Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23:23
wildhagen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:37:
Dan kan VIRM toch iets beter tegen een botsing denk ik, die kop lijkt toch minder te vervormen.
Niet vervormen is ook niet altijd een goede zaak; hoe minder het gebotste voertuig vervormd bij een aanrijding, hoe meer kracht van de klap er doorgegeven wordt aan de inzittenden. Bij auto's heb je daarom een kreukelzone voor het deel waar de mensen zitten die zo gemaakt is dat het bij een aanrijding letterlijk in de kreukels gaat en daarmee een deel van de klap opvangt. Ik weet alleen niet in hoeverre dat bij railvoertuigen ook aanwezig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
NMH schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Niet vervormen is ook niet altijd een goede zaak; hoe minder het gebotste voertuig vervormd bij een aanrijding, hoe meer kracht van de klap er doorgegeven wordt aan de inzittenden. Bij auto's heb je daarom een kreukelzone voor het deel waar de mensen zitten die zo gemaakt is dat het bij een aanrijding letterlijk in de kreukels gaat en daarmee een deel van de klap opvangt. Ik weet alleen niet in hoeverre dat bij railvoertuigen ook aanwezig is.
Iig VIRM heeft ook een kreukelzone, dat zie je op die bovenste foto ook heel goed:

Dat gerimpelde deel links van de deuren is dus de kreukelzone die zijn werk gedaan heeft en (een fors deel van) de klap opgevangen heeft.

Ook bij die botsing met de Sprrinter uit het 2e plaatje zie je het werk van de kreukelzones heel goed:

Kreukelzones hebben dus de klap opgevangen, waardoor het deel waar de passagiers zitten er relatief ongeschonden vanaf komt. Wel zo goed voor de overlevingskansen van de passagiers.

Weet je ook meteen waarom je nooit op die balkons moet gaan staan. Bij de mens begint de kreukelzone ongeveer bij het puntje van de neus....

[Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 22-05-2020 17:58]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:43
Als ik de foto's van de cabine van de SNG zie, zijn de crashbuffers en de koppeling (die ook een stukje buffert) onder de wagen door geschoten omdat de wagen dus hoger lag dan de buffers, dus die hebben bij dit ongeluk zo goed als niks gedaan en hoewel de koppeling weg is, zien de crashbuffers er zelfs nog redelijk intact uit (voor zover je bij deze ravage van intact kan spreken).
Kortom, het ziet er uit dat het, net als bij Dalfsen, een kwestie van stomme pech is geweest met een voertuig dat op een verkeerde manier tegenaan is gekomen ;(

Edit: en ik lees inmiddels in de media dat de machinist helaas overleden zou zijn :'(

[Voor 22% gewijzigd door EDIT op 22-05-2020 18:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:29

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Die berichten heb ik ook al vernomen... ;(

Ik weet dat SNG wel voorzien is van een frontcamera. Ik hoop dat deze realtime de beelden opslaat, en dat de schijf nog gebruikt kan worden voor onderzoek. Er is nog te veel onduidelijk over de de tractor en de aanhangwagen.

@wildhagen
Over die kreukelzones in de VIRM-bakken. Ik meen dat de stootbuffers van de bakken eerder verwijderd waren.
Dan waren die minder snel in elkaar gekreukeld. Uit mijn hoofd waren er vijf bakken afgeschreven. De andere kopbak zou net hersteld zijn, of in herstelling zijn genomen. maar dat moet ik even terugzoeken zo. Weet @EDIT iets meer?

[Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 22-05-2020 18:22]

Van treinliefhebber tot fietsnerd! :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
Geen flauw idee, dat hou ik allemaal niet bij :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:36
De buffers pakken een wagen meestal ter hoogte van de ramen. Landbouwvoertuigen zie je echter de laatste jaren maar groter en groter worden, en ze worden ook op steeds grotere banden geplaatst. Dan schieten buffers hier natuurlijk onderdoor en krijg je de last zelf vol op de cabine.

Sterkte aan de betrokken familie en collega's

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:32
EDIT schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:08:
Als ik de foto's van de cabine van de SNG zie, zijn de crashbuffers en de koppeling (die ook een stukje buffert) onder de wagen door geschoten omdat de wagen dus hoger lag dan de buffers, dus die hebben bij dit ongeluk zo goed als niks gedaan en hoewel de koppeling weg is, zien de crashbuffers er zelfs nog redelijk intact uit (voor zover je bij deze ravage van intact kan spreken).
Kortom, het ziet er uit dat het, net als bij Dalfsen, een kwestie van stomme pech is geweest met een voertuig dat op een verkeerde manier tegenaan is gekomen ;(

Edit: en ik lees inmiddels in de media dat de machinist helaas overleden zou zijn :'(
Ja het is verschrikkelijk.

Sterkte aan alle NS en andere collega's hier

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:58

vhal

ಠ_ಠ

De kreukelzones van een VIRM, is zo'n wagon min of meer afgeschreven na zo'n ongeluk of bestaat er een manier om hem gedeeltelijk weer inzetbaar te krijgen?

STRAVA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
vhal schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:40:
De kreukelzones van een VIRM, is zo'n wagon min of meer afgeschreven na zo'n ongeluk of bestaat er een manier om hem gedeeltelijk weer inzetbaar te krijgen?
Na een flinke tik kan je de bak in kwestie denk ik wel als afgeschreven beschouwen, de hele constructie zal vermoedelijk kromgetrokken zijn.

Dan zou je de bak helemaal opnieuw recht moeten maken, dat lijkt me de investering niet echt waard.

Virussen? Scan ze hier!

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:32
wildhagen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:05:
[...]

Na een flinke tik kan je de bak in kwestie denk ik wel als afgeschreven beschouwen, de hele constructie zal vermoedelijk kromgetrokken zijn.

Dan zou je de bak helemaal opnieuw recht moeten maken, dat lijkt me de investering niet echt waard.
Ik heb de voorkant van de trein van gisteren gezien. Ik denk dat ie ook afgeschreven kan worden.

Ik vraag me af als er NS1700 voor gereden had of de meester het wel overleeft had.

Het grote adblocking topic

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

EDIT schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 07:12:
'NS gaat krimpen en verwacht omzetverlies van 4,7 miljard'

[...]

Via/lees verder: https://www.nrc.nl/nieuws...-kan-niet-anders-a4000437
Ah dan kunnen we in 2025 weer precies op het zelfde punt de discussie tot dit jaar voortzetten;
- ruimte te kort (goh, materieel bestellen duurt lang!)
- langzame verbindingen (speciaal materieel voor de IC Berlijn) en daardoor slecht concurreren met het vliegtuig.

Dit geeft een kans om alle drogredenaties ‘jamaar als je dat wilt dan ben je x jaar verder!’ Nog makkelijker van tafel te krijgen. Als iets 5 jaar duurt en dat is nogal lang, moet je het gelijk doen ipv dat jaren herhalen

Vrees het ergste maar mag toch hopen dat in ieder geval ProRail gas kan gaan geven voor een flinke capaciteitsuitbreiding

• Commendatore
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Zou het ook echt zo'n vaart lopen? Want als ik naar mezelf kijk zal ik gewoon weer in de trein zitten zodra de situatie dat toelaat en ik kan me voorstellen dat dat bij veel meer mensen zo is. Zo hoog zijn de gezondheidsrisico's nu ook weer niet.

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Commendatore schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:20:
Zou het ook echt zo'n vaart lopen? Want als ik naar mezelf kijk zal ik gewoon weer in de trein zitten zodra de situatie dat toelaat en ik kan me voorstellen dat dat bij veel meer mensen zo is. Zo hoog zijn de gezondheidsrisico's nu ook weer niet.
Zolang het 40 á 50% maximale bezetting blijft zal het op momenten sneller druk of minder druk kunnen worden. Laten we hopen dat de onderzoeken naar Covid-19 meer zullen zeggen, en dat we de maatregelen in de toekomst kunnen minimaliseren.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05-06 15:42
Arator schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:46:
De buffers pakken een wagen meestal ter hoogte van de ramen. Landbouwvoertuigen zie je echter de laatste jaren maar groter en groter worden, en ze worden ook op steeds grotere banden geplaatst. Dan schieten buffers hier natuurlijk onderdoor en krijg je de last zelf vol op de cabine.

Sterkte aan de betrokken familie en collega's
Wat dit betreft is het vergelijkbaar met het ongeluk in Dalfsen, waar de machinist ook overleed. Daar was het contragewicht van de hoogwerker ook een hooggeplaatst zwaar ding, wat waarschijnlijk boven de buffers uit kwam. Daarnaast gebeurde dat met 130 km/h, waar een trein sowieso niet voor ontworpen is voor een degelijke botsing helaas.

• handoff
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 00:27
GoldenSample schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:21:
[...]

Ah dan kunnen we in 2025 weer precies op het zelfde punt de discussie tot dit jaar voortzetten;
- ruimte te kort (goh, materieel bestellen duurt lang!)
- langzame verbindingen (speciaal materieel voor de IC Berlijn) en daardoor slecht concurreren met het vliegtuig.

Dit geeft een kans om alle drogredenaties ‘jamaar als je dat wilt dan ben je x jaar verder!’ Nog makkelijker van tafel te krijgen. Als iets 5 jaar duurt en dat is nogal lang, moet je het gelijk doen ipv dat jaren herhalen

Vrees het ergste maar mag toch hopen dat in ieder geval ProRail gas kan gaan geven voor een flinke capaciteitsuitbreiding
De nieuwe treinstellen voor de IC Berlijn zijn toch al besteld door de Deutsche Bahn? Het vervelende is alleen dat er in Nederland en het westelijke traject in Duitsland niet harder wordt gereden dan 140 km/h.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EDIT
Goed nieuws over de ICNG. De eerste testtrein arriveert vandaag in Nederland. De trein zal overgebracht worden naar de Watergraafsmeer voor opleiding en de eerste tests.
Binnenkort gaan de tests in Nederland dus eindelijk beginnen *O*

[Voor 12% gewijzigd door EDIT op 24-05-2020 08:00]

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

Bastien

I don't mind

EDIT schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:25:
Goed nieuws over de ICNG. De eerste testtrein arriveert met ongeveer een half uurtje in Nederland. De trein zal overgebracht worden naar de Watergraafsmeer voor tests en opleiding.
Binnenkort gaan de tests in Nederland dus eindelijk beginnen *O*
Schaamteloos gejat maar een plaatje: https://www.drehscheibe-o...on=show&id=493872&NONAV=1

Blijkbaar de 3108. Je zou zeggen dat de nummering bij 3101 begint, maar de 1e zeven zijn mislukt of zo? :+ Zal wel zo zijn redenen hebben.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Bastien schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:55:
[...]
Schaamteloos gejat maar een plaatje: https://www.drehscheibe-o...on=show&id=493872&NONAV=1

Blijkbaar de 3108. Je zou zeggen dat de nummering bij 3101 begint, maar de 1e zeven zijn mislukt of zo? :+ Zal wel zo zijn redenen hebben.
Ze hebben er natuurlijk al meer gemaakt. Maar mogelijk is dit de eerste trein die succesvol door de tests van de leverancier heen kwam.
(Het is dan natuurlijk niet zo dat de andere treinen compleet slecht in elkaar zijn gezet, want ook een klein mankement of defect onderdeel in een wagon zou de uitlevering van een complete trein tegen kunnen houden.)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
De andere treinen zijn simpelweg al ergens anders aan het testen :)
Daarnaast zijn de eerste treinen echte testtreinen die afwijken van het definitieve ontwerp. Dit is een van de al meer definitieve treinen.

[Voor 60% gewijzigd door EDIT op 24-05-2020 08:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• handoff
Een eerste foto van de ICNG in Nederland!

• Bastien

Bastien

I don't mind

Neem aan dat het de bedoeling is dat de eerste stellen met de dienstregeling 2021 gaan rijden? Of ergens volgend jaar pas? Nou ja, voorlopig (lees vele jaren) zullen ze hier in het oosten niet te zien zijn, behalve dan als ze de grens overkomen.

• EDIT
In de loop van 2021 is de bedoeling. Eerste helft 2021 proefrijden met reizigers. Eind 2021 moet de ICD met ICNG rijden, maar ik heb geen idee in hoeverre die planning nog actueel is met het gedoe rondom corona.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
En een paar detailfoto's in Zwolle...
Ook meteen een foto van het ingepakte (coronabestendige :+) interieur ;).

[Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 23-05-2020 20:19]

• handoff
AW_Bos schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:18:
En een paar detailfoto's in Zwolle...
Ook meteen een foto van het ingepakte (coronabestendige :+) interieur ;).
[Twitter]
De afstand tussen de deur en perron lijkt best groot.

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:52

Get!em

Oh die ja!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Waarom hebben niet alle wagons jacobsdraaistellen?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:33
Ik vermoed dat jacobsdraaistellen minder geschikt zijn om van een motor te voorzien, en men er daarom voor heeft gekozen niet alle bakovergangen van jacobsdraaistellen te voorzien.
Een TGV of Thalys heeft bij de motorwagens ook geen jacobsdraaistellen.

flickr

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:13

Maegrim

Lokführer

In het OB op de 3207 die de afgelopen maanden verbouwd is

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arator
Per toeval een foto tegengekomen van een E259 uit Japan. Dat is een futuristische versie van jullie koploper. De kleurzetting doet me een beetje denken aan de Normandy uit Mass Effect _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
Als het goed is hebben de nieuwe intercity's wifi aan boord. Aangezien ze over de hsl gaan rijden, moet er ook 4G aangelegd zijn om wifi in de tunnels te hebben. Is er al ontwikkeling over de aanleg van 4G in de hsl-tunnels? Ik las dat KPN 4G ging aanleggen in de tunnels in 2019, maar er is volgens mij nog niet veel gebeurd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:35
Onbekend schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:22:
Waarom hebben niet alle wagons jacobsdraaistellen?
Dat viel mij ook al op. Nu heb je twee bakken waar meer ruimte tussen zit. Beetje apart voor mijn OCD. B)

Misschien kan de trein zo ook makkelijker gesplitst worden voor onderhoud zodat het weer in de hal past.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EDIT
Nee, het gaat inderdaad om motordraaistellen. Bij de vijfjes zit er één extra motordraaistel in het midden en is de andere een normaal loopdraaistel, bij de achtjes zitten er twee motordraaistellen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 00:47
vhal schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:40:
Kromme bakken kunnen inderdaad weer recht getrokken worden maar bij extreme gevallen (zoals de 8711 die in Amsterdam op de sprinter botste) wordt het eigenlijk niet hersteld.
Van de 6 bakken staan er 5 nog steeds opgeslagen in een loods in Amersfoort, alleen de achterste bak is recht getrokken en hersteld (en rijdt sinds kort ook weer).

Maar bijvoorbeeld de 8624 die een paar jaar terug in Wouw op een vrachtwagen botste is wel helemaal hersteld. Ook deze had een lichte vouw in de eerste kreukelzone. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

EDIT schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:14:
In de loop van 2021 is de bedoeling. Eerste helft 2021 proefrijden met reizigers. Eind 2021 moet de ICD met ICNG rijden, maar ik heb geen idee in hoeverre die planning nog actueel is met het gedoe rondom corona.
Krijgt de ICD dan nog een iets aangepast kleurtje, of is/blijft dat gewoon een "opgevoerde" intercity in dezelfde kleurstelling? (En de Benelux (Voor zover die nog bestaat?)

[Voor 4% gewijzigd door Illegal_Alien op 25-05-2020 10:29]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
Het ICD product is gewoon een onderdeel van de Intercity formule van NS, dus dezelfde kleurstelling.

Ik kan/mag over de IC Brussel weinig zeggen op dit moment ;)
Maar laat ik het zo formuleren: de eerste ICNG-B zou, als ik het goed heb begrepen, een omgekatte ICNG uit de base order zijn en is daarmee niet per se representatief voor het uiteindelijke product. Technisch zijn de ICNG en de ICNGB vrijwel identiek en kunnen dus ook gewoon samen gekoppeld rijden.

Met daar echter de kanttekening bij dat ik werkelijk geen idee heb in hoeverre plannen op dit moment nog doorgang vinden door alle verliezen die NS lijdt door het Coronavirus. Het kan goed zijn dat er op dit soort dingen bezuinigd wordt.

[Voor 79% gewijzigd door EDIT op 25-05-2020 10:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 06-06 13:44

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

EDIT schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:31:
Het ICD product is gewoon een onderdeel van de Intercity formule van NS, dus dezelfde kleurstelling.
Wat m.i. een gemiste kans is; de ICD is tot nu toe niet het NS-product dat de meeste associatie met punctualiteit oproept om het zo maar te zeggen. En na het gedoe met Fyra is het misschien een kans om een nieuw product op de markt te zetten per 12/21.

Noem het ICHS, IC+ (ja, weet ik) of ICXtra o.i.d.... kan het straks ook mooi met 200 over de Hanzelijn onder die naam.
Ik kan/mag over de IC Brussel weinig zeggen op dit moment ;)
Maar laat ik het zo formuleren: de eerste ICNG-B zou, als ik het goed heb begrepen, een omgekatte ICNG uit de base order zijn en is daarmee niet per se representatief voor het uiteindelijke product. Technisch zijn de ICNG en de ICNGB vrijwel identiek en kunnen dus ook gewoon samen gekoppeld rijden.
Oehh... spannend :)

Such Heroic Nonsense

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
EDIT schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:31:

Met daar echter de kanttekening bij dat ik werkelijk geen idee heb in hoeverre plannen op dit moment nog doorgang vinden door alle verliezen die NS lijdt door het Coronavirus. Het kan goed zijn dat er op dit soort dingen bezuinigd wordt.
Ik heb gelezen dat de NS in juni of juli met meer details naar buiten komt over hun bezuinigingen.
Ik ben benieuwd of en hoe dit invloed heeft op lopende aanbestedingen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• EDIT
Heroic_Nonsense schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:04:
[...]
Wat m.i. een gemiste kans is; de ICD is tot nu toe niet het NS-product dat de meeste associatie met punctualiteit oproept om het zo maar te zeggen. En na het gedoe met Fyra is het misschien een kans om een nieuw product op de markt te zetten per 12/21.

Noem het ICHS, IC+ (ja, weet ik) of ICXtra o.i.d.... kan het straks ook mooi met 200 over de Hanzelijn onder die naam.
Tja, dat is iets voor de marketing afdeling. Persoonlijk zal het mij worst wezen hoe de trein eruitziet, als het maar fijn rijdt :P

Overigens wel nog de aanvulling bij mijn vorige post dat hetgeen waar ik het over heb niet per se gelieerd is aan de IC Brussel en dat het goed mogelijk is dat er al iets anders eerder te zien is (verdorie, hoe kan ik het nog cryptischer maken zonder te veel te zeggen 8)7 ).

Zoals al eerder gezegd heeft het qua materieel op dit moment nog geen impact op lopende aanbestedingen. Materieel is gewoon noodzakelijk om de dienst uit te voeren en oud materieel kan niet eeuwig op de baan gehouden worden tegen acceptabele kosten en voldoende betrouwbaarheid.
Wel zal er kritisch gekeken worden naar uitbreiding van de capaciteit. Dus: vervanging zal gewoon doorgang vinden (lees: ICNG/DDNG), maar uitbreiding van de capaciteit (lees: extra bestellingen ICNG) zal waarschijnlijk uitgesteld of afgesteld worden.

[Voor 21% gewijzigd door EDIT op 25-05-2020 11:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

EDIT schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Tja, dat is iets voor de marketing afdeling. Persoonlijk zal het mij worst wezen hoe de trein eruitziet, als het maar fijn rijdt :P

Overigens wel nog de aanvulling bij mijn vorige post dat hetgeen waar ik het over heb niet per se gelieerd is aan de IC Brussel en dat het goed mogelijk is dat er al iets anders eerder te zien is (verdorie, hoe kan ik het nog cryptischer maken zonder te veel te zeggen 8)7 ).
Door gewoon niks te zeggen :p.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
Hm. Goed punt :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:04:
[...]

[...]

Oehh... spannend :)
Intercity Max :+ ;)

Maar bij een nieuwe naam, hoort ook een nieuwe strategie ;).
Zodra er een verbinding komt met Groningen, zou het een mooi moment zijn.

[Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 25-05-2020 11:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
EDIT schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Zoals al eerder gezegd heeft het qua materieel op dit moment nog geen impact op lopende aanbestedingen. Materieel is gewoon noodzakelijk om de dienst uit te voeren en oud materieel kan niet eeuwig op de baan gehouden worden tegen acceptabele kosten en voldoende betrouwbaarheid.
Wel zal er kritisch gekeken worden naar uitbreiding van de capaciteit. Dus: vervanging zal gewoon doorgang vinden (lees: ICNG/DDNG), maar uitbreiding van de capaciteit (lees: extra bestellingen ICNG) zal waarschijnlijk uitgesteld of afgesteld worden.
Dat laatste zou ik wel jammer vinden. Ik hoop eigenlijk dat de frequentie naar het Roergebied wordt verhoogd. Dus elke twee uur met ICNG naar Keulen en elke twee uur een ICE. De verbinding met Duitsland is zo slecht m.i..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
handoff schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:36:
[...]
Dat laatste zou ik wel jammer vinden. Ik hoop eigenlijk dat de frequentie naar het Roergebied wordt verhoogd. Dus elke twee uur met ICNG naar Keulen en elke twee uur een ICE. De verbinding met Duitsland is zo slecht m.i..
Als er nu eens een spoor lag om de grens over te steken bij Roermond, dan zou je zo het Rurhgebied binnenrijden })

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Arator schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:07:
[...]

Als er nu eens een spoor lag om de grens over te steken bij Roermond, dan zou je zo het Rurhgebied binnenrijden })
Dat is er toch? Maar hoe ligt dat er nu bij? Of is dat nu deels of volledig gesaneerd?

[Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 25-05-2020 13:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
AW_Bos schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:08:
[...]

Dat is er toch? Maar hoe ligt dat er nu bij? Of is dat nu deels of volledig gesaneerd?
@Arator doelde op de Nederlandse tegenwerking om de goederenlijn IJzeren rijn te heractiveren. Maar de Duitsers moeten echt sneller zijn met het verdubbelen van het spoor vanaf Venlo i.i.g. De Duitse overheid moet over het algemeen sneller zijn met het aanleggen van infrastructuur...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:47
Of dat stukje Heerlen-Aken verdubbelen. Als je vanaf Amsterdam daarheen een nonstop of enkelstop (Eindhoven) laat rijden, heb je ook een topverbinding richting Duitsland. Maarja, weer de Duitsers die maar niet investeren in infra...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• efox
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 01:01
Het meeste ligt er nog, al zag ik jaren geleden al de nodige boomgroei tussen de rails. Maar bij Roermond en op sommige overwegen zijn al stukjes rail verwijderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:43
Brent schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:07:
Of dat stukje Heerlen-Aken verdubbelen. Als je vanaf Amsterdam daarheen een nonstop of enkelstop (Eindhoven) laat rijden, heb je ook een topverbinding richting Duitsland. Maarja, weer de Duitsers die maar niet investeren in infra...
Heerlen - Landgraaf wordt al verdubbeld. Daarmee komt er genoeg extra ruimte op het spoor beschikbaar om de treindienst van/naar Duitsland uit te breiden.

We are shaping the future

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 05-06 22:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar dan ben je in Aken, en wie wil er nu naar Aken.
Ik denk dat @handoff het heeft over de verbinding van Amsterdam naar het Ruhrgebied.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
handoff schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:30:
[...]

@Arator doelde op de Nederlandse tegenwerking om de goederenlijn IJzeren rijn te heractiveren.
Daar was ik inderdaad op aan het hinten :)
Maar de Duitsers moeten echt sneller zijn met het verdubbelen van het spoor vanaf Venlo i.i.g. De Duitse overheid moet over het algemeen sneller zijn met het aanleggen van infrastructuur...
Een paar jaar geleden de grens overgestoken vanuit Luik naar Aken via de klassieke lijn (L37). Ik zal niet zeggen dat het de meest moderne lijn is/was van België, maar van zodra ik de grens overkwam waande ik me op een museumlijn. Misschien dat de hoofdlijnen in Duitsland in orde zijn, maar die lokale, kleine lijnen stammen nog uit de tijd van de stoomtreinen >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
Brent schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:07:
Maasluip schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:24:
Maar dan ben je in Aken, en wie wil er nu naar Aken.
Ik denk dat @handoff het heeft over de verbinding van Amsterdam naar het Ruhrgebied.
Qua prioriteiten zou ik eerst de frequentie ophogen van de bestaande verbinding van de ICE met ICNG. De trein naar Heerlen doortrekken naar Aken is een lastige, omdat het duur is om voor zo'n kort stuk (relatief) een speciale pool van treinen te hebben. Ik denk dat het beter is om de frequentie van de drielandentrein te verdubbelen en een goede overstap bieden op de intercity vanuit Heerlen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Ik ken de pool van materieel niet waaruit NS kan putten, maar normaal de traxx die de Benelux trekken, kunnen ook de Duitse bovenleiding aan. Als je dan nog I-rijtuigen erachter hangt, ben je vertrokken. Ik weet niet of de Benelux-rijtuigen als I-rijtuigen gelden. Anders zou je ineens materieel hebben als de vervanging voor de Benelux er is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
Arator schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:13:
Ik ken de pool van materieel niet waaruit NS kan putten, maar normaal de traxx die de Benelux trekken, kunnen ook de Duitse bovenleiding aan. Als je dan nog I-rijtuigen erachter hangt, ben je vertrokken. Ik weet niet of de Benelux-rijtuigen als I-rijtuigen gelden. Anders zou je ineens materieel hebben als de vervanging voor de Benelux er is.
Volgens mij gaan die rijtuigen naar de sloop als eenmaal de ICNG in de Benelux rijdt. Het laten rijden van deze traag accelererende treinen van Amsterdam naar Aken lijkt mij niet ideaal. Daarnaast zijn de onderhoudskosten van deze rijtuigen ook hoog, nu ze al redelijk oud zijn. Misschien heeft Flixtrain interesse om een goedkope verbinding naar het oosten te starten met deze rijtuigen.

[Voor 7% gewijzigd door handoff op 25-05-2020 17:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:47
Arator schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:13:
Maar de TRAXX die de Benelux trekken zijn niet meer van de NS, de NS heeft die een paar jaar geleden al verkocht en leasen ze nu weer terug tot de ICNG is ingestroomd. De rijtuigen zijn ook nog eens 30+ jaar oud, en die ouderdom merk je echt wel als je er in zit. Dus zowel de locomotieven als rijtuigen kunnen er niet voor gebruikt worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aomi
De Traxxen zijn idd niet meer van NS. De ICR's zijn inmiddels ook al erg oud.

Wanneer straks de ICNG gaat instromen gaan deze stammen aan de kant op een nieuw te realiseren opstelterrein in Arnhem en blijven daar dan een poos als reserve staan (mocht de ICNG de Fyra na gaan doen dan kan men iig nog een dienstregeling op de HSL realiseren).

Als eea goed en wel draait gaan de ICR's naar de sloop en de Traxxen 'terug' naar hun leasemaatschappij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Dus na de instroom van de ICNG zou NS geen materieel meer hebben om internationale verbindingen te doen (uitgezonderd die thalysstellen, en ik weet niet of NS ICE-stellen in eigendom had). En liggen wij in België binnenlandse treinen in te richten met I-rijtuigen, en staat er een vloot van dergelijke rijtuigen ter beschikking van charters (ik geloof dat de Tweakers Express ooit met Belgische rijtuigen heeft gereden)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

Arator schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:51:
Dus na de instroom van de ICNG zou NS geen materieel meer hebben om internationale verbindingen te doen (uitgezonderd die thalysstellen, en ik weet niet of NS ICE-stellen in eigendom had). En liggen wij in België binnenlandse treinen in te richten met I-rijtuigen, en staat er een vloot van dergelijke rijtuigen ter beschikking van charters (ik geloof dat de Tweakers Express ooit met Belgische rijtuigen heeft gereden)
Jawel, als het goed is komt er ook ICNG-B voor de buitenlandse (lees België) verbindingen. Da's pas in 2025 volgens dit artikel (geen garantie dat het alweer anders is/gaat worden) en tot die tijd blijft het huidige materieel daar rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
Alex) schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:02:
[...]

Heerlen - Landgraaf wordt al verdubbeld. Daarmee komt er genoeg extra ruimte op het spoor beschikbaar om de treindienst van/naar Duitsland uit te breiden.
Dat plan is onlangs door de Duitsers naar de ijskast verplaatst.

In Aken zit je op de lijn Keulen-Parijs. Vanaf Keulen kun je alle kanten op. Zeker, die Intercity mag meteen zelf door naar Keulen, helemaal mee eens :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05-06 15:42
Aomi schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:20:
De Traxxen zijn idd niet meer van NS. De ICR's zijn inmiddels ook al erg oud.

Wanneer straks de ICNG gaat instromen gaan deze stammen aan de kant op een nieuw te realiseren opstelterrein in Arnhem en blijven daar dan een poos als reserve staan (mocht de ICNG de Fyra na gaan doen dan kan men iig nog een dienstregeling op de HSL realiseren).

Als eea goed en wel draait gaan de ICR's naar de sloop en de Traxxen 'terug' naar hun leasemaatschappij.
Ik denk dat de ICR'en nog best verkocht kunnen worden. Waar aan merk je dat ze zo oud zijn? Wat mij betreft zijn ze best netjes gemoderniseerd, alleen jammer dat ze geen reisinformatiesysteem hebben gekregen. Maar dat kan er altijd nog in.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aomi
marcop23 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:41:
[...]

Ik denk dat de ICR'en nog best verkocht kunnen worden. Waar aan merk je dat ze zo oud zijn? Wat mij betreft zijn ze best netjes gemoderniseerd, alleen jammer dat ze geen reisinformatiesysteem hebben gekregen. Maar dat kan er altijd nog in.
De oudste bakken zijn al bijna 40 jaar oud. Oa de omzetters lopen echt op hun einde, de rijtuigen zijn niet echt comfortabel naar huidige maatstaven (hebben nog echte veren ipv luchtvering) en remmen enkel pneumatisch (wat niet meer van deze tijd is maar waar opzich niet veel op tegen is).

Voor het huidige traxx bedrijf zijn ze oorspronkelijk ook helemaal niet bedoeld en er zit extra elektronica ingebouwd om het spul te kunnen laten werken. Ook dat is allemaal niet erg betrouwbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Aomi schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:57:
[...]

De oudste bakken zijn al bijna 40 jaar oud. Oa de omzetters lopen echt op hun einde, de rijtuigen zijn niet echt comfortabel naar huidige maatstaven (hebben nog echte veren ipv luchtvering) en remmen enkel pneumatisch (wat niet meer van deze tijd is maar waar opzich niet veel op tegen is).

Voor het huidige traxx bedrijf zijn ze oorspronkelijk ook helemaal niet bedoeld en er zit extra elektronica ingebouwd om het spul te kunnen laten werken. Ook dat is allemaal niet erg betrouwbaar.
Hopelijk worden er een aantal behouden als statisch object. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:56:
[...]

In Aken zit je op de lijn Keulen-Parijs. Vanaf Keulen kun je alle kanten op. Zeker, die Intercity mag meteen zelf door naar Keulen, helemaal mee eens :)
Nederland-Aken-Keulen is nogal een omweg, zelfs vanaf Roermond is via Venlo naar Keulen nog korter dan via Aken. Om naar Parijs te gaan is het ook niet van belang want vanuit Limburg ga je wel via Maastricht naar Luik.
Nee, Aken heeft echt alleen maar regionale betekenis. Een goede halfuursdienst vanuit Nederland is misschien wel interessant, bijvoorbeeld ook rechtstreeks van Roermond naar Aken, maar meer ook niet.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

Arator schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:51:
Dus na de instroom van de ICNG zou NS geen materieel meer hebben om internationale verbindingen te doen (uitgezonderd die thalysstellen, en ik weet niet of NS ICE-stellen in eigendom had)
NS heeft nog drie ICE3M-stellen, de 406 051, -052 en -053. De 406 054 was ook van NS, maar is na het ongeval in Zevenaar (2011) verkocht aan DBAG (nadat het een jaar in zwaar beschadigde toestand was gestald).

Daarnaast heeft NS nog twee Thalys PBKA-stellen (4331 en 4332).

[Voor 45% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-05-2020 08:30]

Such Heroic Nonsense

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 06-06 10:03
efox schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:22:
[...]

Het meeste ligt er nog, al zag ik jaren geleden al de nodige boomgroei tussen de rails. Maar bij Roermond en op sommige overwegen zijn al stukjes rail verwijderd.
Vorig jaar nog over het spoor gelopen daar. Overwegen zijn verwijderd (in NP de Meinweg). Spoor zelf is nog net aan begaanbaar maar de struiken en jonge bomen nemen de overhand.

Nog steeds op zoek naar de eerste nuttige tweakblog.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brent
Maasluip schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:56:
[...]

Nederland-Aken-Keulen is nogal een omweg, zelfs vanaf Roermond is via Venlo naar Keulen nog korter dan via Aken. Om naar Parijs te gaan is het ook niet van belang want vanuit Limburg ga je wel via Maastricht naar Luik.
Nee, Aken heeft echt alleen maar regionale betekenis. Een goede halfuursdienst vanuit Nederland is misschien wel interessant, bijvoorbeeld ook rechtstreeks van Roermond naar Aken, maar meer ook niet.
Als Nederland iets nodig heeft is het wat meer en-en-denken ipv of-of. Die intercity naar Maastricht moet uiteraard ook doorrijden naar Luik, zoals dat die naar Heerlen in Aken zou moeten stoppen.

Overigens klopt wat je zegt volgens mij niet, als je vanafa Roermond naar Venlo de grens overgaat, moet je nog een flink eind via Monchengladbach naar Dusseldorf over normaal spoor. Dit terwijl je in Heerlen ~20km vanaf de snelspoorlijn Brussel-Keulen zit. Van Aken naar Keulen is 36 minuten, dat ga je via Venlo niet redden ;)

Daarnaast, de verbinding vanuit Limburg zelf naar Parijs via Aken is afhankelijk van je startpunt sneller dan via Luik. Dat komt omdat je in Maastricht hoe dan ook op de Belgische boemel over moet stappen, terwijl die vanuit Aken nog meer in Z-L aandoet. Zou je bijv. vanuit Eindhoven komen, of Venlo, dan maakt het zo gek veel niet uit.

[Voor 13% gewijzigd door Brent op 26-05-2020 11:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Als Nederland iets nodig heeft is het wat meer en-en-denken ipv of-of. Die intercity naar Maastricht moet uiteraard ook doorrijden naar Luik, zoals dat die naar Heerlen in Aken zou moeten stoppen.

Overigens klopt wat je zegt volgens mij niet, als je vanafa Roermond naar Venlo de grens overgaat, moet je nog een flink eind via Monchengladbach naar Dusseldorf over normaal spoor. Dit terwijl je in Heerlen ~20km vanaf de snelspoorlijn Brussel-Keulen zit. Van Aken naar Keulen is 36 minuten, dat ga je via Venlo niet redden ;)
In afstand is Roermond-Venlo-Keulen korter dan Roermond-Aken-Keulen. 108 om 138 km. Aken ligt echt in een uithoek.

Hoe dat qua tijd wordt is natuurlijk afhankelijk van de dienstregeling. Roermond-Venlo-Keulen gaat nu in 2:17 met 37 minuten overstaptijd, Roermond-Aken-Keulen gaat in 2:32 met ook 37 minuten overstaptijd. En dat alles met stoptreinen.
Dus hoe je het ook wendt of keert, als je de ene route versnelt kun je ook de andere route versnellen en dan blijft het via Venlo een kwartier sneller.

Vanuit Heerlen is Aken natuurlijk wel een bestemming, maar dat zeg ik: het is alleen van lokaal belang. Of van Aken naar verweggistan, of van verweggistan naar Aken. Je gaat niet van verweggistan naar verweggistan via Aken. Dat is nooit een snelle verbinding.
Dus ook ideeën als een IC van Amsterdam naar Aken is onzinnig. Dat is alleen nuttig voor mensen die in Aken moeten zijn, en hoeveel zijn dat er nu. Als je naar Keulen of Luik (of verder) wil dan ga je niet via Aken.
Daarnaast, de verbinding vanuit Limburg zelf naar Parijs via Aken is afhankelijk van je startpunt sneller dan via Luik. Dat komt omdat je in Maastricht hoe dan ook op de Belgische boemel over moet stappen, terwijl die vanuit Aken nog meer in Z-L aandoet. Zou je bijv. vanuit Eindhoven komen, of Venlo, dan maakt het zo gek veel niet uit.
Er is inderdaad een verbinding van Roermond naar Parijs via Aken te vinden die even lang duurt als via Luik, maar dan moet je wel een keer extra overstappen.
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Roermond                |        |  08:01 | IC  2919 |FB 1.           |
 | Maastricht              |  08:31 |  08:48 | 5380     |2.              |
 | Liège-Guillemins        |  09:21 |  09:51 | THA 9424 |RP GP TY BW SA 97 WV 3. |
 | Paris Nord              |  12:05 |        |          |                |
 | Fahrzeit: 4:04;                                                       |

| Roermond                |        |  16:00 | IC   851 |FB 1.           |
 | Sittard                 |  16:15 |  16:18 | 32559    |FB RO 2.        |
 | Landgraaf               |  16:44 |  16:49 | RE 20328 |3. 4.           |
 | Aachen Hbf              |  17:13 |  17:23 | THA 9472 |RP GP TY BW SA 97 WV 5. |
 | Paris Nord              |  20:05 |        |          |                |
 | Fahrzeit: 4:05;                                                       |

Met 47 minuten overstaptijd via Luik en 17 via Aken.
Een direkte trein van Roermond naar Aken helpt dan wel iets, maar dan kun je ook pleiten voor een direkte trein van Roermond naar Luik, dan kun je meer winnen.

Ik blijf erbij: Aken heeft alleen een regionale betekenis. Alleen interessant als je er moet zijn, niet als je op doorreis bent.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
Maasluip schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:22:
[...]

Hoe dat qua tijd wordt is natuurlijk afhankelijk van de dienstregeling. Roermond-Venlo-Keulen gaat nu in 2:17 met 37 minuten overstaptijd, Roermond-Aken-Keulen gaat in 2:32 met ook 37 minuten overstaptijd. En dat alles met stoptreinen.
Die 2:32 komt tot stand doordat je een overstap van 31min op Heerlen hebt, en dan zoals je zegt de regiobahn naar Keulen pakt in Aken (die er ipv 36min 54min over doet). Rijd je dus in 1 ruk door naar Aken, scheelt dat sowieso die overstap van een half uur (of betere inplanning bestaande ritten natuurlijk). Plan je dan nog eens zo dat je de ICE daar neemt, haal je er weer 20min af. Komen we op ong. anderhalf uur, een stuk sneller.

Dan kun je verder ook nog eens aan 'echte' intercities denken, in Roermond hoeft de trein Amsterdam-Aken natuurlijk niet te stoppen. Stel je stopt enkel in Eindhoven (een goede verbindingen van hier naar Aken/Ruhrgebied is iets wat er nu eigenlijk niet is), dan haal je nog meer tijdswinst.

Op dat andere parcours zijn er behalve een directe trein geen voor de hand liggende versnellingen (Ik zie de Duitsers de Keulen-Roermond-over-Venlo(-Amsterdam) verbinding niet snel aanpakken).

[Voor 17% gewijzigd door Brent op 26-05-2020 13:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 06-06 10:03
Los van alle negatieve sentimenten tegen Aken hier.
Zonder IC of HSL-waardige verbindingen komen we nooit tot goed internationaal treinvervoer. Boemelen is dat niet dus kom niet aan met 'er ligt toch rails?'

Nog steeds op zoek naar de eerste nuttige tweakblog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Op dat andere parcours zijn er behalve een directe trein geen voor de hand liggende versnellingen (Ik zie de Duitsers de Keulen-Roermond-over-Venlo(-Amsterdam) verbinding niet snel aanpakken).
Nee, maar je blijft de kortere route houden, 30 km korter vanuit Roermond is al gauw 15 minuten wat je sneller bent, vanuit Eindhoven is het via Venlo 55 km korter (of 50 langs Grevenbroich zonder kopmaken), makkelijk een half uur sneller.
Ik zeg het voor de zoveelste keer: Aken is om en geen plek voor transitverkeer vanuit Nederland. Pak eens een kaart en kijk waar het ligt.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Als we dan toch over internationale treinverbindingen hebben; Achel-Weert is een verbinding die al meermaals is aangekondigd en terug geschrapt is geworden. Al worden de sporen daar nog wel gebruikt voor goederenvervoer.
Ik dacht dat er Europese steun was om dat baanvak van bovenleiding te voorzien, maar kan zo op 1-2-3 er niks over terugvinden.
Dat is een verbinding die in principe morgen al kan bollen.
Een heraanleg van lijn 29 tussen Turnhout en Tilburg zal er wel nooit inzitten, al is dat toch in mijn ogen ook een missing link. Al is het maar om per trein richting Efteling en Beekse bergen te gaan (laatste kilometers dan nog per bus). Of om gebruik te maken van het uitgaansleven. Als spoorwegman ben ik daar natuurlijk al een pintje gaan drinken in die zaak met een naam, die we in het spoorwegvlaams omschrijven als "ne kutzak"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:52:
Als we dan toch over internationale treinverbindingen hebben; Achel-Weert is een verbinding die al meermaals is aangekondigd en terug geschrapt is geworden.
Ja vooral omdat het maar 11 km is en de trein nu 40 minuten stil staat in Hamont.
Maar Prorail heeft die verbinding al professioneel kapotgerekend want ze willen er een nieuwe spoorbrug voor bouwen.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
Maasluip schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Nee, maar je blijft de kortere route houden, 30 km korter vanuit Roermond is al gauw 15 minuten wat je sneller bent, vanuit Eindhoven is het via Venlo 55 km korter (of 50 langs Grevenbroich zonder kopmaken), makkelijk een half uur sneller.
Lengte spoor is niet de enige relevante factor. Snelheidsratingspoor is dat ook. Voordat Duitsland die Nettetalbaan (waar nu geen ICE rijdt) gaat upgraden zijn we een eeuw verder, denk je niet? Dan is aanhaken bij Aken sneller geregeld.
Ik zeg het voor de zoveelste keer: Aken is om en geen plek voor transitverkeer vanuit Nederland.
Misschien ben je het elders anders gewend, maar omdat jij het zegt is het nog niet zo ;) Het strookt iig met de bestaande lijnen, dan is Aken namelijk helemaal geen gekke link.
Pak eens een kaart en kijk waar het ligt.
Is dit nodig?

[Voor 21% gewijzigd door Brent op 26-05-2020 15:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Lengte spoor is niet de enige relevante factor. Snelheidsratingspoor is dat ook.
Ja, en in kale reistijd is het via Aken ook langer. Potentieel om te versnellen is daar net zo min als op de as Venlo-Ruhrgebied.
[...]

Misschien ben je het elders anders gewend, maar omdat jij het zegt is het nog niet zo ;) Het strookt iig met de bestaande lijnen, dan is Aken namelijk helemaal geen gekke link.

[...]
Is dit nodig?
Ja, want als je op de kaart zou kijken en vooral de route van het spoor erbij pakt zie je hoezeer Aken een omweg is. Het strookt niet met de bestaande lijnen, er is nooit een doorgaande route via Aken geweest.
Vroeger reed je met de D-trein in 1:50 van Eindhoven naar Keulen en daar zat 10 minuten stop in Venlo bij. Ik ben benieuwd wat je allemaal moet doen om dat via Aken voor elkaar te krijgen.
Momenteel op zijn best 2:09 via Aken als je een doorgaande trein gebruikt en als ICE over de NBS gaat. Dat krijg je echt geen 20-30 minuten versneld.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
Maasluip schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:47:
[...]

Ja, en in kale reistijd is het via Aken ook langer. Potentieel om te versnellen is daar net zo min als op de as Venlo-Ruhrgebied.
Ik heb uitgelegd hoe daar een uur te winnen is, met enkel betere aansluitingen. Klopt daar iets niet aan?
[...]

Ja, want als je op de kaart zou kijken en vooral de route van het spoor erbij pakt zie je hoezeer Aken een omweg is.
Met een kaart zie je geen vmaxxen van het spoor. Tussen Keulen en Aken is ruim de helft 300km/u, daar kun je dus met gemak het verschil mee maken zonder extra spoor te leggen/upgraden.
Het strookt niet met de bestaande lijnen, er is nooit een doorgaande route via Aken geweest.
Nee, maar wel AMS<>Heerlen en Aken<>Keulen. Het gaat erover om het kleine gaatje ertussen aan te laten sluiten.
Vroeger reed je met de D-trein in 1:50 van Eindhoven naar Keulen en daar zat 10 minuten stop in Venlo bij. Ik ben benieuwd wat je allemaal moet doen om dat via Aken voor elkaar te krijgen.
Waarom is die lijn opgeheven?
Momenteel op zijn best 2:09 via Aken als je een doorgaande trein gebruikt en als ICE over de NBS gaat. Dat krijg je echt geen 20-30 minuten versneld.
Heb je mijn post gemist? Brent in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:56

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Enige internationale lijn opwaardering die daadwerkelijk gepland staat is Eindhoven - Venlo - Düsseldorf (in 2026) en de IC Berlijn (Deventer - Oldenzaal - Emmerich vinden dan werkzaamheden plaats) ook voor 2025/26.

En voor 2040 staat er nog wat gepland bij Coevoorden :9

[Voor 42% gewijzigd door ArcticWolf op 26-05-2020 15:58]

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:54:
Enige internationale lijn opwaardering die daadwerkelijk gepland staat is Eindhoven - Venlo - Düsseldorf (in 2026)
Ook aan Duitse zijde? Wat voor soort dienstregeling gaat daarover rijden?

En de Heerlen-Aken opwaardering is daarmee niet slechts uitgesteld, maar ook verleden tijd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Brent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Ook aan Duitse zijde? Wat voor soort dienstregeling gaat daarover rijden?

En de Heerlen-Aken opwaardering is daarmee niet slechts uitgesteld, maar ook verleden tijd?
Geen idee wat precies de dienstregeling wordt, zal ik moeten navragen.

Ik zie Heerlen - Aken niet in de lijst voor 2040 staan... en kan mij niet herinneren dat deze in 2030 stond dus denk dat hij verleden tijd is geworden.

Utrecht - Arnhem 4-sporen (en 200km/u) is wel weer meegenomen in de studies voor 2040 voor de liefhebbers :D

[Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 26-05-2020 16:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:36:
[...]

Geen idee wat precies de dienstregeling wordt, zal ik moeten navragen.

Ik zie Heerlen - Aken niet in de lijst voor 2040 staan... en kan mij niet herinneren dat deze in 2030 stond dus denk dat hij verleden tijd is geworden.
Hmm, jammer. Oospronkelijk was 2028 het plan volgens https://www.1limburg.nl/e...-geen-intercity-naar-aken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

ArcticWolf schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:54:en de IC Berlijn (Deventer - Oldenzaal - Emmerich vinden dan werkzaamheden plaats) ook voor 2025/26.
Als iemand die regelmatig reisde tussen Deventer en Hengelo, ook met IC Berlijn: enig idee wat die werkzaamheden precies inhouden? :)

En die planning waar je het over hebt is zeker niet openbaar?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

ArcticWolf schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:54:
Enige internationale lijn opwaardering die daadwerkelijk gepland staat is Eindhoven - Venlo - Düsseldorf (in 2026) en de IC Berlijn (Deventer - Oldenzaal - Emmerich vinden dan werkzaamheden plaats) ook voor 2025/26.

En voor 2040 staat er nog wat gepland bij Coevoorden :9
Sinds wanneer gaat de IC Berlin van Oldenzaal naar Emmerich. :P

Daarvoor komt toch tegen die tijd nieuw materieel zodat de loc wissel in Bad Bentheim eraf gaat?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Bastien schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Sinds wanneer gaat de IC Berlin van Oldenzaal naar Emmerich. :P

Daarvoor komt toch tegen die tijd nieuw materieel zodat de loc wissel in Bad Bentheim eraf gaat?
Goed punt, ik bedoelde Bad Bentheim 8)7

Er komt waarschijnlijk ook een spanningssluis op de grens voor multicourant materieel.
Evest schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:46:
[...]

Als iemand die regelmatig reisde tussen Deventer en Hengelo, ook met IC Berlijn: enig idee wat die werkzaamheden precies inhouden? :)

En die planning waar je het over hebt is zeker niet openbaar?
Er is geen planning, we hebben een lijst met potentiele infra uitbreidingen opgesteld en daar een (hele grove) raming aan vastgehangen. Uit deze lijst zijn enkele 1 miljard+ "projecten" gepakt, die worden iets dieper uitgewerkt dan enkel een idee op een whiteboard en in Q4 wordt de gehele rapportage aan de 2e kamer voorgelegd. De infra uitbreidingen dienen dan voor 2040 te zijn gerealiseerd (dat is de planning ;) )

De plannen voor Deventer zijn behoorlijk concreet (omdat ik dat project doe :+ ), maar de snelheid vanaf spoor 3 gaat omhoog richting Snippeling aansluiting, de snelheden rondom Snippeling aansluiting gaan omhoog. De IC gaat niet meer over het emplacement heen straks. De perronfaseringen op spoor 3 gaan weg en hopelijk later nog op spoor 4.

En hopelijk (dit is nog een "maar" en gepland in 2025) komt er een nieuw perron aan de noordzijde van Deventer, die de 7000 en 3600 gaan afwikkelen zodat er geen knelpunt meer is met de spits IC (en de IC Berlijn).

Almelo wordt deels omgebouwd voor een betere afwikkeling en overkruis voor de IC's.

En voor 2040 staat Hengelo wel op de planning, maar niemand weet echt wat men aan moet met Hengelo... dus als je nog ideeën hebt?

[Voor 65% gewijzigd door ArcticWolf op 26-05-2020 19:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

ArcticWolf schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:58:

De plannen voor Deventer zijn behoorlijk concreet (omdat ik dat project doe :+ ), maar de snelheid vanaf spoor 3 gaat omhoog richting Snippeling aansluiting, de snelheden rondom Snippeling aansluiting gaan omhoog. De IC gaat niet meer over het emplacement heen straks. De perronfaseringen op spoor 3 gaan weg en hopelijk later nog op spoor 4.

En hopelijk (dit is nog een "maar" en gepland in 2025) komt er een nieuw perron aan de noordzijde van Deventer, die de 7000 en 3600 gaan afwikkelen zodat er geen knelpunt meer is met de spits IC (en de IC Berlijn).
Dan wordt het parkeerspoor dus voorzien van een perron? Nou ja, een goed begin. Nu nog het spoor verdubbelen verder richting het oosten, kan de dienstregeling logischer worden. Maar dat maak ik niet meer mee denk ik. :+
Almelo wordt deels omgebouwd voor een betere afwikkeling en overkruis voor de IC's.

En voor 2040 staat Hengelo wel op de planning, maar niemand weet echt wat men aan moet met Hengelo... dus als je nog ideeën hebt?
Heb genoeg ideeën voor Hengelo... overslaan om te beginnen. :P Mag wel eerder dan 2040... Gekheid... grootste gedoe in Hengelo zijn al die sprinters van Blauwnet die aan beide kanten het spoor geheel bezetten op hetzelfde moment. Wel handig voor overstappen maar bij een beetje vertraging is het weer gedoe voor de rest.

Maar ik neem aan dat niet het halve opstelterrein daar opgeofferd gaat worden. Ik zou kijken of je naast de 2 sporen van nu (tel 11 even niet mee) er aan de buitenkant nog twee bijkomen voor de IC's, net als nu in Deventer dus gaat gebeuren (de helft is er al). Kun je die van elkaar scheiden. Al zit je dan met de route, want die stoppers kruizen op het station, wat minder handig is. Fly-overs in Hengelo lijkt mij wat overkill. Nou ja, gelukkig heb ik voor wat anders doorgeleerd. :D

Acties:
  • +3Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:05
ArcticWolf schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:58:
[...]

Afbreken en teruggeven aan de natuur? O-)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Bastien schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:14:
[...]
Dan wordt het parkeerspoor dus voorzien van een perron? Nou ja, een goed begin. Nu nog het spoor verdubbelen verder richting het oosten, kan de dienstregeling logischer worden. Maar dat maak ik niet meer mee denk ik. :+

[...]
Heb genoeg ideeën voor Hengelo... overslaan om te beginnen. :P Mag wel eerder dan 2040... Gekheid... grootste gedoe in Hengelo zijn al die sprinters van Blauwnet die aan beide kanten het spoor geheel bezetten op hetzelfde moment. Wel handig voor overstappen maar bij een beetje vertraging is het weer gedoe voor de rest.

Maar ik neem aan dat niet het halve opstelterrein daar opgeofferd gaat worden. Ik zou kijken of je naast de 2 sporen van nu (tel 11 even niet mee) er aan de buitenkant nog twee bijkomen voor de IC's, net als nu in Deventer dus gaat gebeuren (de helft is er al). Kun je die van elkaar scheiden. Al zit je dan met de route, want die stoppers kruizen op het station, wat minder handig is. Fly-overs in Hengelo lijkt mij wat overkill. Nou ja, gelukkig heb ik voor wat anders doorgeleerd. :D
Grappig genoeg zijn al die varianten al een keer onderzocht ;) Een fly-over is het meest realistisch als we het over ongelijkvloerse kruisingen gaan hebben.
Echter een tunnel onder heel Hengelo door wordt ook nog bekeken en een compleet tracé om Hengelo heen ook }:O

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:53:
[...]

Met een kaart zie je geen vmaxxen van het spoor. Tussen Keulen en Aken is ruim de helft 300km/u, daar kun je dus met gemak het verschil mee maken zonder extra spoor te leggen/upgraden.
Nee, dat is 250 km/h. Ik weet de maximum snelheden van het spoor, daar is wel een kaart voor te vinden.
En dan moet je voor een stukje van 30 km op een totaaltraject van 180 of 300 km (afhankelijk van waar je vandaan komt) een dure hogesnelheidstrein inzetten? Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.

Sowieso als we het hebben over Amsterdam - Keulen, dat doe je nu in 2:38 (met de ICE via Arnhem). Amsterdam - Heerlen is al 2:25. Dan zou je in 13 minuten van Heerlen in Keulen moeten komen. Niemand reist van Amsterdam naar Keulen via Heerlen. Nogmaals: die verbinding is alleen van lokaal belang.
Waarom is die lijn opgeheven?
Omdat het lastig was (lokwissel en vaak rijtuigen aftrappen) en er in die tijd een stoptrein kwam te rijden. En waarschijnlijk ook omdat het niet in het concept van de dienstregeling van NS paste.
[...]

Heb je mijn post gemist? Brent in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"
Ik heb ook al gezegd dat Eindhoven - Keulen via Aken 2:09 is zonder overstaptijden en met de NBS gebruiken. Eindhoven - Heerlen 63 minuten, Heerlen - Aken 30 minuten, Aken - Keulen met ICE 36 minuten. Totaal 2:09.
Hoe wil je daar dan nog een keer een half uur vanaf halen? Want via Venlo is het zonder meer in 1:40 te doen.

Open Source landkaart

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

caspervc schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:31:
[...]

Afbreken en teruggeven aan de natuur? O-)
Ik heb net overlegd met de natuur, maar die wil het ook niet. Te chemisch.

Such Heroic Nonsense

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:32
@Maasluip Over die IC Den Haag - Keulen: die is natuurlijk wel een beetje onaantrekkelijk gemaakt toen 'ie werd ingekort tot Eindhoven.

Dus van Den Haag naar Keulen moest je overstappen in Eindhoven. Dat heeft een paar jaar geduurd en toen is de stekker eruit getrokken.

PVoutput

• Brent
Maasluip schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:51:
[...]

[...]

Ik heb ook al gezegd dat Eindhoven - Keulen via Aken 2:09 is zonder overstaptijden en met de NBS gebruiken. Eindhoven - Heerlen 63 minuten, Heerlen - Aken 30 minuten, Aken - Keulen met ICE 36 minuten. Totaal 2:09.
Hoe wil je daar dan nog een keer een half uur vanaf halen? Want via Venlo is het zonder meer in 1:40 te doen.
Heb ik in m'n post die ik nog eens extra kwootte voorgerekend. Ik zal het nog eens herhalen voor je. Je eigen voorgestelde route had een 31min overstap op Heerlen en een boemel van Aken naar Keulen (26min sneller als je een ICE daar pakt). Met enkel een betere aansluiting snij je er dus al zo bijna een uur af, stukken beter dan over Venlo nu en even goed als jouw 1:40 beste tijd. Rij dan met de intercity naar Heerlen direct door naar Aken (wat oorspronkelijk gepland stond voor 2028, maar dit jaar is afgeblazen), en dat haal je er weer een stuk af (de boemel stopt nu overal, dus een winst van 15-20min lijkt me realistisch). Dan doe je het stukken beter dan die 1:40.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brent schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:13:
[...]

Heb ik in m'n post die ik nog eens extra kwootte voorgerekend. Ik zal het nog eens herhalen voor je. Je eigen voorgestelde route had een 31min overstap op Heerlen en een boemel van Aken naar Keulen (26min sneller als je een ICE daar pakt). Met enkel een betere aansluiting snij je er dus al zo bijna een uur af, stukken beter dan over Venlo nu en even goed als jouw 1:40 beste tijd. Rij dan met de intercity naar Heerlen direct door naar Aken (wat oorspronkelijk gepland stond voor 2028, maar dit jaar is afgeblazen), en dat haal je er weer een stuk af (de boemel stopt nu overal, dus een winst van 15-20min lijkt me realistisch). Dan doe je het stukken beter dan die 1:40.
Volgens mij lees je niet wat ik zeg:
63 minuten Eindhoven - Heerlen
30 minuten Heerlen - Aken
36 minuten Aken - Keulen met ICE
Totaal 2:09

Dat is zonder overstappen, dus een direkte hogesnelheidstrein. Hoe wil je daar nog een half uur van af halen? De trein naar Aken stopt 5 keer, zeker niet overal, je haalt je echt geen 15 minuten winst door die nergens te laten stoppen. Dit is al een moderne trein die snel optrekt dus 2 minuten winst per stop die je schrapt is al ruim.
En je moet een hogesnelheidstrein inzetten, wat totale overkill is en dus nooit gedaan zal worden. Je mag er eerder 20 minuten bij optellen dan 20 minuten van af halen.

Open Source landkaart

• Brent
Maasluip schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Volgens mij lees je niet wat ik zeg:
63 minuten Eindhoven - Heerlen
30 minuten Heerlen - Aken
36 minuten Aken - Keulen met ICE
Totaal 2:09

Dat is zonder overstappen, dus een direkte hogesnelheidstrein. Hoe wil je daar nog een half uur van af halen? De trein naar Aken stopt 5 keer, zeker niet overal, je haalt je echt geen 15 minuten winst door die nergens te laten stoppen. Dit is al een moderne trein die snel optrekt dus 2 minuten winst per stop die je schrapt is al ruim.
En je moet een hogesnelheidstrein inzetten, wat totale overkill is en dus nooit gedaan zal worden. Je mag er eerder 20 minuten bij optellen dan 20 minuten van af halen.
Als je m'n eerst reactie las, gebruik ik cijfers toen door jou aangedragen. Die had je toen vanaf Roermond gerekend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

@Brent
Antwoord van CM;
In eerste instantie (drgl 2026) in NL doortrekken van bestaande RE13 (stoptrein Venlo-Hamm vv), dus stoptrein in Duitsland. Het is de bedoeling dat deze later in Duitsland ook snel kan, maar dan kan pas na realisatie dubbelspoor Kaldenkirchen – Dulcken (2030).

• handoff
ArcticWolf schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:43:
@Brent
Antwoord van CM;
In eerste instantie (drgl 2026) in NL doortrekken van bestaande RE13 (stoptrein Venlo-Hamm vv), dus stoptrein in Duitsland. Het is de bedoeling dat deze later in Duitsland ook snel kan, maar dan kan pas na realisatie dubbelspoor Kaldenkirchen – Dulcken (2030).
Als ik me goed herinner, gaat er dan een tweede RE rijden vanuit Duitsland naar Venlo na de verdubbeling die veel te lang duurt.

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 05-06 08:25
Maasluip schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Ik zeg het voor de zoveelste keer: Aken is om en geen plek voor transitverkeer vanuit Nederland. Pak eens een kaart en kijk waar het ligt.
Er worden wel meer routes afgelegd door het ov die je om kan noemen. Zwolle - Roosendaal is ook om als je de rechtstreekse verbinding over Nijmegen pakt. Neemt niet weg dat die verbinding toch al jaren bestaat. Zo ook een route over Aken ten opzichte van een route over Venlo. Aken is net als Eindhoven een stad met een technische universiteit, en er is daardoor al interesse in een rechtstreekse verbinding.

Omdat het zonde is om voor 15 kilometers multicourant materieel aan te schaffen maak je het toch rendabeler door zo'n trein door te trekken. Ook is Aken niet interessant als eindpunt qua overstappen. Keulen is dat wel. En, liever een iets langere zit in een rechtstreekse trein, dan een 20 minuten kortere reis met een overstap (wat in het internationale reizen toch een risico is qua missen van een aansluiting).

Neemt niet weg dat ik persoonlijk, het liefst een rechtstreekse IC verbinding Eindhoven - Aken - Keulen, én een IC verbinding Eindhoven - Venlo - Dusseldorf zou willen zien.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:47
@cazzer22 : Is de trein Zwolle-Roosendaal niet eigenlijk gewoon een setje routes die aan elkaar geknoopt zijn tot 1 lang traject?

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

cazzer22 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Er worden wel meer routes afgelegd door het ov die je om kan noemen. Zwolle - Roosendaal is ook om als je de rechtstreekse verbinding over Nijmegen pakt. Neemt niet weg dat die verbinding toch al jaren bestaat.
Ik denk dat er maar weinig reizigers zijn die de 3600 (Zwolle - Roosendaal) over de volle lengte van het traject gebruiken. Die treinserie doet een aantal steden aan waartussen veel passagiersaanbod is:

Zwolle - Deventer - Zutphen
Zutphen - Arnhem
Arnhem - Nijmegen - Oss - 's-Hertogenbosch (zeer drukke route)
's-Hertogenbosch - Tilburg - Breda
... en nog naar Roosendaal voor de aansluiting naar België en Zeeland.

Maar hoeveel mensen stappen in in Zwolle en rijden mee tot aan Roosendaal? Ik denk weinig.

As the crow flies is Zwolle - Utrecht - Roosendaal inderdaad korter. Maar met de trein, met overstappen erbij?

Nee:

Reisplanner geeft, afhankelijk van je vertrekwensen, twee opties: via Utrecht/Rotterdam of via Arnhem/Nijmegen. Via Rotterdam is 3 minuten korter, maar wel met een overstap (in Rotterdam) die op zo'n afstand in de soep kan lopen natuurlijk.

[Voor 25% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-05-2020 09:37]

Such Heroic Nonsense

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:35
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:35:
Reisplanner geeft, afhankelijk van je vertrekwensen, twee opties: via Utrecht/Rotterdam of via Arnhem/Nijmegen. Via Rotterdam is 3 minuten korter, maar wel met een overstap (in Rotterdam) die op zo'n afstand in de soep kan lopen natuurlijk.
Als je na Roosendaal nog verder moet Zeeland in dan komen de kaarten anders te liggen. Dan heb je opeens in Rotterdam 26 minuten overstaptijd ipv 3 op Roosendaal als je via Arnhem gaat.

Normaal gesproken kan je ook via Schiphol met een krappe overstap op Leiden. Maar die trein rijdt nu blijkbaar (nog) niet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• handoff
cazzer22 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Er worden wel meer routes afgelegd door het ov die je om kan noemen. Zwolle - Roosendaal is ook om als je de rechtstreekse verbinding over Nijmegen pakt. Neemt niet weg dat die verbinding toch al jaren bestaat. Zo ook een route over Aken ten opzichte van een route over Venlo. Aken is net als Eindhoven een stad met een technische universiteit, en er is daardoor al interesse in een rechtstreekse verbinding.

Omdat het zonde is om voor 15 kilometers multicourant materieel aan te schaffen maak je het toch rendabeler door zo'n trein door te trekken. Ook is Aken niet interessant als eindpunt qua overstappen. Keulen is dat wel. En, liever een iets langere zit in een rechtstreekse trein, dan een 20 minuten kortere reis met een overstap (wat in het internationale reizen toch een risico is qua missen van een aansluiting).

Neemt niet weg dat ik persoonlijk, het liefst een rechtstreekse IC verbinding Eindhoven - Aken - Keulen, én een IC verbinding Eindhoven - Venlo - Dusseldorf zou willen zien.
Ik zie liever dat de IC Eindhoven - Venlo - Düsseldorf wordt doorgetrokken naar Den Haag. Zo verbind je de zuidelijke randstad met het Roergebied. De frequentie van de drielandentrein moet verhoogd worden naar 2x per uur. Als Nederland ooit overgaat op 3 kV op de bovenleiding, kunnen we de IC naar Maastricht wellicht doortrekken naar Luik.

• handoff
Iets heel anders, het vernieuwde station Rotterdam Alexander gaat op 2 juni open.

Filmpje van het station in dit artikel: https://www.rijnmond.nl/n...l-metro-als-treinreiziger

Vanaf 3:24:

[Voor 30% gewijzigd door handoff op 28-05-2020 12:41. Reden: videolink fix]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
handoff schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:28:
[...]

Ik zie liever dat de IC Eindhoven - Venlo - Düsseldorf wordt doorgetrokken naar Den Haag. Zo verbind je de zuidelijke randstad met het Roergebied. De frequentie van de drielandentrein moet verhoogd worden naar 2x per uur. Als Nederland ooit overgaat op 3 kV op de bovenleiding, kunnen we de IC naar Maastricht wellicht doortrekken naar Luik.
Beide ook een heel goed idee idd. Het ontbreekt hier helaas enorm aan visie en investeringen, niet alleen bij de Duitsers helaas. Zo een paar miljard naar KLM, maar eens wat naar het spoor ho maar. Ik heb een paar jaren aan een TGV station gewoond, dan ervaar je eens hoe het ook heel anders kan zijn dan de veredelde metro die de NS eigenlijk is. Lange afstanden snel overbruggen, het gaat zo traag. Weet je, op een gegeven moment ontdekte ik dat de Flixbus competitief is op snelheid tussen Maastricht en Amsterdam (ong 10 min langzamer naar Amstel). Dan weet je dat er iets niet goed zit.

En om het over die internationale verbindingen maar niet te hebben... :'( Misschien is het een goed idee om naar een soort Europese Spoorwegen toe te werken, met een Europees budget op Europese schaal.

• Arator
handoff schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:28:
[...]
Als Nederland ooit overgaat op 3 kV op de bovenleiding, kunnen we de IC naar Maastricht wellicht doortrekken naar Luik.
In principe zou dat niks te maken mogen hebben met jullie 1,5kV. Wij komen in Roosendaal ook de grens over met onze ouwe 3kV-rommel. Dan hebben die echter maar de helft van kracht.
Die 3-landentrein zit vast op homologatie. Ze hebben tbl1+ op die trein gestoken, maar geen ETCS geloof ik. En sinds een aantal jaar is ETCS verplicht voor (nieuw) materieel dat een homologatie vraagt.
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:35:
Ik denk dat er maar weinig reizigers zijn die de 3600 (Zwolle - Roosendaal) over de volle lengte van het traject gebruiken.

Zwolle - Deventer - Zutphen
Zutphen - Arnhem
Arnhem - Nijmegen - Oss - 's-Hertogenbosch (zeer drukke route)
's-Hertogenbosch - Tilburg - Breda
... en nog naar Roosendaal voor de aansluiting naar België en Zeeland.

Maar hoeveel mensen stappen in in Zwolle en rijden mee tot aan Roosendaal? Ik denk weinig.
Ik heb 2 keer die trein genomen, en 1 keer was bijna het volle traject, tot ik zag dat die ook in Tilburg stopte. Dan ben ik maar met de wagen van Tielen naar Tilburg gereden ipv met de trein van Tielen naar Antwerpen, en dan van Antwerpen naar Roosendaal, om daar die trein naar Zwolle te nemen.
De andere keer ben ik wel vanuit Antwerpen, na het werk, naar Roosendaal gereden, maar toen moest ik maar in Arnhem zijn.

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True