|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Weet niet hoor.. maar ik lees hele andere dingen:retrey schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:47:
[...]
Neen Ns heeft aangegeven dat ze deze lijnen wilde sluiten, het toenmalig kabinet kon kiezen tussen sluiten of een andere manier van exploitatie bedenken. Zoals we weten uit de fyra enquête was de minister in "dienst" van de NS en hadden ze zelfs toegang tot de ministerraad.
NS heeft daarna ZELF mogen aangeven waar ze vanaf wilde.
1998:
"Dertien lijnen blijven voor een periode van vijf tot tien jaar in handen van de NS. De minister zal hiervoor een contract met de NS afsluiten. "
"De onrendabele treindiensten veroorzaakten grote problemen tijdens het overleg van de minister met de Tweede Kamer over de verzelfstandiging van de Nederlandse Spoorwegen."
Je kan niet een NS verwijten die willens en wetens door de overheid verzelfstandigd moest worden en op rendabele lijnen moest gaan rijden dus financieel gezond en dan vervolgens de kaart trekken dat ze van lijnen af wilden die niet rendabel waren en men (den haag dus) niet genoeg voor wilde betalen.
Dan had het nederlandse volk maar op andere partijen moeten stemmen
Voor bronnen zoek je maar in het archief van de volkskrant.
En ook weer NS, want de kosten waren natuurlijk niet dekkend genoeg voor NS, dus ipv de kaart kostendekkend te maken voor het spoor kwam de week en weekendkaart en dus ook een verslechtering van het product.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:48:
[...]
edit: die OV-studentenkaart was overigens ook al iets waar de overheid je naaide als student.
[ Voor 16% gewijzigd door ed1703 op 08-06-2025 22:04 ]
Niemand heeft de inflatie volledig gecompenseerd gekregen. Als de NS idd 20,2% loonsverhoging heeft gegeven sinds het begin van corona is dat prima in lijn met de rest van de maatschappij.evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:07:
[...]
In die jaren hadden we te maken met double digit inflatie, vooral door energiekosten die volledig uit de klauwen liepen. Dat het bedrijf "niet goed presteert" heeft vooral te maken met publieke dienstverlening als bedrijf zien.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Mja, dit gaat wat offtopic. Maar de arbeidersklasse is er inderdaad structureel op achteruit gegaan terwijl het kapitaal er structureel gigantisch op vooruit gegaan is.Tom Paris schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:58:
[...]
Niemand heeft de inflatie volledig gecompenseerd gekregen. Als de NS idd 20,2% loonsverhoging heeft gegeven sinds het begin van corona is dat prima in lijn met de rest van de maatschappij.
Dat verschil met de rest van de maatschappij (verschillen binnen de arbeidersklasse) is verder een verdeel en heers tactiek van het kapitaal.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
NS die van de overheid een opdracht heeft gekregen zonder financiële compensatie. Dat ligt niet aan NS, maar aan de overheid.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:56:
[...]
En ook weer NS, want de kosten waren natuurlijk niet dekkend genoeg voor NS, dus ipv de kaart kostendekkend te maken voor het spoor kwam de week en weekendkaart en dus ook een verslechtering van het product.
Haha, goodwill.. Denk je nou echt dat dat enig effect heeft op werknemers bij een nutsbedrijf als NS?!? En ja, OV kost een hoop belastinggeld net als veel andere sociale voorzieningen.. Enige andere opties zijn geen trein-OV of alleen 100% commercieel op alleen de drukke rendabele verbindingern (met nog duurdere kaartjes)..hoevenpe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:51:
[...]
Pak gewoon de auto zoals steeds meer mensen doen, betwijfel of de stakers beseffen hoeveel goodwill ze bij het publiek kwijtraken met deze acties.
Dat zijn dezelfde belastingbetalers die de NS straks weer mogen aanzuiveren...
Wat ik me altijd afvraag: Kunnen ze niet op een klantvriendelijke manier staken?evilution schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:32:
[...]
Nee, het stakingsrecht zou je niet ter discussie moeten stellen maar het alternatief voor eigen vervoer aantrekkelijk maken en daar moet je voor investeren. Kost gaat voor de baat uit.
Bijvoorbeeld wel de treinen laten rijden, maar geen kaartjes controleren en de poortjes gewoon open zetten.
Dan berokken je de werkgever wel schade zoals de bedoeling is van een staking, maar het publiek niet.
Nee, reizigers gratis laten reizen is een aantal jaren geleden al door de rechter verboden.Llopigat schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:25:
[...]
Wat ik me altijd afvraag: Kunnen ze niet op een klantvriendelijke manier staken?
Bijvoorbeeld wel de treinen laten rijden, maar geen kaartjes controleren en de poortjes gewoon open zetten.
Dan berokken je de werkgever wel schade zoals de bedoeling is van een staking, maar het publiek niet.
https://www.cnv.nl/vervoe...0nu%20geen%20optie%20meer.
Ik lees " Een staking van NS-personeel is daarom de enige mogelijkheid om daadkracht te tonen naar de werkgever". Dat is natuurlijk absoluut niet waar. Er zijn zoveel andere manieren.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:34:
[...]
Nee, reizigers gratis laten reizen is een aantal jaren geleden al door de rechter verboden.
https://www.cnv.nl/vervoe...0nu%20geen%20optie%20meer.
Vertel. Ik ben oprecht benieuwd.wjb033 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:36:
[...]
Ik lees " Een staking van NS-personeel is daarom de enige mogelijkheid om daadkracht te tonen naar de werkgever". Dat is natuurlijk absoluut niet waar. Er zijn zoveel andere manieren.
Of de staking terecht of onterecht is kan ik niet over oordelen. Maar qua klantvriendelijkheid vind ik voor as dinsdag voornamelijk dat de NS zelf door de mand valt.Llopigat schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:25:
[...]
Wat ik me altijd afvraag: Kunnen ze niet op een klantvriendelijke manier staken?
Het gebied is te groot geworden, dus we laten maar niks rijden. Maar kom op. Doe 4 sprinters per uur tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden. En Utrecht/Amersfoort - Zwolle, Utrecht - Arnhem, Utrecht - Eindhoven en Eindhoven -Maastricht/Heerlen. Volgens mij vallen al die trajecten buiten het gebied en begin anders een station later.
Zelfs met bezuinigde gecentraliseerde aansturing moet je zoiets simpels mogelijk kunnen maken. De hele dag lang. De helft van de mensen blijft toch wel thuis. Maar die paar mensen die het echt nodig hebben kunnen ze gewoon vervoeren. Ik kan gewoon niet geloven dat zo'n dienstregeling niet betrouwbaar te maken is.
De vraag is natuurlijk wel hoeveel tijd je in die dienst werkelijk op een trein aanwezig bent in functie. Er gaat volgens mij aardig wat tijd op aan zaken als passagieren en tijd tussen twee treinen in.ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:55:
[...]
Waar heb jij het in hemelsnaam over?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is toch ook gewoon werk?dennistd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 01:47:
[...]
De vraag is natuurlijk wel hoeveel tijd je in die dienst werkelijk op een trein aanwezig bent in functie. Er gaat volgens mij aardig wat tijd op aan zaken als passagieren en tijd tussen twee treinen in.
Dat is dan toch gewoon werk? dat hoort erbij.dennistd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 01:47:
[...]
De vraag is natuurlijk wel hoeveel tijd je in die dienst werkelijk op een trein aanwezig bent in functie. Er gaat volgens mij aardig wat tijd op aan zaken als passagieren en tijd tussen twee treinen in.
Functie of niet als je zo gaat berekenen kan je diensten meer dan 12 uur gaan maken om maar in functie bezig te zijn.
Zie het het al voor me op kantoor of elders even uit/in klokken als je al naar de wc of iets anders doet dan daadwerkelijk in functie.
Micromanagement op z'n best.

[ Voor 23% gewijzigd door nascar28 op 09-06-2025 07:56 ]
Alles netjes op elkaar aan laten sluiten is natuurlijk wat lastig, je kan niet een conducteur in 3 minuten een andere trein laten meenemen, want die trein moet overgedragen worden aan de volgende conducteur of in het geval van een eindpunt moet er 'leeggelopen' worden.dennistd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 01:47:
[...]
Passagieren doet een HC formeel niet (dat is voor een machinist). Ja het komt voor dat een conducteur een C'tje heeft maar de chef het prima af kan op z'n trein. Dat is iets wat aan de planning of bijsturing is om personeel op de juiste treinen te zetten waar ze nodig zijn.
Ik ga niet oordelen of deze staking terecht is maar "own it".
Reizigers zijn ontevreden over de hoeveelheid vertragingen, gemiste aansluitingen, opgeheven treinen en de prijzen. En het personeel is ontevreden vanwege de CAO en de lonen. En dat is niet alleen van nu, maar dat is al vele jaren zo.
De reizigers zijn vanwege corona natuurlijk vaker thuis blijven werken, maar sommige hebben ook de auto als alternatief vervoersmiddel ontdekt. Nu met de stakingen van vrijdag en dinsdag heb ik weer twee mensen gesproken die het abonnement niet meer verlengen en voortaan met de auto naar het werk gaan. (De rijden dan wel vóór de spits.
Voor NS is dit natuurlijk geen reclame, en hiermee jaag je nog steeds reizigers permanent weg.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Aan de andere kant, dat de dienstregeling in het hele land platgelegd wordt in plaats van alleen het stakingsgebied, is de vakbonden niet aan te rekenen.emeralda schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:18:
Die woordvoerder van de vakbond probeert nu alles op de NS af te schuiven omdat ze dondersgoed begrijpen dat de reizigers niet blij zijn. Maar een staking is bedoelt om zoveel mogelijk chaos te veroorzaken.
Ik ga niet oordelen of deze staking terecht is maar "own it".
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Wederom: evilution in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"Onbekend schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:40:
Reizigers zijn ontevreden over de hoeveelheid vertragingen, gemiste aansluitingen, opgeheven treinen en de prijzen. En het personeel is ontevreden vanwege de CAO en de lonen. En dat is niet alleen van nu, maar dat is al vele jaren zo.
Het is de politiek die het OV compleet aan het slopen is.
En deze ook https://nos.nl/artikel/25...eest-voor-prijsstijgingen
En wat betreft je vertragingen, gemiste aansluitingen en opgeheven treinen? Ga even een weekje in duitsland of engeland doorbrengen. Het kan altijd nog erger.
[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 09-06-2025 12:49 ]
https://www.ad.nl/binnenl...erland-nodig-is~a0a96cc4/
Begint met het aantal stakingen de laatste paar jaar toch ergens wel noodzakelijk te worden ook in Nederland. Zeker als de volledige staking van morgen pas zo last-minute is 'opgeschakeld' van alleen regionaal tot landelijk. Dit raakt de zwakkeren in onze samenleving welke geen alternatief namelijk onevenredig hard zo, je zult maar naar het ziekenhuis in een andere stad moeten morgen en nu zo kortdag niks anders meer kunnen regelen qua vervoer.
Ja ik snap volledig dat men gaat staken bij een CAO aanbod dat lager ligt dan de inflatie, daar niet van, maar kijk dan ter inspiratie eens naar de stakingen in de zorg en bij de politie; die zijn ook nooit volledig plat gegaan. Desnoods rijdt je a la Corona alleen de sprinters.
Alsof de NS overal 6x per uur rijdt en geen rustigere treinseries heeft welke qua reizigersaantallen op veel momenten vergelijkbaar zijn met een wat drukker regionaaltraject (welke overigens ook makkelijk 300 man mee kunnen nemen in 2x GTW 2/8).ed1703 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:21:
[...]
Waar komt toch elke keer weer dat vergelijk vandaan met een regionaal treintje rijden met 80 reizigers en flink beladen dubbeldekkers 6x per uur per richting waar per trein 300 man in zit?
Er bestaat natuurlijk een heel groot grijs gebied tussen overal moet een HC op en landelijk afschaffen, je zou bijv. alles wat gepland met één treinstel aan enkeldeks materiaal gereden wordt (m.u.v. ICNG i.v.m. de vele tunnels op de HSL bij evacuaties) kunnen doen. Dat zijn stiekem echt behoorlijk wat ritten, ook bij NS.
Zolang de bevolking langzaam blijft groeien en steeds meer werkgevers mensen weer wat meer dagen op kantoor verwachten is stilstand in het aantal reizigers i.m.o. gewoon een achteruitgang. Het aantal mensen met een reisbehoefte neemt immers toe (getuigende ook het aantal files weer), maar de NS als bedrijf weet daar niet van te profiteren en hun relatieve aandeel dus ook steeds lager.Er is geen sprake van dalende reizigersaantallen, het staat stil op 1.1 miljoen per dag.
Het is nog steeds gewoon één van de best presterende spoorbedrijven ter wereld, dat gezeik is wel echt om doodmoe van te worden.Onbekend schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:40:
Reizigers zijn ontevreden over de hoeveelheid vertragingen, gemiste aansluitingen, opgeheven treinen en de prijzen.
Men wil per se betrouwbaarheid als in Zwitserland en Japan maar niet meer betalen dan in België en Duitsland, en stemt vervolgens op politieke partijen die Zwitserse prijzen met Duitse betrouwbaarheid willen realiseren.
Blijkbaar heeft NS Reizigers in deze vorm dus geen lang bestaansrecht.ed1703 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:47:
[...]
Wederom: evilution in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"
Het is de politiek die het OV compleet aan het slopen is.
En deze ook https://nos.nl/artikel/25...eest-voor-prijsstijgingen
Ik kijk nu al naar uit naar de aanbesteding van het spoortrajecten.
Ik bedoel niet dat het treinverkeer slecht is, maar wij hebben hier in Nederland een hoge standaard. Als we voor een willekeurige afspraak een bepaald tijdstip afspreken, dan hoor je niet pas een kwartier later te verschijnen. Ditzelfde verwachten wij als Nederlander ook van andere mensen en bedrijven. (Daarom wordt er ook zoveel geklaagd in Het grote 'klaag hier over post- en pakketbezorging' topic.En wat betreft je vertragingen, gemiste aansluitingen en opgeheven treinen? Ga even een weekje in duitsland of engeland doorbrengen. Het kan altijd nog erger.
Zeker als je na je treinreis nog met ander OV verder moet reizen, kan je in principe geen vertraging gebruiken.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik denk dat een deel van de gebruikers in dit topic ergens op hopen qua verbetering wat er niet gaat komen.Onbekend schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:08:
[...]
Blijkbaar heeft NS Reizigers in deze vorm dus geen lang bestaansrecht.
Ik kijk nu al naar uit naar de aanbesteding van het spoortrajecten.
Er zijn gerust voorbeelden op te noemen waar het allemaal erg goed gaat hoor, maar als ik zie hoe het gaat in Limburg, gedeeltelijk Gelderland en Overijssel, dan zie ik die "verbeteringen" somber in.
En het gaat al zeker niet goedkoper worden, want de overheid gaat gewoon z'n subsidies verlagen. Bezuinigingen van honderden miljoenen worden namelijk ook in een paar weken in een voorjaarsnota zomaar even besloten.
Engeland en Noorwegen zijn al voorbeelden waarom je die aanbestedingen helemaal niet wilt en men het daar aan het terugdraaien is.
En dan laat ik het van provincies contractueel overeengekomen inzet van materieel, het dus ook niet voorradig zijn van(voldoende) reservematerieel waarbij er niet zomaar materieel geleend kan worden maar even in het midden.
Ik ben absoluut anti-aanbesteding en begrijp ook niet dat personen bij het ter sprake komen van zoiets denken dat de bomen tot in de hemel reiken. Want de werkelijkheid is heel anders.
[ Voor 24% gewijzigd door ed1703 op 09-06-2025 13:28 ]
Precies. De UK is een goed voorbeeld. Een lappendeken van aanbestede lijntjes, waardoor het soms goedkoper is om van Londen via Amsterdam naar Glasgow te vliegen dan met de trein te gaan.ed1703 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:16:
[...]
Ik denk dat een deel van de gebruikers in dit topic ergens op hopen qua verbetering wat er niet gaat komen.
Er zijn gerust voorbeelden op te noemen waar het allemaal erg goed gaat hoor, maar als ik zie hoe het gaat in Limburg, gedeeltelijk Gelderland en Overijssel, dan zie ik die "verbeteringen" somber in.
En het gaat al zeker niet goedkoper worden, want de overheid gaat gewoon z'n subsidies verlagen. Bezuinigingen van honderden miljoenen worden namelijk ook in een paar weken in een voorjaarsnota zomaar even besloten.
Engeland en Noorwegen zijn al voorbeelden waarom je die aanbestedingen helemaal niet wilt en men het daar aan het terugdraaien is.
En dan laat ik het van provincies contractueel overeengekomen inzet van materieel, het dus ook niet voorradig zijn van(voldoende) reservematerieel waarbij er niet zomaar materieel geleend kan worden maar even in het midden.
Ik ben absoluut anti-aanbesteding en begrijp ook niet dat personen bij het ter sprake komen van zoiets denken dat de bomen tot in de hemel reiken. Want de werkelijkheid is heel anders.
Men is begonnen dat terug te draaien, en inmiddels rijden de eerste treinen van de nieuwe nationale vervoerder (Great British Railways) al rond. De bedoeling is dat, met uitzondering van open-access en de HSL-diensten op HS2, alles genationaliseerd wordt op het moment dat de aanbesteding eindigt.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Voor een vergelijkbare prijs maximaal 50% meer reistijd dan de auto is niet veel gevraagd lijkt me, grote voordeel van OV is dat je ook ladderzat thuis komt...Onbekend schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:08:
Ik bedoel niet dat het treinverkeer slecht is, maar wij hebben hier in Nederland een hoge standaard.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
De NS maakt praktisch geen winst en er moet sinds jaar en dag enorme hoeveelheid geld van de overheid naartoe. Eigenlijk bestaat dat hele NS niet alle beslissingen komen uit Den Haag. En de huidige regering geeft geen fluit om openbaar vervoer.
Zeg je dat bij een privé-bedrijf ook, waar de aandeelhouders meer winst willen ten koste van het productiepersoneel?emeralda schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:06:
Moeten de vakbonden eigenlijk bij de NS zijn?
De NS maakt praktisch geen winst en er moet sinds jaar en dag enorme hoeveelheid geld van de overheid naartoe. Eigenlijk bestaat dat hele NS niet alle beslissingen komen uit Den Haag. En de huidige regering geeft geen fluit om openbaar vervoer.
Het bedrijf is nog steeds de werkgever, en niet de aandeelhouders. De vakbonden kunnen maar hopen dat de directie ook zijn rug recht.
En nee, ik ben geen fan van vakbonden, maar when you pay peanuts, you get monkeys.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Het verbaast met dat ondanks de impact ik (zelf tenminste vanuit nieuwsartikelen) nog niet veel wijzer kan worden hoe het er 12, 16 en 17 juni voor gaat staan.olympusdenk schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Tot zover:Met 12 en 16 juni meegerekend als potentieel landelijk ontwrichtende acties voor het treinverkeer wordt dit voor de treinreizigers onder ons een behoorlijke puzzel. Op de route hier rijdt richting Amsterdam bijvoorbeeld wel ook een bus maar die heeft pax 50 passagiers t.o.v. trein welke al snel meer dan duizend vervoert.
- Di 10 juni - landelijke staking
- Wo 11 juni - ‘s ochtends nog overlast verwacht
- Do 12 juni - noordwesten en oosten van Nederland (o.a. Randstad, Utrecht?)
- Ma 16 juni - Noord- en Zuid-Nederland (is dat niet praktisch landelijke staking?)
- Di 17 juni - landelijke staking in planning
Ik snap wel de focus op het vandaag en nu, en mogelijk dat acties worden afgezegd als NS door de knieën gaat. Maar zo niet, is er inmiddels al iets meer bekend over de aangekondigde stakingsdagen?
[ Voor 6% gewijzigd door olympusdenk op 10-06-2025 10:32 ]
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
NS kan helemaal niet door de knieën, zelfs als ze zouden willen dat geld is er helemaal niet...olympusdenk schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:32:
Ik snap wel de focus op het vandaag en nu, en mogelijk dat acties worden afgezegd als NS door de knieën gaat. Maar zo niet, is er inmiddels al iets meer bekend over de aangekondigde stakingsdagen?
Enige die dit zou kunnen is de politiek, vermoed dat daar in verkiezingstijd weinig van komt.
Ja daarom verbaas ik me ook, ik snap dat de staking van vandaag in spotlight staat maar het aantal verwachte stakingsdagen is met hoe behoorlijk strak ze achter elkaar liggen ook vrij impactvol als die dus inderdaad doorgaan.hoevenpe schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:43:
[...]
NS kan helemaal niet door de knieën, zelfs als ze zouden willen dat geld is er helemaal niet...
Enige die dit zou kunnen is de politiek, vermoed dat daar in verkiezingstijd weinig van komt.
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Je zou nu verwachten dat er ergens een groepje mensen op kosten van de stakingskas bij elkaar is gekomen en dat de niet-stakers nu op kosten van NS thuis zitten (of moeten zich ook ergens melden?).
[ Voor 7% gewijzigd door FredvZ op 10-06-2025 10:59 ]
Spel en typfouten voorbehouden
Ik moet mij vanavond gewoon melden voor de dienst (nacht), maar zal pas vanaf 4 uur klussen hebben morgenochtend verwacht ik, aangezien dan de staking voorbij is. Maar je moet gewoon stand-by zijn om eventueel wat heen en weer te rijden of af te rangeren.FredvZ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:54:
Hoeveel man personeel is er nu eigenlijk aan het staken vandaag?
Je zou nu verwachten dat er ergens een groepje mensen op kosten van de stakingskas bij elkaar is gekomen en dat de niet-stakers nu op kosten van NS thuis zitten (of moeten zich ook ergens melden?).
Kreeg gister wel de vraag of ik verlof wilde opnemen vanuit kantoor...
[ Voor 5% gewijzigd door London op 10-06-2025 11:07 ]
Tesla M3LR '21
• Londen - Frankfurt : 4 keer per dag
• Londen - Genève : 3 keer per dag
• Brussel - Genève : 3 keer per dag
• Amsterdam - Genève : 1 keer per dag
Nog dit jaar zouden er 2 treinen per dag bijkomen tussen Amsterdam en Londen.
:strip_exif()/f/image/xxEh2NvxkYNNPqrzP5MxZLR6.jpg?f=fotoalbum_large)
https://mediacentre.euros...cle_Id=ka4Rz00000Frp0XIAR
https://www.vrt.be/vrtnws...chappij-gaat-vloot-verdu/
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ze moeten zich wel melden volgens mij. Sja en wat doe je dan? Beetje lopen lanterfanten en koffie drinken.Deezers schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:15:
Net op een NS-station zag ik gewoon service/baliepersoneel (ik snap waarom, maar je hebt echt de hele dag niks te doen). Maar ook machinisten en conducteurs. De dienstregeling is vandaag toch niet opgestart? Wat doen die daar? Rangeren is ook niet nodig vandaag toch? Of is het: 'hoi NS, wij willen gewoon werken vandaag.'. en de NS kan ze dan niet weigeren?
https://www.nu.nl/algemee...-wel-hinder-verwacht.html
Volgens mij is dat wel het geval. NS vraagt medewerkers die wel willen werken en niet kunnen rijden ook om e-learnings e.d. te doen, en anders inderdaad beneden op het station service verlenen.Deezers schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:15:
Net op een NS-station zag ik gewoon service/baliepersoneel (ik snap waarom, maar je hebt echt de hele dag niks te doen). Maar ook machinisten en conducteurs. De dienstregeling is vandaag toch niet opgestart? Wat doen die daar? Rangeren is ook niet nodig vandaag toch? Of is het: 'hoi NS, wij willen gewoon werken vandaag.'. en de NS kan ze dan niet weigeren?
Waarom dan wel een aangepaste dienstregeling ?Staking donderdag 12 juni gaat niet door maar rijden we met een aangepaste dienstregeling
We hadden de dienstregeling voor donderdag al aangepast voor de staking, maar moeten nu opnieuw veranderingen doorvoeren. We zorgen ervoor dat we reizigers - ook in de aanvankelijk aangekondigde stakingsregio’s - op elk station van dienst kunnen zijn. Wel rijden donderdag in deze regio's aanzienlijk minder treinen.
Daarmee schopte NS de vakbonden tegen het zere been omdat de stakingen nauwelijks impact zouden hebben, buiten die paar plekken om. Dat was, zoals ik het begrijp, ook de reden van de VVMC om voor vandaag de staking uit te breiden naar Noord-Holland, zodat NS er werkelijk hinder van zou ondervinden, waarop NS dus besloot om dan maar voor het hele land het treinverkeer plat te leggen.
Nu er toch geen stakingen aangekondigd zijn voor de 12e, gaat NS proberen om de dienstregeling zo goed mogelijk te herstellen, maar omdat voor alle andere diensten de diensttijden al gewijzigd waren, kan men niet zomaar de dienstregeling weer volledig hervatten. Men zal dus de leeggehaalde diensten moeten gebruiken om zo goed mogelijk treinen te laten rijden, want de overige diensten van andere standplaatsen zitten nu al vol met andere treinen.
Persoonlijk zou het mij niet verbazen als de staking morgen voor de 13e afgekondigd gaat worden, in plaats van de 12e, maar dat is uiteraard een onderbuikgevoel. Ik weet niet meer dan wat ik zelf via de media verneem.
Edit: wat ik al dacht wordt bevestigd door de woordvoerder van een vakbond:
Via https://www.nu.nl/algemee...-wel-hinder-verwacht.htmlHet afblazen van de staking was een bewuste keuze van de vakbonden om extra onrust te veroorzaken bij NS, meldt een onderhandelaar van vakbond CNV aan ANP. De bonden hadden signalen dat het vervoersbedrijf een alternatieve dienstregeling had klaarliggen. Door niet te staken proberen ze voor meer onrust bij NS te zorgen en het bedrijf onder druk te zetten om mee te gaan in de cao-eisen.
Dus reken er maar op dat de stakingen nu plaats gaan vinden op andere dagen dan eerder was uitgelekt.
[ Voor 30% gewijzigd door EDIT op 10-06-2025 17:58 ]
Schrödinger's dienstregeling...DDX schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:33:
Waarom dan wel een aangepaste dienstregeling ?
De dienstregeling wordt 48 uur van tevoren min of meer definitief las ik laatst. De aankondiging voor een staking is minimaal 36 uur van tevoren. Daarin zit dus een mismatch. Aangezien de bonden voorlopig aangegeven hadden om donderdag in delen van het land te staken is daarop voorgesorteerd.
Dat NS nu zegt dat er wel overlast kan zijn is neem ik aan om die reden. Ze zullen het denk ik tot het minimum willen beperken door alsnog bij te sturen. Echter is er geen garantie te geven neem ik aan dat dat geheel lukt en vandaar deze mededeling.
Ben allang blij dat ik niet voor de 3e werkdag in 4 werkdagen moet bedelen bij collega's om mee te kunnen rijden.
Maar deze actie is een bewustje van de vakbonden om nog meer chaos te creëren over de rug van de reizigers. Goed bezig, stelletje keuzen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bastien op 10-06-2025 17:59 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Kan het zijn dat die diezelfde mensen van de planning ook de informatie lekken naar de vakbonden dat er een alternatieve dienstregeling klaar lag?
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Ah, het draait se vakbonden dus alleen om NS pesten. Maar daarmee pest je dus ook de reiziger. En in het bijzonder de mensen die afhankelijk van het ov zijn (geen rijbewijs, geen auto e.d.). Ondertussen gaan mensen die de trein soms overwegen nog meer thuiswerken en geen trein meer gebruiken door dit soort onbetrouwbare reizigers pesten actie. En vervolgens weer klagen dat de reizigersaantallen dalen. Vind je het gek? Ze weten gewoon dat staken een bovengemiddeld grote actie is en heeft. De gemiddelde werknemer kan niet staken. Als het IC-personeel staakt en er patiënten overlijden is de wereld te klein en kan je ook gewoon strafrechtelijk vervolgd worden. En ik de openbaar vervoer wereld gaat het elk jaar zo omdat er toch wel deels aan de eisen voldaan gaat worden, uiteindelijk betaald de staat of reiziger de prijsverhoging wel, want toch weinig alternatieven. Terwijl de lonen echt gewoon dekkend zijn voor het meeste personeel. Een schoonmaker op het station of in de AH to Go valt buiten die cao en heeft het nakijken.EDIT schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:53:
NS had vorige week vóór het uitbrengen van het weekrooster de dienstregeling al gewijzigd voor de stakingen en de diensten aangepast door alle treinen die van/naar de stakende standplaatsen zouden rijden op te heffen en voor de betreffende standplaatsen lege diensten te creëren.
Daarmee schopte NS de vakbonden tegen het zere been omdat de stakingen nauwelijks impact zouden hebben, buiten die paar plekken om. Dat was, zoals ik het begrijp, ook de reden van de VVMC om voor vandaag de staking uit te breiden naar Noord-Holland, zodat NS er werkelijk hinder van zou ondervinden, waarop NS dus besloot om dan maar voor het hele land het treinverkeer plat te leggen.
Nu er toch geen stakingen aangekondigd zijn voor de 12e, gaat NS proberen om de dienstregeling zo goed mogelijk te herstellen, maar omdat voor alle andere diensten de diensttijden al gewijzigd waren, kan men niet zomaar de dienstregeling weer volledig hervatten. Men zal dus de leeggehaalde diensten moeten gebruiken om zo goed mogelijk treinen te laten rijden, want de overige diensten van andere standplaatsen zitten nu al vol met andere treinen.
Persoonlijk zou het mij niet verbazen als de staking morgen voor de 13e afgekondigd gaat worden, in plaats van de 12e, maar dat is uiteraard een onderbuikgevoel. Ik weet niet meer dan wat ik zelf via de media verneem.
[...]
Via https://www.nu.nl/algemee...-wel-hinder-verwacht.html
Dus reken er maar op dat de stakingen nu plaats gaan vinden op andere dagen dan eerder was uitgelekt.
[ Voor 7% gewijzigd door Deezers op 10-06-2025 18:53 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Running_Cow op 10-06-2025 19:28 ]
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Maar als ze het personeel niet kunnen betalen, komt dat personeel natuurlijk ook niet als vrijwilliger opdraven
Vroeger werd het wel Onredabelen Vervoer genoemd door slechte sites, maar het gaat er wel steeds meer op lijken helaas.
En dat is voor het huidige personeel ook niet echt fijn, hun schoenen plakken net zo hard vast als de mijne aan de gore vloer.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Daar ben ik persoonlijk wel blij mee, anders kost me dat stageuren; op m'n kont zitten kan ik alGet!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:09:
Donderdag als stakingsdag lijkt nu toch niet door te gaan.
https://www.nu.nl/algemee...-wel-hinder-verwacht.html
Zonder gekheid, ik snap het wel dat het zo laat afgeblazen wordt. Maar jammer dat jan met de pet hier weer mogelijk de dupe van is met de uitgeknepen dienstregeling.
Die stakingsdag van vandaag heeft in ieder geval goed gewerkt; het was erg gezellig vanochtend in de Hofpleinlijn
[ Voor 5% gewijzigd door GwnLars_ op 10-06-2025 19:45 ]
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Metro E is altijd t haasje als er maar iets met de treinen is. Normale spits is al sardientjes. Heb op dit soort momenten wel eens 4 metro’s laten schieten voordat ik instapte.GwnLars_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:40:
[...]
Daar ben ik persoonlijk wel blij mee, anders kost me dat stageuren; op m'n kont zitten kan ik al
Zonder gekheid, ik snap het wel dat het zo laat afgeblazen wordt. Maar jammer dat jan met de pet hier weer mogelijk de dupe van is met de uitgeknepen dienstregeling.
Die stakingsdag van vandaag heeft in ieder geval goed gewerkt; het was erg gezellig vanochtend in de Hofpleinlijn
Ook heb ik wel eens een metro de verkeerde kant op genomen om op een rustiger station alsnog de goede kant op over te stappen. Stonden ze met bijv beveiliging en stewards de drukte te beheersen van Rotterdam centraal naar denhaag , dan stapte ik in op Stadhuis of Beurs.
Ik snap ook niet dat de vakbonden hun leden elders zo in de steek laten. Die moeten blijkbaar gedwongen solidair zijn en verder hun muil houden. Vakbondslid Piet die met de trein naar de fabriek moet en die alvast met zijn leidinggevende had geregeld dat hij donderdag een vrij dag kon krijgen, staat mooi in zijn hemd en krijgt van zijn vakbond te horen dat ze het bewust hebben gedaan. Vakbondsleden in de zorg die zelf al alle moeite hebben gedaan om vervanging te regelen, krijgen van de vakbond de middelvinger. Gewone normale burgers die pogen een beetje om de acties heen te plannen, moeten blijkbaar respect hebben voor de zogenaamde slimmigheden van de kleuters van de vakbond.EDIT schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:53:
NS had vorige week vóór het uitbrengen van het weekrooster de dienstregeling al gewijzigd voor de stakingen en de diensten aangepast door alle treinen die van/naar de stakende standplaatsen zouden rijden op te heffen en voor de betreffende standplaatsen lege diensten te creëren.
[...]
Kom op zeg, personeel van NS. Jullie vakbonden gooien niet alleen hun eigen geloofwaardigheid ten grabbel, maar ook die van jullie. Dit is echt het morele faillissement van jullie bonden. Jullie richten je op de verkeerde partij. Niet jullie werkgever is het probleem,maar jullie bonden zijn dat.
Kan het zijn dat de fronten nu veel verder verhard zijn dan bij eerdere stakingen? Van buitenaf lijkt het alsof er echt helemaal niet meer gepraat wordt zo en dat vind ik behoorlijk zorgwekkend.EDIT schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:53:
[...]
Moet volgende week op dinsdag voor een klus op Schiphol zijn, eens kijken of ze 6 uur P1 ook vergoeden...Tienduizenden reizigers declareren 25 euro bij NS om stakingen: ‘We worden overstelpt’
Om het bedrag te krijgen vraagt NS een betalingsbewijs van de alternatieve vervoerswijze (bus, taxi, enzovoort) die reizigers hebben genomen tijdens de staking. Reizigers mochten ook met de eigen auto reizen en dan 23 cent per kilometer declareren, tot maximaal 25 euro. In dat geval volstaat een screenshot van de routeplanner met de te rijden route.
Ben benieuwd hoeveel klanten hier uiteindelijk gebruik van gaan maken. Als dat er over 4 of misschien wel 5 stakingsdagen uiteindelijk 300.000 personen zijn is dat toch wel een flink bedrag. (Waar je het RP een jaar loonsverhoging van kan betalenhoevenpe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:17:
Een nieuw verdienmodel voor iedereen die op een stakingsdag de trein tenminste overwogen heeft:
[...]
Moet volgende week op dinsdag voor een klus op Schiphol zijn, eens kijken of ze 6 uur P1 ook vergoeden...
Het lijkt er ook op dat de functie van de NS website is gehaald.DDX schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:52:
Alleen een screenshot van een routeplanner, nee daar wordt geen 'misbruik' ban gemaakt...
Ik moest toevallig gisteren toch écht naar kantoor en heb hiervoor een deelauto genemen á 70,-. 25,- terug was mooi geweest, maar helaas. Later weer proberen....
EDIT: Ik keek niet goed. Formulier staat er wel gewoon. Bonnetje ingestuurd voor deelauto - ben benieuwd!
[ Voor 10% gewijzigd door Docslik op 11-06-2025 10:14 ]
Daarvoor is de NS verzekerd, die betalen uiteindelijk niet al te veel meer of minder door de gevolgen van de staking. De premie gaat bij een contractvernieuwing in 2029 waarschijnlijk wel omhoog, maar daar wordt al jaren vantevoren rekening mee gehouden.ed1703 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:18:
[...]
Ben benieuwd hoeveel klanten hier uiteindelijk gebruik van gaan maken. Als dat er over 4 of misschien wel 5 stakingsdagen uiteindelijk 300.000 personen zijn is dat toch wel een flink bedrag. (Waar je het RP een jaar loonsverhoging van kan betalen)
De door NS voorgestelde 2,55% loonsverhoging zorgt voor 45 miljoen extra aan uitgaven die niet gedekt worden door inkomsten. Bij akkoord gaan met de eisen van de bonden ga je richting de 100 miljoen. Dat zal betekenen dat je richting een kwart miljard structureel verlies per jaar gaat. Er zou weliswaar bezuinigd worden, maar de begrote besparing, komt niet in de buurt van dekking van die bedragen.
[ Voor 24% gewijzigd door wjb033 op 11-06-2025 11:34 ]
Er heerst bij menig personeel wel het idee van wat de directie/onderhandelaars ervan weerhoud om z.s.m aan de tafel te gaan zitten.Commendatore schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:41:
[...]
Kan het zijn dat de fronten nu veel verder verhard zijn dan bij eerdere stakingen? Van buitenaf lijkt het alsof er echt helemaal niet meer gepraat wordt zo en dat vind ik behoorlijk zorgwekkend.
Daar waar men voorheen na stakingsdagen toch weer ruimte was voor overleg lijkt de situatie tussen vakbonden & NS behoorlijk gespannen.
Dat lijkt me logisch toch? de NS staat financieel met de rug compleet tegen de muur.nascar28 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:48:
[...]
Er heerst bij menig personeel wel het idee van wat de directie/onderhandelaars ervan weerhoud om z.s.m aan de tafel te gaan zitten.
Daar waar men voorheen na stakingsdagen toch weer ruimte was voor overleg lijkt de situatie tussen vakbonden & NS behoorlijk gespannen.
Wanneer ik lees en luister op de socials van FNV spoor en VVMC, trekken de leden zelfs de financiële jaar rapporten van de NS in twijfel die is getoetst en goedgekeurd door instanties, door te zeggen " de NS maakt helemaal geen verlies". Ik weet niet wat de NS medewerkers ( en bonden) roken en slikken, maar gezond is het in iedergeval niet.
36 uur aankondiging. Misschien overtreffen ze zichzelf om het, net zoals de staking van vandaag donderdag, dan toch weer niet te doen.Deezers schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:36:
Vrijdag inderdaad een nieuwe staking in het noorden en zuiden, als het aan de vakbonden ligt.
Cash is king.
Vandaag zouden ze sowieso niet staken, morgen donderdag wel. NS heeft nu aangekondigd dat er morgen 25% minder treinen rijden o.a. in Noord Holland.mk1992 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:31:
[...]
36 uur aankondiging. Misschien overtreffen ze zichzelf om het, net zoals de staking van vandaag, dan toch weer niet te doen.
Dat zal, maar *we hebben geen geld* kan ook niet eindeloos doorgaan. De politiek is een van de redenen wat nu de oorzaak is van al deze problemen. Men blijft al jarenlang (eigenlijk al tientallen jaren) stelselmatig weigeren om het spoor te vernieuwen, NS kan nauwelijks reis producten doorontwikkelen, nieuwe lijnen aanleggen en noem het maar op. (Maar wel vooraan staan ten tijde van verkiezingen als het gaat om hoe belangrijk het OV als geheel wel niet is: nou dat zien we hoor: 1.4 miljard bezuinigen op NS en 300 miljoen mag het andere OV nog even voor z'n rekening nemen)wjb033 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:56:
[...]
Dat lijkt me logisch toch? de NS staat financieel met de rug compleet tegen de muur.
Wanneer ik lees en luister op de socials van FNV spoor en VVMC, trekken de leden zelfs de financiële jaar rapporten van de NS in twijfel die is getoetst en goedgekeurd door instanties, door te zeggen " de NS maakt helemaal geen verlies". Ik weet niet wat de NS medewerkers ( en bonden) roken en slikken, maar gezond is het in iedergeval niet.
Dan heb je als bedrijf ook geen andere keus dan je producten af te slanken, steeds minder comfort te bieden en zelfs tot de meest smerige trein aan toe.
En daar zou het personeel nu de prijs voor moeten betalen?

Lekker makkelijk roepen ook als velen van hier helemaal niet in die situatie zitten..
Dat het personeel daar deels voor de prijs moet betalen zie je ook bij KLM (toch ook een soort subsidie OV product waarvan de overheid het wel erg belangrijk vindt). Als je gaat werken in een verlieslatende sector, hoe maatschappelijk relevant ook (zie ook de zorg) dan is salaris en de rest van de werkomstandigheden een sluitpost, naast materieel en alles wat je benoemd.
Als iemand technisch is, kan die als loodgieter goud verdienen, boks daar als NS maar eens tegen op, ook met die 3%.
Dus kort, ik gun het personeel de stakingen om het op de agenda te krijgen, maar zoals nu met een demissionair kabinet verwacht ik geen positief resultaat helaas.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tja, KLM, dat bommetje gaat ook vandaag of morgen wel ontploffen, want dit kan natuurlijk ook niet: https://nos.nl/regio/noor...aar-wel-bonussen-voor-topfranssie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:40:
@ed1703 maar / en dat is denk ik ook deels de kern van de discussie hier en nu. Staken ze nu tegen de NS of de overheid? Private overheid is sowieso boekhoudkundig duidelijk maar bestuurstechnisch wat onduidelijk. De financiën, net zoals elk overig OV, (b)lijkt een sluitpost te blijven, zie ook de regionale buslijnen die verdwijnen - voor zover ze al aanwezig waren.
Dat het personeel daar deels voor de prijs moet betalen zie je ook bij KLM (toch ook een soort subsidie OV product waarvan de overheid het wel erg belangrijk vindt). Als je gaat werken in een verlieslatende sector, hoe maatschappelijk relevant ook (zie ook de zorg) dan is salaris en de rest van de werkomstandigheden een sluitpost, naast materieel en alles wat je benoemd.
Als iemand technisch is, kan die als loodgieter goud verdienen, boks daar als NS maar eens tegen op, ook met die 3%.
Dus kort, ik gun het personeel de stakingen om het op de agenda te krijgen, maar zoals nu met een demissionair kabinet verwacht ik geen positief resultaat helaas.
We hebben in dit land duidelijk een mismatch tussen bestuurders en het personeel. Dat is zeer zorgelijk aan het worden, maar hier afgezien van NS of een ander spoorbedrijf offtopic.
Denk niet dat de gemiddelde CDA/VVD kiezer deze NS staking reden vindt om een ongedekte cheque voor de komende jaren uit te schrijven.Commendatore schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:44:
Nou ja, de PVV als één van de grootste stoorzenders is nu natuurlijk wel weg. Niet dat ik van de overige partijen een hoge pet op heb, maar die zie ik nog net iets eerder in actie schieten.
In ieder geval het rondje om de kerk en wat andere heilige huisjes de deur uit voordat daar breed draagvlak voor is lijkt me.
Rondje om de kerk heeft NS al eens gepoogd in te voeren in 2001 en dat liep uit op een fiasco.hoevenpe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:27:
[...]
Denk niet dat de gemiddelde CDA/VVD kiezer deze NS staking reden vindt om een ongedekte cheque voor de komende jaren uit te schrijven.
In ieder geval het rondje om de kerk en wat andere heilige huisjes de deur uit voordat daar breed draagvlak voor is lijkt me.
Zeer grote kans dat er dan JUIST meer personeel bij moet om al die roosters/diensten maar ook reserves rond te krijgen. Want mag een manco (geen mcn of hc) in Utrecht dan nog wel opgelost worden door een reserve van Rotterdam? Gezien het aantal infrastoringen lijkt mij dit een zeer slecht plan.
Ben ik met je eens.ed1703 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:27:
[...]
Dat zal, maar *we hebben geen geld* kan ook niet eindeloos doorgaan. De politiek is een van de redenen wat nu de oorzaak is van al deze problemen. Men blijft al jarenlang (eigenlijk al tientallen jaren) stelselmatig weigeren om het spoor te vernieuwen, NS kan nauwelijks reis producten doorontwikkelen, nieuwe lijnen aanleggen en noem het maar op. (Maar wel vooraan staan ten tijde van verkiezingen als het gaat om hoe belangrijk het OV als geheel wel niet is: nou dat zien we hoor: 1.4 miljard bezuinigen op NS en 300 miljoen mag het andere OV nog even voor z'n rekening nemen)
Dan heb je als bedrijf ook geen andere keus dan je producten af te slanken, steeds minder comfort te bieden en zelfs tot de meest smerige trein aan toe.
En daar zou het personeel nu de prijs voor moeten betalen?![]()
Lekker makkelijk roepen ook als velen van hier helemaal niet in die situatie zitten..
Ik heb alleen het idee dat jullie alleen voor jezelf aan het staken zijn, en dat kan ik nog begrijpen, maar de bonden, wat is hun visie op hoe het gaat, en bijvoorbeeld, het vak van conducteur heen moet? Ik zie geen visie behalve dan het wijzen naar de NS. Wat willen nu met het automatiseren van het machinist vak de komende 10 a 15 jaar? En de daaraan benodigde investering om het oude ATB systeem te gaan uitfaseren. Hier is een visie voor nodig toch? Daar zouden de bonden druk mee moeten zijn samen met jullie. Dat creëert ook een stuk draagvlak ook richting de politiek.
Wat ik wel in de pers lees is 1, Meer geld, 2. We willen eerder stoppen met werken. Daarmee creëer je geen draagvlak binnen de samenleving als je de boel daarom maar plat legt.
Tevens zitten we nu in nogal een laste periode met de NAVO norm waar we aan moeten gaan voldoen. Ik zou het geweldig hebben gevonden als bewoner van Flevoland als de Lelylijn wel was goedgekeurd. Maar het lijkt erop dat het geld ontbreekt de komende jaren. Dus ik verwacht er persoonlijk helemaal niks meer van.
Heb bij een paar slecht draaiende bedrijven gewerkt en dan werden de duimschroeven aangedraaid en/of met z'n allen de schouders eronder gezet om meer omzet te genereren en de kosten te drukken.ed1703 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:45:
Gezien het aantal infrastoringen lijkt mij dit een zeer slecht plan.
Welke offers is het personeel zelf bereid te brengen om de NS minder rode cijfers te laten schrijven? Wat is het voorstel naar de politiek en de kiezer, als we dit anders doen kunnen we met x extra structureel per jaar deze dingen aan de burger toezeggen. Dat is het grote verhaal dat ik mis.
Ben geen voorstander van het rondje rond de kerk. Maar op het moment dat je wel elk dagdeel een andere route rijdt zou je wegbekendheid moeten kunnen houden in een heel groot deel van het land.ed1703 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:45:
[...]
Rondje om de kerk heeft NS al eens gepoogd in te voeren in 2001 en dat liep uit op een fiasco.
Zeer grote kans dat er dan JUIST meer personeel bij moet om al die roosters/diensten maar ook reserves rond te krijgen. Want mag een manco (geen mcn of hc) in Utrecht dan nog wel opgelost worden door een reserve van Rotterdam? Gezien het aantal infrastoringen lijkt mij dit een zeer slecht plan.
Nog even los van slimme oplossingen die NS zou kunnen bedenken zoal een poule die wel wegbekendheid hebben en houden in het hele land.
Juist. De vraag is natuurlijk wat rondje-om-kerk gaat inhouden. Dat hoeft helemaal niet perse te te betekenen dat men elke dag op dezelfde routes zit. Je kan natuurlijk ook elke dienst je eerste trein naar een bepaalde regio hebben en daar je rondje-om-de-kerk doen. Je laatste dienst is dan weer het treintje terug naar je standplaats. Al vraag ik mij wel af hoe efficient zoiets is.Cbr schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:05:
[...]
Ben geen voorstander van het rondje rond de kerk. Maar op het moment dat je wel elk dagdeel een andere route rijdt zou je wegbekendheid moeten kunnen houden in een heel groot deel van het land.
Nog even los van slimme oplossingen die NS zou kunnen bedenken zoal een poule die wel wegbekendheid hebben en houden in het hele land.
Hoe wil jij de schouders eronder zetten bij NS? Je legt de bal vooral bij de medewerkers.hoevenpe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:02:
[...]
Heb bij een paar slecht draaiende bedrijven gewerkt en dan werden de duimschroeven aangedraaid en/of met z'n allen de schouders eronder gezet om meer omzet te genereren en de kosten te drukken.
Geen idee, er zitten hier voldoende spoormedewerkers, ik ben niet werkzaam bij het spoor, maar ben wel onderdeel van een spoorfamilie.Welke offers is het personeel zelf bereid te brengen om de NS minder rode cijfers te laten schrijven?
Ik mis vooral het grote verhaal van oa de VVD wat hiervan is overgebleven:Wat is het voorstel naar de politiek en de kiezer, als we dit anders doen kunnen we met x extra structureel per jaar deze dingen aan de burger toezeggen. Dat is het grote verhaal dat ik mis.
En het gaat hier alleen maar over geld maar dat is zeer zeker niet het enige wat belangrijk is voor spoormedewerkers:Treinen, bussen, trams en metro’s zijn essentieel in ons dagelijks leven. We moeten de komende jaren gebruiken om het openbaar vervoer te verbeteren.
We blijven daarom investeren in ov, zowel in de stad als in de regio. Wij willen dat er meer concurrentie op het spoor ontstaat, zodat
het ov in de regio’s sneller en beter wordt. Ook onderzoeken we welke sprintertreinen we door de provincies kunnen laten rijden, zodat de dienstverlening wordt verbeterd. Daarnaast zijn we voor het uitbreiden van lightrailnetwerken die grote steden met elkaar verbinden. Ook willen wij voortvarend starten met snelle buslijnen.
Soms zit het openbaar vervoer barstensvol. Om dat te voorkomen willen wij dat het ov sneller inspeelt op de verwachte drukte. Als het nodig is, moeten er sneller meer treinen beschikbaar zijn. Sprinterlijnen laten we in hogere frequentie rijden en beter aansluiten op het lokale openbaar vervoer.
Specifieke maatregelen:
Pakkans omhoog:
Meer pakkans bij overtredingen zoals drank- en drugsrijden en overlast in het OV.
OV-verboden:
Vaker een OV-verbod voor overlastgevers, mogelijk tijdelijk voor eenmalige overtreders.
Handhaving:
Spoorboa's meer toegang tot systemen om reizigers te identificeren en zwartrijden effectiever aan te pakken.
Meer camera's:
Meer camera's op stations en OV-knooppunten om criminelen te identificeren.
Poortjes:
Poortjes op perrons en stations vaker gesloten houden.
Beter openbaar vervoer:
Verbeteren van de dienstverlening, uitbreiden van lightrail en meer sprinterlijnen.
Investeren in infrastructuur:
Investeren in onderhoud en verbetering van wegen, sporen, tunnels en bruggen.
De VVD vindt het belangrijk dat reizigers en OV-personeel zich veilig voelen in het openbaar vervoer. Ze vinden dat overlast en criminaliteit in het openbaar vervoer bestreden moeten worden met een combinatie van maatregelen die gericht zijn op preventie, handhaving en straffen.
Fijn en betaalbaar reizen met trein, bus, tram of metro.
We moeten de komende jaren gebruiken om het openbaar vervoer te verbeteren. ...
En jaar na jaar komt hier maar niets van terecht. Men pompt er nauwelijks extra poen in.De VVD vindt het belangrijk dat reizigers en OV-personeel zich veilig voelen in het openbaar vervoer. Ze vinden dat overlast en criminaliteit in het openbaar vervoer bestreden moeten worden met een combinatie van maatregelen die gericht zijn op preventie, handhaving en straffen.
Dan mag je na bespuugd, uitgescholden, lastig gevallen met pepperspray in je gezicht, bedreigd met een mes, diensten van 9 uur, allerlei wisselende diensten ook nog even genoegen nemen met 2,55 procent.
Ik vind het jammer dat veel discussies verzanden in dat personeel "veel geld erbij willen, onrealistisch" maar het probleem ook juist is dat NS op meedere onderwerpen niet verder wenst te praten met de bonden. Veiligheid, Zwaarwerkregeling.
Ja dat is het probleem. Iedereen heeft hier een mening maar mist het hele verhaal. Er wordt maar vanuit gegaan dat het personeel en NS niets doet aan het tekort terwijl er zeer hard gewerkt wordt om dat tekort naar zwarte cijfers krijgen. Ik werk op het hoofdkantoor en kan je vertellen dat het verlies dat we draaien main topic is. En dat we de schouders er keihard onder zetten om dat op te lossen. En dat we behoorlijk wat offers brengen om dat voor elkaar te krijgen. We hebben al tijden een vacaturestop in ons cluster terwijl er wél mensen weggaan, hetzij via natuurlijk verloop, hetzij via andere werkgevers. We moeten dus steeds meer doen met minder mensen. En dat wringt best wel eens. Tegelijk moeten we op andere vacatures de juiste mensen aantrekken en dan moet je dus wel een marktconform loon bieden en een competitieve cao.hoevenpe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:02:
[...]
Heb bij een paar slecht draaiende bedrijven gewerkt en dan werden de duimschroeven aangedraaid en/of met z'n allen de schouders eronder gezet om meer omzet te genereren en de kosten te drukken.
Welke offers is het personeel zelf bereid te brengen om de NS minder rode cijfers te laten schrijven? Wat is het voorstel naar de politiek en de kiezer, als we dit anders doen kunnen we met x extra structureel per jaar deze dingen aan de burger toezeggen. Dat is het grote verhaal dat ik mis.
NS is aan alle kanten aan het bezuinigen omdat dit wordt gevraagd van de politiek en omdat de cijfers zwart moeten worden.
En dat gaat ook lukken, we hebben een goede groei in het aantal reizigers (en dus geen krimp zoals hier op basis van n=1 observaties wordt gesteld), kosten dalen hard, dit komt goed.
Soms gaat het te ver wat mij betreft, zoals de bezuinigingen op de schoonmaak van treinen maar ook daar maken we stappen.
Ik houd me al een tijd in maar de zure reacties hier van mensen die niet bij NS werken en dus geen idee hebben wat er allemaal speelt baal ik behoorlijk van. Want we werken er echt snoeihard aan. En het personeel staakt niet zo maar, die zijn elke dag bezig met de reiziger, en met de kosten. En met hoe NS weer gezond te krijgen, tegen de wind in van veranderende reizigerspatronen en grillige politieke eigenaren.
Zo, mijn hart is weer gelucht
Gelukkig is werken bij NS wel nog steeds super, ik ben echt blij dat ik me elke dag kan inzetten voor duurzame mobiliteit.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Ik denk dat het rijdend NS personeel vooral last heeft van hoe sommige reizigers het ervaren. Ik vind dat men hier een kaart als "de schouders eronder zetten" wel erg makkelijk trekt. Hoe dat zich moet vertalen naar het rijdend personeel wekt bij mij veel onbegrip op. HOE DAN? Gaat je treinreis een betere beleving krijgen als je in plaats van 2x 3x controle krijgt? Moet een HC dan 5x op een rit van 30 minuten die trein door?Kassad schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:36:
[...]
Ja dat is het probleem. Iedereen heeft hier een mening maar mist het hele verhaal. Er wordt maar vanuit gegaan dat het personeel en NS niets doet aan het tekort terwijl er zeer hard gewerkt wordt om dat tekort naar zwarte cijfers krijgen.
Al vraag ik mij ook af hoeveel gebruikers in dit topic daadwerkelijk op z'n minst wekelijks in een trein zitten.
Soms wel, soms niet. Hangt van de vervoerder en de opdrachtgever af.TheMak schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:57:
Bii de regionale lijnen, heb je daar eerste klas en tweede klas?
Bij de vervoerders en op de lijnen waar wel een 1e klas is, is die soms erg beperkt (soms maar 8 stoelen op een treinstel), en net als bij NS Sprinters over het algemeen beperkt tot een ander kleur stoel en meer kans op een zitplaats, maar verder geen verschil met 2e klas.
[ Voor 35% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-06-2025 12:37 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
hoevenpe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:02:
[...]
Vanuit de politiek, zeker gezien we collectief in meerderheid (guur) rechts stemmen is er, behalve soms wat mooie woorden natuurlijk 0,0 visie. Maar blijkbaar hoeft het grote verhaal en de visie niet van de NS top & overheid als enige aandeelhouder te komen. Nee dat moet van het personeel komen.
Altijd een fascinerende 1 richtingsstraat dit.
Draai het eens om: die reiziger ziet z'n treinkaartje jaarlijks steeds duurder en tegelijkertijd de kwaliteit van het geleverde product afnemen. Niet iedereen krijgt een jaarkaart van de baas, de incidentele klant betaald meestal de hoofdprijs.ed1703 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:25:
Ik denk dat het rijdend NS personeel vooral last heeft van hoe sommige reizigers het ervaren. Ik vind dat men hier een kaart als "de schouders eronder zetten" wel erg makkelijk trekt. Hoe dat zich moet vertalen naar het rijdend personeel wekt bij mij veel onbegrip op. HOE DAN?
Wat is de beeldvorming in de media? Machinisten en conducteurs willen meer geld en vinden dat ze een 'zwaar beroep' hebben. Willen geen spreekwoordelijk rondje om de kerk of rijden zonder conducteur zoals de concurrentie wel doet. Natuurlijk is dit veel te kort door de bocht maar onderschat de stemming in de samenleving niet, deze acties worden door het overgrote deel van de bevolking niet begrepen.
Geloof best dat op het hoofdkantoor er stevig inbegrepen wordt, schoonmaak is inderdaad teveel op bezuinigd om over blikjesrommel nog maar te zwijgen. Dat een op drukke IC in de spits een conducteur nodig is snappen de meeste mensen wel, maar rustige sprinters zou imo alleen een machinist genoeg kunnen zijn. Dat is bij de Arriva's van dit land niet anders.
Denk dat Arriva Noord de uitzondering op de regel is? Meen dat het ooit nieuwswaardig was dat ze daar de 1e klas schrapten. In Limburg heeft alles (incl. GTW's) gewoon nog 1e klas. Vaak een enkel coupeetje aan de kop of staart.AW_Bos schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:39:
In Noord-Nederland bij Arriva heb je geen eerste klas, maar bijna al dat spul is inmiddels gemoderniseerd met beter comfort, op een paar stelletjes na. Verder zijn de treinen op de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen ook enkel maar tweede klas vanwege hun comfort.
Cash is king.
Ja, producten in de supermarkt krijg je ook minder voor dezelfde prijs of hoger.hoevenpe schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:57:
[...]
Draai het eens om: die reiziger ziet z'n treinkaartje jaarlijks steeds duurder en tegelijkertijd de kwaliteit van het geleverde product afnemen.
Ik begrijp je punt in deze niet zo heel goed, dat speelt overal.
Dat kan ik bovendien ook niet matchen met je argumenten dat (sommige) sprinters maar zonder HC moeten, want een groot deel van de reizigers is van mening dat sociale veiligheid erg belangrijk is, maar vervolgens wil jij die HC op bepaalde sprinters gaan afschaffen.
Gemeenteambtenaren krijgen er in 24 maanden ook flink wat poen bij, terwijl er een ravijnjaar aan komt en het steeds lastiger begint te worden om zaken te financieren. Wie gaat daar voor opdraaien? Maar dat is blijkbaar niet belangrijk. Want de sloophamer kan nog wel wat meer in het OV.Wat is de veelvorming in de media? Machinisten en conducteurs willen meer geld en vinden dat ze een 'zwaar beroep' hebben.
En hoe had je bedacht dat NS dat gaat organiseren? Welke sprinters komen daar dan voor in aanmerking?Dat een op drukke IC in de spits een conducteur nodig is snappen de meeste mensen wel, maar rustige sprinters zou imo alleen een machinist genoeg kunnen zijn. Dat is bij de Arriva's van dit land niet anders.
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met dat Arriva-NS vergelijk, heel eerlijk gezegd.
'Iedereen' is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van wat er via de (geschreven) media precies naar buiten wordt gebracht. Snap dat het frustrerend kan zijn hoor als je weet dat deze dan blijkbaar niet het hele verhaal vertelt.Kassad schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:36:
[...]
Ja dat is het probleem. Iedereen heeft hier een mening maar mist het hele verhaal.
Ik houd me al een tijd in maar de zure reacties hier van mensen die niet bij NS werken en dus geen idee hebben wat er allemaal speelt baal ik behoorlijk van.
En ongetwijfeld zullen zowel de NS als de bonden hun uiterste best aan het doen zijn om hun kant van het verhaal zo sterk mogelijk te willen belichten binnen de media, neem ik aan dan.
Ik had eerder deze week a.d.h.v. de berichten van ed1703 over groei/stagnatie/krimp de jaarverslagen van 2023 en 2024 toevallig wel even vluchtig doorgelezen, maar denk dat de meest kloppende conclusie eigenlijk stagnatie is.we hebben een goede groei in het aantal reizigers (en dus geen krimp zoals hier op basis van n=1 observaties wordt gesteld), kosten dalen hard, dit komt goed.
Op werkdagen is het van 1.085 naar 1.089 miljoen gestegen wat weliswaar 0.36% groei is, maar als ik dan even bij het CBS kijk dan stijgt zowel het autobezit als autokilometers veel meer dan dat. Relatief in procenten van de totale reisbehoefte binnen NL zie ik het jaarverslag van de NS eerder als achteruitgang eigenlijk. De pre-Corona aantallen (2019) van 1.3 miljoen zijn nog helemaal ver weg, waar het autokilometers volgens het CBS al in 2023 weer bijna op het 2019 niveau zat.
Tenzij je natuurlijk interne cijfers hebt van de eerste maanden van 2025 en deze veel positiever zijn
Met ‘iedereen’ doelde ik voornamelijk op de reageerders hier!mark schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:45:
[...]
'Iedereen' is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van wat er via de (geschreven) media precies naar buiten wordt gebracht. Snap dat het frustrerend kan zijn hoor als je weet dat deze dan blijkbaar niet het hele verhaal vertelt.
En ongetwijfeld zullen zowel de NS als de bonden hun uiterste best aan het doen zijn om hun kant van het verhaal zo sterk mogelijk te willen belichten binnen de media, neem ik aan dan.
[...]
Tenzij je natuurlijk interne cijfers hebt van de eerste maanden van 2025 en deze veel positiever zijn
En ik heb idd interne cijfers van dit jaar
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Want?TheMak schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:48:
Mijn vraag over eerste en tweede klas kwam niet uit de lucht vallen. Wil je de conducteur laten vervallen moet je eerst af van het onderscheid tussen tweede en eerste klas. Anders is het niet te handhaven.
Door doelgericht te controleren met ‘vliegende teams’ kun je heel voortvarend te werk gaan. Weliswaar alweer jaren geleden, maar in de periode dat ik regelmatig de stoptrein van Veolia nam had ik meer controle dan bij NS. Ondanks dat niet iedere trein een conducteur had. De controleurs waren onverbiddelijk.
Gemiddelde conducteur verdient 44 duizend per jaar maar met toeslagen vanuit de werkgever komt daar nog wat bij dus 53000 per jaar. Op dit moment. Daar moet dus meer bij
Bron NS-medewerkers gaan vrijdag opnieuw staken voor minstens 7 procent meer loon. Zijn ze hebzuchtig of slechtbetaald?
https://www.volkskrant.nl...f-slechtbetaald~bd3c188e/
Paywall.
Wat is "de afgelopen jaren"? Is dat inclusief of exclusief corona? Want dat maakt nogal uit.Kalentum schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:30:
NS personeel staakt omdat ze de afgelopen jaren in koopkracht 2% erop vooruit zijn gegaan. Gemiddelde Nederlander is er 2% op achteruit gegaan.
Sinds 2010marcop23 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:31:
[...]
Wat is "de afgelopen jaren"? Is dat inclusief of exclusief corona? Want dat maakt nogal uit.
Lonen ns +45,9%
Inflatie +44%
Gemiddelde stijging CAO lonen +42%
Bron: hetzelfde Volkskrant artikel
:strip_exif()/f/image/O3hQpzBHyOiR2bPZo8qqMuvj.png?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Kalentum op 12-06-2025 19:57 ]
En naast bovenstaande over de afgelopen paar jaar, naast diverse andere verhogingen, vervroegingen etc. onderstaande bij NS van de site geplukt. Er zijn een heleboel sectoren die het een stuk minder hadden.marcop23 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:31:
[...]
Wat is "de afgelopen jaren"? Is dat inclusief of exclusief corona? Want dat maakt nogal uit.
https://nieuws.ns.nl/nieu...idsgarantie-en-meer-loon/
De cao geldt tot 1 juli 2022. Per 1 april 2020 worden de lonen met terugwerkende kracht met 1,2% verhoogd, per 1 april 2021 met 1,6% en per 1 januari 2022 met 1,2%. Gemiddeld is dat 1,8% per jaar. De verwachte inflatie is 1,4%. Dit betekent dat de loonstijging hier per jaar gemiddeld 0,4% boven zit.
Daarnaast ontvangen medewerkers die op 1 januari 2021 in dienst waren, in april 2021 een eenmalige vergoeding van € 200 netto (naar rato van het werktijdpercentage).
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-cao-voor-ns-collegas/
De belangrijkste onderwerpen van de nieuwe cao zijn: Een loonstijging van in totaal 8,45% (verdeeld over 5% in 2022 en 3,45% in 2023) plus een eenmalige uitkering van €1.000 in 2022 en 2023 op fulltime basis
https://nieuws.ns.nl/vakb...onderhandelingsresultaat/
De belangrijkste onderwerpen van het onderhandelingsresultaat zijn: een looptijd van 1 jaar en 2 maanden. Een loonstijging van 4% per 1 januari 2024, met een bodem van 240 euro bruto. Door die bodem komt de gemiddelde loonsverhoging op 6,6%.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
De grafiek in het artikel waarin de gemiddelde looneis van de vakbonden wordt afgezet tegen het loonbod van NS en de inflatie vind ik ronduit stuitend.Kalentum schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:30:
NS personeel staakt omdat ze de afgelopen jaren in koopkracht 2% erop vooruit zijn gegaan. Gemiddelde Nederlander is er 2% op achteruit gegaan.
[…]
Bron NS-medewerkers gaan vrijdag opnieuw staken voor minstens 7 procent meer loon. Zijn ze hebzuchtig of slechtbetaald?
Paywall.
Daaruit volgt namelijk dat de eis van de vakbond erop neerkomt dat in 2028 een gemiddelde loonsverhoging van 24,23% is gerealiseerd ten opzichte van nu. Terwijl de inflatie over die periode op 8,43% wordt ingeschat.
Ik vind sowieso dat een baliemedewerker (ja ze bestaan nog in zo'n reisinfohokje) en op het perron bijzonder goed verdienen voor de hele dag stilzitten en op èèn hand te tellen hoeveel reizigers ze daadwerkelijk van informatie voorzien op 1 dag. Mocht de NS niet de staat als aandeelhouder hebben en je staat er zo slecht voor als nu, dan zat je gewoon jaren op de nullijn, als je baan niet was wegbezuinigd.. en wat ik ook overal lees: je hoeft niet bij NS te blijven als je baan niet meer genoeg is he. Er is nog steeds een tekort aan medewerkers in diverse sectoren. Alleen het probleem is wederom de eigen NS cao: veel medewerkers krijgen dat never nooit niet meer bij een nieuwe werkgever. Dus dan blijf je maar zolang het kan / je nog moet tot pensioen. En wacht je gewoon af wat 10% van het personeel totaal met deze werkonderbrekingsn voor je weet te bewerkstelligen door alle media aandacht. En herhaalt dit gewoon om de 2 jaar.Kalentum schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:30:
Gemiddelde conducteur verdient 44 duizend per jaar maar met toeslagen vanuit de werkgever komt daar nog wat bij dus 53000 per jaar. Op dit moment. Daar moet dus meer bij
Paywall.
Iemand trouwens een idee waarom de leegloop bij jong (nieuw) personeel er is? Of is dit per regio? Ik zie in Oost de laatste jaren juist allemaal nieuw jong personeel op en in de trein, en dat moet ook, gezien de pensioeneringsgolf die er is en nog komt. Zeker als je net van school komt is NS zeker geen slechte werkgever voor de relatief lage eisen en je eerst intern wordt opgeleid nog.
Morgen vooral Roosendaal-Zwolle en Dordrecht-Arnhem geschrapt zie ik. Vanuit Arnhem houd je alleen de IC naar Nijmegen over, dus halfuurdienst. Vanuit Arnhem naar de Randstad rijdt wel gewoon regulier (vooralsnog).
In de beeldvorming ligt gewoon alles plat: mijn dochter met haar studentenkaart gaat pas zaterdag thuis en mag daarvoor met week-OV opeens betalen, zal niet herhalen wat ze van spoorpersoneel vindt...Deezers schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:25:
Morgen vooral Roosendaal-Zwolle en Dordrecht-Arnhem geschrapt zie ik. Vanuit Arnhem houd je alleen de IC naar Nijmegen over, dus halfuurdienst. Vanuit Arnhem naar de Randstad rijdt wel gewoon regulier (vooralsnog).
Gewoon morgen niet met de trein gaan, ook een statement vanuit de reiziger. Zie nu dat de sprinter Den Bosch-Den Haag er helemaal uit ligt bijvoorbeeld, die had toch over een deel van het traject kunnen rijden lijkt me.
[ Voor 20% gewijzigd door hoevenpe op 13-06-2025 07:33 ]
https://www.werkenbijns.n...eider/opleiding-machinistDeezers schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:25:
[...]
Iemand trouwens een idee waarom de leegloop bij jong (nieuw) personeel er is? Of is dit per regio? Ik zie in Oost de laatste jaren juist allemaal nieuw jong personeel op en in de trein, en dat moet ook, gezien de pensioeneringsgolf die er is en nog komt. Zeker als je net van school komt is NS zeker geen slechte werkgever voor de relatief lage eisen en je eerst intern wordt opgeleid nog.
Er zijn vier instellingen die de MBO machinist opleiding aanbieden. Eén daarvan is ROC Twente. Mogelijk dat dat een effect daarvan is.
En weer zo’n opmerking van iemand die het van een afstandje beziet en geen idee heeft waar hij over heeft. Ik heb meerdere malen meegelopen met die baliemedewerkers en ik kan je vertellen dat dat hard werken is. Natuurlijk zitten er rustige momenten bij, zoals elke baan. En jij hebt er waarschijnlijk geen behoefte aan maar er reizen meer (en hele andere) mensen met NS. Die wél een sterke behoefte aan dit soort contact hebben. NS moet voor alle reizigers zorgen, niet alleen de tweakertjes die alles via hun appjes regelen.Deezers schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:25:
[...]
Ik vind sowieso dat een baliemedewerker (ja ze bestaan nog in zo'n reisinfohokje) en op het perron bijzonder goed verdienen voor de hele dag stilzitten en op èèn hand te tellen hoeveel reizigers ze daadwerkelijk van informatie voorzien op 1 dag. Mocht de NS niet de staat als aandeelhouder hebben en je staat er zo slecht voor als nu, dan zat je gewoon jaren op de nullijn, als je baan niet was wegbezuinigd.. en wat ik ook overal lees: je hoeft niet bij NS te blijven als je baan niet meer genoeg is he. Er is nog steeds een tekort aan medewerkers in diverse sectoren. Alleen het probleem is wederom de eigen NS cao: veel medewerkers krijgen dat never nooit niet meer bij een nieuwe werkgever. Dus dan blijf je maar zolang het kan / je nog moet tot pensioen. En wacht je gewoon af wat 10% van het personeel totaal met deze werkonderbrekingsn voor je weet te bewerkstelligen door alle media aandacht. En herhaalt dit gewoon om de 2 jaar.
Bij NS werken erg veel mensen die bij NS willen werken vanuit een intrinsieke motivatie. Dat gaat dus niet om loon, dat gaat om waardering. En daar gaan deze stakingsdagen voor een belangrijk deel over.
Het is om moedeloos van te worden. Nee, ik werk zelf niet bij NS, maar ben wel getrouwd met iemand die de functie van conducteur heeft. En ik heb een prima beeld wat daar allemaal bij komt kijken. Soms zitten we hier de reacties met stijgende verbazing te lezen.Kassad schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:32:
[...]
En weer zo’n opmerking van iemand die het van een afstandje beziet en geen idee heeft waar hij over heeft.
Eigenlijk wel elke dienst:
- Mensen die eigenwijs een fiets om 15:50 meenemen en eruit moeten (ik ben toch voor 16 uur ingestapt?)
(En voordat de discussie komt dat er meer plekken en ruimte voor fietsen moeten komen ook in de spits: Dat is niet aan het personeel, die doen gewoon hun werk)
- Mensen die bij de verkeerde vervoerder zijn ingecheckt. (bijvoorbeeld op leeftijd waardoor mijn vrouw even bij het eerstvolgende station naar het paaltje loopt)
- Mensen met een railrunnerkaartje die in de ontkenningsfase zitten dat ze 34 zijn.
- Snotbalen die zich op de WC verstoppen en eruit gepleurd worden.
- Mensen die niet in de eerste klas horen eruit te jagen met een mooi UVB bedankje van de zaak.
- Algehele controle
En verder soms:
- Gevonden telefoons waarbij adhv de naam mijn vrouw ze op FB of Insta zoekt om een meetingpoint af te spreken om de telefoon weer terug te krijgen bij de eigenaar.
- Andere zaken die terug moeten komen bij de eigenaar en het veel bellen is om dat voor elkaar te krijgen.
- Fietsen die achtergelaten worden in de trein moeten overgedragen worden aan V&S.
- De brug voor mindervaliden gebruiken als de ingeplande medewerker niet komt opdagen.
En dan wil ook de bijsturing in Utrecht nog van alles van een medewerker omdat ze de diensten niet rond krijgen en je soms ook inlevert op je pauzes vanwege een zieke collega, of iemand heeft agressie gehad of een aanrijding.
Mooi vak joh dat werken bij NS!
NS moet voor alle reizigers zorgen, niet alleen de tweakertjes die alles via hun appjes regelen.
Niet een half-uursdienst gelukkig. Er blijft tussen Nijmegen en Arnhem een kwartierdienst met IC's over als de IC Zwolle-Roosendaal wegvalt. De IC's naar Amsterdam CS/Den Helder en de IC's naar Amsterdam Zuid/Schiphol rijden namelijk wel gewoon.Deezers schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:25:
[...]
Daarnaast rijden er 4x per uur Sprinters tussen Nijmegen en Arnhem (2x per uur Dordrecht<>Arnhem en 2x per uur Wijchen<>Zutphen.
Dus al met al valt het hier in de regio best mee.
(bron: intern bericht)
[ Voor 13% gewijzigd door Kassad op 13-06-2025 11:39 ]
Edit: sterker nog:
Via https://www.nu.nl/economi...eer-te-onderhandelen.htmlFNV en CNV reageren terughoudend op het voorstel van de NS. De vakbonden gaan eerst met hun leden overleggen voordat ze weer aanschuiven aan de cao-tafel. De acties en stakingen gaan voorlopig door, laten ze weten aan NU.nl.
[ Voor 58% gewijzigd door EDIT op 13-06-2025 11:57 ]
Die vakbonden maken zichzelf wel elke keer nog belachelijker. Maar omdat er uiteindelijk altijd een beter loonbod komt blijven ze macht houden. Ieder ander bedrijf dat jaren verlies maakt en dan alsnog de lonen laat stijgen, zou dit zonder te staken accepteren. Het begint steeds meer op staken om het staken te gaan, laat Nederland maar merken dat de treinen stilstaan het land ontregelt. Je gehandicapte cliënt 2 dagen niet bezoeken als zorgpersoneel is natuurlijk uit den boze dus die zullen nooit staken hoe bedroevend de lonen en werkdruk daar ook is.EDIT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:54:
Ik hoop het ook, maar ik heb helaas nog geen bericht gezien dat de bonden het voorstel om weer te gaan onderhandelen hebben geaccepteerd.
[...]
Via https://www.nu.nl/economi...eer-te-onderhandelen.html
Dit kan natuurlijk ook gewoon onderhandelingstactiek zijn.EDIT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:54:
Ik hoop het ook, maar ik heb helaas nog geen bericht gezien dat de bonden het voorstel om weer te gaan onderhandelen hebben geaccepteerd.
[...]
Via https://www.nu.nl/economi...eer-te-onderhandelen.html