Wordt er dan een trein gedetecteerd die er niet is, of wordt een trein die er wel is niet gedetecteerd?ArcticWolf schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:25:
[...]
Ik zie dat de treindetectie al een paar dagen achter elkaar random in storing schiet. Wel vreemd, dat spul is net nieuw (eind 2024 in dienst gegaan) en staat erom bekend dat ze zeer weinig storen.
Er wordt dan een trein gedetecteerd die er niet is en de overweg schiet uit veiligheid dan in storing (zo zit het in de interlocking gebouwd).ericding schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:05:
[...]
Wordt er dan een trein gedetecteerd die er niet is, of wordt een trein die er wel is niet gedetecteerd?
Even uit interesse: Als er een trein gedetecteerd wordt die er niet is dan is het strikt genomen toch geen 'storing'? Of is het onderdeel van een afwijkend patroon (bijv. detectie op een plek waar logischerwijs geen trein kan zijn omdat er dan eerder al andere signalen geweest hadden moeten zijn)?ArcticWolf schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:18:
[...]
Er wordt dan een trein gedetecteerd die er niet is en de overweg schiet uit veiligheid dan in storing (zo zit het in de interlocking gebouwd).
Assentellers niet. Detectielassen wel, maar als ze er niet, kunnen ze niet storenArcticWolf schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Ik weet niet of assentellers gevoelig zijn voor strooizout? Er zijn ieder geval geen ES-lassen aanwezig.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Deze assentellers zijn onderdeel van de overweg aankondiging, dus nee het klopt dat het is technisch gezien geen overweg storing. Na X minuten gaat de overweg wel in storing dus daarna ziet de treindienstleider pas een error in het systeem.Patriot schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:24:
[...]
Even uit interesse: Als er een trein gedetecteerd wordt die er niet is dan is het strikt genomen toch geen 'storing'? Of is het onderdeel van een afwijkend patroon (bijv. detectie op een plek waar logischerwijs geen trein kan zijn omdat er dan eerder al andere signalen geweest hadden moeten zijn)?
Er wordt wel gewerkt om in het systeem onlogische bezetmeldingen (logische bezetmeldingen zijn daadwerkelijke treinbezettingen) redelijkerwijs automatisch te herstellen, dus in dit geval gaat het om een onlogische bezetmelding, maar het systeem moet nu nog handmatig gereset worden.
In de toekomst zou een onlogische bezetmelding dus automatisch gereset kunnen worden (onder voorwaarde natuurlijk).
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 20-02-2025 12:35 ]
Onlogische melding als in: er is een trein dit baanvak in gereden zonder dat er een trein in het vorige baanvak was?
Kan me voorstellen dat dat wel mogelijk is als ProRail de wagen bij een spoorwegovergang in de rails zet.
Kan me voorstellen dat dat wel mogelijk is als ProRail de wagen bij een spoorwegovergang in de rails zet.
Ja en nee, in principe is bovenstaande wel een logische bezetmelding, maar bij buitendienststellingen werkt het net weer iets andersI_IBlackI_I schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:36:
Onlogische melding als in: er is een trein dit baanvak in gereden zonder dat er een trein in het vorige baanvak was?
Onlogische bezetmeldingen zijn meldingen dat een assenteller een bezetmelding telt terwijl het punt erna en ervoor niks heeft in/uitgeteld, dus logischerwijs kan er geen trein aanwezig zijn.
Interessant! Alleen:
Dat is toch juist wat @I_IBlackI_I bedoelde? Kan ik mis hebben, maar dat klinkt voor mij als leek hetzelfdeOnlogische bezetmeldingen zijn meldingen dat een assenteller een bezetmelding telt terwijl het punt erna en ervoor niks heeft in/uitgeteld, dus logischerwijs kan er geen trein aanwezig zijn.
Ah de ja en nee was bedoeld op werkzaamheden.Patriot schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:15:
Interessant! Alleen:
[...]
Dat is toch juist wat @I_IBlackI_I bedoelde? Kan ik mis hebben, maar dat klinkt voor mij als leek hetzelfde
Maar idd, al is het gewoon dat de assenteller iets meldt aan de ACE. Er is niet zoiets als een spook trein.
De treindienstleider zal het waarschijnlijk ook niet opvallen tot de storingsmelder van de overweg gaat piepen.
De interlocking gaat ook pas piepen als er geen rijweg ingesteld kan worden.
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 20-02-2025 15:20 ]
Tenzij een Krol of Unimog o.i.d. zichzelf in het spoor heeft gezet... Maar goed, daarvoor zijn natuurlijk procedures.ArcticWolf schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:41:
[...]
Onlogische bezetmeldingen zijn meldingen dat een assenteller een bezetmelding telt terwijl het punt erna en ervoor niks heeft in/uitgeteld, dus logischerwijs kan er geen trein aanwezig zijn.
Misschien een leuke kijktip vanavond voor de spoorliefhebbers,
Maarten en Vincent van Rossem nemen in deze aflevering van De Broeders Van Rossem een kijkje in Utrecht, het grootste spoorknooppunt van Nederland. De trein is een duurzaam alternatief voor auto en vliegtuig, maar volgens de broers heeft hij een imagoprobleem.
Vanavond om 20:30 op NPO2 en daarna via NPO start terug te kijken.
Maarten en Vincent van Rossem nemen in deze aflevering van De Broeders Van Rossem een kijkje in Utrecht, het grootste spoorknooppunt van Nederland. De trein is een duurzaam alternatief voor auto en vliegtuig, maar volgens de broers heeft hij een imagoprobleem.
Wat een mooie aflevering, ging tot mijn positieve verbazing ook best wel de diepte in in de techniek.J-roenn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:11:
Misschien een leuke kijktip vanavond voor de spoorliefhebbers,
Dus aanrader om terug te kijken!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb een Maarten van Rossum-allergie, dus ik kan het helaas niet kijken
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ze hebben goede hoop, zo sluiten ze af. Nou die hoop geld moet er eerst komen voordat die goede hoop werkelijkheid kan worden. Want ja we zijn als ProRail goed bezig voor de toekomst, maar kosten zijn zo ontzettend hoog voor onder andere ERTMS dat we snel achter de feiten aan gaan lopen.franssie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:12:
[...]
Wat een mooie aflevering, ging tot mijn positieve verbazing ook best wel de diepte in in de techniek.
Dus aanrader om terug te kijken!
Ook wel weer leuk om het oude Hoog Catherijne te zien, graflelijk waardoor het toch weer zo z'n charme had.
:strip_exif()/f/image/cSxBY0vPolzw37xqRR867Vlg.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat het de "Stichting Genootschap ter bevordering van het gebruik van de naam ’s-Hertogenbosch" maar niet horen! (Ja, dat bestaat.)
Zonder gekheid, ik dacht dat het gebruik van 's-Hertogenbosch min of meer verplicht was? Vreemd genoeg stond er wel 's-Hertogenbosch in de Engelse versie.
[ Voor 32% gewijzigd door Maarten_E op 23-02-2025 18:19 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
It depends. Het is een automatisch systeem dat kijkt welke versie van de stationsnaam past. In dit geval zou de tekst te lang worden om op één regel te passen, dus wordt er een verkorte versie van de stationsnaam toegepast, in dit geval Den Bosch, wat precies binnen de maximale 10 (of waren het er 12 of 14? Geen idee wat de exacte hoeveelheid ook alweer was zo uit mijn hoofd) tekens voor de verkorte versie past. Bij andere stations wordt er een verbastering van de stationsnaam gemaakt, of wordt bij 'wijkstations' de hoofdstationsnaam weggelaten (bijv. alleen 'Schothorst' in plaats van 'Amersfoort Schothorst').
Dit is dan weer wel dé duidelijkste manier waarop je aangeeft dat de trein naar Venlo niet naar Venlo rijdtMaarten_E schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:15:
[Afbeelding]
Laat het de "Stichting Genootschap ter bevordering van het gebruik van de naam ’s-Hertogenbosch" maar niet horen! (Ja, dat bestaat.)
Zonder gekheid, ik dacht dat het gebruik van 's-Hertogenbosch min of meer verplicht was? Vreemd genoeg stond er wel 's-Hertogenbosch in de Engelse versie.
Zie:
Intercity schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Heel benieuwd of iemand dit weet. Dat was ook mega-verwarrend op de borden. Omdat de grote letters Venlo aangeven, en dan in kleine letters onderin Let op: overstappen in Eindhoven. Dan is het dus niet een intercity naar Venlo, maar naar Eindhoven... Zet dát dan in de grote letters als eindbestemming op de schermen.
[Afbeelding]
En zoals ik daar ook al schreef: er zit een verschil in wat het resultaat is voor de reiziger. In dit geval rijdt er na Den Bosch geen trein meer verder. Bij jou moest er weliswaar overgestapt worden vanwege materieeluitwisseling, maar waren reizigers nog steeds op hetzelfde tijdstip op de eindbestemming, waardoor het effectief nog steeds dezelfde reis is als gepland, alleen met een extra overstap.
[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 24-02-2025 14:14 ]
Het beste nog de reizigers pas in Eindhoven te vertellen dat ze moeten overstappen. Ze worden dan wel boos wegens de slechte informatievoorziening. Maar je weet zeker dat ze wel de goede trein nemen.
Wat betreft die gestoorde wissels afgelopen week met die kou, wat ik al dacht lag het niet aan het mechanische gedeelte. Oorzaak is bekend en er loopt een vervangingsprogramma maar het zat hem in de steller elektronica (en dus toch vocht waar @Arator het ook over had)
Zeer informatieve video. Ik ben meermaals in Japan geweest en weet hoe fijn het kan zijn om de trein te reizen maar ook in deze video wordt aangegeven dat Tokyo - Sapporo per trein eigenlijk een "stom" idee is. Vliegen is veel sneller en goedkoper. Concurrentie aangaan met het vliegtuig is ook in Japan een ding...
Vind het desondanks erg knap dat de Hayabusa service soms wel 320km/u rijdt tussen Tokyo en Hakodate, incl. 54km tunnel onder de zee door.
Zelfs met zoveel treinreizigers (in ieder geval tussen Tokyo, Nagoya, Osaka, Kobe) blijft het erg moeilijk om kostentechnisch bepaalde lijnen in dienst te houden. Vind het jammer want in Japan zie je dat er veel regionale lijnen gesloten worden omdat nagenoeg niemand er meer gebruik van maakt. Snap het wel, je ziet steeds meer "shutter towns" in Japan omdat het gros naar de grote steden verhuist of dat de vergrijzing te groot is (algemeen probleem in Japan).
Voor cabine ritten van lokale lijnen is dit een goed kanaal:
https://www.youtube.com/@AUNZRAILFAN
Vind het desondanks erg knap dat de Hayabusa service soms wel 320km/u rijdt tussen Tokyo en Hakodate, incl. 54km tunnel onder de zee door.
Zelfs met zoveel treinreizigers (in ieder geval tussen Tokyo, Nagoya, Osaka, Kobe) blijft het erg moeilijk om kostentechnisch bepaalde lijnen in dienst te houden. Vind het jammer want in Japan zie je dat er veel regionale lijnen gesloten worden omdat nagenoeg niemand er meer gebruik van maakt. Snap het wel, je ziet steeds meer "shutter towns" in Japan omdat het gros naar de grote steden verhuist of dat de vergrijzing te groot is (algemeen probleem in Japan).
Voor cabine ritten van lokale lijnen is dit een goed kanaal:
https://www.youtube.com/@AUNZRAILFAN
Vorige week met mijn moeder naar Hilversum Media Park voor een dagje uit.
Trein strand in Rotterdam Centraal. De intercom deed het niet maar gelukkig wist mijn smartphone me wel te vertellen wat eigenlijk de conducteur zou moeten doen.
Naar andere trein. Nu die ging ook niet meer rijden maar nu wel een boze machinist die ons allemaal adviseerde om te klagen bij de NS.
Heb ik gedaan en binnen een paar dagen wat geld terug gekregen.
Alles bij elkaar was het sneller en goedkoper geweest als we met de auto waren gegaan.
En dat zo'n beetje het probleem: de auto in Nederland is bijna 100% betrouwbaar.
Trein strand in Rotterdam Centraal. De intercom deed het niet maar gelukkig wist mijn smartphone me wel te vertellen wat eigenlijk de conducteur zou moeten doen.
Naar andere trein. Nu die ging ook niet meer rijden maar nu wel een boze machinist die ons allemaal adviseerde om te klagen bij de NS.
Alles bij elkaar was het sneller en goedkoper geweest als we met de auto waren gegaan.
En dat zo'n beetje het probleem: de auto in Nederland is bijna 100% betrouwbaar.
Goed verhaal, lekker kort.emeralda schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:52:
Maar waarom ging je dan toch met de trein in plaats van met de auto? Wat zouden de voordelen geweest zijn als je een keer geen pech had gehad met defecte treinen?emeralda schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:52:
Nog los van het feit dat ik 'Hilversum Mediapark' en 'dagje uit' in één zin niet helemaal snap, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Maar waarom ging je dan toch met de trein in plaats van met de auto? Wat zouden de voordelen geweest zijn als je een keer geen pech had gehad met defecte treinen?
Nog los van het feit dat ik 'Hilversum Mediapark' en 'dagje uit' in één zin niet helemaal snap, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.
[/quote]
Op het Hilversum Mediapark heb je ook het museum voor Beeld en Geluid. Best wel druk bezocht dus dat zal de bestemming wel geweest zijn.

[/quote]
Op het Hilversum Mediapark heb je ook het museum voor Beeld en Geluid. Best wel druk bezocht dus dat zal de bestemming wel geweest zijn.
Tja redelijk n=1 verhaal. Ik kan er honderden treinritten tegenover zetten zonder enig probleem. En ik ken meerdere verhalen dat mijn vorige auto stuk ging. Zegt ook niets.emeralda schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:52:
Edit: woordje ‘vorige’ toegevoegd want heb nu een Toyota en die gaan niet stuk
[ Voor 5% gewijzigd door Kassad op 27-02-2025 19:01 ]
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
*knip*, iets met geen koffie en toevallig ook beeld en geluid suggererenWoefdram schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:50:
Maar waarom ging je dan toch met de trein in plaats van met de auto? Wat zouden de voordelen geweest zijn als je een keer geen pech had gehad met defecte treinen?
[/quote]
[ Voor 7% gewijzigd door GwnLars_ op 27-02-2025 19:33 . Reden: zie inhoud en titol. ]
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Ik zit al een tijdje regelmatig de webcam van de werkzaamheden aan De Vijf Bruggen bij Amsterdam CS te bekijken, en ik vroeg me af of het alleen een 1:1 vervanging van die bruggen is, of dat ze ook wissels gaan verwijderen/vervangen, perrons verlengen, etc gaan doen?
Niet specifiek vanwege die bruggen maar dat hele station gaat op de schop. Ik heb het idee dat er altijd verbouwd wordt daar.Haribo112 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:47:
Ik zit al een tijdje regelmatig de webcam van de werkzaamheden aan De Vijf Bruggen bij Amsterdam CS te bekijken, en ik vroeg me af of het alleen een 1:1 vervanging van die bruggen is, of dat ze ook wissels gaan verwijderen/vervangen, perrons verlengen, etc gaan doen?
https://www.prorail.nl/bouwen-op-een-eiland
Ik wist dat ze een grote verbouwing deden maar was de details even kwijt. Het promo-filmpje van ProRail heeft het wel over "langere perrons, ook op de bruggen" en over het weghalen van meer dan 100 wissels. Denk dat dat mijn vraag beantwoordt! Mooi project om te volgen, in elk geval. Leuk dat ze daar webcams op zetten.Kalentum schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:17:
[...]
Niet specifiek vanwege die bruggen maar dat hele station gaat op de schop. Ik heb het idee dat er altijd verbouwd wordt daar.
https://www.prorail.nl/bouwen-op-een-eiland
Vandaag kwam ICNG-treinstel 3105, getrokken door locomotief 9903 van RailExperts, door Deventer heen. De komende weken zal het treinstel worden uitgetest, waarna deze in de dienstregeling zal verschijnen.
Dit treinstel is (deels) opnieuw gebouwd nadat deze in 2020 tijdens een overbrenging betrokken was geraakt bij een ongeluk in het Duitse Dreileben, toen deze onderweg was naar de Harz voor wat testen.
Dit treinstel is (deels) opnieuw gebouwd nadat deze in 2020 tijdens een overbrenging betrokken was geraakt bij een ongeluk in het Duitse Dreileben, toen deze onderweg was naar de Harz voor wat testen.
[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 02-03-2025 19:50 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Gaaf. Die goederenwagons zijn puur voor extra remgewicht, toch? En waarom moet dat eigenlijk, zijn de remmen van het ICNG stel niet actief?
Die zijn inderdaad niet actief, omdat de hulp-scharfenbergkoppeling niet pneumatisch doorgekoppeld kan worden. Herstel, geen idee, hangt een draadje aan.Haribo112 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:37:
Gaaf. Die goederenwagons zijn puur voor extra remgewicht, toch? En waarom moet dat eigenlijk, zijn de remmen van het ICNG stel niet actief?
[ Voor 6% gewijzigd door GwnLars_ op 03-03-2025 09:50 ]
Auto heb je er in ieder geval zelf invloed op.Kassad schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:00:
[...]
Tja redelijk n=1 verhaal. Ik kan er honderden treinritten tegenover zetten zonder enig probleem. En ik ken meerdere verhalen dat mijn vorige auto stuk ging. Zegt ook niets.
Het lijkt hier altijd een beetje alsof iedereen hier altijd mazzel heeft met treinreizen ofzo, ik reis pakweg 10x per jaar met de trein, zeker de helft van de treinritten is er wel wat mis of strand ik ergens
n=1 natuurlijk ook, maar voor mij is het geen concurrerend product op basis van betrouwbaarheid, prijs en comfort; hoewel het milieuaspect van treinreizen mij wel aanspreekt. Wij nemen op kantoor bijvoorbeeld ook als policy geen mensen aan die met het OV komen door het betrouwbaarheidsaspect, we willen gewoon echt om 08:30 beginnen.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ik reis niet met OV naar het werk, maar dat lijkt me een vreemde policy. Met de auto kun je ook in een onverwachte file komen.
Afgezien van het punt dat je daardoor de beste kandidaat kunt missen.
Handig stukje context is dat we in het buitengebied zitten, er zijn hier niet echt files en het OV is zeer matig; dus we hebben met zijn allen een beetje een roze bril op als het gaat om autovervoer denk ik. Als er iemand te laat komt dan gaat het meestal om een treinverstoring, terwijl <20% van het kantoor met het OV reist. Het is vrij vervelend om direct het hele customersupport team te missen omdat er ergens in Almere een wissel defect is, bijvoorbeeld.Marcel Br schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:14:
Ik reis niet met OV naar het werk, maar dat lijkt me een vreemde policy. Met de auto kun je ook in een onverwachte file komen.
Daardoor wilt men hier geen OV-gangers meer. Ik ga er niet over.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
In het buitengebied misschien maar in de randstad minder. Ik sta serieus elke keer in minimaal twee files als ik van Amersfoort naar Roermond rijd, daar heb ik als automobilist geen enkele invloed op.silverball schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:04:
[...]
Auto heb je er in ieder geval zelf invloed op.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Die wagons zijn inderdaad voor het remmen. Volgens mij was dat puur een verplichting voor binnen Duitsland na de eerdere crash in 2020. Er was een periode dat er een luchtslang door het hele treinstel werd gelegd met twee remwagons voor en achter, maar dat is niet meer nodig.Haribo112 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:37:
@EDIT , correct me if i'm wrong.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ik heb geen idee waarom die remwagens nog gebruikt worden, maar blijkbaar gaat nog altijd het treinstel ongeremd mee. Dat was inderdaad naar aanleiding van dat ongeluk, waarbij er een issue met de hulpkoppeling i.c.m. het remsysteem van de ICNG naar boven kwam, als ik mij goed herinner. Daarop is ook het remsysteem aangepast (die luchtslangen waren vóór die aanpassing), zodat het ook tijdens het slepen niet meer voor zou mogen komen.
Ik gok, maar dat is pure speculatie (!) - ik heb geen idee van de transporten verder - dat men het treinstel nu ongeremd meeneemt om vlakke plaatsen/vierkante wielen voor de aflevering te voorkomen. Als er gesleept wordt met een andere ICNG, dan kan men namelijk de anti-blokkeerinrichting (ABI) actief laten (gevoed door het laagspanningsnet vanuit de voorste ICNG), maar met een andere trein kan dat niet, dus dat wordt volgens mij liever niet gedaan om schade aan de wielen bij remmingen op gladde sporen te voorkomen.
Maar nogmaals, dat is pure speculatie.
Ik gok, maar dat is pure speculatie (!) - ik heb geen idee van de transporten verder - dat men het treinstel nu ongeremd meeneemt om vlakke plaatsen/vierkante wielen voor de aflevering te voorkomen. Als er gesleept wordt met een andere ICNG, dan kan men namelijk de anti-blokkeerinrichting (ABI) actief laten (gevoed door het laagspanningsnet vanuit de voorste ICNG), maar met een andere trein kan dat niet, dus dat wordt volgens mij liever niet gedaan om schade aan de wielen bij remmingen op gladde sporen te voorkomen.
Maar nogmaals, dat is pure speculatie.
Lijn Luik-Aken, gereden met Belgisch materieel.TheMak schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:05:
Heeft Belgie een verbinding met DUitsland?
[ Voor 8% gewijzigd door Maarten_E op 03-03-2025 17:06 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Rondom Amersfoort staat altijd file... ik ben blij dat ik niet met de auto naar m'n werk hoef, zou binnen enkele weken helemaal gestoord worden.Kassad schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:49:
[...]
In het buitengebied misschien maar in de randstad minder. Ik sta serieus elke keer in minimaal twee files als ik van Amersfoort naar Roermond rijd, daar heb ik als automobilist geen enkele invloed op.
Heb van 2012 t/m 2016 aan de NZL gewerkt in Amsterdam en 2012 viel nog wel mee, maar 2013 t/m 2016... iedere dag tussen Abcoude en Nieuwegein in de file gestaan... dat NOOIT meer.
En het maakte niet uit of je om 15:00, 17:00 of 18:00 vertrok, iedere dag ellende.
Tussen Stroe en Amersfoort staat er om 6u 's ochtends vaak al file

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 03-03-2025 17:41 ]
Ik heb twee weken in Ede gewerkt vanuit Amersfoort en heb de baan toen opgezegd omdat ik die files heen en terug niet trok dus ik begrijp je primaArcticWolf schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:40:
[...]
Rondom Amersfoort staat altijd file... ik ben blij dat ik niet met de auto naar m'n werk hoef, zou binnen enkele weken helemaal gestoord worden.
Heb van 2012 t/m 2016 aan de NZL gewerkt in Amsterdam en 2012 viel nog wel mee, maar 2013 t/m 2016... iedere dag tussen Abcoude en Nieuwegein in de file gestaan... dat NOOIT meer.
En het maakte niet uit of je om 15:00, 17:00 of 18:00 vertrok, iedere dag ellende.
Tussen Stroe en Amersfoort staat er om 6u 's ochtends vaak al file
@TheMak via HSL 3 ook nog een Eurostar naar Keulen en een ICE naar Keulen en Düsseldorf.Maarten_E schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:06:
[...]
Lijn Luik-Aken, gereden met Belgisch materieel.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik moet dan altijd terugdenken aan de tijd dat ik nog zelf elke dag met de trein ging werken. Staan er ineens in de ochtend een koppel toeristen op het perron, duidelijk herkenbaar aan de reiskoffer die ze meehebben, en had de trein die ochtend enkele minuten vertraging. Toen dat werd omgeroepen was het net dat koppel dat luidop zij dat het ook altijd hetzelfde is, terwijl ik, die die trein elke dag nam, net zeer tevreden was met de punctualiteit van die trein.Kassad schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:00:
[...]
Tja redelijk n=1 verhaal. Ik kan er honderden treinritten tegenover zetten zonder enig probleem. En ik ken meerdere verhalen dat mijn vorige auto stuk ging. Zegt ook niets.
Edit: woordje ‘vorige’ toegevoegd want heb nu een Toyota en die gaan niet stuk
Reizen met de trein is niet perfect en loopt soms mis, maar dat betekend inderdaad niet dat het altijd slecht is.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Precies dit iddBlokker_1999 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:40:
[...]
Ik moet dan altijd terugdenken aan de tijd dat ik nog zelf elke dag met de trein ging werken. Staan er ineens in de ochtend een koppel toeristen op het perron, duidelijk herkenbaar aan de reiskoffer die ze meehebben, en had de trein die ochtend enkele minuten vertraging. Toen dat werd omgeroepen was het net dat koppel dat luidop zij dat het ook altijd hetzelfde is, terwijl ik, die die trein elke dag nam, net zeer tevreden was met de punctualiteit van die trein.
Reizen met de trein is niet perfect en loopt soms mis, maar dat betekend inderdaad niet dat het altijd slecht is.
Dan nog maar een n=1. Ik woon in de achterste Achterhoek, en de meeste treinreizen van mij gaan via Zutphen. Ook als er geen files staan (zijn hier zeldzaam) ben ik met de trein twee keer (ca 30 min) zo snel in Zutphen als met de auto (ca 60 min).
Ok, ik geef toe dat ik dan het voortraject naar het station niet meetel (ca 10 min).
Ok, ik geef toe dat ik dan het voortraject naar het station niet meetel (ca 10 min).
...
De trein vs auto discussie komt hier eens in de zoveel tijd voorbij. Wat denk ik voor iedereen wel duidelijk is, is dat de n=1 ervaringen nu niet de meest betrouwbare indicatoren zijn.
Een website zoals Rijden de treinen lijkt mij een beter inzicht te geven.
En dan nog zijn er genoeg argumenten te bedenken los van vertragingen waarom de ene of de andere beter is
En dan nog zijn er genoeg argumenten te bedenken los van vertragingen waarom de ene of de andere beter is
"Dit betekent een gemiddelde van 1 dag, 5 uur, 18 minuten aan treinstoringen per dag." Geeft dan niet heel veel vertrouwenWally2002 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:24:

Als je alle niet TAO's eraf haalt dan valt het wel weer mee en is het een "ramp" als jouw trein niet rijdt maar de trein 10 min later wel? (tenzij er een halfuursdienst wordt gereden
)
Vreemde manier om dit te formuleren. Blijkbaar worden de duur van alle verstoringen bij elkaar opgeteld. Uiteindelijk is het net als bij files, alleen relevant om die te weten waar je last van gaat krijgen. De rest is alleen maar ruis.
De achterste Achterhoek?inhico schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:09:
Dan nog maar een n=1. Ik woon in de achterste Achterhoek, en de meeste treinreizen van mij gaan via Zutphen. Ook als er geen files staan (zijn hier zeldzaam) ben ik met de trein twee keer (ca 30 min) zo snel in Zutphen dan met de auto (ca 60 min).
Duitsland bedoel je
Ik zie (vanuit Enschede bekeken) weing verschil in de Achterhoek.
Dit geeft wel mooi aan hoe het afhankelijk is van de reis die je maakt of het uitmaakt of niet.Kassad schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:58:
[...]
Ik heb twee weken in Ede gewerkt vanuit Amersfoort en heb de baan toen opgezegd omdat ik die files heen en terug niet trok dus ik begrijp je primaik ben blij dat ik nu met de trein kan, heerlijk.
Ik heb een aantal jaar minimaal 1x per week van Emmen naar Amersfoort moeten reizen (kantoor vlakbij station) en qua reistijd maakte het niet veel uit of ik met de trein ging of met de auto (inclusief file)
In de rustigere tijden wou ik nog wel eens de trein pakken maar vooral najaar/winter ging ik liever met de auto.
Scheelt wel dat ik mijn tijden enigszins zelf kon bepalen.
NS heeft het definitieve ontwerp van de nieuwe dubbeldeks IC 'DDNG' onthuld:
https://nieuws.ns.nl/ns-presenteert-nieuwe-dubbeldekker/
Een kleine selectie van de interieurfoto's:
:strip_exif()/f/image/22dUPbtyDqxR5F2P2hwT86HP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q63M49zRVhTX7F3Pf2P9sCfl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vEJLobYZ7SZZGepsPSFPAie7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HbWsiMIOHXySJ7oseUguFHu7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A3pKFgHmavYR7vDs7ILThHAH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ojxvqysJHCLeqd3xO8fZ22ZF.jpg?f=fotoalbum_large)
Filmpje:
Let er op dat dit een mockup is, geen echte trein. Het doel daarvan is dus om zoveel mogelijk verschillende interieurelementen in het model te plaatsen om een goede indruk te krijgen van hoe die elementen in werkelijkheid gebruikt kunnen worden.
En voor het gevraagd wordt, de stoelen komen van Fisa.
Hele artikel met details en nog meer foto's van de mock-up:NS presenteert vandaag de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF. Het gaat om een model op ware grootte dat een indruk geeft van hoe de trein er van de buiten- en binnenkant uit komt te zien. Het model wordt later deze ochtend getoond tijdens de perspresentatie van de NS jaarcijfers en geeft een impressie van wat reizigers van de nieuwe trein kunnen verwachten.
:strip_exif()/f/image/22dUPbtyDqxR5F2P2hwT86HP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q63M49zRVhTX7F3Pf2P9sCfl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vEJLobYZ7SZZGepsPSFPAie7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HbWsiMIOHXySJ7oseUguFHu7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A3pKFgHmavYR7vDs7ILThHAH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ojxvqysJHCLeqd3xO8fZ22ZF.jpg?f=fotoalbum_large)
Filmpje:
Let er op dat dit een mockup is, geen echte trein. Het doel daarvan is dus om zoveel mogelijk verschillende interieurelementen in het model te plaatsen om een goede indruk te krijgen van hoe die elementen in werkelijkheid gebruikt kunnen worden.
Haha voor een 1e klas prijs op een kruk zonder fatsoenlijke leuning moeten zitten
Maar hea wel hip zo'n mobiele werkplek.
Verder ziet de mockup er fraai uit. Al kan je in de tweede klas (boven) nergens je jas kwijt. Maargoed, mij valt altijd op dat men de jas liever aanhoudt in de tweede klas.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Je kunt op die site per traject tot in detail zien welke soort storingen er zijn geweest. Dat zegt veel meer. Bijvoorbeeld of het door externe factoren kwam of juist problemen met infra, of door de vervoerder (materieel bv).cazzer22 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:01:
Vreemde manier om dit te formuleren. Blijkbaar worden de duur van alle verstoringen bij elkaar opgeteld. Uiteindelijk is het net als bij files, alleen relevant om die te weten waar je last van gaat krijgen. De rest is alleen maar ruis.
En het is op basis van de via reisinformatie gerapporteerde verstoringen. Daar zit mogelijk ook nog wat ruis in.
Ik hoop dan vooral dat ProRail en vervoerders zelf deze info ook gebruiken om gericht verstoringsoorzaken aan te pakken.
Het is een van de nieuwe meubels die in 2018 ontworpen zijn voor het vernieuwde interieur. De 2e klas heeft 'm uiteraard ook.LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:50:
[...]
Haha voor een 1e klas prijs op een kruk zonder fatsoenlijke leuning moeten zitten![]()
Maar hea wel hip zo'n mobiele werkplek.
Jashaakjes zitten aan de stoelen zelf op de bovenverdieping. Je kan ze in het filmpje makkelijk zien zitten, maar ook op de allereerste foto.Verder ziet de mockup er fraai uit. Al kan je in de tweede klas (boven) nergens je jas kwijt. Maargoed, mij valt altijd op dat men de jas liever aanhoudt in de tweede klas.
Sowieso kan je altijd lastig je jas kwijt op de bovenverdieping omdat je beperkte ruimte hebt.
Ziet er netjes uit op de foto maar de vraag is natuurlijk vooral of het in de praktijk ook werkt.EDIT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:25:
Paar dingen die mij opvallen:
- waarom zijn de stopcontacten en usb sockets geheel in dezelfde kleur als het blok waar ze inzitten, zwart notabene. Maakt het lastiger om aan te sluiten. Zeker voor mensen die visueel wat beperkter zijn.
- 1e klas is wel een flinke downgrade naar een 2+2 opstelling.
- bij sommige stoelen eerste klas missen armleuningen aan gangpad zijde?
- duidelijke aanduiding voor fietsen op de vloer.
- duidelijke aanduiden klasse op binnendeuren.
- die zit-sta plank snap ik nog niet helemaal.
Er staan verschillende meubels in deze mockup. Deze worden gebruikt om feedback mee op te halen. In het uiteindelijke ontwerp kunnen de meubels anders zijn.Wally2002 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:28:
[...]
Ziet er netjes uit op de foto maar de vraag is natuurlijk vooral of het in de praktijk ook werkt.
Paar dingen die mij opvallen:
- waarom zijn de stopcontacten en usb sockets geheel in dezelfde kleur als het blok waar ze inzitten, zwart notabene. Maakt het lastiger om aan te sluiten. Zeker voor mensen die visueel wat beperkter zijn.
- 1e klas is wel een flinke downgrade naar een 2+2 opstelling.
- bij sommige stoelen eerste klas missen armleuningen aan gangpad zijde?
- duidelijke aanduiding voor fietsen op de vloer.
- duidelijke aanduiden klasse op binnendeuren.
- die zit-sta plank snap ik nog niet helemaal.
Vandaar ook de varianten van banken met en zonder gangpadleuning (denk ik).
De sta/hang-meubels zijn bedoeld als werkplek. Ik snap hem ook niet helemaal, behalve dat zo'n zitje minder ruimte inneemt van een volledige vierzit en daardoor weer een gat gevuld kan worden.
De 2+2 1e klasse zag ik wel aankomen - dat is in Sprinters al jaar en dag zo natuurlijk, en het levert weer extra zitplaatsen op. Niet dat ik het er mee eens ben hoor, maar ik snap hem wel vanuit NS gezien.
Overigens eens met de stelling hierboven dat zwart-op-zwart voor de stroomaansluitingen niet handig is voor visueel beperkte mensen (en ook niet voor alle andere mensen
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
EDIT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:21:
Jashaakjes zitten aan de stoelen zelf op de bovenverdieping. Je kan ze in het filmpje makkelijk zien zitten, maar ook op de allereerste foto.
Sowieso kan je altijd lastig je jas kwijt op de bovenverdieping omdat je beperkte ruimte hebt.
/f/image/momtX7SxbVvGWgcBpVJq41Ei.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie ze niet
Op de eerste foto zie ik wel iets van een haak onder een tafeltje.. alsof je je jas op de grond laat hangen in een trein. Dat lijkt mij meer iets voor een handtas.
Het gaat inderdaad om het haakje onder het tafeltje. Overigens zijn er bij zowel VIRM als DDZ ook geen haakjes op de bovenverdieping, buiten die aan de stoel. Dus dat is verder niet echt anders.
Is dat handig? 1e klas en daarachter (zo te zien zonder doorgang ergens heen) nog 8 stoelen 2e klas? Of hoe moet ik dat zien.
Signatures zijn voor boomers.
Zie het bericht dat ik eerder typte:Maasluip schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:22:
[...]
Is dat handig? 1e klas en daarachter (zo te zien zonder doorgang ergens heen) nog 8 stoelen 2e klas? Of hoe moet ik dat zien.
EDIT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:25:
Jammer dat er geen middenarmleuning is in de 2e klas - zoals bij ICMm en ICNG. Die mis ik echt bij VIRM en DDZ. Maar ik zal een van de weinigen zijn met deze mening, want bij ICM hebben mensen ze vaak ook omhoog geklapt.
Zal wel een gemis zijn t.z.t. als het kenmerkende gebrul van de mDDM nergens meer te horen is.
Die doorgang is er niet omdat het een mockup is. In de uiteindelijke trein zit daar natuurlijk gewoon een deur naar het volgende rijtuig.Maasluip schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:22:
[...]
Ook is de indeling niet definitief - dit is een model op ware grootte, bedoeld om verschillende interieur-elementen te testen en feedback op te halen bij verschillende groeperingen. Dat daar een groepje 2e-klasse stoelen staan, wil niet zeggen dat die daar in het echt ook komen te staan.
Een ander voorbeeld is de bestuurderscabine - ik verwacht dat die in de uiteindelijke trein gewoon vast zal zitten aan de rest van de trein
Dit doet NS overigens altijd bij nieuw materieel. Ook voor SNG en ICNG waren er soortgelijke mockups, waar ook interieur-elementen in zaten die het niet gehaald hebben in de productieversies van die treinen. Andere elementen, soms verrassend - zoals de kleurcodering in de verlichting in ICNG, hebben het weer wel gehaald.
[ Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 05-03-2025 09:39 ]
Als je het persbericht leest krijg ik toch echt het gevoel dat dit nu de nieuwe trein is. Het ontwerp is afgerond en productie start later dit jaar. Er wordt verwezen naar 2018 waarin alle input is opgehaald mbt de nieuwe interieur visie.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Er staan verschillende meubels in deze mockup. Deze worden gebruikt om feedback mee op te halen. In het uiteindelijke ontwerp kunnen de meubels anders zijn.
Vandaar ook de varianten van banken met en zonder gangpadleuning (denk ik).
Er staat nergens dat er nog feedback opgehaald gaat worden.
Het ruimte beslag snap ik, maar het lijkt nu een soort zit plank te zijn die nog redelijk diep is. Hoe kun je dan staan?De sta/hang-meubels zijn bedoeld als werkplek. Ik snap hem ook niet helemaal, behalve dat zo'n zitje minder ruimte inneemt van een volledige vierzit en daardoor weer een gat gevuld kan worden.
We hebben het hier niet over sprinters. Hiermee wordt het eerste klasse product gewoon gedegradeerd tot, ja tot wat eigenlijk? Een grotere kans op een zitplaats?De 2+2 1e klasse zag ik wel aankomen - dat is in Sprinters al jaar en dag zo natuurlijk, en het levert weer extra zitplaatsen op. Niet dat ik het er mee eens ben hoor, maar ik snap hem wel vanuit NS gezien.
Het ontwerp is afgerond. Alle feedback is dus al in het afgelopen jaar verwerkt.
Die hoge meubels zijn gewoon stoelen, geen sta-meubels. Alleen dus hoger, met een werktafel. Je zit een beetje zoals aan de bar (je ziet de stang waar de voeten op kunnen rusten onder de stoel hangen).
En je hoeft er uiteraard niet te zitten
Ik ben overigens zelf ook niet zo blij met die 2+2 in de 1e klas. Ik begrijp het echter wel, en je ziet het ook in o.a. Duitsland, België en Zwitserland ook steeds meer gebeuren.
Die hoge meubels zijn gewoon stoelen, geen sta-meubels. Alleen dus hoger, met een werktafel. Je zit een beetje zoals aan de bar (je ziet de stang waar de voeten op kunnen rusten onder de stoel hangen).
Ik ben overigens zelf ook niet zo blij met die 2+2 in de 1e klas. Ik begrijp het echter wel, en je ziet het ook in o.a. Duitsland, België en Zwitserland ook steeds meer gebeuren.
[ Voor 21% gewijzigd door EDIT op 05-03-2025 09:49 ]
Die 2+2 ben ik in eerste instante ook niet blij mee, lijkt mij juist minder ruimte in de 1e klas. We gaan zien hoe het uiteindelijk uitpakt.EDIT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:47:
Het ontwerp is afgerond. Alle feedback is dus al in het afgelopen jaar verwerkt.
Ik reis 1e klas om juist voldoende ruimte te hebben.
Waarom moet ie van buiten zo intens lelijk zijn? Koop gewoon een Desiro HC als je een dubbeldekker met enkeldeks koprijtuigen wil.
Dat is voor mij een enorme usp. Plus dat je niet bij kinderen/pubers/scholieren in een coupé zit. Dat is mij wel geld waard.Wally2002 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:44:
[...]
We hebben het hier niet over sprinters. Hiermee wordt het eerste klasse product gewoon gedegradeerd tot, ja tot wat eigenlijk? Een grotere kans op een zitplaats?
Is de Desiro HC er ook met hoge instap dan? Volgens mij is die er alleen met 550mm instaphoogte (in de dubbeldeksrijtuigen - de enkeldeksrijtuigen in de Desiro HC zijn 760mm), maar ik kan me vergissen.Haribo112 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:24:
Waarom moet ie van buiten zo intens lelijk zijn? Koop gewoon een Desiro HC als je een dubbeldekker met enkeldeks koprijtuigen wil.
Terwijl de NS steen en been klaag(de) over te drukke spitsen, dat zijn juist die mensen die niet huis werken werken. Als die er bij komen, hoe gaat het dan in de splits passen?Hoewel het aantal treinreizigers in het afgelopen jaar groeide, heeft NS weer verlies geleden. Er gaan nog steeds niet zo veel mensen met de trein als voor de coronapandemie, terwijl de kosten stijgen.
NS zag in 2024 een reizigersgroei van 4,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. De inkomsten uit kaartjes groeiden met 10 procent. Ook de exploitatie van stations leverde meer op. Maar het treinbedrijf blijft in de "knalrode cijfers" zitten, zegt NS-topvrouw Angelique Magielse.
Ook zijn de goedkope "kruidvat" kaartjes verdwenen sinds corona, dat waren kaartjes waardoor het wel aantrekkelijk werd om de treinen te vullen buiten de spits. Maar die zijn er niet meer. Wellicht scheelt dat ook een berg reizigers. Waar ik voorheen een langere reistijd tegen leuk tarief voor lief nam neem ik nu de auto. Net zo duur als de trein en veel sneller op je dagje uit.
Dat weet ik niet precies, maar die dingen rijden in half Europa rond dus erg ingewikkeld kan het niet zijn. Volgens de datasheet rijdt de RRX vesie rond met 800mm en 730mm instap. Is dat hoog of laag?Heroic_Nonsense schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:43:
[...]
Is de Desiro HC er ook met hoge instap dan? Volgens mij is die er alleen met 550mm instaphoogte (in de dubbeldeksrijtuigen - de enkeldeksrijtuigen in de Desiro HC zijn 760mm), maar ik kan me vergissen.
[ Voor 4% gewijzigd door Haribo112 op 05-03-2025 10:53 ]
Je kan niet zomaar een gewenste trein kopen, dat moet via een aanbesteding. Die heeft CAF dus gewonnen.
En zoveel verschilt het uiterlijke ontwerp van CAF nou ook weer niet van de Desiro HC. Hooguit een iets ander neusje, lekker belangrijk. Het concept is verder vergelijkbaar.
En zoveel verschilt het uiterlijke ontwerp van CAF nou ook weer niet van de Desiro HC. Hooguit een iets ander neusje, lekker belangrijk. Het concept is verder vergelijkbaar.
[ Voor 46% gewijzigd door EDIT op 05-03-2025 10:58 ]
De realiteit is dat de controle dermate vaak afwezig is - en al helemaal op drukkere routes - dat die USP ook heel snel verdwijnt. Reizen over Leiden of Delft en zeker in spitstijden - resulteert in de overflow van studenten ook in de eerste klas.Kassad schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Dat is voor mij een enorme usp. Plus dat je niet bij kinderen/pubers/scholieren in een coupé zit. Dat is mij wel geld waard.
Daarmee niet zeggende dat het niet begrijpbaar is dat het gebeurt maar in de bredere zin is de meerwaarde van de eerste klasse op dat soort drukke routes met generiek gezien te weinig zitplaatsen ( en daar is geen gemakkelijke oplossing voor ) beperkt.
De 3e foto (1e van de 1e klas) heeft wel een mooie feature:EDIT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:25:
[...]
Hele artikel met details en nog meer foto's van de mock-up:
[...]
[Afbeelding]
[...]
Filmpje:
[YouTube: Zo ziet de nieuwe dubbeldekker van NS eruit]
Een plankje voor je koffie, boven je laptop. Gaat leuk worden met wissels
Het is ook wel lastige materie. Zeker in de randstad gaat het steeds meer naar S-bahn/metrobedrijf toe (waar je, ook al zou je willen, door de volle treinen ook niet makkelijk kan controleren) terwijl je ook langere routes in het land hebt waar een volwaardig 1e klas product wel werkt en vraag naar is.Napo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:08:
[...]
De realiteit is dat de controle dermate vaak afwezig is - en al helemaal op drukkere routes - dat die USP ook heel snel verdwijnt. Reizen over Leiden of Delft en zeker in spitstijden - resulteert in de overflow van studenten ook in de eerste klas.
Daarmee niet zeggende dat het niet begrijpbaar is dat het gebeurt maar in de bredere zin is de meerwaarde van de eerste klasse op dat soort drukke routes met generiek gezien te weinig zitplaatsen ( en daar is geen gemakkelijke oplossing voor ) beperkt.
Nu krijgen we een 2e klasproduct voor een 1e klas prijs.
Er zijn wel andere kortingsopties in plaats van de 'kruidvat' kaartjes gekomen, zoals de Prijstijd deal, groepsticket daluren.LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:49:
Ook zijn de goedkope "kruidvat" kaartjes verdwenen sinds corona, dat waren kaartjes waardoor het wel aantrekkelijk werd om de treinen te vullen buiten de spits. Maar die zijn er niet meer. Wellicht scheelt dat ook een berg reizigers. Waar ik voorheen een langere reistijd tegen leuk tarief voor lief nam neem ik nu de auto. Net zo duur als de trein en veel sneller op je dagje uit.
Oostenrijk heeft ook al geen 1e klas meer in de stoptreinen / Cityjet.
Maar het zitcomfort (en ander comfort) van die treinen is wel stukken beter dan van onze stoptreinen. Beter gevormde stoelen, uittrekbare zittingen, grote balzaal voor fietsvervoer.
En de hele atmosfeer in die treinen is gewoon een stuk beter. Niet die steriele tandartswachtzaal wat een SLT of SNG is, maar stemmig rood en bruin.
Maar het zitcomfort (en ander comfort) van die treinen is wel stukken beter dan van onze stoptreinen. Beter gevormde stoelen, uittrekbare zittingen, grote balzaal voor fietsvervoer.
En de hele atmosfeer in die treinen is gewoon een stuk beter. Niet die steriele tandartswachtzaal wat een SLT of SNG is, maar stemmig rood en bruin.
Signatures zijn voor boomers.
Het vervelende is dat dit voor een bepaalde tijd (rit) was, de laatste keer dat ik keek, en niet een dag of tijdvak, zoals in de tekst door elkaar wordt gebruikt. Een week vooruit is dat niet altijd op de rit nauwkeurig vast te pinnen, dus doe ik het niet.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Echt vergelijkbaar zijn ze niet.Wally2002 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:55:
[...]
Er zijn wel andere kortingsopties in plaats van de 'kruidvat' kaartjes gekomen, zoals de Prijstijd deal, groepsticket daluren.
De prijstijddeal moet je ver vooruit een specifieke trein boeken.
En de groepsticket? Goedkoop? Retour €72 voor 2 personen.. Dat bedoel ik dus, dat het ongeveer net zoveel kost als je auto vol benzine gooien. Maar de auto is vaak veel sneller en flexibeler.
Ter herinnering, de kruidvat kaartjes waren zo tussen de €12,50 en €20 (per persoon, 1 dag treinen in de daluren).
@Brent @LordSinclair de PrijstijdDeal is voor een tijdvak geldig, niet alleen een specifieke rit.
Helaas is dit via de website niet direct te zien als je een reis plant, maar pas als je een specifieke route hebt gekozen om een kaartje te kopen. Dan verschijnt de optie. Bijvoorbeeld (willekeurig voorbeeld) voor een treinreis a.s. zondag om 12.14 van Rotterdam centraal naar Venlo is het tijdvenster 10 tot 16 uur voor de prijstijddeal.
En @LordSinclair tuurlijk waren die 'kruidvat' kaartjes een koopje, maar dat is ook al jaren geleden. Inmiddels ook flinke inflatie. En ik zeg ook nergens dat de huidige kortingsacties ook perse goedkoop zijn of kunnen concurreren met de auto, alleen dat er nu ook kortingsopties zijn en dat je dus echt niet altijd 'full price' hoeft te betalen als je een keertje met de trein wilt als niet frequente reiziger.
Helaas is dit via de website niet direct te zien als je een reis plant, maar pas als je een specifieke route hebt gekozen om een kaartje te kopen. Dan verschijnt de optie. Bijvoorbeeld (willekeurig voorbeeld) voor een treinreis a.s. zondag om 12.14 van Rotterdam centraal naar Venlo is het tijdvenster 10 tot 16 uur voor de prijstijddeal.
En @LordSinclair tuurlijk waren die 'kruidvat' kaartjes een koopje, maar dat is ook al jaren geleden. Inmiddels ook flinke inflatie. En ik zeg ook nergens dat de huidige kortingsacties ook perse goedkoop zijn of kunnen concurreren met de auto, alleen dat er nu ook kortingsopties zijn en dat je dus echt niet altijd 'full price' hoeft te betalen als je een keertje met de trein wilt als niet frequente reiziger.
Van die 2+1 opstelling in de eerste klasse word ik ook niet bepaald vrolijk. Daarnaast lijdt dit ontwerp aan hetzelfde euvel als het interieur van de Flow-VIRMs: veel open ruimte tussen de stoelen en daardoor weinig privacy. Die afwijkende zitconcepten nemen verder ook best veel ruimte weg die anders voor normale zitplaatsen gebruikt had kunnen worden.
Ik ben niet heel erg overtuigd.
Ik ben niet heel erg overtuigd.
De Kruidvat kaartjes waren extreem verlieslatend. Dat was geen houdbaar product voor de korte en lange termijn.LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:04:
[...]
Echt vergelijkbaar zijn ze niet.
De prijstijddeal moet je ver vooruit een specifieke trein boeken.
En de groepsticket? Goedkoop? Retour €72 voor 2 personen.. Dat bedoel ik dus, dat het ongeveer net zoveel kost als je auto vol benzine gooien. Maar de auto is vaak veel sneller en flexibeler.
Ter herinnering, de kruidvat kaartjes waren zo tussen de €12,50 en €20 (per persoon, 1 dag treinen in de daluren).
Groepsticket voor 2 personen is inderdaad minder interessant (afhankelijk van het traject). Maar voor 4 of meer personen is de rekensom alweer anders.
Zo vaak reis ik niet met 4 personen of meer.chengbondkwok schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:50:
[...]
De Kruidvat kaartjes waren extreem verlieslatend. Dat was geen houdbaar product voor de korte en lange termijn.
Groepsticket voor 2 personen is inderdaad minder interessant (afhankelijk van het traject). Maar voor 4 of meer personen is de rekensom alweer anders.
En een lege stoel kost meer dan een stoel waar iemand op zit (en mogelijk enthousiast wordt) met een kruidvat kaartje. Bij budget vliegmaatschappijen hebben ze dat wel begrepen.
Budgetvliegmaatschappijen verkopen ook geen vervoersbewijs maar een stoel in het vliegtuig. Dat is wezenlijk anders. Wel ben ik er mee eens dat Eurostar c.s. de laatste lege stoelen goedkoop moeten kunnen aanbieden zodat een interrailer bijvoobeeld ook mee kan.LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:00:
[...]
Zo vaak reis ik niet met 4 personen of meer.
En een lege stoel kost meer dan een stoel waar iemand op zit (en mogelijk enthousiast wordt) met een kruidvat kaartje. Bij budget vliegmaatschappijen hebben ze dat wel begrepen.
Er zijn meerdere problemen met de Kruidvatkaartjes.LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:00:
[...]
Zo vaak reis ik niet met 4 personen of meer.
Ten eerste kon je er onbeperkt (in daluren) mee door het hele land, waardoor je niet alleen in trein kunt zitten met ruimte genoeg, maar ook in best wel drukke treinen. Als ik in de daluren reis, is de trein vaak verrassend, tot vervelend, vol.
Ten tweede trok het, na een beginperiode met nieuwe reizigers, voornamelijk reizigers die toch al met de trein wilden, maar nu goedkoper konden reizen. Daar verlies je dus alleen maar geld op, als NS.
Toch gek dat je dan leest dat de NS de treinen leeg vindt..noppus schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:13:
Ten eerste kon je er onbeperkt (in daluren) mee door het hele land, waardoor je niet alleen in trein kunt zitten met ruimte genoeg, maar ook in best wel drukke treinen. Als ik in de daluren reis, is de trein vaak verrassend, tot vervelend, vol.

Ik heb er ook een beetje moeite mee dat de NS blijft roepen dat het aantal reigers tegen valt terwijl het in de randstad echt geregeld abjecte drama is, zowel tijdens als net buiten de spits.LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:30:
[...]
Toch gek dat je dan leest dat de NS de treinen leeg vindt..
Maar het hangt ook wel sterk van traject en trein af.
Ik pendel veel tussen Den Haag en Leiden en pak vaak sprinters omdat daar doorgaans wel redelijk wat ruimte is terwijl de IC's die diezelfde kant op gaan echt wel vol zitten.
En ik accommodeer de NS feitelijk al door buiten de spits te gaan rijden voor ze.
Eigenlijk moet ik om 9 uur gewoon op mijn werkplek zitten maar ik snap dan pas in de trein.
Nog verder buiten de spits reizen is misschien nog leger, maar later instappen is ook langer doorwerken en ik wil toch ergens ook nog wel een beetje iets van een normale dag over houden.
[ Voor 27% gewijzigd door Polderviking op 05-03-2025 13:49 ]
Feitelijk hebben ze toch gewoon gelijk? Reizigersaantallen t.o.v 2018/2019 zijn nog niet terug op niveau. Vraag is of ze ooit dat niveau weer gaan bereiken natuurlijk nu we post-corona structureel minder vervoersbewegingen hebben.Polderviking schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:39:
[...]
Ik heb er ook een beetje moeite mee dat de NS blijft roepen dat het aantal reigers tegen valt terwijl het in de randstad echt geregeld abjecte drama is, zowel tijdens als net buiten de spits.
Uiteindelijk heeft de NS nauwelijks variabele kosten dus moet de bezettingsgraad heel hoog zijn om een winstgevend/kostendekkend product neer te zetten.
HD4Life @ Full-HD
Hoop spoornieuws gisteren en vandaag. Eén nog niet benoemde volgens mij is dat de Europese Commissie de zaak tegen de staat inzake de concessieverlening 2025-2033 doorzet. Op treinreiziger.nl daar een artikel over.
https://www.treinreiziger...-door-europese-commissie/
https://www.treinreiziger...-door-europese-commissie/
Jawel, maar als ze die reizigersaantallen helemaal niet kunnen hebben heeft het ook niet zo'n zit er steeds op terug te komen...Davidshadow13 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:47:
[...]
Feitelijk hebben ze toch gewoon gelijk? Reizigersaantallen t.o.v 2018/2019 zijn nog niet terug op niveau. Vraag is of ze ooit dat niveau weer gaan bereiken natuurlijk nu we post-corona structureel minder vervoersbewegingen hebben.
Uiteindelijk heeft de NS nauwelijks variabele kosten dus moet de bezettingsgraad heel hoog zijn om een winstgevend/kostendekkend product neer te zetten.
LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:30:
[...]
Toch gek dat je dan leest dat de NS de treinen leeg vindt..
Het ding is dat het voorheen vijf dagen in de week vol was. Dat is nu nog maar 2 dagen in de week (dinsdag en donderdag voornamelijk). Dat is het referentiekader wat gebruikt wordt.Polderviking schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:39:
[...]
Ik heb er ook een beetje moeite mee dat de NS blijft roepen dat het aantal reigers tegen valt terwijl het in de randstad echt geregeld abjecte drama is, zowel tijdens als net buiten de spits.
Ik pendel veel tussen Den Haag en Leiden en pak vaak sprinters omdat daar doorgaans wel redelijk wat ruimte is terwijl de IC's die diezelfde kant op gaan echt wel vol zitten.
En ik accommodeer de NS feitelijk al door buiten de spits te gaan rijden voor ze.
Eigenlijk moet ik om 9 uur gewoon op mijn werkplek zitten maar ik snap dan pas in de trein.
Nog verder buiten de spits reizen is misschien nog leger, maar later instappen is ook langer doorwerken en ik wil toch ergens ook nog wel een beetje iets van een normale dag over houden.
De reizigers die door corona / na corona zijn thuis gaan werken, die zien we niet meer terug. Je poule aan (frequente) reizigers is daarmee afgenomen (en dus je opbrengsten). Van de concessie moet NS met een bepaalde dienstregeling rijden.
Er is nu permanent korting in rustige treinen, dat heet prijstijddeal. Kan je in de app zien, de dag ervoor.LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:49:
[...]
Terwijl de NS steen en been klaag(de) over te drukke spitsen, dat zijn juist die mensen die niet huis werken werken. Als die er bij komen, hoe gaat het dan in de splits passen?
Edit: spuit elf
2-1 naar 2-2 vind ik ook wel jammer als dat doorgaat. Juist als ik alleen reis vind ik 1st op een lange treinreis (dus intercity) erg fijn door de 2-1 opstelling.
In een sprinter begrijp ik het overgens dat het 2-2 is, maar dat is dacht ik altijd zo geweest, ook toen het nog stoptrein heette?
In een sprinter begrijp ik het overgens dat het 2-2 is, maar dat is dacht ik altijd zo geweest, ook toen het nog stoptrein heette?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
2-2 is inderdaad altijd al zo geweest, al sinds het tijdperk van de getrokken treinen per stoomlok.franssie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:22:
2-1 naar 2-2 vind ik ook wel jammer als dat doorgaat. Juist als ik alleen reis vind ik 1st op een lange treinreis (dus intercity) erg fijn door de 2-1 opstelling.
Dank je
Toen was het toch 5-5 in de derde klasse?, al sinds het tijdperk van de getrokken treinen per stoomlok.
Ho ho, we hadden het over de 1e klasse toch?franssie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:13:
[...]
Dank je
[...]
Toen was het toch 5-5 in de derde klasse?