Is het al zeker dat de motor afsloeg? ProRail heeft het over ‘kwam stil te staan’ maar dat kan ook door andere oorzaken komen.cazzer22 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:07:
Waarom zou een dieplader dan wel mogen? Die kunnen op sommige overwegen vastlopen door de verhoogde ligging. De motor sloeg af op de overweg, dat lijkt me gewoon een geval van pech.
De enige manier om dit te voorkomen is gewoon door het opheffen ervan de overweg.
Naar mijn weten heeft zo'n kraan geen (handmatige) versnellingen, dat zou het probleem niet moeten zijn.
Het opheffen van deze overweg is vooralsnog geen optie, zeker voor hulpdiensten is het de meest logische aanvliegroute. Er is ook 123 geen oplossing voor een tunnel zonder op slopershoogte te zitten.
Het opheffen van deze overweg is vooralsnog geen optie, zeker voor hulpdiensten is het de meest logische aanvliegroute. Er is ook 123 geen oplossing voor een tunnel zonder op slopershoogte te zitten.
Dan het spoor daar maar verdubbelen, dan moet de overweg wel opgeheven worden.
Tunnelbak a la Best. Inderdaad is die viersporigheid nodig maar dat past zo niet.
Wel heel erg handig dat er geen toekomstvisie is want de Baan van Fectio gaat heel fijn onder het huidige spoor door en ligt dus weer in de weg als je een tunnelbak gaat maken.
Wel heel erg handig dat er geen toekomstvisie is want de Baan van Fectio gaat heel fijn onder het huidige spoor door en ligt dus weer in de weg als je een tunnelbak gaat maken.
Signatures zijn voor boomers.
Lijkt me niet dat ze die schade alleen vannacht kunnen herstellen. Is zo te zien minimaal de bovenleiding die vervangen moet worden (in ieder geval het portaal, geen idee of ze een portaal kunnen vervangen zonder de bovenleiding los te halen.) en de overweginstallatie.Wally2002 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:55:
Meer foto's van de schade na de aanrijding bij het nieuwsbericht van ProRail.
Dan maar geen tunnel, maar een spoor op pootjes, zoals Delft vroeger.Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:13:
Tunnelbak a la Best. Inderdaad is die viersporigheid nodig maar dat past zo niet.
A'dam PVOutput
Bij RTV Utrecht hebben ze nu ook beelden van het ongeval.
https://www.rtvutrecht.nl...e-spoorovergang-in-bunnik
Er is wel een toekomst ontwerp die past... een tunnel onder Bunnik door. Maar Utrecht - Arnhem staat heeeel laag op de prio lijst als het komt om die verdubbeling.Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:13:
Toch vreemd. Verkeer naar Duitsland zal alleen maar toenemen en het past nu al niet met alle IC's en stoptreinen.
Naar mijn weten past alleen de ICE niet echt goed op die lijn, verder 'voldoet' de huidige frequentie tot en met 2040. De reizigers groei wordt als niet significant bemerkt.
Verder zijn er meer perronsporen op Arnhem nodig als deze lijn ooit 4-sporig wordt en Velperbroek aansluiting moet ook ongelijkvloers worden.
Daarom staat alles in de ijskast, de kosten worden op ~20 miljard geraamd.
Verder zijn er meer perronsporen op Arnhem nodig als deze lijn ooit 4-sporig wordt en Velperbroek aansluiting moet ook ongelijkvloers worden.
De discussie over de investeringen in het spoor (in het algemeen) is een tijdje terug hier al behoorlijk uitgebreid aan bod gekomen. Volgens mij was de conclusie dat voor dit kabinet het spoor in ieder geval geen prioriteit is. En voor zaken waar wel (enige) politieke wil is, zoals de Lelylijn heeft men zich rijk gerekend waardoor er vooralsnog niet voldoende geld is.
Technisch kan in principe alles, alleen de prijskaartjes zijn niet bepaald laag te noemen.
@ArcticWolf welke projecten in de pijplijn staan wel hoog op de lijst, naast de Lelylijn?
ik vermoed Oude Lijn (frequentie sprinters, 4 sporig Delft-Schiedam, nieuwe stations, bestaande stations upgraden)? En tussen Schiphol en Amsterdam, airportsprinter?
Technisch kan in principe alles, alleen de prijskaartjes zijn niet bepaald laag te noemen.
@ArcticWolf welke projecten in de pijplijn staan wel hoog op de lijst, naast de Lelylijn?
ik vermoed Oude Lijn (frequentie sprinters, 4 sporig Delft-Schiedam, nieuwe stations, bestaande stations upgraden)? En tussen Schiphol en Amsterdam, airportsprinter?
De AirportSprinter rijdt al. Volgens mij zijn er niet zoveel grote projecten in voorbereiding die het spoor fysiek uitbreiden (afgezien PHS Den Bosch - Vught). Naar Oude Lijn wordt nu aan omwonenden gevraagd wat hun inbreng is en rondom Eindhoven wordt ook het een en het ander verkend (zoals een vrije kruising).
Daarnaast wordt het spoor uitgebreid naar Stadskanaal.
Het is een beetje een definitiekwestie maar ik doelde op projecten in de initiatieffase. Voorbereidingsfase is m.i. als er al investeringsbeslissingen zijn genomen en het ministerie/ProRail het werk op de markt gaat zetten. PHS Den Bosch - Vugt is overigens al in uitvoering.handoff schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:13:
De AirportSprinter rijdt al. Volgens mij zijn er niet zoveel grote projecten in voorbereiding die het spoor fysiek uitbreiden (afgezien PHS Den Bosch - Vught). Naar Oude Lijn wordt nu aan omwonenden gevraagd wat hun inbreng is en rondom Eindhoven wordt ook het een en het ander verkend (zoals een vrije kruising).
Airportsprinter rijdt inderdaad al, ik doelde eigenlijk op de MIRT-verkenning OV-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer, maar dat lijkt nog maar net begonnen te zijn, er wordt ook nog over bus en metro gesproken als oplossingsrichting.
MIRT Oude Lijn gaat wel door ja, maar die wordt ook vanuit een ander ministerie gefinancierd. We zijn nu met de ontwerpen van de nieuwe haltes begonnen, alleen Rotterdam VanNelle gaat er nog niet komen omdat de gemeente Rotterdam nog geen stedebouwkundigplan heeft voor die locatie.Wally2002 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:07:
De discussie over de investeringen in het spoor (in het algemeen) is een tijdje terug hier al behoorlijk uitgebreid aan bod gekomen. Volgens mij was de conclusie dat voor dit kabinet het spoor in ieder geval geen prioriteit is. En voor zaken waar wel (enige) politieke wil is, zoals de Lelylijn heeft men zich rijk gerekend waardoor er vooralsnog niet voldoende geld is.
Ombouw Haarlem en alle openstaande PHS projecten (Alkmaar, Uitgeest, Sloterdijk) gaan waarschijnlijk ook door.
Keervoorziening Harderwijk en ombouw Meppel lijken ook doorgang te hebben (in ieder geval, de studies wordt hervat).
Zijn er vast nog een paar die ik ben vergeten op te noemen.
Verder valt het tegen met "grote" spoor projecten. Aankomende jaren zal de focus veelal op het vernieuwen van de beveiliging, detectie en uitrol van ERTMS komen te liggen.
Ja, ook alleen maar omdat NS inschikt. Je kunt me niet wijsmaken dat de huidige treinen effectief kunnen rijden. Er is geen doorgaande stoptrein en de IC's stoppen met gekke patronen op niet-IC stations.ArcticWolf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:59:
Naar mijn weten past alleen de ICE niet echt goed op die lijn, verder 'voldoet' de huidige frequentie
Dat klopt inderdaad, ik had het verkeerd begrepen, was stil komen te vallen hoeft niet een afgeslagen motor te zijn. Thanks!Wally2002 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:12:
[...]
Is het al zeker dat de motor afsloeg? ProRail heeft het over ‘kwam stil te staan’ maar dat kan ook door andere oorzaken komen.
Ze wilden in Best ook eerst de hoogte in, met een grote dijk dwars door het dorp. Er is veel mazzel geweest dat er destijds nog geld voor een tunnel beschikbaar was, dat is tegenwoordig vaak niet meer.Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:13:
Maar was er in Bunnik niet ook al een paar jaar geleden gekeken naar een tunnel voor een bepaalde overweg?
Als die lijn via Arnhem ook zo vol is met de ICE's naar Duitsland, is het niet een idee om de grensovergangen via Oldenzaal en Venlo meer in te zetten voor doorgaande treinen, binnen de dienstregeling? Vooral Venlo is nu alleen van regionaal belang en dat was vroeger anders.
NS weet ook wel dat er niemand in Nederland is die wilt gaan lobbyen voor zoveel geld, het gaat er toch niet komen (en ze waren er zelf ook bij in 2019 toen dit gepresenteerd werd).Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:30:
[...]
Ja, ook alleen maar omdat NS inschikt. Je kunt me niet wijsmaken dat de huidige treinen effectief kunnen rijden. Er is geen doorgaande stoptrein en de IC's stoppen met gekke patronen op niet-IC stations.
Jemig, wat een klap...I_IBlackI_I schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:46:
Bij RTV Utrecht hebben ze nu ook beelden van het ongeval.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Een jaar of 7 geleden maakte ik het zelfde mee onderweg naar Schiphol. Een graafmachine viel stil op de overweg en mijn trein reed er op. Ik had nergens last van, maar ik miste wel mijn vlucht en kon even EUR 1.000,00 bij betalen om met de volgende vlucht mee te mogen.cazzer22 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:07:
Waarom zou een dieplader dan wel mogen? Die kunnen op sommige overwegen vastlopen door de verhoogde ligging. De motor sloeg af op de overweg Het voertuig viel stil op de overweg, dat lijkt me gewoon een geval van pech.
De enige manier om dit te voorkomen is gewoon door het opheffen van de overweg.
Waar ik mij toen vooral aan stoorde is dat ik de trein niet uit mocht. Uren gezeten terwijl als ik er uit had mogen stappen ik gewoon een taxi had kunnen pakken vanaf het boerenweggetje direct naast het spoor.
Ik heb het gevoel dat het met graafmachines, landbouw, etc, best vaak fout gaat op overwegen.
* EDIT mompelt iets over elektrocutiegevaar van de bovenleiding die mogelijk op de trein ligt bij zo'n grote aanrijding, problemen met verzekeringen en aansprakelijkheid als iemand op eigen houtje uit de trein springt/langs het spoor loopt en bijvoorbeeld een poot breekt, en het feit dat het een enorme bende wordt als een hele trein vol reizigers zelf een taxi zou gaan regelen en meer van dat soort dingen.
https://www.prorail.nl/ni...vervoer-moet-naar-benedenSnow_King schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Een jaar of 7 geleden maakte ik het zelfde mee onderweg naar Schiphol. Een graafmachine viel stil op de overweg en mijn trein reed er op. Ik had nergens last van, maar ik miste wel mijn vlucht en kon even EUR 1.000,00 bij betalen om met de volgende vlucht mee te mogen.
Waar ik mij toen vooral aan stoorde is dat ik de trein niet uit mocht. Uren gezeten terwijl als ik er uit had mogen stappen ik gewoon een taxi had kunnen pakken vanaf het boerenweggetje direct naast het spoor.
Ik heb het gevoel dat het met graafmachines, landbouw, etc, best vaak fout gaat op overwegen.
75 ongevallen per 10 jaar, gerekend vanaf 2023. Of dat 'best vaak' is...
Mogelijk speelt perceptie een rol. Ongevallen op het spoor komen weinig voor dus als ze voorkomen is het landelijk nieuws. Ongevallen op de snelweg, komen niet in het landelijke nieuws.
Punt is wel dat een ongeval op de snelweg (als het niet jezelf betreft) hooguit een uur vertraging oplevert, tijd genoeg om die vlucht te halen of nog redelijk op tijd op je bestemming aan te komen. Hoe begrijpelijk het ook is, uren de trein niet uit mogen is voor reizigers buitensporig lang en bepalend voor toekomstige keuzes.Kalentum schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:21:
Mogelijk speelt perceptie een rol. Ongevallen op het spoor komen weinig voor dus als ze voorkomen is het landelijk nieuws. Ongevallen op de snelweg, komen niet in het landelijke nieuws.
Ik snap het wel, maar het frustreerde enorm. Overigens gewoon normaal tegen treinpersoneel gedaan ;-)EDIT schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:12:
* EDIT mompelt iets over elektrocutiegevaar van de bovenleiding die mogelijk op de trein ligt bij zo'n grote aanrijding, problemen met verzekeringen en aansprakelijkheid als iemand op eigen houtje uit de trein springt/langs het spoor loopt en bijvoorbeeld een poot breekt, en het feit dat het een enorme bende wordt als een hele trein vol reizigers zelf een taxi zou gaan regelen en meer van dat soort dingen.
Een enkele dieselmotor die uit valt zorgt voor ontzettend veel overlast. Zo miste ik een vlucht naar de UK waar ik voor werk moest zijn, ga zo maar door wat er allemaal gebeurd.
Die onvoorspelbaarheid is heel lastig met de trein. Naar mijn inzien wat de situatie echt veilig genoeg om er uit te gaan en waren deze procedures niet echt gericht op mee denken met de reiziger die gewoon ergens moet zijn.
Eens, valt mee, maar perceptie is een ding. De impact is alleen gigantisch op het spoor.Kalentum schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:21:
[...]
https://www.prorail.nl/ni...vervoer-moet-naar-beneden
75 ongevallen per 10 jaar, gerekend vanaf 2023. Of dat 'best vaak' is...
Ik vlieg morgen weer om 22:00 vanaf Schiphol. Pak de trein om 18:30 om dan hopelijk om 20:30 op Schiphol te zijn. (Heb Privium en vlieg alleen met handbagage). Ik ga niet iedere keer nog meer buffer inbouwen omdat het anders te veel tijd kost.hoevenpe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:31:
[...]
Punt is wel dat een ongeval op de snelweg (als het niet jezelf betreft) hooguit een uur vertraging oplevert, tijd genoeg om die vlucht te halen of nog redelijk op tijd op je bestemming aan te komen. Hoe begrijpelijk het ook is, uren de trein niet uit mogen is voor reizigers buitensporig lang en bepalend voor toekomstige keuzes.
Ik blijf het met de trein doen, maar ben er niet altijd helemaal gerust op dat ik niet voor bijv de schipholtunnel stil kom te staan en alsnog mijn vlucht mis.
Zoals jij ook beschrijft: Als het met spoor mis gaat is de impact gewoon te groot.
Even een hersenspinsel: wat als je Arnhem - Velperbroek Aansluiting driesporig maakt? Dan laat je het noordelijke spoor direct naar Dieren gaan, het zuidelijke spoor direct naar Zevenaar, en alleen het middelste spoor splitst naar Dieren/Zevenaar.ArcticWolf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:59:
Op Zutpen - Velperbroek ga je dan standaard links rijden. Op Zutphen wordt nu toch al enkelspoor gereden door NS, dus daar krijg je dan geen extra overkruisingen, denk ik. Dan gebruik je het middelste spoor Ah-Va alleen voor treinen in westelijke richting, en heb je geen overkruisconflicten. Is dit iets?
Wel jammer als die oude gemetselde viaducten op de spoordijk in Arnhem ooit verdwijnen, maar ja, aan alles komt een eind.
Ik heb wel eens door een geschaarde vrachtwaggel op de A9 4 uur over Nieuwegein - Alkmaar gedaan. Kon daar ook geen kant op. Het is op de weg ook niet zaligmakend als je er vlak achter staat.hoevenpe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:31:
[...]
Punt is wel dat een ongeval op de snelweg (als het niet jezelf betreft) hooguit een uur vertraging oplevert, tijd genoeg om die vlucht te halen of nog redelijk op tijd op je bestemming aan te komen. Hoe begrijpelijk het ook is, uren de trein niet uit mogen is voor reizigers buitensporig lang en bepalend voor toekomstige keuzes.
Kostentechnisch maakt het niet zoveel uit op dit moment, in het ontwerp staat dan de 2 nieuwe perronsporen waarschijnlijk ondergronds komen en dus ondergronds doorgaan tot Velperbroek aansluiting, linksom of rechtsom gaat het gewoon erg veel geld kosten.marcop23 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:48:
[...]
Even een hersenspinsel: wat als je Arnhem - Velperbroek Aansluiting driesporig maakt? Dan laat je het noordelijke spoor direct naar Dieren gaan, het zuidelijke spoor direct naar Zevenaar, en alleen het middelste spoor splitst naar Dieren/Zevenaar.
Op Zutpen - Velperbroek ga je dan standaard links rijden. Op Zutphen wordt nu toch al enkelspoor gereden door NS, dus daar krijg je dan geen extra overkruisingen, denk ik. Dan gebruik je het middelste spoor Ah-Va alleen voor treinen in westelijke richting, en heb je geen overkruisconflicten. Is dit iets?![]()
Wel jammer als die oude gemetselde viaducten op de spoordijk in Arnhem ooit verdwijnen, maar ja, aan alles komt een eind.
De wand aan de noordzijde verplaatsen en daar 2 nieuwe sporen realiseren of 2 nieuwe sporen aan de zuidzijde kost ook een godsvermogen om dat te realiseren.
Is er wel eens overwogen een aansluiting te maken vanaf Ede wageningen naar Nijmegen? Voordeel lijkt me dat je vanaf Nijmegen dan veel sneller richting Utrecht bent, geen keren meer hebt op Arnhem. maar aan de andere kant pak je dan wel een IC weg op Arnhem en valt er een IC weg tussen Arnhem en Nijmegen. Maar bijvoorbeeld 2x per uur rechtstreeks Utrecht-Ede-Wageningen-Nijmegen lijkt me niet onrealistisch toch?ArcticWolf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:24:
[...]
Kostentechnisch maakt het niet zoveel uit op dit moment, in het ontwerp staat dan de 2 nieuwe perronsporen waarschijnlijk ondergronds komen en dus ondergronds doorgaan tot Velperbroek aansluiting, linksom of rechtsom gaat het gewoon erg veel geld kosten.
De wand aan de noordzijde verplaatsen en daar 2 nieuwe sporen realiseren of 2 nieuwe sporen aan de zuidzijde kost ook een godsvermogen om dat te realiseren.
Ik heb nog nooit een plan of een verkenning of wat dan ook daarover gehoord.PeaceNlove schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:50:
[...]
Is er wel eens overwogen een aansluiting te maken vanaf Ede wageningen naar Nijmegen? Voordeel lijkt me dat je vanaf Nijmegen dan veel sneller richting Utrecht bent, geen keren meer hebt op Arnhem. maar aan de andere kant pak je dan wel een IC weg op Arnhem en valt er een IC weg tussen Arnhem en Nijmegen. Maar bijvoorbeeld 2x per uur rechtstreeks Utrecht-Ede-Wageningen-Nijmegen lijkt me niet onrealistisch toch?
Als daar al behoefte aan is dan denk ik dat het realistischer is om via een opnieuw aan te leggen verbinding Kesteren - Rhenen te gaan dan via het waardevolle landschap bij Oosterbeek. Ook niet realistisch natuurlijk. En sowieso kom je dan niet langs Ede
En er is ook nog de Betuweroute die je theoretisch zou kunnen gebruiken. Die infra ligt er al. Maar ook dan kom je niet langs Ede
Oh leuk, dus van Mariendaal helemaal onder de stad door? Is dat deze verkenning?ArcticWolf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:24:
[...]
Kostentechnisch maakt het niet zoveel uit op dit moment, in het ontwerp staat dan de 2 nieuwe perronsporen waarschijnlijk ondergronds komen en dus ondergronds doorgaan tot Velperbroek aansluiting, linksom of rechtsom gaat het gewoon erg veel geld kosten.
https://arnhemschecourant...ente-speelt-met-het-idee/
Lijkt me toch, nu Arnhem nog een spoor 2 en 5 heeft die niet aan een perron liggen, dat er nog wel iets geschoven zou moeten kunnen worden met de perrons.
[ Voor 9% gewijzigd door Kalentum op 20-01-2025 18:59 ]
Metro doortrekken naar Schiphol.
Echt àlles dat je aanlegt in Amsterdam gaat gewoon zijn geld terugverdienen.
Ik fietste er net toevallig langs toen ze de trein in Bunnik aan het wegslepen waren, kon het niet laten om het te "filmen"
https://youtu.be/6y-8kUsgd6A?si=M-zVCPQ0sCkc6F5A
https://youtu.be/6y-8kUsgd6A?si=M-zVCPQ0sCkc6F5A
Zou best kunnen, IenW heeft onze rapportage ergens eind 2020 overgenomen. Helaas zijn de perrons op Arnhem al niet meer conform norm en hou je met de invlechting vanuit Nijmegen en naar Dieren alsnog dat je meerdere viaducten of tunnels moet gaan bouwen om je gelijktijdigheden te houden. Aangezien er voor Bunnik en Maarn - Maarsbergen alsnog TBM's aangeschaft moeten worden kon deze er ook nog wel bijKalentum schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:58:
[...]
Oh leuk, dus van Mariendaal helemaal onder de stad door? Is dat deze verkenning?
https://arnhemschecourant...ente-speelt-met-het-idee/
Lijkt me toch, nu Arnhem nog een spoor 2 en 5 heeft die niet aan een perron liggen, dat er nog wel iets geschoven zou moeten kunnen worden met de perrons.
Ja en nee, is wel naar gekeken maar niet nooit serieus overwogen omdat het aantal reizigers uit Nijmegen niet in verhouding staat tov. Arnhem richting Utrecht, je haalt dan een groot deel van de capaciteit uit Arnhem weg (in ieder geval niet met een 2-sporig tracé).PeaceNlove schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:50:
[...]
Is er wel eens overwogen een aansluiting te maken vanaf Ede wageningen naar Nijmegen? Voordeel lijkt me dat je vanaf Nijmegen dan veel sneller richting Utrecht bent, geen keren meer hebt op Arnhem. maar aan de andere kant pak je dan wel een IC weg op Arnhem en valt er een IC weg tussen Arnhem en Nijmegen. Maar bijvoorbeeld 2x per uur rechtstreeks Utrecht-Ede-Wageningen-Nijmegen lijkt me niet onrealistisch toch?
Er is ook weleens gekeken om Rhenen via Kesteren door te trekken naar Nijmegen bv.
Akkoord!emeralda schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:07:
Metro doortrekken naar Schiphol.
Maar dan wel gewoon met lijn 50 vanaf Gein zodat ik niet op de NS hoef over te stappen
:strip_exif()/f/image/bbFvmpclT66vZ9daR6Gn6VUI.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag me wel af of dit sneller zou gaan zijn, ben bang van niet....
Daarom heeft elke deur een noodopening, wel voorzichtig springen! Ik zou me in zo'n situatie ook niet laten opsluiten als ik een overweg in de buurt zag.Snow_King schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Doe maar gewoon niet en volg de aanwijzingen op van het personeel.
Inderdaad. Wat ik me alleen wel afvraag: kun je bijvoorbeeld die eerder genoemde duizend euro in zo'n geval ergens verhalen?
Tenzij je iets van een reisverzekering of iets in die richting hebt, nee. Vervolgschade is wettelijk uitgesloten.
[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 20-01-2025 22:02 ]
Beetje hetzelfde als met twee losse vluchten boeken: dan is het ook op eigen risico. Vanuit België doet KLM wel aan trein + vlucht combinatietickets, waarbij je dan weer wel gratis mee mag op de volgende vlucht als je de eerste mist door een vertraging: https://trein.klm.be/nl/eurostar-brussel-schiphol.
Om de autodruk op Schiphol te verlichten zou het natuurlijk wel interessant zijn om dit ook binnen NL aan te bieden: NS ticket vanuit je woonplaats naar Schiphol bij je vliegticket in, en dan dus met garantie dat je geen kosten maakt bij vertraging. Is misschien praktisch wel wat lastig (geen treinbinding, hoe check je of iemand wel de juiste trein had, etc), en ik vermoed ook kostentechnisch misschien niet interessant voor KLM. Maar voor mij als reiziger zou het heel erg fijn zijn
Om de autodruk op Schiphol te verlichten zou het natuurlijk wel interessant zijn om dit ook binnen NL aan te bieden: NS ticket vanuit je woonplaats naar Schiphol bij je vliegticket in, en dan dus met garantie dat je geen kosten maakt bij vertraging. Is misschien praktisch wel wat lastig (geen treinbinding, hoe check je of iemand wel de juiste trein had, etc), en ik vermoed ook kostentechnisch misschien niet interessant voor KLM. Maar voor mij als reiziger zou het heel erg fijn zijn
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Sympathiek idee maar is er dan echt een probleem met autodruk op Schiphol zelf?F.West98 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 02:45:
Beetje hetzelfde als met twee losse vluchten boeken: dan is het ook op eigen risico. Vanuit België doet KLM wel aan trein + vlucht combinatietickets, waarbij je dan weer wel gratis mee mag op de volgende vlucht als je de eerste mist door een vertraging: https://trein.klm.be/nl/eurostar-brussel-schiphol.
Volgens mij zit de uitdaging vooral in de OV bereikbaarheid waarbij de Schipholtunnel en het station tegen capaciteitsgrenzen aanzit. Niet zozeer door de de vertrekkende en aankomende reizigers, maar vooral ook door de knooppuntfunctie binnen het OV-netwerk met overstappen.
Betrouwbaarste manier om op Schiphol te komen is met het vliegtuig.
Ik ga het liefst per auto, dan maar een paar tientjes extra voor het parkeren op P3 dan vertrouwen op dat je met de trein je vliegtuig haalt. Daarvoor is het veel te onbetrouwbaar geworden de laatste jaren. Als er wat gebeurd zit je uren klem en is het je eigen probleem, heel zuur. Met de auto kan je sneller om problemen heen rijden.
Ik ga het liefst per auto, dan maar een paar tientjes extra voor het parkeren op P3 dan vertrouwen op dat je met de trein je vliegtuig haalt. Daarvoor is het veel te onbetrouwbaar geworden de laatste jaren. Als er wat gebeurd zit je uren klem en is het je eigen probleem, heel zuur. Met de auto kan je sneller om problemen heen rijden.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik moet eerlijk zijn dat ik echt nog nooit in m'n leven een probleem heb gehad om met de trein op Schiphol te komen (of weer terug naar huis). Het is en blijft een moment opname, grootste deel van de tijd is er niks aan de hand. De impact is gewoon groot als het mis gaat, maar goed... heb ook weleens 2u in de file gestaan op de A4 dan is het net zo problematisch.
Precies dit. Ik reis elke dag met de trein en heb zelden tot nooit (grote) vertraging. Hier en daar een keer 5 minuten maar daar mis ik geen overstappen mee. Wel sta ik altijd in de file als ik met de auto een keer ergens heen gaArcticWolf schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:41:
Ik moet eerlijk zijn dat ik echt nog nooit in m'n leven een probleem heb gehad om met de trein op Schiphol te komen (of weer terug naar huis). Het is en blijft een moment opname, grootste deel van de tijd is er niks aan de hand. De impact is gewoon groot als het mis gaat, maar goed... heb ook weleens 2u in de file gestaan op de A4 dan is het net zo problematisch.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Oh? In mijn ervaring hebben vliegtuigen veel meer last van vertragingen dan de trein. En grotere ook.LordSinclair schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:27:
Betrouwbaarste manier om op Schiphol te komen is met het vliegtuig.
Ja maar vertragibgen per vliegtuig worden meer geaccepteerd. Bij andere vertragingen ben je ‘te laat’.
Ik ben overigens wel benieuwd hoe de nieuwe ICNG door jullie ervaren worden? Ik baal echt telkens als ik zo'n treinstel m'n perron op zie rijden.
- Minder zitplekken dan in de VIRM en ICM / IC Direct (zo lijkt het tenminste)
- Opklaptafeltjes (2e klas) zijn onnodig smal gehouden, wat werken in de trein lastig maakt
- Opklaptafeltjes staan veel te ver van je vandaan wat een onprettige zit-/werkhouding geeft
- Te veel tussendeuren
- FM signaal (ja, ik luister nog naar de radio via die manier via m'n oude telefoon) is niet te ontvangen in deze treinstellen
- En bovenal: de treinstellen schommelen en schudden zo veel heen en weer dat (enigszins precies) werken met bijv. je muis / touchpad haast niet te doen is.
Voor een rustige, nuttige rit vind ik de oude ICM's / IC Direct nog altijd het prettigste: stabiel, goed formaat en afstand van de opklaptafeltjes, overzichtelijke 'recht toe recht aan' indeling, etc.
- Opklaptafeltjes (2e klas) zijn onnodig smal gehouden, wat werken in de trein lastig maakt
- Opklaptafeltjes staan veel te ver van je vandaan wat een onprettige zit-/werkhouding geeft
- Te veel tussendeuren
- FM signaal (ja, ik luister nog naar de radio via die manier via m'n oude telefoon) is niet te ontvangen in deze treinstellen
- En bovenal: de treinstellen schommelen en schudden zo veel heen en weer dat (enigszins precies) werken met bijv. je muis / touchpad haast niet te doen is.
Voor een rustige, nuttige rit vind ik de oude ICM's / IC Direct nog altijd het prettigste: stabiel, goed formaat en afstand van de opklaptafeltjes, overzichtelijke 'recht toe recht aan' indeling, etc.
Minder zitplaatsen dan het oude materieel hebben ze niet. Hooguit dat de treinen op dit moment te kort rijden (losse treinstellen in plaats van gekoppelde treinstellen) door materieeltekort (de fabrikant Alstom kan niet snel genoeg leveren helaas). Gekoppeld leveren de treinstellen evenveel of meer zitplaatsen als de ICM en en oude IC Direct. VIRM is natuurlijk een dubbeldekstreinstel, dus die zal altijd iets meer stoelen per meter trein hebben en is dus niet vergelijkbaar.
Ik weet niet in welke klasse je reist, maar probeer de motordraaistellen in het midden van de trein te vermijden. Die rijden helaas erg onrustig.
Als je geen problemen hebt met het motorgeluid, dan kan ik aanraden om direct achter de cabine te gaan zitten. Daar zitten de stoelen ook iets dichter op elkaar volgens mij, waardoor werken eenvoudiger is, en je hebt een hele rustige loop van het motordraaistel daar.
De issues met de tussendeuren worden als het goed is in de komende maanden opgelost. Er gaan zowel fysieke verbeteringen uitgevoerd worden, als ook wijzigingen in de software, waardoor de deuren standaard open gaan bij stilstand. Daardoor komen de deuren als het goed is ook minder in de storing omdat de doorstroming tijdens het in- en uitstappen niet meer belemmerd wordt door de deuren.
Ik weet niet in welke klasse je reist, maar probeer de motordraaistellen in het midden van de trein te vermijden. Die rijden helaas erg onrustig.
Als je geen problemen hebt met het motorgeluid, dan kan ik aanraden om direct achter de cabine te gaan zitten. Daar zitten de stoelen ook iets dichter op elkaar volgens mij, waardoor werken eenvoudiger is, en je hebt een hele rustige loop van het motordraaistel daar.
De issues met de tussendeuren worden als het goed is in de komende maanden opgelost. Er gaan zowel fysieke verbeteringen uitgevoerd worden, als ook wijzigingen in de software, waardoor de deuren standaard open gaan bij stilstand. Daardoor komen de deuren als het goed is ook minder in de storing omdat de doorstroming tijdens het in- en uitstappen niet meer belemmerd wordt door de deuren.
[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 21-01-2025 11:54 ]
Ik ben ook geen fan. Ik vind ze erg luidruchtig en het heeft de looks van een metro. Ik mis echt de afgesloten compartimenten van de ICMm, die glazen deuren vind ik helemaal niets. Om maar te zwijgen van een harmonica-verbindingsstuk midden in een 1e klas coupé… de tafeltjes vind ik wel weer beter, erg relaxed om de kids aan te laten tekenen oidhenri86 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:15:
Ik ben overigens wel benieuwd hoe de nieuwe ICNG door jullie ervaren worden? Ik baal echt telkens als ik zo'n treinstel m'n perron op zie rijden.
- Te veel tussendeuren
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Puntje 2, 3 en 6 herken ik ook uit de VIRMs, troost je. Een Surface past net op het tafeltje, laptop vergeet het maar.henri86 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:15:
- Te veel tussendeuren
En het ergste, geen keus in welke IC ik pak. Alles vanuit het Limburg is een slagzij makende VIRM.
Cash is king.
Vreemd, mijn Surface laptop past prima op het tafeltje in een Virm. Alleen is de hoogte van dat tafeltje niet goed voor een laptop dus die heb ik dan maar op mijn schoot, daar hoort-ie natuurlijk ookmk1992 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:35:
[...]
Puntje 2, 3 en 6 herken ik ook uit de VIRMs, troost je. Een Surface past net op het tafeltje, laptop vergeet het maar.
En het ergste, geen keus in welke IC ik pak. Alles vanuit het Limburg is een slagzij makende VIRM.
Wat bedoel je met slagzij maken trouwens? Ik heb regelmatig de Virm vanuit Roermond naar Utrecht (en andersom).
[ Voor 9% gewijzigd door Kassad op 21-01-2025 15:39 ]
Als een bootje dobberend op zee, in sommige exemplaren kan ik soms met moeite wat lezen of een scherm volgen, want daar hobbelt het teveel voor (van links naar rechts). Vreemd genoeg is dat per trein verschillend, ik kan het niet aan een stuk spoor toewijzen.Kassad schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:39:
[...]
Vreemd, mijn Surface laptop past prima op het tafeltje in een Virm. Alleen is de hoogte van dat tafeltje niet goed voor een laptop dus die heb ik dan maar op mijn schoot, daar hoort-ie natuurlijk ook
Wat bedoel je met slagzij maken trouwens? Ik heb regelmatig de Virm vanuit Roermond naar Utrecht (en andersom).
Stond laatst bij Utrecht CS direct naast de trein te wachten op het uitstappen, dan staat dat ding te dansen op zijn vering.
Cash is king.
oh dat, ja dat herken ik wel. Ik zat een paar maanden geleden in een virm naar Maastricht en dacht lekker te gaan werken maar dat was door het schudden erg lastig. De aanpassing aan mijn priegelige rapportages heb ik toen maar niet gedaanmk1992 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Als een bootje dobberend op zee, in sommige exemplaren kan ik soms met moeite wat lezen of een scherm volgen, want daar hobbelt het teveel voor (van links naar rechts). Vreemd genoeg is dat per trein verschillend, ik kan het niet aan een stuk spoor toewijzen.
Stond laatst bij Utrecht CS direct naast de trein te wachten op het uitstappen, dan staat dat ding te dansen op zijn vering.
Zit er bij VIRM geen verschill in de vering tussen de eerdere en de latere series?
Zoals vaker gezegd (door mij en andere), ICM en ICR blijven superieur in comfort is mijn mening, stil en zeer goede demping/vering. Je kan er prima in werken. Ga deze echt missen als ze eruit gaan, maar goed mag ook wel na 40 jaar.henri86 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:15:
- Te veel tussendeuren
V-IRM nooit fijn gevonden (maar wel een mooi ontwerp), erg nerveus en deint als een malle, dan ligt de DDZ nog beter op het spoor alleen die heeft weer erg veel last van vibraties/trillingen.
Laatst voor het eerst in een ICNG gezeten (van Amf Centraal tot Schothorst dus niet echt een maatstaaf), maar voelde niet heel onprettig. Zei laatst nog tegen @EDIT dat ik ze wel fijn vond lopen en redelijk stil, maar toen zei hij dat ik maar een keer mee moest met een 200km/u rit, dan praatte ik wel anders
Recht vooruit wel ja, maar zo gauw er een (S-)bochtje of een wissel is schudt het heftig heen en weer.ArcticWolf schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Laatst voor het eerst in een ICNG gezeten (van Amf Centraal tot Schothorst dus niet echt een maatstaaf), maar voelde niet heel onprettig. Zei laatst nog tegen @EDIT dat ik ze wel fijn vond lopen en redelijk stil, maar toen zei hij dat ik maar een keer mee moest met een 200km/u rit, dan praatte ik wel anders
Er zitten best wat wissels tussen Amersfoort Centraal en Amersfoort Schothorst, maar onder de 80km/u valt het allemaal wel mee, was mijn ervaring (de machinist reed ook wel echt 80km/u omdat die vertraging had).henri86 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:11:
[...]
Recht vooruit wel ja, maar zo gauw er een (S-)bochtje of een wissel is schudt het heftig heen en weer.
Maar goed, niet ieder treinstel is hetzelfde... iedere SNG die ik 's ochtends of 's middags heb reageert ook weer anders op de infra.
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 21-01-2025 22:16 ]
Veel is ook afhankelijk van je zitpositie. Als je midden in een bak zit zal je minder beweging hebben dan als je boven een draaistel zit. Dat is met al het materieel zo.
Bij VIRM kan je het beste beneden in het midden gaan zitten voor een rustige rit in mijn ervaring, bij ICNG dus in de buurt van de kopdraaistellen achter de cabine, of in het midden van een bak.
Over het algemeen rijdt in mijn ervaring overigens VIRM het meest rustige gemiddeld (maar op baanvakken met extreem slechte spoorligging zoals de Zeeuwse lijn juist weer minder), met SLT als goede tweede.
SNG en ICNG zitten daar achter.
ICM, ICR en DDZ klappen enorm als je te snel door (wissel)bogen gaat die niet lekker ingeleid worden, al helemaal als je je boven de draaistellen bevind, hoewel ze allemaal relatief rustig rijden buiten die punten.
Maar inderdaad, het verschilt ook nog eens per treinstel. Hele technische uitleg, maar het gaat vaak om de interactie tussen het wielprofiel en het spoorprofiel en de slijtage daarvan.
Als die niet matchen, dan hebben draaistellen de neiging om veel meer te gaan slingeren over het spoor. Die bewegingen worden deels gedempt met rotatiedempers (behalve dan DDZ, want die heeft die niet, vandaar dat die treinen ook een lagere maximale snelheid hebben), maar de beweging zal altijd blijven omdat het draaistel blijft zoeken naar de optimale lijn/beweging.
Daardoor kan er dus zelfs per bak of per draaistel een enorm verschil zitten in het ervaren comfort.
Bij VIRM kan je het beste beneden in het midden gaan zitten voor een rustige rit in mijn ervaring, bij ICNG dus in de buurt van de kopdraaistellen achter de cabine, of in het midden van een bak.
Over het algemeen rijdt in mijn ervaring overigens VIRM het meest rustige gemiddeld (maar op baanvakken met extreem slechte spoorligging zoals de Zeeuwse lijn juist weer minder), met SLT als goede tweede.
SNG en ICNG zitten daar achter.
ICM, ICR en DDZ klappen enorm als je te snel door (wissel)bogen gaat die niet lekker ingeleid worden, al helemaal als je je boven de draaistellen bevind, hoewel ze allemaal relatief rustig rijden buiten die punten.
Maar inderdaad, het verschilt ook nog eens per treinstel. Hele technische uitleg, maar het gaat vaak om de interactie tussen het wielprofiel en het spoorprofiel en de slijtage daarvan.
Als die niet matchen, dan hebben draaistellen de neiging om veel meer te gaan slingeren over het spoor. Die bewegingen worden deels gedempt met rotatiedempers (behalve dan DDZ, want die heeft die niet, vandaar dat die treinen ook een lagere maximale snelheid hebben), maar de beweging zal altijd blijven omdat het draaistel blijft zoeken naar de optimale lijn/beweging.
Daardoor kan er dus zelfs per bak of per draaistel een enorm verschil zitten in het ervaren comfort.
Dat viel mij jaren terug ook op bij de Desiro HC's op de RRX in NRW: in het midden supercomfortabel en rustig qua loop, maar boven de draaistellen slingerde het behoorlijk.
Ik wil eind mei van Rotterdam naar Lille, (Noord Frankrijk) , kaarten zijn nog niet te koop maar wilde even kijken naar tijden en route.
Ik krijg vreemde uitkomsten, doe er meer dan 4 uur over en moet eerst via Paris Noord en dan overstappen en weer terug naar Lille, of 3 a 4x overstappen om niet via Parijs te hoeven.
Weet iemand wat er aan de hand is, zijn er werkzaamheden of iets dergelijks? Op de site van Eurostar zie ik het niet zo staan.
Ik krijg vreemde uitkomsten, doe er meer dan 4 uur over en moet eerst via Paris Noord en dan overstappen en weer terug naar Lille, of 3 a 4x overstappen om niet via Parijs te hoeven.
Weet iemand wat er aan de hand is, zijn er werkzaamheden of iets dergelijks? Op de site van Eurostar zie ik het niet zo staan.
Er is in Frankrijk, net over de grens, momenteel een wissel defect. Misschien dat dit op dit moment de reisplanner wat on de war stuurt.
https://www.vrt.be/vrtnws...onden-rijden-met-vertrag/
https://www.vrt.be/vrtnws...onden-rijden-met-vertrag/
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Nou denk niet dat een defect wissel iets met mijn reis advies heeft te maken, ik ben de laatste 2 weken aan het kijken en krijg steeds de meest vreemde adviezen, vorige keer zat ik binnen 2 uur in Lille....
Sinds covid is de mogelijkheid om binnen het Schengengebied te reizen met Eurostar Blue afgeschaft, dus nee, dat is niet meer mogelijk.
Als ik zoek krijg ik gewoon 1 overstap op Brussel Zuid.ramrodwillem schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:21:
Nou denk niet dat een defect wissel iets met mijn reis advies heeft te maken, ik ben de laatste 2 weken aan het kijken en krijg steeds de meest vreemde adviezen, vorige keer zat ik binnen 2 uur in Lille....
Gewoon een random dag gepakt:
/f/image/4OLhLEIL2z9rWGyqHeJowdDL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door ArcticWolf op 22-01-2025 10:15 ]
Oh. Ik heb af en toe het gevoel dat er soms juist compleet ongedempte ICM'en rondrijdenArcticWolf schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Zoals vaker gezegd (door mij en andere), ICM en ICR blijven superieur in comfort is mijn mening, stil en zeer goede demping/vering. Je kan er prima in werken. Ga deze echt missen als ze eruit gaan, maar goed mag ook wel na 40 jaar.
In het midden zit natuurlijk ook de enige bakovergang zonder jacobsdraaistel.EDIT schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:51:
De vraag is nog steeds waarom: de "ICNG" van de Deense spoorwegen heeft dit niet (en die heeft ook motordraaistellen halverwege de trein). Hieronder mijn speculatie: misschien dat Alstom heel precies aan de gevraagde treinlengtes van NS wilde voldoen: NS vraagt om treinen van 110 en 165 meter, dan zullen ze dat krijgen ook, zullen ze gedacht hebben
Oei, de Deense "ICNG" heeft het wel, excuus. De Trenitalia Pop heeft ze niet, maar die is ook maar 3/4 delig.
[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 22-01-2025 11:27 ]
Dan moet je nog een keer kijken, want de DSB EG heeft dat ook. Verschil is dat beide middenbakdraaistellen bij de DSB ook motordraaistellen zijn.marcop23 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:05:
[...]
In het midden zit natuurlijk ook de enige bakovergang zonder jacobsdraaistel.
De vraag is nog steeds waarom: de "ICNG" van de Deense spoorwegen heeft dit niet (en die heeft ook motordraaistellen halverwege de trein). Hieronder mijn speculatie: misschien dat Alstom heel precies aan de gevraagde treinlengtes van NS wilde voldoen: NS vraagt om treinen van 110 en 165 meter,
Ook de lengte kan het niet zijn, die van DSB is 109,4 meter. Dat kan het verschil niet maken.

marcop23 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:05:
[...]
Oh. Ik heb af en toe het gevoel dat er soms juist compleet ongedempte ICM'en rondrijdenDie echt fors schudden en wiegen als je met 140 km/h over de veengronden rijdt, bijvoorbeeld Utrecht - Gouda.
*knip*
Klein detail: alleen bij de vijfdelige ICNGs is één van de twee middendraaistellen een nepmotor (er hangen gewichten onder om het loopgedrag te laten matchen met het echte motordraaistel), bij de achtdelige ICNG zijn er wel twee motordraaistellen.Maasluip schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:12:
[...]
Dan moet je nog een keer kijken, want de DSB EG heeft dat ook. Verschil is dat een van de middenbakdraaistellen bij de DSB ook een motordraaistel is.
Overigens heeft DSB gekozen voor een veel hoger motorvermogen, dus ik verwacht dat daar ook iets andere motoren in hangen, of dat de DSB-variant niet begrensd is, wat de NS variant wel is (de motoren kunnen meer vermogen leveren, dat wordt automagisch geactiveerd als één van de motoren buiten dienst is, als een soort boost, zodat je geen verschil in performance hebt ondanks dat je een motor mist).
De lengte is overigens gewoon de Europese standaard baklengte (4 of 6x 27,5m). Hoe de fabrikant dat verder invult is aan de fabrikant.
[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 22-01-2025 11:28 ]
Oh dus in theorie zouden ze nog veel harder kunnen optrekken dan ze al doen, als je de Deense optie met extra motor kiest en de vermogensbegrenzing er af haalt? En die dingen trekken al bijna de bielzen uit de grond...
Nou ja, je zit uiteindelijk natuurlijk met de natuurwetten die je niet kan overschrijden. Ook ICNG zou sneller kunnen optrekken, zelfs zonder meer vermogen, maar NS begrenst de optreksnelheid van al het materieel tot maximaal 0,7 m/s/s. Dat is iets langzamer dan bijvoorbeeld metro's (die doen geloof ik 1,1-1,3 m/s/s), maar dat is puur voor comfort.
Hoger vermogen betekent vooral dat je langer die optreksnelheid vol kan houden, dus voor de DSB-treinen dat je sneller op de 200 km/u zit, en een extra motordraaistel betekent dat je net iets meer grip zal hebben omdat je meer aangedreven assen hebt.
Echter kost een extra motordraaistel niet alleen meer geld in aanschafkosten, maar ook in onderhoud en slijtage. Dat is dus een afweging die de spoorwegonderneming moet maken, en NS vindt dat dus blijkbaar het geld niet waard, en DSB wel.
Ik ben niet helemaal bekend met Denemarken (ben er misschien 3 of 4 keer geweest), maar ik geloof dat Denemarken veel meer stukken heeft waar sneller gereden kan worden. In Nederland is dat eigenlijk alleen de HSL en straks de Hanzelijn met 180 km/u als die werkzaamheden daaraan afgerond zijn.
Voor de rest zijn alle spoorlijnen maximaal 140 en in een enkel geval 160, en beide snelheden kun je al vlot genoeg bereiken met het vermogen van de ICNG. Alleen de 200 duurt gewoon langer.
Hoger vermogen betekent vooral dat je langer die optreksnelheid vol kan houden, dus voor de DSB-treinen dat je sneller op de 200 km/u zit, en een extra motordraaistel betekent dat je net iets meer grip zal hebben omdat je meer aangedreven assen hebt.
Echter kost een extra motordraaistel niet alleen meer geld in aanschafkosten, maar ook in onderhoud en slijtage. Dat is dus een afweging die de spoorwegonderneming moet maken, en NS vindt dat dus blijkbaar het geld niet waard, en DSB wel.
Ik ben niet helemaal bekend met Denemarken (ben er misschien 3 of 4 keer geweest), maar ik geloof dat Denemarken veel meer stukken heeft waar sneller gereden kan worden. In Nederland is dat eigenlijk alleen de HSL en straks de Hanzelijn met 180 km/u als die werkzaamheden daaraan afgerond zijn.
Voor de rest zijn alle spoorlijnen maximaal 140 en in een enkel geval 160, en beide snelheden kun je al vlot genoeg bereiken met het vermogen van de ICNG. Alleen de 200 duurt gewoon langer.
Daarnaast zit er in de RINF ook een beperking op acceleratie, in verband met stop/doorschakelingen met timers. Als je te hard wegrijdt bij een station met stop/doorschakelingen, zou je anders te snel bij een overweg kunnen zijn.EDIT schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:01:
Nou ja, je zit uiteindelijk natuurlijk met de natuurwetten die je niet kan overschrijden. Ook ICNG zou sneller kunnen optrekken, zelfs zonder meer vermogen, maar NS begrenst de optreksnelheid van al het materieel tot maximaal 0,7 m/s/s. Dat is iets langzamer dan bijvoorbeeld metro's (die doen geloof ik 1,1-1,3 m/s/s), maar dat is puur voor comfort.
Ik weet alleen niet of deze beperking landelijk is, of alleen op bepaalde trajecten.
Een Flirt heeft 200 kN trekkracht. Bij 110 ton zou dat bijna 1,8 m/s zijn, onbegrensd. Uiteraard alleen haalbaar met droog spoor.
Begrenzing vanwege "comfort" vind ik altijd zulke kolder. Als ik als treinreiziger met 3 minuten vertraging richting bijvoorbeeld Leiden of Zwolle rijdt, wil ik dat de trein maximaal de vertraging inloopt, omdat ik anders weer eens op 1 minuut mijn overstap mis. 30 minuten in de kou bibberen is echt een stuk oncomfortabeler dan optrekken met 0,3 m/s2 extra. Tuurlijk, rustig rijden als het kan, maar ik zou doortrekken als het moet. Wat mij betreft kan NS leren van de rijstijl van de gemiddelde buschauffeur met vertraging
[ Voor 24% gewijzigd door marcop23 op 22-01-2025 12:56 ]
De FLIRT zat bij aflevering op een begrenzing van 1,1 m/s/s geloof ik, dus dat is later naar beneden geschroefd, inderdaad omdat de overwegen nog niet helemaal dicht waren bij stop-door-schakelingen.
Ben benieuwd of dat ooit na uitrol ERTMS nog herzien zal gaan worden door NS gezien de Constant Warning Time die geïmplementeerd gaat worden. 😀
(Al is in een aantal gevallen het vermogen dat de bovenleiding kan leveren onder 1,5 kV ook een beperkende factor natuurlijk.)
(Al is in een aantal gevallen het vermogen dat de bovenleiding kan leveren onder 1,5 kV ook een beperkende factor natuurlijk.)
[ Voor 30% gewijzigd door mambo No5 op 22-01-2025 13:11 ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
En naar welk station in Lille? Je hebt daar 2 stations niet ver uit elkaar. Lille Europe zit op de HS-lijn Brussel-Parijs-Londen, Lille Flandres zit op de klassieke lijnen.ramrodwillem schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:21:
Als ik dit via de NMBS-app test, zit ik nog op minder dan 3 uur van Rotterdam in Lille Flandres, met 1 overstap.
Welke site heb je gekeken, ik heb ook NS Internationaal nog gebeld en konden geen antwoord geven waarom ik via Parijs wordt gestuurd, misschien dat er werkzaamheden staan gepland kwam men mee, jou tijden heb ik ze niet over gehoord, men bevestigde dat het via Parijs ging..... vreemd.ArcticWolf schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Als ik zoek krijg ik gewoon 1 overstap op Brussel Zuid.
Gewoon een random dag gepakt:
[Afbeelding]
Het motorrijtuig zal zich anders gedragen dan de veel lichtere looprijtuigen. Daarnaast zou er verschil kunnen zitten in de werking van de hydaulische dempers. Deze onderdelen zijn immers ook aan slijtage onderhevig.marcop23 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:05:
[...]
Ik heb af en toe het gevoel dat er soms juist compleet ongedempte ICM'en rondrijdenDie echt fors schudden en wiegen als je met 140 km/h over de veengronden rijdt, bijvoorbeeld Utrecht - Gouda.
Omdat P = F * v, houdt een Flirt-III die 200 kN vol tot 3 MW/200 kN = 15 m/s = 54 km/h.marcop23 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:49:
Een Flirt heeft 200 kN trekkracht. Bij 110 ton zou dat bijna 1,8 m/s zijn, onbegrensd. Uiteraard alleen haalbaar met droog spoor.
Comfort wordt voornamelijk beïnvloed door de "stoot", de snelheid waarmee de versnelling toeneemt [m/s³]. Dus als je rustig opschakelt van 0 naar 2 m/s² is er niet veel aan de hand. Het wordt wat vervelend als bij een hoge aanzetversnelling de tractie uitvalt, want dan vliegt er vanalles door de trein.Begrenzing vanwege "comfort" vind ik altijd zulke kolder. Als ik als treinreiziger met 3 minuten vertraging richting bijvoorbeeld Leiden of Zwolle rijdt, wil ik dat de trein maximaal de vertraging inloopt, omdat ik anders weer eens op 1 minuut mijn overstap mis. 30 minuten in de kou bibberen is echt een stuk oncomfortabeler dan optrekken met 0,3 m/s2 extra.
Ik heb toen ik studeerde regelmatig dagtrips Zwolle-Lille Flandres-Zwolle gedaan. Rotterdam Centraal-Lille Flandres zou nog een flink stuk beter te doen moeten zijn inderdaad.Arator schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:23:
[...]
En naar welk station in Lille? Je hebt daar 2 stations niet ver uit elkaar. Lille Europe zit op de HS-lijn Brussel-Parijs-Londen, Lille Flandres zit op de klassieke lijnen.
Als ik dit via de NMBS-app test, zit ik nog op minder dan 3 uur van Rotterdam in Lille Flandres, met 1 overstap.
Dit was gewoon via NS Internationalramrodwillem schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:33:
[...]
Welke site heb je gekeken, ik heb ook NS Internationaal nog gebeld en konden geen antwoord geven waarom ik via Parijs wordt gestuurd, misschien dat er werkzaamheden staan gepland kwam men mee, jou tijden heb ik ze niet over gehoord, men bevestigde dat het via Parijs ging..... vreemd.
/f/image/wX2tWuI12TbLwYyEBvPTqcDw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door ArcticWolf op 22-01-2025 19:38 ]
Tijd genoeg om in Brussel te ontbijten...ArcticWolf schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:29:
[...]
Dit was gewoon via NS Internationalniet de beste opties geloof ik maar gewoon even voorbeeld, net weer opgezocht: vrijdag 25 april voor Lille Europe. Net ook even op 13 maart gezocht ,andere random datum... maar nagenoeg dezelfde resultaten. Dus geen idee wat er bij jou misgaat?
[Afbeelding]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
NS verkocht vorig jaar een recordaantal aan E-tickets,
https://www.nu.nl/economi...online-treinkaartjes.html
Nu staan er in dat nieuwsbericht een heleboel oorzaken, de reden dat ik ben overgestapt van OV-chip naar een papieren kaartje is de meereiskorting die niet meer mogelijk is op de OV-chip.
Is dit samen met het kunnen inchecken via de bankpas het begin van het einde van de Ovchip?
https://www.nu.nl/economi...online-treinkaartjes.html
Nu staan er in dat nieuwsbericht een heleboel oorzaken, de reden dat ik ben overgestapt van OV-chip naar een papieren kaartje is de meereiskorting die niet meer mogelijk is op de OV-chip.
Is dit samen met het kunnen inchecken via de bankpas het begin van het einde van de Ovchip?
Ik gok dat de pricetime deal een grotere impact heeft gemaakt met soms 60% korting. Dan vragen sommigen zich wel eens af waarom ze nog een weekend/dal voordeel hebben
Ja, die riante overstaptijd ben ik ook al een paar keer tegenaan gelopen. Tot zo ver weer het internationale netwerk... Als er een fatsoenlijke overstap was ben je sneller met de trein in noord Frankrijk. Maar door de slechte aansluiting op de Thalys brussel/parijs ben je gelukkig(?) met de auto net zo snel. We moeten het product niet te aantrekkelijk maken tenslotte.
Men heeft inmiddels gelukkig ingezien dat dit niet zo'n handige wijziging was, dus sinds vandaag is er een nieuwe versie actief. Daarbij zouden nu werkelijk alleen de relevante terugsteekmogelijkheden getoond/omgeroepen moeten worden.ericding schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:25:
Volgens mij heeft de NS recent de instructies aangepast voor de omroepberichten door de HC. Het valt mij de laatste tijd (maandje ongeveer) op dat bij het opsommen van overstapmogelijkheden ook altijd de trein terug wordt opgenoemd. Niet alleen de Sprinter terug (dat zou nog nuttig kunnen zijn om een klein stukje 'terug te steken'), maar ook de Intercity in de tegenovergestelde richting. Sommige HC's maken er een grapje bij, zoals van de week "Handig voor als u iets bent vergeten, en u wilt terug!"
Ik vraag me wel af waarom dit zo is aangepast. De eerste keer dacht ik nog dat het een eigenaardigheid van een bepaalde conducteur was, maar ik hoor het nu zo vaak dat het haast wel een bedrijfsbrede afspraak moet zijn.
Ik ben benieuwd! Afgelopen gisteren viel me al op dat de treinen terug niet meer werden omgeroepen, maar met N=2 dacht ik nog niet gelijk aan een systeemwijziging
In Zwitserland lopen de spoorwegen gesmeerd. Waarom daar wél?
In de NRC, dus waarschijnlijk paywall.
Hello. Is it me you're looking for?
Inderdaad paywall. Maar wat is de conclusie? Het zal vast wel een open deur zijn maar ik gok, minder spoorkilometers, minder wissels, minder treinen (en dus minder onderhoud nodig) en minder vervlochtenheid van het spoor? Minder grote (en complexe) emplacementen?iamerwin schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:55:
In Zwitserland lopen de spoorwegen gesmeerd. Waarom daar wél?
Er is ook een podcastaflevering van NRC hierover. Simpelweg komt het neer op geld, zij geven per hoofd van de bevolking 500 euro uit aan spoor, Nederland maar 174. Daarnaast zijn Zwitsers van bewust dat spoor een toegevoegde waarde heeft (mede door de ligging en het vele transitverkeer van vrachtwagens). Zo waren er referenda voor het spooruitbreiding en stemden Zwitsers tegen snelweguitbreiding van de Gotthardsnelweg. Dat ga je nooit in Nederland zien (goede vergelijking zou zijn verbreding A27 Utrecht - Breda of spoorlijn). Bovendien kan Nederland nog geen eens een beslissing maken over de Lelylijn. Laat staan dat we een projectplanning hebben tot 2045.
Verder hebben zij het Taktfahrplan dat ze bij ons hebben afgekeken veel verder doorgevoerd in hun netwerk en kunnen treinen wachten wanneer een trein te laat is, zodat je toch je overstap haalt. Daar wordt in Nederland minder op gestuurd, wat op zich wel zou kunnen met alle ov-chipkaartdata.
Verder hebben zij het Taktfahrplan dat ze bij ons hebben afgekeken veel verder doorgevoerd in hun netwerk en kunnen treinen wachten wanneer een trein te laat is, zodat je toch je overstap haalt. Daar wordt in Nederland minder op gestuurd, wat op zich wel zou kunnen met alle ov-chipkaartdata.
Je kunt een land als Zwitserland niet met Nederland vergelijken: de frequentie is lager, minder gericht op forenzen, infrastructuur door bergen is duurder, etc.
Volgens het overzicht geeft Frankrijk veel minder uit en het VK meer. Denk dat we het erover eens zijn dat Frankrijk met TGV's z'n zaken veel beter voor elkaar heeft dan het VK. Ook wij het veel beter doen dan hen.
Volgens het overzicht geeft Frankrijk veel minder uit en het VK meer. Denk dat we het erover eens zijn dat Frankrijk met TGV's z'n zaken veel beter voor elkaar heeft dan het VK. Ook wij het veel beter doen dan hen.
Kijk naar een stad als Zurich met de vele S-bahnen waarbij de treinen ook door forenzen wordt gebruikt. Zwitserland heeft bergen, Nederland heeft slappe ondergrond. Bovendien heeft Zwitserland meer stations doordat ze de lokale lijnen niet hebben wegbezuinigd. Ze hebben 1500 stations met de helft van de Nederlandse bevolking en wij hebben er maar 400. Als we treinen hadden als Zwitserland dan had elk dorp met 10.000 inwoners een (lokaalspoor) treinverbinding.
Frankrijk heeft een goed hsl-net, maar de lokale spoorwegen zijn zo goed als niet bestaand buiten Parijs.
Frankrijk heeft een goed hsl-net, maar de lokale spoorwegen zijn zo goed als niet bestaand buiten Parijs.
Eén op één vergelijken gaat idd niet aangezien er grote verschillen zijn. Bijvoorbeeld ook het gegeven dat in Zwitserland het OV een veel prominentere rol speelt in de economie en het dagelijks leven dan hier het geval is.
Uiteindelijk gaat het erom op welke wijze je het beschikbare budget verdeelt. Hier zijn politiek de afgelopen jaren andere keuzes gemaakt. Daar krijgen we in toenemende mate de rekening van gepresenteerd.
Uiteindelijk gaat het erom op welke wijze je het beschikbare budget verdeelt. Hier zijn politiek de afgelopen jaren andere keuzes gemaakt. Daar krijgen we in toenemende mate de rekening van gepresenteerd.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Vooral meer geld, in Zwitserland. En ik denk ook meer tijd genomen. De treinen vertrekken gelijk zodat je een makkelijke overstap hebt. Maar ik zou denken dat heen en weer rijdende treinen over verschillende afstanden uit de pas gaat lopen, of je moet weer tijd nemen.
[ Voor 6% gewijzigd door TheMak op 25-01-2025 10:57 ]
Iets meer dan 10 jaar geleden heeft Infrabel (of toch de hoge bazen) een rondje Europa gedaan om te kijken welke systeem ieder land gebruikt. Men heeft toen het Zwitserse systeem qua treinmanagment overgenomen.
Men is toen het Zwitserse systeem gaan aanpassen om op het Belgische net te draaien. Men dacht een jaar nodig te hebben, en toen is het in de seinhuizen uitgerold. Wat kwam er uit de bus? Dat er heel wat functies, die we met vroegere systemen wel hadden, er niet inzaten, want dergelijke zaken werden niet gedaan in Zwitserland.
Je denkt dan toch niet dat wij dan gaan rijden zoals het Zwitsers idee. Neen, het Zwitsers systeem zal marcheren zoals wij willen. En men heeft dus een fork gemaakt van het Zwitsers systeem. De Zwitsers hebben vervolgens weer delen in hun systeem geïmplementeerd.
Heeft het systeem voordelen? Ja. Het integreert verschillende zaken in 1 tool : het treinmanagmentsysteem, een systeem om vertragingen op te volgen en vervolgsvertragingen te linken, een berichtensysteem. Verder zit er een link naar de systemen van NMBS, zodat vertragingen, spoorwijzigingen,... in hun app en perronborden terecht komt.
In principe kan men volledig werken op het Zwitserse systeem om treinen te laten bollen. Maar het heeft wel jaren gekost om het zo te krijgen. Bijvoorbeeld spoorwisselingen in Antwerpen-Centraal op dezelfde verdieping, geen probleem. Wisselen tussen de verdiepingen -1 en -2, ging ook nog. Maar om te wisselen tussen de kelderverdiepingen en verdieping +1... Ja wadde. Heeft men opgelost door een fictief wisselrooster te maken over de 3 verdiepingen heen.
Wel heeft het systeem (nog) problemen met bundels. Laat Antwerpen nu naast een grote verzameling bundelsporen liggen, genoemd de Antwerpse haven. Dat zou dit jaar worden aangepakt. Dus 9 jaar na implementatie is men nog steeds bezig met aanpassingen.
Men is toen het Zwitserse systeem gaan aanpassen om op het Belgische net te draaien. Men dacht een jaar nodig te hebben, en toen is het in de seinhuizen uitgerold. Wat kwam er uit de bus? Dat er heel wat functies, die we met vroegere systemen wel hadden, er niet inzaten, want dergelijke zaken werden niet gedaan in Zwitserland.
Je denkt dan toch niet dat wij dan gaan rijden zoals het Zwitsers idee. Neen, het Zwitsers systeem zal marcheren zoals wij willen. En men heeft dus een fork gemaakt van het Zwitsers systeem. De Zwitsers hebben vervolgens weer delen in hun systeem geïmplementeerd.
Heeft het systeem voordelen? Ja. Het integreert verschillende zaken in 1 tool : het treinmanagmentsysteem, een systeem om vertragingen op te volgen en vervolgsvertragingen te linken, een berichtensysteem. Verder zit er een link naar de systemen van NMBS, zodat vertragingen, spoorwijzigingen,... in hun app en perronborden terecht komt.
In principe kan men volledig werken op het Zwitserse systeem om treinen te laten bollen. Maar het heeft wel jaren gekost om het zo te krijgen. Bijvoorbeeld spoorwisselingen in Antwerpen-Centraal op dezelfde verdieping, geen probleem. Wisselen tussen de verdiepingen -1 en -2, ging ook nog. Maar om te wisselen tussen de kelderverdiepingen en verdieping +1... Ja wadde. Heeft men opgelost door een fictief wisselrooster te maken over de 3 verdiepingen heen.
Wel heeft het systeem (nog) problemen met bundels. Laat Antwerpen nu naast een grote verzameling bundelsporen liggen, genoemd de Antwerpse haven. Dat zou dit jaar worden aangepakt. Dus 9 jaar na implementatie is men nog steeds bezig met aanpassingen.
De Zwitserse dienstregeling wordt ook met veel meer speling gepland. Als wij voor Amsterdam-Utrecht 35 minuten zouden plannen met op beide stations een halteertijd van 5 minuten, dan wordt het er wel een stuk punctueler op ja..
1 van de grootste verschillen is dat Nederland ergens onderaan hangt als het gaat over goederen over het spoor (nationaal gezien), dit gaat ook nooit meer veranderen want het heeft weinig meerwaarde voor NL.peacelord schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:02:
Eén op één vergelijken gaat idd niet aangezien er grote verschillen zijn. Bijvoorbeeld ook het gegeven dat in Zwitserland het OV een veel prominentere rol speelt in de economie en het dagelijks leven dan hier het geval is.
Overslag schip > trein > vrachtauto is veel duurder dan schip > vrachtauto, zeker omdat de Nederlandse industrie toch voornamelijk verspreid is over heel Nederland en de afstanden zijn relatief kort. Verder blijft de binnenvaart in Nederland (en Duitsland ook) een groot aandeel houden. Je ziet dan ook dat het aandeel goederen over de jaren heen steeds meer afneemt, enkel het internationale transport houdt bijv. Kijfhoek overeind.
Andere landen om ons heen is wel weer lonend om te blijven investeren in goederen over het spoor, zeker omdat al veel goederen uit andere landen komen en langere afstanden afleggen.
Dat is dan weer niet mijn ervaring. Althans, zeker bij de RhB door de bergen heen had ik het idee dat het continue aanpoten - stop and go - was. Neemt niet weg dat je ook dan geen zorgen over je overstap hoeft te maken.Extraxyz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:08:
De Zwitserse dienstregeling wordt ook met veel meer speling gepland. Als wij voor Amsterdam-Utrecht 35 minuten zouden plannen met op beide stations een halteertijd van 5 minuten, dan wordt het er wel een stuk punctueler op ja..
Het zal ongetwijfeld per lijn verschillen. Inderdaad op sommige lijnen lijkt er vrij weinig rijtijd te zijn, plus een paar langdurige tijdelijke snelheidsbeperkingen (waardoor alles enkele minuten vertraagd rijdt), maar andersom ook, dat lijnen werkelijk zeeën van rijtijd hebben.
Ik heb zelf een tijdje terug meegemaakt dat de MGB vanuit Andermatt naar Disentis/Mustér ongeveer 20 minuten vertraagd was. Ik ging er al vanuit dat ik de overstap in Disentis niet zou redden en moest wachten op de volgende trein van de RhB richting Chur, maar die verbinding werd tot mijn verrassing keurig vastgehouden en de RhB-trein vertrok dus ongeveer 15 minuten te laat, maar die was binnen no-time weer volledig op tijd. Daar zat dus duidelijk een behoorlijk forse buffer in de rijtijd.
Ik heb zelf een tijdje terug meegemaakt dat de MGB vanuit Andermatt naar Disentis/Mustér ongeveer 20 minuten vertraagd was. Ik ging er al vanuit dat ik de overstap in Disentis niet zou redden en moest wachten op de volgende trein van de RhB richting Chur, maar die verbinding werd tot mijn verrassing keurig vastgehouden en de RhB-trein vertrok dus ongeveer 15 minuten te laat, maar die was binnen no-time weer volledig op tijd. Daar zat dus duidelijk een behoorlijk forse buffer in de rijtijd.
De RhB moet wel met de hoeveelheid enkelspoor, maar ook daar is het alleen flink doorrijden als toevallig bij elke halt auf verlangen gestopt moet worden. In rustige periodes wanneer die haltes voorbij worden gereden sta je ook daar 10 minuten op het passeerspoor te wachten.Eix schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:37:
[...]
Dat is dan weer niet mijn ervaring. Althans, zeker bij de RhB door de bergen heen had ik het idee dat het continue aanpoten - stop and go - was. Neemt niet weg dat je ook dan geen zorgen over je overstap hoeft te maken.
Er is nog een verschil: in Zwitserland doen ze niet aan aanbestedingen zoals hier. Dat maakt op de lange termijn sturen een stuk makkelijker.