Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

Bastien

I don't mind

Maegrim schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:46:
wat is er geregeld aan? die extra 60 dagen voor betalingen aan prorail zijn niks vergeleken met een miljard tekort eind 2020
Gaat er vooral om dat je niet het eigen vermogen nu op moet eten, daar helpt uitstel tegen. Net als de bedrijven ook uitstel van belasting aan kunnen vragen bijvoorbeeld (dacht ik tenminste gelezen te hebben). Het geeft tijdelijk lucht. Als het tzt verlengd moet worden zal dat vast wel gebeuren.

Simpelweg alles kwijtschelden zet geen zoden aan de dijk, dan blijf je bezig en wil ik dat ook wel. :P
handoff schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:08:
[...]

Ik hoop toch dat we met mondkapjes gaan werken net als in omringende landen. Ook al beschermt het jezelf niet tegen het virus, je verspreidt het zelf veel minder als je presymptomatisch bent. Daarnaast hoop ik dat de overheid oproept om als nog zo veel mogelijk thuis te gaan werken, dus minimaal 50% van je werktijd. Dat scheelt al een hoop drukte in de treinen. Werkgevers zouden ook flexibeler kunnen zijn met de werktijden, zodat mensen gespreid op werk kunnen komen, dus op dagen waarop je op kantoor moet zijn, dat je 6 uur i.p.v. 8 uur aan het werk bent.
Ik werk nu de laatste weken doorgaans 6 uur per dag en reis al die jaren al voor de spits (vertrek om 5.45). Maar afhankelijk van de drukte op het werk kan het wel eens wat later worden. Dan zou voor mij zo'n systeem dus funest zijn, kan ik in de fietsenstalling gaan slapen of zo. Ik kan dus niet thuis werken, heb geen bureau functie, dus moet fysiek aanwezig zijn.

Kapjes prima, maar die mogen ze dan wel gaan uitdelen op elk (klein) station.
jefjef schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:42:
Wat we gaan doen is net als de Nicole de locomotieven uitrusten met batterijen, zodat de voertuigen zelfstandig zonder bovenleiding kunnen rijden. De voorbereidingen voor de ombouw van de 1600-locomotief, (Nicole dus), worden momenteel getroffen.
Krijgen ze dan een meerijdend accu pack of zo? Neem toch aan dat er aan de binnenkant van de trein geen plek is voor een stapeltje accu's.

[Voor 12% gewijzigd door Bastien op 25-04-2020 15:59]

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23:23
Wat mij betreft springt de overheid hier bij. Als maatschappij willen we graag dat de vervoersmaatschappijen blijven rijden terwijl we ook maatregelen nemen die ervoor zorgen dat de klandizie met 90% afgenomen is. Dat is alleen maar goed, begrijp me niet verkeerd, maar als we ondertussen met zijn allen wel graag willen dat meer dan 10% van de treinen blijft rijden, dan is compensatie wel op zijn plaats. Als KLM een paar miljard krijgt omdat het vitaal is voor de economie dan moet er ook wat mogelijk zijn voor de OV bedrijven.

• trolleystad
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:16
Bastien schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:56:
[...]
Krijgen ze dan een meerijdend accu pack of zo? Neem toch aan dat er aan de binnenkant van de trein geen plek is voor een stapeltje accu's.
In zo'n dubbeldeksrijtuig is ruimte genoeg voor wat accu's :P

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 06-06 14:43
voske schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:16:
De NS en TU Delft gaan onderzoek doen:

[...]
Volgens mij had ik deze vragenlijst onlangs in de digitale brievenbus liggen. Het was een ellenlange vragenlijst waarbij ik niet echt het gevoel had dat het ergens heen ging. Na pagina 3 ben ik afgehaakt.

We are shaping the future

• efox
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 01:01
Ik heb hem wel ingevuld, maar zoals zo vaak ontbreekt overal weer de "n.v.t."-optie, terwijl je wel alles in moet vullen. Daar doe ik dan maar "neutraal".

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

efox schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:54:
Ik heb hem wel ingevuld, maar zoals zo vaak ontbreekt overal weer de "n.v.t."-optie, terwijl je wel alles in moet vullen. Daar doe ik dan maar "neutraal".
Bij drie keer ontbreken van "n.v.t" terwijl dat wel mijn antwoord is, haak ik af, tegenwoordig mijn standaard bij alle enquetes en aanverwanten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:20
Oh, dat geeft mij veel moed om hem in te vullen... #NOT

En juist deze enquête leek mij wel belangrijk om in te vullen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 00:27
De Cuyperstrap op Amsterdam Centraal is bijna af!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:29

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
De NS is inmiddels een proef gestart om Corona in de trein tegen te gaan.

https://www.treinenweb.nl...rhalve-meter-treinen.html

Van treinliefhebber tot fietsnerd! :+

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:52

Get!em

Oh die ja!

Het gaat hem nooit worden om dit goed te doen. Als er ook maar iets overaanbod van mensen is, zal je wachtrijen op de perrons krijgen. Om dat te voorkomen gaan ze dus naar dat reserveringssysteem.
Het voorgestelde reserveringssysteem zal echter ook dezelfde problemen opleveren: je moet deurcontrole gaan invoeren, wat vervolgens weer vertraging oploopt. En je moet bij de juiste deur kunnen gaan staan om de juiste verdeling te krijgen. Veel personeel. Mensen die bij de verkeerde deur staan. Trein die vertraging oploopt. Met als gevolg nog lagere capaciteit.

Ik ben aardig pragmatisch in veel dingen, maar deze zie ik niet soepel verlopen als er ook maar iets meer aanbod van mensen is en er geen zeer strakke organisatie is van routering van mensen. Als er bijv al een wachtrij is, en de achterste heeft net deze trein gereserveerd, moet je dus ook weer een wachtrij kunnen passeren, en dat moet je weer kunnen aantonen...

[Voor 10% gewijzigd door Get!em op 28-04-2020 18:10]

• Bastien

Bastien

I don't mind

Dat gaat geen van beide werken op 300 stations waar de meeste nooit personeel zien en gewoon open zijn, dus zonder poortjes.

Het zal net als in Duitsland worden denk ik. Iets anders is voor lange tijd (lees een jaar of zo) niet haalbaar.

• Maasluip
  • Laatst online: 05-06 22:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Get!em schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:09:
Het gaat hem nooit worden om dit goed te doen. Als er ook maar iets overaanbod van mensen is, zal je wachtrijen op de perrons krijgen.
Hoe moet je op het perron zien dat er geen plek meer is in de trein? Loop je de trein in, geen plek, volgende coupé, geen plek, volgende coupé, fluit, deuren dicht.
En dan?
Leuk geprobeerd, maar het werkt maar half.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:36
Ik weet niet wanneer jullie in Nederland terug met de treindienst beginnen, maar bij ons (België) beginnen we terug met normale treindienst op 4 mei.
Anders moet NS bij ons afkijken, en zien wat er beter kan 😁

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

Arator schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:41:
Ik weet niet wanneer jullie in Nederland terug met de treindienst beginnen, maar bij ons (België) beginnen we terug met normale treindienst op 4 mei.
Morgen gaan er weer intercity's rijden, nog steeds niet de volledige dienstregeling maar wel een stuk meer volgens mij.

Afkijken zijn Nederlanders niet zo goed in, die weten het zelf altijd beter. :X :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NMH
Heh, die bordjes op de stoelen doen me denken aan de beroemde pijp van Magritte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:22
Moet je blijven staan als alle stoelen zonder bordje bezet zijn?
Dit gaat toch niet werken, ga dan voor de verplichte mondkapjes als in België en Duitsland.

• NMH
hoevenpe schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:55:
Dit gaat toch niet werken, ga dan voor de verplichte mondkapjes als in België en Duitsland.
Nee, dan is de trein vol. Als je gaat staan loopt je 1.5 meter afstand in de soep, want dan kan niemand meer uitstappen zonder het hele gangpad leeg te laten lopen.

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

hoevenpe schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:55:
Combinatie Thuiswerken en Mondkapjes dus. Die evenementen na 31-8 kun je dus ook wel afschrijven als je dit icm met het OV wilt doen.

Solaredge, Trinasolar 3600W, Cisco(Catalyst/Nexus)/InfoBlox(IPAM)/VMWare/De(Rasp)bian/Raspberry's/Ubiquiti(edge+unifi)/Mikrotik. Droomt over IP Subnetten.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:22
ed1703 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:13:
Combinatie Thuiswerken en Mondkapjes dus. Die evenementen na 31-8 kun je dus ook wel afschrijven als je dit icm met het OV wilt doen.
Veel kantoren gaan de komende tijd weer open, het is een illusie dat mensen wegblijven uit het OV.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

hoevenpe schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:14:
[...]

Veel kantoren gaan de komende tijd weer open, het is een illusie dat mensen wegblijven uit het OV.
Dat beweert ook niemand, maar werkgevers hebben hier ook een verantwoordelijkheid liggen. Het is echt bij de meeste kantoren *nergens* voor nodig om daar elke dag te zijn.

Solaredge, Trinasolar 3600W, Cisco(Catalyst/Nexus)/InfoBlox(IPAM)/VMWare/De(Rasp)bian/Raspberry's/Ubiquiti(edge+unifi)/Mikrotik. Droomt over IP Subnetten.

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Bastien schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:45:
[...]
Morgen gaan er weer intercity's rijden, nog steeds niet de volledige dienstregeling maar wel een stuk meer volgens mij.

Afkijken zijn Nederlanders niet zo goed in, die weten het zelf altijd beter. :X :+
Het wordt een 'verstevigde basisdienstregeling' genoemd. Nog steeds met het advies om alleen met het OV te reizen als het strikt nodig is.

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 06-06 10:03
NMH schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:06:
[...]

Nee, dan is de trein vol. Als je gaat staan loopt je 1.5 meter afstand in de soep, want dan kan niemand meer uitstappen zonder het hele gangpad leeg te laten lopen.
Leuk bedacht, maar daar gaat 90% geen boodschap aan hebben. Hoewel ik het een bizar concept blijf vinden doe ik graag een mondkapje op als ik daarmee wel mag treinreizen.

Nog steeds op zoek naar de eerste nuttige tweakblog.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05-06 15:42
Arator schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:41:
Hoe doen ze het in België dan? 'Gewoon' mondkapjes en geen afstand?

• Arator
marcop23 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:01:
[...]
Hoe doen ze het in België dan? 'Gewoon' mondkapjes en geen afstand?
Sowieso heeft de regering mondkapjes (dit mag ook een bandana/sjaal zijn die neus en mond afdekt) verplicht op al het openbaar vervoer. NMBS vraagt om dit al te dragen bij het betreden van het station/de perrons. Verder zet NMBS in op maximale samenstellingen van treinen en vragen ze reizigers om zoveel mogelijk gespreid te reizen (maar als je om 8 uur op je werk moet zijn, kan je moeilijk om 9u de trein nemen). Dus hoe ze de veiligheidsafstand gaan regelen en of dat ze ook stoelen gaan aftapen, dat zullen we maandag wel weten :P

Maar een normale dienstregeling, vraagt dus ook terug meer personeel op de seinhuizen. Aangezien we dan de afstand niet meer kunnen garanderen, worden er nu overal plexi schermen geplaatst, zodat elke werkpost eigenlijk in zijn eigen plexi bubble zit. Er worden al volop grapjes gemaakt om rode TL-lichten te monteren, glory holes te plaatsen, en de weddenschappen staan open wie er als eerste met zijn gezicht tegen een plexiwand loopt O-) Op dergelijke momenten besef je dat je nog met 75% mannen op een seinhuis zit :$

Als ze in Antwerpen geplaatst zijn, zal ik wel eens een fotootje placeren

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01:28
Arator schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:01:
[...]
Maar een normale dienstregeling, vraagt dus ook terug meer personeel op de seinhuizen. Aangezien we dan de afstand niet meer kunnen garanderen, worden er nu overal plexi schermen geplaatst, zodat elke werkpost eigenlijk in zijn eigen plexi bubble zit. Er worden al volop grapjes gemaakt om rode TL-lichten te monteren, glory holes te plaatsen, en de weddenschappen staan open wie er als eerste met zijn gezicht tegen een plexiwand loopt O-) Op dergelijke momenten besef je dat je nog met 75% mannen op een seinhuis zit :$

Als ze in Antwerpen geplaatst zijn, zal ik wel eens een fotootje placeren
Hebben jullie afgeschaald op de seinhuizen? Bij ons hebben alle verkeersleidingsposten gewoon op vrijwel volle bezetting gedraaid en nog steeds. Ook wij draaien nog vrijwel alle diensten.

Bij ons hebben ze al een tijdje terug spatschermen geplaatst op de VL-posten trouwens ;-)
Hier staan een paar foto’s tussen
https://www.prorail.nl/ni...p-de-verkeersleidingspost?

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• Arator
ExiZTeNcE schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:36:
[...]

Hebben jullie afgeschaald op de seinhuizen? Bij ons hebben alle verkeersleidingsposten gewoon op vrijwel volle bezetting gedraaid en nog steeds. Ook wij draaien nog vrijwel alle diensten.
We hebben toch diensten terug geschaald op de seinhuizen waar ik mee te maken heb, Mechelen en Antwerpen-Berchem. Beide seinhuizen zitten nog in oude gebouwen, maar in de laatste jaren zijn er wel steeds meer posten bijgekomen (overname van kleinere seinhuizen). Daarom kon in die seinzalen de social distancing niet gegarandeerd worden met volledige bezetting. We konden ook makkelijk terugschalen wegens de mindere treintrafiek. Heeft ook te maken met hoe de rolverdeling bij verdeeld is.
In een normale bezetting kan je het seinhuis van Antwerpen-Berchem in 3 groepen delen.
Groep 1
  • Post GLM : 2 Traffic Controllers, eentje die op lange termijn (nog steeds dezelfde dag) plannen maakt en aanpast, en eentje die in real time de treinen er door jaagt. Hier wordt Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem kant Antwerpen, en Antwerpen-Oost kant Antwerpen bediend.
  • Post CDE : 1 Traffic Controller voor de lijn 59 naar Gent, lijn 10 naar Waaslandhaven en L52 naar Boom
  • Post F : 1 Traffic Controller voor Antwerpen-Berchem kant Brussel, bundel Groenenhoek, Mortsel en de vertakkingen aldaar
  • Over al deze posten (uitgezonderd Mortsel) staat 1 Safety Controller. Deze houdt de storingen bij, past beveiligingen toe bij incidenten en buitendienststellingen, veiligheidscommunicatie met treinen
Groep 2
  • Post RSTU : 1 Traffic Controller voor de uitrit vanuit Antwerpen-Centraal naar de hogesnelheidslijn naar Nederland, L12 naar Nederland, L27A naar Antwerpen-Noord, bundel Luchtbal
  • Post KNOQ : 1 Traffic Controller voor de bundels C,D,E en F van Antwerpen-Schijnpoort CW, bundel Q te Antwerpen-Schijnpoort, de garage en bundel van de diensten van de bovenleiding, en de lijnen 12 en 27A tussen Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam
  • Ook hier weer een Safety Controller over deze posten, deze houdt ook de safety events van Mortsel in het oog, en heeft ook communicatie met Roosendaal
Groep 3
  • Post I : 1 Traffic Controller voor het station van Lier en beide bundels, L13 naar Kontich, L15 tussen Nijlen en Mortsel, L16 richting Aarschot
  • Post H : 1 Traffic Controller voor de stations van Herentals, Turnhout, Olen en Tielen, en de bijhorende bundels. Lijn 15 vanaf Olen tot Nijlen, lijn 29 tussen Turnhout en Herentals, industrielijn 207.
  • En wederom hier 1 Safety Controller
Over alle Traffic Controllers is er een Traffic Supervisor baas, en over alle Safety Controllers is er een Safety Supervisor baas. Hun taak is eigenlijk om het grotere geheel te zien over alle deelgebieden, en verder communiceren zij met de algemene verkeersleiding (Traffic Control) in Brussel.

Dan loopt er ook nog een Traffic Officer rond. Dat is den baas van het kot, maar die heeft op zich niet te moeien met het verkeer of de veiligheid. Dat is meer het berispen en belonen, administratie etc.

Dan hebben we nog een Permanentie I-TO (that's me). We zijn een afgeslankte Incidentenbestrijding. Wij komen ter plaatse bij incidenten, nemen contact op met de hulpdiensten en zien welke technische diensten we vanuit Infrabel kunnen aanbieden. Die technische diensten komen ten velde onder de bevoegdheid van ons. (Dat wil zeggen, ik zeg wat er moet gebeuren, maar de hoe ze uitvoeren is aan de technische diensten)

En dan loopt er nog 4 man/vrouw rond van NMBS.

Qua terugschaling : de permanentie is naar een andere locatie gevlogen, er zijn 2 traffic controllers afgeschaft, en 1 supervisor. NMBS is moeten terugschalen naar 2 personen. Hierdoor was er altijd genoeg ruimte tussen elke werkpost.

Op het einde van het jaar zoeken we normaal in een nieuw gebouw te zitten met meer ruimte. Dan wordt het seinhuis van Mechelen ook overgenomen door Antwerpen.

[Voor 6% gewijzigd door Arator op 29-04-2020 22:10]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Arator

En wat zijn we weer sportief geweest deze zondagmorgen.🤠 Man, zo'n beest kan een verdomd snel sprintje trekken, en natuurlijk de grootste van den hoop

[Voor 4% gewijzigd door Arator op 03-05-2020 12:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ach, je hebt het oud-Nederlandse gezegde "als er één schaap over de dam is, volgen er meer"? Het had dus erger kunnen zijn :P

Gewoon een ietwat te enthousiast dier die dacht dat het gras bij de buren echt groener was. Maar zit je bij die buurman, dan blijkt het opeens kunstgras te zijn...

[Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 03-05-2020 13:02]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mensen die met de hogesnelheidstreinen van Thalys en Eurostar reizen, moeten vanaf maandag 4 mei verplicht mondkapjes dragen om aan de coronamaatregelen in België en Frankrijk te voldoen. Dat laten de bedrijven op hun websites weten.

De Thalys is daarmee de eerste ov-dienst in Nederland waar mondkapjes verplicht zijn. Vanuit Amsterdam kan in Nederland via Schiphol en Rotterdam met de Thalys naar Antwerpen, Brussel en Parijs worden gereisd.

De mondmaskers mogen chirurgisch zijn, filterend of zelfgemaakt, laat de Thalys weten. "Elk type masker is geschikt, zolang de neus en mond effectief bedekt worden", meldt Eurostar. De hogesnelheidslijn Eurostar moest vanaf 30 april tussen Amsterdam en Londen gaan rijden, maar de opening van de lijn is halverwege maart uitgesteld vanwege het coronavirus.
Bron, en meer info: Thalys verplicht gebruik mondkapjes voor reizigers als eerste in Nederland

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Arator
Ik had nog een fotootje beloofd van onze plexi-bakken op het seinhuis. Maar als de plaatselijke pers er een berichtje over brengt, kan ik beter dat delen :P

nieuwsberichtje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• handoff
https://www.prorail.nl/ni...ation-zandvoort-er-nu-uit
Station Zandvoort aan Zee is gereed met nieuwe trappen en extra zijperrons (perron 10 en perron 20 voor resp. spoor 1 en spoor 2). Hopelijk gaat de F1 volgend jaar wel door.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:47

jefjef

learning by doing

Ik wil toch weer ff shinen met onze nieuwe Systems 7 stopmachine. Nu officieel in gebruik genomen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arator
Die ziet eruit of die net uit een sci-fi film komt. _/-\o_

[Voor 6% gewijzigd door Arator op 07-05-2020 10:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@jefjef Toevallig zag ik in het weekend iets vergelijkbaars over de N2 bij Eindhoven rijden. De voorkant was een vrachtwagen en de achterkant zag eruit als een spoorvoertuig. Was van een duitse spoorfirma.
Komt je bekend voor? Als hij op de N2 reed, misschien naar Acht toe?

Open Source landkaart

• jefjef

jefjef

learning by doing

@Maasluip nee komt me niet bekend voor wat was de naam van de duitse spoorfirma? Systems7 komt uit Wenen. Mogelijk een stopmachine van Swietelsky?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

@Arator Ik had dit filmpje gepost op social media met de tekst:

The Railroad: the final frontier. These are the voyages of Strukton Rail. Its un-going mission: to build new railroads. To seek out new maintain possibilities. To boldly go where no man has gone before!

Niet iedereen kon het waarderen ;) waren zeker van na 1980...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:35
Reizigers stopgezette trein: 'Geen oproep uit te stappen gehoord'
Een trein tussen Weesp en Amsterdam werd vanochtend stilgezet omdat de coupés te vol zaten. ProRail meldde vanochtend dat de reizigers weigerden uit te stappen, maar die laten nu weten helemaal geen oproep te hebben gehoord om de trein te verlaten.
[...]
ProRail en de NS kunnen niet zeggen of de reizigers wel of niet via het omroepsysteem zijn verzocht de trein te verlaten. Een woordvoerder van de NS stelt dat dit ook niet veel uitmaakt.

"Of er nou iets omgeroepen is of niet, het feit blijft dat die trein te vol zat. Veiligheid is nou eenmaal het belangrijkste. Als een conducteur een situatie onveilig vindt, kan hij of zij er altijd voor kiezen om een trein niet verder te laten rijden. Dat was ook voor de coronacrisis al zo en is weleens eerder gebeurd."
Wat een faal actie, je moet als reiziger nu maar zien te interpreteren wat de bedoeling is dat de trein langer stil staat als normaal. Is er iets defect, is er een storing, is de machinist nog niet aanwezig of worden we geacht uit te stappen?

De NS heeft nog steeds niet geleerd dat alles staat of valt met duidelijke communicatie.

[Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 08-05-2020 09:28]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 19:43
Ik neem zo'n bericht met een korreltje zout. Ik heb al iets te vaak gehad dat mensen boos beweren dat er niet omgeroepen zou zijn en dat het onze schuld is, terwijl de buurman de omroep prima gehoord heeft.
Als je dan verder vraagt, komt er vaak uit dat diegene oordopjes in had of zo verdiept was in de laatste social media uitingen dat ze de omroep gewoon buitengesloten hebben.

[Voor 30% gewijzigd door EDIT op 08-05-2020 09:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ExiZTeNcE
LordSinclair schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:27:
[...]

Wat een faal actie, je moet als reiziger nu maar zien te interpreteren wat de bedoeling is dat de trein langer stil staat als normaal. Is er iets defect, is er een storing, is de machinist nog niet aanwezig of worden we geacht uit te stappen?

De NS heeft nog steeds niet geleerd dat alles staat of valt met duidelijke communicatie.
Wellicht dat de omroep niet gewerkt heeft. Lijkt mij stug dat die trein is blijven staan zonder dat de HC iets omgeroepen heeft..
Maar buiten dat he, klein beetje gezond boeren verstand mag je toch verwachten.. als ik die trein was ingestapt en die zat ramvol zou ik in de huidige tijd eieren voor m’n geld kiezen..

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Maar wat ga je communiceren? Dat er teveel volk op de trein zit, en dat er, ik zeg maar wat, 30 personen dienen af te stappen alvorens de trein zal verder rijden? Dan krijg je "ik stap niet uit, dat iemand anders het maar doet".
Of communiceer je dat iedereen moet uitstappen en dat trein afgeschaft is, en dus leeg zal verderrijden? Krijg je natuurlijk dat probleem van een overvolle trein op de volgende trein in die richting.
Of ga je als conducteur personen uitkiezen die moeten afstappen?

Beetje offtopic.
Daar waar in het Nederlands, ook in Vlaanderen, een conducteur een synoniem is voor kaartjesknipper, is een conducteur in het Frans de treinbestuurder. Maakt het bij ons altijd wel lekker verwarrend als je naar een trein belt het anderstalige landsgedeelte ;)

[Voor 0% gewijzigd door Arator op 08-05-2020 09:47. Reden: leesbaarheid verhoogd door enkele harde enters]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ExiZTeNcE
Arator schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:45:Beetje offtopic.
Daar waar in het Nederlands, ook in Vlaanderen, een conducteur een synoniem is voor kaartjesknipper, is een conducteur in het Frans de treinbestuurder. Maakt het bij ons altijd wel lekker verwarrend als je naar een trein belt het anderstalige landsgedeelte ;)
Het maakt het nog leuker dat we machinisten aanspreken met meester (zowel vanaf verkeersleiding als wij buiten) en als we buiten in contact zijn met de hoofdconducteur noemen we hem chef :+ behalve op de HSL uiteraard, daar zijn het train managers natuurlijk

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker, heerlijk het spoor :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

jefjef schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:55:
Niet iedereen kon het waarderen ;) waren zeker van na 1980...
Ik ben van 15 jaar later en ken het gewoon hoor. :p

Prachtige machine overigens!

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
ExiZTeNcE schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:53:
[...]

Het maakt het nog leuker dat we machinisten aanspreken met meester (zowel vanaf verkeersleiding als wij buiten) en als we buiten in contact zijn met de hoofdconducteur noemen we hem chef :+ behalve op de HSL uiteraard, daar zijn het train managers natuurlijk

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker, heerlijk het spoor :+
Bij ons spreekt, vooral de oudere generatie, iedereen aan met "chef".
Vanaf een bepaalde graad/functie kreeg je de daar de aanduiding "chef" bij, de boordchef, de (eerste )(adjunct-)(onder-)stationschef (heb je ineens een ganse lijn van personeelsgraden gecoverd. je mag elke combinatie maken, enkel de eerste adjuct-onderstationschef heeft bij mijn weten niet bestaan. En stationschef was een functie en geen graad :P )
Doch door de splitsing van NMBS en Infrabel is er een verschil ontstaan in de titels en graden. Bij Infrabel zijn we nu "-leiders" (of lijders tis maar hoe je het bekijkt)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:15

BazzH

Kei-goed...

Arator schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:45:
Maar wat ga je communiceren? Dat er teveel volk op de trein zit, en dat er, ik zeg maar wat, 30 personen dienen af te stappen alvorens de trein zal verder rijden? Dan krijg je "ik stap niet uit, dat iemand anders het maar doet".
Of communiceer je dat iedereen moet uitstappen en dat trein afgeschaft is, en dus leeg zal verderrijden? Krijg je natuurlijk dat probleem van een overvolle trein op de volgende trein in die richting.
Of ga je als conducteur personen uitkiezen die moeten afstappen?

[...]
In het verleden weleens meegemaakt. IC Utrecht - Den Bosch. En ja, hij was mutje-mutjevol. In eerste instantie werd er omgeroepen, dat de trein pas zou gaan rijden als er wat mensen uit zouden stappen. Maar.... zoals te verwachten.... dat gebeurde inderdaad niet. Dus ja, dan sta je daar met een ramvolle IC, aan het begin van de spits, op 1 van de drukkere sporen van Utrecht CS.

Is inmiddels wel wat jaartjes geleden, maar toen koos de conducteur uiteindelijk toch eieren voor zijn geld en reed de trein toch. Door niet te gaan rijden escaleert het probleem natuurlijk enorm. Die mensen moeten linksom of rechtsom toch naar Den Bosch en ze verdwijnen niet ineens spontaan. Sterker nog: het worden er alleen maar in rap tempo meer.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BazzH schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:45:
[...]
In het verleden weleens meegemaakt. IC Utrecht - Den Bosch. En ja, hij was mutje-mutjevol. In eerste instantie werd er omgeroepen, dat de trein pas zou gaan rijden als er wat mensen uit zouden stappen. Maar.... zoals te verwachten.... dat gebeurde inderdaad niet. Dus ja, dan sta je daar met een ramvolle IC, aan het begin van de spits, op 1 van de drukkere sporen van Utrecht CS.

Is inmiddels wel wat jaartjes geleden, maar toen koos de conducteur uiteindelijk toch eieren voor zijn geld en reed de trein toch. Door niet te gaan rijden escaleert het probleem natuurlijk enorm. Die mensen moeten linksom of rechtsom toch naar Den Bosch en ze verdwijnen niet ineens spontaan. Sterker nog: het worden er alleen maar in rap tempo meer.
En het (terechte) commentaar van de reizigers is: "Dan had je maar op tijd moeten vertrekken".

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
BazzH schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:45:
[...]
Is inmiddels wel wat jaartjes geleden, maar toen koos de conducteur uiteindelijk toch eieren voor zijn geld en reed de trein toch. Door niet te gaan rijden escaleert het probleem natuurlijk enorm.
Ik heb het ook nog meegemaakt toen ik nog perrondienst deed, dus dat is al van minstens 2008 geleden.
Trein overvol, zodat ook het gangpad achter de stuurpost volstond. Machinist weigerde te vertrekken tot het gangpad vrij was. Dat gangpad was zijn vluchtweg in geval van problemen. En die trein is ook niet vertrokken tot het probleem verholpen was.

Nog een ander voorbeeld, toen reden die ski-treinen nog vanuit Rotterdam (denk ik), over Brussel naar Oostenrijk. Trein bestond uit slaapcoupé's, restaurantwagon, discorijtuig en werd in die tijd nog gesleept door een 25,5 loc.
Op een avond kwam die trein af met uren vertraging vanuit Nederland, en de treinbestuurder vroeg een aflos te Antwerpen-Berchem. Dus die trein stopt te Berchem, en de bestuurder legt zijn machine plat, en is de pist in, nog geen aflosbestuurder. Na 20 minuten zijn natuurlijk alle batterijen plat, en het licht gaat uit in de ganse trein, verwarming stopt met werken, en het vroor dat het kraakte. Toen eindelijk de aflosbestuurder er was, moest die ganse machine terug opgestart worden, en door de koude lucht had die loc problemen om de remleidingen te vullen.
Toen kwam er iemand van de reisorganisatie zich moeien, stapte gewoon uit de trein en in de sporen (trein was te lang om volledig aan het perron te kunnen). "En het kon niet zijn dat er iets mis was met de remmen, want ze hadden al een remproef gehad bij vertrek, en dat had al langer geduurd als normaal". Ik ben toen uit mijn krammen geschoten dat 1. de remmen het niet deden en 2. zij niet maakte dat ze terug op die trein zat, ik die trein gewoon ging annuleren. (beetje bluf maar toch)

Ik ben van mening dat als er iets mis is met een trein, die trein (commercieel) niet rijdt. Een overbezetting is daar ook een puntje van. Een overbezetting wegens de 1,5m-maatschappij is natuurlijk van een andere ordegrootte, maar toch.

edit : hoe het kon dat die reisorganisatie kon uitstappen. Bij I-rijtuigen, dus rijtuigen geschikt voor internationaal verkeer, lossen de deuren als de snelheid lager is dan 5km/u. Dit in tegenstelling tot de rijtuigen in de Belgische binnenlandse dienst waarbij de boordchef de deuren moet lossen.Ook bij de beneluxstellen gingen alle deuren los als de trein stil stond. Meermaals mensen uit het tussenspoor gaan halen te Antwerpen-Centraal -2 (daar is zo een fake perron tussen de sporen met). Of dit nog steeds zo is, weet ik niet.

[Voor 10% gewijzigd door Arator op 08-05-2020 11:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
Arator schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:43:
[...]
Of dit nog steeds zo is, weet ik niet.
Nee, de Benelux is inmiddels al jaren voorzien van deurvergrendeling. Eerst TB0, waarbij de machinist de deuren moest ontgrendelen, maar de deuren aan beide zijdes open konden, en sinds een paar jaar terug ook met een echte deurvergrendeling en zijdekeuze.

[Voor 47% gewijzigd door EDIT op 08-05-2020 12:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:43:
[...]

Nog een ander voorbeeld, toen reden die ski-treinen nog vanuit Rotterdam (denk ik), over Brussel naar Oostenrijk. Trein bestond uit slaapcoupé's, restaurantwagon, discorijtuig en werd in die tijd nog gesleept door een 25,5 loc.
Op een avond kwam die trein af met uren vertraging vanuit Nederland, en de treinbestuurder vroeg een aflos te Antwerpen-Berchem. Dus die trein stopt te Berchem, en de bestuurder legt zijn machine plat, en is de pist in, nog geen aflosbestuurder. Na 20 minuten zijn natuurlijk alle batterijen plat, en het licht gaat uit in de ganse trein, verwarming stopt met werken, en het vroor dat het kraakte. Toen eindelijk de aflosbestuurder er was, moest die ganse machine terug opgestart worden, en door de koude lucht had die loc problemen om de remleidingen te vullen.
Toen kwam er iemand van de reisorganisatie zich moeien, stapte gewoon uit de trein en in de sporen (trein was te lang om volledig aan het perron te kunnen). "En het kon niet zijn dat er iets mis was met de remmen, want ze hadden al een remproef gehad bij vertrek, en dat had al langer geduurd als normaal". Ik ben toen uit mijn krammen geschoten dat 1. de remmen het niet deden en 2. zij niet maakte dat ze terug op die trein zat, ik die trein gewoon ging annuleren. (beetje bluf maar toch)
Met alle respect, maar daar zie je toch perfect de volledig niet-klantgerichte mentaliteit in het spoorwezen.
- Machinist die zegt "einde dienst, doei" en de trein zo neerzet dat er problemen ontstaan
- Geen informatie aan de inzittenden van de trein
- Dreigen een trein met honderden mensen zonder alternatief te annuleren.

Veel van de individuele acties zijn begrijpelijk en an sich misschien niet dramatisch, maar in de hele keten zorgen zulke acties wel voor grote problemen.
Dit is tekenend voor de sector hoor.

Ik heb het ook eens meegemaakt hoor. Nachttrein Moskau - Berlijn - Amsterdam (voor mij tot Berlijn, aankomst ergens in de avond). Worden we bij Poznan de verkeerde kant op geleid. Daardoor een paar uur te laat in Duitsland en opeens staan we 50 km voor Berlijn stil. Geen enkele informatie, niets.
Ik heb een rijtuigbegeleider een paar keer "lastig gevallen" omdat ik wilde weten wat er aan de hand was. De laatste keer was zijn reactie "mijn dienst zit er op". En nog wist alleen ik dat we die nacht daar bleven staan omdat we te laat waren om geplande werkzaamheden voorbij te komen.
Dat soort totale ongeïntereseerdheid in de klant zie je gewoon nog teveel binnen het spoorbedrijf.

[Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 08-05-2020 12:43]

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

Ik zie nu alweer dat NS van de IC's vanuit het westen naar Enschede doodleuk het laatste treinstel er weer aftrapt in Deventer. En dat ene overgebleven treinstel wordt dan inderdaad logischerwijs drukker dan misschien nodig en gewenst is. Gaat ook nooit goed komen met die ideetjes die nu per 1 juni in moeten gaan. De eerste periode misschien nog wel, maar wil NS (en de andere vervoerders, bus, tram etc.) dan echt iedere trein gewoon gaan opheffen straks en leeg laten vegen door de politie als er misschien teveel mensen in zitten of men geen kapje draagt? Gaat toch niet werkbaar zijn, echt weer de Nederlandse controledrift.

Mijn broer is machinist in Australië. Die hebben nu hetzelfde, heerlijk rustig in de trein terwijl normaal de passagiers bij wijze van spreken ook op het dak zitten. Daar worden de regels nu ook soepeler en in het OV (aldus een brief van zijn werkgever) zal er veelvuldig omgeroepen worden om afstand te houden, maar men gaat het niet forceren of afdwingen en ook smoeldoekjes zijn er niet verplicht. Zien ze alleen maar grotere problemen van komen om die zaken te gaan handhaven waar je nu al van weet dat dat nooit gaat lukken. Ze vertrouwen op de mensen zelf (en anders jammer dan) en hun gezonde verstand. Zouden ze hier ook moeten doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arator
Maasluip schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:40:
[...]

Met alle respect, maar daar zie je toch perfect de volledig niet-klantgerichte mentaliteit in het spoorwezen.
- Machinist die zegt "einde dienst, doei" en de trein zo neerzet dat er problemen ontstaan
- Geen informatie aan de inzittenden van de trein
- Dreigen een trein met honderden mensen zonder alternatief te annuleren.

Veel van de individuele acties zijn begrijpelijk en an sich misschien niet dramatisch, maar in de hele keten zorgen zulke acties wel voor grote problemen.
Dit is tekenend voor de sector hoor.

Ik heb het ook eens meegemaakt hoor. Nachttrein Moskau - Berlijn - Amsterdam (voor mij tot Berlijn, aankomst ergens in de avond). Worden we bij Poznan de verkeerde kant op geleid. Daardoor een paar uur te laat in Duitsland en opeens staan we 50 km voor Berlijn stil. Geen enkele informatie, niets.
Ik heb een rijtuigbegeleider een paar keer "lastig gevallen" omdat ik wilde weten wat er aan de hand was. De laatste keer was zijn reactie "mijn dienst zit er op". En nog wist alleen ik dat we die nacht daar bleven staan omdat we te laat waren om geplande werkzaamheden voorbij te komen.
Dat soort totale ongeïntereseerdheid in de klant zie je gewoon nog teveel binnen het spoorbedrijf.
Er zijn natuurlijk wettelijke regels waaraan een bestuurder moet voldoen. Bij bestuurders van treinen, vrachtwagens, bussen, vliegtuigen is de maximumduur van besturen zonder rust daar eentje van. En normaal gezien zal er wel niets mislopen, en kan je bijvoorbeeld zeggen "ik rij die trein nog tot aan een perron" of "ik vraag om uitgeweken te worden in de eerste bundel".
En dan hangt het ook van persoon tot persoon af, en de gemoedstoestand van het moment. Ik geloof niet dat er iemand moedwillig denkt "en die hun trip ga ik eens verkl*ten".

Informatiedoorstroming naar de reizigers is een puntje waar veelal op gehamerd wordt. Het punt is dat, zeker bij het begin van een incident, de informatie elke minuut wijzigt. Eerst kan er nog gereden worden op het nevenliggend spoor, dan laten de hulpdiensten dat niet meer toe, dus wordt er beslist om een trein terug achteruit te halen. Dan blijkt dat dit ook niet kan omdat bijvoorbeeld de stroom van de bovenleiding is gehaald. Dus moeten er bussen worden opgeroepen...
En ik denk niet dat het eigen is aan de spoorwegsector. Ook bij vliegtuigreizen hoor je dergelijke verhalen wel eens.
En van de 99 reizen die goed gaan, hoor je niets. Van die ene met problemen, lopen de (social) media van over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Er zijn natuurlijk wettelijke regels waaraan een bestuurder moet voldoen. Bij bestuurders van treinen, vrachtwagens, bussen, vliegtuigen is de maximumduur van besturen zonder rust daar eentje van. En normaal gezien zal er wel niets mislopen, en kan je bijvoorbeeld zeggen "ik rij die trein nog tot aan een perron" of "ik vraag om uitgeweken te worden in de eerste bundel".
En dan hangt het ook van persoon tot persoon af, en de gemoedstoestand van het moment. Ik geloof niet dat er iemand moedwillig denkt "en die hun trip ga ik eens verkl*ten".
Voor veel dingen zijn echt rationele beslissingen aan vooraf gegaan. Ik begrijp volledig dat een machinist aan het eind van zijn werktijd naar huis wil. En dat als die voor de zoveelste keer weer eens een half uur moet wachten op zijn aflossing ook iets heeft van "bekijk het maar". Maar dan ga je niet een trein neerzetten op een manier dat als die aflossing komt die een probleem heeft. Of de reizigers, want de loc werd dus blijkbaar afgebouwd zodat er geen licht en verwarming naar de rijtuigen ging.
Dan kun je boos zijn op je werkgever, maar om dat op onschuldige derden af te wentelen is totaal verkeerd en daar mag zo iemand op aangesproken worden.

En dat is waar ik tegen ageer, dat volstrekte met oogkleppen op je eigen straatje schoonvegen omdat dat jouw werk is. Maar dat is niet zo. Je werk is reizigers vervoeren, niet een trein rijden.
Mensen denken te gauw dat de activiteit die ze doen hun werk is, maar meestal is dat niet zo en is je werk heel wat anders.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
NS start een proef waarbij reizigers zich vooraf moeten aanmelden om met de trein te reizen, schijft het spoorwegbedrijf vrijdag op zijn website. De aanmeldservice zou helpen om de drukte in treinen beter te kunnen spreiden.

NS heeft een onderzoek uitgevoerd onder bijna 46.000 reizigers naar de gevolgen van de coronacrisis. Twee derde van de respondenten gaf daarbij aan begrip te hebben voor een aanmeldservice. Voor de NS is dat reden om het plan verder uit te werken.

NS gaat niet verder in op hoe deze aanmeldservice precies in zijn werk zal gaan, de dienst wordt vanaf komende week technisch uitgewerkt en getest. Hiervoor zullen reizigers worden uitgenodigd.

Reizigersvereniging Rover ziet weinig in het plan. Rover-directeur Freek Bos vreest dat de uitrol van een dergelijk systeem het openbaar vervoer minder aantrekkelijk zal maken. "Hierdoor zou geen sprake meer zijn van het maken van een vrije reis. Openbaar vervoer wordt dan een stuk minder openbaar en het systeem gaat boven de reiziger", zo schrijft hij op de website van Rover.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) zei eind april al tegen de NOS dat er naar de mogelijkheid van een reserveringssysteem wordt gekeken. "We kijken of er mogelijkheden zijn om de capaciteit van het ov optimaal te benutten, bijvoorbeeld met reserveringssystemen, maar dat zal er echt niet binnenkort zijn, dus laten we ons daar nog niet rijk mee rekenen."
Bron: NS gaat aanmeldservice testen om drukte in treinen beter te spreiden

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EDIT
Bij bovenstaand artikel de kanttekening dat het niet om een reserveringssysteem gaat, zoals Rover beweert, maar om een aanmeldsysteem.
Mensen geven aan wanneer ze zouden willen gaan reizen en op basis van die gegevens kan er gekeken worden of er meer capaciteit voor bepaalde treinen moet komen en de reiziger krijgt ook op basis van de aanmeldingen een verwachting te zien of de trein druk is, waardoor wellicht de reiziger voor een rustigere trein gaat kiezen.
Het is dus vooral een stukje inzicht en een stukje reizigersspreiding, maar geen reservering.

[Voor 29% gewijzigd door EDIT op 09-05-2020 10:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:54:
Bij bovenstaand artikel de kanttekening dat het niet om een reserveringssysteem gaat, zoals Rover beweert, maar om een aanmeldsysteem.
Klopt, maar wat Rover beweert neem ik al jaren niet meer serieus. Die lui drinken geen koffie of thee, maar pure azijn. Ze hebben overal en altijd wel iets om over te zeiken en zeuren.

Staat nu ook op de FP overigens: nieuws: NS begint met pilot voor registratiesysteem treinreizen

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

Heb de uitnodiging ook gekregen. Ik reis immers nog altijd door. Ga er wel aan meedoen, voor de ochtend is dat sowieso geen probleem, dan heb ik een vaste vertrektijd. De middag is lastiger aangezien dat flexibel is. Maar je kunt een melding maken tot een kwartier voor vertrek dus dat lukt wel.

Alleen jammer dat alle deelnemers ook in de 1e klas mogen zitten. Daar heb ik een abonnement voor en het is er nu juist mooi rustig. Hopelijk overstroomt straks niet de 1e klas.

Ik zie het ook vooral niet als voorloper voor reserveringen. Dat gaat ook nooit werken, dan zullen ze bij elk station iedereen moeten gaan controleren voordat je het perron op gaat. Dat werkt niet met de incheck paaltjes en poortjes zijn er maar op een paar, vooral grote, stations. Het zal nu vooral zijn om inzicht te krijgen in hoe mensen hun reizen kunnen (gaan) plannen. Zal het zien morgen wat er aan de achterkant van de registratie per reis gevraagd gaat worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 16:47
wildhagen schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Klopt, maar wat Rover beweert neem ik al jaren niet meer serieus. Die lui drinken geen koffie of thee, maar pure azijn. Ze hebben overal en altijd wel iets om over te zeiken en zeuren.
De NS legt het balletje ook wel erg vaak voor ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:47
Bastien schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:52:
Mijn broer is machinist in Australië. Die hebben nu hetzelfde, heerlijk rustig in de trein terwijl normaal de passagiers bij wijze van spreken ook op het dak zitten. Daar worden de regels nu ook soepeler en in het OV (aldus een brief van zijn werkgever) zal er veelvuldig omgeroepen worden om afstand te houden, maar men gaat het niet forceren of afdwingen en ook smoeldoekjes zijn er niet verplicht. Zien ze alleen maar grotere problemen van komen om die zaken te gaan handhaven waar je nu al van weet dat dat nooit gaat lukken. Ze vertrouwen op de mensen zelf (en anders jammer dan) en hun gezonde verstand. Zouden ze hier ook moeten doen.
Gezond verstand in Nederland? Waarom denk je dat de mondkapjes verplicht worden? Omdat er gewoon teveel zelfbenoemde deskundigen dat als oplossing zagen, dat het kabinet wel moest om draagvlak te behouden voor alle overige maatregelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

Transportman schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Gezond verstand in Nederland? Waarom denk je dat de mondkapjes verplicht worden? Omdat er gewoon teveel zelfbenoemde deskundigen dat als oplossing zagen, dat het kabinet wel moest om draagvlak te behouden voor alle overige maatregelen.
Het is een schijnmaatregel en de overheid/handhavers etc. kunnen de boel toch niet onder controle houden als de reizigers dat niet willen. Is nu alweer te zien blijkbaar in het westen. En dan zou het wel hanteerbaar zijn als over een paar weken de MBO's ook weer mogen en tientallen treinen gewoon weer vol zitten?

Ik snap die dromende beleidsmakers niet. Verzin liever iets dat werkt of laat het gewoon weer vrij, al dan niet met mondkapje. Het maakt mij als zeer frequent en noodgedwongen reiziger niet uit, voel me er niet onveiliger of veiliger door. Of hou de boel gewoon dicht voor zolang als het nodig is, en dan bedoel ik scholen bijvoorbeeld en dat iedereen die thuis kan werken dat ook moet doen. Anders is gewoon een droom.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brent
Transportman schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Het is effectief tegen nies- en hoesdruppels, die de drager lijken (het virus lijkt niet airborne, maar wel in die druppels te zitten). Dus met die kappen hebben we een effectief middel weer de trein in/straat op te kunnen, daar is niets doms aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Het gaat om twee punten:

Het eerste punt is gewoon een kosten-baten analyse.
Als je de 1,5 meter afstand ook in een trein of bus verplicht wilt stellen, dan heb je nog maar 10% van de zitplaatscapaciteit beschikbaar. Treinkaartjes zouden dan 10x zo duur moeten worden, en dat voor langere termijn. En willen er nog steeds meer mensen met de trein mee dan dat er capaciteit is, en nu met gereduceerde capaciteit is dit probleem groter geworden. Reizigers kennende, staat men te dringen op de stations voor een zitplaats.

Het tweede punt is de afstand tussen twee reizigers bij het instappen.
Als er iemand naast het raam zit, is het niet mogelijk om 1,5 meter afstand te houden als je door het gangpad loopt. Het werkt wel als alle mensen op het zelfde station eruit moeten, maar niet als willekeurige reizigers tussen willekeurige stations reizen.

De mondkapjes zijn dan ook een aanvulling op de bestaande maatregelen als het bijna onmogelijk is om de 1,5 meter afstand te bewaren. Daarnaast is dit het openbaar vervoer waarin allerlei onbekenden elkaar tegen komen, waardoor het verspreidingsrisico groter wordt en sneller zich uitspreidt.
En zoals al eerder in de topics zijn gemeld: De mondkapjes bieden geen bescherming aan jezelf ter voorkoming van, maar bieden wat extra bescherming tegen anderen als je zelf dat virus onder de leden blijkt te hebben.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Brent schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Het is effectief tegen nies- en hoesdruppels, die de drager lijken (het virus lijkt niet airborne, maar wel in die druppels te zitten). Dus met die kappen hebben we een effectief middel weer de trein in/straat op te kunnen, daar is niets doms aan.
Het beperkt de afstand. Maar als de reiziger heb je vermoedelijk nog steeds niet genoeg afstand als iemand hoest. Bij verkoudheidsklachten in sociale kring isoleren is de effectieve maatregel, maar hoe controleer je compliance daarmee.
offtopic:
Hoewel je begin maart al de eerste klas uitgekeken werd na een kuchje en de 6-persoons-cabines al prive waren buiten de piek van de spits…

Het is in de uitvoering een symbool-maatregel die begon als maatregel voor conducteurs (N95 maskers voor personeel snap ik vanwege het aantal contacten) maar dit is een maatregel puur voor de publieke perceptie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brent
ANdrode schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:12:
[...]

Het beperkt de afstand. Maar als de reiziger heb je vermoedelijk nog steeds niet genoeg afstand als iemand hoest. Bij verkoudheidsklachten in sociale kring isoleren is de effectieve maatregel, maar hoe controleer je compliance daarmee.
Met of zonder kapje: als ziek dan thuisblijven, ook bij kleine hoestjes (maargoed, dat roep ik al jaren, naar je werk met milde klachten is ook vies).

Met zo'n kapje bescherm je je dus tegen de incidentele hoes/nies, en dat zouden mits we bij klachten thuisblijven een heel eind verder kunnen komen tegen de verspreiding (tezamen met handen wassen etc).
offtopic:
Hoewel je begin maart al de eerste klas uitgekeken werd na een kuchje en de 6-persoons-cabines al prive waren buiten de piek van de spits…

Het is in de uitvoering een symbool-maatregel die begon als maatregel voor conducteurs (N95 maskers voor personeel snap ik vanwege het aantal contacten) maar dit is een maatregel puur voor de publieke perceptie.
Mits het klopt dat de verspreiding door de lucht via die druppeltjes gaat en de kapjes deze voor een significant percentage tegenhouden (heb je dus ook geen N95 kapjes nodig), dan vind ik het geen symboolmaatregel, dat vind ik equivalent aan handen wassen.

[Voor 7% gewijzigd door Brent op 09-05-2020 14:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
handoff schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:45:
Waar wordt de nieuwe dubbeldekker ingezet en wordt hij ook geschikt gemaakt voor Duitsland of België?
Voor zover ik weet alleen in Nederland, als ik de tender mag geloven. Wel is hij voorbereid op 3 kV.
Maar er zijn volgens mij geen plannen om er de grens mee over te gaan. ICNG heeft die optie nog wel voor bijvoorbeeld Duitsland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• efox
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 01:01
Ben je nu niet in de war met Rikus Spithorst en zijn eenmans "Maatschappij voor Beter OV"? Daarbij vergeleken is Rover een oase van rust en zoete broodjes bakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
efox schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:37:
[...]

Ben je nu niet in de war met Rikus Spithorst en zijn eenmans "Maatschappij voor Beter OV"? Daarbij vergeleken is Rover een oase van rust en zoete broodjes bakken.
Argh, wil je die naam nooit meer noemen? Ik was hem net vergeten....

Toen Spithorst nog bij Rover zat was het helemaal een rottig clubje.

Sindsdien is het gehalte aan azijn bij Rover wel wat afgenomen, maar een constructieve club vind ik het nog steeds niet. Zelfs bij een positief bericht weten ze vaak nog wel iets negatiefs te verzinnen, enkel alleen om maar te kujnnen klagen en zeuren.

Relatief recent voorbeeldje is dat gedoe rondom de toiletten in treinen. Rover eiste eerst dat er toch een toilet zou komen (en hier kan ik nog aardig met ze meegaan ook). Nou, de NS ging overstag en zegde toe toiletten in te gaan boiuwen.

Waar kwam Rover toen mee als volgende klacht? "Ja, maar dat toilet kost wel weer zitplaatsen, waardoor meer mensen moeten staan!" |:(

Ja stelltje knakworsten, een toilet zal toch érgens geplaatst moeten worden, en daar kan dan geen zitplaats zijn. Doh. Wat wil je nou? Een toilet of niet?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wildhagen schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:02:
Relatief recent voorbeeldje is dat gedoe rondom de toiletten in treinen. Rover eiste eerst dat er toch een toilet zou komen (en hier kan ik nog aardig met ze meegaan ook). Nou, de NS ging overstag en zegde toe toiletten in te gaan boiuwen.

Waar kwam Rover toen mee als volgende klacht? "Ja, maar dat toilet kost wel weer zitplaatsen, waardoor meer mensen moeten staan!" |:(

Ja stelltje knakworsten, een toilet zal toch érgens geplaatst moeten worden, en daar kan dan geen zitplaats zijn. Doh. Wat wil je nou? Een toilet of niet?
En nu zijn die gesloten vanwege corona, kwam ik laatst te laat achter, gelukkig ging het goed :+

[Voor 4% gewijzigd door Raven op 09-05-2020 19:20]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
Huh? Toiletten gesloten vanwege corona? Daar is geen sprake van. Als er een toilet afgesloten was in een trein, dan zal dat vanwege een defect/gebrek aan water of zoiets zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

EDIT schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:13:
Huh? Toiletten gesloten vanwege corona? Daar is geen sprake van. Als er een toilet afgesloten was in een trein, dan zal dat vanwege een defect/gebrek aan water of zoiets zijn.
Bij Blauwnet zitten ze dicht om die reden. Niet alles is NS gerelateerd natuurlijk. :+

[Voor 6% gewijzigd door Bastien op 09-05-2020 20:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
Ah Blauwnet. Dat zou kunnen, dat weet ik niet. Ik ging er echter vanuit dat het over NS ging omdat de inbouw van toiletten bij NS treinen het onderwerp was waarover gesproken werd ;)

[Voor 7% gewijzigd door EDIT op 09-05-2020 20:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bastien schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:15:
[...]
Bij Blauwnet zitten ze dicht om die reden.
Bij NS niet:
In treinen waar een toilet aanwezig is worden zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld.
Zie https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/corona.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

EDIT schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:13:
->
Bastien schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:15:
[...]
Bij Blauwnet zitten ze dicht om die reden. Niet alles is NS gerelateerd natuurlijk. :+
Dat dus, al stond vandalisme er ook in meerdere treinen bij, naast corona.

[Voor 3% gewijzigd door Raven op 10-05-2020 10:46]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:05
Ik heb van de NS een e-mail gehad om mee te doen met de pilot. Netjes aangemeld en wil mijn rit registreren: station staat er niet tussen... Ik op zoek naar een e-mailadres zodat ik dat kan aangeven, zodat ze het station kunnen toevoegen, bij de voorwaarden gevonden:
"10. Vragen en klachten 10.1 Bij eventuele klachten, vragen en opmerkingen over de Pilot kun je contact opnemen met NS Klantenservice op 088 672 10 57 of het emailadres pilottreinveiligservice@ns.nl"
Redelijk duidelijk, dus ik een e-mail daar naar toe sturen, krijg ik dit als antwoord:
Automatisch antwoord

Geachte heer/mevrouw,

Dank voor uw mail. We zullen uw verzoek voor het stopzetten van deelname aan de proef in behandeling nemen. Dit betekent dat u over twee dagen niet meer kunt inloggen om uw reis aan te melden.
|:(

(Overigens staat mijn station er waarschijnlijk niet tussen omdat het onder R-Net valt, en er dus geen 'echte' NS treinen rijden)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Update Spoordek Delft Rijswijk. Het spoordek is vanochtend ingeschoven in Rijswijk. Dit spoordek weegt 1200 ton. Dat is redelijk zwaar voor een spoordek, maar het systeem is er op uitgerust. Ondanks dat dit voor ons een vrij standaard inschuifoperatie is, is er toch iets dat het bijzonder maakt. Normaal schuif je een spoordek in en haal je de schuifbanen weg. In dit geval blijft het dek op de schuifbanen liggen. Na deze TVP
(Trein Vrije Periode) wordt het gat verder uitgegraven en wordt de onderdoorgang gebouwd. Vervolgens wordt met behulp van vijzels het dek opgetild en kunnen de schuifbanen verwijderd worden. Dan komt het spoordek op de wanden te liggen.

In TVP 3 schuiven we het spoordek in bij Delft Campus. Deze is wat kleiner qua afmeting, maar tegelijkertijd is daar ook een stuk minder ruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

EJlol schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:30:
(Overigens staat mijn station er waarschijnlijk niet tussen omdat het onder R-Net valt, en er dus geen 'echte' NS treinen rijden)
Klopt, alleen stations waar NS zelf komt kun je invoeren. Anders zou het ook in strijd zijn met hun voorwaarden. Dus alleen het NS traject registreren.

Wel een zeg maar aparte reactie op je mail. :P

Ik heb de eerste drie ritten inmiddels binnen. En de eerste feedback al gegeven. Woensdag is de bonus al binnen. Maar blijf wel gewoon registreren.

[Voor 3% gewijzigd door Bastien op 11-05-2020 16:41]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Zoals eerder gemeld het inschuiven door Strukton Rail en Strukton Civiel van een betonnen kolos van 1200 ton was nogal een operatie. Deze werd met hydraulische cylinders onder het spoor geduwd. In slechts tweeënhalf uur was de klus geklaard en ligt dit dak van een nieuwe spooronderdoorgang op zijn plek. Deze timelapse laat het inschuiven zien.

PHS Rijswijk-Rotterdam
De onderdoorgang is een onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam. Een project om het spoor tussen Rijswijk en Rotterdam aan te passen zodat er op dit traject meer treinen kunnen rijden; per richting acht intercity’s en zes sprinters.

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Het lijkt erop dat de DinnerTrain weer omgevallen is?

De site dinnertrain.eu verwijst nu enkel naar een lege standard-webpagina, en in mijn Treinenweb-mailbox heb ik al een verontruste mail van één van hun klanten binnen gekregen, waarin gesteld wordt dat de organisatie zowel via mail als telefonisch onbereikbaar is. Iemand die meer weet?

• Luke!
  • Laatst online: 22:27

Luke!

#Treinbaas
Onzin, AW_Bos. Website verhuist naar een andere host die wat traag is.

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Luke! schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:45:
Onzin, AW_Bos. Website verhuist naar een andere host die wat traag is.
Oke, dan zal het wel goedkomen. Wel vervelend inderdaad.
Succes verder! :)

• Luke!
  • Laatst online: 22:27

Luke!

#Treinbaas
Ik zie dat je vergelijkbare berichten ook op andere sites aan het zetten bent, ben je wellicht zelf de aanstichter van "de onrust"? ;-)

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Luke! schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:58:
Ik zie dat je vergelijkbare berichten ook op andere sites aan het zetten bent, ben je wellicht zelf de aanstichter van "de onrust"? ;-)
Zo zie ik het niet hoor ;)
Enkel op Somda even navraag gedaan, waar ik inmiddels een edit heb toegevoegd.
Ik werd in mijn redactie-mailbox geattendeerd en daarom ga ik op onderzoek uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
NS-topman Roger van Boxtel voorziet de komende jaren grote financiële problemen voor de Nederlandse Spoorwegen. Door de coronacrisis en het massale thuiswerken is het aantal treinreizigers minimaal en zijn de verliezen groot, zei Van Boxtel gisteravond in het praatprogramma Op1.

De NS rijdt vanaf 2 juni weer grotendeels de reguliere dienstregeling met het maximum aantal treinen, maar met slechts 40 tot 50 procent van de reizigers erin. De NS vervoert normaal 1,3 miljoen reizigers per dag. ,,We verliezen onwaarschijnlijk veel geld, er komt eigenlijk niets meer binnen terwijl de kosten gewoon doorgaan", zei Van Boxtel. Hij wil hierover komende dagen met de medezeggenschapsraad en de spoorwegvakbonden praten. ,,Ik ben er dag en nacht mee bezig."

Van Boxtel ziet dat de eerste paar jaar er slecht uitzien voor de NS. Hij pleitte eerder al voor het opschorten van de concessieprijzen die het bedrijf moet betalen voor het gebruik van het hoofdrailnet. ,,Maar ik zie inmiddels het bedrijfsmodel helemaal kantelen. Als je almaar blijft uitgeven en niets meer binnenkrijgt zullen we aan tafel moeten met onze aandeelhouder, de minister van Financiën, om hem een kapitaalinjectie te vragen. Ik ga mijn uiterste best doen alle mensen met een vast contract binnenboord te houden, maar ik ga aan de werknemers ook vragen maximaal flexibel te worden. We moeten samen de crisis door."
(AD Liveblog)

Virussen? Scan ze hier!

• sus
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:07

sus

is druk :+

Komt hier gewoon een Koploper voorbij :) Vlissingen-Souburg

Te huur: webspace

• wildhagen
  • Niet online
Zal wel vervanging van een defect stel zijn zeker? ICM is tegenwoordig niet echt standaardmaterieel meer op de Zeeuwse Lijn, volgens mij is VIRM nog altijd de default daar?

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
Werkzaamheden tussen Dordrecht en Lage - Zwaluwe, dus de IC Zwolle - Roosendaal is verlengd naar Vlissingen. Daar komt wel vaker een ICM in voor, dus vandaar dat ze nu ook even tussen Roosendaal en Vlissingen rijden :)

• wildhagen
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:33:
Werkzaamheden tussen Dordrecht en Lage - Zwaluwe, dus de IC Zwolle - Roosendaal is verlengd naar Vlissingen. Daar komt wel vaker een ICM in voor, dus vandaar dat ze nu ook even tussen Roosendaal en Vlissingen rijden :)
Ah, dat is ook een optie.

Gerelateerde vraag: klopt het dat die 3600 tegenwoordig veel meer ICM heeft dan vroeger?

Ik kom nog wel eens bij diverse spoorovergangen op die lijn (tussen Roosendaal en Breda/Gilze), en waar het tot enkele maanden geleden qua materiaal eigenlijk 90 procent DDZ en 10 procent ICM op die lijn was, lijkt de verhouding nu eerder 50/50 te zijn.

Is de inzet op die lijn structureel veranderd de laatste maanden, of is dit gewoon puur toeval geweest?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
Materieelinzet wordt per wijzigingsblad bekeken. Het kan dus goed zijn dat het in april of eerder al in februari weer eens gewijzigd is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
'NS gaat krimpen en verwacht omzetverlies van 4,7 miljard'
Veel bedrijven proberen hun verlies door de coronacrisis voor dit jaar in te schatten. Dat bedrag is voor NS al bekend: bestuursvoorzitter Roger van Boxtel sprak op 24 april in talkshow Op1 over 1 miljard euro aan gemiste inkomsten voor 2020. Nu kijkt de raad van bestuur van NS zelfs tot 2025, en schat het totale verlies aan inkomsten voor vijf jaar op 4,7 miljard euro.
Via/lees verder: https://www.nrc.nl/nieuws...-kan-niet-anders-a4000437

Acties:
  • 0Henk 'm!

• handoff
EDIT schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 07:12:
'NS gaat krimpen en verwacht omzetverlies van 4,7 miljard'

[...]

Via/lees verder: https://www.nrc.nl/nieuws...-kan-niet-anders-a4000437
Zou het het einde zijn van de tienminutentrein? Of wordt er gewoon minder nieuw materieel besteld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
handoff schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:34:
[...]

Zou het het einde zijn van de tienminutentrein? Of wordt er gewoon minder nieuw materieel besteld?
Ik denk dat deze vragen best voorbarig zullen zijn.
Ik kan mij indenken dat ze zullen gaan snijden in de lopende en toekomstige aanbestedingen. Ik weet niet tot hoever je een lopende order nog kan aanpassen. Bij de DDNG is er nog geen order gedaan, dus daar kan de NS in snijden, lijkt me, door misschien minder materieel te bestellen, of (als het kan?) de levering uit te stellen tot er meer zekerheid is. Als er veel materieel aan de kant blijft staan gaat er misschien nog wel wat materieel koud terzijde in een carrousselsysteem, zodat bepaald materieel weer een aantal weken kan rijden om actief te blijven om vervolgens een kleine periode aan de kant te gaan. Ik noem maar wat....
Verkopen of materieel vervroegd afschrijven lijkt mij niet echt de beste optie.
Ik ben ook benieuwd wat we de komende jaren gaan merken.

[Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 22-05-2020 11:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
Het materieel zal gewoon vervangen worden, zo werd al gezegd bij een interne briefing. Het oude materieel is einde levensduur, dus het zou uiteindelijk duurder zijn om dat op de baan te houden, naast de toenemend slechtere betrouwbaarheid van het oude materieel. Ook DDNG zal er dus gewoon komen. Ook de tienminutentrein zal gewoon blijven bestaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:35
Ruim 10x minder reizigers dan normaal. Als de kosten dan nog hetzelfde zijn moet een treinkaartje eigenlijk 10x zo duur worden. Maar dat is dan weer onrealistisch, dan ga je over bedragen praten dat het veel goedkoper is om die paar reizigers gewoon met de auto op pad te sturen. Maar ook dat is weer kort door de bocht omdat dan een heleboel mensen opeens geen werk meer hebben en dus maandelijks ook weer een hoop geld kosten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Holy moly, dat is wel fors :o
Sterkte voor de machinist en de reizigers.

[Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 22-05-2020 16:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het zou volgens Somda gaan om SNG 2304 en 2324, waarbij de 2304 de trekker geramd heeft.

Die cabine zit aardig in elkaar als ik de foto's zie. Toch typisch, daar die nou juist aan strikte eisen moet voldoen.

Sterkte aan de betrokkenen in ieder geval.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Ik moest inderdaad wel een beetje aan het ongeluk bij Dalfsen denken, qua impact.
Ik hoop dat de machinist het overleeft, en dat er geen doden bij zijn gevallen.

Edit: Volgens P2000 schijnt het heftiger te zijn. ;(

[Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 22-05-2020 17:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
Je mag daar 140 km/u, en bij een enorm oerdegelijk landbouwvoertuig is dat een enorme klap. Aangezien er gesproken wordt over een machinist die bekneld zit lijkt mij (als leek op het gebied van botsnormen) dat de constructie opzich goed heeft gewerkt, maar dat door de enorme klap de stukken die buiten de kooiconstructie zitten naar binnen zijn geklapt, waarschijnlijk samen met de stuurtafel, waardoor de machinist dus bekneld is geraakt.
Maar goed, dat is pure speculatie van mijn kant. Ik hoop dat het meevalt voor de machinist en de reizigers, hoewel de traumaheli anders doet vermoeden.

[Voor 3% gewijzigd door EDIT op 22-05-2020 17:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ExiZTeNcE
Als ik de voorkant van de trein zo zie beloofd dat weinig goeds helaas..

Vwb de impact, lijkt erop dat de trein een aanhanger van de trekker heeft geraakt. Dingen zijn natuurlijk gemaakt van puur staal, dus daar zit 0,0 kreukelzone oid. Kop van de trein heeft wel iets, maar ook natuurlijk niet ontzettend veel. Dus de energie van de klap kan helaas weinig weg geleid worden. Bizar ongeluk weer dit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dan kan VIRM toch iets beter tegen een botsing denk ik, die kop lijkt toch minder te vervormen. Kan natuurlijk optisch zijn, maar toch...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EDIT
Allemaal botsingen bij lagere snelheid. Dat is niet te vergelijken.

[Voor 91% gewijzigd door EDIT op 22-05-2020 17:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fietsnerd 2.0

Topicstarter
Die laatste foto was, als ik mij niet vergis, een aanrijding met een pantservoertuig :/
Dat weegt ook heel wat.

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True