Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 151 152 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlBVZq7qSrdJDaKKXUE99MWoHzU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/9FcKPjxURdvJbPqSUU3jcomy.gif?f=user_large
@ThsAdrns je wil een trein in het spoor houden. Enerzijds heb je daar de wielflensen voor. Die zorgen ervoor dat je wielas in het spoor blijft. Anderzijds zorgt de conische vorm van het wiel, dat de wielas zichzelf centreert ten opzichte van het spoor.
Nog een andere puntje voor die vorm. Op bovenstaande tekening heb je een wielas. Wat gebeurt er met de afstand die de wielen moeten afleggen in een bocht, en het aantal omwentelingen dat beide wielen maken? In auto's is dit opgelost door de wielen niet met elkaar te verbinden met een as, of er zit een differentieel tussen.
De conische vorm zorgt ervoor dat het wiel aan de ene kant op dat moment een andere diameter krijgt dan het wiel aan de andere kant (lees het ene wiel wordt groter, het andere kleiner). En zo overkom je het probleem van verschillende afstanden en omwentelingen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:29
Ik denk de diameters van de wielen moeten passen? Anders gaat de trein linksaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

In het spoorwegmuseum hebben ze een leuke testopstelling waar je verschillende soorten 'wielen' over een parcours kan laten rollen, en dan zie je dat platte wielen niet door de bocht komen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:50:
[...]

Maar nog wel op
Ede-Wageningen
Kapelle-Biezelinge
Grou-Jirnsum
Anna Paulowna
Bovenkarspel-Grootebroek
Krommenie-Assendelft
Lansingerland-Zoetermeer
Nieuwerkerk a/d IJssel
's-Hertogenbosch Oost :+

En zo nog meer plaats + wijk stations.

Kortom, ergens moet er toch plek zijn, of gemaakt worden om dat allemaal weer te kunnen geven.
Ik rijd net Ede Wageningen binnen en op de borden in de trein staat Ede-Wag.... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Wally2002 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:54:
[...]

In hoeverre zorgen de statiegeldjagers nog voor extra rommel in de trein? Op de eindpunten gaat men ff snel door de trein om alle prullenbakjes open te trekken voordat de trein weer vertrekt.
Dat dus vooral de laatste paar jaar. Die gasten gieten dan steeds het laatste beetje drank er uit in het middenpad voordat het blikje in hun tas of zak gaat. ;w

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:54

Snow_King

Konijn is stoer!

Verder komt er volgens Van der Plas 1,9 miljard voor de Nedersaksenlijn, ruim een half miljard voor een aantal infrastructuurprojecten in de regio
Nedersaksenlijn komt er dus (zeggen ze), maar de Lelylijn blijft toch een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Snow_King schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:06:
[...]

Nedersaksenlijn komt er dus (zeggen ze), maar de Lelylijn blijft toch een lastige.
Cadeautje voor de BBB aanhang ... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:39
Fiber schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:11:
Cadeautje voor de BBB aanhang ... :z
Beter één daadwerkelijk gerealiseerde spoorlijn dan twee luchtkastelen... :)

En Meppel wordt blijkbaar ook aangepakt:
BBB zorgde ervoor dat er bijna 2 miljard euro beschikbaar komt voor de Nedersaksenlijn. Door circa 30 kilometer spoor aan te leggen tussen Stadskanaal en Emmen ontstaat een rechtstreekse treinverbinding tussen Enschede en Groningen. Ook komt er 100 miljoen euro om de zogenoemde flessenhals bij Meppel op te lossen, waar treinverkeer nu vaak vastloopt door storingen en vier gelijkvloerse overwegen. Dit wordt aangepakt met een extra perron en ongelijkvloerse kruisingen.

[ Voor 57% gewijzigd door hoevenpe op 16-04-2025 14:43 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dat is oprecht goed nieuws voor de Nedersaksenlijn! Daarmee is Zwolle niet langer de enige toegangsweg naar het Noorden (nog wel voor elektrische treinen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor mij is dit bericht een beetje van het kaliber "de grenzen van de DDR gaan open" "Wanneer?" "Eh, nu".
*O*

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Maasluip schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:09:
Voor mij is dit bericht een beetje van het kaliber "de grenzen van de DDR gaan open" "Wanneer?" "Eh, nu".
*O*
En de N50 en de N36, geen spoor maar beruchte dodenwegen in de provincie... _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door hoevenpe op 16-04-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:33
Haribo112 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:52:
Dat is oprecht goed nieuws voor de Nedersaksenlijn! Daarmee is Zwolle niet langer de enige toegangsweg naar het Noorden (nog wel voor elektrische treinen helaas.
Naar mijn weten wordt een groot deel ge-elektrificeerd bij de aanleg van de Nedersakselijn... of ze het helemaal doorleggen, dat denk ik niet.
Ik verwacht in ieder geval wel Emmen - Stadskanaal - Veendam en misschien tot Zuidbroek.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:35:
[...]

Naar mijn weten wordt een groot deel ge-elektrificeerd bij de aanleg van de Nedersakselijn... of ze het helemaal doorleggen, dat denk ik niet.
Ik verwacht in ieder geval wel Emmen - Stadskanaal - Veendam en misschien tot Zuidbroek.
En als je dan toch bezig bent, doe die laatste paar kilometer tot Groningen er ook ff bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hopen dat het ERTMS feest t.z.t. zo ver is dat men op de Nedersaksenlijn niet eerst nog ATB-EG apparatuur hoeft te plaatsen :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Haribo112 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:52:
De BBB heeft moeten slikken dat het geld dat bedoeld was voor de Lelylijn nu naar de de Nedersaksenlijn gaat. Het is maar de vraag of de snelle spoorlijn tussen Lelystad en het noorden er ooit nog gaat komen.
Men zal in Groningen vast niet op de stoelen staan te dansen is mijn vermoeden, maar dit is dan wel een goede stap.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
Haribo112 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:29:
[...]

En als je dan toch bezig bent, doe die laatste paar kilometer tot Groningen er ook ff bij...
25km dubbelspoor... ben je al gauw 250 miljoen verder, dus denk het niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ed1703 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:58:
[...]

[...]

Men zal in Groningen vast niet op de stoelen staan te dansen is mijn vermoeden, maar dit is dan wel een goede stap.
Nee denk ik ook niet, die willen een betere ontsluiting naar Amsterdam/Schiphol/Rotterdam. Maar dat is met name Groningen stad.
Voor Groningen de provincie kan het best een grote impuls, mits zoals @Haribo112 opmerkt, het doorgetrokken wordt tot stad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
franssie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:20:
Nee denk ik ook niet, die willen een betere ontsluiting naar Amsterdam/Schiphol/Rotterdam. Maar dat is met name Groningen stad.
Een extra perron en ongelijkvloerse kruisingen bij Meppel gaat voor Groningen en Leeuwarden ook prettig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mynewacc
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 20:06
Dat de Nedersaksenlijn er eindelijk komt en ze mogelijk ook wat gaan fixen bij Meppel is natuurlijk goed nieuws. Maar dat de lelylijn er waarschijnlijk niet meer gaat komen blijft een groot probleem.

Plan bijvoorbeeld eens een reis naar de grote veerboothaven Travemünde, vlakbij de plek waar straks ook de tunnel naar Kopenhagen aan land komt. En vergelijk de routes:

Auto: https://maps.app.goo.gl/mhNQhXVt7UWA3TXY9

Trein: https://treincitytrip.nl/.../lubeck-travemunde-hafen/

De meest logische route loopt toch wel langs Groningen en dat is ook de reden dat de EU bereid was om hier een flinke berg geld in te steken. Maar ja, net voorbij Groningen zijn ze inmiddels ook al een gammele 1-baans spoorbrug aan het terugbouwen na een grote aanvaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:38
mynewacc schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:40:
De meest logische route loopt toch wel langs Groningen en dat is ook de reden dat de EU bereid was om hier een flinke berg geld in te steken. Maar ja, net voorbij Groningen zijn ze inmiddels ook al een gammele 1-baans spoorbrug aan het terugbouwen na een grote aanvaring...
Nederland wil niet in een degelijke verbinding Brussel - Hamburg via de Randstad investeren, dus Duitsland ook niet. De Wunderline is ongeschikt om een hoogwaardige internationale verbinding te realiseren, dat moet het van de regionale spoorfunctie hebben. Wanneer een progressievere regering deze route op de kaart zet, en kapt met "er moet 75% financiering zijn gefixt om een project van deze schaal in MIRT te krijgen, en we zetten het in de programma's en het regeerakkoord, maar trekken er geen stuiver extra voor uit", dan wordt het ooit nog wat. Inderdaad om o.a. op die nieuwe Fehmarnbelttunnel naar Scandinavië aan te sluiten. Ben niet verrast door de keuze, maar wel pisnijdig. :(

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
Dat de Nedersaksenlijn er eindelijk komt en ze mogelijk ook wat gaan fixen bij Meppel is natuurlijk goed nieuws. Maar dat de lelylijn er waarschijnlijk niet meer gaat komen blijft een groot probleem.

Plan bijvoorbeeld eens een reis naar de grote veerboothaven Travemünde, vlakbij de plek waar straks ook de tunnel naar Kopenhagen aan land komt. En vergelijk de routes:

De EU was nergens bereid voor... max 1,5 miljard vind ik geen flinke berg geld op een raming van ruim 14 miljard |:(

Ik krijg intern ook vaak te horen dat er EU subsidie voor 740m sporen beschikbaar is... ja leuk; 1 miljoen euro per spoor. Terwijl de aanleg tegenwoordig al ruim 20 miljoen euro per spoor kost, dus NL moet alsnog 19 miljoen euro betalen, dan kan die 1 miljoen euro er ook nog wel bij (zonder subsidie).

EU subsidies slaan vaak helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:38
franssie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:20:
[...]

Voor Groningen de provincie kan het best een grote impuls, mits zoals @Haribo112 opmerkt, het doorgetrokken wordt tot stad.
Ook voor het Ommeland is zo'n Lelylijn een impuls, de auto wint het nu met 2 vingers in de neus van het OV vanwege de combinatie streekbus + trage trein. Een combinatie van streekbus + snelle trein kantelt die verhouding door een uur van de totale OV reistijd te kunnen halen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

coyote1980 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:07:
[...]

Ook voor het Ommeland is zo'n Lelylijn een impuls, de auto wint het nu met 2 vingers in de neus van het OV vanwege de combinatie streekbus + trage trein. Een combinatie van streekbus + snelle trein kantelt die verhouding door een uur van de totale OV reistijd te kunnen halen.
Zeker waar, en ik hoop dan ook echt dat die spoorlijn er ooit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
hoevenpe schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:28:
[...]

Een extra perron en ongelijkvloerse kruisingen bij Meppel gaat voor Groningen en Leeuwarden ook prettig zijn.
Die vrije kruising duikt ineens op, terwijl ik dacht dat de ombouw van Meppel en het saneren van een deel van de 14 spoorwegovergangen dit budget al opsnoepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kalentum schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:28:
Die vrije kruising duikt ineens op, terwijl ik dacht dat de ombouw van Meppel en het saneren van een deel van de 14 spoorwegovergangen dit budget al opsnoepte.
Dat kan mijn verkeerde interpretatie zijn:
Ook komt er 100 miljoen euro om de zogenoemde flessenhals bij Meppel op te lossen, waar treinverkeer nu vaak vastloopt door storingen en vier gelijkvloerse overwegen. Dit wordt aangepakt met een extra perron en ongelijkvloerse kruisingen.
Ongelijkvloerse kruisingen zou inderdaad ook op de overwegen kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:49
Ik heb niet het idee dat die ongelijke splitsing bij Meppel de bottleneck in alle problemen is.

Ik verwacht dat het de overwegen zijn tussen Meppel en Zwolle. Want dat stuk spoor ligt er (te) vaak uit.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
hoevenpe schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:50:
[...]

Dat kan mijn verkeerde interpretatie zijn:

[...]
Ongelijkvloerse kruisingen zou inderdaad ook op de overwegen kunnen slaan.
Oh ja dat zal het dan wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
Er komt geen ongelijkvloerse kruising bij Meppel, dat kan ik sowieso al mededelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 07:06
“Alleen” een spoorverdubbeling van het station tot aan de splitsing zou ook al een hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:59
ArcticWolf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:46:
Er komt geen ongelijkvloerse kruising bij Meppel, dat kan ik sowieso al mededelen.
Is de term vrije kruising niet gebruikelijker in de vakwereld als het over een ongelijkvloerse kruising van sporen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
Extraxyz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:08:
“Alleen” een spoorverdubbeling van het station tot aan de splitsing zou ook al een hoop schelen.
Dat zit wel in de plannen ja, maar of het er echt gaat komen, geen idee. De FIS fase is begonnen dus we weten het eind dit jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
Wally2002 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:34:
[...]

Is de term vrije kruising niet gebruikelijker in de vakwereld als het over een ongelijkvloerse kruising van sporen gaat?
Volgens de BID heb je gelijk:
Vrije kruising
Definitie
Een vrije kruising is een kunstwerk, dat het mogelijk maakt, treinen ongelijkvloers te laten kruisen.
Toelichting
Wordt uitgevoerd als een fly-over of een dive-under.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:05:
[...]

Volgens de BID heb je gelijk:

[...]
Gaat mij niet om het gelijk maar om voorkomen van spraakverwarring.
Wat is de BID? Die term zegt mij even niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:02:
Dat zit wel in de plannen ja, maar of het er echt gaat komen, geen idee. De FIS fase is begonnen dus we weten het eind dit jaar :)
Maar waarom niet gelijk één dive-under zodat Hoogeveen-Meppel en Meppel-Heerenveen elkaar niet in de weg zitten? Zoveel kan dat toch niet extra kosten lijkt me.

Lijkt me een quick-win met spoorverdubbeling tussen Meppel en Zwolle als middellangetermijn doel, kan je de frequentie op trajecten als Apeldoorn-Groningen en Amersfoort-Leeuwarden fors opvoeren alsmede Lelystad-Zwolle over de bestaande lijn doortrekken naar het noorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
hoevenpe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:13:
[...]

Maar waarom niet gelijk één dive-under zodat Hoogeveen-Meppel en Meppel-Heerenveen elkaar niet in de weg zitten? Zoveel kan dat toch niet extra kosten lijkt me.

Lijkt me een quick-win met spoorverdubbeling tussen Meppel en Zwolle als middellangetermijn doel, kan je de frequentie op trajecten als Apeldoorn-Groningen en Amersfoort-Leeuwarden fors opvoeren alsmede Lelystad-Zwolle over de bestaande lijn doortrekken naar het noorden.
We hebben het wel bekeken maar het is het gewoon niet waard tegen over de meerwaarde van ongelijkvloerskruisen op Meppel. Er zitten geen treinseries elkaar dermate in de weg dat het een een fly-over (een dive-under is redelijk onmogelijk op Meppel) te verantwoorden. En we hebben het al gauw over 250 miljoen...
De bottleneck zit hem voornamelijk op een 3e spoor naar de splitsing en de 4 sporigheid tussen Meppel en Zwolle.
Wally2002 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:09:
[...]

Gaat mij niet om het gelijk maar om voorkomen van spraakverwarring.
Wat is de BID? Die term zegt mij even niets.
Ik heb geen idee waarom er spraakverwarring zou ontstaan. Je spreekt namelijk altijd over een doel toch? Je gaat een overweg ondertunnelen of een spoor ongelijkvloers laten kruisen.

In de BID00009 zijn alle spoorse begrippen vastgelegd, dus in officiële rapportages moet je die termen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:18:
[...]

[...]

Ik heb geen idee waarom er spraakverwarring zou ontstaan. Je spreekt namelijk altijd over een doel toch? Je gaat een overweg ondertunnelen of een spoor ongelijkvloers laten kruisen.
Ik doelde vooral op het gebruik van termen in de media/doorc’leken’ en vooral hier eerder in het topic, waarin het dus niet duidelijk was of er nu wel of niet een vrije kruising bij Meppel bedoeld werd …
In de professionele wereld zal denk ik het inderdaad wel loslopen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Het verbaast mij dat Meppel als knelpunt wordt gezien. Zo veel treinen komen daar toch niet langs? Als ik nu op treinposities.nl kijk dan rijdt er op het hele stuk Zwolle - Meppel geen enkele trein (donderdag 10:15).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Haribo112 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:16:
Het verbaast mij dat Meppel als knelpunt wordt gezien. Zo veel treinen komen daar toch niet langs? Als ik nu op treinposities.nl kijk dan rijdt er op het hele stuk Zwolle - Meppel geen enkele trein (donderdag 10:15).
Het gaat inderdaad om Zwolle-Meppel. Het is het enige stuk spoor in Nederland waarna je nog kan doorreizen naar verschillende eindbestemmingen waar je niet omheen kan reizen als er een verstoring is.

Vanuit het zuiden zijn dan zowel Groningen als Leeuwarden niet meer bereikbaar. En vanuit het noorden is de rest van Nederland niet meer bereikbaar bij een verstoring.

Zwolle is wel berekend op vele binnenkomende en kerende treinen. In Meppel is dat een stuk lastiger voor elkaar te krijgen. Je moet wel comfortabel kunnen uitstappen bij een verstoring natuurlijk :+

[ Voor 12% gewijzigd door LordSinclair op 17-04-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
Haribo112 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:16:
Meppel is een grote bottleneck in de dienstregeling en bij bijsturing. De treinen komen allemaal achter elkaar binnen/langs op Meppel.
Daarnaast is Meppel ook het bufferpunt bij bijsturing tussen Zwolle en Meppel of tussen Meppel / Groningen of Leeuwarden, als er iets misgaat moet alles via Meppel bijgestuurd worden. Die capaciteit is er nu niet dus loopt het vaak spaak (of er rijdt gewoon helemaal niks meer), daar willen ze Meppel op aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:15
Maar dat is eigenlijk het gevolg van de keuze om alles in Zwolle aan te laten sluiten. Als je die aansluitingen daar weg zou halen, dan heeft Meppel meer dan genoeg capaciteit.
Maar ja, dat dupeert weer een hele hoop reizigers, dus dat is een wat minder populaire oplossing :P

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 17-04-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
EDIT schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:22:
Maar dat is eigenlijk het gevolg van de keuze om alles in Zwolle aan te laten sluiten. Als je die aansluitingen daar weg zou halen, dan heeft Meppel meer dan genoeg capaciteit.
Maar ja, dat dupeert weer een hele hoop reizigers, dus dat is een wat minder populaire oplossing :P
Yes, maar de gehele dienstregeling wordt vanuit Zwolle en Schiphol opgebouwd dus om dat principe los te laten moet half Nederland omgebouwd gaan worden 8) denk niet dat we dat willen gaan doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:22:
Precies. Was er maar een idee om een alternatieve route naar het noorden te voorzien die niet langs Zwolle en Meppel hoefde. Dat je bij Lelystad kan afbuigen oid. He dat is leuk, dan kunnen we het ook wel... Lelyroute noemen? Of.... Lelylijn?? Ja. Nou,. Goh. Dat zou toch es een idee zijn.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Haribo112 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:25:
[...]

Precies. Was er maar een idee om een alternatieve route naar het noorden te voorzien die niet langs Zwolle en Meppel hoefde. Dat je bij Lelystad kan afbuigen oid. He dat is leuk, dan kunnen we het ook wel... Lelyroute noemen? Of.... Lelylijn?? Ja. Nou,. Goh. Dat zou toch es een idee zijn.....
Da's een stuk duurder dan een extra perronnetje in Meppel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:39

De meest logische route loopt helemaal niet langs Groningen volgens je links ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Marcel Br schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:48:
De meest logische route loopt helemaal niet langs Groningen volgens je links ...
In ieder geval niet voor mensen uit Utrecht en de rest van Nederland daaronder. Via Zwolle is gewoon korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:24

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Marcel Br schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:48:
[...]

Dat hangt (met de auto dan) af van het tijdstip waarop je kijkt.

Als ik NU zou vertrekken vanuit Amsterdam, dan zou via Groningen (net aan) de snelste route zijn met 6:20 tegen 6:23 via Oldenzaal (eigenlijk de route die je nu ook per trein zou afleggen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LwNrWyMTc_CaNeqjxh7rsZs8Rs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aw9tPIy3RcH1eWaKnZ1WPOFe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 17-04-2025 11:09 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:20

Ik zie drie vergelijkbare routetijden voor de auto en ik zie dat je er nu, met het huidige spoor, al sneller bent dan met de auto. Ik betwijfel of er voldoende extra reizigers zijn om dit extra spoor te rechtvaardigen, qua investering.

Ik zie drie vergelijkbare routetijden voor de auto en ik zie dat je er nu, met het huidige spoor, al sneller bent dan met de auto. Ik betwijfel of er voldoende extra reizigers zijn om dit extra spoor te rechtvaardigen, qua investering.

[ Voor 6% gewijzigd door noppus op 17-04-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:55
Hoe graag ik de Lelylijn ook zou willen zie ik hem voor internationaal verkeer weinig toegevoegde waarde hebben. Vorige week ben ik naar Hamburg geweest met de trein via Osnabrück en dat is op zich prima te doen. En op die route heb je gewoon veel meer reizigers.

Als we nou beginnen met de IC Berlijn elk uur laten rijden dan lost dat al veel problemen op. Dan maak je er een veel betrouwbaarder verbinding van voor meer mensen. Met 1x/2u is het alleen maar voor de mensen die echt willen. En Amsterdam - Bad Bentheim 200 km/u geschikt maken maakt het dan helemaal beter te doen dan de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:44

Maar op het moment is de reistijd toch best competitief? 6u45 vs 6u30 met de auto is niet onredelijk wat mij betreft en €38 pp, - vooruit 43pp want komt nog een stoelreservering voor de ICE bij - is met 2 personen ook nog wel te doen.

Grootse probleem zijn i.m.o. de twee krappe overstappen in Duitsland welke je in de praktijk vaak niet gaat halen door vertraging waardoor je veel langer onderweg bent in combinatie met de 'Zoek het zelf allemaal maar uit' mentaliteit als je daardoor een gereserveerde trein bij de volgende vervoerder mist en de volgende nemen allemaal moeilijk doen is.

Alleen als er echt zo veel behoefte is aan deze verbinding, met een directe trein een paar keer per dag zou je dit bezwaar wegnemen en de reistijd verkorten tot ~6uur. Maar blijkbaar is die behoefte er al niet, dan wordt het wel heel lastig zo'n dure Lelylijn voor internationale reizen te verantwoorden. Ik had de spoorlijn ook graag gezien hoor, maar meer vanuit het nationale perspectief zegmaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:21:
[...]

Het gaat inderdaad om Zwolle-Meppel. Het is het enige stuk spoor in Nederland waarna je nog kan doorreizen naar verschillende eindbestemmingen waar je niet omheen kan reizen als er een verstoring is.
Roermond-Sittard voldoet ook aan dit criterium. En eigenlijk Eindhoven-Boxtel ook. Ja voor die laatste kun je theoretisch via Den Bosch-Nijmegen-Venlo, maar buiten de veel langere reistijd is het vooral qua capaciteit totaal geen realistisch alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
Sir Bacon schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:32:
Hoe graag ik de Lelylijn ook zou willen zie ik hem voor internationaal verkeer weinig toegevoegde waarde hebben. Vorige week ben ik naar Hamburg geweest met de trein via Osnabrück en dat is op zich prima te doen. En op die route heb je gewoon veel meer reizigers.

Als we nou beginnen met de IC Berlijn elk uur laten rijden dan lost dat al veel problemen op. Dan maak je er een veel betrouwbaarder verbinding van voor meer mensen. Met 1x/2u is het alleen maar voor de mensen die echt willen. En Amsterdam - Bad Bentheim 200 km/u geschikt maken maakt het dan helemaal beter te doen dan de auto.
Amsterdam - Bad Bentheim op 200km/u krijgen gaat meer kosten dan de hele Lelylijn en HSL bij elkaar 8)

Wel een leuk project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:54:
[...]

Amsterdam - Bad Bentheim op 200km/u krijgen gaat meer kosten dan de hele Lelylijn en HSL bij elkaar 8)

Wel een leuk project!
Nou vooruit, alles ten oosten van Amersfoort dan. Dat is toch gewoon zandgrond? Of ben ik nou te optimistisch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:37
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:21:
[...]

Meppel is een grote bottleneck in de dienstregeling en bij bijsturing. De treinen komen allemaal achter elkaar binnen/langs op Meppel.
Daarnaast is Meppel ook het bufferpunt bij bijsturing tussen Zwolle en Meppel of tussen Meppel / Groningen of Leeuwarden, als er iets misgaat moet alles via Meppel bijgestuurd worden. Die capaciteit is er nu niet dus loopt het vaak spaak (of er rijdt gewoon helemaal niks meer), daar willen ze Meppel op aanpassen.
Kunnen we niet een paar km spoor om Meppel heen leggen en alle intercities lekker laten doorrijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
Sir Bacon schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:24:
[...]

Nou vooruit, alles ten oosten van Amersfoort dan. Dat is toch gewoon zandgrond? Of ben ik nou te optimistisch? ;)
Oh over de ondergrond had ik nog geeneens nagedacht ;)

Eerst de hart op hart afstand van de sporen vergroten van 4m/3,8m naar 4,5m. Alle boogstralen geschikt maken voor 200km/u (kan je Barneveld en Apeldoorn ook gelijk voor de helft uitvegen :+ )
Compleet nieuwe bovenleiding geschikt voor 200km/u, nieuwe onderstations vanwege de te grote voedingsafstand voor 200km/u. Nieuwe wissels want de meeste wissels zijn niet geschikt voor 200km/u recht doorgaand die daar nu liggen. Alle overwegen ondertunnelen.
ERTMS uitrollen van Amersfoort t/m Bad Bentheim.

En dan krijg je inderdaad nog het bodem verhaal, tussen Deventer en Almelo is de ondergrond niet al te best, maar wie weet ;).

De verbussingskosten voor de enorm lange buitendienststellingen...

Denk dat 20 miljard nog te weinig is, maar wie weet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:08
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:41:
[...]
Eerst de hart op hart afstand van de sporen vergroten van 4m/3,8m naar 4,5m. Alle boogstralen geschikt maken voor 200km/u (kan je Barneveld en Apeldoorn ook gelijk voor de helft uitvegen :+ )
Ik denk dat dit deel vooral iets is waar weinig mensen zich bewust van zijn. Dat is effectief gewoon een geheel nieuwe spoorlijn leggen volgens mij.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rond 150 miljoen per kilometer terwijl we de grond al hebben? Het zal vast kloppen maar ik snap niet hoe we ons als maatschappij zo in een hoek geschilderd hebben, na de oorlog is vele malen meer infrastructuur aangelegd voor een fractie daarvan.

Met 160 km/h één keer per uur een directe trein naar Berlijn en één keer per uur een directe trein naar Hamburg kan veel goedkoper, het spoor ligt er tenslotte al. 10 minuten langer in een comfortabele coupe is niet het probleem, dat is het overstappen en de verstoringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:54:
[...]
Als we 160 tot Lelystad snel genoeg vinden, ben je er ook met een nieuwe lijn van Zwolle naar Bentheim :+
Lijkt me i.i.g. qua goedkoper dan de Lelylaan én HSL want het is qua afstand een stuk korter dan de Lelylijn alleen. /s :+
Even wat realistischer gesteld, wat is eigenlijk de rede dat toch relatief lange stukken met de IC zoals Amersfoort-Apeldoorn en Deventer-Almelo slechts 130km/h zijn, en wat zou er denk jij dan nodig zijn om hier i.i.g. 140 te kunnen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
Yankovic schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:27:
[...]

Kunnen we niet een paar km spoor om Meppel heen leggen en alle intercities lekker laten doorrijden?
Volgens mij proberen we al 100 jaar spoorlijnen langs plaatsen te laten lopen. Maar de plaatsen groeien eroverheen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
!mark schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:24:
[...]

Als we 160 tot Lelystad snel genoeg vinden, ben je er ook met een nieuwe lijn van Zwolle naar Bentheim :+
Lijkt me i.i.g. qua goedkoper dan de Lelylaan én HSL want het is qua afstand een stuk korter dan de Lelylijn alleen. /s :+

[...]

Even wat realistischer gesteld, wat is eigenlijk de rede dat toch relatief lange stukken met de IC zoals Amersfoort-Apeldoorn en Deventer-Almelo slechts 130km/h zijn, en wat zou er denk jij dan nodig zijn om hier i.i.g. 140 te kunnen rijden?
Amersfoort - Apeldoorn gaat hoogstwaarschijnlijk naar 140km/u binnen 5 jaar, we zijn daar nu toevallig mee bezig. Deventer - Almelo gaat niet naar 140km/u, de kosten daarvoor zijn te hoog tegenover de meerwaarde die het brengt. Verschil in rijtijd tussen 130 en 140km/u is ook niet heel erg veel, ca. 2 seconden per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:48:
Deventer - Almelo gaat niet naar 140km/u, de kosten daarvoor zijn te hoog tegenover de meerwaarde die het brengt.
Wat zou er gebeuren als je op zo'n traject 140 of 160 rijdt? Op een rechte snelweg met ontwerpsnelheid van 120 kan je ook 160+ rijden, wat zou er gebeuren als een IC wat harder gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dan moet je ook alle vertrektijden aanpassen want anders is er geen ruimte meer tussen de sprinters die nu al ingehaald worden door de IC's. Dat is nu bij een heel kleine vertraging al irritant, zeker tussen Almelo-Deventer. Nu is er ook een creatieve (ahum) oplossing door de NS sprinter in Almelo 8-10 minuten aan de kant te zetten om er Blauwnet IC's en de D-treinen erlangs te laten, erg irritant voor deze reiziger.

Als je nuttig 140-200 km/u wil gaan reizen is er op het huidige spoor m.i. een totaal gebrek aan capaciteit om dat te doen, zeker tussen Almelo en Hengelo rijden er nu elke paar minuten in beide richtingen treinen en ook door de flinke hoeveelheid goederentreinen wordt het er niet beter op. Wat er nu allemaal rijdt gaat geen 200 km/u trein tussen passen. En de trein naar Groningen moet er ook nog bij. :P

Maar goed, misschien kan uit de 20 miljard die ArcticWolf beschikbaar stelt (:+) wel een spoorverdubbeling gedaan worden. Maar dat past niet meer, zeker in Borne en Hengelo kun je dan een paar km huizen slopen. Alles staat tot bijna aan het spoor vol. Dan maar alles ondertunnelen, zijn we ook goed in maar dan is 20 miljard denk ik een paar euro te laag geschat. Of de sporen boven elkaar.

Laatste optie die ik kan bedenken is bij sommige sprinterstations inhaalsporen plaatsen, zoals bij Rijssen al is. Al wordt die volgens mij niet meer gebruikt tegenwoordig. Dan heb je een relatief kort stuk waar je wat in kunt halen. Maar dan moeten die treinen niet (zoals nu vaak de D-trein) telkens vertraging hebben.
TheMak schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:32:
[...]

Volgens mij proberen we al 100 jaar spoorlijnen langs plaatsen te laten lopen. Maar de plaatsen groeien eroverheen
Meer tunnels... zijn we goed in. :P

Zat gisteren net een paar afleveringen van het tweede seizoen te kijken over hoe ze in Sydney (waar al heel veel ondergronds is) uitbreiden: https://www.sbs.com.au/on...eys-super-tunnel/season-2 (enkel via AU vpn te kijken helaas). Best wel indrukwekkend, maar die hebben wel over het algemeen de samenstelling van de aarde mee daar.

[ Voor 14% gewijzigd door Bastien op 17-04-2025 19:05 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticWolf
hoevenpe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:07:
[...]

Rond 150 miljoen per kilometer terwijl we de grond al hebben? Het zal vast kloppen maar ik snap niet hoe we ons als maatschappij zo in een hoek geschilderd hebben, na de oorlog is vele malen meer infrastructuur aangelegd voor een fractie daarvan.

Met 160 km/h één keer per uur een directe trein naar Berlijn en één keer per uur een directe trein naar Hamburg kan veel goedkoper, het spoor ligt er tenslotte al. 10 minuten langer in een comfortabele coupe is niet het probleem, dat is het overstappen en de verstoringen.
Amsterdam - Bad Bentheim is ca. 160km (excl emplacementen)

-140km dubbelspoor verbreden van 3,8/4m naar 4,5m... 200 meter per uur a 20.000 euro per u: 14 miljoen euro aan inzetten
-20km aan nieuw spoor vanwege de boogverruimingen: 4000 euro per meter: 80 miljoen
-160km nieuwe bovenleiding (dubbelspoor) 1 miljoen per kilometer per spoor: 320 miljoen euro
-24 nieuwe onderstations a 2 miljoen per stuk + 1 miljoen euro voor de 2x 10kV aansluiting 72 miljoen euro
-50 overwegen (ik roep maar een getal) a 40 miljoen euro per stuk om te ondertunnelen: 2 miljard euro
-100 nieuwe wissels (ik roep maar een getal) a 300.000 euro per stuk: 30 miljoen
-160km ERTMS uitrollen: ~2 miljard?
-Maanden/jaren aan verbussingskosten, buitendienststellingen/vergoedingen voor vervoerders, verloren inkomsten: enkele honderden miljoenen (misschien wel miljarden).
-100 miljoen voor ontwerpen
-2 a 3 miljard voor uitkopen/opkopen (excl. procedeer tijd) vanwege alle boogverruimingen.
-Geluids/trillingsmaatregelen; ~2 miljard

~9 miljard euro aan directe bouwkosten en qua investeringskosten (PEAT, leningen/rente, onvoorzien, procedurekosten) zit je dan al vaak al maal 2; dus 18 miljard.

Ik snap je frustratie want heb die zelf ook, probleem is dat we tegenwoordig eerst alles uitzoeken en dan pas gaan bouwen mentaliteit hebben ipv gelijk gaan bouwen en daarna de problemen oplossen. Vroeger: Spoorlijn door je achtertuin? Ok helemaal prima... tegenwoordig: moord en brand }:O

Vroeger: Geluidsmaatregelen? Wat zijn dat... tegenwoordig: rage against the machine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
hoevenpe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:51:
[...]

Wat zou er gebeuren als je op zo'n traject 140 of 160 rijdt? Op een rechte snelweg met ontwerpsnelheid van 120 kan je ook 160+ rijden, wat zou er gebeuren als een IC wat harder gaat...
Dan ontspoort de trein uiteindelijk... dat traject is als risico gebied bestempeld vanwege bewegende grondlagen. Bij 130km/u gaat het nog goed, ga je (veel) harder dan zal de grond zich anders gaan bewegen met alle risico's van dien.
Verder zitten er veel te veel problemen in het bestaande alignement daar, waardoor het oplossen van die problemen zoveel geld gaat kosten dat het niet meer de moeite waard is. Afgelopen zomer hebben we daar naar gekeken en je kan effectief 12km harder rijden en dat kost je dan zo'n 10 miljoen... voor 2s per kilometer is dat natuurlijk gekkenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Yankovic schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:27:
[...]

Kan zeker. Gewoon ergens ten zuiden van Staphorst rechtdoor rijden en dan tussen Meppel en Hoogeveen weer verder over bestaand spoor. De sprinters blijven dan via Meppel gaan en de IC's snijden een stuk af.

Levert vast zomaar 10 minuten reistijdwinst op: niet meer remmen voor de bogen bij Staphorst en Meppel, in kilometers een stuk korter, kortom, doen. Kan vast voor 3 miljard euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:09:
Afgelopen zomer hebben we daar naar gekeken en je kan effectief 12km harder rijden en dat kost je dan zo'n 10 miljoen... voor 2s per kilometer is dat natuurlijk gekkenwerk.
10 miljoen voor het hele traject of per kilometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
hoevenpe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:11:
[...]

10 miljoen voor het hele traject of per kilometer?
10 miljoen van Deventer tot Rijssen. Rijssen - Almelo is al helemaal niet meer interessant vanwege alle alignementtechnische beperkingen. Het alignement daar voldoet net aan 130km/u en helemaal niet aan 140km/u... het opwaarderen kost nogal wat.

[ Voor 33% gewijzigd door ArcticWolf op 17-04-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
L-project schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:01:
[...]

Ik denk dat dit deel vooral iets is waar weinig mensen zich bewust van zijn. Dat is effectief gewoon een geheel nieuwe spoorlijn leggen volgens mij.
Dit ja, daarom is het afsnijden van Meppel ook niet echt een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:11:
10 miljoen van Deventer tot Rijssen. Rijssen - Almelo is al helemaal niet meer interessant vanwege alle alignementtechnische beperkingen.
Vergeleken met die 20 miljard lijkt me dat een koopje, krijg je 1/4 overweg voor gesaneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
hoevenpe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:16:
[...]

Vergeleken met die 20 miljard lijkt me dat een koopje, krijg je 1/4 overweg voor gesaneerd.
Van 130 naar 140?

24s rijtijdwinst over 12km... die je nergens kan incasseren? 8)7 waarom zou je daar geld in steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:18:
24s rijtijdwinst over 12km... die je nergens kan incasseren? 8)7 waarom zou je daar geld in steken...
Deventer-Rijssen is hemelsbreed 25km (gemeten op maps), dan valt 10 miljoen toch wel mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:23:
[...]

Deventer-Rijssen is hemelsbreed 25km (gemeten op maps), dan valt 10 miljoen toch wel mee?
Voor een tijdswinst die je niet gaat realiseren omdat er andere treinen in de weg rijden. Snelheid is niet alles, heb liever meer betrouwbaarder vervoer (zowel spoor als treinen).

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
hoevenpe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:23:
[...]

Ok ok... De snelheidsverhoging tussen Deventer en Rijssen kan met ca. 10 miljoen euro over 12km relatief "makkelijk" naar 140km/u, de overige 13km is veel duurder... Er is daarna ook niet verder gekeken. Conclusie was dat het geen interessante investering is om nog geld in te steken.

Wat @Bastien ook zegt; die 24s voegt helemaal niks toe aan de dienstregeling.

NS heeft aangegeven dat 1 minuut rijtijdwinst tussen Amersfoort en Deventer wel wenselijk is voor een toekomstige dienstregeling. En dan is een verhoging van 130 naar 140 over minimaal 40km (vanwege aanzetten/afremmen/buffer) wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
ArcticWolf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:11:
[...]

10 miljoen van Deventer tot Rijssen.
Ik neem aan dat ik voor dat bedrag dan vooral met denken aan het aanpassen van de locatie waar de overweg gesloten wordt en eventueel de afstand tussen de seinen o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
!mark schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:00:
[...]

Ik neem aan dat ik voor dat bedrag dan vooral met denken aan het aanpassen van de locatie waar de overweg gesloten wordt en eventueel de afstand tussen de seinen o.i.d.?
Ja klopt, waar het alignement niet aangepast hoeft te worden, maar wel nieuwe aankondigingen, seinafstanden etc. nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:52
Snow_King schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:06:
[...]

Ik kan er mee leven, mits ze Meppel - Groningen nu wel voor gaan bereiden op 200 ;)

Dus:
Als de bovenleidingsportalen binnenkort vervangen gaan worden: meteen een B4 systeem installeren, in plaats van B1, en de palen voldoende ver uit elkaar zetten dat je in de toekomst de spoorafstand kan vergroten.

ERTMS moet er ook sowieso al komen. Grond is zand. De vele overwegen is ProRail toch liever kwijt dan rijk. Hoogeveen - Assen is het langste recht stuk spoor van Nederland. I

Ik zie vooral veel kansen, maar ik denk dat ArcticWolf ook heel veel lastigheden ziet :+

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 17-04-2025 21:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticWolf
marcop23 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:11:
[...]

Ik kan er mee leven, mits ze Meppel - Groningen nu wel voor gaan bereiden op 200 ;)

Dus:
Als de bovenleidingsportalen binnenkort vervangen gaan worden: meteen een B4 systeem installeren, in plaats van B1, en de palen voldoende ver uit elkaar zetten dat je in de toekomst de spoorafstand kan vergroten.

ERTMS moet er ook sowieso al komen. Grond is zand. De vele overwegen is ProRail toch liever kwijt dan rijk. Hoogeveen - Assen is het langste recht stuk spoor van Nederland. I

Ik zie vooral veel kansen, maar ik denk dat ArcticWolf ook heel veel lastigheden ziet :+
Nee het ministerie heeft besloten dat het 1 op 1 overnemen van de B1 bovenleiding veel goedkoper is dan ombouwen naar B4...
Dus Meppel - Groningen krijgt gewoon weer B1 bovenleiding }:O net als alle overige trajecten waar de palen/portalen vervangen gaan worden.

Ik zie veel kansen, de rest niet... hoe vaak ik m'n verbazing wel niet heb uitgesproken over dergelijke beslissingen is niet meer te tellen. Uit zelf bescherming moet ik bepaalde zaken wel loslaten, hoe erg ik er ook tegen ben. Ik ben maar 1 persoon in de hele keten en heb wel enige invloed maar geen mandaat.

Linksom of rechtsom als het binnen de vigerende regelgeving past dan kan ik een projectmanager niet overrulen, anders wel.

Heb op enkele fronten dan ook de "oorlog" geopend om de regelgeving aan te passen, maar we (ProRail en NS) hebben nu al weer een jaar of 2 een loopgraven oorlog met het ministerie. Grootste probleem is dat de juristen bezig zijn met een grootschalige overhaul van de Regeling spoorverkeer, waardoor zij nu (op dit moment) geen wijzigingen willen doorvoeren.

[ Voor 32% gewijzigd door ArcticWolf op 17-04-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er is aangekondigd dat vanaf 28 april (einde treinvrije periode vanwege werkzaamheden Emmerich) twee omlopen van de RE13 Venlo - Wuppertal "met afwijkend materieel" gereden gaat worden.
https://www.zuginfo.nrw/d...RE13_Fplred_2804_1312.pdf

Degene die dit gepost heeft op een ander forum zegt dat dit TCS is. Is dat Train Charter Services @Luke! ?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28

Luke!

#Treinbaas
Ik ken geen andere vervoerder die zo heet. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:20:
Er is aangekondigd dat vanaf 28 april (einde treinvrije periode vanwege werkzaamheden Emmerich) twee omlopen van de RE13 Venlo - Wuppertal "met afwijkend materieel" gereden gaat worden.
https://www.zuginfo.nrw/d...RE13_Fplred_2804_1312.pdf

Degene die dit gepost heeft op een ander forum zegt dat dit TCS is. Is dat Train Charter Services @Luke! ?
Ah, de RE13. Die is echt notoir onbetrouwbaar! Moet beter kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
@ArcticWolf : Dank voor alle uiteenzettingen over de consequenties, erg inzichtelijk! _/-\o_

Jammer dat de overheid zo'n kruideniersmentaliteit heeft ten aanzien van railinfrastructuur, zelfs bij zaken zoals nieuwe bovenleiding die je toch echt voor 80 jaar aanlegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:59
Stond woensdag in Venlo op het perron te wachten op de ICE naar Duitsland. Heb hem wel gezien, maar reed over een spoor zonder perron. Erg handig, als de trein er hoort te stoppen. De trein reed ook gewoon door. Gelukkig reed de RE13 bus wel op tijd en kon ik de rest van mijn reis ook daarmee vervolgen. Maar het was wel bijzonder!

Wat is de procedure voor zulke gevallen voor machinisten eigenlijk? Als je vergeet te stoppen, of niet aan een perron terecht komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
cazzer22 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:07:
Stond woensdag in Venlo op het perron te wachten op de ICE naar Duitsland. Heb hem wel gezien, maar reed over een spoor zonder perron. Erg handig, als de trein er hoort te stoppen. De trein reed ook gewoon door. Gelukkig reed de RE13 bus wel op tijd en kon ik de rest van mijn reis ook daarmee vervolgen. Maar het was wel bijzonder!

Wat is de procedure voor zulke gevallen voor machinisten eigenlijk? Als je vergeet te stoppen, of niet aan een perron terecht komt?
Tja de machinist kan er weinig aan doen dat de wissels de verkeerde kant op leiden. Wel zou hij bij afwijking van de verwachte route een remming in moeten zetten en de treindienstleider moeten bellen. Als dat niet gebeurd is, dan kan je er van uitgaan dat de stop bewust overgeslagen is, misschien om tijd in te halen of om andere redenen. Ik kan me zo voorstellen dat dergelijke berichten niet op tijd aan de passagiers op het perron doorgegeven kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Machinist kan er lijkt mij inderdaad niets aan doen, maar zonder communicatie en station overslaan is wel amateuristisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:15
Sir Bacon schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:06:
@ArcticWolf : Dank voor alle uiteenzettingen over de consequenties, erg inzichtelijk! _/-\o_

Jammer dat de overheid zo'n kruideniersmentaliteit heeft ten aanzien van railinfrastructuur, zelfs bij zaken zoals nieuwe bovenleiding die je toch echt voor 80 jaar aanlegt.
Dat krijg je nu eenmaal als je managers met hun targets en exelsheetjes de tent laat runnen ipv door ter zake kundige technisch onderlegde mensen

Penny wise pound foolish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:40
Door een tekort aan personeel komen de rechtstreekse treinen naar London de komende periode een half uur later aan.

https://www.parool.nl/ned...half-uur-langer~b020198d/

Dat het personeelstekort vertraging oplevert snap ik maar dan verschuift toch de vertrektijd? Als de trein eenmaal rijdt heb je dat douane personeel niet meer nodig? Of zeggen ze dit bewust op deze manier om te voorkomen dat mensen later naar het station komen?

Wij hebben een tripje in mei maar hebben nog geen bericht gehad overigens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 20:40
[...]
Even wat realistischer gesteld, wat is eigenlijk de reden dat toch relatief lange stukken met de IC zoals Amersfoort-Apeldoorn en Deventer-Almelo slechts 130km/h zijn, en wat zou er denk jij dan nodig zijn om hier i.i.g. 140 te kunnen rijden?
Boven 130 km/h is de wettelijk toegestane minimale remweg groter, dus er moeten mogelijk lichtseinen worden verplaatst. Maar omdat we toch naar ERTMS willen, lijkt het me een mooie kans om de lichtseinen weg te laten (misschien alleen op stations) en gewoon blokken van 1000 m met assentellers te plaatsen. En waarom niet gelijk naar 160 km/h? ERTMS is toch al nodig, boek dat gewoon op het ERTMS-project.
hoevenpe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:51:
[...]
Een personenauto is relatief licht is ten opzichte van de wegconstructie, dus de daardoor ontstane schade is gering. Rijd je 140 met een vrachtauto, dan ziet het er al heel anders uit. 200 km/h met een getrokken trein levert ook een andere belasting op dan met een treinstel (puntbelasting ter plaatse van de loc vs gelijkmatige belasting, en je hebt toch al een drukgolf ter plaatse van de kop van de trein).

Maar ook de constructie van autowegen is niet tegen alles bestand, denk aan de scheurvorming in de Van-Brienenoordbrug door meer vrachtverkeer dan gepland (je verwacht het niet in die omgeving :P), of de aan gort gereden spitsstroken (vluchtstroken zijn minder goed gefundeerd dan de rijstroken, en daar rijden dan ook nog eens vrachtauto's).
cazzer22 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:07:
Stond woensdag in Venlo op het perron te wachten op de ICE naar Duitsland. Heb hem wel gezien, maar reed over een spoor zonder perron. Erg handig, als de trein er hoort te stoppen. (...)
In de eerste plaats is spoorgebruik de verantwoordelijkheid van de treindienstleider. De vraag is ook of de machinist volgens zijn informatie had moeten stoppen. Verder ziet een machinist meestal te laat of hij wel of niet langs een perron komt. Een procedure is er niet echt voor, meestal is het doorrijden naar de eerstvolgende instapmogelijkheid. Of als er kruiswissels liggen: met de halve trein langs het perron. Treinpersoneel kun je in geval van nood zonder perron laten instappen, al is dat wel een uitdaging met koffers en ski's, zeker als het een verrassing is.
Venlo is hier nog wat uitdagender door de overgang naar 15 kV. Eigenlijk kun je er gewoon niet stoppen als je op een ander spoor dan 1-3 terechtkomt: op de goederensporen sta je namelijk met het voorste deel onder 15 kV en het achterste deel onder 1,5 kV en kun je een hulploc vragen. Spoor 4/5 lijkt me ook aardig uitdagend: dan kun je nauwelijks snelheid maken voordat je de stroomafnemers moet neerlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:01:
Dat het personeelstekort vertraging oplevert snap ik maar dan verschuift toch de vertrektijd? Als de trein eenmaal rijdt heb je dat douane personeel niet meer nodig? Of zeggen ze dit bewust op deze manier om te voorkomen dat mensen later naar het station komen?
Het inchecken zal langer duren, als iedereen een half uur later bij de douane staat schiet je er qua personeel inderdaad niets mee op.

Men had ook voor 'u moet een half uur eerder aanwezig zijn' kunnen kiezen, vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:05:
[...]

Het inchecken zal langer duren, als iedereen een half uur later bij de douane staat schiet je er qua personeel inderdaad niets mee op.

Men had ook voor 'u moet een half uur eerder aanwezig zijn' kunnen kiezen, vreemd.
Het gaat overigens over Marechaussee en niet Douane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
PolarBear schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:59:
Het gaat overigens over Marechaussee en niet Douane.
Marechaussee is toch de douane?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:49:
Marechaussee is toch de douane?
Marechaussee: onderdeel van defensie en controleert personen
Douane: onderdeel van de belastingdienst en controleert goederen

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:59
Haribo112 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:14:
[...]

Tja de machinist kan er weinig aan doen dat de wissels de verkeerde kant op leiden. Wel zou hij bij afwijking van de verwachte route een remming in moeten zetten en de treindienstleider moeten bellen. Als dat niet gebeurd is, dan kan je er van uitgaan dat de stop bewust overgeslagen is, misschien om tijd in te halen of om andere redenen. Ik kan me zo voorstellen dat dergelijke berichten niet op tijd aan de passagiers op het perron doorgegeven kunnen worden.
Hij was praktisch op tijd dus inhalen was niet nodig. Denk dat het een foutje van het instellen van de rijweg is geweest. De ICE naar München stopt bijvoorbeeld niet in Venlo.

Misschien reed hij ook zonder te stoppen maar door juist vanwege die spanningssluis. Hij reed over spoor 6 of 7 dus kon ook niet meer aan het perron komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
Bij een ICE omleiding via Venlo wordt Venlo nooit als stop gebruikt naar mijn weten? Geen idee wat er gebeurd is maar de ICE stopt bij een omleiding (ook bij geplande) alleen op Amsterdam, Utrecht en ik geloof ook Den Bosch. Eindhoven en Venlo worden dan overgeslagen.

Maar goed, als die wel als stop gepland was dan is er ergens iets niet helemaal goed gegaan in Donna.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 19-04-2025 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 07:06
De ICE was afgelopen woensdag gewoon gepland met een reizigersstop te Venlo op spoor 3, dus het ging mis in de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Voor wie lekker een dagje uit wil met de trein in Italië... vanaf ± €3000 pppd. :P

Een trein uit 1970 is omgeklust tot een speeltje voor de wat rijkeren onder ons. 31 Slaapcabines, lounges, voedselkar etc. Je komt vast niets te kort maar goed. Wel inclusief voedsel, uitstapjes en vervoer voor/na, dat dan weer wel. Zie https://www.smh.com.au/tr...rain-20250422-p5ltby.html voor meer tekst en foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Extraxyz schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:36:
De ICE was afgelopen woensdag gewoon gepland met een reizigersstop te Venlo op spoor 3, dus het ging mis in de uitvoering.
Heh? Ik zie hem vaak door Venlo rijden, vandaag nog, maar ook stoppen? Dat heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderp
  • Laatst online: 11-05 15:57
Voor de liefhebber: De 904 gaat eindelijk rijden voor Keolis. Op zaterdag 3 mei 2025 rijdt hij voor belangstellenden, vanaf dinsdag 6 mei 2025 in de ochtendspits van de reguliere dienstregeling. Bron: https://www.barneveldsekr...k-terug-op-de-valleilijn/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 18:24

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bastien schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:08:
Voor wie lekker een dagje uit wil met de trein in Italië... vanaf ± €3000 pppd. :P

Een trein uit 1970 is omgeklust tot een speeltje voor de wat rijkeren onder ons. 31 Slaapcabines, lounges, voedselkar etc. Je komt vast niets te kort maar goed. Wel inclusief voedsel, uitstapjes en vervoer voor/na, dat dan weer wel. Zie https://www.smh.com.au/tr...rain-20250422-p5ltby.html voor meer tekst en foto's.
Helaas geen abo op de Sydney Morning Herald (ik lees alleen The Age)

Hoe heet de exploitant van de trein?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:13:
[...]

Helaas geen abo op de Sydney Morning Herald (ik lees alleen The Age)

Hoe heet de exploitant van de trein?
Hebben normaal wat gratis artikelen, zo lees ik het ook. Maar het wordt geëxploiteerd door https://orient-express.com/. Trein is La Dolce Vita Orient Express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Bastien schreef op donderdag 24 april 2025 @ 05:58:
[...]

Hebben normaal wat gratis artikelen, zo lees ik het ook. Maar het wordt geëxploiteerd door https://orient-express.com/. Trein is La Dolce Vita Orient Express.
Orient Express, Belmont Express, zoiets staat nog altijd op mijn lijstje. Prachtige en luxe treinreis door Europa heen maken. Amsterdam naar Venetië bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Wat zijn jullie ervaringen met storingen aan de deuren van het SNG materieel? Gisteren een trein die na ca 10 min stilstaan uit dienst werd genomen op Schiedam, volgens de omroep doordat iemand nog was ingestapt terwijl er al gefloten is.
En tijdje terug precies zeldfde verhaal waar iemand naar binnen sprong terwijl de deuren aan sluiten waren. Deuren bleven halverwege open staan. Hier kon de conducteur na verschillende handelingen aan de deuren bij zowel de luiken boven de deur als onderin aan de zijkanten (ivm treeplank?) en reset van de trein de storing oplossen met zeker 15 min vertraging als gevolg.

Hier zouden de deuren toch tegen moeten kunnen zou ik willen stellen.
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste