Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-10 23:09

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

PolarBear schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Er is niets mis het het historische en ook gewoonweg mooie stationsgebouw van Amsterdam CS. Itt tot het 'mooi' genoemde Rotterdam CS waarvan de eeuwigheids waarde nog maar moet blijken.

Anyway, volgens mij is het gebouw an sich niet zo een punt maar de sporen en perrons achter het stationsgebouw onder de (overigens ook monumentale) overkappingen. Een groot aantal perrons is gewoonweg te smal.

[...]

Er is in de jaren 70 nog sprake van geweest dat de NS met sprinters de exploitatie van de Amsterdamse metro zou doen. Zie ook hier.
Oke, dat verklaard dus mogelijk waarom de dubbele spoorbruggen bij de Omval zowel door metro als trein worden gebruikt.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-10 16:32
Dienstregeling 2022 met onder andere
  • Iedere tien minuten een trein tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en Arnhem - Utrecht - Schiphol
  • Meer Sprinters Rotterdam - Dordrecht
  • Meer treinen tussen Leiden en Utrecht en Driebergen – Zeist - Breukelen
  • Meer en snellere verbindingen in Zeeland
https://nieuws.ns.nl/ns-d...eteringen-ondanks-corona/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3ITfRcfa_Uy2O0vr0GquOQYKuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT60fyp03j8t2hxBL2Y8FOWu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door handoff op 29-01-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

handoff schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:49:
  • Iedere tien minuten een trein tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en Arnhem - Utrecht - Schiphol
[Afbeelding]
Die extra treinen komen goed uit voor social distancing.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:27
handoff schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:49:
[Afbeelding]
Ik vraag me af waarom die twee nieuwe tienminuten-IC's apart genoemd worden, Rotterdam-Schiphol en Schiphol-Nijmegen. Gezien de beperkte capaciteit op Schiphol zou het toch handiger zijn om daar één doorgaande trein van te maken, dan hoef je daar ook geen kop te maken.
Zou ook handiger zijn voor mensen die van Den Haag of Leiden naar Amsterdam willen rijden, of andersom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYyxUh1GRmH9PZyF_t43D4vsyvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jO83Ge2D4pifepNBrPxPy5Nu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Wesco op 29-01-2021 15:33 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Wesco schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Ik vraag me af waarom die twee nieuwe tienminuten-IC's apart genoemd worden, Rotterdam-Schiphol en Schiphol-Nijmegen. Gezien de beperkte capaciteit op Schiphol zou het toch handiger zijn om daar één doorgaande trein van te maken, dan hoef je daar ook geen kop te maken.
Zou ook handiger zijn voor mensen die van Den Haag of Leiden naar Amsterdam willen rijden, of andersom.
Idd, Hopelijk verdwijnt de trein via Leiden naar Duivendrecht niet. Anders wordt het kneiterdruk voor de overstappers bij bij Amsterdam Zuid.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:25
Het wordt dan ook één doorgaande trein, echter zijn het twee projecten, dus daarom worden ze apart genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:27
EDIT schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:02:
Het wordt dan ook één doorgaande trein, echter zijn het twee projecten, dus daarom worden ze apart genoemd.
Dat is dan wel weer een sterk staaltje navelstaren van de NS: waarom zou je de reiziger in je communicatie willen verwarren door hem lastig te vallen met je interne projecten-organisatie? De argeloze lezer denkt nu dat hij moet overstappen op Schiphol...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Het benoemen als één intercity Rotterdam - Arnhem is ook niet logisch met die route. De meeste reizigers zullen bovendien maximaal een week vantevoren ineens in hun reisplanner een snellere reis zonder overstap zien en daar dan gebruik van maken.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Wesco schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:26:
[...]

Dat is dan wel weer een sterk staaltje navelstaren van de NS: waarom zou je de reiziger in je communicatie willen verwarren door hem lastig te vallen met je interne projecten-organisatie? De argeloze lezer denkt nu dat hij moet overstappen op Schiphol...
Juist omgekeerd: Het gaat om twee individuele PHS programma's, zoals al jaren is gecommuniceerd door de overheid. Dat NS die twee programma's in de praktijk nu aan elkaar knoopt omdat het eenvoudiger is in de lijnvoering en qua capaciteit is een interne aangelegenheid van NS. De route Arnhem - Rotterdam via Schiphol is juist vanuit de reizigers helemaal niet logisch.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 29-01-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:31
Voor Leiden - Utrecht komt dat bovenop de spitssprinter die al van Leiden - Alphen a/d Rijn doet? Of trekken ze die gewoon door?

Ik voorzie anders leuke vertragingen met de spoorbrug over het Rijn-Schiekanaal bij Lammenschans, als die dan ergens ook nog open wil in die brede spits :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Migrator schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:31:
Het benoemen als één intercity Rotterdam - Arnhem is ook niet logisch met die route. De meeste reizigers zullen bovendien maximaal een week vantevoren ineens in hun reisplanner een snellere reis zonder overstap zien en daar dan gebruik van maken.
Ach er is ook al een intercity Eindhoven - Dordrecht via Schiphol

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Intercity schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:16:
Voor Leiden - Utrecht komt dat bovenop de spitssprinter die al van Leiden - Alphen a/d Rijn doet? Of trekken ze die gewoon door?

Ik voorzie anders leuke vertragingen met de spoorbrug over het Rijn-Schiekanaal bij Lammenschans, als die dan ergens ook nog open wil in die brede spits :P
Ze trekken de spitssprinter door. Ik kan alleen niet helemaal vinden wat ze met de sprinter Woerden-Utrecht-Houten doen, volgens https://www.treinreiziger...s-in-dienstregeling-2022/ wordt die vervangen door de verlengde spitssprinter vanuit Leiden, maar de NS-site meldt alleen de verlenging vanuit Leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Nah, weer geen verbeteringen in het oosten dus in 2022. Jammer, had wel wat meer in de 7000 willen hebben waar ik geregeld gebruik van maak en bij tijd en wijle 20-25 minuten mag blauwbekken in Almelo ipv doorrijden naar Enschede. Maar goed, misschien in 2050.

Ook jammer dat ik net zie dat gisteren mijn laatste rit in een SGMm was. Vanaf heden SNG3. Eens kijken hoe dat bevalt. Die hebben volgens mij als nadeel dat er enkel aan een kop een 1e klas zit, dus dat wordt elke dag gokken op het perron zolang de app van NS dat niet aangeeft. :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Illegal_Alien schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:07:
Wil bijna zeggen doe dan net als Station Delft, maar Amsterdam en ondergronds bouwen is geen goede combo. :)
Er zijn wel plannen geweest om de Utrecht - Zaandam corridor onder de grond te leggen bij Amsterdam. Alleen daar ligt nu de Noordzuidlijn, dan zou je nu dus nog dieper moeten.
Ik ben ook bezig geweest met een (nieuwe) recente studie voor de 4-sporigheid tussen Utrecht en Arnhem en ook daar kwam naar voren dat de meest realistische oplossing is dat je bij Bunnik, Maarn - Maarheze tunnels moet gaan bouwen want alles is zo volgebouwd en de milieu eisen (geluid) zijn zo hoog dat je niet anders meer kan.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
ArcticWolf schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:35:
[...]

Er zijn wel plannen geweest om de Utrecht - Zaandam corridor onder de grond te leggen bij Amsterdam. Alleen daar ligt nu de Noordzuidlijn, dan zou je nu dus nog dieper moeten.
Ik ben ook bezig geweest met een (nieuwe) recente studie voor de 4-sporigheid tussen Utrecht en Arnhem en ook daar kwam naar voren dat de meest realistische oplossing is dat je bij Bunnik, Maarn - Maarheze tunnels moet gaan bouwen want alles is zo volgebouwd en de milieu eisen (geluid) zijn zo hoog dat je niet anders meer kan.
Tunnels bij Bunnik en Maarn? Dat gaat veel geld kosten. Is Bunnik niet onlangs verbouwd? Ik denk niet dat de volgende regering zin heeft om zoveel tunnels te gaan bouwen op dat traject. Ik hoop echter wel dat het spoor daar wordt verdubbeld. Is de verdubbeling tot De Haar aansluiting niet voldoende voor een hogere capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

handoff schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:45:
[...]

Tunnels bij Bunnik en Maarn? Dat gaat veel geld kosten. Is Bunnik niet onlangs verbouwd? Ik denk niet dat de volgende regering zin heeft om zoveel tunnels te gaan bouwen op dat traject. Ik hoop echter wel dat het spoor daar wordt verdubbeld. Is de verdubbeling tot De Haar aansluiting niet voldoende voor een hogere capaciteit?
Idd, Afstand tussen Bunnik en de Maarn is 12 km. 8)7

Maar ik zie dat er ook dat er daar gelijkvloerse kruisingen zijn met het wegverkeer (maw spoorwegovergangen). Dus ProRail kennende die gaat daar tunnels of viaducten plaatsen. Dus dat wordt een tunnelbak graven of dijklichaam ophogen.

Weet iemand of er in Nederland een vier-sporige spoorwegovergangen zijn?
In Duitsland in Bremen zag ik ze wel. https://goo.gl/maps/kaSPTuTqNz4cK8c66

[ Voor 45% gewijzigd door MedionAkoya op 30-01-2021 17:04 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
MedionAkoya schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:58:
[...]
In Duitsland in Bremen zag ik ze wel.
In Zevenaar aan het oosten van het station.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
[...]

Is de verdubbeling tot De Haar aansluiting niet voldoende voor een hogere capaciteit?
Op dit moment denk ik dat dat wel voldoende is, maar als de toekomstige sprinter Utrecht - Ede/Arnhem er komt gaat het nog wel eens krap worden. Maar wellicht valt het wel mee met gepland inhalen op Ede omdat er tussen De haar en Ede alleen De klomp zit. Ik ben uiteraard geen ingenieur dus er zal vast wel een betere oplossing zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Ja hoor, hier bij ons in Roosendaal bijvoorbeeld: https://goo.gl/maps/7NtDSc94vpLCLbzW9

De 2 linkersporen gaan naar België, de 2 rechtersporen gaan naar Vlissingen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
[...]

Maar ik zie dat er ook dat er daar gelijkvloerse kruisingen zijn met het wegverkeer (maw spoorwegovergangen). Dus ProRail kennende die gaat daar tunnels of viaducten plaatsen. Dus dat wordt een tunnelbak graven of dijklichaam ophogen.

Ik denk dat @ArcticWolf een tunnel bij Bunnik bedoelt en een tunnel bij Maarn, waar de trein langs de huizen raast. Ertussen ligt namelijk Driebergen-Zeist en dat is recentelijk opgeleverd en lijkt me gek om die dan opeens weer te gaan verbouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

handoff schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat @ArcticWolf een tunnel bij Bunnik bedoelt en een tunnel bij Maarn, waar de trein langs de huizen raast. Ertussen ligt namelijk Driebergen-Zeist en dat is recentelijk opgeleverd en lijkt me gek om die dan opeens weer te gaan verbouwen..
Volgens zijn er daar ook vier sporen bij station Driebergen-Zeist. ...maar je hebt gelijk.
Aan de buitenste sporen moet er dan de perrons bij.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Nee het waren 2 (boor) tunnels, 1 tunnel bij Bunnik (5,5km) en tunnel bij Maarn - Maarsbergen (6,5km). Viaducten zijn als niet realistisch beschouwd gezien de snelweg en de bebouwing. Beide ten zuiden van de dorpen dus niet letterlijk onder de bebouwing door.

Maar goed, de eerste raming tijdens de HSL Oost was te hoog, deze raming is nog hoger alleen wel realistisch gezien de ontwikkeling rondom die lijn. Zolang de overheid geen beslissing wilt/durft te nemen zal die uitbreiding er waarschijnlijk ook nooit komen.
Het is goed om te weten dat er t/m 2040 geen vervoersvraag ligt die een 4-sporigheid vraagt tussen Utrecht en Arnhem. De oplossing is voorgelegd aan het ministerie en komt hooguit voor 2050 op de planning te staan en waarschijnlijk komt er dan een tussenoplossing; Utrecht - Arnhem naar 160km/u en geen 4-sporigheid.
[...]

De Haar - Arnhem is goedkoopste deel om te verdubbelen... Utrecht - De Haar is het dure grapje. De snelheid gaat dan ook meteen omhoog naar 200km/u.
4 sporen door Bunnik is als niet realistisch beschouwd (trillingen en onteigeningen), dus dan ontkom je niet aan een tunnel of alternatief trace.
MedionAkoya schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Volgens zijn er daar ook vier sporen bij station Driebergen-Zeist. ...maar je hebt gelijk.
Aan de buitenste sporen moet er dan de perrons bij.
Bij een 4-sporigheid komen er geen extra perrons bij. De 2 extra sporen zijn dan puur voor doorgaande IC's, snel goederenverkeer en ICE's bedoeld. Die dienstregeling is ook al gemaakt ;) het idee was om weer 2 doorgaande IC's Amsterdam - Utrecht - Arnhem te laten rijden (en vv.)

[ Voor 27% gewijzigd door ArcticWolf op 30-01-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:34
En wat denk je van deze opstelling van spoorwegovergangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuZZ71WOOHDwjuY-k0DziEyv79o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BGE4zGWE6Sz9t7U0T5u6nhA.jpg?f=fotoalbum_large
ArcticWolf schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:03:
Bij een 4-sporigheid komen er geen extra perrons bij. De 2 extra sporen zijn dan puur voor doorgaande IC's, snel goederenverkeer en ICE's bedoeld.
In mijn ogen is dat een grote vergissing. Wat is de extra kost van een paar perrons?
Je denkt dat je ze niet nodig hebt, maar wanneer op 1 lijn een versperring is, ben je blij dat je op de andere lijn ook perrons hebt liggen.
Zo heb je de lijn 36 en lijn 36N tussen Leuven en Brussel. De 36N is de snelle lijn en die ligt in het midden. De 36 is de trage lijn en die ligt langs beide kanten van de 36N. Alle stopplaatsen op de 36 hebben ook perrons op de 36N. Zijn al dikwijls nodig geweest omdat die lijnen nogal gevoelig zijn voor persoonsongevallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHfQ6ed2B2lfUk1ywOzaJcxRECc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrBrWmlZZtCD2NrGCf67otqI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Arator op 30-01-2021 20:09 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Arator schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:51:
En wat denk je van deze opstelling van spoorwegovergangen?
[Afbeelding]

[...]

In mijn ogen is dat een grote vergissing. Wat is de extra kost van een paar perrons?
Je denkt dat je ze niet nodig hebt, maar wanneer op 1 lijn een versperring is, ben je blij dat je op de andere lijn ook perrons hebt liggen.
Zo heb je de lijn 36 en lijn 36N tussen Leuven en Brussel. De 36N is de snelle lijn en die ligt in het midden. De 36 is de trage lijn en die ligt langs beide kanten van de 36N. Alle stopplaatsen op de 36 hebben ook perrons op de 36N. Zijn al dikwijls nodig geweest omdat die lijnen nogal gevoelig zijn voor persoonsongevallen.
[Afbeelding]
Dat komt omdat de nieuwe lijn deels los komt te liggen van het bestaande trace, bij Driebergen-Zeist kunnen er inderdaad nieuwe perrons naast de buitenste sporen aangelegd worden (als daar ruimte voor is? geen idee of daar rekening mee is gehouden).
Bij Bunnik en Maarn/Maarsbergen komt het trace los te liggen en 4 perronsporen voor 1 dorp is wat overkill...

Maar zoals ik in het bovenstaande verhaal omschreef is dit (mogelijk) in 2050 voorzien, de kans dat het gerealiseerd gaat worden is klein tot nihil.
In 2052 staat de bovenleiding van Utrecht - Arnhem op de vernieuwingsplanning waardoor er een beweegbaar systeem gebouwd zou kunnen worden, het huidige trace kan door de ombouw van de bovenleiding hooguit naar 160km/u worden gebracht. De ligging van Maarn - Maarsbergen dwingt de snelheid van maximaal 160km/u af.
Met ERTMS is het wel mogelijk om tussenstappen van 5 (of 10) km/u te bedenken, maar het afremmen en aanzetten op en naar hogere snelheden is zeer inefficient. Er zitten nog meerdere beperkingen in het trace dus veel hoger dan 160km/u zal het niet worden.

De Klomp, Ede-Wageningen en Wolfheze worden wel deels voorbereid op de 4-sporigheid en voor Oosterbeek is ook wel een plan. Maar realistisch gezien denk ik niet dat dit ooit gebouwd gaat worden, het getal wat het ministerie heeft gekregen was ca. 13 miljard euro en dat is excl. Arnhem en Arnhem - Zevenaar.
Doordat de overheid heeft verzaakt om voor de HSL-Oost te gaan al die jaren geleden, is door milieu beleid en RWS een 4-sporigheid zoveel lastiger en duurder geworden dat ze het eigenlijk onmogelijk hebben gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:01

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Vandaag was het weer zover. Er kwam weer ICNG transport het land binnen. RailExperts loc 9902 nam het treinstel die tussen remwagons geklemd was, mee naar de Watergraafsmeer waar het stel klaar wordt gestoomd om testritten te maken. Deze zullen de komende periode voornamelijk 's nachts gebeuren. Maar er komt uiteraard een moment dat er instructieritten gaan komen die overdag plaatsvinden.

Hier zien we het transport om +/- 16:44 na een lange stop in Amersfoort vertrekken.

Ook heb ik wat foto's in Teuge gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgaSQ7S9ezTyu1YStuOabrRUP4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diqXBTCYkxyOl5rGYNaCj4sk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AusMRQuehgoIbtyN2zn3TZBnyD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0KwfiiGACj7kknRudIaZwkO.jpg?f=fotoalbum_large

En eentje uit mijn collectie van Amersfoort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv42RHcMxKBGRsMYhE7FTjcbkQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNrcvFiDz7u1aLTMKV6N5YWo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door AW_Bos op 30-01-2021 23:34 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:32
AW_Bos schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:43:
Vandaag was het weer zover. Er kwam weer ICNG transport het land binnen. RailExperts loc 9902 nam het treinstel die tussen remwagons geklemd was, mee naar de Watergraafsmeer waar het stel klaar wordt gestoomd om testritten te maken. Deze zullen de komende periode voornamelijk 's nachts gebeuren. Maar er komt uiteraard een moment dat er instructieritten gaan komen die overdag plaatsvinden.

Hier zien we het transport om +/- 16:44 na een lange stop in Amersfoort vertrekken.

[YouTube: Overbrenging NS ICNG 3113]

Ook heb ik wat foto's in Teuge gemaakt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En eentje uit mijn collectie van Amersfoort:
[Afbeelding]
Als ik dat van te voren had geweten, was ik hier ff naar het spoor gefietst. Is deze informatie ook ergens publiekelijk bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
St00mwals schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:06:
[...]

Als ik dat van te voren had geweten, was ik hier ff naar het spoor gefietst. Is deze informatie ook ergens publiekelijk bekend?
Ik kijk voornamelijk op Somda (Opvallende dingen), SION-Rail, de 'Spots en meldingen van treinen' FB groep en ik zit in een WhatsApp-groep. :)

Even over de ICNG:
Wat zijn de plannen met de prototype-stellen tot ongeveer 3112 (of iets lager)?

Komen die ook nog naar Nederland, of krijgen ze eerst nog een ombouw zodat ze gelijk zijn aan de serie-stellen? Want hebben die hebben hoogstens testritten in Velim gemaakt, of kleine testen bij de Alstom werkplaatsen.
Hoe zit dit?

Ik merk wel dat de proto-stellen een wat minder mooie afwerking hebben van de bestickering:
- NS logo op de bakken is niet in het midden uitgelijnd.
- Blauwe baan naar zwart op de cabine heeft hoeken in de vorming, en kleuroverloop begint bij de cabine deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Alle treinen die gebruikt zijn voor testen zullen door Alstom nog aangepast moeten worden. Tijdens het testen ligt natuurlijk de ontwikkeling van de trein niet stil en zullen er dingen naar boven komen die aanpassingen vereisen aan de treinen.
Wellicht dat de latere treinen ook in Nederland nog aangepast kunnen worden, maar de eerste testtreinen hebben behoorlijk wat aanpassingen nodig. Daarbij is de buitenkant een kleinigheidje.
Overigens bestaat er niet echt zoiets als "kleine testen". Misschien zijn de dynamische tests die rijdend uitgevoerd worden een stuk beter zichtbaar voor de treinenspotters en andere geïnteresseerden, maar de statische tests zijn daarmee niet minder belangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 31-01-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Waarom moet de IC Leiden - Utrecht bij Woerden eigenlijk door een wissel? Voor mijn gevoel zouden ze de trein ook rechtdoor kunnen laten rijden zonder wissel, want hij rijdt echt enorm traag voor 3 minuten (zou dus van de reistijd afkunnen). De sprinter die aan de overzijde staat begint volgens mij pas bij Woerden en zou dus het andere perron kunnen pakken.
Wat is hier de reden voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Heel eenvoudig: omdat de trein via dat andere spoor niet meer op de middensporen kan komen.
De sprinter naar Den Bosch wordt ingehaald en die moet over het buitenste spoor rijden omdat er langs de middensporen geen perrons zijn voor de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn, wat automatisch betekent dat de IC over de middensporen moet rijden.
Overigens scheelt het niet zoveel reistijd. De IC stopt ook in Woerden, dus de trein had daar sowieso al voor af moeten remmen. De wissels liggen vlak voor het station.

[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 31-01-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
EDIT schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:52:
Heel eenvoudig: omdat de trein via dat andere spoor niet meer op de middensporen kan komen.
De sprinter naar Den Bosch wordt ingehaald en die moet over het buitenste spoor rijden omdat er langs de middensporen geen perrons zijn voor de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn, wat automatisch betekent dat de IC over de middensporen moet rijden.
Overigens scheelt het niet zoveel reistijd. De IC stopt ook in Woerden, dus de trein had daar sowieso al voor af moeten remmen. De wissels liggen vlak voor het station.
Hij remt al meteen af na de brug. Voelt voor m'n gevoel altijd (onnodig) traag. De trein remt bij bijvoorbeeld Bodegraven of Alphen aan den Rijn ook niet al drie minuten van tevoren af.

Maar: dank voor je antwoord. Verklaart het een en ander. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:41:
Alle treinen die gebruikt zijn voor testen zullen door Alstom nog aangepast moeten worden. Tijdens het testen ligt natuurlijk de ontwikkeling van de trein niet stil en zullen er dingen naar boven komen die aanpassingen vereisen aan de treinen.
Wellicht dat de latere treinen ook in Nederland nog aangepast kunnen worden, maar de eerste testtreinen hebben behoorlijk wat aanpassingen nodig. Daarbij is de buitenkant een kleinigheidje.
Overigens bestaat er niet echt zoiets als "kleine testen". Misschien zijn de dynamische tests die rijdend uitgevoerd worden een stuk beter zichtbaar voor de treinenspotters en andere geïnteresseerden, maar de statische tests zijn daarmee niet minder belangrijk.
Dat zou inderdaad wel logisch zijn.
Dus een deel van de testtreinen hoeven dus niet per se naar Nederland te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Correct, niet alle testtreinen worden in Nederland getest. Het testprogramma bestaat uit een heleboel onderdelen die afgevinkt moeten worden en voor veel van die testen is het niet noodzakelijk dat die in Nederland gebeuren, of kunnen zelfs niet (goed) in Nederland getest worden.
Het testprogramma in Nederland gaat vooral (kort door de bocht) over de interactie tussen de trein en de typisch Nederlandse infrastructuur. Daarvoor is dus één trein (of enkele stellen voor de tests met gekoppeld rijden die we nu gaan doen) gewoon voldoende.

[ Voor 32% gewijzigd door EDIT op 31-01-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:54

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:53:
[...]

Ik kijk voornamelijk op Somda (Opvallende dingen), SION-Rail, de 'Spots en meldingen van treinen' FB groep en ik zit in een WhatsApp-groep. :)

Even over de ICNG:
Wat zijn de plannen met de prototype-stellen tot ongeveer 3112 (of iets lager)?

Komen die ook nog naar Nederland, of krijgen ze eerst nog een ombouw zodat ze gelijk zijn aan de serie-stellen? Want hebben die hebben hoogstens testritten in Velim gemaakt, of kleine testen bij de Alstom werkplaatsen.
Hoe zit dit?

Ik merk wel dat de proto-stellen een wat minder mooie afwerking hebben van de bestickering:
- NS logo op de bakken is niet in het midden uitgelijnd.
- Blauwe baan naar zwart op de cabine heeft hoeken in de vorming, en kleuroverloop begint bij de cabine deur.
Vooral het "niet- gecentreerd zijn" van de logo's op de bakken... mijn OCD draait overuren. Ook het kleine NS-logootje op de wangen van de kop stoort mij. Die vallen nogal uit de toon.

Verder is het een prachtige trein; zo naast de Koploper is het een waardige opvolger (hoewel minder uniek, aangezien ze ook elders rondrijden, maar goed).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
De Koploper is (voor mij) jeugdsentiment: kijken naar het aan- en afkoppelen van de doorloopkop en er tijdens een rit doorheen lopen - dat soort gave herinneringen zal de ICNG nooit bieden. Daar staat tegenover dat de ICNG een stuk vlotter de landsdelen kan bedienen (als het spoor er klaar voor is). Maar het iconische uiterlijk van de Koploper laten we achter.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:35

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die is er nog wel maar alleen voor fietsers.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:08
ArcticWolf schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:44:
[...]
Maar realistisch gezien denk ik niet dat dit ooit gebouwd gaat worden, het getal wat het ministerie heeft gekregen was ca. 13 miljard euro en dat is excl. Arnhem en Arnhem - Zevenaar.
Zouden hier op den duur niet ook Europese potjes voor beschikbaar komen? Iedereen wil van korte afstandsvluchten af en mensen de trein in krijgen. Dan ontkomen we er toch op den duur niet aan dat Utrecht - Arnhem - DE een flinke upgrade zal moeten krijgen? Misschien een mogelijkheid in 2050 lijkt me dan toch veel te laat als we al die mooie politieke woorden moeten geloven.. Dit project wordt natuurlijk alleen maar duurder dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ergens niet al een strategie voor de spoorwegen wordt uitgedacht om meer internationale treinen te kunnen laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Yankovic schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:44:
[...]

Zouden hier op den duur niet ook Europese potjes voor beschikbaar komen? Iedereen wil van korte afstandsvluchten af en mensen de trein in krijgen. Dan ontkomen we er toch op den duur niet aan dat Utrecht - Arnhem - DE een flinke upgrade zal moeten krijgen? Misschien een mogelijkheid in 2050 lijkt me dan toch veel te laat als we al die mooie politieke woorden moeten geloven.. Dit project wordt natuurlijk alleen maar duurder dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ergens niet al een strategie voor de spoorwegen wordt uitgedacht om meer internationale treinen te kunnen laten rijden.
Volgens mij heeft de EU een Green Deal, maar volgens mij zijn de spoorwegen niet echt een speerpunt. Bovendien is Duitsland nog steeds bezig met het derde spoor, dat pas in 2026 af is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peakrever schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Hij remt al meteen af na de brug. Voelt voor m'n gevoel altijd (onnodig) traag. De trein remt bij bijvoorbeeld Bodegraven of Alphen aan den Rijn ook niet al drie minuten van tevoren af.

Maar: dank voor je antwoord. Verklaart het een en ander. :)
Er is hier 2,5 jaar geleden door ons naar gekeken en het kan wel opgelost worden, maar dan moet Leiden naar het binnenspoor en Gouda buitenom en dat kost een extra viaduct. Er is ook gekeken om de dienstregeling aan te passen maar 1 van de treinen zou dan hinder krijgen en/of veroorzaken... dit is een vervelende middenweg voorlopig.
Kans is dat dit in TBOV 2040 wordt opgelost als er doorgaande IC's tussen Utrecht en Den Haag gaan rijden.
Yankovic schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:44:
[...]

Arnhem - Dusseldorf (en verder Duitsland in) heeft al een relatief goede verbinding. Het punt ligt hem voornamelijk tussen Amsterdam - Utrecht en Arnhem en dat is geen internationale aangelegenheid. Het is dan goedkoper om een normale IC uit te buigen en de ICE voorrang te geven bijvoorbeeld.
Tenzij Arnhem / Nijmegen extreem groeit qua reizigersverkeer voorzie ik niet snel een overbelast verklaring op dat traject, zeker niet nu de meeste goederen van die lijn zijn.
M'n collega schetste een hele tijd geleden het idee om vanaf Ede-Wageningen naar Kesteren aansluiting een nieuwe lijn te trekken voor Nijmegen. Dan heb je het probleem ook al grotendeels opgelost ;)

[ Voor 45% gewijzigd door ArcticWolf op 01-02-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-10 14:54
https://www.treinreiziger...ing-komt-niet-meer-terug/

Railcatering stopt.

Jammer voor die paar mensen die een lange rechtstreekse treinreis hebben.

Doet me denken aan zo'n 15 jaar terug dat ik in Zweden was en een rit maakte met de X2000. Ik had een 1e klas kaartje gekocht want die was goedkoper dan 2e klas (logisch), en in de coupe stond een tafeltje met koffie, thee en fruit. Mocht je blijkbaar gewoon pakken als reiziger in de 1e klasse. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:31
Ik vond vooral dat karretje leuk (railtender/trolley). Superonpraktisch in dubbeldekkers natuurlijk met het liftje, maar dat had in ieder geval wat klasse. Ik vond het in ieder geval stabieler en hygiënischer ogen dan was het was de laatste jaren.

Daarvan herinner ik me vooral de grote rugtas met bekers aan de zijkant die te ver uitstaken en die iedere paar stappen tegen de zijkant van de stoelen aanklapperden als het al niet half in het gezicht van de passagier was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
https://www.treinreiziger...m-berlijn-en-uur-sneller/

Hoe realistisch is het, dat de Berlijntrein 1x per uur gaat rijden? Is er genoeg vraag naar in de winterperiode bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-10 14:54
Denk dat je meer moet kijken naar regionale behoeftes dan de hele route. Een 3e trein naar Twente is wenselijk, en in Duitsland zijn er ook genoeg stadjes die niet alleen op de stoptrein aangewezen willen zijn.

Ik vermoed dat je dit als een compromis moet zien dat plaatsen als Minden en Bentheim nog hun 2 uurlijkse rechtstreekse trein naar Berlijn behouden, en toch dat voor het international reizende volk een versnelling komt.

Nu maar hopen dat in Nederland die trein ook in een vlot pad gelegd kan worden, en niet op elk station 4 minuten stil gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 16:57
Om 23.23 reed er een onderhoudstrein station Amersfoort binnen. De trein had een gigantische blauwe lamp die tot aan de wolken licht bracht. Wat voor een trein is dat? En waarom moeten de wolken blauw gemaakt worden? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllInOneNerd
Robkazoe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:28:
Om 23.23 reed er een onderhoudstrein station Amersfoort binnen. De trein had een gigantische blauwe lamp die tot aan de wolken licht bracht. Wat voor een trein is dat? En waarom moeten de wolken blauw gemaakt worden? :P
Dat is de meettrein die de bovenleiding inspecteert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:32
Robkazoe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:28:
Mooi hè, dat is de Eurailscout ufofabriek, UFM120 8)

Sinds 2019 is dit bovenleidingmeetsysteem in gebruik,en dit is vaak zichtbaar. Het systeem kan de positie en slijtage van 4 draden meten met 120km/h.

https://eurailscout.com/n...he-overhead-line/?lang=en
Afbeeldingslocatie: https://eurailscout.com/wp-content/uploads/2020/07/Bovenleiding-spoorgeometrie-Bouwfotografe.nl-14-500x250.jpg
Daarnaast is er nog mooi rood licht onder de trein, dat is geen brand, maar verlichting voor spoorbeelden.

[ Voor 29% gewijzigd door Slaut op 05-02-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Slaut schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:30:
[...]

Mooi hè, dat is de Eurailscout ufofabriek, UFM120 8)

Sinds 2019 is dit bovenleidingmeetsysteem in gebruik,en dit is vaak zichtbaar. Het systeem kan de positie en slijtage van 4 draden meten met 120km/h.

https://eurailscout.com/n...he-overhead-line/?lang=en
[Afbeelding]
Daarnaast is er nog mooi rood licht onder de trein, dat is geen brand, maar verlichting voor spoorbeelden.
Haha, ufo's

Blauw en rood. Zijn dat ultraviolet en infrarood? Gecombineerd met ultrasonische trillingen?

hmm, er wordt gebruik gemaakt van lasers bij spoorinspectie...
https://www.globalrailway...performed-by-eurailscout/

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 05-02-2021 10:18 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:32
MedionAkoya schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Haha, ufo's

blauw en rood. Zijn dat ultraviolet en infrarood?

hmm lasers...
https://www.globalrailway...performed-by-eurailscout/
Bovenleiding wordt niet meer met lasers gedaan, je artikel is uit 2007 (maar nog wel interessant). Daar zie je ook een voorbeeld van de beelden die onder de trein opgenomen worden (tegenwoordig met wat breder bereik).
Onder de trein zitten nog wel rood/infrarode lasers voor de geometrie (spoorligging, hoe vlak ligt het spoor), en de rode lampen die je ziet zijn ook 'gewoon' rood. Voorop zit nog infrarode lampen voor nachtbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven vraagt zich af waarom de NS app nog niet geloeid heeft over de voorspelde sneeuw en het invloed daarvan op het treinverkeer.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dat is zondag toch pas? Dan zal er morgen een besluit worden genomen over het al dan niet afschalen van de dienstregeling schat ik zo, op basis van de meest actuele verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wel interessant om te zien of alle maatregelen afgelopen jaren hebben geholpen en of het afschalen überhaupt wel nodig is. Grappige is bij de laatste (echte) sneeuw was emplacement Utrecht de enige met weinig tot geen storingen... dus weinig wissels helpt heel goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:01:

dus weinig wissels helpt heel goed ;)
Zeker helpt weinig wissels heel goed... als er geen verstoringen zijn.
Maar denk je nu eens in dat daar in Utrecht op het perron voor de corridor Arnhem-Amsterdam een trein stuk gaat er er zijn geen wissels om naar een ander perron te gaan. Dan rijdt er dus geen trein meer van Arnhem naar Amsterdam en na een tijdje ook niet meer van Amsterdam naar Arnhem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

handoff schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:34:
https://www.treinreiziger...m-berlijn-en-uur-sneller/

Hoe realistisch is het, dat de Berlijntrein 1x per uur gaat rijden? Is er genoeg vraag naar in de winterperiode bijvoorbeeld?
De huidige is nogal langzaam waar in grote delen parallel een ICE rijd, Overstappen op Wolfsburg in de ICE brengt je sneller in berlijn bijvoorbeeld. Als dit veranderd (door een snellere trein & minder stops) is er voor lange afstanden vast wel markt. Hannover - Berlijn met enkel een stop in Spandau maakt echt een significant verschil.

Hannover is belangrijk voor zeer veel dat vanuit de westkant van duitsland komt gezien er naar berlijn verder alleen ICE Korridoors zijn vrij ver richting het zuiden en richting hamburg schuin naar het noorden.
https://www.bkg.bund.de/S..._blob=publicationFile&v=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Zeker helpt weinig wissels heel goed... als er geen verstoringen zijn.
Maar denk je nu eens in dat daar in Utrecht op het perron voor de corridor Arnhem-Amsterdam een trein stuk gaat er er zijn geen wissels om naar een ander perron te gaan. Dan rijdt er dus geen trein meer van Arnhem naar Amsterdam en na een tijdje ook niet meer van Amsterdam naar Arnhem.
Wat jij omschrijft kan altijd voorkomen en is dat weleens voorgekomen sinds DSSU in dienst is? Je kan op die corridor helemaal bijsturen tot spoor 15 en desnoods linkerspoor gaan rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 05-02-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

EDIT schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:54:
Dat is zondag toch pas? Dan zal er morgen een besluit worden genomen over het al dan niet afschalen van de dienstregeling schat ik zo, op basis van de meest actuele verwachting.
Morgenavond dacht ik al.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Corridordenken... ik persoonlijk heb liever rechtstreekse verbindingen:

Dus niet:
- 6x per uur Arnhem - Utrecht - Amsterdam Zuid - Schiphol

Maar:
- 2x per uur Arnhem - Utrecht - Rotterdam/Den Haag
- 2x per uur Arnhem - Utrecht - Amsterdam Centraal - (Alkmaar - Den Helder)
- 2x per uur Arnhem - Utrecht - Amsterdam Zuid - Schiphol

Maar dat is duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kalentum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:26:

Dus niet:

Maar:

Maar dat is duur!
Daar heb je wissels voor nodig! Maar het gaat toch zo geweldig zonder wissels!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Raven schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Morgenavond dacht ik al.
Ah ok. Vraag is dan of het voor morgenavond al noodzakelijk is om de dienstregeling uit te dunnen. Als ik mij niet vergis wordt er om 2 uur 's middags normaal een besluit genomen dat dan rond 3 uur publiekelijk de deur uit gaat, dus dan zullen we het straks wel horen (of niet :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Oh, NS heeft net een algemeen bericht over het winterweer de deur uit gedaan zie ik :P
Niet bijster spannend, maar voor de liefhebbers:
https://nieuws.ns.nl/zo-bereidt-ns-zich-voor-op-winterweer/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-10 20:41
EDIT schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:36:
Oh, NS heeft net een algemeen bericht over het winterweer de deur uit gedaan zie ik :P
Niet bijster spannend, maar voor de liefhebbers:
https://nieuws.ns.nl/zo-bereidt-ns-zich-voor-op-winterweer/

Nog eentje uit den ouden doos, hoe de Zwitsers het 110 jaar geleden al oplosten. :7

Tegenwoordig hebben ze wel een wat modernere machine daarvoor

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:26:

Dus niet:

Maar:

Maar dat is duur!
Ik denk niet dat het mogelijk is om een dienstregeling te maken met jou voorstel, waarschijnlijk lukt het niet om de treinen van en naar Amsterdam en Den Haag / Rotterdam in elkaar te "slotten".
Ik zal het eens voorstellen bij capaciteitsontwerp, die vinden dergelijke vraagstukken altijd wel leuk.

Maar goed tussen Hengelo en Bad Bentheim moet ook 2 minuten gevonden worden om de trein goed aan te sluiten op het Duitse net en vice versa. Sommige dingen zijn niet op te lossen tenzij je een volledig dedicated lijn aan legt (zonder wissels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
ArcticWolf schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Ik denk niet dat het mogelijk is om een dienstregeling te maken met jou voorstel, waarschijnlijk lukt het niet om de treinen van en naar Amsterdam en Den Haag / Rotterdam in elkaar te "slotten".
Ik zal het eens voorstellen bij capaciteitsontwerp, die vinden dergelijke vraagstukken altijd wel leuk.

Maar goed tussen Hengelo en Bad Bentheim moet ook 2 minuten gevonden worden om de trein goed aan te sluiten op het Duitse net en vice versa. Sommige dingen zijn niet op te lossen tenzij je een volledig dedicated lijn aan legt (zonder wissels)
Ik kon nog terugvinden dat ze in 1972 5 minuten inplanden om de treinen te splitsen. In een ETMET situatie zal die tijd er wel niet meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Ik kon nog terugvinden dat ze in 1972 5 minuten inplanden om de treinen te splitsen. In een ETMET situatie zal die tijd er wel niet meer zijn.
Hoe bedoel je te splitsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Arnhem - Utrecht - Rotterdam / Den Haag

1 deel naar Rotterdam
1 deel naar Den Haag

Splitsen deden ze trouwens in Gouda.

[ Voor 7% gewijzigd door Kalentum op 05-02-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Arnhem - Utrecht - Rotterdam / Den Haag

1 deel naar Rotterdam
1 deel naar Den Haag
}:O Waarom zou je dat doen? een V-IRM 6 heeft veel te weinig capaciteit voor die lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
ArcticWolf schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:54:
[...]

}:O Waarom zou je dat doen? een V-IRM 6 heeft veel te weinig capaciteit voor die lijnen.
Omdat mensen niet houden van overstappen.

Ik in elk geval niet. Pre-Corona ging ik wel eens met de trein voor mijn werk van Hoogeveen naar Amsterdam. En dan werken in de trein. Laptopje open, werken, in Zwolle alles inpakken. Overstappen. Alles weer uitpakken. In Almere weer inpakken, overstappen.

[ Voor 33% gewijzigd door Kalentum op 05-02-2021 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
Kalentum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:55:
[...]

Waarom dan niet zeggen; voorste treindeel naar Rotterdam, Achterste naar Den Haag. En dan de achterste twee minuten later laten vertrekken dan de voorste. Hoef je alleen op je instapstation in het goeie treinstel te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:55:
[...]

Je snapt mijn punt niet... Je reduceert zo enorm de capaciteit en je bouwt meerdere storingskansen in; meerdere lijnen die afhankelijk van elkaar zijn en treinen splitsen/combineren gaat niet altijd goed en de remtest moet deels opnieuw gedaan worden.
De enige realistische oplossing is om de gehele trein door te sturen naar een stad en te keren. Maar wat ik al eerder zei... ik denk niet dat je Rotterdam/Den Haag kan laten inslotten op Amsterdam/Schiphol. Daarvoor zijn er teveel afhankelijkheden met andere lijnen.
AllInOneNerd schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Waarom dan niet zeggen; voorste treindeel naar Rotterdam, Achterste naar Den Haag. En dan de achterste twee minuten later laten vertrekken dan de voorste. Hoef je alleen op je instapstation in het goeie treinstel te stappen.
Dat kan, maar nogmaals... capaciteit. Overdag is een V-IRM 6 toereikend per stad, tijdens de spits niet.

[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 05-02-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Raven schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Morgenavond dacht ik al.
Je lijkt helemaal gelijk te gaan krijgen. Morgenochtend gaan de wintermaatregelen in met uitdunning en het vastleggen van de wissels e.d..
Er zal met een paar uur vast wel een officieel bericht ook verschijnen, schat ik zo.

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 05-02-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
ArcticWolf schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Je kan op die corridor helemaal bijsturen tot spoor 15 en desnoods linkerspoor gaan rijden.
"Linkerspoor rijden" is dat hetzelfde als "verkeerd spoor rijden"? En zo ja, is dat niet vloeken in de Nederlandse spoorwegkerk? 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
ArcticWolf schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Je snapt mijn punt niet... Je reduceert zo enorm de capaciteit en je bouwt meerdere storingskansen in; meerdere lijnen die afhankelijk van elkaar zijn en treinen splitsen/combineren gaat niet altijd goed en de remtest moet deels opnieuw gedaan worden.
De enige realistische oplossing is om de gehele trein door te sturen naar een stad en te keren. Maar wat ik al eerder zei... ik denk niet dat je Rotterdam/Den Haag kan laten inslotten op Amsterdam/Schiphol. Daarvoor zijn er teveel afhankelijkheden met andere lijnen.
Ja ik snap dat er veel beperkingen en mitsen en maren zijn.

Zou mooi zijn als we het om zouden keren:
- Wat willen onze klanten?
- Wat moeten we doen (financieel/technisch/organisatie) om dat voor elkaar te krijgen?

BV een remtest: ik kan me voorstellen waarom dat moet. Maar is het een technisch probleem? Stel iemand krijgt een opdracht 'ontwerp een trein die kan splitsen en combineren binnen 30 seconden'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Arator schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:57:
[...]

"Linkerspoor rijden" is dat hetzelfde als "verkeerd spoor rijden"? En zo ja, is dat niet vloeken in de Nederlandse spoorwegkerk? 😋
Nee, linker spoor is gewoon linker spoor. Op een paar oude baanvakken kost dat capaciteit (omdat er minder blokken zijn), dus wordt het daarom in de normale dienstregeling niet gedaan, maar er zijn geen beperkingen om linker spoor te rijden.
Verkeerd spoor hebben we in het binnenlandse spoorverkeer nog maar op één traject (Zwolle - Olst). Dat is de enige uitzondering. Daar mag onder geen beding meer linker spoor gereden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:37
EDIT schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:02:
[...]

Verkeerd spoor hebben we in het binnenlandse spoorverkeer nog maar op één traject (Zwolle - Olst). Dat is de enige uitzondering. Daar mag onder geen beding meer linker spoor gereden worden.
Interessant dit. Wat is de reden dat op die specifieke plek niet links gereden mag worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Nee, linker spoor is gewoon linker spoor. Op een paar oude baanvakken kost dat capaciteit (omdat er minder blokken zijn), dus wordt het daarom in de normale dienstregeling niet gedaan, maar er zijn geen beperkingen om linker spoor te rijden.
Die gaat er in 2022 van af :Y)

Wordt een linkerspoor beveiliging met 3 blokken.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 05-02-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
KNed schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:11:
[...]

Interessant dit. Wat is de reden dat op die specifieke plek niet links gereden mag worden?
Links zit er helemaal geen enkele beveiliging. Dus je moet bijvoorbeeld elke overweg ouderwets met een vlag gaan beveiligen en meer van dat soort dingen. Ook was er een formulier nodig om überhaupt daar links te mogen rijden, dus dat is allemaal de moeite niet meer waard. En omdat het zodanig weinig voorkwam wisten machinisten eigenlijk ook niet hoe ze er precies mee om moesten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

ArcticWolf schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Die gaat er in 2022 van af :Y)

Wordt een linkerspoor beveiliging met 3 blokken.
En dan Olst - Deventer gelijk dubbelspoor? Nee? -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
@ArcticWolf @EDIT
[...]
Wacht wacht. Nu ben je me kwijt.
In normale exploitatie rijden jullie rechts (op een paar baanvakken uitgezonderd, Roosendaal-Essen bv). Ik dacht dat "verkeerd spoor rijden" de uitdrukking was om bijvoorbeeld een snellere trein een tragere trein te laten inhalen via het linkerspoor. Dus nu dacht ik dat "linkerspoor rijden" eigenlijk hetzelfde was als "verkeerd spoor rijden". Nu blijkt dit dus niet te zijn.
Ben ik dan wel juist dat "verkeerd spoor rijden" het rijden is over een linkerspoor terwijl het baanvak niet is uitgerust om in die rijrichting te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:37
EDIT schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:22:
[...]

Links zit er helemaal geen enkele beveiliging. Dus je moet bijvoorbeeld elke overweg ouderwets met een vlag gaan beveiligen en meer van dat soort dingen. Ook was er een formulier nodig om überhaupt daar links te mogen rijden, dus dat is allemaal de moeite niet meer waard. En omdat het zodanig weinig voorkwam wisten machinisten eigenlijk ook niet hoe ze er precies mee om moesten gaan.
Bedankt voor de info. Wel mooi dat het dan in vrijwel heel Nederland verder super goed geregeld is met die beveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10 13:50
Arator schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:57:
@ArcticWolf @EDIT

[...]

Ben ik dan wel juist dat "verkeerd spoor rijden" het rijden is over een linkerspoor terwijl het baanvak niet is uitgerust om in die rijrichting te rijden?
Juist, en dat mag enkel met een aanwijzing VS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Arator Verkeerd Spoor is een bij wet vastgelegde term voor, inderdaad, het tegen de beveiligingsrichting in rijden.

Regeling spoorverkeer
Art. 36: De treindienstleider kan aan de bestuurder in ieder geval de volgende gestandaardiseerde aanwijzingen geven:

6. Verkeerd spoor (VS): Aanwijzing om de hoofdspoorweg in een andere richting te mogen berijden dan waarvoor de beveiliging is ingericht.
Bij het uitrijden van station Olst in de richting Zwolle en van Zwolle richting Olst staat aan de linkerkant nog altijd een bord "VS" om aan te geven dat die aanwijzing is vereist. Dat bord is in deze video op ong. 57:13 te zien direct na het wissel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Arator schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:57:
@ArcticWolf @EDIT

[...]

Wacht wacht. Nu ben je me kwijt.
In normale exploitatie rijden jullie rechts (op een paar baanvakken uitgezonderd, Roosendaal-Essen bv). Ik dacht dat "verkeerd spoor rijden" de uitdrukking was om bijvoorbeeld een snellere trein een tragere trein te laten inhalen via het linkerspoor. Dus nu dacht ik dat "linkerspoor rijden" eigenlijk hetzelfde was als "verkeerd spoor rijden". Nu blijkt dit dus niet te zijn.
Bij Verkeerd Spoor is het traject inderdaad in slechts één richting beveiligd. Ga je dus de andere kant op, dan heb je geen enkele vorm van beveiliging.
De term 'linker spoor' bestaat eigenlijk niet bij ons. Dat is gewoon een spoor net zoals alle andere en er zijn dus geen speciale regels voor. Ook zijn er geen speciale aanduidingen, zoals bijvoorbeeld in België waar de seinen knipperen in plaats van vast branden. Dus eigenlijk bestaat heel het fenomeen 'linker spoor' helemaal niet. We hebben gewoon een spoor dat beide kanten op bereden kan worden en daarvan hebben we er twee van naast elkaar liggen.

Maar goed, zoals ik al zei zijn er op (veelal oudere) baanvakken wel vaak minder blokken aanwezig om het linkse spoor te berijden. Om maar een heel druk baanvak op te noemen: (Schiphol -) Hoofddorp - Leiden is (vanaf Nieuw Vennep) één blok op het linker spoor. Daar kan je dus pas een trein erachteraan sturen als de voorgaande trein het baanvak weer verlaten heeft. Daarom komt het in de praktijk alleen bij bijvoorbeeld de nachttreinen voor dat er ook op het linker spoor gereden wordt, omdat anders de dienstregeling niet volledig gereden kan worden.
Inmiddels mag die aanwijzing dus niet meer worden afgegeven (althans niet op Zwolle - Olst, voor de grensbaanvakken durf ik het niet te zeggen).

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 05-02-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:54

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT

Sneeuw verwacht, dit weekend rijdt NS winterdienstregeling

Vanwege de verwachte sneeuw, ijzel en harde wind rijdt NS zaterdag 6 februari en zondag 7 februari minder treinen. Op vrijwel alle trajecten rijden minimaal twee treinen per uur, soms vier keer per uur. Door minder treinen te rijden, ontstaat er meer ruimte op het spoor. Dit geeft NS en ProRail de kans om mogelijke problemen op te lossen. We adviseren reizigers, die noodzakelijk met de trein reizen, om vlak voor vertrek de reisplanner op NS.nl of de NS-app te raadplegen.

[..]

Aangepaste dienstregeling
Dit weekend rijdt zo’n 80% van de treinen van de normale NS-dienstregeling. Op veel trajecten rijden de treinen elk half uur in plaats van elk kwartier. Waar treinen normaal elk halfuur rijden, blijft dat zo.
[..]
Bron: https://nieuws.ns.nl/snee...-ns-winterdienstregeling/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
@EDIT @ArcticWolf Weeral wat bijgeleerd _/-\o_
Trouwens zo moeilijk is het bij ons ook niet om op het andere spoor te rijden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexFL
EDIT schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:10:
[...]

Inmiddels mag die aanwijzing dus niet meer worden afgegeven (althans niet op Zwolle - Olst, voor de grensbaanvakken durf ik het niet te zeggen).
Op grensbaanvakken wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Wij hebben er in Antwerpen liggen om af te leveren voor het grensbaanvak Essen-Roosendaal. Maar die reisweg is bij ons te Essen niet gesignaliseerd, met andere woorden wij krijgen sowieso geen sein open om Verkeerd Spoor naar Roosendaal te rijden. Dus moet ik of een collega ter plaatse gaan om van hand tot hand de nodige papierwinkel af te leveren, na de nodige communicatie met de collega's van ProRail. Dus enkel in noodgevallen wordt dit gebruikt. Ik geloof de laatste keer toen er een röbeltrein een koppelingsbreuk had en we er een hersporingstrein moesten tegen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexFL
Arator schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:58:
[...]

Wij hebben er in Antwerpen liggen om af te leveren voor het grensbaanvak Essen-Roosendaal. Maar die reisweg is bij ons te Essen niet gesignaliseerd, met andere woorden wij krijgen sowieso geen sein open om Verkeerd Spoor naar Roosendaal te rijden. Dus moet ik of een collega ter plaatse gaan om van hand tot hand de nodige papierwinkel af te leveren, na de nodige communicatie met de collega's van ProRail. Dus enkel in noodgevallen wordt dit gebruikt. Ik geloof de laatste keer toen er een röbeltrein een koppelingsbreuk had en we er een hersporingstrein moesten tegen krijgen.
Voor Vl-Kn moet de aanwijzing VS + Befehl 8 worden afgegeven door de nl'se trdl. Komt ook niet echt vaak voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Arator @EDIT Er wordt al heel lang gesteggeld over Roosendaal - Essen en er wordt nu serieus gepushed om Oldenzaal - Bad Bentheim te verbeteren. Sowieso willen ze daar zsm van VS af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Kalentum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:59:
[...]

Ja ik snap dat er veel beperkingen en mitsen en maren zijn.

Zou mooi zijn als we het om zouden keren:
- Wat willen onze klanten?
- Wat moeten we doen (financieel/technisch/organisatie) om dat voor elkaar te krijgen?

BV een remtest: ik kan me voorstellen waarom dat moet. Maar is het een technisch probleem? Stel iemand krijgt een opdracht 'ontwerp een trein die kan splitsen en combineren binnen 30 seconden'?
Klanten willen zo snel mogelijk van A naar B met zo weinig mogelijk overstappen, een zo hoog mogelijke zitplaatskans en frequentie en een zo groot mogelijke robuustheid tegen verstoringen. Zoveel mogelijk bestemmingen zonder overstappen bereikbaar maken scoort heel goed op dat zo weinig mogelijk overstappen, maar is eigenlijk funest voor alle andere punten, of we moeten grote delen van Nederland viersporig maken en flink wat extra treinen aanschaffen en dat is financieel gewoon onhaalbaar als met rijden in corridors veel meer te halen is (al persen we soms ook wel teveel uit ons spoornet in plaats van te investeren).

Daarnaast meen ik wel eens gelezen te hebben dat bijna alle IC bestemmingen in Nederland met 1 overstap te bereiken zijn (hoeft niet automatisch de meest snelle route te zijn), dan heeft allerlei directe routes opzetten al helemaal weinig toegevoegde waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
ArcticWolf schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:50:
@Arator @EDIT Er wordt al heel lang gesteggeld over Roosendaal - Essen
Om x tijd kwam er wel een nieuwe communicatieflowchart uit. De man die dit voor ons opvolgde/zat te pushen, zit momenteel thuis in afwachting van zijn pensionering. Dus ik verwacht er niet veel meer van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:07
Met de introductie van ERTMS op Kijfhoek - Roosendaal -Belgische grens zal er wel het een en ander veranderen.
Tot die tijd verwacht ik er ook niet veel van, omdat alles wat je er tot die tijd (2026-2028) aan doet, na een paar jaar toch weer achterhaald is.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-10 20:41
Transportman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:58:
[...]

Klanten willen zo snel mogelijk van A naar B met zo weinig mogelijk overstappen, een zo hoog mogelijke zitplaatskans en frequentie en een zo groot mogelijke robuustheid tegen verstoringen. Zoveel mogelijk bestemmingen zonder overstappen bereikbaar maken scoort heel goed op dat zo weinig mogelijk overstappen, maar is eigenlijk funest voor alle andere punten, of we moeten grote delen van Nederland viersporig maken en flink wat extra treinen aanschaffen en dat is financieel gewoon onhaalbaar als met rijden in corridors veel meer te halen is (al persen we soms ook wel teveel uit ons spoornet in plaats van te investeren).

Daarnaast meen ik wel eens gelezen te hebben dat bijna alle IC bestemmingen in Nederland met 1 overstap te bereiken zijn (hoeft niet automatisch de meest snelle route te zijn), dan heeft allerlei directe routes opzetten al helemaal weinig toegevoegde waarde.
En het mag niks kosten. Want men vindt het nu al te duur.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Transportman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:58:
[...]

Maar wat mij betreft mag je best wat geld van de aanleg van wegen naar verbetering van infrastructuur van het spoor / ov ombuigen zodat we treinen elkaar wat minder in de weg zitten. We zitten nu een spoorwegnet uit te persen en maximaal te benutten en dan kom je inderdaad uit op 6x per uur treinen tussen Arnhem en Schiphol. Terwijl er genoeg Arnhemmers zijn die graag in 1x, zonder overstappen naar bv Den Haag zouden willen of naar het centrum van Amsterdam ofzo. Ik snap dat dat politieke keuzes zijn en Prorail / NS zijn gewend om in die beperkingen te denken.

Je kan dus ook denken:
- We willen mensen in het OV krijgen
- Hoe kunnen we dat doen op een manier die attractief is?
- Wat kost het om dat voor elkaar te krijgen.

Dat laatste, daar ben ik wel benieuwd naar.
- Capaciteit: Treinen zouden veel dichter op elkaar kunnen rijden, namelijk de afstand die nodig is om een trein tot stilstand te brengen. Waarom doen we dat dan nog niet overal?
- Materieel: waarom kunnen we niet twee treinstellen in 30 seconden splitsen, op een betrouwbare manier? zodat je meer stations overstapvrije verbindingen kan bieden (ongeveer zoals tussen Deventer en Enschede altijd gebeurde)?
- Infra: Inderdaad meer 4-sporigheid. Of desnoods alternatieve trajecten, bv Amersfoort - Zwolle zonder stoppen langs de A28 en het bestaande spoor houden voor stoptreinen en goederen.

Aan de andere kant denk ik ook wel eens, als die zelfrijdende auto er is, dan veranderd het allemaal weer...

Maar ik vind het nogal armoedig als we door infrabeperkingen straks alleen maar 6 treinen per uur kunnen doen als die exact dezelfde route volgen. Want er zijn vast genoeg Arnhemmers, Edenaren en Nijmegenaren die ook wel eens zonder overstappen naar Den Haag zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
LordSinclair schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:44:
[...]

En het mag niks kosten. Want men vindt het nu al te duur.
Het mag wel wat kosten. Maar niet duurder dan in andere landen.

BahnCard 100 (vrij reizen, inclusief ICE en zitplaatsen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
EUR 4,027 for one year in 2nd class (single payment)
EUR 6,812 for one year in 1st class (single payment)
Orders via form on bahn.com
Alternative ordering process at DB Travel Centre

EUR 372 per month in 2nd class (subscription)*
EUR 632 per month in 1st class (subscription)*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
Kalentum schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:42:
[...]
- Capaciteit: Treinen zouden veel dichter op elkaar kunnen rijden, namelijk de afstand die nodig is om een trein tot stilstand te brengen. Waarom doen we dat dan nog niet overal?
Om het simpel te stellen : omdat de remafstand van elke trein niet hetzelfde is.
Om het langdradiger te maken, allereerst ik kan niet uitmaken of je op de hoogte bent van hoe een treinnetwerk is opgebouwd, dus begin ik bij de basics.

Om een treinen te laten rijden, wil je volgende zaken voorkomen :
  1. Dat treinen in tegengestelde richting op hetzelfde spoor naar elkaar rijden.
  2. Dat een snellere trein achter op een tragere trein knalt.
  3. Dat wanneer een trein door een wisselstraat gaat, een andere trein die wisselstraat gaat kruisen.
1 is bijvoorbeeld al simpel op te lossen door mondelinge afspraken tussen 2 seinposten. "Ik stuur eerst 2 treinen naar u, en als die bij u binnen staan, mag jij treinen sturen." In praktijk gaf dit toch wel wat fouten "Was dat nu al de 2de trein?". Dus dit werd technisch grotendeels opgelost. Ik zeg grotendeels omdat we het de vorige dagen hadden over Verkeerd Spoor rijden, en waarbij ik aanhaalde dat bijvoorbeeld het grensbaanvak tussen Essen en Roosendaal niet technisch is uitgerust om dit tegen te gaan. In België krijgen we geen seinen open in die richting, maar ik kan perfect de nodige aanwijzingen/s-formulieren afleveren aan een trein om zo toch te gaan rijden. Het is een morele verplichting dat ik die formulieren niet aflever, tenzij een hoop voorwaardes zijn voldaan.

Punt 3 is op te lossen door aan elk wisselcomplex seinen te zetten, en af te spreken dat bij een bepaalde kleur/teken een trein stopt, en bij een andere kleur/teken een trein mag doorrijden, eventueel met voorwaardes (beperkte snelheid etc.). Technisch is het dan onmogelijk om als trein A door de wissels rijdt, het sein te openen voor trein B. Ik haal teken aan omdat er niet altijd een kleur is geweest bij een sein. Bijvoorbeeld het sein met seinarmen (foto 1) Of seinbakens met stuurpostsignalisatie. Hier staat ten velde enkel een bordje (het stopmerkbord) dat aangeeft dat er een sein zou staan, de gegevens van het (virtuele) sein komen rechtstreeks binnen in de stuurpost (foto 2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be9VjDDL5HqKUpKKsI-bjUUz7U0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dot8hRkBhAyr3g6fVKlpiL8J.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fT4ylOYUMr2Qpz1onzEzF-LcljA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K9osxbHwcRuvAvjMyNXuXtqz.jpg?f=user_large

Punt 2 is andere koek. Meestal heeft een station wel een wisselcomplex, en die zijn dus afgedekt door seinen, zoals hierboven reeds is aangehaald. Dus de ingang van je station is afgedekt, maar het spoorvak tussen 2 stations is dus niemandsland (in België noemt dit "Volle Baan"). Om te voorkomen dat een trein vanachter op een andere trein, die bijvoorbeeld aan de ingang van je station staat te wachten, rijdt, maak je volgende afspraak "er mag altijd maar 1 trein op een stuk spoor rijden tot aan een volgend sein". Een dergelijk stuk spoor, dus tot aan een volgend sein, noem je een blok(-sectie).
Aangezien je enkel een sein hebt bij de inrit van je station, heb je dus maar 1 blok, en kan er dus maar 1 trein rijden. Om tussen 2 stations te laten weten of het blok vrij was, en om aan te geven welke trein er in het blok ging komen, werden er blokaankondigingen uitgewisseld tussen de stations/seinhuizen. In België wordt "het blokken", het aankondigen, identificatie en afseinen van treinen, nog steeds aangeleerd aan seinhuispersoneel. Dus in principe kunnen we hier op terugvallen.
Maar 1 trein tussen 2 stations is wel weinig. Zeker als er tientallen kilometers spoor liggen tussen 2 stations. Dus we gaan het spoor tussen 2 stations opdelen in meerdere blokken door seinen bij te plaatsen. De afstand tussen die seinen is een puzzelwerkje, niet te veel achter elkaar, niet te ver uit elkaar, staan ze goed zichtbaar, of is het beter dat we 100 meter opschuiven, .... Je wil die bloksecties lang genoeg, zodat er ook een lange goederen in kan, maar ook niet te lang, want dan duurt het te lang voordat een trage trein die sectie vrijmaakt.
Zit in trein in een blok, moet het sein dat dit blok afdekt, natuurlijk gesloten blijven.
Dus in principe kan je maar maximaal evenveel treinen sturen tussen 2 stations als dat er bloksecties bestaan tussen die 2 stations.
En dan krijg je natuurlijk volgende zaken. Als eerste trein rijdt er een stoptrein, die heeft vrije baan tot in het andere (grote) station, maar stopt natuurlijk een paar keer aan de haltes die er tussen liggen. Achter die stoptrein rijdt een IC-trein, en die staat dus telkens te wachten tot wanneer die stoptrein die sectie heeft vrijgemaakt. Dan kan die IC optrekken om bij het volgende sein wederom te wachten.
De oplossing voor die vaste bloksecties bestaat al, en maakt deel uit van ERTMS. Met level 3 zouden we "moving blocks" kunnen maken. (Meer info hier) Maar dat is toekomstmuziek, enerzijds omdat de klassieke netten nog niet volledig zijn omgebouwd. In België zijn we nu in testfases om level 2 te testen op het klassieke net. Anderzijds moet er dan ook nog wat gebeuren aan het rollend materieel om level 3 functioneel te krijgen. En welke spoorwegonderneming gaat investeren in een systeem dat nog niet werkzaam is op seintechnisch niveau? En welke infrastructuurbeheerder gaat investeren in een systeem waarvoor geen enkele trein is uitgerust?
Kort samengevat dus :P
- Materieel: waarom kunnen we niet twee treinstellen in 30 seconden splitsen, op een betrouwbare manier? zodat je meer stations overstapvrije verbindingen kan bieden (ongeveer zoals tussen Deventer en Enschede altijd gebeurde)?
Omdat bij elke wijziging van samenstelling een bepaalde remproef nodig is. Dit om vast te stellen dat de remlucht wel overal komt of niet ergens ontsnapt waar dat het niet moet, en dat alle (niet afgezonderde) remmen aansluiten en terug lossen bij een rembevel. Een remproef die niet lukt is een trein die niet rijdt.
Om maar een voorbeeld te noemen hé, want zoals eerder is aangehaald, elke (ont-)koppeling van materieel is een moment dat er technisch van alles mis kan gaan. Vroeger werd alles nog handmatig gekoppeld. Tegenwoordig worden treinstellen mechanisch, elektrisch en pneumatisch automatisch (veel -sch in deze zin) gekoppeld. Ergens een pinnetje dat verkeerd pakt, en het loopt al mis.

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 06-02-2021 17:56 . Reden: linkje was blijkbaar niet in orde ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Kalentum schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Maar wat mij betreft mag je best wat geld van de aanleg van wegen naar verbetering van infrastructuur van het spoor / ov ombuigen zodat we treinen elkaar wat minder in de weg zitten. We zitten nu een spoorwegnet uit te persen en maximaal te benutten en dan kom je inderdaad uit op 6x per uur treinen tussen Arnhem en Schiphol. Terwijl er genoeg Arnhemmers zijn die graag in 1x, zonder overstappen naar bv Den Haag zouden willen of naar het centrum van Amsterdam ofzo. Ik snap dat dat politieke keuzes zijn en Prorail / NS zijn gewend om in die beperkingen te denken.

Je kan dus ook denken:
- We willen mensen in het OV krijgen
- Hoe kunnen we dat doen op een manier die attractief is?
- Wat kost het om dat voor elkaar te krijgen.
En is overstappen per se niet attractief? Ik pak ook het liefst de directe trein, maar als die vervolgens maar 1x per uur gaat, heb ik liever toch meer treinen met een overstap.
Dat laatste, daar ben ik wel benieuwd naar.
We kunnen nu al treinen met iets van 3 minuten verschil achter elkaar aan laten rijden, maar met gemengd goederen-, intercity- en stoptreinen heeft dat weinig nut. Zelfs als we dat compleet ontvlechten (of in ieder geval doorgaand van langzaam scheiden), kom je bij de stations in de knoop omdat je dan zoveel sporen nodig hebt om al die treinen te kunnen verwerken.
Omdat het de dienstregeling complexer maakt en een enorme verslechtering is voor de capaciteit. Een trein splitsen betekent namelijk dat je maar een halve capaciteit hebt op een traject, omdat je aan die gesplitste trein niet opeens een ander treinstel kan koppelen.
- Infra: Inderdaad meer 4-sporigheid. Of desnoods alternatieve trajecten, bv Amersfoort - Zwolle zonder stoppen langs de A28 en het bestaande spoor houden voor stoptreinen en goederen.
Alternatieve trajecten zie ik niet zo snel gebeuren, dat kost gewoon te veel.
Aan de andere kant denk ik ook wel eens, als die zelfrijdende auto er is, dan veranderd het allemaal weer...

Maar ik vind het nogal armoedig als we door infrabeperkingen straks alleen maar 6 treinen per uur kunnen doen als die exact dezelfde route volgen. Want er zijn vast genoeg Arnhemmers, Edenaren en Nijmegenaren die ook wel eens zonder overstappen naar Den Haag zouden willen.
Maar voor die reizigers biedt de dienstregeling 2022 hoop, zonder overstap van Nijmegen/Arnhem naar Den Haag en Rotterdam (maar dan wel via Schiphol ;) ). De vraag is ook, is er genoeg vervoersvraag om een directe trein op zulke routes in te zetten t.o.v. 6x Arnhem-Schiphol?

Het zijn trouwens niet alleen infrabeperkingen, je moet voor een dienstregeling die overal heen rijdt gewoon enorm overdimensioneren, niet alleen in infra, maar ook in aantal treinen en personeel, voor een dienstregeling die voor veel mensen misschien nog een verslechtering is omdat treinen op grote stations enorm lang moeten wachten om in het juiste rijpad te komen (zoals de IC Brussel van/naar Den Haag die in Rotterdam een kwartier staan te wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Hartelijk dank voor de uiteenzettingen @Arator en @Transportman . Ik ben bekend met de huidige staat van de spoorbeveiliging en begrijp de beperkingen. BV die blokbeveiliging, die gaat uit van de langzaamst remmende trein... maar ik vermoed dat als trein A aan trein B (achterligger) kan melden dat 'ie aan het remmen is, dat we daar ETRMS level 3 voor nodig hebben?

Waar ik eigenlijk meer op doel is dat ALS je de trein attractief wil maken dat je dan fors moet investeren omdat je anders inderdaad alleen maar metro-achtig kunt gaan rijden. Jammer.

Het was maar een hersenspinsel... Minder geld naar asfalt, meer naar spoor, wat kun je dan bereiken?
En is overstappen per se niet attractief? Ik pak ook het liefst de directe trein, maar als die vervolgens maar 1x per uur gaat, heb ik liever toch meer treinen met een overstap.
Ik vind overstappen echt helemaal niets:
- Bij vertraging van mijn trein is de aansluitende trein al weg. Sta je daar te blauwbekken op Almere Centraal
- Het is een hinderlijke onderbreking van wat ik aan het doen ben (er is een reden dat ik de auto heb laten staan)
- In trein A zit ik lekker. Dan moet ik door de kou naar trein B en is er kans dat het stampvol is.

Als ik een uur moet wachten, dan neem ik ook de overstapverbinding. Ik ben echter in staat een kwartier te wachten om WEL een rechtstreekse verbinding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 16:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kalentum schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:32:
[...]
Ik vind overstappen echt helemaal niets:
- Bij vertraging van mijn trein is de aansluitende trein al weg. Sta je daar te blauwbekken op Almere Centraal
Of een ander rotstation waar je eigenlijk niets anders te zoeken hebt dan die overstap, die je dus net gemist hebt.
- Het is een hinderlijke onderbreking van wat ik aan het doen ben (er is een reden dat ik de auto heb laten staan)
- In trein A zit ik lekker. Dan moet ik door de kou naar trein B en is er kans dat het stampvol is.
Die kou is één ding, maar 400 meter over een vol perron moeten rennen omdat ze de eigenlijk te krappe overstap langs hetzelfde perron hebben gepland (Leiden Centraal) is ook zo'n leuke.
Als ik een uur moet wachten, dan neem ik ook de overstapverbinding. Ik ben echter in staat een kwartier te wachten om WEL een rechtstreekse verbinding te hebben.
Als ik echt een uur moet wachten, neem ik de auto, ben ik gewoon een stuk sneller.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Naar aanleiding van het epistel over bloksecties, ben ik even in mijn cursussen gaan zoeken achter de blokaankondigingen. (was al 15 jaar geleden dat ik dat moest leren)
Allereerst een voorbeeld van een inschrijving om trein Z4182 te versturen. Dat is dus in een papieren boekje. Bij de Belgische spoorwegen gaan we van het worst case scenario uit : treinnummermelder is defect, de registratie van de gesprekken per telefoon werken niet, en de treindetectie ligt eruit, maar we rijden nog steeds met treinen :9 In normale exploitatie wordt dit dus niet meer gebruikt, tenzij bij het bedienen van handbediende wissels in hoofdspoor (bijvoorbeeld een fabrieksaansluiting). Is trouwens met de aankondiging Aa - Ba, en dan Da - Daz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlvaBX52MSZBCkkd903F9l4Wvfw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kiO3lEgzkdohxOLMCteLI4QP.jpg?f=user_large

Vervolgens alle aankondigingen die er in België kunnen gegeven worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvTBJmu62sK2iooIZ6J0MIC04Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pz0HFQbWCdkExDjrMZSfNNve.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAKN7nskVS8SrvNwXF7jxsxu-0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vKAMXTJL8VH054T6OR3nZ6j.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sihlNPq_p4FP8mZ7mCuyf84eUNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnGcOSExPAzhsC95IEYVxJwM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tQDGI0Bvb4axrEWx-nmnpyQbiY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cmxTNzrSKVWJaStiRPEjPROt.jpg?f=user_large

Pagina: 1 ... 34 ... 163 Laatste