Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste
Acties:

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:04
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:28:
Hou je er dan met werkzaamheden wel rekening mee? Of lees je daar ook niet op in?
Zowel voor weg als spoor bedoel ik dus.
Wegwerkzaamheden op je vaste route komen niet uit de lucht vallen, dat is bij het spoor en de weg niet anders en daar pas je je op aan.

Anders is het met dagelijks woon-werkverkeer, dan sta je op een vaste tijd op en ongeveer even laat de weg op. Navigatie om te kijken of je om 8u40 of uiterlijk 8u55 achter je bureau zit, het aantal keer dat de A12 onverwacht afgesloten is jaarlijks op één hand te tellen. Dat is de verwachting van de gemiddelde forens, het idee van een dienstregeling is nou juist dat je er in principe vanuit zou moeten kunnen gaan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:44:
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het even controleren van de reisplanner.
Met de auto zet je toch ook de navigatie aan voor je vertrekt? Dan zie je ook een indicatie op basis van huidige files en wegwerkzaamheden. Dit is niet anders.
En ja, dat kan per dag verschillen.
Het is ook een beetje een mentaliteitsdingetje. De norm is tegenwoordig dat mensen zich laten leiden door allerlei apps, stappenplannen en dergelijke, zonder zelf na te denken. Dat was vroeger niet zo en veel mensen, waaronder ik, hebben de mentaliteit van toen vastgehouden. Dat betekent dus dat je je handelen veel meer baseert op kennis van het systeem dat je gebruikt en je ervaring daarmee. (Het spoorwegnet en de dienstregeling zie ik als een systeem.)

Ik gebruik de app trouwens wel, maar ik houd me er niet slaafs aan.

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
https://www.treinreiziger.nl/werktrein-ontspoord-tot-maandag-geen-treinen-den-bosch-tilburg-en-bosch-boxtel/
Er rijden tot maandagochtend geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg nadat op dit traject een werktrein is ontspoord. De hinder is extra groot want door werkzaamheden tussen Den Bosch en Boxtel rijden ook hier geen treinen. Het traject Den Bosch – Tilburg was voorzien als omleidingsroute.

Op het traject tussen Tilburg en Eindhoven kunnen de treinen wel rijden. Tussen Utrecht en Eindhoven is het daarom mogelijk om te reizen via Rotterdam. NS waarschuwt voor drukte in de treinen die wel rijden.
Spoor flink beschadigd

De werktrein ontspoorde in de nacht van vrijdag op zaterdag rond 3.30 uur. Er vielen geen gewonden, maar het spoor werd wel flink beschadigd. ProRail verwacht het hele weekend nodig te hebben voor het herstel van het traject.
Op beide trajecten busvervoer tot maandag

Tussen Den Bosch en Tilburg rijden snelbussen. Ook tussen Den Bosch en Boxtel rijden bussen. De werkzaamheden op dit traject duren ook tot maandagochtend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvxxo6gFJdLkKU3WxHoD3_K-xv0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uO1rhPO0Of39BNjTZSJQAzO9.jpg?f=user_large

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:46
Maasluip schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:34:
[...]

Ja, zo kun je alle vertragingen wel naar "dienstregelingswijziging" verklaren. Welke dienstregeling is nu leidend, jaarplan? Weekplan? Dagplan?
Ik noem het het volgende voorbeeld van enshittification. Je kunt dus ook al niet meer vertrouwen op een gepubliceerde dienstregeling want #wijzijntelamomgewoonkaartjestecontroleren.
Toch een logische hiërarchie, eerst is er de jaarplanning, dan heb je afwijkingen die kunnen worden opgenomen in een seizoensdienst (in juli en augustus misschien minder treinen naar de arbeidsplaats, scholierentreinen,... maar net meer naar toeristische trekpleisters), en dan heb je geplande aanpassingen per dag, bijvoorbeeld met evenementen, als jullie allemaal Max gaan toejuichen in Zandvoort.
Dan heb je nog aanpassingen naar aanleiding van werken. Naargelang de omvang en de duur van die werken, kunnen die reeds zijn opgenomen in de jaarplanning, of worden er specifieke planningen gemaakt voor de duur. (Bijvoorbeeld tijdens een weekend geen treinen omdat er stuk spoor vernieuwd wordt, tijdens de week alle geplande treinen, maar aan een verminderde snelheid wegens stabilisatie, en dit een maand lang).
En dan heb je in realtime, "niet-geplande", aanpassingen wegens incidenten. Met "niet-gepland" wil ik zeggen dat die niet direct zichtbaar zijn in apps of op stationsborden, maar bij ons (Belgische spoorwegen) zijn die wel gepland als noodscenario's. Daar kunnen dan nog realtime wijzigingen op gebeuren naargelang het incident, maar als die worden uitgerold zouden ze ook zichtbaar moeten zijn in de app.
En buiten de realtime wijzigingen, zijn de meeste aanpassingen al opgenomen in het jaarplan. Grote werven weet je normaal van tevoren, de vakantieperiodes ken je ook, net zoals grote jaarlijkse evenementen. Ik denk niet dat een controle actie als een waan van de dag wordt ingepland, maar dat dit ook reeds maanden op voorhand in de dienstregeling zit. Maar wie gaat nu kijken of op 10 oktober de vaste trein een minuutje vertraging maakt wegens een geplande kruising met de feesttrein van "10 op 10"?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:53
EDIT schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:44:
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het even controleren van de reisplanner.
Met de auto zet je toch ook de navigatie aan voor je vertrekt? Dan zie je ook een indicatie op basis van huidige files en wegwerkzaamheden. Dit is niet anders.
En ja, dat kan per dag verschillen.
Mee eens overigens, maar kan ik wel opmerken dat ik „plan uw reis (opnieuw) in de app“ bij iedere verstoring/werkzaamheid die wordt omgeroepen zo’n ontzettend goedkope copout vind? Vroeger toen iemand in een hokje nog riep wat er aan de hand was werd er gewoon “u kunt omreizen via X, NS zet bussen in, etc” omgeroepen…

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:35
SampleUser schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Mee eens overigens, maar kan ik wel opmerken dat ik „plan uw reis (opnieuw) in de app“ bij iedere verstoring/werkzaamheid die wordt omgeroepen zo’n ontzettend goedkope copout vind? Vroeger toen iemand in een hokje nog riep wat er aan de hand was werd er gewoon “u kunt omreizen via X, NS zet bussen in, etc” omgeroepen…
De attentiewaarde van de omroep gaat omlaag als je teveel omroept. Daarin zit dus een lastige afweging over wat je wel en niet omroept. Daarnaast zal een algemene omroep nooit een persoonlijk reisadvies kunnen geven voor elke situatie, dus is ervoor gekozen om dat zo min mogelijk te doen. Je hoort wel nog altijd de omroep 'er rijden bussen' en 'u kunt ook omreizen', maar er wordt dus ook altijd geadviseerd om in de app te plannen om per specifieke reis een advies te krijgen.
Ook luisteren mensen steeds minder naar de omroep want oordoppen, telefoongesprekken, tiktokfilmpjes, etc.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-03 16:32
franssie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Hoe dan? Is het voorste deel wel over de wissel gegaan en de rest niet?
Voor werktreinen worden wissels ter plaatse handmatig bediend ("krukken"), ze worden niet beveiligd door lichtseinen. De gebruikelijke beveiligingen zijn er dus niet.

Een mogelijkheid is dat het wissel door een deel van de werktrein is opengereden en dat daarna de werktrein is teruggezet. Openrijden houdt in dat het wissel in de verkeerde stand ligt en het door de wielen geforceerd van stand verandert. Het wissel komt dan echter niet altijd in de andere eindstand, dus als je het wissel vervolgens in de andere richting berijdt, kan dit gebeuren.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

arievz schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Voor werktreinen worden wissels ter plaatse handmatig bediend ("krukken"), ze worden niet beveiligd door lichtseinen. De gebruikelijke beveiligingen zijn er dus niet.

Een mogelijkheid is dat het wissel door een deel van de werktrein is opengereden en dat daarna de werktrein is teruggezet. Openrijden houdt in dat het wissel in de verkeerde stand ligt en het door de wielen geforceerd van stand verandert. Het wissel komt dan echter niet altijd in de andere eindstand, dus als je het wissel vervolgens in de andere richting berijdt, kan dit gebeuren.
Klinkt best als een reëel scenario.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 21:08
Ligt daar wel een wissel? Het lijkt meer op een kruising tbv de splitsing van de spoorlijn.

Spel en typfouten voorbehouden

• arievz
FredvZ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:49:
Ligt daar wel een wissel? Het lijkt meer op een kruising tbv de splitsing van de spoorlijn.
Mogelijk, sporenplan.nl laat een bedienbare kruising zien in deze omgeving (ik kan op de foto niet zien waar precies het is). Echter, ook een bedienbare kruising werkt als wissel als je hem niet goed legt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Telin schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:36:
[...]

De belangrijkste verbetering, de verbetering die het veruit het meeste resultaat zal geven is als reizigers zich gaan gedragen als reizigers en niet als dieren.
Precies, gewoon nog minder schoonmaken, zal ze leren?

Nofi maar wat denk je met dit soort kansloos getoeter te bereiken? De NS bezuinigd snoeihard op schoonmaken, dat is een keuze.
hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Wegwerkzaamheden op je vaste route komen niet uit de lucht vallen, dat is bij het spoor en de weg niet anders en daar pas je je op aan.

Anders is het met dagelijks woon-werkverkeer, dan sta je op een vaste tijd op en ongeveer even laat de weg op. Navigatie om te kijken of je om 8u40 of uiterlijk 8u55 achter je bureau zit, het aantal keer dat de A12 onverwacht afgesloten is jaarlijks op één hand te tellen. Dat is de verwachting van de gemiddelde forens, het idee van een dienstregeling is nou juist dat je er in principe vanuit zou moeten kunnen gaan.
Jij hebt nooit last van een ongeval in de auto? We hebben het hier over een extra stop die niet enorm veel extra tijd kost, nog binnen de marge van 15 minuten die jij geeft. In het geval van Den Haag, een eindstation, beland je ook in een flink grote vervoershub dus dat 'aansluiting missen en uur wachten' is weer zn goed bedacht voorbeeld. Als je niet met de trein wilt en het boosheid oproept als je er eentje ziet, prima, hoef je geen excuses voor te bedenken (wat is het volgende, geen stoelverwarming?).

[ Voor 56% gewijzigd door GoldenSample op 07-03-2026 15:19 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik vind die stoelverwarming van een zweterige voorganger sowieso overgewaardeerd 😂

Ik gebruik soms drie planners overigens, ns, Google, 9292. En vaak bij een overstap update ik de zooi.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:04
GoldenSample schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:05:
Jij hebt nooit last van een ongeval in de auto? We hebben het hier over een extra stop die niet enorm veel extra tijd kost, nog binnen de marge van 15 minuten die jij geeft. In het geval van Den Haag, een eindstation, beland je ook in een flink grote vervoershub dus dat 'aansluiting missen en uur wachten' is weer zn goed bedacht voorbeeld.
In een grote hub als Den Haag of Amsterdam is het effect inderdaad beperkt, maar er is een hele wereld buiten die paar grote steden. Stoptrein stations met weinig voorzieningen waar één of twee keer per uur in elke richting een bus vertrekt. Dat kwartiertje is opeens een half uur of meer, vervelend bij een dagje weg maar problematisch als je op tijd op je werk moet zijn.

En stoelverwarming in de trein, goed idee... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Commendatore schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Het is ook een beetje een mentaliteitsdingetje. De norm is tegenwoordig dat mensen zich laten leiden door allerlei apps, stappenplannen en dergelijke, zonder zelf na te denken. Dat was vroeger niet zo en veel mensen, waaronder ik, hebben de mentaliteit van toen vastgehouden. Dat betekent dus dat je je handelen veel meer baseert op kennis van het systeem dat je gebruikt en je ervaring daarmee. (Het spoorwegnet en de dienstregeling zie ik als een systeem.)

Ik gebruik de app trouwens wel, maar ik houd me er niet slaafs aan.
Ik hoef hier (omg Amersfoort en Barneveld) niet eens op de navigatie te kijken, er staat namelijk tegenwoordig altijd file hier :P

Ik gebruik in principe altijd de app omdat ik op verschillende momenten op de dag reis, alleen 's ochtends wil ik het nog weleens vergeten maar goed als er dan iets niet goed gaat is het shit happens... Als je echt iets kritisch hebt dan maar met de auto, maar goed dan heb je files... Of hij gaat stuk.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Rene154154
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:36
Je kunt in de NS-app (en vast ook in andere reisapps) bovendien een standaardreis (of meerdere) aanmaken. Dan zie je bij het openen van de app direct of er iets bijzonders aan de hand is. Of een melding krijgen als je geplande reis wijzigt. Eén keer instellen en je hoeft er niet meer naar om te kijken. Tot je een melding krijgt dat er wat aan de hand is die dag, uiteraard 😉.

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Heeft iemand een indicatie hoe lang er geen treinen zullen rijden in het zuiden als gevolg van de ontspoorde werktrein? De NS communicatie gaat vaak maar van dag tot dag en de site van prorail vermeldt ook maar weinig. Terwijl in het initiële bericht stond dat de werktrein lastig te verplaatsen is en de schade groot.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-03 09:04
Het is voor nu alleen voor vandaag afgekondigd. Wel klonk het eerder wat onzeker, nu vind ik de melding als alleen voor vandaag klinken.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:24

Fiber

Beaches are for storming.

Treinreisje naar Heerenveen IJsstadion afgelopen weekend ging overigens hardstikke prima. Voor herhaling vatbaar. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.regiogroei.cloud/bf61bf13-97c4-3d0f-93fe-a727ea52b035.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 09-03-2026 11:22 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-03 10:59
Telin schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:36:
[...]

De belangrijkste verbetering, de verbetering die het veruit het meeste resultaat zal geven is als reizigers zich gaan gedragen als reizigers en niet als dieren.
Twee problemen, ten eerste is er maar één 'dier' nodig om voor duizenden reizigers een smerige trein (of in elk geval coupé) te creëren. Ten tweede zijn er altijd ongelukjes, een vol open blikje cola dat door een schok (wisselovergang of andere hobbel) van een tafeltje valt geeft al een ongelofelijke hoeveelheid plakzooi, over een groot vloer- en stoeloppervlak.

Er moet gewoon geregeld een schoonmaker door de trein.

(En dan heb ik het nog niet over de statiegeldverzamelaars die bijna lege blikjes helemaal leeg maken in de prullenbak, of op de vloer. Die horen niet bij de 'reizigers')

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-03 11:51
EDIT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:57:
Absoluut eens dat de reinheid van de treinen belabberd is helaas. Ik hoop echt van harte dat daarin verbeterd kan worden.
Dit ja... Ik woon in Duitsland en reis met regelmaat met de trein naar NL en dan ook binnen NL. En het valt me elke keer weer negatief op: de treinen zijn gewoon echt ranzig: kruimels en ander afval overal, plakkende tafeltjes, aangeplakte koffie of andere dranken op de grond.

Maar dat is dus al sinds langere tijd zo, zeker wel 2 jaar. Je zou denken, er komt verbetering in, maar ik zie het nog niet.

De buitenkant dito, al maakt me dat wat minder uit. En dat terwijl ik me nog goed herinneren kan dat treinen altijd schoon waren (voor covid of misschien wel nog langer geleden).

www.flickr.com/malvlex

• Commendatore
  • Niet online
Reizigers zelf kunnen ook wel wat doen om dat morsen te voorkomen. Ik houd mijn beker thee vast als de trein door een wisselstraat gaat. Open bekers of blikjes los op zo'n tafeltje zetten is vragen om problemen en dat zou iedereen toch wel moeten kunnen bedenken.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

ThsAdrns

Be the change!

Commendatore schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:04:
Reizigers zelf kunnen ook wel wat doen om dat morsen te voorkomen. Ik houd mijn beker thee vast als de trein door een wisselstraat gaat. Open bekers of blikjes los op zo'n tafeltje zetten is vragen om problemen en dat zou iedereen toch wel moeten kunnen bedenken.
Dat is zeker waar en toch is het niet altijd te voorkomen. Mijn vrouw beschreef vorige week nog hoe ze de helft van haar thee kwijtraakte, doordat juist tijdens het afremmen voor het volgende station iemand uit haar vierzits besloot op te staan, waardoor zij ook op moest staan om ruimte te maken. De open beker thee op het tafeltje hield ze dus op dat moment niet vast. Juist op dat moment maakte de trein een flinke remming. De conducteur verontschuldigde zich later voor deze "noodstop". Helaas was dat voor de thee te laat. Gelukkig was het maar thee.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

ThsAdrns schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Dat is zeker waar en toch is het niet altijd te voorkomen. Mijn vrouw beschreef vorige week nog hoe ze de helft van haar thee kwijtraakte, doordat juist tijdens het afremmen voor het volgende station iemand uit haar vierzits besloot op te staan, waardoor zij ook op moest staan om ruimte te maken. De open beker thee op het tafeltje hield ze dus op dat moment niet vast. Juist op dat moment maakte de trein een flinke remming. De conducteur verontschuldigde zich later voor deze "noodstop". Helaas was dat voor de thee te laat. Gelukkig was het maar thee.
Als machinisten kunnen we daar ook prima aan bijdragen, en helaas gebeurt dat ook te weinig merk ik als ik privé met de trein reis (of niet zelf moet rijden). Idiote remmingen voor stations, met volle snelheid door wisselstraten klappen etc. Kun je aankomen met ''ja maar ik had vertraging'', zelfs met vertraging zal ik nooit en te nimmer de 40 aantikken in de wisselstraten van bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam (spoor 15/16). Maar er zitten slagers bij helaas... Je zal echt amper rijtijd winnen door een wisselstraat vol te berijden, dan zou comfort te allen tijde moeten prevaleren wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door London op 09-03-2026 12:44 ]

Bnet: Gold#21419 - Victoria - Defias Brotherhood

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-03 12:02
EDIT schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:27:
Het risico is echter exact hetzelfde als je geen navigatie of reisplanner gebruikt: je bent niet op de zelf bedachte tijd op de locatie als er zich problemen/wijzigingen op de route voordoen.
Dus gebruik gewoon de reisplanner, dan kom je ook minder snel voor verrassingen te staan.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de mate van tijdsverlies bij gerommel in het OV toch echt wel veel sneller van een heel andere order van grootte dan even om een file of wegafsluiting moeten rijden.
Ik ben schuldig aan het niet checken van de reisplanner op bij mij zelf bekende routes, maar vertragingen of "aanpassingen" eventueel eerder weten doet voor mij ook altijd heel weinig om dat minder vervelend te maken.

Als ik ergens ergens persé op een bepaalde tijd moet zijn ga ik al het liefst helemaal niet meer met het OV want zelfs met een dienstregeling die in tact is moet je zekerheid inbouwen door eerder weg te gaan.
Dat vreet bakken met tijd, zeker op langere ritten.

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

Eix

London schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Idiote remmingen voor stations,
Zit dat ‘m niet ook vooral in het stukje vakmanschap aan het einde van zo’n remming?

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:49
[...]

Als machinisten kunnen we daar ook prima aan bijdragen, en helaas gebeurt dat ook te weinig merk ik als ik privé met de trein reis (of niet zelf moet rijden). Idiote remmingen voor stations, met volle snelheid door wisselstraten klappen etc. Kun je aankomen met ''ja maar ik had vertraging'', zelfs met vertraging zal ik nooit en te nimmer de 40 aantikken in de wisselstraten van bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam (spoor 15/16). Maar er zitten slagers bij helaas... Je zal echt amper rijtijd winnen door een wisselstraat vol te berijden, dan zou comfort te allen tijde moeten prevaleren wat mij betreft.
Of, als tussenweg, even een kort omroepje dat er zo direct wat vlotter dan gebruikelijk door de wisselstraat wordt gereden in verband met vertraging.
Ik meen dat ik dit ook wel eens een van de NS machinisten op Youtube heb zien doen.

De vraag is natuurlijk wel, of de meeste zooi in de treinen nu ontstaat doordat er niet comfortabel genoeg wordt gereden. Lijkt mij dat dit wel meevalt.
En het zijn ook niet alleen de statiegeldjagers, soms mors je wel eens wat.

Dan zou je ook naar NS Stations moeten kijken, die met diverse formules op de stations het nodige verkoopt dat ook in de trein gegeten en gedronken wordt. Zouden die bijdragen aan de schoonmaak van treinen?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:51
[...]
Idiote remmingen voor stations,
Ik vind weinig dingen zo indrukwekkend als 10/12 bakken VIRM die met 80 km/h Utrecht Centraal binnen komen zeilen en dan keurig soepel bij het bakbord tot stilstand komt :P
Of zoals dit filmpje: 100 km/h bij kopje perron.
met volle snelheid door wisselstraten klappen etc. Kun je aankomen met ''ja maar ik had vertraging'', zelfs met vertraging zal ik nooit en te nimmer de 40 aantikken in de wisselstraten van bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam (spoor 15/16). Maar er zitten slagers bij helaas... Je zal echt amper rijtijd winnen door een wisselstraat vol te berijden, dan zou comfort te allen tijde moeten prevaleren wat mij betreft.
Nouja, juist door laat en hard te remmen kan je inlopen op de dienstregeling, toch?
Als je door wat vertraging een krappe overstap moet halen, en al klaar staat bij de deuren om een sprintje te trekken, is het in mijn ogen juist frustrerend als treinen eeuwig door lijken te hobbelen tot ze eens stilstaan. Van mij mag je door de wissels knallen :P

Net als b.v. machinisten wat mij betreft gewoon met 140 km/h door de Drontermeertunnel zouden moeten rijden bij vertraging, al is dat wat oncomfortabel voor de oren. Best veel mensen moeten een krappe cross-platform overstap halen op Zwolle. En die overstap wacht niet, meestal. Een half uur in de kou staan, da's pas oncomfortabel :P

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Eix schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:56:
[...]

Zit dat ‘m niet ook vooral in het stukje vakmanschap aan het einde van zo’n remming?
Ja opzich, de ene trein is de andere niet natuurlijk. Met name VIRM is een trein die je echt wel ff in de vingers moet krijgen alvorens je die mooi schokloos neer kunt zetten.

@Wally2002 , klopt inderdaad. Maar vraag jezelf dan ook af of die machinisten dergelijke omroepen ook zouden doen als ze niet filmen ;) Verder ook eens dat de meeste rotzooi ontstaat door de reiziger...

@marcop23 Je kan best wat vertraging eruit remmen inderdaad, maar in mijn optiek zou dat niet ten koste moeten gaan van het comfort van de reiziger. Het venijn zit hem dan ook vaak in de staart van een remming en dat kan je dus prima opvangen zoals @Eix ook terecht benoemt. Het is leuk om Utrecht CS met 80 binnen te komen, maar als vervolgens iedereen door de voorste deur naar buiten stapt als geplette sardientjes dan heb je wat mij betreft toch wel gefaald :+

* London wil zichzelf overigens niet op de borst kloppen. Ben ook meermaals schuldig geweest aan lomp binnen komen. Delft kopje perron nog 100 rijden en toch bij treinlengte bord 6 willen stoppen. Tsja... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door London op 11-03-2026 18:40 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je hebt er inderdaad af en toe buschauffeurs tussen zitten. :P Geen idee of het echt materieelgebonden is, zit meestal in DDZ of SNG maar het is soms wel en (gelukkig) vaak niet. In andere typen zit ik niet echt meer, dat komt niet meer in het oosten (op een verdwaalde VIRM of ICM na).

Ondanks dat ik ± 6 dagen per week in de trein zit, afgelopen weekend voor het eerst in een ICNG gezeten. Optrekken doet ie wel moet ik zeggen en bij hogere snelheden (zat erin tussen Amersfoort-Schiphol) is het best wel te doen. Bij lage snelheden voel je toch best wat trillingen. Nou ja, mogelijk over een paar jaar iedere dag in dat ding als ie ooit nog naar Enschede komt volgens dienstregeling. Dat repareren van de ingestorte HSL duurt nogal wat jaartjes geloof ik dus dan zal de ICNG er ook wel niet komen.

Maar tandjes wat zijn de treinen aan de buitenkant ranzig. En dat terwijl ik iedere dag 2x langs in een bedrijf zijnde wasstraat (volgens de rode LED borden erop) kom waar nooit een trein te bekennen is. Zelfs de gele voorzijde is gewoon zwart, die zijn toch niet voor niets geel (of wit). Maar goed, wel prima zonwering die vieze ramen. :+

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De NS-site, heerlijk consistent:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p1asLRk.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/smoHpSI.png

• Commendatore
  • Niet online
Zelfs die 24 uur is nog optimistisch. In de praktijk duurt het makkelijk een paar dagen.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Commendatore schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:25:
Zelfs die 24 uur is nog optimistisch. In de praktijk duurt het makkelijk een paar dagen.
Details details. De NS chat is daarin ook dramatisch ( inmiddels twee medewerkers die het gesprek verlaten. Nu is de chat automagisch verdwenen ). De telefonische helpdesk die ook weer niets kan doen. Makkelijker kunnen ze het wel maken.

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

Eix

Ik snap ook oprecht niet waarom het zo lang duurt om een en ander qua transacties in de app te tonen. Als ik namelijk in- of uitcheck krijg ik vrijwel instant een pushmelding op mijn mobiel. Maar dat is dan weer niet zichtbaar in de app.

Dat er nog enige tijd zit in het omzetten van de transacties naar een reishistorie inclusief kosten daar kan ik wel inkomen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Commendatore schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:25:
Maak daar maar weken van :/ , het gebeurt regelmatig en compleet random dat (Blauwnet) reizen pas na weken in de historie verschijnen, terwijl ritten daarna wel vrij snel verschijnen. De betreffende vertraagd verwerkte ritten zijn wel zichtbaar op www.ov-chipkaart.nl , maar dan zonder prijs, niet handig voor declaratie.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 17:48
Zou ik mijn mede Tweakers en trein liefhebbers om advies mogen?
Via een valentijnsactie European sleeper geboekt voor Praag,
Nu willen wij 2 stops eerder uitstappen, bij Bad Schandau om vervolgens in 2 dagen door de bergen richting het volgende trein station Decin te hiken en dan zelf een trein naar Praag regelen.

Nu komt mijn vraag, is het handig om dit op voorhand aan ES door te geven, of kunnen we dit ook op de vertrekdag bij de conducteur aangeven? Wij zijn huivering omdat ze dan misschien onze valentijn aanbieding verneuken en we toch een cabine moeten delen anderen.

Wat ik al heb gevonden:
https://europeansleeper.f...re-station-after-booking-

Heeft een mede Tweaker hier ervaring mee?

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-03 09:04
Ik heb vorig jaar met deze trein naar Praag gereisd, ik had geen controle op uitstappers gezien. Moet ook zeggen dat instappen in Roosendaal vrij was. Pas in Amsterdam werd er aangeklopt en om onze kaartjes gevraagd, we lagen al in bed, wat ik niet netjes vond. Al met al was het dus wat rommelig, geen idee of dat is hoe het standaard gaat.

• walterworld
cazzer22 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:34:
Ik heb vorig jaar met deze trein naar Praag gereisd, ik had geen controle op uitstappers gezien. Moet ook zeggen dat instappen in Roosendaal vrij was. Pas in Amsterdam werd er aangeklopt en om onze kaartjes gevraagd, we lagen al in bed, wat ik niet netjes vond. Al met al was het dus wat rommelig, geen idee of dat is hoe het standaard gaat.
Als er niemand in de boeking heeft aangegeven daar uit te stappen is de kans groot dat ES doorrijd, helemaal met vertraging.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Vanochtend was ik aanwezig bij de inhuldiging van GoVolta, de eerste internationale open-access trein van Amsterdam Centraal naar Berlijn die overdag met NS en Deutsche Bahn concurreert. Met een treinticket kan je al vanaf 10 euro naar Berlijn of Hamburg rijden.

Ik heb een stukje meegereisd, en ik geef toe dat het mooie comfortabele rijtuigen zijn, overgenomen van de Belgische Spoorwegen. De I10-rijtuigen hebben beiden voor zowel de eerste klas (Comfort) als de tweede klas (Economy) een goed en zacht comfort. In de komende paar maanden volgt er nog een GoVolta Lounge rijtuig bij met een bistro. Die was nog niet klaar voor inzet.

Ook reed TCS de trein in plaats van Keolis. Ik heb vernomen dat Keolis nog niet klaar was met de vergunningen voor de ritten in Duitsland, en dus hing er een nostalgische TCS 'Nez Cassé' tot aan Bad Bentheim voor de stam. Een Railpool Vectron nam daar de rit naar Berlin-Gesundbrunnenn over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_X0vpFpqqs3kZySlwC3BJj8hJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryO7NY2kEwfjVxJxDEOv8IBa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5p3Ns7hTlzgQXCvqCRqGRLMXKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hN2DcSLnueQojQNXIYoCbBKg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC4rWOvyCGQZHUsN_C0I4LNGw7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulEY6tYBXoG7eVyK9DtnIzd7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uE85NfdKT1ZepuIjFvyQyhDTTMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwjbNvySAUDyGqL3mz6SHafO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU_RzRz2eNJ6HXJb1JvPtzYQ1_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqTJaRWKxhCkdwMxCEnaAiA3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LXl1sTUovw6Ge-FL_eR657hHX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7pG2BY5ZJONx5HvsLqDRPQl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHSMfjJZcebXbPuQfBRbPoBLGSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tROzMeJ9QjitMbQlW4VsIG0k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfEi8DPSBR6F1cfkEHQ7MQigmpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaeiSB9SYLD3TxzQvsBarcW3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whvyw7L6-xi9gGEjlUqWONm1rQo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dlti38PLwJxaEZvaFCRkeO3.jpg?f=fotoalbum_tile
Richting Hamburg of Berlijn met de trein? De keuze wordt nu dus reuze, en Parijs komt er eind dit jaar ook aan. Ik zie dit als een mooie mijlpaal voor de Nederlandse spoorwegsector waar NS en DB tot vandaag nog de langeafstandsverbindingen domineerden.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Fiber

Fiber

https://www.trouw.nl/duur...raakt-mij-zeker~b1aee6f3/

Mooi stuk in Trouw over het werk van een trein-schoonmaker.
Er is dan ook een tekort aan schoonmakers, zeggen de NS, en door intensief gebruik raken treinen meer vervuild. En het is, voor de schoonmaak dan, niet handig dat treinen bewegen. Hoe krijg je een trein op de juiste tijd op de plek waar die schoongemaakt kan worden, terwijl het ontzettend druk is op het spoor en treinen maar kort uit de dienstregeling kunnen? Het lukt niet altijd om die lastige puzzel te leggen.

Uitgebreidere schoonmaakbeurt
Hoesijn Bahoul (46) ondervindt dat regelmatig aan den lijve. Hij maakt al 23 jaar de binnenkant van treinen schoon in Maastricht en is er ploegleider. Meestal werkt hij overdag, waar hij de treinen die heen en weren tussen Alkmaar en Maastricht schoonmaakt in het half uurtje – “Als ze geen vertraging hebben” – dat die stilstaan in de Limburgse provinciehoofdstad.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:30
marcop23 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Ik vind weinig dingen zo indrukwekkend als 10/12 bakken VIRM die met 80 km/h Utrecht Centraal binnen komen zeilen en dan keurig soepel bij het bakbord tot stilstand komt :P
Ach, laat hem dat eens doen met een fikse goederentrein van 1.500 ton en een ouwe diesellok. Elke wagon remt anders en niks geen elektrische remmen, gewoon ouderwets luchtdruk. O-)

Ik heb ondertussen flink wat ervaring opgedaan met personenverkeer en niks negatiefs tegenover de collega's, maar die dingen rijden (en remmen) echt heul gemakkelijk. De mix tussen goederen- en personenverkeer is wel okee. Alleen personen zou ik persoonlijk niet willen, maar ieder z'n meug natuurlijk. :)

Hello. Is it me you're looking for?

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 20:45

Luke!

#Treinbaas
walterworld schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Als er niemand in de boeking heeft aangegeven daar uit te stappen is de kans groot dat ES doorrijd, helemaal met vertraging.
Die kans is precies 0, gezien een personeelswissel bij een rijdende trein wat lastig is.

• walterworld
Luke! schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:37:
[...]

Die kans is precies 0, gezien een personeelswissel bij een rijdende trein wat lastig is.
Zouden ze voor de laatste twee uur nog een personeelswissel doen?

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 20:45

Luke!

#Treinbaas
walterworld schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Zouden ze voor de laatste twee uur nog een personeelswissel doen?
Je doet een gok, ik geef het antwoord en vervolgens trek je het in twijfel? Tja. ;-)

Na de laatste twee uur komen de eerste twee uur: een ommetje Bad Schandau - Praag + servicen en terug naar Bad Schandau past precies in een dienst terwijl de Duitse ploeg kan tukken. Een ritje Bad Bentheim - Praag past dat niet (te veel werktijd) en al zou dat passen: dan zit je personeel vervolgens 52 uur het aantal tegels van het stationsplein te tellen voor de volgende trein weer terug gaat. Praag is een mooie stad maar betaald tegels tellen is een dure hobby.

• Commendatore
  • Niet online
Dit is ook wel een leuke: https://nos.nl/artikel/26...-om-verzakking-sliedrecht

Misschien moeten ze een paar van die 'u rijdt te hard'-borden plaatsen. :+

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Vroeg me wel gelijk af of dit niet afgedwongen kan worden door ATB.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:35
Ja en nee. Technisch gezien natuurlijk prima mogelijk, maar volgens mij zijn er richtlijnen waarbij de snelheid/ATB code alleen afgedwongen wordt in de sectie(s) meteen na het bord dat de snelheidsbeperking aankondigt, dus niet bij de snelheidsbeperking zelf.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Commendatore schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:22:
Dit is ook wel een leuke: https://nos.nl/artikel/26...-om-verzakking-sliedrecht

Misschien moeten ze een paar van die 'u rijdt te hard'-borden plaatsen. :+
Staan ze dan met zo'n lasergun naast het spoor? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:07

Cbr

Raven schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Staan ze dan met zo'n lasergun naast het spoor? :P
Ja, letterlijk. Soms ook op een brug boven het spoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Cbr op 23-03-2026 18:26 ]

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:18
Excuses als dit teveel als een rant overkomt, maar...

Je kondigt trots aan dat je een RB61 lijn hebt tussen Hengelo en Bielefeld. Top!
Alleen, waarom zit de dienstregeling zo in elkaar dat de IC naar Enschede (vanuit Utrecht), aankomt in dezelfde minuut als dat de RB61 vertrekt? Je hebt letterlijk nul minuten overstaptijd. Niet realistisch.

Je raadt het, trein gemist want mijn IC had +2 door (vermoedelijk) een TSB. Maar waarom plan je het langeafstandsverkeer zo krap met je internationale verbinding? De planners weten dat de RB61 zo goed als altijd op tijd vertrekt, want beginstation. Natuurlijk kan je niet elke vertraging proberen op te vangen, maar 0 minuten speling of overstaptijd naar een (toch kwetsbaardere) internationale verbinding is erg vreemd.

De grap is dat de RB61 op dit moment waarschijnlijk 10 minuten stilstaat op Bad Bentheim, want grenscontroles. Diepe zucht.

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 24-03-2026 15:10 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Fiber

Fiber

Maarten_E schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:09:

Je kondigt trots aan dat je een RB61 lijn hebt tussen Hengelo en Bielefeld. Top!
Alleen, waarom zit de dienstregeling zo in elkaar dat de IC naar Enschede (vanuit Utrecht), aankomt in dezelfde minuut als dat de RB61 vertrekt? Je hebt letterlijk nul minuten overstaptijd. Niet realistisch.

Je raadt het, trein gemist want mijn IC had +2 door (vermoedelijk) een TSB. Maar waarom plan je het langeafstandsverkeer zo krap met je internationale verbinding? De planners weten dat de RB61 zo goed als altijd op tijd vertrekt, want beginstation. Natuurlijk kan je niet elke vertraging proberen op te vangen, maar 0 minuten speling of overstaptijd naar een (toch kwetsbaardere) internationale verbinding is erg vreemd.

De grap is dat de RB61 op dit moment waarschijnlijk 10 minuten stilstaat op Bad Bentheim, want grenscontroles. Diepe zucht.
Dan was het vast geen officiële overstap in de reisplanner. Blijft alsnog achterlijk, maar dan heb je helaas nergens recht op.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:18
Fiber schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Dan was het vast geen officiële overstap in de reisplanner. Blijft alsnog achterlijk, maar dan heb je helaas nergens recht op.
Recht op hebben gaat het niet om.
Natuurlijk zul je altijd krappe aansluitingen hebben, maar nul minuten overstaptijd tussen je enige IC-verbinding (waar veel mensen van buiten de regio gebruik van maken) en een internationale trein zonder redelijk alternatief (IC Berlijn stopt niet in Bielefeld) is vreemd.

Bovendien, Hengelo wordt best goed bediend met verbindingen in Twente. Logisch. Maar Twente ligt voor de rest van het land toch redelijk in een uithoek, kan nu weer 2u15m terugreizen, onverrichterzake.

Het is in het belang van zowel NS en Eurobahn om zoveel mogelijk reizigers te hebben, toch? Dan zou je toch willen dat de trein die je veel reizigers kan geven, binnen een redelijke marge aankomt zodat je een fatsoenlijke verbinding aan kan bieden?

[ Voor 14% gewijzigd door Maarten_E op 24-03-2026 15:45 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Commendatore
  • Niet online
Bij dit soort reizen zou ik altijd wat veiligheidsmarge inbouwen. Het is namelijk ook niet alsof de treindienst in Duitsland zelf heel erg betrouwbaar is, dus ook later kun je tegen problemen aanlopen.

• Fiber

Fiber

Je hebt daar eigenlijk juist een heel ruime overstap van bijna een half uur... :Y)

https://www.ns.nl/rpx?s=GDnpiB2y

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

ICMm 4231 is in Onnen omgetoverd tot de Lieve Monster trein:
https://www.treinreiziger...monstertrein-van-phileine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OlOgl3Kdu0DTbgIxT1nMbW2eTw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jOERrLuPdi0FQlZTBe94EBM3.jpg?f=user_large
Bron: https://treinposities.nl/foto/440221

Leuk initiatief en ik juich van harte toe dat we meer treinen van leuke liveries gaan voorzien.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

London schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:11:
ICMm 4231 is in Onnen omgetoverd tot de Lieve Monster trein:
https://www.treinreiziger...monstertrein-van-phileine

[Afbeelding]
Bron: https://treinposities.nl/foto/440221

Leuk initiatief en ik juich van harte toe dat we meer treinen van leuke liveries gaan voorzien.
Ja ik zag net ook een video op nu.nl. leuk dat een meisje van 8 een wedstrijd wint en dit zo terug ziet.
Mooie livery (heet dat ook zo bij treinen? ja dus?) en ik hoop dat er inderdaad meer komen, en dan ook minder NS geel, bij deze is het een beetje een rare mix.
En het doel om kinderen (via de ouders?) de trein in te krijgen is alleen maar goed. - zou wel leuk zijn voor de ouders/kinderen als ook bekend zou zijn waar deze trein wordt ingezet overigens maar soit, de eerste stap is er.

• Bastien
  • Niet online
Wel mooi gedaan die trein. Ben benieuwd of ik die ooit tegenkom, zie hier in het oosten zelden meer ICMm.

Op https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4231/omlopen kun je zien waar deze gereden heeft en nog gaat rijden, alleen dagen in het voren klopt meestal niets van, de huidige dag vaker wel. Maar er wordt natuurlijk wel bijgestuurd en bij verstoringen wordt het ook een feestje.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• arievz
EDIT schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:35:
Ja en nee. Technisch gezien natuurlijk prima mogelijk, maar volgens mij zijn er richtlijnen waarbij de snelheid/ATB code alleen afgedwongen wordt in de sectie(s) meteen na het bord dat de snelheidsbeperking aankondigt, dus niet bij de snelheidsbeperking zelf.
Het interessante hier is dat deze werkwijze strijdig is met het systeemconcept van ATB-EG, en in het gebruiksvoorschrift van ATB-EG vind ik dit ook niet terug. Ik vraag me af of deze werkwijze algemeen bekend is bij krachtvoertuigpersoneel - ik heb het in ieder geval in de praktijk moeten ervaren.

In de TSB-publicatie meldt men: "deze snelheidsbeperking is opgenomen in de ATB," maar dat is ook maar een halve waarheid. Immers, in de sectie achter het L-bord wordt de code uit het spoor gehaald, dus altijd remdwang naar 40 km/h, ook al is de TSB voor 70 km/h.
In de praktijk heb ik ook wel meegemaakt dat de code wegviel voor het L-bord omdat brugpijlers correcte plaatsing van het bord verhinderden. Kennelijk besloot de onkundige ter plaatse dat dat OK was, en ook dat het OK was om een L-bord vlak achter een reeks brugpijlers te plaatsen.

Het vervelende is nu dat sommige krachtvoertuigen ook afwijken van het ATB-systeemconcept, bij sommige materieeltypen is de machinist namelijk altijd te laat als hij pas remt als de ATB een remopdracht geeft. De combinatie van beide afwijkingen zorgt voor onnodige ATB-ingrepen. (In het beschreven geval zo extreem dat het betreffende spoor langdurig buiten dienst was, met hoge herstelkosten: de reeks gebeurtenissen had uiteindelijk tot gevolg dat de brandblusinstallatie in de Barendrechtse schoenendoos werd geactiveerd.)

Terug naar de Betuwelijn: voor een snelheidsbeperking naar 40 km/h zou het vrij eenvoudig moeten zijn om het gehele gebied te bewaken (geen signaal=40 immers, dus slechts wat draadjes aanpassen). Het voldoet dan in ieder geval aan het systeemconcept van ATB.

Overigens, als je zo vooruitstrevend bent als onze zuiderburen kun je gewoon een TSR van km X tot km Y inkloppen op de treindienstleiderspost, of in geval van Level 1 een paar balises omprogrammeren.

Technische oplossingen zijn natuurlijk leuk, maar als het werkelijk zo gebruikelijk is om te snel te rijden, zou eigenlijk moeten worden onderzocht wat daarvan de achterliggende oorzaak is, om te kunnen leren en verbeteren. Dat "whack-the-mole"-gedoe met boetes is immers slechts tijdelijke en willekeurige symptoombestrijding.

• MediaZoo
  • Laatst online: 27-03 17:47
arievz schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:59:
[...]
Het interessante hier is dat deze werkwijze strijdig is met het systeemconcept van ATB-EG, en in het gebruiksvoorschrift van ATB-EG vind ik dit ook niet terug. Ik vraag me af of deze werkwijze algemeen bekend is bij krachtvoertuigpersoneel - ik heb het in ieder geval in de praktijk moeten ervaren.

In de TSB-publicatie meldt men: "deze snelheidsbeperking is opgenomen in de ATB," maar dat is ook maar een halve waarheid. Immers, in de sectie achter het L-bord wordt de code uit het spoor gehaald, dus altijd remdwang naar 40 km/h, ook al is de TSB voor 70 km/h.
In de praktijk heb ik ook wel meegemaakt dat de code wegviel voor het L-bord omdat brugpijlers correcte plaatsing van het bord verhinderden. Kennelijk besloot de onkundige ter plaatse dat dat OK was, en ook dat het OK was om een L-bord vlak achter een reeks brugpijlers te plaatsen.

Het vervelende is nu dat sommige krachtvoertuigen ook afwijken van het ATB-systeemconcept, bij sommige materieeltypen is de machinist namelijk altijd te laat als hij pas remt als de ATB een remopdracht geeft. De combinatie van beide afwijkingen zorgt voor onnodige ATB-ingrepen. (In het beschreven geval zo extreem dat het betreffende spoor langdurig buiten dienst was, met hoge herstelkosten: de reeks gebeurtenissen had uiteindelijk tot gevolg dat de brandblusinstallatie in de Barendrechtse schoenendoos werd geactiveerd.)
Ik ken geen situatie waar de ATB terug valt naar 40 km/u bij een TSB met hogere snelheid dan 40 km/u. Dit is onwenselijk en leidt tot onnodige vertragingen en stops van treinen. Misplaatsing van de L-borden in combinatie met de ATB-code wissel is slechts een lokaal issue.

Bij ATB moet je minimaal 2 seconden de tijd hebben om te reageren op de ATB-bel. Ik ken ook geen materieel waarbij je altijd "te laat bent". En ik heb toch wel een rijtje locs waarmee ik over het Nederlandse spoorwegnet rij. Vectron is de enige loc die iets strakker is in zijn remcriterium houden bij een ATB-bel, omdat hij meer punten aanhoud dan de gekozen remstand. Er zijn wel trucjes om de loc dan wel zijn remcriterium te laten houden.

En voorschrift in tunnels is standaard: Bellen als je ongepland stil komt te staan om de brandblusinstallatie te laten overbruggen door de treindienstleider.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-03 19:54
Maarten_E schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:09:

De RB61 vertrekt op :34 en de IC naar Enschede heeft een geplande aankomst op :36. Dit is in de verste verte nooit een aansluiting geweest.

Maargoed eigenlijk geldt voor alle "waarom nou niet x minuten anders" vragen hetzelfde; dat past niet. De RB61 kan niet later vertrekken dan :34 want om :38 moet de Blauwnet intercity uit Enschede aankomen. En die kan niet naar achter want om :43 moet de Blauwnet stoptrein uit Enschede aankomen.

De RB61 vertrekt ookt niet "zo goed als altijd op tijd, want beginstation", hij heeft op Hengelo maar een keertijd van 8 minuten.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 21:08
Maarten_E schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:43:
Recht op hebben gaat het niet om.
Natuurlijk zul je altijd krappe aansluitingen hebben, maar nul minuten overstaptijd tussen je enige IC-verbinding (waar veel mensen van buiten de regio gebruik van maken) en een internationale trein zonder redelijk alternatief (IC Berlijn stopt niet in Bielefeld) is vreemd.
imho zou ik zo'n RB trein niet direct bestempelen als een "internationale trein", in het feite is het niet meer dan een Duits regionaal treintje dat toevallig de grens moet oversteken om bij Hengelo uit te komen.
Het is in het belang van zowel NS en Eurobahn om zoveel mogelijk reizigers te hebben, toch? Dan zou je toch willen dat de trein die je veel reizigers kan geven, binnen een redelijke marge aankomt zodat je een fatsoenlijke verbinding aan kan bieden?
De vraag is dan natuurlijk: val jij als incidentele reiziger (wonend op 2u15 van het vertrekpunt) tot de vaste doelgroep van de RB61?

Helaas is het onmogelijk om iedereen altijd te bedienen met een directe verbinding of korte, perfecte overstappen. Sinds de jaren '30 worden er wel pogingen gedaan om dit met particulier autobezit op te lossen, maar ook dat heeft nog niet geleid tot perfecte, vertragingsloze reisbewegingen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

franssie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:18:
[...]
Mooie livery (heet dat ook zo bij treinen? ja dus?)
Dat heet zo bij treinen in het Engels. In het Nederlands is het kleurstelling :)

Erg leuk initiatief overigens. Ik kijk sowieso wel naar of ik met ICM kan reizen als de tijd me niet veel uitmaakt, maar zal nu specifiek naar de 4231 uitkijken :p

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-03 18:16
MediaZoo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 01:49:
[...]

Ik ken geen situatie waar de ATB terug valt naar 40 km/u bij een TSB met hogere snelheid dan 40 km/u. Dit is onwenselijk en leidt tot onnodige vertragingen en stops van treinen. Misplaatsing van de L-borden in combinatie met de ATB-code wissel is slechts een lokaal issue.

Bij ATB moet je minimaal 2 seconden de tijd hebben om te reageren op de ATB-bel. Ik ken ook geen materieel waarbij je altijd "te laat bent". En ik heb toch wel een rijtje locs waarmee ik over het Nederlandse spoorwegnet rij. Vectron is de enige loc die iets strakker is in zijn remcriterium houden bij een ATB-bel, omdat hij meer punten aanhoud dan de gekozen remstand. Er zijn wel trucjes om de loc dan wel zijn remcriterium te laten houden.
Bij NS rijdt er nu al een tijdje geen materieel meer dat daar last van heeft zover ik weet, maar altijd te laat bij o.a. een ATB-baan storing heeft zeker wel bestaan.. Bij materieel dat alleen vrij traag pneumatische remde.. Zo weet ik nog dat je o.a. in de BDS (stuurrijtuig met loc achterop) altijd te laat was en dus stil kwam te staan, omdat met de pneumatische rem het te lang duurde om remcreterium op te bouwen als je pas reageerde als de bel al ging.. Zou me niks verbazen als dat met de meeste goederentreinen etc, treinen met een traag pneumatisch remsysteem, nog steeds zo is..

• MediaZoo
Inflatable schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Bij NS rijdt er nu al een tijdje geen materieel meer dat daar last van heeft zover ik weet, maar altijd te laat bij o.a. een ATB-baan storing heeft zeker wel bestaan.. Bij materieel dat alleen vrij traag pneumatische remde.. Zo weet ik nog dat je o.a. in de BDS (stuurrijtuig met loc achterop) altijd te laat was en dus stil kwam te staan, omdat met de pneumatische rem het te lang duurde om remcreterium op te bouwen als je pas reageerde als de bel al ging.. Zou me niks verbazen als dat met de meeste goederentreinen etc, treinen met een traag pneumatisch remsysteem, nog steeds zo is..
V100 en G2000 hebben ATB-NL (ATB-EG+NG) 1e remstand is remcriterium
EURO 9000, Stuurreservoir onder de 0,5 bar == remcriterium
1600/1700/1800, 1e remstand is remcriterium
BR 186, Remkraan bedienen is kortstondig remcriterium bereikt echter voor 2 seconden, bij 0,8 bar remcriterium vast bereikt.
BR 189, 1e remstand == remcriterium
BR 188, 1e remstand == remcriterium (Test machinist TRAXX 3MS geweest)
BR 193, 2e remstand + 0,5 bar uit treinleiding is remcriterium, daarna te lossen tot 0,3 bar zonder verlies. Bij een ATB baanstoring of verlaging en te laat remmen? Dan de ED via de remkraan uitzetten, dan neemt hij ook de opbouw van de remcilinderdruk mee. Iets wat je bij ED-remmen niet hebt bij de Vectron.
Class 66, 1e remstand == remcriterium.

Alleen Vectron is was kieskeuriger en laat ook je behaalde remcriterium vallen als de remkraan niet in de juiste remstand staat en/of de luchtdruk verlaging niet vlot genoeg verloopt nadat je je remming hebt ingezet als de ATB-(rem)bel is gegaan.

• arievz
Inflatable schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:14:
[...]
Bij NS rijdt er nu al een tijdje geen materieel meer dat daar last van heeft zover ik weet
Je kent dus NS' FLIRT-TAG niet... en ook de G1206 heeft er last van.

De luchtdrukrem is voor een G1206 niet trager dan voor een BB1600, het verschil zit hem in de plaats waar de ATB het remcriterium-signaal vandaan haalt. Ook de remkranen zijn in opbouw grofweg gelijk.
Bij beide locomotieven regelt het rempookje van de machinist de druk in een klein remkraanreservoir. Aan dat reservoir is een relaisventiel gekoppeld dat zorgt dat de treinleidingdruk gelijk wordt aan de druk in het remkraanreservoir.
Bij een G1206 komt het signaal van een drukcontact op de treinleiding, dus hoe langer je trein, hoe groter het volume aan lucht dat bij een remming moet ontsnappen en hoe langer het duurt voordat de ATB zijn remsignaal krijgt.
Bij een 1600 komt het signaal van een drukcontact op het remkraanreservoir. Dat reservoir heeft zo'n klein volume dat het remsignaal snel komt, ook wordt het niet beïnvloed door de treinlengte.

• arievz
MediaZoo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 01:49:
[...]
En voorschrift in tunnels is standaard: Bellen als je ongepland stil komt te staan om de brandblusinstallatie te laten overbruggen door de treindienstleider.
Het zou leuk zijn als GSM-R feilloos functioneerde...

• MediaZoo
arievz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:12:
[...]
Het zou leuk zijn als GSM-R feilloos functioneerde...
Ik ken eigenlijk alleen een blind vlekje bij Assel waar het GSM-R netwerk nog wel eens weg willen vallen. In tunnels en vooral de tunnels op de Havenlijn en A15 ervaar ik geen problemen in. En ik mag daar nog wel eens een belletje doen voor het één en ander met een treindienstleider.

• arievz
Inderdaad werkt het meestal wel, en mogelijk is er het een en ander verbeterd sindsdien, we rijden hier immers al weer even onder ETCS.
Maar mijn punt was dat een paar schijnbaar kleine zaken samen kunnen leiden tot een grote verstoring.

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-03 18:16
arievz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:08:
[...]
Je kent dus NS' FLIRT-TAG niet...
Zijn dat die R-net dingen? Die ken ik inderdaad niet.. De "gewone" Flirt van NS wel en die heeft er geen last van.. Alleen heel in het begin geloof ik maar is ooit een update voor geweest..

• AW_Bos
  • Laatst online: 15:11

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
R-NET Flirt's zijn inderdaad die dingen op de RijnGouwe lijn tussen Alphen a/d Rijn en Gouda.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElenXpq6vfl81NolYqKNgRXpSes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jilrIrGFrDOMp1RCtOZzshQj.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij misschien vertellen wat de bedoeling is/was van deze dingen in de Arriva GTW-treintjes die in Limburg rijden? Deze dingen zitten er volgens mij al sinds het Veolia-tijdperk?

Waren er vroeger soms plannen om in- en uitchecken mogelijk te maken in de trein? Wat overigens een heul slecht idee is. (Oh, even inchecken, de conducteur komt eraan; Dringen bij de deur).

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 26-03-2026 22:52 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Een collega wijst me net op deze niet-rijdende trein. De reden is wel heel bijzonder, want dit is nog altijd een dieselverbinding 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7MUUT15QLYfHCUajcS8I5EL_Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQcBLEcZdHGsZWWxcIBulyEK.jpg?f=fotoalbum_large

• Maasluip
  • Laatst online: 09:55

Maasluip

Kabbelend watertje

AW_Bos schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:50:

[Afbeelding]

Kan iemand mij misschien vertellen wat de bedoeling is/was van deze dingen in de Arriva GTW-treintjes die in Limburg rijden? Deze dingen zitten er volgens mij al sinds het Veolia-tijdperk?

Waren er vroeger soms plannen om in- en uitchecken mogelijk te maken in de trein? Wat overigens een heul slecht idee is. (Oh, even inchecken, de conducteur komt eraan; Dringen bij de deur).
Ja, dat was het idee en ja, dat was geen goed idee maar niet zozeer vanwege laat inchecken of vroeg uitchecken (laat inchecken is nog wel een beetje te zien) maar vooral vanwege het dringen met in- en uitchecken bij het in- en uitstappen. De dienstregeling van een bus is nog een beetje flexibel, bij een trein kun je niet hebben dat je in de spits overal een minuut extra moet halteren omdat iedereen bij één deur staat te in of uitchecken.

Signatures zijn voor boomers.

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-03 13:45

Qu3st

Migrator schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:23:
Een collega wijst me net op deze niet-rijdende trein. De reden is wel heel bijzonder, want dit is nog altijd een dieselverbinding 8)7

[Afbeelding]
Stukje Oldenzaal en Hengelo heeft wel bovenleiding, en als daar dan problemen ontstaan door een trein die wel bovenleiding nodig heeft, krijg je dit.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Geen idee of daar problemen waren, maar dan zou de reden wat mij betreft gestrande/defecte trein moeten zijn, niet deze reden. Dit zorgt zo voor een groot aantal verbaasde gezichten :)

• arievz
Inderdaad.
Pagina: 1 ... 173 174 Laatste