Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• iBugged
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20:59
Tincahunter schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:52:
Ik reis vandaag van Beilen naar Venlo maar in Meppel moet ik met de snelbus naar 't Harde en via daar 't Harde weer op de trein stappen richting Utrecht centraal. Nu heb ik dit nog nooit meegemaakt en vraag ik me af hoe het zit met in en uitchecken met mijn NS flex kaart. Moet ik in Meppel en 't Harde weer uit en inchecken. Of in Beilen inchecken en in Venlo pas weer uitchecken?
Het idee is dat je ook met het reizen per NS bus ingecheckt moet zijn, in mijn ervaring is dat niet altijd even handig geregeld, maar het zou zo moeten zijn:

Inchecken Beilen
Uitchecken Meppel
Inchecken mobiele OV-chip bij NS bus in Meppel
Uitchecken mobiele OV-chip bij NS bus in 't Harde
Inchecken 't Harde
Uitchecken Venlo

Is bedacht voor stations die poortjes hebben, waardoor je niet ingecheckt kan blijven, in mijn ervaring Roosendaal bijvoorbeeld. Soms zetten ze die mobiele palen niet neer en staat er een poortje open op 't station.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tincahunter schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:52:
Ik reis vandaag van Beilen naar Venlo maar in Meppel moet ik met de snelbus naar 't Harde en via daar 't Harde weer op de trein stappen richting Utrecht centraal. Nu heb ik dit nog nooit meegemaakt en vraag ik me af hoe het zit met in en uitchecken met mijn NS flex kaart. Moet ik in Meppel en 't Harde weer uit en inchecken. Of in Beilen inchecken en in Venlo pas weer uitchecken?
Of je hoeft niets te doen (waarom zou je, het is NS), of er staan tijdelijke palen bij de bus, maar dan nog zou ik die negeren en aannemen dat dat is als je in Meppel op de trein (bus) stapt.
En uiteraard in Nijmegen omchecken naar Arriva ;)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• iBugged
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20:59
De kans dat 'ie via Nijmegen gaat als 'ie reist via 't Harde lijkt me klein :P

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
LordSinclair schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:14:
[...]

Een trein kan een aardige remweg hebben ;) En daarnaast, waarom zou je als machinist naar de rails kijken, de rails zorgt er juist voor dat je altijd de goede kant uit gaat.
Ik weet natuurlijk niet om wat voor rangeerbewegingen het gaat, maar heel snel zal het vaak niet gaan. Dan is je remweg ook wel kleiner. En misschien ben je niet zo zeer gefocust op de sporen, maar je ziet ze toch wel? Je zou toch wel een idee moeten hebben wanneer je door de wissels gaat bijvoorbeeld?

Bij handwissels moet je ook nog kijken of de wissels in de goede stand liggen lijkt me, maar dat zal in dit geval wel niet als er een sein en ontspoorblok voor zit.

Ongelukjes gebeuren natuurlijk, maar 'niet gezien' klinkt wel lomp.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:26
marcop23 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:29:
[...]

Ik weet natuurlijk niet om wat voor rangeerbewegingen het gaat, maar heel snel zal het vaak niet gaan. Dan is je remweg ook wel kleiner. En misschien ben je niet zo zeer gefocust op de sporen, maar je ziet ze toch wel? Je zou toch wel een idee moeten hebben wanneer je door de wissels gaat bijvoorbeeld?

Bij handwissels moet je ook nog kijken of de wissels in de goede stand liggen lijkt me, maar dat zal in dit geval wel niet als er een sein en ontspoorblok voor zit.

Ongelukjes gebeuren natuurlijk, maar 'niet gezien' klinkt wel lomp.
Machinisten zijn net mensen hè, en omdat je niet hoeft te sturen is het verleidelijk om ff de andere kant op te kijken, ouwehoeren of net ff op je telefoon kijken.. zeker als dat wissel toch altijd goed ligt of dat seintje toch altijd direct bij komt.
Heel menselijk, maar je wil niet weten wat voor smoezen er voorbij komen (wissel liep ineens om toen ik eroverheen reed, loc remde niet, “m’n flesje water viel op de grond, die was ik aan het zoeken toen ik met 40 door het juk heen denderde”)… soms klopt het en uiteraard kan het een technische fout zijn, maar meestal wijst onderzoek anders uit ;-)

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

iBugged schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:21:
De kans dat 'ie via Nijmegen gaat als 'ie reist via 't Harde lijkt me klein :P
Oh ja :+

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

@Tincahunter Zo lang je bent ingecheckt in de trein en bus is alles goed. Zowel Meppel als 't Harde hebben geen poortjes dus is het niet nodig om in/uit te checken, maar als je het wel doet maakt dat niks uit :p

Nu ik er zo over nadenk, volgens mij zetten ze op stations met gesloten poortjes gewoon de poortjes open om bij de vervangende bus te komen, dit heb ik op Deventer wel eens meegemaakt.

[Voor 30% gewijzigd door Evest op 30-04-2021 11:16]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 07-06 11:11
EDIT schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:16:
[Afbeelding]

Vandaag was voor mij de eerste dag van mijn officiële training door Alstom op de nieuwe ICNG-trein. Vandaag was het vooral bediening (opstarten/afsluiten van de trein, waar alles zit, hoe het globaal werkt), de komende dagen gaat het meer de diepte in.

Ik mag helaas alleen een fotootje online zetten van de buitenkant, dus daar moeten jullie het maar mee doen vrees ik :P
Hoop dat ie fijn rijdt!
Maasluip schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:50:
[...]

Ik kan me niet indenken dat je van dual signalling spreekt als je de aankondigingsbalise van ERTMS een eind opschuift in het ATB gebied.
Het probleem is de gedachtegang dat het 100% gescheiden moet zijn. Daar moet je van afstappen. Er is geen enkel probleem om een ERTMS balise al een kilometer voor de omschakeling ATB-ERTMS neer te leggen zodat de trein kan inbellen in het RBC en zijn MA kan halen.
Nog even terug komende op die HSL entry vanuit Breda, ik zag zojuist dit filmpje:

De tekst onder de video geeft ook goed aan wat deze transitie zo moeizaam maakt. Omdat er een TSR (snelheids beperking in L2) op de HSL is, die je niet terug kan vertalen naar een L1 transitie ga je dus met geel richting het transitie punt. En dan moet je nog omhoog, tractie uitschakelen... Als je de transitie direct naar L2 had kunnen doen en een instructie voor een TSB (snelheidsbeperking in NS54) richting de grens, was je denk ik beter uit geweest. Dus waar het CAB bord staat, dat je dan al in L2 bent. Scheelt je ophalen van L1 info, net voor het viaduct. Just my 2 cents. In DK maak je gewoon direct transitie in L2, en het sein naar L2 gebied toe kan alleen "groen" tonen. Als je dan beperkingen hebt dan communiceer je die aan de machinist. Ja wat meer werk voor Trdl maar wel consistent.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-06 13:00
ExiZTeNcE schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:40:
[...]
Machinisten zijn net mensen hè, en omdat je niet hoeft te sturen is het verleidelijk om ff de andere kant op te kijken, ouwehoeren of net ff op je telefoon kijken.. zeker als dat wissel toch altijd goed ligt of dat seintje toch altijd direct bij komt.
Heel menselijk, maar je wil niet weten wat voor smoezen er voorbij komen (wissel liep ineens om toen ik eroverheen reed, loc remde niet, “m’n flesje water viel op de grond, die was ik aan het zoeken toen ik met 40 door het juk heen denderde”)… soms klopt het en uiteraard kan het een technische fout zijn, maar meestal wijst onderzoek anders uit ;-)
Wij hebben in Antwerpen een tijdje gehad dat, ik zal niet zeggen wekelijks, maar toch regelmatig, een trein door het rood zat op Antwerpen-Oost. Nu is dat al een paar jaar een werfzone, seinen waren verplaatst, sporen uitgebroken, een flinke bocht die het zicht beperkt. Geen enkele trein deed daar zijn normale traject.
Qua regelgeving waren de aanpassingen in orde, maar omdat er toch regelmatig, en telkens aan hetzelfde sein die fout werd gemaakt, is er vanuit de onderzoekers toch gevraagd om de situatie daar aan te passen. Primaire oorzaak is nog steeds dat een bestuurder door het rood reed, maar bijna even belangrijk was de situatie daar. Sinds de aanpassing, treinen mogen daar geen stoptonend sein meer krijgen, en moeten dus ofwel door kunnen rijden, of vroeger worden opgehouden, geen incidenten meer gehad, ook niet op de plaats waar ze nu moeten wachten.

Ook ooit een verklaring van een bestuurder afgenomen, die al de ganse dag hetzelfde korte traject aan het rijden was. Die verklaarde dat in zijn hoofd het sein open stond, en pas bij het naderen van het sein het ineens doordrong dat het sein echt wel rood gaf, en nog wel een noodremming gaf, maar dat dit te laat was. Daar is de oorzaak puur gewenning om een ganse dag datzelfde korte traject te rijden.

De fout hoeft ook niet steeds op de loc te zitten. Een paar jaar terug is er nog een incident geweest waarbij men vanop het seinhuis het sein terug sloot om een andere trein voor te laten. De trein was echter te dicht genaderd om nog een nieuwe MA binnen te krijgen, waardoor op de stuurpostsignalisatie het sein nog altijd open stond (nadeel van ETCS L1, bij L2 zou je dit niet hebben)

Het ergste wat ik heb meegemaakt, al jaren terug, is een trein die contact opnam met het seinhuis om te melden dat die door een rood sein was gereden. Waarop het seinhuis kon vertellen dat dat sein al de 2de rode was die genegeerd werd. (in de zone tussen Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Luchtbal volgen de seinen elkaar snel op wegens de vele vertakkingen)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:32
IJnte schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:25:
[...]

Hoop dat ie fijn rijdt!

[...]

Nog even terug komende op die HSL entry vanuit Breda, ik zag zojuist dit filmpje:
[YouTube: Train Cab Ride NL / How Trains Strand on HSL / Voltage Change Over / March 2021]
De tekst onder de video geeft ook goed aan wat deze transitie zo moeizaam maakt. Omdat er een TSR (snelheids beperking in L2) op de HSL is, die je niet terug kan vertalen naar een L1 transitie ga je dus met geel richting het transitie punt. En dan moet je nog omhoog, tractie uitschakelen... Als je de transitie direct naar L2 had kunnen doen en een instructie voor een TSB (snelheidsbeperking in NS54) richting de grens, was je denk ik beter uit geweest. Dus waar het CAB bord staat, dat je dan al in L2 bent. Scheelt je ophalen van L1 info, net voor het viaduct. Just my 2 cents. In DK maak je gewoon direct transitie in L2, en het sein naar L2 gebied toe kan alleen "groen" tonen. Als je dan beperkingen hebt dan communiceer je die aan de machinist. Ja wat meer werk voor Trdl maar wel consistent.
Ben een paar keer met @EDIT mee geweest van Breda naar Amsterdam en vv, ook met geel > rood nadering op het beruchte SMB 2378 te Zevenbergsehoek aansluiting vanwege een vertraagde Thalys en dat ging erg goed ;)

Vond persoonlijk de transitie Amsterdam > Rotterdam bij Rotterdam nog de meest uitdagende, omdat je daar zowel een spanningstranisitie en ERTMS > ATB transitie en remming naar 60km/u (heuvel afwaarts) tegelijkertijd hebt.

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• iamerwin
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 06:55
marcop23 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:59:
Wat ik me dan ook afvraag: je ziet de rails toch ook vrij goed vanuit de loc? Als je het rode sein mist, zie je nog altijd dat ontspoorblok liggen toch? Is best een lomp ding. Ik zou er niet zomaar overheen rijden :+
Tenzij het donker is natuurlijk, dan is het wat lastiger te zien.
Het ontspoorblok ligt vlak na het signaal, als je het signaal niet ziet.... Boem! ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Niet echt treingerelateerd, maar eerder tram/metro.
In Mexico-Stad begaf een brugpeiler toen een metrostel over het viaduct passeerde. Momenteel al 15 tot 20 doden (verschilt van bron tot bron) en 70 gewonden. Op twitter verschijnen ook berichten dat de brug, uit 2012, reeds in slechte staat was na een aardbeving in 2017.

https://twitter.com/i/status/1389435595123040263
https://www.vrt.be/vrtnws...rostel-valt-naar-beneden/
https://nos.nl/artikel/23...ro-ongeluk-in-mexico-stad
https://edition.cnn.com/2...lapse-intl-hnk/index.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:56:
Venlo gaat deels omgebouwd worden, dat systeem gaat er binnen 5 jaar af, de wisselstraat aan de Duitse zijde wordt dan spanningsloos en fungeert dan als spanningssluis (dat is de korte termijn oplossing).
De lange termijn oplossing is dat de spanningssluis bij Kaldenkirchen komt daarmee zijn we nu in gesprek met DBnetz die daar ERTMS en dubbelspoor plannen hebben.
Nog een ideetje voor Venlo.

Spanningssluis in sporen 34 en 35. Spoor 4 met een dive-under onder de aftakking naar de hoge sporen door (waar wissels 35,37,41,43 liggen) en onder de overweg door.

Discussiepunt waar de spanningssluis in spoor 34 en 35 exact moet komen:
1) tussen wissels 53/55 en 37 in: misschien een beetje krap.
2) tussen wissels 91/89 en 53/55 in: dan moet je wissel 53A/B verwijderen en kom je vanuit Tegelen alleen op spoor 4. Als bijvangst kun je dan wissel 55A/B verwijderen en heb je veel ruimte voor de spanningssluis. Nadeel is dat je vanuit Tegelen dan alleen spoor 4 kun aanrijden.
Oplossingsmogelijkheden daarvoor:
2a) spoor 52 (tankplaat) doortrekken naar spoor 35 (tankplaat is niet meer nodig). Dan kom je vanuit Tegelen ook op spoor 1-3. Nadeel is dat de opstelsporen van Arriva dan aan een doorgaand spoor komen te liggen.
2b) Wissel 55A/B verwijderen zodat je Duitsland alleen via spoor 33 kunt bereiken. Spoor 34 wordt dan volledig 1500 V en daarmee kun je Tegelen bereiken.
2c) spoor 34 dichter bij spoor 33 leggen en aansluiten op spoor 56. Vanuit spoor 35 een wissel maken dat je spoor 52 op kunt en daar een wissel maken naar de opstelsporen en rechtdoor naar wissel 91.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Als ik het goed heb, is die spanningssluis toch alleen maar nodig richting Duitsland. Waarom dan geen spanningssluis op de sporen richting de grens, bijvoorbeeld ter hoogte van de Bevrijdingsweg? Die locatie lijkt me nog vrij makkelijk te bereiken vanop de weg bij eventuele calamiteiten, en op dat industrieterreintje lijkt me wel ruimte voor een eventueel tractieonderstation. Treinen zullen op dat stuk normaal ook wel aan een redelijke snelheid rijden, dus ook minder kans om stil te vallen in de spanningssluis.

Verder totaal geen idee van de situatie ginder, kmoet maar afgaan op google maps O-) Want ik zie daar nog een station Venlo Grens, maar dat lijkt me nog een overblijfsel van voor de Europese eenmaking. (Zoals ook Essen een bundel had om douaneformaliteiten te doen, en zelfs veestallen voor quarantaine)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij de bevrijdingsweg? Midden op de helling? Nee, dat gaat voor geen enkele trein goed.
Daarbij is ergens genoemd dat een Vectron 2 minuten nodig heeft voor een spanningswissel. Je gaat met een goederentrein geen 2 minuten zonder tractie de berg op komen. Als die 2 minuten klopt dan moet je op de goederensporen halteren (ouderwets met gestreken stroomafnemers inrijden) en tijdens stilstand omschakelen.

Snelheid op de helling is 70 km/h, dus daar gaat het niet hard.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Wat ook een nadeel is, is dat Duits materieel dan niet meer in Venlo kan komen. Je hebt dan altijd meerspanningsmaterieel nodig. Nu gaat de trend daar toch al heen, maar het maakt het goederenvervoer wel weer een beetje duurder en minder competitief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:03
marcop23 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:00:
Wat ook een nadeel is, is dat Duits materieel dan niet meer in Venlo kan komen. Je hebt dan altijd meerspanningsmaterieel nodig. Nu gaat de trend daar toch al heen, maar het maakt het goederenvervoer wel weer een beetje duurder en minder competitief.
Het internationaal goederenverkeer rijdt, uitgezonderd dieseltjes, binnenland vervoer en grensovergang Oldenzaal/Bentheim, met multicourante locs. Dit is voor de treinen naar Duitsland na het verplaatsen van de spanningssluis niet anders. De enkele Duitse spanning loc in Nederland is ook te verwaarlozen. ERTMS en een Spanningssluis zullen goedkoper zijn, omdat stops op Venlo daarmee einde verhaal kunnen zijn verder en langer doorrijden zonder stops is alleen maar goedkoper.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MediaZoo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:09:
[...]

Het internationaal goederenverkeer rijdt, uitgezonderd dieseltjes, binnenland vervoer en grensovergang Oldenzaal/Bentheim, met multicourante locs. Dit is voor de treinen naar Duitsland na het verplaatsen van de spanningssluis niet anders. De enkele Duitse spanning loc in Nederland is ook te verwaarlozen. ERTMS en een Spanningssluis zullen goedkoper zijn, omdat stops op Venlo daarmee einde verhaal kunnen zijn verder en langer doorrijden zonder stops is alleen maar goedkoper.
Wat wel jammer is hoor.

Ik deed als tiener nog wel eens een "duits dagje"; Nijmegen op Spoor 35 naar de DB-trein naar Kleve kijken (meestal een BR212/211 met een enkele BDnrzf-stuurstand; (heel) soms een heuse BR218 met een sleep n-wagen).

Daarna door naar Venlo voor Duitse e-loks.

Toen ik oud genoeg was om alleen de grens over te mogen, reed de trein naar Kleve niet meer helaas.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of www.bartonsontheweb.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Maasluip schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:08:
Bij de bevrijdingsweg? Midden op de helling? Nee, dat gaat voor geen enkele trein goed.
Daarbij is ergens genoemd dat een Vectron 2 minuten nodig heeft voor een spanningswissel. Je gaat met een goederentrein geen 2 minuten zonder tractie de berg op komen. Als die 2 minuten klopt dan moet je op de goederensporen halteren (ouderwets met gestreken stroomafnemers inrijden) en tijdens stilstand omschakelen.

Snelheid op de helling is 70 km/h, dus daar gaat het niet hard.
ik zei het al, ik ben puur op google maps afgegaan. Dat daar een helling lag, heb ik niet gezien |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-06 23:06

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:02:
[...]

2a) spoor 52 (tankplaat) doortrekken naar spoor 35 (tankplaat is niet meer nodig). Dan kom je vanuit Tegelen ook op spoor 1-3. Nadeel is dat de opstelsporen van Arriva dan aan een doorgaand spoor komen te liggen.
Waarom zou de tankplaat niet meer nodig zijn? Alle 6400'en, G1206'en en G2000'en worden voortaan met spierkracht voortbewogen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luke! schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:52:
[...]
Waarom zou de tankplaat niet meer nodig zijn? Alle 6400'en, G1206'en en G2000'en worden voortaan met spierkracht voortbewogen?
Die zullen de tankplaat op spoor 50 toch wel gebruiken? Spoor 52 is niet handig als je op de goederensporen bent.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
Maasluip schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Spanningssluis in sporen 34 en 35. Spoor 4 met een dive-under onder de aftakking naar de hoge sporen door (waar wissels 35,37,41,43 liggen) en onder de overweg door.

Discussiepunt waar de spanningssluis in spoor 34 en 35 exact moet komen:
1) tussen wissels 53/55 en 37 in: misschien een beetje krap.
2) tussen wissels 91/89 en 53/55 in: dan moet je wissel 53A/B verwijderen en kom je vanuit Tegelen alleen op spoor 4. Als bijvangst kun je dan wissel 55A/B verwijderen en heb je veel ruimte voor de spanningssluis. Nadeel is dat je vanuit Tegelen dan alleen spoor 4 kun aanrijden.
2b) Wissel 55A/B verwijderen zodat je Duitsland alleen via spoor 33 kunt bereiken. Spoor 34 wordt dan volledig 1500 V en daarmee kun je Tegelen bereiken.
2c) spoor 34 dichter bij spoor 33 leggen en aansluiten op spoor 56. Vanuit spoor 35 een wissel maken dat je spoor 52 op kunt en daar een wissel maken naar de opstelsporen en rechtdoor naar wissel 91.
Er is geen ruimte voor een dive-under, die overweg wordt ondertunneld binnenkort en je hebt minstens 800 meter nodig voor een dive-under, dan moet je al beginnen thv begin van de perrons (westzijde) anders haal je het niet. En zo'n korte dive-under zal ook weer seinwezen restricties en tonnage beperkingen met zich meebrengen (met 40km/u).

De spanningssluis op spoor 34 en 35 zal ook maar tijdelijk zijn, als je de spanningssluis op Venlo houdt dan zal je altijd een tonnage beperking houden van 3400 ton.

[Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 07-05-2021 17:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik naar Arnhem en Amersfoort kijk is 250 meter genoeg voor een kant van de tunnelbak. Dan heb je inderdaad niet echt meer ruimte om iets met een aftakking richting spoor 3 te doen en kom je alleen op spoor 4 uit. Dat is 350 meter vanaf het einde van het perron.
Dat ze de overweg willen ondertunnelen, tja, als ze niet inzien dat een van de sporen verdiept leggen het overwegprobleem ook oplost (het uithaalspoor verwijder je dan natuurlijk ook). Want ik neem aan dat de overweg naar de Onderste Molenweg wel blijft (of wordt die ook ondertunneld.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
Maasluip schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:47:
Als ik naar Arnhem en Amersfoort kijk is 250 meter genoeg voor een kant van de tunnelbak. Dan heb je inderdaad niet echt meer ruimte om iets met een aftakking richting spoor 3 te doen en kom je alleen op spoor 4 uit. Dat is 350 meter vanaf het einde van het perron.
Dat ze de overweg willen ondertunnelen, tja, als ze niet inzien dat een van de sporen verdiept leggen het overwegprobleem ook oplost (het uithaalspoor verwijder je dan natuurlijk ook). Want ik neem aan dat de overweg naar de Onderste Molenweg wel blijft (of wordt die ook ondertunneld.
250 meter is 1:40 excl. verticale bogen en horizontale bogen, dat is voldoende voor passagierstreinen en die dive-under wordt met 80km/u bereden en niet met 40km/u. Die twee dive-unders die jij noemt worden niet door goederen bereden.
Voor goederen wil je richting de 1:100 (conform OVS is het zelfs 1:200) en minimaal 60 en het liefst 80km/u.

Huidige oplossingsrichtingen zijn; of Venlo > Kaldenkirchen dubbelsporig over beide overwegen heen met een doorgaand pad van 80km/u of de Maaslijn dubbelsporig over de Venlo > Kaldenkirchen sporen heen en een 2e Maasbrug en de spanningssluis tussen Blerick en Venlo.
De overweg wordt over 2 jaar al vervangen door een tunnel, daar kan weinig meer aan veranderen dus er komen sowieso fly-overs op Venlo (al is de onderste molenweg nog wel een doorn in het oog idd).
Het ministerie heeft nog geen budget toegekend voor Venlo, eind deze zomer moeten we de verkenningsrapportage opleveren (en hopelijk hebben we dan een oplossingsrichting) zodat het ministerie een budget kan toekennen aan Venlo.

[Voor 28% gewijzigd door ArcticWolf op 07-05-2021 19:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:o Dat zijn nogal maatregelen zeg. Vooral die tweede Maasbrug, dat is toch volstrekt overkill? Moet er dan een 15 kV pad van de brug tot in Duitsland komen?
En dan nog zit je met de Maaslijn die dat kruist, ja als je die met een fly-over over de andere sporen wil sturen.
Ach, het is een verloren hoekje daarachter zullen we maar denken, dus veel mensen zal het niet storen.

Wat lost die tweede Maasbrug op als je die fly-over maakt. Dan kun je beter de lijn naar Duitsland als doorgaande sporen over het goederenemplacement laten gaan, dus zonder wisselbewegingen naar Duitsland. Dan kun je ook op snelheid doorrijden.
En al het reizigersverkeer naar Venlo dus via wissels afleiden.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
Maasluip schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:20:
:o Dat zijn nogal maatregelen zeg. Vooral die tweede Maasbrug, dat is toch volstrekt overkill? Moet er dan een 15 kV pad van de brug tot in Duitsland komen?
En dan nog zit je met de Maaslijn die dat kruist, ja als je die met een fly-over over de andere sporen wil sturen.
Ach, het is een verloren hoekje daarachter zullen we maar denken, dus veel mensen zal het niet storen.

Wat lost die tweede Maasbrug op als je die fly-over maakt. Dan kun je beter de lijn naar Duitsland als doorgaande sporen over het goederenemplacement laten gaan, dus zonder wisselbewegingen naar Duitsland. Dan kun je ook op snelheid doorrijden.
En al het reizigersverkeer naar Venlo dus via wissels afleiden.
Uitdagingen zijn de gevraagde spoorlengtes (760 meter) voor goederen op Venlo, inwachten en de spanningstransititetijd. De afstand tot de beoogde fly-over en de huidige Maasbrug is niet voldoende, waardoor waarschijnlijk een 2e Maasbrug nodig is zodat goederen kunnen inwachten zonder het passagiersverkeer in de weg te zitten.
Er spelen nog wel meer dingen mee, maar die kan ik hier nog niet noemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:53

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Zwart-grijs stel ICNG 3204 is volgens de spots onderweg naar Nederland. Straks kan de NS eindelijk starten met de testritten voor twee achtjes, waarmee alle soorten formaties volgens mij inmiddels dan wel mogelijk zullen zijn.

Waar ga je heen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:23:
[...]

Die zullen de tankplaat op spoor 50 toch wel gebruiken? Spoor 52 is niet handig als je op de goederensporen bent.
Oh ja, Venlo heeft er twee. Sorry, m'n smurfen lusten geen diesel. 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
AW_Bos schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:55:
Zwart-grijs stel ICNG 3204 is volgens de spots onderweg naar Nederland. Straks kan de NS eindelijk starten met de testritten voor twee achtjes, waarmee alle soorten formaties volgens mij inmiddels dan wel mogelijk zullen zijn.
Ben benieuwd of ze toch een 200km/u test gaan doen op de Hanzelijn, prognose is dat een 16 bak ICNG bij ca. 180km/u stopt met accelereren onder 1500V :P

Acties:
  • +5Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
ArcticWolf schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:37:
[...]

Ben benieuwd of ze toch een 200km/u test gaan doen op de Hanzelijn, prognose is dat een 16 bak ICNG bij ca. 180km/u stopt met accelereren onder 1500V :P
Huh? Hoezo dat dan? :P

Anyway....
De vangst van vandaag :P

Samen met de, geheel in een nieuwe livrei gestoken, RXP 9903 (ex NS 1611) die nu getooid is in de huisstijl van RailAdventure, die RailExperts voor een meerderheidsbelang heeft overgenomen.

Als er wat meer zekerheid was over de dienstregeling had ik hem wel langs de baan geschoten in plaats van op het station. Maar goed... mijn collectie is weer uitgebreid. :)

[Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 08-05-2021 23:38]

Waar ga je heen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
AW_Bos schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:37:
[...]

Huh? Hoezo dat dan? :P

*knip*
2x 8 bakken ICNG heeft meer vermogen nodig dan dat 1500V 4000A kan leveren voor 200km/u. 13 bakken ICNG zou het nog net kunnen halen als ik het mij goed herinner.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07:47

Vanmorgen kwam de eerste NightJet aan op Amsterdam Centraal. Speciaal voor het ESC werd deze trein gereden, dus de trein was enkel voor genodigden.
Ik weet niet de exacte datum, maar volgens mij gaat eind mei de NJ werkelijk ook met normale passagiers rijden.

Voor wat betreft ICNG is op dit moment de regel dat een enkel stel 200 onder 1,5 kV mag rijden en dat met meerdere stellen de snelheid gelimiteerd zal zijn op 160 km/u. Maar verdere discussies over verbetering van die snelheid lopen nog, dus het kan nog veranderen.

[Voor 16% gewijzigd door EDIT op 09-05-2021 10:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 00:03
EDIT schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:31:
[Afbeelding]
Vanmorgen kwam de eerste NightJet aan op Amsterdam Centraal. Speciaal voor het ESC werd deze trein gereden, dus de trein was enkel voor genodigden.
Ik weet niet de exacte datum, maar volgens mij gaat eind mei de NJ werkelijk ook met normale passagiers rijden.

Voor wat betreft ICNG is op dit moment de regel dat een enkel stel 200 onder 1,5 kV mag rijden en dat met meerdere stellen de snelheid gelimiteerd zal zijn op 160 km/u. Maar verdere discussies over verbetering van die snelheid lopen nog, dus het kan nog veranderen.
Er kunnen toch geen toeschouwers uit het buitenland komen? En in Amsterdam zijn ze wel op de verkeerde plek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
Het gaat om de Oostenrijkse inzending voor het Songfestival.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

EDIT schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:21:
Het gaat om de Oostenrijkse inzending voor het Songfestival.
offtopic:
Dan zijn ze ergens verkeerd afgeslagen, het Songfestival is in Rotterdam.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-06 21:53
Weet iemand wie verantwoordelijk is voor het openen van spoorbruggen?

Een situatieschets: met de boot vaar ik soms op een traject waarbij ik om een opening moet vragen voor een spoorbrug. Aan de ene kant van de brug is een knop voor aanmelden, maar aan de andere kant is die knop enkele jaren geleden weggehaald en nooit meer teruggekomen. De enige manier voor me om bediening aan te vragen is door te bellen, alleen blijkt het telefoonnummer niet compleet te zijn (9 cijferig nummer in plaats van de normale 10). Eigenwijs toch bellen levert zoals verwacht geen verbinding. Het is daarom al een paar keer gebeurd dat de brug alleen opende wanneer er scheepvaartverkeer van de andere kant kwam of uiteindelijk een schipper aankwam die met marifoon een oproep kon doen.

Ik dacht dus dat ProRail over de spoorbruggen gaat en zelf de bediening verzorgt of anders een externe partij daarvoor heeft ingehuurd. In ieder geval zou ik verwachten dat ze wel het complete nummer hebben. Ik heb contact opgenomen, maar ik kom er niet met ze uit en lijkt het richting een kastje-muur verhaal te gaan.

Voordat ik door allerlei hoepels ga springen en op zoek moet gaan naar de juiste partij om wellicht toch weer bij ProRail uit te komen daarom mijn vraag. Klopt mijn idee dat ProRail als enige (eind)verantwoordelijk is voor deze spoorbruggen en dus ook direct of indirect verantwoordelijk voor de opening van deze bruggen?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Voor zover ik weet bedient ProRail geen bruggen. Welke brug gaat het om?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Sommige bruggen gaan alleen 's nachts open. Bijv A10 Schinkel

[Voor 18% gewijzigd door MedionAkoya op 09-05-2021 18:06]

Railinfra tram en metro in Amsterdam: afdeling Civiele Techniek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Toch ff voor de gein gekeken.

Opvallend dat een vaste lighrail-spoorbrug in Den Haag/Voorburg dat door ProRail beheerd wordt.
Hier rijden Haagse trams en Rotterdamse metro's eroverheen.

https://vaarweginformatie...#/geo/detail/BRIDGE/54622

Oh, ik zie dat de Omvalspoorbruggen in Amsterdam ook een uitzondering vormt (deze twee gezamenlijke trein- en metrospoorbruggen worden door ProRail beheerd).

[Voor 29% gewijzigd door MedionAkoya op 09-05-2021 18:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yodeluxe
evilution schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:54:
Voor zover ik weet bedient ProRail geen bruggen. Welke brug gaat het om?
Het gaat over de Gouwespoorbrug bij Alphen aan den Rijn.
Het nummer wat gepubliceerd is, heeft dus 9 cijfers. Ik was zelf al op onderzoek gegaan en was erachter gekomen dat het nummer veel leek op het nummer dat je kunt bellen voor de spoorbrug R.S.K.B. bij Leiden, waar het 9 cijferig nummer van Alphen eindigt met 14, eindigt het 10 cijferig nummer van die van Leiden 124. Je zou zeggen dat de 2 dus is weggevallen, maar helaas: ik belde de laatste keer dat nummer en toen bleek dat zij niets met de brug van Alphen deden.

Vlak naast de spoorbrug staat nota bene een bedieningscentrale die veel bruggen in die regio bedient, maar helaas valt de spoorbrug daar niet onder.
MedionAkoya schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:06:
Sommige bruggen gaan alleen 's nachts open. Bijv A10 Schinkel
Gelukkig gaat de brug waar ik het over heb meerdere keren per dag open :) Als tenminste gemeld is dat deze dus open moet. Moet ook wel, de spoorbrug is zo laag dat alleen het formaat sloep of kleiner er onder door kan.
MedionAkoya schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:24:
Toch ff voor de gein gekeken.

Opvallend dat een vaste lighrail-spoorbrug in Den Haag/Voorburg dat door ProRail beheerd wordt.
Hier rijden Haagse trams en Rotterdamse metro's eroverheen.

https://vaarweginformatie...#/geo/detail/BRIDGE/54622
Blijkbaar is die nooit overgedragen? Ik ken deze brug nog als een beweegbaar exemplaar, al moest die toen slechts zelden geopend worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
yodeluxe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Het gaat over de Gouwespoorbrug bij Alphen aan den Rijn.
Het nummer wat gepubliceerd is, heeft dus 9 cijfers. Ik was zelf al op onderzoek gegaan en was erachter gekomen dat het nummer veel leek op het nummer dat je kunt bellen voor de spoorbrug R.S.K.B. bij Leiden, waar het 9 cijferig nummer van Alphen eindigt met 14, eindigt het 10 cijferig nummer van die van Leiden 124. Je zou zeggen dat de 2 dus is weggevallen, maar helaas: ik belde de laatste keer dat nummer en toen bleek dat zij niets met de brug van Alphen deden.

Vlak naast de spoorbrug staat nota bene een bedieningscentrale die veel bruggen in die regio bedient, maar helaas valt de spoorbrug daar niet onder.

[...]

Gelukkig gaat de brug waar ik het over heb meerdere keren per dag open :) Als tenminste gemeld is dat deze dus open moet. Moet ook wel, de spoorbrug is zo laag dat alleen het formaat sloep of kleiner er onder door kan.

[...]

Blijkbaar is die nooit overgedragen? Ik ken deze brug nog als een beweegbaar exemplaar, al moest die toen slechts zelden geopend worden.
https://vaarweginformatie...#/geo/detail/BRIDGE/46356
Daar staat telefoonummer in. Heb je die geprobeerd?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yodeluxe
Heb je het aantal cijfers van dat nummer geteld? ;) Dat is dus het hele probleem. En ja, eigenwijs wel geprobeerd dus, maar zoals verwacht is met een 9 cijferig nummer geen contact te leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
yodeluxe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Heb je het aantal cijfers van dat nummer geteld? ;) Dat is dus het hele probleem. En ja, eigenwijs wel geprobeerd dus, maar zoals verwacht is met een 9 cijferig nummer geen contact te leggen.
Dan zou ik die vraag inschieten via het contactformulier van die website.

Het voordeel van overheidswebsites is dat er bij contactformulieren meestal *wel* een goede reactie terugkomt (na wat wachten) :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

I don't mind

yodeluxe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Al goochelende kom ik erop uit dat deze onder beheer van de provincie worden bediend. In Alphen a/d Rijn gaat dat via Bediencentrale Steekterpoort en daarvan is het telefoonnummer 070 441 7500.

Maar zoals ik het lees heb je die dus al geprobeerd?

[Voor 65% gewijzigd door Bastien op 09-05-2021 21:36. Reden: beter gezocht]

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:46
Op Navionics (wellicht bekend, de waterkaarten van Garmin) staat het volgende telefoonnummer bij de bruggen. Wellicht is 0172-471968 nog te proberen? Anders is een ANWB Wateralmanak deel 2 raadplegen? (Heb ik helaas niet in huis).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Probeer anders eens 0172-473093; gevonden via Google op http://bu130.nl/pmwiki/pm...anak.AmsterdamRotterdamVv

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
NS-reizigers die via de ov-chipkaartsite geld op hun ov-chipkaart willen zetten, hoeven niet meer langs een ophaalautomaat om dit saldo op te halen. Het extra saldo staat bij het inchecken meteen op de kaart.

De ov-chipkaartsite noemt de nieuwe functie Check-in & Haal op. Voorheen moesten NS-reizigers die via de site hun saldo wilden opladen, dit nieuwe saldo ophalen bij een ophaalautomaat. Deze automaten staan op treinstations, maar bijvoorbeeld ook in veel supermarkten. Vanaf maandag hoeven NS-reizigers dit echter niet meer te doen, maar is een keer inchecken genoeg.

Het is niet duidelijk waarom deze functie alleen voor NS-reizigers geldt. De ov-chipkaart heeft in Nederland geen lang leven meer. In 2023 moet deze chipkaart uitgefaseerd zijn en moeten reizigers met bijvoorbeeld bankpassen of smartphones kunnen inchecken.
Aldus de FP: nieuws: NS-reizigers hoeven na online bestellen van ov-saldo niet meer langs ...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yodeluxe
Bastien schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:13:
[...]

Al goochelende kom ik erop uit dat deze onder beheer van de provincie worden bediend. In Alphen a/d Rijn gaat dat via Bediencentrale Steekterpoort en daarvan is het telefoonnummer 070 441 7500.

Maar zoals ik het lees heb je die dus al geprobeerd?
Inderdaad, dat nummer stond ook in de almanak maar als ik bel hoor ik dat zij helemaal niet die bediening verzorgen. Gelukkig is het wel een paar keer gelukt dat zij dan toch gingen zoeken en zo de vraag door konden zetten, maar ze hadden helaas niet het nummer direct paraat om aan mij door te geven (en geen tijd om aan de telefoon te blijven hangen natuurlijk, wat begrijpelijk is omdat ze best wel wat objecten bedienen).
Martijn-HK schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:39:
Op Navionics (wellicht bekend, de waterkaarten van Garmin) staat het volgende telefoonnummer bij de bruggen. Wellicht is 0172-471968 nog te proberen? Anders is een ANWB Wateralmanak deel 2 raadplegen? (Heb ik helaas niet in huis).

[Afbeelding]
Dat nummer is zo te zien op basis van het Wikiartikel aangehaald door Heroic_Nonsense wel van de oude situatie, omdat deze alleen de hefbrug Gouwsluis bedoeld was. Maar ik kan het hoe dan ook wel proberen, ik schrijf deze voor de zekerheid op!
Mooi gevonden! Ook dat nummer schrijf ik op!
ANdrode schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:24:
[...]

Dan zou ik die vraag inschieten via het contactformulier van die website.

Het voordeel van overheidswebsites is dat er bij contactformulieren meestal *wel* een goede reactie terugkomt (na wat wachten) :)
Dat ga ik waarschijnlijk dan ook wel proberen als het andere niet lukt. Het is alleen zo bijzonder om dan via een andere partij (Rijkswaterstaat) een nummer te vragen dat ProRail naar mijn idee zo uit de mouw zou kunnen schudden |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
https://www.treinreiziger...straks-ook-naar-warschau/

Binnenkort van Oostende via Amsterdam naar Warschau?

• ArcticWolf
Ik zag net een mat64 langskomen bij Overvecht :o dacht dat ze allemaal gesloopt waren of dat ze al bezig waren met restaureren voor de museum fase

• Pizzaman
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

yodeluxe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:25:
[...]

Inderdaad, dat nummer stond ook in de almanak maar als ik bel hoor ik dat zij helemaal niet die bediening verzorgen. Gelukkig is het wel een paar keer gelukt dat zij dan toch gingen zoeken en zo de vraag door konden zetten, maar ze hadden helaas niet het nummer direct paraat om aan mij door te geven (en geen tijd om aan de telefoon te blijven hangen natuurlijk, wat begrijpelijk is omdat ze best wel wat objecten bedienen).

[...]

Dat nummer is zo te zien op basis van het Wikiartikel aangehaald door Heroic_Nonsense wel van de oude situatie, omdat deze alleen de hefbrug Gouwsluis bedoeld was. Maar ik kan het hoe dan ook wel proberen, ik schrijf deze voor de zekerheid op!

[...]

Mooi gevonden! Ook dat nummer schrijf ik op!

[...]

Dat ga ik waarschijnlijk dan ook wel proberen als het andere niet lukt. Het is alleen zo bijzonder om dan via een andere partij (Rijkswaterstaat) een nummer te vragen dat ProRail naar mijn idee zo uit de mouw zou kunnen schudden |:(
Als je een cijfer mist, neem ik aan dat het het laatste cijfer is. Dan heb je toch in maximaal 10 pogingen alle combi’s geprobeerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:45

Entity

9000rpm

ArcticWolf schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:29:
Ik zag net een mat64 langskomen bij Overvecht :o dacht dat ze allemaal gesloopt waren of dat ze al bezig waren met restaureren voor de museum fase
Ik vermoed dat dat de Plan U is van Stichting 2454 Crew, die gaat begin deze avond van Amersfoort naar Roosendaal.

Xbox One (Forza Horizon 4): EntityNL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

I don't mind

Ik weet niet in welke tijdzone NS zit, maar als er werkzaamheden zijn tussen Enschede en Almelo vanaf 20.40 uur vanavond, waarom wordt dan de 7000 serie tussen die plaatsen zonder enige vorm van (voor)aankondiging nu al niet meer gereden... Staat niet eens meer in de dienstregeling. Gepruts.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
-

[Voor 100% gewijzigd door Luke! op 15-05-2021 12:11]

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Topicstarter
Hoe staat het er eigenlijk voor met SGMm treinstel 2993? Die is toch onderdeel van TTC?

Ik zag pas dat deze op 10 mei een dagje in de 5000 en 5100 (SPR Den Haag - Dordrecht) ingezet werd nadat deze een een half jaar niet in dienst is geweest. Weet @Luke! er misschien iets meer van?

Edit: Het TTC (Trein Test Centrum) dus, dan heeft hij er niks mee te maken.
Maar goed, who knows weet hij wel iets? :P

[Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 15-05-2021 14:34]

Waar ga je heen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
'Hij' groet u. Geen verstand van vlaflips behalve dat ze interessante Ersatzteilspender zijn, maar dat TTC-stel is volgens mij alweer even in de rijdende dienst te vinden en heeft geen bijzondere status meer. Op somda is er vast iets over te vinden.

[Voor 3% gewijzigd door Luke! op 15-05-2021 18:32]

• William_H
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 07-06 17:51
Meer mensen problemen met de NS app en inloggen op je account?
Via de website lukt het wel weer, maar in de app nog steeds geen transactie-overzichten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
William_H schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:06:
Meer mensen problemen met de NS app en inloggen op je account?
Via de website lukt het wel weer, maar in de app nog steeds geen transactie-overzichten.
Het weergeven van de transactieoverzichten in de app werkt bij mij ook al enige tijd niet. Daarnaast moet ik sinds vandaag (?) telkens opnieuw inloggen. Kortom, herkenbaar en irritant probleem.

Op het NS community-forum loopt ook een topic over dit onderwerp, hoewel de oplossing van cache legen ook mij niet helpt. Link: https://community.ns.nl/m...ichtbaar-in-mijn-ns-68509

[Voor 3% gewijzigd door Eix op 15-05-2021 22:03]

• EDIT
Ik heb er zelf geen problemen mee hier (net even gekeken), maar als er problemen zijn met de app, stuur dan even een mailtje naar de appontwikkelaars. Hoe meer mensen dat doen, hoe duidelijker het is dat er een issue speelt.

• William_H
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 07-06 17:51
Eix schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:02:
[...]

Het weergeven van de transactieoverzichten in de app werkt bij mij ook al enige tijd niet. Daarnaast moet ik sinds vandaag (?) telkens opnieuw inloggen. Kortom, herkenbaar en irritant probleem.

Op het NS community-forum loopt ook een topic over dit onderwerp, hoewel de oplossing van cache legen ook mij niet helpt. Link: https://community.ns.nl/m...ichtbaar-in-mijn-ns-68509
Ik was ook ineens uitgelogd. Is vrij recent een probleem. Ik lees in je link ook dat het geen Android of iOS specifiek probleem is. Ik vermoed dat het een API koppelingsprobleem is tussen de app en de database met reishistorie.
Daarnaast waren er vandaag ook problemen met inloggen via de website. Gaat niet helemaal lekker met de IT van de NS 😅

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 08:19
yodeluxe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:44:
Weet iemand wie verantwoordelijk is voor het openen van spoorbruggen?

[...] De enige manier voor me om bediening aan te vragen is door te bellen, alleen blijkt het telefoonnummer niet compleet te zijn (9 cijferig nummer in plaats van de normale 10).
Long shot maar: Kan het zijn dat dat een prehistorisch telefoonnummer van voor 10 oktober 1995 is? :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22-06 16:41
Een gedeelte van station Apeldoorn staat op instorten na een plofkraak. Is net naast de poortjes, dus zal wel goed op beeld zijn.

[Voor 11% gewijzigd door Slaut op 17-05-2021 09:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:10

BazzH

Kei-goed...

Slaut schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:22:
Een gedeelte van station Apeldoorn staat op instorten na een plofkraak. Is net naast de poortjes, dus zal wel goed op beeld zijn.
Was om 3 uur 's nachts las ik. Dat probleem was toch opgelost door alle pinautomaten 's nachts uit te schakelen? Kan me nog herinneren dat ik, in het tijdperk dat ik nog op kantoor werkte en voor 7 uur meestal wel aanwezig was, nooit alvast even kon pinnen voor ik ging werken. Alle pinautomaten stonden uit tot 7 uur. Ook waar ik altijd de trein pakte kon je voor 7 uur niet pinnen, om plofkraken tegen te gaan.

Of zouden de krakers dit nu voortaan omzeilen door eerst de hele automaat uit de muur te blazen en daarna "vanaf de achterkant" de automaat open te blazen? Ze hadden het over 2 knallen: 1 om de automaat en de gevel van elkaar te scheiden en daarna een kleine meer gecontroleerde knal om het ding te openen?

Ik kan wel raden wat er op beeld staat: 2 onherkenbare mensen in het zwart met afgedekt gezicht en een gestolen scooter.

[Voor 5% gewijzigd door BazzH op 17-05-2021 09:48]

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yodeluxe
Pizzaman schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:37:
[...]

Als je een cijfer mist, neem ik aan dat het het laatste cijfer is. Dan heb je toch in maximaal 10 pogingen alle combi’s geprobeerd?
Dat hoeft zeker niet het laatste cijfer te zijn, tot nu toe was de beste aanwijzing dat het hetzelfde nummer zou kunnen zijn als van BC De Waard. Als dat zo zou zijn, dan mist het negende cijfer. Alleen werd door De Waard gezegd dat ze niet de brug van Alphen bedienen. En om nu 10 willekeurige mensen lastig te vallen met de vraag of ze de spoorbrug willen openen lijkt me wat overdreven.
Bacchus schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:08:
[...]

Long shot maar: Kan het zijn dat dat een prehistorisch telefoonnummer van voor 10 oktober 1995 is? :X
Dat is een goede! Alleen is het netnummer dat van Leiden dus ik denk niet dat pre 1995 Leiden opgebeld moest worden om een brug in Alphen te bedienen :) In ieder geval gaat de zoektocht verder, ik heb al twee nummers gekregen en die ga ik de volgende keer proberen in de hoop dat een van die twee het nog doet. Eentje lijkt in ieder geval het oude nummer van hefbrug Gouwsluis te zijn uit de tijd dat daar nog een brugwachter op zat. Voordat de bediening overging naar BC Steekterpoort werd zo te zien de spoorbrug ook vanaf Gouwsluis bediend. Misschien is dat nummer toen wel gebleven voor alleen de spoorbrug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fenway
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Voor zover ik weet wordt de spoorbrug daar ook vanuit BC Steekterpoort bediend. Maar het is al een paar jaar terug dat ik daar binnen ben geweest dus dat moet ik voor de zekerheid even intern navragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

yodeluxe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Dat is een goede! Alleen is het netnummer dat van Leiden dus ik denk niet dat pre 1995 Leiden opgebeld moest worden om een brug in Alphen te bedienen :)
Het is te proberen natuurlijk. Het decibelnummer moet dan 071 5 522714 zijn.

Open Source landkaart

• wildhagen
  • Niet online
De Nederlandse Spoorwegen (NS) sluiten tijdelijk 28 van de 67 geldautomaten die op een station aanwezig zijn, meldt de vervoerder. De NS heeft hiertoe besloten na de plofkraak die maandag schade heeft aangericht aan het stationsgebouw van Apeldoorn.

De NS wil volgende plofkraken zien te voorkomen. "We zijn enorm geschrokken van wat er in Apeldoorn is gebeurd", aldus Anneke de Vries, binnen de Raad van Bestuur van NS verantwoordelijk voor stations. "De ravage is groot. Met extra maatregelen, waaronder deze tijdelijke sluiting, doen we er alles aan om een volgende plofkraak bij een station te voorkomen."

De meeste van de geldautomaten die sluiten zitten aan de buitenzijde van het stationsgebouw. Een enkele zit volgens de NS op een andere plek waar het moeilijker is om toezicht te houden.

Op veel stations blijft het voor reizigers mogelijk om een automaat binnen het stationsgebouw te gebruiken. NS en GWK Travelex doen per gesloten automaat onderzoek wanneer en of het weer mogelijk is om die te openen.

De NS nam in januari het besluit om de vier geldwisselautomaten in stations weg te halen. Dat was in reactie op een plofkraak in Lelystad.
Bron: NS sluit uit voorzorg tijdelijk 28 geldautomaten op stations

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 07-06 11:11

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• ArcticWolf
Definitief besluit wordt pas na de zomer genomen waarschijnlijk. Maar goed, wel goed nieuws idd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ProRail wil miljarden euro’s erbij om het 7.000 km lange Nederlandse spoor grondig te moderniseren. Met het geld moeten er tientallen stations bij komen of fors worden verbeterd. Ook wil de spoorbeheerder investeren in zelf-rijdende treinen en nieuwe spoorverbindingen, zoals een Lelylijn naar het Noorden.

In een brief die vrijdag bij informateur Mariëtte Hamer op de mat valt schrijft ProRail dat het spoor zo druk bereden wordt, dat het aantal treinen en reizigers alleen met forse nieuwe investeringen kan groeien. Weliswaar waren de treinen door corona afgelopen jaar leeg, inmiddels keren veel reizigers alweer terug.

Meer concreet zijn er miljarden euro’s of nog meer nodig, stelt Voppen. De ProRail-baas wijst op de honderdduizenden woningen die vrijwel alle politieke partijen willen bouwen om de woningnood aan te pakken. ,,Dat kan alleen met meer en beter spoor: Met goede ov-verbindingen hoef je die woningen niet enkel rond de grote steden neer te zetten, maar kun je dat ook in het noorden en het oosten van het land doen.” Tot 2040 zal het aantal reizigers met 30-40 procent groeien, stellen experts.

In gebieden waar veel nieuwe woningen staan ingetekend, wil ProRail daarom nieuwe stations realiseren. Zo onderzoekt ProRail op de lijn Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Leiden de haalbaarheid van een station Dordrecht Leerpark, Dordrecht Amstelwijck, Rotterdam Van Nelle, Schiedam Kethel en Rijswijk Buiten. Tientallen andere bestaande stations worden opgeknapt. De stationsgebieden van Den Bosch, Eindhoven en Nijmegen hebben met name dringend een upgrade nodig, terwijl ook Rotterdam, Den Haag en Amsterdam op de schop gaan.
Bron, en meer info: ProRail: miljarden euro’s extra nodig voor het spoor en nieuwe stations

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
De stationsgebieden van Den Bosch, Eindhoven en Nijmegen hebben met name dringend een upgrade nodig, terwijl ook Rotterdam, Den Haag en Amsterdam op de schop gaan.
Gaan Rotterdam en Den Haag weer op de schop?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-06 10:28
Wat is momenteel het probleem voor Eindhoven Centraal en 's-Hertogenbosch? Vooral Eindhoven C is pas net vorig jaar erg vernieuwd met een nieuwe brede reizigerstunnel. Ik zie ook niet hoe ze nog een extra perron voor het treinverkeer kunnen inpassen binnen de bebouwing daar.

En wat zijn de plannen in België momenteel? Houden ze daar nog vast aan 3000V, of gaan zij langzaam aan overstappen op 25Kv? Veel lijnen naar Luxemburg zijn inmiddels al 25Kv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arator
cazzer22 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:36:
En wat zijn de plannen in België momenteel? Houden ze daar nog vast aan 3000V, of gaan zij langzaam aan overstappen op 25Kv? Veel lijnen naar Luxemburg zijn inmiddels al 25Kv.
De HSL zijn bij ons uitgerust met 25kV, Rivage-Gouvy en de Athus-Maaslijn. Rivage-Gouvy is op vraag van Luxemburg, en met Europees geld, vernieuwd. Ik peins dat Infrabel gewoon daar 25kV heeft gehangen als test.
De Athus-Maaslijn maakt deel uit van een Europese goederencorridor. 3kV was te weinig om die zware gusten door de Ardennen te krijgen.

Er zijn de laatste jaren nog elektrificatiewerken geweest tussen Herentals, Mol, Neerpelt en Hasselt. Is gewoon uitgevoerd op 3kV. Dus ik denk dat zolang het niet nodig is om te upgraden, wij op 3kV zullen blijven.
Wij moeten ook een beetje op onze centjes letten, onze grootste melkkoe klant zit ook niet in de beste papieren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Als ProRail ook in en rond Amsterdam plannen heeft, dan raad ik ze aan om de gemeente Amsterdam mee te nemen in hun plannen. Want daar hebben ze plannen om een metrolijn vanuit Amsterdam Zuid via Schiphol naar Hoofddorp door te trekken. En ook bij doortrekken van metrolijn vanaf Isolatorweg naar Amsterdam Centraal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
handoff schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:35:
[...]

[...]

Gaan Rotterdam en Den Haag weer op de schop?
Nee, Rotterdam Lombardijen - Rotterdam Stadion, Rotterdam Noord Goederen en een deel van de westzijde (PHS) gaan op de schop.

Den Haag gaat voorlopig nog eenmalig op de schop aankomende jaren.
MedionAkoya schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:20:
Als ProRail ook in en rond Amsterdam plannen heeft, dan raad ik ze aan om de gemeente Amsterdam mee te nemen in hun plannen. Want daar hebben ze plannen om een metrolijn vanuit Amsterdam Zuid via Schiphol naar Hoofddorp door te trekken. En ook bij doortrekken van metrolijn vanaf Isolatorweg naar Amsterdam Centraal.
Wij zijn daarbij aangehaakt ja ;)

Maar waarschijnlijk hebben we het dan over 2035 ~ 2037 (is de planning op het moment).

[Voor 50% gewijzigd door ArcticWolf op 21-05-2021 11:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:53
ArcticWolf schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Nee, Rotterdam Lombardijen - Rotterdam Stadion, Rotterdam Noord Goederen en een deel van de westzijde (PHS) gaan op de schop.

[...]
Wat gaat er op Rotterdam Noord Goederen gebeuren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
KNed schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Wat gaat er op Rotterdam Noord Goederen gebeuren?
Wordt her ontwikkelt en een deel van de opstel capaciteit op Rotterdam gaat dan daar heen (in ieder geval is de wens).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:53
ArcticWolf schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:22:
[...]

Wordt her ontwikkelt en een deel van de opstel capaciteit op Rotterdam gaat dan daar heen (in ieder geval is de wens).
OK, interessant. Zou dat betekenen dat er op CS sporen verdwijnen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

ArcticWolf schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:07:
[...]

[...]

Wij zijn daarbij aangehaakt ja ;)

Maar waarschijnlijk hebben we het dan over 2035 ~ 2037 (is de planning op het moment).
2035 ~ 2037 .... hier staat dat de metrolijn naar Hoofddorp in 2032 opgeleverd is. I'm confused. :o

Oh, wacht. Men verwacht dat de Zuidasdok ongeveer tussen 2032-2036 klaar is... Precies het stuk waar ook de metro's van GVB rijden. :'(

[Voor 15% gewijzigd door MedionAkoya op 21-05-2021 16:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22-06 07:57

sus

is druk :+

En inmiddels ook aangekomen:

https://nos.nl/l/2382171

Wat ik me afvraag - zoveel kennis heb ik niet van dit spul - is deze OBB loc geschikt om in 1x door te rijden, of moet er toch ergens nog een locwissel plaatsvinden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

sus schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:03:
En inmiddels ook aangekomen:

https://nos.nl/l/2382171

Wat ik me afvraag - zoveel kennis heb ik niet van dit spul - is deze OBB loc geschikt om in 1x door te rijden, of moet er toch ergens nog een locwissel plaatsvinden?
Nee, de afgebeelde lok in Oostenrijk is een ES64 U2-tweesysteemlok (15kV en 25kV) uit de 1116-reeks, en is tot in Duitsland toegelaten. OBB beschikt overigens wel over een familieilied van deze lok die in theorie in Nederland zou kunnen rijden (de Rh 1293; een Vectron) maar of men dat ook gaat doen durf ik niet te zeggen.

Momenteel moet er dus ergens in Duitsland een lokwissel plaatsvinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
Er vindt een locwissel in Keulen plaats. Daar wordt de loc omgewisseld voor een NS Vectron.
Het andere treindeel rijdt verder naar Brussel (het is een gecombineerde nachttrein).

[Voor 8% gewijzigd door EDIT op 25-05-2021 12:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:40:
Er vindt een locwissel in Keulen plaats. Daar wordt de loc omgewisseld voor een NS Vectron.
Het andere treindeel rijdt verder naar Brussel (het is een gecombineerde nachttrein).
Rijdt die lok in België dan volledig onder 25kV & ETCS? Of is het stiekem een 1216 (of 1293) en staat er een verkeerde lok op de persfoto?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
Volgens mij is er bij de Belgische grens nog een locwissel voor een Belgische nep-Vectron.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
EDIT schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:18:
Volgens mij is er bij de Belgische grens nog een locwissel voor een Belgische nep-Vectron.
Als NMBS die sleeploc levert, is het al geen Vectron, die hebben ze bij mijn weten niet.
De type 18 is ook een siemens-loc, maar dan gebaseerd op het Taurus-platform.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
Dat zeg ik: nep-Vectron :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-06 10:28
de locwissel zal plaatsvinden in Aken neem ik aan?

Lees overigens ook dat er een stel andere vervoerders de 6,7 miljoen euro subsidie vanuit Nederland voor deze nachttrein niet wettig vinden omdat hij niet aanbesteed is, maar onderhands gegund is aan de NS. https://www.treinreiziger...chttrein-vooralsnog-niet/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik de dienstregeling goed interpreteer zal het voorste deel, waarschijnlijk met de lok uit Wenen, direkt doorgaan naar Aken en daar een lokwissel doen en het achterste deel krijgt de Nederlandse Vectron.
Maar 3 minuten stoppen in Aken West om het achterste deel los te koppelen en een remproef te doen vind ik wel krap.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arator
cazzer22 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:54:
de locwissel zal plaatsvinden in Aken neem ik aan?

Lees overigens ook dat er een stel andere vervoerders de 6,7 miljoen euro subsidie vanuit Nederland voor deze nachttrein niet wettig vinden omdat hij niet aanbesteed is, maar onderhands gegund is aan de NS. https://www.treinreiziger...chttrein-vooralsnog-niet/
Op basis van dit artikel, vind ik het een rare redenering van AllRail en Flixbus. Een firma (ÖBB in dit geval) komt met een product, en zoekt samenwerking met een lokale producent (NS). Die lokale producent vraagt hiervoor subsidies en krijgt die.

Als ik andere artikels lees over dit onderwerp, vinden AllRail en Flixbus het eigenlijk niet eerlijk omdat zij niet op die sporen mogen rijden, en ÖBB zou dit ineens wel mogen doen. Maar volgens mij heeft ÖBB net daarom voor NS gekozen, omdat zij wel op die sporen mogen rijden? Ik vind, als Belg zijnde, het hele systeem qua concessies toch maar een raar systeem :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het heeft weinig met een concessie te maken maar wel met wie op het spoor mag rijden. De ÖBB is geen toegelaten vervoerder dus die mag volgens de regels de trein niet rijden.
Dat heb je in België ook. ÖBB mag niet naar Brussel rijden, NMBS wel.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Maasluip schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:59:
Het heeft weinig met een concessie te maken maar wel met wie op het spoor mag rijden. De ÖBB is geen toegelaten vervoerder dus die mag volgens de regels de trein niet rijden.
Dat heb je in België ook. ÖBB mag niet naar Brussel rijden, NMBS wel.
Ik ging vooral verder op dit artikel, waar men toch spreekt over een concessie voor het hoofdrailnetwerk. Begrijp ik het dan goed dat ik dit eerder moet lezen als een toelating tot het net?

Volgens de netverklaring van Infrabel, zou naar mijn inziens ÖBB in België mogen rijden (mits de nodige aanvragen). Vooral puntje 3 bij de voorwaarden is belangrijk. Dit stond er volgens mij vroeger niet. Het staat zo alleszins niet in de oorspronkelijke wetteksten. Vroeger reeds Thalys bijvoorbeeld ook onder de licentie van NMBS, maar sinds een paar jaar rijden zij ook onder eigen licentie.
2.2.2 Voorwaarden om toegang te verkrijgen tot de infrastructuur
Hebben toegang tot de spoorweginfrastructuur onder eerlijke, niet-discriminerende en transparante voorwaarden:
  • de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen voor de exploitatie van al haar vervoersactiviteiten. Dit recht omvat de toegang tot infrastructuur die zee-en binnenhavens verbindt, en andere in bijlage 1, punt 2 van de Spoorcodex bedoelde dienstvoorzieningen, alsmede tot infrastructuur die meer dan één eindgebruiker bedient of kan bedienen
  • elke spoorwegonderneming die gevestigd is in een lidstaat van de Europese Unie voor de exploitatie van elk type van goederenvervoersdiensten. Dit recht omvat de toegang tot infrastructuur die zee-en binnenhavens verbindt, en andere in bijlage 1, punt 2van de Spoorcodex bedoelde dienstvoorzieningen, alsmede tot infrastructuur die meer dan één eindgebruiker bedient of kan bedienen
  • elke spoorwegonderneming die gevestigd is in een lidstaat van de Europese Unie voor de exploitatie van reizigersvervoersdiensten. Dit recht omvat de toegang tot infrastructuur die de in bijlage 1, punt 2 van de Spoorcodex bedoelde dienstvoorzieningen verbindt
  • elke toeristische onderneming die ritten verricht voor toeristische doeleinden met historisch materieel en daartoe erkend is
Om toegang te hebben tot de spoorweginfrastructuur moet een spoorwegonderneming in het bezit zijn van:
  • een vergunning die bestemd is voor het type diensten dat ze aanbiedt, afgeleverd door de bevoegde overheid van een lidstaat van de Europese Unie (zie punt 2.2.3)
  • een uniek veiligheidscertificaat (zie punt 2.2.4)
  • beschikbare spoorweginfrastructuurcapaciteit,toegekend door de infrastructuurbeheerder of door de Corridor One-StopShopin naam van de infrastructuurbeheerder (zie hoofdstuk 4) of aangeduid zijn door een kandidaat-niet-spoorwegonderneming om diens spoorwegcapaciteit te gebruiken (zie punt 2.3.2)
  • een dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid (zie punt 2.2.5)
2.2.3 Vergunning
Om erkend te worden als spoorwegonderneming en om toegang te hebben tot de infrastructuur, moet men in het bezit zijn van een vergunning van spoorwegonderneming. Elke onderneming die een exploitatiezetel in België heeft, heeft het recht een vergunning aan te vragen bij de desbetreffende minister (zie punt 1.8.4). Deze vergunning is onoverdraagbaar en beschrijft het type diensten waarvoor ze geldig is. Ze is van toepassing op het gehele grondgebied van de Europese Unie.
Ik vermoed dat als een Belgische vergunning geldig is in gans Europa, een Oostenrijkse vergunning ook wel zal gelden in België.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Je kunt overal een vergunning aanvragen. Waar het om gaat is dat er een subsidie is aangeboden aan de staatsvervoerder terwijl andere vervoerders deze subsidie niet aangeboden kregen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• MedionAkoya

MedionAkoya

Alleen de kop is geel gemaakt. de blauwe baan boven op de het treinstel heb ze blauw gehouden.
Oh, wacht deze heeft geen NS-logo |:(

https://www.treinenweb.nl...an-sng-sprinters-aan.html

[Voor 55% gewijzigd door MedionAkoya op 26-05-2021 10:34]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Mag je hier ook nieuws over metro's en tram delen?

Zoveelste ontsporing van de Utrechtse sneltram... (door een aanrijding).
16 maart 2021 Utrecht: Laan van Maarschalkerweerd
17 april 2021 Nieuwegein: Koekoekslaan bij het St. Antonius Ziekenhuis
26 mei 2021 Nieuwegein: halte Doorslag

https://www.rtvutrecht.nl...-na-botsing-met-auto.html

[Voor 37% gewijzigd door MedionAkoya op 26-05-2021 10:42]

• LordSinclair
  • Nu online
Wel jammer dat ze net een andere geeltint gebruiken als op de zijkant van de trein. Verder was de regel van 1 m2 wit vlak een aantal jaren geleden er niet voor niks.

Al lijkt het met trams geen invloed te hebben :X

[Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 26-05-2021 10:45]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• LordSinclair
  • Nu online
De NS wil de maatregel invoeren omdat het meenemen van fietsen in de trein in de top-5 klachten van reizigers staat over zaken die zich in de trein afspelen. “Het zorgt onder andere voor problemen bij het in- en uitstappen, wat kan leiden tot ongemak en hinder. In de zomermaanden krijgen we doorgaans veel meldingen binnen van onze conducteurs over overlast door een te grote hoeveelheid fietsen.” De NS vraagt reizigers sinds vorig jaar zomer al hun fiets vrijwillig aan te melden.

Het is de bedoeling de verplichte fietsreservering vanaf 10 juli in te voeren en in ieder geval tot 30 september te laten lopen. Het fietskaartje is tijdens de pilotperiode wel 25 procent goedkoper dan normaal.
Ik snap de weerstand, maar ik zie altijd heel erg op om met de fiets met de trein te gaan omdat er tegenwoordig amper plek voor is in de trein. Als ik door te reserveren wel gegarandeerd plek heb voor de fiets maakt het wel een stuk aantrekkelijker om de fiets mee te nemen in de trein.

Maar met elke renovatie van materieel wordt het aantal fietsplekken gehalveerd en daarna gaat de NS klagen dat het uit te hand loopt 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 08:19
@LordSinclair Reserveren vind ik best logisch maar dan moet het reserveringssysteem wel werken. Een paar weken geleden had ik een week voor de reis een plek gereserveerd en bevestiging gekregen. Dus koop ik vast een fietskaartje. Wordt na twee dagen die reservering geannuleerd vanwege drukte.. Kan ik heel de molen in om mijn fietskaartje terug te krijgen en alternatief vervoer te zoeken. (Trein eerder was geen optie want spits, risico op een trein later zou ik mijn aansluiting missen.)

Dus ik ben het met je eens dat NS niet echt gastvrij lijkt naar fietsers. Méér fietsplaatsen en meer duidelijkheid over waar die gaan zijn langs het perron, bijvoorbeeld in de reisplanner, lijkt me een beter idee.

Van de andere kant moet ik ook zeggen dat fietsen er de laatste jaren ook niet praktischer of compacter op worden. De ebike van mijn vriendin is echt een lomp bakbeest waar je niet blij van wordt die een trein in te tillen.
Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True