Maasluip schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:34:
[...]
Ja, zo kun je alle vertragingen wel naar "dienstregelingswijziging" verklaren. Welke dienstregeling is nu leidend, jaarplan? Weekplan? Dagplan?
Ik noem het het volgende voorbeeld van enshittification. Je kunt dus ook al niet meer vertrouwen op een gepubliceerde dienstregeling want #wijzijntelamomgewoonkaartjestecontroleren.
Toch een logische hiërarchie, eerst is er de jaarplanning, dan heb je afwijkingen die kunnen worden opgenomen in een seizoensdienst (in juli en augustus misschien minder treinen naar de arbeidsplaats, scholierentreinen,... maar net meer naar toeristische trekpleisters), en dan heb je geplande aanpassingen per dag, bijvoorbeeld met evenementen, als jullie allemaal Max gaan toejuichen in Zandvoort.
Dan heb je nog aanpassingen naar aanleiding van werken. Naargelang de omvang en de duur van die werken, kunnen die reeds zijn opgenomen in de jaarplanning, of worden er specifieke planningen gemaakt voor de duur. (Bijvoorbeeld tijdens een weekend geen treinen omdat er stuk spoor vernieuwd wordt, tijdens de week alle geplande treinen, maar aan een verminderde snelheid wegens stabilisatie, en dit een maand lang).
En dan heb je in realtime, "niet-geplande", aanpassingen wegens incidenten. Met "niet-gepland" wil ik zeggen dat die niet direct zichtbaar zijn in apps of op stationsborden, maar bij ons (Belgische spoorwegen) zijn die wel gepland als noodscenario's. Daar kunnen dan nog realtime wijzigingen op gebeuren naargelang het incident, maar als die worden uitgerold zouden ze ook zichtbaar moeten zijn in de app.
En buiten de realtime wijzigingen, zijn de meeste aanpassingen al opgenomen in het jaarplan. Grote werven weet je normaal van tevoren, de vakantieperiodes ken je ook, net zoals grote jaarlijkse evenementen. Ik denk niet dat een controle actie als een waan van de dag wordt ingepland, maar dat dit ook reeds maanden op voorhand in de dienstregeling zit. Maar wie gaat nu kijken of op 10 oktober de vaste trein een minuutje vertraging maakt wegens een geplande kruising met de feesttrein van "10 op 10"?