En die 2,55% is alleen voor het 1e jaar voor wat een CAO voor 2,5 jaar zou moeten worden.. Het 2e jaar bieden ze nog minder en dan voor het laatst half jaar maar een half procent.. Dat de bonden (het personeel) daar geen genoegen mee neemt vind ik vrij logisch, die gaan er met de inflatie dan gewoon flink op achteruit.. Politiek Den Haag moet er denk ik dus maar gewoon wat geld bij doen om het personeel van NS fatsoenlijk te kunnen blijven betalen.. Je vindt trein-OV belangrijk of niet als nutsvoorziening voor je land.. Sinds Covid19 is vooral het aantal zakelijke 1e-klasse reizigers flink afgenomen, o.a. door beleid vanuit Den Haag, daardoor maakt NS nu amper tot geen geen winst meer en moet er dus geld bij, het is niet anders.. Je kan niet het personeel daar dan maar voor op laten draaien imho.. In de zorg krijgt men er 7,5% bij over 2 jaar, daar kan het kennelijk wel.. Gemiddelde CAO loonstijging dit jaar is 5%, daar zit NS dus ver onder..Greldinard schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:15:
[...]
Volgens nu.nl biedt de NS directie 2,55 % loonsverhoging. De inflatie ligt volgens mij boven 3%. Ik vind het niet zo vreemd dat de vakbonden daar niet mee accoord gaan.
Ik ben het met je eens dat het uiteindelijk een politieke keuze is. En die is met de ontwikkelingen deze week niet perse makkelijker geworden. De financiën van NS zijn momenteel niet best en voordat ik bij NS ging werken werkte ik in een commerciële organisatie, dus ergens kan ik wel begrip hebben voor een 'pas op de plaats'. Persoonlijk vind ik wel de berichtgeving wat eenzijdig. Zo stond in de laatste gesprekken de stijging van de onregelmatigheidstoeslag wel op 7+%... en dat is volgens mij ook een flink deel van je salaris als personeel in de operatie.Inflatable schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:02:
[...]
En die 2,55% is alleen voor het 1e jaar voor wat een CAO voor 2,5 jaar zou moeten worden.. Het 2e jaar bieden ze nog minder en dan voor het laatst half jaar maar een half procent.. Dat de bonden (het personeel) daar geen genoegen mee neemt vind ik vrij logisch, die gaan er met de inflatie dan gewoon flink op achteruit.. Politiek Den Haag moet er denk ik dus maar gewoon wat geld bij doen om het personeel van NS fatsoenlijk te kunnen blijven betalen.. Je vindt trein-OV belangrijk of niet als nutsvoorziening voor je land.. Sinds Covid19 is vooral het aantal zakelijke 1e-klasse reizigers flink afgenomen, o.a. door beleid vanuit Den Haag, daardoor maakt NS nu amper tot geen geen winst meer en moet er dus geld bij, het is niet anders.. Je kan niet het personeel daar dan maar voor op laten draaien imho.. In de zorg krijgt men er 7,5% bij over 2 jaar, daar kan het kennelijk wel.. Gemiddelde CAO loonstijging dit jaar is 5%, daar zit NS dus ver onder..
Al die jaren dat NS winst gemaakt heeft hebben ze een gedeelte daarvan (vele miljoenen) afgedragen aan de overheid, dus als het nu dan wat minder gaat dan moet je als overheid niet opeens net doen of je neus bloedt en niet jouw probleem is.. Een paar miljoen erbij en NS kan zijn personeel een fatsoenlijke loonsverhoging geven zodat men er met de inflatie niet op achteruit gaat..Martijn-HK schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:28:
[...]
Ik ben het met je eens dat het uiteindelijk een politieke keuze is. En die is met de ontwikkelingen deze week niet perse makkelijker geworden. De financiën van NS zijn momenteel niet best en voordat ik bij NS ging werken werkte ik in een commerciële organisatie, dus ergens kan ik wel begrip hebben voor een 'pas op de plaats'. Persoonlijk vind ik wel de berichtgeving wat eenzijdig. Zo stond in de laatste gesprekken de stijging van de onregelmatigheidstoeslag wel op 7+%... en dat is volgens mij ook een flink deel van je salaris als personeel in de operatie.
Maargoed, daar hebben we dus het stakingsrecht voor en we zullen wel zien hoe Nederland draait zonder trein-OV en hoeveel druk dat zet op alles.. Geen idee wat een demissionair kabinet daar verder voor invloed op heeft.. Het is sowieso de vraag in hoeverre dit met politiek te maken heeft, maar gezien de constructie denk ik dus wel veel.. Het gaat hier om een nutsvoorziening van een zogenaamd zelfstandig bedrijf die als enige aandeelhouder de Nederlandse staat heeft.. Knap staaltje neo-liberalisme..
Als ik bij de NS zou werken zou ik me meer zorgen maken over 'onze' toekomst dan een paar procent extra, al die eerste klas reizigers terugkrijgen zou de hoogste prioriteit moeten hebben. Meer omzet genereren in plaats van steeds legere duurdere treinen laten rondrijden, steeds minder mensen die van je dienst gebruik maken des te kleiner het maatschappelijk en politiek draagvlak om opnieuw tekorten aan te vullen.Inflatable schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:41:
Maargoed, daar hebben we dus het stakingsrecht voor en we zullen wel zien hoe Nederland draait zonder trein-OV en hoeveel druk dat zet op alles..
Bij PostNL kan je zien wat gebeurd als steeds minder mensen je product gebruiken, die verloren reizigers krijg je met elke paar maanden staken (NS/ProRail/etc.) niet terug de trein in. Uiteindelijk zullen de inkomsten omhoog moeten en de kosten omlaag anders is het sowieso een aflopende zaak...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als je de NS en OV in het algemeen als commercieel iets bekijkt wel ja, maar het is denk ik vooral een nutsvoorziening.. En nutsvoorzieningen moeten niet als primair doel hebben winst maken imho.. En hoe moeten ze dat eigenlijk doen dan? Kaartjes goedkoper maken? Dan komen ze nog meer geld tekort.. Besparen op loonkosten? Dat krijg je dus zoals nu stakingen en ze hebben al personeeltekort (wie wil er tegenwoordig nog op onregelmatige tijden werken?!?).. De relatief winstgevende 1e klasse (zakelijke) reizigers krijgen ze voorlopig niet terug, daar hebben Covid19 en vooral de trend richting thuiswerken voor gezorgd.. Allemaal zaken waar NS niks aan kan doen.. Ze passen zich er nu wel op aan, zie: https://nos.nl/artikel/25...-weg-uit-sprinter-treinenhoevenpe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:35:
[...]
Als ik bij de NS zou werken zou ik me meer zorgen maken over 'onze' toekomst dan een paar procent extra, al die eerste klas reizigers terugkrijgen zou de hoogste prioriteit moeten hebben. Meer omzet genereren in plaats van steeds legere duurdere treinen laten rondrijden, steeds minder mensen die van je dienst gebruik maken des te kleiner het maatschappelijk en politiek draagvlak om opnieuw tekorten aan te vullen.
Bij PostNL kan je zien wat gebeurd als steeds minder mensen je product gebruiken, die verloren reizigers krijg je met elke paar maanden staken (NS/ProRail/etc.) niet terug de trein in. Uiteindelijk zullen de inkomsten omhoog moeten en de kosten omlaag anders is het sowieso een aflopende zaak...
Regionale lijnen waar andere vervoerders zoals Arriva of Connexion etc op rijden moeten ook gesubsidieerd worden vanuit de (lokale) overheid omdat ze anders financieel niet levensvatbaar zijn.. Die hebben al helemaal geen 1e klasse meer op sommige trajecten.. Ook geen conducteurs aan boord als kostenbesparing..
Waar de stakingen vanuit de bonden bij NS nu over gaan is dat de kosten van de inflatie en terugloop van winstgevendheid niet bij het personeel neergelegd worden maar dat die gewoon door het bedrijf (lees: de overheid) worden gedragen.. Dat het personeel gewoon een fatsoenlijke loonsverhoging krijgt om er niet op achteruit te gaan gezien de inflatie.. Dan zit je dus op zo'n 3-3,5% per jaar..
Om een lang verhaal kort te maken, er zal waarschijnlijk vanuit de overheid gewoon wat geld bij moeten.. Of je vindt het als land wel best en gaat gewoon vaker met de fiets of auto.. Zoals in de buitengebieden buslijnen ook verdwijnen, want kost teveel..
[ Voor 40% gewijzigd door Inflatable op 05-06-2025 15:29 ]
Je geeft zelf al een forse potentiële beparing aan: als Arriva en Connexion zonder conducteurs kunnen rijden waarom de NS niet? Een deel omscholen tot machinist, is dat personeelstekort ook minder. Linksom of rechtsom moet er iets gebeuren, de overheid zou incidenteel moeten bijspringen maar structureel steeds meer belastinggeld voor een minder product ben ik als kiezer ook niet voor.Inflatable schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:35:
En hoe moeten ze dat doen dan? Kaartjes goedkoper maken, dan komen ze nog meer geld tekort.. Personeel maar minder betalen? Dat krijg je dus zoals nu stakingen en ze hebben ook al personeeltekort (wie wil er tegenwoordig nog op onregelmatige tijden werken?!?)..
Zat vorige week een keer in de Merwedelingelijn van Qbuzz: zonder conducteur of eerste klasse maar wel iedereen 50% korting in het weekend, alle kinderen tot 11 jaar gratis en 12(!) fietsplekken in een trein half zo lang als een sprinter (gratis buiten de spits). Daar gaat ook geld van de provincie heen, maar het kan dus wel.
De toegangspoortjes staken niet.hoevenpe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:36:
[...]
Natuurlijk heeft iedereen het recht om op te komen voor betere arbeidsomstandigheden, maar bij een monopolist met een noodzakelijke maatschappelijke functie zou dat imo klantvriendelijker kunnen. De politie en zorg staken ook, de basisvoorziening blijft daarbij wel overeind. Men kan bijvoorbeeld ook besluiten vrijdag geen kaartjes te controleren, iedereen defacto gratis te laten rijden.
De oorzaak dat heel het land plat ligt, is de (vrees voor) staking bij de centrale bijsturing. De keus om de bijsturing te centraliseren is gemaakt door de NS-directie. Waarom moeten de werknemers daar rekening mee houden?
Ook is het de keus van de NS-directie om in het geheel niet te rijden, waar ook andere oplossingen mogelijk met werkwillig personeel.
Dat komt mede omdat die regionale vervoerders maar relatief kleine trajecten bedienen met relatief kleine treinen.. NS bedient het hele land met veel langere en grotere treinen.. Fietsplekken ipv zitplekken is een keuze, net als 1e klasse of 2e klasse.. Sociale veiligheid speelt ook een rol.. Ik denk dat veel mensen het toch wel fijn vinden als er ook nog een conducteur op een trein zit die hun kan helpen indien nodig.. Een machinst zal dat niet snel doen in z'n eentje.. Bovendien kan je die ook nog wel wegbezuinigen door alles te automatiseren zodat er helemaal geen personeel op een trein meer nodig is, dan kan je het als reiziger helemaal zelf uitzoeken verder.. Met eventuele "service" op afstand via een app ofzo.. Als je denkt dat de kaartjes daardoor goedkoper worden dan droom je.. Alleen de overheid zal dan misschien iets bezuinigen op hun subsidies.. De Merwedelingelijn die jij noemt wordt ook voor 50% gesubsidieerd..hoevenpe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:30:
[...]
Je geeft zelf al een forse potentiële beparing aan: als Arriva en Connexion zonder conducteurs kunnen rijden waarom de NS niet? Een deel omscholen tot machinist, is dat personeelstekort ook minder. Linksom of rechtsom moet er iets gebeuren, de overheid zou incidenteel moeten bijspringen maar structureel steeds meer belastinggeld voor een minder product ben ik als kiezer ook niet voor.
Zat vorige week een keer in de Merwedelingelijn van Qbuzz: zonder conducteur of eerste klasse maar wel iedereen 50% korting in het weekend, alle kinderen tot 11 jaar gratis en 12(!) fietsplekken in een trein half zo lang als een sprinter (gratis buiten de spits). Daar gaat ook geld van de provincie heen, maar het kan dus wel.
Ik ga van m'n leven niet in een trein zitten waar ergens tussen de 600 en 1200 man in zit.hoevenpe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:30:
[...]
Je geeft zelf al een forse potentiële beparing aan: als Arriva en Connexion zonder conducteurs kunnen rijden waarom de NS niet?
NOOIT.

Ik weet niet waar nu.nl deze kaart vandaan heeft, maar blijkbaar is:
- Nijmegen Kleve geheractiveerd
- Gelderlands grote wens in vervulling gaat met Dieren - Apeldoorn eindelijk een regionale vervoerder
- NS actief via 25kv A2 corridor over de betuweroute naar Gorinchem
- Hoorn - Medemblik rijdt inderdaad 1 retourrit
- De Miljoenenlijn is ook weer in dienst
- Rijdt NS samen met Keolis op Barneveld - Ede Wageningen
/f/image/IiMvukU97jl05ZyCA8dZI5Ua.avif?f=fotoalbum_large)
https://www.nu.nl/economi...-waar-gestaakt-wordt.html
- Gelderlands grote wens in vervulling gaat met Dieren - Apeldoorn eindelijk een regionale vervoerder
/f/image/IiMvukU97jl05ZyCA8dZI5Ua.avif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door ed1703 op 05-06-2025 19:57 ]
Dieren-Apeldoorn doet de VSM toch? Geen idee of dat morgen ook zo is. 
En verder... raadpleeg voor vertrek en tijdens de reis vooral de reisplanner.
En verder... raadpleeg voor vertrek en tijdens de reis vooral de reisplanner.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Om dan nog maar even door te gaan:ed1703 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:52:
Ik weet niet waar nu.nl deze kaart vandaan heeft, maar blijkbaar is:
[Afbeelding]
- De Gouwelijn (Gouda-Alphen) staat er ook met 2 vervoerders in
- De Betuwelijn en de Betuweroute staan er gedeeltelijk afzonderlijk in, en gedeeltelijk niet
- En Maastricht-Lanaken is ook weer heropend !
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Jammer dat er morgen ook geen treinen tussen Nijmegen en Groesbeek-grens (richting Kleef) rijden.Oekiejoekie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:05:
[...]
Om dan nog maar even door te gaan:
- De Betuwelijn en de Betuweroute staan er gedeeltelijk afzonderlijk in, en gedeeltelijk niet
Goed, dat is al sinds 1991 zo, maar dat traject staat wel in het rood op het kaartje....
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Lijkt erop dat Nederland prima een dagje zonder trein kan.Inflatable schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:41:
Maargoed, daar hebben we dus het stakingsrecht voor en we zullen wel zien hoe Nederland draait zonder trein-OV en hoeveel druk dat zet op alles..
Spel en typfouten voorbehouden
En de NMBS heeft de exploitatie van Roosendaal naar in ieder geval de Belgische grens, afgestoten aan NSOekiejoekie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:05:
[...]
Om dan nog maar even door te gaan:
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
https://www.spoorpro.nl/s...euwing-station-groningen/
Wel jammer dat ze bij station Groningen bijv. de NS-sporen niet een klein beetje af hebben gebogen aan het eind van het perron richting het Emmaviaduct. Dan zouden de sporen 4 en 5 wel aansluiten aan de Lelylijn als die ooit ten zuiden van de huidige sporen richting Leeuwarden/Groningen Noord wordt aangelegd.
Wel jammer dat ze bij station Groningen bijv. de NS-sporen niet een klein beetje af hebben gebogen aan het eind van het perron richting het Emmaviaduct. Dan zouden de sporen 4 en 5 wel aansluiten aan de Lelylijn als die ooit ten zuiden van de huidige sporen richting Leeuwarden/Groningen Noord wordt aangelegd.
@ed1703 lollig dat ze de stoomtrein ook opgenomen hebben in dat overzicht (Medemblik-Hoorn)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nu.nl denkt in oplossingen; nog niet zo'n heel gek idee. 1 dag alles met museummaterieel exploiteren 
Kun je wel alleen Amsterdam - Utrecht doen qua capaciteit maar toch..
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Er is sinds de plannen Hoofdstation gemaakt zijn al geroepen dat er meer rekening gehouden moet worden met groei. Maar ja, langetermijndenken zit er niet meer in bij de overheid.handoff schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:33:
https://www.spoorpro.nl/s...euwing-station-groningen/
De directe trein Groningen - Bremen was ook al zoiets: kopmaken op het station mag straks niet meer, want dan zou een perron te lang bezet zijn. Dus moet er verderop richting Leeuwarden ergens kopgemaakt worden, wat van/naar Leeuwarden weer in de dienstregeling gaat beperken.
Ruimte voor genoeg (Lelylijn) sporen richting Hoogkerk lijkt er straks ook niet echt te zijn: Suikerzijde gaat dicht tegen de spoorlijn naar Leeuwarden aangebouwd worden, dus zeker bij station Suikerzijde zal dat qua capaciteit gaan knellen verwacht ik.
Spoor naar Zernike zal ook ergens de komende jaren een keer in plannen worden opgenomen: met bussen is het nauwelijks te behappen. En dan de Nedersaksenlijn er nog bij straks, en ergens een Lelylijn in de perroncapaciteit inpassen. Het wordt lastig (op zijn zachtst).
Ook de capaciteit op het stuk Hoofdstation - De Vork met station Europapark (2 sporen Arriva, 2 sporen NS) biedt geen passeermogelijkheid. Als daar meer sprinters gaan rijden naar Assen / Zwolle, dan gaat dat ook weer knellen met de IC's naar Zwolle (en verder), i.c.m. 2x per uur een ICE van en naar Bremen (bv. Parijs - Kopenhagen of Amsterdam - Berlijn). Het Herewegviaduct staat ook niet meer ruimte toe.
En naar Bremen een hoogwaardige, overstapvrije verbinding moet je niet via de Friesenbrücke (met de beperkte 20 minuten per uur treinverkeer) inpassen, die tijd heb je al nodig om een RS en RE in beide richtingen erlangs te krijgen. Dus Groningen - Bremen (als verlenging Lelylijn) zul je grotendeels nieuw moeten aanleggen.
Al met al is de aanleg van een ondergronds "Fernbahnhof" straks wellicht de enige juiste keuze. Een tunnel vanaf de P+R Hoogkerk aan de A7, onder het Hoofdstation door, en aan de oostkant van de stad weer bovengronds.
Twee aftakkende sporen vanuit die tunnel kunnen bovengronds komen en naast de sporen uit Leeuwarden lopen om dit alles als spoornetwerk aan te leggen.
Oke, nu nog even vele, vele miljarden vinden. Maar ja, als bovengronds geen ruimte meer is...
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Zoveel werkend museummaterieel hebben we toch niet? Paar Hondekoppen, Mat'64 en een Koploper?GwnLars_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:39:
Nu.nl denkt in oplossingen; nog niet zo'n heel gek idee. 1 dag alles met museummaterieel exploiteren
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Is materieeltekort het probleem dan?Illegal_Alien schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:56:
[...]
Zoveel werkend museummaterieel hebben we toch niet? Paar Hondekoppen, Mat'64 en een Koploper?

In ieder geval heeft men na 30 jaar door dat er meer vervoerders bestaan dan NS alleen. Wat me meer stoort is dat men spreekt van "geen treinen" waar "geen reizigerstreinen" wordt bedoeld. Tijdens eerdere NS-stakingen heb ik wat ... interessant gedrag op overwegen meegemaakt.ed1703 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:52:
Ik weet niet waar nu.nl deze kaart vandaan heeft
Dit mag dus niet. Je mag de poortjes op het station niet openzetten omdat je boos bent op de werkgever.hoevenpe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:36:
[...]
Men kan bijvoorbeeld ook besluiten vrijdag geen kaartjes te controleren, iedereen defacto gratis te laten rijden.
En tenzij de werkgever instemt met bepaalde acties moet je kiezen of je werkt volledig of je staakt. En als je staakt krijg je niet betaald van de werkgever.
Voor Keolis wel...
:strip_exif()/f/image/2Mhe9bzadjDepkJd4dAQ1MSj.jpg?f=fotoalbum_large)
Anyway, als we het toch over Mat'64 of Apekoppen hebben: Ik hoorde vandaag op FB een kennis zeggen dat de Apekoppen als snoep de echte Apekoppen zijn in plaats van de Mat'64 trein. Groot gelijk!
Maar er moet dan ook een tegenhanger zijn.....
Met trots introduceer ik (dankzij AI) de "Zure Mat'jes".
![]() | ![]() |
[ Voor 50% gewijzigd door AW_Bos op 07-06-2025 23:43 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
De NS zou deze gewoon moeten laten maken en uitdelen aan reizigers...AW_Bos schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:40:
Maar er moet dan ook een tegenhanger zijn.....
Met trots introduceer ik (dankzij AI) de "Zure Mat'jes".
[Afbeelding]
Is al bekend wat de definitie van 'hele randstad' is, of ligt dinsdag defacto weer alles plat?
Spoorvakbond VVMC staakt dinsdag in hele Randstad
VVMC, de grootste vakbond op het spoor, roept op tot nieuwe acties in de hele randstad op dinsdag 10 juni. De acties volgen op de staking van 6 juni. De bond had al acties op dinsdag aangekondigd voor het overgrote deel van de provincies Zuid-Holland, Zeeland en een deel van West-Brabant, maar dat wordt nu uitbereid.
''Het gaat daarbij om personeel op de standplaatsen in de regio Noord-West: Alkmaar, Amsterdam, Den Helder, Haarlem, Hoorn, Enkhuizen, Zaandam, Schiphol. En steden in de regio West: Dordrecht, Leiden, Leidschendam, Den Haag, Delft en Rotterdam.''hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:32:
Is al bekend wat de definitie van 'hele randstad' is, of ligt dinsdag defacto weer alles plat?
[...]
Zolang Utrecht niet weer mee doet kan de rest in zuid, oost en noord blijven rijden lijkt mij. Maar goed, ga er gelukkig niet over.
Heb zelf de hele week nacht rangeerdiensten dus dan heb je er sowieso niet zoveel mee te maken als je niet in het stakingsgebied zit
Tesla M3LR '21
Dan klopt die kop dus niet, Utrecht lijkt me weldegelijk randstad. Als reiziger verwacht je bij de term 'hele randstad' dat alles tot Amersfoort en Den Bosch er uit zal liggen.London schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:42:
Zolang Utrecht niet weer mee doet kan de rest in zuid, oost en noord blijven rijden lijkt mij. Maar goed, ga er gelukkig niet over.
Doe voor vertrek de Reisplanner-check.
Hele land gaat voor NS treinen wederom plat:hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:46:
[...]
Dan klopt die kop dus niet, Utrecht lijkt me weldegelijk randstad. Als reiziger verwacht je bij de term 'hele randstad' dat alles tot Amersfoort en Den Bosch er uit zal liggen.
https://nieuws.ns.nl/stak...andelijk-geen-ns-treinen/
https://www.nu.nl/binnenl...inen-vanwege-staking.html
Het blijft ook niet alleen bij dinsdag
Het blijft ook niet alleen bij dinsdag
Tot zover:Er rijden dinsdag opnieuw landelijk geen treinen vanwege een staking van NS-personeel.
[…]
De treinen rijden woensdag naar verwachting weer zoveel mogelijk volgens de reguliere dienstregeling. Wel is er woensdagochtend mogelijk nog overlast.
[…]
Donderdag is er een staking in het noordwesten en oosten van Nederland. Op maandag 16 juni leggen NS-medewerkers het werk in Noord- en Zuid-Nederland neer. Op dinsdag 17 juni volgt mogelijk een landelijke staking.
- Di 10 juni - landelijke staking
- Wo 11 juni - ‘s ochtends nog overlast verwacht
- Do 12 juni - noordwesten en oosten van Nederland (o.a. Randstad, Utrecht?)
- Ma 16 juni - Noord- en Zuid-Nederland (is dat niet praktisch landelijke staking?)
- Di 17 juni - landelijke staking in planning
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Ik blijf het gek vinden dat NS dan maar de handdoek in de ring gooit. Zowel de vakbonden als de NS wil dolgraag treinen rijden dus wat is er op tegen om bv op dinsdag de stoptrein Zwolle - Groningen te laten rijden ofzo? Er is personeel in Zwolle, er is personeel in Groningen. Hup gaan met die banaan. Gewoon minstens 2x per uur rijden waar je personeel hebt. Dit geldt dan ook voor de andere treindiensten buiten de randstad inclusief de 3600 Zwolle - Roosendaal
Er zit straks personeel betaald thuis en zoals @Inflatable al aangeeft draait NS verlies en dit maakt het alleen maar erger.
Er zit straks personeel betaald thuis en zoals @Inflatable al aangeeft draait NS verlies en dit maakt het alleen maar erger.
[ Voor 10% gewijzigd door Kalentum op 08-06-2025 17:38 ]
"Geen trein" valt over het algemeen beter dan "misschien een trein".
De meeste reizigers willen door de weeks graag twee keer met de trein: in de ochtend A naar B en in de middag/avond B naar A. Als je laat rijden wat kan bestaat het risico dat A naar B wel lukt, maar B naar A niet omdat er geen personeel meer beschikbaar is. Probeer dan als forens nog maar eens thuis te komen.
Het beroemde en vergalde "Rondje rond de kerk" had hier wel in geholpen, maarja dat mocht niet van de vakbonden.
De meeste reizigers willen door de weeks graag twee keer met de trein: in de ochtend A naar B en in de middag/avond B naar A. Als je laat rijden wat kan bestaat het risico dat A naar B wel lukt, maar B naar A niet omdat er geen personeel meer beschikbaar is. Probeer dan als forens nog maar eens thuis te komen.
Het beroemde en vergalde "Rondje rond de kerk" had hier wel in geholpen, maarja dat mocht niet van de vakbonden.
Maar als zowel A als B buiten een stakingsgebied liggen en je hebt het personeel betaald thuis zitten, waarom dan niet nog iets van een nooddienstregeling in elkaar zetten? Sterker nog, dat zou al klaar moeten staan (ook voor regionale dingen als sneeuw en storm).FredvZ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:40:
"Geen trein" valt over het algemeen beter dan "misschien een trein".
Lekker dan weer. Ik moet woensdag naar mijn werk in Amsterdam vanuit Venlo zoals ik bijna elke woensdag doe. Ik heb er geen boodschap aan dat je er met je werkgever niet uit komt, daar hoef ik de dupe niet van zijn.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:02:
[...]
Hele land gaat voor NS treinen wederom plat:
https://nieuws.ns.nl/stak...andelijk-geen-ns-treinen/
Staken is echt vreselijk irritant en heb je alleen de reizigers maar mee. Ik vind het echt kleutergedrag. Krijg mijn zin niet dus ik ga stampen op de grond tot ik mijn zin krijg.
Pak gewoon de auto zoals steeds meer mensen doen, betwijfel of de stakers beseffen hoeveel goodwill ze bij het publiek kwijtraken met deze acties.Snow_King schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:48:
Lekker dan weer. Ik moet woensdag naar mijn werk in Amsterdam vanuit Venlo zoals ik bijna elke woensdag doe.
Dat zijn dezelfde belastingbetalers die de NS straks weer mogen aanzuiveren...
Door @arievz is al uitgelegd waarom dat is: arievz in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"Kalentum schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:31:
Ik blijf het gek vinden dat NS dan maar de handdoek in de ring gooit. Zowel de vakbonden als de NS wil dolgraag treinen rijden dus wat is er op tegen om bv op dinsdag de stoptrein Zwolle - Groningen te laten rijden ofzo? Er is personeel in Zwolle, er is personeel in Groningen. Hup gaan met die banaan. Gewoon minstens 2x per uur rijden waar je personeel hebt. Dit geldt dan ook voor de andere treindiensten buiten de randstad inclusief de 3600 Zwolle - Roosendaal
De NS directie kreeg de opdracht om 1,4 miljard te bezuinigen en het centraliseren van de bijsturing was dus een van die keuzes. Als je als aandeelhouder een zak met geld heeft mits je zoveel bezuinigd en dat allemaal op de koop toe neemt moet je denk ik als bevolking van nederland ook niet zeuren en wellicht je stem anders uitbrengen. Zonder dit verder politiek te maken.
[ Voor 18% gewijzigd door ed1703 op 08-06-2025 17:59 ]
Op dinsdag is er geen staking in Utrecht. Bijsturing is beschikbaar. Die zitten thuis, betaald.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:55:
[...]
Door @arievz is al uitgelegd waarom dat is: arievz in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"
Dan is die keuze voor de NS directie. Dan moet je misschien een NS directie aanstellen die bij machte is dat wel aan te durven.Kalentum schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:58:
[...]
Op dinsdag is er geen staking in Utrecht. Bijsturing is beschikbaar. Die zitten thuis, betaald.
In principe is het goed dat er in de huidige tijd nog vakbonden bestaan, omdat er veel werknemers zijn die niet voor hun eigen belangen kunnen opkomen en velen van hen het simpelweg niet begrijpen. Dat geldt speciaal voor banen met een lage vooropleiding, waarvan er bij NS veel zijn. Daarmee wordt echter wel een flinke verplichting en verantwoordelijkheid verplaatst van de leden naar de vakbond. De vakbonden weten dondersgoed dat het werk stilligt zodra zij roepen dat hun leden het niet langer moeten pikken. Veel van de stakers zullen niet steekhoudend kunnen uitleggen waarom ze staken, behalve dan dat ze sowieso ontevreden zijn. Het nettoverschil tussen hetgeen waarvoor ze zeggen te strijden en hetgeen dat de werkgever biedt, zal voor velen een raadsel zijn. De vakbond heeft gezegd dat ze het niet pikken, dus de boel moet plat. Dat is het enige dat telt. Het voortdurend door de vakbonden aangewakkerde wantrouwen onder het personeel jegens de werkgever, is echter de enige dat nog bestaansrecht biedt aan de vakbonden. De vakbond is in overlevingsmodus. Als er niet langer gedaan kan worden of actie noodzakelijk is, zeggen mensen hun lidmaatschap op en dan worden de bonden nog minder relevant. Zo argwanend als het personeel zich toont jegens de werkgever, zo naïef is het jegens de drijfveren van de vakbonden.
In dit geval is er sprake van een werkgever die financieel gezien al met de rug tegen de muur staat. De vakbondsleden staan toe dat die jaarlijks het mes op de keel wordt gezet. De vakbond zelf heeft haar taak gedecimeerd tot uitsluitend nog loonsverhoging eisen en stakingen organiseren. Het ergste dat de bond kan overkomen, is een werkgever die direct akkoord gaat met de looneis. Maar feitelijk is de vakbond de vakbeweging. Het gaat helemaal niet meer over de inhoud van het vak. Het gaat niet over toekomstbestendig maken van het werk. Het enige dat de bond doet, is de hakken in het zand zetten. En daar heeft het rijdend personeel uiteindelijk helemaal niets aan. Want hoe dan ook, zal het vak van conducteur inhoudelijk veranderen. Het kan niet anders dan dat vanaf de concessie HRN 2033 de werkdag van een HC er heel anders uit dan die nu. Zorg dan als vakbeweging dat je daar klaar voor bent en zorg dat je daarover inhoudelijk kan sparren met de werkgever, in plaats van voortdurend in de actiemodus gaan. Daar ligt de verantwoordelijkheid van de bonden. En niet bij het uitsluitend zeuren over wat procentjes loonsverhoging, terwijl je doet alsof je voor de leden opkomt.
In dit geval is er sprake van een werkgever die financieel gezien al met de rug tegen de muur staat. De vakbondsleden staan toe dat die jaarlijks het mes op de keel wordt gezet. De vakbond zelf heeft haar taak gedecimeerd tot uitsluitend nog loonsverhoging eisen en stakingen organiseren. Het ergste dat de bond kan overkomen, is een werkgever die direct akkoord gaat met de looneis. Maar feitelijk is de vakbond de vakbeweging. Het gaat helemaal niet meer over de inhoud van het vak. Het gaat niet over toekomstbestendig maken van het werk. Het enige dat de bond doet, is de hakken in het zand zetten. En daar heeft het rijdend personeel uiteindelijk helemaal niets aan. Want hoe dan ook, zal het vak van conducteur inhoudelijk veranderen. Het kan niet anders dan dat vanaf de concessie HRN 2033 de werkdag van een HC er heel anders uit dan die nu. Zorg dan als vakbeweging dat je daar klaar voor bent en zorg dat je daarover inhoudelijk kan sparren met de werkgever, in plaats van voortdurend in de actiemodus gaan. Daar ligt de verantwoordelijkheid van de bonden. En niet bij het uitsluitend zeuren over wat procentjes loonsverhoging, terwijl je doet alsof je voor de leden opkomt.
.... dat wordt de avond van te voren maar naar Schiphol.olympusdenk schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:58:
Tot zover:
- Ma 16 juni - Noord- en Zuid-Nederland (is dat niet praktisch landelijke staking?)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
En hier gestopt met lezen. Wat je beweert is gewoon echt niet waar. Ga je eerst maar eens inlezen wat er in het verlanglijstje van de bonden staat. Ik begrijp echt niet waar dit beeld vandaan komt. Het gaat om veel meer dan "wat loonsverhoging"wjb033 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:02:
De vakbond zelf heeft haar taak gedecimeerd tot uitsluitend nog loonsverhoging eisen en stakingen organiseren.
Dat is eindeloos in de file staan naar Amsterdam-Zuid toe, niet te doen heen en terug. Dat is echt dood en doodzonde van mijn tijd.hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:51:
[...]
Pak gewoon de auto zoals steeds meer mensen doen, betwijfel of de stakers beseffen hoeveel goodwill ze bij het publiek kwijtraken met deze acties.
Dat zijn dezelfde belastingbetalers die de NS straks weer mogen aanzuiveren...
Je snapt toch dat de gewone burger inmiddels helemaal klaar is met deze kleuterklas? Het bedrijf staat het water aan de lippen, personeel wil geld dat er helemaal niet is.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:06:
En hier gestopt met lezen. Wat je beweert is gewoon echt niet waar. Ga je eerst maar eens inlezen wat er in het verlanglijstje van de bonden staat. Ik begrijp echt niet waar dit beeld vandaan komt. Het gaat om veel meer dan "wat loonsverhoging"
Bij Arriva en andere vervoerders kan het blijkbaar een stuk goedkoper, geen conducteurs en lagere lonen. Als er concurrentie op het spoor was geweest had de reiziger de komende dagen tenminste een alternatief gehad, gelukkig gaat de EU dat eindelijk afdwingen.
Vakbonden moeten wel weten wat ze wel en niet kunnen maken. En als ze acties voeren moeten ze deze goed kunnen uitleggen. Veel reizigers hebben geen begrip voor deze loonstaking, maar veel reizigers hebben wel begrip voor stakingen ten gevolge van een geweldadig incident in de OV sector. Staken is een zwaar middel en deze moet je zeer spaarzaam gebruiken. Ga anders de weg afzetten bij het NS kantoor of bedenk iets anders om aandacht te vragen voor de arbeidsomstandigheden of beloning.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:06:
[...]
En hier gestopt met lezen. Wat je beweert is gewoon echt niet waar. Ga je eerst maar eens inlezen wat er in het verlanglijstje van de bonden staat. Ik begrijp echt niet waar dit beeld vandaan komt. Het gaat om veel meer dan "wat loonsverhoging"
En de reacties zijn niet mals. Zo slecht zijn de salarissen voor conducteurs en machinisten (en op kantoor) echt niet hoor. De vakbonden en deelnemend NS-personeel verspelen de goodwill echt. En uiteindelijk zullen ze vast wel (deels) gelijk krijgen want puntje bij paaltje betaald de politiek of reiziger de verhogingen toch wel, en over 2 jaar dreigen er opnieuw stakingen.. de gemiddelde werknemer is niet in staat te staken (voor jou 10 anderen, en een dag geen mailtjes beantwoorden is wat anders dan geen vervoer bieden).
De laatste keer dat er werd gestaakt was in 2022. In augustus lag het treinverkeer meerdere dagen stil omdat de bonden en de NS het maar niet eens konden worden. Uiteindelijk werd een loonstijging van 9,25 procent afgesproken tot eind 2023.
Ook tijdens de daaropvolgende cao-onderhandelingen werd er gedreigd met stakingen. Zover kwam het uiteindelijk niet omdat er een structurele loonstijging van gemiddeld 6,6 procent werd afgesproken
Ik snap niet wat dat met durven te maken heeft.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:02:
[...]
Dan is die keuze voor de NS directie. Dan moet je misschien een NS directie aanstellen die bij machte is dat wel aan te durven.
Personeel wil rijden, bijsturing is aanwezig, materieel is beschikbaar. Regionale staking dus je zorgt dat je bepaalde trajecten treft. Maar niet landelijk niets laten rijden omdat ze in Alkmaar en Amsterdam willen staken.
Wat zijn de belemmeringen hiervoor? Niemand wil reizigers toch onnodig treffen toch?
Waar komt toch elke keer weer dat vergelijk vandaan met een regionaal treintje rijden met 80 reizigers en flink beladen dubbeldekkers 6x per uur per richting waar per trein 300 man in zit?hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:13:
[...]
Bij Arriva en andere vervoerders kan het blijkbaar een stuk goedkoper, geen conducteurs en lagere lonen. Als er concurrentie op het spoor was geweest had de reiziger de komende dagen tenminste een alternatief gehad, gelukkig gaat de EU dat eindelijk afdwingen.
En even heel wat anders; ik word echt gek van al die statiegeldzoekers/jagers op het station en zelfs in de trein (bijvoorbeeld bij keren/wachten op station, lekker snel de trein door en de prullenbakken semi-agressief hinderlijk voor betalende reizigers openen). Ze hebben 9 van de 10 keer geen geldig vervoersbewijs om op het perron of in de trein te zijn en het rijdend NS-personeel of V&S personeel op stations maakt het ook allemaal niks uit.. erg triest. Totaal geen handhaving terwijl de overlast voor betalende reizigers stijgt.
Maar die keuze om niet te rijden ligt toch niet bij dat personeel? De NS directie kiest er uiteindelijk toch voor om het hele land plat te leggen? Of mis ik nu wat?Kalentum schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:19:
[...]
Ik snap niet wat dat met durven te maken heeft.
Personeel wil rijden, bijsturing is aanwezig, materieel is beschikbaar. Regionale staking dus je zorgt dat je bepaalde trajecten treft. Maar niet landelijk niets laten rijden omdat ze in Alkmaar en Amsterdam willen staken.
Wat zijn de belemmeringen hiervoor? Niemand wil reizigers toch onnodig treffen toch?
Ik snap niet dat woede zich richt op stakers/werknemers in plaats van op werkgevers die gewoon structureel met een armetierig loonbod komen. Alsof de gemiddelde reiziger/burger zelf zo genaaid zou willen worden.
Geldt overigens niet alleen bij het spoor. Als apothekers staken is het land ook te klein.
Van mij mag het stakingsrecht nog wel vaker ingezet worden.
Geldt overigens niet alleen bij het spoor. Als apothekers staken is het land ook te klein.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ga nou eerst eens de financiële jaar rapporten lezen van de NS.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:24:
Ik snap niet dat woede zicht richt op stakers/werknemers in plaats van op werkgevers die gewoon structureel met een armetierig loonbod komen. Alsof de gemiddelde reiziger/burger zelf zo genaaid zou willen worden.
Zo heel anders is dat niet. Als je je personeel maar genoeg uitmelkt krijg je vanzelf een "above my paygrade" mentaliteit.Deezers schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:22:
En even heel wat anders;
[...]
het rijdend NS-personeel of V&S personeel op stations maakt het ook allemaal niks uit.. erg triest. Totaal geen handhaving terwijl de overlast voor betalende reizigers stijgt.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ja het is mij een raadsel. Ik neem aan dat iemand die daar werkt dat kan uitleggen.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:24:
[...]
Maar die keuze om niet te rijden ligt toch niet bij dat personeel? De NS directie kiest er uiteindelijk toch voor om het hele land plat te leggen? Of mis ik nu wat?
Vrijdag kon het niet vanwege stakende bijsturing. Dinsdag zijn die gewoon beschikbaar. Dus wat is het dan...
Werk jij daar? Is er intern discussie over?
Geloof mij, ook voor personeel is dit een enorme ergenis. Het probleem is echter dat het niet verboden is om spullen uit een prullenbak te halen. Dus je kan daar niks mee doen.Deezers schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:22:
En even heel wat anders; ik word echt gek van al die statiegeldzoekers/jagers op het station en zelfs in de trein (bijvoorbeeld bij keren/wachten op station, lekker snel de trein door en de prullenbakken semi-agressief hinderlijk voor betalende reizigers openen). Ze hebben 9 van de 10 keer geen geldig vervoersbewijs om op het perron of in de trein te zijn en het rijdend NS-personeel of V&S personeel op stations maakt het ook allemaal niks uit.. erg triest. Totaal geen handhaving terwijl de overlast voor betalende reizigers stijgt.
Pas als ze dingen echt gaan slopen of rotzooi maken kan je (mits een BOA het heeft gezien, maar zo stom zijn de meesten niet) een boete opleggen.
De meesten hebben overigens gewoon een vervoersbewijs. Ze weten wel beter.
Wat mij betreft moeten daar echt meer mogelijkheden komen om het aan te pakken, maar dat is aan de wetgever, niet aan het treinpersoneel.
NS kan ook gewoon het ministerie melden dat als er niet meer geld beschikbaar komt de dienstverlening wordt uitgekleed in plaats van de werknemers.wjb033 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:27:
[...]
Ga nou eerst eens de financiële jaar rapporten lezen van de NS.
Je beseft dat dat belastinggeld is?evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:34:
NS kan ook gewoon het ministerie melden dat als er niet meer geld beschikbaar komt de dienstverlening wordt uitgekleed in plaats van de werknemers.
Veel andere bedrijven zouden in deze situatie kopje onder gaan, dat lijkt het personeel zich amper te beseffen. Voor extra geld heb je de publieke opinie nodig, laat die steeds vaker voor de auto kiezen en daarmee extra geld voor de NS niet hoog op het prioriteiten lijstje hebben staan.
De NS’er heeft een zeer goed CAO pakket. 1 van de betere samen met de KLM. Jullie moeten eens kijken bij een gemiddeld MKB bedrijf.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:34:
[...]
NS kan ook gewoon het ministerie melden dat als er niet meer geld beschikbaar komt de dienstverlening wordt uitgekleed in plaats van de werknemers.
Op basis van de vacatureteksten van NS verdient rijdend personeel nu 1 tot 1,5 modaal incl vakantiegeld en toeslagen. Kan je dan spreken van uitkleden?evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:34:
Het gaat niet ALLEEN MAAR om een paar tientjes per maand. Het gaat om veel meer dan dat.Kalentum schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:33:
Laat ook maar. Ik vind het echt idioot om zoveel reizigers te treffen terwijl je werkgever in zwaar weer zit. En dat alles om nog een paar tientjes per maand extra krijgen.
Zoals een veel te hoge uitstroom van personeel: https://www.fnv.nl/nieuws...-aan-ns-stakingen-dreigen
Daar moet je wat aan doen, want willen we dan echt dolgraag terug naar halfuursdiensten omdat net als Arriva er gewoon een chronisch tekort aan personeel is? Bussen bij oa Arriva en EBS hebben daar ook last van.
Allemaal leuk dat het zoveel goedkoper is bij regionale vervoerder, maar wie houdt nu wie voor de gek?
Dat is niet sinds een paar jaar, maar al tientallen jaren en niet alleen bij het spoor.FredvZ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:46:
[...]
Ik snap wel dat de vakbonden daar ook op hameren: die uitstroom gaat natuurlijk gepaard met terugloop in het aantal vakbondsleden.
Is het hier de vakbond die vreest voor haar eigen voortbestaan?
[ Voor 19% gewijzigd door ed1703 op 08-06-2025 18:49 ]
Ik snap wel dat de vakbonden daar ook op hameren: die uitstroom gaat natuurlijk gepaard met terugloop in het aantal vakbondsleden.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:42:
Zoals een veel te hoge uitstroom van personeel: https://www.fnv.nl/nieuws...-aan-ns-stakingen-dreigen
Iedereen sympatiseerd zich met de “arme” NS medewerkers die al een betere CAO en werktijden hebben als menig andere branche in Nederland, met een 36 urige werkweek, diensten van 5 a 6 uur per dag en een redelijk hoog loon vergeleken met het werk wat ze doen. En nog klagen ze.FredvZ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:42:
[...]
Op basis van de vacatureteksten van NS verdient rijdend personeel nu 1 tot 1,5 modaal incl vakantiegeld en toeslagen. Kan je dan spreken van uitkleden?
Ik gun ieder zijn loonsverhoging maar pak dan het bedrijf aan en rijdt een aangepaste dienstregeling of controleer geen vervoerbewijzen maar een verkapte landelijke stakingsactie is de burger pesten en niet de directie.
Onzin. Als een vakbondslid ergens anders gaat werken zegt die niet opens zijn lidmaatschap op.FredvZ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:46:
[...]
Ik snap wel dat de vakbonden daar ook op hameren: die uitstroom gaat natuurlijk gepaard met terugloop in het aantal vakbondsleden.
Ja. Nou en?
Publieke dienstverlening is geen bedrijf. De ROI moet je dan ook anders waarderen dan geldelijke winst voor de investeerder.Veel andere bedrijven zouden in deze situatie kopje onder gaan, dat lijkt het personeel zich amper te beseffen. Voor extra geld heb je de publieke opinie nodig, laat die steeds vaker voor de auto kiezen en daarmee extra geld voor de NS niet hoog op het prioriteiten lijstje hebben staan.
De “dienstverlenende” NS medewerkers die met deze buitenproportionele actie een paar tientjes extra maandsalaris wilt afdwingen en zichzelf belangrijk acht dan de klant.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:53:
[...]
Ja. Nou en?
[...]
Publieke dienstverlening is geen bedrijf. De ROI moet je dan ook anders waarderen dan geldelijke winst voor de investeerder.

Waar heb jij het in hemelsnaam over?wjb033 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:48:
[...]
Iedereen sympatiseerd zich met de “arme” NS medewerkers die al een betere CAO en werktijden hebben als menig andere branche in Nederland, met een 36 urige werkweek, diensten van 5 a 6 uur per dag en een redelijk hoog loon vergeleken met het werk wat ze doen. En nog klagen ze.
:strip_exif()/f/image/e5MgdKQyzdP1xRhCmRQfyLaH.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LUxKRgcvRLmN5li3C3fwt8II.png?f=user_large)
Het is niet een paar tientjes extra. Het loonbod van NS is 2,5% terwijl de inflatie al 3,3% is. In welk universum is dat "extra"?wjb033 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:54:
[...]
De “dienstverlenende” NS medewerkers die met deze buitenproportionele actie een paar tientjes extra maandsalaris wilt afdwingen en zichzelf belangrijk acht dan de klant.
Totdat het publiek zegt 'we kunnen het ook zonder jullie', dan houdt het snel op...evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:53:
Publieke dienstverlening is geen bedrijf. De ROI moet je dan ook anders waarderen dan geldelijke winst voor de investeerder.
Besef dat er al jaren geen sprake is van winst, er moet al jaren fors geld bij. Ik mis vooral ideeën van het personeel om het tij te keren, toch dat rondje om de kerk rijden bijvoorbeeld of afzien van conducteurs op sprinters. Men houdt krampachtig vast aan verworven rechten, linksom of rechtsom moeten bij dalende reizigersaantallen de kosten omlaag.
Om misschien ook even een wat genuanceerder beeld neer te zetten. Werkzaam binnen NS op kantoor.
Vanuit mijn werkgebied te horen gekregen dat we miljoenen moeten bezuinigen dus daar zijn we ook netjes mee bezig. Om de kosten te drukken want zoals in de jaarcijfers stond: we maken behoorlijk verlies.
Naast die bezuinigingen wordt er op kantoor ook naar personeel gekeken. Nieuwe Inhuur en verlengen van inhuur moet langs de directie en gebeurt niet automatisch. Voor vast personeel idem dito: als het geen essentiële functie is die nodig is, dan komt er geen vacature. Idem voor de jaarcontracten: als het nodig is mag je blijven. Kan van een collega van mij binnen het team vertellen, dat die niet heel relaxed ging richting einde contract. Overigens geldt bovenstaande niet voor direct/rijdend personeel. Wat er zijn nog steeds tekorten rond machinisten, hoofdconducteurs en technisch personeel. Daar staan de vacatures nog steeds gewoon open.
Dan gekeken naar de onderhandelingen. Het liefst zie ik mijn salaris ook meestijgen met minimaal de inflatie. Dus dat er vanuit NS maar 2,55 procent geboden is, is karig. Dat vakbonden dan 8-9 procent eisen is ronduit belachelijk en idioot wetende dat NS geen geld heeft en het Inflatiecijfer ergens tussen de 3-4 procent ligt.
Want stel we zouden er wel 6 procent bij krijgen, wat gaat er dan gebeuren?
- prijskaartje gaat hard omhoog waardoor de dure trein nog duurder wordt.
- op het rijdend personeel gaat niet bezuinigd worden. Dus dat moet elders gezocht worden.
- het laaghangende fruit met besparingen zal tegen die tijd wel geplukt zijn. Nieuwe bezuinigingen zijn lastiger te vinden en hebben een lange termijn nodig om te verzilveren.
Enige twee opties die ik dan zie gebeuren: bezuinigen op kantoorpersoneel en aankloppen bij Den Haag. Voor het eerste komt een vacaturestop dan wel heel dichtbij. En in het ergste geval zal er misschien zelfs gekeken worden dat er misschien zelfs mensen uit moeten.
En aankloppen bij Den Haag: succes daarmee. Het huidige kabinet is demissionair. En de partijen die daar bij zaten (met PVV en VVD voorop) zijn toch echt autopartijen en willen zo min mogelijk in het OV stoppen. En in de laatste plannen moest er nog flink bezuinigd worden op OV dus waarom zouden ze geld toeleggen?
Ik zie geen oplossing om heel eerlijk te zijn.
Vanuit mijn werkgebied te horen gekregen dat we miljoenen moeten bezuinigen dus daar zijn we ook netjes mee bezig. Om de kosten te drukken want zoals in de jaarcijfers stond: we maken behoorlijk verlies.
Naast die bezuinigingen wordt er op kantoor ook naar personeel gekeken. Nieuwe Inhuur en verlengen van inhuur moet langs de directie en gebeurt niet automatisch. Voor vast personeel idem dito: als het geen essentiële functie is die nodig is, dan komt er geen vacature. Idem voor de jaarcontracten: als het nodig is mag je blijven. Kan van een collega van mij binnen het team vertellen, dat die niet heel relaxed ging richting einde contract. Overigens geldt bovenstaande niet voor direct/rijdend personeel. Wat er zijn nog steeds tekorten rond machinisten, hoofdconducteurs en technisch personeel. Daar staan de vacatures nog steeds gewoon open.
Dan gekeken naar de onderhandelingen. Het liefst zie ik mijn salaris ook meestijgen met minimaal de inflatie. Dus dat er vanuit NS maar 2,55 procent geboden is, is karig. Dat vakbonden dan 8-9 procent eisen is ronduit belachelijk en idioot wetende dat NS geen geld heeft en het Inflatiecijfer ergens tussen de 3-4 procent ligt.
Want stel we zouden er wel 6 procent bij krijgen, wat gaat er dan gebeuren?
- prijskaartje gaat hard omhoog waardoor de dure trein nog duurder wordt.
- op het rijdend personeel gaat niet bezuinigd worden. Dus dat moet elders gezocht worden.
- het laaghangende fruit met besparingen zal tegen die tijd wel geplukt zijn. Nieuwe bezuinigingen zijn lastiger te vinden en hebben een lange termijn nodig om te verzilveren.
Enige twee opties die ik dan zie gebeuren: bezuinigen op kantoorpersoneel en aankloppen bij Den Haag. Voor het eerste komt een vacaturestop dan wel heel dichtbij. En in het ergste geval zal er misschien zelfs gekeken worden dat er misschien zelfs mensen uit moeten.
En aankloppen bij Den Haag: succes daarmee. Het huidige kabinet is demissionair. En de partijen die daar bij zaten (met PVV en VVD voorop) zijn toch echt autopartijen en willen zo min mogelijk in het OV stoppen. En in de laatste plannen moest er nog flink bezuinigd worden op OV dus waarom zouden ze geld toeleggen?
Ik zie geen oplossing om heel eerlijk te zijn.
Gezien de huidige financiele stuatie van de NS zou het ook nog te verdedigen zijn dat de werknemers een loonoffer brengen. Die 2,5% is daarom nog heel netjes.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:06:
[...]
Het is niet een paar tientjes extra. Het loonbod van NS is 2,5% terwijl de inflatie al 3,3% is. In welk universum is dat "extra"?
Lol whut?! Succes daarmee!hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:10:
[...]
Totdat het publiek zegt 'we kunnen het ook zonder jullie', dan houdt het snel op...
Nogmaals, de ROI moet je bij publieke dienstverlening niet geldelijk zien. We hebben er maatschappelijk baat bij als de bevolking minder afhankelijk is van eigen vervoer. O.a. in het kader van ruimtebeslag en duurzaamheid.Besef dat er al jaren geen sprake is van winst, er moet al jaren fors geld bij. Ik mis vooral ideeën van het personeel om het tij te keren, toch dat rondje om de kerk rijden bijvoorbeeld of afzien van conducteurs op sprinters. Men houdt krampachtig vast aan verworven rechten, linksom of rechtsom moeten bij dalende reizigersaantallen de kosten omlaag.
En hoezo zou het personeel met ideeën moeten komen om het tij te keren? Die worden daar niet voor betaald. Daar is een directie e.d. voor. En bij voorkeur ook een overheid met een visie die anders is dan "het mag geen geld kosten".
[ Voor 12% gewijzigd door evilution op 08-06-2025 19:29 ]
Maar dan zou je het stakingsrecht voor deze sectoren ter discussie moeten stellen, zonder alternatief kan je niet van mensen vragen af te zien van eigen vervoer.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:25:
Nogmaals, de ROI moet je bij publieke dienstverlening niet geldelijk zien. We hebben er maatschappelijk baat bij als de bevolking minder afhankelijk is van eigen vervoer. O.a. in het kader van ruimtebeslag en duurzaamheid.
Ik zie alleen maar voormalige treinreizigers met een auto om mee heen, andersom amper...
Alle automobilisten kunnen zonder het OV, dat zijn er inmiddels een hele hoop.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:25:
Lol whut?! Succes daarmee!
Er is geen sprake van dalende reizigersaantallen, het staat stil op 1.1 miljoen per dag.hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:10:
[...]
Totdat het publiek zegt 'we kunnen het ook zonder jullie', dan houdt het snel op...
Besef dat er al jaren geen sprake is van winst, er moet al jaren fors geld bij. Ik mis vooral ideeën van het personeel om het tij te keren, toch dat rondje om de kerk rijden bijvoorbeeld of afzien van conducteurs op sprinters. Men houdt krampachtig vast aan verworven rechten, linksom of rechtsom moeten bij dalende reizigersaantallen de kosten omlaag.
Verder is rondje om de kerk ooit al getest en uitgelopen op een fiasco.
Ga eerst maar eens kijken of al die geldverslindende stations(ver)nieuwbouwprojecten wel zo nodig zijn en of al die PHS trajecten nog wel actueel zijn. En ik kan nauwelijks geloven dat daar niets te halen valt. Ik begrijp best dat vernieuwing nodig is, maar stations eindeloos maar blijven verbouwen kost miljarden, dat kan allemaal maar en dat gaat maar door en door, niets is te gek.
Lekker, als al die 1.1 miljoen treinreizigers per dag voor de auto gaan kiezen loopt dit land helemaal vast. En een beetje in de file staan is niet zo erg, maar bij 4 uur per dag zal dat vast wat minder leuk worden.hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:30:
[...]
Alle automobilisten kunnen zonder het OV, dat zijn er inmiddels een hele hoop.
En dan laat ik maar even weg wat dat aan economische schade gaat opleveren. Dat loopt in de vele miljarden. Daar valt het verlies van NS bij in het niets.
[ Voor 20% gewijzigd door ed1703 op 08-06-2025 19:41 ]
Nee, het stakingsrecht zou je niet ter discussie moeten stellen maar het alternatief voor eigen vervoer aantrekkelijk maken en daar moet je voor investeren. Kost gaat voor de baat uit.hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:29:
[...]
Maar dan zou je het stakingsrecht voor deze sectoren ter discussie moeten stellen, zonder alternatief kan je niet van mensen vragen af te zien van eigen vervoer.
Lekker samen in de file staan, iets wat blijkbaar wel genormaliseerd is itt een trein die soms wat later is...hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:30:
[...]
Overigens gaan er steeds meer mensen met de trein, dus lege treinen is wel het laatste waar ik bang voor ben..
Tesla M3LR '21
Jup, en zonder OV gaat het op de weg ook heel rap vastlopen. En er zijn ook veel mensen die gewoon geen keus hebben. Bijvoorbeeld omdat hun werkgever ze ook uitmelkt ten behoeve van de aandeelhouders van hun bedrijf.hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:30:
[...]
Voor VVMC gaat die vlieger natuurlijk wel op. Elk lid dat definitief weggaat uit de spoorsector is een lid (en dus inkomsten) minder. En nieuwe leden werven gaat steeds moeizamer.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:50:
Onzin. Als een vakbondslid ergens anders gaat werken zegt die niet opens zijn lidmaatschap op.
Volgens mij loopt er nog steeds een procedure in Brussel over het illegaal onderhands gunnen van de concessie aan NS. Zou best eens kunnen dat als we over een jaar of 1 1/2 weer eens een functionerende regering hebben dat dit een hoofdpijndossier gaat worden. Personeel heeft maar niet door dat NS voor fikse uitdagingen staat, zelfs als de concessie stand houdt is het nog maar 7 jaar te gaan. NS is inmiddels zo ver van de harde realiteit afgedwaald dat het mijns inziens in een gelijk speelveld nooit een concessie kan winnen. Het kosten niveau van NS ligt veel en veel te hoog. Bedrijf heeft de afgelopen jaren honderden miljoenen verlies gemaakt. Dat je dan als personeel en vakbond bedenkt dat je moet gaan staken voor meer loon tsja dan wordt het echt tijd dat je als personeel het deksel op de neus krijgt. FNV verbied ook het meten op de man/vrouw waardoor veel conducteurs (m/v) er nog steeds de kantjes vanaf lopen. Ik reis zelf al zo’n 45 jaar met de trein en ik zie de kwaliteit steeds verder achteruit hollen.London schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:32:
[...]
Lekker samen in de file staan, iets wat blijkbaar wel genormaliseerd is itt een trein die soms wat later is...
Overigens gaan er steeds meer mensen met de trein, dus lege treinen is wel het laatste waar ik bang voor ben..
Stationsvernieuwing is gewoon een investering. Veel stations zijn oud, hebben moeite met reizigersstromen, zijn niet duurzaam voor wat betreft energieverbruik, bieden weinig sociale veiligheid en hebben gewoon een paupere uitstraling waar je nog niet dood gevonden wil worden. PHS is gewoon ook een investering in een hogere treinfrequentie en daar profiteert de reiziger van. Ja, dat kost nu geld maar heb je later profijt van.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:31:
[...]
Er is geen sprake van dalende reizigersaantallen, het staat stil op 1.1 miljoen per dag.
Verder is rondje om de kerk ooit al getest en uitgelopen op een fiasco.
Ga eerst maar eens kijken of al die geldverslindende stations(ver)nieuwbouwprojecten wel zo nodig zijn en of al die PHS trajecten nog wel actueel zijn. En ik kan nauwelijks geloven dat daar niets te halen valt. Ik begrijp best dat vernieuwing nodig is, maar stations eindeloos maar blijven verbouwen kost miljarden, dat kan allemaal maar en dat gaat maar door en door, niets is te gek.
Naar waar komen die financiële problemen dan vandaan? Loonkosten die harder stijgen dan de prijs van treinkaartjes, eerste klas reizigers die tweede klas gaan zitten, iets anders?ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:31:
Er is geen sprake van dalende reizigersaantallen, het staat stil op 1.1 miljoen per dag.
Er is gewoon een structureel probleem: reizigers zien treinen viezer worden, betrouwbaarheid afnemen en tegelijkertijd prijzen stijgen en voordeeltjes verdwijnen (eenvoudige samenreiskorting).
Het is een neerwaartse spiraal, ik zie nergens nieuw elan of verfrissende dienstverlening.
Aanbesteding van het vervoer maakt alleen maar dat het geld naar buitenlandse (staats)ondernemingen verdwijnt. Sowieso kun je vraagtekens zetten bij diensten waarbij op kosten in plaats van kwaliteit gegund moet worden. Ik heb zelf te maken met aanbestedingen in de sector en de partij die wint is niet altijd de partij die je wilt hebben. Pay peanuts, get monkeys.wjb033 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:41:
[...]
Volgens mij loopt er nog steeds een procedure in Brussel over het illegaal onderhands gunnen van de concessie aan NS. Zou best eens kunnen dat als we over een jaar of 1 1/2 weer eens een functionerende regering hebben dat dit een hoofdpijndossier gaat worden. Personeel heeft maar niet door dat NS voor fikse uitdagingen staat, zelfs als de concessie stand houdt is het nog maar 7 jaar te gaan. NS is inmiddels zo ver van de harde realiteit afgedwaald dat het mijns inziens in een gelijk speelveld nooit een concessie kan winnen. Het kosten niveau van NS ligt veel en veel te hoog. Bedrijf heeft de afgelopen jaren honderden miljoenen verlies gemaakt. Dat je dan als personeel en vakbond bedenkt dat je moet gaan staken voor meer loon tsja dan wordt het echt tijd dat je als personeel het deksel op de neus krijgt. FNV verbied ook het meten op de man/vrouw waardoor veel conducteurs (m/v) er nog steeds de kantjes vanaf lopen. Ik reis zelf al zo’n 45 jaar met de trein en ik zie de kwaliteit steeds verder achteruit hollen.
Ja, en de reden is al jarenlang een visieloze overheid die vindt dat het maar niks mag kosten. Op 29 oktober kun je daar wat aan doen.hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Naar waar komen die financiële problemen dan vandaan? Loonkosten die harder stijgen dan de prijs van treinkaartjes, eerste klas reizigers die tweede klas gaan zitten, iets anders?
Er is gewoon een structureel probleem: reizigers zien treinen viezer worden, betrouwbaarheid afnemen en tegelijkertijd prijzen stijgen en voordeeltjes verdwijnen (eenvoudige samenreiskorting).
Het is een neerwaartse spiraal, ik zie nergens nieuw elan of verfrissende dienstverlening.
Loonkosten en energie staan wel op 1 en 2 geloof ik.hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Naar waar komen die financiële problemen dan vandaan? Loonkosten die harder stijgen dan de prijs van treinkaartjes, eerste klas reizigers die tweede klas gaan zitten, iets anders?
Maar dat is ook vrij logisch, want ja NS personeel heeft een beter salaris dan bijvoorbeeld arriva.
Maar wat willen we dan? iedereen maar op de 0 lijn? Succes om dan je uitstroom omlaag te halen en nog aan personeel te komen. Het is helemaal niet gezegd dat al het personeel van conducteur naar machinist wil gaan als je de functie van conducteur gaat weghalen. Een conducteur kiest immers ook voor het vak vanwege reizigerscontact. Ook zal niet op elke trein het ontbreken van een conducteur wenselijk zijn.
Samenreiskorting is niet meer eenvoudig omdat het misbruik enorm was. Dat zal niet in de miljoenen per maand lopen maar was vziw wel erg veel.Er is gewoon een structureel probleem: reizigers zien treinen viezer worden, betrouwbaar
Heid afnemen en tegelijkertijd prijzen stijgen en voordeeltjes verdwijnen (eenvoudige samenreiskorting).
Gek he als je 1,4 miljard moet bezuinigen?Het is een neerwaartse spiraal, ik zie nergens nieuw elan of verfrissende dienstverlening.
Als je praktisch gezien ieder jaar minder te besteden hebt is dat inderdaad uitkleden.FredvZ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:42:
[...]
Op basis van de vacatureteksten van NS verdient rijdend personeel nu 1 tot 1,5 modaal incl vakantiegeld en toeslagen. Kan je dan spreken van uitkleden?
Zolang het gemakkelijk is voor zwartrijders om achter anderen aan door poortjes te lopen en in de treinen er niet voldoende gecontroleerd wordt (zeker niet in het weekend), zal er te gemakkelijk zwart kunnen worden gereden. Punt van aandacht lijkt mij zo.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:06:
[...]
Loonkosten en energie staan wel op 1 en 2 geloof ik.
Maar dat is ook vrij logisch, want ja NS personeel heeft een beter salaris dan bijvoorbeeld arriva.
Maar wat willen we dan? iedereen maar op de 0 lijn? Succes om dan je uitstroom omlaag te halen en nog aan personeel te komen. Het is helemaal niet gezegd dat al het personeel van conducteur naar machinist wil gaan als je de functie van conducteur gaat weghalen. Een conducteur kiest immers ook voor het vak vanwege reizigerscontact. Ook zal niet op elke trein het ontbreken van een conducteur wenselijk zijn.
[...]
Samenreiskorting is niet meer eenvoudig omdat het misbruik enorm was. Dat zal niet in de miljoenen per maand lopen maar was vziw wel erg veel.
[...]
Gek he als je 1,4 miljard moet bezuinigen?
Arriva (en alle andere NS concurrenten) is een veredelde metro/tram met het tarief van een trein.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:06:
[...]
[...]
Gek he als je 1,4 miljard moet bezuinigen?
Er worden imho genoeg controleploegen van oa V&S op diverse treinen gezet. Er zijn gerust rotte appels onder de conducteurs die niet tot nauwelijks controleren, maar die heb je bij elk bedrijf. Als ik dan even af ga op mijn treinreis van Zwolle naar Emmen (ingangscontrole in Zwolle) en terug (Arriva, geen controle) via Marienberg (Arriva, geen controle), Almelo - Hengelo (NS geen controle) Hengelo - Zutphen (Arriva geen controle) en verder met NS terug naar Arnhem ook geen controle.wjb033 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:15:
[...]
Zolang het gemakkelijk is voor zwartrijders om achter anderen aan door poortjes te lopen en in de treinen er niet voldoende gecontroleerd wordt (zeker niet in het weekend), zal er te gemakkelijk zwart kunnen worden gereden. Punt van aandacht lijkt mij zo.
Dan vraag ik mij af of treinen zonder conducteur nu zo enorm veel meer oplevert behalve bezuinigen op een HC die er niet meer is.
Zwartrijders hebben kansen genoeg ja, bij vrijwel elke vervoerder.
Onzin, een Flirt van Keolis is bijvoorbeeld een beter product dan een SNG (tafeltjes, zonwering, betere stoelen).evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:30:
[...]
Arriva (en alle andere NS concurrenten) is een veredelde metro/tram met het tarief van een trein.
Sterkte aan iemand die bijvoorbeeld van Nunspeet naar Utrecht reist elke dag en vast zit aan die SNG.
Overigens schijnt de S5G dit gat wel op te moeten gaan vullen: dat wordt een sprinter die ook geschikt is voor langere afstanden, naar wat ik begrepen heb.
Ik begrijp dat NS ernstig geld te kort heeft, maar de oorzaak is vooral het wegblijven van reizigers na corona. Om het tij te keren zul je toch moeten zorgen dat het product niet nóg onaantrekkelijker wordt, want dan raak je alleen maar dieper in de shit. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik ook.
[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 08-06-2025 20:57 ]
Maar de NS heeft hun medewerkers daarin toch maximaal geprobeerd tegemoet te komen?evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:10:
[...]
Als je praktisch gezien ieder jaar minder te besteden hebt is dat inderdaad uitkleden.
Even wat zaken in de tijdlijn die mij opvallen: In coronatijd is er een CAO (2020-22) afgesloten. NS reed toen op basis van een beschikbaarheidsvergoeding, waarbij de overheid miljarden betaalde om het openbaar vervoer draaiende te houden. De loonsverhoging van 4% plus eenmalige uitkeringen waren ongedekt. Aangekondigd werd dat NS uit de reserves zou putten. Er was toen al een reorganisatie ingezet. Dat is ongeveer dezelfde als degene die nu wordt aangekondigd, omdat in plaats van boventallig personeel ontslaan een werkgelegenheidsgarantie tot 1 januari 2025 werd afgegeven. Vervolgens kwam de CAO 2022-23 met een loonsverhoging van 8,45% plus een eenmalige uitkering. Die uitgaven waren wederom ongedekt. In de huidige CAO (per 1 januari 2024) kreeg NS personeel er weer 6,6% bij. In totaal gaat het in vier jaar tijd om ongeveer 20,2%. En dat doet nogal ter zake, aangezien de loonkosten de grootste kostenpost van het bedrijf vormen. En het is allemaal prima dat het personeel goed betaald wordt, maar de randvoorwaarde daarbij moet zijn dat het bedrijf wel financieel goed moet presteren. En dat doet het niet.
In die jaren hadden we te maken met double digit inflatie, vooral door energiekosten die volledig uit de klauwen liepen. Dat het bedrijf "niet goed presteert" heeft vooral te maken met publieke dienstverlening als bedrijf zien.wjb033 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:53:
[...]
Maar de NS heeft hun medewerkers daarin toch maximaal geprobeerd tegemoet te komen?
Even wat zaken in de tijdlijn die mij opvallen: In coronatijd is er een CAO (2020-22) afgesloten. NS reed toen op basis van een beschikbaarheidsvergoeding, waarbij de overheid miljarden betaalde om het openbaar vervoer draaiende te houden. De loonsverhoging van 4% plus eenmalige uitkeringen waren ongedekt. Aangekondigd werd dat NS uit de reserves zou putten. Er was toen al een reorganisatie ingezet. Dat is ongeveer dezelfde als degene die nu wordt aangekondigd, omdat in plaats van boventallig personeel ontslaan een werkgelegenheidsgarantie tot 1 januari 2025 werd afgegeven. Vervolgens kwam de CAO 2022-23 met een loonsverhoging van 8,45% plus een eenmalige uitkering. Die uitgaven waren wederom ongedekt. In de huidige CAO (per 1 januari 2024) kreeg NS personeel er weer 6,6% bij. In totaal gaat het in vier jaar tijd om ongeveer 20,2%. En dat doet nogal ter zake, aangezien de loonkosten de grootste kostenpost van het bedrijf vormen. En het is allemaal prima dat het personeel goed betaald wordt, maar de randvoorwaarde daarbij moet zijn dat het bedrijf wel financieel goed moet presteren. En dat doet het niet.
Dat tekort komt door een visieloze overheid die weigert te investeren in de toekomst.marcop23 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:53:
[...]
Ik begrijp dat NS ernstig geld te kort heeft, maar de oorzaak is vooral het wegblijven van reizigers na corona. Om het tij te keren zul je toch moeten zorgen dat het product niet nóg onaantrekkelijker wordt, want dan raak je alleen maar dieper in de shit. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik ook.
Gaten dichten is geen investeren, onder de streep moet het enigszins kostendekkend zijn.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:09:
Dat tekort komt door een visieloze overheid die weigert te investeren in de toekomst.
Waarbij die dekking niet noodzakelijkerwijs monetair is. Zoals ik al eerde zei zijn investeringen in een goed OV ook om maatschappelijke redenen wenselijk.hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:11:
[...]
Gaten dichten is geen investeren, onder de streep moet het enigszins kostendekkend zijn.
Er is tal van publieke dienstverlening die geen geld oplevert. Moeten die werknemers die die dienstverlening verzorgen dan maar allemaal genoegen nemen met een matige beloning terwijl de burger wel verwacht dat die dienstverlening op peil blijft? Waarom zou arbeid die bekostigd wordt van belastinggeld minder gewaardeerd moeten worden?
[ Voor 31% gewijzigd door evilution op 08-06-2025 21:24 ]
Alle lijnen die nu aanbesteed zijn hadden niet meer bestaan zonder aanbesteding.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:47:
[...]
Aanbesteding van het vervoer maakt alleen maar dat het geld naar buitenlandse (staats)ondernemingen verdwijnt. Sowieso kun je vraagtekens zetten bij diensten waarbij op kosten in plaats van kwaliteit gegund moet worden. Ik heb zelf te maken met aanbestedingen in de sector en de partij die wint is niet altijd de partij die je wilt hebben. Pay peanuts, get monkeys.
NS heeft deze lijnen tientallen jaren verwaarloosd en daarna de overheid gedwongen om deze lijnen af te stoten.
En ze mochten ook nog zelf beslissen waar ze vanaf wilde.
Die lijnen hadden nog bestaan als de overheid OV niet als product had beschouwd.retrey schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:22:
[...]
Alle lijnen die nu aanbesteed zijn hadden niet meer bestaan zonder aanbesteding.
Overigens kun je vragen stellen bij de aanbesteding van die lijnen. Bijvoorbeeld de Hoekse Lijn waar de gemeente Rotterdam concessieverlener is terwijl zij ook een groot belang bij RET hebben. NS had die lijn ook wel kunnen upgraden en dan zonder gemeenschapsgeld weg te pissen aan de ombouw als de overheid daar in had willen investeren.
Ik ben gaan studeren in 1991, onderschat niet de kracht van de OV-studentekaart. Een hele generatie die de trein als 'normaal' heeft leren kennen, men is in sneltreinvaart (pun intended) deze groep van zich aan het vervreemden.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:19:
Waarbij die dekking niet noodzakelijkerwijs monetair is. Zoals ik al eerde zei zijn investeringen in een goed OV ook om maatschappelijke redenen wenselijk.
Maatschappelijke redenen klinkt leuk, maar je hebt breed draagvlak nodig om grootschalige structurele uitgaven te verantwoorden. Heel kort door de bocht: als driekwart van de kiezers liever het kwartje van Kok terug heeft dan extra geld voor de NS kan je staken tot Sint Juttemis...
Maar ondertussen wel roeptoeteren dat het allemaal beter moet hoor..evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:09:
[...]
Dat tekort komt door een visieloze overheid die weigert te investeren in de toekomst.
De toenmalige minister heeft zelf in 1998 vanwege de onrendabelheid deze in een contract met NS gestopt omdat het niet genoeg opleverde en ze vervolgens aanbesteed. (zelfs Weesp - Lelystad zat in een subsidie-contract) En ook nu zijn lang niet al die lijnen rendabel en krijgen die vervoerders structureel maximaal 300 miljoen per jaar om die tekorten te dekken. Maar NS krijgt dat dus niet.retrey schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:22:
[...]
Alle lijnen die nu aanbesteed zijn hadden niet meer bestaan zonder aanbesteding.
NS heeft deze lijnen tientallen jaren verwaarloosd en daarna de overheid gedwongen om deze lijnen af te stoten.
[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 08-06-2025 21:43 ]
Neen Ns heeft aangegeven dat ze deze lijnen wilde sluiten, het toenmalig kabinet kon kiezen tussen sluiten of een andere manier van exploitatie bedenken. Zoals we weten uit de fyra enquête was de minister in "dienst" van de NS en hadden ze zelfs toegang tot de ministerraad.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:41:
[...]
Maar ondertussen wel roeptoeteren dat het allemaal beter moet hoor..
[...]
De toenmalige minister heeft zelf in 1998 vanwege de onrendabelheid deze in een contract met NS gestopt omdat het niet genoeg opleverde en ze vervolgens aanbesteed. (zelfs Weesp - Lelystad zat in een subsidie-contract) En ook nu zijn lang niet al die lijnen rendabel en krijgen die vervoerders structureel maximaal 300 miljoen per jaar om die tekorten te dekken. Maar NS krijgt dat dus niet.
NS heeft daarna ZELF mogen aangeven waar ze vanaf wilde.