Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 152 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

handoff schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat je dan een deel van London St. Pancras Frans/Belgisch/Nederlands grondgebied moet maken, wat nog een hele klus is. Als dat niet gebeurt, dan heb je het geval dat migranten al op het grondgebied van VK zijn en dus daar asiel kunnen aanvragen. Het heeft vooral met immigratie te maken volgens mij.
Waarom zou dat moeten? Is op een vliegveld toch ook niet?

En dat UK migranten buiten wil houden lijk me ook geen EU probleem?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:40
@Heroic_Nonsense Die scheiding is juist omdat het ook mogelijk is om Eurostar tickets te kopen voor Amsterdam - brussel. Anders zou dat niet mogelijk zijn (gemiste inkomsten), of die passagiers die binnen het Schengengebied reizen moeten door de douane (wat geloof ik ook niet zou mogen).

Omdat ze natuurlijk geen verstekelingen willen, of achtergelaten/doorgeschoven koffers willen hebben moet de deur dicht. In Brussel wordt dacht ik het deel voor Brussel nagelopen op achtergebleven zaken voordat de Belgen in mogen stappen.

De Britten hebben overigens ook een speciale wetgeving dat iedereen die voet op Britse grond heeft weten te zetten lastig uit te zetten is. Daarom willen ze liever die controles overzees hebben.
@evilution Met vliegen gaat dat ook zo. De maatschappij staat in voor jou als reiziger om mocht je geen visum hebben, je mee terug te nemen. Daarom controleren ze bij het inchecken ook of je een visum hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-05 21:42
evilution schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:24:
[...]

In de luchtvaart is afgesproken dat als iemand meegaat op een vlucht en niet de juiste papieren heeft om het land binnen te komen, de luchtvaartmaatschappij zelf de passagier moet terugsturen op eigen kosten plus een boete volgens mij. Daarom wordt er ook gecheckt voordat je in het vliegtuig stapt of je wel de juiste papieren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Is het dan wel mogelijk om vanuit Asd of Rtd naar Brussel te reizen met ES zonder paspoortcontrole?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

evilution schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:24:
[...]

Vliegveld heeft nog een internationale zone. Niet voor niets zijn er nu in Corona tijd weer mensen vast komen te zitten op internationale luchthavens. Doet me nog altijd denken aan de film The Terminal.

Overigens komt er voor de VS nu op Schiphol ook een pre-clearance voor richting de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 23:58
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:46:
Fijn! Daar ga ik in de toekomst zeker een keer gebruik van maken.

Uit eerdere berichten (die ik nu natuurlijk niet zo snel kan vinden) begreep ik dat het deel van de trein waar de passagiers vanuit Nederland in zitten, fysiek wordt afgesloten van het deel waar de passagiers uit Brussel in gaan stappen. De deuren van de "Nederlandse" kant van de trein blijven ook gesloten op Brussel. Pas na vertrek uit Brussel zou de scheiding worden opgeheven en kunnen de Nederlandse passagiers (onder andere) bij het restauratierijtuig.

Maar als ik daar over nadenk, begrijp ik niet zo goed waarom dat is; immers zijn de passagiers die zich op het perron in Brussel bevinden al door de paspoort- en securitycheck gegaan. De kans dat daar een illegale immigrant instapt, is zeer klein.

Dat er een Nederlander uitstapt in Brussel lijkt me ook geen groot probleem (wel dom, waarom zou je dat doen, maar dat ter zijde).

Klopt dat nog of is dat alweer achterhaald of helemaal onjuist?
Wat ik heb begrepen is dat er zowel kaartjes van Amsterdam/Rotterdam naar Brussel als naar Londen gaan worden verkocht. Op de Nederlandse perrons is een afscheiding gemaakt waardoor reizigers niet in het 'verkeerde' deel van de trein kunnen gaan zitten.

De deuren tussen rijtuig 8 en 9 worden tussen Amsterdam en Brussel gesloten. Dat zijn ook de rijtuigen waar de boordbistro is.

Na aankomst in Brussel wordt één helft van de trein leeggemaakt en gecontroleerd, zodat daar de reizigers kunnen instappen die vanuit Brussel naar Londen willen sporen. In de andere helft blijven de reizigers uit Amsterdam zitten.
Arator schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:43:
[...]

Ik weet niet hoe het met deze trein uit Amsterdam zit. De Eurostar vanuit Brussel vertrok vroeger altijd vanuit dode sporen (kutzak kant Antwerpen/Amsterdam). Die perronsporen waren ook volledig gescheiden van de rest van het station. Het was zelfs zo dat er stalen hekken dicht gingen nadat de trein was binnen-/buitengereden. Dus als je door de grenscontrole was, kon je enkel maar op de perrons 1-3 geraken.
Ik vermoed dat die trein vanuit Amsterdam nu wel op een doorgaand spoor binnenkomt, maar hoe de grenscontrole dan nu verloopt voor mensen die in Brussel opstappen, kan ik niet zeggen.
In Brussel-Zuid zijn er aanpassingen gemaakt (rolluiken) waardoor je als reiziger vanuit de Eurostarterminal op het doorgaande spoor 3 kunt komen.
Gebeurt er eigenlijk een grenscontrole in Amsterdam? Want misschien gebeurt de controle op de trein in Brussel voor het gedeelte uit Amsterdam?
In Amsterdam en Rotterdam zijn er volwaardige controlefaciliteiten gebouwd, net zoals in Brussel en Parijs. Als reiziger ga je dus al in Nederland langs de grenscontrole en de bagagescanner, daarna krijg je geen veiligheidscontroles meer.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

handoff schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:27:
[...]
In de luchtvaart is afgesproken dat als iemand meegaat op een vlucht en niet de juiste papieren heeft om het land binnen te komen, de luchtvaartmaatschappij zelf de passagier moet terugsturen op eigen kosten plus een boete volgens mij. Daarom wordt er ook gecheckt voordat je in het vliegtuig stapt of je wel de juiste papieren hebt.
offtopic:
Die controle heb ik ook meegemaakt, reizend van Amsterdam naar Ha Noi via Hong Kong (Cathay Pacific). Een vriendelijke dame wilde even de paspoorten zien, terwijl we de koffers via de automaat aan het inchecken waren. Ze had toch echt wat vragen, toen ze in vier Nederlandse paspoorten samen maar één visum voor Vietnam aantrof. Die waren heel snel beantwoord, toen we ook nog even drie Vietnamese paspoorten tevoorschijn haalden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Nieuws uit de US of A:

Blijkbaar zijn er testruns met de nieuwe Acela:

En het is het weer NET niet. Kwa uiterlijk... (Ziet er wel beter uit dan 99% van de rest.)

[ Voor 18% gewijzigd door Illegal_Alien op 07-07-2020 16:42 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:42
https://www.spoorpro.nl/s...bij-vernieuwing-tramlijn/

Koper wordt gestolen van de bovenleiding, "Dieven beseften blijkbaar niet hoe gevaarlijk dit is", dus gaan we er maar 750V spanning op zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Slaut schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:03:

Koper wordt gestolen van de bovenleiding, "Dieven beseften blijkbaar niet hoe gevaarlijk dit is", dus gaan we er maar 750V spanning op zetten.
Er is bij die klus ook flink wat gereedschap gejat. :(

Overigens:
Diefstal is volgens de provincie zinloos omdat het koper landelijk geregistreerd staat en niet verhandeld kan worden.
Gelukkig wordt Nederland omringd door een onzichtbaar krachtveld. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:07
evilution schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:52:
Ik snap niet helemaal waarom die paspoortcontrole niet gewoon in London kan. NL, BE en F zijn allemaal Schengen. Als de Britten paspoortcontrole willen kan dat toch gewoon op hun eigen bodem, met hun eigen infrastructuur en personeel? Kunnen we binnen Schengen gewoon lekker makkelijk rondrossen met die ES. Helemaal na Brexit is het totaal kansloos dat volk te blijven faciliteren.
Ik heb anders liever de controle al voor vertrek hier in Nederland, zodat ik daar lekker uit kan stappen en van mijn tijd kan genieten.

Daarnaast, als wij zouden zeggen tegen het VK dat ze de controle maar lekker in Engeland moeten doen, zeggen ze net zo hard terug dat de reizigers de andere kant op dan maar op het vasteland gecontroleerd moeten worden. Dus linksom of rechtsom ga je dan een controle krijgen hier in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:51
Robertdj schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:14:
[...]
Er is bij die klus ook flink wat gereedschap gejat. :(
Overigens:
[...]
Gelukkig wordt Nederland omringd door een onzichtbaar krachtveld. :X
Bij de aanleg van HSL 4 naar Nederland werd er ook constant bovenleiding gestolen. Tot op een keer de bovenleiding klaar was, en er 25kV op stond, maar blijkbaar was dit niet geweten bij de dieven. :F

Later ben ik nog eens opgeroepen geweest voor een brand in een verlaten bundel. Bleek het een stapel koperkabel te zijn die in de fik was gestoken om de isolatie eraf te smelten. Kzal op het werk nog wel eens kijken of ik daar nog foto's van heb.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:59
NS-dubbeldekker ontspoorde door problemen met remsysteem - https://nos.nl/l/2339898
Twee ernstig beschadigde wielen zijn de oorzaak van het ontsporen van een trein vlak bij Den Haag Centraal, begin januari, is gebleken uit een onderzoek. De wielen van de dubbeldekker van het type DDZ raakten beschadigd door problemen met het remsysteem, meldt de NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
EDIT schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:31:
NS-dubbeldekker ontspoorde door problemen met remsysteem - https://nos.nl/l/2339898

[...]
Ik vermoed dat dat die trein was die ontspoorde in een bundel?
Zo als ik het artikel lees, waren vlakke wielbanden het probleem. En vlakke wielbanden komen voort uit vaste remmen.
De oplossing vind ik wel de max, want eigenlijk zeggen ze "we gaan die stellen in een dienstregeling steken zodat ze minder moeten remmen". :?
Trouwens de meeste problemen met vaste remmen komen uit mijn ondervinding (I know N+1 en Belgisch spoor) voort uit vaste schroefremmen, en dat ga je dus niet ondervangen door die stellen op een ander traject te laten rijden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Alex)
Arator schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:15:
[...]

Ik vermoed dat dat die trein was die ontspoorde in een bundel?
Zo als ik het artikel lees, waren vlakke wielbanden het probleem. En vlakke wielbanden komen voort uit vaste remmen.
De oplossing vind ik wel de max, want eigenlijk zeggen ze "we gaan die stellen in een dienstregeling steken zodat ze minder moeten remmen". :?
Niet helemaal.

De DDZ-vloot werd zowel als intercity als sprinter (L-trein in NMBS-jargon) ingezet. Het onderhoudsregime was gebaseerd op een gemiddelde inzet van 5% als sprinter en 95% als intercity, daaraan werd een onderhoudsbeurt gekoppeld die elke 75.000 kilometer moest gebeuren. Het betreffende treinstel is echter voorzien van een sandite-installatie, en is in de herfst ruim 90% van de tijd ingezet als sprinter.

Een sprinter moet veel vaker remmen dan een intercity, en dit specifieke materieeltype moet ook nog eens veel harder remmen om de rijtijden van een sprinter te halen. Daardoor sleten de remblokken op dit treinstel veel sneller dan verwacht, na ongeveer 57.000 kilometer waren de remblokken volledig weggesleten en was alleen de zool nog over.

Er was echter geen rekening mee gehouden met de veel frequentere inzet als sprinter bij het inplannen van onderhoud. Door een ander defect bleef de zool ook nog eens deel tegen het wiel gedrukt, waardoor de temperaturen snel opliepen en het wiel uiteindelijk zwaar beschadigd raakte. Dit leidde inderdaad tot vlakke plaatsen (en dat werd ook geregistreerd door het Gotcha-systeem), maar ook tot een dermate ernstige schade dat de wielen bij een wissel uiteindelijk uit het spoor liepen.

Als geluk bij een ongeluk gebeurde dit aan slechts 24 km/u, dit had ook aan veel hogere snelheden kunnen gebeuren.

Inmiddels is de inzet van DDZ aangepast, zo is de inzet als sprinter niet meer nodig nu er massaal nieuwe SNGs worden geleverd. Ook worden er processen ingericht om dit soort problemen eerder te kunnen signaleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Alex) op 08-07-2020 01:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
Het hele rapport is (voor de nieuwsgierigen) trouwens hier te downloaden:
https://nieuws.ns.nl/ns-n...-na-onderzoek-ontsporing/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:32
Slaut schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:03:

Dan hebben ze de regelgeving aangepast, voorheen mocht er namelijk geen spanning op gezet worden (bij de bouw van de Hanzelijn was dit ook een dingetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10
evilution schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:52:
Ik snap niet helemaal waarom die paspoortcontrole niet gewoon in London kan. NL, BE en F zijn allemaal Schengen. Als de Britten paspoortcontrole willen kan dat toch gewoon op hun eigen bodem, met hun eigen infrastructuur en personeel? [..]
Met een trein kan je natuurlijk als illegale immigrant aan de noodrem trekken, en dan keihard wegrennen. Dat gaat in een vliegtuig wat lastiger.

Over de DDZ: Hoe zit het dan met bijvoorbeeld Leiden - Utrecht? Zouden ze op zo'n traject ook SNG in gaan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
handoff schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat je dan een deel van London St. Pancras Frans/Belgisch/Nederlands grondgebied moet maken, wat nog een hele klus is. Als dat niet gebeurt, dan heb je het geval dat migranten al op het grondgebied van VK zijn en dus daar asiel kunnen aanvragen. Het heeft vooral met immigratie te maken volgens mij.
Het kan wel, maar ik denk dat je dit niet wilt, gezien er ook andere treinen binnenkomen en extra drukte.

Toen ik dit voorjaar met de eerste proeftrein van Amsterdam naar Londen ging, vond er ook in London St. Pancras nog een extra paspoortcontrole van de Britse douane plaats omdat de Britse controle in Nederland nog niet gesetteld was.

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 08-07-2020 14:53 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:32
Nou, de ICM is opeens deels verdwenen op Schothorst - Den Haag (is nu DDZ) en zag dat de IC van Deventer naar Amsterdam ook een DDZ is geworden }:O rijdt de ICM dan nu ergens als stoptrein of zijn er al voldoende SNG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:48
Illegal_Alien schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:39:
Nieuws uit de US of A:

Blijkbaar zijn er testruns met de nieuwe Acela: [YouTube: Amtrak's New Acela - Rare Mileage Testing on the Keystone Corridor!]

En het is het weer NET niet. Kwa uiterlijk... (Ziet er wel beter uit dan 99% van de rest.)
Gaat dat ding tegenwoordig wel hard? Ik kan mij uit Train Simulator (MSTS) herinneren dat je amper op snelheid kwam tijdens het traject.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:12:
[...]

Gaat dat ding tegenwoordig wel hard? Ik kan mij uit Train Simulator (MSTS) herinneren dat je amper op snelheid kwam tijdens het traject.
De Avelia Liberty, het materieel in kwestie, kan 300 km/h (met tilting) of 350 km/h (zonder tilting) halen.

Maar dat zegt niet zo gek veel. De huidige Acela Express kan immers ook 240 km/h halen als dienstsnelheid, maar in de praktijk ligt het gemiddelde op 135 km/h.

Als ze tenminste geen maanden stilstaan met scheuren in de remschijven of de wielophanging, that is.....

En dat is in de VS dan een hogesnelheidstrein....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

wildhagen schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:20:
[...]

De Avelia Liberty, het materieel in kwestie, kan 300 km/h (met tilting) of 350 km/h (zonder tilting) halen.

Maar dat zegt niet zo gek veel. De huidige Acela Express kan immers ook 240 km/h halen als dienstsnelheid, maar in de praktijk ligt het gemiddelde op 135 km/h.

Als ze tenminste geen maanden stilstaan met scheuren in de remschijven of de wielophanging, that is.....

En dat is in de VS dan een hogesnelheidstrein....
De (personen)trein heeft in de VS een achterstand. Dat komt vooral door de populariteit van de auto daar, maar ook voor een groot deel door de lobby van de autofabrikanten. Na de vorming van Amtrak zijn veel lijnen van de ondergang gered, maar de kwaliteit en de ligging van het spoor, en daarmee ook de gemiddelde snelheid van personentreinen, is om te huilen.

Het rollend materieel is de laatste 30 jaar wel beter geworden, met modernere treinen zoals de Acela, maar het loopt over het algemeen nog erg achter op wat wij gewend zijn.

Regionaal zijn er wel projecten (vooral in OV-minded regio's zoals bijvoorbeeld NYC <> New Jersey en rond San Francisco) waar een S-bahn-achtig netwerk tot stand is gekomen wat aardig overeenkomt met hoe wij dat soort treinen inzetten. De North East Corridor, waar deze Acela ook rijdt, is zo'n project.

Het spoor is flink opgewaardeerd, hele stukken zijn geëlektrificeerd (helaas wel met verschillende bovenleidingspanningen) zodat de inzet van diesel alleen nog in de uitlopers nodig is (wat ze overigens gaaf oplossen met dualmode-locomotieven). Door de eigendommen rond het spoor, was het niet mogelijk de boel "recht te trekken"; het is daardoor voor het grootste deel een nogal bochtig traject. Hierdoor halen de Acela's niet hun maximale snelheid. Slechts op een klein deel (een kilometer of 60 uit mijn hoofd) kan in theorie de 300 aangetikt worden, maar voordat de trein op die snelheid is, moet hij alweer afremmen.

Kortom: het materieel is snel genoeg; de nieuwe Acela heeft 2x 3.500 kW aan vermogen en is in de verte familie van de Pendolino, maar de infra is voor het grootste deel niet geschikt voor die snelheden.

Leuk weetje: de beveiliging op het traject is in basis PCCS; een systeem waar onze eigen ATB op gebaseerd is. Daar ligt een aangepaste versie van ETCS overheen ("ACSES", want niks "European" aan natuurlijk).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

En dan heb je nog de Brightline: https://www.gobrightline.com/

Gaat de goede kant op, maar duurt nog wel even voordat ze weer terug zijn op hun "Golden Age".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Illegal_Alien schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:39:
Nieuws uit de US of A:

Blijkbaar zijn er testruns met de nieuwe Acela: [YouTube: Amtrak's New Acela - Rare Mileage Testing on the Keystone Corridor!]

Grappig dat hij een beetje op een ICNG lijkt (zelfde fabrikant dus redelijk logisch) maar als een SNG klinkt

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:56:
De (personen)trein heeft in de VS een achterstand. Dat komt vooral door de populariteit van de auto daar, maar ook voor een groot deel door de lobby van de autofabrikanten.
Vergeet ook niet het gebruik van het vliegtuig op vrij korte afstanden: Het is daar helemaal niet gek om voor een paar honderd kilometer het vliegtuig te pakken. Het land heeft twintigduizend (vijfduizend openbaar) vliegvelden tegenover (voor Amtrak) vijfhonderd treinstations.
Door de eigendommen rond het spoor, was het niet mogelijk de boel "recht te trekken"; het is daardoor voor het grootste deel een nogal bochtig traject.
Wel opvallend dat een land dat bekend staat om zijn kaarsrechte wegen zo gekenmerkt wordt door bochtige spoorlijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:58
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:56:
[...]
Regionaal zijn er wel projecten (vooral in OV-minded regio's zoals bijvoorbeeld NYC <> New Jersey en rond San Francisco) waar een S-bahn-achtig netwerk tot stand is gekomen wat aardig overeenkomt met hoe wij dat soort treinen inzetten. De North East Corridor, waar deze Acela ook rijdt, is zo'n project.
Vergeet niet dat wat jij regionaal noemt alsnog een enorme afstand is. Die North East corridor is in een rechte lijn al een afstand van 650km. Al een stukje verder dan Amsterdam - Berlijn (lijnrecht 580km) of Amsterdam - Parijs (lijnrecht 430km). Dat terwijl wij er hier van Amsterdam naar Berlijn net zo lang over doen als die Acela.

New York - Chicago is net zo'n grote afstand als Amsterdam - Warschau, Florence of Barcelona. New York - Chicago doe je in zo'n 20-22 uur met mogelijkheid tot een directe trein. In Europa doe je er ook makkelijk 20 uur over met meerdere malen overstappen.

Wil je naar de westkust in de VS, dan zit je vanuit Amsterdam al in Kazachstan of Iran. Ik heb het niet uitgezocht maar ik vraag me af of wij dat überhaupt wel sneller kunnen.

Dit zegt niet dat ze niet meer aan treinen (hadden) kunnen doen omdat de auto inderdaad enorm populair is. Maar een trein in de VS is vanwege de afstanden wel meteen een ander soort dingetje dan wat wij hier gewend zijn en daarom ook niet altijd even makkelijk financieel rendabel te maken/houden.

De echt lange afstanden leven daar in principe ook voornamelijk van vrachtvervoer (die voorrang hebben op alles, ook personentreinen), anders had er geen verbinding van oost naar west meer gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Yankovic schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:41:
[...]

New York - Chicago is net zo'n grote afstand als Amsterdam - Warschau, Florence of Barcelona. New York - Chicago doe je in zo'n 20-22 uur met mogelijkheid tot een directe trein. In Europa doe je er ook makkelijk 20 uur over met meerdere malen overstappen.
New York - Chicago is 1400 km, dat is bijvoorbeeld dan Parijs - Konin ("even" voor Warschau) en doe je in 12,5 uur. Als je daar een beetje HSL verbinding voor maakt moet dat ook wel in 7 uur te doen zijn.
Dan is qua tijd misschien concurerend (2,5 uur vliegen vanuit Newark), maar qua prijs zal het dat nooit zijn.
En volgens mij is vliegschaamte geen woord dat in Amerika veel voor komt.

Maar baby steps. Laat ze eerst maar eens dat regionale netwerk opbouwen. En hun archaische spoorwegwetten eens aanpassen. Niet toeteren bij overwegen een "silent zone" noemen 8)7

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:42:
[...]

Maar baby steps. Laat ze eerst maar eens dat regionale netwerk opbouwen. En hun archaische spoorwegwetten eens aanpassen. Niet toeteren bij overwegen een "silent zone" noemen 8)7
En eens stoppen met butt-ugly lelijke locomotieven maken....

Ik bedoel, kijk naar zo'n GE AC6000CW, dat ziet er toch niet uit zeg? :X

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/More_AC_Power.jpg/1280px-More_AC_Power.jpg

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/CSXT627.jpg

Vroeger hadden ze tenminste nog fraaie ontwerpen, zoals de EMD F9 of de EMD F7 ofzo...

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Crm_california_zephyr.jpg/1024px-Crm_california_zephyr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/Conway_Scenic_Railroad_Engine_New_Hampshire.JPG/1024px-Conway_Scenic_Railroad_Engine_New_Hampshire.JPG

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Als je inderdaad naar die machines kijkt van GE en EMD, ze zien er allemaal (ongeveer) hetzelfde uit.
De Vossloh G2000 asymmetric, dat vond ik nog eens een gedurfd ontwerp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 23:42

Luke!

#Treinbaas
Arator schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:33:
De Vossloh G2000 asymmetric, dat vond ik nog eens een gedurfd ontwerp :P
Maar ó zo praktisch O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Yankovic schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:41:
[...]

Vergeet niet dat wat jij regionaal noemt alsnog een enorme afstand is. Die North East corridor is in een rechte lijn al een afstand van 650km. Al een stukje verder dan Amsterdam - Berlijn (lijnrecht 580km) of Amsterdam - Parijs (lijnrecht 430km). Dat terwijl wij er hier van Amsterdam naar Berlijn net zo lang over doen als die Acela.
735 kilometer zelfs, als je alle delen meerekent. Voor Amerikaanse begrippen is dat regionaal :)

Maar zonder gekheid:
Ik was niet heel duidelijk in mijn eerste post, maar de NEC is een aaneenschakeling van regionale lijnen waar, naast die regionale operators, doorgaande diensten van Amtrak op rijden. De delen van het traject zijn eigendom van (en worden beheerd door) meerdere "transport authorities" en de uitlopers zijn van Amtrak. Vandaar ook de verschillende bovenleidingsspanningen op de NEC (en dus uitlopers die diesel-only zijn).

De Berlijntrein is inderdaad een voorbeeld van hoe het niet moet; Amsterdam - Parijs is met de Thalys een voorbeeld hoe het wél moet. Naar die HSL-routes wordt in de VS wel met bewondering gekeken en er zijn ook diverse initiatieven geweest om echte HSL's aan te leggen. Tot op heden zijn die nooit tot wasddm gekomen helaas.

Wil je naar de westkust in de VS, dan zit je vanuit Amsterdam al in Kazachstan of Iran. Ik heb het niet uitgezocht maar ik vraag me af of wij dat überhaupt wel sneller kunnen.

Dit zegt niet dat ze niet meer aan treinen (hadden) kunnen doen omdat de auto inderdaad enorm populair is. Maar een trein in de VS is vanwege de afstanden wel meteen een ander soort dingetje dan wat wij hier gewend zijn en daarom ook niet altijd even makkelijk financieel rendabel te maken/houden.

De echt lange afstanden leven daar in principe ook voornamelijk van vrachtvervoer (die voorrang hebben op alles, ook personentreinen), anders had er geen verbinding van oost naar west meer gelegen.
In Europa hebben we een fijnmazig netwerk per land. Die netwerken sluiten op de grenzen op elkaar aan, maar zijn vooral gericht op het binnenland zelf. Dat is het grote verschil met de VS. Daar heb je met name rond steden of metropoolgebieden wel een spoornetwerk (soms "regionaal" staatsgrensoverscheidend zoals dus de NEC), maar de meeste staten hebben een verre van dekkend spoornet.

Op dit soort afstanden wint de trein zelden (ook in Europa) en zal vliegen voor veel mensen de voorkeur hebben. Ook de auto wint het (zelfs in de VS) niet op deze afstanden, afgezien van de mensen die het voor de lol doen ("Roadtrip!").

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:26:
[...]

De Berlijntrein is inderdaad een voorbeeld van hoe het niet moet; Amsterdam - Parijs is met de Thalys een voorbeeld hoe het wél moet. Naar die HSL-routes wordt in de VS wel met bewondering gekeken en er zijn ook diverse initiatieven geweest om echte HSL's aan te leggen. Tot op heden zijn die nooit tot wasddm gekomen helaas.
Er is in de VS op de blauwe staten na, in het geheel geen politiek draagvlak voor dat soort iniatieven.
Daar komt bij dat Amtrak de zaak niet echt in z'n voordeel mee heeft. De long-distance-treinen kosten klauwen met geld (is vziw zelfs verliesgevend als ze vol zitten) en door corona moet Amtrak ondanks de federale steun nu zelfs terug naar nog maar 3x p/w een trein laten rijden. Komt ook weer het politieke draagvlak bij, waar de regering Trump de geldkraan naar het spoor verder wil dichtdraaien. Te danken aan het congres dat dit verder nog niet is gerealiseerd.

Overigens zou Amtrak voor het eerst een beetje winst maken als Corona niet was gekomen.

https://www.washingtonpos...ess-slash-amtrak-funding/

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10
De focus in de VS is gewoon anders dan in Nederland, en dat resulteert in hele andere investeringen. Wij lachen om hun enkelsporige dieseltrajecten en gebrek aan passengiersdiensten, maar zij lachen er om dat we een trein van 3000 ton 'zwaar' noemen.

Ik denk dat vrachtvervoer per spoor in Nederland weinig competitief is vergeleken met de vrachtwagen, wat komt door de dure en drukke infrastructuur. Alleen de echt grote industrie heeft nog spoorvervoer, en zelfs dat neemt af. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het aantal spooraansluitingen. Dat hebben ze in de VS een stuk beter voor elkaar. In NL wordt 5% van de tonnen vracht per spoor vervoerd, in de VS 44%.

Ik zou niet zomaar zeggen dat het ene veel 'beter' is dan de andere. Het is vooral heel anders geoptimaliseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 10-07-2020 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:39

NMH

Moderator General Chat
Prorail krijgt een stevige tik op de vingers over de staat van Kijfhoek:
Prorail riskeert hoge boetes als het niet snel orde op zaken stelt op Kijfhoek, een groot rangeerterrein voor goederentreinen waar onder meer gevaarlijke chemicaliën overheen gaan. [...] Nog in april van dit jaar viel een blussysteem uit, en in mei bleken negentien wissels op Kijfhoek er zo slecht aan toe te zijn dat ze onmiddellijk moesten worden vervangen. In 2018 deden zich twee ernstige ongelukken voor, onder meer toen een set spoorkranen op hol sloeg en pas na 3,5 kilometer tot stilstand kwam. Baanmedewerkers konden zich ternauwernood in veiligheid brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
https://www.swr.de/swrakt...durchs-kinzigtal-100.html

Vrij vertaald met enkele correcties:
Een brandende Deutsche Bahn-reparatielocomotief reed donderdagochtend zonder machinist door het Kinzigtal. Het heeft verschillende bermen tussen Haslach en Gengenbach (Ortenaukreis) in brand gestoken.

Er waren geen passagiers op de reparatietrein. Na het uitbreken van de brand was de machinist gesprongen. Hij bleef ongedeerd, maar heeft nog geen commentaar gegeven op het incident, zei de federale politie vrijdag. Het enige dat zeker is, is dat de machinist de trein bij Hausach had verlaten. Nu moest de tachograaf worden beoordeeld. Dan weet u misschien meer, omdat de oorzaak van de brand nog onduidelijk is. De trein stopte pas na 28 kilometer zonder machinist
Hoe kan dat dan? Hebben die dingen geen dodeman?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXWNe8Aoq_hych2i2Mjfo7BRBZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jtfcE6lfy7MffDHWrrgkagOp.png?f=user_large

Een brandende trein die nog even 28 kilometer doorrijdt.
What the actual f*ck... :o :?

Video en meer info in de bron.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 10-07-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:39

NMH

Moderator General Chat
AW_Bos schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:04:
Dit is een diesel zo te zien? Ik heb wel eens gelezen dat dieselmotoren onder bepaalde omstandigheden op hol kunnen slaan, wellicht dat hier zoiets gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
AW_Bos schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:04:
Vast wel, maar op veel materieel is die niet actief als de rijrichtingskeuze op 'neutraal' staat. En daarbij kan het natuurlijk het geval zijn dat er door de brand iets kapot is gegaan waardoor dat niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
AW_Bos schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:35:
[...]

Wow, gaaf ding met zo'n kraan op het dak.
_O_
Treintje voor aan de bovenleiding te werken. In België worden die Brossel ES genoemd. Bij ons staat de kraan wel niet op het dak. Wel staat er daar een platform dat naar boven kan, kan zwenken en uitschuiven. Tevens schuiven de rekken met materiaal vanuit de wagen naar boven tot op het dak.

Edit:
trolleystad schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:36:
[...]
Dan zet de roldetectie de trein meestal stil. Op veel duits materieel is de dodeman niet actief onder een bepaalde snelheid, ik dacht 40 km/h.
Ik heb het volledige artikel niet gelezen, dus ik weet niet of er ergens iets stond dat die trein gewoon aan het rijden was of dat die in werkstand stond. Ik wil dit aanhalen omdat
onze bovenleidingstreinen in werkstand van op afstand bestuurbaar zijn (zodoende moet er geen bestuurder zitten tijdens het werk, maar kan die trein bediend worden vanop de werkplatforms). Wanneer die brossels bij ons in werkstand gaan, hoor je die overschakelen op een andere motor. Welke veiligheden er dan allemaal omzeild worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mf7hkhqwPD_S-RZUGCIgaV2Z_t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbdvLxd7992HvNQ7RoiaEDSF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Arator op 11-07-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 19-05 22:27
Alex) schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:25:
[...]

Vast wel, maar op veel materieel is die niet actief als de rijrichtingskeuze op 'neutraal' staat. En daarbij kan het natuurlijk het geval zijn dat er door de brand iets kapot is gegaan waardoor dat niet meer werkt.
Dan zet de roldetectie de trein meestal stil. Op veel duits materieel is de dodeman niet actief onder een bepaalde snelheid, ik dacht 40 km/h.

[ Voor 3% gewijzigd door Dolan op 11-07-2020 08:37 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:08:
Cool, ik vroeg me altijd al af in welke trein ik nu had gezeten die ene keer van Almelo naar Marienberg ergens in 2000 of 2001. Ik heb dat type trein nergens anders meer gezien sindsdien.

Het was dus deze blauwe engel #180:
Historische dieseltrein van sloop gered: 'Kans konden we niet laten lopen' - https://nos.nl/l/2326496
Hij is nu iig optisch opgeknapt, hij zal zover ik weet als statisch object blijven en niet rijvaardig gemaakt worden.
Na een paar maanden schilderen en klussen is de trein de Blauwe Engel 180 opgeknapt. De historische dieseltrein uit de jaren 50 werd in maart door vrijwilligers van de sloop gered. Nu is de trein klaar om weer gebruikt te worden, dit keer om in te schuilen of uit te rusten.

Jurriaan Knol is blij dat hij de Blauwe Engel 180 naar Hengelo heeft kunnen halen. "Het was een kans die we niet konden laten lopen", zegt hij tegen RTV Oost. "Het is een hele toer geweest om het ding hierheen te krijgen en op te knappen."

In 1954 werd het toestel in gebruik genomen en de trein reed tot 2001 in Twente. Na een motorbrand werd de trein uit roulatie gehaald en naar Haarlem verhuisd. Daar zou hij worden opgeknapt, maar vandalen vernielden de trein dusdanig dat men nooit meer aan de opknapbeurt is begonnen.

Het treinstel zat bij aankomst in Hengelo onder de graffiti en de ramen waren stuk. Nu is de trein volledig overgeschilderd in de originele kleuren. Knol is blij met het resultaat. "De vrijwilligers hebben echt hard gewerkt om de trein zo mooi te krijgen. Het is echt weer een pronkstuk geworden."

Helemaal opgeknapt is de trein nog niet. "Van binnen moet er nog van alles opgeknapt worden en onze wens is om alle ramen in de originele staat terug te brengen", zegt Knol.

De Blauwe Engel 180 is van het terrein bij het Fanny Blankers-Koen Stadion in Hengelo versleept naar het nabijgelegen Twekkelo. Daar zal de trein fungeren als rustpunt voor het spoorfietsen. Bij spoorfietsen rijdt een groep mensen met een soort fiets over een spoor dat niet meer wordt gebruikt. "Je kunt daar dan je broodje eten, koffie drinken of schuilen voor de regen", aldus Knol.
Bron: Historische dieseltrein opgeknapt: 'Het is een pronkstuk geworden'

Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2020/07/16/662367/2560x1440a.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgo.rgcdn.nl/824ad6246e724963bcff9826ee17719a/opener/De-Blauwe-Engel-geschenk-uit-de-hemel-Foto-RTV-Oost.jpg?v=G_D53x6_0MSWAWYOe13arg2

Afbeeldingslocatie: https://imgo.rgcdn.nl/7c9319e54a964fb48ce361181368b399/opener/De-Blauwe-Engel-geschenk-uit-de-hemel-Foto-RTV-Oost.jpg?v=T6keJXxOJccj0N0dJbaRgA2

Vóór de opknapbeurt zag hij er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://imgo.rgcdn.nl/d50d64eb6dae427881f2a77699369571/opener/Blauwe-Engel-180-wordt-op-het-spoor-getakeld-Foto-Maaike-de-Glee.jpg?v=Ktb2W34kNTk9F5cUqIHS-A2

De Blauwe Engel was dus de bijnaam (nav hun kleur) van het materieel Plan-X, oorspronkelijk bekend als DE1/DE2 (Diesel-electrisch materieel één- en tweebaks).

Deze waren bij NS in dienst van 1954 tot en met 1998 (behalve de 169, die na een ongeval in 1995 is afgevoerd). Alleen de 180 (dit bewaard gebleven stel dus) en de 186 werden vervolgens door Oostnet (later Syntus) nog ingezet tussen 1998 en 2002 (met de 164 als plukstel).

Het nu opgeknapte treinstel 180 op 16 augustus 1998 in Oostnet-dienst:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/5265/5607408339_9ef900f689_b.jpg

De 180 is niet de enige bewaard gebleven Blauwe Engel. Het Spoorwegmuseum heeft uiteraard de Blauwe Engel 41 (in origenele blauwe kleuren, en het enige bewaard gebleven éénwagenstel), verder heeft de ZLSM nog de 179, en de Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek heeft de 186 in dienst, in gele NS-kleuren. Deze 186 is rijvaardig, van de 179 zijn wel plannen om deze ook rijvaardig te maken, maar die is dat op dit moment niet.

Verder is er nog een losse ABk-bak van de 164 bewaard (dient nu als verhuurappartement voor vakanties), en wat losse koppen (van de 21, en de kop van de ABk 169 en Bk 164). Alle andere stellen zijn gesloopt of geplukt (de 178 tbv onderdelen voor de 179 bij de ZLSM, en de 164) en later gesloopt.

Ook de 41 van het museum is rijvaardig, en samen met de 186 worden die nog wel eens ingezet. Zoals hier op 28 april 2007, om de (niet-rijvaardige) DE3 27 te verslepen

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/41_%2B_186_%2B_27_bij_Twello.JPG/1024px-41_%2B_186_%2B_27_bij_Twello.JPG

De DE3 27 is dus onderdeel van Mat'34 uit 1934, en niet van de latere Plan-U uit 1960 die ook DE3 genoemd werd, en die de opvolger was van Mat'34 (dat in 1964 buiten dienst is gegaan). Dit waren de allereerste Nederlandse dieseltreinstellen, en het eerste Nederlandse materieel met Scharffenbergkoppelingen (die nu nog steeds worden gebruikt).

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 17-07-2020 05:59 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Arator schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:28:
[...]

Bij de aanleg van HSL 4 naar Nederland werd er ook constant bovenleiding gestolen. Tot op een keer de bovenleiding klaar was, en er 25kV op stond, maar blijkbaar was dit niet geweten bij de dieven. :F
Mooi toch
Later ben ik nog eens opgeroepen geweest voor een brand in een verlaten bundel. Bleek het een stapel koperkabel te zijn die in de fik was gestoken om de isolatie eraf te smelten. Kzal op het werk nog wel eens kijken of ik daar nog foto's van heb.
Graag

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Laatst online: 30-11-2023
marcop23 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:39:
De focus in de VS is gewoon anders dan in Nederland, en dat resulteert in hele andere investeringen. Wij lachen om hun enkelsporige dieseltrajecten en gebrek aan passengiersdiensten, maar zij lachen er om dat we een trein van 3000 ton 'zwaar' noemen.

Ik denk dat vrachtvervoer per spoor in Nederland weinig competitief is vergeleken met de vrachtwagen, wat komt door de dure en drukke infrastructuur. Alleen de echt grote industrie heeft nog spoorvervoer, en zelfs dat neemt af. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het aantal spooraansluitingen. Dat hebben ze in de VS een stuk beter voor elkaar. In NL wordt 5% van de tonnen vracht per spoor vervoerd, in de VS 44%.

Ik zou niet zomaar zeggen dat het ene veel 'beter' is dan de andere. Het is vooral heel anders geoptimaliseerd.
Het zou goed zijn dat we de betuweroute(inclusief de havenspoorlijn) eens geschikt maken voor double stack onder 25 kV~ en dan natuurlijk ook de corridor waar de trein in het buitenland naar toe moet.

Buiten dat veel spoorlijnen ook gewoon dubbel spoor zijn, vooral de verbindingen van oost naar west v.v. Daar rijden namelijk bijna elke paar minuten gewoon goederentreinen die een mile lang zijn. De backbone van de VS is niet zoals in EU vrachtwagens, maar railtransport.
ed1703 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:49:
[...]

Er is in de VS op de blauwe staten na, in het geheel geen politiek draagvlak voor dat soort iniatieven.
Daar komt bij dat Amtrak de zaak niet echt in z'n voordeel mee heeft. De long-distance-treinen kosten klauwen met geld (is vziw zelfs verliesgevend als ze vol zitten) en door corona moet Amtrak ondanks de federale steun nu zelfs terug naar nog maar 3x p/w een trein laten rijden. Komt ook weer het politieke draagvlak bij, waar de regering Trump de geldkraan naar het spoor verder wil dichtdraaien. Te danken aan het congres dat dit verder nog niet is gerealiseerd.

Overigens zou Amtrak voor het eerst een beetje winst maken als Corona niet was gekomen.

https://www.washingtonpos...ess-slash-amtrak-funding/
Het is niet helemaal waar wat je zegt, in diverse zowel rode als blauwe is men toch bezig om lokale HSL's te bouwen( Texas en California zijn goede voorbeelden). In Florida is Brightline/Virgin bezig om hun lijn uit te breiden naar Orlando Airport en 125 mph mogelijk te maken.

Ook op de NEC is Amtrak bezig om op het deel wat zij in eigendom hebben, te zorgen dat men gewoon grotendeels 160 mph te maken zodat Acela 2 de rijtijd gaat verminderen. Vooral het traject (volledig in handen van Amtrak) NY-DC is vanwege de bovenleiding 135 mph en de stations hebben 15 mph wissels die veel tijd kosten.
De complete bovenleiding word vervangen over 10 jaar en ook de sporen worden geüpgraded (gelijk ook door houten dwarsliggers vervangen voor betonen hoge snelheid exemplaren). Waar ze zeker in te toekomst hopen dat het nog maar 90 min duurt ipv bijna 2.5 uur nu

[ Voor 48% gewijzigd door SRich op 17-07-2020 18:24 ]

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

SRich schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:10:
[...]

Het is niet helemaal waar wat je zegt, in diverse zowel rode als blauwe is men toch bezig om lokale HSL's te bouwen( Texas en California zijn goede voorbeelden). In Florida is Brightline/Virgin bezig om hun lijn uit te breiden naar Orlando Airport en 125 mph mogelijk te maken.

Ook op de NEC is Amtrak bezig om op het deel wat zij in eigendom hebben, te zorgen dat men gewoon grotendeels 160 mph te maken zodat Acela 2 de rijtijd gaat verminderen. Vooral het traject (volledig in handen van Amtrak) NY-DC is vanwege de bovenleiding 135 mph en de stations hebben 15 mph wissels die veel tijd kosten.
De complete bovenleiding word vervangen over 10 jaar en ook de sporen worden geüpgraded (gelijk ook door houten dwarsliggers vervangen voor betonen hoge snelheid exemplaren). Waar ze zeker in te toekomst hopen dat het nog maar 90 min duurt ipv bijna 2.5 uur nu
Klopt hoor, je noemt alleen zoals ik al zeg voor het grootste gedeelte blauwe staten op. NEC is dat voor 90 %, FL is een beetje vreemde eend in de bijt en California is de altijd al opstandige staat die zich weinig aantrekt van de landelijke politiek en ook volledig blauw is. Helaas moet je in de VS flink polderen x10 om ook maar iets voor elkaar te krijgen of men stopt het in de private sector, zoals Trump het graag ziet. Overigens is de NEC en wat regio trein amtrak omgevingen ook het enige wat geld oplevert ipv die bodemloze put van LDT’s.

Texas wist ik niet.

Overigens zijn daarbij de senaat verkiezingen belangrijker dan zo’n wit kuif kiezen in Washington 🤣

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 17-07-2020 19:07 ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Voila, het was even graven in mijn archieven naar die beelden van het afstoken van koperkabels.
Op de eerste foto zien we de bewuste bundel (bundel Kiel). Vroeger was dit een belangrijke bundel voor de petroleumindustrie, maar sinds die industrie verhuisd is naar een andere plaats in de Antwerpse haven, kwijnde deze bundel weg. Van 30+ sporen blijven er nog 6 over (die je midden links ziet afsplitsen). Zo goed als al het spoorweggebeuren op deze foto werd verkocht om te ontwikkelen tot nieuwe industriezone (wat dus ondertussen gebeurd is) En dan geef je natuurlijk vrij spel aan mensen met minder goede bedoelingen. Op de laatste foto's zie je dan dat ze zeker niet aan hun proefstuk toe waren, en dat ze zichzelf redelijk goed uitgerust hadden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHasgLytNoO01LMTtCyUXT-b1NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLDD2SGj0PcCc0kRHD3VZ40X.jpg?f=fotoalbum_large
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeQS6IVmP71zH-iMTQwoZUOwDPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WmKM4gesK2g1qnFQv95KNth.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqfkL3y4T3CY8vMeQfssYXJcEZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdix6Huf6NV3Ds3xO9zOYVhP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBJTLpdy7ydYZI8wOclMfB40txU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIVQp1oYK6NhWFF3OaqP977n.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGPLy6WvmypCvR6KXkemuE8n9Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjBJ5K8JH1dFwAzZmv46eKRy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:40
Pfffft, zijn hier al mensen die de fiets in de trein hebben meegenomen?
Ik snap dat men controle wil hebben over de hoeveelheid fietsen, maar het registreren van de fiets is niet verplicht, het kaartje (natuurlijk) wel.

Dus ik kom op het station, en open de NS app om in te loggen.
Lukt niet, is wel het correcte wachtwoord want als ik wat anders intyp krijg ik de melding dat het wachtwoord verkeerd is. Dus ik naar de NS medewerker: "Haal maar een kaartje bij de kaartautomaat."

Kom ik bij de kaartautomaat:

"Fietskaart Dal is alleen verkrijgbaar in de NS app."

Dus ik weer terug naar de medewerker: "Oh, uhhh, dan weet ik het ook niet. Ga maar naar de conducteur van de trein die je moet hebben." Die liet me zonder problemen naar binnen gelukkig, was de voorlaatste trein van de avond.

Maar de hamvraag: Waarom niet de optie geven om een Fietskaart Dal te kopen op de kaartautomaat, aangezien de app duidelijk niet feilloos is?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Je hoeft niet in te loggen in de app (of op de site) om een fietskaartje te kopen, die kan je ook zonder inloggen kopen.
Ik geloof dat men wel bezig is om te kijken of het fietskaartje toch ook weer bij de automaat beschikbaar gemaakt kan gaan worden, maar wanneer dat dan zou gaan gebeuren weet ik niet.

Ik hoor trouwens van meer mensen dat ze sinds enkele dagen niet meer kunnen inloggen in de app. Misschien dat het gerelateerd is aan de inlogpogingen vorige week?
nieuws: NS meldt dat inbrekers bij 2200 accounts mogelijk privégegevens hebbe...
Ik heb het hier even getest, maar ik kan hier zelf zonder problemen inloggen. Wellicht dus accountspecifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:40
EDIT schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:31:
Je hoeft niet in te loggen in de app (of op de site) om een fietskaartje te kopen, die kan je ook zonder inloggen kopen.
Ik geloof dat men wel bezig is om te kijken of het fietskaartje toch ook weer bij de automaat beschikbaar gemaakt kan gaan worden, maar wanneer dat dan zou gaan gebeuren weet ik niet.

Ik hoor trouwens van meer mensen dat ze sinds enkele dagen niet meer kunnen inloggen in de app. Misschien dat het gerelateerd is aan de inlogpogingen vorige week?
nieuws: NS meldt dat inbrekers bij 2200 accounts mogelijk privégegevens hebbe...
Ik heb het hier even getest, maar ik kan hier zelf zonder problemen inloggen. Wellicht dus accountspecifiek?
Vriend van mij kon ook niet inloggen, had het bij hem even nagevraagd. Dacht dat je bij MijnNS ingelogd moest zijn om kaartjes te kopen, dan ben ik daar de mist ingegaan. (Zie het nu inderdaad, was iets te vlug met conclusies trekken, oeps.)

Hoe zat het ook alweer? 99% van alle fouten worden gemaakt door hetgeen tussen de stoel en het toetsenbord? :+

Hier kan ik er nog steeds niet in. "Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw." Heb de app al opnieuw geinstalleerd, ww opnieuw aangevraagd. Apart.

Edit: Via de browser kom ik erin na resetten ww, via de app gaat het nog steeds fout. Iets gaat er mis in de koppeling van de app naar de database ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten_E op 19-07-2020 09:42 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Met dank aan @Felicia die me hierop attendeerde:
Gezocht: extra handjes voor het opknappen van een trein. Niet zomaar een trein, maar de vermaarde blauwe Hondekop met gele strepen. Het iconische treinstel dat passagiers vervoerde van Amsterdam naar Brussel, was dertig jaar lang een vertrouwd gezicht op het West-Brabantse spoor. Nu wordt het enige overgebleven exemplaar van de Benelux-Hondekop gerestaureerd in Roosendaal.

In de werktent achter het station wordt ieder weekend volop gewerkt om het oude treinstel uit 1957 op te knappen. Revisieleider Ronald Nijman van de Stichting Hondekop is er van begin af aan nauw bij betrokken. Ieder weekend reist hij samen met zijn vrouw van zijn woonplaats Deventer naar Roosendaal om te klussen aan de trein.

“We kunnen samen op de bank gaan zitten maar daar hebben we geen zin in. Ik kan het geen hobby meer noemen. Dit is een passie geworden en ik kan ook niet meer zonder", vertelt Ronald enthousiast. "We hebben een gezellige club. De koffie staat altijd klaar en daarom kost het ook geen moeite.”

Het treinstel is sinds 2017 in het bezit van de Stichting Hondekop. De bedoeling is dus om de trein weer rijdend krijgen. Ronald kan een aantal extra vrijwilligers goed kunnen gebruiken. “Hoe meer mensen we erbij krijgen, hoe sneller het werk gaat. Technisch of niet technisch dat maakt niet uit. Iedereen is welkom, zelf mensen die willen schoonmaken.”

De Benelux-Hondekop heeft een aparte elektrische installatie die nodig is om zowel op de Nederlandse als Belgische spoorrails te kunnen rijden.“Hij moet over kunnen schakelen van 1500 naar 3000 volt. Dat is nog een moeilijk punt voor ons. Het zou daarom mooi zijn als er zich een elektromonteur meldt”, vertelt Ronald.

De trein wordt over paar maanden gezandstraald. Daarna wordt hij helemaal opnieuw opgebouwd. Dat is volgens de revisieleider een heel precies werkje. “We hebben geen reservematerialen dus soms moeten we onderdelen opnieuw maken omdat ze helemaal weggeroest zijn. Ook doordeweeks zijn we continu bezig met spullen te zoeken die we kunnen gebruiken.”

De treinfanaat glundert bij de gedachte dat de luxe internationale trein straks weer over het spoor zoeft: “We streven ernaar om over drie jaar een rit te maken door Nederland en België. Maar als we meer mensen hebben, kunnen we hem misschien over twee jaar al af hebben. Zie je de gigantische glimlach op mijn gezicht?”
Bron: Historische Hondekop moet over drie jaar weer rondrijden: 'Wie helpt er mee?'

Also: Wie helpt bij het opknappen van deze Hondekop?

Afbeeldingslocatie: https://gowiththevlo.nl/wp-content/uploads/2018/06/stichting-hondekop-beneluxdienst-trein-opknappen-go-with-the-vlo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2017/07/14/403010/2048x1152.jpg

Hopelijk kan hij straks weer dienstdoen, wellicht gekoppeld met de 766, zoals die voorheen ook te zien was...

Afbeeldingslocatie: https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Actueel/Adieu%20Benelux,%2008-12-2012/Kopie%20van%2013%202-2647%2014-03-87.jpg

Afbeeldingslocatie: https://petervelthoen.nl/content/810427-SNCF-TGV-PSE-12-eerste-in-NL-plus-Benelux-Roosendaal-aphv-27-8-1981-ps.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wat deed die TGV daar eigenlijk, testritten voor de Thalys?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
bvk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:33:
Van de Thalys was toen nog geen sprake, die is pas van 1995 en later.

Deze foto is al uit 1981, het bijschrift van Flickr:
SNCF TGV PSE 12 eerste in NL naast Benelux te Roosendaal 27-8-1981

SNCF TGV PSE 12 komt als eerste TGV in NL aan. Op perron 1 vertrekt als vanouds een tweetal Benelux stellen richting Dordrecht en verder, op het andere spoor een beeld van de toekomst. Het kleuren positief is oud en in slechte staat, ik heb het zonder te bewerken gescand om de oorspronkelijke sfeer te behouden. . Roosendaal 27 augustus 1981;
Zie https://www.flickr.com/photos/131021490@N02/15995079573

Zal denk ik een promotie geweest zijn, meer foto's: https://www.flickr.com/photos/131021490@N02/15995079573

Afbeeldingslocatie: https://petervelthoen.nl/content/aphv_513_017951.jpg

Afbeeldingslocatie: https://petervelthoen.nl/content/aphv_516_017871.jpg

Afbeeldingslocatie: https://petervelthoen.nl/content/aphv_515_01786_neuzen_NS1115_and_TGV12_ar_Roosendaal_27_April_19811.jpg

Links de 1115 :)

Overigens wel een redelijk unicum, gezien de datum van 27 augustus 1981, want lees dit:
De eerste reguliere inzet van de TGV was op 27 september 1981 op de Ligne à Grande Vitesse (LGV) Sud-Est tussen Parijs en Lyon. Vijf dagen eerder was de trein officieel in gebruik gesteld door president François Mitterrand. Op deze eerste lijn haalden de TGV's snelheden tot 270 kilometer per uur in de reguliere dienst.
Zie Wikipedia: Train à Grande Vitesse

In andere woorden, hij was al in Nederland voor hij officieel in geplande dienst kwam (dus los van test- en pulbiciteitsritten enzo).

Deze TGV die in 1981 o.a. Nederland aandeed, is overigens pas in mei dit jaar met pensioen gegaan: Fransen nemen afscheid van eerste TGV

Dat is dan voor de produktie, je had immers ook nog de prototype TGV 001 en TGV 002, die niet op electriiteit werken, maar met gasturbines. Die zijn al in 1978 buiten dienst gegaan, en bewaard gebleven:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/TGV001.JPG/1024px-TGV001.JPG

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/TGV_001_%28Bischheim-Strasbourg%29.JPG/1024px-TGV_001_%28Bischheim-Strasbourg%29.JPG

Deze TGV 001 is alleen nooit in commerciele dienst geweest:
Despite setting the land speed record for railed vehicles (for a gas turbine-powered train) at 318 kilometres per hour (198 mph), this train never saw commercial use.

[ Voor 41% gewijzigd door wildhagen op 20-07-2020 17:14 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
bvk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:33:
Geen antwoord op de vraag van de foto, maar Thalys heeft een tijd gebruik gemaakt van TGV-R stellen in plaats van de normale PBA-stellen. Die zagen eruit gelijk de PBA-stellen, maar dan in het Réseau-grijs. Ik vermoed dat dit ten tijde was dat de PBA-stellen binnen waren voor revisie.

Van TGV-Sud-Est (zoals die oranje op de foto) heeft men ook een TGV-post gemaakt, verder zijn er stellen die direct zijn gebouwd als posttrein.
In België werd, in navolging van de post-TGV's in Frankrijk, in 2008 het idee geopperd om de luchthaven van Luik (Bierset) aan te sluiten op het HSL-netwerk, en dit via EuroCarex, gezien Bierset een belangrijke hub is voor TNT/FedEx. Vele jaren later denk ik niet dat die aansluiting al gemaakt is, aangezien de website van Bierset hier geen melding over maakt :9
Persoonlijk vind ik het afschaffen van die post-treinen een gemiste kans. De brievenpost daalt dan wel, maar pakjes worden nu door gans Europa rondgevlogen of met vrachtwagens rondgereden. Ik zie daar toch een opening voor een trein.

[ Voor 23% gewijzigd door Arator op 20-07-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
Arator schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:34:
[...]
Persoonlijk vind ik het afschaffen van die post-treinen een gemiste kans. De brievenpost daalt dan wel, maar pakjes worden nu door gans Europa rondgevlogen of met vrachtwagens rondgereden. Ik zie daar toch een opening voor een trein.
Dan moet je wel je sorteercentrums aan het spoor leggen, anders kun je tweemaal extra overslaan. Sorteren op de trein, zoals vroeger gebeurde, kun je nu natuurlijk helemaal vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
Bacchus schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:08:
[...]

Dan moet je wel je sorteercentrums aan het spoor leggen, anders kun je tweemaal extra overslaan. Sorteren op de trein, zoals vroeger gebeurde, kun je nu natuurlijk helemaal vergeten.
Ik vermoed dat een sortering van pakjes toch gebeurd op de hub, en de hub van FedEx ligt op de luchthaven van Luik.
Het grootste postsorteercenter van Bpost ligt vlak naast de grootste goederenbundel van België. In beide gevallen ontbreekt gewoon het stukje spoor.
Vroeger werd de brievenpost in België ook per trein rondgereden, maar daar zie ik weinig meerwaarde, ook niet in de pakjes, of toch niet in België, voor de grotere Europese landen is dit iets misschien iets anders. Ik zie eerder een meerwaarde tussen de Europese hubs van die pakjesdiensten.

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 21-07-2020 09:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Arator schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:21:
[...]
Ik vermoed dat een sortering van pakjes toch gebeurd op de hub, en de hub van FedEx ligt op de luchthaven van Luik.
Het grootste postsorteercenter van Bpost ligt vlak naast de grootste goederenbundel van België. In beide gevallen ontbreekt gewoon het stukje spoor.
Vroeger werd de brievenpost in België ook per trein rondgereden, maar daar zie ik weinig meerwaarde, ook niet in de pakjes, of toch niet in België, voor de grotere Europese landen is dit iets misschien iets anders. Ik zie eerder een meerwaarde tussen de Europese hubs van die pakjesdiensten.
Voor de brievenpost in Nederland was de meerwaarde, dat het in de trein tijdens de rit gesorteerd werd, kon 's ochtends direct na aankomst zo bezorgd worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Freee!! schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Voor de brievenpost in Nederland was de meerwaarde, dat het in de trein tijdens de rit gesorteerd werd, kon 's ochtends direct na aankomst zo bezorgd worden.
Dat die meerwaarde er vroeger was, zal ik zeker niet ontkennen. Ik denk dat de Belgische post gestopt is met treinen toen ze volop gingen inzetten op grote sorteermachines. Aan het station van Antwerpen-Berchem heeft lang een aansluiting gelegen naar het postsorteercenter Antwerpen X. Daarvoor zat de post in de catacomben van Antwerpen-Centraal, maar daar moesten ze weg voor de verbouwing van dat station.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Klopt, maar volgens mij werd er ook voorgestorteerd in de sorteercentra zelf, wat dan in de losse rijtuigen achter de mP werd vervoerd. Alleen de mP was volgens mij bemand, niet de losse rijtuigen...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/171/413699853_03eda2be4f_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://martenminkema.nl/wp-content/uploads/2015/09/POST-afbeelding-trein-640x418.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.absolutefacts.com/img/utrecht-postrijtuig-spoorwegmuseum-dsc-2461.jpg

Die mP's, met bijbehorende losse rijtuigen, waren hier in Roosendaal ook een bekend gezicht. Was hier immers ook een sorteercentrum met eigen perron en eigen sporen enzo...

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/6EXigIUU2Cz4WX--sZNYUCnXonw-lslkbK7rzEXJWNGh0io7CHlUsjdNUJzlXrv8q9rDWbNcVIexDIZuPY1SAf8weiH2KErY1Pth24uKKx8Mb7OEO6CK83JXDGQigJ7jhVDQdv--3Bfv

Het gebouw staat er overigens nog steeds, men gaat hem helemaal renoveren en verbouwen tot appartementen/woningen....

Gelukkig is er een mP (de 3031) bewaard gebleven, in zijn originele bruine kleur:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/Motorpost_3031_van_het_Spoorwegmuseum_in_Amersfoort_%2814034252808%29.jpg/1024px-Motorpost_3031_van_het_Spoorwegmuseum_in_Amersfoort_%2814034252808%29.jpg
Filmpje ken ik idd. Best leuk om te zien wel :)

Best leuk om te zien dat dat ding door een gasturbine werd aangedreven:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/Turbomeca_Turmo_IIIB.jpg/1024px-Turbomeca_Turmo_IIIB.jpg

Zelfde motor als er in een aantal helikopters en vliegtuigen gebruikt is :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-05 21:42
https://nieuws.ns.nl/trei...s-abonnement-te-pauzeren/
NS werkt momenteel aan een update van haar abonnementen, zodat deze beter aansluiten op het reisgedrag dat door corona flink is veranderd. Uit grootschalig onderzoek van NS en de TU Delft blijkt onder meer dat twee op de drie forenzen verwacht na corona meer thuis te zullen werken. Een kwart van de forenzen verwacht na corona vaker buiten de spits te zullen reizen.
Wat zou de update inhouden? Duurdere abonnementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
handoff schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:09:
Wat zou de update inhouden? Duurdere abonnementen?
Dat zou een mooie manier zijn om iedereen in de auto te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik vermoed flexibelere abonnementen. Bijvoorbeeld dat je een trajectabonnement kunt nemen dat maar 2 dagen per week geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:59
Zojuist meegemaakt: een aanrijding met een persoon. Alle treinreizigers moesten voor onbepaalde tijd, meer dan een uur, in de trein blijven omdat de politie de hele trein als plaats delict heeft bestempeld.

De NS kan helaas vragen hierover niet beantwoorden. Het is wel mogelijk om een klacht in te dienen, naar de NS geeft op klachten geen terugkoppeling.

Ik blijf mij verbazen dat zoiets in een goed georganiseerd land als Nederland mogelijk is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 23:42

Luke!

#Treinbaas
In de regel is dat zitten blijven niet alleen vanwege 'plaats delict', maar ook gezien de wat onsmakelijke situatie buiten. Niet zo raar toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Nou, dat vind ik wel heel raar. Want je zou verwachten dat de NS de reizigers informeren over de procedure. Er stond al een hele tijd een evacuatietrein klaar, maar de politie gaf vermoedelijk geen toestemming om die langszij te rijden.

Maar minstens zo raar vind ik dat er geen informatie beschikbaar is, dat er zelfs geen openbaar beleid is hoe om te gaan met aanrijdingen met een persoon en als klap op de vuurpijl dat de NS als beleid hebben dat ze geen antwoord geven op klachten.

Ik ben verder heel tevreden met de NS, maar toen de medewerker van de klantenservice dat zei, schoot ik wel in de lach. Dat is toch prehistorisch: geen antwoord geven op klachten.

Maar goed. Gelukkig rijden de treinen overwegend goed en zijn bijna alle conducteurs aardige mensen. Maar wie dit soort beleid maakt, zou toch een andere baan moeten overwegen, mijns inziens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EDIT
Wat bedoel je überhaupt met een 'openbaar beleid' en waarom zou NS dat volgens jou moeten hebben?

Als het hebt over de procedure die gevolgd wordt na een aanrijding, dan is dat heel eenvoudig: er wordt zo snel mogelijk geëvacueerd, maar pas als de politie daar toestemming voor geeft. Hoe lang dat duurt is afhankelijk van wat er precies gebeurd is en daar is van te voren niks over te zeggen. Streven is binnen 90 minuten, maar het kan ook prima langer duren.
Ik zie ook niet in waarom je daar in 's hemelsnaam een klacht over zou moeten indienen of wat het met 'beleid' te maken zou hebben (en waarom je wil dat iemand een andere baan zou moeten krijgen 8)7).

Edit, ik beseft me net: Gaat het wel goed met je? Het klinkt meer alsof je geschokt bent door de gebeurtenis en alles en iedereen probeert 'de schuld' te geven. Wellicht dat je via met slachtofferhulp of de afdeling Nazorg van NS hulp kan krijgen met een stukje verwerking.

[ Voor 27% gewijzigd door EDIT op 25-07-2020 20:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 16:33
Wat wil je dan dat NS doet?
Je uitnodigen mee naar buiten te gaan om de situatie zelf te beoordelen?
Je tot in detail inlichten over de te volgen procedure van zowel NS, Poltiie, Brandweer, Ambulance, Lijkwagen, etc?

Bericht: "Er is een aanrijding en tot nader order moet u in de trein blijven u wordt geïnformeerd wanneer de reiziger geëvacueerd worden" is meer dan voldoende. Nee, tijd is niet te noemen, Nee, details krijg je niet, omdat je geen partij bent hierin. Je bent een reiziger en bent misschien de dupe van het niet verder rijden van de trein. En nog een stap verder denkende: De impact van aanrijdingen op het personeel is groot, verwacht niet na zo'n heftige gebeurtenis dat ze elke reiziger op 1,2 en 3 zetten en zichzelf dan maar vergeten met alle toekomstige ellende van dien.

Om de reizigers zoveel mogelijk te "beschermen" tegen de ontstane situatie buiten moet de reiziger in de trein blijven. SImpel.
Om de hulpverlening rondom de trein zoveel mogelijk veilige ruimte te bieden wordt het treinverkeer volledig gestaakt. Dus ook de evacuatietrein mag niet rijden.

Dit is allemaal georganiseerd in een lang als Nederland om de reiziger te beschermen tegen de gevolgen van een aanrijding. De hulpverlener zijn werk veilig te kunnen laten doen om de treindienst zo snel mogelijk weer opgestart te krijgen.

Wil je niet dat je vertraging oploopt door een aanrijding? Neem de trein dan niet! Er zijn risico's aan het reizen met de trein en die neem je vooraf voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
EDIT schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:21:
Wat bedoel je überhaupt met een 'openbaar beleid' en waarom zou NS dat volgens jou moeten hebben?

Als het hebt over de procedure die gevolgd wordt na een aanrijding, dan is dat heel eenvoudig: er wordt zo snel mogelijk geëvacueerd, maar pas als de politie daar toestemming voor geeft. Hoe lang dat duurt is afhankelijk van wat er precies gebeurd is en daar is van te voren niks over te zeggen. Streven is binnen 90 minuten, maar het kan ook prima langer duren.
Ik zie ook niet in waarom je daar in 's hemelsnaam een klacht over zou moeten indienen of wat het met 'beleid' te maken zou hebben (en waarom je wil dat iemand een andere baan zou moeten krijgen 8)7).

Edit, ik beseft me net: Gaat het wel goed met je? Het klinkt meer alsof je geschokt bent door de gebeurtenis en alles en iedereen probeert 'de schuld' te geven. Wellicht dat je via met slachtofferhulp of de afdeling Nazorg van NS hulp kan krijgen met een stukje verwerking.
Het zou fijn zijn als reizigers weten waar ze aan toe zijn. Je hoort dat er een noodstop is, dan zou het mijns inziens passend zijn als je binnen enkele minuten hoort dat er een aanrijding was met een persoon en dat er hulpdiensten zijn gealarmeerd.

Vervolgens zou ik graag willen horen wat de plannen zijn om de reizigers te evacueren uit de stilstaande trein.

Als de politie de trein niet vrijgeeft, dan zou ik daar graag bericht over krijgen.

Dat lijkt me toch allemaal niet ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
MediaZoo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:28:
Wat wil je dan dat NS doet?
Je uitnodigen mee naar buiten te gaan om de situatie zelf te beoordelen?
Je tot in detail inlichten over de te volgen procedure van zowel NS, Poltiie, Brandweer, Ambulance, Lijkwagen, etc?

Bericht: "Er is een aanrijding en tot nader order moet u in de trein blijven u wordt geïnformeerd wanneer de reiziger geëvacueerd worden" is meer dan voldoende. Nee, tijd is niet te noemen, Nee, details krijg je niet, omdat je geen partij bent hierin. Je bent een reiziger en bent misschien de dupe van het niet verder rijden van de trein. En nog een stap verder denkende: De impact van aanrijdingen op het personeel is groot, verwacht niet na zo'n heftige gebeurtenis dat ze elke reiziger op 1,2 en 3 zetten en zichzelf dan maar vergeten met alle toekomstige ellende van dien.

Om de reizigers zoveel mogelijk te "beschermen" tegen de ontstane situatie buiten moet de reiziger in de trein blijven. SImpel.
Om de hulpverlening rondom de trein zoveel mogelijk veilige ruimte te bieden wordt het treinverkeer volledig gestaakt. Dus ook de evacuatietrein mag niet rijden.

Dit is allemaal georganiseerd in een lang als Nederland om de reiziger te beschermen tegen de gevolgen van een aanrijding. De hulpverlener zijn werk veilig te kunnen laten doen om de treindienst zo snel mogelijk weer opgestart te krijgen.

Wil je niet dat je vertraging oploopt door een aanrijding? Neem de trein dan niet! Er zijn risico's aan het reizen met de trein en die neem je vooraf voor lief.
Waarom vul je van alles en nog wat voor andere mensen in? Je kunt toch ook lezen wat er staat? Dan zie je ook wat er niet staat.

Ik begrijp dat de impact op de machinist groot is, maar dat lijkt mij geen reden voor de conducteur om de reizigers niet te informeren. En los daarvan: natuurlijk kan je met de trein vertraging oplopen, net als met de auto. Maar dat is mijns inziens geen voldoende reden om een hele trein tot plaats delict te verklaren en alle reizigers vast te houden zonder toelichting.

Ik begrijp trouwens dat de treindienst zo snel mogelijk weer moet worden opgestart, maar dat is geen reden om geen afspraken te hebben over hoe om te gaan met zulke situaties. Helaas komt het vaker voor dat iemand op het spoor loopt en overlijdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Kortom, het enige dat er gebeurd is, is dus dat je de omroep niet hebt gehoord. Jeetje, drama :X

Natuurlijk horen reizigers geïnformeerd te worden bij verstoringen en ontregelingen. Daar zijn ook gewoon afspraken over en zeker bij dit soort impactvolle gebeurtenissen houden de conducteurs zich daar over het algemeen keurig aan.
Wellicht dat de omroep bij jou defect is geweest of slecht heeft gewerkt. Dat kan altijd gebeuren. Of hadden mensen oordopjes in waardoor ze de omroep niet hebben gehoord.

Voel je vrij om, als je geen omroep hoort na enige tijd gewoon even op zoek te gaan naar de conducteur om te vragen wat er precies aan de hand is en te melden dat je de omroep niet hebt gehoord. Als hij/zij weet dat die niet goed werkt, dan kan de conducteur daar rekening mee houden en persoonlijk even in de coupé langskomen om eventueel nieuws te vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 16:33
DDDikkiedik schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:56:
[...]

Waarom vul je van alles en nog wat voor andere mensen in? Je kunt toch ook lezen wat er staat? Dan zie je ook wat er niet staat.

Ik begrijp dat de impact op de machinist groot is, maar dat lijkt mij geen reden voor de conducteur om de reizigers niet te informeren. En los daarvan: natuurlijk kan je met de trein vertraging oplopen, net als met de auto. Maar dat is mijns inziens geen voldoende reden om een hele trein tot plaats delict te verklaren en alle reizigers vast te houden zonder toelichting.

Ik begrijp trouwens dat de treindienst zo snel mogelijk weer moet worden opgestart, maar dat is geen reden om geen afspraken te hebben over hoe om te gaan met zulke situaties. Helaas komt het vaker voor dat iemand op het spoor loopt en overlijdt.
Het maken van een aanrijding en daarbij treinstel tot plaats delict ligt bij de Politie, niet de NS. NS vragen hierover heeft geen zin, NS heeft maar te doen wat Politie opdraagt in dat geval. En als de Politie niets naar NS communiceert, wat moet NS dan aan de reiziger communiceren?

En die afspraken zijn gemaakt en liggen vast. Kortweg Machinist doet alarmoproep, Treinverkeer wordt direct gestaakt (Een evacuatietrein is daarmee direct onmogelijk) en hulpdiensten worden opgeroepen (Een aanrijding is een plaats delict en niemand mag zomaar een plaats delict verlaten), als hulpdiensten klaar zijn wordt spoor en trein weer vrijgegeven en mag de vervoerder weer zijn ding doen.

De conducteur kan inderdaad informeren, oorzaak is te noemen, maar duur en oplossing kunnen op zich wachten. Elke situatie is anders en pas gedurende de stremming kan de verantwoordelijk/bevoegd persoon zijn zegje doen.

Er spelen veel (rand)zaken die je duidelijk niet kent binnen het spoorvervoer waardoor je verwachtingen niet overeenkomen met de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
MediaZoo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:07:
[...]

Het maken van een aanrijding en daarbij treinstel tot plaats delict ligt bij de Politie, niet de NS. NS vragen hierover heeft geen zin, NS heeft maar te doen wat Politie opdraagt in dat geval. En als de Politie niets naar NS communiceert, wat moet NS dan aan de reiziger communiceren?

En die afspraken zijn gemaakt en liggen vast. Kortweg Machinist doet alarmoproep, Treinverkeer wordt direct gestaakt (Een evacuatietrein is daarmee direct onmogelijk) en hulpdiensten worden opgeroepen (Een aanrijding is een plaats delict en niemand mag zomaar een plaats delict verlaten), als hulpdiensten klaar zijn wordt spoor en trein weer vrijgegeven en mag de vervoerder weer zijn ding doen.

De conducteur kan inderdaad informeren, oorzaak is te noemen, maar duur en oplossing kunnen op zich wachten. Elke situatie is anders en pas gedurende de stremming kan de verantwoordelijk/bevoegd persoon zijn zegje doen.

Er spelen veel (rand)zaken die je duidelijk niet kent binnen het spoorvervoer waardoor je verwachtingen niet overeenkomen met de realiteit.
Als eerste had ik het over zowel de politie als de NS, niet alleen over de NS.

De politie zal de NS in zijn algemeenheid niet verbieden om de reizigers te informeren. Als dat wel zo is, dan zou de NS dat in het algemeen wel mogen zeggen, en dan zou dat helemaal ergerlijk zijn.

Natuurlijk heb ik geen verstand van zaken, maar dat hoeft ook helemaal niet. Mensen die er zogenaamd verstand van hebben, mogen zich ook inleven in de gemiddelde reiziger. Mijn buurman sprong bijna uit zijn vel, en ik moet eerlijk zeggen dat ik de gang van zaken ook niet professioneel vond.

Los daarvan is de NS net zo goed raar bezig als de medewerker van de klantenservice niets anders te melden heeft dan dat ze het verzoek om informatie als klacht kan behandelen maar dat er op klachten geen terugkoppeling komt. Daar kan de mevrouw natuurlijk zelf ook niets aan doen, maar ik vind dat een prehistorisch beleid. Een normaal bedrijf geeft antwoord op klachten.

Ik zie verder nog steeds niet in waarom de politie een hele trein tot plaats delict moet verklaren bij een aanrijding met een persoon. Als ze nu nog ieders gegevens zouden opnemen, maar dat was helemaal niet het geval. Misschien is er best een goede reden voor, maar dan zou ik die graag te horen krijgen als ik daarnaar informeer.

Zogenaamde professionals kunnen dan zeggen dat gewone reizigers er duidelijk geen verstand van hebben, en maar gewoon moeten afwachten tot de verstandige mensen hun besluiten hebben genomen, maar dat vind ik arrogant gedrag. Wat zou je ervan vinden als een dokter dat ook zou doen, omdat hij er tenslotte verstand van heeft? Of een aannemer? Of een tandarts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Volgens mij besef je niet wat er gebeurt bij een aanrijding met een persoon. Om het maar kort door de bocht te zeggen: die persoon ligt niet meer op één plek, maar is over honderden meters uitgesmeerd. Dat hele gebied wordt dus inderdaad plaats delict. Dat gebied mag niet verstoord worden voor het sporenonderzoek.
Dus ja, het is volkomen logisch dat de situatie bevroren wordt en de reizigers dus niet mogen uitstappen.

Als de manier van jouw posts hier ook de manier is waarop je met de klantenservice communiceert dan verbaast het mij overigens niet dat je geen goed antwoord hebt gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

EDIT schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:25:
Volgens mij besef je niet wat er gebeurd bij een aanrijding met een persoon. Om het maar kort door de bocht te zeggen: die persoon ligt niet meer op één plek, maar is over honderden meters uitgesmeerd. Dat hele gebied wordt dus inderdaad plaats delict. Die mag niet verstoord worden voor het sporenonderzoek.
Dus ja, het is volkomen logisch dat de situatie bevroren wordt en de reizigers dus niet mogen uitstappen.

Als de manier van jouw posts hier ook de manier is waarop je met de klantenservice communiceert dan verbaast het mij overigens niet dat je geen goed antwoord hebt gekregen.
Misschien een beetje lugubere vraag, maar heb jij dit al eens meegemaakt zelf?

Snap het overigens ook mocht je hier geen antwoord op willen geven.

Treurige gebeurtenis blijft het.

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
@London Ik heb het zelf gelukkig (afkloppen) nog niet meegemaakt, maar ik heb wel zo'n aanrijdingstrein mogen verplaatsen. De hersenresten zaten nog op de voorkant. Geen fijn gezicht, en zoiets wil je absoluut niet aan de reizigers laten zien. Zoals Luke! al zei, ook om die reden mogen reizigers de trein niet verlaten tot alles onderzocht en daarna zo veel mogelijk afgedekt of afgespoeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

DDDikkiedik schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:56:
[...]
Ik begrijp dat de impact op de machinist groot is, maar dat lijkt mij geen reden voor de conducteur om de reizigers niet te informeren.
De conducteur is te druk bezig met belangrijkere zaken (eerste beëdigd opsporingsambtenaar ter plaatse).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
DDDikkiedik schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:17:
[...]
Ik zie verder nog steeds niet in waarom de politie een hele trein tot plaats delict moet verklaren bij een aanrijding met een persoon. Als ze nu nog ieders gegevens zouden opnemen, maar dat was helemaal niet het geval. Misschien is er best een goede reden voor, maar dan zou ik die graag te horen krijgen als ik daarnaar informeer.
Ik weet niet hoe het in Nederland gaat, maar ik gok dat het wel ongeveer hetzelfde zal wezen. De politie heeft een reden nodig van aanrijding. Gaat het over zelfdoding, een ongeluk, of probeert men zich te ontdoen van een lichaam (dit gebeurt, not kidding)? Hierin is de verklaring van de treinbestuurder natuurlijk van doorslaggevend belang.

Bij ons bekommeren spoedartsen zich eerst over de aangereden persoon, al is het maar om de dood vast te stellen. Verder gaan ze zich ook vergewissen of treinpersoneel en reizigers niet gewond zijn. Een noodremming kan heftig aankomen, treinpersoneel kan in shock wezen. Dan is het handig voor de hulpverleners dat de reizigers zich nog op 1 plek bevinden

Verder is bij ons het boordpersoneel verantwoordelijk voor de reizigers. Stel dat je uit je zelf uit de trein stapt, en je slaat je voet om, met de nodige medische kosten, wie draait er dan voor op? Als dit gebeurt tijdens een evacuatie onder begeleiding van spoorwegpersoneel, dan is dit duidelijk.
Zogenaamde professionals kunnen dan zeggen dat gewone reizigers er duidelijk geen verstand van hebben, en maar gewoon moeten afwachten tot de verstandige mensen hun besluiten hebben genomen, maar dat vind ik arrogant gedrag. Wat zou je ervan vinden als een dokter dat ook zou doen, omdat hij er tenslotte verstand van heeft? Of een aannemer? Of een tandarts?
Ik ben een professional voor de Belgische infrastructuurbeheerder. Ik kom ter plaatse bij dergelijke incidenten. Uit bovenstaande quote versta ik dat je verstand hebt van de spoorwegreglementering, dus maak me wijzer.

@DDDikkiedik Net zoals @EDIT aangaf, kunnen je berichten wijzen op een zekere stress die momenteel in je lichaam zit. Op het moment van het gebeuren begint je lichaam volop bepaalde stoffen vrij te maken, bijvoorbeeld adrenaline. Dat verdooft je op dat moment, maar als die terug naar normaal niveau zakken, komt die klop natuurlijk. Neem eventueel contact op met slachtofferbegeleiding en geef aan wat je hebt meegemaakt.
Zelfs professionals maken van dergelijke diensten gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
EDIT schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:25:
Volgens mij besef je niet wat er gebeurt bij een aanrijding met een persoon. Om het maar kort door de bocht te zeggen: die persoon ligt niet meer op één plek, maar is over honderden meters uitgesmeerd. Dat hele gebied wordt dus inderdaad plaats delict. Dat gebied mag niet verstoord worden voor het sporenonderzoek.

Natuurlijk is het logisch dat mensen niet zomaar mogen uitstappen. Ik begrijp ook dat er van een stoffelijk overschot niet zoveel overblijft na de confrontatie met een trein. Een trein heeft om welke reden dan ook een lange remweg en dus ging hij vast nog heel hard.

Ik heb heel aardig en beleefd met de klantenservice gecommuniceerd. Dat vond althans de buurman in de trein. Dat neemt niet weg dat jij daar natuurlijk anders over mag denken.

Los daarvan: ik vraag me af of het sporenonderzoek in zulke gevallen zo belangrijk is dat er geen andere trein langszij mag komen. Het is altijd een afweging hoe je onderzoekscapaciteit inzet, maar goed. Dat is nog een detail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Kijk, en dit is precies de manier van communiceren waar ik op doel. Alles bagatelliseren en naar conclusies springen zonder (zo lijkt het) even twee tellen na te denken.
Kom op zeg, sporenonderzoek niet belangrijk? Ik zie het al voor me.
Nee, meneer/mevrouw. Uw geliefde man/vrouw/kind is overleden door een aanrijding, maar we hebben geen idee wat er is gebeurd. Het kan moord zijn, of zelfmoord, maar dat weten we niet, want het was belangrijker dat de reizigers uit de trein gehaald werden, want anders hadden die vertraging opgelopen :X
Een trein heeft om welke reden dan ook een lange remweg
Dat is gewoon natuurkunde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11
DDDikkiedik schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:21:

Los daarvan: ik vraag me af of het sporenonderzoek in zulke gevallen zo belangrijk is dat er geen andere trein langszij mag komen. Het is altijd een afweging hoe je onderzoekscapaciteit inzet, maar goed. Dat is nog een detail.
De politie moet uitsluiten dat er een misdrijf is gepleegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:25
Op een ander forum kwam ik ooit eens een post tegen wat de verschillende betrokkenen in een dergelijke situatie doormaken: http://forum.ov-ervaringen.nl/viewtopic.php?f=26&t=462

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
[...]
Ik begrijp ook dat er van een stoffelijk overschot niet zoveel overblijft na de confrontatie met een trein.
Dat valt nog mee, er zijn er die levend worden weggebracht.
Ik heb begrepen van Nederlandse collega's dat het in het Nederland de gewoonte is om reizigers te evacueren met een andere trein. In België wordt er meestal overgegaan tot evacuatie met bussen.
Het gaat niet alleen over sporenonderzoek. Op dat moment lopen er vele mensen in het spoor die niet gekend/gewend zijn met de gevaren van een spoor met verkeer.
Toen ik aan mijn opleiding begon, ondertussen een goede 15 jaar geleden, werd me nog geleerd om bij een aanrijding alle brokstukken in het spoor van de aanrijding te leggen, zodat het treinverkeer terug kon hernemen op nevenliggende sporen. Ondertussen zijn we aanbeland bij een situatie dat we de plaats bevriezen en dat de hulpdiensten hun wensen qua beveiligingen doorgeven. We willen er echt geen 2de aanrijding bij.

En toch, sporenonderzoek is belangrijk. Zoals ik hiervoor al aanhaalde, wil men het treinspoor al wel eens gebruiken om zich te ontdoen van lichamen van criminele oorsprong. Dus wordt er soms ter plaatse al een post mortem onderzoek gedaan (messteken, schotwonden, kneuzingen). Aan de hand daarvan, kan men dan specifieker gaan zoeken (opeens kan dat metertje telefoondraad dat er lag belangrijk worden).

Ah ja, nergens in mijn communicatieschema staat een contact met een klantendienst/persdienst. Dus als zij al iets weten, is het dikwijls al achterhaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Arator op 26-07-2020 00:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 05:45
Ik zal @DDDikkiedik niet vervelen met alles wat wij mee maken buiten als het gebeurd is, hoe dat eruit ziet, wat het met mensen doet en wat wij doen om de reiziger zo snel mogelijk weer op weg te helpen (Soms bus, soms andere trein en soms zelfs hun eigen trein) en hoeveel afhankelijkheden er zijn in de afhandeling van een dergelijk incident, net als gebruik/beperking van/door procedures en beleid (wat er wel degelijk is.. zowel bij ns, als bij de overheidshulp diensten, als bij ons bij Incidentenbestrijding, eigenlijk alle betrokkenen)

Lijkt me goed dat je het verhaal van @anboni eens leest. Ja, uitermate vervelend dat je geen communicatie hebt gehoord in de trein en ff niet wist waar je aan toe was, bekijk het eens vanuit het perspectief wat andere betrokkenen op dat moment hebben mee gemaakt, dan valt jouw helse anderhalf uur best mee toch?...

Ps, ik heb het zelf als passagier In de trein ook eens mee gemaakt (voor ik bij ProRail kwam werken), dat doet behoorlijk wat met je, het kan een schokkende gebeurtenis zijn. Zoals hierboven aangegeven, schroom niet om erover te praten of contact te zoeken met slachtofferhulp.

[ Voor 13% gewijzigd door ExiZTeNcE op 26-07-2020 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 19:54
Als je in zo'n situatie bij een overweg stilstaat en je er persé uit wilt hoef je het de conducteur maar te vragen, moet je wel op eigen kosten alternatief vervoer regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

AlexFL schreef op zondag 26 juli 2020 @ 02:01:
Als je in zo'n situatie bij een overweg stilstaat en je er persé uit wilt hoef je het de conducteur maar te vragen, moet je wel op eigen kosten alternatief vervoer regelen.
Hoe kom je aan deze wijsheid? Dit is namelijk onjuist.

Daarnaast verbaas ik mij echt over de reacties van @DDDikkiedik, er kunnen zoveel omstandigheden zijn waardoor de HC op dat moment niet in staat is je te informeren. Denk alleen maar aan het ondersteunen van de machinist of het helpen van een reiziger welke gewond is geraakt door de snelremming...

Ik vraag mij af of je je beseft wat de impact is van een aanrijding op alle betrokkenen (treinpersoneel, hulpverleners en familie/vrienden)?
Los van dat er vastgesteld moet worden wat de oorzaak is van de aanrijding moet men er ook voor zorgen dat het slachtoffer wordt geborgen en dat alles gereinigd wordt.

Dit wordt zeer secuur gedaan en kost ook gewoon tijd.
Dan wil je niet een trein op het nevenspoor hebben met daarin opnieuw een getraumatiseerde machinist of reizigers, omdat er onvoldoende tijd is genomen voor het bergen van het lichaam en je daar mee geconfronteerd wordt.

Ben jij wel sneller thuis; dat is waar.

Als laatste, al eerder genoemd, een aanrijding is voor alle betrokkenen heftig. Ook voor jou. Maak gebruik van de hulp die er is en ben eerlijk naar jezelf over je gevoelens en emoties.

[ Voor 75% gewijzigd door Pizzaman op 26-07-2020 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
EDIT schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:36:
Kijk, en dit is precies de manier van communiceren waar ik op doel. Alles bagatelliseren en naar conclusies springen zonder (zo lijkt het) even twee tellen na te denken.
Kom op zeg, sporenonderzoek niet belangrijk? Ik zie het al voor me.
Nee, meneer/mevrouw. Uw geliefde man/vrouw/kind is overleden door een aanrijding, maar we hebben geen idee wat er is gebeurd. Het kan moord zijn, of zelfmoord, maar dat weten we niet, want het was belangrijker dat de reizigers uit de trein gehaald werden, want anders hadden die vertraging opgelopen :X

[...]

Dat is gewoon natuurkunde.
Dat schreef ik niet. Het ging erom of er geen trein langszij mag komen. Er waren vier sporen. Los daarvan was het een vraag, geen conclusie.

Wat wel een conclusie is: dat de professionals niet echt de moeite nemen om de keuzes fatsoenlijk aan de reizigers uit te leggen. Daar komen de NS mee weg omdat het zo'n ernstige kwestie is en iedereen begrijpt dat het voor een machinist vreselijk is om mee te maken, maar ik begrijp toch niet waarom iemand van Prorail of de NS de reizigers niet beter kan informeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:07
Ik heb heel aardig en beleefd met de klantenservice gecommuniceerd. Dat vond althans de buurman in de trein.
Toevallig dezelfde buurman die bijna uit zijn vel sprong?
DDDikkiedik schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:17:
Mijn buurman sprong bijna uit zijn vel, en ik moet eerlijk zeggen dat ik de gang van zaken ook niet professioneel vond.
Vertraging is vervelend, slechte communicatie ook, maar ik kan mij als reiziger prima inleven in het feit dat de prioriteit op zulke momenten niet bij mij ligt, maar bij het uitzoeken wat er gebeurd is, het ondersteunen van mensen die echt wat gezien hebben of door de noodremming gewond zijn geraakt en zorgen dat reizigers zo min mogelijk geconfronteerd worden met wat er gebeurd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
DDDikkiedik schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:31:
[...]

Dat schreef ik niet. Het ging erom of er geen trein langszij mag komen. Er waren vier sporen. Los daarvan was het een vraag, geen conclusie.
Je denkt dat de lichaamsresten zich keurig beperken tot één spoor en één zijde van de trein zodat jij er geen hinder van hebt? |:(
Los natuurlijk van het feit dat het hele gebied simpelweg plaats delict is, dus dat er gewoon niks mag gebeuren tot de politie onderzoek heeft afgerond, zoals al eerder gezegd is in dit topic.
Wat wel een conclusie is: dat de professionals niet echt de moeite nemen om de keuzes fatsoenlijk aan de reizigers uit te leggen. Daar komen de NS mee weg omdat het zo'n ernstige kwestie is en iedereen begrijpt dat het voor een machinist vreselijk is om mee te maken, maar ik begrijp toch niet waarom iemand van Prorail of de NS de reizigers niet beter kan informeren.
Kap alsjeblieft eens met dat soort flauwekul en stemmingmakerij. Er is je al uitgelegd dat er normaal gesproken gewoon geïnformeerd wordt.
Dat het bij jou niet voldoende is gebeurd, is natuurlijk erg vervelend, maar geen norm en kan diverse oorzaken hebben gehad. Naast de technische oorzaken die ik zelf al noemde, hebben diverse andere forumleden ook al andere mogelijke oorzaken genoemd. Dat lijkt mij meer dan duidelijk genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

DDDikkiedik schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:31:
[...]

Wat was de locatie van de aanrijding? Bij Wolfheze?
Ik vraag mij of het zin heeft om het nog aan je uit te leggen maar ok; tijdens een aanrijding heeft iedereen een bepaalde taak. De HC is er om de reizigers in de trein te informeren. Er kunnen tientallen redenen zijn waarom dit deze keer niet gelukt is. Dat is vervelend. Wat ook vervelend is, is het feit dat er een mensenleven verloren is gegaan, er wellicht mensen een trauma hebben opgelopen en mensen hun dierbaren hebben verloren. Ik hoop dat het je helpt het missen van informatie wat te relativeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Eens. Dat scheelt een heel stuk. En ik denk dat ik prima kan relativeren.

Maar helaas gebeurt het heel veel dat zulke ongelukken plaatsvinden. En ik weet van vrij dichtbij hoe dat is, maar dat heeft naar mijn idee niets te maken met het vasthouden van reizigers zonder ze daarover te informeren.

Maar goed, ik begrijp dat ik onjuist geïnformeerd ben, dat scheelt al een heel stuk. Het blijft in ieder geval mijns inziens prehistorisch dat de NS niet doen aan terugkoppeling bij klachten of informatieverzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

DDDikkiedik schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:57:. Het blijft in ieder geval mijns inziens prehistorisch dat de NS niet doen aan terugkoppeling bij klachten of informatieverzoeken.
Dat zal ik voor je navragen, want dat komt mij niet bekend voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Bij klachten over een personeelslid (wat hier het geval is, er is immers volgens de klacht onvoldoende geïnformeerd) wordt er inderdaad geen terugkoppeling gegeven. Dat is iets tussen de teammanager en het personeelslid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Ah zo, ik had de opmerking niet geïnterpreteerd als een klacht over een personeelslid. Dan vervalt mijn opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

EDIT schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:18:
Bij klachten over een personeelslid (wat hier het geval is, er is immers volgens de klacht onvoldoende geïnformeerd) wordt er inderdaad geen terugkoppeling gegeven. Dat is iets tussen de teammanager en het personeelslid.
En met die houding sla je dus de plank totaal mis als organisatie. Er is een klacht en vervolgens stel je doodleuk dat de klager daar volledig buiten staat. Dat klopt natuurlijk niet.

Dat je geen persoonlijke details gaat communiceren, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar als je gewoon helemaal geen terugkoppeling geeft, dan creëer je in ieder geval de schijn van een doofpot en laat je duidelijk merker de "klokkenluider" totaal niet serieus te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Als het inderdaad een klacht tegen een personeelslid betreft, gaat een klantendienst dat toch niet afhandelen? Dan gaat dat de (digitale) papiermolen in, en mij lijkt het dat een dergelijke molen tijdens het weekend niet draait, althans toch niet in België. Die molen gaat pas draaien op de eerst volgende werkdag.
Dan moeten er gegevens verzameld worden van het gebeuren en gesprekken volgen met betrokken personeelsleden.
Ik zou al blij zijn moest ik na een week al iets horen.
Als dit bij ons zou gebeuren, dan vermoed ik dat het een briefje wordt met algemene excusus, dat dit niet had mogen gebeuren bla bla bla, maar dat het een traumatische gebeurtenis was voor betrokken personeelslid. Klacht verder verticaal geklasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Anoniem: 39993 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:36:
[...]

En met die houding sla je dus de plank totaal mis als organisatie. Er is een klacht en vervolgens stel je doodleuk dat de klager daar volledig buiten staat. Dat klopt natuurlijk niet.
PostNL en DHL werken op exact dezelfde manier. Ik vind het maar een vreemde gang van zaken.
Dan heb ik toch meer op met onze orde en veiligheid dienst, die dat wel doet.

"Elke keer als we een stap in de klachtprocedure hebben afgerond (bijvoorbeeld het gesprek met de klachtbehandelaar of het bemiddelingsgesprek), krijgt u hiervan een brief."
Zelfs een persoonlijk gesprek behoort tot de mogelijkheden. Nu begrijp ik best dat dit misschien in dit geval niet zo heel zinnig is, maar helemaal niets van je laten horen getuigt nu niet echt van professioneel omgaan met klachten.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:24
Ik heb als reiziger in een intercity trein van Alkmaar naar Amsterdam een aantal jaar geleden een aanrijding meegemaakt. Was rond Uitgeest.
Je voelde letterlijk dat de trein over "iets" heen ging. Vervolgens de noodstop. Dan heb je als reiziger al een vermoeden.

Na de noodstop vertelde de conducteur met een trilling in zijn stem 'We hebben een mogelijke springer. Aanrijding met persoon'.

Ik weet niet wat het protocol is, maar dit is mijn ervaring als reiziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Cheezborger schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:13:
Ik heb als reiziger in een intercity trein van Alkmaar naar Amsterdam een aantal jaar geleden een aanrijding meegemaakt. Was rond Uitgeest.
Je voelde letterlijk dat de trein over "iets" heen ging. Vervolgens de noodstop. Dan heb je als reiziger al een vermoeden.

Na de noodstop vertelde de conducteur met een trilling in zijn stem 'We hebben een mogelijke springer. Aanrijding met persoon'.

Ik weet niet wat het protocol is, maar dit is mijn ervaring als reiziger.
30 jaar geleden was het vrij normaal dat iedereen in de trein bleef, alles terplekke schoongemaakt en na 2-3 uur kon de trein weer door. Aanrijding bij Alkmaar Noord. Andere tijd. Was zelfs met dezelfde machinist, wel met begeleiding. Mijn enige ervaring hiermee.

Persoonlijke begeleiding en een goed gesprek was vroeger een kop koffie en de opmerking "tot morgen" ..

8)7

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Overigens heb ik geen klacht ingediend tegen de conducteur, voordat iemand dat zou denken. Ik heb gewoon gevraagd wat de normale gang van zaken was, wie bepaalt wat er gaat gebeuren en hoe we daarover geïnformeerd zullen worden.
Pagina: 1 ... 25 ... 152 Laatste