Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:22
Het idee wat ik heb is dat ProRail inderdaad het hele net naar L2 wil brengen, en daarbij ook gelijk alle interlockings wil moderniseren en centraliseren. Dat maakt alles zo'n groot project wat miljarden moet kosten.

De Noordelijke Nevenlijnen naar L1 brengen met bestaande interlocking is volgens mij inderdaad gemakkelijk, omdat het allebei simpelweg MA's doorgeeft. Maar ik heb het idee dat ze dat dus ook naar L2 willen brengen. Volgens mij zelfs als een van de eerste lijnen (na Kijfhoek-Roosendaal, om van ATB-NG af te komen). Op zich geen gek idee voor de toekomst, toch? Scheelt je wel een hoopje baanapparatuur.

Volgens mij is België bijvoorbeeld vooral gevorderd met de uitrol van L1.

En inderdaad liever dual-signalling in de treinen dan langs de baan, omdat je anders een hoop extra dingen nodig hebt zoals seinen, scheidingslassen, en mogelijk stoorstromen met ATB etc. Daarom is er nu ook een STM-ATB ontwikkeld: https://ertms-nl.nl/dossiers/stm-atbeg/default.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJnte schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:00:
Dual signalling kost pas knaken.
Ik kan me niet indenken dat je van dual signalling spreekt als je de aankondigingsbalise van ERTMS een eind opschuift in het ATB gebied.
Het probleem is de gedachtegang dat het 100% gescheiden moet zijn. Daar moet je van afstappen. Er is geen enkel probleem om een ERTMS balise al een kilometer voor de omschakeling ATB-ERTMS neer te leggen zodat de trein kan inbellen in het RBC en zijn MA kan halen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:02
Maasluip schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:50:
[...]
Er is geen enkel probleem om een ERTMS balise al een kilometer voor de omschakeling ATB-ERTMS neer te leggen zodat de trein kan inbellen in het RBC en zijn MA kan halen.
Thalys en Benelux krijgen in Antwerpen-Centraal richting Nederland al de uitnodiging om in te loggen. Ter hoogte van Antwerpen-Luchtbal zouden ze dan al de eerste gegevens binnenkrijgen. Op dat moment rijden ze nog altijd op een klassieke lijn met laterale seininrichting, met ETCS L1.

Vooral het treinongeluk in Buizingen en het onderzoeksrapport nadien heeft bij ons voor een snelle uitrol van ETCS gezorgd. Eerst TBL1+ als tussenfase, dat ook al gebruikt maakt van de eurobalises.
Ondertussen zijn er ook al testen geweest om L2 te gebruiken op lijnen met laterale seininrichting. En die testen zijn blijkbaar goed verlopen, want volgende week beginnen de kabelwerken om L2 uit te rollen op lijn 15 tussen Herentals en Lier, toch vooral een lijn om enkele regiosteden uit de "boerenkempen" te verbinden met Antwerpen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gottardo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-10 20:36
Een bijzonder ongeval in Denemarken: https://www.nordpresse.de...ehrer-schwer-eingeklemmt/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VG4nkSsxiTHUc32B7QCqCNvOqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYuRHJqZXTB1KlKNjsh5H0co.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:26:
Het idee wat ik heb is dat ProRail inderdaad het hele net naar L2 wil brengen, en daarbij ook gelijk alle interlockings wil moderniseren en centraliseren. Dat maakt alles zo'n groot project wat miljarden moet kosten.

De Noordelijke Nevenlijnen naar L1 brengen met bestaande interlocking is volgens mij inderdaad gemakkelijk, omdat het allebei simpelweg MA's doorgeeft. Maar ik heb het idee dat ze dat dus ook naar L2 willen brengen. Volgens mij zelfs als een van de eerste lijnen (na Kijfhoek-Roosendaal, om van ATB-NG af te komen). Op zich geen gek idee voor de toekomst, toch? Scheelt je wel een hoopje baanapparatuur.

Volgens mij is België bijvoorbeeld vooral gevorderd met de uitrol van L1.

En inderdaad liever dual-signalling in de treinen dan langs de baan, omdat je anders een hoop extra dingen nodig hebt zoals seinen, scheidingslassen, en mogelijk stoorstromen met ATB etc. Daarom is er nu ook een STM-ATB ontwikkeld: https://ertms-nl.nl/dossiers/stm-atbeg/default.aspx
We gaan idd geen L1 meer bouwen, doel is om L2 baseline 3 uit te gaan rollen. EKB is het eerste contract en dan ATB eruit. Noordelijke Nevenlijnen hebben we geprobeerd, maar daar is iets mis gegaan (ik heb echt geen idee wat) dus die komt helaas pas later.

De meeste treinen die in Nederland rijden en ERTMS hebben, ondersteunen al dual signalling. Als de trein niet uitgesloten wordt door de RBC dan kan hij gewoon inbellen en krijgt hij de MA via het RBC en hoef je niet op seinen te rijden (al kan het natuurlijk wel).
Als de trein wel uitgesloten wordt door het RBC blijft hij gewoon onder ATB door rijden. Maar 2 systemen in de lucht houden is duur en niet gewenst.

Maar goed, de aanmeld balises mogen contractueel niet verplaatst worden. Dus je kan het stom vinden maar dan moet je echt gaan klagen bij Infraspeed en RWS.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-10 10:18
Holy moly :o Daar is echt wat verkeerd gecommuniceerd. Dat lijkt me niet mogelijk met 40km/h, maar misschien zit er een zware last achter die alles doorgedrukt heeft.
Btw is niet in DK gebeurd maar in Duitsland.
ArcticWolf schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:02:
[...]

We gaan idd geen L1 meer bouwen, doel is om L2 baseline 3 uit te gaan rollen. EKB is het eerste contract en dan ATB eruit. Noordelijke Nevenlijnen hebben we geprobeerd, maar daar is iets mis gegaan (ik heb echt geen idee wat) dus die komt helaas pas later.

De meeste treinen die in Nederland rijden en ERTMS hebben, ondersteunen al dual signalling. Als de trein niet uitgesloten wordt door de RBC dan kan hij gewoon inbellen en krijgt hij de MA via het RBC en hoef je niet op seinen te rijden (al kan het natuurlijk wel).
Als de trein wel uitgesloten wordt door het RBC blijft hij gewoon onder ATB door rijden. Maar 2 systemen in de lucht houden is duur en niet gewenst.

Maar goed, de aanmeld balises mogen contractueel niet verplaatst worden. Dus je kan het stom vinden maar dan moet je echt gaan klagen bij Infraspeed en RWS.
Ik heb niet goed begrepen waarom de noordelijke nevenlijnen nooit in enig serieus plan terrecht zijn gekomen voor de ERTMS uitrol. Misschien omdat het geen NS gebied is, of omdat misschien de investering in ERTMS aldaar nog geen solide business case heeft (immers er is redelijk "modern" ATB-NG daar wat ook opzichzelf een soort L1 is). Maar het zou een prima proeftuin zijn voor het idee van ProRail om voor L3 Hybride te gaan. Vaste treinsetjes enzo.

Ik denk overigens dat er maar weinig treinen in NL zijn die een STM-ATB hebben. Goederentreintjes sure, paar SLT's, het NS HSL materieel en dan heb je het ook gehad denk ik. Arriva is bezig met Stadler om wat treinen om te bouwen,

De aanmeld balises op de HSL kan je inderdaad niet zomaar verplaatsen. Die liggen voor een reden op die plek. Probleem is ook niet het wel of niet kunnen verplaatsen van die balises, maar het hele ontwerp van de transitiezone incl spanningssluis + helling.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

IJnte schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:06:
[...]
Holy moly :o Daar is echt wat verkeerd gecommuniceerd. Dat lijkt me niet mogelijk met 40km/h, maar misschien zit er een zware last achter die alles doorgedrukt heeft.
Wel zo ongeveer op de grens (en met "- Esbjerg (Dänemark)" in het verhaal is de vergissing begrijpelijk).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:31
[...]

Ik denk overigens dat er maar weinig treinen in NL zijn die een STM-ATB hebben. Goederentreintjes sure, paar SLT's, het NS HSL materieel en dan heb je het ook gehad denk ik. Arriva is bezig met Stadler om wat treinen om te bouwen,
Van NS heeft (het HSL materieel buiten beschouwing gelaten) alleen de SNG ETCS aan boord op dit moment. Voor de VIRM en SLT loopt een aanbesteding (of is inmiddels afgerond, dat weet ik niet zeker) en de inbouw zou ergens eind dit jaar/begin volgend jaar moeten starten. Ik geloof dat ook de FLIRT snel daarna omgebouwd moet gaan worden.
SGM gaat er dit jaar uit, de tijdslijn voor inbouw bij ICM en DDZ zijn mij niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-10 23:09

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Freee!! schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:12:
[...]

Wel zo ongeveer op de grens (en met "- Esbjerg (Dänemark)" in het verhaal is de vergissing begrijpelijk).
1+

Aanwezigheid van de Duitse politie en vrijwillige brandweer uit het Duitse Süderlügum verklaarde het al dat het in Duitsland was.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MedionAkoya schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:44:
[...]
1+

Aanwezigheid van de Duitse politie en vrijwillige brandweer uit het Duitse Süderlügum verklaarde het al dat het in Duitsland was.
offtopic:
Dan moet je net weten (of opzoeken), dat Süderlügum in Duitsland ligt. En "Bundes- und Landespolizei" vertelt ook niet alles, als je niet zoveel over de staatsinrichting bij onze buren en Denemarken weet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
EDIT schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:36:
[...]

Van NS heeft (het HSL materieel buiten beschouwing gelaten) alleen de SNG ETCS aan boord op dit moment. Voor de VIRM en SLT loopt een aanbesteding (of is inmiddels afgerond, dat weet ik niet zeker) en de inbouw zou ergens eind dit jaar/begin volgend jaar moeten starten. Ik geloof dat ook de FLIRT snel daarna omgebouwd moet gaan worden.
SGM gaat er dit jaar uit, de tijdslijn voor inbouw bij ICM en DDZ zijn mij niet bekend.
ETCS inbouw in de Limburgse Arriva-FLIRT'tjes schijnt ook al van start te zijn.
Zijn er al planningen waarbij er trajecten zijn waar ATB als eerste zullen verdwijnen?

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 24-04-2021 17:10 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:39

Wokschotel

Op 6 wielen

Fout

[ Voor 85% gewijzigd door Wokschotel op 24-04-2021 17:14 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:54

Luke!

#Treinbaas
[...]
Het aantal 186'ers, 189'ers, 193'ers, V100'en, G1206'en, G2000'en en Class 66 lijken me opgeteld toch niet bepaald weinig voor Nederlandse begrippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:03
[...]

Ik ken de juiste Nederlandse terminologie niet (wel de Duitse 😋), maar hij moest de wagons waar hij op geklapt is, ophalen van een Abstellgleiss. Dan zou hij volgens mij moeten weten waar die dingen staan en dan nog: hoe hard moet je rijden om zoiets te veroorzaken? Dat is volgens mij geen 25km/u?

Anyway, ik hoop dat het goedkomt met de beste man.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:40

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

Ik heb niet goed begrepen waarom de noordelijke nevenlijken nooit in enig serieus plan terrecht zijn gekomen voor de ERTMS uitrol.
Wellicht omdat die als gevolg van plan Herwag (1973) zijn opgeheven? ;) :+

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
EDIT schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:36:
[...]
Helaas lijkt het er op dat de ICM en DDZ het niet eens meer krijgt. Wel jammer, ik was benieuwd hoe ICM rijdt met 160 km/h over de Hanzelijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gottardo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-10 20:36
[...]
[...]
Aargh, ik had "in Duitsland nabij Denemarken" in mijn hoofd zitten, maar schijnbaar heb ik lossy compression toegepast bij het intikken 8)7. Daar het decoderen toch geslaagd is, kunnen we concluderen dat deze extra informatie toch niet noodzakelijk was :9. Tijd voor een lang weekeinde in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AW_Bos schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:08:
[...]

ETCS inbouw in de Limburgse Arriva-FLIRT'tjes schijnt ook al van start te zijn.
Zijn er al planningen waarbij er trajecten zijn waar ATB als eerste zullen verdwijnen?
EKB staat als eerste op de planning; Europoort - Kijfhoek - Belgische grens (incl Roosendaal, Dordrecht etc) en zou voor 2028 afgerond moeten zijn. De Brabantroute Breda > Eindhoven > Venlo staat voor 2028~2030 op de planning.

Waarom de Noordelijke Nevenlijnen niet doorgaat (ik was daar deels persoonlijk bij betrokken) is mij niet helemaal duidelijk, voornamelijk geruchten... de ene zegt geld, de andere zegt capaciteit (zowel productie als manuren).
Maar ATB-NG baanvakken zijn sowieso als laatste aan de beurt, omdat die baanvakken LDV en/of PVT hebben gehad afgelopen jaren. ATB-EG/NX heeft z'n beste tijd wel gehad, dus die hebben meer prio gekregen...

En er loopt nog een procedure om AZ-LM (Gast-NL 2019) te certificeren voor Gast-ERTMS (hoop ik) }:O zodat later ATB-NG baanvakken wel snel omgebouwd kunnen worden naar ERTMS interlocking en een RBC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
@Verwijderd AZ-LM? Welk spoor is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Gaat de inbouw van ETCS bij bepaald materieel of baanvakken nog snelheidsverhoging opleveren? Want de huidige bovenleiding op 1800V kan toch 160 aan? Neem als voorbeeld Utrecht - Amsterdam waar de ICE al 160 mag (maar wat om voor mij onbegrijpelijke reden weinig gebeurt terwijl je duidelijk de ETCS geluidjes uit de cabine hoort komen)

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
.

[ Voor 100% gewijzigd door AllInOneNerd op 25-04-2021 01:47 ]

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
AllInOneNerd schreef op zondag 25 april 2021 @ 01:46:
[..]
maar wat om voor mij onbegrijpelijke reden weinig gebeurt terwijl je duidelijk de ETCS geluidjes uit de cabine hoort komen
De ligging van de baan is daar dramatisch. Met 140 hobbel je al de trein uit, laat staan bij 160. De ICE stellen bereiken daar ook regelmatig het einde van de vering.
Dus om het comfort nog enigszins redelijk te houden wordt er max. 140 gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-10 13:06
EDIT schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:41:
[...]

De ligging van de baan is daar dramatisch. Met 140 hobbel je al de trein uit, laat staan bij 160. De ICE stellen bereiken daar ook regelmatig het einde van de vering.
De buitenste sporen zijn toch geschikt voor 200 km/h?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Nee en dat zullen ze ook niet worden. Daarvoor zou de hele bovenbouw van aangepast moeten worden.
Beide sporen zijn max 160, en 140 langs de perrons.

[ Voor 60% gewijzigd door EDIT op 25-04-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
EDIT schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:41:
[...]

Dat verbaast me inderdaad ook. Ik reis vrijwel dagelijks met de ICE 128 en merk echt dat je op bepaalde punten een keer of 5 tegen het eind van de vering aan klapt en bijna de lucht in vliegt.

Is dat traject te druk om er wat aan te doen of gewoon niet nodig? Denk dat de buitenste sporen sowieso een goeie kandidaat zijn voor ingegoten spoorstaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AW_Bos schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:43:
@Verwijderd AZ-LM? Welk spoor is dat?
Az-LM zijn assentellers van Thales. En liggen naar mijn weten voornamelijk de Noordelijke nevenlijnen.

https://www.thalesgroup.c...tion/fieldtrac-6315-az-lm

@AllInOneNerd
Er zijn wel wat snelheidsverhogingen gepland bij de introductie van ERTMS. De Flevolijn gaat waarschijnlijk naar 160km/u aansluitend op de Hanzelijn waar reeds 200km/u gereden zou mogen worden.

Eindhoven - Boxtel zou 160km/u gereden kunnen worden maar of het zin heeft (dienstregeling technisch) is nog maar de vraag.

De meeste gewilde snelheidsverhogingen ( Zwolle - Groningen en Amersfoort - Deventer) zijn op dit moment niet haalbaar (ook niet met ERTMS).

[ Voor 53% gewijzigd door ArcticWolf op 25-04-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
ArcticWolf schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:33:
[...]

Az-LM zijn assentellers van Thales. En liggen naar mijn weten voornamelijk de Noordelijke nevenlijnen.

@AllInOneNerd
Er zijn wel wat snelheidsverhogingen gepland bij de introductie van ERTMS. De Flevolijn gaat waarschijnlijk naar 160km/u aansluitend op de Hanzelijn waar reeds 200km/u gereden zou mogen worden.
Als jullie ff die baan een beetje opkalefateren, dan misschien :P
Nu kunnen we er maximaal 160 rijden, hopelijk straks 180. Meer lijkt er niet in te zitten.
En op een paar stukken (vooral Kampen Zuid - Hattemerbroek) is zelfs met 140 al een drama, maar dan heb ik het specifiek over de spoorligging natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 25-04-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:45:
[...]

Als jullie ff die baan een beetje opkalefateren, dan misschien :P
Nu kunnen we er maximaal 160 rijden, hopelijk straks 180. Meer lijkt er niet in te zitten.
En op een paar stukken (vooral Kampen Zuid - Hattemerbroek) is zelfs met 140 al een drama, maar dan heb ik het specifiek over de spoorligging natuurlijk.
I know right... maar zolang 200km/u nog niet in de dienstregeling zit wordt de baan niet voor die snelheid onderhouden.
Blijft wel een dingetje omdat de MA wel toestemming geeft voor 200km/u, gelukkig rijden er daar geen treinen die 200km/u kunnen onder 1500V }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJnte
Luke! schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:48:
[...]
Het aantal 186'ers, 189'ers, 193'ers, V100'en, G1206'en, G2000'en en Class 66 lijken me opgeteld toch niet bepaald weinig voor Nederlandse begrippen?
Nah dat zijn allemaal lease locs. Die zullen sowieso al wel uitgerust zijn met ETCS. Geen idee van aantallen goederenloks in NL.
Killjoy schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:41:
[...]

Wellicht omdat die als gevolg van plan Herwag (1973) zijn opgeheven? ;) :+
offtopic:
:X Euh ok, ik ben buitenlander :+ (5+ jaar buiten NL, wordt je nederlands niet beter op..).
ArcticWolf schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:33:
[...]

@AllInOneNerd

Eindhoven - Boxtel zou 160km/u gereden kunnen worden maar of het zin heeft (dienstregeling technisch) is nog maar de vraag.

De meeste gewilde snelheidsverhogingen ( Zwolle - Groningen en Amersfoort - Deventer) zijn op dit moment niet haalbaar (ook niet met ERTMS).
Waarom zou een treindetectiesysteem (assentellers) specifieke relatie hebben tot het kunnen opwaarderen naar ERTMS ? In DK heeft Thales ook die Az-LM meen ik, maar je het altijd nog een elektronische interlocking nodig en een RBC. Uiteindelijk gaat het om het verbeteren van veiligheid en de technologie moet daar in helpen. ATB-EG is gewoon klaar, en dan wil je naar wat beters. ATB-NG is ook al obsolete denk ik, en niet interoperabel. Dan ga je dus al gauw naar ERTMS L1 of L2. Voor NNL is L1 prima en kan je doen met minimale investering. Voor andere lijnen ga je naar de business case kijken en dan kom je toch al gauw op L2 of L2+. Minder baangebonden apparatuur = goedkoper op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@IJnte Daar ben ik ook nog mee bezig, maar een deel (niet iedereen is het er mee eens) van ProRail heeft besloten dat Gast-NL 2019 (Az-LM) niet gebruikt mag worden ERTMS... Daarvoor wordt nu de Gast-ERTMS gecertificeerd, maar wat precies het verschil inhoud is mij niet helemaal duidelijk.

L1 gaat niet (meer) uitgerold worden in Nederland. Voor de HSL heeft het alleen maar nadelen met zich meegenomen daarom is er besloten dat er enkel ERTMS L2 baseline 3 uitgerold gaat worden vanaf nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
AllInOneNerd schreef op zondag 25 april 2021 @ 01:46:
Gaat de inbouw van ETCS bij bepaald materieel of baanvakken nog snelheidsverhoging opleveren? Want de huidige bovenleiding op 1800V kan toch 160 aan?
Elektrisch gezien kan het wel bij een enkel treinstel, maar de vraag is nog of het ook lukt bij druk verkeer of lange treinen. Dan zou het nog wel eens een eeuwigheid kunnen duren voor de 200 bereikt is.

Mechanisch kan het alleen bij de bovenleidingen die een afgespannen draagkabel hebben, zoals op de Hanzelijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
ArcticWolf schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:57:
[...]

I know right... maar zolang 200km/u nog niet in de dienstregeling zit wordt de baan niet voor die snelheid onderhouden.
Blijft wel een dingetje omdat de MA wel toestemming geeft voor 200km/u, gelukkig rijden er daar geen treinen die 200km/u kunnen onder 1500V }:O
Zelfs al wordt de baan erop onderhouden, dan gaat het helaas toch nog steeds niet lukken met meerdere treinstellen. Een enkel stel zou moeten kunnen, maar meerdere stellen kan de energievoorziening helaas nog altijd niet aan, vandaar dat 180 als maximale snelheid wordt aangehouden (en dat is pas na verbeteringen aan de baan uiteraard).

Ik herinner mij nog wel een nachtdienst dat ik een drietal SNGs leeg moest overbrengen via de Hanzelijn en net met vol tractie de Drontermeertunnel uit kwam toen ik een drietal FLIRTs van de collega's van Arriva tegen kwam die aan het testen waren. Bij stom toeval zetten we allebei de tractiehendel open (ik vanwege de helling van de tunnel en de ander vanwege de tests die gedaan moesten worden) en toen deed het onderstation al *poef* :+
Aangezien de ICNG nog wel ietsjes meer energie slurpt dan een stel sprinters wil ik niet weten hoe snel daarmee de bovenleiding leeggetrokken wordt als je daar toevallig met 3x 5 bakken aan het optrekken bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
EDIT schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:10:
[...]

Zelfs al wordt de baan erop onderhouden, dan gaat het helaas toch nog steeds niet lukken met meerdere treinstellen. Een enkel stel zou moeten kunnen, maar meerdere stellen kan de energievoorziening helaas nog altijd niet aan, vandaar dat 180 als maximale snelheid wordt aangehouden (en dat is pas na verbeteringen aan de baan uiteraard).

Ik herinner mij nog wel een nachtdienst dat ik een drietal SNGs leeg moest overbrengen via de Hanzelijn en net met vol tractie de Drontermeertunnel uit kwam toen ik een drietal FLIRTs van de collega's van Arriva tegen kwam die aan het testen waren. Bij stom toeval zetten we allebei de tractiehendel open (ik vanwege de helling van de tunnel en de ander vanwege de tests die gedaan moesten worden) en toen deed het onderstation al *poef* :+
Aangezien de ICNG nog wel ietsjes meer energie slurpt dan een stel sprinters wil ik niet weten hoe snel daarmee de bovenleiding leeggetrokken wordt als je daar toevallig met 3x 5 bakken aan het optrekken bent :P
Zo reden er bij ons locs rond van het type 20. Die mocht niet in treinschakeling rijden, en bij de opstelling van de dienstregeling moest er ook rekening mee gehouden worden dat er geen 2 van deze locs in hetzelfde baanvak zat. Die trok onze 3kV-lijnen gewoon leeg. Ik denk dat het duurde tot de komst van de Traxx voordat er een elektrische loc rondreed met meer trekkracht (qua diesel ging de class 66 voor, al de rest moest ook achteraan aansluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:31
@EDIT Haalde je station Dronten nog of moest een dieselloc op komen draven voor een sleepbeurt?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Er waren verder geen problemen, hoor :)
Er wordt automatisch na een minuut (geloof ik, maar daar kunnen de collega's van de infra vast meer over vertellen) geprobeerd om de boel weer in te schakelen, wat gewoon lukte. Dus gedurende die tijd even freewheelen.

[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 25-04-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:18:
Er waren verder geen problemen, hoor :)
Er wordt automatisch na een minuut (geloof ik, maar daar kunnen de collega's van de infra vast meer over vertellen) geprobeerd om de boel weer in te schakelen, wat gewoon lukte. Dus gedurende die tijd even freewheelen.
En tegen die tijd zat je waarschijnlijk ook al bij een volgend onderstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/23...-met-giftige-stoffen.html
Roks denkt daarbij aan een nieuwe ondergrondse goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Antwerpen, buiten het bebouwde gebied. Een duur alternatief dat naar schatting zo'n vier miljard euro zou kosten. "Maar zet die kosten eens af tegen de meerwaarde van de huizen die we nu niet kunnen bouwen voor de toekomstige ontwikkeling van Roosendaal, Halderberge en Moerdijk", stelt Roks daartegenover.
Dit lijkt mij een extreem onwaarschijnlijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Op zich een goede oplossing, maar het geld gaat niet loskomen. Doet me een beetje denken aan de chloortreinen die ooit door Nederland reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
ArcticWolf schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:43:
@IJnte Daar ben ik ook nog mee bezig, maar een deel (niet iedereen is het er mee eens) van ProRail heeft besloten dat Gast-NL 2019 (Az-LM) niet gebruikt mag worden ERTMS... Daarvoor wordt nu de Gast-ERTMS gecertificeerd, maar wat precies het verschil inhoud is mij niet helemaal duidelijk.

L1 gaat niet (meer) uitgerold worden in Nederland. Voor de HSL heeft het alleen maar nadelen met zich meegenomen daarom is er besloten dat er enkel ERTMS L2 baseline 3 uitgerold gaat worden vanaf nu.
Ben inderdaad wel benieuwd wat dat Gast-ERTMS nou precies is. Geen idee en heb er nog nooit van gehoord.
L1 is nog altijd een serieuze optie in mijn opinie voor lijnen waarvan recent de gehele treinbeveiliging geupdated is. Natuurlijk wil je geen eilandjes, maar b.v. als er ergens recent een nieuwe IXL is neergezet met nieuwe seinen etc (PVT..) dan kan je daar best wel een business case L1 voor maken dunkt mij.

Ik kan begrijpen dat L1+L2 op dezelfde lijn niet meer geimplementeerd gaat worden (zoals HSL).

[edit]
Ok, die GAST-ERTMS is dus alleen de aanbesteding van Assentellers voor het ERTMS project. (ik gok Generiek Assentelsysteem ERTMS). Bijzonder dat ze dat apart aanbesteden? Alhoewel, met de standaard EULYNX interface maakt dat ook geen fluit meer uit. Als Az-LM van Thales niet gebruikt mag worden (????) dan ben ik wel benieuwd waarom niet. Die liggen op de Maaslijn, hmm..

[ Voor 18% gewijzigd door IJnte op 25-04-2021 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Ik zie zelf ook niet zo wat er mis zou zijn met L1 op dat soort lijnen.
De HSL zou wat dat betreft als schoolvoorbeeld gebruikt moeten worden van hoe je de implementatie niet moet doen, maar het betekent niet dat L1 niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Dan lijkt het mij goedkoper handiger ook een plan om de Belgische spoorlijn 11 verder door te trekken. Dat is momenteel een spoorverbinding die vertrekt aan de inrit van de Antwerpse haven, loopt langs de spoorbundels, op het middenvak van de A12, en draait vlak voor de Nederlandse grens af, daar heeft ze een aansluiting op de bundel Combinant, vlak bij BASF.
Dus een aftakking die naar Nederland gaat, langs de A4, het Schelde-Rijnkanaal een stuk laten volgen, (of anders los door Bergen-op-Zoom, maar dan is het lood om oud ijzer :9 ), dan terug de A4 oppikken, A17 volgen en volgens google maps ligt er een spoorbundel in Moerdijk. Als ik de sporen zo een beetje kan volgen, die je wel kop te maken alvorens je over de spoorbruggen van Hollands Diep kan.
Het eerste stuk tot aan Bergen-op-Zoom heeft ook als voordeel dat de treinen van Borsele naar La Hague ook niet meer door Roosendaal moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
IJnte schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:36:
[...]

Nah dat zijn allemaal lease locs. Die zullen sowieso al wel uitgerust zijn met ETCS. Geen idee van aantallen goederenloks in NL.
Ja, maar wel allemaal met STM's. Nou zal het vast niet uitmaken gezien de upgrade naar Baseline 3 naar zeggen in alle bestaande gevallen een compleet nieuwe ETCS-installatie in de locs vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:20
Liever getraceerd over het spoor dan al hetzelfde spul ongetraceerd over de weg (die ook door en langs woonkernen gaat). Het spul moet toch van A naar B en vrachtwagen zijn ook betrokken bij ongelukken.

[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 25-04-2021 22:10 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Arator schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:07:
[...]

Zo reden er bij ons locs rond van het type 20. Die mocht niet in treinschakeling rijden, en bij de opstelling van de dienstregeling moest er ook rekening mee gehouden worden dat er geen 2 van deze locs in hetzelfde baanvak zat. Die trok onze 3kV-lijnen gewoon leeg. Ik denk dat het duurde tot de komst van de Traxx voordat er een elektrische loc rondreed met meer trekkracht (qua diesel ging de class 66 voor, al de rest moest ook achteraan aansluiten)
Weet je eigenlijk wat de maximale stroom is die uit de bvl getrokken kan worden? In Nederland is het op de meeste baanvakken 4000A, dus ongeveer 6 MW bij 1500V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 12:55

mambo No5

Bad Apple?

Op sommige emplacementen is de energievoorziening ingericht op op 8000A (o.a. Utrecht afaik), maar dat is vooral om de hoeveelheid treinen in een gebied af te kunnen vangen. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
marcop23 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:30:
[...]

Weet je eigenlijk wat de maximale stroom is die uit de bvl getrokken kan worden? In Nederland is het op de meeste baanvakken 4000A, dus ongeveer 6 MW bij 1500V.
Geen idee. Ik ben zelf niet werkzaam bij de bovenleiding, en in mijn boeken is er enkel een onderscheid tussen de lijnen met 3kV, 15kV en 25kV en welke gevaren er zijn, en hoe ik welk type bovenleiding kan herkennen (3kV mag ik aarden, de anderen niet). Ik heb nu 14 dagen verlof, dus herinner mij er na mijn verlof er nog eens aan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marcop23 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:30:
[...]

Infrabel heeft daar wel een kaart van bij de netverklaring en dat gaat tot 4000A op lijn 36/36N en 96/96N (Leuven tot Halle) en rond Antwerpen, 2400A op vrijwel het hele overige net en 1800A op wat rustige eindtakjes.
Onder 25 kV is het 1500A op de HSL's en 500A op de lijnen naar Luxemburg.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Maasluip schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:47:
[...]

Infrabel heeft daar wel een kaart van bij de netverklaring en dat gaat tot 4000A op lijn 36/36N en 96/96N (Leuven tot Halle) en rond Antwerpen, 2400A op vrijwel het hele overige net en 1800A op wat rustige eindtakjes.
Onder 25 kV is het 1500A op de HSL's en 500A op de lijnen naar Luxemburg.
En ik maar in regelgeving snuffelen terwijl het gewoon online staat |:(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EDIT
ProRail verwacht vanaf woensdag ontregeld treinverkeer door acties FNV
Leden van vakbond FNV Spoor voeren vanaf woensdag tot en met zaterdag actie om ProRail te dwingen akkoord te gaan met eisen voor een nieuwe cao. De spoorwegbeheerder verwacht dat het treinverkeer door de acties een deel van de dag ontregeld zal zijn.
[..]
De acties bij posten voor verkeersleiders worden per regio gevoerd. Op woensdag zijn Utrecht, Amsterdam en Alkmaar aan de beurt, een dag daarna Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal. Vrijdag wordt actiegevoerd in Eindhoven, Maastricht, Arnhem, Zwolle en Groningen.
Lees het hele artikel: https://nos.nl/artikel/23...keer-door-acties-fnv.html

Ik laat mij meestal niet uit over dit soort acties en het stakingsrecht is een groot goed en ik wens de collega's bij ProRail een hele goede CAO toe, maar deze actie vind ik in deze tijd onverantwoord en onmenselijk.
Om op deze korte termijn te gaan staken op een tijdstip waarop je precies de ploegwisselingen treft van essentiële beroepen als de zorgmedewerkers, is wat mij betreft een klap in het gezicht van de mensen die we juist op dit moment zo ongelooflijk hard nodig hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 27-04-2021 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10 13:50
EDIT schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 05:25:
[...]

Ik laat mij meestal niet uit over dit soort acties en het stakingsrecht is een groot goed en ik wens de collega's bij ProRail een hele goede CAO toe, maar deze actie vind ik in deze tijd onverantwoord en onmenselijk.
Om op deze korte termijn te gaan staken op een tijdstip waarop je precies de ploegwisselingen treft van essentiële beroepen als de zorgmedewerkers, is wat mij betreft een klap in het gezicht van de mensen die we juist op dit moment zo ongelooflijk hard nodig hebben.
Dus moet het magere voorstel met een duur van 3 jaar van de werkgever maar geslikt worden, omdat het niet het juiste moment is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

AlexFL schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:56:
[...]

Dus moet het magere voorstel met een duur van 3 jaar van de werkgever maar geslikt worden, omdat het niet het juiste moment is?
Mager? Ik heb eea eens doorgelezen maar volgens mij mag er niet echt geklaagd worden. Ik mag het met veel minder stellen de komende jaren en met mij nog een paar miljoen mensen. Blijkbaar zijn 2 van de 3 bonden het ermee eens, echter (uiteraard) FNV niet. Recht op staken prima (al vindt ik daar ook wat van), maar niet op deze manier. Men doet het voorkomen alsof er geen enkele andere mogelijkheid meer is en de FNV leden van Prorail aan de bedelstaf raken als men hiermee akkoord gaat. Gewoon sneu.

Dit is gewoon weer lekker reizigers naaien. Men wordt bedankt, gaan weer een paar verlofdagen als ik pech heb en niet op mijn werk kan komen. Ik heb geen enkel begrip voor deze actie.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
[...]

Ik stel voor dat je mijn post nog eens goed doorleest :)
Ik ga verder niet inhoudelijk op de onderhandelingen of de CAO-voorstellen in, omdat ik eenvoudigweg die details niet ken en niet relevant zijn voor mijn mening hierover.
Het gaat mij om de wijze van de staking en de korte termijn waarop deze aangekondigd is.
Als we niet in coronatijd hadden geleefd dan had je mij er niet eens over gehoord, maar nu vind ik dat dit op de verkeerde manier gedaan wordt en worden de mensen die we in deze tijd juist zo hard nodig hebben het hardste getroffen. Dat vind ik niet kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:43
Bastien schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:03:
[...]

Mager? Ik heb eea eens doorgelezen maar volgens mij mag er niet echt geklaagd worden. Ik mag het met veel minder stellen de komende jaren en met mij nog een paar miljoen mensen. Blijkbaar zijn 2 van de 3 bonden het ermee eens, echter (uiteraard) FNV niet. Recht op staken prima (al vindt ik daar ook wat van), maar niet op deze manier. Men doet het voorkomen alsof er geen enkele andere mogelijkheid meer is en de FNV leden van Prorail aan de bedelstaf raken als men hiermee akkoord gaat. Gewoon sneu.

Dit is gewoon weer lekker reizigers naaien. Men wordt bedankt, gaan weer een paar verlofdagen als ik pech heb en niet op mijn werk kan komen. Ik heb geen enkel begrip voor deze actie.
Ik ga er niet teveel op inhakken, maar de cnv vind eigenlijk altijd alles vrij snel prima, vhs is voornamelijk kantoor personeel en hogere management.. fnv heeft veel achterban binnen de operatie. Laat er nou juist veel scheefgroei zijn tussen personeel in de regiokantoren/management en operatie op de posten/buiten in onregelmatige dienst..
En als jij een andere mogelijkheid ziet be my guest, maar ProRail heeft een eindbod neer gelegd waar fnv achterban het niet mee eens is.. die lijn is vorige cao onderhandelingen al ingezet (er is ooit eens gepolst om de onregelmatigheidsvergoedingen te schrappen om onregelmatig werken niet extra te stimuleren….)

Je opmerking over gewoon lekker reizigers naaien zegt al genoeg, helaas raakt een actie van ProRail vrijwel altijd reizigers en goederenvervoerders.
Of het het juiste moment is voor dergelijke acties is een tweede, dan ben ik eens met @EDIT , maar die kan je niet alleen bij de fnv leden van ProRail parkeren, die gaat net zo op voor de ProRail kant van de cao onderhandelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Volgens mij heeft ProRail nog 12 uur de tijd om enige hinder voor reizigers danwel goederen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
AlexFL schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:27:
Volgens mij heeft ProRail nog 12 uur de tijd om enige hinder voor reizigers danwel goederen te voorkomen.
Waarom zie je de oplossing bij ProRail liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Luke! schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:35:
[...]
Waarom zie je de oplossing bij ProRail liggen?
Prorail: Eindbod!
FNV leden: NEE, ultimatum!
Prorail: NEE!
FNV leden: Acties aangekondigt!
Prorail: ...

Volgens mij heeft ProRail hier in de hand of de acties door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Dat suggereert dat wanneer een vakbond zich wereldvreemd opstelt, de werkgever altijd maar moet toegeven. Lijkt me zeker bij FNV de omgekeerde wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:24
Ik hoop toch dat Prorail niet tegemoet komt. Het eindbod van Prorail is hartstikke netjes, het ultimatum van FNV absurd en zeker in deze tijd volkomen wereldvreemd en toont maar weer dat het tegenwoordig niet meer is dan een groep extreem verwende boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

AlexFL schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:41:
[...]

Prorail: Eindbod!
FNV leden: NEE, ultimatum!
Prorail: NEE!
FNV leden: Acties aangekondigt!
Prorail: ...

Volgens mij heeft ProRail hier in de hand of de acties door gaan.
Nee, dat ligt bij FNV. Die proberen Prorail te chanteren met een dreiging van staken en niet andersom. Dus de bal, of beter de dwarsligger, ligt daar imo

Je bent nooit uitonderhandeld en een toko als FNV weet dat donders goed. Dit is gewoon over de rug van reizigers gelijk proberen te krijgen.

Maar FNV lijkt in een halve doodsstrijd te zitten de laatste jaren en denken zo zieltjes te winnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 27-04-2021 17:50 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Luke! schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:44:
Dat suggereert dat wanneer een vakbond zich wereldvreemd opstelt, de werkgever altijd maar moet toegeven. Lijkt me zeker bij FNV de omgekeerde wereld.
Imho is staken en toegeven aan elkaar verbonden. Ik zeg niet dat werkgever 100% moet instemmen met de gestelde eisen, maar volgens mij krijg je de vakbond gerust weer aan de tafel zodra je je in beton gegoten eindbod van tafel haalt.

Des te eerder de werkgever hier een stap in zet, hoe eerder acties voorkomen kunnen woorden, dus beter vandaag nog dan volgende week pas, na een week van kortstondige acties en een 24u staking achter de rug.
De druk vanuit Gvc zal ook langzamerhand wel toenemen want die hebben ook geen interesse in trammelant.
Extraxyz schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:46:
Ik hoop toch dat Prorail niet tegemoet komt. Het eindbod van Prorail is hartstikke netjes, het ultimatum van FNV absurd en zeker in deze tijd volkomen wereldvreemd en toont maar weer dat het tegenwoordig niet meer is dan een groep extreem verwende boomers.
Komt ie weer, "in deze tijd" wat een dooddoener. De economie gaat de goede kant op, covid-19 loopt ten einde en de seinen staan op groen voor na de crisis. En de firma ProRail heeft financieel niet te klagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:21
AlexFL schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:51:
[...]
covid-19 loopt ten einde
De ziekenhuizen liggen overvol en het zorgpersoneel loopt al maanden op hun tandvlees. En dan moet de piek van de huidige golf nog komen. En nu krijgen alle zorgverleners die afhankelijk zijn van het spoor een dag van te voren te horen dat ze morgen maar moeten zien hoe ze naar en van hun werk komen. Inhoudelijk heb ik geen mening over die onderhandelingen, maar puur vanwege de timing vind ik de houding van de FNV en hun leden in deze gewoon asociaal en onfatsoenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
Bij de Belgische spoorwegen hoorde staken zoals dwarsliggers ook bij het spoor horen. Een goede tien jaar geleden heeft men dan een verbod op wilde stakingen aangekondigd. Wilde stakingen waren toen ook schering en inslag bij de depots van treinbegeleiding en bestuurders. Ook het betreden van de sporen om midden in een wisselcomplex een piket te zetten, heeft Infrabel er hardhandig uitgekregen door er constant deurwaarders op af te sturen.
Ondertussen is er een systeem gekomen van minimale dienstverlening, opgelegd door de regering. Vakbonden op hun achterste poten "schending van het stakingsrecht" etc, maar eigenlijk werkt dat redelijk goed.
Als "D" de dag van de staking is, moeten de vakbonden dit ten laatste aankondigen op D-10. Elk personeelslid moet dan ten laatste op D-3 kenbaar maken of het al dan niet gaat staken. Was er een vrije dag op de stakingsdag voor je ingepland, dan blijft dat ook gewoon een vrije dag. Vanaf D-3 beginnen de SO's en Infrabel een aangepaste dienstregeling uit te werken die kan draaien met het beschikbare personeel.
Waar het vroeger echt een mallemolen was wegens versperde sporen, personeel dat niet kwam opdagen, etc, rijden er nu redelijk klokvast treinen op alle grote assen. Zelfs de kleinere assen kan men meestal 1 keer per uur bedienen.
Ik heb persoonlijk niet het gevoel dat mijn stakingsrecht is aangetast, omdat ik gewoon kan aangeven dat ik ga staken, en voor de reizigers is het toch ook beter geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Imho is staken en toegeven aan elkaar verbonden. Ik zeg niet dat werkgever 100% moet instemmen met de gestelde eisen, maar volgens mij krijg je de vakbond gerust weer aan de tafel zodra je je in beton gegoten eindbod van tafel haalt.

Des te eerder de werkgever hier een stap in zet, hoe eerder acties voorkomen kunnen woorden, dus beter vandaag nog dan volgende week pas, na een week van kortstondige acties en een 24u staking achter de rug.
De druk vanuit Gvc zal ook langzamerhand wel toenemen want die hebben ook geen interesse in trammelant.

[...]

Komt ie weer, "in deze tijd" wat een dooddoener. De economie gaat de goede kant op, covid-19 loopt ten einde en de seinen staan op groen voor na de crisis. En de firma ProRail heeft financieel niet te klagen.
Dat argument haalt FNV idd ook aan, maar NS heeft ernstig veel verlies draait en het eindbod was echt niet slecht en lag boven de inflatie norm.
Wat ik vreemd vind is dat FNV eerst meldt dat het "enkel" te maken heeft met de vervroegd stoppen regeling en daarna wel doorgaat over een te laag loonbod, daar snapt het merendeel van mijn collega's (en ik ook) niks van.
Persoonlijk weet ik niet wat ik er van moet vinden, ergens zal er wel een kink in de communicatie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
Vandaag hoogstpersoonlijk de werking van een 'Gleissperre' meegemaakt tijdens een Rangierfahrt. De treinbestuurder (ik was op de lok, maar niet als bestuurder) zag een rood signaal (hp 0) niet en boem, daar stonden we met de lok naast de rails. Gelukkig heel langzaam, geen wagons en op het goederenstation - maar de consequenties voor de treinbestuurder gaan niet gezellig zijn. :(

Zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1jQ11oQzAEQZJ7Lup6SKX9wflw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mNHxLP5yLF8TV0q8W4ATZsUI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luke! schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:46:
[...]
Ja, maar wel allemaal met STM's. Nou zal het vast niet uitmaken gezien de upgrade naar Baseline 3 naar zeggen in alle bestaande gevallen een compleet nieuwe ETCS-installatie in de locs vereist.
Ik heb me te weinig verdiept in de BL2 -> BL3 maar kan me haast niet voorstellen dat je er hele nieuwe hardware voor nodig hebt ? Lijkt me vooral dat subsets geupdate zijn en systeemgedrag. Is voornamelijk software. Maar kan het fout hebben.
iamerwin schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:45:
Vandaag hoogstpersoonlijk de werking van een 'Gleissperre' meegemaakt tijdens een Rangierfahrt. De treinbestuurder (ik was op de lok, maar niet als bestuurder) zag een rood signaal (hp 0) niet en boem, daar stonden we met de lok naast de rails. Gelukkig heel langzaam, geen wagons en op het goederenstation - maar de consequenties voor de treinbestuurder gaan niet gezellig zijn. :(

Zo'n ding:
[Afbeelding]
Daar ligt ie voor :) Anders was het boem tegen een andere trein geweest. Wel klote idd, en vast geschrokken. Gelukkig alleen materiële schade (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
IJnte schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:56:
Daar ligt ie voor :) Anders was het boem tegen een andere trein geweest. Wel klote idd, en vast geschrokken. Gelukkig alleen materiële schade (hoop ik).
Nee, gelukkig was er geen andere trein in het spel - het spoor was gewoon nog niet vrijgegeven. Dat was inderdaad best een ervaring en gelukkig alleen materiële schade (op de consequenties voor de bestuurder na dan natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJnte
Gelukkig dan maar. Veiligheid voor alles. Hoop dat de machinist weer snel op de bok kan en het nooit meer overkomt. Hij/Zij zal wel 2x naar een sein kijken vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Extraxyz schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:46:
Ik hoop toch dat Prorail niet tegemoet komt.
Dan houden de stakingen vanzelf wel op? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:24
AlexFL schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:58:
[...]

Dan houden de stakingen vanzelf wel op? 8)7
Het gedrag van het FNV hoort niet beloond te worden. Een kind wat gaat janken nadat je hem een ijsje hebt aangeboden, omdat-ie per se drie ijsjes wilt, kom je ook niet tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
IJnte schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:56:
[...]

Ik heb me te weinig verdiept in de BL2 -> BL3 maar kan me haast niet voorstellen dat je er hele nieuwe hardware voor nodig hebt ? Lijkt me vooral dat subsets geupdate zijn en systeemgedrag. Is voornamelijk software. Maar kan het fout hebben.
Dat schijnt toch wel het geval te zijn ja. Alsof die krengen niet al duur zat zijn. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
iamerwin schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:45:

Zo'n ding:
[Afbeelding]
Nen hond, zoals ze in Antwerpen zeggen. Er zijn treinen die er over geraken, blijkbaar moet je die dingen raken met een hoge(re) snelheid O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat gebeurt er met de machinist? Kan die zijn biezen pakken?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Boudewijn schreef op woensdag 28 april 2021 @ 00:09:
Geen idee. Hij bestuurt voorlopig sowieso even geen treinen meer en zit even thuis. Kan zijn dat z'n rijbewijs wordt ingenomen en dan kan ie dus alleen nog andere werkzaamheden doen waar hij wel nog voor opgeleid/gecertificeerd is. In zijn geval als Lokrangierführer is dat Rangierbegleiter, dus de persoon die de machinist begeleidt bij rangeren. (ik weet de NL termen niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:45

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Nee, maar er is ook een middelweg.

Staken, maar de ploegwisselingen in de zorg ontzien. Desnoods gooi je de rest van de dag het verkeer plat.

Die mensen hebben het erg zwaar momenteel en kunnen niets doen aan het conflict.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:23
Inderdaad. Bijvoorbeeld een staking van 10 tot 12. Daar tref je vooral meer dagjesmensen mee, die hebben in deze tijd eigenlijk toch al niets te zoeken in de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-10 16:40
Een staking op een bepaald moment heeft sowieso gevolgen voor de rest van de dienstverlening: materiaal dat niet op de juiste locatie staat, personeel dat niet is waar het moet zijn,....

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• EDIT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k21DqYaoteG3x7c7rdsMjcJpXS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fSr0T0aozo3qxHF2GAi676W.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag was voor mij de eerste dag van mijn officiële training door Alstom op de nieuwe ICNG-trein. Vandaag was het vooral bediening (opstarten/afsluiten van de trein, waar alles zit, hoe het globaal werkt), de komende dagen gaat het meer de diepte in.

Ik mag helaas alleen een fotootje online zetten van de buitenkant, dus daar moeten jullie het maar mee doen vrees ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Hoe vaker ik hem zie, hoe mooier (minder lelijk?) ik hem ga vinden :P

Hoe lang duurt die opleiding in totaal?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Voor mij duurt de training vier dagen totaal, waarvan drie theoretisch en statisch op het materieel is en dan één dag rijden. Dat laatste volgt echter op een later moment omdat er nog even gewacht moet worden tot de tests voor de typegoedkeuring zijn afgerond (op dit moment mogen enkel de collega's van het NS TestTreinCentrum ermee rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-10 13:06
EDIT schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:32:
Voor mij duurt de training vier dagen totaal, waarvan drie theoretisch en statisch op het materieel is en dan één dag rijden. Dat laatste volgt echter op een later moment omdat er nog even gewacht moet worden tot de tests voor de typegoedkeuring zijn afgerond (op dit moment mogen enkel de collega's van het NS TestTreinCentrum ermee rijden).
Gaat de ICNG dit jaar nog in reizigersdienst? Of wordt het 2022?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Daar kan ik helaas weinig definitiefs over zeggen omdat de productie en het testen nog altijd bemoeilijkt wordt door o.a. de huidige coronasituatie. Omdat de onderdelen en software vanuit landen over de hele wereld komen en de situatie in die landen met de dag verandert (kijk bijvoorbeeld naar India, waar de software wordt ontwikkeld), kan er eigenlijk geen zinnig woord over gezegd worden.
We hopen nog altijd op eind 2021, maar als je uitgaat van H1 2022, dan kan het altijd meevallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
EDIT schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:16:
[Afbeelding]

Vandaag was voor mij de eerste dag van mijn officiële training door Alstom op de nieuwe ICNG-trein. Vandaag was het vooral bediening (opstarten/afsluiten van de trein, waar alles zit, hoe het globaal werkt), de komende dagen gaat het meer de diepte in.

Ik mag helaas alleen een fotootje online zetten van de buitenkant, dus daar moeten jullie het maar mee doen vrees ik :P
Zie ik daar een derail op de voorgrond op het spoor zitten (en iets wat lijkt op een blauw blok vlak voor het wiel)? Waren ze bang dat je er toch mee ging rijden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

EDIT schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:04:
Daar kan ik helaas weinig definitiefs over zeggen omdat de productie en het testen nog altijd bemoeilijkt wordt door o.a. de huidige coronasituatie. Omdat de onderdelen en software vanuit landen over de hele wereld komen en de situatie in die landen met de dag verandert (kijk bijvoorbeeld naar India, waar de software wordt ontwikkeld), kan er eigenlijk geen zinnig woord over gezegd worden.
We hopen nog altijd op eind 2021, maar als je uitgaat van H1 2022, dan kan het altijd meevallen :P
Gaat ie winnen van de terugkeer van de DDZ? Daar zit nog niet veel schot in zo na bijna een half jaar. Althans niet voor de reizigers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
NMH schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:10:
[...]

Zie ik daar een derail op de voorgrond op het spoor zitten (en iets wat lijkt op een blauw blok vlak voor het wiel)? Waren ze bang dat je er toch mee ging rijden? :P
Het ontspoorblok zit daar altijd. Achter mij is de onderhoudsloods, dus het is een extra stukje veiligheid op alle sporen die de loods in gaan. Het blok gaat er vanaf zodra er een rijweg de loods in is ingesteld.
De remsloffen zijn er inderdaad om te voorkomen dat de trein gaat rollen. Tijdens dit soort trainingen worden er allerlei uitzonderlijke situaties behandeld, waarbij er bijvoorbeeld ook o.a. remmen buiten werking worden gezet, dus is het essentieel dat de trein geen kant op kan.
Bastien schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:27:
[...]

Gaat ie winnen van de terugkeer van de DDZ? Daar zit nog niet veel schot in zo na bijna een half jaar. Althans niet voor de reizigers.
DDZ gaat nog wel een paar maanden duren, maar ik heb gehoord dat men bezig is met de oplossing. Alleen de productie daarvan kost, als ik het goed heb begrepen, veel tijd. Echter DDZ zou het zonder moeite moeten gaan winnen van de ICNG. De terugkeer van DDZ is geloof ik dit najaar.

[ Voor 46% gewijzigd door EDIT op 28-04-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Bastien schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:27:
[...]

Ik heb op Somda gelezen dat er al wel een oplossing voor de DDZ is. Enige probleem is dat de fabricage nog even duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ah oké. Ben benieuwd wat ze dan moeten maken, maar zo te lezen is dat nog top secret.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
EDIT schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:16:
[Afbeelding]

Aha! Ik zag je een foto maken, volgende keer even gedag zeggen bij de C1. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexFL
[...]

Nou blijkbaar had ProRail even tijd nodig om te realiseren dat FNV niet blufte. Fijn dat verdere acties vooralsnog niet nodig lijken te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door AlexFL op 29-04-2021 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ArcticWolf schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:52:
[...]

Dat argument haalt FNV idd ook aan, maar NS heeft ernstig veel verlies draait en het eindbod was echt niet slecht en lag boven de inflatie norm.
Wat ik vreemd vind is dat FNV eerst meldt dat het "enkel" te maken heeft met de vervroegd stoppen regeling en daarna wel doorgaat over een te laag loonbod, daar snapt het merendeel van mijn collega's (en ik ook) niks van.
Persoonlijk weet ik niet wat ik er van moet vinden, ergens zal er wel een kink in de communicatie zitten.
Wat heeft het verlies van NS precies te maken met de arbeidsvoorwaarden bij ProRail?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
EDIT schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 05:25:
[...]

Ook nog eens midden in de examens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evilution schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:24:
[...]

Wat heeft het verlies van NS precies te maken met de arbeidsvoorwaarden bij ProRail?
Kort gezegd financieel "niks" nee. Maatschappelijk natuurlijk wel en indirect financieel ook, wij krijgen betaald door belastinggeld (Ministerie van I en W) en verkoop van treinpaden/concessies aan vervoerders. Daarnaast delen wij samen met de NS de "CAO Sociale Eenheid NS".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Boudewijn schreef op woensdag 28 april 2021 @ 00:09:
Also. De beste man moet komende week alle praktijk examens doen die hij heeft moeten doen om machinist (Lokrangierführer) te worden. Dus alles vanaf Bremsproben (remmen testen) tot Wagenprüfer (wagoncontrole), rangeren, etc.etc. Dat zijn een stuk of vijf examens geloof ik. Als hij dat overleeft, moet hij een complete dienst draaien als machinist waarbij een groepsleider aanwezig is en hem beoordeelt. Aan de hand van die beoordeling wordt bepaald wat zijn toekomst bij de Deutsche Bahn ist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Oei, dat is geen kattenpis. Ik ken de omstandigheden natuurlijk niet, maar het klinkt als een behoorlijk heftige maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
EDIT schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:33:
Oei, dat is geen kattenpis. Ik ken de omstandigheden natuurlijk niet, maar het klinkt als een behoorlijk heftige maatregel.
Door Hp 0 gereden (tijdens rangeren) waarbij de lok ontspoord is vanwege een prima functionerend ontspoorblok. Vandaag hoorde ik dat hij een week of vier geleden ook wagons heeft laten ontsporen, omdat hij niet gemerkt heeft dat hij op een remslof gereden is; ding is over de rails doorgegleden tot het eerstvolgende wissel en daar zijn twee beladen wagons ontspoord.
Dus ja, heftige maatregelen lijken me best op z'n plek. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ah ja, dan wordt het inderdaad een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Wat ik me dan ook afvraag: je ziet de rails toch ook vrij goed vanuit de loc? Als je het rode sein mist, zie je nog altijd dat ontspoorblok liggen toch? Is best een lomp ding. Ik zou er niet zomaar overheen rijden :+
Tenzij het donker is natuurlijk, dan is het wat lastiger te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Lineas neemt Independent Rail Partner (IRP) over om het team te versterken.

https://lineas.net/en/news-overview/independent-rail-partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Ik reis vandaag van Beilen naar Venlo maar in Meppel moet ik met de snelbus naar 't Harde en via daar 't Harde weer op de trein stappen richting Utrecht centraal. Nu heb ik dit nog nooit meegemaakt en vraag ik me af hoe het zit met in en uitchecken met mijn NS flex kaart. Moet ik in Meppel en 't Harde weer uit en inchecken. Of in Beilen inchecken en in Venlo pas weer uitchecken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:20
marcop23 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:59:
Wat ik me dan ook afvraag: je ziet de rails toch ook vrij goed vanuit de loc? Als je het rode sein mist, zie je nog altijd dat ontspoorblok liggen toch? Is best een lomp ding. Ik zou er niet zomaar overheen rijden :+
Tenzij het donker is natuurlijk, dan is het wat lastiger te zien.
Een trein kan een aardige remweg hebben ;) En daarnaast, waarom zou je als machinist naar de rails kijken, de rails zorgt er juist voor dat je altijd de goede kant uit gaat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1 ... 38 ... 163 Laatste