Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 162 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
NS wil de lonen van het personeel de komende twee jaar niet verhogen, staat in de plannen die het bedrijf heeft opgesteld om de door de coronacrisis teruggelopen inkomsten het hoofd te bieden. Door de salarissen te bevriezen, hoopt NS gedwongen ontslagen te voorkomen.

Onder meer doordat veel mensen thuiswerken, zijn de inkomsten van NS fors afgenomen. Zo meldt het bedrijf dit jaar 1,5 miljard euro aan inkomsten mis te lopen. Na compensatie vanuit de overheid blijft er dit jaar nog altijd een gat van 150 miljoen euro in de begroting over. Tot aan 2025 verwacht NS 4,7 miljard euro aan omzet mis te lopen.

De vervoerder wil in de komende jaren dan ook in totaal 1,4 miljard euro besparen. Het bedrijf verwacht dat de opbrengsten pas na 2024 weer op het oude niveau zijn en besloot daarom eerder al 2.300 banen te schrappen. In de komende vijf jaar gaan naar verwachting ook ongeveer 2.500 werknemers met pensioen.
Bron en meer info: NS wil lonen bevriezen om gedwongen ontslagen te voorkomen

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De bouw van de keervoorziening op RET spoor hofpleinlijn is gestart. Maakt het straks mogelijk om 12x per uur een metro te rijden van Pijnacker-Zuid richting Rotterdam.
https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/keervoorziening

https://corporate.ret.nl/...stus-ret-gemeente-def.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35
https://www.bbc.com/news/...-orkney-shetland-53751678

Passagierstrein ontspoord in het Schotse Stonehaven. Dat ziet er uit als een vervelende plek om een brandende ontspoorde trein te evacueren. Hopelijk blijft het bij gewonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

^^ Vorig jaar geweest, is ook niet het modernste spoortraject, met nog handmatige mechanische seinarmen (!). En ja, veel rotsen en ongein daar...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
Men heeft het over een aardverschuiving, daar kun je weinig tegenaan seinen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:09
Dit is ook wel een bijzonder verhaal:
Vorig jaar de treinen zonder airco tijdelijk uit de dienstregeling halen, maar dit jaar niet...

RTV Oost: Puffen met mondkapje in Overijsselse treinen: 'Echt heel erg benauwd'

Heeft iemand hier toevallig meer achtergrond informatie over??

[ Voor 0% gewijzigd door St00mwals op 12-08-2020 15:43 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:17
De DDAR en DDM werden vorig jaar eruit gehaald, SGM dacht ik niet (of toen alleen bij de extreme hitte van 40+), dus er is ten opzichte van vorig jaar niks veranderd.
NS kan ook niet zonder SGM: daar heeft NS veel te weinig materieel voor om dat zomaar niet meer in te zetten. Er moeten nog altijd een hoop SNG treinstellen afgeleverd worden om die volledig te kunnen vervangen.
Overigens zit ik zelf op een ander traject ook vaak in SGM en ja, het is warm, maar ook weer niet zodanig heet dat het ondraaglijk is. Met de raampjes open is het goed te doen (en met de airco in de cabine nog beter :+ :P ).

[ Voor 29% gewijzigd door EDIT op 12-08-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Robkazoe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:05:
https://www.bbc.com/news/...-orkney-shetland-53751678

Passagierstrein ontspoord in het Schotse Stonehaven. Dat ziet er uit als een vervelende plek om een brandende ontspoorde trein te evacueren. Hopelijk blijft het bij gewonden.
Het gebrek aan foto's van het ongeluk heeft ook wel aan hoe lastig de locatie te bereiken is.. :X

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

LordSinclair schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:56:
[...]

Het gebrek aan foto's van het ongeluk heeft ook wel aan hoe lastig de locatie te bereiken is.. :X
The scene is about four miles from Stonehaven in an incredibly rural location.

Around us are green fields and forest, and just beyond is a line of trees. There is a gully where you can see a small wisp of smoke coming out from behind the trees.
Klinkt inderdaad in the middle of nowhere.

https://www.dailyrecord.c...stonehaven-train-22509553

Machinist volgens de huidige informatie overleden, ze verwachten meer. :/

https://www.dailyrecord.c...s-live-emergency-22508842

Afbeeldingslocatie: https://www.dailyrecord.co.uk/incoming/article22509596.ece/ALTERNATES/s510b/20200813_TRAINCRASH_008.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Illegal_Alien op 12-08-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
LordSinclair schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:56:
[...]

Er zijn wel foto's, maar die geven een behoorlijk heftig beeld van de situatie (en die is niet prettig om te zien) en de media verspreid die op dit moment nog niet.
Het zou mij overigens dan weer niets zou verbazen als een of andere roddelkrant die alsnog gaat delen.

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 12-08-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:09
EDIT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:54:
De DDAR en DDM werden vorig jaar eruit gehaald, SGM dacht ik niet (of toen alleen bij de extreme hitte van 40+), dus er is ten opzichte van vorig jaar niks veranderd.
NS kan ook niet zonder SGM: daar heeft NS veel te weinig materieel voor om dat zomaar niet meer in te zetten. Er moeten nog altijd een hoop SNG treinstellen afgeleverd worden om die volledig te kunnen vervangen.
Overigens zit ik zelf op een ander traject ook vaak in SGM en ja, het is warm, maar ook weer niet zodanig heet dat het ondraaglijk is. Met de raampjes open is het goed te doen (en met de airco in de cabine nog beter :+ :P ).
THX

Wel eens meegemaakt dat een SGM uit de dienstregeling werd gehaald omdat, met dit soort weer, de airco van de machinist stuk was. Terechte beslissing!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

@ericplan Er schijnt nogal twijfel te zijn over die foto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Wat betreft SGMm... Zit er elke middag een uur in, geen doen. Die mini raampjes helpen helemaal niets. Kun je beter het hele raam eruit slopen, gewoon weer 3e klasse zeg maar. Heeft de reiziger meer aan.

Nu zit ik in de eerste klas, altijd alleen dus het mondkapje ligt naast me op dit moment. Het is wel prima met NS. Inhoudelijk reageren op klachten hierover de laatste dagen doen ze niet aan.

Vorig jaar reed er inderdaad slt ipv ddar, die laatste waren inderdaad nog minder fijn.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Drie doden inmiddels. Luchtfoto’s tonen zelfde beeld van deze ramp als eerdere foto.

https://twitter.com/Anon3.../1293573556677349378?s=20
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EfOyNTiWsAIG4R3?format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 51% gewijzigd door ericplan op 12-08-2020 18:02 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:47
En zo rijden bij ons de kraanwagens over de openbare weg. Tzal een schone rekening worden. De spoorlijn tussen Antwerpen en Gent al van half elf onderbroken, en ze schatten dat het niet in orde komt voor morgen vroeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMGA1cO9_fXyTAyDEaZH9cT-f9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mo0NcnzDdkQjcsDG7iXdrYOD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 12:12
SLT zou sgm toch volledig vervangen?
Of heb ik een deel gemist?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SNG misschien, maar die zijn nog niet allemaal afgeleverd en de aflevering loopt vertraging op. SGM is nog altijd nodig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Illegal_Alien schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:36:
The Sun heeft wat meer foto's, ook vanuit een andere hoek. Lijkt er helaas akelig veel op.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, als je de foto uit deze tweet bekijkt: https://twitter.com/MarkY.../1293601019494936576?s=20

Daar zie je dat rijtuig dat ondersteboven ligt, het rijtuig dat scheef op de rails staat en die liggen op een rijtuig dat dwars over de rails ligt.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Illegal_Alien schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:36:
Eigenlijk niet. Er is op een aantal berichten met foto’s gereageerd dat ze niet van het ongeluk waren en dat ze weggehaald moesten worden. Ook op de tweet die @Maasluip hierboven noemt. Soort omgekeerd fake news.

A'dam PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Op de site van de BBC een uitgebreider artikel. https://www.bbc.com/news/...-orkney-shetland-53759972

Dat er niet meer slachtoffers zijn, ondanks de ravage, komt door de geringe treinbezetting, totaal 9 personen, dat is met inbegrip van het personeel.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 13-08-2020 08:48 ]

A'dam PVOutput

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

^^ Ah ok, nouja 3 van de 9 overleden is toch wel veel...

Zie alleen even het zo snel de 2e locomotief of zat er een DVT aan. (Volgens mij vrij zeldzaam. Of zijn die er alleen voor de 225?)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij is dit een HST IC125 en die heeft een motorwagen voor en achter.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:03
D_Jeff schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:57:
SLT zou sgm toch volledig vervangen?
Of heb ik een deel gemist?
SLT zou mat64 vervangen dacht ik. Maar door de bemoeienis van de overheid met 'die trein zonder toilet', zijn vervolgbestellingen uitgebleven en moest er zelfs nog DDAR op de baan gehouden worden.

Met FLIRTS zijn uiteindelijk de laatste mat 64's weggekregen, en met SGN is DDAR en DDM overbodig geworden en binnenkort ook SGM.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Mischien iets te rubberen tegel; Kan schokkende beelden zijn voor bepaalde personen.

https://www.thescottishsu...led-rail-crash-conductor/

Sun met wat meer beelden en info.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

cazzer22 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:59:
[...]

SLT zou mat64 vervangen dacht ik. Maar door de bemoeienis van de overheid met 'die trein zonder toilet', zijn vervolgbestellingen uitgebleven en moest er zelfs nog DDAR op de baan gehouden worden.

Met FLIRTS zijn uiteindelijk de laatste mat 64's weggekregen, en met SGN is DDAR en DDM overbodig geworden en binnenkort ook SGM.
Dat toiletverhaal blijf ik echt een giller vinden. Dat er nou echt niemand had verwacht dat er weerstand zou komen tegen het verwijderen van een voorziening voor 1 van de belangrijkste behoeftes van de mens. Dat is gewoon een keuze geweest die gemaakt is met iets meer dan een plaat (complete damwand misschien?) voor de kop.

Dat de overheid daar ingreep (helaas wat laat, maarja overheid) is niet meer dan terecht. Ze moesten DDAR dus op de baan houden door hun eigen stupiditeit. Ze dachten er wel mee weg te komen, maar het viel tegen.

• EDIT
Illegal_Alien schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:56:
^^ Ah ok, nouja 3 van de 9 overleden is toch wel veel...

Zie alleen even het zo snel de 2e locomotief of zat er een DVT aan. (Volgens mij vrij zeldzaam. Of zijn die er alleen voor de 225?)
Dit was een van de ScotRail Inter7City sets. Dat zijn gemoderniseerde en ingekorte HST/IC125 sets, met een locomotief/power car, 4 of 5 rijtuigen en nog een locomotief/power car (https://en.wikipedia.org/wiki/InterCity_125).

De DVT is/was voor zover ik weet alleen in gebruik voor de elektrische IC225 inderdaad.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

EDIT schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

Dit was een van de ScotRail Inter7City sets. Dat zijn gemoderniseerde en ingekorte HST/IC125 sets, met een locomotief/power car, 4 of 5 rijtuigen en nog een locomotief/power car (https://en.wikipedia.org/wiki/InterCity_125).

De DVT is/was voor zover ik weet alleen in gebruik voor de elektrische IC225 inderdaad.
Hmm, blijkbaar wel voor de MK3 Coaches (Die tussen de HST125 zitten), maar of ze in combinatie met de HST125 zijn gebruikt kan ik niet zo vinden.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8353/8294897964_be8fe750f6_n.jpg

• EDIT
De IC225 zijn de Mk4 rijtuigen, want de Mk3 rijtuigen mogen slechts 200, geen 225.
Een HST bestaat altijd uit twee power cars (Class 43). Met maar één power car zijn die dingen sowieso al niet vooruit te branden (met twee power cars in volle formatie overigens ook niet).
De DVTs zijn dus nooit gebruikt voor de HSTs.

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 13-08-2020 09:36 ]

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:24:
Dat toiletverhaal blijf ik echt een giller vinden. Dat er nou echt niemand had verwacht dat er weerstand zou komen tegen het verwijderen van een voorziening voor 1 van de belangrijkste behoeftes van de mens. Dat is gewoon een keuze geweest die gemaakt is met iets meer dan een plaat (complete damwand misschien?) voor de kop.
Ik hoor anders niemand klagen over het gebrek van WC's op de Hofpleinlijn/Zoetermeer Stadslijn/Hoekse Lijn. Er is bij SLT een afweging gemaakt waarbij de conclusie (blijkbaar) was dat andere features (zitplaatsen, veiligheid) meer waarde opleveren. Je kunt het niet eens zijn met het besluit, maar suggereren dat het een keuze is die gemaakt is 'met een plaat voor de kop' is volstrekte nonsens.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ValHallASW schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:41:
[...]
Ik hoor anders niemand klagen over het gebrek van WC's op de Hofpleinlijn/Zoetermeer Stadslijn/Hoekse Lijn.
Maar daar zit je van begin tot eindpunt niet meer dan zo'n drie kwartier in.
Er is bij SLT een afweging gemaakt waarbij de conclusie (blijkbaar) was dat andere features (zitplaatsen, veiligheid) meer waarde opleveren. Je kunt het niet eens zijn met het besluit, maar suggereren dat het een keuze is die gemaakt is 'met een plaat voor de kop' is volstrekte nonsens.
Minimaal hebben een aantal "beleids"ambtenaren er niet aan gedacht, dat er mensen zijn, die zonder overstappen van Rotterdam Centraal naar Uitgeest willen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het gebrek aan WC’s zal voor gezonde mensen niet zo’n probleem zijn. Voor mensen die niet zonder toilet kunnen is het een behoorlijke uitsluiting, zeker als je in een station de hoofdprijs moet betalen om een plas te kunnen doen. Wat dat betreft is een toilet net zo’n basisvoorziening als een rolstoelplank.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik hoor anders niemand klagen over het gebrek van WC's op de Hofpleinlijn/Zoetermeer Stadslijn/Hoekse Lijn. Er is bij SLT een afweging gemaakt waarbij de conclusie (blijkbaar) was dat andere features (zitplaatsen, veiligheid) meer waarde opleveren. Je kunt het niet eens zijn met het besluit, maar suggereren dat het een keuze is die gemaakt is 'met een plaat voor de kop' is volstrekte nonsens.
Het bewijs is inmiddels geleverd. Ten halve gekeerd. Reis als opa en oma met kleinkinderen maar eens van Utrecht CS naar bijv. Ouwehands in Rhenen. Duurt 45 minuten en bij het meerendeel van de stations zijn geen voorzieningen. Echt een top idee, als je er niet te lang over nadenkt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:29:
Duurt 45 minuten en bij het meerendeel van de stations zijn geen voorzieningen.
En daarnaast stel dat er op elk station wel voorzieningen zijn kost een toiletbezoek je al snel een half uur extra omdat de trein daar natuurlijk niet op wacht. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
LordSinclair schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:15:
[...]

En daarnaast stel dat er op elk station wel voorzieningen zijn kost een toiletbezoek je al snel een half uur extra omdat de trein daar natuurlijk niet op wacht. :F
Ik weet dat in België de treinen daar op wachten. Maar dat is enkel wanneer alle toiletten op een treinstel zijn afgesloten, en mensen aan de boordchef aangeven dat ze toch naar het toilet moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Nou bij deze dan. Dat was buitengewoon onprettig toen ik terugkwam uit Den Haag na een concert... Het was deels een overweging om dan maar de NS te pakken richting Rotterdam CS, Erg irritant.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Arator schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Ik weet dat in België de treinen daar op wachten. Maar dat is enkel wanneer alle toiletten op een treinstel zijn afgesloten, en mensen aan de boordchef aangeven dat ze toch naar het toilet moeten.
Grappig dat ze dan wel wachten, maar dan betekend in de praktijk dat de rest met vertraging aankomt en/of een aansluiting mist waardoor iedereen die niet naar de WC is geweest ook langer onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:57
Hooglander1 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Nou bij deze dan. Dat was buitengewoon onprettig toen ik terugkwam uit Den Haag na een concert... Het was deels een overweging om dan maar de NS te pakken richting Rotterdam CS, Erg irritant.
Toch nog concurrentie op het spoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
LordSinclair schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:17:
[...]
Grappig dat ze dan wel wachten, maar dan betekend in de praktijk dat de rest met vertraging aankomt en/of een aansluiting mist waardoor iedereen die niet naar de WC is geweest ook langer onderweg is.
Dan kan het nog zijn dat boordchef ook de nodige overstappen doorgeeft, en dat die treinen ook nog wachten, tenzij dat er natuurlijk genoeg treinen rijden op die verbinding. Al begint NMBS toch ook terug te krabbelen op dergelijke aansluitingen, dit zijn vertragingen die allemaal in hun schuif terecht komen. Wij als infrastructuurbeheerder maken een dossiertje aan voor die trein met toiletbezoek, en alle vertraging die daar uit volgt, wordt daar secundair op gewettigd. En dan kan het snel oplopen. (Gisteren een treinbestuurder gehad die even de ogen dicht had bij een stilstand aan het perron. Trein is vertrokken met 2 minuten, door ontblokking en kruising is dat een dossier van 15 minuten geworden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Wat betreft de DVTs: die bestaan zowel in Mark 3 als Mark 4-variant, maar niet in combinatie met een HST.

Trek-duwmaterieel met Mark 3-rijtuigen gebruiken een locomotief aan de ene kant, en een DVT aan de andere kant. Deze zijn in dienst bij Transport for Wales* en Chiltern. Tot een paar weken geleden gebruikte Greater Anglia deze formatie ook in combinatie met Class 90-locomotieven.

De HSTs ("Intercity 125") hebben een powercar aan iedere kant, beide leveren tractie zodat de trein 125mph kan halen. De "Mark 3A"-rijtuigen zijn ook afhankelijk van de powercars: ze hebben zelf geen omvormers en gebruiken een niet-standaard boordnet.
The main difference between the HST vehicles and the loco-hauled Mark 3A relates to electrical supply arrangements. HST coaches take an industrial voltage/frequency 3-phase supply directly from an auxiliary alternator in the power car to supply on-board equipment such as air conditioning; loco-hauled vehicles take a standard 1000 V DC or single-phase AC train heat supply from the locomotive and convert it through motor generator units under the floor. These convert the train supply to 3-phase 415/240 V 50 Hz AC to power air conditioning and other ancillaries. The two types are non-interconnectable in service conditions. The other main difference is the lack of buffers on HST coaches.
Bron: Wikipedia

De IC225-treinen ("Electra's") gebruiken een Class 91-locomotief met Mark 4-rijtuigen + DVT. Hierbij levert de locomotief alle tractie, de DVT wordt enkel gebruikt als cabine en als plek voor fietsen en zware bagage. DVTs bestaan omdat men ten tijde van de bouw van de treinen niet was overtuigd dat het veilig zou zijn om hier reizigers in te vervoeren.

* Momenteel even niet i.v.m. corona

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Ik krijg hier net de melding dat wij te Antwerpen de treinen naar Nederland dienen op te houden wegens een brand thv Rotterdam-Zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Ook nog wat andere incidenten op het spoor: https://www.rijnmond.nl/n...dag-niet-zonder-problemen
Het is vrijdagmiddag bijzonder lastig om van en naar Rotterdam te reizen met de trein. Er zijn meerdere storingen op het spoor.
Van en naar Dordrecht, Den Haag en Schiphol over de hoge snelheidslijn (HSL) zijn er seinstoringen. Tussen Dordrecht en Geldermalsen rijden geen treinen, omdat er iemand over het spoor loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Jeetje, ze hebben niet eens even de moeite genomen om door te klikken?
Vanwege een seinstoring elders zijn er drukkere treinen over de HSL tussen Schiphol en Rotterdam (door omreizende mensen). Er is dus geen seinstoring op de HSL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Allé, wij krijgen terug de toelating om treintjes op te sturen. Antwerpen-Centraal is niet de parking van ProRail ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
Yes, was een brandmelding na een stroomstoring in de Willemsspoortunnel bij Rotterdam. Ik schat dat iemand in paniek is geraakt toen de hoofdverlichting ineens uitviel op station Rotterdam Blaak in de tunnel. De handbrandmelding moet echter wel handmatig een reset krijgen nadat de stroomstoring verholpen was, dus dat heeft even geduurd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 16:09
EDIT schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:09:
Yes, was een brandmelding na een stroomstoring in de Willemsspoortunnel bij Rotterdam. Ik schat dat iemand in paniek is geraakt toen de hoofdverlichting ineens uitviel op station Rotterdam Blaak in de tunnel. De handbrandmelding moet echter wel handmatig een reset krijgen nadat de stroomstoring verholpen was, dus dat heeft even geduurd.
Nope, geen handmelder ingedrukt, was er 1 in de tunnelbuis.. beetje ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar was een storing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Ah, op die fiets :)
Het was inderdaad een aanname van mij dat het op Blaak was. Ik kon mij lastig voorstellen dat ergens anders een brandmelder gebruikt was, maar een storing was natuurlijk ook nog een mogelijkheid waar ik niet aan had gedacht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arator
"Laten we een hek zetten om het volk uit de sporen te houden."
"Goed idee, vergeet wel geen poortje voor het personeel"
"Okelidokeli"
:F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n94_o7Bk6K_KvPHxb_XEP3vk7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wr74wRp0DX5wf123onktvyZb.jpg?f=fotoalbum_large

Het poortje is trouwens mooi op slot. En ik denk niet dat er al personeel de moeite heeft genomen om de sleutel boven te halen. Ik ook niet trouwens O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:16
Allen,

Mevrouw chilled en ik hebben een huis op het oog in Wolfheze. Voldoet aan vrijwel al onze eisen, maar het ligt op een steenworp afstand van station Wolfheze. Nu is dat laatste vooral in het weekend geen probleem ;) Echter, ik heb vernomen dat er dagelijks ook een goederentrein over het spoor rijdt. Ik kan daar alleen weinig over vinden op het internet.

Is er iemand die mij kan vertellen hoeveel goederentreinen per dag/per week over dit spoor rijden en op welke tijdstippen dit zijn? Of is er wellicht een openbaar tijdschema waar ik deze gegevens uit kan halen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Och, bij mij op het werk bollen ze ook een ganse nacht achter mijn rug door, en ik kan toch slapen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
chiIIed schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:06:
Allen,

Mevrouw chilled en ik hebben een huis op het oog in Wolfheze. Voldoet aan vrijwel al onze eisen, maar het ligt op een steenworp afstand van station Wolfheze. Nu is dat laatste vooral in het weekend geen probleem ;) Echter, ik heb vernomen dat er dagelijks ook een goederentrein over het spoor rijdt. Ik kan daar alleen weinig over vinden op het internet.

Is er iemand die mij kan vertellen hoeveel goederentreinen per dag/per week over dit spoor rijden en op welke tijdstippen dit zijn? Of is er wellicht een openbaar tijdschema waar ik deze gegevens uit kan halen?

Alvast bedankt!
Beste kan je even contact opnemen met ProRail publiekscontacten, die moeten je wel een specifiek antwoord kunnen geven.
Planning qua goederentreinen is nergens terug te vinden (wisselt ook best wel vaak, goederen rijdt eigenlijk altijd te vroeg of te laat).
Overigens weet ik niet hoe dicht je bij het spoor woont, heb zelf jaren langs de Calandbrug gewoon waar 24/7 goederen treinen rijden op de havenspoorlijn en heb het zelf nooit als vervelend ervaren. Eerste nacht hoor je t goed, na een week merk je het niet eens meer. Ook snachts met de ramen open.

Stel ook eens de vraag aan de huidige bewoners (via de makelaar) hoe zij het ervaren, ze zijn verplicht om er antwoord op te geven/overlast te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
  • Laatst online: 22:16
ExiZTeNcE schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:21:
[...]

Beste kan je even contact opnemen met ProRail publiekscontacten, die moeten je wel een specifiek antwoord kunnen geven.
Planning qua goederentreinen is nergens terug te vinden (wisselt ook best wel vaak, goederen rijdt eigenlijk altijd te vroeg of te laat).
Overigens weet ik niet hoe dicht je bij het spoor woont, heb zelf jaren langs de Calandbrug gewoon waar 24/7 goederen treinen rijden op de havenspoorlijn en heb het zelf nooit als vervelend ervaren. Eerste nacht hoor je t goed, na een week merk je het niet eens meer. Ook snachts met de ramen open.

Stel ook eens de vraag aan de huidige bewoners (via de makelaar) hoe zij het ervaren, ze zijn verplicht om er antwoord op te geven/overlast te melden.
Thanks! Zal Pro-rail even contacteren. Totaal niet aan gedacht. We nemen aankomende week contact op met de makelaar en zullen inderdaad deze vraag voorleggen.

Het spoor ligt op een letterlijke steenworp afstand van het huis. Gescheiden door een smalle groenstrook en een weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Geluidsoverlast is heel persoonlijk. In woon ook redelijk dicht bij een spoorlijn en ik hoor de treinen nog steeds. Hetzelfde als de snelweg als de wind uit die hoek komt. De een slaapt er zo doorheen, maar ik vind ze soms best irritant als ik in slaap wil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55

Luke!

#Treinbaas
Allen,

Alvast bedankt!
Niet zo veel op deze lijn, hoewel vanaf komende week een vrijwel dagelijkse erbij gaat komen. :9
Uit de heup geschoten zou ik 3-5 per dag gokken; bij specifieke werkzaamheden en stremmingen beduidend meer. Garantie is dat uiteraard niet, het is openbare infra dus dat kunnen er ook zo maar meer of minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
Luke! schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:46:
[...]

Niet zo veel op deze lijn, hoewel vanaf komende week een vrijwel dagelijkse erbij gaat komen. :9
Uit de heup geschoten zou ik 3-5 per dag gokken; bij specifieke werkzaamheden en stremmingen beduidend meer. Garantie is dat uiteraard niet, het is openbare infra dus dat kunnen er ook zo maar meer of minder worden.
Weet iig dat die lijn niet onder het basisnet valt, dus er mogen geen gevaarlijke stoffen overheen. Dus kan ook niet als omleidingsroute gebruikt worden voor alle goederen, dus mijn gevoel zegt dat het idd wel mee valt. Maar check hem bij publiekscontacten, weet je het zeker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ExiZTeNcE schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:44:
[...]

Weet iig dat die lijn niet onder het basisnet valt, dus er mogen geen gevaarlijke stoffen overheen. Dus kan ook niet als omleidingsroute gebruikt worden voor alle goederen, dus mijn gevoel zegt dat het idd wel mee valt. Maar check hem bij publiekscontacten, weet je het zeker :-)
Afgezien van goederen, gaat ETMET daar straks wel een rol spelen dacht ik?
Als dat verder geen belemmering is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
Arator schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:59:
"Laten we een hek zetten om het volk uit de sporen te houden."
"Goed idee, vergeet wel geen poortje voor het personeel"
"Okelidokeli"
:F
[Afbeelding]

Het poortje is trouwens mooi op slot. En ik denk niet dat er al personeel de moeite heeft genomen om de sleutel boven te halen. Ik ook niet trouwens O-)
Die hekkengekte is typisch Nederlands. Wat zullen daar een kapitalen in verdwenen zijn.
Misschien dat je een konijn ermee van het spoor houdt, maar iedereen kent toch de overwegen of zoals hier de uiteindes van het hek?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
mk1992 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:29:
[...]

Die hekkengekte is typisch Nederlands. Wat zullen daar een kapitalen in verdwenen zijn.
Misschien dat je een konijn ermee van het spoor houdt, maar iedereen kent toch de overwegen of zoals hier de uiteindes van het hek?
Dit is in België..
Maar vwb de hekkengekte, tuurlijk je houdt de mensen die als doel Hebben om op het spoor te komen er niet mee weg. Maar de wandelaars die perongeluk ineens naast de baan staan wel. Denk dat je daar het meerendeel van de spoorlopers mee gevangen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ExiZTeNcE schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:45:
[...]

Dit is in België..
Maar vwb de hekkengekte, tuurlijk je houdt de mensen die als doel Hebben om op het spoor te komen er niet mee weg. Maar de wandelaars die perongeluk ineens naast de baan staan wel. Denk dat je daar het meerendeel van de spoorlopers mee gevangen hebt
In Nederland is er ook een hekwerk programma geweest, je kan best wat hekwerk neerzetten voor een paar miljoen... maar toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Yep, vertakking Melsele op lijn 59.
Maar ik weet dergelijke met poortjes op het einde ook staan vertakking Aubry op lijn 15/1.

In Londerzeel heeft Infrabel als primeur een hekwerk tussen de perronsporen geplaatst om het oversteken van de sporen te ontmoedigen (of langer te laten duren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vdt3NQ5RkzsApGyeCPc7_KoRF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1mzgEL6RoETfc9mLTrVCrXO.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens in Wallonië is er 3 meter hoog hekwerk geplaatst met bewegingssensoren. Klimt er iemand in het hek, gaan er sirenes af en draaien beveiligingscamera's die richting uit. Een hekwerk van een meter hoog haalde daar niks uit.

Ook de HSL hebben hekken rondom, en van de week zaten er hertjes gevangen op HSL4. Allereerst heeft het een week geduurd voordat men een gespecialiseerd team inschakelde. Dat team heeft dan een dag aan het zoeken geweest, vond niets en stond op punt om te vertrekken. Bolde een collega over de lijn, en die zag de hertjes een paar kilometer verder staan. Ze zijn uiteindelijk zonder erg gevangen kunnen worden, maar de vertraging dat die beestjes veroorzaakt hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

Ook de HSL hebben hekken rondom, en van de week zaten er hertjes gevangen op HSL4. Allereerst heeft het een week geduurd voordat men een gespecialiseerd team inschakelde. Dat team heeft dan een dag aan het zoeken geweest, vond niets en stond op punt om te vertrekken. Bolde een collega over de lijn, en die zag de hertjes een paar kilometer verder staan.
:F Daar kan ik me alles bij indenken. Als je vanaf de weg moet kijken of er iets op een spoorlijn is dan gaat je dat niet zo makkelijk lukken. Stuur er een trein overheen met die mensen erin en je hebt ze zo gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
mk1992 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:29:
[...]

Haha, die foto van hierboven vind ik nog meevallen.
Deze is 10 maal erger :P

https://www.google.nl/map...KuneYQ!2e0!7i16384!8i8192

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aomi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

https://www.google.nl/map...jODZGA!2e0!7i13312!8i6656

Alleen ja... als je de andere kant ziet :X

Maar goed, wij hebben een afdeling die zich bezig houd met dit soort studies en advies mbt afsluiting, kan er natuurlijk wel wat over zeggen maar verder weet ik er weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Ik snap 'm opzich wel, een wegvoertuig moet er niet zomaar op kunnen rijden. Maar gek ziet 't er wel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Aomi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Maar die hekken sluiten toch aan op een betonpaaltjes met metalen draad. Of die draad nog niet is doorgeroest kan ik op de foto's echter niet zien :P
En een overweg is altijd een gevaarlijk punt.

Maar sommige buurten hebben net dat tikkeltje aanmoediging meer nodig om toch maar die hekken niet te beklimmen 8)7
https://www.google.be/map...negCOA!2e0!7i13312!8i6656

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dat krijg je als je alle situaties in algemene voorschriften vast probeert te leggen.
Al vind ik bovenstaande voorbeelden niet eens zo gek eigenlijk. Met een fysieke afscheiding kan je niet "per ongeluk" op of langs het spoor belanden. Je ziet bij overwegen daarom ook vaak antiloop matten, je kan er prima overeen lopen, maar je wordt er bij iedere stap aan herinnert dat je daar niets te zoeken hebt.

Zijn die poortjes trouwens niet gewoon met een viro sleutel te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Robertdj schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:56:
In België is Wilka de leverancier. Wilka G is zowat het meest gebruikt. En ik denk dat iedereen die in België maar iets met spoor te maken heeft, wel een Wilka G sleutel heeft. Omdat die G zoveel verspreid was, en elke bediende is die sleutel altijd net kwijt voor zijn pensioen, zijn ze toch sommige cilinders gaan aanpassen. En andere deuren zijn uitgerust geworden met een badgesysteem.
(Dat blijkbaar ook openging met een kaartje van de stadsfietsen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Robertdj schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:56:
Dat krijg je als je alle situaties in algemene voorschriften vast probeert te leggen.
Al vind ik bovenstaande voorbeelden niet eens zo gek eigenlijk. Met een fysieke afscheiding kan je niet "per ongeluk" op of langs het spoor belanden. Je ziet bij overwegen daarom ook vaak antiloop matten, je kan er prima overeen lopen, maar je wordt er bij iedere stap aan herinnert dat je daar niets te zoeken hebt.

Als het goed is wel. Al worden sommige sloten zo weinig gebruikt dat ze na een poos met geen een sleutel meer te openen zijn. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Nederlandse Spoorwegen (NS) onderzoeken samen met de Zwitserse spoorvervoerder SBB of de nachttrein tussen Amsterdam en Zürich zijn rentree kan maken. Dat bevestigt een woordvoerder van de NS dinsdag na berichtgeving door Treinreiziger.nl. Vier jaar geleden werd de stekker nog uit dezelfde nachtlijn getrokken.

Het onderzoek van de Nederlandse en Zwitserse spoorbedrijven moet uitwijzen of er voldoende spoor beschikbaar is voor een goede verbinding tussen de twee steden. Ook spelen de financiën uiteraard een rol en wordt er onderzocht of er genoeg vraag is naar de nachtverbinding en of het meer oplevert dan het kost.

De nachttrein lijkt het afgelopen jaar weer aan populariteit te winnen, na een periode waarin nachtverbindingen juist van het toneel verdwenen. Vanaf december is het mogelijk om in de nacht vanaf Amsterdam via Brussel naar het Wenen te reizen. Buiten Nederland wordt er onder meer gewerkt aan een nachttrein tussen Malmö en de Belgische hoofdstad.

Een mogelijke nachtverbinding tussen Amsterdam en Zürich is niet nieuw: tot 2016 konden reizigers met de City Night Line van Deutsche Bahn 's nachts tussen de twee steden reizen. In december 2016 reed deze voor het laatst, omdat deze verlieslatend was. Voor wintersporters rijdt er nog wel een nachttrein naar Zwitserland, maar die rijdt alleen in de wintermaanden.
Bron: NS onderzoekt terugkeer van nachttrein tussen Amsterdam en Zürich

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
OBB Zwitsers? Het artikel zelf zegt overigens SBB. Wel goed dat ze nu al kijken naar andere trajecten. :)

Misschien ook weer iets richting Praag of Warschau?

[ Voor 12% gewijzigd door cazzer22 op 18-08-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@cazzer22 SBB. Dit staat dus helemaal los van de nachttreinen van de ÖBB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@Maasluip dat is zie ik inmiddels aangepast, maar er stond eerder OBB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Gelderland kan niemand vinden die de Valleilijn wil uitbaten:
Er zijn geen liefhebbers voor de exploitatie van de Valleilijn, de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Stads- en streekvervoerders denken dat de coronacrisis een rendabele uitvoering in de weg zit.
Ik snap het op zich wel, nu instappen terwijl de coronacrisis nog in volle gang is is een grote gok, en daarnaast zullen de OV bedrijven door diezelfde crisis nu ook niet in een financiele positie zitten om een gokje te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Vanaf 26 oktober rijden er rechtstreekse treinen van Amsterdam en Rotterdam naar Londen. De Eurostar rijdt dan twee keer per dag tussen de steden, met een stop in Brussel. Vanuit Amsterdam is de reistijd iets meer dan 4 uur, vanuit Rotterdam 3,5 uur.
Bron: https://nos.nl/artikel/23...t-vanaf-eind-oktober.html

Hij halteert wel lang op Brussel-Zuid. Ik hoop dat de trein zodanig populair wordt, zodat er geen reizigers meer meegaan voor het stuk Amsterdam/Rotterdam-Brussel.

• handoff
https://www.ad.nl/binnenl...ziger-verleiden~a9aafa6e/
Treinreizigers kunnen vanaf 2024 een half uur sneller naar Berlijn en Brussel. Op beide trajecten gaan daarvoor nieuwe comfortabele treinen rijden, maakt de NS donderdag bekend. Zo moeten reizigers verleid worden om korte vluchten in te wisselen voor het spoor.
Gaat de IC Brussel dan niet meer stoppen in Breda, Noorderkempen en Zaventem om een half uur tijdswinst te krijgen?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

IC Brussel gaat met ICNG (Vmax 200 km/h) rijden, misschien daarom een sneller pad in zowel Nederland als België, in België is Mechelen klaar en in Nederland gaat ie via de Zuidtak ipv naar Amsterdam Centraal. Misschien dat dat opgeteld een half uur oplevert.

De islam kan uw vrijheid schaden

Allen,

Alvast bedankt!
Ik meen dat er alleen nog incidenteel goederen rijden over die lijn, het merendeel van de paden lopen nu over de Betuweroute. Zal het straks even navragen voor je.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wokschotel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:30:
IC Brussel gaat met ICNG (Vmax 200 km/h) rijden, misschien daarom een sneller pad in zowel Nederland als België, in België is Mechelen klaar en in Nederland gaat ie via de Zuidtak ipv naar Amsterdam Centraal. Misschien dat dat opgeteld een half uur oplevert.
Oftewel: de half uur besparing ben je kwijt aan de metro om op Zuid te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:57:
[...]

Oftewel: de half uur besparing ben je kwijt aan de metro om op Zuid te komen.
Als je al op Centraal staat. Maar: Amsterdam Centraal ligt niet zo centraal in Amsterdam.
Vanaf bv. het Rokin maakt het praktisch al niet meer uit (dan is het 5 minuten met de metro naar Centraal, of 10 minuten met de metro naar Zuid).

• EDIT
handoff schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:22:

[...]

Gaat de IC Brussel dan niet meer stoppen in Breda, Noorderkempen en Zaventem om een half uur tijdswinst te krijgen?
Er wordt momenteel nog overlegd met de NMBS over alle (on)mogelijkheden, waarbij er diverse varianten zijn besproken. Inderdaad is dat er één van. In die variant zou de extra snelle IC Brussel dat soort stations over gaan slaan en de 'normale' IC Brussel komt dan daarvoor in de plaats om alsnog die stations te bedienen, dus je krijgt eigenlijk twee keer een IC Brussel, een snelle en een trage. Geen idee trouwens van de frequentie, maar ik schat zelf beiden 1x per uur.

Ik vind het dan wel weer wat, eh, apart dat dit nu al zo naar buiten wordt gebracht voordat het geformaliseerd is, ook al lijken er goede stappen gezet te zijn in de samenwerking. Voor het einde van dit jaar had ik er geen officieel bericht van verwacht.
En bovenstaand is dus ook absoluut geen vaststaand feit. Wellicht lukt het helemaal niet om tot een akkoord te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 27-08-2020 08:58 ]

• cazzer22
@handoff Ik vermoed dat Zaventem eruit gehaald wordt, Noorderkempen mogelijk maar dan moet de NMBS een eigen trein in gaan zetten. Met 200 rijden, en niet om rijden via Zaventem zou best wel een half uur kunnen schelen.

Overigens, er stond in dat artikel ook dat de Berlijn-trein een half uur sneller zou worden door een betere dienstregeling en niet meer te stoppen op Stendal en Minden. Waarom dan nog wel op Bunde of Bad Oeynhausen? Vorig jaar nog gezien, dat zijn kleine stations.

@EDIT krijg je dan niet een product dat erg dicht tegen de Thalys aan ligt? Want, ga je stops schrappen en hem versnellen dan krijg je vanzelf een Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel expres.

[ Voor 53% gewijzigd door cazzer22 op 27-08-2020 09:04 ]

• EDIT
Dat het product te dicht tegen Thalys aan komt te liggen zal ongetwijfeld dan ook een punt van discussie zijn. Echter is aan de andere kant de internationale treindienst natuurlijk ook opengesteld, dus theoretisch zou NS ook geheel zelfstandig zo'n snelle treindienst op kunnen zetten, zonder NMBS.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ValHallASW schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:22:
[...]

Als je al op Centraal staat. Maar: Amsterdam Centraal ligt niet zo centraal in Amsterdam.
Vanaf bv. het Rokin maakt het praktisch al niet meer uit (dan is het 5 minuten met de metro naar Centraal, of 10 minuten met de metro naar Zuid).
Ik woon zelf in Alkmaar, dus voor mij levert het geen voordeel op. Ik zit even te puzzelen als je ergens anders woont. Wat als je van Rotterdam naar Berlijn wilt? Overstappen op Schiphol en dan Zuid? Of Utrecht naar Brussel? Direct doorreizen naar Rotterdam of Roosendaal? Vanuit noord (Groningen) en oost (Enschede) rijden er in ieder geval treinen via Zuid naar Schiphol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
In de dienstregeling van 2023 gaat de hele huidige lijnvoering veranderd worden met een nieuw ontworpen dienstregeling. De laatste grote wijziging was in 2007, dus nu gaat het weer opnieuw op de schop. De IC Brussel naar Zuid (en Lelystad) is daar een onderdeel van, als ik het goed heb begrepen.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 27-08-2020 09:16 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:59:
@handoff Ik vermoed dat Zaventem eruit gehaald wordt, Noorderkempen mogelijk maar dan moet de NMBS een eigen trein in gaan zetten. Met 200 rijden, en niet om rijden via Zaventem zou best wel een half uur kunnen schelen.
Een trein Brussel - Luchthaven - Breda die ook op Noorderkempen stopt, en de IC Brussel dan weer gewoon rechtstreeks van Rotterdam naar Antwerpen en Brussel.
Of laat die excuus-Den Haag-trein die dienst naar Breda en de luchthaven oplossen. En dus 2x per uur gaan rijden.
Overigens, er stond in dat artikel ook dat de Berlijn-trein een half uur sneller zou worden door een betere dienstregeling en niet meer te stoppen op Stendal en Minden. Waarom dan nog wel op Bunde of Bad Oeynhausen? Vorig jaar nog gezien, dat zijn kleine stations.
Niet stoppen op Stendal geeft relatief veel versnelling omdat je dan via de HSL door kunt rijden. Sowieso moeten ze met Stendal eens wat slimmers gaan doen. Je hebt nu een prutje van Stendal naar Rathenow vanwaar je een RE160 naar Berlijn hebt. Qua tijden moet het goed te doen zijn om van Rathenow naar Stendal met de RE door te rijden en zelfs op de tussengelegen stations te stoppen. Alleen hebben die nu natuurlijk geen perron aan de HSL.
Probleem is dat daar een deelstaatgrens tussen ligt, maar dan zou je alle IC's die Stendal aandoen kunnen schrappen.

Die stops in Bünde en Bad Oeynhausen moeten ze inderdaad maar eens schrappen, ze stoppen daar ook om en om. Minden is dan weer handig om vervoer uit de stoptreinen vanaf Osnabrück op te nemen.
@EDIT krijg je dan niet een product dat erg dicht tegen de Thalys aan ligt? Want, ga je stops schrappen en hem versnellen dan krijg je vanzelf een Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel expres.
Thalys doet het volgens mij ook niet slecht en heeft weinig ruimte (materieel) om uit te breiden.
Skyaero schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:10:
[...]

Ik woon zelf in Alkmaar, dus voor mij levert het geen voordeel op. Ik zit even te puzzelen als je ergens anders woont. Wat als je van Rotterdam naar Berlijn wilt? Overstappen op Schiphol en dan Zuid? Of Utrecht naar Brussel? Direct doorreizen naar Rotterdam of Roosendaal? Vanuit noord (Groningen) en oost (Enschede) rijden er in ieder geval treinen via Zuid naar Schiphol.
Snelste verbinding Rotterdam - Berlijn gaat sowieso niet via Amsterdam 8) Maar er zijn ook overwegingen om de Berlijntrein naar Zuid te verleggen.
En Utrecht - Brussel gaat nu ook niet via Amsterdam. De snelste verbinding is zelfs niet via Rotterdam maar Utrecht - Den Bosch - Breda.
Wat dat betreft is er echt een gemis voor een rechtstreekse IC Utrecht - Breda.

Hmm...
Uursdienst Amsterdam - Brussel rechtstreeks.
Uursdienst Utrecht/Den Haag - Antwerpen met splitsen/combineren in Breda.

[ Voor 20% gewijzigd door Maasluip op 27-08-2020 09:54 ]

• cazzer22
@Maasluip Ik als Brabander zou dan liever zien dat die excuustrein naar Tilburg en verder doorgaat. Geen kering nodig, geen onnodig langere reistijd. Het idee van elk half uur een verbinding naar Brussel vanuit Nederland spreekt mij wel aan.

Stendal, ik zat in de war met Spandau. Stendal zou door die aftakking alleen al een aardig aantal minuten opleveren. Minden is nog een beetje een overstapstation richting Hamm voor zover Hannover dat niet al is.

Die RE zou een mooi alternatief zijn richting Berlijn.

@EDIT helemaal waar. Staat me alleen wel bij dat de tarieven in België vrij hoog zijn als de NMBS niet meedoet. Dus wellicht is dit ook een deel onderhandelen met de Belgen, om bijvoorbeeld ook Noorderkempen te blijven bedienen en zo ook wat terug te krijgen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:29:
@Maasluip Ik als Brabander zou dan liever zien dat die excuustrein naar Tilburg en verder doorgaat. Geen kering nodig, geen onnodig langere reistijd. Het idee van elk half uur een verbinding naar Brussel vanuit Nederland spreekt mij wel aan.
Dat is dus het Utrecht/Den Haag - Antwerpenplan. Twee stellen die gekoppeld uit Antwerpen komen en in Breda splitsen, een stel gaat naar Den Haag, het andere naar Utrecht.

En omdat dat niet meer kan (keren in Utrecht is een nono) doortrekken naar Lelystad of Zwolle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@chiIIed
Antwoord van CM was inderdaad dat er tussen Arnhem en Utrecht alleen incidenteel goederen vervoer aanwezig is en blijft.

• Arator
De voorbije week zijn er volop testritten geweest met de M7 van NMBS op HSL 4 (Antwerpen-Nederland). Die M7's zijn geschikt voor een snelheid tot 200km/u en het gerucht gaat dat men ook voor een Nederlandse homologatie wil gaan. Die rijtuigen zouden dan in een internationale verbinding naar Nederland gaan rijden, wat mij doet vermoeden dat zij Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Brussel gaan bedienen ipv de Benelux.

Ook het ringspoor rond Antwerpen zou terug in de reizigersdienst komen. Hier reden geen reizigerstreinen meer sinds de noord-zuid onder Antwerpen open was. Niet helemaal juist, er reden nog incidenteel nog wel reizigerstreinen wanneer die treinen te weinig tractie hadden om door de tunnels te rijden of wanneer er een probleem was in de tunnels. Echter deden deze treinen geen stops aan. Antwerpen-Dam was heel de tijd afgesloten en de perrons waren een echt oerwoud. Dat is ondertussen al aangepakt. Antwerpen-Oost is momenteel 1 grote werfzone, en men spreekt/droomt van een nieuwe station ter hoogte van Antwerpen-Schijnpoort (vlak bij het sportpaleis) en een opwaardering van Antwerpen-Luchtbal. Dit zijn toch stops voor een verbinding naar het noorden van de provincie, dus voor een stoptreintje richting Essen-Roosendaal, me dunkt.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55

Luke!

#Treinbaas
ArcticWolf schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:31:
@chiIIed
Antwoord van CM was inderdaad dat er tussen Arnhem en Utrecht alleen incidenteel goederen vervoer aanwezig is en blijft.
Toch klopt dat niet.
Ja en nee, er liggen paden die gebruikt mogen worden maar de hoofdroute blijft via de Betuweroute.

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
handoff schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:22:

[...]

Niet stoppen in Breda zie ik niet zo snel gebeuren. Een voorwaarde voor het aanleggen van het stuk HSL bij Breda was namelijk dat er bij Breda ook een aansluiting (Hsbda) moest komen.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08
Uit regionale media van jaren geleden (en dat zou zomaar vijftien, twintig jaar kunnen zijn) meen ik me te herinneren dat de afspraak was dat er een lijn Breda-Antwerpen zou komen, en niet zozeer dat de lijn Amsterdam - Brussel zou stoppen in Breda. Er was ooit ook een idee voor een lijn Arnhem-Nijmegen-Den Bosch-Tilburg-Breda-Antwerpen, maar dat was eind jaren negentig.

Be yourself, no matter what they say ...

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Arator schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:53:
De voorbije week zijn er volop testritten geweest met de M7 van NMBS op HSL 4 (Antwerpen-Nederland). Die M7's zijn geschikt voor een snelheid tot 200km/u en het gerucht gaat dat men ook voor een Nederlandse homologatie wil gaan. Die rijtuigen zouden dan in een internationale verbinding naar Nederland gaan rijden, wat mij doet vermoeden dat zij Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Brussel gaan bedienen ipv de Benelux.
Maar de M7 heeft - voor zover ik weet - geen ATB. Ik denk niet dat de Nederlandse instanties een trein gaan accepteren die zonder functionerend beveiligingssysteem rijdt op die 3 km tussen station Breda en Breda HSL Aansluiting.

Er zal uiteindelijk wel ERTMS komen te liggen op die paar kilometer, maar de planning is dat dat pas gebeurt in de periode 2028-2030.

We are shaping the future

• Arator
Alex) schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Maar de M7 heeft - voor zover ik weet - geen ATB. Ik denk niet dat de Nederlandse instanties een trein gaan accepteren die zonder functionerend beveiligingssysteem rijdt op die 3 km tussen station Breda en Breda HSL Aansluiting.

Er zal uiteindelijk wel ERTMS komen te liggen op die paar kilometer, maar de planning is dat dat pas gebeurt in de periode 2028-2030.
Er worden 2 soorten M7's geleverd. Stellen met eigen aandrijving, en losse rijtuigen, die getrokken moeten worden door een loc. De locs van de benelux kunnen misschien voor de tractie zorgen?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
Arator schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:03:
[...]

Er worden 2 soorten M7's geleverd. Stellen met eigen aandrijving, en losse rijtuigen, die getrokken moeten worden door een loc. De locs van de benelux kunnen misschien voor de tractie zorgen?
Die kunnen maar 160 km/h, helaas, en dat is al opgerekt vanaf 140. Natuurlijk kan het alsnog als tijdelijke oplossing; dat zijn de Traxxen nu ook al.

Jullie HLE18 kan op 1500V rijden, lijkt het? Daar een ATB-STM module in het ERTMS-systeem zetten, toelaten en klaar. Schijnbaar is die erg verwant aan de Vectron, die al wel toegelaten is in NL, dus misschien lukt dat vrij rap. Of inderdaad haast maken met ERTMS op het kleine stukje Brabantroute. Ik denk dat er wel politieke wil is om zoiets te versnellen.

[ Voor 27% gewijzigd door marcop23 op 27-08-2020 19:57 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De Vectrons hebben ook geen ATB en ik weet niet wat de status van de toelating voor de reizigersdienst in Nederland is.

• Arator
HLE 13 heeft op Maastricht gereden, maar heeft dan weer geen ETCS. |:( NMBS kan er een zootje van maken.

Pagina: 1 ... 27 ... 162 Laatste