Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste
Acties:

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:28:
Hou je er dan met werkzaamheden wel rekening mee? Of lees je daar ook niet op in?
Zowel voor weg als spoor bedoel ik dus.
Wegwerkzaamheden op je vaste route komen niet uit de lucht vallen, dat is bij het spoor en de weg niet anders en daar pas je je op aan.

Anders is het met dagelijks woon-werkverkeer, dan sta je op een vaste tijd op en ongeveer even laat de weg op. Navigatie om te kijken of je om 8u40 of uiterlijk 8u55 achter je bureau zit, het aantal keer dat de A12 onverwacht afgesloten is jaarlijks op één hand te tellen. Dat is de verwachting van de gemiddelde forens, het idee van een dienstregeling is nou juist dat je er in principe vanuit zou moeten kunnen gaan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:44:
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het even controleren van de reisplanner.
Met de auto zet je toch ook de navigatie aan voor je vertrekt? Dan zie je ook een indicatie op basis van huidige files en wegwerkzaamheden. Dit is niet anders.
En ja, dat kan per dag verschillen.
Het is ook een beetje een mentaliteitsdingetje. De norm is tegenwoordig dat mensen zich laten leiden door allerlei apps, stappenplannen en dergelijke, zonder zelf na te denken. Dat was vroeger niet zo en veel mensen, waaronder ik, hebben de mentaliteit van toen vastgehouden. Dat betekent dus dat je je handelen veel meer baseert op kennis van het systeem dat je gebruikt en je ervaring daarmee. (Het spoorwegnet en de dienstregeling zie ik als een systeem.)

Ik gebruik de app trouwens wel, maar ik houd me er niet slaafs aan.

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
https://www.treinreiziger.nl/werktrein-ontspoord-tot-maandag-geen-treinen-den-bosch-tilburg-en-bosch-boxtel/
Er rijden tot maandagochtend geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg nadat op dit traject een werktrein is ontspoord. De hinder is extra groot want door werkzaamheden tussen Den Bosch en Boxtel rijden ook hier geen treinen. Het traject Den Bosch – Tilburg was voorzien als omleidingsroute.

Op het traject tussen Tilburg en Eindhoven kunnen de treinen wel rijden. Tussen Utrecht en Eindhoven is het daarom mogelijk om te reizen via Rotterdam. NS waarschuwt voor drukte in de treinen die wel rijden.
Spoor flink beschadigd

De werktrein ontspoorde in de nacht van vrijdag op zaterdag rond 3.30 uur. Er vielen geen gewonden, maar het spoor werd wel flink beschadigd. ProRail verwacht het hele weekend nodig te hebben voor het herstel van het traject.
Op beide trajecten busvervoer tot maandag

Tussen Den Bosch en Tilburg rijden snelbussen. Ook tussen Den Bosch en Boxtel rijden bussen. De werkzaamheden op dit traject duren ook tot maandagochtend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvxxo6gFJdLkKU3WxHoD3_K-xv0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uO1rhPO0Of39BNjTZSJQAzO9.jpg?f=user_large

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:47
Maasluip schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:34:
[...]

Ja, zo kun je alle vertragingen wel naar "dienstregelingswijziging" verklaren. Welke dienstregeling is nu leidend, jaarplan? Weekplan? Dagplan?
Ik noem het het volgende voorbeeld van enshittification. Je kunt dus ook al niet meer vertrouwen op een gepubliceerde dienstregeling want #wijzijntelamomgewoonkaartjestecontroleren.
Toch een logische hiërarchie, eerst is er de jaarplanning, dan heb je afwijkingen die kunnen worden opgenomen in een seizoensdienst (in juli en augustus misschien minder treinen naar de arbeidsplaats, scholierentreinen,... maar net meer naar toeristische trekpleisters), en dan heb je geplande aanpassingen per dag, bijvoorbeeld met evenementen, als jullie allemaal Max gaan toejuichen in Zandvoort.
Dan heb je nog aanpassingen naar aanleiding van werken. Naargelang de omvang en de duur van die werken, kunnen die reeds zijn opgenomen in de jaarplanning, of worden er specifieke planningen gemaakt voor de duur. (Bijvoorbeeld tijdens een weekend geen treinen omdat er stuk spoor vernieuwd wordt, tijdens de week alle geplande treinen, maar aan een verminderde snelheid wegens stabilisatie, en dit een maand lang).
En dan heb je in realtime, "niet-geplande", aanpassingen wegens incidenten. Met "niet-gepland" wil ik zeggen dat die niet direct zichtbaar zijn in apps of op stationsborden, maar bij ons (Belgische spoorwegen) zijn die wel gepland als noodscenario's. Daar kunnen dan nog realtime wijzigingen op gebeuren naargelang het incident, maar als die worden uitgerold zouden ze ook zichtbaar moeten zijn in de app.
En buiten de realtime wijzigingen, zijn de meeste aanpassingen al opgenomen in het jaarplan. Grote werven weet je normaal van tevoren, de vakantieperiodes ken je ook, net zoals grote jaarlijkse evenementen. Ik denk niet dat een controle actie als een waan van de dag wordt ingepland, maar dat dit ook reeds maanden op voorhand in de dienstregeling zit. Maar wie gaat nu kijken of op 10 oktober de vaste trein een minuutje vertraging maakt wegens een geplande kruising met de feesttrein van "10 op 10"?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:36
EDIT schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:44:
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het even controleren van de reisplanner.
Met de auto zet je toch ook de navigatie aan voor je vertrekt? Dan zie je ook een indicatie op basis van huidige files en wegwerkzaamheden. Dit is niet anders.
En ja, dat kan per dag verschillen.
Mee eens overigens, maar kan ik wel opmerken dat ik „plan uw reis (opnieuw) in de app“ bij iedere verstoring/werkzaamheid die wordt omgeroepen zo’n ontzettend goedkope copout vind? Vroeger toen iemand in een hokje nog riep wat er aan de hand was werd er gewoon “u kunt omreizen via X, NS zet bussen in, etc” omgeroepen…

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

SampleUser schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Mee eens overigens, maar kan ik wel opmerken dat ik „plan uw reis (opnieuw) in de app“ bij iedere verstoring/werkzaamheid die wordt omgeroepen zo’n ontzettend goedkope copout vind? Vroeger toen iemand in een hokje nog riep wat er aan de hand was werd er gewoon “u kunt omreizen via X, NS zet bussen in, etc” omgeroepen…
De attentiewaarde van de omroep gaat omlaag als je teveel omroept. Daarin zit dus een lastige afweging over wat je wel en niet omroept. Daarnaast zal een algemene omroep nooit een persoonlijk reisadvies kunnen geven voor elke situatie, dus is ervoor gekozen om dat zo min mogelijk te doen. Je hoort wel nog altijd de omroep 'er rijden bussen' en 'u kunt ook omreizen', maar er wordt dus ook altijd geadviseerd om in de app te plannen om per specifieke reis een advies te krijgen.
Ook luisteren mensen steeds minder naar de omroep want oordoppen, telefoongesprekken, tiktokfilmpjes, etc.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:54
franssie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Hoe dan? Is het voorste deel wel over de wissel gegaan en de rest niet?
Voor werktreinen worden wissels ter plaatse handmatig bediend ("krukken"), ze worden niet beveiligd door lichtseinen. De gebruikelijke beveiligingen zijn er dus niet.

Een mogelijkheid is dat het wissel door een deel van de werktrein is opengereden en dat daarna de werktrein is teruggezet. Openrijden houdt in dat het wissel in de verkeerde stand ligt en het door de wielen geforceerd van stand verandert. Het wissel komt dan echter niet altijd in de andere eindstand, dus als je het wissel vervolgens in de andere richting berijdt, kan dit gebeuren.

• franssie

franssie

Save the albatross

arievz schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Voor werktreinen worden wissels ter plaatse handmatig bediend ("krukken"), ze worden niet beveiligd door lichtseinen. De gebruikelijke beveiligingen zijn er dus niet.

Een mogelijkheid is dat het wissel door een deel van de werktrein is opengereden en dat daarna de werktrein is teruggezet. Openrijden houdt in dat het wissel in de verkeerde stand ligt en het door de wielen geforceerd van stand verandert. Het wissel komt dan echter niet altijd in de andere eindstand, dus als je het wissel vervolgens in de andere richting berijdt, kan dit gebeuren.
Klinkt best als een reëel scenario.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ligt daar wel een wissel? Het lijkt meer op een kruising tbv de splitsing van de spoorlijn.

Spel en typfouten voorbehouden

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:54
FredvZ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:49:
Ligt daar wel een wissel? Het lijkt meer op een kruising tbv de splitsing van de spoorlijn.
Mogelijk, sporenplan.nl laat een bedienbare kruising zien in deze omgeving (ik kan op de foto niet zien waar precies het is). Echter, ook een bedienbare kruising werkt als wissel als je hem niet goed legt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Telin schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:36:
[...]

De belangrijkste verbetering, de verbetering die het veruit het meeste resultaat zal geven is als reizigers zich gaan gedragen als reizigers en niet als dieren.
Precies, gewoon nog minder schoonmaken, zal ze leren?

Nofi maar wat denk je met dit soort kansloos getoeter te bereiken? De NS bezuinigd snoeihard op schoonmaken, dat is een keuze.
hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Wegwerkzaamheden op je vaste route komen niet uit de lucht vallen, dat is bij het spoor en de weg niet anders en daar pas je je op aan.

Anders is het met dagelijks woon-werkverkeer, dan sta je op een vaste tijd op en ongeveer even laat de weg op. Navigatie om te kijken of je om 8u40 of uiterlijk 8u55 achter je bureau zit, het aantal keer dat de A12 onverwacht afgesloten is jaarlijks op één hand te tellen. Dat is de verwachting van de gemiddelde forens, het idee van een dienstregeling is nou juist dat je er in principe vanuit zou moeten kunnen gaan.
Jij hebt nooit last van een ongeval in de auto? We hebben het hier over een extra stop die niet enorm veel extra tijd kost, nog binnen de marge van 15 minuten die jij geeft. In het geval van Den Haag, een eindstation, beland je ook in een flink grote vervoershub dus dat 'aansluiting missen en uur wachten' is weer zn goed bedacht voorbeeld. Als je niet met de trein wilt en het boosheid oproept als je er eentje ziet, prima, hoef je geen excuses voor te bedenken (wat is het volgende, geen stoelverwarming?).

[ Voor 56% gewijzigd door GoldenSample op 07-03-2026 15:19 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik vind die stoelverwarming van een zweterige voorganger sowieso overgewaardeerd 😂

Ik gebruik soms drie planners overigens, ns, Google, 9292. En vaak bij een overstap update ik de zooi.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
GoldenSample schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:05:
Jij hebt nooit last van een ongeval in de auto? We hebben het hier over een extra stop die niet enorm veel extra tijd kost, nog binnen de marge van 15 minuten die jij geeft. In het geval van Den Haag, een eindstation, beland je ook in een flink grote vervoershub dus dat 'aansluiting missen en uur wachten' is weer zn goed bedacht voorbeeld.
In een grote hub als Den Haag of Amsterdam is het effect inderdaad beperkt, maar er is een hele wereld buiten die paar grote steden. Stoptrein stations met weinig voorzieningen waar één of twee keer per uur in elke richting een bus vertrekt. Dat kwartiertje is opeens een half uur of meer, vervelend bij een dagje weg maar problematisch als je op tijd op je werk moet zijn.

En stoelverwarming in de trein, goed idee... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Commendatore schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Het is ook een beetje een mentaliteitsdingetje. De norm is tegenwoordig dat mensen zich laten leiden door allerlei apps, stappenplannen en dergelijke, zonder zelf na te denken. Dat was vroeger niet zo en veel mensen, waaronder ik, hebben de mentaliteit van toen vastgehouden. Dat betekent dus dat je je handelen veel meer baseert op kennis van het systeem dat je gebruikt en je ervaring daarmee. (Het spoorwegnet en de dienstregeling zie ik als een systeem.)

Ik gebruik de app trouwens wel, maar ik houd me er niet slaafs aan.
Ik hoef hier (omg Amersfoort en Barneveld) niet eens op de navigatie te kijken, er staat namelijk tegenwoordig altijd file hier :P

Ik gebruik in principe altijd de app omdat ik op verschillende momenten op de dag reis, alleen 's ochtends wil ik het nog weleens vergeten maar goed als er dan iets niet goed gaat is het shit happens... Als je echt iets kritisch hebt dan maar met de auto, maar goed dan heb je files... Of hij gaat stuk.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste