coyote1980 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:31:
[...]
Een vervoerder heeft ook geen baat bij meer treinen over de HSL laten rijden, want door minder treinen te laten rijden heb je per trein meer zitplekken gevuld. Ga je meer treinen laten rijden, dan loop je het risico dat je per trein een wat lager percentage verkochte zitplekken hebt en rendeert een trein minder. Dus om de vervoerder als maatstaf der dingen te nemen, ik weet het niet.
Ik denk dat je mijn punt verkeerd begrijpt.
Een uitgangspunt moet niet zijn dat je een bepaalde vervoersmodaliteit wil, maar welke modaliteit bij de behoefte en prognose past.
In ogenschouw nemend dat een verbinding naar Hamburg en verder naar Kopenhagen de vervoersvraag niet voldoende doet stijgen, blijft dus over wat er tussen Groningen en Amsterdam wil reizen. Die vraag is er, maar wel met al die tussenstops meegerekend. Dan is de case voor een HSL al snel niet meer houdbaar.
[...]
Almere - Groningen zonder tussenstop levert een stuk op van 125km spoor waarop de je Vmax zou kunnen halen, met een vliegende start aan beide kanten en 25km aftrek voor het accellereren zit je op een stuk van 100 km waar je de winst zou hebben. Dat is 10 minuten van de reistijd af, plus nog wat omdat je die 25km aan het versnellen bent boven de 200km/u.
10 minuten tijdwinst tegen een enorm veel hogere kostenpost. Omgekeerd zit je voor een aanzienlijk lager bedrag slechts 10 minuten langer in de trein.
Dat is dus het vraagstuk waar de mensen die het geld moeten uitgeven over na moeten denken.
Onderweg heb je Emmeloord, Heerenveen en Drachten. Daarvoor kun je prima 200km/u RE-achtige sprinters laten rijden die de stations aandoen op zijsporen met perron, zoals aan de HSL Wendlingen - Ulm. Een ICE laat je tussen Amsterdam en Noord-Duitsland in Nederland alleen in Groningen stoppen. Andere treindiensten kunnen de tussenstations aandoen.
In Duitsland zijn dat slechts deeltrajecten in een veel langer traject. Zo'n lang traject past in Nederland niet (of je moet gekke dingen als Roodeschool - Maastricht gaan inleggen, maar dat doe je niet want welk weldenkend mens gaat er tussen Roodeschool en Maastricht forenzen?)
En ook hier ben je weer afhankelijk van de welwillendheid van de Duitsers. En die willen niet, anders was die brug al veel eerder weer in bedrijf, die lijn al lang verdubbeld en voorzien van een waslijn.
[...]
Dat is toch niet vreemd voor een lijntje dat doodloopt in Amsterdam?

Wil je er wat van maken, dan moet je er een ader Brussel - Hamburg van maken.
[...]
Onder de huidige regering zie ik sowieso niets voor de Lelylijn gebeuren, er is pure onwil ondanks toezeggingen bij het aantreden. Maar dat terzijde.
Daar kunnen we het gelukkig over eens zijn. Het zijn een stelletje lapzwansen bij elkaar, dus alles ligt nu de komende 3 jaar nog stil.
25kV AC op de bovenleiding is goedkoper dan 1,5kV DC, dus daar zitten de kosten niet in.
Vergeet niet alle aanpassingen op omliggende constructies mee te nemen. Al het gewapend beton in de buurt van de bovenleiding bijvoorbeeld, wordt aangetast door het elektromagnetisch veld. Dat moet allemaal aangepast worden, en uiteraard worden de kosten daarvoor vergoed vanuit het project.
Stroom ontstaat ook niet op een magische wijze op die bovenleiding, en moet door het lokale net worden aangeleverd. Dat net zit bommetje vol in de gebieden waar je de lijn nu intekent, en dat blijft de komende 20 jaar ook nog zo.
Overigens geldt dat ook voor een DC-bovenleiding, maar zodra je sneller wil rijden dan 200 km/h (ongeacht op DC of AC) is het benodigde vermogen wel flink hoger. Dat kan het lokale net voorlopig niet aan.
Als ondersteuning kunnen we eens in landen gaan kijken die wel in staat zijn om HSL op slappe bodem aan te leggen (RailBaltica bijvoorbeeld, maar de LGV Parijs - Lille is volgens mij ook deels op veengrond aangelegd), of in landen die ou-of-the-box denken (bv. de Skanska landbruggen). Volgens mij mist deze expertise in Nederland compleet, en eindig je al snel met "oei, kan niet". Natuurlijk ben ik met je eens dat 300km/u vs 200km/u enorme impact heeft (inpassingsproblematiek vanwege ruimere boogstralen, en hogere kosten vanwege hogere eisen). Dat komt bij de MIRT verkenning wel aan de orde.
Ik geloof je op je woord - ik ben onvoldoende bekend met die regio's en technieken.
Dat NS geen materieel heeft vind ik het laatste argument dat op tafel moet komen. Ten eerste zijn we 20 jaar verder voor de lijn er ligt, dus ruim genoeg tijd om treinen aan te schaffen. Ten tweede hoeft het niet de NS te zijn die er rijdt.
Mwa, het is meer dat er voor een relatief korte lijn materieel moet worden aangeschaft (door NS of door wie dan ook) dat een flinke duit kost. Die aanschafkosten, onderhoudskosten en stroomverbruik moet wel in verhouding staan tot de opbrengst (zowel in euro's als in reistijd).