Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 162 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 13:28
TheMak schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:35:
De vraag is ook of je Lelystad op de 200km lijn wil aansluiten. Mij lijkt het onvermijdelijk om huizen te kunnen bouwen. Maar ik snapp ook dat Groningers niks met Leleystad hebben.
Wil je het mooi aanleggen, dan zou je vanaf Almere richting het Noorden de Lelylijn daar al kunnen laten starten met snel spoor langs de A6. Of je de twee extra sporen vanaf de noordkant van Almere naar Hollandse Brug wilt bundelen met de Flevolijn, of dat je langs de A6 doorgaat tot aan Hollandse Brug heeft allebei zijn voors en tegens.

Ten noorden van Lelystad kun je dan de huidige Flevolijn een aansluiting op de Lelylijn (die de A6 volgt) bieden. Daarmee kunnen snelle regio-sprinters vanuit Almere via Lelystad naar Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
ArcticWolf schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:39:
De originele prognose van CM destijds was 16.000 reizigers per dag (even uit m'n hoofd), maar daar zat ook een deel bij van Groningen - Zwolle. In theorie was destijds (2019) de MKBA bij 6,5 miljard euro positief.

Maar daarna is het helemaal opgeblazen en mis gegaan :+
De vervoerwaardes bij de basisalternatieven tonen aan dat er 17.000 - 40.000 reizigers per dag gebruikmaken van de Lelylijn, afhankelijk van route, stations en dienstregeling. Met een forse woningbouwimpuls kan dat oplopen tot maximaal 50.000 reizigers per dag.
Uit andere artikelen haal ik dat hiervan tot 10.000 reizigers bestaande reizigers over Zwolle zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coyote1980 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:54:
[...]

[...]

Uit andere artikelen haal ik dat hiervan tot 10.000 reizigers bestaande reizigers over Zwolle zijn.
Dat is een document uit 2024...

Ik en m'n CM collega's hebben de verkenning TBOV2040 in 2018/2019 uitgevoerd. De CM cijfers waren /destijds/ 16.000 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
@ArcticWolf - is CM toevallig Capaciteit Management? Ik kwam met het zoeken wel IM tegen dat Infrastructuur Management lijkt in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Arator schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:12:
[...]

Dat is nu in 2 berichten dat je het Belgische spoor aanvalt.
Dat in Antwerpen het spoor in slechte staat is, en nu dat buiten de steden het allemaal langzame trajecten zijn.
Nee ik zei niet dat het allemaal langzame trajecten zijn. Alleen dat er buiten de steden ook langzame trajecten voorkomen.

En is het een "aanval"? Meer een constatering. Die je eigenlijk bevestigt met je opsomming van stukken langzamer spoor daar :)

Het was meer dat als ik naar Parijs ging met de Thalys dat als er problemen waren het altijd weer in Belgie was, of dat hij weer een hele tijd zo langzaam ging als een boemeltje. En dan zat ik weer steeds te kijken of ik de vergadering nog zou halen.

Verder ben ik best wel een fan van de trein hoor, maar ik vind het internationaal geen vervanging van het vliegtuig door dit soort problemen. En met de auto naar Parijs is ook niet iets dat ik graag zou doen (dan kom ik al helemaal afgemat aan want ik vind autorijden enorm stressvol).

Ik moest ook vaak naar Brussel en dat ben ik wel met de trein blijven doen. Toen had je nog de beneluxtrein met die bordeauxrode streep en ondanks dat die trager was, was het wel te doen en de onverwachte oponthouden vreemd genoeg minder vaak voorkomend.

Gelukkig is sinds de covid het hele fenomeen van "met zijn allen naar <xxx> om te vergaderen" een heel stuk minder geworden.

[ Voor 14% gewijzigd door Llopigat op 02-04-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coyote1980 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:20:
@ArcticWolf - is CM toevallig Capaciteit Management? Ik kwam met het zoeken wel IM tegen dat Infrastructuur Management lijkt in te houden.
CM is idd Capaciteit Management, zij ontwerpen prognoses en dienstregelingen binnen Nederland (in samenwerking met Infrabel en DB voor over de grens vervoer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

coyote1980 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:31:
[...]

Een vervoerder heeft ook geen baat bij meer treinen over de HSL laten rijden, want door minder treinen te laten rijden heb je per trein meer zitplekken gevuld. Ga je meer treinen laten rijden, dan loop je het risico dat je per trein een wat lager percentage verkochte zitplekken hebt en rendeert een trein minder. Dus om de vervoerder als maatstaf der dingen te nemen, ik weet het niet.
Ik denk dat je mijn punt verkeerd begrijpt.

Een uitgangspunt moet niet zijn dat je een bepaalde vervoersmodaliteit wil, maar welke modaliteit bij de behoefte en prognose past.

In ogenschouw nemend dat een verbinding naar Hamburg en verder naar Kopenhagen de vervoersvraag niet voldoende doet stijgen, blijft dus over wat er tussen Groningen en Amsterdam wil reizen. Die vraag is er, maar wel met al die tussenstops meegerekend. Dan is de case voor een HSL al snel niet meer houdbaar.
[...]

Almere - Groningen zonder tussenstop levert een stuk op van 125km spoor waarop de je Vmax zou kunnen halen, met een vliegende start aan beide kanten en 25km aftrek voor het accellereren zit je op een stuk van 100 km waar je de winst zou hebben. Dat is 10 minuten van de reistijd af, plus nog wat omdat je die 25km aan het versnellen bent boven de 200km/u.
10 minuten tijdwinst tegen een enorm veel hogere kostenpost. Omgekeerd zit je voor een aanzienlijk lager bedrag slechts 10 minuten langer in de trein.

Dat is dus het vraagstuk waar de mensen die het geld moeten uitgeven over na moeten denken.
Onderweg heb je Emmeloord, Heerenveen en Drachten. Daarvoor kun je prima 200km/u RE-achtige sprinters laten rijden die de stations aandoen op zijsporen met perron, zoals aan de HSL Wendlingen - Ulm. Een ICE laat je tussen Amsterdam en Noord-Duitsland in Nederland alleen in Groningen stoppen. Andere treindiensten kunnen de tussenstations aandoen.
In Duitsland zijn dat slechts deeltrajecten in een veel langer traject. Zo'n lang traject past in Nederland niet (of je moet gekke dingen als Roodeschool - Maastricht gaan inleggen, maar dat doe je niet want welk weldenkend mens gaat er tussen Roodeschool en Maastricht forenzen?)

En ook hier ben je weer afhankelijk van de welwillendheid van de Duitsers. En die willen niet, anders was die brug al veel eerder weer in bedrijf, die lijn al lang verdubbeld en voorzien van een waslijn.
[...]

Dat is toch niet vreemd voor een lijntje dat doodloopt in Amsterdam? ;) Wil je er wat van maken, dan moet je er een ader Brussel - Hamburg van maken.

[...]

Onder de huidige regering zie ik sowieso niets voor de Lelylijn gebeuren, er is pure onwil ondanks toezeggingen bij het aantreden. Maar dat terzijde.
Daar kunnen we het gelukkig over eens zijn. Het zijn een stelletje lapzwansen bij elkaar, dus alles ligt nu de komende 3 jaar nog stil.
25kV AC op de bovenleiding is goedkoper dan 1,5kV DC, dus daar zitten de kosten niet in.
Vergeet niet alle aanpassingen op omliggende constructies mee te nemen. Al het gewapend beton in de buurt van de bovenleiding bijvoorbeeld, wordt aangetast door het elektromagnetisch veld. Dat moet allemaal aangepast worden, en uiteraard worden de kosten daarvoor vergoed vanuit het project.

Stroom ontstaat ook niet op een magische wijze op die bovenleiding, en moet door het lokale net worden aangeleverd. Dat net zit bommetje vol in de gebieden waar je de lijn nu intekent, en dat blijft de komende 20 jaar ook nog zo.

Overigens geldt dat ook voor een DC-bovenleiding, maar zodra je sneller wil rijden dan 200 km/h (ongeacht op DC of AC) is het benodigde vermogen wel flink hoger. Dat kan het lokale net voorlopig niet aan.
Als ondersteuning kunnen we eens in landen gaan kijken die wel in staat zijn om HSL op slappe bodem aan te leggen (RailBaltica bijvoorbeeld, maar de LGV Parijs - Lille is volgens mij ook deels op veengrond aangelegd), of in landen die ou-of-the-box denken (bv. de Skanska landbruggen). Volgens mij mist deze expertise in Nederland compleet, en eindig je al snel met "oei, kan niet". Natuurlijk ben ik met je eens dat 300km/u vs 200km/u enorme impact heeft (inpassingsproblematiek vanwege ruimere boogstralen, en hogere kosten vanwege hogere eisen). Dat komt bij de MIRT verkenning wel aan de orde.
Ik geloof je op je woord - ik ben onvoldoende bekend met die regio's en technieken.
Dat NS geen materieel heeft vind ik het laatste argument dat op tafel moet komen. Ten eerste zijn we 20 jaar verder voor de lijn er ligt, dus ruim genoeg tijd om treinen aan te schaffen. Ten tweede hoeft het niet de NS te zijn die er rijdt.
Mwa, het is meer dat er voor een relatief korte lijn materieel moet worden aangeschaft (door NS of door wie dan ook) dat een flinke duit kost. Die aanschafkosten, onderhoudskosten en stroomverbruik moet wel in verhouding staan tot de opbrengst (zowel in euro's als in reistijd).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
coyote1980 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:39:
[...]

Ja, die landtong in de haven, daar heb je geen ruimte. Voordeel van een route onder de Elbe door naar Altona is dat je vanaf Bremen zonder kopmaken naar zowel Kopenhagen (via de nieuwe tunnel straks) als Berlijn kunt doorrijden. En dat Hamburg een tweede spoorroute heeft waarover Noord-Zuid de stad in/uit kan rijden maakt het robuuster. Maar je zult een boortunnel moeten aanleggen vanaf "Altenwerder" tot aan Altona van ca. 6 kilometer. Een soort "Hamburg 22" wat je dan opstart ;)
En ik vond de Elbetunnel van de A7 al lang 🫣.
Maximale diepgang voor de schepen zonder getij is 12,8m, pakt dat we de tunnel 15 meter onder de grond steken. Dan hebben we 1,5 kilometer nodig voor de helling. Vanaf "Altenwerder" komen we er dan wel, maar bij Altona, ga je toch nog een ondergrondse verdieping moeten steken. Maar als ik op googlemaps kijk, verschiet ik wat voor spoornetwerk er in die stad ligt.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 09:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ibkj4_GZDbBMAubhDnXKjezdeYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2xXmzmrTeNE2lvMdr34MkB18.png?f=fotoalbum_large

De foto met onderschrift klopt niet met de tekst. Want de foto lijkt mij niet Maarssen maar Meppel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 07:20
Ze hebben bij de redactie waarschijnlijk gedacht een foto van een openlucht station zal wel volstaan... 8)7

Maar vraagje, hoeveel liften heeft het station van Maarssen? als het er maar 1 is , is dat wel extreem om een station als Amsterdam Centraal met vermoedelijk meer dan 25 liften, te verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

cazzer22 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:21:
Ze hebben bij de redactie waarschijnlijk gedacht een foto van een openlucht station zal wel volstaan... 8)7

Maar vraagje, hoeveel liften heeft het station van Maarssen? als het er maar 1 is , is dat wel extreem om een station als Amsterdam Centraal met vermoedelijk meer dan 25 liften, te verslaan.
Uit mijn hoofd twee: een van het eilandperron naar de traverse, en een van de traverse naar de begane grond aan de straatzijde.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik dacht ook juist gelezen hebben dat Meppel de horrorlift heeft?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58
cazzer22 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:21:

Maarssen heeft 3 liften: een naar het perron, en aan beide zijden nog een. En daar wordt inderdaad regelmatig aan gewerkt. Maar nog niet zo erg als de roltrap (enkel aan een zijde en alleen omhoog) die vaker niet dan wel werkt. In mijn ervaring heeft die een betrouwbaarheid van ergens in de 10 á 20%.

(Ik kijk elke kantoordag uit over het station).

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:20
coyote1980 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:31:
[
Als ondersteuning kunnen we eens in landen gaan kijken die wel in staat zijn om HSL op slappe bodem aan te leggen (RailBaltica bijvoorbeeld, maar de LGV Parijs - Lille is volgens mij ook deels op veengrond aangelegd), of in landen die ou-of-the-box denken (bv. de Skanska landbruggen). Volgens mij mist deze expertise in Nederland compleet, en eindig je al snel met "oei, kan niet". Natuurlijk ben ik met je eens dat 300km/u vs 200km/u enorme impact heeft (inpassingsproblematiek vanwege ruimere boogstralen, en hogere kosten vanwege hogere eisen). Dat komt bij de MIRT verkenning wel aan de orde.
Half Nederland is slappe bodem, stellen dat er geen expertise is lijkt me wel erg kort door de bocht. En met 'oei, kan niet' zal het vooral om het beschikbare budget gaan waarbinnen het niet kan denk ik?
Wat wel een probleem kan zijn is dat specifieke kennis verdwijnt als je niet met enige regelmaat dit soort projecten uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:34
L-project schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:08:
[...]
Maarssen heeft 3 liften: een naar het perron, en aan beide zijden nog een. En daar wordt inderdaad regelmatig aan gewerkt. Maar nog niet zo erg als de roltrap (enkel aan een zijde en alleen omhoog) die vaker niet dan wel werkt. In mijn ervaring heeft die een betrouwbaarheid van ergens in de 10 á 20%.
Ligt dat aan de roltrappen of aan mensen die zich belangrijk voelen als ze op een rode knop drukken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:12:
[...]

Ik denk dat je mijn punt verkeerd begrijpt.

Een uitgangspunt moet niet zijn dat je een bepaalde vervoersmodaliteit wil, maar welke modaliteit bij de behoefte en prognose past.

In ogenschouw nemend dat een verbinding naar Hamburg en verder naar Kopenhagen de vervoersvraag niet voldoende doet stijgen, blijft dus over wat er tussen Groningen en Amsterdam wil reizen. Die vraag is er, maar wel met al die tussenstops meegerekend. Dan is de case voor een HSL al snel niet meer houdbaar.
Mijn uitgangspunten zijn onder meer:
  • De realisatie van een snel, Europees spoornet met daarop Europese treindiensten om rond te reizen. Het is nu enorm laagdrempelig om met het vliegtuig op vakantie te gaan, en enorm risicovol om een treinvakantie met een gezin te boeken. Treinvakanties doe je als avontuur, vliegvakanties als ontspanning. Daar moet wat aan gebeuren. Ik ben er van overtuigd dat als je eenvoudig per trein van Nederland naar Praag of Stockholm of Barcelona kunt reizen, dat dat ook op vluchten naar Gran Canaria impact kan hebben.
  • Nationale belangen, waaronder capaciteitsuitbreiding tussen Noord-Nederland en de rest van het land. Een 3e en 4e IC Groningen zijn nu niet in te passen. Experimenten met een IC-Direct over het huidige spoor leverden weinig tijdwinst op en zijn ook niet in te passen, omdat dan reguliere IC's moeten sneuvelen. Ook is het goed om langs de A7 Heerenveen, Drachten en Groningen onderling verbonden te hebben. De Q-Liner doet dat, maar is relatief traag. Met de Q-Liner is Drachten - Groningen nu ruim drie kwartier, dat kan straks in een 13 minuten. Heerenveen - Groningen is 69 minuten, dat wordt 21 minuten.
En zo zijn er meer voordelen. Je kunt het als een halfleeg glas bekijken en per onderdeel zeggen "dat verantwoort de investering niet", maar je kunt ook omdenken en concluderen dat dit nu eenmaal de enige haalbare optie is om eindelijk eens een snelle route naar (Noord-)Duitsland te hebben, waar niet allemaal kleine 50k inwoner stadjes onderweg eisen dat ze aangedaan worden.

Ik ben er overigens niet op uit om tegenstanders te overtuigen, maar ben van mening dat dit project een hele zinvolle investering in de toekomst is. Over de vorm kun je discusseren. Wat mij betreft wordt er uitgegaan van een HSL-scenario - dat biedt de beste kaarten om ook het Duitse deel te laten aansluiten. Analogiën met de Friesenbrücke die de desinteresse van Duitsland moeten illustreren vind ik misplaatst: hoewel Duitsland het deel Leer - Oldenburg al in de jaren '90 elektrificeerde, heeft Nederland in 2025 nog steeds geen enkel plan om Groningen - Bad Nieuweschans onder draad te brengen. Als Nederland de infra naar Bad Nieuweschans geen aandacht waardig gunt (behalve als er een greep in de kas kan worden gedaan voor een asfaltproject in de stad Groningen), dan snap ik de Duitse houding om die kapotgevaren brug niet snel te herstellen prima.
[...]

10 minuten tijdwinst tegen een enorm veel hogere kostenpost. Omgekeerd zit je voor een aanzienlijk lager bedrag slechts 10 minuten langer in de trein.

Dat is dus het vraagstuk waar de mensen die het geld moeten uitgeven over na moeten denken.
Wat je hier mee zou moeten nemen is de impact op vervoerswaarde. Een aantal keer 10 minuten tijdwinst op een traject Brussel - Hamburg is zomaar een uur reistijdverschil. En als je én een snellere route kunt bieden op dit traject dan over de Roerpot, en de capaciteit biedt voor directe verbindingen die niet via die (overvolle) Roerpot mogelijk zijn (Deutschlandtakt voorziet er niet in), dan kan een sneller tracé "make or break" betekenen vanuit de reizigerspotentie die je erlangs kunt genereren.
[...]

In Duitsland zijn dat slechts deeltrajecten in een veel langer traject. Zo'n lang traject past in Nederland niet (of je moet gekke dingen als Roodeschool - Maastricht gaan inleggen, maar dat doe je niet want welk weldenkend mens gaat er tussen Roodeschool en Maastricht forenzen?)

En ook hier ben je weer afhankelijk van de welwillendheid van de Duitsers. En die willen niet, anders was die brug al veel eerder weer in bedrijf, die lijn al lang verdubbeld en voorzien van een waslijn.
O ja, over die brug had ik al wat geschreven hierboven. Over dat eerste: die Lelylijn is prima te zien als onderdeel van een langer traject, en qua ruimtelijke ontwikkeling is een snelle HSL corridor Amsterdam - Bremen via de Lelylijn tenminste nog prima inpasbaar.
[...]

Daar kunnen we het gelukkig over eens zijn. Het zijn een stelletje lapzwansen bij elkaar, dus alles ligt nu de komende 3 jaar nog stil.
Hear, hear! :9B
[...]

Vergeet niet alle aanpassingen op omliggende constructies mee te nemen. Al het gewapend beton in de buurt van de bovenleiding bijvoorbeeld, wordt aangetast door het elektromagnetisch veld. Dat moet allemaal aangepast worden, en uiteraard worden de kosten daarvoor vergoed vanuit het project.

Stroom ontstaat ook niet op een magische wijze op die bovenleiding, en moet door het lokale net worden aangeleverd. Dat net zit bommetje vol in de gebieden waar je de lijn nu intekent, en dat blijft de komende 20 jaar ook nog zo.

Overigens geldt dat ook voor een DC-bovenleiding, maar zodra je sneller wil rijden dan 200 km/h (ongeacht op DC of AC) is het benodigde vermogen wel flink hoger. Dat kan het lokale net voorlopig niet aan.
We zijn het er over eens dat infra voor een hogere Vmax duurder is dan voor een lagere Vmax.
[...]

Ik geloof je op je woord - ik ben onvoldoende bekend met die regio's en technieken.

[...]

Mwa, het is meer dat er voor een relatief korte lijn materieel moet worden aangeschaft (door NS of door wie dan ook) dat een flinke duit kost. Die aanschafkosten, onderhoudskosten en stroomverbruik moet wel in verhouding staan tot de opbrengst (zowel in euro's als in reistijd).
Eens, maar ik blijf daarmee van mening dat OV de gemeenschap geld mag kosten, het is een middel om de welvaart te vergroten. Natuurlijk zijn er grenzen, een HSL Winsum - Scheemda slaat nergens op, maar een HSL Amsterdam - Groningen - Oldenburg - Bremen, waarop treindiensten Parijs - Kopenhagen of Amsterdam - Berlijn kunnen worden aangeboden lijkt me zeker van waarde op regionaal, nationaal en Europees niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 16:52
Een post van mij een tijdje terug:
Maarten_E schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:15:
[Afbeelding]

Laat het de "Stichting Genootschap ter bevordering van het gebruik van de naam ’s-Hertogenbosch" maar niet horen! (Ja, dat bestaat.)

Zonder gekheid, ik dacht dat het gebruik van 's-Hertogenbosch min of meer verplicht was? Vreemd genoeg stond er wel 's-Hertogenbosch in de Engelse versie.
Het wordt nog gekker, 's-Hertogenbosch staat niet eens meer op de schermen, alleen Den Bosch wordt gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg3vWxrF7sdbnUr8KnG1ZO1Cxxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qc4oUd3Tfr1s8kQYRvf7pVBU.jpg?f=fotoalbum_large

Echter, op het station staan nog altijd op de perrons borden met 's-Hertogenbosch. Worden die dan binnenkort vervangen? Vind deze tussensituatie eigenlijk niet kunnen. Of commiteer volledig voor Den Bosch, of pas niks aan.

Vraag mij ook af of dit het enige station is waar de naam is aangepast naar spreektaal of dat er nog meerdere stations zijn. De naam van de gemeente is nog altijd 's-Hertogenbosch. Ik bedoel, 's-Gravenhage is al heel lang Den Haag, maar de gemeente noemt zichzelf ook Den Haag. "Den Bosch" is wel ingeburgerd in spreektaal, maar in bijna alle officiële teksten wordt 's-Hertogenboscj gebezigd. Borden op de snelweg gebruiken 's-Hertogenbosch. Nu krijg je dat NS en de ANWB verschillende namen voor dezelfde stad gebruiken. Kan toch niet?

Edit: Het wordt nog raarder. Bij dezelfde trein van 21.32 staat op het borden boven het perron "Hertogenbosch Oost" vermeld, het vertrekbord in de stationshal geeft "Den Bosch Oost" aan. Wat is het nou?!

[ Voor 5% gewijzigd door Maarten_E op 03-04-2025 21:26 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Maarten_E schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:22:

[...]

Het wordt nog gekker, 's-Hertogenbosch staat niet eens meer op de schermen, alleen Den Bosch wordt gebruikt.

[Afbeelding]

Echter, op het station staan nog altijd op de perrons borden met 's-Hertogenbosch. Worden die dan binnenkort vervangen? Vind deze tussensituatie eigenlijk niet kunnen. Of commiteer volledig voor Den Bosch, of pas niks aan.

Vraag mij ook af of dit het enige station is waar de naam is aangepast naar spreektaal of dat er nog meerdere stations zijn. De naam van de gemeente is nog altijd 's-Hertogenbosch. Ik bedoel, 's-Gravenhage is al heel lang Den Haag, maar de gemeente noemt zichzelf ook Den Haag. "Den Bosch" is wel ingeburgerd in spreektaal, maar in bijna alle officiële teksten wordt 's-Hertogenboscj gebezigd. Borden op de snelweg gebruiken 's-Hertogenbosch. Nu krijg je dat NS en de ANWB verschillende namen voor dezelfde stad gebruiken. Kan toch niet?

Edit: Het wordt nog raarder. Bij dezelfde trein van 21.32 staat op het borden boven het perron "Hertogenbosch Oost" vermeld, het vertrekbord in de stationshal geeft "Den Bosch Oost" aan. Wat is het nou?!
Terwijl het niet moeilijk zou moeten zijn idd. Het genootschap heeft een punt tav de bevordering van de juiste naam:

"Het Genootschap ter bevordering van het gebruik van de naam 's-Hertogenbosch probeert het gebruik van de officiële naam – die op 1 januari 1996 bij wet is vastgelegd – te bevorderen"

"Pas vanaf 1986 is er een wettelijke regeling (art. 158 Gemeentewet) voor het vaststellen van gemeentenamen. Tot nu toe is daarvan slechts beperkt gebruikgemaakt. Verreweg de meeste gemeentenamen zijn dan ook niet bij wet bekrachtigd. Het laat zich raden waar dat toe leidt. Vanaf 1986 zijn, onder meer door herindelingen, een aantal namen van gemeenten bij wet vastgesteld. Dat geldt ook voor ’s-Hertogenbosch.
Op 1 januari 1996 is bij wet bekrachtigd dat de naam van Noord-Brabants hoofdstad ’s-Hertogenbosch is. Unaniem heeft de Gemeenteraad zich nog eens uitgesproken voor het gebruik van de juiste naam. Daarom zien we bijv. ’s-Hertogenbosch vermeld op landkaarten, richtingaanwijzers en in telefoongidsen.
In ’s-Gravenhage heeft men echter anders besloten. Daar wil men juist de naam Den Haag gebruiken, zowel nationaal als internationaal"

Bron: https://s-hertogenboschalstublieft.nl/

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:32
Maarten_E schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:22:

[...]
Ik heb het antwoord volgens mij al eerder in dit topic gepost, maar dat heeft te maken met de maximale lengte van de naam die op de schermen past. Van elk station zijn een aantal versies van de stationsnaam, en afhankelijk van de locatie wordt er een bepaalde versie getoond. In dit geval dus Den Bosch, omdat 's-Hertogenbosch niet past dankzij de nieuwe Europese richtlijnen voor de lettergrootte voor zichtbaarheid.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 03-04-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:12

Luke!

#Treinbaas
<knip> Wer lesen kann ist klar im Vorteil.

[ Voor 81% gewijzigd door Luke! op 03-04-2025 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 16:52
EDIT schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:50:
[...]

Ik heb het antwoord volgens mij al eerder in dit topic gepost, maar dat heeft te maken met de maximale lengte van de naam die op de schermen past. Van elk station zijn een aantal versies van de stationsnaam, en afhankelijk van de locatie wordt er een bepaalde versie getoond. In dit geval dus Den Bosch, omdat 's-Hertogenbosch niet past dankzij de nieuwe Europese richtlijnen voor de lettergrootte voor zichtbaarheid.
Dat moet dan zeer recent zijn geweest, aangezien tot voor kort er altijd 's-Hertogenbosch werd gebruikt. Zat gisteren nog in een SNG treinstel waar 's-Hertogenbosch werd getoond. Deze schermen in VIRMs hebben tot nu toe ook altijd Hertogenbosch laten zien.
Opzich maakt het mij niet eens uit welke van de twee het is, maar nu is er een groot verschil met er op het perron staat en wat in de trein wordt getoond.

Iemand die geen Nederlands spreekt of niet bekend is in Nederland gaat niet doorhebben dat Den Bosch en 's-Hertogenbosch hetzelfde is, en dat kan je imo ook niet verwachten.

Hell, als iemand er een Youtube skit over maakt..
(Neem met een pond Jozo)
YouTube: Dutch city names from hell 🔥 #dutch #denbosch #placename #pronunciat...

[ Voor 11% gewijzigd door Maarten_E op 03-04-2025 22:24 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
[...]

Oké, het is niet (meer) in Europa, maar hoe zouden ze dat doen in Wales met Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
@Maarten_E Deze functie bestaat al zolang ik machinist ben, maar de meeste mensen zal het niet zo snel opvallen, ook al wordt het op werkelijk elke plek waar een stationsnaam voorkomt gebruikt.
Dat het nu heel erg zichtbaar wordt heeft dus te maken met de nieuwe layout van de schermen in de trein die nu wel voldoen aan de Europese normen (de eerdere versie voldeed daar niet aan, daar kon dus een kleinere lettergrootte gebruikt worden waardoor de lange naam wel paste).
Ik geloof dat men wel aan het kijken is of men de plaatsnaam toch voluit kan tonen door te gaan scrollen, maar ook dat is weer eigenlijk niet de bedoeling, dus in hoeverre dat gaat gebeuren weet ik niet.

@Arator Van de wiki:
Meestal wordt de naam afgekort tot Llanfair PG of Llanfairpwll [...]

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 03-04-2025 22:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:24:
[...]

Oké, het is niet (meer) in Europa, maar hoe zouden ze dat doen in Wales met Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch? :P
Leuk feitje over het treinstation aldaar:

Het is een request stop (je moet vragen of de trein stopt, standaard rijdt hij voorbij) en de perrons zijn slechts zo'n 30 meter lang. Er past dus net één rtijtuig aan het perron, maar de treinen van TfW zijn doorgaans wel langer. Je kunt dus alleen via het rijtuig dat wel aan het perron stopt, in en uitstappen.

De grap gaat dat het stationsnaambord langer is dan het perron. Dat is helaas niet zo in het echt, want de stationsnaam is officieel afgekort tot Llanfairpwll.

De plaatsnaam betekent overigens "Saint Mary's church in the hollow of the white hazel near the rapid whirlpool of Llantysilio of the red cave"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:37:
[...]

Leuk feitje over het treinstation aldaar:

Het is een request stop (je moet vragen of de trein stopt, standaard rijdt hij voorbij) en de perrons zijn slechts zo'n 30 meter lang. Er past dus net één rtijtuig aan het perron, maar de treinen van TfW zijn doorgaans wel langer. Je kunt dus alleen via het rijtuig dat wel aan het perron stopt, in en uitstappen.

De grap gaat dat het stationsnaambord langer is dan het perron. Dat is helaas niet zo in het echt, want de stationsnaam is officieel afgekort tot Llanfairpwll.

De plaatsnaam betekent overigens "Saint Mary's church in the hollow of the white hazel near the rapid whirlpool of Llantysilio of the red cave"
En voor de mensen die het wilt leren uitspreken:

:P :>

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41

Cbr

Edit: spuit 11.

[ Voor 96% gewijzigd door Cbr op 04-04-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 09:31
Arator schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:24:
[...]

Het is niet meer in Europa. Goh hebben ze Wales verplaatst dan of heeft Amerika het inmiddels ingenomen en tot een nieuwe staat verklaard?? Volgens mij ligt Wales nog steeds in Europa. Het is net als bijvoorbeeld Zwitserland geen lid van de Europese Unie maar dat zijn toch echt 2 heel verschillende zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
Woefdram schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:30:
[...]

Het is niet meer in Europa. Goh hebben ze Wales verplaatst dan of heeft Amerika het inmiddels ingenomen en tot een nieuwe staat verklaard?? Volgens mij ligt Wales nog steeds in Europa. Het is net als bijvoorbeeld Zwitserland geen lid van de Europese Unie maar dat zijn toch echt 2 heel verschillende zaken.
My mistake. Ik had moeten weten dat Wales zich niet kan verplaatsen ten opzichte van Europa, aangezien beiden op dezelfde tektonische plaat liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Woefdram schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:30:
[...]

Dat kan niet - Wales is nog altijd onvrijwillig deel van het Verenigd Koninkrijk ;)

Wales was een zelfstandig koninkrijk op het eiland, met een nogal stroeve relatie met de buren (Engeland). Die waren namelijk al een tijdje in de veronderstelling dat het gebied bij hun land hoorde.

In 1267 werd een bestand met de Engelse koning Henry III gesloten waarin Wales werd erkend. Maar de opvolger van Henry III, Edward I, was het daar niet mee eens en begon een oorlog met het prinsendom Wales. In 1283 verloor Wales de oorlog, en werd Wales ingelijfd door Engeland.

Er zijn nog wat schermutselingen geweest door de eeuwen heen, onder andere een opstand in 1400 waarbij Wales bijna weer een zelfstandig land werd, maar dat mocht allemaal niet baten.

Pas in 1998 kreeg Wales weer een zelfstandig bestuur, de Senedd. De Senedd heeft niet volledige autonomie om wetten door te voeren, maar mag dat alleen op op bepaalde gebieden en die wetten mogen niet tegenstrijdig zijn met de Britse wetten. En zelfs als die wet aan die eisen voldoet, kan het Britse parlement die wet ongeldig verklaren. Dit noemt men een zogenaamd "devolved parliament".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 11:53
[...]

Dan is het maar goed dat de NS niet meer rijdt op station Hardinxveld-Giessendam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
SANDER_DeEchte schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:18:
[...]

Dan is het maar goed dat de NS niet meer rijdt op station Hardinxveld-Giessendam :)
Maar nog wel op
Ede-Wageningen
Kapelle-Biezelinge
Grou-Jirnsum
Anna Paulowna
Bovenkarspel-Grootebroek
Krommenie-Assendelft
Lansingerland-Zoetermeer
Nieuwerkerk a/d IJssel
's-Hertogenbosch Oost :+

En zo nog meer plaats + wijk stations.

Kortom, ergens moet er toch plek zijn, of gemaakt worden om dat allemaal weer te kunnen geven.

[ Voor 31% gewijzigd door LordSinclair op 07-04-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:37
Kan een machinist op tijd zien dat een wissel verkeerd staat? En hoort het tot zijn takenpakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheMak schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:38:
Kan een machinist op tijd zien dat een wissel verkeerd staat? En hoort het tot zijn takenpakket?
In welke context?

In beveiligd gebied voorziet de interlocking of de rijweg veilig is om te berijden (en dus of wissels goed liggen of niet). Als dat niet zo is dan komt het sein niet uit stand stop (wordt geen groen).

In onbeveiligd gebied moet de machinist inderdaad zelf kijken of het wissel goed ligt, maar bij rangeer snelheid is dat prima te zien.

[ Voor 43% gewijzigd door ArcticWolf op 07-04-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:37
Ik bdeoel of het spoor inderdaad naar Groningen leidt en niet naar Leeuwarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheMak schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:48:
Ik bdeoel of het spoor inderdaad naar Groningen leidt en niet naar Leeuwarden
Dat behoort in ieder geval niet tot z'n takenpakket. Het treinnummer moet corresponderen met het ritnummer en die wordt weer gekoppeld aan de VL systemen die dan de rijweg instellen. De interlocking regelt dat de rijweg veilig ingesteld is, zo ja dan komt het sein veilig, zo niet dan blijft het sein rood. Dus als het wissel om wat voor reden niet wilt omlopen dan komt de rijweg niet in.
Of de rijweg klopt kan de machinist ook niet zien, maar zal dat uit zijn/haar ervaring wel snel genoeg merken. Alleen de kans dat er een verkeerde rijweg wordt ingesteld is erg klein vanwege alle voorgeprogrammeerde en ingestelde rijwegen. Genoeg programma's (en mensen) die dat controleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
ArcticWolf schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:43:
[...]
In beveiligd gebied voorziet de interlocking of de rijweg veilig is om te berijden (en dus of wissels goed liggen of niet). Als dat niet zo is dan komt het sein niet uit stand stop (wordt geen groen).
Tenzij er een verkeerde route geprogrammeerd is. Kan je perfect een veilige reisweg hebben, maar kan de wissel wel verkeerd liggen.
Bij sommige wissels (in België) kan de bestuurder het zien aan het seinbeeld, bijvoorbeeld als er een snelheidsbeperking wordt meegegeven (rechtdoor is meestal sneller dan de afwijkende tak).
Om het echt te zien aan de wisselnaald, moet je al vlakbij zijn, en of je dan nog voor de wissel kan stoppen is maar de vraag. Maar dan staat je trein wel stil in een wisselrooster.
De stand van de handbediende wissels is te zien aan de stand van de handbediening. In sommige landen draait er nog een blokje met een pijl mee.
En dergelijk systeem had je ook op de wissels van het 12v-lego-spoor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS7DXOla3kCIf7JRbs33UIk7q18=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2PqrpLa7ZJHsweYcIcvZWYFM.jpg?f=user_large.
Het blokje was rechtdoor, het cirkeltje met streepje was de afwijkende reisweg.

[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 07-04-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arator schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:01:
[...]

Tenzij er een verkeerde route geprogrammeerd is. Kan je perfect een veilige reisweg hebben, maar kan de wissel wel verkeerd liggen.
Bij sommige wissels (in België) kan de bestuurder het zien aan het seinbeeld, bijvoorbeeld als er een snelheidsbeperking wordt meegegeven (rechtdoor is meestal sneller dan de afwijkende tak).
Om het echt te zien aan de wisselnaald, moet je al vlakbij zijn, en of je dan nog voor de wissel kan stoppen is maar de vraag. Maar dan staat je trein wel stil in een wisselrooster.
De stand van de handbediende wissels is te zien aan de stand van de handbediening. In sommige landen draait er nog een blokje met een pijl mee.
En dergelijk systeem had je ook op de wissels van het 12v-lego-spoor
[Afbeelding].
Het blokje was rechtdoor, het cirkeltje met streepje was de afwijkende reisweg. De richting van het streepje gaf trouwens aan in welke richting de afwijking ging.
Ja klopt, alleen daarom vroeg ik ook in welke context, z'n 2e post gaf die verduidelijking.

In Nederland hadden we die ook meen ik, maar is wel erg lang geleden. Je hebt ze nu alleen nog op wissels waar 1 richting naar een spoor leid zonder bovenleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFIJaswSOmQ1y5D9XsGDApzvT3I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1gZ4kz7mhSgrNiG0qUuL01cA.jpg?f=user_large
Worden de wisselstanden ook niet weergegeven via zo'n V vorm met drie lampen (Koeienkop)? Of is dat achterhaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LordSinclair schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:19:
[Afbeelding]
Worden de wisselstanden ook niet weergegeven via zo'n V vorm met drie lampen (Koeienkop)? Of is dat achterhaald?
Dat is achterhaald en die worden gesaneerd wanneer er toevallig een project langs komt, maar dat kan wel jaren duren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

In het verleden wel eens (meer dan eens, maar niet heel vaak) meegemaakt dat de trein van Arnhem naar Nijmegen per abuis het spoor richting Utrecht op werd gestuurd.

En een paar jaar geleden hebben ze een SLT van de HSL moeten redden

[ Voor 17% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 07-04-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Of de serie 140 die een enkele reis spoor 311 op Hgl kreeg.
Serie 3600 die men naar Zevenaar stuurde ipv Dieren. Vooral de 140 wel meerdere keren in het interne spottersnieuws geweest. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
LordSinclair schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:19:
We hadden vroeger een seinstelsel dat richtingen aangaf (en de machinist moest dan weten welke snelheid daarbij hoorde). Met het lichtseinstelsel '54 heeft men bedacht dat het handiger was om gewoon gelijk de snelheid weer te geven. Daarvoor hadden machinisten dus wegbekendheid nodig om veilig te kunnen rijden. (Nu alleen omdat sommige mensen dat heeeeeel belangrijk vinden).

Omdat de richtingaanwijzer niet op remwegafstand van de splitsing staat, is de toegevoegde waarde beperkt. Ja, soms zie je hem op tijd om te stoppen, of om je stroomafnemers neer te laten. Er zijn dan ook diverse stroomafnemers gesneuveld toen de richtingaanwijzers bij Barendrecht Aansluiting werden verwijderd...

De stand van de wissels zie je in de meeste situaties te laat... en als je al kan stoppen, dan sta je meestal in de wisselsectie waardoor het wissel vastligt. Dan is het door tot achter het tegensein of terugzetten (wachten tot er een rangeerder ter plaatse is). En soms heb je het "geluk" dat je via de andere richting ook op je bestemming kan komen.

Zeldzaam? Ik heb het persoonlijk iets van 1x per 2-3 jaar meegemaakt, maar ik reed dan ook geen bananen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 20-09 16:28
In Duitsland doen ze dat iets beter. Daar krijg je op veel plekken sein zs2v en dan zs2.

zs2v = Richtungsvoranzeiger
zs2 = Richtungsanzeiger

Met andere woorden, je krijgt op remwegafstand van een aansluiting een aankondiging waar de rijweg heen gaat. Klopt deze niet, dan kun je nog op tijd stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/o5db1imdzv8e1.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Bad_Vilbel_Ks_2_Zs_3_Zs_2.jpg/1200px-Bad_Vilbel_Ks_2_Zs_3_Zs_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:32
Ik reis eigenlijk nooit tussen Amsterdam CS en Hoofddorp, dus ik was wel verbaasd dat daar voor het omroepbericht in de trein (ook) gebruik wordt gemaakt van een native speaker Engels, die Hoofddorp en Schiphol dus niet correct uitspreekt. Misschien begrijpelijk hoor, maar toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Dat is inderdaad een bewuste keuze voor zover ik weet, omdat veel toeristen door de Nederlandse uitspraak die eerder gebruikt werd onzeker waren of ze al in 'Emsterdem' of 'sjiphole' waren. Dit geldt overigens ook voor de Engels( en Frans/Duits)talige TTS omroep op de stations, die dezelfde stem gebruikt als in de trein zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Wegen en sporen niet op orde voor vervoer materieel bij escalatie oorlog
Scheurtjes in de constructie van bruggen en viaducten, verzakkingen bij het spoor: dat er werk aan de winkel is bij de Nederlandse infrastructuur, was duidelijk. Maar met de toenemende Russische dreiging is dit probleem urgenter dan ooit. De wegen en sporen waarover oorlogsmaterieel en -personeel naar het Oosten moeten worden vervoerd, zijn niet op orde, waarschuwen deskundigen.
Nou, maak dat stukje Ijzeren Rijn bij in ieder geval Weert maar alvast klaar! Roermond doen we dan ook wel snel of leg de bocht naar Venlo aan. Duitsers moeten bij Kaldenkirchen de boel even dubbelspoor maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Snow_King op 08-04-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:31
Snow_King schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:50:
Wegen en sporen niet op orde voor vervoer materieel bij escalatie oorlog

[...]

Nou, maak dat stukje Ijzeren Rijn bij in ieder geval Weert maar alvast klaar! Roermond doen we dan ook wel snel of leg de bocht naar Venlo aan. Duitsers moeten bij Kaldenkirchen de boel even dubbelspoor maken.
Ik vind zulke berichten altijd heel mooi... Dan vraag ik me altijd af, en van welk geld gaat dat gedaan worden? En door wie? We moeten toch bezuinigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

kevi-n1 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:37:
[...]

Ik vind zulke berichten altijd heel mooi... Dan vraag ik me altijd af, en van welk geld gaat dat gedaan worden? En door wie? We moeten toch bezuinigen?
Nee joh. Oorlogseconomie! Dan worden er opeens lades met cash opengetrokken, geld bijgedrukt, bonds uitgegeven en de economie krijgt een enorme boost.

Amerika is er groot mee geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ICE-L nu ook met BR105:

Heb de testtrein in NL al even niet meer gezien maar die rijdt nog met een BR193 geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ach, in 1940 voldeed het toenmalige spoor- en wegennet ook prima voor oorlogsdoeleinden. Was toen vast een stukje minder van kwaliteit dan tegenwoordig. Dus laten we vooral geen moeite doen en geld over de balk gooien wat dit betreft. Eén fatsoenlijke tank over het asfalt en weg is het asfalt. Je kunt beter investeren in zandpaden wat dat betreft. En het spoor is grotendeels een SPOF naar het buitenland dus dat schiet ook niet op als het bezoek een stukje rails opblaast. Als je al ziet hoelang onze oosterburen doen over de Friesenbrücke... laat maar. Ben sowieso wel klaar met deze verlenging van de 'koude oorlog' en die Russische dreiging retoriek.

Ik reis eerste klas en regelmatig zit daar NS personeel... helaas nogal eens in luidruchtige groepen die je aan de andere kant van de coupe nog verstaat (om 6 uur 's morgens, wil rustig wakker worden :'(). Maar wat daar soms passeert, een beetje vertrouwelijkheid m.b.t. gegevens en informatie over je werkgever mag ook wel. Snap dat je onderling van alles bespreekt (dat doe ik ook wel op het werk), maar niet zo in het openbaar lijkt mij waar de reizigers van kunnen meegenieten.

Maar goed, dat denk ik ook wel over de belterroristen al begint dat in mijn beleving wel wat minder te worden gelukkig.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:48:
[...]

Nee joh. Oorlogseconomie! Dan worden er opeens lades met cash opengetrokken, geld bijgedrukt, bonds uitgegeven en de economie krijgt een enorme boost.

Amerika is er groot mee geworden!
Aangezien de VS niet echt meer een bondgenoot is denk dat het materieel rechtstreeks uit Duitsland naar het oosten gaat ;)

Misschien nog wat verdwaalde tanks uit Engeland misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ArcticWolf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:34:
ICE-L nu ook met BR105:

[YouTube: Talgo ICE L mit DB Baureihe 105 – Testfahrt auf der Geislinger Steige | RailAdventure]

Heb de testtrein in NL al even niet meer gezien maar die rijdt nog met een BR193 geloof ik?
Zijn die loks enkel voor het testen en gaat het in de toekomst gewoon zelf rijden? Want anders... waarom stuurstanden voor en achter?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastien schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:44:
[...]
Zijn die loks enkel voor het testen en gaat het in de toekomst gewoon zelf rijden? Want anders... waarom stuurstanden voor en achter?
De Railadventure locs zijn idd voor het testen en overbrengen maar de ICE-L heeft opzichzelf geen motorvoertuig, die gaat dus letterlijk met een BR105 rijden.
Zoals de ICR + 1600 (1800?) die jaren geleden in Nederland reed, 1 stuurstand en 1 loc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ArcticWolf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:47:
[...]

De Railadventure locs zijn idd voor het testen en overbrengen maar de ICE-L heeft opzichzelf geen motorvoertuig, die gaat dus letterlijk met een BR105 rijden.
Zoals de ICR + 1600 (1800?) die jaren geleden in Nederland reed, 1 stuurstand en 1 loc.
Nav dit even ingelezen op een gevonden link naar Treinenweb. Weet ik dat ook weer, tnx. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
De Spaanse hogesnelheids Talgo's rijden heel onrustig zeggen veel trein reviewers. Door de enkele assen tussen de rijtuigen. Dus net zoals bij de ICE-L. Hopelijk hebben ze daarbij meer kunnen doen met de stabilisator stangen en dempers. We zullen zien wat het wordt. In ieder geval wel goede airco per rijtuig lijkt het.

En op die site staat dat de ondergrond in NL te slap is voor de relatief hoge aslast op het baanvak Amsterdam-grens en dat niet de daar mogelijke snelheden gereden kunnen worden. En dat deze gelukkig eerst met een Vectron er voor zal rijden. Maar bij die Vectrons speelde de hoge aslast toch ook al parten met dezelfde beperkingen tot gevolg?

[ Voor 52% gewijzigd door ucsdcom op 11-04-2025 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanderp
  • Laatst online: 17-09 20:56
De Mat 64 904 van inmiddels Keolis komt vanmiddag rond 17:30 aan op Amersfoort, in zijn nieuwe blauw-witte jasje. Inzet zal niet lang meer duren schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Sanderp schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:25:
De Mat 64 904 van inmiddels Keolis komt vanmiddag rond 17:30 aan op Amersfoort, in zijn nieuwe blauw-witte jasje. Inzet zal niet lang meer duren schat ik.
Ik dacht even ‘die is tien dagen te laat’, blijkt dat stel toch daadwerkelijk in de reizigersdienst ingezet te worden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
ucsdcom schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:19:
En op die site staat dat de ondergrond in NL te slap is voor de relatief hoge aslast op het baanvak Amsterdam-grens en dat niet de daar mogelijke snelheden gereden kunnen worden. En dat deze gelukkig eerst met een Vectron er voor zal rijden. Maar bij die Vectrons speelde de hoge aslast toch ook al parten met dezelfde beperkingen tot gevolg?
Waarom zou dit anders zijn dan bij een 1700? Maakt die halve ton aslast zoveel uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Het gaat uiteraard om grootvadersrecht vs nieuw materieel. Ook de 1700 is al te zwaar. Gelukkig mogen met actieve monitoring de Vectrons wel volle snelheid rijden op het grootste deel van het traject, dus ik verwacht niet dat dat anders zal zijn voor de Talgo's.

[ Voor 50% gewijzigd door EDIT op 12-04-2025 06:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ucsdcom schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:19:
De Spaanse hogesnelheids Talgo's rijden heel onrustig zeggen veel trein reviewers. Door de enkele assen tussen de rijtuigen. Dus net zoals bij de ICE-L. Hopelijk hebben ze daarbij meer kunnen doen met de stabilisator stangen en dempers. We zullen zien wat het wordt. In ieder geval wel goede airco per rijtuig lijkt het.

De Vectron is weer vrijgesteld van de beperkingen, ze hebben dynamische rijbelasting berekeningen gedaan en die waren niet anders dan de 1700 bleek uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Toch wel lief hoor, hoofdconducteur die iedereen in de DDAR waarschuwt voor de druk in de Drontermeertunnel. Zeker voor kinderen met gevoelige (buisjes) oren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Get!em schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:38:
Toch wel lief hoor, hoofdconducteur die iedereen in de DDAR waarschuwt voor de druk in de Drontermeertunnel. Zeker voor kinderen met gevoelige (buisjes) oren etc.
Je bedoelt DDZ, neem ik aan.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Sanderp schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:25:
Volgens de verhurende Stichting 2454 CREW zal de inzet volgende maand plaatsvinden. (Staat in hun recente FB-bericht). Het lijkt erop dat een handjevol machinisten nog even opleiding moet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Get!em schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:38:
Als mcn probeer ik er ook wel rekening mee te houden en niet met 140 erdoor te knallen. Maar bij vertraging... :+

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AW_Bos schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:52:
[...]

Excuus, ja, die, maar voelde ouder aan.

Valt me altijd op dat boven de voorste deel de ontvangst van 4G / 5G zo beperkt is. Toch wat invloed van de apparatuur onder je kont?

[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 15-04-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
DDZ is daar berucht om inderdaad. Het is de isolatie en de coating op het gebruikte glas volgens mij.
Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld de ICE3neo een patroon in de coating van het glas heeft gemaakt voor betere mobiele ontvangst. Het zou mij niet verbazen als in de komende jaren steeds meer treinen dat gaat krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-09 13:21

GwnLars_

In GoT we trust.

AW_Bos schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:52:
[...]

Darretje(s) klinkt wel leuker :>

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AW_Bos schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:54:
[...]

Volgens de verhurende Stichting 2454 CREW zal de inzet volgende maand plaatsvinden. (Staat in hun recente FB-bericht). Het lijkt erop dat een handjevol machinisten nog even opleiding moet krijgen.
Hoe mooi ik het ook vind dat er een 52 jaar oude trein weer in de dienstregeling komt... vind ik het ook wel een schrijnend verhaal. Blijkbaar contracteren we zo slecht dat we een museumtrein uit het stof moeten halen omdat we als BV Nederland te weinig materieel hebben als er een concessie over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:19:
[...]

Hoe mooi ik het ook vind dat er een 52 jaar oude trein weer in de dienstregeling komt... vind ik het ook wel een schrijnend verhaal. Blijkbaar contracteren we zo slecht dat we een museumtrein uit het stof moeten halen omdat we als BV Nederland te weinig materieel hebben als er een concessie over gaat.
Blijkbaar komt het vaker voor.

https://www.martijnvanvul...ug-in-de-reizigersdienst/

Ik weet ook niet of de grootste vervoerder van Nederland nog gevraagd is? NS heeft vast ook wel iets wat nog 2 jaar ingezet had kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Er gaat geen concessie over (die is 2 jaar geleden overgegaan), er moet groot onderhoud gepleegd worden aan materieel dat nu bijna 20 jaar oud is. Plan V is ook alleen nodig in de spits, als al het materieel ingezet moet worden.

Uiteraard is het een keuze: bestel je een extra stel dat 20 jaar staat te niksen en wat je alleen nodig hebt tijdens revisie, of doe je dat niet en kun je de reiziger het vervoer voor minder aanbieden.
Want dit is ook een hele kleien concessie, origineel 5 stellen, nu 7. Een stel extra kost relatief veel extra geld. Dat is iets anders als een Arriva of een NS die meer dan 100 stellen hebben.

Het enige waar je (IMHO terecht) over mag klagen is waarom alleen een museumstel voor normaal geld in te huren is. Ik neem aan dat Arriva en NS de hoofdprijs vragen want concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 14:23
Is het niet zo dat machinisten nog bevoegd zijn op de PlanV omdat die nog relatief lang heeft doorgereden op de Valleilijn? Je zal toch ook meer je eigen machinisten moeten opleiden op materiaal van een concurrent (tenzij je ergens een Stadler stelletje vandaan trekt) en die opleiding zou dan gegeven moeten worden door persoon van je concurrent. Wordt een leuk sommetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
EDIT schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:35:
DDZ is daar berucht om inderdaad. Het is de isolatie en de coating op het gebruikte glas volgens mij.
Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld de ICE3neo een patroon in de coating van het glas heeft gemaakt voor betere mobiele ontvangst. Het zou mij niet verbazen als in de komende jaren steeds meer treinen dat gaat krijgen.
Die coating is primair bedoeld om zonne-instraling, en daarmee warmte, te verminderen. Nadeel is dat ze dus telefoonbereik tegen hielden, wat het speciale patroontje dan weer vermindert.

Volgens mij werd die coating echter sowieso al niet toegepast in Nederlands materieel, dus hier hebben we geen last van dat fenomeen. Of heeft de DDZ dat dus wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Fiorano schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:03:
Is het niet zo dat machinisten nog bevoegd zijn op de PlanV omdat die nog relatief lang heeft doorgereden op de Valleilijn? [...]
Bevoegdheid is 3 jaar geldig, daarna moet iedereen weer opnieuw opgeleid worden (of voor het verlopen herinstructie hebben gehad waarmee de bevoegdheid weer met 3 jaar verlengd wordt.
marcop23 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:27:
[...]

Die coating is primair bedoeld om zonne-instraling, en daarmee warmte, te verminderen. Nadeel is dat ze dus telefoonbereik tegen hielden, wat het speciale patroontje dan weer vermindert.

Volgens mij werd die coating echter sowieso al niet toegepast in Nederlands materieel, dus hier hebben we geen last van dat fenomeen. Of heeft de DDZ dat dus wel?
Met de moderniseringen is er voor zover ik weet inderdaad een coating toegevoegd voor verbeterde werking van de airco. Vooral bij de VIRMm2/3 zie je het heel goed omdat het een net even ander soort coating is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En de laatste inzet van Plan-V op de Valleilijn is ook alweer 12 jaar geleden. Ik weet niet wat het verloop van machinisten is, maar er zullen er genoeg zijn waar het nieuw voor is.

En ik denk ook totaal anders rijden. Geen ep-rem, blokkenremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het is inmiddels alweer 12 jaar terug dat ik zelf voor het laatst met Mat'64 heb gereden en ik heb er maar relatief kort mee te maken gehad, maar tenzij ik mij heel erg vergis heeft Mat'64 zowaar al gewoon een ep-rem. De remkraan heeft ook idioot veel stappen.
De techniek voor de EP-rem wijkt wel behoorlijk af van de treinen die daarna kwamen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arievz
EM'64 heeft een directe ep-rem met 21 standen, met de eenleidingrem als terugvaloptie (remkraan doordraaien naar het primitieve pneumatisch gedeelte met los-/neutraal-/remstand, en overbruggingsschakelaar omzetten om te kunnen rijden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:44
Gefeliciteerd met de 600 pagina's iedereen! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
[...]

Er is echt wel materieel hiervoor in Nederland. Het is ofwel een kwestie van onwil vanuit andere vervoerders, ofwel de prijs die veel lager lag bij het museummat (waarschijnlijk een combinatie van beide).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:06:
Gefeliciteerd met de 600 pagina's iedereen! *O*
Ik tel er 75 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dit exemplaar van ICNG is ook snel aan onderhoud toe. De coating is over de hele trein vanaf de ramen aan het delamineren…

Foto gemaakt van klein stukje, maar dit was bij elk raam over hele lengte van de trein soms veel erger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9qKd_MVy7Tg5pIDueQM95o1ziI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4P4nEkSSi3RNSSNUZUOv25N1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
Het is nog schrijnender: al sinds 1945 is er sprake van een chronisch materieeltekort.
Een paar voorbeelden uit het verleden:
- Mat '24 dat tot in de jaren '70 reed
- Corail uit Frankrijk
- M2 en M4 rijtuigen uit Belgie
- ICK en ICL uit Duitsland
- Mat' 64 dat regelmatig (en nu dus weer) terug in dienst is gekomen
- DD-AR/DDM waar ook maar moeizaam afscheid van genomen kon worden

En vandaag de dag zijn er ook allerlei maatregelen bij de NS genomen om het tekort aan ICNG op te vangen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FredvZ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:00:
[...]

Het is nog schrijnender: al sinds 1945 is er sprake van een chronisch materieeltekort.
Een paar voorbeelden uit het verleden:
- Mat '24 dat tot in de jaren '70 reed
- Corail uit Frankrijk
- M2 en M4 rijtuigen uit Belgie
- ICK en ICL uit Duitsland
- Mat' 64 dat regelmatig (en nu dus weer) terug in dienst is gekomen
- DD-AR/DDM waar ook maar moeizaam afscheid van genomen kon worden

En vandaag de dag zijn er ook allerlei maatregelen bij de NS genomen om het tekort aan ICNG op te vangen.
Het uitstellen van het ICM pensioen lijkt mij nog de minst ingrijpende maatregel van alle voorgaande maatregelen O-)
Ok ok, ik ben fan van de ICM, maar het lijkt erop dat NS Techniek er ook weinig moeite mee heeft om het materieel langer op de been te houden.

Met de DD-AR/DDZ heb je wel een punt ja.

En kan mij nog herinneren dat bij de eerste sneeuw de SLT weer werd vervangen door de Mat 64' :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:13
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:05:
[...]

Het uitstellen van het ICM pensioen lijkt mij nog de minst ingrijpende maatregel van alle voorgaande maatregelen O-)
Ok ok, ik ben fan van de ICM, maar het lijkt erop dat NS Techniek er ook weinig moeite mee heeft om het materieel langer op de been te houden.

Met de DD-AR/DDZ heb je wel een punt ja.

En kan mij nog herinneren dat bij de eerste sneeuw de SLT weer werd vervangen door de Mat 64' :D
Ik grijp elke kans aan om het te herhalen:) Maar m.i. doet ICM dan ook totaal niet onder voor het andere materieel dat nog op het spoor rijdt. Zeer comfortabele trein die ik (n=1) niet vaak uit zie vallen en waar op het oog ook gewoon veel mensen in passen.

Tenzij je 160km/h+ op een traject mag zit ik iig liever in ICM dan ICNG. Mag wat mij betreft gewoon een aanvulling blijven om extra capaciteit te hebben zo lang hogere snelheden niet aan de orde komen.

Mat'64 is toch van een heel andere orde en is wel echt armoe. Ik zou het grappig vinden om er nog eens in te zitten maar dat ding hoort gewoon in een museum thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yankovic schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:17:
[...]

Ik grijp elke kans aan om het te herhalen:) Maar m.i. doet ICM dan ook totaal niet onder voor het andere materieel dat nog op het spoor rijdt. Zeer comfortabele trein die ik (n=1) niet vaak uit zie vallen en waar op het oog ook gewoon veel mensen in passen.

Tenzij je 160km/h+ op een traject mag zit ik iig liever in ICM dan ICNG. Mag wat mij betreft gewoon een aanvulling blijven om extra capaciteit te hebben zo lang hogere snelheden niet aan de orde komen.

Mat'64 is toch van een heel andere orde en is wel echt armoe. Ik zou het grappig vinden om er nog eens in te zitten maar dat ding hoort gewoon in een museum thuis.
Ik heb als reiziger wel een ICM set (ICM-7) meegemaakt (enkele jaren geleden) die 160km/u tussen Nunspeet en Harderwijk reed, was niet de bedoeling (probleem met de wiel diameter en sensor calibratie) maar dat ging helemaal prima.
Merkte het enkel vanwege dat het geheel sneller voelde en iets meer vibraties in de treinset. De ICM set is na melding buitendienst genomen en her-calibreert.

Ook hedendaags blijf ik het ICM materieel echt het meest comfortabel vinden. Zit vaker in een SNG dan een ICM helaas... hoewel een SNG "okay" materieel is, vind ik het 10x niks om in zo'n treinstel te zitten. De wielhoek is anders dan "vroeger", waardoor de loop veel nerveuzer is zal ook wel de reden zijn waarom er veel meer Los of Shunt plaatsvind en het voelt allemaal een stuk goedkoper aan.

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 15-04-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

De ICMm moet het nog even 12 jaar vol blijven houden, vooral voor de 1700 en 1600 (als die ooit nog terugkomt) treinseries . Gaan we samen met pensioen. :+

De SNG mag nu wel met pensioen, kabaaltrein met dat 'gezing' en met weinig comfort. Kunnen ze de verwijderde stoelen uit de 1e klas ICMm daar niet inbouwen? Ik zie een kans. :P Maar daar zal ik het wel van winnen, die is over 12 jaar nog niet met pensioen.

Moet trouwens wel zeggen, het zal een reden hebben vrees ik, dat de treinen er al maanden van buiten veelal ranzig uitzien. Snap dat je in de winter de wasstraat niet kunt gebruiken, maar de afgelopen anderhalve maand had alles er toch wel eens door gemogen. Zie met enige regelmaat dezelfde ICMm waar een creatieveling koploper in het zwart heeft geschreven zoals vroeger, staat er al zeker 2 maanden (en ik denk wel langer) op. Geeft je te denken dat de netheid van de treinen geen visitekaartje meer hoeft te zijn. Al is de binnenkant soms ook een zwijnenstal, de zolen plakken aan de vloer vast bijvoorbeeld. Wel jammer, dat was vroeger toch echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:35
Bastien schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:57:
...
Al is de binnenkant soms ook een zwijnenstal, de zolen plakken aan de vloer vast bijvoorbeeld. Wel jammer, dat was vroeger toch echt beter.
Vroeger werd er niet vaker of beter schoongemaakt. Was ook niet nodig, de netheid van de gemiddelde reiziger was veel beter op orde.

Planes, trains and automobiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Speedy67 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:22:
[...]

Vroeger werd er niet vaker of beter schoongemaakt. Was ook niet nodig, de netheid van de gemiddelde reiziger was veel beter op orde.
Dan reis je al 35 jaar niet meer met de NS denk ik.
Vroeger, als in 30 jaar geleden had je ook wel eens een vuil stukje waar een kopje koffie om was gegaan, nu kan je door een hele intercity lopen waar bijna overal de vloer plakt en het vuil op de grond ligt omdat een excelridder ooit bedacht heeft dat je met minder afvalbakken er minder hoeft te legen dus dat geld scheelt :P

NS treinen zijn over het algemeen goorder dan vroeger omdat ze minder schoongemaakt worden. En ja, de reiziger is ook minder netjes, maar dat is deels ook te wijten aan het prullen-effect, als er vuil is, is de drempel om er vuil bij te gooien lager dan als er geen vuil is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik heb er op mijn traject en de tijden dat ik reis (buiten de spits) toch weinig last van vieze treinen hoor. Dat is wel 1e klas, maar toch nooit volle prullenbakken, vieze zittingen of een plakkende vloer.

Ik ervaar dus over het algemeen gewoon schone treinen, ze mogen alleen misschien wat vaker door de wasstraat i.v.m. vuile ramen waar je amper doorheen kunt kijken....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
Moet trouwens wel zeggen, het zal een reden hebben vrees ik, dat de treinen er al maanden van buiten veelal ranzig uitzien. Snap dat je in de winter de wasstraat niet kunt gebruiken, maar de afgelopen anderhalve maand had alles er toch wel eens door gemogen. Zie met enige regelmaat dezelfde ICMm waar een creatieveling koploper in het zwart heeft geschreven zoals vroeger, staat er al zeker 2 maanden (en ik denk wel langer) op. Geeft je te denken dat de netheid van de treinen geen visitekaartje meer hoeft te zijn. Al is de binnenkant soms ook een zwijnenstal, de zolen plakken aan de vloer vast bijvoorbeeld. Wel jammer, dat was vroeger toch echt beter.
Schoonmaken kost geld, geld is momenteel schaars bij NS en dan is "Schoonmaak" een van de eerste posten waarop bezuinigd wordt. Rijden met vieze treinen volgens dienstregeling wordt beter geaccepteerd dan rijden met schone treinen en gaten in de dienstregeling (doordat vieze treinen moeten wachten op schoonmaak).

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:20
franssie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:33:
[...]

Dan reis je al 35 jaar niet meer met de NS denk ik.
Vroeger, als in 30 jaar geleden had je ook wel eens een vuil stukje waar een kopje koffie om was gegaan, nu kan je door een hele intercity lopen waar bijna overal de vloer plakt en het vuil op de grond ligt omdat een excelridder ooit bedacht heeft dat je met minder afvalbakken er minder hoeft te legen dus dat geld scheelt :P

NS treinen zijn over het algemeen goorder dan vroeger omdat ze minder schoongemaakt worden. En ja, de reiziger is ook minder netjes, maar dat is deels ook te wijten aan het prullen-effect, als er vuil is, is de drempel om er vuil bij te gooien lager dan als er geen vuil is.
In hoeverre zorgen de statiegeldjagers nog voor extra rommel in de trein? Op de eindpunten gaat men ff snel door de trein om alle prullenbakjes open te trekken voordat de trein weer vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wally2002 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:54:
[...]

In hoeverre zorgen de statiegeldjagers nog voor extra rommel in de trein? Op de eindpunten gaat men ff snel door de trein om alle prullenbakjes open te trekken voordat de trein weer vertrekt.
Dit is ook mijn ervaring idd, de prullenbakjes worden op het eind station snel leeggemaakt voordat die weer terug rijdt. En 's nachts zouden de treinstellen wat grondiger gereinigd worden (naar mijn weten).

Wasstraten is inderdaad wel een ding, NS is dat voor heel Nederland aan het herzien dus kan zijn dat sommige treinseries even niet aan de buitenkant schoongemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 15:48
Get!em schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:52:
Dit exemplaar van ICNG is ook snel aan onderhoud toe. De coating is over de hele trein vanaf de ramen aan het delamineren…

Foto gemaakt van klein stukje, maar dit was bij elk raam over hele lengte van de trein soms veel erger.

[Afbeelding]
Zo zag twee weken geleden mijn eerste instapervaring met de ICNG ook uit.

Buiten de ram volle trein (5 ipv 13 bakken), was het afbladeren toch wel een gigantische domper om voor een eerste keer in een 'nieuwe' trein te mogen reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De ICMm moet het nog even 12 jaar vol blijven houden, vooral voor de 1700 en 1600 (als die ooit nog terugkomt) treinseries . Gaan we samen met pensioen. :+

De SNG mag nu wel met pensioen, kabaaltrein met dat 'gezing' en met weinig comfort. Kunnen ze de verwijderde stoelen uit de 1e klas ICMm daar niet inbouwen? Ik zie een kans. :P Maar daar zal ik het wel van winnen, die is over 12 jaar nog niet met pensioen.

Zag dat een andere creatieveling een sponsje over de serienummers/treinstelnummers had gehouden bij diverse intercities. Zwarte trein met geel kenteken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:36
St00mwals schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:11:
[...]

Zo zag twee weken geleden mijn eerste instapervaring met de ICNG ook uit.

Buiten de ram volle trein (5 ipv 13 bakken), was het afbladeren toch wel een gigantische domper om voor een eerste keer in een 'nieuwe' trein te mogen reizen.
Toen ik een paar maanden geleden een van de eerste keren in de ICNG zat werd er wat omgeroepen... maar je hoorde alleen maar gekraak uit de speaker(s). Sommige dingen veranderen niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:34

ThsAdrns

Be the change!

Fascinerend, een kuilwielenbank... maar wat doet zo'n ding nou precies? De tekstschrijver heeft net zo veel technische inhoud uit het verhaal gehaald dat ik dat niet meer terugzie.

https://www.duurzaam-onde...verbetert-treinonderhoud/

Als dit ervoor zorgt dat een trein minder lang binnen hoeft voor onderhoud, lijkt me dat een goede zaak.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Zie het filmpje in https://nieuws.ns.nl/nieu...verbetert-treinonderhoud/ (het oorspronkelijke nieuwsbericht).
Als wielen beschadigd raken door bijvoorbeeld gladheid (het kenmerkende gebonk is dan hoorbaar tijdens het rijden, in de volksmond 'vierkante wielen' genoemd), dan kunnen de wielen met deze machine weer helemaal perfect rond gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
ThsAdrns schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:45:
Fascinerend, een kuilwielenbank... maar wat doet zo'n ding nou precies? De tekstschrijver heeft net zo veel technische inhoud uit het verhaal gehaald dat ik dat niet meer terugzie.

https://www.duurzaam-onde...verbetert-treinonderhoud/

Als dit ervoor zorgt dat een trein minder lang binnen hoeft voor onderhoud, lijkt me dat een goede zaak.
Wij noemen dat een ondervloerse wieldraaibank.
Te vergelijken met een smeerput, maar dan nog uitgerust met een draaibank om vlakke wielen terug conisch te slijpen. (En niet rond zoals @EDIT zegt ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Tja, als je erover wilt mierenneuken... ook niet volledig conisch. Er wordt een specifiek wielprofiel geslepen dat zo optimaal mogelijk is voor de gebruikte rails/railsprofiel en het loopgedrag van het draaistel. Dat is soms meer een 'u'-vorm dan werkelijk conisch.
Maar hoe dan ook, het gaat erom dat het wiel rond is en niet vierkant. Dat dan het wiel op bepaalde plekken een iets grotere diameter heeft dan op andere plekken is verder niet zo bijster interessant.

[ Voor 27% gewijzigd door EDIT op 16-04-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:34

ThsAdrns

Be the change!

Ah, dus het loopvlak van het wiel moet niet alleen perfect rond zijn, maar ook (grofweg zoals een velg van een fietswiel) conisch om zo goed mogelijk op de rails aan te sluiten. Again what learned.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Pagina: 1 ... 150 ... 162 Laatste