☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Bij Schandela (heel stuk terug) heeft de trein gestopt om die stoptrein voor te laten, dus daar was alles nog ok.
Je zou bijna denken aan een defect in de koppeling waardoor er geen lucht meer doorgelaten werd.
Signatures zijn voor boomers.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Dat is toch al een poosje geleden geweest? Er is zelfs ooit een keer door vandalen een keer ingebroken op een opstelterrein waarna ze vakkundig een muurtje hebben gebouwd bij een instapdeur van een regionale trein.Illegal_Alien schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:03:
Ik ga grafitie niet promoten maar op Dumpert (uhuh..) is bij een duitse trein 1 deur roodgemaakt en een nepdeur ernaast gespoten. Wel humor, helaas wel vandalisme.

Hij staat er sinds vandaag op, heb geen ideeAW_Bos schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:06:
[...]
Dat is toch al een poosje geleden geweest? Er is zelfs ooit een keer door vandalen een keer ingebroken op een opstelterrein waarna ze vakkundig een muurtje hebben gebouwd bij een instapdeur van een regionale trein.
Misschien een nieuwe, maar ja...Illegal_Alien schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:07:
[...]
Hij staat er sinds vandaag op, heb geen idee
Die detailfoto is zo scherp, je zou bijna denken dat het een sticker is. Liever hoop ik dat het eigenlijk stickers zijn, hoewel je ook met foute stickers de laklaag om zeep kan helpen. (Hierbij een flashback naar de Mat'54 766 met Rode Kruis reklame)
Dan zou je gaan vermoeden dat men reeds problemen kreeg voor het station, en dat men besliste om de trein op het zijspoor te trekken en te laten ontsporen ipv op die stoptrein te knallen.Maasluip schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:58:
Eerste berichten zijn dat er niet geremd kon worden. Het stel is op het zijspoor van het station rechtdoor gegaan op de Schutzstrecke. Op Drehscheibe worden wat dingen genoemd die ik wat vreemd vind, er zou een stoptrein voor gezeten hebben die net gestopt was op dat spoor en het wissel zou omgezet zijn zodat deze trein zou ontsporen.
Bij Schandela (heel stuk terug) heeft de trein gestopt om die stoptrein voor te laten, dus daar was alles nog ok.
Je zou bijna denken aan een defect in de koppeling waardoor er geen lucht meer doorgelaten werd.
Dat zou dan nog een gedurfde actie zijn, want tegen een te hoge snelheid, knalt die trein er al in de wissels bij de inrit uit.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Zoiets ja. Zo te zien werd er niet met remrijtuigen gereden, dus de stellen hebben zelf moeten remmen maar lijken dat niet gedaan te hebben.AW_Bos schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:00:
Een defect in de koppeling van de loc waardoor de ICNG's onberemd waren, bedoel je?
Het defect kan natuurlijk ook in de koppeling van de lok gezeten hebben.

Bron: Man zoekt zijn telefoon op het spoor en legt het treinverkeer platEr rijden zaterdagmorgen bijna de hele ochtend geen treinen tussen Maarheeze en Weert. Dat komt door een bijna-aanrijding op het traject tussen Eindhoven en Weert. Een man was op zoek naar zijn telefoon op het spoort en wist maar nét een aankomende trein te ontwijken.
De man was op zoek naar zijn telefoon toen de bellen van de spoorwegovergang al rinkelden. Toen de trein eraan kwam, wist hij net op tijd weg te springen. Hij werd net niet geraakt.
De politie doet onderzoek naar de man en de zaak. De NS verwacht dat het treinverkeer rond tien uur in de ochtend weer normaal kan rijden.
Dat ze maar mooi alle onkosten op die mafklapper gaan verhalen, plukken die hap.
Virussen? Scan ze hier!
mk1992 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:37:
Treinongeval met de nieuwe intercity, in Duitsland
https://www.volksstimme.d...g-in-der-boerde-entgleist
Snel door translate gehaald:
Een trein ontspoorde vrijdagmiddag op een spoorlijn bij Dreileben in de wijk Börde. Volgens de eerste informatie ter plaatse ontspoorde een goederentreinlocomotief die een personenwagon trok. Een deel van het team zat ondersteboven op het dak naast de baan. Het personenrijtuig raakte zwaar beschadigd.
De gewonde machinist van de goederentreinlocomotief kon zichzelf op eigen kracht redden van de omgeslagen trein. Het is momenteel onduidelijk of er meer gewonden zijn.
De lokale politie vermoedde in eerste instantie een technisch defect als oorzaak van het ongeval. Brandweerlieden zijn ook aanwezig op de plaats van het ongeval.
Ik zou "Landkreis" niet bepaald als "wijk" vertalen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Wat een pannenkoek, dan bel je toch de NS. Drie dagen geleden had de NS toevallig nog een post op Facebook gewijd aan wat je moet doen, als je je spullen op het spoor laat vallen.wildhagen schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:15:
Sommige mensen horen echt in een psychatrische inrichting thuis volgens mij
[...]
Bron: Man zoekt zijn telefoon op het spoor en legt het treinverkeer plat
Dat ze maar mooi alle onkosten op die mafklapper gaan verhalen, plukken die hap.
https://www.facebook.com/...en/posts/4006796839350452
Misschien ook maar beter dat hij zijn telefoon kwijt is. Zijn verdiende les, wat mij betreft.
[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 17-10-2020 16:05 ]
Wisten we al hoorFreee!! schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:48:
Treinongeval met de nieuwe intercity, in Duitsland
https://www.volksstimme.d...g-in-der-boerde-entgleist
Snel door translate gehaald:
[...]
offtopic:
Ik zou "Landkreis" niet bepaald als "wijk" vertalen.
[ Voor 30% gewijzigd door AW_Bos op 17-10-2020 16:07 ]
(NOS Liveblog)Vanaf maandag stopt de NS met de inzet van extra forensentreinen tijdens de spits. Ook worden vanaf volgend weekend de nachttreinen voor uitgaanspubliek geschrapt. Met de wijzigingen speelt de NS in op het dalende aantal reizigers. Ook zegt een woordvoerder te willen anticiperen op het aantal ziekmeldingen, dat de komende tijd mogelijk toeneemt. "Er is bij ons op dit moment nog geen ziekenboeg die tot nijpende problemen leidt, maar we willen wel voorbereid zijn."
Het grootste deel van de treinen blijft overigens gewoon rijden. Ook het reguliere nachtnet, met onder meer de verbinding naar Schiphol, gaat door. Met de aanpassingen van de NS gaan straks in totaal 3 procent minder treinen rijden.
NS-bericht: https://nieuws.ns.nl/ns-s...n-en-weekendnachttreinen/
De extra forensentreinen rijden vanaf 19 oktober niet tussen:
Haarlem en Alkmaar (Intercity)
’s-Hertogenbosch en Oss (Sprinter)
Amsterdam Centraal en Enkhuizen (Intercity)
Assen en Groningen (Sprinter)
Utrecht Centraal en Houten Castellum (Sprinter)
Uitgeest en Rhenen (Sprinter)
Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle (Sprinter)
Leiden Centraal en Alphen ad Rijn (Sprinter)
Harderwijk en Amersfoort Centraal (Sprinter)
Virussen? Scan ze hier!
Maar hoe bel je de NS als je je telefoon kwijt bent?AW_Bos schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:04:
[...]
Wat een pannenkoek, dan bel je toch de NS. Drie dagen geleden had de NS toevallig nog een post op Facebook gewijd aan wat je moet doen, als je je spullen op het spoor laat vallen.
https://www.facebook.com/...en/posts/4006796839350452
Misschien ook maar beter dat hij zijn telefoon kwijt is. Zijn verdiende les, wat mij betreft.
Grappen daargelaten, hoe haalt iemand het in zijn hoofd om op een spoorwegovergang te moeten zoeken naar zijn telefoon? Dan is hij hem of daar kwijt geraakt en had hij het meteen door dat hij hem kwijt was, waarmee ik niet kan begrijpen hoe het komt dat hij er dan tijd voor nodig had om te zoeken, of hij is hem ergens anders kwijt geraakt en dan vraag ik me af waarom je dan op een spoorwegovergang denkt te moeten zoeken omdat dat ongeveer de meest onwaarschijnlijke plaats is om je telefoon kwijt te raken.
Altijd zijn er wel behulpzame mensen in de buurt. Of je kan bij een winkeltje vragen of je de NS kan bellen. Of anders helpt een informatie-zuil op het perron wel.Transportman schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:53:
[...]
Maar hoe bel je de NS als je je telefoon kwijt bent?
[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 17-10-2020 18:22 ]
Bij ons zijn de overwegen genummerd op volgorde, dus overweg 1, dan 2, dan 3. Ik weet dat op het grensbaanvak naar Roosendaal de overwegen genummerd worden naar het kilometerpunt op de lijn, dus overweg 29.8, overweg 30.6, ik vermoed dat dit in gans Nederland dan zo wel zal worden toegepast.
Omdat we toch moeilijkheden hadden dat ook hulpdiensten niet konden zeggen aan welke overweg ze soms stonden, zijn wij stickertjes gaan plakken op de palen van de overwegen. En als er een technische installatie is afgereden kunnen ze ons ook ineens vertellen welke toestel (W, X, Y, Z). Dan weten onze technische diensten ineens wat ze moeten inladen.
https://www.google.be/map...LjD_Ag!2e0!7i13312!8i6656 De overweg in de Grensstraat in Essen, is bij ons dus gekend als L12 58.
De overwegkeet met het nummer van de overweg is voor de politiediensten blijkbaar moeilijker te vinden
CorrectArator schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:30:
Ik weet dat op het grensbaanvak naar Roosendaal de overwegen genummerd worden naar het kilometerpunt op de lijn, dus overweg 29.8, overweg 30.6, ik vermoed dat dit in gans Nederland dan zo wel zal worden toegepast.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Het één en ander hangt nog af van wat (medische en psychologische) test, die moet ik nog doen. Medisch lijkt me geen issue, psychologisch is ook onder andere concentratie test, geheugen, multitasking etc. Die vereist dus wat meer inspanning.
De opleiding duurt 12 tot 15 maanden en behelst theorie en praktijk (duh), als dat ook alles goed loopt ben ik daarna officieel 'Lokrangierführer'.
Als jullie het leuk vinden, kan ik hier we zo nu en dan een update posten.
Hello. Is it me you're looking for?
Leuk, pittige opleiding.iamerwin schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:42:
Ach, soms komt dit topic opeens bovendrijven en misschien is het wel leuk te vertellen dat ik hoogstwaarschijnlijk in maart volgend jaar als zij-instromer de opleiding tot 'Lokrangierführer' bij de Deutsche Bahn Cargo in het Baden-Württemberg ga volgen.
Het één en ander hangt nog af van wat (medische en psychologische) test, die moet ik nog doen. Medisch lijkt me geen issue, psychologisch is ook onder andere concentratie test, geheugen, multitasking etc. Die vereist dus wat meer inspanning.
De opleiding duurt 12 tot 15 maanden en behelst theorie en praktijk (duh), als dat ook alles goed loopt ben ik daarna officieel 'Lokrangierführer'.
Als jullie het leuk vinden, kan ik hier we zo nu en dan een update posten.
Bitte halten sie uns auf den laufenden.
Klopt, en voor de buitenwereld/hulpdiensten gebruiken we uiteraard gewoon straatnamen. Meldkamer spoor heeft een mooi gis systeem met spoorse data, dus als ze naar overweg ... gaan in Essen staat daar het overweg nummer bijArator schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:43:
Altijd jaloers geweest op dat Nederlands systeem van nummering van de overwegen. Veel duidelijker voor de treinbestuurders. Als wij een S379 (het Belgische equivalent van een aanwijzing overwegen) moeten afleveren, is dat steeds met het nummer van de overweg én het afstandspunt. Is bij jullie veel duidelijker.
De meeste lijnen bij ons hebben bovenleiding, dan heb je eerst die wasdraad meeIllegal_Alien schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:55:
Is dit trouwens wel eens gebeurt in onze Benelux landjes?
[YouTube: AUTORACKS VS LOW CLEARANCE BRIDGE, BRAND NEW CARS TOTALED, $2,000,000 IN DAMAGE. FULL VIDEO]
Ik kan me toch niet direct een incident voor de geest halen.
15 jaar geleden, tijdens mijn opleiding, heb ik nog wel de procedures moeten leren voor een bijzonder vervoer in de hoogte, dus een trein die buiten het profiel komt in de hoogte. In die procedure staan dus ook zaken in vermeld van het uitschakelen van de bovenleiding. Ik heb het zelf nooit moeten toepassen, meer zelfs, naar het schijnt is de laatste rit met die procedure ergens in de jaren 70 gebeurd.
Wel weet ik dat sommige lijnen niet uitgerust waren om dubbeldektreinen te laten rijden. Dit stond dan ook duidelijk aangegeven bij het begin van de lijn. Ondertussen heeft men de bovenleiding wel wat hoger gehangen, of het spoor laten zakken, zodat die treinen daar wel kunnen rijden.
Edit : ter verduidelijking, ik spreek over het Belgische spoorwegnet. Misschien dat ze in Nederland wel wekelijks een brug meepakken
[ Voor 5% gewijzigd door Arator op 19-10-2020 14:27 ]
Publieke deel:ExiZTeNcE schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:21:
[...]
Klopt, en voor de buitenwereld/hulpdiensten gebruiken we uiteraard gewoon straatnamen. Meldkamer spoor heeft een mooi gis systeem met spoorse data, dus als ze naar overweg ... gaan in Essen staat daar het overweg nummer bij
Overzicht services
https://maps.prorail.nl/p...7159f47f0b97698c72e3bb22a
Prorail Basis Beheer Kaart (BBK)
https://maps.prorail.nl/p...17cea4d5b9e3714ee9fc496a9
Extra tip, bij die tweede kun je als je ergens naar zoekt, via tabblad Content, ook de meest recente luchtfoto van het spoor aanvinken en dan dus bekijken. Die is los, zonder referentie en (zoek)functies ook te vinden op https://luchtfoto.prorail.nl/
[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 19-10-2020 14:46 ]
Dat idd :-)Get!em schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:41:
[...]
Publieke deel:
Overzicht services
Extra tip, bij die tweede kun je als je ergens naar zoekt, via tabblad Content, ook de meest recente luchtfoto van het spoor aanvinken en dan dus bekijken. Die is los, zonder referentie en (zoek)functies ook te vinden op https://luchtfoto.prorail.nl/
Wij hebben nog wat extra kaart lagen met extra info, locaties relaishuizen, bedrijfsnoodplan, waar je veilig kan lopen etc
Die luchtfoto is wel relatief oud, ik zie 2016 staan.Get!em schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:41:
[...]
Publieke deel:
Overzicht services
Wel erg nette resolutie. De laatste landelijke Nederlandse mosaïek is maar op 25cm (https://www.pdok.nl/-/nie...2019-beschikbaar-bij-pdok). Die is dan wel uit 2019, dus een stukje recenter
Spoor gerelateerd, via https://www.pdok.nl/viewer/ zijn ook zaken zoals geluidskaarten van het spoor te vinden. En nog wel wat meer interessante GIS data over Nederland.
En het gaat tot recent. Geen idee hoe recent het is, maar die van de andere jaren zijn echt onscherp en blurry.
Ik vermoed tot twee jaar. Het nieuwe opstelterrein bij de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort staat er gewoon op.
De busbrug in Zwolle die in februari 2019 geopend is staat er ook op.
[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 19-10-2020 17:38 ]
In mijn ervaring is meest recent dan gelijk aan het hoogste jaartal, maar dat is hier dus niet het geval.AW_Bos schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:33:
Die luchtfoto is wel tof. Onderin kan je kiezen uit welk jaar je de foto's wilt zien.
En het gaat tot recent. Geen idee hoe recent het is, maar die van de andere jaren zijn echt onscherp en blurry.
Ik vermoed tot twee jaar. Het nieuwe opstelterrein bij de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort staat er gewoon op.
Zo te zien is de meest recente uit zomer 2018. Zo rond Hilversum zie ik naast het spoor wat dingen die rond die tijd zijn veranderd
Bij meest_recent is er nog niks tussen Leiden en Den Haag. Dus dat zal nog wel worden aangevuld, verwacht ik sterk
[ Voor 47% gewijzigd door AW_Bos op 19-10-2020 17:46 ]
Er is een recentere complete Lidar dataset, gebruikt voor oa objectherkenning en metingen. Maar niet openbaarWolfensteijn schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:30:
[...]
Die luchtfoto is wel relatief oud, ik zie 2016 staan.
.
YouTube: Bahnunfall in Dreileben/Börde/Railway accident in Dreileben / Börde
Gezien de positie van de trekkende loc een klein wonder dat de machinist heelhuids er uit is gekomen.
Sommige kaarten zijn nog wel erg oud. Procesleidingkaart bv is van 2018 maar daar staat Amersfoort nog als apart erop. Die is volgens mij tegenwoordig samen gegaan met Utrecht.Get!em schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:41:
[...]
Publieke deel:
Overzicht services
Nog wel een raar vraagje. Waarom is het gebied Zaandam, Halfweg/Zwanenburg en Amsterdam, waarom valt deze onder Amersfoort? Betreft dat het havengebied Amsterdam?
ICNG wordt grotendeels bestickerd. Dat gebeurt in een later stadium.Illegal_Alien schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:52:
Klinkt mischien als een vreemde vraag; maar waarom is deze zwart als de rest van de nieuwe treinen. (Zoals de SNG e.d.) al wel helemaal in de juiste kleuren zitten?
Wat hierboven al wordt gezegd: de treinen worden bestickerd. De basiskleur zwart is eenvoudig aan te brengen op de trein en in plaats van meerdere schilderbeurten met meerdere kleuren, kan nu in één keer geschilderd worden. Dat scheelt tijd met zowel het schilderen als het drogen van de verf. Daardoor hoeft er in het assemblageproces dus minder gewacht te worden en is de doorlooptijd dus korter.Illegal_Alien schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:52:
Klinkt mischien als een vreemde vraag; maar waarom is deze zwart als de rest van de nieuwe treinen. (Zoals de SNG e.d.) al wel helemaal in de juiste kleuren zitten?
Die kaart is inderdaad niet bijgewerkt, post Amersfoort is inderdaad samengevoegd met Utrecht.Robkazoe schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:26:
[...]
Sommige kaarten zijn nog wel erg oud. Procesleidingkaart bv is van 2018 maar daar staat Amersfoort nog als apart erop. Die is volgens mij tegenwoordig samen gegaan met Utrecht.
Nog wel een raar vraagje. Waarom is het gebied Zaandam, Halfweg/Zwanenburg en Amsterdam, waarom valt deze onder Amersfoort? Betreft dat het havengebied Amsterdam?
Vwb je rare vraag die niet zo raar is, dat is inderdaad de haven, maar die valt gewoon onder post Amsterdam (weet alleen even niet 100% zeker of dat Trdl Singelgracht is of dat er een Trdl NCBG Westhaven is). Hoofdbaan is uiteraard sowieso van Singelgracht
De post Amersfoort is inderdaad verhuisd naar Utrecht (althans de medewerkers dan) maar het procesgebied Amersfoort heeft nog wel een eigen Decentrale Verkeersleider en Treindienstleider(s).Robkazoe schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:26:
[...]
Sommige kaarten zijn nog wel erg oud. Procesleidingkaart bv is van 2018 maar daar staat Amersfoort nog als apart erop. Die is volgens mij tegenwoordig samen gegaan met Utrecht.
Voor de verhuizing bediende Amersfoort ook het gebied Amsterdam Westhaven. Volgens mij was dat ooit zo gedaan omdat het niet goed in de post Amsterdam onder te brengen was vanwege de werkdruk aldaar. Nu valt dit gebied alsnog onder de post Amsterdam.
Je was me net voor.ExiZTeNcE schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:36:
[...]
Die kaart is inderdaad niet bijgewerkt, post Amersfoort is inderdaad samengevoegd met Utrecht.
Vwb je rare vraag die niet zo raar is, dat is inderdaad de haven, maar die valt gewoon onder post Amsterdam (weet alleen even niet 100% zeker of dat Trdl Singelgracht is of dat er een Trdl NCBG Westhaven is). Hoofdbaan is uiteraard sowieso van Singelgracht
Er is nu een aparte treindienstleider voor de Westhaven. Maar zoals het er nu naar uitziet wordt binnenkort een proef gehouden met het onderbrengen van dit gebied bij een andere treindienstleider. Ik weet niet welke.
Gelukkig vult jouw post de mijne mooi aan met wat meer achtergrond ;-) het is niet mijn gebied, dus weet niet van de hoed en de rand daarjvdr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:41:
[...]
Je was me net voor.
Er is nu een aparte treindienstleider voor de Westhaven. Maar zoals het er nu naar uitziet wordt binnenkort een proef gehouden met het onderbrengen van dit gebied bij een andere treindienstleider. Ik weet niet welke.
Zie ook: https://www.innotrans.com/AtAGlance/CurrentInformation/
Dat wordt weer mijn hotel omboeken

Dus gewoon geannuleerd en door naar de volgende editie, waarbij iedereen die een ticket had er eentje krijgt voor de volgende editie.AW_Bos schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:44:
De InnoTrans spoorbeurs in Berlijn, die in september van dit jaar had moeten plaatsvinden en uiteindelijk werd uitgesteld naar eind april 2021 is nogmaals uitgesteld. Dit keer wordt 20 t/m 23 september 2022 de beurs gehouden.
Zie ook: https://www.innotrans.com/AtAGlance/CurrentInformation/
Dat wordt weer mijn hotel omboeken.
Dus het stuk van het perron waar de passagiers voor Londen vanuit Nederland aankomen zal voor aankomst al afgesloten en gecontroleerd worden op ongewenste gasten, na aankomst stappen de reizigers voor Brussel uit op het andere gedeelte, wat daarna afgesloten wordt en eveneens gecontroleerd. Daarna kunnen de reizigers vanuit de Terminal instappen. Door dat hele proces duurt de stop op Brussel dus ook een minuut of 20.
[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 25-10-2020 19:18 ]
Maar wat mij opviel is dat er twee deuren op verschillende hoogten zitten? Wat is daar de reden van?
Ik vermoed sterk dat de hoge deuren bedoeld zijn voor het laden en lossen van goederen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0hqA6NhH8LOFze5U4urOYphh.jpg?f=user_large)
Verschillende perronhoogten? Zo te zien voor CaltrainAW_Bos schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:40:
Even een vraagje. Ik had met een maat een discussie over hogevloers- en lagevloeers dubbeldekstreinen. Nu kwam hij met deze foto op de proppen. Volgens mij is het een KISS van Stadler voor de Amerikaanse markt, en vermoedelijk voor Texas.
Maar wat mij opviel is dat er twee deuren op verschillende hoogten zitten? Wat is daar de reden van?
Ik vermoed sterk dat de hoge deuren bedoeld zijn voor het laden en lossen van goederen?
[Afbeelding]

Dat lijkt mij met die foto voor de meest voor de hand liggend, inderdaad.
Maar waarom hebben ze de perrons nooit op gelijke hoogte gebracht? Of zijn veel oude perrons en oude treinen zo gebouwd?
[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 26-10-2020 22:00 ]
Wikipedia meldt het volgende: "New trains will be double-decked, 515 feet 3 inches (157.05 m) long and equipped for both 22 and 50.5 inches (559 and 1,283 mm) platform heights in anticipation of sharing facilities with California High-Speed Rail trains."AW_Bos schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:58:
[...]
Dat lijkt mij met die foto voor de meest voor de hand liggend, inderdaad.
Maar waarom hebben ze de perrons nooit op gelijke hoogte gebracht? Of zijn veel oude perrons en oude treinen zo gebouwd?
De lagere deur komt bij de M6 alleen voor bij de multifunctionele rijtuigen. Daar is de benedenverdieping ingericht voor het plaatsen van fietsen en rolwagens. De lagere instaphoogte zorgt ervoor dat er makkelijk een brug naar het perron kan worden gelegd.
:strip_exif()/f/image/TOccSXDCdfOA2QiZhGTmUUbn.jpg?f=fotoalbum_large)
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Mwah, de Brightline komt in de buurt.LordSinclair schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:56:
Dat kost je wel veel ruimte zeg! Deuren voor 2 verschillende perronhoogtes inbouwen in elke wagon.. maarja treinen zijn sowieso niet ontwikkeld in de VS.

Bron: Wikipedia: Brightline
Blijkbaar wel een moordmachine: https://wsvn.com/news/loc...as-highest-us-death-rate/
Klinkt een beetje als het Moordenaartje van vroeger bij Rotterdam

[ Voor 32% gewijzigd door Illegal_Alien op 27-10-2020 09:00 ]
In de VS zijn daarnaast de eisen voor rolstoeltoegankelijkheid erg hoog; je komt er waarschijnlijk niet mee weg met alleen hoge deuren hebben. Maar alleen lage deuren gaat niet als je in de toekomst hoge perrons verwacht.
Volgens mij meen ik gelezen te hebben dat er bij de Caltrain treinen voorlopig ook gewoon meubilair voor de hoge deuren geplaatst wordt.
In Nederland mogen we wel weinig HSL's hebben zoals in andere landen, maar we hebben wel al lang uniforme perronhoogtes, en al heel lang geen armseinen of kleine lokaal bediende stations, weinig achterstallig onderhoud, enzovoort. Sommige dingen zijn hier best goed geregeld
Een zelfmoordmachine als ik jouw artikel mag geloven. De kleuren, nieuwheid en de snelheid van de trein trekt suïcidale mensen aan.Illegal_Alien schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:53:
[...]
[knip]
Blijkbaar wel een moordmachine: https://wsvn.com/news/loc...as-highest-us-death-rate/
Aan de andere kant, gebruik van ongelijkvloerse kruisingen was wel beter geweest.
Mensen in de Verenigde Staten verwachten niet dat dat er bij spoorwegovergangen supersnelle treinen rijden. Die denken dat er een slome vrachttrein aan komt rijden en de weggebruikers glippen snel onder de slagbomen door.
Trein?
Ook in Nederland, bij de Randstadrail, maar daar wordt het opgelost door de RET-rijtuigen bij het hoge gedeelte te laten stoppen en de HTM-rijtuigen bij het lage gedeelte.marcop23 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:11:
Het hebben van gemende hoge en lage perrons komt nog heel veel voor, behalve in Nederland.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Mjah, met de opmerking dat dit voor 2 verschillende soorten railvoertuigen zijn. Niet 1 die alles kan.Freee!! schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:09:
[...]
Ook in Nederland, bij de Randstadrail, maar daar wordt het opgelost door de RET-rijtuigen bij het hoge gedeelte te laten stoppen en de HTM-rijtuigen bij het lage gedeelte.
Met natuurlijk de voorloop ritten met dit mooie spul

[ Voor 27% gewijzigd door Illegal_Alien op 27-10-2020 13:19 ]
Klopt, sterker, die perrons zijn specifiek zo aangelegd voor de verschillende soorten railvoertuigen.Illegal_Alien schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:12:
[...]
Mjah, met de opmerking dat dit voor 2 verschillende soorten railvoertuigen zijn. Niet 1 die alles kan.
[YouTube: RET en HTM Randstadrail Metro en Tram op Leidschendam-Voorburg]
(niet heel goed te zien, maar deze skateboarder stapt dus eerst hoog in en daarna laag uit, zelfde materieel)
Die types of een variant (Waren Duwag TW6000 dacht ik) hebben ook (tijdelijk) gereden in Rotterdam en Den Haag als ik het me goed herinner.Dolan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:51:
In Duitsland hebben ze op de Rheinbahn een andere oplossing gekozen. Twee perronhoogtes (metro en tram) en het materieel heeft bij de deuren een trap die wel of niet tevoorschijn komt.
[YouTube: Skateboarder Lenni Janssen fährt Rheinbahn]
(niet heel goed te zien, maar deze skateboarder stapt dus eerst hoog in en daarna laag uit, zelfde materieel)
Edit:
Houten en Den Haag:

Bron: Wikipedia: TW 6000
[ Voor 27% gewijzigd door Illegal_Alien op 27-10-2020 14:24 ]
Aan het begin van deze video kun je het trapsysteem zien inklappen.
Mooi, maar tegenwoordig wordt een gelijkvloerse instap geëist. Dat is toch wat lastig realiseerbaar zo.Dolan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:51:
In Duitsland hebben ze op de Rheinbahn een andere oplossing gekozen. Twee perronhoogtes (metro en tram) en het materieel heeft bij de deuren een trap die wel of niet tevoorschijn komt.
[YouTube: Skateboarder Lenni Janssen fährt Rheinbahn]
De trein/tram/bus in en uit deden we al jaren met een trap (binnen of buiten het voertuig), maar tegenwoordig gaat dat dus niet meer.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Anders heb je gewoon een probleem: je kunt niet in een dag (of week) al je perrons ombouwen en materieel gaat 10 of 20 jaar mee dus je zou een periode hebben waar vrijwel niemand op bepaalde haltes fatsoenlijk het voertuig in kon.
Hier kun je een kijkje nemen in de Eurostarterminal in Rotterdam. Ik wist niet dat ze daar ook de bagage gaan controleren, het lijkt net een vliegveld. Ik ben ook wel benieuwd hoe groot de wachtruimte is, zeker met corona erbij kan je niet 400 man laten wachten in een kleine ruimte, toch?
Volgens mij zit de wachtruimte op de bovenverdieping. Dus het kan best wel ruim zijn, alleen in deze tijd is 400 wel erg veel. Maar volgens mij is dat ook niet het verwachtte aantal reizigers, gezien er ook in Brussel en Amsterdam een hoop mensen bij komen. In de Eurostar e320 passen 900 passagiers, en de helft daarvan kan naar Londen, omdat ze (vanaf Amsterdam gezien) achter in de trein zitten.handoff schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:28:
[YouTube: EUROSTAR | Korting voor treinlezers | Wie zit er in de trein? | NS Weekly]
Hier kun je een kijkje nemen in de Eurostarterminal in Rotterdam. Ik wist niet dat ze daar ook de bagage gaan controleren, het lijkt net een vliegveld. Ik ben ook wel benieuwd hoe groot de wachtruimte is, zeker met corona erbij kan je niet 400 man laten wachten in een kleine ruimte, toch?
Daarom zal de Eurostar ook bij stremmingen nooit via Breukelen/Woerden gaan rijden, want dan heb je alle passagiers naar Londen aan de verkeerde kant op Rotterdam.
[ Voor 29% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2020 15:35 ]
Tenzij ze planmatig de trein bij de Watergraafsmeer gaan driehoekenAW_Bos schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:30:
[...]
Daarom zal de Eurostar ook bij stremmingen nooit via Breukelen/Woerden gaan rijden, want dan heb je alle passagiers naar Londen aan de verkeerde kant op Rotterdam.
Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.
Tenzij de hele trein geen reizigers meer meeneemt die uitstappen in Brussel. Dat is eigenlijk ook mijn ideaalbeeld, want dan kan die lange stop in Brussel eruit.AllInOneNerd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:48:
[...]
Tenzij ze planmatig de trein bij de Watergraafsmeer gaan driehoeken
Zal ook een goed plan zijn. Daar hebben we al de IC Brussel voorhandoff schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:55:
[...]
Tenzij de hele trein geen reizigers meer meeneemt die uitstappen in Brussel. Dat is eigenlijk ook mijn ideaalbeeld, want dan kan die lange stop in Brussel eruit.
Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.
In duitsland rijd er _veel_ van dit soort materieel en ook al erg lang (vanaf jaren 70) welke ook grootschalig gemoderniseerd zijn, verwacht dus dat dat allemaal wel mee valt.Transportman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:03:
Waren/zijn zulke trap/planksystemen niet ook heel storingsgevoelig? Ik heb er namelijk nooit echt het gevoel bij dat het heel stevig is.
In Keulen rijd men ook met vergelijkbaar materieel, een variant vanStadtbahnwagen Typ B welke oa ook door de DÜWAG gebouwd zijn.
Niet dat ik erg veel in de tram gestaan heb in Keulen maar daar heb ik nog nooit een 'buiten werking' zijnde deur gezien. Als de deur niet open ging was het puur omdat ik op de trede stond en de detectie dan de deur (en het klap mechanisme) blokkeert
Voor zover te zien van buiten (vanaf het perron) is de opzet ongeveer als volgt:handoff schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:28:
[YouTube: EUROSTAR | Korting voor treinlezers | Wie zit er in de trein? | NS Weekly]
op perronniveau: binnenkomst en check ticket > security > ID-controle NL (KMAR) > ID-controle UK.
Na de UK controle kom je door een priority wachtgebied (volgens mij o.a. voor mindervaliden/rolstoelen ed). Dit is aan de perronzijde, bij de lift.
De reguliere passagiers hebben dan bovenstaande in een U doorlopen en kunnen dan met roltrap naar de etage erboven, waar de wachtruimte/lounge is. Of gelijk de deur naar het afgeschermde deel van het perron.
Op het NS Station aan het #Piramideplein in #Rijswijk trok een Sprinter bij het optrekken het koppelstuk finaal uit een andere Sprinter. Dat ging volgens getuigen met een flinke klap.. pic.twitter.com/H9Fbh5cINd
— Regio15.nl (@regio15) 30 oktober 2020
Daar ging iets niet helemaal goed volgens mij...
(zie de oorspronkelijke Tweet voor de foto's)
Hoe krijg je zoiets voor elkaar? Stond er één trein per ongeluk op de rem? Ik ben wel benieuwd naar het gezicht van de machinist die opeens zag dat hij een hele koppeling zonder trein aan zijn trein had hangen
[ Voor 28% gewijzigd door AW_Bos op 30-10-2020 14:19 ]
Dit lijkt mij dus meer een kwestie van een ongelijk krachtenspel op de koppeling en wellicht metaalmoeheid/(extreme) slijtage of een fout bij het monteren van de koppeling.
Maar de werkelijke aanleiding zal ongetwijfeld in onderzoek naar boven komen.
[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 30-10-2020 14:56 ]
Krachten bij een haak-beugelkoppeling zijn natuurlijk wel iets anders dan een automatische koppeling type GF of Scharfenberg (kweet niet welk type ze bij jullie gebruiken).
Overigens leveren beide locomotieven gewoon tractie bij de sandwich-samenstelling.
Ik ben niet echt gespecialiseerd in het onderwerp koppelingen, maar volgens mij is inmiddels het stukje op Wikipedia over de geringe trekbelastbaarheid achterhaald. Moderne Scharfenbergkoppelingen zitten voor zover ik weet op hetzelfde niveau als de ouderwetse schroefkoppeling (of er zelfs boven).
Overigens is bij dit incident niet de Scharfenbergkoppeling het probleem, maar lijkt de bevestiging het te hebben begeven op een of andere manier.
[ Voor 58% gewijzigd door EDIT op 30-10-2020 17:24 ]
Ik denk dat het qua krachten wel meevalt. Ouderwets werden in België de gesleepte (reizigers-)treinen uitgerust met schroefkoppelingen. Sinds 2006 is NMBS haar type 27-loc aan het uitrusten met een automatische GF-koppeling (Georg Fischer) aan 1 zijde, als onderdeel van de MUX-upgrade. Ook sommige M6-stuurrijtuigen werden uitgerust met dergelijke koppeling.Bacchus schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:35:
@EDIT Ook op ICR? Kletst Wikipedia dan over de kleine trekbelastbaarheid of heeft NS daar een oplossing voor? Ik denk dan met name aan de IC Den Haag-Eindhoven met zijn 9 ICR in een sandwich tussen een paar TRAXX. (.. waarvan toch alleen de voorste tractie levert?)
Dit maakt het mogelijk om kortere stammen samen te stellen, die tijdens de piekuren gemakkelijk kunnen koppelen tot een langere trein. En dan spreken we toch over treinen van 10 M6-rijtuigen
De nieuwe M7-dubbeldeksstuurrijtuigen worden standaard uitgerust met een GF-koppeling.
:strip_exif()/f/image/G6o5O2BirXltHfEIUJV0nkeb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zou geen probleem moeten zijn: Stel je rijdt 140 km/h en trekt in het achterste treinstel aan de noodrem, dan remt dat treinstel iets eerder dan de voorste. Die kracht moet een koppeling gewoon kunnen hebben.AW_Bos schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:15:
[...]
Hoe krijg je zoiets voor elkaar? Stond er één trein per ongeluk op de rem? Ik ben wel benieuwd naar het gezicht van de machinist die opeens zag dat hij een hele koppeling zonder trein aan zijn trein had hangen
Een schroefkoppeling kan volgens mij zo'n 700 kN hebben, officieel dan, dus met twee Traxx'en zit je op de limiet. Vandaar dat ze op de ertstreinen automatische middenkoppelingen gebruiken, die lijken op de Amerikaanse of Russische koppelingen.
En die ganse reeks ertswagens wordt dan met een schroefkoppeling aan de locs gehangenmarcop23 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:54:
[...]
Een schroefkoppeling kan volgens mij zo'n 700 kN hebben, officieel dan, dus met twee Traxx'en zit je op de limiet. Vandaar dat ze op de ertstreinen automatische middenkoppelingen gebruiken, die lijken op de Amerikaanse of Russische koppelingen.
Ik denk dat het gebruik van dergelijke koppelingen eerder te maken heeft met de bewegingsvrijheid die een schroefkoppeling heeft/geeft. Als die schroefkoppeling te los is, krijg je dus dat die wagon een schok krijgt bij vertrek, en dat is dus ideaal om een koppeling te molesteren. Is die schroefkoppeling te vast aangedraaid, dan hebben de buffers te weinig ruimte om te bewegen in bochten en wissels, waardoor die wagons kunnen "verbufferen".
Met een automatisch koppeling heb je dat probleem niet, die wagons blijven steeds op dezelfde afstand van elkaar, namelijk de lengte van de koppeling. Daarom heb je bij dergelijke koppeling ook geen buffers nodig.
Als je goed oplet zie je dat ook in het filmpje (ik denk dat het hier al wel eens gepasseerd is)
Dat is niet per se waar, DB Cargo heeft een serie van 19 189-ers met automatische koppelingen waarmee ze de ertstreinen vanaf de Maasvlakte rijden.Arator schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:59:
[...]
En die ganse reeks ertswagens wordt dan met een schroefkoppeling aan de locs gehangen
Hoe bedoel je? Er zit juist best veel bewegingsvrijheid in bijvoorbeeld een Amerikaanse koppeling. Net als in een Scharferbergkoppeling trouwens, daar zit de koppeling ook niet 'rigide' aan het frame, dat zou veel te grote krachten geven bij het koppelen. Daar zit ook een 'buffer' / materiaal met flexibiliteit tussen.Ik denk dat het gebruik van dergelijke koppelingen eerder te maken heeft met de bewegingsvrijheid die een schroefkoppeling heeft/geeft. Als die schroefkoppeling te los is, krijg je dus dat die wagon een schok krijgt bij vertrek, en dat is dus ideaal om een koppeling te molesteren. Is die schroefkoppeling te vast aangedraaid, dan hebben de buffers te weinig ruimte om te bewegen in bochten en wissels, waardoor die wagons kunnen "verbufferen".
Met een automatisch koppeling heb je dat probleem niet, die wagons blijven steeds op dezelfde afstand van elkaar, namelijk de lengte van de koppeling. Daarom heb je bij dergelijke koppeling ook geen buffers nodig.
Als je goed oplet zie je dat ook in het filmpje (ik denk dat het hier al wel eens gepasseerd is)
[YouTube: Ertstreinen van de Maasvlakte met NS 2200en. - Nederlands • Great Railways]
De maximale trekkracht voor een schroefkoppeling is trouwens schijnbaar tegenwoordig 850 kN, wat dus wel betekent dat 3x Traxx/Vectron of 2x Class 66 te veel is. Dan moet je gewoon over naar een modernere koppeling. Een Amerikaanse of Russische koppeling kan 2500 kN aan.
Klopt. Vroeger was dat een koppel 151'ers (in Duitsland).marcop23 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:35:
[...]
Dat is niet per se waar, DB Cargo heeft een serie van 19 189-ers met automatische koppelingen waarmee ze de ertstreinen vanaf de Maasvlakte rijden.
Maar NS had geen treinen met middenkoppeling, dus voor de 189'ers werd die trein met een 1600 en een koppel 2200'den of 3-4 6400'den gereden met achter de lok een aparte koppelwagen met aan een kant middenkoppeling en aan de andere kant bufferkoppeling.
Je wil een klein beetje slack hebben op de koppelingen om de trein in beweging te krijgen. Loc trekt, eerste wagen van 80 ton komt mee, dan de 2de, de 3de, ... Een loc krijgt anders die 1000-en tonnen niet op gang.marcop23 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:35:
Hoe bedoel je? Er zit juist best veel bewegingsvrijheid in bijvoorbeeld een Amerikaanse koppeling. Net als in een Scharferbergkoppeling trouwens, daar zit de koppeling ook niet 'rigide' aan het frame, dat zou veel te grote krachten geven bij het koppelen. Daar zit ook een 'buffer' / materiaal met flexibiliteit tussen.
Maar ook niet te veel of die wagen krijgt een te grote snok.
Die Amerikaanse koppelingen kan ik het best vergelijken met onze Atlas-Henricot koppeling (is een afgeleide van de Janney-koppeling). Natuurlijk zit daar nog wat beweging op, maar die is constant hetzelfde. Dat kan je bij een schroefkoppeling niet altijd zeggen. Daar kan het al verschillen als de wagens in een bocht staan opgesteld. Dat wou ik maar aangeven.
Wij trekken trouwens onze ertswagens naar Balen en Budel met 2x type 77 (vgl NS 6400), alles met schroefkoppelingen. Dat zijn toch treinen met een gewicht van rond de 3000 tonDe maximale trekkracht voor een schroefkoppeling is trouwens schijnbaar tegenwoordig 850 kN, wat dus wel betekent dat 3x Traxx/Vectron of 2x Class 66 te veel is. Dan moet je gewoon over naar een modernere koppeling. Een Amerikaanse of Russische koppeling kan 2500 kN aan.
Bij de EMO worden die ertswagens met 6400’s met een koppelwagen eraan naar binnen getrokken
Als die krengen stranden in een tunnel is het vrijwel zeker dat we de trein in delen eruit moeten trekken. Rekenen met strandingen met Max 1000ton per loc (ruwweg, container trein can 1400ton heuvel af wil er met 1 E loc nog wel uit te krijgen zijn)
Bij metrostation De Akkers in Spijkenisse is een metro door het stootblok heengereden. Het treinstel bungelt zo'n 8 meter boven de grond en rust op een kunstwerk. Gekeken wordt hoe de metro geborgen kan worden. De metrobestuurder is voor controle naar het ziekenhuis gebracht. pic.twitter.com/rZFaNljw5y
— Joey Bremer (@010fotograaf) 2 november 2020
[ Voor 27% gewijzigd door Intercity op 02-11-2020 06:21 ]
Zonder dat kunstwerk zouden er minimaal twee rijtuigen beneden hebben gelegen, daar hebben wat mensen veel geluk gehad.Intercity schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:19:
Enige wat ik kan uitbrengen is: wow.
[Twitter]
[Afbeelding]
Voor een groot gedeelte van de afstand werd de voorkant omhoog gehouden door het gewicht van de wagen erachter en die walvisstaart steekt ook niet recht omhoog en heeft de bovenkant een stukje lager.Illegal_Alien schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:14:
Nog best wel knap hoe hij dat gat heeft overbrugd zonder problemen blijkbaar.
Het ding heeft een flinke klap omhoog gehad.
[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 02-11-2020 09:26 ]
Ik dacht ook eerst "er zal wel wat gezichtsbedrog bij komen kijken, en die zal wel wat lager hangen", maar als ik dan die andere foto's bij de tweet bekijk "nopes, die hangt horizontaal"Illegal_Alien schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:14:
Maar ik ben een paar jaar geleden bij de trein geweest die in Antwerpen-Centraal aan 40km/u door de stootbok is gegaan. Was er geen paal van de bovenleiding geweest, had die trein toen ook op het voorperron gestaan. Er komen bij een dergelijke botsing precies ongelooflijke krachten vrij.
Het voorste draaistel is naar beneden gedonderd, maar verderIllegal_Alien schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:14:
Als ik die foto`s bekijk ligt die nog ergens boven "gewoon".marcop23 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:26:
[...]
Het voorste draaistel is naar beneden gedonderd, maar verder
Als je andere foto's bekijkt dan lijkt het erop dat het stel een sprongetje heeft gemaakt en zo (gelukkig) niet direct rechtdoor of naar beneden gedoken is.Illegal_Alien schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:14:
het voorste draaistel lijkt nog boven te liggen.
Wel een sterk kunstwerk!
Dat ligt volgens mij nog bij het stootbok.marcop23 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:26:
[...]
Het voorste draaistel is naar beneden gedonderd, maar verder
Als ik deze website mag geloven zijn ze van polyester.
https://standbeelden.vand.../object.php?record=ZH63at
Aah, ik zie het! Het zit in ieder geval niet meer aan de trein
Sterk spul dan, of er zit nog een metalen frame oid in??Illegal_Alien schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:30:
[...]
Als ik deze website mag geloven zijn ze van polyester.
https://standbeelden.vand.../object.php?record=ZH63at