles stil hebben gelegd omdat de treindienstleiders e.d. geen contact meer met elkaar konden krijgen. Met de machinisten was nog wel contact, via GSM-R.

[ Voor 9% gewijzigd door Postman81 op 31-05-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:40

Creesch

bla bla!

Postman81 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:43:
Het was geen GSM-R storing maar Inttel (het interne telefoniesysteem). Ik vermoed dat ze alles stil hebben gelegd omdat de treindienstleiders e.d. geen contact meer met elkaar konden krijgen. Met de machinisten was nog wel contact, via GSM-R.
Wel bijzonder dat in de communicatie ProRail het specifiek heeft over GSM-R, zie bijvoorbeeld de laatste twee hier https://twitter.com/ProRail/status/1399371979329843201

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Creesch schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:46:
[...]

Wel bijzonder dat in de communicatie ProRail het specifiek heeft over GSM-R, zie bijvoorbeeld de laatste twee hier https://twitter.com/ProRail/status/1399371979329843201
Dat is niet correct ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-10 22:08

Luke!

#Treinbaas
Lijken vallen uit de kast, neem 't nou maar van postman aan: Inttel lag er uit. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
Wij, in Antwerpen, konden nog wel contact krijgen met de collega's in Nederland. Maar elkeen die we daar vastkregen, gaf een ander antwoord "blijven rijden", "stoppen met rijden", "je mag rijden over L12, maar niet over HSL4".
Info wisselde dus constant, je kan niets fatsoenlijk aankondigen aan reizigers en personeel, dus het meest logische was dan voor ons om het treinverkeer naar Nederland op te schorten, maar eer NMBS die beslissing effectief door al zijn gelederen krijgt.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Dus als ik het goed begrijp konden treindienstleiders niet met elkaar praten maar wel met machinisten?

Waarom Prorail dan over GSM-R praat, is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Kalentum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:41:
Dus als ik het goed begrijp konden treindienstleiders niet met elkaar praten maar wel met machinisten?

Waarom Prorail dan over GSM-R praat, is mij een raadsel.
Ik zie in de officiele communicatie nergens GSM-R genoemd worden. Lijkt er op dat de journalisten dat er van gemaakt hebben, waarschijnlijk ervan uitgaande dat er maar 1 telefoniesysteem is ofzo? Wat wel zo is dat de treindienstleiders GSM-R gebruiken _via_ Inttel, als die laatste er uit ligt, kan GSM-R dan ook niet meer gebruikt worden, maar dat wil niet zeggen dat de storing in GSM-R zelf zat. Dat was nl. niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:02
Maar dan is het dus ook onzin dat wissels en seinen niet te bedienen waren, want daar is Inttel niet voor nodig toch? En dan had NS er ook last van, want op de meeste RBC's wordt ook Inttel gebruikt.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 20:20
cazzer22 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:38:
Dat weet ik ja, en vanuit Aken kan je ook niet door naar een andere nuttige (lees: verderop oostelijker danwel zuidelijker gelegen) bestemming dan Keulen.

Luik heeft datzelfde minder, je kan doorrijden naar Brussel of Luxemburg wat voor het zuid-oosten van Nederland Maar inderdaad, op het Belgische spoor kom je niet snel zonder met de NMBS samen te werken.
Aken zit (net als Luik overigens) op ICE lijn 79 Parijs-Frankfurt. Frankfurt is best een handige bestemming. Sowieso, alle HS wat langs Luik rijdt, rijdt volgens mij ook langs Aken. Verder start lijn 10 naar Berlijn in Aken, die langs Keulen, Dusseldorf, Dortmund, Hannover gaat. Ook best handig. Verder is er de Flixlijn naar Berlijn, die volgens mij ong. hetzelfde trace neemt.

Het is zeker niet een belangrijk knooppunt in het Duitse net, maar stukken beter dan stoppen in Heerlen, of Luik (dat is handiger als je naar Brussel/Parijs/Londen wil, maar dat is enkel nuttig als je in Zuid-Nederland instapt, anders had je beter in R'-/A'dam op de trein naar Brussel kunnen stappen.

Via Luik naar Luxemburg (en misschien Straatsburg?) zou leuk zijn, maar volgens mij is het allemaal boemelspoor daar in de Ardennen.

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 01-06-2021 10:43 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Ja op die 'seinen en wissels' loopt ik ook vast :).

Prorail schrijft hier:
Door een storing in ons telefoniesysteem was het maandagmiddag 31 mei voor ProRail treinverkeersleiding niet mogelijk om contact te leggen met treinmachinisten. Omdat dat voor een veilige dienstregeling essentieel is, moest het treinverkeer grotendeels worden stilgelegd. Op dit moment is de telefoonstoring opgelost en wordt het treinverkeer weer stapsgewijs opgestart.
Wat suggereert dat het GSM-R is. En dan denk ik: dat GSM-R kan zeker erg belangrijk zijn maar de primaire veiligheid zit toch in de baan zelf (seinen) en niet in GSM-R: je kan nog steeds veilig van A naar B zonder te botsen als GSM-R niet werkt. (en ja, er zijn tal van situaties dat het wel erg belangrijk is dat een mcn kan BELLEN naar trdl maar ik kan me niet voorstellen dat we niet een uur of twee zonder GSM-R kunnen tegenwoordig, zeker gezien we jarenlang veilig ZONDER gsm-r hebben gewerkt)

Kan natuurlijk ook zijn dat Prorail het allemaal niet ingewikkelder wil maken en gewoon eigenlijk wil zeggen 'er is een storing en geloof ons maar op onze blauwe ogen dat het stilleggen van het treinverkeer de enige optie was'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Kalentum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:44:

Prorail schrijft hier:

[...]

Wat suggereert dat het GSM-R is. En dan denk ik: dat GSM-R kan zeker erg belangrijk zijn maar de primaire veiligheid zit toch in de baan zelf (seinen) en niet in GSM-R: je kan nog steeds veilig van A naar B zonder te botsen als GSM-R niet werkt. (en ja, er zijn tal van situaties dat het wel erg belangrijk is dat een mcn kan BELLEN naar trdl maar ik kan me niet voorstellen dat we niet een uur of twee zonder GSM-R kunnen tegenwoordig, zeker gezien we jarenlang veilig ZONDER gsm-r hebben gewerkt)

Kan natuurlijk ook zijn dat Prorail het allemaal niet ingewikkelder wil maken en gewoon eigenlijk wil zeggen 'er is een storing en geloof ons maar op onze blauwe ogen dat het stilleggen van het treinverkeer de enige optie was'
Nouja in het bericht van ProRail wordt nu niets meer gezegd over seinen en wissels toch? GSM-R lijkt dan inderdaad wel te hebben gewerkt, maar men gebruikt idd Inttel om via GSM-R contact te maken, dus als Inttel niet werkt kan je ook geen contact krijgen met machinisten (en andere posten etc.)

GSM-R is bij mijn weten wel essentieel voor ETCS, dus je stelling dat we wel even een uurtje zonder GSM-R kunnen onderschrijf ik niet. De HSL gaat dan plat in ieder geval. toch? @EDIT ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Kalentum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:44:

Prorail schrijft hier:

[...]

We hebben als mensheid ook millennia zonder elektriciteit geleefd, maar om dit nu zomaar te gaan missen...
GSM-R wint steeds meer en meer aan belangrijkheid.
Allereerst op een lijn in ETCS lvl 2. Daar komt de info toch echt wel de trein binnen via GSM-R. In nood kan men naar level 1 en de bakens in het spoor, maar dit gaat dan gepaard met snelheidsverlies.
In België kunnen we via GSM-R point-to-point contact opnemen vanaf het seinhuis naar de bestuurderscabine (of andersom) door puur het treinnummer te bellen, we verliezen dus geen tijd om het GSM-nummer van de bestuurder op te zoeken.
Tevens kan een trein/seinhuis een alarmoproep uitzenden. Dit komt dan automatisch bij alle treinen in die zone/regio binnen. Vroeger was er grond-trein, maar die is door de komst van GSM-R opgebroken.
Verder mag, in België, een trein niet vertrekken zonder werkende GSM-R-apparatuur. Mocht die onderweg uitvallen, is er een noodprocedure waarbij de bestuurder zijn gsm-nummer moet doorgeven aan Central Dispatch, die dit weer verspreiden naar alle actoren op het te volgen traject.

Ik heb in mijn opleiding tot onderstationschef nog gezien hoe we kunnen rijden zonder alle technologische snufjes. Dan grijpen we terug naar systemen van 1926, zoals de "slotman". Het vergt dan een hoop personeel ten velde, daarom zie ik dit niet meer landelijk uitgerold worden, en al zeker niet voor een langere periode. Net goed genoeg om lokaal gestrande treinen weg te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maardiweb schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:35:
Maar dan is het dus ook onzin dat wissels en seinen niet te bedienen waren, want daar is Inttel niet voor nodig toch? En dan had NS er ook last van, want op de meeste RBC's wordt ook Inttel gebruikt.
Is het ook niet. Maar de oekaze is dat als er geen communicatie met de VL is het treinverkeer stilgelegd wordt. Ondanks dat GSM-R / communicatie met de VL geen veiligheidssysteem is.
Maar waarschijnlijk omdat het kan voorkomen dat er een ongeval plaats vindt en dat je dan geen noodoproep kan plaatsen vindt men waarschijnlijk dat het treinverkeer geen doorgang kan nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maardiweb schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Nouja in het bericht van ProRail wordt nu niets meer gezegd over seinen en wissels toch? GSM-R lijkt dan inderdaad wel te hebben gewerkt, maar men gebruikt idd Inttel om via GSM-R contact te maken, dus als Inttel niet werkt kan je ook geen contact krijgen met machinisten (en andere posten etc.)

GSM-R is bij mijn weten wel essentieel voor ETCS, dus je stelling dat we wel even een uurtje zonder GSM-R kunnen onderschrijf ik niet. De HSL gaat dan plat in ieder geval. toch? @EDIT ?
Ik durf niet te zeggen waar Inttel in de systemen zitten, zover gaat mijn kennis niet, maar GSM-R is voor ETCS Level 2 uiteraard wel essentieel.
Specifiek de HSL-Zuid zou bij een GSM-R storing theoretisch naar Level 1 overgeschakeld kunnen worden, waar die verbinding niet vereist is, maar praktisch en vanuit het oogpunt van veiligheid lijkt mij dat niet wenselijk omdat er in de meeste tunnels nog altijd geen reguliere GSM verbinding is. Gaat er dus iets mis in bijvoorbeeld de Groene Harttunnel, dan is er op geen enkele manier meer contact met de treindienstleiding of hulpdiensten mogelijk.
Bij andere lijnen als de Betuweroute met enkel Level 2 is de fallback naar Level 1 natuurlijk überhaupt niet mogelijk, dus daar ligt bij een GSM-R storing gewoon alles volledig plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
OK dus GSM-R eruit = niet rijden, maar we weten eigenlijk nog niet zeker of dat het probleem wel was. NOS spreekt daar wel nog steeds over.. wellicht later vandaag meer info https://nos.nl/artikel/23...verkeer-in-hele-land-plat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:14
Maardiweb schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:20:
OK dus GSM-R eruit = niet rijden, maar we weten eigenlijk nog niet zeker of dat het probleem wel was. NOS spreekt daar wel nog steeds over.. wellicht later vandaag meer info https://nos.nl/artikel/23...verkeer-in-hele-land-plat
Zoals @Postman81 al zei, het was een Inttel storing, geen GSM-R storing..
Alleen doordat Inttel eruit lag geen verbinding met buurtreindienstleiders en waarschijnlijk geen noodoproep, dus niet veilig, dus niet rijden.. beetje boemelen en pendelen op de Merwedelinge lijn lukt dan nog wel met een mobiele telefoon tussen mcn en trdl, maar ff alle machinisten bellen op Ut bij een aanrijding ipv een alarmoproep is niet te doen natuurlijk en niet verantwoord…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Alleen doordat Inttel eruit lag geen verbinding met buurtreindienstleiders en waarschijnlijk geen noodoproep, dus niet veilig, dus niet rijden.. beetje boemelen en pendelen op de Merwedelinge lijn lukt dan nog wel met een mobiele telefoon tussen mcn en trdl, maar ff alle machinisten bellen op Ut bij een aanrijding ipv een alarmoproep is niet te doen natuurlijk en niet verantwoord…
Snap ik, wat ik bedoel met de tekst die jij quote, is dat de media nog steeds spreekt over het uitvallen van GSM-R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Wat een niveau in de Tweede Kamer. Allemaal vragen voor de bühne, het is onacceptabel, dat er nog 2G gebruikt wordt etc.

https://debatdirect.tweed...06-01T14%3A27%3A13%2B0200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat een geweldige dag weer met het OV.

De IC naar Enschede reed niet verder dan Almelo wegens wisselstoring, eenmaal in Almelo ging het nog meer mis: De trein kon blijkbaar niet ver genoeg het station inrijden waardoor mensen in het achterste treinstel gewaarschuwd werden op te letten bij het uitstappen |:(

Daarna wachten op de sprinter naar Enschede. Komt er op het vermelde tijdstip een sprinter uit Enschede aanrijden, mensen stappen in, * Raven ziet Zwolle op de voorkant van de trein staan. Was het de sprinter naar Zwolle, niet Enschede die wat op de borden stond, ik denk dat er wel wat mensen in de trein hebben staan vloeken :X

Komt eindelijk de goede, blijkt Keolis nog altijd door te gaan met het afgesloten houden van de toiletten, al hangt er al een tijdje geen briefje meer aan de deur waarbij corona als reden werd gegeven...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:40

Creesch

bla bla!

Postman81 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Ik zie in de officiele communicatie nergens GSM-R genoemd worden. Lijkt er op dat de journalisten dat er van gemaakt hebben, waarschijnlijk ervan uitgaande dat er maar 1 telefoniesysteem is ofzo? Wat wel zo is dat de treindienstleiders GSM-R gebruiken _via_ Inttel, als die laatste er uit ligt, kan GSM-R dan ook niet meer gebruikt worden, maar dat wil niet zeggen dat de storing in GSM-R zelf zat. Dat was nl. niet het geval.
Het ProRail twitter account noemde GSM-R in diverse tweets dus dat zal de bron zijn geweest. Dus wellicht is de persoon met controle over dat account ook niet goed geïnformeerd of heeft zelf een aanname gedaan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

yodeluxe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Het gaat over de Gouwespoorbrug bij Alphen aan den Rijn.
Het nummer wat gepubliceerd is, heeft dus 9 cijfers.
Ik heb een melding gemaakt bij RWS en inmiddels is het nummer aangepast naar 018-2594417.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mercurious
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-05 17:26
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Volgens mijn meest recente kennis (2018) bestaat de backup GSM-R voor de trdl's uit een handheld toestel (soort portofoonmodel) met volledige functionaliteit en werkt onafhankelijk van de Intellconsole. Op iedere post zijn die handheld toestellen aanwezig, een per trdl. De bediening is wel vrij omslachtig, om bv een mcn te bereiken moet er een 10 cijferig nummer worden ingetoetst (bv. tr 830 word 0000000830) Wel komen zowel de normale GSM-R als de backup alleen op de GSM-R treinset binnen, het kan dus zijn dat de backup gedeeltelijk toch gebruik maakt van de normale lijnen en daarom niet volledig zelfstandig kan werken. Die techniese kennis daarvan heb ik helaas niet.

Als het probleem te wijten was aan een niet-functionerende Intell, dan is er alleen nog communicatie met andere posten etc.mogelijk via het noodnet, wat bestaat uit gewone telefoontoestellen. Bij een landelijke storing is dat echt niet voldoende om de hele treindienst normaal af te wikkelen. Dus een landelijke Intell-storing zou ook heel aannemelijke oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Maasluip schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Ik heb een melding gemaakt bij RWS en inmiddels is het nummer aangepast naar 018-2594417.
Oh, fantastisch, dank je wel _/-\o_
Ik schrijf deze meteen op, mogelijk kom ik er dit of volgend weekend langs en dan kan ik het gelijk uitproberen :)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De vernieuwde VIRM serie 2/3 is vandaag officieel voorgesteld aan de pers en zal vanaf aankomende maandag in dienst verschijnen.
Artikel met foto's: https://railmagazine.nl/v...-in-nieuwe-kleurstelling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:49:
De vernieuwde VIRM serie 2/3 is vandaag officieel voorgesteld aan de pers en zal vanaf aankomende maandag in dienst verschijnen.
Artikel met foto's: https://railmagazine.nl/v...-in-nieuwe-kleurstelling/
Het front, vooral rond de seinen, is wat "bloot"; hier had wel een accentje gemogen.

Verder vind ik het een hele mooie huisstijl; herinnert aan de 1300-loks met dat grote NS-logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer foto's en een filmpje over de verbouwing in het officiële nieuwsbericht van NS:
https://nieuws.ns.nl/ns-p...ker-in-fonkelnieuw-jasje/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ughskg4wzI4qIe1FR6iSWEsJy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uBQYzo8Td4ZSegIzDBB1ivru.jpg?f=user_large
Foto via NS

Timelapse van de verbouwing:

[ Voor 53% gewijzigd door EDIT op 02-06-2021 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-10 23:09

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:53:
[...]

Het front, vooral rond de seinen, is wat "bloot"; hier had wel een accentje gemogen.

Verder vind ik het een hele mooie huisstijl; herinnert aan de 1300-loks met dat grote NS-logo.
Niet aan die NS-variant van die Siemens Vectron?. :P

Ik leen een foto van EDIT.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcBWotdhONayOm_mqhMlVHYzbQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FKijKdzlj84fASxmB9trajNr.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door MedionAkoya op 02-06-2021 16:07 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Brent schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:40:
[...]

Aken zit (net als Luik overigens) op ICE lijn 79 Parijs-Frankfurt. Frankfurt is best een handige bestemming. Sowieso, alle HS wat langs Luik rijdt, rijdt volgens mij ook langs Aken. Verder start lijn 10 naar Berlijn in Aken, die langs Keulen, Dusseldorf, Dortmund, Hannover gaat. Ook best handig. Verder is er de Flixlijn naar Berlijn, die volgens mij ong. hetzelfde trace neemt.

Het is zeker niet een belangrijk knooppunt in het Duitse net, maar stukken beter dan stoppen in Heerlen, of Luik (dat is handiger als je naar Brussel/Parijs/Londen wil, maar dat is enkel nuttig als je in Zuid-Nederland instapt, anders had je beter in R'-/A'dam op de trein naar Brussel kunnen stappen.

Via Luik naar Luxemburg (en misschien Straatsburg?) zou leuk zijn, maar volgens mij is het allemaal boemelspoor daar in de Ardennen.
ICE lijn 79 is Frankfurt Brussel, ICE lijn (82) Frankfurt Parijs gaat over Straatsburg. Wel gaat er inderdaad een Thalys van Parijs naar Keulen langs deze steden. ICE lijn 10 start ook niet in Aken maar in Keulen of Düsseldorf, echter vertrekt er wel 1 trein per dag naar Berlijn vanuit Aken. Om 7 uur 08 dus voor Nederland niet interessant.

Hierdoor is het inderdaad zeker geen belangrijk knooppunt in Duitsland, en bied het behalve een paar stoptreintjes ook geen andere verbindingen dan welke je ook via Luik kan bereiken. Daarnaast is Luik al dubbelsporig aangesloten op Maastricht, waarmee hier geen kosten gemaakt hoeven te worden om meer treinen mogelijk te maken. Wel moet de NMBS gepaaid worden.

Waarom ik dit toch opnieuw aanhaal is omdat Luik gezien vanuit Oostelijk en Zuid-Oostelijk Nederland helemaal niet een foute bestemming is. Nu al is het vanuit Eindhoven om het even of je naar Brussel over Breda of Luik gaat. Als je die overstap weghaalt in Maastricht is het sneller om langs Luik te gaan naar Brussel. Zoals je ook zelf aanhaalt, het is niet voor heel Nederland een logische route. Maar laten we wel de mogelijkheden benutten om de regio's buiten de randstad ook goed aangesloten te houden, en te verbeteren waar mogelijk, ook al heeft Amsterdam zelf er geen baad bij. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
cazzer22 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:44:
[...]
Wel moet de NMBS gepaaid worden.
Oftewel, nieuw dubbelspoor Heerlen <> Aken is realistischer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:55:
Meer foto's en een filmpje over de verbouwing in het officiële nieuwsbericht van NS:

[Afbeelding]
Foto via NS.
Wat is die nieuwe huisstijl me toch een partij lelijk. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

[Afbeelding]
Foto via NS.
Ik begrijp dat half wegvallende logo nog steeds niet, daarnaast is feller wit logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:44:
[...]

Waarom ik dit toch opnieuw aanhaal is omdat Luik gezien vanuit Oostelijk en Zuid-Oostelijk Nederland helemaal niet een foute bestemming is. Nu al is het vanuit Eindhoven om het even of je naar Brussel over Breda of Luik gaat. Als je die overstap weghaalt in Maastricht is het sneller om langs Luik te gaan naar Brussel. Zoals je ook zelf aanhaalt, het is niet voor heel Nederland een logische route. Maar laten we wel de mogelijkheden benutten om de regio's buiten de randstad ook goed aangesloten te houden, en te verbeteren waar mogelijk, ook al heeft Amsterdam zelf er geen baad bij. :9
Probleem is dat NS weer heel erg randstad georienteerd is. Alle treinen gaan naar de randstad of komen er vandaan. Een trein naar Luik zal dus van de randstad moeten komen en dan zit je met het probleem van inpassing. In dienstregeling, in materiaal, in capaciteit. Dat laatste is (buiten het coronaseizoen) zeker een dingetje, niet voor niets rijdt NS een halfuursdienst met dubbeldekkers naar Maastricht en een kwartiersdienst tot Sittard (naar Heerlen). De tijd dat een lange enkeldekstrein op alle momenten van de dag voldoende is ligt alweer een paar jaar achter ons.
Plus wat je zegt, vanuit de randstad is Luik dan weer geen bestemming voor een doorgaande reis. NS kan zich wat dat betreft beter op de verbindingen naar Brussel en Keulen richten.

Dat leidt automatisch tot een regionale oplossing. En of dat dan puur regionaal of iets interregionaals is als Nijmegen - Luik, daar kun je over discussieren.
Maar bijvoorbeeld een trein Eindhoven - Luik zie ik in de nabije toekomst niet gebeuren. Ik zie dan eerder meerwaarde in een trein Maastricht - Brussel of Heerlen - Keulen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
  • Nu online
Maasluip schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:09:
[...]
Probleem is dat NS weer heel erg randstad georienteerd is. Alle treinen gaan naar de randstad of komen er vandaan.
Ligt er vooral aan hoe de sporen van het hoofdrailnet liggen maar om van "alle" toch hooguit "bijna alle" te maken: Roosendaal-Zwolle vv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Maasluip schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:09:
[...]

Probleem is dat NS weer heel erg randstad georienteerd is.
Het is de Randstedelijke sneltram netwerk. Buiten N/Z Holland + Utrecht + Brabant zijn het maar een paar tentakels. Je ziet het direct aan het feit dat Intercity's in gehuchten als Leiden stoppen. Een Intercity Maastricht Amsterdam zou hooguit in Eindhoven en Utrecht moeten stoppen, maar eigenlijk niet.

Als je het NS netwerk over dat van de Parijse RER legt, ligt dat eigenlijk niet zo ver uit elkaar. Op zich natuurlijk prima, het is belangrijk het spoor-OV in de Randstad goed te regelen, maar de rest van het land sneeuwt wel wat onder. Parijs-Lyon is sneller dan Amsterdam-Maastricht, om het over Maastricht-Groningen maar niet te hebben. Met een Intercity die de naam waardig is zou je dat kunnen oplossen (over bestaand spoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Bacchus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Ligt er vooral aan hoe de sporen van het hoofdrailnet liggen maar om van "alle" toch hooguit "bijna alle" te maken: Roosendaal-Zwolle vv
Dat is dan wel gelijk een veredelde stoptrein, met hoe veel dat ding stopt (naar het punt van @Brent). Als je van Zwolle naar Roosendaal moet dan is het vaak sneller via Rotterdam ondanks een overstap van meer dan 20 minuten. In een vorige dienstregeling was dat helemaal erg met stops op Arnhem Zuid, Elst, Nijmegen Lent en Olst en Wijhe (die op zich dan weer niet onlogisch zijn).

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Nu online
Het lijkt me sowieso een van de grote beperkingen in het Nederlandse spoor dat er geen ruimte is voor een stoptrein/interregio/intercity-concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:58
Brent schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:50:
[...]

Het is de Randstedelijke sneltram netwerk. Buiten N/Z Holland + Utrecht + Brabant zijn het maar een paar tentakels. Je ziet het direct aan het feit dat Intercity's in gehuchten als Leiden stoppen. Een Intercity Maastricht Amsterdam zou hooguit in Eindhoven en Utrecht moeten stoppen, maar eigenlijk niet.[...]
Nah, hier ben ik het niet mee eens.

Leiden is een belangrijk overstapknooppunt. De cross-platform overstap Den Haag <-> Groningen op Vlissingen <-> Amsterdam bijvoorbeeld. Ik denk dat een meerderheid van de reizigers in de trein in Leiden uitstapt, en een minderheid blijft zitten.

Een IC Maastricht - Amsterdam moet uiteraard stoppen in Utrecht. Het voordeel van treinen is juist dat het tegen een beperkt tijdsverlies meerdere keren kan stoppen. Waarom zou je dan een van de grootste steden van NL, met overstapmogelijkheden in elke richting, over willen slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

marcop23 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:43:
[...]
Leiden is een belangrijk overstapknooppunt. De cross-platform overstap Den Haag <-> Groningen op Vlissingen <-> Amsterdam bijvoorbeeld.
Cross-platform is leuk, maar in Leiden is het over het algemeen 400 meter langs de trein sjokken in plaats van even oversteken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:58
Freee!! schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:58:
[...]

Cross-platform is leuk, maar in Leiden is het over het algemeen 400 meter langs de trein sjokken in plaats van even oversteken.
Van sprinter naar IC, ja. Van IC naar IC niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In ander nieuws: Arriva wil per 2023 een open-access nachttreinverbinding aanbieden van Groningen en Maastricht naar Schiphol.

https://www.treinreiziger...maastricht-naar-schiphol/
En het oorspronkelijke bericht in het NRC: https://www.nrc.nl/nieuws...-dut-iedereen-in-a4045876

[ Voor 24% gewijzigd door EDIT op 03-06-2021 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:50:
[...]

Het is de Randstedelijke sneltram netwerk. Buiten N/Z Holland + Utrecht + Brabant zijn het maar een paar tentakels. Je ziet het direct aan het feit dat Intercity's in gehuchten als Leiden stoppen. Een Intercity Maastricht Amsterdam zou hooguit in Eindhoven en Utrecht moeten stoppen, maar eigenlijk niet.

Als je het NS netwerk over dat van de Parijse RER legt, ligt dat eigenlijk niet zo ver uit elkaar. Op zich natuurlijk prima, het is belangrijk het spoor-OV in de Randstad goed te regelen, maar de rest van het land sneeuwt wel wat onder. Parijs-Lyon is sneller dan Amsterdam-Maastricht, om het over Maastricht-Groningen maar niet te hebben. Met een Intercity die de naam waardig is zou je dat kunnen oplossen (over bestaand spoor).
Grappig dat je het Randstedelijk sneltram netwerk vergelijkt met het ontzettend Parijs georiënteerde Franse railnetwerk. Ja Parijs Lyon (+/- 400 km) is snel maar Lyon-Bordeaux (+/- 430 km) ... gaat via Parijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:55

[Afbeelding]
Foto via NS

Timelapse van de verbouwing:
[YouTube: Timelapse modernisering VIRM dubbeldekker | NS]
De voornaamste vraag die ik heb is hoe deze treinen er over 20 jaar uitzien. Ik vermoed behoorlijk vaal.

*zwijgt over plaatsing logo* :X

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PolarBear schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:57:
[...]

Grappig dat je het Randstedelijk sneltram netwerk vergelijkt met het ontzettend Parijs georiënteerde Franse railnetwerk. Ja Parijs Lyon (+/- 400 km) is snel maar Lyon-Bordeaux (+/- 430 km) ... gaat via Parijs.
De RER is alleen het Parijse netwerk he?

Maar Frankrijk is inderdaad heel erg op Parijs georienteerd. Buiten Parijs bestaat er gewoon niets (net zoals voor Amsterdammers Nederland ophoudt bij de A10).
Er zijn wel wat priveinitiatieven voor andere verbindingen en ook de SNCF is daar nu naar aan het kijken (misschien wel daardoor getriggerd), maar erg geweldig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:52:
[...]

De RER is alleen het Parijse netwerk he?
Nee dat snap ik, maar dan Parijs - Lyon noemen als voorbeeld van een verbinding door de rest van het land is natuurlijk een beetje gek. Frankrijk is voornamelijk Parijs georiënteerd. Als je geluk hebt heb je een TGV verbinding met de hoofdstad anders is het ook boemelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
marcop23 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:43:
[...]

Nah, hier ben ik het niet mee eens.

Leiden is een belangrijk overstapknooppunt. De cross-platform overstap Den Haag <-> Groningen op Vlissingen <-> Amsterdam bijvoorbeeld. Ik denk dat een meerderheid van de reizigers in de trein in Leiden uitstapt, en een minderheid blijft zitten.

Een IC Maastricht - Amsterdam moet uiteraard stoppen in Utrecht. Het voordeel van treinen is juist dat het tegen een beperkt tijdsverlies meerdere keren kan stoppen. Waarom zou je dan een van de grootste steden van NL, met overstapmogelijkheden in elke richting, over willen slaan?
Je denkt nu in termen van een commuter-netwerk. Dat is het probleem :)

De SNCF rijdt diverse TGVs, ik noemde Parijs-Lyon, die ook gewoon Dijon passeert, terwijl daar goede verbindingen gemaakt kunnen worden. Er is ook een Parijs-Marseille, waarvan sommige stoppen op Lyon Airport (sluit niet aan op andere treinen, wel een sneltram naar Lyon centraal, waar je weer heel wat kanten op kunt). Er is ook een TGV Lille-Marseille, die stopt in Parijs CDG of Disney, waarbij je zelf maar weer op de metro hopt om naar een andere station in Parijs te komen. Dus zelfs Parijs is helemaal niet zo centraal als je misschien denkt (en sowieso heeft het geen Centraal Station, dus voor elke verbinding pak je toch al een metro). Maar dat is allemaal prima, het punt is dat een daadwerklijk snelle verbinding bestaat met/tussen perifere steden. Met een TGV is de tijdskost van extra stops natuurlijk groter dan met Nederlandse Intercities, maar evengoed zou het tussen een half en heel uur schelen in reistijd Amsterdam<>Maastricht als het ding niet in elk godvergeten gat stopt. Utrecht speelt een bijzondere rol in het Nederlands netwerk, Leiden misschien in het Randstadnetwerk, maar de meeste mensen die door die steden reizen stoppen er niet. Dat betekent dat er dus geoptimaliseerd kan worden door meer directe treinen er niet te laten stoppen. Immers, als je ver reist, wil je dat niet. Niet iedereen is een forens, en als trein een alternatief voor vliegen moet worden, moet men bij de NS (en in Nederland) echt leren dat dat twee heel verschillende soorten spoorboekjes oplevert. Het is een uitdaging, zeker, maar het kan als we begrijpen dat stoppen op lange routes echt. niet. moet. Als je eens gaat rekenen, zul je zien dat hier de helft van de TGV tijdswinst vandaan komt: gewoon minder stoppen. Dijon (goed, hij stopt zelfs daar niet, maar in Macon) is 40 minuten extra op de lijn Parijs-Lyon.

Je kunt meerdere soorten treinen rijden. Je zou elk uur 1 Intercity Amsterdam<>Maastricht nonstop kunnen doen. Of desnoods Utrecht<>Maastricht. Met alle grotere perifere steden idem. Voor mensen die ver reizen, is het van veel minder belang dat de verbinding frequent is (dat is forens-denken), maar dat er een snelle optie is. Een paar keer per dag is al oneindig veel beter dan nooit.

Mijn favo observatie: de Flixbus Maastricht-Amsterdam, die enkel in Eindhoven stopt, trekt de NS eruit. En die bus gaat max 110km/u, en heeft te maken met drukte. Zelfs met file was die in mijn ervaring hooguit even snel als de NS. Dit is een indicatie dat er veel meer uit onze spoorwegen gehaald kan worden dan we doen, vanuit lange-afstandsreizen gezien. Ik ben er helemaal voor hier werk van te maken.

Ik weet tegelijk dat er maar weinig NS'ers zijn die zo denken, vandaar dat ik ze de Randstedelijke Sneltrammaatschappij noem. Zolang men niet in beeld heeft dat treinen meer kunnen dan forensen-moven, zal de NS geen serieuze optie zijn voor (verre) reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
PolarBear schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:08:
[...]

Nee dat snap ik, maar dan Parijs - Lyon noemen als voorbeeld van een verbinding door de rest van het land is natuurlijk een beetje gek. Frankrijk is voornamelijk Parijs georiënteerd. Als je geluk hebt heb je een TGV verbinding met de hoofdstad anders is het ook boemelen.
Het is meer dat oost-west lastig is. Lyon-Bordeaux scheert langs Parijs (Massy) dus daar is al tijdswinst. Daarnaast heeft Frankrijk een probleem dat wij niet zo kennen: geografie. Er ligt een gebergte tussen Lyon en Bordeaux ;) De upgrade via Toulouse is echter niet ver weg bij mijn weten, wat zo direct is als zou kunnen, gezien het landschap.

Zie ook mijn post boven, al is Parijs zeker een spin in het web, het is ook zo dat er snelle 'schamp'-verbindingen zijn die als je het uitmeet minder tijd kosten dan mensen die weinig in Frankrijk treinen denken.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 03-06-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:46:
[...]

Je kunt meerdere soorten treinen rijden. Je zou elk uur 1 Intercity Amsterdam<>Maastricht nonstop kunnen doen. Of desnoods Utrecht<>Amsterdam. Met alle grotere perifere steden idem. Voor mensen die ver reizen, is het van veel minder belang dat de verbinding frequent is (dat is forens-denken), maar dat er een snelle optie is. Een paar keer per dag is al oneindig veel beter dan nooit.
Yup, zeker waar het nu gaat naar 6 IC's per uur moet je wel wat kunnen doen. En dan ook eens die knooppuntsdienstregeling loslaten. Artificeel langzaam rijden "omdat je anders geen knoop haalt" is met 6 treinen per uur ook niet meer interessant. Dan is harder rijden veel interessanter om een trein eerder te kunnen halen. 10 minuten moet je er zelfs al af kunnen rijden tussen Bijlmer en Den Bosch als je een beetje door kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:50:
[...]

Het is meer dat oost-west lastig is. Lyon-Bordeaux scheert langs Parijs (Massy) dus daar is al tijdswinst. Daarnaast heeft Frankrijk een probleem dat wij niet zo kennen: geografie. Er ligt een gebergte tussen Lyon en Bordeaux ;) De upgrade via Toulouse is echter niet ver weg bij mijn weten, wat zo direct is als zou kunnen, gezien het landschap.

Zie ook mijn post boven, al is Parijs zeker een spin in het web, het is ook zo dat er snelle 'schamp'-verbindingen zijn die als je het uitmeet minder tijd kosten dan mensen die weinig in Frankrijk treinen denken.
Ik blijf als je Nederland en Frankrijk met elkaar vergelijk het toch beide ernstig op één verstedelijkt gebied focussen. Het wordt in Frankrijk mondjesmaat beter maar er zijn genoeg verbindingen die óf via Parijs sneller zijn dan direct óf vliegend sneller zijn.

Als ik van Amsterdam naar Antwerpen/Brussel/Parijs moet dan is de HSL/Thalys een no-brainer, naar Londen is het ook nog het overwegen waard.

Wat dat betreft heeft het ICE netwerk in Duitsland veel meer 'dekking', met dien verstande dat er ook wat minder echte high speed trajecten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmvlcN3jYeLoa3_h8AK9KU8HyL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPU0uAE6zDnMEWRjzydjHVEs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
PolarBear schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Ik blijf als je Nederland en Frankrijk met elkaar vergelijk het toch beide ernstig op één verstedelijkt gebied focussen. Het wordt in Frankrijk mondjesmaat beter maar er zijn genoeg verbindingen die óf via Parijs sneller zijn dan direct óf vliegend sneller zijn.
Ik focus daar zeker niet op, maar ik stel enkel vast, zoveel tijd scheelt het niet. Neem Lille-Lyon, da's 3,5 uur, ook al stopt hij 'in Parijs' (dat is steeds de kritiek hier). Hij stopt dus op CDG of Disney, en als je de vogelvlucht afstand afzet tegen die reistijd, is Parijs nauwelijks een omweg te noemen.
Da's een ouder kaartje, het spoor Parijs<>Bordeaux ligt er inmiddels, en volgens mij naar Montpellier ook. (ik woon alweer een tijd niet meer in Lyon, en zeker de afgelopen anderhalf jaar heb ik weinig kans gehad eea zelf vast te stellen ;)).

En for better and worse, Parijs is sec geen knooppunt, er zijn diverse stations rondom de stad, waarbij het van je begin-einddoel afhangt of waar (en of!) je stopt. Er ligt dus ook TGV spoor langs de stad; als we Disney in Parijs noemen, dan stel ik voor Utrecht voortaan Amsterdam Zuid(st :P ) te noemen. Die 20 minuten die dat kost is minder dan van Disney naar Gare de Lyon oid.

[ Voor 13% gewijzigd door Brent op 03-06-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:55:
[...]

als we Disney in Parijs noemen, dan stel ik voor Utrecht voortaan Amsterdam Zuid(st :P ) te noemen. Die 20 minuten die dat kost is minder dan van Disney naar Gare de Lyon oid.
Parijs is inderdaad een beetje groter dan Amsterdam. Eurodisney ligt ergens voorbij Almere als je het vergelijkt.

Je kunt van Bordeaux naar Straatsburg met twee stops "in Parijs", Massy TGV en Disney.
Dat is een beetje als van Rotterdam naar Groningen gaan en stoppen "in Amsterdam", namelijk Schiphol en Almere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Ik focus daar zeker niet op, maar ik stel enkel vast, zoveel tijd scheelt het niet. Neem Lille-Lyon, da's 3,5 uur, ook al stopt hij 'in Parijs' (dat is steeds de kritiek hier). Hij stopt dus op CDG of Disney, en als je de vogelvlucht afstand afzet tegen die reistijd, is Parijs nauwelijks een omweg te noemen.
Maar als je de een lijn van Lyon naar Lille trekt op de kaart dan ligt Parijs in de buurt dus ja dat klopt. Doe dat eens als je van Lille naar Strasbourg wil? Of Strasbourg naar Lyon (fun fact, via Parijs is vrijwel net zo snel).

Mijn punt is het Franse netwerk ontzettend Parijs georiënteerd was en dat het nu iets beter is. Maar een fundamenteel verschil met de focus die de NS heeft op de randstad zie ik ook weer niet. (Even buiten de verschillende type treinen van metro, RER tot TGV). En wat dat betreft is Nederland niet uniek, Spanje heeft het met Madrid, Engeland met Londen etc.
[...]

En for better and worse, Parijs is sec geen knooppunt, er zijn diverse stations rondom de stad, waarbij het van je begin-einddoel afhangt of waar (en of!) je stopt. Er ligt dus ook TGV spoor langs de stad; als we Disney in Parijs noemen, dan stel ik voor Utrecht voortaan Amsterdam Zuid(st :P ) te noemen. Die 20 minuten die dat kost is minder dan van Disney naar Gare de Lyon oid.
Nee dat is nog eigenlijk de grootse ellende dat in Parijs moeten overstappen in een aanzienlijk deel van de gevallen de metro mag nemen. Een beetje alsof je van Den Helder naar Maastricht wil en op Sloterdijk de trein uit moet, de metro naar Amsterdam Bijlmer moet nemen en dan weer verder kan in de trein. Ik weet ook wel dat er een aantal treinen om Parijs heen rijden maar als je vanuit Nederland kijkt is dat maar een handje vol.

Amsterdam - Lyon, er zijn directe treinen maar je bent meteen beperkt qua tijden. Overstappen in de Parijs (Gare du Nor -> RER -> Gare du Lyon) dan neem ik wel het vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Het punt is, kijk wat ze beter doen voor lange afstandsritten, daar kunnen we wat van leren. Laten we beginnen met echte intercities. Al is het maar om het uur, dat gaat flinke schelen en daarmee de NS interessanter maken voor andere toepassingen dan forensen. En als het zo uitkomt dat het beter een Utrecht<>Groningen en Utrecht<>Maastricht direct wordt, dan stappen Amsterdammers maar over met de 20 minuten, of vice versa. Dat is nu precies het idee van nonstops, net zoals met vliegvelden: je weet dat er waarschijnlijk aan twee kanten nog een ritje aan vast zit, maar dan heb je de grootste afstand iig snel afgelegd ipv dat boemeltje dat de NS intercity noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:54:
[...]

Het punt is, kijk wat ze beter doen voor lange afstandsritten, daar kunnen we wat van leren. Laten we beginnen met echte intercities. Al is het maar om het uur, dat gaat flinke schelen en daarmee de NS interessanter maken voor andere toepassingen dan forensen. En als het zo uitkomt dat het beter een Utrecht<>Groningen en Utrecht<>Maastricht direct wordt, dan stappen Amsterdammers maar over met de 20 minuten, of vice versa. Dat is nu precies het idee van nonstops, net zoals met vliegvelden: je weet dat er waarschijnlijk aan twee kanten nog een ritje aan vast zit, maar dan heb je de grootste afstand iig snel afgelegd ipv dat boemeltje dat de NS intercity noemt.
Mja, dan ga je eraan voorbij dat er geen lange afstanden zijn in Nederland. Je Groningen en Maastricht zijn ver van de Randstad (of Utrecht zo je wil). Maar er wonen ook 'maar' respectievelijk 200.336 en 122.397 mensen. Wie gaan er gebruik maken van al die rechtstreekse intercity's die niet stoppen op tussengelegen stations? Je krijgt dan bij wijze van spreken een IC direct van Groningen naar Utrecht, iets als een Interregio trein van Groningen naar Utrecht die wel op de IC stations stop die er nu zijn, en stoptreinen. Ik neem aan dat je elke treintype ook minimaal 2x per uur wil laten rijden. Buiten spoorcapaciteit, wie gaan al die treinen bevolken? Plus dat er groepen reizigers zijn die extra moeten overstappen en dus meer tijd en comfort kwijt zijn. Wellicht dat je er 10 minuten mee wint.

Denk dat het zinvoller is om op een aantal baanvakken sneller te kunnen rijden, in het geval van Groningen de lelylijn (of hoe het nu ook heet) aan leggen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:54:
[...]

Wat je hier aanhaalt is deels verwerkt in rail21 (al wil jij van grote stad naar grote stad en verder alles overslaan). Daar is het nodige infrabudget nooit voor gekomen en het alternatief is in 2007 neergezet, maar daar is eigenlijk het beoogde Eurocity/Intercity-netwerk komen te vervallen. De huidige intercity's zijn eigenlijk de bedoelde IR's.

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 03-06-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
PolarBear schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:13:
[...]

Mja, dan ga je eraan voorbij dat er geen lange afstanden zijn in Nederland. Je Groningen en Maastricht zijn ver van de Randstad (of Utrecht zo je wil). Maar er wonen ook 'maar' respectievelijk 200.336 en 122.397 mensen. Wie gaan er gebruik maken van al die rechtstreekse intercity's die niet stoppen op tussengelegen stations?
Waar hebben we het nu de hele tijd over met per trein reizen ipv vliegen? Ga eens aan een TGV station wonen, en je zult merken nogmaal op vakantie gaan opeens wordt per trein. Dat hoor je hier toch echt bijna nooit, tenzij men op niet NS treinen stapt ri. buitenland.
Je krijgt dan bij wijze van spreken een IC direct van Groningen naar Utrecht, iets als een Interregio trein van Groningen naar Utrecht die wel op de IC stations stop die er nu zijn, en stoptreinen. Ik neem aan dat je elke treintype ook minimaal 2x per uur wil laten rijden. Buiten spoorcapaciteit, wie gaan al die treinen bevolken? Plus dat er groepen reizigers zijn die extra moeten overstappen en dus meer tijd en comfort kwijt zijn. Wellicht dat je er 10 minuten mee wint.
Je kunt het zelf uitrekenen, je wint 10min (per stop dus) als je traag door het station moet rijden, meer als het sneller kan (of een bypass evt zonder enige vertraging). Den Bosch, Weert, Roermond, Sittard eraf, en boem, opeens zit de lijn comfortabel binnen de twee uur.
Denk dat het zinvoller is om op een aantal baanvakken sneller te kunnen rijden, in het geval van Groningen de lelylijn (of hoe het nu ook heet) aan leggen etc.
Dat is uiteraard ook een goed idee. Ik wil slechts aantonen dat er objectief geen enkele prioriteit aan ver reizen wordt gegeven, terwijl dat zelfs zonder investering met nonstops een stuk verbeterd zou kunnen worden. Laten we eens beginnen met een nonstop elke 2 uur naar 4 uithoeken, lijkt me een goed begin.
ed1703 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Wat je hier aanhaalt is deels verwerkt in rail21 (al wil jij van grote stad naar grote stad en verder alles overslaan).
Omdat het daar veel tijdswinst in kan zitten. Als je naar de baanvaksnelheden kijkt, ligt elke Nederlandse stad op <2u vanaf Utrecht. De enige manier om die tijden waar te maken is minder stoppen, immers, dat is waar de extra tijd van komt. Zoals ik al melde, de Flixbus op dezelfde route is sneller, en dat is niet omdat de trein hem niet bij kan houden ;)

Pagina: 1 ... 40 ... 163 Laatste