Wat vinden de NS medewerkers van het kerstgeschenk? Zelf werk ik niet bij de NS, maar zou me met dit geschenk (doos Merci+2 dagretours eerste klas voor de daluren) niet echt gewaardeerd voelen.
Gemengde reacties: https://www.treinreiziger...ar-niet-iedereen-is-blij/Transportman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:00:
Wat vinden de NS medewerkers van het kerstgeschenk? Zelf werk ik niet bij de NS, maar zou me met dit geschenk (doos Merci+2 dagretours eerste klas voor de daluren) niet echt gewaardeerd voelen.
Sommigen vinden het attent, maar sommigen geven het weg. Ik vind het mooi om te zien dat sommigen het aan een speciaal doel weggeven, zoals het Oranjefonds.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Op zich ga je niet werken voor het eindejaarsgeschenk. Welke waardering krijg je als iedereen in de firma een dergelijk geschenk krijgt, ook die karottentrekker op je afdeling? Vind ik een persoonlijke aanmoediging/dankjewel bij uitzonderlijke omstandigheden toch net iets meer waard.Transportman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:00:
Persoonlijk vind ik tickets die ik kan weggeven toch een mooi gebaar. Als ik dergelijke tickets zou krijgen, zou ik ze geven aan mijn moeder, zodat ze samen met een vriendin een dagtrip kan maken.
Mijn baas (Infrabel, Belgische IB) geeft een aan iedere werknemer een doos pralines. Verder krijgt iedereen die moet werken op de feestdagen (wat op de seinhuizen zowat iedereen is, er is een ongeschreven regel dat je 1 van 2 feestdagen moet komen werken) een maaltijd. Je kon aangeven of je vegetarisch wou of niet, voor de rest weten we niet wat we krijgen voorgeschoteld.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik kwam onlangs deze twee oude, maar informatieve, Duitse video’s tegen. De eerste laat de verbouwing van het rangeerterrein in Nürnberg zien in 1988 waarbij de techniek achter een rangeerterrein goed in beeld komt. De tweede laat zien hoe locomotieven en wagen weer herspoort worden na een ongeluk.
YouTube: Die Meisterleistung von Nürnberg (1988)
YouTube: Einmal Hilfszug dringlich! | Eisenbahn-Romantik
Hebben ze nu expres een steen tussen een wissel gestoken, zodat er speciaal een wagen kan ontsporen omdat er een filmcrew isGottardo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:58:
Ik kwam onlangs deze twee oude, maar informatieve, Duitse video’s tegen. De eerste laat de verbouwing van het rangeerterrein in Nürnberg zien in 1988 waarbij de techniek achter een rangeerterrein goed in beeld komt. De tweede laat zien hoe locomotieven en wagen weer herspoort worden na een ongeluk.

Wat me vooral opvalt, die mannen van de hersporingstrein dragen donkere kledij. Nu kan ik me inbeelden dat in die tijd het fluo nog niet echt van doen was, maar in de jaren 80 droegen zelfs bij ons de gemeentearbeiders gele kledij.
[ Voor 13% gewijzigd door Arator op 24-12-2020 00:49 ]
Bron: Europese Commissie wil vaart achter treinvervoer zettenDe Europese Commissie heeft 2021 als Europees jaar van het spoor aangemerkt. Volgend jaar moet werk gemaakt worden van Europese spoorverbindingen, zodat het eenvoudiger wordt om per trein de grens over te steken. Tal van activiteiten moeten de trein volgend jaar onder de aandacht brengen, zo schrijft de commissie woensdag.
Ondanks dat vervoer per trein volgens de Europese Commissie schoon en veilig is, neemt het spoor slechts 7 procent van het passagiersvervoer voor zijn rekening en 11 procent van het vrachtvervoer. Daar moet verandering in komen, zo oordeelt de commissie.
"Het Europees jaar van het spoor biedt ons de mogelijkheid om deze manier van transport te herontdekken. Door middel van verschillende initiatieven willen we van de gelegenheid gebruik maken om de potentie van het spoor ten volle te benutten", aldus Adina-Ioana Vălean, Eurocommissarissen voor Vervoer.
Virussen? Scan ze hier!
Ik ben benieuwd of veel gepraat ook leidt tot actie. We hebben nog geen goede internationale verbinding met Duitsland en aangezien de aanleg van het derde spoor tot 2026 duurt en de Friesenbrücke na vijf jaar nog steeds niet is hersteld, ben ik bang dat er niet veel gaat gebeuren.
Vergeet de plannen van de IC naar Aken niet. CDA en SP staan al in hun handen te wrijven voor als de trein gaat rijden. Er liggen al wat plannen op tafel als voorstel voor het traject, maar voor 1 april volgend jaar (no joke
) moet het plan meer gestalte krijgen.
Ik denk het niet.
De islam kan uw vrijheid schaden
Ook binnen Nederland moet men kijken naar spoorverbindingen.
-Spoorverdubbeling Delft-Schiedam
-HSL-Oost
-Zuiderzeelijn
- etc mis ik nog wat?
Offtopic:
metro en tramverbindingen
-Tram Utrecht naar Zeist
-Metro naar Schiphol
-Metro naar Purmerend
-Hasselt (BE) naar Nederland
-Metro van Diemen (en IJburg) naar Almere
Deze ideeën werden ooit geopperd, maar daarna hoorde en/of las ik daar niets meer van/over:
- metro van Rotterdam-Zuid (via station Lombardijen) naar Ridderkerk.
- metro van Spijkenisse naar Hellevoetsluis (te weinig inwoners)
- metro van Kralingse Zoom via (de Esch) naar Rotterdam-Zuid.
-HSL-Oost
-Zuiderzeelijn
- etc mis ik nog wat?
Offtopic:
metro en tramverbindingen
-Tram Utrecht naar Zeist
-Metro naar Schiphol
-Metro naar Purmerend
-Hasselt (BE) naar Nederland
-Metro van Diemen (en IJburg) naar Almere
Deze ideeën werden ooit geopperd, maar daarna hoorde en/of las ik daar niets meer van/over:
- metro van Rotterdam-Zuid (via station Lombardijen) naar Ridderkerk.
- metro van Spijkenisse naar Hellevoetsluis (te weinig inwoners)
- metro van Kralingse Zoom via (de Esch) naar Rotterdam-Zuid.
[ Voor 72% gewijzigd door MedionAkoya op 30-12-2020 17:56 ]
Trein?
Die lijn van Almelo naar Groningen?MedionAkoya schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:43:
-HSL-Oost
-Zuiderzeelijn
- etc mis ik nog wat?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het ontbrekende stuk tussen Emmen naar Groningen bedoel je?
Edit: tussen Emmen en Veendam.
[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 30-12-2020 23:19 ]
Trein?
Ja, alleen gaat de EC daar niet over, dat is een zaak van de nationale (Nederlandse) overheid.MedionAkoya schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:43:
Dit plan van de EC gaat nu juist om grensoverschrijdend treinverkeer.
Virussen? Scan ze hier!
Euh, ja, geloof het welMedionAkoya schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:47:
[...]
Het ontbrekende stuk tussen Emmen naar Groningen bedoel je?
edit: De Nedersaksenlijn heet het.
[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 30-12-2020 18:08 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik ben aangesloten bij dat project... die gaat er wat ons betreft echt niet komen. Er is geen enkele businesscase sluitend, vervoerswaarde is 0 en niemand wilt dat ding want past in geen enkel dienstregelingsmodel. Achterlijk project.AW_Bos schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:36:
Vergeet de plannen van de IC naar Aken niet. CDA en SP staan al in hun handen te wrijven voor als de trein gaat rijden. Er liggen al wat plannen op tafel als voorstel voor het traject, maar voor 1 april volgend jaar (no joke) moet het plan meer gestalte krijgen.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
De NS heeft ook al aangegeven veel in de lijn te zien. Plus dat Aken een mooi overstapstation lijkt naar andere Duitse verbindingen. Ik denk dat het best potentie heeft als het komt... Maar we wachten af... 
Ander leuks wat ik tegenkwam. Misschien was het al ergens anders gezien, maar de Coradia Stream (Bij onze de ICNG) krijgt dus een duplex broertje in Luxemburg bij CFL. De enige renders die ik tot nu toe gezien heb was zonder verdieping, maar ik kwam net dus een foto van een interne film tegen die in 2019 op een opendag bij CFL in Luxemburg vertoond is.:strip_exif()/f/image/EgakCRuVe31zu3aZJ1PHWEzR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er niet slecht uit....
Hoe mooi zou het zijn als Alstom meedoet en wint in de aanbesteding voor DD-NG voor NS en met deze trein aankomt
.
Ander leuks wat ik tegenkwam. Misschien was het al ergens anders gezien, maar de Coradia Stream (Bij onze de ICNG) krijgt dus een duplex broertje in Luxemburg bij CFL. De enige renders die ik tot nu toe gezien heb was zonder verdieping, maar ik kwam net dus een foto van een interne film tegen die in 2019 op een opendag bij CFL in Luxemburg vertoond is.
:strip_exif()/f/image/EgakCRuVe31zu3aZJ1PHWEzR.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe mooi zou het zijn als Alstom meedoet en wint in de aanbesteding voor DD-NG voor NS en met deze trein aankomt
Ik vrees alleen dat deze trein niet gaat passen met onze hoge perrons en de gelijkvloerse instapAW_Bos schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:08:
Hoe mooi zou het zijn als Alstom meedoet en wint in de aanbesteding voor DD-NG voor NS en met deze trein aankomt.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Welke steden kan je vanuit Aken per IC/ICE dan bereiken die vanuit Nederland niet bereikbaar zijn? Volgens mij stoppen er alleen Thalyssen naar Keulen, en ICE's uit Brussel naar Frankfurt. Als je het mij vraagt is Aken alleen zelf als regio aantrekkelijk om naartoe te reizen, maar niet voor de overstappen. Mocht dat nodig zijn, rij dan door naar Keulen waar half Europa op aangesloten is. Maar, daar kan je ook vanuit Arnhem al rechtstreeks heen.AW_Bos schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:08:
De NS heeft ook al aangegeven veel in de lijn te zien. Plus dat Aken een mooi overstapstation lijkt naar andere Duitse verbindingen. Ik denk dat het best potentie heeft als het komt... Maar we wachten af...
Voor Zuid-Limburg is het lijkt mij een waardevolle upgrade, maar voor de rest van het land lijkt het mij overdreven. Ik zou meer zien in een volledig dubbelsporige lijn tussen Venlo en Viersen.
[offtopic]cazzer22 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:28:
[...]
Welke steden kan je vanuit Aken per IC/ICE dan bereiken die vanuit Nederland niet bereikbaar zijn? Volgens mij stoppen er alleen Thalyssen naar Keulen, en ICE's uit Brussel naar Frankfurt. Als je het mij vraagt is Aken alleen zelf als regio aantrekkelijk om naartoe te reizen, maar niet voor de overstappen. Mocht dat nodig zijn, rij dan door naar Keulen waar half Europa op aangesloten is. Maar, daar kan je ook vanuit Arnhem al rechtstreeks heen.
Voor Zuid-Limburg is het lijkt mij een waardevolle upgrade, maar voor de rest van het land lijkt het mij overdreven. Ik zou meer zien in een volledig dubbelsporige lijn tussen Venlo en Viersen.
Bijvoorbeeld naar Düren; om een kijkje te nemen bij Europe's grootste gat in de grond dat door mensen is gemaakt.
Wie anders dan Duitsers graven de grootste kuilen... (kuch)
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik dacht dat er ook treinen vanuit Luik naar Aachen reden, maar tot mijn verbazing was dat ook niet het geval. Er rijdt wel een stoptreintje vanuit Verviers naar Aachen.cazzer22 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:28:
[...]
Volgens mij stoppen er alleen Thalyssen naar Keulen, en ICE's uit Brussel naar Frankfurt.
...
De Thalys vanuit Brussel rijdt volgens mij ook maar tot Keulen en Dusseldorf (ipv Frankfurt). En dan is Keulen als overstapplaats goed te doen.
Ik vermoed dat de mensen uit Zuid-Limburg sneller met de wagen in Aachen (en omgeving) zijn, dan met de trein.
Een paar jaar terug wou ik ook met de trein naar Zwolle. Ik woon zelf in de buurt van Bobbejaanland, dus het station van Tielen is het dichtst bij mij. Die rit zou gaan van Tielen naar Antwerpen, Antwerpen naar Roosendaal, en van Roosendaal naar Zwolle. Dus ook eerst een ganse omweg door de provincie Antwerpen en Noord-Brabant. Ben ik met de wagen naar Tilburg gereden, om daar op die trein uit Roosendaal te stappen. Nu kan ik ook beginnen te pleiten om lijn 29 terug aan te leggen tussen Turnhout en Tilburg, maar die kosten/baten is volgens mij ook hopeloos.
Het baanvak tussen Hamont en Weert is dan volgens mij meer waardevol. De mensen uit Belgisch Noord-Limburg hebben nu enkel een semi-stoptrein naar Antwerpen. Een verbinding naar Weert zou voor die mensen wel een wereld openen. Het is dat de overstaptijden zo lang duren, anders zouden die mensen via Nederland sneller in Antwerpen zijn, dan met de trein die NMBS inlegt

Op zich helemaal mee eens dat een verbinding naar Aken enkel voor de zuidelijke provincie(s) van meerwaarde is. Maar dat betekent ook weer niet dat we dat daarom maar weg moeten laten. Als je (ooit) de randstad wil gaan ontzien zal je de regios ook sterk moeten ontwikkelen en dan zou zo'n lijn indirect toch ook meerwaarde hebben voor de rest van Nederland. We kunnen het natuurlijk niet blijven gooien op de lijn Utrecht - Arnhem - Keulen want die zal op een gegeven moment natuurlijk ook tegen zijn limieten aan gaan lopen, zeker als we meer korte afstands vliegverkeer de trein in willen krijgen.cazzer22 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:28:
[...]
Welke steden kan je vanuit Aken per IC/ICE dan bereiken die vanuit Nederland niet bereikbaar zijn? Volgens mij stoppen er alleen Thalyssen naar Keulen, en ICE's uit Brussel naar Frankfurt. Als je het mij vraagt is Aken alleen zelf als regio aantrekkelijk om naartoe te reizen, maar niet voor de overstappen. Mocht dat nodig zijn, rij dan door naar Keulen waar half Europa op aangesloten is. Maar, daar kan je ook vanuit Arnhem al rechtstreeks heen.
Maar wellicht dat een goede lijn Antwerpen - Eindhoven - Dusseldorf/Keulen ook goed zou kunnen helpen voor de ontwikkeling aldaar. Rechtstreeks vanuit Utrecht zit je daar sneller dan Eindhoven met 2-3 keer overstappen
@Yankovic Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Daarom haalde ik ook de verbinding over Venlo aan. Naar mijn idee moeten we voorkomen dat al het internationale reizigersverkeer over 2 corridors het land in geleid wordt, met maar 1 hoofdbestemming, Amsterdam. Nederland is meer dan alleen Amsterdam, en momenteel is Brabant vrij slecht aangesloten op België.
Een lijn Keulen - Eindhoven - Breda - Antwerpen zou ook het toerisme helpen. Alleen ben ik bang dat ze in die Randstad weer zullen gaan trekken om die lijn naar Den Haag te laten lopen. Net als dat er getrokken wordt aan de Berlijn-trein, dat die over Arnhem zou moeten lopen in plaats van Hengelo. Twente is net als Zuid-Limburg een regio die veel over de grens doet, wat lijkt mij een internationale sneltrein wel rechtvaardigd.
@Arator De Luik - Aken boemel is inderdaad een aantal jaren geleden afgebogen naar Spa of Verviers. De Thalys gaat zelfs soms naar Essen wat vanuit Nederland niet rechtstreeks bereikbaar is, maar daar houdt het ook wel mee op qua aansluitingen in Aken die we niet vanuit Nederland kunnen bereiken. Daarmee is het, buiten Zuid-Limburg om, niet veel toevoegend als directe bestemming. Ik zie meer in Eindhoven - Duitsland, evt ook in Nederland doorgetrokken naar Antwerpen of Rotterdam.
Je had ook de Lijn-bus kunnen pakken in Turnhout naar Tilburg, en dan de IC. Maar de grap is, vanaf Roosendaal, is het sneller om over Rotterdam te reizen naar Zwolle dan rechtstreeks.
Was er niet al sprake van elektrificatie van de lijn tussen Hamont en Weert? Ik heb de laatste tijd die ontwikkelingen niet zo gevolgd.
Een lijn Keulen - Eindhoven - Breda - Antwerpen zou ook het toerisme helpen. Alleen ben ik bang dat ze in die Randstad weer zullen gaan trekken om die lijn naar Den Haag te laten lopen. Net als dat er getrokken wordt aan de Berlijn-trein, dat die over Arnhem zou moeten lopen in plaats van Hengelo. Twente is net als Zuid-Limburg een regio die veel over de grens doet, wat lijkt mij een internationale sneltrein wel rechtvaardigd.
@Arator De Luik - Aken boemel is inderdaad een aantal jaren geleden afgebogen naar Spa of Verviers. De Thalys gaat zelfs soms naar Essen wat vanuit Nederland niet rechtstreeks bereikbaar is, maar daar houdt het ook wel mee op qua aansluitingen in Aken die we niet vanuit Nederland kunnen bereiken. Daarmee is het, buiten Zuid-Limburg om, niet veel toevoegend als directe bestemming. Ik zie meer in Eindhoven - Duitsland, evt ook in Nederland doorgetrokken naar Antwerpen of Rotterdam.
Je had ook de Lijn-bus kunnen pakken in Turnhout naar Tilburg, en dan de IC. Maar de grap is, vanaf Roosendaal, is het sneller om over Rotterdam te reizen naar Zwolle dan rechtstreeks.
Was er niet al sprake van elektrificatie van de lijn tussen Hamont en Weert? Ik heb de laatste tijd die ontwikkelingen niet zo gevolgd.
De NS moet wel ivm het politieke spelletje. Er is geen sluitende business case, iemand moet voor een niet rendabele lijn gaan betalen.AW_Bos schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:08:
Eindhoven - Dusseldorf, idem... maar die trein rijdt daar al deels op het traject dus daar zit wel wat achter. Maar ook die business case is op dit moment niet sluitend. Er lijkt meer potentie in te zitten als er vanaf de Duitse grens een IC gaat rijden... en het lijkt erop dat die er wel gaat komen (Venlo - Viersen wordt verdubbeld).
Nou ja Keulen - Eindhoven - Breda zou al voldoende moeten zijn toch? Breda heeft HSL naar Antwerpen/Brussel - Rotterdam / Den Haag / Schiphol / Amsterdam (+ andere IC verbindingen). Met een cross platform overstap zou dat meer dan voldoende moeten zijn.cazzer22 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:04:
Een lijn Keulen - Eindhoven - Breda - Antwerpen zou ook het toerisme helpen. Alleen ben ik bang dat ze in die Randstad weer zullen gaan trekken om die lijn naar Den Haag te laten lopen.
Is dat ook niet deels omdat je dan eerdere op het hoge snelheid spoor in Duitsland kan aantakken en dan de lijn kan upgraden naar ICE?Net als dat er getrokken wordt aan de Berlijn-trein, dat die over Arnhem zou moeten lopen in plaats van Hengelo. Twente is net als Zuid-Limburg een regio die veel over de grens doet, wat lijkt mij een internationale sneltrein wel rechtvaardigd.
Effe lekker op die bus tussen de drugstoeristen zekercazzer22 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:04:
Daar was inderdaad sprake van. Ik dacht zelfs dat er Europees geld tegenover stond. De elektrificatie van de lijn 19 vanuit Mol tot Hamont zou normaal nu gedaan moeten zijn, maar door Corona is dit wat uitgesteld. Maar in 2021 zou dit volledig af moeten zijn. Maar Nederland moet wederom nieuwe haalbaarheidsstudies hebben. Ze spreken ook ineens over een ondergronds trajectWas er niet al sprake van elektrificatie van de lijn tussen Hamont en Weert? Ik heb de laatste tijd die ontwikkelingen niet zo gevolgd.

En aangezien jullie volgend jaar naar de stembus gaan, ben ik benieuwd of het wel terug wordt opgenomen. "Het geld zou ook kunnen gebruikt worden in de zorg", is bijvoorbeeld een perfecte zin waarmee je dit project kan afvoeren zonder al te veel tegenkanting, want wie is nu tegen meer geld voor de zorg?
https://www.spoorpro.nl/s...rverbinding-hamont-weert/
Er reed een uursdienst met Thalys en ICE van (Brussel via) Luik naar Aken (en verder naar Keulen en Frankfurt). Vanwege Corona rijdt Thalys niet, maar DB rijdt nog altijd elke twee uur met de ICE.Arator schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:10:
[...]
Ik dacht dat er ook treinen vanuit Luik naar Aachen reden, maar tot mijn verbazing was dat ook niet het geval. Er rijdt wel een stoptreintje vanuit Verviers naar Aachen.
De Thalys vanuit Brussel rijdt volgens mij ook maar tot Keulen en Dusseldorf (ipv Frankfurt). En dan is Keulen als overstapplaats goed te doen.
De niet-HSLverbinding daar is inderdaad een beetje vreemd, Aken-Spa lijkt niet echt een logische verbinding, maar je hebt in Welkenraedt een fatsoenlijke aansluiting op de IC naar Luik. En voor de dienstuitvoering van NMBS is het wel een logische verbinding.
Het zou beter zijn om de IC uit Oostende naar Aken door te trekken, maar dan gaat Eupen stuiteren (het enige station in de Duitstalige gemeenschap en dan geen IC's? Kann nicht sein!) en het conflicteert een beetje met de vage plannen om de spanningsscheiding België/Duitsland op de grens te leggen.
Maar ik heb het ook al vaker gezegd: Aken is voor Nederland geen bijster interessante verbinding. Alleen vanuit stations ten zuiden van Roermond is Aken een snellere route naar Keulen. En dan kun je beter Arriva een halfuursdienst laten uitvoeren, die hebben het materieel ervoor, NS niet.
Signatures zijn voor boomers.
Numbers game, onder Roermond wonen 750.000 mensen.Maasluip schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:55:
[...]
Maar ik heb het ook al vaker gezegd: Aken is voor Nederland geen bijster interessante verbinding. Alleen vanuit stations ten zuiden van Roermond is Aken een snellere route naar Keulen. En dan kun je beter Arriva een halfuursdienst laten uitvoeren, die hebben het materieel ervoor, NS niet.
Als dat niet interessant is, waarom wordt er dan lovend over een Lelylijn gesproken?
Zelfs al ligt die er dan wonen er nog steeds veel noorderlingen een aardig eind van de lijn af, zonder enige railverbinding met de Lelylijn. Dan is Limburg beter ontsloten.
Cash is king.
Wat hebben die aan een doorgaande verbinding van Amsterdam naar Aken? Een groot deel daarvan heeft een rechtstreekse verbinding met Aken, van Maastricht via Heerlen. Het punt is dat je vanaf Eindhoven niet via Aken naar Keulen gaat. Aken is een eindpunt voor die reizigers, en dan nog zijn dat er niet zo gek veel.mk1992 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:00:
[...]
Numbers game, onder Roermond wonen 750.000 mensen.
Door sommigen. Maar ik denk dat er veel meer verkeer van Amsterdam naar Groningen is dan van Amsterdam naar Aken.Als dat niet interessant is, waarom wordt er dan lovend over een Lelylijn gesproken?
Is dit een argument tegen een rechtstreekse IC naar Aken of hoe moet ik dit lezen?Zelfs al ligt die er dan wonen er nog steeds veel noorderlingen een aardig eind van de lijn af, zonder enige railverbinding met de Lelylijn. Dan is Limburg beter ontsloten.
Echt, ik snap die focus op Aken niet. Maak je dan hard voor een IC naar Keulen, daar trek je veel meer reizigers mee en die geeft veel meer toegevoegde waarde.
Een trein tussen Breda en Keulen zou tussen Breda en Eindhoven parallel lopen met de IC uit Den Haag, dan wordt een overstap op hetzelfde perron lastig, denk ik. Misschien is het dan logischer één IC per uur "gewoon" (haha, internationaal plannen) door te trekken?PolarBear schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:32:
[...]
Nou ja Keulen - Eindhoven - Breda zou al voldoende moeten zijn toch? Breda heeft HSL naar Antwerpen/Brussel - Rotterdam / Den Haag / Schiphol / Amsterdam (+ andere IC verbindingen). Met een cross platform overstap zou dat meer dan voldoende moeten zijn.
Wat niet is, kan nog zijn. Nederland is meer dan de randstad. Voor Limburg/NB (Eindhoven!) zou een goede directe verbinding naar Aken een betere verbinding naar (zuidelijk) Roergebied/Duitsland betekenen.Maasluip schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:55:
[...]
Maar ik heb het ook al vaker gezegd: Aken is voor Nederland geen bijster interessante verbinding.
Is prima (nog beter zelfs), maar dan kom je toch ook langs Aken? Je kunt in Aken al op een Duitse sneltrein overstappen naar Keulen (<30min), het is meer dat met een paar km extra vanaf Heerlen je een veel interessanter eindpunt kunt bereiken. Keulen is zeker nog interessanter, maar ook weer iets meer dan een paar km vanaf Heerlen.Maasluip schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:12:
[...]
Is dit een argument tegen een rechtstreekse IC naar Aken of hoe moet ik dit lezen?
Echt, ik snap die focus op Aken niet. Maak je dan hard voor een IC naar Keulen, daar trek je veel meer reizigers mee en die geeft veel meer toegevoegde waarde.
Voor zo'n 5 miljoen Nederlanders zou dit een goede route zou kunnen zijn richting dat deel van Duitsland. Het hoeft niet per se de IC uit Amsterdam te zijn (maar waarom niet, we hebben al zo weinig echte lange afstand in/vanuit/naar NL), maar Eindhovenaars willen denk ik ook graag direct naar Aken/Keulen komen.
[ Voor 56% gewijzigd door Brent op 04-01-2021 10:36 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
160 km/u is alleen een klein stukje na Helmond richting Venlo. Daarnaast moet daar dan ETCS aangelegd worden om die 160 überhaupt te halen.
Eigenlijk jammer dat ATB+ nooit echt van de grond is gekomen behalve tussen Den Haag Mariahoeve en Hoofddorp. Het is met relatief weinig aanpassingen te realiseren en aangezien ETCS op veel baanvakken nog wel even gaat duren is dit een mooie oplossing.EDIT schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:12:
160 km/u is alleen een klein stukje na Helmond richting Venlo. Daarnaast moet daar dan ETCS aangelegd worden om die 160 überhaupt te halen.
Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.
Dit is een traject dat toch op de kaart staat voor uitrol van ETCS. In de komende tien jaar.EDIT schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:12:
Er gaat daar geen 160 gereden worden. Het was een test baanvak, de layout van de sporen en bovenleiding leent zich er niet voor om hier 24/7 met 160km/u te gaan rijden. Daarvoor moet het hele baanvak verbouwd worden.handoff schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:37:
[...]
Dit is een traject dat toch op de kaart staat voor uitrol van ETCS. In de komende tien jaar.
Vooral die dagretours voor medewerkers die voor een groot deel al vrij reizen hebbenTransportman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:00:
Steek dan gewoon je middelvinger op naar je personeel en roep keihard "Fuck you!". Dat komt namelijk zo'n beetje op hetzelfde neer.
Ik ben zelf geen NS, maar ken er wel mensen. En die denken er ongeveer zo over.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Nee, totaal niet. Eindhoven - Aken - Keulen is een omweg. Roermond - Keulen is zelfs sneller via Venlo. En dan is Keulen nog niet eens meer Roergebied. Dat eindigt zelfs al bij Duisburg. En omdat je altijd naar Keulen moet als je verder Duitsland in wil is Aken gewoon geen logische route voor een doorgaande reis.Brent schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Wat niet is, kan nog zijn. Nederland is meer dan de randstad. Voor Limburg/NB (Eindhoven!) zou een goede directe verbinding naar Aken een betere verbinding naar (zuidelijk) Roergebied/Duitsland betekenen.
Met "IC naar Keulen" bedoel ik via Eindhoven - Venlo.[...]
Is prima (nog beter zelfs), maar dan kom je toch ook langs Aken? Je kunt in Aken al op een Duitse sneltrein overstappen naar Keulen (<30min), het is meer dat met een paar km extra vanaf Heerlen je een veel interessanter eindpunt kunt bereiken. Keulen is zeker nog interessanter, maar ook weer iets meer dan een paar km vanaf Heerlen.
Nee dat is het nietMaasluip schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:34:
[...]
Nee, totaal niet. Eindhoven - Aken - Keulen is een omweg.
Het grote probleem van het tracé Venlo-Dusseldorf is het boemelspoor tot M'gladbach. Dat is is een flink langer stuk waar 100km/u erg optimistisch is, om niet te zeggen Duits onderhoud. Die 10km tussen Heerlen en Aken, daar is revisie een stuk realistischer, en tussen Aken en Keulen (en Luik) ligt zowel goed normaal spoor als HS-spoor.Roermond - Keulen is zelfs sneller via Venlo.
Eindhoven - Keulen is via de korste route (Viersen - Mönchengladbach - Neuss) 136 km. Maar dat is niet handig want twee keer kopmaken.Brent schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:26:
[...]
Nee dat is het nietMaargoed, die discussie hebben we al eens eerder gehad.
Via Mönchengladbach - Grevenbroich is het 140 km. Via Aken is het 191 km.
De D-trein deed er 1:50 over van Eindhoven naar Keulen. Je bent al een uur bezig van Eindhoven naar Heerlen, een half uur naar Aken en 36 minuten met een ICE van Aken naar Keulen.
Ik zie niet hoe je via Aken sneller kunt zijn dan via Venlo. Elke investering die je doet om een verbinding van Eindhoven naar Aken mogelijk te maken kun je beter inzetten voor een IC Eindhoven - Venlo - Keulen.
^ Eindhoven - Aken gaat er niet komen (punt).
Jullie kunnen discussiëren tot je een ons weegt maar dat hele plan gaat dit jaar nog van tafel.
Jullie kunnen discussiëren tot je een ons weegt maar dat hele plan gaat dit jaar nog van tafel.
Welk plan bedoel je? (Eindhoven-)Heerlen-Aken is vziw nog steeds een aangekondigd NS plan.ArcticWolf schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:46:
^ Eindhoven - Aken gaat er niet komen (punt).
En ik weet de cijfers (geld) om die lijn operationeel te krijgen, dat gaat nooit iemand betalen. Dit plan gaat dit jaar de kast weer in en komt ergens bij de integrale studie zuidoost Nederland wel weer naar voren, maar dat zal ergens halverwege 2030~2040 zijn.Brent schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:14:
[...]
Welk plan bedoel je? (Eindhoven-)Heerlen-Aken is vziw nog steeds een aangekondigd NS plan.
-
[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:24 ]
Na het kijken van een video van ProRail Incidentenbestrijding over een bovenleidingbreuk kwam de gedachte in mij op dat ik geen herinnering heb aan slachtoffers na een bovenleidingbreuk. Gezien de grote hoeveelheden mensen die in de “nabijheid” van wasdraden komen (bijvoorbeeld op perrons en overwegen) vind ik dit eigenlijk enigszins verwonderlijk.
Is dit iets waar rekening mee wordt gehouden bij het ontwerp van de bovenleiding? Of is een breuk zo zeldzaam dat het een kwestie van “geluk” is?
Is dit iets waar rekening mee wordt gehouden bij het ontwerp van de bovenleiding? Of is een breuk zo zeldzaam dat het een kwestie van “geluk” is?
Zeker geen kwestie van geluk, by design. Kijk maar eens naar de hangdraden langs een perron en hangdraden op de vrije baan. Je zult zien dat er langs een perron de hangdraden op kortere afstand van elkaar hangen. Mocht er een breuk in de rijdraad ontstaan, dan zal de rijdraad niet al te ver naar beneden komen.
[ Voor 50% gewijzigd door Dolan op 18-01-2021 07:28 ]
Zoals er in een woning een aardlekschakelaar is, is dit bij de Belgische bovenleiding ook. Van zodra er een draad aan "grond" wordt gedetecteerd, schakelt het systeem in een oogwenk automatisch uit. Ik dacht dat er dan automatisch nog 2 keer opnieuw wordt herbewapend, en een derde keer door een bediende om te detecteren in welke sector de breuk zich bevindt.
In ieder geval, als je bovenleiding naar beneden ziet hangen, ver van weg blijven. Wij gaan er ook maar vanuit dat een bovenleiding "buiten spanning" is, van zodra de aardingsstaken fatsoenlijk zijn aangebracht.
In ieder geval, als je bovenleiding naar beneden ziet hangen, ver van weg blijven. Wij gaan er ook maar vanuit dat een bovenleiding "buiten spanning" is, van zodra de aardingsstaken fatsoenlijk zijn aangebracht.
Verhip, even gespiekt op streetview rond station Dieren en het verschil in afstand tussen de hangdraden bij het perron en overwegen versus de vrije baan is inderdaad goed te zien. Weer wat geleerd vandaagDolan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:28:
Zeker geen kwestie van geluk, by design. Kijk maar eens naar de hangdraden langs een perron en hangdraden op de vrije baan. Je zult zien dat er langs een perron de hangdraden op kortere afstand van elkaar hangen. Mocht er een breuk in de rijdraad ontstaan, dan zal de rijdraad niet al te ver naar beneden komen.
Gezien de gebruikelijke houding in het spoorwezen over veiligheid had ik ook niet anders verwacht dan dat er reeds aan gedacht was.
Is dit niet meer een overstroombeveiliging? Zoals ik het altijd begrepen heb zijn de rails elektrisch verbonden met aarde waardoor een aardlekschakelaar niet kan werken.Arator schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:10:
Zoals er in een woning een aardlekschakelaar is, is dit bij de Belgische bovenleiding ook. Van zodra er een draad aan "grond" wordt gedetecteerd, schakelt het systeem in een oogwenk automatisch uit. Ik dacht dat er dan automatisch nog 2 keer opnieuw wordt herbewapend, en een derde keer door een bediende om te detecteren in welke sector de breuk zich bevindt.
Twee van de gulden regels in de elektrotechniek: "raak nooit een geleider aan waarvan je de toestand niet zeker weet" en "meten is weten".Arator schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:10:
In VTOS (Veiligheid en Toegang Op het Spoor) staat dit ook.Gottardo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:05:
Twee van de gulden regels in de elektrotechniek: "raak nooit een geleider aan waarvan je de toestand niet zeker weet" en "meten is weten".
Zie hoofdstuk 2 dia 2.
Trein?
Wel interessant om daar even doorheen te gaan. Het verduisteren van de achterzijde van voertuigen langs het spoor is ook iets waar ik niet direct aan gedacht zou hebben.MedionAkoya schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:46:
In VTOS (Veiligheid en Toegang Op het Spoor) staat dit ook.
Zie hoofdstuk 2 dia 2.
Ik heb even gaan spieken in ARE 712 "Vaste installaties voor Elektrische Tractie, inleidend document". Het zijn feedervermogensschakelaars. We hebben ze in 2 smaken DUR en DHR. De eerste schakelt tussen de 15 en 30 milliseconden, de tweede tussen de 2 en 4 milliseconden.Gottardo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:05:
Is dit niet meer een overstroombeveiliging? Zoals ik het altijd begrepen heb zijn de rails elektrisch verbonden met aarde waardoor een aardlekschakelaar niet kan werken.
Ik betwijfel trouwens of de spoorstaven op een klassieke lijn (3kV gelijkspanning) rechtstreeks aan de aarde hangen. De rails maken deel uit van de terugstroomkring, en bij het hoofdstuk van de terugstroomkring lees ik volgende zaken :"De terugstroomkring bestaat uit:
- de spoorstaven en –toestellen
- de langsverbindingen tussen de opeenvolgende spoorstaven en tussen de spoor-
staven en de spoortoestellen
- de dwarsverbindingen tussen de spoorstaven van eenzelfde spoor en tussen de
spoorstaven van naast elkaar liggende sporen
- de inductieve verbindingen
- de verbindingen tussen spoorstaven en posten". Vervolgens lees ik "zwerfstromen vinden hun oorsprong in:
1. een ontoereikende isolatie van de terugstroomkring t.o.v. de grond;
2. een onderbreking in de terugstroomkring, wat een verbinding creëert met de
grond" en "een elektrische isolatie van de grond t.o.v. de terugstroomkring".
Let op, bovenleiding is niet mijn specialiteit
Spoorstaven zijn niet ter plekke geaard. Niet alleen vanwege de retourstroom maar ook omdat ze voor treindetectie worden gebruikt, en het is lastig een stroomkring op te zetten als de spoorstaven overal en nergens geaard zijn.
Het leidt ook wel tot problemen met te hoge aanraakspanning als de aardingscapaciteit niet voldoende is en er veel treinen rijden. Dat was een reden waarom er op Meppel-Leeuwarden aanpassingen nodig waren om een 4e trein te rijden.
Er staat dus gewoon een spanning op de spoorstaaf. Normaal gesproken te laag om een probleem te zijn.
Het leidt ook wel tot problemen met te hoge aanraakspanning als de aardingscapaciteit niet voldoende is en er veel treinen rijden. Dat was een reden waarom er op Meppel-Leeuwarden aanpassingen nodig waren om een 4e trein te rijden.
Er staat dus gewoon een spanning op de spoorstaaf. Normaal gesproken te laag om een probleem te zijn.
Volgens mij is de spoorstaaf enkel bij het onderstation geaard. Dan geeft dat ook geen problemen met de treinbeveiliging.Maasluip schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:36:
Spoorstaven zijn niet ter plekke geaard.Niet alleen vanwege de retourstroom maar ook omdat ze voor treindetectie worden gebruikt, en het is lastig een stroomkring op te zetten als de spoorstaven overal en nergens geaard zijn.
Als je de spoorstaven op meerdere plekken zou aarden, krijg je ook problemen met aardstromen: Een deel van de stroom zal de route door de aarde verkiezen boven de spoorstaven. Dat vernielt o.a. leidingen.
Klopt, als er een stroom loopt veroorzaakt dat in combinatie met de weerstand van de spoorstaaf een spanning (U = I*R). Meer stroom -> meer spanning. Dat heeft op zich alleen niets te maken met de capaciteit van de aarding, waar normaal gesproken geen tractiestroom doorheen loopt.Het leidt ook wel tot problemen met te hoge aanraakspanning als de aardingscapaciteit niet voldoende is en er veel treinen rijden. Dat was een reden waarom er op Meppel-Leeuwarden aanpassingen nodig waren om een 4e trein te rijden.
Als die aarding er al is, want dat kan ik op het moment even niet meer terugvinden
Zou je denken, maar de stroomkring is een spanningsbron met drie weerstanden: 1: bovenleiding, 2: motor (trein), 3: retourleiding (spoorstaaf). Op de bovenleiding staat 1500 V (1800 in rust), aan het eind van de retourleiding staat 0 V. Maar als 3 een hogere weerstand heeft dan 0 staat er op de verbinding tussen 2 en 3 een spanning. En die spanning wordt hoger als de weerstand van 3 hoger wordt en die spanning wordt hoger als de stroom hoger wordt.marcop23 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:01:
[...]
Klopt, als er een stroom loopt veroorzaakt dat in combinatie met de weerstand van de spoorstaaf een spanning (U = I*R). Meer stroom -> meer spanning. Dat heeft op zich alleen niets te maken met de capaciteit van de aarding, waar normaal gesproken geen tractiestroom doorheen loopt.
In principe een spanningsdeler.
We zijn het met elkaar eens, maar dat is de weerstand van de spoorstaaf / retourleiding en niet de aardingMaasluip schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:10:
[...]
Zou je denken, maar de stroomkring is een spanningsbron met drie weerstanden: 1: bovenleiding, 2: motor (trein), 3: retourleiding (spoorstaaf). Op de bovenleiding staat 1500 V (1800 in rust), aan het eind van de retourleiding staat 0 V. Maar als 3 een hogere weerstand heeft dan 0 staat er op de verbinding tussen 2 en 3 een spanning. En die spanning wordt hoger als de weerstand van 3 hoger wordt en die spanning wordt hoger als de stroom hoger wordt.
In principe een spanningsdeler.
De aarding is wat de spanning op punt 3, 0 zou maken, dus punt 3 naar fysieke aarde. Daar zou geen tractiestroom door moeten lopen.
Nee, maar omdat het een spanningsdeler is staat er wel spanning op de retourleiding en dat kan onprettig aanvoelen als die te hoog is (en het zorgt voor zwerfstromen omdat de spoorstaaf natuurlijk niet 100% geïsoleerd is).
Systemen als ATB, TVM, et cetera zouden niet mogelijk zijn als de rails niet geïsoleerd zijn, dus ik had kunnen weten dat mijn aanname incorrect was.
Mijn dank voor de feedback is groot.
Mijn dank voor de feedback is groot.
nieuws: Chinese onderzoekers tonen prototype van maglevtrein die mogelijk 800...
(meer info in het aritkel)In China is een testbaan van 165 meter geopend waar een nieuwe magneetzweeftrein wordt getest. Het prototype is ontworpen om snelheden tot 620km/u te halen, maar volgens onderzoekers kan dat mogelijk opgehoogd worden tot 800km/u.
De testbaan en het prototype van de nieuwe maglev-trein ontwikkeld door onderzoekers van de Southwest Jiaotong University in de provincie Sichuan. Volgens de South China Morning Post zeggen de onderzoekers dat ze een techniek gebruiken die goedkoper is dan die van bestaande maglevtreinen, omdat de supergeleiding bij een hogere temperatuur optreedt en er vloeibare stikstof wordt gebruikt als koelmiddel.
Magneetzweeftreinen werken met supergeleidende magneten, waardoor de trein boven de rails zweeft. Bij bestaande ontwerpen voor maglevtreinen, zoals die in Japan, wordt daarvoor vloeibaar helium gebruikt om tot een temperatuur van -269 graden Celsius te komen. De nieuwe Chinese trein werkt met supergeleiding op een 'hoge temperatuur' van -196 graden Celsius.
Virussen? Scan ze hier!
Blijft jammer dat die testbaan in Duitsland niet meer wordt gebruikt
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Hij staat... hij roest... het beton rot... En dat vanwege een vermijdbaar ongeluk.
Heb hier nog een klokje van de transrapid op het bureau staan. In 1997 of zo ben ik er in meegereden.
Heb hier nog een klokje van de transrapid op het bureau staan. In 1997 of zo ben ik er in meegereden.
Duitsland wil nog wel verder met het Maglev-concept: Duitsland haalt magneetzweefbaan uit de mottenballen en gaat kijken naar een nieuw concept
Maargoed, dat bericht is uit februari 2020 en heb ik sindsdien verder ook niks meer van vernomen, dus of dit nog doorgaat weet ik ook niet....
Maargoed, dat bericht is uit februari 2020 en heb ik sindsdien verder ook niks meer van vernomen, dus of dit nog doorgaat weet ik ook niet....
Virussen? Scan ze hier!
Twee jaar geleden daar nog op de fiets langs gekomen. Wat mij opviel was een enorme bult dikke stukken kabel die uit de baan waren geknipt. Het zag er een beetje definitief eindig uit...
Net werd bevestigd door een collega dat @Maasluip gelijk had en Eindhoven - Heerlen - Aken om is en geen vervoerswaarde heeft boven Eindhoven - Venlo - Keulen of Arnhem - Keulen.
Alleen Maastricht - Aken heeft een vervoerswaarde.
Daarnaast is er net bekend geworden dat er een fout in de keringstijd in Duitsland zat waardoor er 2 composities extra meegenomen dienen te worden in de gunning.
Alleen Maastricht - Aken heeft een vervoerswaarde.
Daarnaast is er net bekend geworden dat er een fout in de keringstijd in Duitsland zat waardoor er 2 composities extra meegenomen dienen te worden in de gunning.

[ Voor 35% gewijzigd door ArcticWolf op 21-01-2021 15:56 ]
Van Eindhoven - Düsseldorf?ArcticWolf schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:49:
Waar kan ik achterhalen wat de laatste rit van de SGMM op de 5000/5100 zal zijn qua data? Als het goed is gaat deze volgende maand over naar de SNG.
Daar is voor zover ik weet nog geen sprake van. Wel ergens later dit jaar, maar niet volgende maand al.
Je kan op https://treinposities.nl de statische dienstregeling en geplande matinzet een aantal dagen van te voren bekijken. Die dus in de gaten blijven houden zou ik zeggen.
Je kan op https://treinposities.nl de statische dienstregeling en geplande matinzet een aantal dagen van te voren bekijken. Die dus in de gaten blijven houden zou ik zeggen.
Ik weet dat in België de fora van de treinfreaksliefhebbers meestal eerder weten dat er speciale ritten zijn dan het personeel dat die trein moet rijden en seinhuispersoneel. Ik kan maar vermoeden dat er in Nederland ook dergelijke groeperingen bestaat.DVDL schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:36:
Waar kan ik achterhalen wat de laatste rit van de SGMM op de 5000/5100 zal zijn qua data? Als het goed is gaat deze volgende maand over naar de SNG.
Verhaaltje :
een kleine 20 jaar geleden, toen ik net met mijn carrière binnen de spoorwegwereld was begonnen, liep ik als onderstationschef perron te Antwerpen-Berchem. Komt er in de vroege ochtend een persoon naar mij "m'nheer, de poëzietrein, op welk spoor gaat die komen?". Een poëzietrein, had ik nog nooit van gehoord, en dat zei ik ook tegen die man. Iets later terug iemand "de poëzietrein, waar gaat die stoppen?". Dus dacht ik bij mezelf dat er toch wel iets moest bestaan als een poëzietrein. Dus ik, met hangende pootjes omdat ik niet wist wat een poëzietrein was, contact opgenomen met mijn directe chef, die toen nog op het seinhuis zat. "Chef, ik heb hier wat mensen die vragen achter de poëzietrein. Al enig idee waar dat die gaat komen?" Zo viel ik toch wat minder door de mand dat ik niet wist wat een poëzietrein was.
Mijn chef door de radio terug "Welke trein?". "De poëzietrein chef". "Voor die zever heb ik geen tijd. Hou u daar op het perron nuttig bezig in plaats van grapjes te maken!!".
5 minuten later door de algemene omroepinstallatie van het station : "De poëzietrein naar Watou zal vertrekken vanaf spoor 6. De poëzietrein naar Watou zal vertrekken vanaf spoor 6. Wij wensen de reizigers een aangename gedichtendag toe."
Ik ben aan het zoeken geweest naar een foto van die trein. Als ik het mij goed herinner was het een AM96 (DMT - Deense Neus) die overal bestickerd was met gedichten. Waarschijnlijk bestaan er geen foto's van omdat ik die mensen niet heb kunnen helpen

Nou, Eindhoven Centraal ligt mogelijk tot 2 maanden in puin na de anti-corona demonstratie gisteren, en de schade loopt in de tonnen:
Zie https://nos.nl/liveblog/2...-250-mensen-opgepakt.html en tevens Teletekst 110.Het repareren van de schade aan het Centraal Station in Eindhoven gaat weken duren, zegt een woordvoerder van ProRail. Relschoppers hebben er gisteren voor tonnen aan schade aangericht.
"De grootste puinhoop hebben we opgeruimd, maar alle herstelwerkzaamheden kunnen tot wel twee maanden duren", aldus de woordvoerder. "Met name de restauratie op de eerste verdieping: dat zijn hoge ramen, geen doorsnee-ruiten. Die moeten op maat worden gemaakt."
De relschoppers sloegen niet alleen ruiten kapot. Ook werd een Jumbo in de stationshal overhoop gehaald en werd de stationspiano aan diggelen geslagen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/b58xRiveLLJF0t45Hq8eBA3Y.png?f=user_large)
Virussen? Scan ze hier!
https://nos.nl/artikel/23...-grondig-op-de-schop.html
En Amsterdan CS gaat WEER verbouwd worden... Geen wonder dat men zegt dat ze in Amsterdam al het geld uitgeven....
En Amsterdan CS gaat WEER verbouwd worden... Geen wonder dat men zegt dat ze in Amsterdam al het geld uitgeven....
Het Centraal Station in Amsterdam wordt de komende tien jaar weer grondig verbouwd. Daar wordt al jaren over gepraat en nu heeft staatssecretaris Van Veldhoven het 'Tracébesluit' gepubliceerd.
Doel van de verbouwing is onder meer dat vanaf 2030 op veel verbindingen elke tien minuten treinen kunnen rijden en dat Amsterdam Centraal ook aantrekkelijker wordt voor internationale treinreizen.
Voor de coronapandemie kwamen er elke dag zo'n 200.000 reizigers op het station en Pro Rail-topman Voppen verwacht dat dat aantal over tien jaar kan oplopen tot 275.000.
Ben wel blij dat de Oosttunnel wordt aangepakt. Die tunnel doet me toch nog te veel denken aan de 20e eeuw. Alleen jammer dat ze naar minder sporen gaan en niet het aantal sporen gaan uitbreiden. Ik weet nou niet zo goed wat ik moet vinden dat de Eurostar en Thalys naar Amsterdam Zuid gaan. Idealiter gaan de Eurostar en Thalys elk uur en dan alternerend Amsterdam Centraal en Zuid aandoen.Illegal_Alien schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:36:
[...]
Dat is inderdaad wel een beetje tegenstrijdig met het nieuwsbericht, ze willen Amsterdam Centraal aantrekkelijker maken voor internationale treinreizen, maar internationale treinen stoppen er dan niet meer.handoff schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:43:
[...]
Ben wel blij dat de Oosttunnel wordt aangepakt. Die tunnel doet me toch nog te veel denken aan de 20e eeuw. Alleen jammer dat ze naar minder sporen gaan en niet het aantal sporen gaan uitbreiden. Ik weet nou niet zo goed wat ik moet vinden dat de Eurostar en Thalys naar Amsterdam Zuid gaan. Idealiter gaan de Eurostar en Thalys elk uur en dan alternerend Amsterdam Centraal en Zuid aandoen.
Pff, als dat maar niet ten koste gaat van het metrobudget voor de verlengde of doortrekking van Noord/Zuidlijn naar Schiphol/Hoofddorp en het compleet maken van de Ringlijn.
Er is ook geopperd voor het doortrekken van metrolijnen naar Zaandam, Purmerend en de Almere. Hopelijk hoor ik hier meer van.
Het is allemaal wel erg ambitieus voor regio Amsterdam.
Want is allemaal bijelkaar is dit allemaal veel duurder dan de kosten van de bouw van het hele metro-infrastructuur van Amsterdam van 1977 tot 2019.
Wat krijgen Rotterdam en Den Haag dan voor terug?
Ik vind alleen een toekomstige spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam wel erg weinig.
Er is ook geopperd voor het doortrekken van metrolijnen naar Zaandam, Purmerend en de Almere. Hopelijk hoor ik hier meer van.
Want is allemaal bijelkaar is dit allemaal veel duurder dan de kosten van de bouw van het hele metro-infrastructuur van Amsterdam van 1977 tot 2019.
Ik vind alleen een toekomstige spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam wel erg weinig.
[ Voor 73% gewijzigd door MedionAkoya op 27-01-2021 23:46 ]
Trein?
Ik zie persoonlijk het nut van een metroverbinding naar Zaandam, Purmerend en Almere niet echt. Ze liggen allemaal relatief ver van Amsterdam af en alle drie de steden hebben een uitstekende verbinding met de trein en met lokale bussen.MedionAkoya schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:27:
Pff, als dat maar niet ten koste gaat van het metrobudget voor de verlengde of doortrekking van Noord/Zuidlijn naar Schiphol/Hoofddorp en het compleet maken van de Ringlijn.
Waarom niet meer geld investeren in de lang gewenste HSL-Oost of geld stoppen in de nevenlijnen. Op veel lijnen in het noorden mag je geluk hebben als je even tussen twee stations 120 mag rijden en voor de rest is het allemaal 80 over gammel spoor. Of de lang gewenste spoorverbetering tussen Didam en Doetinchem (dubbelspoor tussen Wehl en Doetinchem De huet of verder) zodat er eigenlijk een regioexpress kan rijden die 40% van de reistijd af snoept.
Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.
Overigens hoop ik ook dat ze tijdens de verbouwing bij Amsterdam centraal dat de snelheid tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Centraal verhoogd kan worden. 60km/u en na de helft 40km/u is aardig ouderwets op zo'n relatief lange afstand
Het zou kunnen dat de grote bogen daar niet toelaten om met hoge snelheden te rijden.AllInOneNerd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 01:13:
Overigens hoop ik ook dat ze tijdens de verbouwing bij Amsterdam centraal dat de snelheid tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Centraal verhoogd kan worden. 60km/u en na de helft 40km/u is aardig ouderwets op zo'n relatief lange afstand
Ik ben wel benieuwd wat steller zou zijn, trein of metro CS naar Amstel of naar Duivendrecht
Metro is veel sneller.
Trein?
Het gaat zelfs naar 80AllInOneNerd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 01:13:
Hoezo "weer"? Dit is toch de verbouwing die al een tijd op de planning stond, met hetzelfde idee van ontvlechten als in Utrecht is gebruikt?Illegal_Alien schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:36:
[...]
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Ik zat juist met verbazing het tracébesluit te lezen waarin staat dat het bij het Westelijk eiland juist 40 blijft. Of bedoelen ze dan de snelheid waarmee je afslaand door de wissels kunt?ArcticWolf schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:28:
[...]
Het gaat zelfs naar 80en binnenkomst Amsterdam CS vanaf de oostelijke (hef)brug wordt 60km/u.
Dacht je zo ook over de ombouw van Hofpleinlijn in Rotterdam.AllInOneNerd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:54:
[...]
Ik zie persoonlijk het nut van een metroverbinding naar Zaandam, Purmerend en Almere niet echt. Ze liggen allemaal relatief ver van Amsterdam af en alle drie de steden hebben een uitstekende verbinding met de trein en met lokale bussen.
Men kon toentertijd ook met de trein van Den Haag naar Rotterdam. Maar nu blijkt dat het metro-alternatief net zo populair is als het trein-alternatief.
Trein?
Ik heb het westelijk eiland op 80km/u ontworpen maar we/ze krijgen de milieu vergunning nog niet rond om het op te waarderen naar 80km/u... wordt vervolgtEDIT schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:18:
[...]
Ik zat juist met verbazing het tracébesluit te lezen waarin staat dat het bij het Westelijk eiland juist 40 blijft. Of bedoelen ze dan de snelheid waarmee je afslaand door de wissels kunt?

De oostelijke zijde kan niet naar 80km/u dus blijft op 60km/u.
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 28-01-2021 11:31 ]
Probleem zit dan in de geluidsproductie neem ik aan?
Yes. Alleen de GPP's houden enkel rekening met meters spoor en trillingen op basis van snelheid. Andere factoren zoals de reductie in wissels worden niet mee genomen als positief effect. Dus waarschijnlijk dienen er aanvullende geluidsmaatregelen genomen te worden omdat je van 40 naar 80km/u gaat die nu niet zijn opgenomen in de planstudie / MIRT.EDIT schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:32:
Probleem zit dan in de geluidsproductie neem ik aan?
Om de milieu vergunning nu aan te passen zal de MIRT vertraging oplopen waardoor er nu gekozen is om de vergunning na aanbesteding te wijzigen.
In het ergste geval wordt het 80km/u ontwerp buiten gebouwd met alle cijferbakken voorbereid op 80km/u maar zal de ATB 40km/u afdwingen
Maakt het vereenvoudigen van emplacementen zoals Utrecht en Amsterdam het makkelijker om ERTMS in te voeren? Want dat is toch zo'n probleem bij het invoeren daarvan.ArcticWolf schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:22:
[...]
Yes. Alleen de GPP's houden enkel rekening met meters spoor en trillingen op basis van snelheid. Andere factoren zoals de reductie in wissels worden niet mee genomen als positief effect. Dus waarschijnlijk dienen er aanvullende geluidsmaatregelen genomen te worden omdat je van 40 naar 80km/u gaat die nu niet zijn opgenomen in de planstudie / MIRT.
Om de milieu vergunning nu aan te passen zal de MIRT vertraging oplopen waardoor er nu gekozen is om de vergunning na aanbesteding te wijzigen.
In het ergste geval wordt het 80km/u ontwerp buiten gebouwd met alle cijferbakken voorbereid op 80km/u maar zal de ATB 40km/u afdwingen(wel comfortabel, met 40 door 1:15 wissels)
Deze vraag niet zomaar te beantwoorden helaas. Vanuit de techniek is alles mogelijk.handoff schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:30:
[...]
Maakt het vereenvoudigen van emplacementen zoals Utrecht en Amsterdam het makkelijker om ERTMS in te voeren? Want dat is toch zo'n probleem bij het invoeren daarvan.
@handoff Ik weet dat de aanpassingen die gebeuren aan configuraties in België te maken hebben met kostenbesparing. Daar waar vroeger bij wijze van spreken elke wissel op maat werd gemaakt voor die plek, gaat men nu over naar standaardwissels. Dus in onze werkplaatsen maakt men nu wissels met afwijkende tak aan 40, 60, ... km/u. Is er ergens een wissel kapotgereden, dan kan men binnenkort er eentje uit de voorraad halen.
Als je dat dan moet vergelijken met nu... bijvoorbeeld het wisselcomplex ter hoogte van Y.Holland (sorry) was al enkele jaren in slechte staat, en doordat men nu op Antwerpen-Oost begon te werken moesten alle goederentreinen overgezet worden naar een andere lijn, waardoor de wissels in Y.Holland het nog meer te verduren kregen. Ik denk dat er al meer dan een jaar een snelheidsbeperking geldt van 20km/u. Puur omdat men eerst alles moet opmeten, en dan wissels op maat moet maken. Dus nu zijn ze er ook bezig om een hoop wissels uit te halen en alles te vervangen door standaardmaten.
Qua ERMTS, dat kost gewoon bakken vol geld. Al jaren rijden we beperkt in Antwerpen-Centraal omdat ze 1 baken moeten aanpassen. Als bedrijf X (ik geloof uit een land ten oosten van ons) moet komen voor enkel dat baken, zou dat rond de € 15.000 kosten. Dus ze willen dat ene baken bij in een ander project steken, maar er is daar al jaren niets in de buurt waarvoor bedrijf X moet komen...
Als je dat dan moet vergelijken met nu... bijvoorbeeld het wisselcomplex ter hoogte van Y.Holland (sorry) was al enkele jaren in slechte staat, en doordat men nu op Antwerpen-Oost begon te werken moesten alle goederentreinen overgezet worden naar een andere lijn, waardoor de wissels in Y.Holland het nog meer te verduren kregen. Ik denk dat er al meer dan een jaar een snelheidsbeperking geldt van 20km/u. Puur omdat men eerst alles moet opmeten, en dan wissels op maat moet maken. Dus nu zijn ze er ook bezig om een hoop wissels uit te halen en alles te vervangen door standaardmaten.
Qua ERMTS, dat kost gewoon bakken vol geld. Al jaren rijden we beperkt in Antwerpen-Centraal omdat ze 1 baken moeten aanpassen. Als bedrijf X (ik geloof uit een land ten oosten van ons) moet komen voor enkel dat baken, zou dat rond de € 15.000 kosten. Dus ze willen dat ene baken bij in een ander project steken, maar er is daar al jaren niets in de buurt waarvoor bedrijf X moet komen...
Thanks voor je info. Ik zag die wijziging van SGM naar SNG ergens in een tabel. Nu is de dienstregeling voor feb al wel online gekomen (deels) op die site en het is een mix van SLT/SGM. Dat hebben we (op een enkele uitzondering na) nog niet gezien. Lijkt er dus niet op dat de SNG erin gaat komen voorlopig.EDIT schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:31:
Daar is voor zover ik weet nog geen sprake van. Wel ergens later dit jaar, maar niet volgende maand al.
Het wordt al 30 jaar verbouwd. Je kunt het blijven verbouwen maar het blijft een griebuszooi.Illegal_Alien schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:36:
[...]
Ik snap niet dat ze dat hok niet plat gooien en iets moois bouwen zoals in 010.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Helaas heeft dat gebouw de status van monument.evilution schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:19:
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ach dit hebben "we" ook gesloopt:evilution schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:19:
[...]
Het wordt al 30 jaar verbouwd. Je kunt het blijven verbouwen maar het blijft een griebuszooi.

En dan nu:
Was alleen niet helemaal vrijwillig
Bron: Wikipedia: Station Rotterdam Centraal / http://www.stationsinfo.nl/RotterdamDP1877.htm
Maakt niet uit joh! In Tokyo staat er tenslotte nog één.Freee!! schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:22:
[...]
Helaas heeft dat gebouw de status van monument.
Maar zonder gekheid: ook van een monumentaal pand kun je een modern en ruim station maken; het kost alleen wat.
Antwerpen Centraal is er een mooi voorbeeld van.
Het alternatief is om een groot deel van de treinen te verplaatsen naar een nieuw, ruimer station (in dit geval dus Zuid) en Centraal alleen nog als bestemmingstation in te zetten (en voor een paar doorgaande treinen die er echt langs moeten).
Tussen dat nieuwe, ruime station en het Centraal Station moet dan wel een snelle verbinding met vele capaciteit komen om de reizigers snel in het centrum te krijgen. Dat is er sinds kort in de vorm van de Noordzuidlijn, dus alles is klaar om Centraal aan te pakken.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Wil bijna zeggen doe dan net als Station Delft, maar Amsterdam en ondergronds bouwen is geen goede combo.
Daar ligt ook de metro al, dus dat wordt sowieso lastig. Hoewel, het is natuurlijk een interessante casus wat het gaat kosten en hoe je het kunt inpassen als je vanuit Amstel rechtdoor gaat, het metrotraject volgt ondergronds, onder het voorplein een station maakt op een laag niveau en dan langs het westerdok weer naar boven komt.
Je zult dan iig boven de Noord-Zuidlijn moeten blijven en iets met het huidige metrostation doen.
Je zult dan iig boven de Noord-Zuidlijn moeten blijven en iets met het huidige metrostation doen.
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:37:
[...]
Antwerpen Centraal is er een mooi voorbeeld van.
Je bedoelt de grotten van Antwerpen 😋Illegal_Alien schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:07:
Wil bijna zeggen doe dan net als Station Delft, maar Amsterdam en ondergronds bouwen is geen goede combo.
Op het onderste niveau zit serieus wat water achter de muren.
:strip_exif()/f/image/4ixNvIxkVBrtsKEuU2YWQuoX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ESp3e0ORywzSMcROebOZCtfa.jpg?f=fotoalbum_large)
Illegal_Alien schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:07:
Rotterdam Blaak, is ook een goed voorbeeld. Van bovengrondse treinstation naar ondergrondse treinstation + ondergrondse metrostation.Maasluip schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:19:
Daar ligt ook de metro al, dus dat wordt sowieso lastig. Hoewel, het is natuurlijk een interessante casus wat het gaat kosten en hoe je het kunt inpassen als je vanuit Amstel rechtdoor gaat, het metrotraject volgt ondergronds, onder het voorplein een station maakt op een laag niveau en dan langs het westerdok weer naar boven komt.
Maar hier wel wel over nagedacht.
Trein?
Ja, precies, daar was bij de aanleg van het metrostation dus al rekening gehouden met het feit dat er een ondergronds treinstation zou (kunnen) komen. Toen Amsterdam Centraal werd aangelegd wist men nog niet eens wat 'metro' betekentMedionAkoya schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:35:
[...]
[...]
Rotterdam Blaak, is ook een goed voorbeeld. Van bovengrondse treinstation naar ondergrondse treinstation + ondergrondse metrostation.
Maar hier wel wel over nagedacht.
Een ander ooit bovengronds treinstation dat ondergronds is afgedaald is overigens Wikipedia: Station Rijswijk, maargoed, die heeft natuurlijk weer geen metro-stations. En is tevens ook het enige treinstation in NL dat geen eigendom is van óf de NS óf Prorail, maar is grotendeels in eigendom van de gemeente zelf.
Virussen? Scan ze hier!
Telt een tunnelbak ook? Dan nomineer ik W: Best.wildhagen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:49:
[...]
Een ander ooit bovengronds treinstation dat ondergronds is afgedaald is overigens Wikipedia: Station Rijswijk, maargoed, die heeft natuurlijk weer geen metro-stations. En is tevens ook het enige treinstation in NL dat geen eigendom is van óf de NS óf Prorail, maar is grotendeels in eigendom van de gemeente zelf.
Tja alles we alles gaan bestempelen als model blijft heel Nederland vol met oude meuk.Freee!! schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:22:
[...]
Helaas heeft dat gebouw de status van monument.
Of een landtunnelBacchus schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:16:
[...]
Telt een tunnelbak ook? Dan nomineer ik W: Best.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Er is niets mis het het historische en ook gewoonweg mooie stationsgebouw van Amsterdam CS. Itt tot het 'mooi' genoemde Rotterdam CS waarvan de eeuwigheids waarde nog maar moet blijken.AllInOneNerd schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:18:
[...]
Tja alles we alles gaan bestempelen als model blijft heel Nederland vol met oude meuk.
Anyway, volgens mij is het gebouw an sich niet zo een punt maar de sporen en perrons achter het stationsgebouw onder de (overigens ook monumentale) overkappingen. Een groot aantal perrons is gewoonweg te smal.
Er is in de jaren 70 nog sprake van geweest dat de NS met sprinters de exploitatie van de Amsterdamse metro zou doen. Zie ook hier.Maasluip schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:19: