Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 148 ... 162 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is optioneel om de dienstregelingssnelheid te tonen, maar alleen voor snelheden onder de 120 km/u helaas. Ik baal er zelf ook van, aangezien het voor mij met HSL-diensten ook vaak genoeg gebeurt dat een trein met bijvoorbeeld 130 km/u ipv 160 of 200 is ingelegd, en je, voor je het in de gaten hebt, plotseling 5 minuten te vroeg bent en je vervolgens andere treinen loopt te verdringen omdat je de trigger voor de automatische rijweginstelling te vroeg passeert.
Als zoiets dreigt te gebeuren en ik heb het door, dan bel ik zelf vaak even met de post, zodat ze dat nog kunnen voorkomen.

Ook rij ik zelf, als ik zie dat ik met een veel lagere snelheid ben ingelegd, met die betreffende snelheid om geen andere treinen in de weg te rijden. Dat is echter mijn eigen keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 15-03-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
EDIT schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:24:
In principe rijden machinisten bij NS altijd de maximale plaatselijke snelheid of de maximale toegestane materieelsnelheid (welke lager is).
Bij NS kennen we de dienstregelingssnelheid (of inlegsnelheid) eigenlijk niet meer. Iedereen wordt geacht om met een DAS-applicatie (Driver Advisory System) genaamd TimTimPro te bepalen wanneer er uitgerold kan worden. Op die manier wordt het energieverbruik zo veel mogelijk beperkt omdat het de meest efficiënte manier van rijden is.
In de praktijk maak ik er ook dankbaar gebruik van om bijvoorbeeld het rustig aan te doen als er een langzamere trein voor mij zit om zo gelijkmatig mogelijk te kunnen rijden, zonder al te veel snelheidswisselingen.
In die applicatie zien we welke treinen er voor ons rijden en onze rijwegauthorizatie (het Routelint waar @ArcticWolf het over heeft) en dus een uitroladvies op basis van de actuele snelheid, positie en eventuele snelheidsbeperkingen.
Op de TimTim zie je de dienstregelingssnelheid toch? (Zie ook vraag hier hierboven)

Edit: vraag al beantwoord, was er niet van op de hoogte dat het tot 120 was.

[ Voor 3% gewijzigd door basdv op 15-03-2025 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 22:28
TheMak schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:05:
Kunnen de machinisten zien hoe hard ze volgens de dienstregeling geacht worden te rijden?
Als goederen machinist krijgen we wel een dienstregeling met snelheden. Dienstregelsnelheid om te rijden als je netjes op tijd bent of Inhaalsnelheid als je te laat bent, vaak 90/95 km/u. Daarnaast zijn er voor goederentreinen of losse loccen met bepaalde eigenschappen ook nog aangepaste snelheden. Deze horen bij de machinist bekend te zijn.

In de praktijk is het echter een goederentrein rijdt 100 km/u max of minder waar toegestaan en houdt zich tevens aan max materieel snelheid.

Veelal rijdt een machinist op ervaring om zelf zo soepel mogelijk door te kunnen rijden. Stilstaan en op gang komen is niet altijd fijn om te doen met zware treinen.
Extraxyz schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:56:
[...]

Er worden nog talloze treinen met een aangepaste dienstregelingssnelheid gepland. De dienstregeling is onmogelijk in te passen als er op elk traject baanvaksnelheid gereden zou moeten worden.
Ik heb vorige weer met een dienstregelsnelheid waar koeien zure melk van geven en mensen aan overlijden door de snelheid (1839 gedachtegang), 30 km/u, een oude NS 600 van Rotterdam Noord via Weesp naar Amsterdam Westhaven gereden. 3 uur rijden voor een stukje van normaal een uurtje. Dat gebeurt uiteraard in de diepe nacht, overdag is dit geheel onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

Ik lees op het nieuws van ontregeld treinverkeer door defecte sporen.
Zijn er echt meerdere sporen ineens defect, of is het gewoon één spoor wat uiteindelijk flink invloed heeft op de rest het treinverkeer?
(En wat is precies het defect? :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:04

franssie

Save the albatross

@Onbekend Volgens NHNieuws
Volgens spoorbeheerder ProRail zijn er twaalf storingen van sporen en wissels bij de Bijlmer: "We proberen dit snel op te lossen in verband met de wedstrijd van Ajax - AZ vanmiddag en de toestroom van reizigers".
https://www.nhnieuws.nl/n...ingen-door-defecte-sporen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19
@Onbekend @franssie ProRail zelf geeft meer informatie.
Onze meettrein heeft ook op de zuidtak bij Amsterdam gereden. Daarbij is naar voren gekomen dat de normen van het spoor op meerdere punten worden overschreden. Ondanks dat het de regel is dat dit binnen 72 uur extra wordt beoordeeld of gerepareerd, is dit niet gebeurd. Dat betekent dat er geen treinen meer over dit spoor mogen rijden totdat dit wel is gebeurd.
Blijkbaar zijn er door de meettrein op 12 plekken zodanige afwijkingen geconstateerd, dat een extra schouw binnen 72 uur vereist was. ProRail heeft verzuimd die schouw uit te voeren, waardoor e.e.a. nu buitendienst is gesteld.

ProRail erkent dat er fouten zijn gemaakt m..b.t. de opvolging op de afwijkende metingen en biedt excuses aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 07:53
Ze hebben het in de link nu over 48 uur (ipv 72) en dat het opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hoevenpe schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:26:
[...]

De wet kan veranderd worden, dat lijkt me het kleinste probleem.
Helaas is het EU-regelgeving mbt tot zgn. legacy beveiligingssystemen. Dus onder ERTMS mag het, maar je mag ATB niet zodanig uitbreiden dat er nieuwe functionaliteit ontstaat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Chaos in Haarlem door een defecte trein. Met bijzondere borden. Bijvoorbeeld op spoor 4 aan de westkant van het station. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23mDeuBrcXrXHHWhgciYGXCeWOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgwKqXNLuhHpmSknjEhsezpn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 18-03-2025 14:51 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:52

Cbr

Maasluip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Helaas is het EU-regelgeving mbt tot zgn. legacy beveiligingssystemen. Dus onder ERTMS mag het, maar je mag ATB niet zodanig uitbreiden dat er nieuwe functionaliteit ontstaat.
En daaronder valt ook terug naar eerder bestaande functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-09 21:34
MediaZoo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:48:
[...]
Veelal rijdt een machinist op ervaring om zelf zo soepel mogelijk door te kunnen rijden. Stilstaan en op gang komen is niet altijd fijn om te doen met zware treinen.
En die ervaring is ook nodig om op tijd te kunnen rijden. Dienstregelingplanners willen namelijk nog weleens dingen bedenken die in de praktijk niet kunnen, zoals een rijtijdmarge toevoegen. Zo'n marge is hartstikke leuk als je te laat bent, maar als je op tijd bent en de dienstregelingsnelheid volgt, dan ben je ineens ergens 5 minuten te vroeg, en loop je voor rood. Gevolg: vertraging, want als dat sein 3 minuten later uit de stand "stop" komt, kost het je zomaar 5-10 minuten om dienstregelingsnelheid te bereiken (die je op papier dus eigenlijk al bij dat rode sein had moeten hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:04

franssie

Save the albatross

ericplan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:51:
Chaos in Haarlem door een defecte trein. Met bijzondere borden. Bijvoorbeeld op spoor 4 aan de westkant van het station. [Afbeelding]
Zo rijdt de sprinter toch altijd?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
franssie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:45:
[...]
Zo rijdt de sprinter toch altijd?
Spoor 4 is een zakspoor aan de westzijde, vertrek richting Amsterdam is dus lastig.
Ik gok dat in dit geval een of andere automatisering iets onhandigs heeft gecreëerd voor een trein die ongepland keert in Haarlem.

[ Voor 22% gewijzigd door arievz op 18-03-2025 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 18:27
arievz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:30:
[...]
En die ervaring is ook nodig om op tijd te kunnen rijden. Dienstregelingplanners willen namelijk nog weleens dingen bedenken die in de praktijk niet kunnen, zoals een rijtijdmarge toevoegen. Zo'n marge is hartstikke leuk als je te laat bent, maar als je op tijd bent en de dienstregelingsnelheid volgt, dan ben je ineens ergens 5 minuten te vroeg, en loop je voor rood. Gevolg: vertraging, want als dat sein 3 minuten later uit de stand "stop" komt, kost het je zomaar 5-10 minuten om dienstregelingsnelheid te bereiken (die je op papier dus eigenlijk al bij dat rode sein had moeten hebben).
Rijtijdspeling is niet iets wat de planners "bedenken", daar zijn gewoon harde normen voor in de netverklaring waar de planning aan moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-09 13:21

GwnLars_

In GoT we trust.

[...]
Ghehe, stopper Gvc - Gdg heeft daar behoorlijk last van kwam ik vorige week achter :+ Naast het halfuurtje wortelschieten op de zijspoortjes.

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Extraxyz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:33:
[...]
Rijtijdspeling is niet iets wat de planners "bedenken", daar zijn gewoon harde normen voor in de netverklaring waar de planning aan moet voldoen.
Kortom, het is beleid om goederentreinen zo te plannen dat ze andere treinen in de weg zitten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:58

Luke!

#Treinbaas
Extraxyz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:33:
[...]

Het gaat hier niet om de minimale rijtijdspeling, maar het toevoegen van extra speling om het "verderop" passend te krijgen. Dan krijg je dus van die mooie dienstregelingen waarbij je tussen Venlo en Amsterdam een drie kwartier vertraging komt goed maken - of gewoon voor plan rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 18:27
Luke! schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:32:
[...]
Het gaat hier niet om de minimale rijtijdspeling, maar het toevoegen van extra speling om het "verderop" passend te krijgen. Dan krijg je dus van die mooie dienstregelingen waarbij je tussen Venlo en Amsterdam een drie kwartier vertraging komt goed maken - of gewoon voor plan rijdt.
Als er verderop een latere doorkomst nodig is dan gaat dat altijd gepaard met een aangepaste dienstregelingsnelheid. Dat machinisten die niet te zien krijgen of alsnog besluiten om op volle snelheid door te blijven rijden, kan de planning weinig aan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Het star plannen op een onverstoorde situatie komt de capaciteit daarmee dus inderdaad niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
[...]
Andersom kunnen ze ook goed plannen hoor. Heb je een locomotief die niet harder dan 100 kan krijg je een pad met 130/140 km/u... tja dan ga je heel snel de vertraging in. Kun je niets tegen doen.

Vooraf geeft de vervoerder aan in de aanvraag met welke snelheid er max gereden max worden met de train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
https://www.treinenweb.nl...en-in-de-trein-tonen.html

Kunnen ze niet gewoon informatie tonen zoals wat het volgende station is? Bizar dat ik in Google Maps moet kijken waar de trein ergens rijdt.
Bussen doen dit tegenwoordig goed waarom kan het niet met de trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

emeralda schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:05:

Kunnen ze niet gewoon informatie tonen zoals wat het volgende station is? Bizar dat ik in Google Maps moet kijken waar de trein ergens rijdt.
Dat gaan ze toch doen getuige het bericht?
Op het moment dat er een advertentie in beeld komt, zal het eerstvolgende station onderaan in een balk worden weergeven.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
MediaZoo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Andersom kunnen ze ook goed plannen hoor. Heb je een locomotief die niet harder dan 100 kan krijg je een pad met 130/140 km/u... tja dan ga je heel snel de vertraging in. Kun je niets tegen doen.

Vooraf geeft de vervoerder aan in de aanvraag met welke snelheid er max gereden max worden met de train.
Met een 1600/1700 tussen Kijfhoek en Zutphen wordt je ook vrijwel standaard via de Betuweroute gepland. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MediaZoo
Luke! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:53:
[...]
Met een 1600/1700 tussen Kijfhoek en Zutphen wordt je ook vrijwel standaard via de Betuweroute gepland. 8)7
Heel herkenbaar, ik blijf aangeven dat het tot km 3,3 prima gaat met 40 km/u en er daarna een brandmelder af gaat en een sleeploc moet komen. Regels voor non-ERTMS materieel op ERTMS baanvakken buiten beschouwing gelaten.

Voor outsiders, daar ligt de spanningssluis van 1.5kV naar 25kV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

Wie bepaalt eigenlijk welk materieel op welk baanvak mag komen? Dat bijvoorbeeld een elektrische trein niet op een niet geëlektrificeerd spoor op gestuurd zal worden?

En wie voert die controle dan uit? Dat is de verkeersleiding toch?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MediaZoo
Onbekend schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:23:
Wie bepaalt eigenlijk welk materieel op welk baanvak mag komen? Dat bijvoorbeeld een elektrische trein niet op een niet geëlektrificeerd spoor op gestuurd zal worden?

En wie voert die controle dan uit? Dat is de verkeersleiding toch?
De eigenschappen van de loc en het baanvak bepalen wat waar wel en niet kan. Beveiliging, diesel, e-loc, spanning zijn hier van belang.

De aanvraag is vanuit de vervoerder met materieel type en gewenste route.
Verkeersleiding legt een pad in (route/tijd/snelheid)
De treindienstleider is in principe verantwoordelijk voor correcte rijwegen maar laat ARI vaak lekker het werk doen.
De machinist moet aan de hand van loc type, route en zijn wegbekendheid bepalen of er überhaupt gereden kan worden. Vaak genoeg aan de hand dat is via onze bijsturing een pad moet laten aanpassen ivm. onjuist gekozen route (materieel kan/mag er niet rijden).

Gaat de aanvraag vanuit de vervoerder wel eens fout? Jup, de juiste routes zijn voor minder ervaren bijstuurders soms lastig. Vaak wordt dan ook de machinist gevraagd om advies. Die weet waar wat wel en niet kan tenslotte.
Doet verkeersleiding wel eens vreemde dingen? Jup, 1600/1700 de Betuweroute op komt veel voor. Snellere paden dan het mat kan en aangevraagd is. Compleet belachelijke en onverklaarbaar inefficiënte paden. En nee dat is geen capaciteit ding, als je er meer dan 30 min uit kan rijden in een rit zit er niets in de weg voor je.
Doet ARI of treindienstleider wel een iets fout? Jup, 1. Linksaf bij Den Bosch richting noorden ga je niet naar Nijmegen kan ik uit ervaring zeggen. 2. Defect aan het spoor tussen Europoort en Maasvlakte. Er kon alleen linkerspoor naar Maasvlakte West gereden worden. Collega werd rechts gestuurd en kon dus met veel moeite doen terug naar Europoort om alsnog links naar Maasvlakte West te komen. 3. Bij Arnhem linksaf met een ATB-only loc naar Nijmegen (onderweg naar kfh). Treindienstleider dacht dat ik de Betuweroute wel op kon... En zo kunnen we nog wel even doorgaan met wat treindienstleiders kunnen verpesten.
Machinisten maken geen fouten? Jazeker, als iemand minder scherp is en gewoon gaat rijden... en halverwege de rit er pas achter komt ergens geen bekendheid te hebben... of onder de draad uit rijdt met zijn e-loc, omdat hij even wat minder scherp was niet centraal bediend gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Maar de treindienstleider heeft toch helemaal geen inzicht in het materieel waar mee gereden wordt?

Vroeger (voor de splitsing van NS) was het één systeem waar rijwegen, personeel en materieel inzichtelijk waren. Die laatste twee zijn er na de splitsing helemaal uitgesloopt en zover ik weet niet meer beschikbaar bij de treindienstleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Volgens mij ziet de treindienstleider alleen het geplande materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:50
emeralda schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:05:

Jup. Alleen aankomstinformatie/overstappen graag.

Ik staar met regelmaat graag lekker uit het raam, beetje mijmeren. Dat was vaak een ideaal moment of ideale plek, dat moment tussen werk en thuis. Nu heb je constant een kleurrijk dansend geheel in je perifeer zicht.

(Dit was overigens al zo voordat ze nu advertenties gaan tonen, maar ik maak graag van de gelegenheid gebruik om nog maar eens aan te halen dat ze al die schermen van mij mogen demonteren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:47
Intercity schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:51:
(Dit was overigens al zo voordat ze nu advertenties gaan tonen, maar ik maak graag van de gelegenheid gebruik om nog maar eens aan te halen dat ze al die schermen van mij mogen demonteren.)
De kaart van waar we zijn, volgende station, snelheid en andere informatie was altijd wel leuk. Reclame inderdaad het laatste waar je op zit te wachten, je hebt al betaald tenslotte.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
ocaj schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:00:
Maar de treindienstleider heeft toch helemaal geen inzicht in het materieel waar mee gereden wordt?

Vroeger (voor de splitsing van NS) was het één systeem waar rijwegen, personeel en materieel inzichtelijk waren. Die laatste twee zijn er na de splitsing helemaal uitgesloopt en zover ik weet niet meer beschikbaar bij de treindienstleiding.
Ze kunnen onderscheid maken tussen een e-loc en een dieselloc.

Maar inderdaad zien ze niet exact waarmee je rijdt. Daarom merk je vaak met onervaren treindienstleiders dat die je met zware goederentreinen op ongunstige plaatsen voor rood laten lopen. Gevolg dikke vertraging, omdat op gang komen soms even kan duren. Een diesellijn opgestuurd worden met een e-loc komt eigenlijk niet voor. Omdat er nagenoeg geen diesellijnen zijn waar doorgaande goederentreinen rijden. Met 1,5 kV/ATB-only de Betuweroute/HSL op kan nog wel eens voorkomen. Maar daar zijn borden en beveiligingen voor om te voorkomen dat je te ver door rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:24
hoevenpe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:54:
[...]

De kaart van waar we zijn, volgende station, snelheid en andere informatie was altijd wel leuk. Reclame inderdaad het laatste waar je op zit te wachten, je hebt al betaald tenslotte.
Het valt mij nog mee dat op de perrons nog geen reclame wordt afgespeeld. Uw trein geeft ruimte om nog 5 minuten aan reclame voor u af te spelen. Hierna zal uw trein spoedig arriveren. Als u deze reclame boodschap van onze sponsors nog bekijkt ziet u daarna waar te trein heen zal gaan. :+

Sorry, ik zal ze niet op ideeën brengen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:40
Ik snap de stap van NS wel, het is toch weer een inkomstenbron om aan te boren, maar ik vraag me af of het echt veel op gaat leveren. Ze willen vooral maatschappelijke organisaties laten adverteren, die zwemmen meestal niet in het geld, er zullen toch mensen bezig moeten zijn met onderhoud/contracten en het inregelen (denk niet dat bijvoorbeeld een museum in Groningen reclame wil maken in Limburg), wat natuurlijk weer de inkomsten verminderd.
LordSinclair schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:56:
[...]

Het valt mij nog mee dat op de perrons nog geen reclame wordt afgespeeld. Uw trein geeft ruimte om nog 5 minuten aan reclame voor u af te spelen. Hierna zal uw trein spoedig arriveren. Als u deze reclame boodschap van onze sponsors nog bekijkt ziet u daarna waar te trein heen zal gaan. :+

Sorry, ik zal ze niet op ideeën brengen.
Ik hoor mogelijkheden:
"Dit omroepbericht wordt mede mogelijk gemaakt door ..."
"Het volgende station is Utrecht Centraal, voordat ik u uw overstapmogelijkheden geef wil ik een moment vragen voor de sponsor van deze trein, ..."
"Bedankt voor het reizen met de ... intercity van NS"
"Beste reizigers, de trein naar Utrecht Centraal vertrekt over ongeveer 10 minuten, overbrug deze tijd door een aankoop te doen bij ... in de stationshal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
MediaZoo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:40:
[...]
Ze kunnen onderscheid maken tussen een e-loc en een dieselloc.

Maar inderdaad zien ze niet exact waarmee je rijdt. Daarom merk je vaak met onervaren treindienstleiders dat die je met zware goederentreinen op ongunstige plaatsen voor rood laten lopen. Gevolg dikke vertraging, omdat op gang komen soms even kan duren.
Eigenlijk bizar dat de treindienstleider hierin niet wordt ondersteund. Een getrokken trein binnennemen op een kopspoor is ook vrij populair tegenwoordig (net als direct na aankomst aan de achterkant veiligzetten).
Een diesellijn opgestuurd worden met een e-loc komt eigenlijk niet voor. Omdat er nagenoeg geen diesellijnen zijn waar doorgaande goederentreinen rijden.
En omdat rijwegen over het algemeen niet meer in het "nu"-moment worden ingesteld, maar vooraf gepland als er iets meer tijd is, en dan later automatisch ingesteld.
Mijn eerste rit op de vrije baan was in dit kader wel vrij memorabel: verkeerd gestuurd in Leiden (Haarlem ipv Schiphol) en in Rotterdam Hillegersberg (CS ipv Leidschendam, gelukkig net voor het perron kunnen stoppen).

[ Voor 0% gewijzigd door arievz op 21-03-2025 18:28 . Reden: Hlba ipv Rtkwa ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
  • Laatst online: 11:48
Kleiweg? Dat is nu HTM toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
https://archive.is/WEMWo

Hahaha, gaaf. Nou ja, niet gaaf als je er met 30 graden buitentemperatuur mee moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
SampleUser schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:30:
Hahaha, gaaf. Nou ja, niet gaaf als je er met 30 graden buitentemperatuur mee moet...
Waarschijnlijk word ik oud maar heb een zwak voor dat materieel. Heerlijk reizen als vroeger, toen er nog asbakken in de armleuning zaten en de raampjes met een harde klik direct gingen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Kleiweg is RET, HTM houdt op bij Leidschendam/Nootdorp voor Hofpleijnlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
GwnLars_ schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:44:
[...]

Kleiweg is RET, HTM houdt op bij Leidschendam/Nootdorp voor Hofpleijnlijn.
Alleen nog een tram, de metro stopt bij Melanchthonweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arievz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:19:
[...]
Eigenlijk bizar dat de treindienstleider hierin niet wordt ondersteund. Een getrokken trein binnennemen op een kopspoor is ook vrij populair tegenwoordig (net als direct na aankomst aan de achterkant veiligzetten).
De treindienstleiders hebben volgens mij tegenwoordig wel een tool om de lengtes te zien en op een correct (lang genoeg) spoor te plannen. Maar het is alweer even geleden dat ik op een VL post ben geweest, denk dat @Qu3st daar wel iets over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
hoevenpe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:38:
[...]

Waarschijnlijk word ik oud maar heb een zwak voor dat materieel. Heerlijk reizen als vroeger, toen er nog asbakken in de armleuning zaten en de raampjes met een harde klik direct gingen... :)
Oh ja hoor, ik vind het ook prachtig maar probeer een beetje een rationele blik te hebben :*)
ik ga zeker eens kijken als ik in de regio ben

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gewoon ff sfeerfoto….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BB9Fg956Cen9WuyGzKweK6tPYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpDNcIxpo2w7FxQqrg15sHlC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:06

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Transportman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:10:

[...]

Ik hoor mogelijkheden:
"Dit omroepbericht wordt mede mogelijk gemaakt door ..."
"Het volgende station is Utrecht Centraal, voordat ik u uw overstapmogelijkheden geef wil ik een moment vragen voor de sponsor van deze trein, ..."
"Bedankt voor het reizen met de ... intercity van NS"
"Beste reizigers, de trein naar Utrecht Centraal vertrekt over ongeveer 10 minuten, overbrug deze tijd door een aankoop te doen bij ... in de stationshal"
"Over enkele minuten: Amsterdam Centraal. Straks, na de reclame (pingpelingping)"

De volgende stap is natuurlijk stationsponsoring, net als nu al met voetbalstadions wordt gedaan.

Old Amsterdam Centraal
Arnhemse Meisjes Velperpoort
Red Bull Zandvoort
SAP 's-Hertogenbosch
..en natuurlijk Optiebeurs Ommen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:07:
Old Amsterdam Centraal
Red Bull Zandvoort
SAP 's-Hertogenbosch
Automerken kom er maar in: de trein van Audi CS naar Tesla Zuid rijdt vandaag niet... Had u maar onze sponsor moeten kopen... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
Pardon: Hillegersberg, veiliggezet richting CS ipv (Kleiweg-)Leidschendam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
hoevenpe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:15:
[...]
Automerken kom er maar in: de trein van Audi CS naar Tesla Zuid rijdt vandaag niet... Had u maar onze sponsor moeten kopen... :P
"Deze vertraging werd mogelijk gemaakt door BMW"? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Kalentum schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:53:
[...]

Alleen nog een tram, de metro stopt bij Melanchthonweg.
Hè? Kleiweg heeft ook gewoon een metro gestopt, het heet nu alleen anders :-)
Kleiweg RET, de tramhalte, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
arievz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:23:
[...]
Pardon: Hillegersberg, veiliggezet richting CS ipv (Kleiweg-)Leidschendam
oh, ik dacht dat je vanuit de Hofpleinlijn alleen naar CS kon, of lag er waar nu de RET remise ligt ook een aansluitspoortje richting oosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SampleUser
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:07:
[...]

"Over enkele minuten: Amsterdam Centraal. Straks, na de reclame (pingpelingping)"

De volgende stap is natuurlijk stationsponsoring, net als nu al met voetbalstadions wordt gedaan.

Old Amsterdam Centraal
Red Bull Zandvoort
SAP 's-Hertogenbosch
Gebruik de promocode “BEPERKINGENINDEMATERIEELINZET” voor 15% korting!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 16:13
SampleUser schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:02:
[...]

oh, ik dacht dat je vanuit de Hofpleinlijn alleen naar CS kon, of lag er waar nu de RET remise ligt ook een aansluitspoortje richting oosten?
Ter hoogte van het rozenlaan viaduct overlopen naar rechts net linksbuiten foto 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyBFWqLevbBFAtKJ-mndSncXG8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85IEnuiXXwg0jI04WkCs0VHF.jpg?f=fotoalbum_large

Hier langs het hek de boog door langs het Franciscus Gasthuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Se_lSfhQdmwB3OcZveTlNaXAWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jz2H6mOwKtdsZi5wBt2RsZJf.jpg?f=fotoalbum_large

Om vervolgens op het enkele spoortje uit te komen net voor station Kleiweg, linker spoor door en na de tweede overweg overlopen naar rechter spoor :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ACBeQBy6PV1cmDy3NDPb9x6jGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMqpQQdKTrAFshw59chs29ld.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 16:13
GwnLars_ schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Hè? Kleiweg heeft ook gewoon een metro gestopt, het heet nu alleen anders :-)
Kleiweg RET, de tramhalte, ja.
Het heette eerst ook anders, werd pas later Kleiweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekXlC0hC7kYVvtc_yNkTPCyrWoU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N4XtWuUbaYAlPTvtcqRUVGLx.jpg?f=user_large

De RET heeft er nog heel kort gestopt toen station Melanchthonweg werd gebouwd voor Randstadrail, samen met station Wilgenplas zijn die gesloten en verdwenen.
Nu ligt er alleen nog een vlechtwerk met keien om langs te stoppen, maar dan sta je voor een gestoorde overweg of een rood sein :9 :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3Ta5nUHMDoTWTp3vY_khxBOyf4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rWwkLsdlaiVwMhpWXJIm1lYU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
ArcticWolf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:58:
[...]

De treindienstleiders hebben volgens mij tegenwoordig wel een tool om de lengtes te zien en op een correct (lang genoeg) spoor te plannen. Maar het is alweer even geleden dat ik op een VL post ben geweest, denk dat @Qu3st daar wel iets over kan zeggen.
Ze hebben inderdaad een plantool die de bijsturing ook in kan zien.

Daarnaast hebben ze oldskool GSM-R: Machinist hoe lang ben je? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 22:07
arievz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:19:
[...]
Eigenlijk bizar dat de treindienstleider hierin niet wordt ondersteund. Een getrokken trein binnennemen op een kopspoor is ook vrij populair tegenwoordig
Gebeurde dat niet vooral op Hengelo?

Ik begreep dat de koppeling tussen de Duitse verkeersleidingssystemen en de Nederlandse niet helemaal 100% was. Als er dan iets anders liep dan gepland, kwam het voor dat een goederentrein op het Nederlandse systeem het treinnummer van de Eurobahn kreeg. En ja, dan stuurt ARI hem naar het kopspoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SampleUser schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:02:
[...]

1909
https://www.spoortijdlijn...an-rotterdam-hofpleinlijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 18-09 10:44

mambo No5

Bad Apple?

ArcticWolf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Er bestaan zeker tooltjes voor reizigersmaterieel, maar niets daarvan is officieel te gebruiken helaas. Niet dat de tooltjes onbetrouwbaar zijn (kloppen 99% van de tijd), maar de werkwijze is helaas niet meegegaan met de tijd en ergens in het verleden blijven hangen bij het mondeling doormelden van afwijkende treinlengtes tov wat er gepland is. :P

Neemt niet weg dat dergelijke tools wel ter naslag gebruikt worden, maar officieel moet deze info altijd geverifieerd worden bij óf een MCN óf bij de vervoerder zelf. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Bastien schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:18:
[...]
Dat gaan ze toch doen getuige het bericht?

[...]
Nu tonen ze één of andere stomme quiz en straks komen er advertenties bij. Is de NS echt zo hopeloos op zoek naar geld? Toon gewoon reisinformatie en alleen reisinformatie op die schermen.

Oh om niet al te chagrijnig over te komen vind ik het wel fijn dat ze de overstap mogelijkheden melden. Vooral als het in een schitterend Vlaams accent gebeurt (zit vaak in die eurocity trein).

[ Voor 21% gewijzigd door emeralda op 22-03-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19
emeralda schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Nu tonen ze één of andere stomme quiz en straks komen er advertenties bij. Is de NS echt zo hopeloos op zoek naar geld? Toon gewoon reisinformatie en alleen reisinformatie op die schermen.

Oh om niet al te chagrijnig over te komen vind ik het wel fijn dat ze de overstap mogelijkheden melden. Vooral als het in een schitterend Vlaams accent gebeurt (zit vaak in die eurocity trein).
Persoonlijk heb ik liever advertenties die op geschikte momenten te zien is en een goedkoper treinkaartje, dan advertentievrije schermen in de trein en een duurder kaartje.
met geschikte momenten bedoel ik niet in de laatste paar minuten voordat een station wordt binnengereden, en ook niet continue achter elkaar, maar juist afgewisseld met reisinformatie. En de belangrijkste info wordt continue al getoond. Eigenlijk hoe het nu al is maar in plaats van de eigen NS reclame dan reclame voor andere merken/zaken.

En reclame in het OV is natuurlijk niet nieuw, denk ook aan de reclames op de voertuigen/rijtuigen, in het ergste geval over het raam waardoor je tussen streepjes door naar buiten zit te kijken. Dan liever een schermpje in de trein waar iets wordt getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
marcop23 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:45:
[...]

Gebeurde dat niet vooral op Hengelo?

Ik begreep dat de koppeling tussen de Duitse verkeersleidingssystemen en de Nederlandse niet helemaal 100% was. Als er dan iets anders liep dan gepland, kwam het voor dat een goederentrein op het Nederlandse systeem het treinnummer van de Eurobahn kreeg.
Overal waar het treinnummer handmatig wordt ingevoerd, bestaat de kans dat het fout gaat. En ook als je kopmaakt voordat je de voorgeprogrammeerde omnummerpositie bereikt (en de trdl niet corrigeert).
Los daarvan is er ook een verschil in werkwijze: Duitse treindienstleiders praten met elkaar: ze bieden een trein aan aan hun buur en sturen hem vervolgens alleen af als hij wordt aangenomen. Nederlandse treindienstleiders sturen treinen af volgens plan.
mambo No5 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:10:
Neemt niet weg dat dergelijke tools wel ter naslag gebruikt worden, maar officieel moet deze info altijd geverifieerd worden bij óf een MCN óf bij de vervoerder zelf. :)
Gelukkig kun je met gsm-r een machinist bellen voordat hij in jouw gebied is. Andersom is het meer gedoe. We hebben immers weinig keus met 2 knoppen op de gsm-r, dus wordt het opzoeken van telefoonnummers in je mobiel... en bedenken waar de grenzen van de trdl-gebieden ook weer lagen. (Vroeger stond er een telerail-kanaalwisselbord op de grens, dus werd je daar elke rit aan herinnerd.) Verder heeft een machinist niet altijd de gelegenheid om vooruit te bellen voor het rangeerplan.

Lengte, info over de verhouding vermogen/treingewicht en of er wel of niet een loc moet omlopen, lijkt me toch wel interessante informatie om altijd beschikbaar te hebben... maar mogelijk is dat bij de ontvlechting van VPT tussen de mazen van het net verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:53
arievz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:50:

Los daarvan is er ook een verschil in werkwijze: Duitse treindienstleiders praten met elkaar: ze bieden een trein aan aan hun buur en sturen hem vervolgens alleen af als hij wordt aangenomen. Nederlandse treindienstleiders sturen treinen af volgens plan.
En in België doen we iets tussenin. Treinen die we voor uur willen sturen, vragen we. Geplande treinen sturen we gewoon op.
De beheerders van de goederen- en wijkbundels moeten hun planning in het oog houden. Mochten ze geen (geplande) treinen meer kunnen ontvangen, moeten ze dit doorgeven, zodat verzendende stations/bundels hun treinen ophouden.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo

[...]
Gelukkig kun je met gsm-r een machinist bellen voordat hij in jouw gebied is. Andersom is het meer gedoe. We hebben immers weinig keus met 2 knoppen op de gsm-r, dus wordt het opzoeken van telefoonnummers in je mobiel... en bedenken waar de grenzen van de trdl-gebieden ook weer lagen. (Vroeger stond er een telerail-kanaalwisselbord op de grens, dus werd je daar elke rit aan herinnerd.) Verder heeft een machinist niet altijd de gelegenheid om vooruit te bellen voor het rangeerplan.
Hier zijn gewoon documenten voor beschikbaar waar grenzen en nr's in opgenomen zijn. Ik heb alle trld's die voor mij van belang zijn in mijn telefoon staan met bijbehorende verantwoordelijkheidsgebieden. Door in mijn telefoon het nummer te zoeken waar ik ben kan ik de trdl zo bereiken. Maar dit heb ik zelden nodig, alleen bij calamiteiten of als je buiten je trein loopt en je hebt een treindienstleider nodig is het handig. En heb je alsnog de verkeerde te pakken kan hij je bij goede wil even helpen naar de juiste treindienstleider (doorverbinden of gewoon de juiste werkplek aantikken).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Even wat anders, over stationskatten. Pas geleden is stationskat Clyde van station Woerden na 16 jaar gaan hemelen, zijn lichaam was op.

Hij was jarenlang altijd aanwezig voor het station aan de bedrijvenkant (westzijde), om reizigers te begroeten met een mauw of een kopje, en kreeg wederzijds ook weer alle aandacht terug. Soms zelf met dekens of dozen om in of op te liggen. Prachtig om te zien. <3

Inmiddels is er in een hoekje van de stationshal een kleine gedenkplek opgericht waar Clyde herdacht wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jtxYs6Zfl9f-Do9ideeJgRw-lY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2N9Cu413jX5gkKpF16CDn0dT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2NLrBXO_KZaXxqnKvB_92ZWDa4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozMjN6pOGSY1ur3F17bclx2k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0Vc5_g0XQt3rggWi-SONNGlu0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kqvd1CaLieufLXj7DTER1q0G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjM4zNf9Qw6x3Dt2plyxpnxGEs0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pr8rjm9U6c1HzDdTUKRZ9mN1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmydByEcohb0EFFJVi9glh2uOvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P40uxZ2mSizS3VR84pyDg798.jpg?f=fotoalbum_tile

Zijn er momenteel nog andere stations katten in Nederland op de stations aanwezig?
Ik weet dat Emmen een driepotige poes had met de naam Muis, die een enkele keer met de trein is gereisd, en inmiddels is gaan hemelen. Ook had je Sunny in Deventer die na zijn overlijden geëerd is met een mooi standbeeld, en in Alkmaar had je geloof ik ook een kat? Maar Ik heb geen idee of die nog leeft. Zijn er nog andere stationskatten?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

[...]

Lengte, info over de verhouding vermogen/treingewicht en of er wel of niet een loc moet omlopen, lijkt me toch wel interessante informatie om altijd beschikbaar te hebben... maar mogelijk is dat bij de ontvlechting van VPT tussen de mazen van het net verdwenen.
Er is een wens om de actuele treinlengte en zaken als MCN wisselingen / algemene opmerkingen actief mee te geven richting Procesleiding, maar dat valt en staat bij hoe accuraat dat vanuit de vervoerder (in Donna / VOS / überhaupt een order) gevoed én hoe snel zulks geïmplementeerd kan worden natuurlijk. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
mambo No5 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Er is een wens om de actuele treinlengte en zaken als MCN wisselingen / algemene opmerkingen actief mee te geven richting Procesleiding, maar dat valt en staat bij hoe accuraat dat vanuit de vervoerder (in Donna / VOS / überhaupt een order) gevoed én hoe snel zulks geïmplementeerd kan worden natuurlijk. :p
Die mcn wisselingen geven we vaak als machinist liever niet aan en regelen we onderling zelf op een eigen te bepalen locatie, omdat een stopje van 30 seconden dan gepland wordt al stop van 15+ minuten en we dan nog veel slechtere paden krijgen dan er nu al gepland worden. Bij elke gelegenheid aan de kant terwijl doorrijden toch echt effectiever is help je niemand mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:36
Bestaat de functie stationschef? Heeft die ooit bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik was vroeger verliefd op de dochter van de, jaja, stationschef van station Meppel. Die woonden ook (als ik het me goed herinner) boven het station zelf.
Of dat nog zo 'werkt'; geen idee. Het was 30 jaar geleden. :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
TheMak schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:24:
In België heeft het bestaan als functie. Naar gelang de grootte van het station kon dit door verschillende graden gedaan worden.
Infrabel heeft stelselmatig alle graden functies van naam veranderd. NMBS is hier ook mee bezig (geweest) dus geen idee of het momenteel nog bestaat bij NMBS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

MediaZoo schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Die mcn wisselingen geven we vaak als machinist liever niet aan en regelen we onderling zelf op een eigen te bepalen locatie, omdat een stopje van 30 seconden dan gepland wordt al stop van 15+ minuten en we dan nog veel slechtere paden krijgen dan er nu al gepland worden. Bij elke gelegenheid aan de kant terwijl doorrijden toch echt effectiever is help je niemand mee.
Snap ik, maar 't gebeurt vaak zat dat 't wel gepland word mee gegeven vanuit vervoerders natuurlijk. Verschilt wellicht per bedrijf of wellicht zelfs per trein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:44

Qu3st

Leuk zo'n niet geplande mcn wissel, maakt toch echt wel een verschil als je volgens dienstregelingsnelheid doorrijdt op emplacement met 80-90 km/h of helemaal tot stilstand komt en dan als zware jongen weer vol op gang moet komen. De goederenpaden zijn niet voor niets zo gepland. En keer op keer op een bepaald punt opeens naar +5-10 minuten gaan gaat echt wel opvallend binnen VL. En ook kan het daardoor een olievlek veroorzaken op een baanvak, wat zich dan al uit kan spreiden over meerdere posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Actie is reactie; als iedere flexibiliteit en gezond boeren verstand er uit wordt gepland :+ verzinnen de vervoerders zelf wel iets om 't nog een beetje werkbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Qu3st schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:25:
Leuk zo'n niet geplande mcn wissel, maakt toch echt wel een verschil als je volgens dienstregelingsnelheid doorrijdt op emplacement met 80-90 km/h of helemaal tot stilstand komt en dan als zware jongen weer vol op gang moet komen. De goederenpaden zijn niet voor niets zo gepland. En keer op keer op een bepaald punt opeens naar +5-10 minuten gaan gaat echt wel opvallend binnen VL. En ook kan het daardoor een olievlek veroorzaken op een baanvak, wat zich dan al uit kan spreiden over meerdere posten.
De meeste goederentreinen hebben in den landen geplande stops waar we wisselen, daarvoor gaan we geen extra stops plannen. En een hele zware jongen laat je niet zomaar stoppen om een wissel te doen. Daar denken we echt wel over na. Veelal is het niet eens merkbaar dat we stil hebben gestaan en we hebben gelukkig inhaalsnelheid wat je we voor en na de stop gaan rijden om de vertraging in te lopen. En wissels vinden ook niet op vaste punten plaats, maar net waar het gunstigste uitkomt. Dit kan tijdens een stop maar ook ergens langs de vrije baan zijn. We mogen tenslotte 2 minuten ongepland en zonder te communiceren stil staan :+ . Binnen die 2 minuten is de trein lang en breed weer op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
[quote]TheMak schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:24:

https://nl.m.wiktionary.org/wiki/stationschef

Ooit, nu niet meer. Tegenwoordig hebben we de stationsmanager, das heel wat anders btw. Weg romantiek.

[ Voor 24% gewijzigd door peacelord op 22-03-2025 21:33 . Reden: Aanvulling ]

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

SuBBaSS schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:35:
Ik was vroeger verliefd op de dochter van de, jaja, stationschef van station Meppel. Die woonden ook (als ik het me goed herinner) boven het station zelf.
Of dat nog zo 'werkt'; geen idee. Het was 30 jaar geleden. :x
Pierre Cartner (Vader Abraham, van het Smurfenlied en Het Kleine Cafe Aan De Haven) was de zoon van de toenmalige stationchef van Elst, en is ook op dat station geboren.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:44

Qu3st

MediaZoo schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:53:
[...]

De meeste goederentreinen hebben in den landen geplande stops waar we wisselen, daarvoor gaan we geen extra stops plannen. En een hele zware jongen laat je niet zomaar stoppen om een wissel te doen. Daar denken we echt wel over na. Veelal is het niet eens merkbaar dat we stil hebben gestaan en we hebben gelukkig inhaalsnelheid wat je we voor en na de stop gaan rijden om de vertraging in te lopen. En wissels vinden ook niet op vaste punten plaats, maar net waar het gunstigste uitkomt. Dit kan tijdens een stop maar ook ergens langs de vrije baan zijn. We mogen tenslotte 2 minuten ongepland en zonder te communiceren stil staan :+ . Binnen die 2 minuten is de trein lang en breed weer op weg.
Ik krijg vaak genoeg orders voor een minuutje mcn wissel, maar de vervoerder is dan "boos" dat ik die wissel van een minuut een half uur maak, maar dat komt dan puur door dat wat ik net uitlegde, meestal bel ik even op met dat dit enorme vertraging op de dienstregeling en snap jk dat de vervoerder iets anders gaat verzinnen. Wij zijn er niet om te pesten.
Een minuutje wisselen kan door die snelheid wisseling echt flink uitlopen, en die inhaalsnelheid maakt niet zoveel goed hoor.
En ja logisch dat je al in de geplande stops te wisselen en dat zien we natuurlijk als VL ook liever dan opeens een extra stop toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Qu3st op 22-03-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Qu3st schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:25:
Leuk zo'n niet geplande mcn wissel, maakt toch echt wel een verschil als je volgens dienstregelingsnelheid doorrijdt op emplacement met 80-90 km/h of helemaal tot stilstand komt en dan als zware jongen weer vol op gang moet komen.
Eens, maar in overleg is er genoeg mogelijk, zeker 's nachts. Ik heb het 's nachts vaak genoeg gedaan (op baanvakken waar om die tijd verder niets reed). Even samen een plaats uitzoeken waar geen overwegen of hellingen liggen, met de cabines naast elkaar stoppen, wisselen en allebei weer verder.
Er was een overstap gepland, maar bij vertraging schuift alles op...

[ Voor 5% gewijzigd door arievz op 23-03-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Wat een ellende tussen Nijmegen en Den Bosch.

Om 7:30 werd onze IC stilgezet ten hoogte van stadion De Vliert om daar vervolgens anderhalf uur te staan. De oorzaak is een defecte trein op Den Bosch, een geen wissels zodat er een ander perron gekozen kon worden.

En fin, nu onder lastgeving terug naar Oss (40km/h linkerspoor, stoppen bij iedere overweg) en daar stranden we.

De trein mag geen passagiers meenemen naar Nijmegen helaas.

We zijn als ik dit schrijf, 2 uur verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 24-03-2025 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

lol 😂

“We hadden zojuist moeten stoppen op Amsterdam RAI maar daar zijn we nu al voorbij. De machinist was niet op de hoogte…”

Kon ik mooi de overstap op zuid net iets eerder pakken…

(Door werkzaamheden Schiphol rijden daaromheen deze weken alle treinen anders)

[ Voor 33% gewijzigd door Get!em op 24-03-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 07:20
@Heroic_Nonsense Dan heeft die defecte trein voor het station of in de wisselstraat defect staan te wezen. Of de bijsturing wou niet creatief zijn. Zoals hoe ik Den Bosch ken en wat ik op sporenplan.nl kan vinden is vanuit Nijmegen spoor 4 tot en met 8 bereikbaar.

Wel vervelend dat je op station Oost niet mocht uitstappen en met de bus verder kon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:19

Eix

cazzer22 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:27:
@Heroic_Nonsense Dan heeft die defecte trein voor het station of in de wisselstraat defect staan te wezen. Of de bijsturing wou niet creatief zijn. Zoals hoe ik Den Bosch ken en wat ik op sporenplan.nl kan vinden is vanuit Nijmegen spoor 4 tot en met 8 bereikbaar.

Wel vervelend dat je op station Oost niet mocht uitstappen en met de bus verder kon gaan.
Ik zat in dezelfde IC. De intercity stond nog voor station Oost stil. Omstreeks 09:30 was er een extra stop in Rosmalen met volgens de conductrice gelegenheid om de reis per stopbus te vervolgen. Ik heb er maar vriendelijk voor bedankt.

Overigens is mijn werkgever nu €20,- in rekening gebracht door NS voor een rit Oss-Oss. Nu uitzoeken hoe ik dat gecorrigeerd kan krijgen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Eix schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Ik zat in dezelfde IC. De intercity stond nog voor station Oost stil. Omstreeks 09:30 was er een extra stop in Rosmalen met volgens de conductrice gelegenheid om de reis per stopbus te vervolgen. Ik heb er maar vriendelijk voor bedankt.

Overigens is mijn werkgever nu €20,- in rekening gebracht door NS voor een rit Oss-Oss. Nu uitzoeken hoe ik dat gecorrigeerd kan krijgen. :/
Ik ben ook bij de trein blijven staan en ingestapt toen duidelijk werd dat we door mochten naar Oss.

Uiteindelijk heeft mijn vriendin haar vrije ochtend opgeofferd en me van Oss naar Eindhoven gebracht (we wonen in Nijmegen Noord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

cazzer22 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:27:

Ik vermoed dat de trein defect stond op de overloopwissel tussen Den Bosch Oost en Den Bosch in. Anders hadden de treinen via dat wissel alsnog naar Den Bosch gekund.

Of inderdaad de bijsturing die daar geen zin in had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vraag: Deze zomer komt een Nieuw-Zeelands nichtje (20 jaar) twee maanden naar Europa. Ze wil graag naar verschillende landen reizen.

Het stond mij ergens bij dat in het verleden er iets van een jeugdticket of backpackers ticket was. Bestaat zoiets nog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor een niet-EU-ingezetene moet je de Eurail pass kopen. Is precies hetzelfde maar dan waar Inter staat vervangen door Eu.

Ja, heel logisch. Vroeger alleen 1e klas, maar tegenwoordig ook 2e klas dus gewoon helemaal hetzelfde, zelfs de prijzen/

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Let op dat niet-Europeanen de Eurail variant nodig hebben, maar inderdaad dat dus :P
https://www.eurail.com/en/eurail-passes/global-pass

Let wel ook op dat voor o.a. Frankrijk en Spanje heel vaak reserveringen nodig zijn die ook aardig wat geld kosten (en het zelfs goedkoper kan zijn om ver van tevoren losse kaartjes te kopen).

Edit en @Maasluip was sneller |:(

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 25-03-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:10

DDX

https://www.nhnieuws.nl/n...het-is-echt-mooi-geworden
Slechtste station van Noord-Holland opgeknapt: "Het is echt mooi geworden"
Mensen zijn ook snel verwend, om dit nou een mooi station te gaan noemen 8)7

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DDX schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:51:
Misschien vergeleken met voorheen, maar niet vergeleken met de rest van NL? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:57
DDX schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:51:
https://www.nhnieuws.nl/n...het-is-echt-mooi-geworden

[...]

Het is Den Helder.... (sorry)

Voor een stopstation ziet het er nu prima uit, zeker in vergelijking met hoe armoedig het er eerst uitzag.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De meeste haltes zien er zo uit, Rotterdam Alexander is ook maar gewoon 2 perrons en wat ABRI's en die heeft een heel stuk meer reizigers dan Den Helder Zuid...

Hoe zou je het anders willen hebben dan? Dat iedere halte een budget als Rotterdam, Utrecht en Amsterdam krijgt? }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:33:
De meeste haltes zien er zo uit, Rotterdam Alexander is ook maar gewoon 2 perrons en wat ABRI's en die heeft een heel stuk meer reizigers dan Den Helder Zuid...
Alexander heeft wel meer dan twee sporen en wat ABRI's. Daar zit nog een heel stuk bij die verbind naar de metro waar je uit de wind kan gaan staan in gure tijden. Maar dat is inderdaad niet de norm die je overal kan toepassen
Hoe zou je het anders willen hebben dan? Dat iedere halte een budget als Rotterdam, Utrecht en Amsterdam krijgt? }:O
Overal zoals Station Voorburg! Volledige overkapping met een wachtruimte en genoeg bankjes. Overigens ook niet het perfecte station maar voor een Sprinter-station nogal luxe. Voor een Intercity station is en blijft Den Helder vrij karig maar met de aantallen die er daar van en naar reizen is het niet zo dat je daar een flink budget in kan steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Napo schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Alexander heeft wel meer dan twee sporen en wat ABRI's. Daar zit nog een heel stuk bij die verbind naar de metro waar je uit de wind kan gaan staan in gure tijden. Maar dat is inderdaad niet de norm die je overal kan toepassen
ProRail heeft slechts 2 sporen, 2 perrons en enkele ABRI's (ja en een wat langere kap...) op Rotterdam Alexander.
[...]

Overal zoals Station Voorburg! Volledige overkapping met een wachtruimte en genoeg bankjes. Overigens ook niet het perfecte station maar voor een Sprinter-station nogal luxe. Voor een Intercity station is en blijft Den Helder vrij karig maar met de aantallen die er daar van en naar reizen is het niet zo dat je daar een flink budget in kan steken.
Voorburg is in 1986 omgebouwd tot de huidige situatie en dat is 39 jaar geleden. Financieel zijn dergelijke projecten echt niet meer haalbaar... het is al bijzonder dat er geld was voor Den Helder Zuid tegenwoordig.

ProRail Stations heeft op zichzelf helemaal geen geld beschikbaar, zij kunnen enkel pleiten bij de gemeentes dat een upgrade/update noodzakelijk is om wat voor reden dan ook maar de gemeente (of provincie) blijft de financier.

Dus ja ik heb geen idee wat die kap in Voorburg heeft gekost in die tijd, maar tel er minstens maar een X miljoen bij op en verdubbel dat bedrag... als je het spoor nog onbetaalbaarder wilt maken is dat een goede zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:30:
[...]

ProRail heeft slechts 2 sporen, 2 perrons en enkele ABRI's (ja en een wat langere kap...) op Rotterdam Alexander.
Het is maar hoe groot je het station maakt. Vanuit het NS perspectief zal dat wellicht beperkt zijn tot maar vanuit een reizigersperspectief is het toch wel wat meer dan hetgeen je benoemt. Een langere kap dan een kleine/knusse ABRI maakt al een flink verschil, de optie om compleet uit de elementen te staan tot de trein komt eveneens.
[...]

Voorburg is in 1986 omgebouwd tot de huidige situatie en dat is 39 jaar geleden. Financieel zijn dergelijke projecten echt niet meer haalbaar... het is al bijzonder dat er geld was voor Den Helder Zuid tegenwoordig.

ProRail Stations heeft op zichzelf helemaal geen geld beschikbaar, zij kunnen enkel pleiten bij de gemeentes dat een upgrade/update noodzakelijk is om wat voor reden dan ook maar de gemeente (of provincie) blijft de financier.

Dus ja ik heb geen idee wat die kap in Voorburg heeft gekost in die tijd, maar tel er minstens maar een X miljoen bij op en verdubbel dat bedrag... als je het spoor nog onbetaalbaarder wilt maken is dat een goede zet ;)
Zou willen als uitgangspunt en realistisch zijn twee verschillende dingen, zoals ik ook aangeef is het benodigde budget lastig te vinden, niet rendabel ( wat niet per definitie problematisch is ) maar uiteindelijk eerder een prestigeproject van de gemeente dan wat anders. En ja, als lokale gemeenschap mag je best wel geld investeren in dit soort projecten, net zoals in wegen wordt gedaan.

Er zijn genoeg drukkere stations die een verbetering zouden kunnen gebruiken in faciliteiten dan dat je Spinter-stations moet gaan upgraden, maar ook Den Helder met beperkte reizigers moet je daar kritische vraagtekens bij zitten. Een bepaald basisniveau wordt wel gered maar het houdt niet over. Is dat problematisch? Niet direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:45
Ik weet wel waarom Voorburg een kap heeft. Tot 2006 was het een IC station en dus heel belangrijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
ArcticWolf schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:33:

Den Helder Zuid is vanwege de ligging enorm windgevoelig, en daarom guur. 5 minuten wachten is er vaak al geen pretje. Bij een beetje miezer (wat in die regio samen valt met wind) stonden de mensen al flink opgepropt in de paar wachthokjes die er waren.

Ik snap dat geld altijd een probleem is. Maar je hebt weinig verbeelding nodig om te zien dat het oude station geen mensen naar de trein trekt, of zelfs mensen afschrikt.

Hoe moet het dan wel? Meer afscherming van de wind zou al flink helpen. Jouw voorbeeld, Rotterdam Alexander, ligt in een regio met veel minder wind + een flink lange overkapping. Om dat nou "wat ABRI's" te noemen... Vergelijk de onderstaande plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5a/2020-07-01_Station_Rotterdam_Alexander_perronspoor_1.jpg/639px-2020-07-01_Station_Rotterdam_Alexander_perronspoor_1.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Station_Den_Helder_Zuid_%282024%29-3.jpg/640px-Station_Den_Helder_Zuid_%282024%29-3.jpg

Station Dieren vind ik ook fijn met wachtruimte en snackbar op het station, voor een station met relatief weinig reizigers.

[ Voor 18% gewijzigd door marcop23 op 26-03-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Den Helder Zuid is vanwege de ligging enorm windgevoelig, en daarom guur. 5 minuten wachten is er vaak al geen pretje. Bij een beetje miezer (wat in die regio samen valt met wind) stonden de mensen al flink opgepropt in de paar wachthokjes die er waren.

Ik snap dat geld altijd een probleem is. Maar je hebt weinig verbeelding nodig om te zien dat het oude station geen mensen naar de trein trekt, of zelfs mensen afschrikt.

Hoe moet het dan wel? Meer afscherming van de wind zou al flink helpen. Jouw voorbeeld, Rotterdam Alexander, ligt in een regio met veel minder wind + een flink lange overkapping. Om dat nou "wat ABRI's" te noemen... Vergelijk de onderstaande plaatjes:
[Afbeelding][Afbeelding]

Station Dieren vind ik ook fijn met wachtruimte en snackbar op het station, voor een station met relatief weinig reizigers.
Ja vreemd dat wind niet is meegenomen bij de herbouw van de halte. Mocht ik een collega van stations tegenkomen zal ik het eens vragen.

Station Dieren is van oudsher zo gegroeid, net als Voorburg. Den Helder Zuid is 100 jaar nieuwer dan die 2 stations ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
ArcticWolf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Ja vreemd dat wind niet is meegenomen bij de herbouw van de halte. Mocht ik een collega van stations tegenkomen zal ik het eens vragen.

Station Dieren is van oudsher zo gegroeid, net als Voorburg. Den Helder Zuid is 100 jaar nieuwer dan die 2 stations ;)
Beter voorbeeld dan: station Vathorst. Ja, Vathorst heeft nog wat meer reizigers en sporen, maar het is wel een voorbeeld van een recente voorstadhalte waar je goed beschut kan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marcop23 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Beter voorbeeld dan: station Vathorst. Ja, Vathorst heeft nog wat meer reizigers en sporen, maar het is wel een voorbeeld van een recente voorstadhalte waar je goed beschut kan staan.
Ik wilde hem eigenlijk niet noemen (want ik woon daar), maar vind het echt een slecht station :P

Je kan inderdaad "beschut" staan voor regen (ca. 50 meter lang), maar qua wind is het echt een drama. Verder zijn de treinen altijd zo vol en lang dat je alsnog 200 meter onbeschut moet lopen naar een deel waar je wel normaal kan instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
ArcticWolf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Ik wilde hem eigenlijk niet noemen (want ik woon daar), maar vind het echt een slecht station :P

Je kan inderdaad "beschut" staan voor regen (ca. 50 meter lang), maar qua wind is het echt een drama. Verder zijn de treinen altijd zo vol en lang dat je alsnog 200 meter onbeschut moet lopen naar een deel waar je wel normaal kan instappen.
Ja, kan je nagaan. Dat is nog altijd 40 meter meer beschutting dan op Den Helder Zuid, waar de gemiddelde windsnelheid 2x zo hoog is :+

Maar goed, volgens mij zijn we het eigenlijk wel met elkaar eens dus. Ik viel alleen over de opmerking "hoe zou je het anders willen". Ik snap dat alles geld kost en dat het allemaal niet realistisch is om alles tegelijk aan te pakken, maar hoop wel dat organisaties als ProRail hun ambities niet bij voorbaat al in de prullenbak gooien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arator
En zo ziet het station het Mechelen (BE) er momenteel uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HUWKbxQCQgNxu7hkjaVxdn_yCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVwNHGZ4CyHUAJ6wn64wjFKo.jpg?f=fotoalbum_large
Welke slimme op het idee is gekomen om eerst de uiteindes te vernieuwen en dan het midden uit te graven, geen idee.
https://www.gva.be/regio/...-schitteren/51446423.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:53
Arator schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:37:

Welke slimme op het idee is gekomen om eerst de uiteindes te vernieuwen en dan het midden uit te graven, geen idee.
:? Wat is daar mis mee dan?

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:40
Zag de raadplaat van Jeroen Vogel op X vandaag. Dit is dus station Emmen Zuid. Dat ziet er wel heel erg luxe uit vind ik. Misschien een paar honderd reizigers per dag daar?

https://x.com/TravelVogel/status/1904790425724215496

[ Voor 14% gewijzigd door Woefdram op 26-03-2025 18:41 ]

Pagina: 1 ... 148 ... 162 Laatste