Afgelopen weekend heb ik een bezoekje gebracht aan Duitsland, en zo ben ik even wezen kijken bij de nieuwe Friesenbrücke. Waar voorheen een bascule-spoorbrug lag, is dit na de aanvaring door vrachtschip de Emsmoon in 2015, de afgelopen paar jaar vervangen door een draaibrug. Het heeft dus ruim 10 jaar geduurd tot er hier weer een oversteek over de Eems mogelijk was. Omdat het spoortraject tussen Bad Nieuweschans en Leer (D) nog opgeknapt wordt, rijden er naar verwachting pas in de zomer van 2026 weer treinen. Dat mag ook wel na 10 jaar

.
:strip_exif()/f/image/k8JuK9tBMQUM8t9A1thDbWET.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf de dijk zie je de spoorbrug al liggen. Sterker zelfs, vanuit de auto zie je op de Friesenstrasse het blauwe bouwwerk al liggen.
:strip_exif()/f/image/M2Dza6S6I1iDDue9rs58C1fL.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij het bedieningshuisje is een fietspad aangelegd voor voetgangers en fietsers. En tot mijn verrassing was de brug al te bewandelen en te fietsen. Ik heb blijkbaar wat gemist, want het schijnt al sinds september vorig jaar te kunnen. Maar goed, dat doen we dan maar...
Na wat gegluur door het raampje van het huisje zie ik dat er binnen een aantal electrakasten staan en wat kantoorinrichting, en ook hier wordt er nog een beetje geklust.
:strip_exif()/f/image/Y4z4Z2C7YIRWzPBl4VQVYmaP.jpg?f=fotoalbum_large)
Als we de andere kant op kijken, in de richting van de oude spoorbrug, dan zien we dat de spoorbaan naar Weener nog afgesloten is. Ook op dit traject tot aan de grens wordt nog flink gewerkt, station Bunde is nog niet klaar, en de overweg naast dat station wordt ook nog vernieuwd. Hier en daar vinden er wat afrondende werkzaamheden plaats totdat er binnenkort testritten plaats kunnen vinden.
Ik loop hier even over de brug, ik maak een kort praatje met een man die aan het werk is. Ik vermoed dat hij opzichter is van de werkzaamheden die nog op de brug plaatsvinden, en hij zegt dat het prima is dat ik foto's maak, en ik bekijk al lopend alle details van deze brug en het spoor.
Hier wat leuke technische plaatjes. We zien hier het hydraulische deel in het spoor wat de rails naar binnen moet schuiven, zodat de draaibrug aan zijn draai kan beginnen. Vanwege de harde wind heb ik het niet uitgebreider met mijn telefoon kunnen fotograferen, maar het is hopelijk wel duidelijk. Verderop werd er met een hoogwerkertje op het spoor een inspectie gedaan aan de vakwerkconstructie. Het leek erop dat hij de spikes aan het controleren was die ervoor moeten zorgen dat er geen vogels boven het spoor gaan nestelen. Ook zag ik het onderhoudsplatform waar het gedraaide brugdek in geopende toestand tegenaan zal liggen.
Ik verwacht in de zomer, of in ieder geval op het moment dat er weer (test)treinen gaan rijden, dat ik er weer een kijkje ga nemen. Ook probeer ik dan de draaibrug werkend in beeld te brengen, en uiteraard mét trein. De laatste eindjes worden nu aan elkaar geknoopt, dus het is nu echt aftellen tot er na ruim 10 jaar weer een trein naar Leer zal rijden.