Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!
marcop23 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:08:
Ik heb een vraagje wat betreft ATB-NG:

In dit filmpje, op tijdstip 9:30, rijdt de trein het station Sauwerd in die voorzien is van een stop-doorschakeling. Nu ontvang je normaal gesproken met ATB-NG pas je nieuwe rijtoestemming als je over het baken rijdt. Het lijkt er op dat de trein daarom ook langzaam rijdt tot het sein, dan hoor je de ping, en dan trekt die verder op.

Maar waarvoor is die kabellus in het midden van het spoor spoor (goed zichtbaar bij 9:30) bij het station dan? Ik dacht dat die de nieuwe toestemming over kan dragen zodra het sein op groen springt?
Die lus is voor het sein aan de andere kant. Het baken is voor het vertrek sein (1026 in dit geval)

De lus staat links getekend (sein staat veel verder terug)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zQJndYX.png

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 25-02-2021 13:25 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Huh, interessant. Was het dan niet goedkoper geweest om aan het einde van het perron een paar bakens neer te leggen? Met die afstand tot het sein kan je zelfs dan al behoorlijk vaart maken voordat je weer zou moeten gaan remmen.
Edit: nog sterker: die bakens liggen er zo te zien al gewoon. Wat is dan de meerwaarde van die vrijgavelus op die plek?

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 25-02-2021 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-10 15:05
Ik zet tegenwoordig dit kanaal op als 'achtergrond" terwijl ik werk.

Leuk om in 4K (5K?) door Nederland te toeven vanuit de machinist zn cabine:

YouTube: YouTube

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:11
Basekid schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:31:
Ik zet tegenwoordig dit kanaal op als 'achtergrond" terwijl ik werk.

Leuk om in 4K (5K?) door Nederland te toeven vanuit de machinist zn cabine:

YouTube: YouTube
In België had je ook een machinist die een eigen kanaal had. NMBS is te weten gekomen wie het was, en hij kon kiezen, of zijn job, of zijn kanaal. :X De Belgische spoorwegen zijn een beetje paranoïde op dat punt, en hebben vooral schrik dat het slechte publiciteit is. Terwijl dat dergelijke kanalen normaal alleen maar bezocht worden door mensen die echt interesse in treinen hebben, en dat de comments normaal ook alleen maar positief zijn.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De NS kan zonder aanvullende steun niet met deze aantallen treinen blijven rijden. Hierover moet het vervoersbedrijf met het ministerie van Infrastructuur besluiten nemen, zegt minister van Financiën Wopke Hoekstra donderdag in een reactie op het verzoek om meer staatssteun. Volgens de bewindsman lijkt de dienstregeling "op termijn financieel gezien niet vol te houden". NS boekte afgelopen jaar een verlies van 2,6 miljard euro, het grootste verlies in het 180-jarig bestaan van het spoorbedrijf.

Het bedrijf is hard geraakt door de coronacrisis. Fors minder mensen nemen de trein en NS verwacht dat dit het bedrijf nog enkele jaren parten speelt, vooral omdat veel mensen structureel blijven thuiswerken. Vorig jaar was het aantal reizigerskilometers 55 procent kleiner dan gebruikelijk. De daling van het aantal zakelijke kilometers was zelfs nog groter.

Om dit jaar de huidige dienstregeling en vanaf 2022 de nieuwe dienstregeling te kunnen rijden, is volgens NS extra steun van de overheid nodig. Het bedrijf ontving tot dusver 2,3 miljard euro aan staatssteun in Nederland en het VK, waar het bedrijf eveneens actief is.
Bron, en meer info: Hoekstra: NS moet besluit nemen over aantallen treinen

Virussen? Scan ze hier!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:30
Arator schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:42:
[...]

In België had je ook een machinist die een eigen kanaal had. NMBS is te weten gekomen wie het was, en hij kon kiezen, of zijn job, of zijn kanaal. :X De Belgische spoorwegen zijn een beetje paranoïde op dat punt, en hebben vooral schrik dat het slechte publiciteit is. Terwijl dat dergelijke kanalen normaal alleen maar bezocht worden door mensen die echt interesse in treinen hebben, en dat de comments normaal ook alleen maar positief zijn.
Niet vergeten dat een tijd terug er ook in Nederland commotie bestond omdat de NS ook een verbod had opgelegd om nog te filmen tijdens het rijden. De schrik bestaat, zeker wanneer de camera niet vast gemonteerd is, dat deze kan afleiden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
2,6 miljard verlies op 6.6 miljard omzet (opbrengsten).

Maar he wacht, wat zien we daar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUr1ovWbfAaik8Weho280UsNJRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDfd9Tnt2EtnUuJkjsjojlIE.png?f=fotoalbum_large

Er is 1.814 miljard extra afgeschreven tov 2019.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--2Yh6w3FmC7l2rjfUCYXfG-qZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UbDYxswo5ZBRFjWXqC7Bnoar.png?f=fotoalbum_large

Ah de NS heeft op basis van toekomstverwachtingen alvast afgewaardeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3olC3Vhn_SC0H1KAp_HIvaY9Ho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/45AcoX4gMY6KEapM0rYA6srl.png?f=fotoalbum_large

Ik ben geen accountant maar mijns inziens had deze afwaardering na het bedrijfsresultaat in de winst en verliesrekening moeten komen. Het vertekent het operationele resultaat nogal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Arator schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:42:
[...]

In Nederland mocht het tot een aantal jaar geleden ook niet, maar men zag de populariteit. Nadat er met een aantal filmpjes dingen werden getoond die echt niet vertoond hadden mogen worden besloot NS om het onder specifieke voorwaarden toe te staan om zo de filmpjes te controleren.
Ik ben zelf ook een van de machinisten met toestemming om te filmen, maar de filmpjes die ik maak zijn vooral voor intern gebruik. Ik heb niet dagelijks de camera mee zoals andere collega's en heb dan ook maar een paar ritten publiekelijk gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

PolarBear schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:12:
[...]

2,6 miljard verlies op 6.6 miljard omzet (opbrengsten).

Maar he wacht, wat zien we daar:

[Afbeelding]

Er is 1.814 miljard extra afgeschreven tov 2019.
[Afbeelding]

Ah de NS heeft op basis van toekomstverwachtingen alvast afgewaardeerd:

[Afbeelding]

Ik ben geen accountant maar mijns inziens had deze afwaardering na het bedrijfsresultaat in de winst en verliesrekening moeten komen. Het vertekent het operationele resultaat nogal.
Een bijzondere waardevermindering valt nou eenmaal onder de lasten en valt daardoor binnen het bedrijfsresultaat, waardoor deze flink omlaag gaat (zonder de bijzondere waardevermindering was het resultaat praktisch nul geweest). Dat lage resultaat is meteen een goede aanleiding om wat extra geld te vragen aan Den Haag. Omdat ze dit jaar al zoveel verliezen hebben genomen, kunnen ze volgend jaar prima cijfers presenteren en laten zien 'hoe goed het gaat'.

Big Bath accounting blijft een bijzonder fenomeen :+ .

Sowieso kudos dat je verder kijkt dan de cijfers alleen O+
EDIT schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:28:
Huh, interessant. Was het dan niet goedkoper geweest om aan het einde van het perron een paar bakens neer te leggen? Met die afstand tot het sein kan je zelfs dan al behoorlijk vaart maken voordat je weer zou moeten gaan remmen.
Edit: nog sterker: die bakens liggen er zo te zien al gewoon. Wat is dan de meerwaarde van die vrijgavelus op die plek?
Dat ze meteen kunnen aanzetten naar baanvaksnelheid? Anders moeten ze met releasespeed (a 15km/u) naar het baken rijden als ze aan het begin van het perron staan... maar goed zal eens vragen aan mijn collega waarom dat zo gedaan is.

ArcticWolf schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:06:
[...]

Dat ze meteen kunnen aanzetten naar baanvaksnelheid? Anders moeten ze met releasespeed (a 15km/u) naar het baken rijden als ze aan het begin van het perron staan... maar goed zal eens vragen aan mijn collega waarom dat zo gedaan is.
Het sein staat pas een kilometer of zoiets na het perron en er liggen dus al bakens direct aan het einde van het perron, dus je hoeft enkel naar het einde van het perron te rijden voor een nieuw stuk rijweg. Die GTWs kunnen misschien snel optrekken, maar ik kan mij niet voorstellen dat die op dat moment al beperkt wordt omdat de rijweg neem ik aan tot het sein en niet tot het einde perron loopt.

Of heb ik nu je vorige post verkeerd begrepen en bedoelde je dat die loop wel degelijk voor het sein was dat je in die video aan het einde van het perron zag?

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 25-02-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EDIT schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Het sein staat pas een kilometer of zoiets na het perron en er liggen dus al bakens direct aan het einde van het perron, dus je hoeft enkel naar het einde van het perron te rijden voor een nieuw stuk rijweg. Die GTWs kunnen misschien snel optrekken, maar ik kan mij niet voorstellen dat die op dat moment al beperkt wordt omdat de rijweg neem ik aan tot het sein en niet tot het einde perron loopt.

Of heb ik nu je vorige post verkeerd begrepen en bedoelde je dat die loop wel degelijk voor het sein was dat je in die video aan het einde van het perron zag?
Als ze binnenkomen op rood op sein 1026 dan moet hij eerst met release speed langs baken 05225 rijden om een update te krijgen.

De lus is bedoeld voor sein 1020, voor als ze keren richting sein 1020 (en binnen zijn gekomen op sein 1026) of als ze linkerspoor binnen zijn gekomen. Als ze nabij sein 1026 staan dan moeten ze het hele stuk tot baken 05194 rijden voordat de trein een update krijgt als er geen lus zou zijn, daarom die lus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ah, ja, natuurlijk. Ik heb geen moment aan de situatie met keren gedacht 8)7
My bad en bedankt voor de opheldering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-10 20:41

Deze kwam ik net tegen op mijn InstaStories, wat super in zijn eenvoud om met de trein te reizen. In Zwitserland waar je dus ook meerdere vervoerders op hetzelfde trajact hebt is het mogelijk!

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-10 16:32
https://www.linkedin.com/...vity:6771419814041808896/

Arriva is begonnen met het inbouwen van ETCS, hopelijk verloopt de toelating snel en kan de trein snel richting Luik. Gaat hij dan ook nog verder naar Hasselt of eindigt deze trein in Luik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
LordSinclair schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:11:
[YouTube: Swiss Checkin]
Deze kwam ik net tegen op mijn InstaStories, wat super in zijn eenvoud om met de trein te reizen. In Zwitserland waar je dus ook meerdere vervoerders op hetzelfde trajact hebt is het mogelijk!
Wow, heb je dit al aan NS voorgesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In Nederland is er in 2018 een proef gedaan met een soortgelijk iets.
Als ik mij niet vergis is het de bedoeling dat het met het platform van de opvolger van de OV-chipkaart ook landelijk mogelijk gaat worden, samen met nog een aantal andere mogelijkheden waar in het verleden ook proeven mee zijn gedaan als reizen met een bankpas/creditcard, maar ik heb geen idee wanneer (en of) dat werkelijk gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

sus

is druk :+

LordSinclair schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:11:
[YouTube: Swiss Checkin]
Ik gebruik sinds vorig jaar jaar de app Tranzer. Hiermee kan ik “van deur tot deur” 1 kaartje kopen. Ding maakt een QR code aan die ik in de bus kan gebruiken om in te checken, daarna mee kan overstappen bij NS en laatste stukje weer met de bus.

Ideaal.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:46
Vandaag voor het eerst met dit ding mee gereden; m'n vierde dag in dienst bij de DB Cargo AG. Over ruim een jaar hopelijk zelfstandig. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1CiYpNgmkvulNxTEuJlLeygPk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrbiWJDLdgBVconb1IPpg7MD.jpg?f=fotoalbum_large

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:17

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

iamerwin schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:04:
Vandaag voor het eerst met dit ding mee gereden; m'n vierde dag in dienst bij de DB Cargo AG. Over ruim een jaar hopelijk zelfstandig. :)

[Afbeelding]
BR294 blijft een prachtlok! De BR261 kan er niet tegenop, of hij er nu uitziet als een stealth bommenwerper of niet. ;)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 06:02:
[...]
BR294 blijft een prachtlok! De BR261 kan er niet tegenop, of hij er nu uitziet als een stealth bommenwerper of niet. ;)
Ja, het is een oud beessie, maar een mooi oud beessie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-10 14:05
Nu snap ik dat de wasstraat vooral voor reizigersmaterieel is maar moet cargo-materieel nu ineens zo extreem smerig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bacchus schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:12:
Nu snap ik dat de wasstraat vooral voor reizigersmaterieel is maar moet cargo-materieel nu ineens zo extreem smerig zijn?
Ja, dat hoort zo. :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-10 19:25

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Bacchus schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:12:
Werkpaard, geen luxe paard :P

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-10 14:50

Luke!

#Treinbaas
"Van regen gaan treinen mooi glimmen." :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:38

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Had iemand dit al gezien?

https://nos.nl/artikel/23...amerikaanse-woestijn.html

Heel opmerkelijk gezicht hoe de wagons zich als een soort van harmonica opgevouwen hebben...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Luke! Ik hoor dat je een DM'90 gekocht hebt? Ga je een museumspoorlijn beginnen? :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:44

thof

FP ProMod
Maasluip schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:46:
@Luke! Ik hoor dat je een DM'90 gekocht hebt? Ga je een museumspoorlijn beginnen? :D
Ik zie hem niet op zijn Tweakers wenslijst of inventarislijst staan :+

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-10 14:50

Luke!

#Treinbaas
@Maasluip museumbuurtspoorweg naar Helje toch? 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyuHmQo7CtV98JGsQNH_QVwn2AA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UVARHkIJsrkjJUlyTqmE9QFU.png?f=user_large

Dat je zo'n grijze loc op een grijze dag niet aan ziet komen snap ik wel. Ik dacht dat treinen tegenwoordig een groot contrasterend vlak op de voorkant moesten hebben 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-10 23:09

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

LordSinclair schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:45:
[Afbeelding]

Dat je zo'n grijze loc op een grijze dag niet aan ziet komen snap ik wel. Ik dacht dat treinen tegenwoordig een groot contrasterend vlak op de voorkant moesten hebben 🤔
Hoeft niet meer sinds 2005 omdat het niet verplicht is vanuit de EU.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:29
Het was niet mistig toch?
Als je goed kijkt dan moet je zo'n trein toch echt aan zien (en mogelijk horen) komen. Met of zonder contrasterend vlak.
Is natuurlijk heel erg wat er gebeurt is maar je kan nu eenmaal niet alles voorkomen als mensen niet opletten.

Wat me meer verbaasd is dat deze bestuurder een maaltijd kwam brengen voor een beveiliger van die overweg die juist deze situaties moet voorkomen. Het lijkt me dat die beveiliger in opvallende kleding zichtbaar op de overweg aanwezig moet zijn. Hoe komt het dat die maaltijdbezorger die beveiliger gemist heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

KNed schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:55:
Als je goed kijkt dan moet je zo'n trein toch echt aan zien (en mogelijk horen) komen.
Ja, aan de witte/gele lichten.
Wat me meer verbaasd is dat deze bestuurder een maaltijd kwam brengen voor een beveiliger van die overweg die juist deze situaties moet voorkomen. Het lijkt me dat die beveiliger in opvallende kleding zichtbaar op de overweg aanwezig moet zijn. Hoe komt het dat die maaltijdbezorger die beveiliger gemist heeft?
Misschien was de beveiliger aan de andere kant van het spoor en zwaaide (met een flink knorrende maag) hij naar de maaltijdbezorger, waarna de maaltijdbezorger naar de beveiliger toesnelde en de toesnellende trein niet zag...zoiets? .

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik gok dat het zo iets zal zijn, targetfixation, de bezorger zag de man aan de andere kant "daar moet ik heen" en verloor de omgeving uit het zicht.

Wat die beveiliger dan verder toevoegt moet dan maar eens onderzocht worden. Het is een onbewaakte overweg, krijgt de beveiliger te horen wanneer er een trein aan komt? Want anders is toch het enige wat hij kan doen de mensen altijd laten stoppen? En waarom deed hij dat nu niet?

Bizar. En toont ook weer aan hoezeer er niet aan veiligheidsdenken gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
KNed schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:55:
Als je goed kijkt dan moet je zo'n trein toch echt aan zien (en mogelijk horen) komen. Met of zonder contrasterend vlak.
Vorige week nog tijdens een mistige nacht bij een defecte trein geweest. De hulploc zagen we toch reeds van ver afkomen omdat we lichten zagen afkomen.
Op geluid zou ik zeker niet afgaan. Het typische "kedeng kedeng" is enerzijds verminderd door langgelaste rails (300 meter tov 27 meter) en anderzijds door de voegen die er nog bestaan in het veld te lassen, slijpen en schuren.
Ook zijn de nieuwste treinen redelijk stil qua geluid. Een trek-en-duw M6'en, Belgische dubbeldekkers met maar langs 1 kant een loc, hoor je niet tot je er onder zit.

Vorige week is in Zeebrugge zowel op maandag als op woensdag een vrachtwagen meegenomen op een overweg door een trein. Beide overwegen waren van categorie 3, dus zonder slagbomen, maar met geluid en licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:29
Arator schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:20:
[...]

Vorige week nog tijdens een mistige nacht bij een defecte trein geweest. De hulploc zagen we toch reeds van ver afkomen omdat we lichten zagen afkomen.
Op geluid zou ik zeker niet afgaan. Het typische "kedeng kedeng" is enerzijds verminderd door langgelaste rails (300 meter tov 27 meter) en anderzijds door de voegen die er nog bestaan in het veld te lassen, slijpen en schuren.
Ook zijn de nieuwste treinen redelijk stil qua geluid. Een trek-en-duw M6'en, Belgische dubbeldekkers met maar langs 1 kant een loc, hoor je niet tot je er onder zit.

Vorige week is in Zeebrugge zowel op maandag als op woensdag een vrachtwagen meegenomen op een overweg door een trein. Beide overwegen waren van categorie 3, dus zonder slagbomen, maar met geluid en licht.
Helder verhaal over dat geluid. Als je dan in je auto ook nog (harde) muziek aan hebt dan is het inderdaad zeker niet te horen.
En ja, als we helemaal van spooraanrijdingen af willen dan moeten alle overwegen dicht, ook de bewaakte. Wat trouwens op sommige lijnen al aardig het geval is. Ik heb de afgelopen jaren veel overwegen vervangen zien worden door tunnels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Arator schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:20:
[...]
Als je vergelijkt met de herrie die wegvoertuigen geven bij vergelijkbare snelheid, bijvoorbeeld op een autosnelweg, dan is een trein op de vrije baan inderdaad uitgesproken en bedrieglijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Maasluip schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:01:
Ik gok dat het zo iets zal zijn, targetfixation, de bezorger zag de man aan de andere kant "daar moet ik heen" en verloor de omgeving uit het zicht.

Wat die beveiliger dan verder toevoegt moet dan maar eens onderzocht worden. Het is een onbewaakte overweg, krijgt de beveiliger te horen wanneer er een trein aan komt? Want anders is toch het enige wat hij kan doen de mensen altijd laten stoppen? En waarom deed hij dat nu niet?

Bizar. En toont ook weer aan hoezeer er niet aan veiligheidsdenken gedaan wordt.
Ik denk dat het hier was? https://goo.gl/maps/zMSGZKycYrm5nu1r9

En volgens dit artikel https://www.tubantia.nl/b...ezichthouder-ns~abb5796b/ zat de toezichthouder in zijn auto aan de andere kant van het spoor.

Het zit er op de foto ook niet verschrikkelijk onoverzichtelijk uit, qua struiken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
Geluid van een trein gaat vooral naar de zijkanten. Als je er voor staat, hoor je meestal alleen de rails 'zingen', maar dat is niet zo luid. Dat hoor je zelfs in een auto zonder muziek niet denk ik. Daarnaast hoor je het maar een seconde of 5 voor de trein er is.

In Winsum hadden ze een F-bord geplaatst bij zo'n overweg, zodat de treinen moesten toeteren, zoals in de VS. Plaatselijke bewoners hadden dat bord echter vrij snel weer gestolen :+

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 09-03-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
marcop23 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:32:
In Winsum hadden ze een F-bord geplaatst bij zo'n overweg, zodat de treinen moesten toeteren, zoals in de VS. Plaatselijke bewoners hadden dat bord echter vrij snel weer gestolen :+
Een fluitbord. In Duitsland is dat een P, een Pfeiftafel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:16:
In Nederland is er in 2018 een proef gedaan met een soortgelijk iets.
Als ik mij niet vergis is het de bedoeling dat het met het platform van de opvolger van de OV-chipkaart ook landelijk mogelijk gaat worden, samen met nog een aantal andere mogelijkheden waar in het verleden ook proeven mee zijn gedaan als reizen met een bankpas/creditcard, maar ik heb geen idee wanneer (en of) dat werkelijk gaat gebeuren.
Dat was ietsje sneller dan ik had verwacht: nieuws: Proef met pinpas of creditcard als vervanger OV-chipkaart begint in L...

Voor specifiek reizen met mobiel/GPS zie https://ovpay.nl/nl/betalen-in-ov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008

thof

FP ProMod
Het is niet helemaal duidelijk, maar zoals ik het tot nu toe heb gelezen kun je op dit moment alleen met je betaalpas reizen en komt het reizen via GPS later. Kan namelijk ook nog niks vinden over het reizen op GPS verder. Past op zich wel bij het idee van een proef en die steeds een beetje uitbreiden.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

LordSinclair schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:45:
[Afbeelding]

Dat is nu een idee.
https://nos.nl/artikel/23...r-direct-maatregelen.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuQLB5rnLpDL3rGvQinreXOZ5_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSY8TNfUVhvpIAY6i1ouqV44.jpg?f=fotoalbum_large

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
Ben ik nu gek of als je een trein met drie lampen voorop én een verlicht bestemmingsbord niet ziet, dan zie je ook een gele trein zniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

iamerwin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Ben ik nu gek of als je een trein met drie lampen voorop én een verlicht bestemmingsbord niet ziet, dan zie je ook een gele trein ziet?
In het donker zie je het niet. :+

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-10 09:55
Ik ben vooral heel benieuwd hoe men hier in België en/of Duitsland mee omgaat. Heb het vermoeden dat de problematiek weer eens iets typisch Nederlands is.

Cash is king.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:30

Moofnor

King of my castle

Dat Nederlanders te incompetent zijn om een spoorlijn over te steken? Lijkt mij een zeer plausibele hypothese, wegen met verkeerslichten zijn vaak al lastig :+

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
Moofnor schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:34:
Dat Nederlanders te incompetent zijn om een spoorlijn over te steken? Lijkt mij een zeer plausibele hypothese, wegen met verkeerslichten zijn vaak al lastig :+
Dit artikel kwam ik net tegen, een interessant (en lang!) artikel waar de diverse aspecten worden aangekaart.
Rondom onbewaakte spoorwegovergangen is er volgens hem sprake van een drieledig probleem, namelijk een probleem op technisch gebied, een probleem op maatschappelijk gebied en een probleem op politiek gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik zie ook nog een probleem op financiëel gebied, niemand wil er geld insteken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Freee!! schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:34:
Ik zie ook nog een probleem op financiëel gebied, niemand wil er geld insteken.
Dat is het politieke deel ;)
Als er iets moet gebeuren aan een spoorwegovergang, begint vaak een lang politiek spel, want dan moet ‘uitgevochten’ worden wie wat, en dus hoeveel, gaat betalen”, aldus Van Kelegom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 10:59
Die zijn het gevolg van een groot onderzoek van ProRail en de Nederlandse Spoorwegen naar onbewaakte spoorwegovergangen in heel Nederland.
Tsss. Het was was 20 jaar terug al beleid bij ProRail (toen nog Railinfrabeheer) om onbewaakte overgangen zoveel mogelijk te vervangen door bewaakte overgangen of er viaducten van te maken vanuit veiligheidsoogpunt. Die risico's waren toen al meer dan genoegzaam bekend, sterker nog, het was toen al een zaak die jarenlang speelde. Fast forward two decades, overal nieuwe mensen op nieuwe stoelen, kratje consultants van E&Y of T&G of McK en we komen tot dezelfde obvious conclusions.

Goed voorbeeld van organisatorische inertie.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-03-2021 17:45 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Gele vlakken is niet het enige; de snelheid rond onbewaakte overgangen gaat ook naar beneden (90 km/h)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
In Duitsland, waar ze toch gekkere dingen doen dan wij vaak (zoals met 200 km/h langs perrons rijden), zijn onbewaakte overwegen alleen toegestaan op "enkelsporige nevenlijnen die met maximaal 80 km/h worden bereden", waar ze in NL dus ook nog op hoofdspoorlijnen met 140 km/h zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door marcop23 op 10-03-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

De overwegen hadden ook al heel veel jaren verleden tijd kunnen zijn. Maar het loopt altijd weer stuk op geld en (bestuurlijke) onwil. Een paar doden (en gewonden) per jaar is blijkbaar beter maatschappelijk te verantwoorden dan het uitgeven van geld om deze slachtoffers te voorkomen.

Totdat er weer een bureauladestuk wordt geproduceerd en gepubliceerd (zoals vandaag) en dan buitelt iedereen weer over elkaar heen. Daar kan wel een boel geld naartoe geschoven worden elke keer. Hoeveel overwegen hadden er gesloten kunnen worden van het geld voor dit (deels) open deur onderzoek?

Spreek eens ambitie uit als verantwoordelijke partijen en zeg dat per 1 januari 2023 al deze overwegen gesloten zijn. Met een alternatieve oplossing of anders met betonblokken totdat die er is. Gewoon bij wet regelen, we zijn toch zo goed in noodwetjes in dit land? Dat zal alle partijen dwingen om besluiten te nemen in plaats van oeverloos overleggen.

We hebben toch ook geen kruisingen op snelwegen, waarom wel op spoorlijnen?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bastien schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:55:
[...]
Knooppunt Hooipolder (A27 * A59) recentelijk wel eens bekeken :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Freee!! schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:02:
[...]

Onbewaakte kruising? Ken het verder niet (krijg geen visum om ten westen van de IJssel te komen en ik rij geen auto) maar daar staan vast verkeerslichten.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bastien schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:08:
[...]
Onbewaakte kruising? Ken het verder niet (krijg geen visum om ten westen van de IJssel te komen en ik rij geen auto) maar daar staan vast verkeerslichten.
Er staan inderdaad verkeerslichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De overwegen hadden ook al heel veel jaren verleden tijd kunnen zijn. Maar het loopt altijd weer stuk op geld en (bestuurlijke) onwil. Een paar doden (en gewonden) per jaar is blijkbaar beter maatschappelijk te verantwoorden dan het uitgeven van geld om deze slachtoffers te voorkomen.
En, zoals altijd in Nederland, NIMBY.

Mensen willen de onbewaarde overweg niet maar willen ook niet omrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
mk1992 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:27:
Ik ben vooral heel benieuwd hoe men hier in België en/of Duitsland mee omgaat. Heb het vermoeden dat de problematiek weer eens iets typisch Nederlands is.
In België proberen we ook zoveel mogelijk overwegen te sluiten. Zoals reeds door anderen aangehaald is dat een kwestie van geld en burgerprotesten. (In mijn dorp willen ze alle 5 overwegen dicht, en een ring leggen, maar alle winkels zijn maar aan kant van het dorp, dus hoor je het gezeur al).

Nu hebben wij trouwens in België ook een maanwit licht in de signalisatie bij een overweg met lichtsignalisatie. En ofwel knipperen de rode lichten (en mag je niet door), ofwel knippert het witte licht (en mag je oversteken). Maar soms knipperen er geen lichten. Wat dan?
Iets wat weinig weggebruikers weten, is wat het witte licht wil zeggen. Het witte licht zegt dat de spoorwegbeheerder instaat voor het veilig kunnen kruisen van de sporen. Van zodra het witte licht uit is, en er geen rode lichten branden, is de weggebruiker verantwoordelijk om veilig de sporen te kruisen.
Komt bijvoorbeeld voor wanneer men een automatische overweg toch handmatig gaat bewaken. In principe is er dan een overwegwachter, maar die mens kan altijd niet bij machte zijn om de overweg tijdig te sluiten (denk bijvoorbeeld aan een hartaanval).
Als een overweg bij ons in (groot) alarm komt, bijvoorbeeld reeds 10 minuten gesloten, slagboom die niet controleert, ... krijgen wij geen seinen meer open naar die overweg. Seinen die reeds open staan, gaan ook dichtvallen, tenzij er reeds een trein in aankomst is. Die zal gewoon aan volle snelheid die overweg passeren. Blijkbaar is er minder kans op gewonden en iets mee te hebben dan een noodremming te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dr. Strangelove schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:44:
[...]

Tsss. Het was was 20 jaar terug al beleid bij ProRail (toen nog Railinfrabeheer) om onbewaakte overgangen zoveel mogelijk te vervangen door bewaakte overgangen of er viaducten van te maken vanuit veiligheidsoogpunt. Die risico's waren toen al meer dan genoegzaam bekend, sterker nog, het was toen al een zaak die jarenlang speelde. Fast forward two decades, overal nieuwe mensen op nieuwe stoelen, kratje consultants van E&Y of T&G of McK en we komen tot dezelfde obvious conclusions.

Goed voorbeeld van organisatorische inertie.
Niemand had gedacht dat het enkele miljarden zou gaan kosten dus bij de politiek (indirect het volk) is er nooit geld vrij gekomen om al die onbewaakte overgangen te vervangen :X
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:17:
Gele vlakken is niet het enige; de snelheid rond onbewaakte overgangen gaat ook naar beneden (90 km/h)
Vraag mij wel af hoe ze bij die 90km/u zijn gekomen. Volgens de regeling spoorverkeer mag 90km/u niet eens meer :P (geen ATB-EG trap)

[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 10-03-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Komt er voor een TSB überhaupt een ATB-code dan?
[...]
We hebben wel gelijkvloerse kruisingen op 100-wegen, die qua zichtlijnen vrij vergelijkbaar zijn met dubbelsporige spoorlijnen lijkt me.

[ Voor 77% gewijzigd door marcop23 op 10-03-2021 21:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 10:59
ArcticWolf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:30:
[...]

Niemand had gedacht dat het enkele miljarden zou gaan kosten dus bij de politiek (indirect het volk) is er nooit geld vrij gekomen om al die onbewaakte overgangen te vervangen :X
Tuurlijk. Ik begrijp ook wel dat voor niets de zon op gaat en juist voor die overgang in de middle of nowhere in Drenthe (ik woon op 5 minuten lopen van zo'n onbewaakte overgang waar alleen maar tractoren de intercity naar Groningen proberen te missen) niemand zin heeft op een paar miljoen op tafel te leggen.

Maar ze moeten niet doen alsof dit nieuws is. Ongelukken op deze overgangen zijn zo oud als James Watt en het probleem is bij de betrokken organisaties prima bekend.

Dit is wat in de veiligheidsleer een ALARP vraagstuk is: As Low As Reasonably Practicable. M.a.w. alle maatregelen zijn genomen totdat verdere maatregelen disproportionele kosten met zich meebrengen t.o.v. de bijdrage die ze leveren aan verdere reductie van het risico. Ik vermoed dat voor elke onbewaakte overgang gekeken is in hoeverre de situatie ALARP is; dat zou ik in elk geval van de toezichthouder (ILT) verwachten. En dan is de vraag in hoeverre die assessment voldoet.

[ Voor 24% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-03-2021 22:10 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:42

NMH

Moderator General Chat
Moofnor schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:34:
Zo'n overweg kan nog verradelijk lastig in te schatten zijn. Hier is een overweg die ik toevallig goed ken omdat ik er vroeger vaak over kwam: Streetview. Als dit een onbewaakte overweg was, denk ik dat dit ongeveer het uiterste punt is waar je als automobilist de call moet maken om af te remmen of door te rijden als je niet vol in de ankers wil. Het is (in ieder geval naar links) een heel overzichtelijke kruising; kaarsrecht spoor en niets wat het zicht belemmert. Laten we zeggen dat je een aankomende trein goed kunt waarnemen als hij bij de tweede bomenrij in de verte is. Die is 1 kilometer van de overweg verwijderd, wat betekent dat als de trein met 120 km/u aan komt hij in dertig seconden op de overweg is. In aanmerking nemende dat je nog moet op- en afrijden en dat met een beetje marge wil doen om de machinist geen grijze haren te bezorgen heb je dus maar een window van ongeveer 20 seconden tussen het moment dat de trein zichtbaar wordt en het moment dat je niet meer kunt kruisen. En dat is met optimaal zicht en krappere marges dan mij lief zou zijn. :)

Volgens mij is de enige manier om echt veilig te kruisen bij een onbewaakte overweg waar hard gereden wordt net zoals een voetganger een weg oversteekt; stoppen, kijken en pas als je niets ziet oprijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
NMH schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:11:
[...]
Volgens mij is de enige manier om echt veilig te kruisen bij een onbewaakte overweg waar hard gereden wordt net zoals een voetganger een weg oversteekt; stoppen, kijken en pas als je niets ziet oprijden.
Dit staat in de Belgische wegcode :
De weggebruiker die een overweg nadert moet dubbel voorzichtig zijn teneinde alle ongevallen te voorkomen: wanneer het een overweg is zonder slagbomen of zonder verkeerslichten, of wanneer deze lichten niet werken, mag de weggebruiker zich slechts op de overweg begeven na er zich van vergewist te hebben dat geen enkel spoorvoertuig nadert.
Dus zelfs als je een trein van links ziet naderen, nog voor die bomenrij, zou je in principe de overweg niet meer overmogen. Dat zou zelfs gelden voor zo'n wagentje met handaandrijving zoals je in die oude westerncomedy's ziet :P

[ Voor 5% gewijzigd door Arator op 10-03-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Hmm, misschie nis oud nieuws maar ik zie dat Station Uitgeest uitgebreid wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door MedionAkoya op 11-03-2021 08:46 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArcticWolf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:30:
[...]

Vraag mij wel af hoe ze bij die 90km/u zijn gekomen. Volgens de regeling spoorverkeer mag 90km/u niet eens meer :P (geen ATB-EG trap)
De voorschriften van zichtlijnen bij onbewaakte overwegen gaan volgens het rapport tot 500 meter zicht bij 100 km/u. Bij snelheden hoger dan dat bestaan er schijnbaar geen richtlijnen.
De meeste onbewaakte overwegen op de hoofdsporen met snelheden van > 100 km/u voldoen dus wel aan die 500, maar op een aantal plekken ook niet meer dan dat. De snelheid gaat dus naar 100 teruggebracht worden, met een veiligheidsmarge van 10 km/u, dus komt de snelheidsbeperking op 90 km/u te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:32:
[...]

Seinen die reeds open staan, gaan ook dichtvallen, tenzij er reeds een trein in aankomst is. Die zal gewoon aan volle snelheid die overweg passeren. Blijkbaar is er minder kans op gewonden en iets mee te hebben dan een noodremming te doen.
Ik denk ook dat een mcn altijd moet kunnen vertrouwen op groen. Als hij onbewust weet dat groen op werkelijk ieder moment rood kan worden, ook als hij bwvs 30cm van de seinpaal verwijderd is, dan geeft dat een behoorlijke spanning tijdens het rijden.

Denk ik.

Ik ben geen psycholoog, machinist of veiligheidsexpert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
marcop23 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:55:
Komt er voor een TSB überhaupt een ATB-code dan?
We hebben wel gelijkvloerse kruisingen op 100-wegen, die qua zichtlijnen vrij vergelijkbaar zijn met dubbelsporige spoorlijnen lijkt me.
Ook daar is de maximum snelheid op het kruispunt geen 100km/h maar 80km/h. Een 100km/h weg mag geen gelijkvloerse kruisingen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
iamerwin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:58:
[...]
Ben ik nu gek of als je een trein met drie lampen voorop én een verlicht bestemmingsbord niet ziet, dan zie je ook een gele trein zniet?
In stikdonker geef ik je direct gelijk maar uit eigen ervaring (NS baseert zich uiteraard op onderzoek) heb ik sterk het idee dat bij schemering een groot fluoriserend geel vlak beter zichtbaar is.
Ik denk dan vooral aan hardlopers en wielrenners op de openbare weg waarvan grofweg de helft in het zwart met een lampje loopt/rijdt en de andere helft een fluorgeel shirt of jas draagt. (De groep die in het zwart liep/reed zonder verlichting is inmiddels uitgestorven. >:) )
Freee!! schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:02:
[...]
Op Hooipolder is de A59 plaatselijk een 70 km/u autoweg met verkeerslichten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
LordSinclair schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:57:
[...]

Ook daar is de maximum snelheid op het kruispunt geen 100km/h maar 80km/h. Een 100km/h weg mag geen gelijkvloerse kruisingen hebben.
Is dat nog maar recent? Ik kan best een kruising aanwijzen waar je met 100 km/h overheen mag, hoewel er inderdaad recent veel naar 70 zijn gegaan.

Dat is bij een autoweg natuurlijk wel heel gemakkelijk, je plaatst 2 borden en klaar. Dat 50% van de mensen gewoon met 110 door blijft rijden op een rustig overzichtelijk kruispunt, dat maakt niet uit, er is voldaan aan de regels. Bij spoorwegen is dit toch een stuk lastiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 21:03
Wat mij betreft mogen alle overwegen weg... wat een ondingen. Te vaak een hogere bloeddruk door gehad. Gisteren nog tussen Zoeterwoude Oost en Leiden Lammenschans een alarmoproep moeten uitzenden. Er stond een auto door filevorming op de overweg stil, gelukkig voor mij op het nevenspoor. Tegentrein kwam er al aan...

Wel heel moedig, om bij filevorming op het spoor stil te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Een bewaakte overweg bouwen kost wel een paar ton geloof ik, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

iamerwin schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:59:
Een bewaakte overweg bouwen kost wel een paar ton geloof ik, toch?
Actief beveiligd
De meest gangbare overwegbeveiliging in Nederland is de AHOB, de
Automatische Halve Overwegbomen.
Deze overweg wordt actief beveiligd
door middel van lichten die gaan
knipperen, bellen die gaan rinkelen
en spoorbomen die de weg voor
het wegverkeer afsluiten als er
een trein aankomt. Het kost gemiddeld 1 miljoen euro om dit type
beveiliging aan te leggen.
1 miljoen euro dus.
https://files.fietsersbon...2/21140423/blg-827627.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 12-03-2021 12:49 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
That's no cat pee. 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Whut, dan gaat er vast 8 ton op aan vergaderen over de overweg 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tja. Ik kan niet geloven dat dat een faire marktprijs is. Dat is een prijs die je kunt vragen omdat er vrijwel geen leveranciers voor zijn. Met arbeids- en materiaalkosten heeft dat niets te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
Die Kosten für die Installation einer Schrankenanlage belaufen sich pro Bahnübergang auf mindestens 500.000 Euro, der Nachbau einer Halbschranke rund 350.000 Euro und dauern im Schnitt rund drei bis fünf Jahre. Wie lange sich der Prozess hinzieht, hängt dabei nicht nur vom Umfang der Maßnahme ab, sondern unter anderem auch davon, wie lange das Baurechtsverfahren (bis zu zwei Jahre und mehr) dauert, wie schwierig die Verhandlungen mit den Betroffenen, unter anderem etwaigen Grundstückseigentümern, sind oder wie schnell das Eisenbahnbundesamt bzw. die zuständige Aufsichtsbehörde (z.B. Regierung von Oberbayern) den Bauplan genehmigt. Auch sind Einsprüche gegen die genehmigte Planung möglich.
https://www.deutschebahn....t_Bahnuebergaenge-1329298

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Het gaat denk ik ook meer om de installatie van extra infrastructuur in de spoorlijn dan de overwegbomen zelf. Bijvoorbeeld het maken van nieuwe ES-lassen voor een aankondiginssectie aan beide kanten en middensectie. Dat moet ook in de interlocking weer goed geregeld worden, en dat kost vast heel veel want veiligheidskritisch. En inderdaad bureaucratische processen doorlopen met grondeigenaren voor extra relaiskasten, en lokale overheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
LordSinclair schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Whut, dan gaat er vast 8 ton op aan vergaderen over de overweg 8)7
Puur de bouwkosten voor een overweg zelf zijn ca. 250.000 euro om aan te leggen (een kleine AHOB). Die overige kosten zijn voor DOSS, Loxia, procesleiding, vergunningen, wegomleidingen, buitendienststellingen etc... dat loopt heel snel in de papieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
Ik weet dat er in Antwerpen-Centraal een ETCS-baken ligt met foute informatie, nadat een perron werd ingekort. Alleen dat baken aanpassen zodat het de goede lengte kent van het perron, zou €15.000 kosten.
Als er een aanpassing gedaan wordt aan een configuratie van een rooster, wordt dit nieuwe rooster getest vooraleer het in dienst komt. Dan wordt dus elke mogelijke reisweg, met elk mogelijk seinbeeld met een testloc afgereden. Op die loc een bestuurder en iemand van de seininrichting, op het seinhuis ook nog eens 2 tot 3 man voor die test. De laatste keer zou het bij ons van 20u00 tot 22u00 duren, ze zijn pas kunnen stoppen om 3u00, op een zondagnacht. En dergelijke mannen komen niet buiten voor een boterham met choco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
https://www.destentor.nl/...en-naar-berlijn~ace068af/
Een snellere trein van Amsterdam naar Berlijn wordt tegengehouden door vrijwel alle Nederlandse gemeenten aan het traject. Dat blijkt uit documenten die door Pointer en de Stentor zijn opgevraagd middels een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Hiermee staan ze de ambities van het Rijk om de internationale verbinding een impuls te geven in de weg. ,,Uiteraard pleit ik voor mijn eigen gemeente.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik snap eigenlijk niet waarom die gemeenten daar überhaupt iets over te zeggen hebben. Met een stop in Hengelo heb je toch een mooie plek om mensen over te laten stappen vanuit een behoorlijk deel van Nederland.

Die stops zijn er denk ik vooral vanuit historisch perspectief, deze trein heeft jarenlang in de reguliere IC dienst meegedraaid, inclusief stop in Hilversum

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kalentum schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:22:
[...]

Ik snap eigenlijk niet waarom die gemeenten daar überhaupt iets over te zeggen hebben. Met een stop in Hengelo heb je toch een mooie plek om mensen over te laten stappen vanuit een behoorlijk deel van Nederland.

Die stops zijn er denk ik vooral vanuit historisch perspectief, deze trein heeft jarenlang in de reguliere IC dienst meegedraaid, inclusief stop in Hilversum
De titel van het artikel is wel misleidend...
Dit is waarom we nog steeds geen snelle treinverbinding hebben naar Berlijn
Hoewel dit wel bijdraagt aan het niet (veel) kunnen versnellen is het niet de hoofd reden. Grootste reden is de knoop bij Hengelo en de aansluiting op het Duitse net. Op dit moment is het technisch gewoon niet mogelijk om te versnellen, dat die overal stopt heeft er dus niks mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:52
Die geplaatste windschermen op de hsl spoorbrug zijn ook nutteloos tot op heden. Gisteren, vandaag en ook bij eerdere harde wind dit jaar na plaatsing moeten de treinen nog steeds via Dordrecht rijden, terwijl doorrijden bij windkracht 7-8 beloofd was. Helemaal niets veranderd/verbeterd tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:52
henri86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:52:
Die geplaatste windschermen op de hsl spoorbrug zijn ook nutteloos tot op heden. Gisteren, vandaag en ook bij eerdere harde wind dit jaar na plaatsing moeten de treinen nog steeds via Dordrecht rijden, terwijl doorrijden bij windkracht 7-8 beloofd was. Helemaal niets veranderd/verbeterd tot op heden.
Ligt blijkbaar niet aan de windschermen, maar "Dat komt omdat het windwaarschuwingssysteem nog niet is ingericht op de nieuwe situatie” 8)7
https://www.treinreiziger...hsl-ondanks-windschermen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Hoe gaat dat met roestrijden op de HSL?
Worden daar (oude) dieseltreinen voor ingezet? En hebben die ook nog een aangepast beveiligingssysteem aan boord?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op de HSL wordt niet roestgereden, dat is niet nodig omdat er assentellers gebruikt worden voor de treindetectie. Alleen de op- en afritten worden na werkzaamheden 'ontroest', omdat daar nog wel spoorstroomlopen worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:57
henri86 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:52:
Windkracht 7-8 constant is wat anders dan windstoten tot bijv 100km per uur. Als ik me niet vergis was daar sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Amsterdam Centraal ligt plat op bevel van de politie:
Op het Centraal Station in Amsterdam is zondagmiddag een verdacht pakket aangetroffen. De politie meldt dat het station uit voorzorg deels ontruimd is en dat er geen treinverkeer mogelijk is. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is op het station ter plaatse om onderzoek te doen.

"Vermijd het station en kies een andere route, zowel met het ov als via de openbare weg", aldus de politie op Twitter. "Veiligheid gaat voor alles", zegt een politiewoordvoerder.

Volgens een woordvoerder van NS gaat het om het oostelijk deel van het station dat ontruimd is, de zogeheten B-Zijde. Al het treinverkeer van en naar het Centraal Station is uit voorzorg gestaakt, "We wachten het onderzoek van de EOD af. Tot die tijd blijft het treinverkeer stilliggen", aldus de woordvoerder.

Ook het andere openbaar vervoer rond het station is uit voorzorg gestopt. Zo laat Connexxion weten dat de haltes Centraal Station, Prins Hendrikkade en IJtunnel vervallen voor buslijnen 391 en 394.
Bron: Verdacht pakketje aangetroffen op Amsterdam CS, treinverkeer ligt stil

[ Voor 40% gewijzigd door wildhagen op 21-03-2021 17:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
https://www.omroepgelderl...aar-nog-geldig-over-grens
DOETINCHEM - Het wordt dit jaar nog mogelijk om met een Nederlandse OV-chipkaart per trein te reizen tussen Emmerich en Arnhem. Provincie Gelderland wil OV-chipkaartpalen plaatsen op drie Duitse stations zodat Nederlandse studenten gratis kunnen reizen vanaf de andere kant van de grens.
Ik ben benieuwd of een Vrij Reizen abonnement ook geldt tot Emmerich/Praest, net zoals de trein naar Aken. Het zal denk ik ook wat dagjesmensen trekken naar Emmerich.

[ Voor 37% gewijzigd door handoff op 21-03-2021 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Flink spoor-ongeval bij de Egyptische spoorwegen:
Meer dan dertig mensen zijn omgekomen bij een botsing tussen twee treinen in Egypte. Het ongeval vond plaats ten noorden van de stad Sohag, 350 kilometer ten zuiden van Caïro.

Behalve tientallen overledenen zijn er ook bijna zeventig gewonden gevallen. Tientallen ambulances zijn uitgerukt om slachtoffers hulp te verlenen.

Het is niet direct duidelijk waar het ongeval door is veroorzaakt. De treinen zouden volgens een functionaris niet snel hebben gereden.

Egypte heeft een van de oudste spoorwegnetwerken in de regio. Daardoor vinden vaker ongelukken met treinen plaats.
Bron: Treinongeluk in Egypte kost tientallen mensen het leven

Afbeeldingslocatie: https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/egypt-train-crash-03-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/egypt-train-crash-04-1.jpg?

Van een bericht van de New York Post (jaja, roddelblad, I know):
The collision was triggered when “unknown individuals” activated the emergency brakes on one of the trains, Egypt’s railway authority said.

That caused it to stop and the other to slam into it from behind, it said.
Geen idee welk beveiligingssysteem ze daar gebruiken, en welk systeem in 's hemelsnaam zoiets toestaat...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

wildhagen schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:00:
Flink spoor-ongeval bij de Egyptische spoorwegen:

[...]

Geen idee welk beveiligingssysteem ze daar gebruiken, en welk systeem in 's hemelsnaam zoiets toestaat...

[...]
Over het algemeen: geen. Er is wel een contract met Alstom en Siemens afgesloten om bepaalde trajecten te beveiligen. Sommige, rond de grote steden, hebben een primitief electromechanisch systeem voor bezetmeldingen.

De meeste trajecten worden beveiligd met ballonnen: een spoorbewaker laat een felrode ballon op als een trein passeert. Hij kijkt het traject af in de richting waar de trein naartoe rijdt, en haalt zijn ballon pas weer naar beneden als hij de volgende ballon ziet opkomen.

Het idee is dat de machinisten de ballonnen zien als seinen; zeg maar een bloksysteem.

Het probleem in Egypte is mindset: de ballonnen worden niet opgelaten als de thee net klaar is; soms is er niemand om de ballon op te laten; soms negeren de machinisten de ballonnen etc.

De weinige ICT-infra die er is, wordt niet gebruikt door de mensen (ook weer mindset).

Bron

[ Voor 23% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-03-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mijn god, leven die lui bij de Egyptische spoorwegen nog in 1850 ofzo? Dit is toch geen manier van 'beveiligen' zeg :X

Dit is beveiligen 'by the seat of the pants', zoals het oud-Hollandse gezegde al luidt....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:45

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
WTF, ballonnen als seinen? 8)7
Wat is er mis met lichtseinen die wij al héél lang hebben?

Wat als een ballon knapt?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:55:
WTF, ballonnen als seinen? 8)7
Wat is er mis met lichtseinen die wij al héél lang hebben?
Zo'n ballon zie je al van kilometers afstand en functioneert als voor- en hoofdsein.
Wat als een ballon knapt?
Wat als een lamp stukgaat?

:P

Maar zonder gekheid: ENR klaagt al decennia over te weinig geld voor een fatsoenlijk spoornet. Ze moeten zichzelf bedruipen met kaartverkoop en alle winst wordt afgeroomd door de overheid. Er is geen geld om te investeren. Het bedrijf kampt ook met diefstal: jaarlijks voor miljoenen euro's aan koper en staal worden ontvreemd, soms met dodelijke gevolgen.

Pas na ingrijpen van de wereldbank kon er geld worden vrijgemaakt voor de genoemde contracten met Alstom en Siemens.

Alstom gaat de bestaande elektromechanische beveiliging opwaarderen en uitbouwen; nog niet bekend is of dat ook betekent dat onbeveiligde/zichtbeveiligde trajecten dat krijgen (althans, ik kan dat nergens vinden).

Siemens gaat de beveiliging doen van de eerste Egyptische HSL (jazeker... een paradepaardje van de overheid; dáár kon wel geld voor vrijgemaakt worden).

[ Voor 53% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-03-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:45

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
@Heroic_Nonsense Als er een lamp van een sein stukgaat dan zal een machinist dat wel opvallen, omdat ze toch wegbekendheid hebben op een traject. Maar dan hoop ik maar ook dat ze weten waar die ballon precies in de lucht moet hangen. :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Ik vraag me dan af, wat houd ze tegen om degelijke infrastructuur te bouwen? In ieder geval een blokken systeem lijkt al makkelijk realiseerbaar te zijn met asstroomlopen. Simpel sein met één lamp zou al moeten kunnen (aan=veilig, knipper=ROZ, uit=stoppen). Veel zou dat niet moeten kosten

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand wat er op station Enschede de laatste tijd aan de hand is? Ik zit regelmatig in een IC die opgewacht wordt door meer NS personeel dan dat ik meestal op het station rond zie lopen, personeel dat van iedereen de vervoersbewijzen controleert met de werkende poortjes vlak achter hun.

Dat heb ik de afgelopen paar weken nu meerdere malen meegemaakt. Had na de eerste keer de NS gevraagd, kreeg een antwoord dat ze dat zo nu en dan zonder specifieke reden deden. Tot voor kort had ik nog nooit zoiets meegemaakt en nu meerdere keren in korte tijd :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Weet iemand hier meer over de stand van zaken mbt de DDZ? Telkens 3-4 bakken ICMm ipv de normale 10-12 levert best wat drukte op. En ik neem maar aan dat die korte treinen daar o.a. mee te maken hebben.

Nu er weer steeds meer schoolvolk losgelaten wordt lijkt het mij handig dat NS ook mee schaalt maar echt zinnige antwoorden op mijn vraag daarover krijg ik niet.
Raven schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:34:
Weet iemand wat er op station Enschede de laatste tijd aan de hand is? Ik zit regelmatig in een IC die opgewacht wordt door meer NS personeel dan dat ik meestal op het station rond zie lopen, personeel dat van iedereen de vervoersbewijzen controleert met de werkende poortjes vlak achter hun.

Dat heb ik de afgelopen paar weken nu meerdere malen meegemaakt. Had na de eerste keer de NS gevraagd, kreeg een antwoord dat ze dat zo nu en dan zonder specifieke reden deden. Tot voor kort had ik nog nooit zoiets meegemaakt en nu meerdere keren in korte tijd :?
Aja, dat maak ik deze week ook bijna dagelijks mee. Controle op zwartrijden en drugstoerisme volgens mij. Er is best regelmatig overlast op het station van junks, dealers en andere zwakzinnigen m.b.t. dat. Ook zijn er zijn genoeg amoebes die direct achter iemand aan door de poortjes lopen en dus fijn zwart hebben gereisd. Maar ze controleren ook wel regelmatig de trein uit Duitsland trouwens en niet alleen die uit NL. Daar zijn geen poortjes en daarom is het station ook niet geheel af te sluiten helaas.

Hoe vaker die controles hoe beter wat mij betreft. Aanpakken die maatschappijverziekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Toen de studenten weekend ov kaart pas om 19:00 inging en er een intercity naar het westen vertrok om 18:55 (circa) was dat elke vrijdag standaard.

Teveel studenten die de gok waagden niet gecontroleerd te worden voor Hengelo ;)
Pagina: 1 ... 36 ... 163 Laatste