ArcticWolf schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:44:
Gemeente Nijkerk heeft best een goede visie, denk dat daar nog best goede dingen uit voort gaan komen over de komende jaren.
Amersfoort zit muurvast en denk dat de hele huidige coalitie weggestemd gaat worden... (ik ga persoonlijk niet op 1 van de huidige coalitie partijen stemmen vanwege het wanbeleid wat ze hebben gevoerd de afgelopen jaren).
Ik verwacht met dit huidige kabinet dat er wel wat mogelijkheden zijn qua groei binnen het Spoorse, maar er moet wel een duidelijk lobby zijn anders gaat het hem niet worden. Er wordt naar mijn weten op de achtergrond wel gewerkt aan nieuwe lange termijn financieringsmethodes, want daar loopt het vaak op kapot.
De Noordzuidlijn is een groot voorbeeld van hoe het wel kan ook al was het financieel en planningstechnisch nogal ambitieus, nu is die lijn niet meer weg te denken bijv...
Eens met de huidige coalitie. Hebben er een puinhoop van gemaakt. En wat mij compleet stoort aan de huidige coalitie: Wel de groene coalitie uithangen met autobeperkende maatregelen ala Utrecht/Amsterdam. Maar ondertussen niets voor elkaar krijgen qua alternatieven. En vervolgens komt D66 met het
lumineuze idee van een metro tussen Amersfoort en Utrecht.
- Er zijn tot nu toe helemaal geen metro's in de provincie Utrecht, zelfs Utrecht stad heeft geen metro's op dit moment. Zou het niet veel handiger zijn om een tramnetwerk verder uit te gaan breiden ipv tram en metro door elkaar heen te gebruiken.
- Een metro is per kilometer ongeveer 8 tot 10 keer zo duur als een tram. Als je de gemeenteraad warm wil krijgen, kies dan voor realistische oplossingen. Niet voor de pipe dream die een metro heet.
Maar goed, groene coalitie met Partij v.d. Dieren, GroenLinks en D66 erin. Je zou daarmee toch wel verwachten dat ze zaken als OV beter willen regelen. Maar dan krijg je dit zooitje. Als OV-aanhanger en bepleiter word ik ondertussen zo cynisch dat ik zoiets heb van: Het was een leuk experiment, maar laten we de auto maar promoten. Ben je in ieder geval minder afhankelijk van de gemeente en haar onkunde.
Hoppakee, ook Bijlmer ArenA maar even een MIRT-tje geven waar NS, ProRail, Vervoer Regio Amsterdam en Gemeente Amsterdam zich achter scharen. Kan natuurlijk niet zo zijn dat een station wat in 2007 nog feestelijk is geopend, niet kan achterblijven op de rest van de grote stations van Amsterdam...
Hoe meer voorbeelden ik voorbij zie komen, hoe belachelijker ik het eigenlijk vind worden dat er niets gedaan wordt rond Amersfoort.