Je beredeneert het andersom dan een vervoerder zou doen. Jouw redenering begint met "
ik wil een HSL in dát stukje Nederland", en daarna probeer je die wens te onderbouwen. Daarbij hanteer je cijfers waarbij een vervoerder of infrabeheerder legio mogelijkheden ziet om die goedkoper te halen dan met een (dure) HSL-verbinding.
Hoeveel tijdswinst kan een TGV nou echt pakken ten opzichte van een ICNG tussen Rotterdam en Amsterdam?
Nergens in Nederland heeft een binnenlandse verbinding baat bij het beetje tijdswinst dat gehaald wordt met 300 km/u ten opzichte van 200 km/h. Het optrekken en afremmen kost namelijk ook tijd, waardoor je onder de streep net een paar minuten sneller bent. Pas met écht grote afstanden, zoals in Frankrijk en Duitsland voorkomen, haal je er een (noemenswaardig) voordeel uit om sneller te rijden. Voorwaarde is dat je de trein dan niet bij iedere stad laat stoppen, want dan doe je dat voordeel teniet.
En met dat laatste zou het ook misgaan in Nederland - iedereen langs die route wil een station en het liefst een 10-minutendienst. Alleen Amsterdam-Groningen, en alle tussengelegen stations overslaan, is ook niet rendabel genoeg (of qua afstand lang genoeg) on een HSL te kunnen verantwoorden.
Het is niet een "mening" o.i.d.
Eigenlijk is het wel een mening, of beter gezegd, rooskleurig denken. Nederland heeft zijn prestigeproject met de HSL Zuid (één van de redenen dat dat ding er ligt is toch wel omdat "Nederland ook een HSL moet hebben"), en zoals @
ArcticWolf al uitlegde, is die lijn al nauwelijks rendabel. En dat zelfs met een procentueel behoorlijke toeslag als je over de HSL wil reizen.
Soms lijkt het dat mensen denken:
het mag niet zo zijn dat mijn wereldbeeld over het afgelegen Groningen aangetast wordt door een snelle verbinding erlangs naar Noord-Duitsland. 
Nee joh, althans dat is niet mijn uitgangspunt in dit soort discussies. Groningen is prachtig en de huidige corridor via Zwolle is een ramp, een bottleneck en een single-point-of-failure. Daar is iedereen het wel over eens.
Maar een HSL is een stap te ver. Niet omdat de rest van Nederland dat Groningen (en Friesland!) niet zou gunnen, maar omdat je wel realistisch moet blijven. Dus: wel een Lelylijn op 160 km/h of als het even kan op 200 km/h, maar een HSL is een stap te ver.
Vergeet niet dat een HSL niet alleen maar een strakker aangelegd stuk spoor met een andere bovenleidingspanning is. Het vereist een heel andere (en veel duurdere) constructie om die snelheden mogelijk te maken zonder dat het spoor wegzakt in het veen, of zomaar 30 cm verschuift in door de krachten die de treinen uitoefenen op die snelheden.
Die aanpassingen aan de ondergrond zijn enorm kostbaar (en makkelijk te vernaggelen - zie dossier HSL Zuid), en erg ingrijpend in het landschap.
Ook zie ik nu al de krantenkoppen voor me dat de protesten van omwonenden en agrarische bedrijven ervoor gaan zorgen dat grote stukken ondertunneld of verdiept moeten worden aangelegd om hinder weg te nemen, wat nog eens extra veel geld kost.
Verder zou je, om er een echte HSL van te maken, ook andere treinen moeten kopen. De ICNG haalt immers net 200 km/h. Dus moet je investeren in HSL-materieel, wat behoorlijk dure treinen zijn als je het goed wil doen. Dat de goedkopere variant geen goed idee is, weten we inmiddels. Als je goed zoekt, vind je misschien nog onderdelen van die goedkopere variant langs de HSL Zuid.