Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Jelte Maar dat is vertrek, dit is aankomt, telkens bij de IC die rond 17:44 op perron 1 aankomt. Met andere aankomsttijden heb ik dat (nog?) niet meegemaakt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Raven ik haalde gewoon een herinnering op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:52

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AllInOneNerd schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:57:
Ik vraag me dan af, wat houd ze tegen om degelijke infrastructuur te bouwen? In ieder geval een blokken systeem lijkt al makkelijk realiseerbaar te zijn met asstroomlopen. Simpel sein met één lamp zou al moeten kunnen (aan=veilig, knipper=ROZ, uit=stoppen). Veel zou dat niet moeten kosten
Geld aan de ene kant.
Mindset aan de andere kant.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik vraag me dan af, wat houd ze tegen om degelijke infrastructuur te bouwen? In ieder geval een blokken systeem lijkt al makkelijk realiseerbaar te zijn met asstroomlopen. Simpel sein met één lamp zou al moeten kunnen (aan=veilig, knipper=ROZ, uit=stoppen). Veel zou dat niet moeten kosten
Spoorweginfrastructuur en -technologie kost juist heel veel geld, omdat het aan allerlei hoge standaarden moet voldoen waarmee de veiligheid gegarandeerd wordt.

Het systeem met de ballonnen is niet perfect, verre van, maar als er iets misgaat is het vrij eenvoudig om een schuldige aan te wijzen - degene die de ballon moest oplaten of neerhalen. Bij elektronische beveiliging moet je 100% zeker weten dat alles naar behoren functioneert, zeker wanneer van alles is blootgesteld aan de elementen - en in dit geval ook aan diefstal. Dat is technisch allemaal wel te realiseren, hier in Europa doen we dat al decennia, maar daar hangt wel een flink prijskaartje aan.

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:38

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Vanaf 12 april gaan de nieuwe WINK-treinen van Arriva op de Noordelijke Nevenlijnen officieel in dienst.
Ziet er niet slecht uit van binnen:

https://www.oogtv.nl/2021...ebruik-in-dienstregeling/

Alleen vind ik dat dubbele scherm een beetje overkill. :P

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 27-03-2021 23:46 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:09
Dat lijkt wel de Stadler GWT wel (maar dan met een andere stickertje en een iets andere binnenkant)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:32
Het is gebaseerd op het FLIRT platform, als ik mij niet vergis. In tegenstelling tot de FLIRT zitten echter alle installaties in de motorbak, wat inderdaad meer op de GTW lijkt. De GTW wordt echter bij mijn weten niet meer gemaakt en dit is een soort van opvolger.
Ik schat zomaar in dat het goedkoper is voor Stadler om één platform te onderhouden (in dit geval dus het FLIRT platform) en daar alle treintypes van af te leiden.
Je kan de trein qua interieur zo maken als je zelf wilt als vervoerder zijnde. In dit geval gaat het om treinen die alleen op regionale lijnen worden ingezet, dus het interieur is verder gelijk aan de (gemoderniseerde) GTWs van Arriva.
Als deze treinen op een intercityverbinding zouden rijden, dan zou je ook prima een intercity-waardig interieur erin kunnen zetten, kijk daarvoor bijvoorbeeld naar de Premium klasse in de Leo Expresss in Tsjechië. Dat is ook gewoon een FLIRT, maar dan een stukje luxueuzer ingericht.

[ Voor 37% gewijzigd door EDIT op 28-03-2021 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-10 14:54
AW_Bos schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:44:
Vanaf 12 april gaan de nieuwe WINK-treinen van Arriva op de Noordelijke Nevenlijnen officieel in dienst.
Ziet er niet slecht uit van binnen:

https://www.oogtv.nl/2021...ebruik-in-dienstregeling/

[Twitter]

Alleen vind ik dat dubbele scherm een beetje overkill. :P
Hebben de FLIRTS hier in het zuiden ook. Het is een beetje raar in het begin maar inmiddels best handig.

Probleem wat ik bij Intercity's vaak zie is dat de NS reclame wilt maken voor eigen producten, of de reizigers wil informeren over aanstaande werkzaamheden aan de andere kant van het land. Op dat moment is de reisinformatie enkele minuten niet zichtbaar wat lastig is voor stoptreinen en sprinters.

@EDIT Ik zie op andere foto's dat er erg veel apparatuur op het dak ligt. Wat is dat dan? twitter foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Bij de meeste moderne treinen zit de apparatuur op het dak, hier dus ook. Dat gaat bijvoorbeeld om airconditioning, een compressor, omvormers, etc.
Bij de FLIRT zie je echter ook nog tussen de cabine en het reizigersgedeelte een kleine machineruimte waar volgens mij de tractieinstallaties in zitten. Die zijn bij de WINK niet op die plek aanwezig, omdat die dus ook (deels?) in de motorbak weggewerkt zijn. Dat levert dus ook meer zitplaatsen op in de kopbakken.

[ Voor 24% gewijzigd door EDIT op 30-03-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:35
AW_Bos schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:55:
WTF, ballonnen als seinen? 8)7
Wat is er mis met lichtseinen die wij al héél lang hebben?

Wat als een ballon knapt?
Lichtseinen zijn al weer zooo 2005 :P

Wat je ziet is dat, wanneer je een systeem van de grond op moet opbouwen, vaak gekeken wordt naar virtual of moving block systemen, waarbij de treinen zelf hun positie rapporteren. Zo kan je heel veel geld in treindetectie besparen. Al die spoorstroomlopen en assentellers liggen hier natuurlijk al, maar dat kost enorm veel geld.

Als bijkomend voordeel zit de logica grotendeels in de trein en in centrale computers, en is er dus weinig langs de baan wat je kan stelen of wat kapot kan gaan :)

Voorbeelden zijn ERTMS Regional, SATLOC, ERTMS L3 (hybrid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-10 14:54
@EDIT Dank je, ik dacht dat daar ook tractie tussen zat, dat is dus niet zo. Ik heb namelijk begrepen dat bij ICNG wel de tractie op het dak is vanwege de lage vloer.

Over de FLIRT, die schuine naad achter de cabine, impliceert een beetje dat deze hier geopend kan worden, is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spoorstroomlopen zijn duur.

Je kan dan beter met assentellers werken en dan simpel 1 vertreksein, 1 voorsein en 1 hoofdsein per richting bouwen.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:12
Zo, eindelijk mag er iets gecommuniceerd worden ;-)
De eerste blustrein in Nederland is een feit!

https://www.prorail.nl/ni...ent-waalhaven-zuid-hervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
ExiZTeNcE schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:43:
Zo, eindelijk mag er iets gecommuniceerd worden ;-)
De eerste blustrein in Nederland is een feit!

https://www.prorail.nl/ni...ent-waalhaven-zuid-hervat
En zo bewijst maar.
Niet alles wat bijzonder is op 1 april hoeft een grap te zijn. ;)
Ik las eerder deze maand al een berichtje op LinkedIn over deze trein. Ik vind het een mooi initiatief _O_.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
AW_Bos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:05:
[...]

En zo bewijst maar.
Niet alles wat bijzonder is op 1 april hoeft een grap te zijn. ;)
Ik las eerder deze maand al een berichtje op LinkedIn over deze trein. Ik vind het een mooi initiatief _O_.
Ja het moment van communiceren is niet de meest handige :+ maar idd geen grap :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-10 14:50

Luke!

#Treinbaas
Nou ja, of de hele vertoning een grap is kun je wel over discussiëren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06

ericplan

5180 Wp PV

Weet iemand hoeveel treinen er per week van/naar emplacement Westhaven en de OBA-terminal gaan via de aansluiting Nieuwe Hemweg? Aansluiting is dit weekend dicht ivm heiwerkzaamheden. Zelf zit ik niet op Somda e.d. dus ik weet niet of de juiste informatie ophaal als ik daar ga zoeken, ook door afko’s e.d.
Wat ik tegenkom op internet is kolentreinen van 1 à 2 maal per dag tot 1 à 2 maal per week, maar ik kom geen actuele informatie tegen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
1 a 2 per dag OBA (Westhaven), 1 a 2 per week Rietlanden (Houtrakpolder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06

ericplan

5180 Wp PV

@Luke! Dank. Die 1à 2 per dag is niet in het weekend toch? En Rietlanden gaat toch niet langs de Nieuwe Hemweg?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-10 14:38
Twee Nederlanders willen een nachttrein Brussel-Amsterdam-Berlijn-Praag opzetten:

https://nos.nl/artikel/23...terdam-berlijn-praag.html

https://www.rtlnieuws.nl/...-de-cowboys-van-het-spoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-10 23:09

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Lol, Amsterdam-Berlijn is met ze nachtrein veel sneller op bestemming.

Een probleem blijft wel bestaan...het wisselen van de locomotieven bij Nederlands-Duitse grens.

[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 06-04-2021 16:14 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:25

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

MedionAkoya schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:12:
[...]

Lol, Amsterdam-Berlijn is met ze nachtrein veel sneller op bestemming.

Een probleem blijft wel bestaan...het wisselen van de locomotieven bij Nederlands-Duitse grens.
Een Vectron zou volgens mij wel alle 3 landen kunnen serveren? Weet niet of er een type Vectron (MS?) is die voor alle landen is?

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 17-10 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En de volgende nachttrein staat ook op: Brussel - Berlijn via een direkte route:
https://businessam.be/moo...aar-berlijn-voor-49-euro/
Twee Belgische ondernemers willen rond dezelfde tijd starten met de MoonLight Express: ritten van Brussel via Luik naar Berlijn.

Het plan is om drie keer per week heen en weer te reizen tussen de Belgische en de Duitse hoofdstad, zegt Louis De Jaeger, een van de initiatiefnemers van de MoonLight Express. Onderweg zal er zeker een halte zijn in Luik, en wellicht ook nog in Duitse steden. Het vertrek in Brussel zal rond 20 uur zijn, de aankomst in Berlijn rond 9 uur. De Jaeger en zijn partner Louis Lammertyn willen enkel bedden aanbieden, geen zitplaatsen. ‘

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SideSwipe schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:07:
[...]

Een Vectron zou volgens mij wel alle 3 landen kunnen serveren? Weet niet of er een type Vectron (MS?) is die voor alle landen is?
Yep. Kan met Vectron en Traxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
De BR189 van Siemens kan dat ook. Ik geloof alleen dat die het nadeel had dat een spanningswisseling alleen tijdens stilstand kan, en niet rijdend :P. Daarnaast heb ik het idee dat ze in Nederland enkel cargo mogen rijden. Ik heb ze nog nooit met reizigerstreinen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 08:33
AW_Bos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:19:
De BR189 van Siemens kan dat ook. Ik geloof alleen dat die het nadeel had dat een spanningswisseling alleen tijdens stilstand kan, en niet rijdend :P. Daarnaast heb ik het idee dat ze in Nederland enkel cargo mogen rijden. Ik heb ze nog nooit met reizigerstreinen gezien.
Spanningswissel kan prima rijdend met BR189, we doen bijna niet anders.

Er kan wel degelijk met reizigers materieel mee gereden worden in Nederland.

https://www.nicospilt.com/index_duitsland_189.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

MediaZoo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:22:
[...]

Spanningswissel kan prima rijdend met BR189, we doen bijna niet anders.

Er kan wel degelijk met reizigers materieel mee gereden worden in Nederland.

https://www.nicospilt.com/index_duitsland_189.htm
Afbeeldingslocatie: https://www.nicospilt.com/anderen/JV20140817_8897.JPG

Inderdaad, maar dit is wel opvallend.
Vechten, 17 augustus 2014. Leeg materieel van de Tweakers Express op weg van Amersfoort naar Emmerich. Een dag eerder bracht deze trein een bezoek aan de Gamescom in Keulen. Als extra rijden achter loc 189 280 vijf rijtuigen mee van Herik Rail. Die hebben een nieuwe eigenaar gekregen in het buitenland. Foto John Verbeek.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Daar heb je gelijk in, was helaas niet met die rit mee dus die inzet was mij ontgaan. ;)

Hm, er was wel iets mee dat deze niet geschikt was voor inzet op de HSL.
De overgang van ATB <-> ETCS geloof ik? Of was dat een tijdelijke issue?

[ Voor 35% gewijzigd door AW_Bos op 06-04-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Juist niet, geen enkele 189 is toegelaten in België. En de combinatie NL DE CZ bestaat ook al niet op een 189. 😎

[ Voor 6% gewijzigd door Luke! op 06-04-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
Nou, dingen rijden volop in het goederenvervoer in de havens, dus 25kV naar 1500V en vv. Wisselen echt rijdend (normaal gesproken :+ )
En ze mogen niet alleen met goederen rijden, maar gebeurd wel voornamelijk (op een particulier vervoer na als een skie trein oid), in Duitsland worden ze wel voor reizigers in gezet volgens mij.
De Traxxen werden ook niet voor reizigers in gezet voordat ze de hsl op gingen (brusselaar uitzondering wellicht), net als de vectron die er in ns kleuren aan zit te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het verschilt nogal per land inderdaad. TRAXX wordt in Duitsland al 20 jaar als reizigerslok ingezet (BR146) en daarvoor (sinds 1998) al met omgebouwde BR145-ers met ZWS en koersborden als lapmiddel op sommige trajecten omdat de BR143 te traag was.

De Duitsers kijken dan weer raar op dat wij (in hun beleving) goederenloks (BR186) om laten bouwen voor 160km/u en er een reizigerstrein tussen sandwichen.

Overigens geldt voor zowel TRAXX als Vectron (en voorganger ES64, waar de BR189 een telg van is) dat een afnemer pakketten kan bestellen. Zo'n pakket bestaat uit de nodige systemen die nodig zijn voor een land en de bijbehorende toelating.

Voor zover ik weet, is er bij zowel TRAXX, Vectron als ES64 geen combinatie in omloop die voor België, Nederland, Duitsland en Tsjechië geschikt is. Ik durf niet te zeggen of zo'n combinatie eventueel leverbaar is.

Maar goed; ik zie Dresden en Berlijn in het lijstje staan. Dat zijn beide stations met uitgebreide lokwisselfaciliteiten (omdat het deels kopstations zijn) waar eenvoudig van lok gewisseld kan worden. Misschien moet het zelfs wel omdat ze een spoor in het kopstationdeel krijgen aangewezen.

Kunnen ze er daar een 380 of 386 voorzetten die zowel in Duitsland als Tsjechië kunnen rijden.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:07:
Voor zover ik weet, is er bij zowel TRAXX, Vectron als ES64 geen combinatie in omloop die voor België, Nederland, Duitsland en Tsjechië geschikt is. Ik durf niet te zeggen of zo'n combinatie eventueel leverbaar is.
Luke! schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:07:
[...]
Yep. Kan met Vectron en Traxx.
;) in beide smaken leverbaar en toegelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
AW_Bos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:25:
Daar heb je gelijk in, was helaas niet met die rit mee dus die inzet was mij ontgaan. ;)

Hm, er was wel iets mee dat deze niet geschikt was voor inzet op de HSL.
De overgang van ATB <-> ETCS geloof ik? Of was dat een tijdelijke issue?
De 189 is ook niet echt een reizigersloc voor een HSL, met z'n maximumsnelheid van 140 km/h, en tramophanging. Nu kan je dat ook van de Traxx zeggen, maar dat is ook maar een lapmiddel totdat de Fyra zou komen (nu ICNG).
ExiZTeNcE schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:09:
[...]
De Traxxen werden ook niet voor reizigers in gezet voordat ze de hsl op gingen (brusselaar uitzondering wellicht), net als de vectron die er in ns kleuren aan zit te komen
De Vectrons worden wel heel veel in reizigersdienst ingezet hoor. Ze zijn er ook prima geschikt voor, met 200 km/h varianten. Volgens mij hebben ze allemaal volledig afgeveerde tractiemotoren en minimaal max. 160 km/h. Onder andere de CD en Regiojet (die ook de 'European Sleeper' lijkt te gaan rijden naar NL/BE) rijden er mee.

De Vectron is behoorlijk universeel, net als de Taurus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:32
Maasluip schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:04:
En de volgende nachttrein staat ook op: Brussel - Berlijn via een direkte route:

[...]
Hopelijk kan je de kaartjes kopen van de verschillende vervoerders van één ticketsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou daar niet te hard op wachten. Ik ga er van uit dat ieder zijn eigen webshop gaat optuigen en dat er geen enkele tariefintegratie met andere vervoerders of aanbieders van kaartjes komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:52:
Ik zou daar niet te hard op wachten. Ik ga er van uit dat ieder zijn eigen webshop gaat optuigen en dat er geen enkele tariefintegratie met andere vervoerders of aanbieders van kaartjes komt.
Misschien via Happy Rail? Die heeft al bewezen een goede zoeksite te zijn voor treintickets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
marcop23 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:53:
De Vectrons worden wel heel veel in reizigersdienst ingezet hoor. Ze zijn er ook prima geschikt voor, met 200 km/h varianten. Volgens mij hebben ze allemaal volledig afgeveerde tractiemotoren en minimaal max. 160 km/h. Onder andere de CD en Regiojet (die ook de 'European Sleeper' lijkt te gaan rijden naar NL/BE) rijden er mee.

De Vectron is behoorlijk universeel, net als de Taurus.
Ik bedoelde in Nederland natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
https://www.bnnvara.nl/ze...nkerverwekkend-kwartsstof
Spoorwerkers jarenlang blootgesteld aan kankerverwekkend kwartsstof

persbericht het stofspoor
Spoorwerkers worden al zeker tien jaar lang blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof. Dat blijkt uit vertrouwelijke onderzoeksrapporten die in opdracht van ProRail en de spooraannemers zijn gemaakt en in het bezit zijn van Zembla. Kwartsstof kan vrijkomen tijdens werkzaamheden met spoorballast, dat zijn de stenen die op het spoor liggen. ProRail is al meermaals in rapporten geadviseerd om de stenen te vervangen door kwartsstofvrije stenen of door stenen met minder kwartsstof, maar volgt dit advies niet op. Daarmee overtreden ze volgens de rapporten en deskundigen al jarenlang de wet en voldoen ze niet aan de zorgplicht. De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) start een onderzoek. Inspecteur-generaal Marc Kuipers tegenover Zembla: “Dit is echt zorgwekkend. Dit is voor ons een onderwerp wat we niet goed genoeg in beeld hebben gehad.”

Het risico zit in zogenaamd respirabel kwartsstof. Dat is zo klein dat het diep in de longen kan doordringen. Experts noemen respirabel kwarts een sluipmoordenaar omdat mensen jaren na blootstelling ernstige longziektes of zelfs longkanker kunnen krijgen. Het kwarts kan vrijkomen uit de spoorballast: de dikke laag stenen die ervoor zorgt dat de rails op z’n plek blijft liggen en dat het regenwater wordt afgevoerd. Sommige spoorwerkers werken dagelijks met deze stenen.

Vertrouwelijke rapporten ProRail
ProRail is als opdrachtgever eindverantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van de werkers op het spoor. Zembla ontdekt dat ProRail in 2010, 2017 en 2020 onderzoek heeft laten doen naar de mate waarin spoorwerkers aan de gevaarlijke stof worden blootgesteld en of de stenen vervangen moeten worden. Deze onderzoeken kwamen nooit naar buiten en zijn ook niet met de Inspectie SZW gedeeld. Zembla heeft alle vertrouwelijke onderzoeken wel in handen. Daaruit blijkt dat tijdens de werkzaamheden met de stenen de wettelijke grenswaarden voor blootstelling aan het kankerverwekkende kwartsstof worden overschreden.

Arbo-expert Tamara Onos in Zembla: “Dat het al die jaren heeft plaatsgevonden wil zeggen dat al die jaren schade heeft kunnen optreden en dus dat je veel eerder had kunnen voorkomen dat mensen ziek worden. Er zijn hoogstwaarschijnlijk mensen ziek geworden terwijl je dat had kunnen voorkomen.”

Bekijk de eerste beelden uit 'Het stofspoor'
ProRail voldoet niet aan zorgplicht
ProRail laat in 2017 extern onderzoek doen naar de vraag of ze samen met de spoorbranche de Arbowet overtreden. Het bureau dat het onderzoek uitvoert komt met harde conclusies.

Het concludeert dat ProRail nalaat om haar verantwoordelijkheid te nemen om de medewerkers in de hele keten te beschermen tegen blootstelling van kwartsstof en dat ‘ProRail daarmee niet voldoet aan haar zorgplicht.’ De onderzoekers constateren verder dat ‘ProRail toestaat dat er stenen worden geleverd die kankerverwekkende stoffen bevatten’. En dat ‘daardoor in de gehele keten gevaar op gezondheidsschade ontstaat’. Er is geen beleid dat zich richt op het ‘totaal wegnemen van de gevaarbron’, waardoor de conclusie luidt: ‘De spoorbranche voldoet hiermee niet aan de Arbowet’. Emeritus hoogleraar veiligheidskunde Ben Ale onderschrijft in Zembla die conclusies: “Als je groot en sterk bent kun je in Nederland blijkbaar jarenlang de wet overtreden.”
Wettelijk verplicht
In 2010 doet een ander extern bureau onderzoek in opdracht van ProRail en de onderaannemers. Ook dit rapport krijgt Zembla in handen. Het bureau adviseert om helemaal geen ballaststenen meer te gebruiken. Of in ieder geval voor een steen te kiezen die minder kwarts bevat. Dit advies wordt niet opgevolgd, terwijl dat volgens de wet wel verplicht is. De Inspectie SZW heeft ProRail hierover nooit om opheldering gevraagd. Naar aanleiding van de uitzending van Zembla, gaat de inspectie dit nu wel doen. Inspecteur-generaal Marc Kuipers: “Laat ik het heel duidelijk maken: wat wij nu krijgen aan signaal op basis van deze rapporten is voor ons reden om zelf onderzoek te gaan doen. (…) Voor ons is het van belang dat wij vooral kijken naar collega’s die er nu werken en die er morgen werken. Daar moeten we ons nu op focussen.”
Stofwolken
Kiezen voor een andere steen op het spoor is volgens deskundigen noodzakelijk, omdat andere maatregelen slecht worden nageleefd of praktisch niet mogelijk zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om het dragen van stofmaskers of het nathouden van de stenen. Dat blijkt ook als Zembla honderden foto’s en video’s van spoorwerken van de afgelopen tien jaar verzamelt en analyseert. Op de beelden is te zien dat medewerkers regelmatig zonder bescherming in grote stofwolken staan tijdens het werk met de stenen. Arbo-expert Tamara Onos over de beelden: “Dit zijn echt ongezonde situaties. Daarmee verhoog je de kans op het ontstaan van ziektes.” Inspecteur-generaal Marc Kuipers van ISZW: “De beelden zijn echt zorgwekkend. Wij zien dit als een belangrijk signaal dat we hier aandacht aan moeten besteden, want dit is niet op orde.”
TNO
ProRail geeft in een schriftelijke reactie aan Zembla toe dat ze in de praktijk zien dat de regels niet altijd worden nageleefd, dat het echt beter moet en dat ze de regels met betrekking tot kwartsstof nog eens goed onder de aandacht gaan brengen. ProRail laat Zembla ook weten dat ze vinden dat ze de wet niet overtreden omdat ze TNO op dit moment laten onderzoeken of de keuze voor een andere steen kan leiden tot minder blootstelling aan kwartsstof.

Dit vertrouwelijke TNO-rapport heeft Zembla ook in bezit. Ook TNO constateert daarin dat ‘de spoorbranche niet voldoet aan de Arbowet’. En ook TNO meet overschrijdingen van het kankerverwekkende kwartsstof bij verschillende werkzaamheden. Arbo-expert Tamara Onos in Zembla: “Je besteedt geld aan onderzoeken terwijl je het probleem al kent. Dat geld moet je gewoon besteden aan maatregelen en het beschermen van je mensen.”
Ik ben zelf vooral bezig met andere spoorconstructies. Is er een goed alternatief voor de ballast die wij in Nederland gebruiken? Wat gebruiken andere landen?
In principe probeer je namelijk eerst de bron van het gevaar weg te halen, maar blijkbaar kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
ProRail zelf heeft ook een korte uitleg geplaatst vanuit hun standpunt:
Het BNN/VARA-programma Zembla stelde in het kader van de uitzending ‘Stofspoor’ vragen aan ProRail over de omgang met kwartshoudende ballast. Deze uitzending is op donderdag 8 april om 20.25 uur te zien op NPO 2.

Ballast
Ballast is de naam voor de stenen die onder het spoor liggen. De stenen houden het spoor op zijn plek en dragen krachten op en in het spoor af aan de ondergrond, bijvoorbeeld als er een trein overheen rijdt. Het zorgt voor sterkte en stabiliteit.

Kwarts en kwartsstof
Kwarts is een mineraal. Het komt in verschillende hoeveelheden voor in rotsen, zand en klei. Veelgebruikte bouwmaterialen, zoals bakstenen, tegels en beton bevatten ook kwarts. De stenen die gebruikt worden als ballast bevatten meestal ook kwarts. Bij het bewerken van of werken met materialen die kwarts bevatten kan stof vrijkomen. In die stof zit ‘respirabel’ kwartsstof. Dit stof is zo fijn dat het door inademing diep in de longen terecht kan komen. Langdurige, onbeschermde blootstelling hieraan kan luchtwegaandoeningen en longkanker veroorzaken.

Veilig werken met kwartshoudende ballast
De spoorsector heeft aandacht voor de veiligheid en gezondheid van spoorwerkers. Er zijn sectorbrede regels en afspraken over hoe met kwartshoudende ballast gewerkt moet worden. Zo is het nathouden van ballast belangrijk om stofvorming te voorkomen. En waar dat niet kan, of het onvoldoende effect heeft, dragen spoorwerkers een persoonlijk beschermingsmiddel zoals een FFP-3 stofmasker. Zo kunnen spoorwerkers zonder gezondheidsrisico met ballast werken. Reizigers en omwonenden lopen geen gezondheidsrisico als op het spoor met ballast gewerkt wordt.

Onderzoek
In 2020 heeft ProRail opdracht gegeven aan TNO om te onderzoeken of we onze eisen omtrent het percentage kwarts in ballast moeten aanpassen. De resultaten van dit onderzoek verwachten we in de zomer van 2021. Die resultaten zullen laten zien of strengere eisen aan ballast (zoals het percentage stof en eisen aan het percentage kwarts in ballast) mogelijk zijn en of er dan eventueel andere negatieve gevolgen ontstaan. Zoals bijvoorbeeld het vrijkomen van meer (kwarts)stof tijdens de verwerking dan met de ballast die we nu gebruiken. Op basis van de resultaten zullen we een besluit nemen over welke eisen wij aan de ballast zullen stellen.

Acties na vragen van Zembla
ProRail en haar aannemers zien dat de naleving van de regels en afspraken op het gebied van het dragen van Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s), zoals stofmaskers beter moet. Spoorwerkers dragen niet overal waar dat wel is voorgeschreven de juiste PBM’s. Daarom zijn medewerkers die met kwartshoudende materialen werken inmiddels nogmaals op de regels gewezen en zullen we hen hierop blijven wijzen.

Correspondentie tussen ProRail en Zembla
ProRail heeft de aflevering niet voor uitzending kunnen zien. De vragen die Zembla heeft gesteld en de antwoorden van ProRail daarop zijn hier in te zien.
Met bijbehorend filmpje:

En de vragen en antwoorden van Zembla/ProRail: https://www.prorail.nl/si...beantwoording-prorail.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robertdj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:27:

[...]

Ik ben zelf vooral bezig met andere spoorconstructies. Is er een goed alternatief voor de ballast die wij in Nederland gebruiken? Wat gebruiken andere landen?
In principe probeer je namelijk eerst de bron van het gevaar weg te halen, maar blijkbaar kan dat niet?
Jawel, spoor in beton zoals op de HSL of wat op bruggen/tunnels (indirect regelbaar) wordt toegepast. Maar daar hangt wel een serieus prijskaartje aan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:59:
[...]

Jawel, spoor in beton zoals op de HSL of wat op bruggen/tunnels (indirect regelbaar) wordt toegepast. Maar daar hangt wel een serieus prijskaartje aan O-)
Dat is onze specialiteit, dus graag! :*)
Maar ik bedoelde eigenlijk een ander type ballast, hoe gaat de rest van de wereld om met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robertdj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:08:
[...]

Dat is onze specialiteit, dus graag! :*)
Maar ik bedoelde eigenlijk een ander type ballast, hoe gaat de rest van de wereld om met dit probleem?
Ballast en ballast ;)
In die stof zit ‘respirabel’ kwartsstof. Dit stof is zo fijn dat het door inademing diep in de longen terecht kan komen. Langdurige, onbeschermde blootstelling hieraan kan luchtwegaandoeningen en longkanker veroorzaken.
Ik heb in mijn tijd bij de aannemer nog nooit meegemaakt of gehoord dat een spoorwerker (en met de meeste oud collega's heb ik nog wel contact...) bovenstaande aandoeningen heeft opgelopen of is overleden door kwartsstof.
Ja het was niet zo fijn om in te ademen maar met lossen bleef je uit de wind staan.

In theorie zal het vast wel een keer voorkomen, maar ik denk dat ze in andere landen er minder aan doen en in Japan dragen ze sowieso al vaak mondkapjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:35
ArcticWolf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:16:
[...]

Ballast en ballast ;)

[...]

Ik heb in mijn tijd bij de aannemer nog nooit meegemaakt of gehoord dat een spoorwerker (en met de meeste oud collega's heb ik nog wel contact...) bovenstaande aandoeningen heeft opgelopen of is overleden door kwartsstof.
Ja het was niet zo fijn om in te ademen maar met lossen bleef je uit de wind staan.
Dat is het probleem van rommel in de longen: het effect wordt doorgaans niet herleid. Particulate matter en bepaalde specifieke chemicaliën hebben een cumulatief effect. Het is nog maar recent dat onderzoek hiernaar van de grond is gekomen, en je ziet met houtkachels hoe moeizaam dit inzicht geaccepteerd wordt.

Een goede vuistregel is dat alle niet-gassen in principe slecht zijn. De vraag hoe slecht vind ik daarbij niet zo bijster interessant: het gaat erom dat we er alles aan moeten doen het inademen ervan te verminderen. Zoals je aangeeft, maskertjes dragen is een eenvoudige en goedkope manier om zo al 99% minder rotzooi in te ademen. Stap 2 is dan het genereren ervan aan te pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 08-04-2021 13:26 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:26:
[...]

Dat is het probleem van rommel in de longen: het effect wordt doorgaans niet herleid. Particulate matter en bepaalde specifieke chemicaliën hebben een cumulatief effect. Het is nog maar recent dat onderzoek hiernaar van de grond is gekomen, en je ziet met houtkachels hoe moeizaam dit inzicht geaccepteerd wordt.

Een goede vuistregel is dat alle niet-gassen in principe slecht zijn. De vraag hoe slecht vind ik daarbij niet zo bijster interessant: het gaat erom dat we er alles aan moeten doen het inademen ervan te verminderen. Zoals je aangeeft, maskertjes dragen is een eenvoudige en goedkope manier om zo al 99% minder rotzooi in te ademen. Stap 2 is dan het genereren ervan aan te pakken.
Er is geen reden om het te herleiden als je er niet ziek van wordt toch? Maar het cumulatieve effect snap ik wel ja, spoorwerkers leven in het algemeen niet echt gezond (en dan heb ik het niet alleen over de pakjes shag die er per dienst doorheen worden gejaagd :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Robertdj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:27:

[...]

Ballastloos spoor vind je in tunnels, op bruggen en op viaducten.
In de metrotunnels kilometerballastloos spoor te vinden. Bijv metro Rotterdam.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 16:35
ArcticWolf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:37:
[...]

Er is geen reden om het te herleiden als je er niet ziek van wordt toch? Maar het cumulatieve effect snap ik wel ja, spoorwerkers leven in het algemeen niet echt gezond (en dan heb ik het niet alleen over de pakjes shag die er per dienst doorheen worden gejaagd :+ )
Wat is ziek? Blacklung noemde de mijnbouwer ook een occupational hazard.

Dat is dus het probleem, redeneren in die termen. We weten dat het slecht is, wachten totdat iemand een concrete diagnose krijgt zou ik lui en kwalijk noemen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

handoff schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:08:
[...]

Hopelijk kan je de kaartjes kopen van de verschillende vervoerders van één ticketsysteem.
Er lijkt iig al een initiatief te zijn om te zoeken naar alle nachttreinen: https://nachtzug-urlaub.de/nachtzug-finden/ met linkjes naar de boekingsite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
MedionAkoya schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:51:
[...]

Ballastloos spoor vind je in tunnels, op bruggen en op viaducten.
In de metrotunnels kilometerballastloos spoor te vinden. Bijv metro Rotterdam.
Zoals ik hierboven zei, ik bedoelde niet ballastloos spoor, maar een ander type ballast.
In deze link wordt daar ook over gesproken. Omdat wij nogal eens de neiging hebben om opnieuw het wiel uit te vinden vroeg ik me af hoe men buiten Nederland met dit probleem omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:57:
[...]

Wat is ziek? Blacklung noemde de mijnbouwer ook een occupational hazard.

Dat is dus het probleem, redeneren in die termen. We weten dat het slecht is, wachten totdat iemand een concrete diagnose krijgt zou ik lui en kwalijk noemen.
Je krijgt bij de aannemer al jaar en dag mondkapjes aangeboden bij het lossen van ballast (staat ook in de rapportage)
Al in 1993 heeft NS een memo verstuurd, dan was het waarschijnlijk al ruim bekend voor die tijd... We hebben er maatschappelijk blijkbaar niet het geld ervoor over om dit op te lossen.

Maar ik ben wel benieuwd of hier een oplossing voor gaat komen (ik zie er geen op dit moment), de kwarts die nu gebruikt is gewoon erg duurzaam (slijtage / hardheid) en relatief goedkoop per ton.
Zand-achtige oplossingen zijn niet realistisch, je mist adhesie of als je het mengt met cement juist weer de flexibiliteit die je wilt.
Spoor op beton/staal is gewoon erg bewerkelijk en duur, daarnaast moet je dmv palen de stabiliteit/afschuiven van de dekken garanderen (dat hoeft bij ballast steen niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
https://www.npostart.nl/zembla/08-04-2021/BV_101404410
De Zembla aflevering van gisteravond. Duurt 40 minuten. Spoortechnisch natuurlijk wel in Jip en Janneketaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Robertdj schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:29:
https://www.npostart.nl/zembla/08-04-2021/BV_101404410
De Zembla aflevering van gisteravond. Duurt 40 minuten. Spoortechnisch natuurlijk wel in Jip en Janneketaal.
Ik vond het een interessante documentaire. Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek van TNO gaat komen.
In de zomer moeten we meer gaan weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
https://www.prorail.nl/ni...vragen-van-bnnvara-zembla
Acties na vragen van Zembla
ProRail en haar aannemers zien dat de naleving van de regels en afspraken op het gebied van het dragen van Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s), zoals stofmaskers beter moet. Spoorwerkers dragen niet overal waar dat wel is voorgeschreven de juiste PBM’s. Daarom zijn medewerkers die met kwartshoudende materialen werken inmiddels nogmaals op de regels gewezen en zullen we hen hierop blijven wijzen.
Ik vind dit wel een pijnlijke reactie. Zeker als uit de docu blijkt dat geen van de partijen "schone" handen heeft. Als er blijkbaar maar één project is stilgelegd, terwijl het wel vaak voor komt, dan heeft het dus voor de organisaties geen prioriteit. Draag een momentje geen helm en je krijgt gelijk gezeik, regels kunnen dus wel gehandhaafd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:49
Hoe vaak het voorkomt weten we volgens mij nog niet. Ook omdat de arbeidsinspectie er behoudens 1 interventie geen enkele prioriteit aan heeft gegeven. Het dragen van bpm’s is volgens mij primair een eigen verantwoordelijkheid.

Het TNO onderzoek dat ‘toevallig’ gelijk is ingezet met de voorbereiding van de Zembla uitzending vind ik wat schimmig aan doen. Zie hier het belang van kritische journalistiek en de armoe van de neo liberale gedachte dat de markt het zelf regelt.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

peacelord schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:24:
Het TNO onderzoek dat ‘toevallig’ gelijk is ingezet met de voorbereiding van de Zembla uitzending vind ik wat schimmig aan doen. Zie hier het belang van kritische journalistiek en de armoe van de neo liberale gedachte dat de markt het zelf regelt.
Het eerste deel van het onderzoek van TNO is al vorig jaar opgeleverd, het tweede deel volgt dit jaar. Loopt het onderzoek van Zembla al zo lang, of is het niet 'toevallig'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Kabinet trekt 1,5 miljard euro uit voor doortrekken Noord/Zuidlijn

Wel jammer dat die 1,5 miljard niet bedoeld is voor Ringlijn.
Gemeente Amsterdam wilde per 2032 beide lijnen opgeleverd hebben.

https://www.at5.nl/artike...doortrekken-noordzuidlijn

https://www.rijksoverheid...it-voor-economische-groei

[ Voor 44% gewijzigd door MedionAkoya op 09-04-2021 17:20 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:49
Tsja, er is waarschijnlijk een hoop wat wij (nog) niet weten.

[ Voor 81% gewijzigd door peacelord op 09-04-2021 17:39 . Reden: Nadruppelen ]

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
MedionAkoya schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:18:
Kabinet trekt 1,5 miljard euro uit voor doortrekken Noord/Zuidlijn

Wel jammer dat die 1,5 miljard niet bedoeld is voor Ringlijn.
Gemeente Amsterdam wilde per 2032 beide lijnen opgeleverd hebben.

https://www.at5.nl/artike...doortrekken-noordzuidlijn

https://www.rijksoverheid...it-voor-economische-groei
Volgens mij komt er nog een nieuwe ronde, als ze hun onderbouwingen beter kunnen maken kan het Nationaal Groeifonds geld reserveren voor het sluiten van de ringlijn.

Daarnaast is er ook geld gereserveerd voor het verdubbelen van Schiedam - Delft (S-baanachtige verbinding tussen Den Haag en Dordrecht) en voor het samenlooptraject van metrolijn E en RandstadRaillijnen 3 en 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

handoff schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:00:
[...]
en voor het samenlooptraject van metrolijn E en RandstadRaillijnen 3 en 4.
Oh, welke plannen zijn dat?
Heb je een link?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
MedionAkoya schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:38:
[...]

Oh, welke plannen zijn dat?
Heb je een link?
https://www.move-rdh.nl/1...alsprong-MOVV-beschikbaar

Hier is een rapport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een Tsjechische website heeft tijden geplaatst voor de nachttrein Brussel - Amsterdam - Praag. Verrassing: de trein gaat naar Oostende! Ach ja, er zullen vast mensen op vakantie gaan naar de Belgische kust :D
Oostende 18:04
Brussel-Central 19:21
Amsterdam 21:59
Praha hl. n. 9:56

Praha hl. n. 19:10
Amsterdam 6:01
Brussel-Central 8:39
Oostende 9:56

Van Praag naar Berlijn is 4:15 uur, dus Berlijn is rond 5:45/23:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:08
Maasluip schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:00:
Verrassing: de trein gaat naar Oostende!
Daar wonen een paar politici met lange armen. Ze hebben de Thalys al moeten afgeven, dus zullen ze wel compensatie willen. :O
https://www.standaard.be/cnt/dmf20130618_00626788
https://www.vrt.be/vrtnws...edeninoostende-1-2288855/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:04:

[...]
Deze trein zou via Wannsee naar Gesundbrunnen gaan rijden. Via Wannsee houdt waarschijnlijk ook in dat er via Braunschweig en Magdeburg gereden gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Maasluip schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:46:
@Luke! Ik hoor dat je een DM'90 gekocht hebt? Ga je een museumspoorlijn beginnen? :D
Ik bedenk me nu nog een goede toepassing: Ze zijn 3.20m breed, net zo breed als de Viewliners van Amtrak in de VS, dus kan je van die 'Roommettes' inbouwen en dan heel Europa doorcrossen als een slaap-touringcar op rails!

Niet dat je ooit competitief kan worden op prijs, maar ach. Genoeg mensen met geld, toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heel Europa doorcrossen is wel een probleem. Omdat ze zo breed zijn zijn ze in feite overal buiten profiel. Dus je hebt nergens toelating behalve Nederland (en dat is waarschijnlijk ook beperkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 16-10 10:18
Ook in Denemarken gaan ze voor de ICNG (Alstom Coradia Stream):
https://www.dsb.dk/om-dsb...kore-dsb-ind-i-fremtiden/

Wanneer komt de ICNG in dienst bij NS ? Volgende dienstregeling toch ?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
De hoop is nog altijd dat eind dit jaar de eerste reizigers in kunnen stappen, maar het zou mij niet verbazen als het begin 2022 gaat worden om meerdere redenen, waaronder beperkingen in de Alstom-productie en het testen door Covid. Dat gaat dan uiteraard om het proefbedrijf met reizigers. De officiële indienststelling volgt dan enkele maanden later.
Ik hoop voor de DSB dat bij hun de introductie iets sneller verloopt dan bij ons. Overigens had ik het ook helemaal niet erg gevonden als bij ons ook dat koffiehoekje in de treinen was gemonteerd :D
Ook de vorm van de kop spreekt mij persoonlijk meer aan dan die van NS. Wel grappig om dat filmpje van de DSB te zien, waarin nog de NS-kop en ook de enkelbladsdeuren gebruikt zijn voor de visualisatie (en een station dat verdomd veel lijkt op het Amsterdam Centraal uit de eerste visualisaties voor NS :P ).

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 13-04-2021 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

IJnte schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:53:
Ook in Denemarken gaan ze voor de ICNG (Alstom Coradia Stream):
https://www.dsb.dk/om-dsb...kore-dsb-ind-i-fremtiden/

Wanneer komt de ICNG in dienst bij NS ? Volgende dienstregeling toch ?
Wat een mooie kopvorm!

Ik weet even niet of ik deze of die van NS mooier vind. Ze hebben alletwee wel iets.
EDIT schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:09:
[...]
Overigens had ik het ook helemaal niet erg gevonden als bij ons ook dat koffiehoekje in de treinen was gemonteerd :D
[...]
Dat koffiehoekje zit ook in het huidige wagenpark (althans in IC's) en alleen in 1e klasse. Meestal direct na de deur naar de 1e klasse-coupé. Verbazingwekkend dat de mensen uit de 2e klasse er ook netjes vanaf blijven en het allemaal niet geplunderd wordt. Men pakt netjes één kopje koffie en één koekje en gaat weer zitten.

Toont wel aan dat Denen op sommige vlakken weldegelijk anders zijn dan Nederlanders ;)

EDIT: in het filmpje zie je een koffieautomaat; in de huidige IC's zitten die ook (voor het 2e klasse plebs); de passagiers met een eerste klasse-ticket kunnen gratis koffie pakken van een koffietafeltje in de coupe zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddGNWaWxBM9GI8qqQn1oZEPY_TI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k04qN7j2VRdJE9PIqum66dse.png?f=fotoalbum_large
Screenshot uit dit Youtube-filmpje

[ Voor 63% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 13-04-2021 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJnte
De hoop is nog altijd dat eind dit jaar de eerste reizigers in kunnen stappen, maar het zou mij niet verbazen als het begin 2022 gaat worden om meerdere redenen, waaronder beperkingen in de Alstom-productie en het testen door Covid. Dat gaat dan uiteraard om het proefbedrijf met reizigers. De officiële indienststelling volgt dan enkele maanden later.
Ik hoop voor de DSB dat bij hun de introductie iets sneller verloopt dan bij ons. Overigens had ik het ook helemaal niet erg gevonden als bij ons ook dat koffiehoekje in de treinen was gemonteerd :D
Ook de vorm van de kop spreekt mij persoonlijk meer aan dan die van NS. Wel grappig om dat filmpje van de DSB te zien, waarin nog de NS-kop en ook de enkelbladsdeuren gebruikt zijn voor de visualisatie (en een station dat verdomd veel lijkt op het Amsterdam Centraal uit de eerste visualisaties voor NS :P ).
Thanks. Ja er zal nog wel wat vertraging zijn inderdaad door alle COVID restricties. Maakt het niet makkelijker.
De visuals idd zitten wel wat kleine dingetjes in ja, die alleen de echte nerd ziet :+ Bergen en meren naast een station dat op Asd CS lijkt met een bordje "Copenhagen Central" (heet København Hovedbanegård) en idd de enkele deur. Op Deense fora gaat het vooral over de keus voor het station Korsør als naam in de visuals :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ja, die bergen vielen mij later inderdaad ook op en ook de bewegwijzering op de perrons was behoorlijk Nederlands :D
Ik hoop overigens van harte dat de Denen andere stoelen erin krijgen dan die in de visuals te zien zijn (tenminste het lijkt verdraaid veel op die vernieuwde stoelen die ze in de ICE's hebben gezet). Dat Fainsa-spul is echt een ramp voor de rug op de langere afstanden. Het gaat OK als je in precies de juiste houding blijft zitten, maar zeker op een lange rit wil je ook nog wel eens even gaan verzitten.

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 13-04-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:41
Die zou hier binnen 1 dag weer door iemand gedemonteerd zijn als leuk voor thuis. Als niet iemand die persoon voor is geweest door de hele corner te slopen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Over de Deense DSB gesproken.
Hoe staat het met hun IC4'tjes, hun Fyra'tjes, om zo maar te noemen?

Even een kort lijstje met wat punten over de IC4:
- Vertraging bij aflevering
- Problemen met de airco
- Weigerende remmen :X
- Probleem met veiligheidssysteem
- Haarscheuren in lager en schokdemper
- Eentje is door Italië cadeau gedaan aan Khadaffi ( :+ )

Ik las dat de eerste vijf treinstellen gesloopt waren om als onderdelen-leverancier te dienen. Maar hoe staat het er nu voor met de inzet?

Hm, wel bijzonder. Hier een artikeltje over het interieur van de Libische trein ;)
https://www.oryxspioenkop...ersonal-italian-high.html

[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 14-04-2021 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:11:

Dat koffiehoekje zit ook in het huidige wagenpark (althans in IC's) en alleen in 1e klasse. Meestal direct na de deur naar de 1e klasse-coupé. Verbazingwekkend dat de mensen uit de 2e klasse er ook netjes vanaf blijven en het allemaal niet geplunderd wordt. Men pakt netjes één kopje koffie en één koekje en gaat weer zitten.

Toont wel aan dat Denen op sommige vlakken weldegelijk anders zijn dan Nederlanders ;)

EDIT: in het filmpje zie je een koffieautomaat; in de huidige IC's zitten die ook (voor het 2e klasse plebs); de passagiers met een eerste klasse-ticket kunnen gratis koffie pakken van een koffietafeltje in de coupe zelf.
Ja idd, Denen zijn iets netter in dat opzicht. Tegenwoordig is het ook wat meer een soort rail-catering geworden, althans voor COVID.
EDIT schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:34:
Ja, die bergen vielen mij later inderdaad ook op en ook de bewegwijzering op de perrons was behoorlijk Nederlands :D
Ik hoop overigens van harte dat de Denen andere stoelen erin krijgen dan die in de visuals te zien zijn (tenminste het lijkt verdraaid veel op die vernieuwde stoelen die ze in de ICE's hebben gezet). Dat Fainsa-spul is echt een ramp voor de rug op de langere afstanden. Het gaat OK als je in precies de juiste houding blijft zitten, maar zeker op een lange rit wil je ook nog wel eens even gaan verzitten.
De huidige stoelen in de Deense treinen zijn super luxe (comfortabel, verstelbaar, stof met vulling etc). Ik ben ook benieuwd hoe men reageert op de nieuwe stoelen. Lets see.
AW_Bos schreef op woensdag 14 april 2021 @ 01:34:
Over de Deense DSB gesproken.
Hoe staat het met hun IC4'tjes, hun Fyra'tjes, om zo maar te noemen?

Even een kort lijstje met wat punten over de IC4:
- Vertraging bij aflevering
- Problemen met de airco
- Weigerende remmen :X
- Probleem met veiligheidssysteem
- Haarscheuren in lager en schokdemper
- Eentje is door Italië cadeau gedaan aan Khadaffi ( :+ )

Ik las dat de eerste vijf treinstellen gesloopt waren om als onderdelen-leverancier te dienen. Maar hoe staat het er nu voor met de inzet?

Hm, wel bijzonder. Hier een artikeltje over het interieur van de Libische trein ;)
https://www.oryxspioenkop...ersonal-italian-high.html
Er staan er 11 te koop, een zwik wordt gesloopt en ze blijven rijden tot en met 2025. IC2 (de 2 delige variant staat al aan de kant). Ze rijden best wel stabiel tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Maasluip schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:00:
Een Tsjechische website heeft tijden geplaatst voor de nachttrein Brussel - Amsterdam - Praag. Verrassing: de trein gaat naar Oostende! Ach ja, er zullen vast mensen op vakantie gaan naar de Belgische kust :D
Oostende 18:04
Brussel-Central 19:21
Amsterdam 21:59
Praha hl. n. 9:56

Praha hl. n. 19:10
Amsterdam 6:01
Brussel-Central 8:39
Oostende 9:56

Van Praag naar Berlijn is 4:15 uur, dus Berlijn is rond 5:45/23:30.
https://www.regul.be/wp-c...osleeper-met-bijlages.pdf

Hier zijn de tijden te vinden. De link lijkt niet meer te werken, maar hier is een screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoXCKxYvAkNaxCwkpOJFHEQQyd0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MrutIZFLtgCO6RJraO4tenhM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-10 16:40
In Oostende kan de trein gemakkelijk afgesteld worden en zal hij ook schoongemaakt worden. De EC treinen reden vroeger ook leeg tot in Oostende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Hij rijdt een flinke omweg door Nederland. Ik zou nog steeds met het vliegtuig naar Praag gaan. Dan ben je 4 uur bezig i.p.v. ruim 12 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-10 14:05
Zo lijkt het meer een Amsterdam-Berlijn met wat aanloop en nasleep, inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:16

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

LordSinclair schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:10:
Hij rijdt een flinke omweg door Nederland. Ik zou nog steeds met het vliegtuig naar Praag gaan. Dan ben je 4 uur bezig i.p.v. ruim 12 uur.
Naar Praag pak je gewoon de auto, stuk goedkoper (met meer mensen) en uitstekend te doen. En vier uur met het vliegtuig geloof ik niet, voor- en natransport, ruim op tijd aanwezig zijn en bagage van de band plukken, kosten samen al meer dan dat.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-10 14:34
Bacchus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:44:
Zo lijkt het meer een Amsterdam-Berlijn met wat aanloop en nasleep, inderdaad.
Voor een comfortabele nacht ben je wel vervelend vroeg in Berlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Freee!! schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:54:
[...]

Naar Praag pak je gewoon de auto, stuk goedkoper (met meer mensen) en uitstekend te doen. En vier uur met het vliegtuig geloof ik niet, voor- en natransport, ruim op tijd aanwezig zijn en bagage van de band plukken, kosten samen al meer dan dat.
Vier uur is misschien wat krap inderdaad, maar met de betrouwbaarheid van het Nederlandse Spoorwegnet wil je ook ruim op tijd voor je nachttrein aanwezig zijn en geen overstap van 5 minuten plannen.
En ook voor een nachttrein hebben de meeste mensen voortransport. Want of ik mij nou op Schiphol moet melden voor de trein of een vliegtuig maakt in tijd niet zoveel uit. En natransport maakt het heel erg uit of het stadcentrum je doel is of niet.

[ Voor 17% gewijzigd door LordSinclair op 15-04-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-10 15:25
Zou je er ook een dagje Oostende mee mogen doen :) ? Weet niet of-ie iedere dag rijdt; maar dan kun je 's ochtends vroeg heen en 's avonds weer terug :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 17:59
Ik vind het wel bijzonder jammer dat die niet 1x in het midden/oosten van Nederland stopt.
Vanuit snelheid snap ik dit wel, maar ik denk dat je het voor een groter publiek aantrekkelijk maakt als die 1x in Hengelo of Arnhem stop, afhankelijk van de route die genomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
De nachttrein richting België is vertrekt later uit Amsterdam Centraal en komt eerder aan in Brussel-Zuid dan de reguliere trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Naar Oostende is het wel iets sneller. Vertrek uit Amsterdam is bijna gelijktijdig als de ICD, en met de ICD ben je om 10:16 in Oostende, met de nachttrein om 9:56. Terug maakt het weinig uit, vertrek om 18:04 en 21:54 in Amsterdam, met de IC is het 18:43 en 22:38 en kunt nog een uur later met de gewone trein.
Je hebt wel een overstapvrije verbinding en als je vanuit Amsterdam eens niet met de kids naar het strand in Zandvoort wil maar naar Oostende en je hebt de hele strandwinkel bij je is dat wel handig natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Maasluip op 15-04-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-10 09:55
https://nos.nl/artikel/23...oor-losse-onderdelen.html

Treinverkeer tussen Gorinchem en Leerdam dagenlang plat door losse onderdelen
Het treinverkeer op de regionale MerwedeLingeLijn tussen Gorinchem en Leerdam ligt tot zeker maandagochtend plat door een defect aan het spoor. Gistermiddag constateerde spoorbeheerder ProRail dat een aantal klemmen en onderdelen van het spoor niet goed vastzaten of los waren gekomen.

De problemen doen zich voor over een lengte van 1,7 kilometer, zegt ProRail. Om alle klemmen en onderdelen weer vast te maken, zouden 12.000 bevestigingsplaatjes nodig zijn. Maar zo veel heeft de spoorbeheerder er niet op voorraad. "Daarom hebben we er samen met de aannemer voor gekozen het aangetaste stuk spoor volledig te vernieuwen", zegt het bedrijf.

Het gevolg van de spoorvernieuwing is dat er de komende dagen geen treinen kunnen rijden tussen Gorinchem en Leerdam. Vervoerder Qbuzz zet bussen in.

Lekker efficiënt weer.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
https://www.treinreiziger...-treinen-voor-ic-berlijn/

Vertraging dreigt voor nieuwe treinen voor IC Berlijn

Ik heb al een tijdje niks van de ECx vernomen.

[ Voor 15% gewijzigd door handoff op 16-04-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

handoff schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:30:
https://www.treinreiziger...-treinen-voor-ic-berlijn/

Vertraging dreigt voor nieuwe treinen voor IC Berlijn

Ik heb al een tijdje niks van de ECx vernomen.
Dat verhaal over de aslast is ook een interessante.

De Talgo-rijtuigen zijn enkelassers (zwevend opgehangen aan één zijde, rustend op een enkele as aan de andere zijde van het rijtuig; een beetje zoals de GTW en de WINK). Hierdoor krijg je inderdaad een in verhouding enorme last op die ene as t.o.v. een rijtuig met vier assen.

Ik hoop dat ze toch toegelaten gaan worden voor een normale kruissnelheid, want 100 is niets natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Zoals ook helemaal onderaan in het artikel staat:
Toch kan hij ook direct de zorgen van de experts van Treinreiziger.nl wegnemen, omdat er uitzonderingen gemaakt kunnen worden. “ProRail heeft voor de nieuwe Talgo-treinen onderzoek gedaan naar de baanstabiliteit waar deze treinen zullen gaan rijden. Hieruit is gebleken dat die geschikt is en de nog te bouwen treinen mogen worden ingezet met een snelheid boven de 100 km/u.
Niks aan de hand dus. Het enige 'nieuws' is dus dat er waarschijnlijk vertraging zal zijn in de indienststelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:48:
[...]

De Talgo-rijtuigen zijn enkelassers (zwevend opgehangen aan één zijde, rustend op een enkele as aan de andere zijde van het rijtuig; een beetje zoals de GTW en de WINK). [..]
De WINK heeft 'gewone' Jacobsdraaistellen, en geen gelede bakken meer.

Maar ik vind het verhaal van Treinreiziger wel een storm in een glas water. Dat verhaal over de aslast inderdaad, maar ook dat over hoe lang de inbedrijfsstelling duurt. Ja, bij de ICNG duurt het lang, maar dat is toch ook een vrij nieuwe trein? De Talgo's bestaan al langer, onder andere in Spanje en de VS. Dat zou de hoeveelheid tests ook moeten verminderen. Of is het echt een nieuw model Talgo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:48:
[...]

De Talgo-rijtuigen zijn enkelassers (zwevend opgehangen aan één zijde, rustend op een enkele as aan de andere zijde van het rijtuig; een beetje zoals de GTW en de WINK). Hierdoor krijg je inderdaad een in verhouding enorme last op die ene as t.o.v. een rijtuig met vier assen.
Als een Talgorijtuig hetzelfde gewicht is als een gewoon rijtuig wel natuurlijk. Maar als je iets van Talgo afweet dan weet je dat dat niet zo is. Een Talgorijtuig is bijna 14 ton, dus aslast is 14 ton. Dat is iets meer dan van een standaard rijtuig maar nog altijd een stuk minder dan van een locomotief en ook minder dan van bijvoorbeeld VIRM.
Dus het kan geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
marcop23 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:49:
[...]

De WINK heeft 'gewone' Jacobsdraaistellen, en geen gelede bakken meer.

Maar ik vind het verhaal van Treinreiziger wel een storm in een glas water. Dat verhaal over de aslast inderdaad, maar ook dat over hoe lang de inbedrijfsstelling duurt. Ja, bij de ICNG duurt het lang, maar dat is toch ook een vrij nieuwe trein? De Talgo's bestaan al langer, onder andere in Spanje en de VS. Dat zou de hoeveelheid tests ook moeten verminderen. Of is het echt een nieuw model Talgo?
ICNG heeft ook vertraging door corona. De levering van onderdelen uit tiental landen gaat door lock-downs ook niet van een leien dakje. Volgens een discussie op Somda zou elk stel wel ergens iets nog niet compleet hebben, al kunnen het ook kleinigheidjes zijn die het stel prima kunnen laten gebruiken voor testritten.

Dus misschien zal de ECx ook door corona wel enige vertraging op zou kunnen leveren. Hoewel ik nog niet verwacht dat er een stel is die al in het vroege test-stadium zal zijn. Tja... Alles stokt momenteel een beetje bij pruducties, zelfs de levering van scharnieren uit Duitsland voor onze 'tailor-made' nieuwe kast in onze huiskamer. Verder heb ik pas een printer voor mijn zus besteld die een levertijd heeft van 4 maanden...

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 16-04-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mk1992 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:19:
https://nos.nl/artikel/23...oor-losse-onderdelen.html

De problemen doen zich voor over een lengte van 1,7 kilometer, zegt ProRail. Om alle klemmen en onderdelen weer vast te maken, zouden 12.000 bevestigingsplaatjes nodig zijn. Maar zo veel heeft de spoorbeheerder er niet op voorraad. "Daarom hebben we er samen met de aannemer voor gekozen het aangetaste stuk spoor volledig te vernieuwen", zegt het bedrijf.
Hoe kan het dat er op zo'n lengte schade is? Heeft iemand daar het spoor zitten saboteren? Of is er recent onderhoud geweest dat slecht is uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Zit even dat traject te checken op: https://twiav.nl/nl/lucht...l.php#17/51.87529/5.00399
Zo te zien buisblokdwarsliggers, maar ook redelijk recent nieuwe ballast bijgestort en dus stopwerk uitgevoerd.
Op andere delen van het traject liggen tweetjes of NS90 dwarsliggers, daar hebben ze sowieso genoeg voor op voorraad.

Geen idee trouwens of het realistisch is dat bevestigingsmiddelen kapot gaan tijdens stopwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-10 15:05
Leuk filmpje over waarom treinen op de HSL relatief vaak stranden:

YouTube: Train Cab Ride NL / How Trains Strand on HSL / Voltage Change Over /...

Punctuality of train on the HSL in The Netherlands is somewhere around 85% (within the 5 minute range). On the normal lines the punctuality is approximately 95%. Now you might think, why is that? Well, if you take a look at this video it might explain a lot. The entrances and exits on the HSL are always combined with a voltage change over. Now that's is not directly a problem. The problem shows itself on the slopes while running on lower speeds through the voltage change overs! This video shows the extremely inconvenient placing of the voltage change-over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan moet je ook een balise al een halve km eerder neerleggen zodat je op tijd je ERTMS info hebt en je daar gewoon met 80 kunt doorkachelen.
Maar goed, niemand snapt ERTMS, Prorail zal wel beginnen janken dat je ERTMS niet met ATB kunt combineren (fout, kan wel, en de ERTMS informatie die je krijgt gaat sowieso pas over een halve km in) en de bouwers bouwen het ook minimaal zodat later uurtje factuurtje een uitbreiding kan worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Lijkt me makkelijker om gewoon die fasescheiding te verplaatsen naar de zuidkant van de Zevenbergsenhoek aansluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Haribo112 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:47:
Lijkt me makkelijker om gewoon die fasescheiding te verplaatsen naar de zuidkant van de Zevenbergsenhoek aansluiting...
Zou dat niet tussen de twee aansluitingen bij Breda richting Rotterdam en België passen? Treinen die over de aansluiting moeten hebben dan geen last van de fase scheiding en doorgaande treinen over de HSL die al op snelheid zijn hebben er geen last van

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Het is geloof ik de bedoeling dat in de toekomst de fasescheiding volledig verdwijnt.
De stroomvoorziening is schijnbaar zodanig overgedimensioneerd dat het niet eens noodzakelijk zou zijn dat de fasescheiding überhaupt bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:05:
Dan moet je ook een balise al een halve km eerder neerleggen zodat je op tijd je ERTMS info hebt en je daar gewoon met 80 kunt doorkachelen.
Maar goed, niemand snapt ERTMS, Prorail zal wel beginnen janken dat je ERTMS niet met ATB kunt combineren (fout, kan wel, en de ERTMS informatie die je krijgt gaat sowieso pas over een halve km in) en de bouwers bouwen het ook minimaal zodat later uurtje factuurtje een uitbreiding kan worden gemaakt.
Probleem zit hem in de contract splitsing, niet in de onwil van mensen bij de partijen. Maar Zevenbergsehoek wordt aangepast... voor 2,5 miljoen euro |:(

Dual Signalling probeer ik te pushen binnen ProRail, maar eerst nog wat stoffige hoekjes opruimen O-) (verder is het niet verboden om toe te passen), dus geen idee waarom je zegt dat wij het niet kunnen toepassen.

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 16-04-2021 22:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJnte
Dual signalling kost pas knaken. Kan je beter ERTMS in een trein inbouwen en dan een STM toevoegen. Het alom bekende kip en ei probleem. Ik denk dat men tegenwoordig ook wel inziet dat een trein eerst "ERTMS" ready moet zijn en daarna de infrastructuur kan komen. Dat is in iedergeval mijn leerles van 5+ jaar in DK werken en zo te zien ook van de Nederlandse Staat.

Het probleem van de HSL en de spanningssluizen aldaar is vooral dat NL er beperkte aandacht was voor het gehele plaatje. Dat een machinist zich in een zeer korte tijd moet focussen op vele taken (wisseling van beveiliging systeem en wisseling van spanning) is misschien wat op de achtergrond gekomen? Terugkijken is altijd eenvoudig natuurlijk, maar ik denk dat met toen vooral al erg blij was dat ze ERTMS konden aanleggen en een hogesnelheidslijn in dienst konden brengen. Daar was NL gewoon erg vroeg bij.

Ik denk als ze het nu opnieuw zouden doen, er heel erg goed gekeken wordt naar het grotere plaatje en de systeem context. Zoals Maasluip al aangeeft kan je prima ERTMS combineren met een "legacy" beveiligingssysteem. Voor de HSL denk ik dat er vooral gekeken is naar de eigen scope en daarbij niet de andere systemen willen aanpassen. Een LEU in een P-sein sleutelen was "vroeger" gewoon een no-go. De hele Noordelijke nevenlijnen had je met een beperkte investering al in L1 kunnen hebben.
Als laatste is in NL het gewoon jammer dat er 1500v op de bovenleiding staat en dat alle spoorbeveiligings apparatuur AC spanning niet leuk vindt. In DK is b.v. alles al 25kV dus dan heb je het gedonder niet met transitie gebieden met daarin ook een spanningsluis. Enige wat je hebt is fasescheidingen maar daar ontwerp je in geen transitiezone (LNTC<->L2) in.

Zou mooi zijn als Prorail/De Staat ooit komt met een geintegreerd plan voor het spoor, maar dat is denk ik al een verlaten station :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:08
Een onderstopmachine of een Brossel ES (bovenleidingstrein) zie ik genoeg bollen, maar als de zware machinerie afkomt, en ik voor dienstredenen toch in die bundel moet wezen, kan ik evengoed snel een paar plaatjes schieten :+

Wijkbundel Luchtbal is aan vernieuwing toe, dus kwamen er een paar wisseltjes langs met de Kirowtrein :9~ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPHH6hoD2FuoQbGuinPcolRzqWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wk1pUWRdGQ7FOYtgdappDHl8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPtTGctxJ0UaT0JQNA33t0HKMLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hF7GChfahuxxUMJmP3SLENb3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1 ... 37 ... 163 Laatste