Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 162 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:34

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Is het verschil niet gewoon derde rail (metro) versus bovenleiding voor tram/lightrail?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:20
wildhagen schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:19:
Twee verschillende namen, maar hetzelfde materieel.
Zo ken ik de de Stadler Flirt ook met tientallen andere logo's er op. Het is gewoon een andere concessiehouder (of eis aan concessiehouder) die zijn/haar logo er op zet.

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 16-11-2020 15:30 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27
bvk schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:25:
Is het verschil niet gewoon derde rail (metro) versus bovenleiding voor tram/lightrail?
De witte randstadrail stellen hebben beide. Een deel van de grijze RET stellen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ze hebben beiden...

Bij station Melanchthonweg wordt omgeschakeld van derde rail naar bovenleiding of vice versa, en gaat het traject gewoon verder zonder overstap...
LordSinclair schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:26:
[...]

Zo ken ik de de Stadler Flirt ook met tientallen andere logo's er op. Het is gewoon een andere concessiehouder zien zijn/haar logo er op zet.
Randstadrail wordt door hetzelfde RET uitgebaat (samen met HTM), met hetzelfde materieel...

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 16-11-2020 15:31 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
wildhagen schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:30:
Randstadrail wordt door hetzelfde RET uitgebaat (samen met HTM), met hetzelfde materieel...
Zo gek is dat toch niet? Het is gewoon een merknaam die door RET/HTM wordt uitgevoerd. Zo heeft Arriva ook diverse merknamen met hetzelfde materieel door het land rijden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC-pDnAMn_1tAgE1UBqQT9uVR-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rj1qjLhj4gjZEn4XOefrs6wS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tvHyUyczgGyRUuRnkE6BFvNQLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q4LfaseDZDRNRAbY3hL5AiFU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erfJ5VMdo9mt2pIJedk8GTi9N9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3S0aTV45Hyuf6szkbwfsnnnk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 00:34

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

anboni schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:28:
[...]

De witte randstadrail stellen hebben beide. Een deel van de grijze RET stellen ook.
Ok, ik vergeleek het even met de Amsterdamse situatie. Daar hebben we de sneltrams 5 en 51 die het grootste deel van het traject met bovenleiding rijden en de metro's 50, 52, 53 en 54 die alleen maar een pantograaf hebben voor in de werkplaats.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
Dan zou je de eerste stellen van de eurostar ook een metro kunnen noemen. Die reed op sommige plaatsen in een tunnel en was ook voorzien voor een derde rail. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqdA0cjnSsFmts1tEENfhF_6fRQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TcmsHaNfET8ZgCQK0MqHOxZ5.jpg?f=user_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

wildhagen schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:30:
[...]

Ze hebben beiden...

Bij station Melanchthonweg wordt omgeschakeld van derde rail naar bovenleiding of vice versa, en gaat het traject gewoon verder zonder overstap...

[...]

Erm nee de HTM gebruikt weer een "echte" Tram.

Uit mijn hoofd van oud naar nieuw metro materieel:

Wikipedia: Rotterdamse metro

3e rail uitvoering: (Puur metro)
5000 serie
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Eerste_Metro-treinset_voor_Rotterdam_klaar%2C_exterieur_treinstel_%28bij_werkspoor_U%2C_Bestanddeelnr_919-1611.jpg/1280px-Eerste_Metro-treinset_voor_Rotterdam_klaar%2C_exterieur_treinstel_%28bij_werkspoor_U%2C_Bestanddeelnr_919-1611.jpg
5100 serie
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Metrotype_MG2_op_metrostation_Hoogvliet.jpg

3e rail + bovenleiding (a.k.a. de Sneltram naar Alexander.)
5200 serie + RSR uitvoering
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Type_T_nabij_Rhoon_%28op_Lijn_D%29.jpg
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/5262_-_Pijnacker_Centrum.jpg

3e rail uitvoering (Opvolger 5000/5100 serie)
5300 serie -> Is volgens mij ook de laatste "echte" Metro.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Vierwagentrein_MG21_na_Mid-Life_Revisie_op_Tussenwater_richting_De_Akkers.jpg/1920px-Vierwagentrein_MG21_na_Mid-Life_Revisie_op_Tussenwater_richting_De_Akkers.jpg

3e rail + bovenleiding (a.k.a. de Sneltram naar Alexander.) opvolger (Heeft 2 kleine raampjes extra vergeleken met de 5300).
5400 serie
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/5410_SDC.jpg

Laatste nieuwe materieel vervangers+uitbreiding voor alle bovenstaande
5500 serie (RET/RandstadRail)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Laatste_metroritten_bij_Hofplein.jpg/1280px-Laatste_metroritten_bij_Hofplein.jpg
5600 serie (RET)
5700 serie (RET)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Type_SG3_met_R-net_beschikkering.jpg

HTM RandtadRail
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Randstadrail_RegioCitadis_Zoetermeer.jpg/1920px-Randstadrail_RegioCitadis_Zoetermeer.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-11-2020 18:20 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Illegal_Alien schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:45:
[...]

Uit mijn hoofd van oud naar nieuw metro meterieel:

5000 serie
5100 serie

5200 serie

3e rail + bovenleiding (a.k.a. de Sneltram naar Alexander.) opvolger (Heeft 2 kleine raampjes extra vergeleken met de 5300).
5400 serie

5600 serie (RET)
Ah ok, dan klopt de wiki niet, als er dus niet onderweg op de Melanchtonweg geswitched wordt. Ik ging uit van wat de wiki zei namelijk (ben zelf al aardig wat jaartjes niet meer met de metro gereden, vroeger voor werk wel veel tussen Kralingse Zoom en Beurs gereden).

Dat overschakelen is dan iets van vroeger ofzo, wat tegenwoordig niet meer gebruikt wordt? Is het nu dus het hele stuk óf derde rail, óf bovenleiding, zonder die switch?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 22:27
wildhagen schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:49:
[...]

Ah ok, dan klopt de wiki niet, als er dus niet onderweg op de Melanchtonweg geswitched wordt. Ik ging uit van wat de wiki zei namelijk (ben zelf al aardig wat jaartjes niet meer met de metro gereden, vroeger voor werk wel veel tussen Kralingse Zoom en Beurs gereden).

Dat overschakelen is dan iets van vroeger ofzo, wat tegenwoordig niet meer gebruikt wordt? Is het nu dus het hele stuk óf derde rail, óf bovenleiding, zonder die switch?
De laatste keer dat ik met Metro E reisde, werd er nog steeds op Melanchtonweg geswitched tussen bovenleiding en 3e rail. En dat was half 2019 volgens mij, dus ik neem aan dat dat nog steeds zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

anboni schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:53:
[...]

De laatste keer dat ik met Metro E reisde, werd er nog steeds op Melanchtonweg geswitched tussen bovenleiding en 3e rail. En dat was half 2019 volgens mij, dus ik neem aan dat dat nog steeds zo is.
Correct.

Met 3e rail overweg (!)

[ Voor 3% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-11-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah ok helder.

Alleen... waarom dan nog die wissel maken? Als het materieel (die 5500) dan toch al beiden heeft, waarom niet het hele traject voorzien van óf derde rail óf bovenleiding ipv een mix van beiden?

Scheelt die tussendoor-switch weer, en dus een kans op problemen. En minder onderhoud.

Kostenbesparing oid? Of wat is hier de gedachte achter geweest?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Enige wat ik kan verzinnen is dat bovengrond het met een bovenleiding blijkbaar makkelijker/veiliger is; plus dat de rit naar den Haag de oude Hofpleinlijn/Zoetermeerlijn is. (Groot gedeelte dan.)

Dat wij 60 jaar later iets anders verzinnen tsja. :P

Om eerlijk te zijn, al die jaren dat ik met de metro heb gereist eigenlijk nooit echt problemen gehad met die switch.

Af en toe dat ze een metro op een walvisstaart pleuren maar dat is dan ook alles :+.

En kwa spoorbeveiliging zal ik maar niet beginnen. :P Weet dat het naar Den Haag enzo ZUB is.

[ Voor 39% gewijzigd door Illegal_Alien op 17-11-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik heb jaren (2005-2008) met dat 5200-materieel gereden (de lijn tussen Kralingse Zoom en Beurs), en manmanman wat is dat een oncomfortabel ding.

De bankjes komen qua "comfort" uit een martelkamp, het ding maakt zo'n herrie dat ze volgens mij gesponsord worden door een producent van hoorapparaten, en de vering is zodanig dat je bij elke wiebel zowat op de schoot van je buurman of buurvrouw zat.

En onder de graffiti altijd die dingen, zag er echt niet uit.

Was maar een stukje van 10 minuten rijden ofzo, maar was altijd blij als ik uit kon stappen :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
wildhagen schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:01:
[...]

Ah ok helder.

Alleen... waarom dan nog die wissel maken? Als het materieel (die 5500) dan toch al beiden heeft, waarom niet het hele traject voorzien van óf derde rail óf bovenleiding ipv een mix van beiden?

Scheelt die tussendoor-switch weer, en dus een kans op problemen. En minder onderhoud.

Kostenbesparing oid? Of wat is hier de gedachte achter geweest?
Ja ik denk dat bovenleiding in een tunnel duurder is omdat de tunnel dan wat hoger moet zijn. Weet niet of dat waar is maar het lijkt me wel.

En er hing natuurlijk al bovenleiding op het bovengrondse deel dus dat slopen en vervangen door een derde rail was waarschijnlijk duurder dan alleen het koper vervangen (als dat al nodig was...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Heb een keer gehad, dat ik met er eentje (5200) de Beneluxtunnel inging, en een van die platen op de grond loskwam door de luchtdruk; zag de rails mooi voorbij gekomen; wel even netjes weer neergelegd en seintje gegeven aan de bestuurder. :) (Machinist?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

wildhagen schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:09:
Ik heb jaren (2005-2008) met dat 5200-materieel gereden (de lijn tussen Kralingse Zoom en Beurs), en manmanman wat is dat een oncomfortabel ding.

De bankjes komen qua "comfort" uit een martelkamp, het ding maakt zo'n herrie dat ze volgens mij gesponsord worden door een producent van hoorapparaten, en de vering is zodanig dat je bij elke wiebel zowat op de schoot van je buurman of buurvrouw zat.

En onder de graffiti altijd die dingen, zag er echt niet uit.

Was maar een stukje van 10 minuten rijden ofzo, maar was altijd blij als ik uit kon stappen :P
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Interieur_RET_T.jpg/1920px-Interieur_RET_T.jpg

Bron: Wikipedia: Metrotype T (5200-serie)

Netjes schoon toch? >:) :> :P

En als je ECHT nostalgisch ben: https://www.stichtingromeo.nl/nl/
Stichting RoMeO heeft tot doel de geschiedenis van het openbaar vervoer in en rond Rotterdam levend te houden. Dit doet RoMeO niet alleen door de verzamelde voertuigen aan het publiek te laten zien in het museum in de remise Hillegersberg, maar ook door een deel van de collectie rijdend in de stad te tonen. De gele vierassers van Lijn 10 zijn een bekende verschijning in Rotterdam.
_/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-11-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ha, dat ziet er bekend uit. Die valt idd nog wel mee, maar ik heb ze gezien waar je de originele kleur van de wand niet meer kon zien door al het graffiti....

Ik heb het wel eens gehad dat in de tunnelbuis de deuren open sprongen door de luchtdruk, als er een metro de andere kant op kwam. Dan zag je die deuren dus echt even een centimeter of 10 ofzo losspringen :X

Lekker veilig :P :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Kalentum schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:10:
[...]

Ja ik denk dat bovenleiding in een tunnel duurder is omdat de tunnel dan wat hoger moet zijn. Weet niet of dat waar is maar het lijkt me wel.

En er hing natuurlijk al bovenleiding op het bovengrondse deel dus dat slopen en vervangen door een derde rail was waarschijnlijk duurder dan alleen het koper vervangen (als dat al nodig was...)
Dat klopt inderdaad. Een derde rail heeft als nadelen: Niet geschikt voor hoge spanningen (dus meer verlies over langere afstand), moet onderbroken worden bij overwegen en wissels en niet geschikt voor hoge snelheid. In een metrotunnel is dat allemaal geen punt, en is een derde rail een stuk aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Illegal_Alien schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:45:
[...]

Uit mijn hoofd van oud naar nieuw metro materieel:

Wikipedia: Rotterdamse metro

5000 serie
5100 serie
[Afbeelding]

5200 serie + RSR uitvoering
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

5400 serie
[Afbeelding]

5600 serie (RET)
5700 serie (RET)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

HTM RandtadRail
[Afbeelding]
Wat is het verschil tussen 5600 en 5700-serie qua uiterlijk en qua techniek?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

MedionAkoya schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:09:
[...]

Wat is het verschil tussen 5600 en 5700-serie qua uiterlijk en qua techniek?
Voor zover mij bekend niks, ze zijn alleen nieuwer.

Beetje het 5000/5100 verhaal, maar die kan je uitelkaar halen door de sluitseinen. (De een onderaan, de ander bovenaan.)

[ Voor 19% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-11-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Arator schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:45:
[...]

Dan zou je de eerste stellen van de eurostar ook een metro kunnen noemen. Die reed op sommige plaatsen in een tunnel en was ook voorzien voor een derde rail. ;)
[Afbeelding]
De Class 395 (Javelin) rijd nog steeds op 3e rail stukken:

Afbeeldingslocatie: http://www.hitachirail-eu.com/sites/default/files/content-width-image/2018-01/low395.PNG
http://www.hitachirail-eu...rojects/class-395-javelin

Wel snelle metro dan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:37

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Met Een Teringgang - de Nacht _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Illegal_Alien op 17-11-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

In 2018 kon ik nog in de metrotype M stappen bij Blaak. 8). :o
Misschien heb de foto's nog.

Laatste keer metrotype T, was in 2015 en die zat inderdaad onder de graffiti. Volgens mij werden andere metrostellen gewoon vanbinnen gewrapt met levensgrote stickers.

[ Voor 47% gewijzigd door MedionAkoya op 17-11-2020 11:35 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Over nostalgie gesproken; het Luchtspoor Rotterdam:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Van dat eerste stuk is alleen de Hef nog terug te vinden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Freee!! schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:47:
[...]

Van dat eerste stuk is alleen de Hef nog terug te vinden.
<3 <3 <3 <3

Afbeeldingslocatie: https://komieuitrotterdamdan.nu/wp-content/uploads/2017/11/A-RDM.31_041_verlichting-De-Hef-Rotterdam-ipvDelft-3.jpg

Bron: https://komieuitrotterdam...er-naar-boven-en-beneden/ | Wikipedia: De Hef

[ Voor 20% gewijzigd door Illegal_Alien op 17-11-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Een ander verhoogd treinspoortraject kan je wel terug vinden ....de Hofbogen. Deze zijn niet gesloopt, wel functie verloren aan Statenwegtunnel en metro's.
In Delft had je ook een verhoogd treinspoor maar die is gesloopt en vervangen door Willem van Oranjetunnel.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MedionAkoya schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:56:
Een ander verhoogd treinspoortraject kan je wel terug vinden ....de Hofbogen. Deze zijn niet gesloopt, wel functie verloren aan Statenwegtunnel en metro's.
En binnenkort weet niemand*) meer, hoe die Hofbogen aan hun naam zijn gekomen.
In Delft had je ook een verhoogd treinspoor maar die is gesloopt en vervangen door Willem van Oranjetunnel.
En terecht.

*)Uitgezonderd geschiedkundigen en archivarissen

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Laatst online: 21:44
Zelfs met de onthulling van het nieuwe interieur heeft de NS vertraging. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door I_IBlackI_I op 17-11-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

I_IBlackI_I schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:09:
Zelfs met de onthulling van het nieuwe interieur heeft de NS vertraging. |:(
Gebruiken ze soms de NOS? :P https://nos.nl/artikel/23...e-storing-bij-de-nos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Zou wel de "Technische problemen" verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICe8Ibi_svTrIJUJU3ZAInV4d0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/igBCC8zusPGGSaMJlbDdJlWX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:42

Inmiddels staat 'ie online. Ook zie je het nieuwe uiterlijk voorbij komen.

[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 17-11-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:17

thof

FP ProMod

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ah, thanks! Ik zat al te zoeken (er werd in de video naar verwezen), maar toen stond 'ie nog niet online :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Het interieur ziet er uit als een verbeteren tov de Virmm 1, maar ik had eerlijk gezegd grotere wijzigingen verwacht. We zullen zien hoe comfortabel deze is als hij op het spoor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Freee!! schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:03:
[...]

En binnenkort weet niemand*) meer, hoe die Hofbogen aan hun naam zijn gekomen.

*)Uitgezonderd geschiedkundigen en archivarissen
Waarom? Een deel van het traject is nog gewoon in dienst als Metro E (alias hofplein traject, waaronder ook nog het hofplein viaduct bij Pijnacker). Bovendien zijn de plannen met de hofbogen uitgebreid, nu weer een park bovenop, en het zou me verbazen als ze niet wat dingen laten staan als verwijzing naar het spoor wat er liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Get!em schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:07:
[...]
Waarom? Een deel van het traject is nog gewoon in dienst als Metro E (alias hofplein traject, waaronder ook nog het hofplein viaduct bij Pijnacker). Bovendien zijn de plannen met de hofbogen uitgebreid, nu weer een park bovenop, en het zou me verbazen als ze niet wat dingen laten staan als verwijzing naar het spoor wat er liep.
Net het stuk boven de Hofbogen is niet meer in gebruik op dat traject (tot aan/vanaf de kruising met de Kleiweg, waar vroeger station Kleiweg stond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 15:09
En weer is er een onderzoek gedaan naar de beste route naar Berlijn:

De Stentor: Onderzoek bevestigt: Snelste treinroute naar Berlijn gaat via Hengelo
ENSCHEDE - De beste route voor een snellere trein naar Berlijn is de huidige route via Hengelo. Vanaf 2024 is die verbinding zelfs een half uur sneller dan op dit moment.

Dat blijkt uit onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat Sientje van Veldhoven. De inventarisatie laat zien dat de routes via Arnhem of Zwolle te complex zijn.

Tijdwinst voor alle treinen
Van Veldhoven zegt dat voor een deel van de treinen de route via Hengelo vanaf 2021 al tien minuten sneller is. Drie jaar later is dus een tijdwinst van dertig minuten voor alle treinen mogelijk.

Voor de langere termijn, vanaf 2030, moet een zorgvuldige afweging worden gemaakt of de routes via Arnhem en Zwolle haalbaar zijn, aldus de bewindsvrouw. Waarschijnlijk zullen langs Deventer en Hengelo ook na 2030 internationale treinen blijven rijden. Zelfs wanneer alsnog zou worden ingezet op een route naar Berlijn via Arnhem.

Motie van CDA
Van Veldhoven onderzocht de drie route-opties op verzoek van CDA-kamerlid Amhaouch, die hiertoe een motie indiende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:40
Volgens mij hebben de Duitsers in Deutschlandtakt 2030 soort van vastgesteld dat er uurlijkse paden komen tussen Amsterdam - Berlijn via de huidige route, Amsterdam - Frankfurt (en verder). Niet alle paden zullen gevuld worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

handoff schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:34:
[...]
Volgens mij hebben de Duitsers in Deutschlandtakt 2030 soort van vastgesteld dat er uurlijkse paden komen tussen Amsterdam - Berlijn via de huidige route, Amsterdam - Frankfurt (en verder). Niet alle paden zullen gevuld worden natuurlijk.
De huidige route naar Berlijn (vanaf Amsterdam) komt niet in de buurt van Frankfurt, noch van Frankfurt am Main (te ver uit de route) noch van Frankfurt an der Oder (ligt achter Berlijn op de grens met Polen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Freee!! schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:22:
[...]

Net het stuk boven de Hofbogen is niet meer in gebruik op dat traject (tot aan/vanaf de kruising met de Kleiweg, waar vroeger station Kleiweg stond).
https://www.google.nl/map...676177,492m/data=!3m1!1e3

Hier zie je goed waar hij nu afbuigt de grond in, en het oude stuk spoor naar de hofbogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:40
Freee!! schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:38:
[...]

De huidige route naar Berlijn (vanaf Amsterdam) komt niet in de buurt van Frankfurt, noch van Frankfurt am Main (te ver uit de route) noch van Frankfurt an der Oder (ligt achter Berlijn op de grens met Polen).
Ik bedoel hiermee twee aparte lijnen:
  • Amsterdam - Berlijn via Hengelo
  • Amsterdam - Frankfurt
Eerder werd er namelijk gesproken om de lijn Amsterdam - Berlijn via Duisburg te laten gaan, waardoor je een uurlijkse trein hebt tussen Nederland en het Roergebied, maar dat gaat hem niet worden volgens Deutschlandtakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Illegal_Alien schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:38:
[...]
https://www.google.nl/map...676177,492m/data=!3m1!1e3

Hier zie je goed waar hij nu afbuigt de grond in, en het oude stuk spoor naar de hofbogen.
Yup, net ten zuiden van de kruising met de Kleiweg, het is nog een leuk stuk over dat oude traject voordat je bij de Hofbogen bent, dan zit je zo ongeveer op het oude station Hofplein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

handoff schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:41:
[...]
Ik bedoel hiermee twee aparte lijnen:
  • Amsterdam - Berlijn via Hengelo
  • Amsterdam - Frankfurt
Eerder werd er namelijk gesproken om de lijn Amsterdam - Berlijn via Duisburg te laten gaan, waardoor je een uurlijkse trein hebt tussen Nederland en het Roergebied, maar dat gaat hem niet worden volgens Deutschlandtakt.
Dat was niet geheel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
iamerwin schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:42: loopt ben ik daarna officieel 'Lokrangierführer'.
Als jullie het leuk vinden, kan ik hier wel zo nu en dan een update posten. :)
Also. Volgende week op de 25e heb ik hier in Berlijn de zogenaamde Eignungstest. Dus een medische check (horen/zien/bloed/drugs/lichamelijk), een test met verschillende opgaven (ruimtelijk inzicht, concentratie, rekenkundig, etc.etc.) en nog een één-op-één gesprek met een psycholoog (denk ik). Als ik dat overleef, valt hier een arbeidsovereenkomst op de mat. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ah de psychologische en medische keuring. Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 22-09 10:05
Over die VIRM2/3, valt me op hoe ze consequent die USB-aansluiting een stopcontact noemen. Betekend dus dat je nog niet dat je je laptop kan opladen, alleen je mobieltje.

En hoop dat die Amsterdam - Berlijn verbinding over Hengelo blijft lopen. Anders krijg je in Nederland nog maar 2 internationale corridors (Breda - Amsterdam en Arnhem - Amsterdam) wat vrij weinig is. Liefst zou ik er nog 1 of 2 bij willen zien. Iets als Groningen - Zwolle - Amsterdam / evt Rotterdam en Venlo / Heerlen - Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
cazzer22 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:43:
Over die VIRM2/3, valt me op hoe ze consequent die USB-aansluiting een stopcontact noemen. Betekend dus dat je nog niet dat je je laptop kan opladen, alleen je mobieltje.
Daar vallen de liefhebbers in de comments massaal over. Ik heb ook enkel alleen USB'tjes gezien.
Ik hoop maar dat zoiets als dit scenario is: Dat de leverancier van de stekker/USB-contactdozen te laat was met leveren, en dat de NS voor de geplande show even wat USB-doosjes besteld heeft om die maar te laten zien, en dat er straks gewoon ook stopcontacten in zitten.

Wel tof dat je die aansluitingen ook op het balkon vindt. _O_

Komen er nu ook camera's in de coupé, i.p.v. enkel op de balkons?
Boven het OBIS-scherm lijkt een dome-camera te zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_AY6y4vFuDW3nTT2vsNfGeEZhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y8XCks4rBmmWhnVdnX0XQBPA.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door AW_Bos op 18-11-2020 10:42 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
2e klas is volgens mij alleen USB en de 1e klas zowel stopcontacten als USB. Waarom ze dat in de video zo onhandig hebben verwoord weet ik ook niet. Bij het nieuwsbericht staat het wel correct verwoord:
Nieuwe serie krijgt nieuw uiterlijk en overal stroomaansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:42:
2e klas is volgens mij alleen USB en de 1e klas zowel stopcontacten als USB. Waarom ze dat in de video zo onhandig hebben verwoord weet ik ook niet. Bij het nieuwsbericht staat het wel correct verwoord:
[...]
Ik heb dit net ook al bevestigd gekregen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53

DDX

Welk wattage is dan de vraag, want er komen steeds meer laptops die je kan opladen via usb-c.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
AW_Bos schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:47:
[...]

Ik heb dit net ook al bevestigd gekregen. :)
Ah, top! Ik kwam net toevallig het try-out treinstel (nummertje 8741 voor de liefhebbers) in nog de oude kleurstelling tegen met een testrit bij Leiden. Het ding miste nog een paar bakken, want in plaats van zes delen had 'ie er maar vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:08:
[...]

Ah, top! Ik kwam net toevallig het try-out treinstel (nummertje 8741 voor de liefhebbers) in nog de oude kleurstelling tegen bij Leiden. Het ding miste nog een paar bakken, want in plaats van zes delen had 'ie er maar vier.
Oude kleurstelling? Je bedoelt de VIRMm-1 kleurstelling?

Over de vier bakken. Ik heb begrepen dat de toelating voor de zesjes later komt, en dat ze alvast willen proefritten met vier. Bij de indienststelling in het voorjaar zou dat allemaal rond moeten zijn. Bij DDZ ging het ook ongeveer zo.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 18-11-2020 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 22-09 10:05
@AW_Bos had die reacties nog niet gezien, dank je daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
AW_Bos schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:09:
[...]

Oude kleurstelling? Je bedoelt de VIRMm-1 kleurstelling?

Over de vier bakken. Ik heb begrepen dat de toelating voor de zesjes later komt, en dat ze alvast willen proefritten met vier. Bij de indienststelling in het voorjaar zou dat allemaal rond moeten zijn. Bij DDZ ging het ook ongeveer zo.
Inderdaad in de VIRMm1 kleurstelling. Keurig zoals de bedoeling was :)
Pas vanaf de serieproductie komt de nieuwe kleurstelling er op.
En ja, proefritten op deze manier zijn heel gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aricRwlGJT7c0UmP5a_g-iiE6EQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CFt5a540v0otum7ufzonhAtZ.png?f=user_large

Check! Aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ja, de baanruimer zorgt wel voor een contrasterend vlak, maar het lijkt nu net alsof dat ding voorzien is van een reserve baanruimer die nog niet gespoten is. Misschien zou een witte kleur niet misstaan? Of anders wat andere gele vlakken op de neus?

(Kom er maar in, photoshoppers :P)

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 18-11-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:55:
[...]

Inderdaad in de VIRMm1 kleurstelling. Keurig zoals de bedoeling was :)
Pas vanaf de serieproductie komt de nieuwe kleurstelling er op.
En ja, proefritten op deze manier zijn heel gebruikelijk.
Beter dit dan een wit-zwarte camouflage bestickering, wat je ook ziet met nieuwe auto's die testritten maken :P.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 18-11-2020 16:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwuqGH50QGy5S7qvLIEyb5tyh8U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KKRoGch8mYzlbps5fz6hopMT.png?f=user_large

Ik pleit voor een Rail Force One Vectron-stijl :9~

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Chloortablet schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:39:
[Afbeelding]

Ik pleit voor een Rail Force One Vectron-stijl :9~
NS was je al voor met een concept :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Aww7iIDIjydPcu-jA640iYRntc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svBCFl5R41E8FvxKNZwCmsz1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 19:38
AW_Bos schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:43:
[...]

NS was je al voor met een concept :P

[Afbeelding]
Stond bij opendag van 180 jaar spoor.
Volgens mij onderdeel van ns speurtocht voor kinderen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iamerwin
iamerwin schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:00:
[...]

Also. Volgende week op de 25e heb ik hier in Berlijn de zogenaamde Eignungstest.
Also, dat was dus gisteren. Misschien leuk als ik kort (alles is relatief) vertel wat er zoal getest is.

Voorafgaand een vragenlijst met vragen als
- Hoe merk je dat je gestresst bent?
- Hoe ga je met stress om?
- Bij wie kan je aankloppen als je stress hebt?
- Heb je ervaring met een ernstig incident en hoe ben je daar mee omgegaan?
- Hoe kan je je het beste langere tijd concentreren op een taak?
Etc.

Medisch
Er is bloed afgenomen en ik moest in een bekertje plassen. De urine is ter plekke gecheckt voor eventuele achterblijfels van drugs (ik woon tenslotte in Berlijn O-) ). Verder bloeddruk gemeten, lengte en gewicht gecheckt. Een ogentest: gezichtsveldtest, kleuren (contrast) en hoe goed ik in de verte en diepte kan kijken. Een hoortest: druk op de knop als je wat hoort. Dan nog een hartfilmpje (ik mis nu twee stukjes borsthaar) en tenslotte nog een kort gesprek met een bedrijfsarts die ook nog kort wat evenwichttests doet en ogen-dicht-vinger-naar-neus werk en nog wat korte vragen over je medische toestand/historie.

Psychologisch
Deze duurde in totaal twee uur en best pittig. Je weet niet wat van je verwacht wordt qua resultaat en omdat ze testen wat je maximum kunnen is, maak je ook fouten en het kan best demotiverend zijn als je veel fouten maakt - but power on!

De eerste test was een geheugentest. Ik zag - en seconde of 4 à 5- een soort plattegrond op een beeldscherm met daar op wat iconen (zoals die normaal gesproken op een stadsplattegrond staan, een taxi, kerk, ziekenhuis, etc.) en daarna een lege plattegrond en dan werd gevraagd sommige iconen op de juiste plek terug te zetten. Met vier icoontjes lukt dat best, met 8 voor mij onmogelijk. :)

Tweede test is deze test. Dus de corresponderende knop indrukken zodra je een kleur op het scherm ziet of een lage of hoge toon hoort, of het desbetreffende pedaal onder het bureau indrukken. De snelheid verandert en je raakt overbelast, maar ik denk dat het doel is te kijken hoe snel je overbelast raakt en hoe je daar mee om gaat. Dat duurde zo’n 10 minuten denk ik.

Derde test moest ik mijn vinger op een metalen plaatje op dat gekke toetsenbord leggen en op het scherm zag ik twee cirkels. In mijn geval moest ik, zodra op het scherm één van de cirkels geel werd én ik een toon hoorde in de koptelefoon, zo snel mogelijk met m’n vinger de donkergrijze knop indrukken en weer terugleggen op het metalen plaatje. De cirkels werden echter ook rood of rood met toon of geel zonder toon. Duurde ook een minuut of tien.

Vierde test zo'n ding met 9 vlakken met figren waar in één vlak een figuur mist en je de bijbehorende er in moet plaatsen.

Vijfde test: warm staat tot koud als hoog staat tot ... - etc.

Zesde test: de weg vinden door een aantal doolhoven, bovenin staat het beginpunt vast en dan zo snel mogelijk aangeven bij welke uitgang onderin je uitkomt. Er zijn 9 uitgangen en dan zo snel mogelijk met je ogen het pad volgen en antwoord geven middels een nummer op dat toetsenbord.

Zevende test: Concentratietest. Op het beeldscherm knippert een grijs vierkant met een interval van zo’n 2 seconden. Dus je ziet het twee seconden, en dan twee seconden weg. Als het grijze vierkant echter donkergrijs wordt, moest ik op een knop drukken. De test duurt 30 minuten en soms duurde het 35 keer knipperen voordat er het vierkant verkleurde.

Laatste test was een lijst van 100 woorden/zinnen en dan aangeven, op een schaal van 1 tot 4, in hoeverre het betrekking heeft op jou. Ik weet niet precies wat de bedoeling hier exact van is, maar ik heb wel opgemerkt dat dezelfde begrippen/zinnen in andere bewoordingen terug kwamen.

Tenslotte nog kort een gesprek met een psycholoog die de vragenlijst en de uitslag van de psychologische test had en die heeft alleen gevraagd waarom ik deze baan wil en heeft me psychologisch geschikt verklaard. :P Medisch is nog eventjes wachten op de bloedtest, want dat wordt in een extern labo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:27

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

iamerwin schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:13:
[...]

Tweede test is deze test. Dus de corresponderende knop indrukken zodra je een kleur op het scherm ziet of een lage of hoge toon hoort, of het desbetreffende pedaal onder het bureau indrukken. De snelheid verandert en je raakt overbelast, maar ik denk dat het doel is te kijken hoe snel je overbelast raakt en hoe je daar mee om gaat. Dat duurde zo’n 10 minuten denk ik.

Derde test moest ik mijn vinger op een metalen plaatje op dat gekke toetsenbord leggen en op het scherm zag ik twee cirkels. In mijn geval moest ik, zodra op het scherm één van de cirkels geel werd én ik een toon hoorde in de koptelefoon, zo snel mogelijk met m’n vinger de donkergrijze knop indrukken en weer terugleggen op het metalen plaatje. De cirkels werden echter ook rood of rood met toon of geel zonder toon. Duurde ook een minuut of tien.
Ah, ... de "PZB test" en de "SIFA test" LOL

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• EDIT
Zo te horen zijn de tests behoorlijk Europees gelijk dus. Behalve de drugstest (die heb ik niet hoeven doen) zijn de tests identiek aan die in Nederland gebruikt worden @iamerwin voor de aanname.
Gefeliciteerd met je PO in ieder geval, hopen dat de MO verder ook positief is :)
De knoppentest is inderdaad om te kijken hoe je met stress omgaat en om je reactiesnelheid te meten. Die gaat dus sowieso mis op een gegeven moment (is zo geprogrammeerd). Het gaat er daarna om hoe je jezelf hersteld van die fouten.
De herhalingstests die elke 5 jaar moeten gebeuren zijn hier eigenlijk alleen de knoppen/concentratie/reactiesnelheidtests en de vragenlijsten samen met het gesprek met de psycholoog, dus dat is dan ook een stukje korter.

• iamerwin
EDIT schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:31:
Zo te horen zijn de tests behoorlijk Europees gelijk dus. Behalve de drugstest (die heb ik niet hoeven doen) zijn de tests identiek aan die in Nederland gebruikt worden @iamerwin voor de aanname.
Gefeliciteerd met je PO in ieder geval, hopen dat de MO verder ook positief is :)
De knoppentest is inderdaad om te kijken hoe je met stress omgaat en om je reactiesnelheid te meten. Die gaat dus sowieso mis op een gegeven moment (is zo geprogrammeerd). Het gaat er daarna om hoe je jezelf hersteld van die fouten.
De herhalingstests die elke 5 jaar moeten gebeuren zijn hier eigenlijk alleen de knoppen/concentratie/reactiesnelheidtests en de vragenlijsten samen met het gesprek met de psycholoog, dus dat is dan ook een stukje korter.
Dank u. :) Ja, volgens mij zijn er Europese richtlijnen voor de opleiding van treinbestuurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
Over het geheugen van een treinbestuurder. Pas nog bij een incident geweest waar een reizigerstrein door een rood sein was gereden. De bestuurder, die al een ganse dag dat traject aan het rijden was, gaf in zijn verklaring dat, in zijn gedachte, het sein open stond. Hij kon zelfs perfect aangeven welke lampen aan waren, welk lichtcijfer dat gegeven werd, en dat er keper aan was (aanwijzing van regimewijziging in België normaalspoor-tegenspoor of andersom). En die gegevens klopten inderdaad, als het sein had opengestaan.
Om maar aan te geven dat het geheugen soms rare toeren kan uithalen met een mens.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:00
iamerwin schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:13:
Laatste test was een lijst van 100 woorden/zinnen en dan aangeven, op een schaal van 1 tot 4, in hoeverre het betrekking heeft op jou. Ik weet niet precies wat de bedoeling hier exact van is, maar ik heb wel opgemerkt dat dezelfde begrippen/zinnen in andere bewoordingen terug kwamen.
Wordt dat niet ook gedaan om de nuances die tussen woorden zitten eruit te filteren?
Arator schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:00:
Over het geheugen van een treinbestuurder. Pas nog bij een incident geweest waar een reizigerstrein door een rood sein was gereden. De bestuurder, die al een ganse dag dat traject aan het rijden was, gaf in zijn verklaring dat, in zijn gedachte, het sein open stond. Hij kon zelfs perfect aangeven welke lampen aan waren, welk lichtcijfer dat gegeven werd, en dat er keper aan was (aanwijzing van regimewijziging in België normaalspoor-tegenspoor of andersom). En die gegevens klopten inderdaad, als het sein had opengestaan.
Om maar aan te geven dat het geheugen soms rare toeren kan uithalen met een mens.
Beetje hetzelfde als "heb je X wel gedaan na Y", waarbij X en Y echt standaard zijn. Hoe vaak ik wel niet twijfel of ik de deur op slot heb gedaan, terwijl ik de deur altijd op slot doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT

NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen

NS vervangt uit voorzorg voorlopig de treinstellen van het type DDZ. Dit besluit volgt na een eerste onderzoek naar trillingen van dit treintype bij hogere snelheden. Het onderzoek vond plaats naar aanleiding van meldingen van medewerkers die op de DDZ-trein werken. Het eerste onderzoek geeft onvoldoende duidelijkheid over de oorzaken van de trillingen. NS stelt nu een vervolgonderzoek in. In afwachting hiervan heeft NS per direct besloten de DDZ-treinstellen uit de dienstregeling te halen.

NS heeft in totaal zo’n 750 treinstellen in gebruik, 49 daarvan zijn de DDZ-treinstellen. Deze zijn vandaag niet in de dienstregeling gekomen en bij de start van de dag vervangen door andere treintypen. We verwachten voldoende treinen te hebben om de reizigers met de vervangende treinen te kunnen vervoeren.
Via https://nieuws.ns.nl/ns-v...rg-voorlopig-ddz-treinen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Oh wow... dat is een ingrijpende beslissing zeg.

Dan is het een geluk bij een ongeluk dat de reizigersaantallen op het moment laag zijn, anders waren er heel wat mensen op de perrons achtergebleven vanochtend.

Ik ben benieuwd of e.e.a. te maken heeft/oorzaak is van de brekende koppelingen bij dit mattype.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ik vind het wel bijzonder, het was in mijn ogen heel rustig lopend materieel. Er was natuurlijk wel een ontspoord begin dit jaar, maar dat had een hele duidelijke oorzaak (inzet als sprinter veroorzaakte meer slijtage waarop het onderhoudsschema niet was berekend). Zijn er nu nieuwe problemen geconstateerd, of was het onrustig lopen iets waarover al langer geklaagd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het gaat, voor zover ik het heb begrepen, inderdaad om de onrustige loop die er al sinds de aflevering van het materieel in zit. Waarom er nu opeens zo rigoureus ingegrepen wordt is mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het viel mij op dat de DDZ inderdaad onrustig liep tussen Utrecht en Gouda, maar kan mij niet meer herinneren of de ICM daar ook geen last van had 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Elk materieel heeft er in meer of mindere mate last van, maar DDZ was wel extreem. Bij ander materieel als ICM kon het voorkomen worden door het anders afstellen van de rotatiedempers, als ik het goed heb, dus na een melding van een onrustiger loop dan gebruikelijk, kon dat opnieuw afgesteld worden.
DDZ heeft echter daar geen rotatiedempers, dus daar valt weinig aan af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Maar een DDZ is/was toch over het algemeen qua slingeren veel stabieler dan bijvoorbeeld een VIRM? Dat was ten minste mijn indruk.
EDIT schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:43:
Het gaat, voor zover ik het heb begrepen, inderdaad om de onrustige loop die er al sinds de aflevering van het materieel in zit. Waarom er nu opeens zo rigoureus ingegrepen wordt is mij onbekend.
Is dat sinds de modernisatie of aflevering als DD-AR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
DDZ is op momenten heel rustig, maar op andere momenten volledig instabiel. Dat is al sinds de aflevering, maar omdat het tot de modernisering vooral stoptreindiensten reed had je er weinig last van, omdat het vooral op de hogere snelheden voor komt.
Het is dus ook niet zo dat DDZ helemaal niet mag rijden, maar dat er tijdelijk een snelheidsbeperking is ingesteld. Dus overbrenging etc. kan gewoon gebeuren, maar dan wel met beperkte snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Op mijn modelbaan was de truc om de gelijkstroomwielen te vervangen door wisselstroomwielen. Daarna liep die mooi over de rails ipv ernaast. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 15:15

mambo No5

Bad Apple?

:D

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:D En het gaat hem ook nog lukken.

Morgen in het nieuws: onbemande Vectron rijdt 25 km voordat hij op een zijspoor op een stootjuk rijdt. _O-

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 15:15

mambo No5

Bad Apple?

Nieuwe afhandelstrategie bij stranding in spanningsluis op HSL word getest. Voorlopige resultaten zijn positief te noemen!

j/k uiteraard, snap ook wel dat je dit niet lukt met een hele trein. :P

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
mambo No5 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:14:
j/k uiteraard, snap ook wel dat je dit niet lukt met een hele trein. :P
Ik kan me ook herinneren dit ook weleens met een Nederlands treinstel (ICM? IRM?) gezien te hebben. Er zal vast een grens aan zitten maar ik denk dat je best een flinke trein met een overzichtelijk aantal mensen in beweging kan krijgen.
Wat dat betreft is jumbojet-trekken, met zijn luchtbanden, een stuk indrukwekkender.

[ Voor 9% gewijzigd door Bacchus op 10-12-2020 08:11 ]

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
Ja hoor, lukt ook met een VIRM 6 kan ik je vertellen. :D Zolang het spoor maar recht ligt.
Zodra het eenmaal in beweging is is het makkelijk om het rollend te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bacchus schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:05:
[...]

Ik kan me ook herinneren dit ook weleens met een Nederlands treinstel (ICM? IRM?) gezien te hebben. Er zal vast een grens aan zitten maar ik denk dat je best een flinke trein met een overzichtelijk aantal mensen in beweging kan krijgen.
Wat dat betreft is jumbojet-trekken, met zijn luchtbanden, een stuk indrukwekkender.
Ht komt wel vaker voor dat men moet duwen:

SGMm stilgevallen op een brug zonder bovenleiding: https://uploads-eu-west-1...777-8351-d15a9dd6ada6.jpg. (bron)

ICM defect bij Meppel: https://www.rtvdrenthe.nl...n-bij-Meppel-weg-te-duwen

VIRM stilgevallen op bovenleidingloze brug: https://uploads-eu-west-1...3a4-82c7-0f06e53b2630.jpg (bron)

[ Voor 12% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 10-12-2020 08:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
Of een loc je werkplaats in krijgen voor de bovenleiding is opgehangen, in Rotterdam:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Yh5TYMml.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:32
marcop23 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:25:
Of een loc je werkplaats in krijgen voor de bovenleiding is opgehangen, in Rotterdam:
[Afbeelding]
Bestond er maar een type materiaal dat zonder elektriciteit kon rijden om deze te duwen.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Ben ik nu raar als ik het handmatig trekken van een 80t loc een stuk lijper vind dan duwen? Je zal maar struikelen en klem komen te zitten..

[ Voor 21% gewijzigd door Bacchus op 10-12-2020 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Of een manier om elektriciteit tijdelijk op te slaan op een loc :+

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor dit soort "last yard" oplossingen is een 50 kWh accu natuurlijk een geweldige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
stijn014 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:03:
[...]

Bestond er maar een type materiaal dat zonder elektriciteit kon rijden om deze te duwen.
De Locomotive Workshop Rotterdam (LWS) waar deze foto gemaakt is heeft nu een bovenleiding op het spoor waar deze foto is gemaakt. Voor het verdere verplaatsen hebben ze een road-rail voertuig. Het is namelijk heel lastig om een 'echte' dieselloc te gebruiken, gezien de layout van de werkplaats:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1k452cOl.png
Een 'echte' dieselloc zou opgesloten raken achter de loc op de werkplaatssporen of op de opstelspoortjes. Zo'n road-rail voertuig kan je er gewoon achter weg rijden.

Maar dat hadden ze dus nog niet toen ze het gebouw openden.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maasluip schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:20:
Voor dit soort "last yard" oplossingen is een 50 kWh accu natuurlijk een geweldige oplossing.
Bij de Jungfraubahn in Zwitserland hebben ze een mini acculoc met afstandsbediening voor wat rangeerwerk voor de goederenwagons die ze aan de personenwagens hangen. Uiteraard zijn de tonnages daar net ff iets anders, maar heel onrealistisch is het niet.

Edit: Het is de Kubo:
https://zephir.eu/en/project/line-kubo/

[ Voor 6% gewijzigd door Hooglander1 op 10-12-2020 10:25 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
marcop23 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:25:
[Afbeelding]
Doet mij denken aan 2006, toe de NVBS hun 75e verjaardag vierde, en besloot een wedstrijdje te treintrekken. _O_
Opsich is het met een vijf krachtige mensen wel te doen, en je hoeft echt niet met een groep atletisch te zijn om 86 ton weg te trekken. Je hebt immers te maken met de rolweerstand. Maar je moet in ieder geval niet je kracht laten verslappen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p_E9DxIJhaaPD2CMkIu7o1tpFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZaUBVSFqUD24yhL7ePO9aAg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 10-12-2020 10:41 ]

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:32
marcop23 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:20:
[...]

De Locomotive Workshop Rotterdam (LWS) waar deze foto gemaakt is heeft nu een bovenleiding op het spoor waar deze foto is gemaakt. Voor het verdere verplaatsen hebben ze een road-rail voertuig. Het is namelijk heel lastig om een 'echte' dieselloc te gebruiken, gezien de layout van de werkplaats:
[Afbeelding]
Een 'echte' dieselloc zou opgesloten raken achter de loc op de werkplaatssporen of op de opstelspoortjes. Zo'n road-rail voertuig kan je er gewoon achter weg rijden.

Maar dat hadden ze dus nog niet toen ze het gebouw openden.
Bedankt voor de verduidelijking. Lijkt me nogal "kostenefficient" gebouwd daar.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom er wel eens een bermbrandje is als er een stoomloc rijdt...
https://legacy.dumpert.nl...eb/vulkaan_op_wielen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Opeens moet ik aan Back to The Future 3 denken :P

• wildhagen
  • Niet online
Hah, prachtige Chinese Class JS locomotief :)

Gebouwd tussen 1957 en 1988, en er zijn er ruim 1900 van geproduceerd.

Volgens mij ook één van de meest-geproduceerde stoomlocs in China, volgens mij zijn er alleen van de Class JF (bijna 2500 exemplaren) en de Class QJ (meer dan 4700 exemplaren) meer gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/JS_5001.jpg/1280px-JS_5001.jpg

Youtube heeft er een wat duidelijker filmpje van:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Ampco2JqSc8]

Filmpje van de spoorwegen rond de Sandaoling Mine, één van de laatste trajecten waar stoomlocomotieven nog steeds dagelijks in commerciele dienst rondrijden. Maar ook dat nadert zijn einde, en daarmee is commerciele inzet van stoomlocomotieven ook in China verleden tijd...

[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 10-12-2020 14:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:36
Weet iemand wat dit is?
Schijnt voor afremmen te zijn.
Maar klopt dat ook?

https://vm.tiktok.com/ZSGPDM71/

Oh het staat er zelfs met dikke letters bij.
Ik las heel wat anders, my bad.

[ Voor 27% gewijzigd door Mel33 op 11-12-2020 16:28 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Sarcasme: Prehistorische assentellers. :+

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zondagmorgen is de nieuwe 2021-dienstregeling van de NS ingegaan. Volgens het bedrijf is het voor 99 procent van de reizigers een "herkenbare dienstregeling". Wel kunnen er kleine aanpassingen zijn in de vertrek- en aankomsttijden. Bovendien rijdt vanwege de coronacrisis een klein deel van de treinen nog altijd niet.

In de dienstregeling die tot en met zaterdag gold, reed 90 procent van de treinen. Onder meer extra spitstreinen en nachttreinen die bedoeld zijn voor het uitgaanspubliek, moesten door de coronacrisis tijdelijk het veld ruimen. In de nieuwe dienstregeling is dat nog steeds het geval. De ritten die overblijven, zijn volgens de NS voldoende voor de huidige reizigersaantallen.

In de nieuwe planning hebben forenzen die dagelijks vanuit het Gooi richting Amsterdam reizen, geluk: de overstap op station Baarn duurt 's ochtends geen halfuur meer, maar een paar minuten. 's Avonds is dat in tegenovergestelde richting ook het geval.

Bij station Nijmegen verandert er op zondagen het een en ander. Tussen Nijmegen en Den Bosch gaan op die dagen twee Sprinters per uur rijden in plaats van één. Die tussen Nijmegen en Arnhem worden juist teruggeschroefd van drie per uur naar twee per uur.
Bron, en meer info: Nieuwe dienstregeling van NS ingegaan, met nog steeds 90 procent van treinen

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 13:45
Als Gooier wil ik wel even opmerken dat Baarn en Soest specifiek geen Gooi is! 't Gooi houdt op bij de huidige provinciegrens :P

Wel beter dat die aansluiting naar Amsterdam is verbeterd in de ochtend en weer terug naar huis vanaf de middag. Het omslagpunt ligt zo te zien tussen 12 en 1.

Verder nog wat wijzigingen bij Nijmegen en Arnhem, maar ik zie verder eigenlijk geen echte wijzigingen.
Pagina: 1 ... 32 ... 162 Laatste