EDIT schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:35:
Ja en nee. Technisch gezien natuurlijk prima mogelijk, maar volgens mij zijn er richtlijnen waarbij de snelheid/ATB code alleen afgedwongen wordt in de sectie(s) meteen na het bord dat de snelheidsbeperking aankondigt, dus niet bij de snelheidsbeperking zelf.
Het interessante hier is dat deze werkwijze strijdig is met het systeemconcept van ATB-EG, en in het gebruiksvoorschrift van ATB-EG vind ik dit ook niet terug. Ik vraag me af of deze werkwijze algemeen bekend is bij krachtvoertuigpersoneel - ik heb het in ieder geval in de praktijk moeten ervaren.
In de TSB-publicatie meldt men: "deze snelheidsbeperking is opgenomen in de ATB," maar dat is ook maar een halve waarheid. Immers, in de sectie achter het L-bord wordt de code uit het spoor gehaald, dus altijd remdwang naar 40 km/h, ook al is de TSB voor 70 km/h.
In de praktijk heb ik ook wel meegemaakt dat de code wegviel
voor het L-bord omdat brugpijlers correcte plaatsing van het bord verhinderden. Kennelijk besloot de onkundige ter plaatse dat dat OK was, en ook dat het OK was om een L-bord vlak achter een reeks brugpijlers te plaatsen.
Het vervelende is nu dat sommige krachtvoertuigen ook afwijken van het ATB-systeemconcept, bij sommige materieeltypen is de machinist namelijk altijd te laat als hij pas remt als de ATB een remopdracht geeft. De combinatie van beide afwijkingen zorgt voor onnodige ATB-ingrepen. (In het beschreven geval zo extreem dat het betreffende spoor langdurig buiten dienst was, met hoge herstelkosten: de reeks gebeurtenissen had uiteindelijk tot gevolg dat de brandblusinstallatie in de Barendrechtse schoenendoos werd geactiveerd.)
Terug naar de Betuwelijn: voor een snelheidsbeperking naar 40 km/h zou het vrij eenvoudig moeten zijn om het gehele gebied te bewaken (geen signaal=40 immers, dus slechts wat draadjes aanpassen). Het voldoet dan in ieder geval aan het systeemconcept van ATB.
Overigens, als je zo vooruitstrevend bent als onze zuiderburen kun je gewoon een TSR van km X tot km Y inkloppen op de treindienstleiderspost, of in geval van Level 1 een paar balises omprogrammeren.
Technische oplossingen zijn natuurlijk leuk, maar als het werkelijk zo gebruikelijk is om te snel te rijden, zou eigenlijk moeten worden onderzocht wat daarvan de achterliggende oorzaak is, om te kunnen leren en verbeteren. Dat "whack-the-mole"-gedoe met boetes is immers slechts tijdelijke en willekeurige symptoombestrijding.