Dat ongeluk ziet er behoorlijk heftig uit, mijn medeleven naar de machinist die overleden is.
Ik kwam op de nieuwswebsite van VRT (de Vlaamse openbare omroep) een stukje tegen over de Franse IC-trein, en IC dan als intensive care en niet intercity. Men gebruikt die trein nu om corona-patiënten over te brengen naar minder drukke ziekenhuizen.
Blijkbaar was het een plan in Frankrijk dat al langer bestond, maar nu in uitvoering is gebracht. Mogen wel meer landen in investeren denk ik dan, er komt overal wel wat ouder materiaal vrij.
Het stukje
Blijkbaar was het een plan in Frankrijk dat al langer bestond, maar nu in uitvoering is gebracht. Mogen wel meer landen in investeren denk ik dan, er komt overal wel wat ouder materiaal vrij.
Het stukje
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Zie ook https://www.spoorpro.nl/m...nten-naar-west-frankrijk/
Wat mij ook op het volgende nieuwsbericht bracht:
https://www.spoorpro.nl/m...-treinreizen-naar-parijs/
Dat betekent dus dat er geen enkele trein meer over HSL gaat. Met als extra kansen om het onderhoud aan Schipholtunnel (wat al afgerond wordt nu) te vervroegen, maar wat ik mis is nieuwsberichten van infraspeed die extra onderhoud of al geplande werkzaamheden naar voren trekt op de HSL. Iemand nieuws erover?
Ik zit te denken aan:
- Verbeteren geluidschermen (oa Lansingerland, al lange tijd gebudgeteerd, nog ongepland)
- ICNG testritten
- Spannningsluis verplaatsen / Upgrade ERTMS (ongebudgeteerd vziw)
- Windschermen (voor zover die nog niet geplaatst zijn)
Dat betekent dus dat er geen enkele trein meer over HSL gaat. Met als extra kansen om het onderhoud aan Schipholtunnel (wat al afgerond wordt nu) te vervroegen, maar wat ik mis is nieuwsberichten van infraspeed die extra onderhoud of al geplande werkzaamheden naar voren trekt op de HSL. Iemand nieuws erover?
Ik zit te denken aan:
- Verbeteren geluidschermen (oa Lansingerland, al lange tijd gebudgeteerd, nog ongepland)
- ICNG testritten
Daar zal vast over nagedacht worden, maar dan moeten er wel mensen en materieel beschikbaar zijn. Het is niet een kwestie van even naar de Gamma rijden, geluidsschermen halen en 's middags lekker klussen.Get!em schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:54:
Zie ook https://www.spoorpro.nl/m...nten-naar-west-frankrijk/
Ik zit te denken aan:
- ICNG testritten
De ICNG is trouwens nog niet in Nederland volgens mij, of hij moet recent aangekomen zijn.
Er rijden nog steeds enkele treinen per dag over HSL, dus dan zou je die moeten opheffen of om laten rijden. Maar dat is wel het minste van de problemen. Werkzaamheden worden vaak al jaren van te voren gepland, ook vanwege beperkte beschikbaarheid van personeel. Dus buiten de planningen en budgetten en andere goedkeuringen zit je daar ook mee. De spanningssluizen gaan overigens niet verplaatst en ERTMS niet geüpdatet worden, hoe graag NS en ProRail dat ook zouden willen, zolang daar geen geld vanuit de overheid voor komt.
De ICNG is nog niet in Nederland.
De ICNG is nog niet in Nederland.
[ Voor 30% gewijzigd door EDIT op 06-04-2020 15:25 ]
Thanks,
Wat betreft beschikbaarheid mankracht: als ik over de huidige werkzaamheden in schipholtunnel lees: met minder man, met minder stress, dezelfde of meer werkzaamheden uitvoeren. Ik vermoed dat er nog wel wat mannetjes te regelen zijn
Welke treinen rijden er nog op de HSL dan? Ik hoor vanuit mijn achtertuin nu inderdaad nog wel een paar rijden, maar dacht dat dat de Thalys en Eurostar waren.
Wat betreft beschikbaarheid mankracht: als ik over de huidige werkzaamheden in schipholtunnel lees: met minder man, met minder stress, dezelfde of meer werkzaamheden uitvoeren. Ik vermoed dat er nog wel wat mannetjes te regelen zijn
Welke treinen rijden er nog op de HSL dan? Ik hoor vanuit mijn achtertuin nu inderdaad nog wel een paar rijden, maar dacht dat dat de Thalys en Eurostar waren.
[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 06-04-2020 16:21 ]
Nee de ICD’s rijden nog wel, wel minder uiteraard.Get!em schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:20:
Thanks,
Vwb onderhoud, niets is onmogelijk natuurlijk, maar ff extra onderhoud op de hsl is niet zo simpel helaas. Sowieso heeft Infraspeed een DBFM contract voor de HSL, dus zomaar even wat veranderen is praktisch onmogelijk momenteel (en anders onbetaalbaar)..
Hmm.. welke rijden dan nog?ExiZTeNcE schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:25:
[...]
Nee de ICD’s rijden nog wel, wel minder uiteraard.
https://www.ns.nl/reisinf...ctuele-informatie-ns.html
En volgens de actuele reistijden kan ik er ook geen vinden komende uren.De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
https://www.ns.nl/station...hol-airport/vertrektijden
Excuus, noordzijde kennelijk niet.. zuid zijde Rtd-Bd-Antw vv rijdt kennelijk wel 1x per uur.. https://www.ns.nl/station...am-centraal/vertrektijdenGet!em schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:31:
[...]
Hmm.. welke rijden dan nog?
https://www.ns.nl/reisinf...ctuele-informatie-ns.html
[...]
En volgens de actuele reistijden kan ik er ook geen vinden komende uren.
https://www.ns.nl/station...hol-airport/vertrektijden
Dus mogelijk afvoer/aanvoer icd mat wat voorbij komt?
Correct. De ICs naar Brussel rijden ook op de Noordsectie voor de aan/afvoer van het materieel.
Gistermiddag stond er nog een Talentje in Brilon in de fik:

Gelukkig geen gewonden.
bron en meer foto's: https://www.feuerwehr-brilon.de/?p=22328

Gelukkig geen gewonden.
bron en meer foto's: https://www.feuerwehr-brilon.de/?p=22328
Lekker fikkie in het bos ook 
Anders nieuws vandaag:
NS: NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Het gaat dus om de bestelling voor een treinstellen die zowel dubbeldeks- als enkeldeks zijn. Nu is er nog niet extreem veel keuze, en op Somda kwam ik dit lijstje van AlexNL ( @Alex)
) tegen.
. Maar voor hetzelfde geld is misschien CAF of Talgo wel bezig met het ontwerp voor een nieuwe trein die aan deze eisen voldoet.
Of zijn er inmiddels nog meer mogelijkheden? Newag doet zo te zien niet aan dubbeldekstreinen, en Skoda lijkt een soort dubbeldeksbussen te leveren als dubbeldektreinen (die dus niet enkeldeks zijn)

Anders nieuws vandaag:
NS: NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Het gaat dus om de bestelling voor een treinstellen die zowel dubbeldeks- als enkeldeks zijn. Nu is er nog niet extreem veel keuze, en op Somda kwam ik dit lijstje van AlexNL ( @Alex)
Nu is het afwachten wat er uit komt, maar als het de Alstom Coradia Stream 'Duplex' wordt, dan heeft de NS een mooie soortgelijke vloot- De Desiro HC, die nu al als Rhein-Ruhr Express rijdt. Biedt een gelijkvloerse instap in de eindrijtuigen (waar ook faciliteiten zoals toiletten zijn). Dubbeldeks tussenbakken hebben een trapje of hellingbaan.
- Bombardier OMNEO, al in dienst in Frankrijk. Korte enkeldeks tussenbakken met deuren en toiletten, daarnaast dubbeldeks rijtuigen.
- Alstom Coradia Stream 'Duplex'. Besteld door CFL maar nog niet in dienst, een combinatie van dubbeldeks- en enkeldeks bakken. (transportrail.canalblog.com)
- Bombardier/Alstom X'Trapolis CityDuplex, nieuwe RER-treinen voor Parijs.
Of zijn er inmiddels nog meer mogelijkheden? Newag doet zo te zien niet aan dubbeldekstreinen, en Skoda lijkt een soort dubbeldeksbussen te leveren als dubbeldektreinen (die dus niet enkeldeks zijn)

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 09-04-2020 13:03 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
De M7 van NMBS, constructie gebeurt door Alstom en Bombardier. Te krijgen als rijtuigen of als motorstellen.AW_Bos schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:56:
Of zijn er inmiddels nog meer mogelijkheden?
[ Voor 17% gewijzigd door Arator op 09-04-2020 13:09 . Reden: Filmpje toegevoegd ]
@AW_Bos de Coradia Stream Duplex wordt ook in Zweden gebruikt (SJ X40), en ook de SNCF gebruikt hem (als Class Z 26500). Dus niet alleen CFL 
Verder had Toshiba ook een treinstel met zowel enkel- als dubbeldeskmaterieel. Kan alleen het model/type ff niet achterhalen...

Die wordt (werdt?) gebruikt in Argentinië. Maargoed, dat is natuurlijk wel 1676 mm-spoor, ipv 1435 mm normaalspoor zoals hier....
Vergeet overigens ook de Stadler KISS niet, die heeft ook enkelvloers-gedeeltes.
Verder had Toshiba ook een treinstel met zowel enkel- als dubbeldeskmaterieel. Kan alleen het model/type ff niet achterhalen...

Die wordt (werdt?) gebruikt in Argentinië. Maargoed, dat is natuurlijk wel 1676 mm-spoor, ipv 1435 mm normaalspoor zoals hier....
Vergeet overigens ook de Stadler KISS niet, die heeft ook enkelvloers-gedeeltes.
[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 09-04-2020 13:16 ]
Virussen? Scan ze hier!
Wel een Coradia maar geen Streamwildhagen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:13:
@AW_Bos de Coradia Stream Duplex wordt ook in Zweden gebruikt (SJ X40), en ook de SNCF gebruikt hem (als Class Z 26500). Dus niet alleen CFL
En volgens mij ook grotendeels dubbdeldeks. Bij de Stadler Kiss zijn de balkons wel gelijkvloers, maar alle rijtuigen wel dubbeldeks. Bij de VIRM heb je ook gewoon op de balkon wat zitplaatsen of plekken voor mindervaliden. Met een enkeldeks coupé heb je gewoon meer ruimte voor deze doelgroep. Dus ik beschouw de Kiss niet echt als zowel enkel- als dubbeldeks. Maar Stadler kennende zou er vast wel wel een nieuwe FLIRT/KISS van kunnen maken (FLISS, KIRT
[ Voor 37% gewijzigd door AW_Bos op 09-04-2020 13:35 ]
Waar wordt de nieuwe dubbeldekker ingezet en wordt hij ook geschikt gemaakt voor Duitsland of België?
Is volgens mij allemaal nog niet duidelijk. Duurt allemaal nog wel ff, pas in 2027 zou het eerste materieel moeten instromen.
Wel wordt er alvast rekening mee gehouden:
In ieder geval gaan ze dus DDZ vervangen, wat binnen niet al te lange tijd zal worden afgevoerd en gesloopt.
En verder voor uitbreiding van het totaal aantal zitplaatsen.
Staat gewoon op https://nieuws.ns.nl/ns-s...gankelijke-dubbeldekkers/
Totaalplaatje alle investeringen in treinmaterieel:
Wel wordt er alvast rekening mee gehouden:
De bewoording impliceert dat het initieel alleen voor binnenlands gebruik is, maar met een mogelijkheid om ook internationale versies te bestellen.De basisorder betreft zo’n 30.000 stoelen met diverse opties voor aanvullende bestellingen en tevens een mogelijkheid voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend treinverkeer.
In ieder geval gaan ze dus DDZ vervangen, wat binnen niet al te lange tijd zal worden afgevoerd en gesloopt.
En verder voor uitbreiding van het totaal aantal zitplaatsen.
Staat gewoon op https://nieuws.ns.nl/ns-s...gankelijke-dubbeldekkers/
Totaalplaatje alle investeringen in treinmaterieel:

[ Voor 104% gewijzigd door wildhagen op 09-04-2020 15:50 ]
Virussen? Scan ze hier!
Heeft iemand de Europese aanbesteding al kunnen vinden?
Op Tenderned staat het volgende in ieder geval:
- ~4 en ~6 baks stellen (105 en 160 meter respectievelijk)
- 1,5 en 3 Kv als optie
- 160 Km/h Vmax
- 760 mm perronhoogte
- Enkel én Dubbeldek binnen 1 stel
Ben benieuwd.
Tldr;II.2.4) Description of the procurement:
(nature and quantity of works, supplies or services or indication of needs and requirements)
Train Set Characteristics of base order
Operational service of the Train Sets on the Dutch main railway network is foreseen to start in the first half of 2027.
The base order foresees, besides the other deliverables, the supply of a total capacity of approximately 30.000 seats.
The foreseen characteristics for the base order Train Sets are, as an indication, listed below. The final characteristics will be defined in the Award Guidelines.
General characteristics:
• The Train Set complies with applicable standards including but not limited to European and Dutch legislation;
• The Train Set is an electrical multiple unit (EMU);
• The Train Set consists of a combination of single-deck and double-deck cars;
• The product platform the Train Set is based upon, allows Train Set versions with a length of approximately 105 m and with a length of approximately 160 m;
• The Train Set is suitable for the 1500 V DC electrified Dutch main railway network;
• The Train Set has a service speed of 160 kmph;
• The Train Set is suitable for the ATP-systems ERTMS and ATB;
• The Train Set complies with the kinematic reference profile DE2 and for lower parts GI2
• The Train Set has a line category that does not exceed C2;
• The Train Set is suitable for a platform height of 760 mm;
• The Train Set single-deck cars offer level access from a platform height of 760 mm;
Comfort and design characteristics:
• The Train Set interior and exterior is in accordance with the NS brand design guidelines;
• The Train Set appeals to passenger needs and is in accordance with the interior lay out and zones guidelines;
• The Train Set has a comfortable interior;
• The Train Set has an interior layout, door positions and door width that offer fast access and egress
Operational and performance characteristics:
• The Train Set is able to perform services with halting distances varying from 1,5 km to 77 km;
• The Train Set is robust in operation, the impact of failures (technical or operational) is minimised by design;
• The Train Set design is based upon proven technologies;
• The Train Set has low life cycle costs;
• The Train Set has low energy consumption;
• The Train Set has a high level of reliability;
• The Train Set is sustainable by design and in use;
• The Train Set is fit for use in the Netherlands with regard to but not limited to environmental conditions and infrastructural conditions.
Optional:
• As a technical option, the base order or any additional order might consider a bicourant Train Set suitable for a power supply of 1500 V DC and 3000 V DC.
• Any other (technical) option(s) will be mentioned in the Award Guidelines.
Support Agreement
In addition to the purchase agreement, NS intends to conclude a support agreement with Supplier.
Spare parts agreement
In addition to the purchase agreement NS intends to conclude a (separate) spare parts agreement(s) as part of the scope of supply.
Possible additional orders
Possible additional orders are foreseen up to a total of approximately 80.000 seats to be ordered until 2036. This is mainly depending on passenger growth and developments with regard to the transport concession between NS and the Ministry of Infrastructure and Water Management.
- ~4 en ~6 baks stellen (105 en 160 meter respectievelijk)
- 1,5 en 3 Kv als optie
- 160 Km/h Vmax
- 760 mm perronhoogte
- Enkel én Dubbeldek binnen 1 stel
Ben benieuwd.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Waarom zijn die eisen zo globaal opgeschreven?
- Acceleratie en remmen met minimaal 1m/s2.
- Na 1 jaar voor 96% rendabel.
- Levensduur 20 jaar, vóórdat revisie nodig is.
- Rendement van opgenomen vermogen naar beweging bij optrekken moet groter dan 80% zijn.
Waarom niet gewoon harde waarden zoals:Operational and performance characteristics:
• The Train Set is able to perform services with halting distances varying from 1,5 km to 77 km;
• The Train Set is robust in operation, the impact of failures (technical or operational) is minimised by design;
• The Train Set design is based upon proven technologies;
• The Train Set has low life cycle costs;
• The Train Set has low energy consumption;
• The Train Set has a high level of reliability;
- Rendement van opgenomen vermogen naar beweging bij optrekken moet groter dan 80% zijn.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Bij een aanbesteding zijn harde eisen puur ja/nee. Bij een nee word je meteen direct gediskwalificeerd. Dit soort globalere termen kunnen gescoord worden, zodat je eventueel nog een weging kan toepassen. Dus een trein die op een van die punten niet geweldig presteert, kan op de andere punten dan alsnog uitstekend zijn.Onbekend schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:04:
[...]
Waarom niet gewoon harde waarden zoals:
Tenminste, ik neem aan dat ze dat hier zo doen
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
- Op het spoorykc1994 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:45:
Waar wordt de nieuwe dubbeldekker ingezet en wordt hij ook geschikt gemaakt voor Duitsland of België?
- Er zijn extra opties mogelijk, dus eventueel ook een vloot die de grens over kan. Misschien ooit van Eindhoven naar Aken. Het is een kwestie van afwachten wat de toekomst brengt.
[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 09-04-2020 23:51 ]
Die komen uit de aankondiging en zullen ongetwijfeld een samenvatting zijn. In de aanbestedingsprocedure zullen er vermoedelijk documenten met concretere eisen zijn.Onbekend schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:04:
[...]
Plus dat hoe exacter het wordt, je teveel naar 1 leverancier gaat toeschrijven en dan eigenlijk geen aanbesteding meer hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door Wally2002 op 10-04-2020 06:28 . Reden: Verduidelijkt ]
Ik heb natuurlijk gelijk bekeken waar twee intercitystations 77 km uit elkaar liggen, en Assen - Zwolle klopt precies• The Train Set is able to perform services with halting distances varying from 1,5 km to 77 km;
Assen - Zwolle is de langste non-stop InterCity afstand in Nederland dus die zat er wel aan te komen ja.marcop23 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:36:
[...]
Ik heb natuurlijk gelijk bekeken waar twee intercitystations 77 km uit elkaar liggen, en Assen - Zwolle klopt precies
Heeft NS ook een soort-van bevestigd in de nieuwste aflevering van NS Weekly. Daar stelt men dat het nieuwe mat inderdaad de DDZ gaat vervangen per 2027.AW_Bos schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:49:
[...]
- Op het spoor. De trajecten zijn niet bekend, maar ga er maar van uit dat deze de DDZ zal vervangen, dus op de bekende intercity-lijnen te vinden zal zijn.
- Er zijn extra opties mogelijk, dus eventueel ook een vloot die de grens over kan. Misschien ooit van Eindhoven naar Aken. Het is een kwestie van afwachten wat de toekomst brengt.
NB: tijdens het item met de teamleider van de klantenservice staat hij voor een mock-up die verdacht veel lijkt op het gewenste treinstel.
Onbekend schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:04:
[...]
Sterker nog: je moet echt oppassen met dergelijke eisen die @Onbekend stelt. Stel dat zo'n eis maar door één fabrikant kan worden geleverd (omdat zij bijvoorbeeld een patent hebben op de tech die dat mogelijk maakt), dan kan een andere fabrikant zich beroepen op voortrekken. Men stelt dan dat het bestek is geschreven naar een eindproduct en dat mag niet in Europa.F.West98 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:37:
[...]
Bij een aanbesteding zijn harde eisen puur ja/nee. Bij een nee word je meteen direct gediskwalificeerd. Dit soort globalere termen kunnen gescoord worden, zodat je eventueel nog een weging kan toepassen. Dus een trein die op een van die punten niet geweldig presteert, kan op de andere punten dan alsnog uitstekend zijn.
Tenminste, ik neem aan dat ze dat hier zo doen
Wij hebben een soortgelijk probleem gehad: een bepaald softwarepakket wilden we héél erg graag vervangen door de opvolger van dezelfde leverancier. De ordergrootte was helaas zodanig dat we Europees moesten aanbesteden (verplicht door wetgeving wegens de aard van ons bedrijf). Onze specs werden geschreven richting de voorloper van het gewenste product (onder andere terugwaardse compatibiliteit via een bepaalde standaard werd afgedwongen; hieraan zou alleen de leverancier van onze huidige oplossing kunnen voldoen), maar dat viel al snel op bij de andere geïnteresseerden. Onder dreiging dat men er een geschil van zou maken, hebben we toen de specs minder specifiek gemaakt. Uiteindelijk is daardoor een andere winnaar uit de bus gekomen, met als gevolg dat we nu een ander pakket hebben dan we wilden. de terugwaardse compatibiliteit is er niet gekomen om die reden.
Aanbestedingen: het onderliggende doel (iedereen gelijke kansen om aan overheid, semi-overheid en bijzondere sectoren te kunnen leveren) klinkt leuk, maar hierdoor neem je de controle over wat je krijg uit handen bij de klant.
Om in spoortermen te blijven: een bestek uitschrijven met de eis "we willen 40 stuks TRAXX P160" mag niet, wel "80 stuks E-loks met een vermogen van 4.600kW die 160km/h kunnen rijden met x ton aan sleep". aan het eerste kan alleen Bombardier voldoen (want: zij bouwen de TRAXX-en) en mag dus niet, aan het tweede zouden ook Alstom, Siemens, Skoda en Stadler kunnen meedoen.
Dat je dan een wagenpark hebt met 3 verschillende e-loktypes... tja, dat is dan jammer.
[ Voor 8% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 10-04-2020 10:22 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik dacht dat die eisen die ik stelde helemaal niet zo fabrikant gericht waren. Er hoeft namelijk helemaal geen rekening gehouden worden dat dit aan bestaand materieel gekoppeld moet worden, enkel dat het met de bestaande infrastructuur overweg moet kunnen.
Je moet voorkomen dat je het Fyra-gezeur weer krijgt, en je mag best wel eisen stellen aan de kwaliteit, bruikbaarheid en betrouwbaarheid van het materieel. En misschien haken er vooraf al wat bedrijven af, maar dat is dan maar zo.
Je moet voorkomen dat je het Fyra-gezeur weer krijgt, en je mag best wel eisen stellen aan de kwaliteit, bruikbaarheid en betrouwbaarheid van het materieel. En misschien haken er vooraf al wat bedrijven af, maar dat is dan maar zo.
Jouw eisen voorkomen het Fyra gezeur niet. Want volgens de fabrikant was het een prima trein. Die voldoet dus helemaal aan de kwaliteitseisen.Onbekend schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:40:
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Je zou toch maar een trein krijgen die stuk gaat als die niet minstens elke 77 km stopt.marcop23 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:36:
[...]
Ik heb natuurlijk gelijk bekeken waar twee intercitystations 77 km uit elkaar liggen, en Assen - Zwolle klopt precies

Ik hoop dat ze daar in hun eisen wel rekening mee houden. Dat een trein ook een grotere afstand non-stop moet kunnen afleggen.
Onderliggende rant: alles moeten beschrijven omdat alles wat je niet opschrijft je ook niet krijgt en gewoon niet werkt.
Signatures zijn voor boomers.
Dat hangt er van af hoe je het bekijkt. Het lijstje leest als een reclamefolder van een fabrikant. Als die opsomming overeenkomt met die uit een datasheet van een fabrikant, dan hang je.Onbekend schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:40:
Ik dacht dat die eisen die ik stelde helemaal niet zo fabrikant gericht waren. Er hoeft namelijk helemaal geen rekening gehouden worden dat dit aan bestaand materieel gekoppeld moet worden, enkel dat het met de bestaande infrastructuur overweg moet kunnen.
Daarom zie je dit soort lijstjes niet.
Google ook eens naar het datacenter-verhaal van het UWV: zij gingen in de aanbesteding van hun DC nat omdat er specs waren opgesteld waaraan volgens sommige deelnemers “teveel richting de huidige leverancier (IBM)” werd geschreven. Moest over.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Gewoon in de firmware van de trein opnemen dat hij minstens elke 77 km moet stoppen en als de NS op een later tijdstip graag verder wil rijden een update verkopen.Maasluip schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:28:
Je zou toch maar een trein krijgen die stuk gaat als die niet minstens elke 77 km stopt.![]()
Ik hoop dat ze daar in hun eisen wel rekening mee houden. Dat een trein ook een grotere afstand non-stop moet kunnen afleggen.
(Dat is niet eens zo absurd als het wellicht lijkt.)
Dan denk ik eerder aan vliegtuigen die elke x dagen gereboot moeten worden omdat het computersysteem anders op de fritz gaat. Maar van dat naar een trein die stuk gaat als hij niet elke 77 km stopt is wel een beetje dystopisch.NMH schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:54:
[...]
Gewoon in de firmware van de trein opnemen dat hij minstens elke 77 km moet stoppen en als de NS op een later tijdstip graag verder wil rijden een update verkopen.
(Dat is niet eens zo absurd als het wellicht lijkt.)
Maasluip schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:56:
[...]
Dan denk ik eerder aan vliegtuigen die elke x dagen gereboot moeten worden omdat het computersysteem anders op de fritz gaat. Maar van dat naar een trein die stuk gaat als hij niet elke 77 km stopt is wel een beetje dystopisch.
offtopic:
Zolang die trein maar geen John Wayne-imitaties doet en slecht tegen flauwe raadseltjes kan, stap ik nog in.
Zolang die trein maar geen John Wayne-imitaties doet en slecht tegen flauwe raadseltjes kan, stap ik nog in.
@Arator Heb je enig idee wanneer M7 breed gaat instromen? (En dan vooral tussen Antwerpen en Brussel?
)
Ik eigenlijk geen idee wat de plannen zijn van de klantwhistler schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:11:
@Arator Heb je enig idee wanneer M7 breed gaat instromen? (En dan vooral tussen Antwerpen en Brussel?)
Ze hebben in het begin wat testritten gedaan. Eerst tussen Brussel en Luik, daarna tussen Brussel en Visé. Ik denk dat ze één van de steilste hellingen niet aandurfden (toegangshelling Antwerpen-Centraal -2) als test. Normaal was voorzien om dan vanaf april een volledige trein samen te stellen, en die te laten bollen tussen Oostende en Welkenraedt. Naar ik kan vermoeden heeft daar één of ander virus anders over beslist, want al diegenen die achter een bureau zitten (moet ik het werken noemen
De fabrieken van Bombardier lagen trouwens ook stil door corona, maar die zouden na Pasen terug heropstarten.
Misschien een rare vraag maar waarom niet ook de nieuwe treinstellen uitrusten met 25 kV ~ ?
Waarschijnlijk omdat men niet voorziet er mee over de HSL of Betuweroute mee te gaan rijden. Zeker met de HSL komen er nog aanvullende toelatingseisen bij (mat moet bv. geschikt zijn om de passeersnelheid van een Thalys of Eurostar aan te kunnen qua zuigkracht o.a.) en daarnaast; waarom zou je met mat wat max 160 kan over een lijn gaan lopen boemelen waar het overige treinverkeer de 200 minimaal aan gaat tikken?
Als je die eisen weg laat scheelt dat uiteraard al een heel stuk aan kosten voor mat en dat is een afweging die men gemaakt heeft.
Ik denk niet dat zuigkracht een probleem geeft voor passerende treinen, eerder de duwkracht wanneer 2 treinen elkaar passeren in tegengestelde rijrichting tegen hoge snelheid.mambo No5 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:35:
mat moet bv. geschikt zijn om de passeersnelheid van een Thalys of Eurostar aan te kunnen qua zuigkracht o.a.
Bij ons (België) wordt de tussenspoorbreedte, de afstand tussen de 2 binnenste rails, steeds groter bij een hogere snelheid, en ook de hoogte van overbruggingen moet hoger zijn bij een HS-lijn dan bij een klassieke lijn. Ik heb de dwarsprofielen bijgevoegd.
Er bestaat inderdaad wel een zuigkracht tussen 2 "lichamen", maar volgens mij ontstaat dat door een vacuüm dat ontstaat, maar dan moeten ze echt wel dicht bij elkaar komen. Maar daar zal een ingenieur of fysicus hier wel meer over weten
Als je het trouwens zelf wil gaan ervaren : het station van Mortsel-Oude-God ligt in een (korte) tunnel langs de lijn 25. De lijnsnelheid is daar een jaar of 20 geleden verhoogd naar 160km/u. Men heeft toen schuifdeuren geplaatst ter hoogte van de trappen, die automatisch sluiten bij het naderen van een trein. Mensen werden gewoon van de trappen geblazen.
Als je daar op het perron staat, voel je eerst dat je van je benen wordt geduwd, en het is pas als de trein is gepasseerd dat je die zuigkracht krijgt.
/f/image/Dg8NcQKatTNieRqeW1aPsATh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sK8X8P8nzHM7e1Dw6CAjrVt9.png?f=fotoalbum_large)
Bedoelde met name op de krachten die op de deuren komen te staan als voorbeeld, maar er zullen allicht nog legio andere eisen zijn die bij non-hsl mat niet gesteld worden, of in mindere mate.
Deze treinen zijn niet bedoeld om op de hsl te gaan rijden, want daarvoor heb je de ICNG al.SRich schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:30:
Misschien een rare vraag maar waarom niet ook de nieuwe treinstellen uitrusten met 25 kV ~ ?
En als je ooit een stopper (fictief v.b Rotterdam - Schiphol - Den Helder) over de HSL- noord wil laten gaan dan kan dat niet en moet de rit over de bestaande drukke oude lijn.ykc1994 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:14:
[...]
Deze treinen zijn niet bedoeld om op de hsl te gaan rijden, want daarvoor heb je de ICNG al.
Nee, het zal ook nooit gebeuren. Zoveel ruimte is er niet op het spoor en geld om het spoor uit te breiden ook niet.SRich schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:27:
[...]
En als je ooit een stopper (fictief v.b Rotterdam - Schiphol - Den Helder) over de HSL- noord wil laten gaan dan kan dat niet en moet de rit over de bestaande drukke oude lijn.
(AD Liveblog)De NS heeft op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam bij Gouda twee treinen uit de dienstregeling gehaald en niet verder laten rijden omdat de reizigers niet voldoende afstand van elkaar konden houden, zei een woordvoerder.
Toen de conducteur in beide gevallen constateerde dat er teveel mensen waren waardoor ze niet voldoende afstand van elkaar konden houden, vroeg hij of een aantal reizigers vrijwillig de trein wilde verlaten. Toen bleek dat mensen hieraan geen gehoor gaven, besloot hij de trein helemaal uit de dienstregeling te halen en liet hij de reizigers op station Gouda uitstappen.
De politie, die toeziet op naleving van de coronamaatregelen, assisteerde hierbij. De reizigers konden vervolgens verder reizen met andere treinen, aldus de woordvoerder van de NS.
Prima gehandeld van de conducteur lijkt me. Als je als passagiers weigert gehoor te geven aan een oproep, terwijl de afspraken over 1.5 meter inmiddels wijdverspreid en bekend zijn, moet je maar voelen.
Hopelijk luistert men in het vervolg wat beter.... en anders: repeat, please.
Virussen? Scan ze hier!
Net moeten tussenkomen bij bermbranden, veroorzaakt door een remblok van een trein die in de fik was geschoten. Op 3 plaatsen langs de lijn was er brand, waarbij bij eentje de brand was overgeslagen naar een tuin. De trein zelf had ook tussenkomst nodig van de brandweer, maar daar is mijn collega heen geweest.
Onderweg trouwens meer fietsers tegengekomen dan op een zomerdag. Die 1,5 meter was toch ook ver te zoeken
Onderweg trouwens meer fietsers tegengekomen dan op een zomerdag. Die 1,5 meter was toch ook ver te zoeken
:strip_exif()/f/image/jE2B202V6eQHvW7tIQpL8hjh.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoewel het achterliggende idee sympathiek is, weet ik niet of dit nou zo'n goed idee is. Ten eerste zit je met de controleerbaarheid; hoe moet een conducteur gaan vaststellen of iemand daadwerkelijk een cruciaal beroep heeft? Ten tweede heb je misschien ook mensen die geen cruciaal beroep hebben, maar toch van A naar B moeten en geen alternatief vervoer hebben. En dan bedoel ik niet mensen die een dagje willen uitwaaien aan het strand, maar bijvoorbeeld mensen die voor behandeling naar een ziekenhuis moeten of bijvoorbeeld een uitvaart. Daarnaast heb je dan ook nog kans dat mensen hun geld gaan terugvragen; het is een ding als je niet van je abonnement gebruikt maakt omdat je thuis werkt (dat vind ik risico reiziger), maar als je niet meer mag reizen (en de dienst waarvoor je betaalt dus niet meer beschikbaar is) dan zou ik het niet onredelijk vinden om geld terug te krijgen.De vakbonden VHS, FNV Spoor, VVMC en CNV Vakmensen willen dat de trein alleen nog toegankelijk wordt voor mensen met een cruciaal beroep.
Even weer een bericht vanuit Strukton, we zijn druk doende met het naar voren geschoven project Schiphol tunnel maar wat ook staat gebeuren is het Inhijsen van brugdelen aankomend weekend, 18 en 19 april 2020, vinden er spectaculaire hijswerkzaamheden plaats in Rijswijk. Twee brugdelen van ieder ongeveer 87 ton worden met een grote kraan op hun plek gehesen boven de Kerstanjewetering. Dit is de eerste stap naar een verbrede en verhoogde spoorbrug die geschikt is voor vier in plaats van twee sporen.
Spoorbrug over de KerstanjeweteringSpoorbrug Kerstanjewetering. De spoorbrug is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, het project waarmee ProRail het spoor geschikt maakt om meer treinen te kunnen laten rijden. De spoorbrug wordt breder en komt hoger te liggen zodat de doorvaarthoogte voor recreatievaart 1,80 meter wordt.
Een brugdeel per dag
De voorbereidingen beginnen vrijdagavond 17 april met de opbouw van de grote kraan. In de nacht worden landhoofden op hun plek gehesen die de ondersteuning vormen van de brug. Op zaterdagochtend begint het daadwerkelijke inhijsen van het eerste brugdeel. De rest van de dag is nodig voor montage en afstellen.
In de avond breken we de kraan af, rijden via Rijswijk om naar de andere kant van de overweg en bouwen daar de kraan weer op. Dan volgen precies dezelfde werkzaamheden nog een keer voor het tweede brugdeel.
Kijk mee
Je kunt live meekijken via de webcam op deze website Prorail.nl/rijswijk .
In het weekend vind je hier ook korte filmpjes van de werkzaamheden. Of kijk via de andere kanalen van ProRail: Twitter, Facebook en Instagram.
Ook op de kanalen van Strukton (Twitter, Facebook, Linkedin) vind je beelden van het weekend. O.a: kan je LIVE meekijken: https://bit.ly/2Kb8qC4
Spoorbrug over de KerstanjeweteringSpoorbrug Kerstanjewetering. De spoorbrug is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, het project waarmee ProRail het spoor geschikt maakt om meer treinen te kunnen laten rijden. De spoorbrug wordt breder en komt hoger te liggen zodat de doorvaarthoogte voor recreatievaart 1,80 meter wordt.
Een brugdeel per dag
De voorbereidingen beginnen vrijdagavond 17 april met de opbouw van de grote kraan. In de nacht worden landhoofden op hun plek gehesen die de ondersteuning vormen van de brug. Op zaterdagochtend begint het daadwerkelijke inhijsen van het eerste brugdeel. De rest van de dag is nodig voor montage en afstellen.
In de avond breken we de kraan af, rijden via Rijswijk om naar de andere kant van de overweg en bouwen daar de kraan weer op. Dan volgen precies dezelfde werkzaamheden nog een keer voor het tweede brugdeel.
Kijk mee
In het weekend vind je hier ook korte filmpjes van de werkzaamheden. Of kijk via de andere kanalen van ProRail: Twitter, Facebook en Instagram.
Ook op de kanalen van Strukton (Twitter, Facebook, Linkedin) vind je beelden van het weekend. O.a: kan je LIVE meekijken: https://bit.ly/2Kb8qC4
Gecontroleerd uitgeven van een speciaal reisrecht? En alle andere reisproducten opschorten incl reizen op saldo. Geen idee of dat überhaupt in de systemen te regelen is. Maakt het voor een conducteur controleerbaar, maar vraagt dus wel om een loket om dat te regelen.NMH schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:44:
[...]
Hoewel het achterliggende idee sympathiek is, weet ik niet of dit nou zo'n goed idee is. Ten eerste zit je met de controleerbaarheid; hoe moet een conducteur gaan vaststellen of iemand daadwerkelijk een cruciaal beroep heeft?
Precies, het wordt dan een hellend vlak en wie gaat dat bepalen?Ten tweede heb je misschien ook mensen die geen cruciaal beroep hebben, maar toch van A naar B moeten en geen alternatief vervoer hebben. En dan bedoel ik niet mensen die een dagje willen uitwaaien aan het strand, maar bijvoorbeeld mensen die voor behandeling naar een ziekenhuis moeten of bijvoorbeeld een uitvaart.
Mooi, wel jammer dat de verdubbeling niet tegelijkertijd werd uitgevoerd met de spoortunnel. Nu ligt er 10 jaar in ruwbouw een tunnel door Delft.jefjef schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:55:
Even weer een bericht vanuit Strukton, we zijn druk doende met het naar voren geschoven project Schiphol tunnel maar wat ook staat gebeuren is het Inhijsen van brugdelen aankomend weekend, 18 en 19 april 2020, vinden er spectaculaire hijswerkzaamheden plaats in Rijswijk. Twee brugdelen van ieder ongeveer 87 ton worden met een grote kraan op hun plek gehesen boven de Kerstanjewetering. Dit is de eerste stap naar een verbrede en verhoogde spoorbrug die geschikt is voor vier in plaats van twee sporen.
Een brugdeel per dag
Kijk mee
Bron: Over twee weken weer intercity's, maar alleen voor vitale beroepenEr gaan weer meer treinen rijden in Nederland, heeft NS besloten. Over ongeveer twee weken, vanaf woensdag 29 april, gaan er weer intercity's rijden. Die rijden dan wel een stuk minder dan normaal: een keer per uur in alle richtingen. Ze stoppen op stations waar volgens de normale dienstregeling ook een intercity zou stoppen.
Het is niet de bedoeling dat dan meer mensen de trein gaan pakken, zegt NS: "We willen het de mensen in vitale sectoren die met de trein moeten reizen, makkelijker maken om anderhalve meter afstand te houden." Volgens de spoorvervoerder lukt dat nu vaak wel, maar waren er de afgelopen weken toch treinen waarin het door de drukte moeilijk was om afstand te houden.
De NS blijft reizigers die niet met de trein hoeven te reizen, oproepen om niet naar het station te komen. "Deze dienstregeling blijft alléén voor reizigers die noodzakelijk gebruik moeten maken van de trein. NS houdt Nederland bereikbaar voor zorgmedewerkers, mantelzorgers, vakkenvullers en andere mensen voor wie dit echt noodzakelijk is. Voor anderen geldt nog steeds: blijf thuis, de trein is even geen uitje", laat de spoorvervoerder weten.
De NS rijdt sinds een aantal weken met een zogenoemde 'basisdienstregeling', wat in de praktijk betekent dat er alleen nog sprinters rijden die stoppen op alle stations. De reistijd is daardoor op de meeste trajecten langer dan normaal.
Er rijden nog wel een paar intercity's, maar enkel op trajecten waar normaal geen sprinters komen. Het aantal reizigers is door de coronamaatregelen gedaald met 90 procent.
De ingangsdatum, 29 april, heeft volgens de NS niks te maken met de coronamaatregelen, die vooralsnog tot 28 april van kracht zijn. Het treinbedrijf zegt de tijd nodig te hebben om de nieuwe dienstregeling voor te bereiden en af te stemmen op bijvoorbeeld werkzaamheden met ProRail.
Virussen? Scan ze hier!
Eerst maar eens zien, als het kabinet volgende week besluit de maatregelen te verlengen zou het mij niets verbazen als de NS hier (deels) op terug komt.
Zelfs met de huidige maatregelen zijn deze treinen zeer welkom voor de huidige reizigers. Is het noodzakelijk qua reizigersaantallen? Nee, dat niet. Maar deze extra treinen zorgen wel voor de broodnodige verbeteringen in de dienstregeling.
Ik vraag me opeens af, zou de NS het Spoor magazine ook even op hold zetten nu? Je kunt nu moeilijk een blad op de mat laten ploffen met allemaal ideeen voor uitjes per trein lijkt me.
Geef mij een specificatie en ik bezorg je een product dat exact aan je eisen voldoet maar totaal niet is wat je wilt hebben. Gelukkig zie ik meer een draai naar functioneel specificeren, het geeft meer ruimte tot creatieve goede oplossingen en als je leverancier je wilt naaien lukt dat toch wel. Oplichters als leveranciers dat moet/kun je voorkomen door andere due diligence en in het aanbestedingstraject ervaringsdeskundigen (vanuit bijvoorbeeld de onderhoudstak) genoeg invloed te geven. Iedereen die gelooft dat een aanbestedingstraject een volledig transparant, objectief en feitelijk proces is kan ik uit de droom helpen. Als aanbesteder kun (en imho moet) je dat ook in je voordeel gebruiken om niet met partijen in zee te 'moeten' gaan waarvan je eigenlijk al weet dat het een drama gaat worden.Onbekend schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:04:
[...]
@GoldenSample
Ik heb verder helaas geen ervaring met aanbestedingen van treinen, maar wel met andere zaken. En als je globale tekst erin hebt staan i.p.v. harde cijfers, dan tellen ineens de meningen van de verkopers.
En dan beginnen de bedrijven te klagen waarom je bepaalde zaken niet in de aanbesteding had gezet, want anders hadden ze wel iets anders gekozen met het gevolg dat ze iets nieuws willen sturen en vragen om de deadline voor de aanbesteding op te willen schuiven..
En de NS heeft in de loop der jaren met vele soorten materieel (allemaal met hun eigen unieke specificaties) ervaring opgebouwd, en weet wat goed werkt op het spoor en wat niet.
Ik had daarom verwacht dat de NS veel meer zaken zou specificeren zoals bijvoorbeeld een optimale deuropening van minimaal 120cm. Dan weten de aanbieders ook meteen dat ze niet met een idee met deuropeningen van 100cm aan hoeven te komen.
Ik heb verder helaas geen ervaring met aanbestedingen van treinen, maar wel met andere zaken. En als je globale tekst erin hebt staan i.p.v. harde cijfers, dan tellen ineens de meningen van de verkopers.
En dan beginnen de bedrijven te klagen waarom je bepaalde zaken niet in de aanbesteding had gezet, want anders hadden ze wel iets anders gekozen met het gevolg dat ze iets nieuws willen sturen en vragen om de deadline voor de aanbesteding op te willen schuiven..
En de NS heeft in de loop der jaren met vele soorten materieel (allemaal met hun eigen unieke specificaties) ervaring opgebouwd, en weet wat goed werkt op het spoor en wat niet.
Ik had daarom verwacht dat de NS veel meer zaken zou specificeren zoals bijvoorbeeld een optimale deuropening van minimaal 120cm. Dan weten de aanbieders ook meteen dat ze niet met een idee met deuropeningen van 100cm aan hoeven te komen.
Volgens mij is dit alleen het publieke gedeelte van de aanbesteding en daarmee een globale oriëntatie voor de treinfabrikanten. Als je een NDA tekent en serieuze interesse hebt, krijg je de meer gespecificeerde eisen te zien.
Ik heb ook geen ervaring met aanbestedingen van treinen en wel van andere zaken. Een aanbesteding start met een publicatie zodat de markt daarover geïnformeerd wordt. Wat hier eerder gelinkt is betreft die publicatie, met daarin een samenvatting van de aanbesteding met de belangrijkste kenmerken. Zodat partijen snel kunnen zien of het überhaupt interessant voor hen is. Er zullen ongetwijfeld uitgebreide requirements onder liggen. Zoals @EDIT ook aangeeft.Onbekend schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:21:
@GoldenSample
Zoals eerder gemeld op 18 en 19 april 2020 j.l vonden er spectaculaire hijswerkzaamheden plaats in Rijswijk. Twee brugdelen van ieder ongeveer 87 ton worden met een grote kraan op hun plek gehesen boven de Kerstanjewetering. Dit is de eerste stap naar een verbrede en verhoogde spoorbrug die geschikt is voor vier in plaats van twee sporen. clip 1 is de voorbereiding en clip 2 de uitvoering
[YouTube: Voorbereiding Brugdelen inhijsen Rijswijk april 2020]
[YouTube: Inhijsen van de brugdelen te Rijswijk de uitvoering!]
[YouTube: Voorbereiding Brugdelen inhijsen Rijswijk april 2020]
[YouTube: Inhijsen van de brugdelen te Rijswijk de uitvoering!]
Als deze brug klaar is, wordt dan meteen de verdubbeling van het spoor door de Delft-tunnel meegenomen?
De brug is onderdeel van het project om het spoor tussen Rijswijk en Delft Campus te verdubbelen, dus ja, ook de tweede helft van de tunnel bij Delft zal in gebruik worden genomen.
Echter duurt de bouw nog wel een tijdje, dat gaat niet zomaar van de een op de andere dag.
Echter duurt de bouw nog wel een tijdje, dat gaat niet zomaar van de een op de andere dag.
Als ze die nou gelijk helemaal doortrekken naar Schiedam Centrum (liggen nu 2 sporen voor jan l*l i.v.m. ombouw Hoekse Lijn.)Haribo112 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:18:
Als deze brug klaar is, wordt dan meteen de verdubbeling van het spoor door de Delft-tunnel meegenomen?
En bij het nieuwe Station Schiedam Kethel/Spaland* ligt ook bijna alles al klaar sinds 1994 ofzo... Inclusief bak tramspoor, (zelfs door de wijken heen ruimte vrij voor de tram, is nu fietspad ofzo..) https://www.google.com/ma...889511,493m/data=!3m1!1e3 -> Zie Slimme Watering.
Oude Station Kethel: Wikipedia: Station Kethel
Nieuwe gepland *kuch* station: https://www.schiedam24.nl...an-nieuwe-metrolijn/12323
In 2010 ofzo afgeschoten omdat er extra sporen aangelegd moesten worden... DUH!
[ Voor 9% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-04-2020 11:03 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
In het kader van PHS Rijswijk - Rotterdam worden er op het traject tussen Rijswijk en Rotterdam CS diverse maatregelen uitgevoerd.
Spoorverdubbeling Rijswijk - Delft Campus
-Rijswijk: nieuwe onderdoorgang, nieuwe brug
-Delft: 4 sporen in tunnel
-vernieuwd station Delft Campus
Delft Campus -Schiedam blijft 2-sporig maar als ik het goed begrijp wordt er seinverdichting toegepast.
-Schiedam Centrum: aanpassingen om 4 sporen te gebruiken (2 sporen Hoekse Lijn weer in gebruik nemen) .
-Rotterdam Centraal: aanpassingen sporen om sneller aan te komen en te vertrekken. Spoor 7 en 8 geschikt gemaakt om IC's te keren.
Delft Campus -Schiedam blijft 2-sporig maar als ik het goed begrijp wordt er seinverdichting toegepast.
-Schiedam Centrum: aanpassingen om 4 sporen te gebruiken (2 sporen Hoekse Lijn weer in gebruik nemen) .
-Rotterdam Centraal: aanpassingen sporen om sneller aan te komen en te vertrekken. Spoor 7 en 8 geschikt gemaakt om IC's te keren.
Zelf hoop ik ook ooit dat Schiedam Kethel wordt aangelegd samen met de doorgetrokken tram. Het idee van de metro is leuk, maar ik denk niet dat het er ooit van gaat komen. Het meest logische is dat de sprinter een naadloze aansluiting heeft met tram en metro, dus tariefintegratie. Of dat een sterabonnement ook geldig wordt in de sprinter.Illegal_Alien schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:55:
[...]
Als ze die nou gelijk helemaal doortrekken naar Schiedam Centrum (liggen nu 2 sporen voor jan l*l i.v.m. ombouw Hoekse Lijn.)
En bij het nieuwe Station Schiedam Kethel/Spaland* ligt ook bijna alles al klaar sinds 1994 ofzo... Inclusief bak tramspoor, (zelfs door de wijken heen ruimte vrij voor de tram, is nu fietspad ofzo..) https://www.google.com/ma...889511,493m/data=!3m1!1e3 -> Zie Slimme Watering.
Oude Station Kethel: Wikipedia: Station Kethel
Nieuwe gepland *kuch* station: https://www.schiedam24.nl...an-nieuwe-metrolijn/12323
In 2010 ofzo afgeschoten omdat er extra sporen aangelegd moesten worden... DUH!
Ik ben benieuwd hoe ze die vier sporen vanaf Schiedam Centrum aansluiten op Rotterdam Centraal, want volgens mij mis je een fly-over voor het sprinterspoor (binnenste spoor) van Schiedam naar Rotterdam.Wally2002 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:10:
In het kader van PHS Rijswijk - Rotterdam worden er op het traject tussen Rijswijk en Rotterdam CS diverse maatregelen uitgevoerd.
Creatief denkend: je zou die fly over ook aan de andere kant van Schiedam neer kunnen leggen dat je 2x ic en dan 2x sprintersporen krijgt.handoff schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:02:
[...]
Zelf hoop ik ook ooit dat Schiedam Kethel wordt aangelegd samen met de doorgetrokken tram. Het idee van de metro is leuk, maar ik denk niet dat het er ooit van gaat komen. Het meest logische is dat de sprinter een naadloze aansluiting heeft met tram en metro, dus tariefintegratie. Of dat een sterabonnement ook geldig wordt in de sprinter.
[...]
Ik ben benieuwd hoe ze die vier sporen vanaf Schiedam Centrum aansluiten op Rotterdam Centraal, want volgens mij mis je een fly-over voor het sprinterspoor (binnenste spoor) van Schiedam naar Rotterdam.
Dat heeft toch geen nut, want tussen Delft en Schiedam liggen maar twee sporen.mambo No5 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:37:
[...]
Creatief denkend: je zou die fly over ook aan de andere kant van Schiedam neer kunnen leggen dat je 2x ic en dan 2x sprintersporen krijgt.
True, maar dat was het punt ook niet.
Vandaag zijn de Brede maatschappelijke heroverwegingen (BMH) gepresenteerd. Deze BMH geven inzicht in mogelijke beleidskeuzes (lees: investeringen of bezuinigen) voor de toekomst van Nederland op de langere termijn.
BMH 12 gaat over toekomstbestendige mobiliteit. Hierin wordt o.a. beleidskeuzes gepresenteerd m.b.t. internationale treinverbindingen. Dit zijn de keuzes:
Budgettair effect (uitgavenkader)
BMH 12 gaat over toekomstbestendige mobiliteit. Hierin wordt o.a. beleidskeuzes gepresenteerd m.b.t. internationale treinverbindingen. Dit zijn de keuzes:
- Maatregelen om aansluiting tussen trein en vliegtuig te verbeteren en het spoorsysteem beter te benutten (actieplan air/rail, realisatie termijn 5 tot 10 jaar): bijvoorbeeld vergemakkelijken aanschaf treintickets
- Internationale spoorterminal Groot Amsterdam (10 jaar tot oplevering)
- Snelletreinverbinding naar Duitsland (uitbreiding Europees HSL-netwerk) (10 jaar tot oplevering)
- Nederlandse regio’s verbinden met Europese HSL-knopen (2,5 tot 5 jaar tot oplevering)
Dit klinkt hoopgevend, maar dit is natuurlijk maar een brede maatschappelijke heroverweging.Om de toekomstige groei op te vangen en onze positie als internationale hub te behouden zijn serieuze
investeringen in een internationale spoorterminal en verbeterde aansluitingen op het Europese HSL-netwerk noodzakelijk. We beginnen steeds verder achterop te raken bij de landen om ons heen met internationale
stations als Gare du Nord, Londen St. Pancras, Brussel Midi. Een duidelijke langjarige strategie is nodig om hierbij aan te kunnen sluiten. Met name een snelle en frequente verbinding richting onze belangrijkste handelspartner Duitsland ontbreekt op dit moment nog.
Budgettair effect (uitgavenkader)
Omschrijving | Totale kosten maatregel |
a. Internationale spoorterminal Groot-Amsterdam | 2 mld. euro |
b. Snelle treinverbinding naar Duitsland | 2 tot 4 mld. euro |
c. NL-regio’s verbinden met Europese HSL-knopen | 0,5 mld. euro |
- Bij inrichting landzijdige bereikbaarheid Schiphol rekening houden met mogelijkheid van een nieuwe terminal met aanlanding van internationale treinen. Aantakking op HSL-netwerk in zuidelijke en oostelijke richting.
- Aanpassingen aan het spoor via Utrecht naar Arnhem en Duitse grens om snelle verbinding met Duitsland en voldoende ruimte voor HSL-treinen te krijgen (geen volledige HSL). Spoorverdubbeling tussen Utrecht en Arnhem, in combinatie met snelheidsverhoging.
- Verschillende regio’s (Groningen, Overijssel, Gelderland, Limburg, Brabant) hebben al grensoverschrijdende verbindingen met een positief effect op de bovenregionale en internationale economische samenwerking. Er liggen kansen om deze regio’s een meer internationale uitstraling te geven door aanpassingen op de stations en betere aansluiting op het Europese HSL-netwerk.
Waar zou die internationale spoorterminal dan precies moeten komen? Groot-Amsterdam is nogal vaag, en ze zijn nu juist bezig om alle internationale treinen van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid te verplaatsen.
Volgens mij bij Schiphol zodat je dan vliegen en hsl kan combineren.Transportman schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:10:
Waar zou die internationale spoorterminal dan precies moeten komen? Groot-Amsterdam is nogal vaag, en ze zijn nu juist bezig om alle internationale treinen van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid te verplaatsen.
En Amsterdam Centraal is toch maar een paar jaar geleden verbouwd? Of was dat niet voor het internationale verkeer?Transportman schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:10:
Amsterdam Centraal wordt continu verbouwd. Nu wordt de Kuyperstrap, de verbinding tussen de Kuypershal en de verdeelhal van de metro, gebouwd. Over een paar jaar start de verbreding van de Oosttunnel en perrons en verbetering van de toeleidende sporen naar het station.Arator schreef op woensdag 22 april 2020 @ 23:23:
[...]
En Amsterdam Centraal is toch maar een paar jaar geleden verbouwd? Of was dat niet voor het internationale verkeer?
Ik meende juist Zuid, maar daar is idd geen ruimte voor een grote terminalTransportman schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:10:
Cash is king.
Zie video over alle aanpassingenArator schreef op woensdag 22 april 2020 @ 23:23:
[...]
En Amsterdam Centraal is toch maar een paar jaar geleden verbouwd? Of was dat niet voor het internationale verkeer?
Ja wadde, dat zijn geen kleine werken. Doet me een beetje denken aan de werken aan Antwerpen-Centraal (gaan jullie de titel van mooiste station proberen te kapenGet!em schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:36:
[...]
Zie video over alle aanpassingen [YouTube: PHS Amsterdam Centraal – Ontwerptracé 2020]
[ Voor 9% gewijzigd door Arator op 23-04-2020 11:24 ]
Nog niet, eerst met het project Zuid-asdok de A10 verplaatsenmk1992 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:56:
[...]
Ik meende juist Zuid, maar daar is idd geen ruimte voor een grote terminal

^^ Vanwege een budgetoverschrijving waar men U tegen zegt.
Ik mag hopen dat er een heroverweging gaat plaatsvinden.
1 Miljard euro kan je idioot veel andere infra voor aanleggen
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ja klopt, al ligt het natuurlijk wat gecompliceerder dan enkel een aannemers combinatie die weigert te werken vanwege een budgetoverschrijdingD_Jeff schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:56:
^^ Vanwege een budgetoverschrijving waar men U tegen zegt.
Ik heb ook bij een spooraannemer gewerkt en ik werk nu bij ProRail, er is altijd wat en de marktspanning is gewoon al jaren verziekt en de opdrachtgever (ProRail / RWS) proberen zich er ook makkelijk vanaf te maken. Als beide partijen niet willen toegeven of het daadwerkelijke probleem willen tackelen dan blijf je dit soort onzin houden. Zuid-asdok is niet het enige project wat stil ligt.
Binnenkort moet je misschien je plek in een trein reserveren:
Bron: Mogelijk reserveringsapp tegen te grote drukte in ovMogelijk komt er een reserveringsapp voor het openbaar vervoer, schrijft NRC. Door het coronavirus is er veel minder ruimte in bussen en treinen, en als er meer reizigers komen, moet die ruimte goed worden verdeeld. Met een app zou dat kunnen.
Een werkgroep van het ministerie van Infrastructuur, ov-bedrijven en reizigersorganisaties denkt volgens NRC na hoe zo'n reserveringsapp zou moeten werken. Het ligt voor de hand dat bepaalde groepen daarin voorrang krijgen, zoals mensen met cruciale beroepen.
Ook wordt gedacht aan speciale reisuren voor kwetsbare groepen en een verbod op reizen die niet noodzakelijk zijn.
Verwacht wordt dat het aantal reizigers door de heropening van de basisscholen nog niet veel zal toenemen, maar wel bij nieuwe versoepelingen. Met de richtlijn van anderhalve meter afstand kan de bezetting in het ov hooguit een kwart zijn van het niveau van voor de coronacrisis.
"Op dit moment is dat 10 tot 15 procent. De groeiruimte is dus minimaal", zegt Pedro Peters van OV-NL, de branchevereniging van ov-bedrijven. "Het kabinet zal moeten aangeven wie wanneer mag reizen." Afgelopen maandag zei Peters ook al dat er duidelijke regels moeten komen om te bepalen wie er wel en niet met het ov mogen.
Technisch gezien lijkt een reserveringsapp geen probleem op te leveren. Verschillende ov-bedrijven gebruiken zo'n systeem al bij flexibele diensten, zoals vervoer op afroep.
Ingewikkelder is de handhaving. Op grote stations kunnen reizigers zonder reservering bij de toegangspoortjes vrij eenvoudig worden geweerd, maar op kleine stations en in bussen wordt dat lastiger.
"Je ziet nu al dat het chagrijn onder passagiers toeneemt", zegt Peters. "Als je passagiers gaat weren, kun je dat niet aan het personeel van de vervoersbedrijven overlaten. Dat is een overheidstaak. Dat moet wel geregeld zijn."
Virussen? Scan ze hier!
Ik zit momenteel mijn persoonlijke toekomst als treinreiziger te overwegen. Momenteel werk ik nog volledig thuis, maar als op een gegeven moment de regering / de baas zegt dat we weer naar kantoor toe moeten/mogen, dan weet ik niet of ik erg veel zin heb om in het OV te gaan zitten zolang de Corona epidemie nog gaande is...wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:09:
Binnenkort moet je misschien je plek in een trein reserveren:
Buiten het ontbreken van een vaccin. Gehoest en geniesd in treinen wordt er al gedaan sinds de spoorlijn Amsterdam-Haarlem. Voelde ik me voorheen ook al niet heel happy bij, zeker als je bedenkt dat we allemaal een airco delen.NMH schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:23:
[...]
Ik zit momenteel mijn persoonlijke toekomst als treinreiziger te overwegen. Momenteel werk ik nog volledig thuis, maar als op een gegeven moment de regering / de baas zegt dat we weer naar kantoor toe moeten/mogen, dan weet ik niet of ik erg veel zin heb om in het OV te gaan zitten zolang de Corona epidemie nog gaande is...
Cash is king.
Die twijfel wat straks te gaan doen begint bij mij ook wel te komen...mk1992 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:56:
[...]
Buiten het ontbreken van een vaccin. Gehoest en geniesd in treinen wordt er al gedaan sinds de spoorlijn Amsterdam-Haarlem. Voelde ik me voorheen ook al niet heel happy bij, zeker als je bedenkt dat we allemaal een airco delen.
Ik merk dat als ik een periode niet met het OV ga, ik minder snotterig/verkouden ben.
Het is ook bewezen dat OV reizigers een betere weerstand hebben opgebouwd, maar dat die toch niet voldoende is om de aanraking met de grote hoeveelheden bacillen te weerstaan.
Mijn werkgever (overheid) vergoed OV 100%, maar auto/motor/brommer levert mij max € 30,- per maand op. Dat gaat niet uitkunnen op 20KM enkele reis met de auto.
Fiets (gewoon, elektrisch of speed pedelec) zou een optie kunnen zijn, maar dan wordt het al bijna 30KM per rit, wel krijg ik dan een hoge vergoeding wat uit zal komen op ongeveer € 150 - 200,- per maand.
We blijven verduurzamen
Opnieuw investeert Strukton Rail in elektrische locomotieven. Strukton heeft drie elektrische 1700 locomotieven en twee stuurrijtuigen gekocht van de NS en haalt deze vandaag op. De locomotieven zullen dienst doen als trekkracht voor spoorvernieuwings- en onderhoudswerkzaamheden.
http://tiny.cc/axponz
[ Voor 5% gewijzigd door jefjef op 24-04-2020 13:08 ]
Zozo, twee dubbeldeksrijtuigen? Wat is het plan daarmee? Gaan die dienst doen als verblijfswagens? Of gaan ze ook gebruikt worden voor het eenvoudiger heen en weer rijden van werktreinen zonder de loc om te hoeven laten lopen?
De NS en TU Delft gaan onderzoek doen:
NS onderzoekt mogelijkheden en draagvlak coronamaatregelen
- Grootschalig onderzoek naar impact coronacrisis op reisgedrag
- Peiling bereidheid tot vooraf aanmelden treinreis
- Testen met stickers en looproutes in treinen
NS en de TU Delft starten vandaag een grootschalig onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis op het huidige en toekomstige reisgedrag van reizigers. Zo’n 100.000 NS-reizigers worden benaderd om hun mening te geven en ervaringen te delen. Reizen ze minder? Werken zij straks vaker thuis of nemen zij vaker de auto? In het onderzoek peilt NS ook de bereidheid van reizigers om zich vooraf aan te melden voor een treinreis. Een reiziger krijgt dan vooraf te zien welke trein druk is en welke niet. Het aantal reizigers zou zo beter op de beperkte treincapaciteit afgestemd kunnen worden. Door de intelligente lockdown daalde het aantal treinreizigers de afgelopen weken tot ongeveer 7% ten opzichte van normaal. Wanneer in de toekomst het openbare leven stap voor stap kan worden hervat, zal er meer en meer beroep worden gedaan op het OV. Een trein heeft door de coronamaatregelen echter maar een capaciteit van 20% tot 25% ten opzichte van normaal.
(...)
Be yourself, no matter what they say ...
Daar heb je wel nog een stuurstroomleiding door je hele werktrein nodig. Ik weet niet of ze daar zo op zitten te wachten.EDIT schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:12:
Zozo, twee dubbeldeksrijtuigen? Wat is het plan daarmee? Gaan die dienst doen als verblijfswagens? Of gaan ze ook gebruikt worden voor het eenvoudiger heen en weer rijden van werktreinen zonder de loc om te hoeven laten lopen?
Er wordt trouwens niets van dubbeldeks gezegd, alleen stuurrijtuigen. Ik weet niet of er nog ICR stuurrijtuigen over zijn?
Zie de foto in de link, daarop staan twee ex-DDAR (?) rijtuigen, samen met de locs.
Volgens een bericht op Somda gaat het zelfs om 4 1700-en: genoemd worden de 1749, 1736, 1740, en de 1756.jefjef schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:07:
We blijven verduurzamenOpnieuw investeert Strukton Rail in elektrische locomotieven. Strukton heeft drie elektrische 1700 locomotieven en twee stuurrijtuigen gekocht van de NS en haalt deze vandaag op. De locomotieven zullen dienst doen als trekkracht voor spoorvernieuwings- en onderhoudswerkzaamheden.
Weet niet of dat klopt... misschien loopt er één in opzending mee?
De Bvk's zouden de 7314 en 7339 zijn.
Aldus https://www.somda.nl/foru...+locomotieven+serie+1700/
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 24-04-2020 16:01 ]
Virussen? Scan ze hier!
Maar, ook op Somda:wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:58:
[...]
Volgens een bericht op Somda gaat het zelfs om 4 1700-en: genoemd worden de 1749, 1736, 1740, en de 1756.
Weet niet of dat klopt... misschien loopt er één in opzending mee?
De Bvk's zouden de 7314 en 7339 zijn.
Aldus https://www.somda.nl/foru...+locomotieven+serie+1700/
De 1749 hoort niet bij de verkoop, maar daarmee worden draaistellen gewisseld.
Ik vind het toch een rare beslissing om e-locs te gebruiken bij spoorvernieuwingen.jefjef schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:07:
We blijven verduurzamenOpnieuw investeert Strukton Rail in elektrische locomotieven. Strukton heeft drie elektrische 1700 locomotieven en twee stuurrijtuigen gekocht van de NS en haalt deze vandaag op. De locomotieven zullen dienst doen als trekkracht voor spoorvernieuwings- en onderhoudswerkzaamheden.
Bij grote werkzaamheden waarbij sporen en spoortoestellen verlegd worden, moet de bovenleiding ook herhangen worden. Voor vernieuwingswerken aan de bovenleiding zelf kan je die locs ook al niet inzetten. En bij ons worden op veel werven waar een ook spoorwegkraan wordt ingezet, de bovenleiding stroomloos gezet.
Voor wat rails of ballast te lossen is dit natuurlijk geen probleem.
Ik vind die zin in het artikeltje ook geweldig dat de stroom wordt opgewekt door wind- en zonne-energie. Yep, die locs krijgen eigen paneeltjes op het dak
Daarom worden ze ook uitgerust met batterijen:Arator schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:27:
[...]
Ik vind het toch een rare beslissing om e-locs te gebruiken bij spoorvernieuwingen.
Bij grote werkzaamheden waarbij sporen en spoortoestellen verlegd worden, moet de bovenleiding ook herhangen worden.
Uit het gelinkte artikel van Strukton zelf.De ambitie van Strukton is om de nieuw aangeschafte locs net als loc Nicole uit te rusten met batterijen, zodat de locs zelfstandig zonder bovenleiding kunnen rijden. De voorbereidingen voor de ombouw van loc Nicole worden momenteel getroffen. Voor de ombouw naar batterijtrein maakt Strukton gebruik van kennis in eigen huis. Strukton Rolling Stock, specialist op het gebied van vermogenselektronica in spoorgebonden voertuigen, werkt met diverse partijen samen aan de ontwikkeling van batterij- en waterstoftreinen. Zo ontwikkelt het de vermogenselektronica voor het Britse Vivarail, dat dieseltreinen ombouwt tot waterstof- en batterijtreinen voor de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Groot-Brittannië.
Virussen? Scan ze hier!
Wat we gaan doen is net als de Nicole de locomotieven uitrusten met batterijen, zodat de voertuigen zelfstandig zonder bovenleiding kunnen rijden. De voorbereidingen voor de ombouw van de 1600-locomotief, (Nicole dus), worden momenteel getroffen.Arator schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:27:
[...]
Ik vind het toch een rare beslissing om e-locs te gebruiken bij spoorvernieuwingen.
Bij grote werkzaamheden waarbij sporen en spoortoestellen verlegd worden, moet de bovenleiding ook herhangen worden. Voor vernieuwingswerken aan de bovenleiding zelf kan je die locs ook al niet inzetten. En bij ons worden op veel werven waar een ook spoorwegkraan wordt ingezet, de bovenleiding stroomloos gezet.
Voor wat rails of ballast te lossen is dit natuurlijk geen probleem.
Ik vind die zin in het artikeltje ook geweldig dat de stroom wordt opgewekt door wind- en zonne-energie. Yep, die locs krijgen eigen paneeltjes op het dak
Zou niet voor het eerst zijn.Arator schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:27:
Dan denk ik dat ik eens leuk kon wezen

Nice, dat stukje had ik dus blijkbaar gemistjefjef schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:42:
Wat we gaan doen is net als de Nicole de locomotieven uitrusten met batterijen, zodat de voertuigen zelfstandig zonder bovenleiding kunnen rijden. De voorbereidingen voor de ombouw van de 1600-locomotief, (Nicole dus), worden momenteel getroffen.
Bron: NS hoopt op opschorting van de concessieprijzenDe Nederlandse Spoorwegen vragen aan het kabinet om bepaalde kosten voorlopig niet of minder te hoeven betalen. "We dreigen aan het eind van het jaar een miljard tekort te gaan komen aan inkomsten terwijl onze kosten doorlopen", zei NS-topman Roger van Boxtel in de talkshow OP1.
Volgens Van Boxtel mist NS in juni een half miljard aan inkomsten en aan het eind van het jaar een miljard euro. "Wij vragen niet zomaar om geld zoals KLM nu krijgt, maar we vragen om een aantal dingen niet te hoeven betalen. We betalen een concessieprijs voor het rijden om het hoofdrailnet, voor het rijden op het hogesnelheidslijn en we betalen ProRail voor het gebruik van het spoor. Daar hoop ik echt van dat het kabinet zou zeggen, dat hoef je voorlopig niet te betalen."
Volgens Van Boxtel zou dat honderden miljoenen schelen. "Dan kan de NS de kosten blijven maken om de trein elke dag te laten rijden", zei hij.
De NS-topman uitte daarnaast twijfels bij de 1,5 meterregeling voor het openbaar vervoer. "Ik denk niet dat 1,5 afstand in het openbaar vervoer kan. Als je dat eist, kun je hooguit 25 of 30 procent van het aantal mensen kwijt in de trein of in de tram. Dat kan niet."
Van Boxtel wil met het kabinet en met de reizigers meedenken over een 'intelligente open-up'. "Het wordt onafwendbaar dat wij onze mensen mondkapjes gaan geven en de overheid zal moeten gaan nadenken hoe ze de mensen zover kunnen krijgen dat ze mondkapjes gaan gebruiken."
Virussen? Scan ze hier!
De aanleg van de Fehmarnbelttunnel gaat begin volgend jaar van start. De aanleg zal tot medio 2029 duren. Het is een tunnel uitgevoerd met dubbelspoor geschikt voor 200 km/h voor passagierstreinen (140 km/h voor goederentreinen) en een vierbaansweg (met gescheiden rijrichting).
Hopelijk maakt het een directe verbinding tussen Amsterdam en Kopenhagen mogelijk.
Bron: https://www.cobouw.nl/inf...ld-bam-wacht-af-101284283
Hopelijk maakt het een directe verbinding tussen Amsterdam en Kopenhagen mogelijk.
Bron: https://www.cobouw.nl/inf...ld-bam-wacht-af-101284283
[ Voor 3% gewijzigd door handoff op 25-04-2020 11:00 ]
Hoop toch niet dat we een reserveringssysteem gaan krijgen hier. De vergelijking met het buitenland waar dat wel soms is gaat mijn inziens mank: in NL is de trein meer een metro en in het buitenland zijn het vaak enkel lange afstanden waarvoor gereserveerd moet worden en die kennen we in NL niet op die manier.
Zou ook leuk worden als mensen zoals ik afhankelijk zijn van het OV. Kan ik mijn werkgever een paar keer per week informeren dat ik niet kom want ik heb geen plek kunnen bemachtigen? Sta ik zo op straat vrees ik. Immers is carpoolen ook niet gewenst (ook niet vanuit mijzelf) en 120 km per dag fietsen... nah. Ik reis nu al die tijd 5-6 dagen per week naar en van mijn werk en dat gaat prima. De meeste mensen houden prima rekening met elkaar.
Ik reis al 25 jaar dagelijks (nou ja, 5 dagen per week) met de trein en ik leef nog steeds. Alle griep, snotterende mensen etc. wonderbaarlijk overleefd. Maar goed, da's niet te vergelijken met corona gelukkig, maar het geeft wel een indicatie hoe erg het met de besmettelijkheid is gesteld. Is vast wel een onderzoek in een bureaulade van te vinden. Met een beetje goede wil en het opschorten van reizende scholieren blijft de drukte volgens mij redelijk beperkt. Die krijgen toch al verlenging van de levensduur van die kaart, trek dan voorlopig gewoon het reisrecht in en dan maken ze er ook geen gebruik meer van.
Ja, het zal niet altijd lukken om die 1.5 meter te halen, maar dat lukt in de meeste productiebedrijven ook al niet. En die gaan ook gewoon door met inachtneming van zoveel mogelijk maatregelen om besmetting te voorkomen.
Zoals Blauwnet heeft dat de deuren automatisch open gaan (jammer, gemiste kans van NS en hopelijk wordt dat in de nieuwe treinen niet wegbezuinigd) en het standaard open zetten van binnendeuren. Dat beperkt contact met handen al een heleboel. Net als het niet laten gebruiken van plekken op balkons, wat ik nog steeds veel zie... roep dat om dat dat niet de bedoeling is en/of zet het af om daar te zitten (heb ik al naar NS gemaild een paar weken geleden maar nooit een reactie gekregen). Maar behalve een uitgeklede dienstregeling zie ik vanuit NS helemaal geen maatregelen in de trein zelf. Erg jammer.
Zou ook leuk worden als mensen zoals ik afhankelijk zijn van het OV. Kan ik mijn werkgever een paar keer per week informeren dat ik niet kom want ik heb geen plek kunnen bemachtigen? Sta ik zo op straat vrees ik. Immers is carpoolen ook niet gewenst (ook niet vanuit mijzelf) en 120 km per dag fietsen... nah. Ik reis nu al die tijd 5-6 dagen per week naar en van mijn werk en dat gaat prima. De meeste mensen houden prima rekening met elkaar.
Ik reis al 25 jaar dagelijks (nou ja, 5 dagen per week) met de trein en ik leef nog steeds. Alle griep, snotterende mensen etc. wonderbaarlijk overleefd. Maar goed, da's niet te vergelijken met corona gelukkig, maar het geeft wel een indicatie hoe erg het met de besmettelijkheid is gesteld. Is vast wel een onderzoek in een bureaulade van te vinden. Met een beetje goede wil en het opschorten van reizende scholieren blijft de drukte volgens mij redelijk beperkt. Die krijgen toch al verlenging van de levensduur van die kaart, trek dan voorlopig gewoon het reisrecht in en dan maken ze er ook geen gebruik meer van.
Ja, het zal niet altijd lukken om die 1.5 meter te halen, maar dat lukt in de meeste productiebedrijven ook al niet. En die gaan ook gewoon door met inachtneming van zoveel mogelijk maatregelen om besmetting te voorkomen.
Zoals Blauwnet heeft dat de deuren automatisch open gaan (jammer, gemiste kans van NS en hopelijk wordt dat in de nieuwe treinen niet wegbezuinigd) en het standaard open zetten van binnendeuren. Dat beperkt contact met handen al een heleboel. Net als het niet laten gebruiken van plekken op balkons, wat ik nog steeds veel zie... roep dat om dat dat niet de bedoeling is en/of zet het af om daar te zitten (heb ik al naar NS gemaild een paar weken geleden maar nooit een reactie gekregen). Maar behalve een uitgeklede dienstregeling zie ik vanuit NS helemaal geen maatregelen in de trein zelf. Erg jammer.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Ik hoop toch dat we met mondkapjes gaan werken net als in omringende landen. Ook al beschermt het jezelf niet tegen het virus, je verspreidt het zelf veel minder als je presymptomatisch bent. Daarnaast hoop ik dat de overheid oproept om als nog zo veel mogelijk thuis te gaan werken, dus minimaal 50% van je werktijd. Dat scheelt al een hoop drukte in de treinen. Werkgevers zouden ook flexibeler kunnen zijn met de werktijden, zodat mensen gespreid op werk kunnen komen, dus op dagen waarop je op kantoor moet zijn, dat je 6 uur i.p.v. 8 uur aan het werk bent.Bastien schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:02:
Hoop toch niet dat we een reserveringssysteem gaan krijgen hier. De vergelijking met het buitenland waar dat wel soms is gaat mijn inziens mank: in NL is de trein meer een metro en in het buitenland zijn het vaak enkel lange afstanden waarvoor gereserveerd moet worden en die kennen we in NL niet op die manier.
Op dit moment is NS al bezig met diverse tests om te kijken hoe die 1,5m afgedwongen kan worden door stoelen af te kruisen en andere stoelen juist aan te wijzen voor reizigers, en ook bijvoorbeeld schermen tussen de stoelrijen. Helaas moet voor zo'n wijziging schijnbaar weer goedkeuring komen voordat het doorgevoerd kan worden, maar ik schat dat zo'n goedkeuring nu een stuk sneller verkregen kan worden
[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 25-04-2020 15:24 ]
Nou, dat is snel geregeld
Bron: NS mag ProRail later betalen voor gebruik van het spoor door coronacrisisDe Nationale Spoorwegen (NS) en andere spoorgebruikers mogen de rekening voor het gebruik van het spoor van beheerder ProRail later betalen dan normaal, bevestigt een woordvoerder van ProRail zaterdag na berichtgeving van AD. In plaats van de normale term van dertig dagen, wordt dit nu opgerekt naar negentig dagen.
Reden voor de verlenging van de betalingstermijn is de coronacrisis. Door de virusuitbraak en de daaropvolgende maatregelen rijden er nog amper treinen, waardoor de omzet voor vervoerders flink is teruggevallen. Door de betalingstermijn te verlengen hoopt ProRail de pijn iets te verlichten.
NS, op afstand de grootste spoorgebruiker, verwacht dit jaar een omzetverlies van ongeveer een miljard euro door de coronacrisis, terwijl de kosten gewoon doorlopen. De spoorvervoerder is daarom in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om bepaalde betalingen aan de Staat tijdelijk stop te zetten, zegt een NS-woordvoerder tegen NU.nl.
De spoorvervoerder betaalt de Staat een vast bedrag per jaar voor het recht om treinreizen te mogen aanbieden, de zogeheten concessieprijs, en betaalt ProRail, eigendom van de Staat, per gebruikte trein op het spoor. De NS wil dat beide betalingen tijdelijk opgeschort worden, omdat het bedrijf met veel minder en legere treinen rijdt dan normaal.
Virussen? Scan ze hier!
wat is er geregeld aan? die extra 60 dagen voor betalingen aan prorail zijn niks vergeleken met een miljard tekort eind 2020