Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 141 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:53

Fiber

Beaches are for storming.

Maarten_E schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:46:
Ik vraag het eens hier, omdat ik bijna zeker ben dat dit usererror is.
In de NS International app wil ik een reis voor morgen boeken naar Brussel.
Echter, ik vind geen mogelijkheid om in één keer een retourreis te boeken. Ik kan alleen 2 reizen apart boeken, die los bevestigen en los betalen.

[Afbeelding]

Ik zie een knop "verder met enkele reis", wat voor mij suggereert dat er wel degelijk een optie is om in één keer een retourtje te boeken. Maar waar zit die knop dan? Als je de app opent kan je alleen maar 2 bestemmingen invoeren, geen optie voor enkel/retour.

Als ik op "Uw reisoverzicht" druk gebeurt er niks, terwijl het pijltje suggereert dat het een dropdown menu is. Wat gaat hier mis?
Heb het even geprobeerd vanuit de gewone NS app. Die laat je dan door gaan naar de NS int website en daar kan ik prima een retour boeken.

Nog redelijk goedkoop ook volgens mij. Amersfoort - Brussel Zuid voor ongeveer 50 Euro retour.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:23
Transportman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:54:

[...]

Bij mij krijg ik bij een reisadvies op de plek waar jij 1 knop hebt, ook een tweede knop om een terugreis te kiezen. Ik heb Amsterdam Zuid-Brussel Zuid opgegeven als reis, vertrek morgenochtend met de eerste trein.
[Afbeelding]
Nee, bij mij verschijnt alleen de "Verder met enkele reis" knop in de volledige breedte van het scherm. Is waar jij kijkt een pc? De layout ziet er wat anders uit.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:02
Maarten_E schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:03:
[...]

Nee, bij mij verschijnt alleen de "Verder met enkele reis" knop in de volledige breedte van het scherm. Is waar jij kijkt een pc? De layout ziet er wat anders uit.
Ik zit inderdaad op een PC, ik heb ook even dezelfde reis op mijn mobiel gekeken en dan staat de knop voor een terugreis er ook, maar dan eronder (in dezelfde kleuren als mijn PC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:23
Transportman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:09:
[...]

Ik zit inderdaad op een PC, ik heb ook even dezelfde reis op mijn mobiel gekeken en dan staat de knop voor een terugreis er ook, maar dan eronder (in dezelfde kleuren als mijn PC).
Hmm, wat vreemd. De tickets staat er nu goed in, ik zal na morgen de app even verwijderen en het opnieuw proberen. Zag geen updates in de Play Store (Android 14), dus kan er nu even niks aan doen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die 50 Euro voor een retour die ik noemde is overigens wel op onmogelijke tijden. Bij wat menselijkere tijden wordt het rap duurder en dan heb ik het nog niet eens over 1e klas en full flex... Dan gaat het al gauw vier keer zo veel kosten... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:02
Maarten_E schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:17:
[...]

Hmm, wat vreemd. De tickets staat er nu goed in, ik zal na morgen de app even verwijderen en het opnieuw proberen. Zag geen updates in de Play Store (Android 14), dus kan er nu even niks aan doen.
Ik heb het via de browser bekeken op mijn mobiel, niet via de app, dus misschien zit er wel een verschil tussen die twee.

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:50
bvk schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:51:
Grappenmakers daar bij de NS, wel leuk gevonden :)

[Afbeelding]
Op de borden met vertrektijden op stations gingen ook pixels met sneeuw over het scherm zag ik gisteren. (Bijna vloeiend, niet een hele lekkere refreshrate voor zo'n animatie die schermen.)

Over die intercity naar Dordrecht... Ik zat gisteren in die trein de andere kant op (richting Venlo) en toen we aankwamen op Utrecht werd natuurlijk heel mooi het lijstje met overstapmogelijkheden omgeroepen. Een van de opties die de conducteur noemde was echter de... intercity naar Dordrecht :D Dat is dus letterlijk de trein de richting in waar je vandaan komt. Niet per se een hele logische overstap :P

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:57
In juni afgelopen jaar had ik al een keer een lange post gemaakt met mijn eigen vertragingsstatistieken van de eerste helft van 2024 via https://treinposities.nl, dus nu we in 2025 leven (een heel mooi nieuwjaar iedereen!) is het tijd voor de update met ook de rest van het jaar erbij. Heel formeel ben ik dit vorig jaar pas op 10 januari gaan bijhouden en zou ik dus eigenlijk ook tot 10 janari 2025 het moeten doen voor echt een volledig jaar, maar het is wel mooi geweest zo :P

Alle voorbehouden die ik toen al typte zijn nog altijd van toepassing:

- n = 1
- Ritten die uitgevallen zijn tellen niet mee.
- Ritten die niet voor reizigers zijn tellen niet mee
- De metingen zijn... niet helemaal betrouwbaar, zie ook de uitleg onderaan.

Goed, dan de cijfers. Dit is dus de eindstand na een (bijna) volledig jaar bijhouden.
Ik heb van 10 januari 2024 tot 1 januari 2025 in totaal 820 ritten met reizigers gereden. Daarbij heb ik 53499 kilometer afgelegd, met een totale reistijd van 27 dagen, 5 uur en 48 minuten. Mijn totale vertraging over al die ritten bij elkaar opgeteld was 16 uur en 34 minuten.

De vertragingsstatistieken zijn iets veranderd sinds mijn post in juni:

- 71,3% of 585 ritten waren zonder vertraging
- 8,5% of 70 ritten hadden 1* minuut vertraging
- 5,2% of 43 ritten hadden 2* minuten vertraging
- 3,9% of 32 ritten hadden 3* minuten vertraging
- 2,9% of 24 ritten hadden 4* minuten vertraging
- 1,3% of 11 ritten hadden 5* minuten vertraging
- 5,7% of 47 ritten hadden 6* t/m 14* minuten vertraging
- 1,0% of 8 ritten hadden 15* t/m 29* minuten vertraging
- 0% of 0 ritten hadden een vertraging van 30 minuten of meer

Ten opzichte van de tussenstand in juni, waarbij 66,1% van de ritten geen vertraging had, ben ik iets omhoog gegaan dus, dit voornamelijk dankzij het verwerken van de tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL in de dienstregeling denk ik zo.
Als ik de veelgebruikte 5 minuten-norm voor vertraging hanteer (aankomst met minder dan 5 minuten vertraging), dan zou ik een punctualiteit van 91,9% hebben gehaald in het afgelopen jaar.

* Geen vertraging betekent een verschil van minder dan 30 seconden ten opzichte van de aankomsttijd afgerond naar beneden in hele minuten. Bij 1 minuut ligt de gemeten vertraging dus tussen de 30 seconden en 1 minuut 30 seconden, bij 2 minuten tussen de 1 minuut 30 en 2 minuten en 30 seconden, enz.
Bij een geplande aankomsttijd die 30 seconden of meer na de gehele minuut ligt (en ja, dat komt regelmatig voor) is volgens de reisinformatie geen sprake van een aankomst zonder vertraging, ondanks dat het zo gepland is. Zie ook de verdere uitleg verder onderaan.

Voor de liefhebbers van materieeltypes houdt treinposities ook nog bij hoeveel procent van de treinritten in een bepaald materieeltype wordt afgelegd.
Voor mij was dit:
  1. ICNG: 22,2% met 182 ritten
  2. VIRM: 18,8% met 154 ritten
  3. Traxx met ICR rijtuigen: 18,1% met 149 ritten
  4. SNG: 17,2% met 141 ritten
  5. SLT: 10,7% met 88 ritten
  6. ICM: 9,9% met 81 ritten
  7. DDZ: 3,0% met 25 ritten
FLIRT komt niet in dat lijstje voor, aangezien ik geen bekendheid op de FLIRT heb.

Kijkend naar het aantal kilometers per materieelsoort is het lijstje vrijwel hetzelfde, maar net niet helemaal:
  1. ICNG: 26,7% met 14290 km
  2. Traxx met ICR rijtuigen: 20,5% met 10998 km
  3. VIRM: 20,2% met 10802 km
  4. ICM: 10,1% met 5419 km
  5. SNG: 9,8% met 5251 km
  6. SLT: 8,3% met 4414 km
  7. DDZ: 4,3% met 2325 km
Logisch, want met sprinters rij je over het algemeen minder kilometers per rit dan met de intercitytreinen natuurlijk.

Misschien nog wel een grappige statistiek: blijkbaar waren dit de top 10 individuele treinstellen waarmee ik de meeste ritten heb gereden:

Een gedeelde eerste plaats met 15 unieke ritten per treinstel/stam is voor:
- ICNG 3222
- Traxx/ICR-stam 16508
- Traxx/ICR-stam 16273

De tweede plek (eveneens gedeeld) met 14 ritten per stam gaat naar:
- Traxx/ICR-stam 16505
- Traxx/ICR-stam 16511

En de derde plaats (opnieuw gedeeld) met 12 ritten per treinstel/stam is voor:
- Traxx/ICR-stam 16424
- ICNG 3134
- ICNG 3224
- ICNG 3226
- SNG 2332

Aangezien ik vaak op de HSL te vinden ben en er maar een beperkte pool aan HSL-treinstellen/stammen is, is het niet vreemd dat deze dit lijstje domineren. Met één opvallende uitzondering dus, SNG 2332. Die is echter eenvoudig te verklaren. Ik heb dit treinstel meerdere malen getroffen in de sprinter tussen Dordrecht en Roosendaal. Dit zijn hele korte ritjes en met twee keer op en neer in een dienst zit je alweer op 8 ritten, dan hoef je de rest van het jaar dat treinstel dus maar een paar keer meer te treffen om al aan die 12 te komen.

Ik had eerder al geschreven dat deze vertragingsstatistieken met een korreltje zout genomen moeten worden, dus hier een citaat van mijn vorige bericht over het hoe en waarom. Dit geldt uiteraard onverminderd:
EDIT schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:20:
[..]
Ook al vind ik het leuk om zo een keer een jaartje het bij te houden, zoals ik al zei geven deze cijfers geen goed beeld door de manier waarop ze berekend worden. Ze geven namelijk mijn punctualiteit aan, niet die van de trein zelf.
De cijfers worden berekend door aankomstpunctualiteit te meten van de stations waar ik uitstap. Natuurlijk is dat voor een individueel persoon die graag hun eigen punctualiteit wil meten perfect, maar het zegt dus niets over hoe punctueel de treinen zijn die ik rijd.
Daarnaast kloppen de gemeten vertragingen vaak niet. Er zijn een behoorlijk aantal ritten die wel degelijk punctueel waren, maar als +1 of in een aantal gevallen zelfs +2 in de statistieken staan door de manier waarop die gemeten worden. Of andersom: een rit die te boek staat als zijnde zonder vertraging, maar waarbij er tussen het laatste meetpunt en de aankomst toch alsnog vertraging is ontstaan.
Hier is een logische verklaring voor: de locatie van de meetpunten waarop de punctualiteit gemeten worden en de manier waarop de vertraging wordt vastgesteld.

Bijvoorbeeld het laatste meetpunt voor Amsterdam Centraal is bij de Singelgrachtbrug. Dat meetpunt ligt een stukje na de brug zelf.
De doorkomsttijd voor bijvoorbeeld de ICD is daar vaak in de tweede helft van de minuut (dus in de seconde 30-60). Echter de meetpunten kennen de doorkomsttijden in seconden niet en kennen automatisch +1 toe op het moment dat een trein meer dan 30 seconden na de hele minuut over het meetpunt heen rijdt.
In een aantal gevallen worden daar automatische correcties in de reisinformatie op toegepast na binnenkomst op Amsterdam Centraal, maar in veel gevallen ook niet. Ik heb nog niet kunnen ontdekken waarom dat de ene keer wel correct gebeurd en de andere keer niet.
[..]
In mijn vorige post had ik ook nog enkele 'extremen' geplaatst, met grote vertragingen. Ik heb daar eigenlijk maar één update in aan te brengen: de rit met de meeste vertraging. Tot juni was dat 24 minuten, maar op 11 september was er een verstoring op de HSL, waardoor mijn trein omgeleid werd. Volgens de toebedeelde versperringsmaatregel moest ik daarom op Breda wachten op het pad van de trein een half uur later, waardoor ik uiteindelijk met 29 minuten vertraging in Eindhoven ben aangekomen.
Voor de rest is de vertraging eigenlijk een opeenstapeling van kleinere vertragingen, in de meeste gevallen vanwege een vertraagde trein voor mijn trein, waardoor ik zelf ook vertraagd raakte.

Nou ja, dat was weer het hele jaaroverzicht. Grappig om het een keer bij te houden, maar ik vind het dus te veel moeite om dat de komende jaren ook nog te blijven doen, dus hier blijft het verder bij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:31
Transportman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:54:
[...]

Leuk dat de NS en jouw collega dit aanbieden, ik vind het bedrag iets teveel van het goede (hoogste bod is nu 1750 euro), dus ik blijf het dan maar bij online meereizen houden (of gewoon als reiziger in een ander deel van de trein).

[...]
Het lijkt me duidelijk dat het geld ophalen voor een goed doel is, dat bedrag heeft niets met echte kosten te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
In ander nieuws: blijkbaar zijn er met de jaarwisseling softwarebugs getriggered bij treinen van Eurobahn en Renfe (en wellicht nog andere vervoerders met dezelfde treintypes?).
Hierdoor rijden er momenteel geen treinen vanaf Venlo naar Duitsland (daar rijden 1e generatie FLIRTs van Stadler) en in Spanje heeft Renfe hun Avril-treinstellen van Talgo niet meer aan de praat kunnen krijgen sinds de jaarwisseling.

Krijg er een beetje Y2k-bug vibes van :P

Edit: uit het geruchtencircuit: blijkbaar hadden de Eurobahn treinstellen problemen met de software van het PZB-beveiligingssysteem en de Avril-stellen issues met de batterijladers waardoor de batterijen niet meer opgeladen werden.
De problemen met de Eurobahn-FLIRTs zouden inmiddels verholpen moeten zijn, van de Avril-treinstellen heb ik niks gehoord.

[ Voor 26% gewijzigd door EDIT op 01-01-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:29

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Mat’64 komt (misschien) terug in de reguliere dienst:

https://www.gelderlander....reinliefhebbers~afbda642/

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:51:
In ander nieuws: blijkbaar zijn er met de jaarwisseling softwarebugs getriggered bij treinen van Eurobahn en Renfe (en wellicht nog andere vervoerders met dezelfde treintypes?).
Hierdoor rijden er momenteel geen treinen vanaf Venlo naar Duitsland (daar rijden 1e generatie FLIRTs van Stadler) en in Spanje heeft Renfe hun Avril-treinstellen van Talgo niet meer aan de praat kunnen krijgen sinds de jaarwisseling.

Krijg er een beetje Y2k-bug vibes van :P

Edit: uit het geruchtencircuit: blijkbaar hadden de Eurobahn treinstellen problemen met de software van het PZB-beveiligingssysteem en de Avril-stellen issues met de batterijladers waardoor de batterijen niet meer opgeladen werden.
De problemen met de Eurobahn-FLIRTs zouden inmiddels verholpen moeten zijn, van de Avril-treinstellen heb ik niks gehoord.
Ik vraag me af of zulke problemen ook misschien zouden kunnen ontstaan door aflopende licenties? En vergeet niet dat er treinen zijn die op afstand of op geautomatiseerde wijze onklaar kunnen worden worden gemaakt door de fabrikant. Net als die treinstellen van Newag die opeens niet meer wouden werken na onderhoud.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Imahungrywhut schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:04:
[...]

Zoals een inmiddels gepensioneerde collega van mij zei "je frontseinen zijn niet om mee te zien maar om mee gezien te worden"

Verder is het ook voorgeschreven dat een machinist bij tegenliggers, op stations en haltes zijn frontseinen dimt voor zover dit mogelijk is.
En als ik dan toch mag mierenneuken; ook bij baanwerkers en op rangeerterreinen.

Ik vind het wel meevallen met SLT/SNG trouwens. Het mat met de beroerdste verlichting vanuit de machinist bekeken is ICM :+ Als ik daarmee moet schouwen zou ik bijna vragen of de HC buiten met een zaklamp voorop wil lopen.. :p

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Mooie post trouwens @EDIT . Ik houd zelf ook al mijn diensten bij via die website maar doe het nog niet heel lang. Kan in ieder geval zien dat je niet in een oostelijke of noordelijke standplaats zit met die hoeveelheid HSL :+ En zo weinig DDZ, ik word bijna jaloers want die grafbak doe je mij ook geen plezier mee.

[ Voor 16% gewijzigd door London op 01-01-2025 16:58 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@London Wat is er allemaal mis met DDZ?

[ Voor 13% gewijzigd door Commendatore op 01-01-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Veel kuren, maar dat is voornamelijk aan de leeftijd en de omgang met het mat te wijten. Mede daarom snap ik ook niet waarom er nog zo vaak DDZ aan en van elkaar af geknoopt moet worden. Lekker aan elkaar laten rijden dat spul, doe je de reiziger ook een plezier mee.

Als 't spul eenmaal rijdt is het overigens prima hoor (y)

[ Voor 6% gewijzigd door London op 01-01-2025 17:08 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:34
Hoe gaat een machinist cq conducteur naar zijn werk? Kan die met de trein, of is dat een te groot risco? Heeft hij altijd dezelfde startplaats en eindplaats? Bij verstoringen zal toch wel eens voorkomen dat deze verschillrnde is? Wat dan, taxi? En wanneer begint de dienst? Bij de eerste trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

TheMak schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:19:
Hoe gaat een machinist cq conducteur naar zijn werk? Kan die met de trein, of is dat een te groot risco? Heeft hij altijd dezelfde startplaats en eindplaats? Bij verstoringen zal toch wel eens voorkomen dat deze verschillrnde is? Wat dan, taxi? En wanneer begint de dienst? Bij de eerste trein?
Je wordt geacht met eigen vervoer van- en naar je standplaats te kunnen komen, en (ik meen) daar ook binnen 45 minuten te kunnen zijn vanaf je huis (maar dat laatste weet ik niet zeker).

Dit omdat diensten kunnen beginnen en eindigen als het OV nog niet/niet meer rijdt, of als er een verstoring is.

Hoe laat je dienst begint en eindigt, hangt van je rooster af. Als je de eerste trein rijdt, dien je ruim voor de vertrektijd aanwezig te zijn om alle voorbereidingen te treffen. Ook kan je dag dienstritten (overbrengingsritten) bevatten, waar je geen passagiers vervoert, die voor en na de eerste/laatste trein kunnen vallen.

Worst-case kan er bij verstoringen een taxi geregeld worden om thuis te komen, maar dat hangt van de situatie af.

Bron: sollicitatiegesprek voor functie machinist een jaar of 15-20 geleden

[ Voor 8% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 01-01-2025 19:30 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:51
TheMak schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:19:
Goederen machinist met eigen auto of lease auto van de zaak naar start en eind locatie van je dienst. Die start locatie wisselt dagelijks. Verstoringen komen voor, als het binnen redelijke marges valt is het tijd bijleggen (overuren maken) vliegt het uit de bocht qua tijd, dan komt er of een collega naar je toe om je af te lossen of trein neerzetten en met een taxi terug naar de start locatie. De dienst begint ongeveer 1,5 uur voordat de trein moet vertrekken als je start locatie ook het startpunt van de trein is. In deze tijd moet je je locomotief controleren en de trein zelf vertrek gereed maken voor zover nog nodig. Ga je een trein ophalen bij een grensovergang of andere plek waar je hem overneemt. Dan is dienstbegin tijd + marge om vanaf het startpunt passagierend met OV of een poolauto of de auto van de collega die de trein dan al rijdt naar de aflos locatie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Je wordt geacht met eigen vervoer van- en naar je standplaats te kunnen komen, en (ik meen) daar ook binnen 45 minuten te kunnen zijn vanaf je huis (maar dat laatste weet ik niet zeker).

Dit omdat diensten kunnen beginnen en eindigen als het OV nog niet/niet meer rijdt, of als er een verstoring is.

Hoe laat je dienst begint en eindigt, hangt van je rooster af. Als je de eerste trein rijdt, dien je ruim voor de vertrektijd aanwezig te zijn om alle voorbereidingen te treffen. Ook kan je dag dienstritten (overbrengingsritten) bevatten, waar je geen passagiers vervoert, die voor en na de eerste/laatste trein kunnen vallen.

Worst-case kan er bij verstoringen een taxi geregeld worden om thuis te komen, maar dat hangt van de situatie af.

Bron: sollicitatiegesprek voor functie machinist een jaar of 15-20 geleden
Die 45 minuten regel wordt niet heel zwaar meer aan getild (de mensen zijn hard nodig blijkbaar).

Desalniettemin inderdaad eigen vervoer indien er nog geen trein rijdt (of als je zelf de eerste/laatste trein moet rijden). Anders word je geacht met de trein te komen, aangezien je daar gratis mee mag reizen.

@TheMak begin en eind altijd op je standplaats. Indien er een verstoring is geweest waardoor je niet op je standplaats kan komen dan word er een taxi geregeld. In dienst melden doe je vanaf minimaal 1 uur voordat je dienst begint.

[ Voor 8% gewijzigd door London op 01-01-2025 20:24 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
London schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:23:
[...]

Die 45 minuten regel wordt niet heel zwaar meer aan getild (de mensen zijn hard nodig blijkbaar).
Gelden de regels anders voor een HC?

Ik weet dat in mijn dorp iemand woont die voor NS op de trein werkt, en dan +/- 25 minuten naar station Woerden fietst, en daarna nog een klein kwartier met de trein naar standplaats Utrecht (lijkt me het dichtstbij). In het gunstigste geval is hij binnen 40 minuten op locatie, en in het extreme kan het toch nog 50 minuten zijn als je net wat pech hebt.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

AW_Bos schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Gelden de regels anders voor een HC?

Ik weet dat in mijn dorp iemand woont die voor NS op de trein werkt, en dan +/- 25 minuten naar station Woerden fietst, en daarna nog een klein kwartier met de trein naar standplaats Utrecht (lijkt me het dichtstbij). In het gunstigste geval is hij binnen 40 minuten op locatie, en in het extreme kan het toch nog 50 minuten zijn als je net wat pech hebt.
Dat is een goede vraag waar ik het antwoord niet op weet. Ik ben enkel bekend met het recruitment proces voor machinisten.

Wat nog wel eens gebeurt als je dichtstbijzijnde (dus < 45 min reistijd) standplaats geen vacatures heeft is dat ze je aannemen voor een andere standplaats. Daarbij kan het dus voorkomen dat je reistijd langer dan 45 minuten wordt, maar dat is gedurende de opleiding niet zo'n probleem (die is immers toch altijd in Amersfoort). Tegen de tijd dat je dan klaar bent met de opleiding is er mogelijk wel plek bij je dichtstbijzijnde standplaats en kun je direct over (y)

Ik had tijdens de opleiding iemand die ergens boven Zwolle woonde maar in Amersfoort was aangenomen (Zwolle zat vol). Na de opleiding kon hij alsnog over naar Zwolle.

Het is natuurlijk wel een persoonlijke afweging of je er zelf op zit te wachten om een jaar lang zulke reistijden te hebben. Helemaal als je dienst 1 hebt (start ~4:30 uur) krijg je een pittige wekker voor de kiezen als je nog > 45 min moet reizen.

Oh en vanuit eigen ervaring heb ik soms ook een uur reistijd als er file staat, maar dat calculeer je uiteraard in bij vertrek.

[ Voor 12% gewijzigd door London op 01-01-2025 20:58 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-10 19:09
Ik ga in de voorjaarsvakantie naar Duitsland. Begrijp ik het uit de app van Deutsche Bahn goed dat van Arnhem naar Winterberg er geen tijdsverschil is tussen snelverkeer en regio-treinen? Want als ik het goed begrijp, kan ik dan ook met het Deutschland-ticket reizen.

Dat zou dan weer heel goedkoop zijn. Het staat er in de app niet bij. Ik heb sowieso een dalvrij-abonnement in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dat klopt. Er komt sowieso geen Fernverkehr meer in Winterberg, of op de Obere Ruhrtalbahn. En in het Ruhrgebied stopt de ICE zo vaak dat de RE niet veel langzamer is waardoor je meestal ook geen snellere aansluitingen hebt.

Als je met meerdere mensen reist kun je ook nog een NRW tagesticket kopen. Hangt ook van je reisdata af. Als je in maart teruggaat moet voor die maand ook weer een Deutschland-ticket kopen.
En de tip voor als je alleen aan het eind van de maand een Deutschland-ticket nodig hebt, gebruik de HVV switch app, daar kun je een ticket vanaf een bepaalde ingangsdatum tot het einde van de maand kopen en de kosten zijn navenant lager.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-10 23:15
Maasluip schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:58:
En de tip voor als je alleen aan het eind van de maand een Deutschland-ticket nodig hebt, gebruik de HVV switch app, daar kun je een ticket vanaf een bepaalde ingangsdatum tot het einde van de maand kopen en de kosten zijn navenant lager.
Helaas gaat dat sinds een maandje niet meer, je kunt hem enkel op de dag zelf in laten gaan. Wèl kun je ervoor kiezen om hem de 10de te kopen en meteen te cancelen; scheelt zich toch weer een paar knaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dabor schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Helaas gaat dat sinds een maandje niet meer, je kunt hem enkel op de dag zelf in laten gaan. Wèl kun je ervoor kiezen om hem de 10de te kopen en meteen te cancelen; scheelt zich toch weer een paar knaken.
Ik las dat er een hack is met het aanpassen van de datum van je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
Ik ben benieuwd hoe je die uitvoerd! Ik heb zelfs vanalles geprobeerd, maar steeds zonder succes. Weet jij toevallig waar je dat gelezen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:35
dabor schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:19:
Ik ben benieuwd hoe je die uitvoerd! Ik heb zelfs vanalles geprobeerd, maar steeds zonder succes. Weet jij toevallig waar je dat gelezen hebt?
Het lijkt me nauwelijks de bedoeling om hier informatie te vragen over hoe je kunt zwartrijden.

Planes, trains and automobiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
Nou ja, zwartrijden; je betaald uiteindelijk wel gewoon pro rata voor je Deutschlandticket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Maasluip schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:58:
Ja, dat klopt. Er komt sowieso geen Fernverkehr meer in Winterberg, of op de Obere Ruhrtalbahn. En in het Ruhrgebied stopt de ICE zo vaak dat de RE niet veel langzamer is waardoor je meestal ook geen snellere aansluitingen hebt.

Als je met meerdere mensen reist kun je ook nog een NRW tagesticket kopen. Hangt ook van je reisdata af. Als je in maart teruggaat moet voor die maand ook weer een Deutschland-ticket kopen.
Dus vanaf Arnhem kun je ook een Tagesticket kopen? Ik vind het ingewikkeld om te bedenken welke regio welk station ligt. En er zijn zoveel bondslanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

London schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Dat is een goede vraag waar ik het antwoord niet op weet. Ik ben enkel bekend met het recruitment proces voor machinisten.

Wat nog wel eens gebeurt als je dichtstbijzijnde (dus < 45 min reistijd) standplaats geen vacatures heeft is dat ze je aannemen voor een andere standplaats. Daarbij kan het dus voorkomen dat je reistijd langer dan 45 minuten wordt, maar dat is gedurende de opleiding niet zo'n probleem (die is immers toch altijd in Amersfoort). Tegen de tijd dat je dan klaar bent met de opleiding is er mogelijk wel plek bij je dichtstbijzijnde standplaats en kun je direct over (y)

Ik had tijdens de opleiding iemand die ergens boven Zwolle woonde maar in Amersfoort was aangenomen (Zwolle zat vol). Na de opleiding kon hij alsnog over naar Zwolle.

Het is natuurlijk wel een persoonlijke afweging of je er zelf op zit te wachten om een jaar lang zulke reistijden te hebben. Helemaal als je dienst 1 hebt (start ~4:30 uur) krijg je een pittige wekker voor de kiezen als je nog > 45 min moet reizen.

Oh en vanuit eigen ervaring heb ik soms ook een uur reistijd als er file staat, maar dat calculeer je uiteraard in bij vertrek.
Vandaar dat er op Amersfoort altijd zo veel conducteurs rondlopen... :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:41
Voor de liefhebbers van DIY rails aan elkaar knopen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38
DDDikkiedik schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Dus vanaf Arnhem kun je ook een Tagesticket kopen? Ik vind het ingewikkeld om te bedenken welke regio welk station ligt. En er zijn zoveel bondslanden.
Nouja, het zijn er 16. Waarvan er slechts 2 grenzen aan Nederland. En b.v. Niedersachsentickets zijn gewoon geldig in Bremen en Hamburg (wat officieel aparte "Landen" zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Dat begrijp ik, maar ik zou ook rustig met zo'n abonnement naar Berlijn gaan. Want die paar uur extra besparen een vermogen, zeker als je op het laatste moment besluit om te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DDDikkiedik schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Ja, met een NRW ticket mag je vanaf Arnhem in de RE19. Door de week wel pas vanaf 9:00 geldig. Winterberg ligt ook nog in NRW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:40
Door een defecte trein rijden er vrijdagavond tussen onder meer Amsterdam Centraal en Schiphol veel minder treinen. Ook andere steden die op de hoofdstad rijden hebben last van oponthoud. Tussen Arnhem en Utrecht rijden helemaal geen treinen meer.

Van, via en naar Amsterdam Centraal is er vertraging en rijden er minder treinen. Een aanrijding elders heeft ook impact op onder meer de treinen tussen Bijlmer Arena, Utrecht Centraal, Ede-Wageningen en Arnhem.
Een enkele defecte trein en half de randstad ligt plat, wat is hier aan de hand?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoevenpe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:53:
[...]
Een enkele defecte trein en half de randstad ligt plat, wat is hier aan de hand?
edit: oh verkeerd gelezen...

Springer tussen Utrecht en Arnhem en defecte trein tussen Amsterdam en Schiphol, zal waarschijnlijk bij Riekepolder of Radarweg zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door ArcticWolf op 03-01-2025 20:57 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Maasluip schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:07:
[...]

Ja, met een NRW ticket mag je vanaf Arnhem in de RE19. Door de week wel pas vanaf 9:00 geldig. Winterberg ligt ook nog in NRW.
Dank!

Nou denk ik dat het Deutschland-ticket dan nog steeds voordeliger is, voor zover de heen- en terugreis in één maand vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
hoevenpe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:53:
[...]
Stond een trein defect in de wisselstraat bij Amsterdam Centraal en inderdaad een aanrijding, dan krijg je dat soort dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49
Je quote de Telegraaf.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Staat ook op de NS site, je zou verwachten dat andere nieuwsmedia zo'n grote storing ook prominent melden opdat mensen er rekening mee kunnen houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dabor
Op CCC is er een talk geweest over treintickets, voor de geïnteresseerde: https://media.ccc.de/v/38c3-what-s-inside-my-train-ticket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:27
EDIT schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:49:
In juni afgelopen jaar had ik al een keer een lange post gemaakt met mijn eigen vertragingsstatistieken van de eerste helft van 2024 via https://treinposities.nl, dus nu we in 2025 leven (een heel mooi nieuwjaar iedereen!) is het tijd voor de update met ook de rest van het jaar erbij. Heel formeel ben ik dit vorig jaar pas op 10 januari gaan bijhouden en zou ik dus eigenlijk ook tot 10 janari 2025 het moeten doen voor echt een volledig jaar, maar het is wel mooi geweest zo :P

Alle voorbehouden die ik toen al typte zijn nog altijd van toepassing:

- n = 1
- Ritten die uitgevallen zijn tellen niet mee.
- Ritten die niet voor reizigers zijn tellen niet mee
- De metingen zijn... niet helemaal betrouwbaar, zie ook de uitleg onderaan.

Goed, dan de cijfers. Dit is dus de eindstand na een (bijna) volledig jaar bijhouden.
Ik heb van 10 januari 2024 tot 1 januari 2025 in totaal 820 ritten met reizigers gereden. Daarbij heb ik 53499 kilometer afgelegd, met een totale reistijd van 27 dagen, 5 uur en 48 minuten. Mijn totale vertraging over al die ritten bij elkaar opgeteld was 16 uur en 34 minuten.

De vertragingsstatistieken zijn iets veranderd sinds mijn post in juni:

- 71,3% of 585 ritten waren zonder vertraging
- 8,5% of 70 ritten hadden 1* minuut vertraging
- 5,2% of 43 ritten hadden 2* minuten vertraging
- 3,9% of 32 ritten hadden 3* minuten vertraging
- 2,9% of 24 ritten hadden 4* minuten vertraging
- 1,3% of 11 ritten hadden 5* minuten vertraging
- 5,7% of 47 ritten hadden 6* t/m 14* minuten vertraging
- 1,0% of 8 ritten hadden 15* t/m 29* minuten vertraging
- 0% of 0 ritten hadden een vertraging van 30 minuten of meer

Ten opzichte van de tussenstand in juni, waarbij 66,1% van de ritten geen vertraging had, ben ik iets omhoog gegaan dus, dit voornamelijk dankzij het verwerken van de tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL in de dienstregeling denk ik zo.
Als ik de veelgebruikte 5 minuten-norm voor vertraging hanteer (aankomst met minder dan 5 minuten vertraging), dan zou ik een punctualiteit van 91,9% hebben gehaald in het afgelopen jaar.

* Geen vertraging betekent een verschil van minder dan 30 seconden ten opzichte van de aankomsttijd afgerond naar beneden in hele minuten. Bij 1 minuut ligt de gemeten vertraging dus tussen de 30 seconden en 1 minuut 30 seconden, bij 2 minuten tussen de 1 minuut 30 en 2 minuten en 30 seconden, enz.
Bij een geplande aankomsttijd die 30 seconden of meer na de gehele minuut ligt (en ja, dat komt regelmatig voor) is volgens de reisinformatie geen sprake van een aankomst zonder vertraging, ondanks dat het zo gepland is. Zie ook de verdere uitleg verder onderaan.

Voor de liefhebbers van materieeltypes houdt treinposities ook nog bij hoeveel procent van de treinritten in een bepaald materieeltype wordt afgelegd.
Voor mij was dit:
  1. ICNG: 22,2% met 182 ritten
  2. VIRM: 18,8% met 154 ritten
  3. Traxx met ICR rijtuigen: 18,1% met 149 ritten
  4. SNG: 17,2% met 141 ritten
  5. SLT: 10,7% met 88 ritten
  6. ICM: 9,9% met 81 ritten
  7. DDZ: 3,0% met 25 ritten
FLIRT komt niet in dat lijstje voor, aangezien ik geen bekendheid op de FLIRT heb.

Kijkend naar het aantal kilometers per materieelsoort is het lijstje vrijwel hetzelfde, maar net niet helemaal:
  1. ICNG: 26,7% met 14290 km
  2. Traxx met ICR rijtuigen: 20,5% met 10998 km
  3. VIRM: 20,2% met 10802 km
  4. ICM: 10,1% met 5419 km
  5. SNG: 9,8% met 5251 km
  6. SLT: 8,3% met 4414 km
  7. DDZ: 4,3% met 2325 km
Logisch, want met sprinters rij je over het algemeen minder kilometers per rit dan met de intercitytreinen natuurlijk.

Misschien nog wel een grappige statistiek: blijkbaar waren dit de top 10 individuele treinstellen waarmee ik de meeste ritten heb gereden:

Een gedeelde eerste plaats met 15 unieke ritten per treinstel/stam is voor:
- ICNG 3222
- Traxx/ICR-stam 16508
- Traxx/ICR-stam 16273

De tweede plek (eveneens gedeeld) met 14 ritten per stam gaat naar:
- Traxx/ICR-stam 16505
- Traxx/ICR-stam 16511

En de derde plaats (opnieuw gedeeld) met 12 ritten per treinstel/stam is voor:
- Traxx/ICR-stam 16424
- ICNG 3134
- ICNG 3224
- ICNG 3226
- SNG 2332

Aangezien ik vaak op de HSL te vinden ben en er maar een beperkte pool aan HSL-treinstellen/stammen is, is het niet vreemd dat deze dit lijstje domineren. Met één opvallende uitzondering dus, SNG 2332. Die is echter eenvoudig te verklaren. Ik heb dit treinstel meerdere malen getroffen in de sprinter tussen Dordrecht en Roosendaal. Dit zijn hele korte ritjes en met twee keer op en neer in een dienst zit je alweer op 8 ritten, dan hoef je de rest van het jaar dat treinstel dus maar een paar keer meer te treffen om al aan die 12 te komen.

Ik had eerder al geschreven dat deze vertragingsstatistieken met een korreltje zout genomen moeten worden, dus hier een citaat van mijn vorige bericht over het hoe en waarom. Dit geldt uiteraard onverminderd:

[...]

In mijn vorige post had ik ook nog enkele 'extremen' geplaatst, met grote vertragingen. Ik heb daar eigenlijk maar één update in aan te brengen: de rit met de meeste vertraging. Tot juni was dat 24 minuten, maar op 11 september was er een verstoring op de HSL, waardoor mijn trein omgeleid werd. Volgens de toebedeelde versperringsmaatregel moest ik daarom op Breda wachten op het pad van de trein een half uur later, waardoor ik uiteindelijk met 29 minuten vertraging in Eindhoven ben aangekomen.
Voor de rest is de vertraging eigenlijk een opeenstapeling van kleinere vertragingen, in de meeste gevallen vanwege een vertraagde trein voor mijn trein, waardoor ik zelf ook vertraagd raakte.

Nou ja, dat was weer het hele jaaroverzicht. Grappig om het een keer bij te houden, maar ik vind het dus te veel moeite om dat de komende jaren ook nog te blijven doen, dus hier blijft het verder bij :P
Een heel interessant overzicht.

Ik weet niet hoeveel jij werkt, maar klopt het dat je maar zo'n drie uur per dag/ vier ritten per dag daadwerkelijk passagiers rondrijdt? En dus nog zo'n 1000 uur (vijf uur per dag) bezig bent met andere zaken? Opstarten, remproeven, wachttijd tussen twee ritten in, naar een andere locatie meerijden, materiaal overbrengen, bijscholing en dergelijke? Kun je dit in percentages uitdrukken?

Het zal allemaal nodig zijn, maar vanuit de reiziger gezien is het belangrijkste toch reizigers rondrijden en dat is/lijkt als deel van je werkweek toch vrij beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Mij viel het ook op. Maar vanuit de reiziger gezien is het natuurlijk belangrijk dat er een machinist beschikbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door TheMak op 06-01-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb even een random dienstkaart bekeken, een dienst van 8u en 45 min excl. reistijd naar de startlocatie toe: 283 min aan daadwerkelijke rijtijd.

De rest is inderdaad: omlooptijden (is incl. opstarten/remproeven etc.), wachttijd en een pauze.

Ben wel vaker met @EDIT mee geweest, maar op de pauze na is het nog behoorlijk veel lopen tussen de ritten door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

ArcticWolf schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:38:
Ik heb even een random dienstkaart bekeken, een dienst van 8u en 45 min excl. reistijd naar de startlocatie toe: 283 min aan daadwerkelijke rijtijd.

De rest is inderdaad: omlooptijden (is incl. opstarten/remproeven etc.), wachttijd en een pauze.

Ben wel vaker met @EDIT mee geweest, maar op de pauze na is het nog behoorlijk veel lopen tussen de ritten door.
Mijn diensten deze week:
1: 8u 59 min totale duur & 2u 50 min rijtijd (sta wel 2 uur reserve gepland dus niet helemaal eerlijk)
2: 6u 21 min totale duur & 3u 16 min rijtijd
3: 8u 54 min totale duur & 5u 37 min rijtijd
4: 8u 19 min totale duur & 4u 46 min rijtijd
5: 8u 24 min totale duur & 4u 24 min rijtijd

Dus inderdaad, flinke gaten af en toe om verschillende redenen. Reserve staan, pauze, lopen, omrijden en de omloop in 't algemeen. En ik heb ook nog bij iedere dienst 2x reistijd naar de standplaats natuurlijk (30 min enkele reis met de trein & 45 min enkele reis met de auto).

[ Voor 7% gewijzigd door London op 06-01-2025 11:56 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MediaZoo
Als voorbeeld een rit Maasvlakte - Emmerich voor een goederen machinist:

30 min loc opstarten
10 min loc voor de trein zetten
5 tot 60 min voor een remproef (hangt er vanaf wat er moet gebeuren)
2:10 rijden Maasvlakte - Emmerich
10 min voor trein overgave en naar auto lopen
2 uur terug rijden auto

In de ideale wereld ben je dus ruim op tijd thuis. Maar er is genoeg dat zoveel roet in het eten kan gooien dat je veel later thuis bent.

Voor ons goederenmachinisten hangt het van de bestemming van je trein af en hoever je hem zelf rijdt en de bijkomende werkzaamheden. Effectief rijden we ongeveer een derde van een dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001

Luke!

#Treinbaas
Dat is dan wel een binnenlands fenomeen en alleen voor nationale diensten, iedere dag terug naar huis. Brussel - Bad Bentheim of Bentheim - Bad Schandau met een overnachting er aan vast is ook prima te doen in 1 dienst en in de verhouding rijtijd / werktijd komt het ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:11
Hoeft een geen verplichte pauze na een X aantal uur te zijn dan? Kan me niet herinneren dat de European Sleeper ergens zo'n lange stilstand heeft namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
dennistd schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 01:02:
Hoeft een geen verplichte pauze na een X aantal uur te zijn dan? Kan me niet herinneren dat de European Sleeper ergens zo'n lange stilstand heeft namelijk.
uiteraard en die zitten er natuurlijk ook gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 23:31
dennistd schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 01:02:
Wellicht wisselt men ergens van machinist? Gaat überhaupt de locomotief wel mee helemaal van Brussel tot aan Praag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
cazzer22 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Wellicht wisselt men ergens van machinist? Gaat überhaupt de locomotief wel mee helemaal van Brussel tot aan Praag?
Jazeker: dat is heel de Witz aan het spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabor
dabor schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Dames en heren, vanaf vandaag (of misschien al eerder, het viel me vandaag pas op) kun je pro rata tickets weer aanschaffen met een datum in de toekomst! Misschien dat de aanpassing van HVV te maken van met de verhoging van het tarief oid?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dabor
EDIT schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:23:
Voor de mensen die het nog interessant vinden, een kleine lezing over het Newag-schandaal waarbij de treinen geblokkeerd werden na onderhoud door een derde partij.

[YouTube: 37C3 - Breaking "DRM" in Polish trains]
Tweede update just dropped!: YouTube: 38C3 - We've not been trained for this: life after the Newag DRM dis...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07

ericding

Altijd de eerste.

Volgens mij heeft de NS recent de instructies aangepast voor de omroepberichten door de HC. Het valt mij de laatste tijd (maandje ongeveer) op dat bij het opsommen van overstapmogelijkheden ook altijd de trein terug wordt opgenoemd. Niet alleen de Sprinter terug (dat zou nog nuttig kunnen zijn om een klein stukje 'terug te steken'), maar ook de Intercity in de tegenovergestelde richting. Sommige HC's maken er een grapje bij, zoals van de week "Handig voor als u iets bent vergeten, en u wilt terug!"
Ik vraag me wel af waarom dit zo is aangepast. De eerste keer dacht ik nog dat het een eigenaardigheid van een bepaalde conducteur was, maar ik hoor het nu zo vaak dat het haast wel een bedrijfsbrede afspraak moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Nadat de deuren dicht zijn gegaan en de trein rijdt wordt pas gezegd in welke trein ik zit. Die informatie is alleen nuttig als je in de verkeerde trein zit. Het is dan ook consequent als ook verteld wordt hoe je terug kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

TheMak schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:38:
Die informatie is alleen nuttig als je in de verkeerde trein zit. Het is dan ook consequent als ook verteld wordt hoe je terug kan.
Nou... hoevaak ik wel niet mensen tegenkom die onzeker vragen: dit is toch wel de trein naar.......
Nuttige bevestigende info is dan nodig.

Bij sprinters waar ik in zat afgelopen tijd, werd overigens netjes 1 minuut voor deursluiten aangekondigd welke trein en welke bestemming het werd. Soms nuttig als bestemming nog niet op de schermen van de trein zelf staat, als je vroeg in stapt (en de trein er al langere tijd staat omdat het een start-station is). Bij sommige HSL ritten ook meegemaakt trouwens, zodat bijv ook toeslag nog snel gehaald kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MediaZoo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:58:
Als voorbeeld een rit Maasvlakte - Emmerich voor een goederen machinist
Domme vraag wellicht, hoe kom je thuis?
Je auto staat op de maasvlakte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
ericding schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:25:
Volgens mij heeft de NS recent de instructies aangepast voor de omroepberichten door de HC. Het valt mij de laatste tijd (maandje ongeveer) op dat bij het opsommen van overstapmogelijkheden ook altijd de trein terug wordt opgenoemd. Niet alleen de Sprinter terug (dat zou nog nuttig kunnen zijn om een klein stukje 'terug te steken'), maar ook de Intercity in de tegenovergestelde richting. Sommige HC's maken er een grapje bij, zoals van de week "Handig voor als u iets bent vergeten, en u wilt terug!"
Ik vraag me wel af waarom dit zo is aangepast. De eerste keer dacht ik nog dat het een eigenaardigheid van een bepaalde conducteur was, maar ik hoor het nu zo vaak dat het haast wel een bedrijfsbrede afspraak moet zijn.
Dit is inderdaad aangepast. HC's klagen steen en been erover omdat het totaal irrelevante informatie is, maar ergens is er blijkbaar verzonnen dat het moet, inderdaad vanwege het mogelijke terugsteken. Waarom dan exact dezelfde IC of dezelfde SPR ook weer in het lijstje staat mag Joost weten.
Dat je bijvoorbeeld op de IC van Eindhoven naar Den Haag op Rotterdam de SPR of IC naar Rotterdam Blaak omroept kan ik begrijpen, maar dat je op Amsterdam Zuid vanuit Lelystad precies dezelfde IC ook weer terug te horen krijgt is gewoon idioot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
hoevenpe schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Domme vraag wellicht, hoe kom je thuis?
Je auto staat op de maasvlakte...
Met een poolauto vanaf Emmerich terug rijden naar Maasvlakte en daarvanuit met de eigen auto naar huis.

Het is uiteraard slechts een voorbeeld, soms heb je route technisch zeer inefficiënte diensten en soms maak je maar weinig extra onnodige kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1tKGgeD1ubDrLuOzc-tIreSsFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCEaiRoT4nviRw2LXhuGddZj.jpg?f=fotoalbum_large

Gemaakt op Arnhem CS.

Voor mij onlogisch om een Sprinter letterlijk het hele land te laten doorkruisen, maar het zal voor sommigen handig zijn.

Wel raar dat de trein Oosterbeek, Wolfheze en Maarn overslaat, maar verder overal stopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Dit is gewoon de doorgetrokken sprinter Driebergen - Uitgeest, die als IC doorrijdt van/naar Arnhem. Er zullen vast wel ergens werkzaamheden zijn die dit de meest eenvoudige oplossing maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:54:
[Afbeelding]

Gemaakt op Arnhem CS.

Voor mij onlogisch om een Sprinter letterlijk het hele land te laten doorkruisen, maar het zal voor sommigen handig zijn.

Wel raar dat de trein Oosterbeek, Wolfheze en Maarn overslaat, maar verder overal stopt.
Interessant! Had niet verwacht dat men ooit een sprinter tussen Arnhem en Utrecht zouden laten rijden :o

Eigenlijk een veredelde sneltrein dus, maar als de trein alle haltes zou aandoen dan zouden de IC's vertraging oplopen. Zal morgen eens vragen waar deze ineens vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:23
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:54:
[Afbeelding]

Gemaakt op Arnhem CS.

Arnhem - Dordracht via Tilburg is ook een aardig stukje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
ArcticWolf schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:12:
[...]

Interessant! Had niet verwacht dat men ooit een sprinter tussen Arnhem en Utrecht zouden laten rijden :o
"Weer laten rijden" bedoel je?

Heb een tijdje in Oosterbeek gewoond en toen werd er in de spits nog gereden met stoptreinen op dat traject. En toen was het klaar en was het alleen nog Ede - Arnhem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

MediaZoo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Met een poolauto vanaf Emmerich terug rijden naar Maasvlakte en daarvanuit met de eigen auto naar huis.

Het is uiteraard slechts een voorbeeld, soms heb je route technisch zeer inefficiënte diensten en soms maak je maar weinig extra onnodige kilometers.
En is 'Met een poolauto vanaf Emmerich terug rijden naar Maasvlakte' dan werktijd of eigen tijd? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kalentum schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:39:
[...]

"Weer laten rijden" bedoel je?

Heb een tijdje in Oosterbeek gewoond en toen werd er in de spits nog gereden met stoptreinen op dat traject. En toen was het klaar en was het alleen nog Ede - Arnhem.
Weer? M'n geboortejaar is 1986, tussen 2006 en 2009 veel met de trein tussen Nijmegen en Utrecht gereisd en sinds 2007 woonachtig in Utrecht en omg, maar stoptreinen tussen Utrecht en Arnhem kan ik mij niet herinneren }:O
IC's die niet stopte op Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist wel.. reistijd tussen Nijmegen en Utrecht was net aan 47 min toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Fiber schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:40:
[...]

En is 'Met een poolauto vanaf Emmerich terug rijden naar Maasvlakte' dan werktijd of eigen tijd? O-)
Werktijd, bij ons zijn de diensttijden 9 uur. In die 9 uur rijdt je (nationaal) heen (Auto/trein) en weer (auto/trein), of internationaal (heen en weer / heen > hotel > volgende dienst weer) Ben je korter dan 9 uur bezig dan schrijf je gewoon 9 uur, heb je langer nodig dan die 9 uur dan schrijf je die. De tijd vanuit huis naar de start locatie en eind locatie naar huis zijn deels voor jezelf. Het is vervoerder afhankelijk welke afspraken hier over zijn tussen bedrijf en werknemer.

Bij mijn werkgever heb je ook vrij veel ruimte om je dienst zelf in te richten. Het belang is dat de trein op tijd van A naar B gebracht wordt. Vaak kan ik zelf bepalen waar ik start en eindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Fiber schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Dit is eigenlijk landafhankelijk. Bij de goederenboeren is het vaak werktijd en zo doen we het ook bij chartervervoer waar personeel aan de grens wisselt. Bij langere diensten is het vaak een overnachting en de volgende dag een trein terug. De variant poolauto terug is bv in Duitsland ivm de langere afstanden eerder de uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
ericding schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:25:
HC's lezen vaak gewoon op wat er op hun schermpje staat. Daar staat dus sinds kort dezelfde treinserie in tegengestelde richting ook bij, dus lezen de HC's ze maar op.

Ik vind het ook gekkig, eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMak
Eigen autoo meenemen op een wagon mag zeker niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
ArcticWolf schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Weer? M'n geboortejaar is 1986, tussen 2006 en 2009 veel met de trein tussen Nijmegen en Utrecht gereisd en sinds 2007 woonachtig in Utrecht en omg, maar stoptreinen tussen Utrecht en Arnhem kan ik mij niet herinneren }:O
IC's die niet stopte op Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist wel.. reistijd tussen Nijmegen en Utrecht was net aan 47 min toen...
Jazeker. Ooit was het de stoptrein Zutphen - Utrecht - Rotterdam/Den Haag. Later ingekort tot Utrecht - Arnhem en uiteindelijlk dus een spitstrein. Utrecht - Rhenen was nog 2x per uur, toen die naar 4x per uur ging werd Arnhem - Utrecht definitief ingekort tot Ede

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Oosterbeek/Bediening

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kalentum schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:15:
[...]

Jazeker. Ooit was het de stoptrein Zutphen - Utrecht - Rotterdam/Den Haag. Later ingekort tot Utrecht - Arnhem en uiteindelijlk dus een spitstrein. Utrecht - Rhenen was nog 2x per uur, toen die naar 4x per uur ging werd Arnhem - Utrecht definitief ingekort tot Ede

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Oosterbeek/Bediening
Wel grappig, net voor mijn "tijd" dus ;) 2006... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
TheMak schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:12:
Eigen autoo meenemen op een wagon mag zeker niet?
Jawel geen enkel probleem, alleen is die wagon er simpelweg niet en je krijgt je auto er niet op zonder daarvoor infra aan te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

MediaZoo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Jawel geen enkel probleem, alleen is die wagon er simpelweg niet en je krijgt je auto er niet op zonder daarvoor infra aan te leggen.
General Lee style niet een optie?

[ Voor 7% gewijzigd door Illegal_Alien op 15-01-2025 20:36 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
EDIT schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Dit is inderdaad aangepast. HC's klagen steen en been erover omdat het totaal irrelevante informatie is, maar ergens is er blijkbaar verzonnen dat het moet, inderdaad vanwege het mogelijke terugsteken. Waarom dan exact dezelfde IC of dezelfde SPR ook weer in het lijstje staat mag Joost weten.
Dat je bijvoorbeeld op de IC van Eindhoven naar Den Haag op Rotterdam de SPR of IC naar Rotterdam Blaak omroept kan ik begrijpen, maar dat je op Amsterdam Zuid vanuit Lelystad precies dezelfde IC ook weer terug te horen krijgt is gewoon idioot.
Dat zie je wel vaker. Degenen die dit soort dingen bedenken lijken niet door te hebben dat mensen op een gegeven moment ook gewoon niet meer opletten als ze te veel niet relevante informatie krijgen. Meestal is het beter om alleen wat basisrichtlijnen mee te geven en de rest aan de medewerkers te laten die het daadwerkelijk moeten uitvoeren. Zij weten het meestal het beste en op die manier kunnen ze er ook een beetje een persoonlijke draai aan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:43

Cbr

Commendatore schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Dat zie je wel vaker. Degenen die dit soort dingen bedenken lijken niet door te hebben dat mensen op een gegeven moment ook gewoon niet meer opletten als ze te veel niet relevante informatie krijgen. Meestal is het beter om alleen wat basisrichtlijnen mee te geven en de rest aan de medewerkers te laten die het daadwerkelijk moeten uitvoeren. Zij weten het meestal het beste en op die manier kunnen ze er ook een beetje een persoonlijke draai aan geven.
Is het niet sinds we mogen terugsteken zoveel we willen? Zolang het maar zes seconden sneller is? Alle terugsteekroutes die verboden waren stonden in de routeplanners en zijn allemaal verwijderd.

Ik heb het idee dat dit sindsdien speelt.
Wellicht meer een softwaregevolg dan een bewuste keuze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Nee, het tonen/omroepen van deze treinen in de richting terug is een bewuste keuze sinds de nieuwe dienstregeling helaas.
Het terugsteken mocht al langer, dat is alweer een aantal jaar toegestaan.
De regel is nu heel eenvoudig: zolang de reisplanner het adviseert zonder via-station toe te voegen is de reisroute geldig, terugsteken of niet.

[ Voor 70% gewijzigd door EDIT op 15-01-2025 22:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:38
EDIT schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:12:
Nee, het tonen/omroepen van deze treinen in de richting terug is een bewuste keuze sinds de nieuwe dienstregeling helaas.
Het terugsteken mocht al langer, dat is alweer een aantal jaar toegestaan.
De regel is nu heel eenvoudig: zolang de reisplanner het adviseert zonder via-station toe te voegen is de reisroute geldig, terugsteken of niet.
Nu het toch over omroepberichten gaat. Ik reis zelf dagelijks met de trein voor mijn werk, meeste dagen kort, enkele dagen langer. Ik vraag me al een tijdje af waarom de omroepberichten op stations zo lang moeten duren. Door de dame worden dan tussenliggende stations omgesomd, afsluitend met de eindbestemming, maar meestal worden niet alle tussenliggende stations benoemd. Dat is uiteraard logisch anders zouden de omroepberichten nog langer duren, met name bij sprinters.

Voorbeeldje:
Ik reis regelmatig het stukje Nijmegen - Nijmegen Goffert. Hier komen twee trajecten langs, namelijk Arnhem - Dordrecht en Zutphen - Wijchen (Wijchen is 2 stations verder dan Nijmegen Goffert trouwens). Bij een omroepbericht voor vertraging op de trein naar Wijchen wordt het station Nijmegen - Goffert wel opgesomd omdat er nog maar een paar stations resterend zijn. Bij een omroepbericht voor vertraging op de trein naar Dordrecht niet, want daar zitten veel meer tussenliggende (grotere) stations tussen. Niet echt consistent.

Dus mijn redenatie zou zijn: waarom niet consequent de tussenliggende stations niet uitspreken, maar enkel de eindbestemming. Die staat immers ook groot op de borden op de perrons en op alle andere informatieborden. Dit kan ook verwarring voorkomen bij reizigers die naar een station moeten dat niet wordt opgesomd in de omroep en dan dus in de war raken of die trein wel het station aandoet waar ze naar toe moeten, want het station staat uiteraard wel op het informatiebord bij het perron. Wat de mensen ook vaak in hun hoofd hebben is dat ze de trein naar [insert eindbestemming van de trein] moeten hebben. Dus het omroepbericht "de trein naar [diezelfde eindbestemming] vertrekt over......" vind ik dan heel logisch. Daarnaast scheelt het ook heel veel tijd in hoe lang het omroepbericht duurt, die tijd kan namelijk veel korter. Wat op grotere stations (zoals bijv. Utrecht Centraal) weer als gevolg hebt dat de dichtheid van omroepberichten omhoog kan, en daar worden nogal de nodige omroepberichten afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Er zijn ook blinden en slevhtzienden die de borden niet kunnen lezen. En er zijn ook treinen waarvan ik niet wet hoe ze rijden. Vaak rijden meerdere wegen Rome

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickPR schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Nu het toch over omroepberichten gaat. Ik reis zelf dagelijks met de trein voor mijn werk, meeste dagen kort, enkele dagen langer. Ik vraag me al een tijdje af waarom de omroepberichten op stations zo lang moeten duren. Door de dame worden dan tussenliggende stations omgesomd, afsluitend met de eindbestemming, maar meestal worden niet alle tussenliggende stations benoemd. Dat is uiteraard logisch anders zouden de omroepberichten nog langer duren, met name bij sprinters.

Voorbeeldje:
Ik reis regelmatig het stukje Nijmegen - Nijmegen Goffert. Hier komen twee trajecten langs, namelijk Arnhem - Dordrecht en Zutphen - Wijchen (Wijchen is 2 stations verder dan Nijmegen Goffert trouwens). Bij een omroepbericht voor vertraging op de trein naar Wijchen wordt het station Nijmegen - Goffert wel opgesomd omdat er nog maar een paar stations resterend zijn. Bij een omroepbericht voor vertraging op de trein naar Dordrecht niet, want daar zitten veel meer tussenliggende (grotere) stations tussen. Niet echt consistent.

Dus mijn redenatie zou zijn: waarom niet consequent de tussenliggende stations niet uitspreken, maar enkel de eindbestemming. Die staat immers ook groot op de borden op de perrons en op alle andere informatieborden. Dit kan ook verwarring voorkomen bij reizigers die naar een station moeten dat niet wordt opgesomd in de omroep en dan dus in de war raken of die trein wel het station aandoet waar ze naar toe moeten, want het station staat uiteraard wel op het informatiebord bij het perron. Wat de mensen ook vaak in hun hoofd hebben is dat ze de trein naar [insert eindbestemming van de trein] moeten hebben. Dus het omroepbericht "de trein naar [diezelfde eindbestemming] vertrekt over......" vind ik dan heel logisch. Daarnaast scheelt het ook heel veel tijd in hoe lang het omroepbericht duurt, die tijd kan namelijk veel korter. Wat op grotere stations (zoals bijv. Utrecht Centraal) weer als gevolg hebt dat de dichtheid van omroepberichten omhoog kan, en daar worden nogal de nodige omroepberichten afgespeeld.
Het verschilt per dag lijkt het wel inderdaad maar de omroep in deze sprinter zei net "het volgende station is Amersfoort centraal, deze sprinter gaat verder naar Zwolle via Harderwijk".

En bij vertrek: welkom in de sprinter naar Zwolle via Harderwijk, het eerste volgende station is Amersfoort Schothorst.

Dit is wel nieuw voor mij, misschien dat ze er nog mee aan het experimenteren zijn? Voorheen riep het systeem altijd de eerste paar haltes op met de eindbestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Mag een machinist ook omroepen? Of is het altijd de HC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
ArcticWolf schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Het verschilt per dag lijkt het wel inderdaad maar de omroep in deze sprinter zei net "het volgende station is Amersfoort centraal, deze sprinter gaat verder naar Zwolle via Harderwijk".

En bij vertrek: welkom in de sprinter naar Zwolle via Harderwijk, het eerste volgende station is Amersfoort Schothorst.

Dit is wel nieuw voor mij, misschien dat ze er nog mee aan het experimenteren zijn? Voorheen riep het systeem altijd de eerste paar haltes op met de eindbestemming.
Dat is de nieuwe softwareupdate die sinds begin december uitgerold wordt. Ook de layout is aangepast en rondom Schiphol wordt er nu ook in het Engels omgeroepen.
In de eerste versie van die update was een kleine configuratiefout geslopen waardoor op elk station het hele riedeltje werd omgeroepen, in plaats van alleen op de belangrijkere stations, maar dat is inmiddels in de meeste treinen hersteld gelukkig.
TheMak schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:01:
De omroep op de stations waar geen aansluitingen zijn worden standaard door de machinist omgeroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Straks gaan ze ook nog het weer op je bestemming en veiligheidsinstructies omroepen...

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:18
TheMak schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:01:
Het is gebruikelijk dat de hc bij knooppunten omroept en de mcn de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49
Commendatore schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:00:
Dat is wel heel slecht voor de voorspelbaarheid: je moet als reiziger maar weer afwachten wat je wel en niet horen krijgt.

Wat mij betreft zo snel mogelijk automatiseren, zoals in al het andere OV. Is ook een stuk veilger: de machinist is niet meer afgeleid bij het remmen van de trein en de HC kan meer zichtbaar in de trein zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:11
EDIT schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:12:
Vandaag ook weer een vreemde keus voor het tonen van overstapmogelijkheden. Ik zat in de IC van Den Haag naar Enschede en dit was het scherm bij Hengelo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcXFFyphgiCbIUNZ_dQrwEJ6xs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dYkbzl94qjkVSWoeSxYdGuj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap dat de IC naar Amsterdam niet in Almelo stopt, maar er is echt niemand die vanuit Almelo naar Hengelo reist om daar deze IC te nemen, met een overstap in Amersfoort heb je namelijk 10-15 minuten minder reistijd. En de stopper naar Oldenzaal van 18:17 ontbreekt dan weer, terwijl deze mij toch een stuk meer in trek lijkt dan de stopper naar 'Bielefeld' 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:18
FredvZ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:49:
[...]
Wat mij betreft zo snel mogelijk automatiseren, zoals in al het andere OV. Is ook een stuk veilger: de machinist is niet meer afgeleid bij het remmen van de trein en de HC kan meer zichtbaar in de trein zijn.
Met de veiligheid valt het wel mee: op het moment dat de machinist omroept, is de eerste remming allang ingezet, en het is te vroeg voor verfijning van de remming. Om afleiding te voorkomen, roept de machinist alleen de stationsnaam om.

Machinisten taken afnemen is overigens niet persé goed voor de veiligheid: mensen zijn nu eenmaal geneigd om minder op te letten als ze weinig te doen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dennistd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:44:
En de stopper naar Oldenzaal van 18:17 ontbreekt dan weer, terwijl deze mij toch een stuk meer in trek lijkt dan de stopper naar 'Bielefeld' 8)7
Die stopt ook in Oldenzaal, áls ie rijdt :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10 11:24

GwnLars_

In GoT we trust.

arievz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:45:
[...]
Met de veiligheid valt het wel mee: op het moment dat de machinist omroept, is de eerste remming allang ingezet, en het is te vroeg voor verfijning van de remming. Om afleiding te voorkomen, roept de machinist alleen de stationsnaam om.

Machinisten taken afnemen is overigens niet persé goed voor de veiligheid: mensen zijn nu eenmaal geneigd om minder op te letten als ze weinig te doen hebben.
Logisch, ze zijn maar een halfuurtje getest op naar een schermpje staren met bewegende puntjes :9

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
dennistd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:44:
[...]

Vandaag ook weer een vreemde keus voor het tonen van overstapmogelijkheden. Ik zat in de IC van Den Haag naar Enschede en dit was het scherm bij Hengelo:

[Afbeelding]

Ik snap dat de IC naar Amsterdam niet in Almelo stopt, maar er is echt niemand die vanuit Almelo naar Hengelo reist om daar deze IC te nemen, met een overstap in Amersfoort heb je namelijk 10-15 minuten minder reistijd. En de stopper naar Oldenzaal van 18:17 ontbreekt dan weer, terwijl deze mij toch een stuk meer in trek lijkt dan de stopper naar 'Bielefeld' 8)7
Gaat idd niet zo lekker. Zit nu in de 8741 en hierin toonde het scherm tussen Purmerend en Hoorn “volgend station Hoorn Kersenboogerd” 😁 pas een kilometertje voor Hoorn wijzigde dit in Hoorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hoe krijg je een kraan zo op een spoorwegovergang?
Geen treinen tussen Utrecht en Driebergen-Zeist door botsing tussen trein en kraan

Een trein is tegen een kraan gebotst op een overweg in Bunnik. De NS meldt dat de trein hierdoor flinke schade heeft opgelopen, de machinist raakte 'heel licht gewond'. Door de aanrijding rijden er de rest van de dag geen treinen op het traject tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist. De kraan die betrokken was bij het ongeluk was volgens een woordvoerder van de politie stilgevallen. De kraan zelf was al over de spoorwegovergang gereden, maar de aanhangwagen van het voertuig bleef op het spoor staan en werd door de intercity geramd.

De schade aan het spoor is volgens ProRail 'significant'. "De trein is zwaar beschadigd, de overweg en bovenleiding ook. Het herstel gaat wel eventjes duren", zegt een woordvoerder tegen RTL Nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:06
Zo te zien was het bijna veel erger afgelopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKvyAfrhxh5WhkKr-GVRjmDoU1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBypOuNgFSlQWYtd9bJ2nALi.jpg?f=fotoalbum_large
https://nos.nl/artikel/25...nik-hele-dag-geen-treinen

[ Voor 10% gewijzigd door I_IBlackI_I op 20-01-2025 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:26
hoevenpe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:58:
Hoe krijg je een kraan zo op een spoorwegovergang?

[...]
Een duwtje geven met een trein?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
I_IBlackI_I schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:17:
Zo te zien was het bijna veel erger afgelopen.
[Afbeelding]
Dat die trein niet ontspoord is... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
Meer foto's van de schade na de aanrijding bij het nieuwsbericht van ProRail.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:00
Gewoon een algeheel verbod voor bouwkranen op overwegen instellen, bizar dat dit weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 23:31
Waarom zou een dieplader dan wel mogen? Die kunnen op sommige overwegen vastlopen door de verhoogde ligging. De motor sloeg af op de overweg Het voertuig viel stil op de overweg, dat lijkt me gewoon een geval van pech.

De enige manier om dit te voorkomen is gewoon door het opheffen van de overweg.

[ Voor 7% gewijzigd door cazzer22 op 20-01-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:43

Cbr

cazzer22 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:07:
De motor sloeg af op de overweg, dat lijkt me gewoon een geval van pech.
Ik heb geleerd: nooit schakelen bij een overweg. Het lijkt me dat zulke apparaten veel kracht moeten kunnen leveren op lage snelheden, en dus ook veel moeten schakelen om op tempo te komen. Wellicht speelt dat mee bij het uitvallen van de motor.
Misschien is het wél gewoon pech, maar het risico van pech hebben met zo'n apparaat is veel groter dan met een personenauto. De gevolgen zijn potentieel veel groter, vanwege de grotere massa/dichtheid.
Pagina: 1 ... 141 ... 163 Laatste