hoevenpe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:07:
[...]
Rond 150 miljoen per kilometer terwijl we de grond al hebben? Het zal vast kloppen maar ik snap niet hoe we ons als maatschappij zo in een hoek geschilderd hebben, na de oorlog is vele malen meer infrastructuur aangelegd voor een fractie daarvan.
Met 160 km/h één keer per uur een directe trein naar Berlijn en één keer per uur een directe trein naar Hamburg kan veel goedkoper, het spoor ligt er tenslotte al. 10 minuten langer in een comfortabele coupe is niet het probleem, dat is het overstappen en de verstoringen.
Amsterdam - Bad Bentheim is ca. 160km (excl emplacementen)
-140km dubbelspoor verbreden van 3,8/4m naar 4,5m... 200 meter per uur a 20.000 euro per u: 14 miljoen euro aan inzetten
-20km aan nieuw spoor vanwege de boogverruimingen: 4000 euro per meter: 80 miljoen
-160km nieuwe bovenleiding (dubbelspoor) 1 miljoen per kilometer per spoor: 320 miljoen euro
-24 nieuwe onderstations a 2 miljoen per stuk + 1 miljoen euro voor de 2x 10kV aansluiting 72 miljoen euro
-50 overwegen (ik roep maar een getal) a 40 miljoen euro per stuk om te ondertunnelen: 2 miljard euro
-100 nieuwe wissels (ik roep maar een getal) a 300.000 euro per stuk: 30 miljoen
-160km ERTMS uitrollen: ~2 miljard?
-Maanden/jaren aan verbussingskosten, buitendienststellingen/vergoedingen voor vervoerders, verloren inkomsten: enkele honderden miljoenen (misschien wel miljarden).
-100 miljoen voor ontwerpen
-2 a 3 miljard voor uitkopen/opkopen (excl. procedeer tijd) vanwege alle boogverruimingen.
-Geluids/trillingsmaatregelen; ~2 miljard
~9 miljard euro aan directe bouwkosten en qua investeringskosten (PEAT, leningen/rente, onvoorzien, procedurekosten) zit je dan al vaak al maal 2; dus 18 miljard.
Ik snap je frustratie want heb die zelf ook, probleem is dat we tegenwoordig eerst alles uitzoeken en dan pas gaan bouwen mentaliteit hebben ipv gelijk gaan bouwen en daarna de problemen oplossen. Vroeger: Spoorlijn door je achtertuin? Ok helemaal prima... tegenwoordig: moord en brand
Vroeger: Geluidsmaatregelen? Wat zijn dat... tegenwoordig: rage against the machine!