ExiZTeNcE schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:40:
[...]
Machinisten zijn net mensen hè, en omdat je niet hoeft te sturen is het verleidelijk om ff de andere kant op te kijken, ouwehoeren of net ff op je telefoon kijken.. zeker als dat wissel toch altijd goed ligt of dat seintje toch altijd direct bij komt.
Heel menselijk, maar je wil niet weten wat voor smoezen er voorbij komen (wissel liep ineens om toen ik eroverheen reed, loc remde niet, “m’n flesje water viel op de grond, die was ik aan het zoeken toen ik met 40 door het juk heen denderde”)… soms klopt het en uiteraard kan het een technische fout zijn, maar meestal wijst onderzoek anders uit ;-)
Wij hebben in Antwerpen een tijdje gehad dat, ik zal niet zeggen wekelijks, maar toch regelmatig, een trein door het rood zat op Antwerpen-Oost. Nu is dat al een paar jaar een werfzone, seinen waren verplaatst, sporen uitgebroken, een flinke bocht die het zicht beperkt. Geen enkele trein deed daar zijn normale traject.
Qua regelgeving waren de aanpassingen in orde, maar omdat er toch regelmatig, en telkens aan hetzelfde sein die fout werd gemaakt, is er vanuit de onderzoekers toch gevraagd om de situatie daar aan te passen. Primaire oorzaak is nog steeds dat een bestuurder door het rood reed, maar bijna even belangrijk was de situatie daar. Sinds de aanpassing, treinen mogen daar geen stoptonend sein meer krijgen, en moeten dus ofwel door kunnen rijden, of vroeger worden opgehouden, geen incidenten meer gehad, ook niet op de plaats waar ze nu moeten wachten.
Ook ooit een verklaring van een bestuurder afgenomen, die al de ganse dag hetzelfde korte traject aan het rijden was. Die verklaarde dat in zijn hoofd het sein open stond, en pas bij het naderen van het sein het ineens doordrong dat het sein echt wel rood gaf, en nog wel een noodremming gaf, maar dat dit te laat was. Daar is de oorzaak puur gewenning om een ganse dag datzelfde korte traject te rijden.
De fout hoeft ook niet steeds op de loc te zitten. Een paar jaar terug is er nog een incident geweest waarbij men vanop het seinhuis het sein terug sloot om een andere trein voor te laten. De trein was echter te dicht genaderd om nog een nieuwe MA binnen te krijgen, waardoor op de stuurpostsignalisatie het sein nog altijd open stond (nadeel van ETCS L1, bij L2 zou je dit niet hebben)
Het ergste wat ik heb meegemaakt, al jaren terug, is een trein die contact opnam met het seinhuis om te melden dat die door een rood sein was gereden. Waarop het seinhuis kon vertellen dat dat sein al de 2de rode was die genegeerd werd. (in de zone tussen Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Luchtbal volgen de seinen elkaar snel op wegens de vele vertakkingen)