Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste
Acties:

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Extraxyz schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:22:
[...]

Daar rijden geen goederentreinen en heeft het ook geen nut om als één van de eerste locaties ERTMS te hebben liggen, in tegenstelling tot de Zeeuwse lijn en de haven van Vlissingen.

Haarlem - Sloterdijk is natuurlijk een krankzinnige suggestie gezien het aantal reizigers op dat traject, maar sowieso zijn alle trajecten die je noemt aanzienlijk drukker dan Vlissingen - Goes.
Tussen Amsterdam - Haarlem/Zaandam - Uitgeest rijden meerdere goederentreinen per dag richting Tata in Beverwijk :>

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:50
@Kalentum ik vraag me inderdaad af wat de scholen meer weten dan wij. Want ze zien blijkbaar wel voldoende argumenten om een rechtszaak te beginnen.

De informatie die ik op internet kan vinden is erg beperkt.
Volgens ertms.nl wordt eerst Vlissingen - Goes gedaan en uitgebreid getest, daarna rollen ze verder uit tot Rozendaal.
Informatie over vervangend vervoer kan ik niet vinden.

Ik kan me wel voorstellen dat men 4 maanden incalculeert. Eerst moet alle hardware/infra aangelegd worden. Daar wil je ook wat speling voor tegenslagen. Daarna gaat men allerlei scenario's testen. Dat doe je ook niet in een paar dagen.
En als ze slim zijn combineren ze gelijk met andere onderhoudswerkzaamheden, dus dat zit er waarschijnlijk ook ingecalculeerd. Het staat een beetje knullig als de werkzaamheden voor ERTMS net klaar zijn, er er alweer een buitendienststelling is voor andere onderhoudswerkzaamheden.

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Kalentum schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:24:
...

NS en/of de desbetreffende staatsecretaris had er toch gewoon voor kunnen gaan liggen? "Bedenk maar wat anders, dit is onacceptabel"

...
Waarom zou NS ervoor willen liggen? Zij gaan op dat baanvak 4 maanden testen, niet ProRail of de goederenvervoerders.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:59
Bartpetat schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:48:
[...]

Waarom zou NS ervoor willen liggen? Zij gaan op dat baanvak 4 maanden testen, niet ProRail of de goederenvervoerders.
8)7 echt!?!

Je zou verwachten dat NS, die geld verdient door reizigers te vervoeren, de laatste partij is die vrijwillig de boel 4 maanden dicht gooit. Dat ze maanden willen testen, prima, maar je verwacht dan dat ze niet de reizigers de dupe daarvan willen laten worden.

Ik was er zonder meer vanuit gegaan dat dit uit de koker van Prorail (en evt de leveranciers) was gekomen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:16
De discussie zou ook niet over "waar" moeten gaan (met regio's die tegen elkaar op vehhten), maar "of".

Naar aanleiding van een vraag in de 2e kamer is onderzocht of de lijn eerst enkelsporig omgebouwd kon worden. Dus met een periode ETCS op het ene spoor, ATB op de ander. Dat is afgeschoten omdat het technisch te complex is, en dat begrijp ik. Maar zou je niet de boel tweesporig ombouwen, dan op het ene spoor meteen een reizigersdienst opstarten, en op het andere spoor testen? Desnoods alleen aan de dagranden en 's nachts? Onder ETCS rijden kan NS echt wel, dat doen ze al dagelijks. Moet het baanvak echt tweesporig gestremd zijn voor het testen van al die bijzondere situaties?

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Kalentum schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:01:
[...]

8)7 echt!?!

Je zou verwachten dat NS, die geld verdient door reizigers te vervoeren, de laatste partij is die vrijwillig de boel 4 maanden dicht gooit. Dat ze maanden willen testen, prima, maar je verwacht dan dat ze niet de reizigers de dupe daarvan willen laten worden.

Ik was er zonder meer vanuit gegaan dat dit uit de koker van Prorail (en evt de leveranciers) was gekomen.
Het is toch echt een samenwerking van Prorail, NS en goederenvervoerders die er allemaal baat bij hebben, ook omdat Kijfhoek - Roosendaal - Essen als één van de eerste trajecten omgebouwd zal worden voor de cargotreinen.

En inderdaad, NS gooit zeker niet vrijwillig de boel 4 maanden dicht. Snap echt niet waarom de noodzaak om te testen zo overdreven in twijfel getrokken moet worden. Alsof Wouter Koolmees persoonlijk een hekel heeft aan Zeeuwse Bolussen (al was dan ook Goes wel afgesloten, want daar haal je de beste). Stel je toch eens niet zo aan man.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:59
Extraxyz schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:06:
[...]

Het is toch echt een samenwerking van Prorail, NS en goederenvervoerders die er allemaal baat bij hebben, ook omdat Kijfhoek - Roosendaal - Essen als één van de eerste trajecten omgebouwd zal worden voor de cargotreinen.

En inderdaad, NS gooit zeker niet vrijwillig de boel 4 maanden dicht. Snap echt niet waarom de noodzaak om te testen zo overdreven in twijfel getrokken moet worden. Alsof Wouter Koolmees persoonlijk een hekel heeft aan Zeeuwse Bolussen (al was dan ook Goes wel afgesloten, want daar haal je de beste). Stel je toch eens niet zo aan man.
Ik betwijfel niet dat er getest moet worden. Maar ik begrijp niet dat daar 4 maanden voor nodig is. Ik ben heel benieuwd waarom het absoluut onmogelijk is om ETCS te testen en tegelijkertijd iets van een dienstregeling voor reizigers te laten bestaan.

Bussen zijn prima voor nood, ik vermijd ze graag als ik het van te voren weet. Maar vier maanden is echt te lang.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:43
Kalentum schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:01:
[...]

Dit is mogelijk het minst rendabele traject voor de NS. Op een station als Hoorn zijn al bijna evenveel in/uitstappers als alle stations tussen Vlissingen en Goes bij elkaar. Andere mogelijke uitlopers als Maastricht/Sittard en Leeuwarden/Groningen zijn ook populairder. Dus in die zin snap ik het wel. En is alternatief vervoer natuurlijk ook makkelijker te regelen gezien het om lagere aantallen gaat.
En consistent goed alternatief busvervoer voor de gehele periode is wellicht beter dan een mix tussen bus en trein. Want dan weet je als reiziger ook niet waar je wanneer op moet plannen. Dat is op deze manier dan wel gewoon duidelijk.

Ergens vind ik het ook wel van de zotte dat dit 4 maanden moet duren. Anderzijds, als het doel is dat we er zeker van zijn dat ERTMS er daarna ligt, en in operatie genomen kan worden, snap ik ook wel dat je hier de tijd voor moet uittrekken. Aannemende dat er tijd in zit om bugs op te lossen (via communicatie met externe leveranciers) en alles ook echt helemaal klaar te krijgen. Met de stille hoop dat als ze het gewoon heel goed hebben voorbereid na een maand al kunnen zeggen dat alles goed werkt en klaar is.

Wat namelijk erg onfortuinlijk zou zijn is dat je initieel een periode van 2 maanden hanteert, maar die vervolgens moet verlengen omdat het allemaal nog niet gereed is. Waarbij je last-minute nieuwe plannen voor de reizigers moet gaan maken.
Pagina: 1 ... 174 175 Laatste