Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Maasluip schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:19:
[...]

Waar wil je dan heen met je double stack goederen? Dat soort goederen komt uit de haven en gaat naar Duitsland, dat gaat niet door Rotterdam Centraal. Als er al goederen door Rotterdam komt dan meer van Beverwijk en dat lijkt me ketelwagens te zijn.
Omleidingsroute als de Betuweroute is gestremd en de Brabantroute niet beschikbaar is.

Ik zeg niet dat we hem gelijk als een double stack moeten inrichten (waar de bovenleiding op 8-9 meter hangt) maar gewoon dat we de tunnels preventief bouwen zodat wanneer het in de toekomst gaat plaatsvinden het een kwestie is van bovenleiding omhoog en klaar.

Ja het is duurder dan een een gewone tunnel. Maar dat bespaar je in de toekomst.

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hoop dan toch wel dat ze elk half uur blijven rijden overal. Anders kun je net zo goed de stekker eruit trekken.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:55
wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:51:
Zou een logisch en terecht besluit zijn. Heeft weinig zin om met volle materieelbezetting te gaan rijden, als de bezetting met 85 procent is afgenomen, zoals gisteren het geval was. Gewoon inefficient en kostbaar.
Idd een terechte beslissing!
Als ik alleen al naar mijn eigen situatie kijk:
Ik moet verplicht thuiswerken.
Vereist het werk dat ik toch op kantoor moet zijn, dan mag ik met de auto komen en de KM's declareren (normaal niet, aangezien het verschil tussen autotijd en OVtijd te klein is).
Kom ik toch met het OV dan graag de spits mijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:53
SRich schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Omleidingsroute als de Betuweroute is gestremd en de Brabantroute niet beschikbaar is.

Ik zeg niet dat we hem gelijk als een double stack moeten inrichten (waar de bovenleiding op 8-9 meter hangt) maar gewoon dat we de tunnels preventief bouwen zodat wanneer het in de toekomst gaat plaatsvinden het een kwestie is van bovenleiding omhoog en klaar.

Ja het is duurder dan een een gewone tunnel. Maar dat bespaar je in de toekomst.
Wat ik me al de hele tijd lig af te vragen, sinds het hier over double stack gaat, op welke hoogte komt dan je bovenleiding? Hier lees ik nu 8 à 9 meter. Dat lijk mij vrij hoog. Een standaard container heeft een hoogte van om en bij de 2,5m. Double stack zou dan een hoogte geven van 5m. Zet dit dan op een wagon kom je op 6 meter. Nog wat ruimte om overslag naar de containers te vermijden, en dan zou je bovenleiding moeten komen op 6,5 à 7 meter.
Waarom stel ik die vraag? Wat is de maximumhoogte dat een panto kan raken? Volgens wikipedia is een traxx 4,38m hoog. Ik zie een panto dat niet bijna verdubbelen om toch maar draad te raken. Dus hoe hoog mag de bovenleiding hangen vooraleer je nieuwe locs moet aanschaffen?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
Arator schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:34:
[...]

Wat ik me al de hele tijd lig af te vragen, sinds het hier over double stack gaat, op welke hoogte komt dan je bovenleiding? Hier lees ik nu 8 à 9 meter. Dat lijk mij vrij hoog. Een standaard container heeft een hoogte van om en bij de 2,5m. Double stack zou dan een hoogte geven van 5m. Zet dit dan op een wagon kom je op 6 meter. Nog wat ruimte om overslag naar de containers te vermijden, en dan zou je bovenleiding moeten komen op 6,5 à 7 meter.
Waarom stel ik die vraag? Wat is de maximumhoogte dat een panto kan raken? Volgens wikipedia is een traxx 4,38m hoog. Ik zie een panto dat niet bijna verdubbelen om toch maar draad te raken. Dus hoe hoog mag de bovenleiding hangen vooraleer je nieuwe locs moet aanschaffen?
Als je double stack in NL onder de draad gaat rijden heb sws nieuwe pantograven nodig op de loc's vrijwel alle loc's in heel de EU zijn de panto's ontoereikend om de draad te raken. 8 meter was meer een voorbeeld in de praktijk is het vaak 7.3 tot 7.5 meter afhankelijk van de bovenleidingspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 19:38
‘NS schrapt komende weken grootste deel treinen’
NS maakt op korte termijn bekend dat het vanaf komend weekend een groot deel van de treinen schrapt. Dat bevestigen bronnen aan het AD. Vanwege alle maatregelen rond het coronavirus zijn de treinen grotendeels leeg.

David Bremmer 17-03-20, 16:17 Laatste update: 17:08
5
Gisteren meldden de spoorwegen al dat het aantal reizigers op maandagochtend met 85 procent was gedaald. Veel stations lagen er verlaten bij. Momenteel liggen er bij NS daarom enkele scenario's op tafel en wordt gekeken wat er exact moet gebeuren. Duidelijk is dat een groot deel van de treinen uit de dienstregeling gaat. Een volledig rooster blijven rijden is geen optie. Op dit moment wordt er nog volgens de normale dienstregeling gereden, al zijn al wel de extra spitstreinen geschrapt.

Lees ook
West-Brabant: lege stations, lege schappen, lege winkelstraten, maar in de super is het druk
PREMIUM
West-Brabant: lege stations, lege schappen, lege winkelstraten, maar in de super is het druk
Lees meer
Zo ‘extreem rustig’ zag je ’s lands drukste station zelden tijdens de avondspits
Zo ‘extreem rustig’ zag je ’s lands drukste station zelden tijdens de avondspits
Lees meer
Volgens Treinreiziger.nl betreft het vrijwel alle intercity's die uit dienst gaan en wordt er vanaf zondag alleen nog met sprinters gereden. Op belangrijke trajecten zullen enkele ic’s blijven rijden. NS wil op dit moment niets zeggen. ,,We hopen zo spoedig mogelijk duidelijkheid te geven, maar pas als we het hele verhaal hebben”, zegt woordvoerder Hessel Koster. Dat zal waarschijnlijk vanavond gebeuren en anders woensdagochtend, melden ingewijden aan het AD.

Ruimte
Het uitgeklede rooster betreft enkel de NS en geldt in ieder geval tot 6 april. Op die datum lopen alle door het kabinet vanwege het coronavirus getroffen maatregelen af. Regionale vervoerders rijden volgens een andere concessie, ook is die dienstregeling vaak al wat minder uitgebreid.Het aantal treinen bepalen dat blijft rijden is voor de Nederlandse Spoorwegen een lastige puzzel. Met te weinig materieel zitten de overgebleven reizigers allemaal bovenop elkaar en dat vergroot de kans op een coronabesmetting. Reizigers moeten dus genoeg ruimte blijven houden.

In normale tijden vervoert NS 1,3 miljoen reizigers per dag. Afgelopen jaren is de populariteit van de trein flink gestegen. Afgelopen maand presenteerden de spoorwegen nog klinkende jaarcijfers.

In Breda is de stationshal zo goed als leeg.
https://www.ad.nl/dossier...te-deel-treinen~aeb61db3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inmiddels officieel:
NS en ProRail nemen maatregelen om te zorgen dat reizigers die afhankelijk zijn van de trein de komende weken kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst. Vanaf zaterdag 21 maart starten we een speciale basisdienstregeling op. We rijden dan in heel Nederland op alle stations twee keer per uur in beide richtingen een trein. Zo kunnen dokters en verpleegkundigen en alle andere Nederlanders in cruciale beroepsgroepen naar hun werk blijven gaan. Het zal zo zijn dat ook de komende dagen niet alle treinen volgens de normale dienstregeling rijden. Wij raden iedereen daarom aan om goed voorbereid op pad te gaan en kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.
Verder lezen en bron: https://nieuws.ns.nl/spec...nederland-vanaf-zaterdag/

De wijzigingen in het kort:
  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke noord-zuid en oost-west-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen:
    > Schiphol-Venlo Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.

[ Voor 32% gewijzigd door EDIT op 17-03-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:49
Dat is wel een hele summiere dienstregeling. Zeer begrijpelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:22
EDIT schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:34:
Inmiddels officieel:

[...]

[...]
Hopelijk zijn de ziekenhuismedewerkers niet veel langer onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23
Ze gaan er wel van uit dat iedereen die een belangrijk beroep heeft dicht bij huis werkt. Want als je vanuit een uithoek ergens heen moet waar je normaal een IC hebt ben je nu wel een stuk langer bezig.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
Inmiddels officieel:

[...]

[...]
Dus de IC's vervallen eigenlijk op een enkele na en verder zoveel mogelijk sprinters...
Netjes (y)

@Arator

[ Voor 20% gewijzigd door SRich op 17-03-2020 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Inmiddels officieel:

[...]

[...]
Op zich niet onlogisch als je in aanmerking neemt dat de bezetting met ~85% is gedaald. Bovendien heeft NS nu meer buffer mocht er personeel ziek uitvallen.

Maar uit nieuwschierigheid, wat betekent dit voor het rijdende personeel dat nu "over" (en hopelijk niet ziek) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:06
LordSinclair schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:56:
Ze gaan er wel van uit dat iedereen die een belangrijk beroep heeft dicht bij huis werkt. Want als je vanuit een uithoek ergens heen moet waar je normaal een IC hebt ben je nu wel een stuk langer bezig.
Ik denk dat de aanname eerder is dat mensen die een belangrijk beroep hebben in veel gevallen toch al onregelmatige diensten draaien en dus zelf vervoer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ah, mooi dat de IC tussen Enschede en Utrecht blijft rijden. Voor zover ik dan zie blijft voor mij alles hetzelfde, reis wel deels met de sprinter maar dat sluit dan aan.

Lees niet dat de reisplanner al is bijgewerkt dus weet niet zeker dat het zo blijft als ik nu denk. :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NMH schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:08:
[...]
Maar uit nieuwschierigheid, wat betekent dit voor het rijdende personeel dat nu "over" (en hopelijk niet ziek) is?
Er worden nu al dagen treinen opgeheven door tekort aan personeel, dus hoeveel er "over" is weet ik niet.
Zelf ben ik morgen wel "over" (mijn standplaats heeft nog voldoende mensen), dus om problemen elders in het land op te vangen (waar meer ziekmeldingen zijn) ben ik extra ter beschikking van onze bijsturingsorganisatie.
Bastien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:11:
Lees niet dat de reisplanner al is bijgewerkt dus weet niet zeker dat het zo blijft als ik nu denk. :P
De reisplanner moet ergens op donderdag bijgewerkt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
Had ik dus nog nooit gezien. Zou ook een oplossing zijn voor al die boeren en andere kinkels die constant de bovenleiding naar beneden rijden met hun kraantjes of laadbakken naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
EDIT schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:16:
Er worden nu al dagen treinen opgeheven door tekort aan personeel, dus hoeveel er "over" is weet ik niet.
Ah, ik wist niet dat het al zo erg was. Sterkte met de situatie dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Arator schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:20:
[...]

Had ik dus nog nooit gezien. Zou ook een oplossing zijn voor al die boeren en andere kinkels die constant de bovenleiding naar beneden rijden met hun kraantjes of laadbakken naar boven.
Zeker. >:)

Maar tunnels en bruggen moeten ook aangepast gaan worden wat een kostbare situatie is. Gelukkig hoeft niet overal double stack gereden te worden. Betuweroute(inclusief de havenspoorlijn) zijn de tunnels al geschikt voor double stack, moeten alleen nog diverse wegen een meter of 2 omhoog en weer naar beneden. Dan nog de Brabantroute geschikt maken en Rotterdam - > Utrecht -> Deventer -> Duitse grens/ Utrecht -> Eindhoven - Venlo -> Duitse Grens.

Heb je gelijk meerdere routes te pakken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
NMH schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:08:
[...]
Op zich niet onlogisch als je in aanmerking neemt dat de bezetting met ~85% is gedaald. Bovendien heeft NS nu meer buffer mocht er personeel ziek uitvallen.

Vrijwel zeker doorbetaald, zoals eigenlijk hoor :).

Verwacht iemand hier compensatie voor abonnementhouders? Ik heb zelf NS flex dus ga waarschijnlijk per direct opzeggen (scheelt werkgever toch EUR 580 als dit een maan duurt) en ik kan daarna direct weer omhoog, maar de meeste van mijn collega's hebben een trajectkaart.

Is compensatie überhaupt logisch :X? Wat vinden jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
ANdrode schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:07:
Verwacht iemand hier compensatie voor abonnementhouders? Ik heb zelf NS flex dus ga waarschijnlijk per direct opzeggen (scheelt werkgever toch EUR 580 als dit een maan duurt) en ik kan daarna direct weer omhoog, maar de meeste van mijn collega's hebben een trajectkaart.

Ik denk het niet, dit lijkt me in de risicosfeer van de reiziger te liggen. De dienst (vervoer) is beschikbaar, het is aan de reiziger om er al dan niet gebruik van te maken. Als de treinen niet zouden rijden werd het een ander verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Hou er bij Flex rekening mee dat je pas na 1 maand je abonnement weer kunt wijzigen. Als je nu je abonnement opzegt en over 3 weken weer 'moet' reizen, dan kan dat alleen met het abonnement dat je op dat moment hebt.

Zo heel erg flexibel is Flex nu dus ook weer niet. :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Alex) schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:26:
Hou er bij Flex rekening mee dat je pas na 1 maand je abonnement weer kunt wijzigen. Als je nu je abonnement opzegt en over 3 weken weer 'moet' reizen, dan kan dat alleen met het abonnement dat je op dat moment hebt.

Als je een week van tevoren weet dat je weer kan reizen naar je werk, dan kan je een nieuwe kaart bestellen. Deze is gratis vanaf een Dal Korting abbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ah ja, in India heeft het hoger hangen van de bovenleiding ook een positief effect op de sterftecijfers in het OV natuurlijk.

Win-win!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:35

Qu3st

ANdrode schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:07:
[...]

Vrijwel zeker doorbetaald, zoals eigenlijk hoor :).

Er rijden toch gewoon treinen? Dus de service is beschikbaar, waarom zou je dan gecompenseerd moeten worden? Is de keuze van jou en van andere reizigers om er niet gebruik van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Zouden ze daar rijden met 'well cars', of gewoon platte wagens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:57
Is er wel genoeg ruimte om de treinen die niet gebruikt worden de komende tijd te stallen?

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars18 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:00:
Is er wel genoeg ruimte om de treinen die niet gebruikt worden de komende tijd te stallen?
Vooralsnog wel, Zwolle is ook deels weer in dienst en Dijksgracht kan ook nog even gebruikt worden. En er is nog ruimte omdat de ICNG nog niet geleverd wordt.
En anders moeten ze maar tijdelijk afwijken op de APV van Deventer, Almelo etc.. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 18-03-2020 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
ArcticWolf schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:07:
[...]

Vooralsnog wel, Zwolle is ook deels weer in dienst en Dijksgracht kan ook nog even gebruikt worden. En er is nog ruimte omdat de ICNG nog niet geleverd wordt.
En anders moeten ze maar tijdelijk afwijken op de APV van Deventer, Almelo etc.. ;)
Uit nieuwsgierigheid: waarin verschilt dit van wat dagelijks gebeurt? Ergens tussen 0 en 5 rijden er ook niet of nauwelijks treinen. Waar staan die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: waarin verschilt dit van wat dagelijks gebeurt? Ergens tussen 0 en 5 rijden er ook niet of nauwelijks treinen. Waar staan die dan?
Verschilt niet en op sommige stations blijven er trein samenstellingen langs het perron staan. Maar bij de introductie van de ICNG wordt het redelijk nijpend.
Maar op Deventer en Almelo mag 's nachts niet worden opgesteld vanwege de afspraken in de APV, dus die zouden nu tijdelijk gebruikt worden mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Misschien moet ik die even toelichten met een filmpje:
YouTube: Passenger on TRAIN ROOF - Incredible Indian train!

Toen ik het schreef, had ik dit filmpje vanaf 1:02 in gedachte:
YouTube: Indian Railway Signalling System :- OHE System | what is Overhead wire
(Let op: geen sterke maag? Kijk dit filmpje dan vooral niet)

In delen van India (en Pakistan) rijden mensen op het dak van de trein mee. Op diesellijnen is dat al gevaarlijk genoeg, maar met bovenleiding is het nog een tandje gevaarlijker.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

anboni schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:09:
[...]

Ik denk dat de aanname eerder is dat mensen die een belangrijk beroep hebben in veel gevallen toch al onregelmatige diensten draaien en dus zelf vervoer hebben.
Dat zeg je nu wel, maar ik ken al direct een geval van iemand in de zorg die dus niet meer op tijd op zijn werk kan komen... En die heeft geen alternatief.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:44:
:X Die moet niet geweten hebben wat de functie van de bovenleiding is. Anders strek je je hand niet uit om het ding aan te raken. Wat een ellende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:44:
[...]

In delen van India (en Pakistan) rijden mensen op het dak van de trein mee. Op diesellijnen is dat al gevaarlijk genoeg, maar met bovenleiding is het nog een tandje gevaarlijker.
Ah, het bekende "aardstok" filmpje.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
NMH schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:10:
[...]

:X Die moet niet geweten hebben wat de functie van de bovenleiding is. Anders strek je je hand niet uit om het ding aan te raken. Wat een ellende...
Toch alleen maar gevaarlijk als je tegelijkertijd draad en grond raakt, toch :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arator schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:19:
[...]

Bij gelijkspanning in theorie wel, maar het voltage is hoog genoeg dat het dwars door je schoenen gaat ;)

Volgens mij heeft India wisselspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
ArcticWolf schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:21:
[...]

Bij gelijkspanning in theorie wel, maar het voltage is hoog genoeg dat het dwars door je schoenen gaat ;)
Ik weet het wel hoor. In praktijk moet je zelfs die draad niet aanraken, dicht genoeg gaan bijstaan is genoeg. Vorig jaar heeft er nog een bekende jeugdacteur dit nog mogen meemaken in Boom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Precies; als de spanning maar hoog genoeg is, kan een vlamboog ontstaan as je dichtbij komt. Je hoeft dan geen fysiek contact te maken.

Ontopic: als je niet eerst de snelschakelaar uitzet, dan krijg je dit soort vuurwerk bij het strijken van de panto:
YouTube: Electric arcs on high voltage overhead catenary [ compilation ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23
ArcticWolf schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:07:
[...]

Mij lijkt dat bepaalde baanvakken ook niet meer alle 4 de sporen nodig hebben met z'n uitgeklede dienstregeling. Dan kan je best een paar sporen buiten dienst schakelen en als parkeerplek gebruiken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Arator schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:19:
[...]

Alleen is de trein ook 'grond'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

LordSinclair schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:57:
[...]
Mij lijkt dat bepaalde baanvakken ook niet meer alle 4 de sporen nodig hebben met z'n uitgeklede dienstregeling. Dan kan je best een paar sporen buiten dienst schakelen en als parkeerplek gebruiken.
Of onderhoud doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:54:
Ontopic: als je niet eerst de snelschakelaar uitzet, dan krijg je dit soort vuurwerk bij het strijken van de panto:
In kleinere vorm zie je dat zeker 's winters in Nederland ook weleens. Voor mijn gevoel vooral bij optrekken met koud en/of vochtig weer. Misschien dat dan even de pantograaf een paar centimeter van de bovenleiding stuitert ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Bacchus schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:58:
[...]
In kleinere vorm zie je dat zeker 's winters in Nederland ook weleens. Voor mijn gevoel vooral bij optrekken met koud en/of vochtig weer. Misschien dat dan even de pantograaf een paar centimeter van de bovenleiding stuitert ofzo.
Het is vooral fraai als de bovenleiding door ijzel omgeven is. Ik heb wel eens in de coupé kunnen lezen bij het licht van de vlamboog dat op de sneeuw buiten weerkaatste.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Het is vooral fraai als de bovenleiding door ijzel omgeven is. Ik heb wel eens in de coupé kunnen lezen bij het licht van de vlamboog dat op de sneeuw buiten weerkaatste.
Vooral ook goed voor de pantograaf en de bovenleiding :)

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 18-03-2020 15:25 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
marcop23 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:00:
[...]
Alleen is de trein ook 'grond'.
Kmoet precies toch iets meer op mijn ironie werken. Khad "grond" al cursief staan ... ;)
wildhagen schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:23:
[...]
Vooral ook goed voor de pantograaf en de bovenleiding :)
Wij zetten tijdens de winter "speciale" treinen in. We weten welke treinen als eerste 's morgens moeten rijden, en we weten ook welke lijnen gevoelig zijn voor rijp. Dus de treinen die daar als eerste moeten rijden, zijn uitgerust met panto's met een metalen sleepstuk, om zodoende de rijp van de bovenleiding te schrapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:54:
Precies; als de spanning maar hoog genoeg is, kan een vlamboog ontstaan as je dichtbij komt. Je hoeft dan geen fysiek contact te maken.

Dat is bij de landelijke HS net ook. Eerst vermogen afschakelen met de vermogensschakelaars en daarna fysiek de koppeling los halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Alex) schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:26:

Ik wist niet dat ook stappen omhoog niet mogelijk waren binnen een maand.

Jullie hebben een terecht punt dat de treinen wel beschikbaar zijn (met ruime extra reistijd). Doordat ik in twee weken minder reiskosten dan de prijs van het abonnement voor de hele maand (als ik een dag thuiswerk) heeft stopzetten in mijn geval zit :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

SRich schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Dat is bij de landelijke HS net ook. Eerst vermogen afschakelen met de vermogensschakelaars en daarna fysiek de koppeling los halen
Klopt. Daar spelen we ook nog eens met veel hogere vermogens en spanning. Maar ook bij ons wil er per abuis nog wel eens een vlamboog optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:07
Moeten aannemers nu wel het personeel beschikbaar hebben om dat onderhoud nu te doen, en toeleveranciers om te leveren, maar ik denk dat ze nu ook niet zwemmen in het personeel om het werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ANdrode schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:15:
[...]

Ik wist niet dat ook stappen omhoog niet mogelijk waren binnen een maand.
Ik heb gisteren mijn Flex Weekend Vrij stopgezet, in Mijn NS staat nu dat ik op 17-04 weer van abonnement kan wijzigen. (Of ik moet eerder een nieuwe OV-chipkaart aanvragen, dat kan natuurlijk ook.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Reisplanner is voor morgen bijgewerkt. Weer flink gesneden, wordt steeds meer uiteraard. Op mijn traject in het oosten is nu nog maar 1 IC van Enschede naar Den Haag per uur, die naar Schiphol is opgedoekt vanaf morgen. Alvast vooruitlopen op de dingen die komen gaan vanaf het weekend.

Nu maar hopen dat de aangepaste dienstregeling een beetje stabiel vol te houden is voor NS. 70 km enkele reis fietsen is ook niet wat en carpoolen is ongewenst voor zover dat al zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Ik kan me trouwens wel herinneren dat vroeger onder dat alles nog NS was dat de bovenleiding aan de aarde werd gelegd om rijp te doen smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
SRich schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Ik kan me trouwens wel herinneren dat vroeger onder dat alles nog NS was dat de bovenleiding aan de aarde werd gelegd om rijp te doen smelten.
Treden er dan geen veiligheden in werking? Als bij ons de bovenleiding aan de aarde wordt gehangen, terwijl er spanning opstaat, krijg je ter plekke al een flinke knal en flits, met mogelijkheid tot inbranding van de rijdraad, en dan schakelt het systeem een ganse sector automatisch uit. Want op zich gaat het systeem denken dat er een bovenleidingsbreuk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 10:53
Nee, want tussen de voeding en aarde zit tientallen kilometers aan rijdraad. De stroom wordt dan beperkt door de weerstand van de rijdraad.

Hierdoor is de stroom hoog genoeg om het ijs te laten smelten, maar te laag om veiligheden te laten activeren.

Dit wordt de IJzelschakeling genoemd. Tegenwoordig wordt deze niet meer gebruikt.

Meer info: http://langsderails.nl/bovenleiding.htm#ijzel

[ Voor 15% gewijzigd door Jeroen O op 19-03-2020 06:41 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Jeroen O schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 06:39:
Nee, want tussen de voeding en aarde zit tientallen kilometers aan rijdraad. De stroom wordt dan beperkt door de weerstand van de rijdraad.

Hierdoor is de stroom hoog genoeg om het ijs te laten smelten, maar te laag om veiligheden te laten activeren.

Dit wordt de IJzelschakeling genoemd. Tegenwoordig wordt deze niet meer gebruikt.

Meer info: http://langsderails.nl/bovenleiding.htm#ijzel
Ok. Dit maakte mij al iets meer duidelijk. Eigenlijk is het meer een gesloten stroomkring zonder gebruiker, waarbij de weerstand van de rijdraad voor de hitte zorgt.
Nu ken ik te weinig van elektrische schema's om dan te weten waarom dit op aarde wordt geschakeld ipv het circuit te sluiten. Want in de tekst hebben ze het ook over kortsluiting. Maar leuk om te weten dat jullie de bovenleiding kunnen gebruiken als een gloeipeertje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:32
Gezien iedereen zo blij is met de rijp op de bovenleiding (vind het zelf ook prachtig), dan hier wat slecht nieuws: https://www.standaard.be/cnt/dmf20191121_04728824#
Belgen noemen rijp rijm. Deze oplossing (van Strukton) zorgt er voor dat rijp minder hecht aan de bovenleiding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Slaut schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:46:
Gezien iedereen zo blij is met de rijp op de bovenleiding (vind het zelf ook prachtig), dan hier wat slecht nieuws: https://www.standaard.be/cnt/dmf20191121_04728824#
Belgen noemen rijp rijm. Deze oplossing (van Strukton) zorgt er voor dat rijp minder hecht aan de bovenleiding.
Die Rian verpest ook werkelijk alles :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Was rond 17:00 even op kantoor in Utrecht en daarna even een rondje gemaakt @ HC

echt bijzonder (als je wat anders gewend bent).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dck4C9U.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xR5Tw4q.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eoXWhl2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pgV0gRd.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mvNwuAZ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

ArcticWolf schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:33:
Was rond 17:00 even op kantoor in Utrecht en daarna even een rondje gemaakt @ HC

echt bijzonder (als je wat anders gewend bent).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar is die laatste, Mariaplaats :? Zo ja, dan is dat heel erg veranderd sinds ik er voor het laatst was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freee!! schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:40:
[...]

Waar is die laatste, Mariaplaats :? Zo ja, dan is dat heel erg veranderd sinds ik er voor het laatst was.
Vredenburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Bedankt, ik zie het nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Dit is lekker:
De Duitse politie heeft een 51-jarige man gearresteerd die het spoor tussen Keulen en Frankfurt zou hebben gesaboteerd. Over een lengte van 80 meter waren de rails losgeschroefd. Op het traject rijden ook de ICE-treinen tussen Amsterdam en Frankfurt.
:X Eschede lijkt me nou niet iets om nog eens over te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zo, op Whatsapp / Facebook gaat nu een video rond met het militaire transport via station Amersfoort....
De voice-over trekt natuurlijk meteen conclusie en legt verband met Corona lockdown.... :| :')
Waarschijnlijk naar aanleiding van de militaire colonnes met doodskisten in Italië.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 21-03-2020 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
Get!em schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:11:
Zo, op Whatsapp / Facebook gaat nu een video rond met het militaire transport via station Amersfoort....
De voice-over trekt natuurlijk meteen conclusie en legt verband met Corona lockdown.... :| :')
Waarschijnlijk naar aanleiding van de militaire colonnes met doodskisten in Italië.
Ja de aluminium fabrieken draaien overuren :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:35

Qu3st

Get!em schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:11:
|:(

Was materieel dat al klaar stond voor een oefening, maar dat weer terug ging naar de kazernes. De oefening is afgeblazen. Graag even op Fb aanmerken als Fake-news, halen ze het er hopelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Qu3st schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:54:
[...]

|:(

Was materieel dat al klaar stond voor een oefening, maar dat weer terug ging naar de kazernes. De oefening is afgeblazen. Graag even op Fb aanmerken als Fake-news, halen ze het er hopelijk vanaf.
Was ik ook aan het denken. Trouwens dergelijke transporten gebeuren met regelmaat van de klok. Elke keer de USA zijn troepen vervangt in Duitsland, brengen ze steeds nieuw materieel over. Blijkbaar heeft daar elke troep zijn eigen zwaar materieel. Toch belangrijk dat de mannen met het juiste embleempje rondbollen ;)

Edit : ondertussen komt hier net een bericht binnen dat er mensen in Gent van een trein zijn gehaald die verklaarden dat ze besmet zijn met COVID-19 en die verklaren dat ze bewust de trein aan het besmetten zijn. Trein wordt afgeschaft en gaat binnen voor ontsmetting. Zelfs als zou blijken dat het een bende grapjurken zou wezen. Ik hoop dat ze, zoals bij jullie, vervolgd worden en de rekening van de ontsmetting krijgen toegestuurd.

[ Voor 25% gewijzigd door Arator op 21-03-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Riepen een paar pubers laatst ook in de supermarkt, die grapjurken zal je altijd wel blijven houden (tenzij ze het zelf krijgen, dan zijn ze opeens zielig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vallen schoolexamens onder "moeten"? Die zijn hier niet afgelast, alleen uitgesteld naar komende week en ook nog eens verplaatst naar een andere stad. Niet dat verplaatsen wat uitmaakt, er is maar 1 vavo hier in de regio, de meesten komen met het OV.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Raven schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:34:
[...]

Vallen schoolexamens onder "moeten"? Die zijn hier niet afgelast, alleen uitgesteld naar komende week en ook nog eens verplaatst naar een andere stad. Niet dat verplaatsen wat uitmaakt, er is maar een vavo hier in de regio en de meesten komen met het OV.
Ja, dat is geen probleem. Net als werknemers die naar hun werk etc gaan.

Probleem hier is met name de vele dagjesmensen die de treinen gisteren behoorlijk vol maakten (en vermoedelijk vandaag dus weer), onderweg naar uitstapjes naar strand, parken etc.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:01
Benieuwd hoeveel mensen de situatie aangrijpen om over te stappen op een Flex-abonnement. Ik heb mijn 'ouderwetse' Weekend Vrij in ieder geval omgezet.. Nu nog een ongezien moment uitkiezen om langs een kaartautomaat te gaan :X :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
@Intercity Eigenlijk geen slecht idee....
Als ik twee maanden niet verwacht te reizen met de trein, dan heb ik die extra 12 euro ook zo bespaard.
Normaal gaat er hier geen maand voorbij dat ik niet reis. Nu is het dus thuis zitten (of in de tuin ;) ) en de komende twee maanden even geen treinen zien.

Lukt mij wel :)
Hoop ik....
spoiler:
:+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyrTOM-hhMbcvg9ZFxiwLHfCFLo=/f/image/ojczNqTTLQ9tpwqgnaNXs41u.png

[ Voor 56% gewijzigd door AW_Bos op 23-03-2020 22:10 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:05:
Als ik twee maanden niet verwacht te reizen met de trein, dan heb ik die extra 12 euro ook zo bespaard.
Normaal gaat er hier geen maand voorbij dat ik niet reis. Nu is het dus thuis zitten (of in de tuin ;) ) en de komende twee maanden even geen treinen zien.

Lukt mij wel :)
Hoop ik....
spoiler:
NS Weekly's got your back, samen met Machinist Vincent:
YouTube: BASISDIENSTREGELING | Spoorhelden | Hoe is het buiten? | NS Weekly

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex)
en de komende twee maanden even geen treinen zien.
Om het leed een beetje te verzachten... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
en de komende twee maanden even geen treinen zien.
En hier kan je kiezen uit verschillende live-streams van verschillende treinen in verschillende landen. In Noorwegen ligt er blijkbaar nog sneeuw, en als je de markt mist is er een stream van een trein die over zo'n markt in Zuid-Oost Azië bolt :P

[ Voor 19% gewijzigd door Arator op 24-03-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Wordt er nog iets gedaan om te voorkomen dat het materiaal te lang stil staat?
Of hebben treinen geen last van te lang niet gebruikt worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
St00mwals schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:38:
Of hebben treinen geen last van te lang niet gebruikt worden?
In België gaan we er vanuit dat als een trein/wagon 10 dagen stilstaat, er roest is ontstaan op de wielbanden. Dat geeft dan problemen met detectie bij de spoorstroomkringen. Om een dergelijke trein/wagon terug te laten rijden, zijn er heel wat maatregelen nodig (bijvoorbeeld elke overweg die die trein passeert binnen de 5 km dient in bewaking te worden gesteld, dus personeel ter plaatse). Na 5 kilometer gaan we er van uit dat de roest verdwenen is. Dus als we toch ergens met een dergelijke wagon te maken hebben, proberen we die 5 kilometer te halen in een bundel, met licht aangedraaide schroefremmen.
Verder heb je dan bij elektrische treinen het leeglopen van batterijen.
In principe wordt het materieel in een roulement geplaatst, zodat alles van tijd en stond eens buitenkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Omdat het rustiger is op het spoor wordt onderhoud aan de Schipholtunnel eerder gedaan dan gepland. Dat melden ProRail en Strukton Rail. Het gaat om de oudste van de twee buizen in de Schipholtunnel. Delen van de treinrails daar zijn tot wel vijftig jaar oud. Door een breuk in de rails reden er in januari even geen treinen.

Het vervangen van de rails heeft normaal gesproken veel gevolgen voor het treinverkeer. Zeker op een druk station als Schiphol, zegt ProRail. Het oorspronkelijke plan was daarom dat de werkzaamheden gespreid zouden worden over 2020. En een deel zou pas in 2021 plaatsvinden. Nu kan bijna al het werk in één keer worden gedaan: tussen 30 maart en 6 april.
Uit het NOS.nl liveblog.

Het artikel van Prorail zelf: ProRail en Strukton Rail pakken Schipholtunnel vervroegd aan

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Wat ouder nieuws inmiddels, maar dit filmpje had ik nog niet eerder zien langskomen.

(klein) stukje cabride met de waterstoftrein in Groningen:

https://www.nu.nl/279471/...rein-tijdens-testrit.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik hoop dat er meer achterstallig onderhoud ingehaald kan worden. Qua verzuim zitten we nog goed, het is nu vooral lastig om aan materiaal te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St00mwals
Even een vrolijke noot tussendoor:
https://twitter.com/barthoboer/status/1243069986660327426

[ Voor 74% gewijzigd door St00mwals op 26-03-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Weet iemand wanneer de ICNG al naar Nederland komt? Nu er geen Intercity direct treinen rijden op de hsl, zouden ze nu uitgebreid kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo snel mogelijk, maar alles loopt natuurlijk met het coronavirus vertraging op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De trillingproef op de Brabantroute heeft onvoldoende resultaat en wordt daarom gestaakt. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben dit bekend gemaakt. Dit betekent dat de intercity Den Haag-Eindhoven binnen afzienbare tijd weer maximaal 140 kilometer per uur gaat rijden.

Vanaf december vorig jaar was de snelheid teruggebracht tot 115 kilometer per uur. Dit leidde echter amper tot vermindering van de overlast. Op sommige plekken werden zelfs meer trillingen gevoeld. De NS en spoorbeheerder ProRail vinden het jammer dat de maatregel niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd.

In verband met de coronacrisis rijdt de intercity Den Haag-Eindhoven overigens voorlopig niet. De uitbraak van het virus heeft nog meer gevolgen voor de aanpak van de aanhoudende trillingen op de Brabantroute (tussen Rotterdam en Venlo, over Brabant). Er waren plannen om binnenkort op een stuk spoor in Oisterwijk zogeheten Under Sleeper Pads aan te leggen. Dit is een soort rubberen matten die onder de dwarsliggers gemonteerd worden. Deze maatregel is uitgesteld.
Bron: Trillingproef op Brabantroute valt zwaar tegen: intercity's gaan weer harder rijden

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
Hier is juist de corona-uitbraak een reden om de werkzaamheden niet te doen. In contrast met de Schiphol-tunnel. Er rijdt bij Oisterwijk nu nog maar 4 treinen per uur + wat cargo. Dus had gekund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:12:
Wat ouder nieuws inmiddels, maar dit filmpje had ik nog niet eerder zien langskomen.

(klein) stukje cabride met de waterstoftrein in Groningen:

https://www.nu.nl/279471/...rein-tijdens-testrit.html
Hier iets meer

Thnx to ProRail ;)
EDIT schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:30:
Zo snel mogelijk, maar alles loopt natuurlijk met het coronavirus vertraging op.
Ik hoorde dat die nu weer in Velim stond. Dus ik vrees ook inderdaad een vertraging.

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 28-03-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Zie ik daar op 1:00 rechts een "bus-stijl" stopknop zitten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 16:03
NMH schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:27:
[...]

Zie ik daar op 1:00 rechts een "bus-stijl" stopknop zitten? :)
Jazeker. In sommige landen (waaronder Duitsland waar deze trein normaal rijdt) heb je stops die je moet aanvragen. Daar stopt de trein alleen als je middels de knop aangeeft dat je er wilt uitstappen, óf als er iemand op het perron staat natuurlijk.

In Groot Brittannië kennen ze het ook, request stops:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
trolleystad schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Jazeker. In sommige landen (waaronder Duitsland waar deze trein normaal rijdt) heb je stops die je moet aanvragen. Daar stopt de trein alleen als je middels de knop aangeeft dat je er wilt uitstappen, óf als er iemand op het perron staat natuurlijk.

In Groot Brittannië kennen ze het ook, request stops:

[YouTube: Lympstone Commando & Exton Request Stops]
In Denemarken, Zwitserland, Finland, Tsjechië, Australie kennen ze dit ook, waarschijnlijk in nog wel meer landen.

Wikipedia: Request stop

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In Duitse treinen wordt dan ook netjes omgeroepen dat de volgende halte een Bedarfshalt is en dat je de Haltewunschtaste moet gebruiken als je daar wil uitstappen.

In het Verenigd Koninkrijk moet je bij de conducteur aangeven dat je op een request stop wil uitstappen. Als je op een request stop op het perron staat en je wil mee, dan moet je zorgen dat de machinist je ziet en weet dat je mee wilt door te gebaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

wildhagen schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:00:
[...]

In Denemarken, Zwitserland, Finland, Tsjechië, Australie kennen ze dit ook, waarschijnlijk in nog wel meer landen.

Wikipedia: Request stop
Italië voor lokale treinen ook. Zelfs binnen metropoolgebied Rome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vanaf dinsdag rijden er geen treinen meer rechtstreeks tussen Amsterdam en Parijs. De hogesnelheidstrein Thalys stopt er tijdelijk mee. "Dat heeft te maken met de maatregelen die regeringen nemen tegen corona en ook vanwege het feit dat er nauwelijks nog reizigers in de treinen zaten", laat een woordvoerder van het bedrijf weten. De dienstregeling was al flink uitgekleed maar nu is besloten om alle directe verbindingen tussen Nederland en Frankrijk te staken. Dat geldt voorlopig tot en met 30 april.

Opmerkelijk is dat er vanuit Parijs wel één Thalys per dag naar Brussel blijft rijden. En vanuit Brussel rijdt ook dagelijks één Thalys naar Amsterdam, maar die is al uit Brussel vertrokken als die uit Parijs in Brussel aankomt. Wie wil doorreizen is dus gedwongen een nacht in Brussel te blijven.

Andersom is dat ook zo: met de trein vanuit Nederland naar Brussel reizen is 's middags mogelijk, maar doorreizen naar Parijs kan dan pas de ochtend erna. Waarom daartoe is besloten kon een Thalys-woordvoerder niet zeggen.
(NOS Liveblog)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Waarom moet ik nu weer aan een Belgenmop denken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja, ik vind het ook wel raar. Het zal vast een Belgische versie van logica zijn ofzo, maar ik zou zeggen laat die 2 treinen dan op zijn minst op elkaar aansluiten, of misschien een uurtje ertussen ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

wildhagen schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:57:
Ja, ik vind het ook wel raar. Het zal vast een Belgische versie van logica zijn ofzo, maar ik zou zeggen laat die 2 treinen dan op zijn minst op elkaar aansluiten, of misschien een uurtje ertussen ofzo.
Allebei 's ochtends richting Brussel en later op de dag doorrijden, scheelt nog een keer kopmaken ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
https://www.facebook.com/...454-CREW-105774364279401/

De 151 van de stichting 2454 Crew heeft de nieuwe kleurstelling van hun Plan U gepresenteerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx2lB-T-onWeCBJq5QMZvIVzQLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZqx11WJ1jX99e9Vw4x0T0Ny.png?f=fotoalbum_large

Zijn er nog meer leuke 1 april grappen gesignaleerd in de spoorwegwereld :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:D Komt er ook een pantograaf op?

Voor de jonkies die het niet snappen:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/2511/5787988462_a42d845c68_b.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door Maasluip op 01-04-2020 13:40 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
Freee!! schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:01:
[...]

Allebei 's ochtends richting Brussel en later op de dag doorrijden, scheelt nog een keer kopmaken ook.
Waarschijnlijk wordt het personeel vanuit Brussel ingezet, en is het dus handiger om een slag brussel - amsterdam - brussel te maken dan andersom. en je mag momenteel in België niet eens meer in een trein zitten zonder gegronde reden, voor Frankrijk helemaal, dus veel doorgaande reizigers waren er al denk ik niet.

Misschien is het ook bewust gedaan om de doorgaande reis extra te ontmoedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
In Auggen, Duitsland is er gisteren een ongeluk gebeurd met een goederentrein. Als ik het allemaal een beetje begrijp is een een brugdek (van een brug in aanbouw als ik de foto zo bekijk) op de sporen terecht gekomen. De treinbestuurder zou zijn overleden.
De trein zelf vervoerde vrachtwagens, en de vrachtwagenbestuurders waren ook aanwezig op de trein (dat passagiersrijtuig vlak achter de lok).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oy5Yi9ct8-lDa0kVc5Q_QY1yQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRemejHNZ4B0IZbLmwsYqSI2.jpg?f=fotoalbum_large

bron
bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brug zou komend weekend afgebroken worden en het brugdek is waarschijnlijk door de voorbereidingen losgekomen en naar beneden gevallen vlak voordat de trein onder de brug door.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 17 ... 161 Laatste