Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 162 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:17
Los van de hele discussie over wat er gaat gebeuren: de Vectrons gaan voor de NightJet gebruikt worden, als ik het goed heb begrepen. Dus puur technisch lijkt mij er vanaf dat moment geen beperking te zitten in het gebruik van die variant van de Vectrons in Nederland voor reizigersdienst (let wel: Vectrons, geen HL18 - Geen idee wat de verschillen overigens zijn tussen die machines).

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:15
EDIT schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:24:
Vectrons, geen HL18 - Geen idee wat de verschillen overigens zijn tussen die machines
HLE18 is gebaseerd op de voorloper van de Vectron, Taurus IV.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:24:
HLE 13 heeft op Maastricht gereden, maar heeft dan weer geen ETCS. |:( NMBS kan er een zootje van maken.
Ja, op verminderd vermogen en zonder ATB. Ik denk niet dat ILT dat toe gaat staan voor Breda.
En nog een groter probleem is dat HLE13 geen ETCS heeft.

Signatures zijn voor boomers.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
De Vectron heeft op dit moment een toelating voor reizigerstreinen met een maximumsnelheid van 100 km/u, i.v.m. de hoge aslast. Enkel op de Hanzelijn mag er 140 km/u worden gereden met reizigerstreinen.

Wat betreft de HLE 13 en ETCS: toen HSL 4 werd geopend had NMBS nog geen Desiro's tot haar beschikking, maar werd er een creatieve oplossing bedacht: M6-stuurrijtuig - M6 - HLE 13 - M6 - M6 stuurrijtuig. De M6-stuurrijtuigen hadden namelijk al wel ETCS.

Later is dit vervangen door de meerspannings-Desiro's.

We are shaping the future

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
Maasluip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:21:
De Vectrons hebben ook geen ATB en ik weet niet wat de status van de toelating voor de reizigersdienst in Nederland is.
Hoezo hebben Vectrons geen ATB? Ze rijden volop op het klassieke net hoor.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marcop23 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:42:
[...]

Hoezo hebben Vectrons geen ATB? Ze rijden volop op het klassieke net hoor.
Die van NMBS. Maar okee, dat zijn officeel geen Vectrons.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 19:38
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/HMFnEyQ8GLqg/1k0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ndfHdVxeHrj3/1k0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ELkczXw5qjz7/1k0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ungBAMuW78b2/1k0.jpg
Treinliefhebbers opgelet: historische treinen rijden vandaag door Noord-Holland

30 augustus 2020, 11.46 uur · Door Redactie

HAARLEM - Twee bijzondere treinen, de 'Muizeneus'(MAT '46) en 'de Hondekop' (MAT '54), rijden vandaag door Noord-Holland. Vanmiddag rijden ze via een aantal Noord-Hollandse stations naar hun eindbestemming het Spoorwegmuseum in Utrecht.
Links: de Muizeneus, Recht: de Hondekop - Spoorwegmuseum
Links: de Muizeneus, Recht: de Hondekop - Spoorwegmuseum

De twee historische treinen rijden voor het eerst sinds jaren weer op het spoor. Voor een onderhoudsbeurt gingen ze afgelopen donderdag naar Leidschendam. Vandaag keren de treinen terug naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. De terugreis gaat via een flinke omweg, die grootendeels door Noord-Holland gaat.

Vanmiddag rond om 13.28 rijdt het bijzondere paar allereerst door station Haarlem. Daarna ziet het reisschema er als volgt uit (tekst loopt door onder het kader):

13.38 Amsterdam Centraal

14.58 Zaandam
15.27 Alkmaar
15.50 Hoorn
16.14 Hoogkarspel
16.33 Enkhuizen
17.17 Hoorn
18.04 Amsterdam Centraal
18.32 Hilversum

Historische treinen

De Muizeneus is de bijnaam voor het model Mat '46. Volgens het Spoorwegmuseum heeft de trein deze bijnaam gekregen vanwege de gele versieringen die op de trein zijn geschilderd. Deze deden denken aan snorharen. Het treinstel dat vandaag rondrijdt heeft deze 'snorharen' overigens niet. Het treinstel van de Muizeneus die vandaag te bewonderen is, kwam in 1952 op het spoor en reed tot in de jaren '80 door.

Het andere exemplaar Mat'54, oftewel de Hondekop, is tien jaar jonger dan de Muizeneus. De voorkant van het treinstel zou lijken op 'de neus en druipogen van een trouwe hond'. Dit model week af van eerdere modellen. De trein zou de machinist beter beschermen bij een aanrijding. De trouwe viervoeter werd tot 1996 gebruikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EDIT
ProRail en NS zijn begonnen met het rookvrij maken van de treinstations. In de komende maand moeten alle rookplaatsen verdwenen zijn, zodat op 1 oktober alle stations volledig rookvrij zijn.
ProRail en NS zijn gestart met het rookvrij maken van alle perrons op de Nederlandse treinstations. Voor de stationshallen, trappen, liften en tunnels geldt al sinds 2004 een rookverbod, met uitzondering van de rookzones op de perrons. Daar komt nu verandering in. Vanaf 1 oktober zijn alle rookfaciliteiten verleden tijd en de stations rookvrij.
https://nieuws.ns.nl/prorail-en-ns-maken-perrons-rookvrij/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 06:40:
ProRail en NS zijn begonnen met het rookvrij maken van de treinstations. In de komende maand moeten alle rookplaatsen verdwenen zijn, zodat op 1 oktober alle stations volledig rookvrij zijn.

[...]

Dat is wel positief! Niet dat roken geen plaats heeft op de samenleving maar de rookzones op het perron blijven toch enigszins twijfelachtig. Plekken die je niet altijd gemakkelijk kan ontwijken en zeker indien niet overdekt (en indien wel blijft het hangen) zoekt men alsnog een plek op het deel dat wel overdekt is.

Sinds gisteren zijn trouwens de toegangspoorten op Den Haag centraal niet meer standaard open maar dient er ingcheckt te worden. Ben wel enigszins benieuwd hoe dat gaat werken in drukkere periodes (nu met COVID-19 "gelukkig" weinig kans op).

Welke stations - buiten de kleinere waar enkel een incheckpaaltje staat - hebben momenteel ongehinderde toegang?
edit: vraag beantwoord zichzelf middles https://www.ns.nl/binarie...met-gesloten-poortjes.pdf, meer dan verwacht :+
Mij dunkt een lichtelijke beinvloeding van de stations die ik bezoek.

[ Voor 10% gewijzigd door Napo op 01-09-2020 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 06:40:

[...]

Ben benieuwd hoe dat gaat verlopen. Eerlijk gezegd, vrees ik dat het op stations buiten de grote steden nogal kansloos is zonder structurele handhaving. En dan zijn we volgens mij beter af met een rookpaal op die plaatsen.

Dan ga ik er even vanuit dat er niemand rokers gaat opsporen op camerabeelden en dan toezicht naar het betreffende station gaat sturen. Daar is vast geen geld voor (en de roker is alweer gevlogen als toezicht er aankont).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:11:
[...]

Ben benieuwd hoe dat gaat verlopen. Eerlijk gezegd, vrees ik dat het op stations buiten de grote steden nogal kansloos is zonder structurele handhaving. En dan zijn we volgens mij beter af met een rookpaal op die plaatsen.
Dit blijft het grootste euvel in het openbaar vervoer. Regels zijn leuk en voor de gebruikers die zich er aan willen houden prima maar de uitdaging blijven de mensen die er minder om geven en er derhalve gewoon mee door gaat.

Of dat nou de stiltecoupé is (hallo bellers of luid pratende reizgers), het dragen van mondkapjes, met je tweede klas vervoersbewijs in de eerste klas zitten of het roken op de juiste plek. Zonder handhaving blijft het een leuk iniatief zonder daadwerkelijke opvolging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Napo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:18:
[...]

Dit blijft het grootste euvel in het openbaar vervoer. Regels zijn leuk en voor de gebruikers die zich er aan willen houden prima maar de uitdaging blijven de mensen die er minder om geven en er derhalve gewoon mee door gaat.

Of dat nou de stiltecoupé is (hallo bellers of luid pratende reizgers), het dragen van mondkapjes, met je tweede klas vervoersbewijs in de eerste klas zitten of het roken op de juiste plek. Zonder handhaving blijft het een leuk iniatief zonder daadwerkelijke opvolging.
Maar dan vraag ik me dus af wat het doel precies is van het verwijderen van de voorzieningen op deze stations. Die voorzieningen hadden nut en zijn natuurlijk niet voor niets gerealiseerd destijds. Ze nu verwijderen zonder plan waarmee een daadwerkelijke verbetering gerealiseerd wordt, dient helemaal niemand. Da's gewoon bezigheidstherapie voor de klussers die ze eerst moesten plaatsen en nu weer moeten verwijderen.

Zelfs als we de aso's even vergeten en ons beperken tot de rokers die zich netjes aan de regels gaan houden, zie ik geen vooruitgang. Die gaan dus netjes allemaal voor de ingang van het station staan roken, want dat doen rokers als ze 10 minuten op de trein moeten wachten. Wordt een niet-roker daar nou blij van? Ik denk het niet. Die zou veel blijer worden van een clubje rokers rond een rookpaal ergens richting het einde van het perron.

Daarnaast: we creëren geen nieuwe situatie. Er zijn al kleine stations waar geen rookpalen zijn. Daarom ben ik er ook vrij zeker van dat deze maatregelen alleen averechts werken. Het station waar ik vroeger dagelijks gebruik van maakte was zo'n klein station zonder rookpalen. En dan krijg je dus precies de situatie zoals ik die hierboven schets. Er staan een paar mensen voor het station te roken (dat zijn de nette rokers) en er staan er een paar op het perron te roken (verspreid over het perron, want geen paal) en er is helemaal niemand met enig mandaat om er iets tegen te ondernemen. Ze zitten zelfs gewoon onder de overkapping op de bankjes te roken, omdat ze weten dat er tóch geen bekeuring volgt.

Ik ben ooit 1 keer aangesproken door een BOA toen ik daar op het perron stond te roken. Ik stond aan het eind van het perron en daar is geen overkapping o.i.d.. Lang geleden en er was toen nog wat onduidelijkheid of de regels ook in de open lucht van toepssing waren, of alleen op overdekte perrons. Tot mijn grote verbazing mocht hij alleen maar waarschuwen (zonder registratie), want hij had geen bevoegdheid om te bekeuren op het station. :?
Toen ben ik maar lekker voor het station gaan staan. Heb de BOA toen gevraagd of hij nu vond dat het doel bereikt was..... "Ik doe ook maar wat ze me vragen." was zijn reactie. :) Zegt genoeg natuurlijk. De werkelijkheid ziet er vanachter een bureau heel anders uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:44:
[...]

Toen ben ik maar lekker voor het station gaan staan. Heb de BOA toen gevraagd of hij nu vond dat het doel bereikt was..... "Ik doe ook maar wat ze me vragen." was zijn reactie. :) Zegt genoeg natuurlijk. De werkelijkheid ziet er vanachter een bureau heel anders uit.
Dan kan dat nog eens interessant worden als roken in de openbare ruimte verboden wordt.
Ga je roken voor het station, krijg je een bekeuring van een agent. Ga je roken op het perron, krijg je een waarschuwing van een BOA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:59:
[...]

Dan kan dat nog eens interessant worden als roken in de openbare ruimte verboden wordt.
Ga je roken voor het station, krijg je een bekeuring van een agent. Ga je roken op het perron, krijg je een waarschuwing van een BOA.
Nee. In beide gevallen krijg je geen bon of waarschuwing. Die BOA ben ik 1 keer in ruim 10 jaar tegengekomen. Politie bij het station.... nooit gezien (klein forensen stationnetje). Wel gemeenteambtenaren die labels aan foutgeparkeerde fietsen hangen. :) Er hangt overdag ook altijd schooljeugd op het perron. Kunnen ze dus ook niets tegen doen, schijnt het. Ze hebben geen vervoersbewijs en mogen er dus niet zijn, maar de BOA is niet bevoegd. :) Ze hebben het geprobeerd, maar de boete is aangevochten en vernietigd.

Dit soort regeltes zijn de "papieren tijger". Heel mooi, maar tandenloos. De tabakslobby is momenteel nog te sterk, dus dat rookverbod in het openbaar komt er voorlopig niet. En laten we eerlijk zijn: ze willen helemaal niet dat iedereen stopt met roken. Dat zou een economische ramp opleveren (tenzij we dan allemaal aan de drank gaan ofzo).

Het viel me laatst op, dat we tegenwoordig zelfs rookplekken hebben bij benzinestations. Ik dacht dat je daar helemaal niet mocht roken, maar blijkbaar is dat achterhaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2020 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 13:08
Ben ook benieuwd hoe de NS medewerkers hier zelf mee omgaan straks. Als ik bijv op Eindhoven kijk, dan zijn de helft van de tijd de rokers een aantal conducteurs en heel soms even een machinist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Basekid schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:48:
Ben ook benieuwd hoe de NS medewerkers hier zelf mee omgaan straks. Als ik bijv op Eindhoven kijk, dan zijn de helft van de tijd de rokers een aantal conducteurs en heel soms even een machinist.
Misschien krijgen ze van hun werkgever een stoppen-met-roken-cursus aangeboden?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:44:
Maar dan vraag ik me dus af wat het doel precies is van het verwijderen van de voorzieningen op deze stations. Die voorzieningen hadden nut en zijn natuurlijk niet voor niets gerealiseerd destijds.
Ik denk dat het deel is van een al langer lopend proces waarin roken gedenormaliseerd en uiteindelijk gemarginaliseerd wordt. Vroeger was roken de norm (ik geloof dat in de jaren na de oorlog iets van 80% van de mannen rookte) en alom aanwezig. Daarna is er, eerst bijna schoorvoetend en daarna met steeds meer momentum een anti-rook beleid gekomen. Eerst voornamelijk gericht op het beschermen van niet-rokers tegen ongewenst meeroken, maar nu ook steeds meer om het roken minder zichtbaar te maken en daarmee minder "normaal" te maken. Het idee is dat mensen minder geneigd zullen zijn om te beginnen als roken niet iets is wat normaal is en overal om je heen gebeurd. Het zal dan ook voornamelijk een signaal van NS en ProRail zijn; roken hoort er wat ons betreft niet bij en wordt niet meer door ons gefaciliteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NMH schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat het deel is van een al langer lopend proces waarin roken gedenormaliseerd en uiteindelijk gemarginaliseerd wordt. Vroeger was roken de norm (ik geloof dat in de jaren na de oorlog iets van 80% van de mannen rookte) en alom aanwezig. Daarna is er, eerst bijna schoorvoetend en daarna met steeds meer momentum een anti-rook beleid gekomen. Eerst voornamelijk gericht op het beschermen van niet-rokers tegen ongewenst meeroken, maar nu ook steeds meer om het roken minder zichtbaar te maken en daarmee minder "normaal" te maken. Het idee is dat mensen minder geneigd zullen zijn om te beginnen als roken niet iets is wat normaal is en overal om je heen gebeurd. Het zal dan ook voornamelijk een signaal van NS en ProRail zijn; roken hoort er wat ons betreft niet bij en wordt niet meer door ons gefaciliteerd.
De gedachte is ook niet verkeerd. De uitwerking is niet slecht, maar ontbreekt alleen een beetje. Verder lijkt het mij juist dat je roken op deze manier weer "extra zichtbaar" gaat maken op plekken waar je dat eigenlijk niet zou willen. Bij de ingangen van het station bijvoorbeeld. Juist door het tactisch plaatsen van zo'n rookpaal was het allemaal redelijk onder controle.

Daarnaast neem ik een partij, die winkelruimte op stations verhuurt waar tabak verkocht wordt, niet heel serieus als die daarna zegt "niet te willen faciliteren". Da's gewoon heel hypocriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Maar driekwart van Nederland zweert toch bij de Heilige Hypocritus :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:17:
[...]

De gedachte is ook niet verkeerd. De uitwerking is niet slecht, maar ontbreekt alleen een beetje. Verder lijkt het mij juist dat je roken op deze manier weer "extra zichtbaar" gaat maken op plekken waar je dat eigenlijk niet zou willen. Bij de ingangen van het station bijvoorbeeld. Juist door het tactisch plaatsen van zo'n rookpaal was het allemaal redelijk onder controle.

Daarnaast neem ik een partij, die winkelruimte op stations verhuurt waar tabak verkocht wordt, niet heel serieus als die daarna zegt "niet te willen faciliteren". Da's gewoon heel hypocriet.
Je hebt schijnbaar het artikel niet gelezen waar ik naar linkte. Al vanaf april wordt tabak niet meer verkocht op het station, behalve bij nog lopende contracten. Zodra die aflopen, dan mag er daar ook geen tabak meer worden verkocht.

Overigens zijn de NS BOAs ook gewoon bevoegd voor het schrijven van boetes voor het roken.

[ Voor 51% gewijzigd door EDIT op 01-09-2020 10:26 . Reden: Kwoot toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:26:
[...]

Je hebt schijnbaar het artikel niet gelezen waar ik naar linkte. Al vanaf april wordt tabak niet meer verkocht op het station, behalve bij nog lopende contracten. Zodra die aflopen, dan mag er daar ook geen tabak meer worden verkocht.

Overigens zijn de NS BOAs ook gewoon bevoegd voor het schrijven van boetes voor het roken.
Da's inderdaad nieuw voor me. Ging er eigenlijk vanuit dat de verkoop gewoon door zou gaan omdat dat in de nieuwe Huiskamer op station Driebergen - Zeist ook nog gedaan wordt. Maar dat kan in theorie natuurlijk een oud contract zijn, wat voortgezet wordt in het nieuwe pand. Ze zaten eerst in een tijdelijke "keet", toen het station verbouwd werd.

Onze "gemeente" BOA's blijken niet bevoegd te zijn op de stations. NS BOA's komen hier niet/zelden. Dat de gemeente BOA's niet bevoegd waren, kwam naar voren toen een ouder bezwaar maakte tegen een boete die zijn zoon had gekregen omdat hij een blikje op de grond gooide op het perron.

Volgens mij wisten ze heel goed dat ze niet bevoegd waren, maar hebben ze het gewoon geprobeerd (en trapte pa er niet in en zette het in de krant).

Ik vrees wel dat ik niet heel veel nieuwe ervaringen meer op ga doen bij de NS. Ik reis nog maar maximaal 1 keer per week tegenwoordig en dat blijft zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vanaf 2022 gaan er iedere tien minuten treinen rijden tussen het oosten en westen van Nederland. Ook tussen Schiphol en Rotterdam kunnen reizigers straks frequenter treinen, schrijft staatssecretaris Van Veldhoven (OV) in een Kamerbrief.

De verbindingen tussen Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol en tussen Schiphol-Leiden-Den Haag-Rotterdam worden gereed gemaakt voor een trein die vanaf 2022 elke tien minuten rijdt, in plaats van ieder kwartier.

Het opschroeven van de frequentie wordt mogelijk door nieuwe afspraken met NS en spoorbeheerder ProRail. Momenteel rijdt ook al iedere tien minuten een trein tussen Eindhoven en Amsterdam.

Volgens de D66-bewindsvrouw kunnen reizigers straks sneller en vaker met de trein op drukke trajecten in Nederland. Ook krijgen internationale treinreizigers meer opties.

Van Veldhoven: ,,Ondanks corona is door bouwen aan de structurele versterking van ons spoor ontzettend belangrijk. De trein is en blijft voor veel mensen een basisvoorziening om op het werk, bij familie of op school te komen.”

Er zit wel een addertje onder het gras: door de nieuwe tienminutentreinen tussen Den Haag en Rotterdam is er straks onvoldoende ruimte op het spoor voor de trein die nu vier keer per dag rechtstreeks van Den Haag naar Brussel rijdt.

Daarom is afgesproken dat reizigers vanaf Den Haag in Rotterdam vanaf 2022 zestien keer per dag op hetzelfde perron kunnen overstappen op de intercity naar Brussel. De reistijd tussen Den Haag en Brussel wordt met deze snelle overstap enkele minuten korter.

Ook gaat de NS met de gemeente Den Haag de mogelijkheden in kaart brengen om ‘de internationale bereikbaarheid van Den Haag te optimaliseren’, met name in oostelijke richting.

De nieuwe dienstregeling gaat in per december 2021, mits een nieuwe coronapiek uitblijft.
Bron: Iedere tien minuten trein tussen Oost- en West-Nederland vanaf 2022

Afbeeldingslocatie: https://images1.persgroep.net/rcs/rrXTfx-jf80NoYwCnXb7zDjLJG8/diocontent/175563192/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
En nog meer nieuws dat inmiddels officieel is:
Derde tienminutentrein tussen Rotterdam, Den Haag, Leiden en Schiphol
Vanaf december 2021 hoef je niet meer te kijken hoe laat de trein gaat tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden en Schiphol. Dat is de inzet van nieuwe afspraken tussen het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, ProRail en NS.
[...]
Eerder is al aangekondigd dat eind 2021 ook tussen Nijmegen - Utrecht - Schiphol een Intercityverbinding als tienminutentrein gaat rijden.
[...]
Tienminutensprinters naar Dordrecht
Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden. Tegelijk met de Intercity's gaat ook deze tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Daarnaast blijven ook de vier intercity's die er ieder uur tussen Rotterdam en Dordrecht rijden.

[...]
Vanaf 2025 moet de tienminutensprinter doorgetrokken worden naar Den Haag. Daarnaast hebben we de ambitie om iedere 5 minuten een sprinter en meer Intercity's te laten rijden. Daarvoor moet het spoor tussen Delft en Schiedam verdubbeld worden.
Lees verder: https://nieuws.ns.nl/derd...-haag-leiden-en-schiphol/

Edit: 8)7
Net te traag met tiepen |:(

Edit 2: En de staatssecretaris heeft nu dus ook helemaal officieel bevestigd dat de IC Brussel niet meer van/naar Den Haag zal gaan rijden.

[ Voor 33% gewijzigd door EDIT op 01-09-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 13:57
EDIT schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:59:
En nog meer nieuws dat inmiddels officieel is:

[...]

Lees verder: https://nieuws.ns.nl/derd...-haag-leiden-en-schiphol/

Edit: 8)7
Net te traag met tiepen |:(
Ik ben benieuwd hoe de IC's Amsterdam-Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal en IC's ...Schiphol-Den Haag/Centraal-Rotterdam Centraal wordt verdeeld. Volgens mij wordt de reistijd van Den Haag Centraal als je moet overstappen op Leiden Centraal groter.

Waarom wordt de IC's richting Dordrecht ook niet 6x per uur? En wordt de frequentie van de sprinters ook in het weekend verhoogd, want nu rijdt de sprinter maar 2x per uur... En is er voldoende keerruimte op Rotterdam Centraal voor de kerende IC's en kerende sprinters?

[ Voor 13% gewijzigd door handoff op 01-09-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Als ik het goed heb wordt het een doorgaande IC Rotterdam - Schiphol - Arnhem als extra verbinding. Geen idee over de exacte tijdsligging.
Het jaar daarop gaat de volledige dienstregeling volledig op de schop (is de hele dienstregeling volledig opnieuw ontworpen vanaf 0), ook voor de nieuwe IC(d) verbindingen van Breda/Rotterdam naar Groningen/Leeuwarden/Enschede, dus ik verwacht dat er dan een behoorlijke optimalisatie plaats zal gaan vinden.
Voor 6 IC's is denk ik geen ruimte rondom Dordrecht. Dat is nu al overvol en met 6 sprinters per uur al helemaal. Vanaf de Kijfhoek takken de goederentreinen in, dus dat heeft behoorlijke invloed op de beschikbare paden.

[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 01-09-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
EDIT schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:10:
Als ik het goed heb wordt het een doorgaande IC Rotterdam - Schiphol - Arnhem als extra verbinding. Geen idee over de exacte tijdsligging.
Het jaar daarop gaat de volledige dienstregeling volledig op de schop (is de hele dienstregeling volledig opnieuw ontworpen vanaf 0), ook voor de nieuwe ICD verbindingen van Breda/Rotterdam naar Groningen/Leeuwarden/Enschede, dus ik verwacht dat er dan een behoorlijke optimalisatie plaats zal gaan vinden.
Voor 6 IC's is denk ik geen ruimte rondom Dordrecht. Dat is nu al overvol en met 6 sprinters per uur al helemaal. Vanaf de Kijfhoek takken de goederentreinen in, dus dat heeft behoorlijke invloed op de beschikbare paden.
Zouden ze dan niet een jaartje langer kunnen wachten, zeker met de huidige crisis erbij. En is station Ede-Wageningen al verbouwd dan, want dat was toch een van de voorwaarden voor PHS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Nieuwe IC Direct verbindingen naar o.a. Enschede? Daar heb ik niet eerder van gehoord & kan ik zo snel ook niet vinden hier of op Google, heb je daar toevallig een artikel over? Ben erg benieuwd en een snellere verbinding Enschede -> Randstad zou me persoonlijk niet slecht uitkomen :P

[ Voor 18% gewijzigd door Migrator op 01-09-2020 15:14 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Nou ja, ik noem het ICD, maar het is gewoon een IC met ICNG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Haha, dat is net jammer. Maar de reistijd gaat dan alsnog omlaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
Migrator schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:15:
Nee, want de treinen kunnen weliswaar 200 km/h, maar het traject richting Enschede is daarvoor niet geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Migrator schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:15:
Nee, het gaat om een doortrekking van de huidige IC Enschede - Schiphol naar Rotterdam (zo uit mijn hoofd en als ik het goed heb begrepen, dus pin mij er niet op vast), zodat er, samen met de bestaande ICDs (die dus doorgetrokken gaan worden naar het Noorden) ook een tienminutentrein over de HSL gaat komen.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 01-09-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
handoff schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:13:
[...]
Zouden ze dan niet een jaartje langer kunnen wachten, zeker met de huidige crisis erbij. En is station Ede-Wageningen al verbouwd dan, want dat was toch een van de voorwaarden voor PHS?
Wijzigingen aan dienstregelingen zijn meestal Europees geregeld omdat het ook invloed heeft op internationaal verkeer.
Elk jaar, ik dacht op de eerste zondag van december, gaat er een nieuwe dienstregeling in. Dit zijn meestal kleine, nationale, aanpassingen. Ergens in het volgende voorjaar volgt er dan normaal een kleine update om foutjes eruit te werken (dienstregelingen die op papier perfect kunnen, maar in real time niet haalbaar zijn).
Om de x aantal jaar wordt er een grote aanpassing gehouden. Meestal in functie van een grote aanpassing aan de infrastructuur.
Ik heb geweten dat bij zo een grote aanpassing ineens andere treinnummers reden. Vroeger reed de benelux in België onder een E6xx-nummer, ineens werd dit E92xx. Reed de trein vanuit Turnhout niet meer naar Poperinge, maar naar Manage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dat plaatje is weer verwarrend.

Rijdt de ETMET Schiphol-Arnhem nu wel iedere 10 minuten door naar Nijmegen of niet? Het paarse lijntje op de kaart zegt van wel (loopt door tot Nijmegen), de naam van de verbinding is "Schiphol - Arnhem," (dus: nee) en volgens mij is er door de 3600 op het deeltraject Arnhem - Nijmegen ook geen ruimte voor een extra IC richting Schiphol. Het is nu al krap met een beetje vertraging.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 13:47
Prorail heeft nieuwe campagnefilmpjes tegen spoorlopers:
YouTube: Spoorlopers - YouTube

Wie wil de absurde 20-stappen parodie maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
https://www.rijksoverheid...west-nederland-vanaf-2022
Wethouder Robert van Asten: “Den Haag wordt nog beter en sneller bereikbaar met de komst van de tienminutentreinen in 2022. Dagelijks kunnen mensen dan gebruik maken van maar liefst 48 extra intercity’s om van en naar Den Haag te reizen. Het maakt dat de trein een nog aantrekkelijker alternatief voor de auto wordt. Internationaal zien we het voordeel van de optimalere, snellere verbinding voor de Haagse reiziger met Brussel, door de eenvoudige overstap op de IC trein in Rotterdam. Ondertussen werken we verder aan de Haagse internationale ambities voor meer rechtstreekse internationale intercity's, zoals tussen Den Haag en Düsseldorf en Den Haag - Heerlen - Aken.”
Kan de NS meebieden op de RE Eindhoven-Düsseldorf en dan laten doortrekken naar Den Haag met de ICNG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:02:
[...]

Rijdt de ETMET Schiphol-Arnhem nu wel iedere 10 minuten door naar Nijmegen of niet? Het paarse lijntje op de kaart zegt van wel (loopt door tot Nijmegen), de naam van de verbinding is "Schiphol - Arnhem," (dus: nee) en volgens mij is er door de 3600 op het deeltraject Arnhem - Nijmegen ook geen ruimte voor een extra IC richting Schiphol. Het is nu al krap met een beetje vertraging.
Dat is altijd al een struikelblok geweest. Volgens mij was daar nog even geen geld voor. Volgens mij is dit overigens een wat oud nieuwtje of een gepland PR moment voor reeds bekende besluiten. Laatste formele document van het ministerie is een brief met antwoorden op kamervragen. Die brief is van tweede helft juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:02:
[...]

Ik gok van niet, dus dat het op Nm-Ah gewoon 3000-3100-3600 blijft. Maar die liggen nu in 11-4-15 ligging dus daar moet nog wat aangepast worden. Er zal wel een extra trein Ah-Shl komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

handoff schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:37:
https://www.rijksoverheid...west-nederland-vanaf-2022

[...]

Kan de NS meebieden op de RE Eindhoven-Düsseldorf en dan laten doortrekken naar Den Haag met de ICNG?
NS kan altijd meebieden, maar ik denk niet dat ze daar zin in hebben. Sowieso zijn er nog geen plannen voor een ICNG die Duitsland in kan en de verbinding van Den Haag naar Düsseldorf via Utrecht is 45 minuten sneller dan de huidige verbinding via Venlo. Die 45 minuten win je niet met een doorgaande trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14
Dit betekent ook dat alle treinen vanaf Arnhem naar Schiphol gaan? Dus naar Amsterdam Centraal en alles daarboven tot Den Helder altijd overstappen in Utrecht of Bijlmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Nee, 4 van de 6 treinen gaan dus naar Schiphol in 2022 (er komen twee treinen per uur naar Schiphol bij vanaf Arnhem). De twee treinen die nu naar Amsterdam Centraal/Den Helder gaan blijven gewoon bestaan.

[ Voor 18% gewijzigd door EDIT op 02-09-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14
Dat is fijn, maar dat blijkt bepaald niet uit het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:16
ArcticWolf schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:31:
@chiIIed
Antwoord van CM was inderdaad dat er tussen Arnhem en Utrecht alleen incidenteel goederen vervoer aanwezig is en blijft.
Super bedank voor het navragen _/-\o_ _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

noppus schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:21:
Dat is fijn, maar dat blijkt bepaald niet uit het schema.
Het is geen schema dat gemaakt is voor de kritische consument. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

noppus schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:08:
Dit betekent ook dat alle treinen vanaf Arnhem naar Schiphol gaan? Dus naar Amsterdam Centraal en alles daarboven tot Den Helder altijd overstappen in Utrecht of Bijlmer?
Vanuit Arnhem wordt het: 3000 (Nm-)Ah-Ut-Hdr, 3100 (Nm-)Ah-Ut-Shl en 3200 Ah-Ut-Shl(-Rtd)
Overstappen in Bijlmer gaat hem niet worden, alle treinen naar Schiphol stoppen in Bijlmer, alle treinen naar Amsterdam Centraal stoppen niet in Bijlmer maar in Amstel.

Voor de duidelijkheid:
Utrecht-Bijlmer-Shiphol: 3100, 3200, 3500.
Utrecht-Amsterdam Amstel-Centraal: 800, 3000, 3900.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08
Tussen Roermond en Weert heeft aan het eind van de middag een trein een trekker met oplegger aangereden op een spoorwegovergang, waarbij twee personen lichtgewond zouden zijn geraakt aldus 1Limburg.
Beelden van de aanrijding (en van de chauffeur die de machinist nog probeert te waarschuwen) zijn op Twitter verschenen. Ik heb geen idee hoe ik kan linken naar de video (alle pogingen mislukt), dus hierbij de tweet met daarbij de video:

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
voske schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:20:
Tussen Roermond en Weert heeft aan het eind van de middag een trein een trekker met oplegger aangereden op een spoorwegovergang, waarbij twee personen lichtgewond zouden zijn geraakt aldus 1Limburg.
Beelden van de aanrijding (en van de chauffeur die de machinist nog probeert te waarschuwen) zijn op Twitter verschenen. Ik heb geen idee hoe ik kan linken naar de video (alle pogingen mislukt), dus hierbij de tweet met daarbij de video:
[Twitter]
En dan nog verontwaardigd doen omdat de trein toch nog de vrachtwagen meenam. Als ik het goed zie, was die trein al volop in de remmen, want staat stil een goede 25-30 meter na de aanrijding.
Wat ik echter frappanter vond, was dat de filmer maar even de sporen overstak om toch een goed filmpje te hebben. Langs de andere kant kan er ook nog een trein aankomen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat
[Twitter]
Wel sympathiek dat de chauffeur de machinist probeerde te waarschuwen, maar vanuit het oogpunt van zijn eigen veiligheid had hij zich beter terug kunnen trekken toen de trein de overweg naderde. Waar hij stond wil je niet staan als een trein met wat hogere snelheid de truck ramt; dan loop je een gerede kans om door vliegende wrakstukken geraakt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:30

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

[Twitter]
Vaak worden die regionale berichten ook op de NOS site gepubliceerd incl. filmpjes:

https://nos.nl/artikel/23...t-vrijdag-stilgelegd.html

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

[Twitter]
Alstu:

[Streamable: https://streamable.com/endeqc]

* Illegal_Alien geeft maar geen commentaar over kleur kenteken....

[ Voor 5% gewijzigd door Illegal_Alien op 04-09-2020 08:17 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:05
Ik las ergens dat de vrachtwagen stil viel en ook niet meer rijden wilde, misschien dat de slagboom op zijn luchtkoppelingen geslagen was?
Anders had hij idd beter de bomen er uit kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
sanderhgv schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:29:
Ik las ergens dat de vrachtwagen stil viel en ook niet meer rijden wilde, misschien dat de slagboom op zijn luchtkoppelingen geslagen was?
Anders had hij idd beter de bomen er uit kunnen rijden.
Ik kan volgen dat een vrachtwagen vast komt te zitten op een overweg. Bij ons ook al gebeurd met diepladers of chauffeurs die zich vastrijden tijdens een manoeuvre (Nijlen is daar nogal berucht om). Sla dan alarm via de noodcentrale, dan wordt het treinverkeer stilgelegd (althans bij ons, maar ik vermoed in NL ook)

Als die vrachtwagen kwam stil te staan omdat de slagboom zijn luchtleidingen neer sloeg, dan wil dat zeggen dat die al door rode lichten is gereden of dat die in file stond aan te schuiven, beide zaken zijn, in België, verboden. Maar nog steeds, verwittig de hulpdiensten, nadat je je verwijderd hebt uit je vrachtwagen.
In België wordt een overweg aanzien als een kruispunt, dus er gelden ook die regels als niet parkeren vlak voor/na de overweg, overweg/kruispunt moet ten allen tijde vrij zijn, ...

[ Voor 31% gewijzigd door Arator op 04-09-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
Hoe kan het trouwens dat zoveel voertuigen stilvallen, exact op overwegen?
Altijd al afgevraagd.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mk1992 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:27:
Hoe kan het trouwens dat zoveel voertuigen stilvallen, exact op overwegen?
Altijd al afgevraagd.
Aardstralen, die volgen opvallend vaak spoorbanen (of andersom, ondertussen moeilijk te onderzoeken) ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 00:03
Arator schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:39:
[...]

Ik kan volgen dat een vrachtwagen vast komt te zitten op een overweg. Bij ons ook al gebeurd met diepladers of chauffeurs die zich vastrijden tijdens een manoeuvre (Nijlen is daar nogal berucht om). Sla dan alarm via de noodcentrale, dan wordt het treinverkeer stilgelegd (althans bij ons, maar ik vermoed in NL ook)

Als die vrachtwagen kwam stil te staan omdat de slagboom zijn luchtleidingen neer sloeg, dan wil dat zeggen dat die al door rode lichten is gereden of dat die in file stond aan te schuiven, beide zaken zijn, in België, verboden. Maar nog steeds, verwittig de hulpdiensten, nadat je je verwijderd hebt uit je vrachtwagen.
In België wordt een overweg aanzien als een kruispunt, dus er gelden ook die regels als niet parkeren vlak voor/na de overweg, overweg/kruispunt moet ten allen tijde vrij zijn, ...
Bij deze overweg hangt ook een onderbord (zoals dit) dat waarschuwt voor diepladers. Als ze 112 bellen en het nummer doorgeven op het bord, dan kan lijkt mij de treindienst snel gestopt worden of zie ik dat fout?

De spoorweg lijkt in een bocht te liggen, die verkant is aangelegd. Daardoor had de machinist dus nog minder kans om hem bijtijds te zien.

Verbaast mij om te zien dat na de aanrijding de overweginstallatie gedraaid is en dat de boom niet is afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@cazzer22 Bij deze overweg staat geen bord volgens Google maps. https://goo.gl/maps/CBH6eur3zZEjXvmE7

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
Freee!! schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:01:
[...]

Aardstralen, die volgen opvallend vaak spoorbanen (of andersom, ondertussen moeilijk te onderzoeken) ;)
Nou ik heb het ook met mijn vrachtwagen, dat ik op bepaalde punten kom en mijn versnellingsbak gewoon niet terugschakeld en dan trek je in een veel te hoge versnelling de kruising op, met gevolg uitval van de motor. Gelukkig heb ik het op die plekken wel in de gaten en zet ik de bak een keer in zijn vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Arator hier geldt hetzelfde, ook qua verkeersregels (logischerwijs, zou ik willen zeggen)

@mk1992 daar zit ook een bias in, je zult het veel vaker horen dat een vrachtwagen stil komt te staan op een overweg vanwege de desastreuze gevolgen. Een tweede is dat als het mis gaat mensen (helaas) in paniek raken juist op een overweg, waardoor het herstellen van de fout niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Vanaf de andere kant wel hoor, staat alleen links onder de bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

cazzer22 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:00:
[...]
Vanaf de andere kant wel hoor, staat alleen links onder de bomen.
Je hebt gelijk, ze staan aan beide kanten. Ik zocht dichter bij de overweg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
Migrator schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:38:

@mk1992 daar zit ook een bias in, je zult het veel vaker horen dat een vrachtwagen stil komt te staan op een overweg vanwege de desastreuze gevolgen. Een tweede is dat als het mis gaat mensen (helaas) in paniek raken juist op een overweg, waardoor het herstellen van de fout niet lukt.
Ken toch echt geen voorbeelden van vrachtwagens die langs de weg staan met pech, behalve op de snelweg. Voor dat kleine stukje weg dat overwegen innemen vallen er echt bizar veel stil zonder weg te komen. Zie je bij rotondes of kruisingen ook niet gauw.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
Zat gisteren de situatie eens te bekijken op google streetview, zou het kunnen dat de chauffeur uit de straat links kwam bij de overweg, malle krappe draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08
sanderhgv schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:33:
Zat gisteren de situatie eens te bekijken op google streetview, zou het kunnen dat de chauffeur uit de straat links kwam bij de overweg, malle krappe draai.
Gezien de lading was mijn gedachte dat ie recht van de papierfabriek vandaan kwam (verkeerde uitgang genomen?).

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Vandaag was er weer een inzet van de ICM in de IC Berlijn tot Bad Bentheim. Altijd is het de eerste deelserie van 4011-4050 omdat die rijweerstanden hebben in plaats van choppers. Maar wat is de reden dat choppers niet toegelaten zijn in Duitsland?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Mogelijkheid tot storen van bepaalde zaken? Als ik ga zoeken op "hakkers" vind ik terug dat bijvoorbeeld in Nederland er filters zijn geplaatst voor bepaalde frequenties op de choppers om het ATB-EG signaal niet te storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 17:54
AW_Bos schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:29:
Vandaag was er weer een inzet van de ICM in de IC Berlijn tot Bad Bentheim. Altijd is het de eerste deelserie van 4011-4050 omdat die rijweerstanden hebben in plaats van choppers. Maar wat is de reden dat choppers niet toegelaten zijn in Duitsland?
De chopper ICM's zijn sinds een jaartje of 4-5 geleden gewoon toegelaten tot Bad Bentheim.

Bewijs:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Napo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:18:
[...]
met je tweede klas vervoersbewijs in de eerste klas zitten [...]. Zonder handhaving blijft het een leuk iniatief zonder daadwerkelijke opvolging.
Met tweede klas vervoersbewijs in de eerste klas zitten is dan ook semi-toegestaan. Veel reizigers die dit ook weten. In de praktijk is het enige wat de conducteur meestal doet is suggereren dat iemand in de 2de klas gaat zitten, en dan lopen ze snel door. Een gedeelte blijft dan ook daarna nog gewoon zitten in de eerste klas.

Iets van een boete is er nog absoluut nooit voor gegeven. Ik ben wel eens benieuwd of de NS een overzicht bijhoudt van boetes. Ik vermoede dat onterecht in de eerste klas zitten echt volledig 0 is in de afgelopen 10 jaar.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:58
flowerp schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:48:
[...]

Met tweede klas vervoersbewijs in de eerste klas zitten is dan ook semi-toegestaan. Veel reizigers die dit ook weten. In de praktijk is het enige wat de conducteur meestal doet is suggereren dat iemand in de 2de klas gaat zitten, en dan lopen ze snel door. Een gedeelte blijft dan ook daarna nog gewoon zitten in de eerste klas.

Iets van een boete is er nog absoluut nooit voor gegeven. Ik ben wel eens benieuwd of de NS een overzicht bijhoudt van boetes. Ik vermoede dat onterecht in de eerste klas zitten echt volledig 0 is in de afgelopen 10 jaar.
Daar worden wel degelijk verhogingen voor geschreven, zeker door de mobiele controleploegen van V&S, die zijn meestal een stuk minder lui als de conducteurs zelf, die als ze al komen controleren idd meestal zeggen ga even naar de 2de klas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flowerp
AlexFL schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:02:
[...]

Daar worden wel degelijk verhogingen voor geschreven, zeker door de mobiele controleploegen van V&S, die zijn meestal een stuk minder lui als de conducteurs zelf, die als ze al komen controleren idd meestal zeggen ga even naar de 2de klas.
Ik rij nu grofweg 10 jaar eerste klas, en wilde op een gegeven moment bijhouden hoevaak er nu een boete komt. Na 10 jaar sta ik zelf nog steeds op 0 keer geteld, terwijl er vele tientallen keren mensen een waarschuwing kregen.

Mobiele controleploegen van V&S zullen misschien anders optreden, maar die heb ik nog nooit gezien in die situatie.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Wat zijn de hoogste treinfrequenties tussen steden in België eigenlijk? Zijn ze in België ook bezig een tienminutentrein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niet echt. Sterker nog: de meeste treinseries zijn in de basis uurdiensten.
Je zult wel een tienminutendienst hebben tussen Brussel Noord en Brussel Zuid, maar zelfs tussen Antwerpen en Brussel heb je maar 4 IC's per uur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arator
handoff schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:37:
Wat zijn de hoogste treinfrequenties tussen steden in België eigenlijk? Zijn ze in België ook bezig een tienminutentrein?
Maasluip schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:00:
Niet echt. Sterker nog: de meeste treinseries zijn in de basis uurdiensten.
Je zult wel een tienminutendienst hebben tussen Brussel Noord en Brussel Zuid, maar zelfs tussen Antwerpen en Brussel heb je maar 4 IC's per uur.
Wij hebben inderdaad geen tienminutentrein. Ik denk dat enerzijds te maken heeft met hoe de bevolking verdeeld is over het land, en anderzijds met de opbouw van het netwerk.

Daar waar in Nederland toch een groot gedeelte van de bevolking in de randstad woont (volgens de cijfers die ik kan vinden uit 2016 een goede 8 miljoen) is de bevolking in België verdeeld over enkele grote steden, dan nog wat provinciehoofdsteden, enkele provinciesteden, en voor de rest uitgestrekt over de dorpen tussen die steden.

Het netwerk zelf is ontstaan uit verschillende maatschappijen die in 1926 zijn samengevoegd. Nog altijd zitten we met de gevolgen van voor 1926. Zo zijn er boerderijen die een overweg hebben liggen op hun erf, omdat dit vroeger vroeger vroeger contractueel werd vastgelegd. Die boer wil natuurlijk zijn overweg niet afgeven omdat die dan niet aan de andere kant van zijn erf geraakt.
Aangezien Brussel de hoofdstad van de ambtenarij was (en is), moest elke ambtenaar natuurlijk in Brussel geraken. Dus heel het netwerk is eigenlijk opgebouwd om treinen te laten rijden naar Brussel. En aangezien geen kat wil overstappen, moet dus elke trein door de Noord-Zuid in Brussel, van 22 sporen in Brussel-Zuid over 6 sporen in Brussel-Centraal, naar 12 sporen in Brussel-Noord.

Dan de opbouw van de treindienst. Ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw heeft men het IC-IR plan opgestart. Hoe het daarvoor liep, weet ik niet, maar ik denk dat het erop neer kwam dat het ene uur de trein vertrok om xxu15 en het uur erna om xxu36 ofzo. Het IC-IR plan was dus een "uurvaste" dienstregeling.
Je trein vertrok altijd op een vast uur, met uitzonderingen voor de eerste en de laatste treinen. Je had 3 treincategorieën, een InterCity, stopte enkel in grote stations, een InterRegio, stopte ook in de regionale stations, en een Lokale trein, stopte overal. Ik denk dat ergens rond 2015 de IR-trein is opgeheven, en de S-trein is erbij gekomen. De S-trein is een stoptrein die rijdt tussen de grote steden Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi.
Elke verbinding kreeg vroeger een letter, tegenwoordig een cijfer, bijvoorbeeld de IC-trein Oostende-Brussel-Eupen was IC-B, nu IC 1. En elke trein op die verbinding heeft een treinnummer nodig, voor voorgaande verbinding is dat 500. Ik ken de treinnummers nu niet van buiten, maar de trein die om 6 uur vertrekt in Oostende heeft dan als nummer 506, die van 7u 507. Voor de terugritten tel je er 23 bij, dus de 529 vertrekt om 6 uur in Eupen.
Alle nummers kleiner dan 50 wijzen op een IC-trein, alle nummers groter dan 50 wijzen op een stoptrein. Voortgaand op ons vorig voorbeeld, treinnummer 556 is een stoptrein die om 6 uur vertrekt in Brugge naar Mechelen. Om 6 uur vertrekt dan de stoptrein 579 in Mechelen richting Brugge (en Zeebrugge).
Verder worden er dan nog Piekuurtreinen ingelegd. Dat zijn treinen die enkel rijden tijdens de ochtend en de avondspits. Zij rijden 's morgens allemaal in de nummerreeks 7xxx en 's avonds in 8xxx. Deze treinen rijden niet tijdens de vakanties, want dan hebben we het materieel nodig om te rijden als Toeristentrein.

Wij hebben geen enkele verbinding die meer dan 1 keer per uur rijdt, buiten sommige S-treinen (en die krijgen dan ook gewoon een andere nummerreeks, bijvoorbeeld S1 rijdt als 175x en als 195x), maar toch krijg je meerdere treinen per uur tussen bijvoorbeeld Antwerpen en Brussel. Dat heeft dan te maken dat er gewoon meerdere verbindingen zo lopen, maar er dus er een verschil zit in vertrek- en/of eindhalte.
Of is het een trein uit een andere categorie. Dus tussen Antwerpen en Brussel kan je kiezen uit 5 IC-verbindingen, waarvan de Benelux eentje is, en 2 S-treinen, (en dan nog een Thalys, maar zij mogen geen binnenlands verkeer vervoeren) Dus @Maasluip net iets meer dan je zei ;)

Woon je echt op de boerenbuiten, dan heb je waarschijnlijk maar 1 trein puur uur, dikwijls nog een stoptreintje, en daarmee kan je dan tot aan een groter station geraken waar je meerdere verbindingen hebt.

Nog een leuk weetje. Het vertrekuur van je heentrein, en het aankomstuur van je terugrit, moet samen +/- 60 vormen. Een voorbeeld. Mijn trein vanuit Herentals naar Antwerpen, vertrekt te Herentals elk uur en 20 minuten. Mijn terugrit uit Antwerpen komt aan te Herentals elk uur en 39 minuten (volgens dienstregeling O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:39

Thasaidon

If nothing goes right, go left

flowerp schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:23:
[...]

Ik rij nu grofweg 10 jaar eerste klas, en wilde op een gegeven moment bijhouden hoevaak er nu een boete komt. Na 10 jaar sta ik zelf nog steeds op 0 keer geteld, terwijl er vele tientallen keren mensen een waarschuwing kregen.

Mobiele controleploegen van V&S zullen misschien anders optreden, maar die heb ik nog nooit gezien in die situatie.
Ik denk dat het er ook aan ligt op welk traject je komt. In al die jaren dat ik (legaal) 1e klasse reis heb ik al veelvuldig meegemaakt dat mensen 1e klasse gaan zitten terwijl ze een 2e klasse vervoersbewijs hebben.
In de spits (volle trein) word dat vaak gedoogd, maar in gevallen buiten de spits als de trein niet druk is heb ik menig waarschuwing voorbij horen komen. En heel vaak is dreigen met een "boete" genoeg om de mensen te bewegen naar de 2e klasse te gaan.
Ik heb het pas 2x meegemaakt dat mensen geen gehoor gaven, maar ook de boete niet wilde.
In beide gevallen zijn ze toen uit de trein gezet, omdat de mensen agressief werden.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

flowerp schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:48:
[...]

Tja, ik reis al zo'n 20 jaar eerste klasse, vrij reizen omdat ik binnen de sociale eenheid werk, en kan zeggen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat ze mensen laten zitten. Het is altijd verzoeken naar de tweede klas te vertrekken en ze blijven totdat daadwerkelijk verhuisd wordt. Zoniet, boete en desnoods assistentie op het eerstvolgend station.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Thasaidon schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:37:
[...]
maar in gevallen buiten de spits als de trein niet druk is heb ik menig waarschuwing voorbij horen komen. En heel vaak is dreigen met een "boete" genoeg om de mensen te bewegen naar de 2e klasse te gaan.
Dat heb ik wel gezien, maar heb jij ooit, ook maar 1 keer, gezien dat er echt een boete kwam?

Ik heb zat boetes uitgedeeld zien worden voor zwartrijden, maar echt nog nooit voor verkeerde klasse dus,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:39

Thasaidon

If nothing goes right, go left

flowerp schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:07:
[...]

Dat heb ik wel gezien, maar heb jij ooit, ook maar 1 keer, gezien dat er echt een boete kwam?

Ik heb zat boetes uitgedeeld zien worden voor zwartrijden, maar echt nog nooit voor verkeerde klasse dus,
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt...

De conducteur leek een boete te willen gaan schrijven, omdat (in beide gevallen) de personen in kwestie respectloos en recalcitrant waren. Toen deze vroeg om persoonsgegevens en een legitimatie, werden de personen in kwestie agressief en dreigden met geweld.
Uiteindelijk zijn ze er uitgezet en onder begeleiding afgevoerd.

Dus nee, ik heb niet daadwerkelijk een boete zien uitschrijven, maar dat was omdat de situatie in beide gevallen escaleerde.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 15:09
Ik heb ooit een boete gehad voor het reizen in de eerste klas!! :Y

Als studenten eind jaren 90 vonden wij het te druk in de tweede klas was het (in onze ogen) gerechtigd dat we dan eerste klas mochten reizen.
Twee stations verder en een paar keer goed aangekeken te zijn door de conductrice kwam ze dus wel een boete uitschrijven. Die toen die tijd nog direct contant betaald moest worden.

In de periode 2010-2016 heb ik eerste klas mogen rijden en toen heb ik veel mensen weggestuurd zien worden en volgens mij maar één keer een boete uitgeschreven zien worden.

Het gebeurd dus wel, maar niet vaak. Tenminste zoals ik het zie. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat een controle ploeg minder tolerant (zij zijn er op dat moment puur voor de controle) is dan de conducteur op de trein zelf.

[ Voor 34% gewijzigd door St00mwals op 09-09-2020 08:22 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
Treinfabrikant Siemens heeft een raamovereenkomst gewonnen voor de levering van maximaal 400 locomotieven van het type Vectron Dual Mode aan DB Cargo. De order heeft een waarde van ruim een ​​miljard euro.
Jammer dat ze voor Vectron DM's zijn gegaan, in plaats van de machtige Stadler Euroduals. Al snap ik wel dat een 6-asser misschien niet zo nodig is voor de treinen die DBC met diesels rijdt.

Alleen vind ik 2 MW aan vermogen onder de draad helemaal niet veel. Dan is die 7.2MW van de Eurodual, of de 6.4MW van andere moderne E-locs, toch een stuk meer.

Is 2 MW genoeg om met een lange containertrein 100 km/h te kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat ze gekeken hebben naar treinen die je normaal met een diesel rijdt, en dan heb je ook niet veel meer dan 2 MW. Wat heb je eraan om een zware trein elektrisch te rijden als je die dan moet gaan opsplitsen op het moment dat je op het dieseltraject komt.
En het kan goed zijn dat je de ruimte niet hebt om 7.2MW aan elektrisch vermogen om te zetten naar de wielen. Die Euroduals zijn ook 115 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Precies, deze locs vervangen straks de BR29x (iets dat de BR261 niet is gelukt). Dat zijn loks die in het middenklassement zitten qua vermogen/trekkracht en worden ingezet voor middellange treinen en het rangeerwerk bij de klant en op het emplacement.

De BR152, 185, 186, 187 en 189 blijven natuurlijk gewoon rijden en bieden wel vergelijkbare vermogens als de Stadlers, maar kunnen alleen onder de draad rijden (welke draad verschilt per type loc).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Ik kom regelmatig tussen bij een fabrieksaansluiting zonder bovenleiding. Er zijn verscheidene spoorwegondernemingen die die aansluiting bedienen en dit dus met verschillende types van dieselmachines.
SO 1 doet dit met een loc gebaseerd op de MaK G1205, vermogen van 1150 kW, Vmax 100km/u
SO 2 doet dit met een loc gebaseerd op de MaK DE 6400, vermogen van 1180 kW, Vmax 120km/u
SO 3 doet dit met een class 66-loc, vermogen van 2268 kW, Vmax 120km/u

In de volle baan is die class 66 oppermachtig, maar om daar die aansluiting te bedienen...
Om die aansluiting te bedienen, moet men eerst stoppen, dan stapvoets tot achter een handbediende wissel rijden, om daarna op te duwen tot in de aansluiting. Dat gaat met die MaK's veel vlotter dan met die class 66.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

flowerp schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:07:
[...]

Omdat iedereen eieren voor z'n geld kiest en uit de eerste klasse verdwijnt. Die enkeling die recalcitrant doet wordt echt wel aangepakt.

Ik heb echt nog nooit zien gebeuren dat ze iemand laten zitten als die in de tweede klas hoort.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
evilution schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:39:
[...]

Omdat iedereen eieren voor z'n geld kiest en uit de eerste klasse verdwijnt. Die enkeling die recalcitrant doet wordt echt wel aangepakt.

Ik heb echt nog nooit zien gebeuren dat ze iemand laten zitten als die in de tweede klas hoort.
Min of meer waar. Men loopt wel eens door zonder te controleren of degene echt uit de eerste klasse verdwijnt.

Maar dat men alleen sommeert om naar de tweede te gaan is ook een groot probleem. Het betekent dat iedereen gewoon in de eerste klas kan gaan zitten. Het enige wat er kan gebeuren is dat je gevraagd wordt even op te staan, wat natuurlijk nooit een echt probleem is.

Het nodigt mensen dus uit om daar te gaan zitten, waardoor de eerste klas dan vol is, en mensen met een eerste klasse vervoersbewijs kunnen staan, of in de tweede kunnen gaan zitten mocht daar nog wel plek zijn. Helaas al meerdere keren meegemaakt.

Reizigers weten dit ook ondertussen. Ook al meerdere keren mensen horen zeggen: "je mag gewoon in de eerste zitten, pas bij controle wordt je gevraagd om even naar de tweede te gaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ja dat blijft maar rondzingen maar klopt niet echt.

En zoals je zegt, als je betaalt voor eerste klasse is het zuur als daar mensen zitten die daar niet voor betaalt hebben, zeker als je daar zelf dan geen zitplaats meer hebt.

• cazzer22
https://www.railjournal.c...24-nightjet-strategy-plan

blijkbaar wil ÖBB volgend jaar ook een nachttrein naar Zürich laten rijden vanuit Amsterdam!

https://www.businesstrave...d-thalys-to-merge-in-2021
En Thalys en Eurostar gaan volgend jaar samen onder 1 naam.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Eurostar en Thalys zijn toch sterke namen; om die nou zo weg te doen lijkt mij niet het meest handige Word dan EuroThalys ofzo? Denk dat je dan beter Eurostar kan gebruiken, past ook bij het "Europese Gevoel(tm)"...

Of weer een of andere vage franse term, die ze nu ook gebruiken voor de TGV? (Oui o.i.d.?)

[ Voor 17% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-09-2020 11:57 ]

• Arator
Illegal_Alien schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:57:
Eurostar en Thalys zijn toch sterke namen; om die nou zo weg te doen lijkt mij niet het meest handige Word dan EuroThalys ofzo? Denk dat je dan beter Eurostar kan gebruiken, past ook bij het "Europese Gevoel(tm)"...

Of weer een of andere vage franse term, die ze nu ook gebruiken voor de TGV? (Oui o.i.d.?)
Ik zou "Oui" niet direct een vage Franse term noemen ;)
Je hebt ook nog de Izy, de lowcost van Thalys.
En SNCF heeft zijn tgv-treinen anders aan het indelen geweest. Voor het bestaande tgv-netwerk, maar dan met vernieuwde treinen noemt het "INOUI" (welk marketingbureau dat dat een goede naam vond 8)7 ). De lowcost tgv's zouden dan vallen onder "OUIGO".
Maar voor echt internationale treinen naar niet-franssprekende landen zou ik ver wegblijven van die "oui"-constructie. Na het "Dunglish" is het lowlands-french toch ook redelijk beroemd (iemand een jus d'orange van pommes?). Laat staan wat die Britten er van maken ;)

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

^^ Ja die Inoui bedoelde ik :P.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:50:

blijkbaar wil ÖBB volgend jaar ook een nachttrein naar Zürich laten rijden vanuit Amsterdam!
Zee praten over uitbreiding van de vloot nachttreinen. De artist impression hiervan is hier te vinden: https://www.nightjet.com/...ategorien/nightjetzukunft

Wat me heel erg opvalt aan die impressies is het totale gebrek aan aandacht voor zitcomfort. Natuurlijk, het is een nachttrein en daar lig je meer dan dat je zit, maar er zijn nog altijd stukken in het begin en aan het eind waar een normale zitplaats wel prettig is.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Slaapcomfort ziet er ook niet echt lekker uit....

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
De tijd dat je een coupe deelde met 6 vreemde is ook voorbij. Waarbij een bank die lekker kon zitten en daarna een oncomfortabel bed werd. Ze hebben nu meer aandacht besteed aan de bedden en aan individuele ruimtes. Dan raak je wel wat flexibiliteit kwijt met zit/slaap ruimtes als je toch veel mensen per rijtuig wil vervoeren.

Verder zijn het computer tekeningen, daar kan je moeilijk slaapcomfort uit afleiden. Maar ik vind het een plus punt dat je ook boven gewoon een stevig bed krijgt en niet meer 3 boven elkaar dus dat je ook via je buik kan ademen zonder klem te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3glGXF0m3ibax8nZot6nhkYx5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7usbRtigBxB7m7cps7OalUpJ.png?f=user_large
Lekker schuin liggen zoals het in het verleden was.

[ Voor 17% gewijzigd door LordSinclair op 16-09-2020 15:49 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• handoff
cazzer22 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:50:

https://www.businesstrave...d-thalys-to-merge-in-2021
En Thalys en Eurostar gaan volgend jaar samen onder 1 naam.
-

[ Voor 3% gewijzigd door handoff op 16-09-2020 19:46 . Reden: niet verifieerbaar ]

• cazzer22
Maasluip schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:35:
[...]

Zee praten over uitbreiding van de vloot nachttreinen. De artist impression hiervan is hier te vinden: https://www.nightjet.com/...ategorien/nightjetzukunft

Wat me heel erg opvalt aan die impressies is het totale gebrek aan aandacht voor zitcomfort. Natuurlijk, het is een nachttrein en daar lig je meer dan dat je zit, maar er zijn nog altijd stukken in het begin en aan het eind waar een normale zitplaats wel prettig is.
Geen idee, de twee keren dat ik een nachttrein had (een van de eerste CNL's met nog de oude slaaprijtuigen met houtmotief op de muur) en een van de NSB in Noorwegen waren de bedden al neergeklapt en opgemaakt.

Mocht je willen zitten hebben ze vaak ergens iets als een lounge rijtuig, zoals bij de caledonian sleeper.

Hoe dat bij couchette rijtuigen zit weet ik niet, maar neem aan dat daar de bedden ook al standaard naar beneden zitten?

Matras lijkt dun op de video, maar dat hoeft niets te zeggen. Tegenwoordig kunnen ze steeds beter goede dunne zittingen/matrassen maken. Het is ook niet een hotel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 22:28
Aangezien er een tijdje geleden een aantal wal stuurlui waren die precies wisten hoe om te gaan met een aanrijding.

Hier een mooi filmpje van Incidenten Bestrijding van ProRail zelf hoe een en ander in zijn werk gaat.

YouTube: Aanrijding! Wat gebeurt er achter de schermen - Incidentenbestrijder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
MediaZoo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:55:
Aangezien er een tijdje geleden een aantal wal stuurlui waren die precies wisten hoe om te gaan met een aanrijding.
Toch altijd een hoop volk van ProRail. Ik krijg hoogstens iemand mee om de bovenleiding te aarden, al mag ik het zelf ook doen. Het zijn de spoorwegondernemingen die instaan voor hun reizigers. NMBS heeft daar teams voor. Bij Thalys is het toch altijd gepruts. Eurostar heb ik nog niet mogen meemaken.
Verder maken wij gebruik van de diensten van de brandweer.

[ Voor 5% gewijzigd door Arator op 18-09-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Duitse minister van transport pleit voor het terug heropstarten van de TEE, maar dan met HSL-treinen.
https://m.hln.be/nieuws/b...-in-circa-8-uur~a242cc46/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zou leuk zijn. De meeste zaken zijn wel te doen en soms vraag je je wel eens af waarom het niet gedaan wordt en waarom bijvoorbeeld een trein van Gdynia naar Wenen met 6 rijtuigen en restauratie waar echt niet veel mensen de hele rit meemaken wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Arator schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:01:
Duitse minister van transport pleit voor het terug heropstarten van de TEE, maar dan met HSL-treinen.
Dan moeten er nog wel wat ontbrekende schakels worden aangelegd om nog redelijke reistijden de hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Arator schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:01:
Een goed begin zou een InternationalTrainTicketSystem zijn. Waar je van gat A in Europees land Y een kaartje kan kopen naar gat B in land Z. Je kan op dit moment alleen redelijk eenvoudig aan kaartjes komen voor de hoofdaders. Het zou net zo eenvoudig moeten worden als een vliegticket kopen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Het begint allemaal door het eerst te benoemen en terug op een agenda plaatsen. Als Europa er nu zou opspringen met hun Green Deal en een zak geld :Y

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:34:
[...]

Een goed begin zou een InternationalTrainTicketSystem zijn. Waar je van gat A in Europees land Y een kaartje kan kopen naar gat B in land Z. Je kan op dit moment alleen redelijk eenvoudig aan kaartjes komen voor de hoofdaders. Het zou net zo eenvoudig moeten worden als een vliegticket kopen.
Met de website bahn.de van Deutsche Bahn kom je een heel eind. Hij kan in elk geval Nederland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland aan, van wat ik even snel getest heb.
Pagina: 1 ... 28 ... 162 Laatste