In juni afgelopen jaar
had ik al een keer een lange post gemaakt met mijn eigen vertragingsstatistieken van de eerste helft van 2024 via
https://treinposities.nl, dus nu we in 2025 leven (een heel mooi nieuwjaar iedereen!) is het tijd voor de update met ook de rest van het jaar erbij. Heel formeel ben ik dit vorig jaar pas op 10 januari gaan bijhouden en zou ik dus eigenlijk ook tot 10 janari 2025 het moeten doen voor echt een volledig jaar, maar het is wel mooi geweest zo
Alle voorbehouden die ik toen al typte zijn nog altijd van toepassing:
- n = 1
- Ritten die uitgevallen zijn tellen niet mee.
- Ritten die niet voor reizigers zijn tellen niet mee
- De metingen zijn... niet helemaal betrouwbaar, zie ook de uitleg onderaan.
Goed, dan de cijfers. Dit is dus de eindstand na een (bijna) volledig jaar bijhouden.
Ik heb van 10 januari 2024 tot 1 januari 2025 in totaal 820 ritten met reizigers gereden. Daarbij heb ik 53499 kilometer afgelegd, met een totale reistijd van 27 dagen, 5 uur en 48 minuten. Mijn totale vertraging over al die ritten bij elkaar opgeteld was 16 uur en 34 minuten.
De vertragingsstatistieken zijn iets veranderd sinds mijn post in juni:
- 71,3% of 585 ritten waren zonder vertraging
- 8,5% of 70 ritten hadden 1* minuut vertraging
- 5,2% of 43 ritten hadden 2* minuten vertraging
- 3,9% of 32 ritten hadden 3* minuten vertraging
- 2,9% of 24 ritten hadden 4* minuten vertraging
- 1,3% of 11 ritten hadden 5* minuten vertraging
- 5,7% of 47 ritten hadden 6* t/m 14* minuten vertraging
- 1,0% of 8 ritten hadden 15* t/m 29* minuten vertraging
- 0% of 0 ritten hadden een vertraging van 30 minuten of meer
Ten opzichte van de tussenstand in juni, waarbij 66,1% van de ritten geen vertraging had, ben ik iets omhoog gegaan dus, dit voornamelijk dankzij het verwerken van de tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL in de dienstregeling denk ik zo.
Als ik de veelgebruikte 5 minuten-norm voor vertraging hanteer (aankomst met minder dan 5 minuten vertraging), dan zou ik een punctualiteit van 91,9% hebben gehaald in het afgelopen jaar.
* Geen vertraging betekent een verschil van minder dan 30 seconden ten opzichte van de aankomsttijd afgerond naar beneden in hele minuten. Bij 1 minuut ligt de gemeten vertraging dus tussen de 30 seconden en 1 minuut 30 seconden, bij 2 minuten tussen de 1 minuut 30 en 2 minuten en 30 seconden, enz.
Bij een geplande aankomsttijd die 30 seconden of meer na de gehele minuut ligt (en ja, dat komt regelmatig voor) is volgens de reisinformatie geen sprake van een aankomst zonder vertraging, ondanks dat het zo gepland is. Zie ook de verdere uitleg verder onderaan.
Voor de liefhebbers van materieeltypes houdt treinposities ook nog bij hoeveel procent van de treinritten in een bepaald materieeltype wordt afgelegd.
Voor mij was dit:
- ICNG: 22,2% met 182 ritten
- VIRM: 18,8% met 154 ritten
- Traxx met ICR rijtuigen: 18,1% met 149 ritten
- SNG: 17,2% met 141 ritten
- SLT: 10,7% met 88 ritten
- ICM: 9,9% met 81 ritten
- DDZ: 3,0% met 25 ritten
FLIRT komt niet in dat lijstje voor, aangezien ik geen bekendheid op de FLIRT heb.
Kijkend naar het aantal kilometers per materieelsoort is het lijstje vrijwel hetzelfde, maar net niet helemaal:
- ICNG: 26,7% met 14290 km
- Traxx met ICR rijtuigen: 20,5% met 10998 km
- VIRM: 20,2% met 10802 km
- ICM: 10,1% met 5419 km
- SNG: 9,8% met 5251 km
- SLT: 8,3% met 4414 km
- DDZ: 4,3% met 2325 km
Logisch, want met sprinters rij je over het algemeen minder kilometers per rit dan met de intercitytreinen natuurlijk.
Misschien nog wel een grappige statistiek: blijkbaar waren dit de top 10 individuele treinstellen waarmee ik de meeste ritten heb gereden:
Een gedeelde eerste plaats met 15 unieke ritten per treinstel/stam is voor:
-
ICNG 3222
-
Traxx/ICR-stam 16508
-
Traxx/ICR-stam 16273
De tweede plek (eveneens gedeeld) met 14 ritten per stam gaat naar:
-
Traxx/ICR-stam 16505
-
Traxx/ICR-stam 16511
En de derde plaats (opnieuw gedeeld) met 12 ritten per treinstel/stam is voor:
-
Traxx/ICR-stam 16424
-
ICNG 3134
-
ICNG 3224
-
ICNG 3226
-
SNG 2332
Aangezien ik vaak op de HSL te vinden ben en er maar een beperkte pool aan HSL-treinstellen/stammen is, is het niet vreemd dat deze dit lijstje domineren. Met één opvallende uitzondering dus, SNG 2332. Die is echter eenvoudig te verklaren. Ik heb dit treinstel meerdere malen getroffen in de sprinter tussen Dordrecht en Roosendaal. Dit zijn hele korte ritjes en met twee keer op en neer in een dienst zit je alweer op 8 ritten, dan hoef je de rest van het jaar dat treinstel dus maar een paar keer meer te treffen om al aan die 12 te komen.
Ik had eerder al geschreven dat deze vertragingsstatistieken met een korreltje zout genomen moeten worden, dus hier een citaat van mijn vorige bericht over het hoe en waarom. Dit geldt uiteraard onverminderd:
EDIT schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:20:
[..]
Ook al vind ik het leuk om zo een keer een jaartje het bij te houden, zoals ik al zei geven deze cijfers geen goed beeld door de manier waarop ze berekend worden. Ze geven namelijk
mijn punctualiteit aan, niet die van de trein zelf.
De cijfers worden berekend door aankomstpunctualiteit te meten van de stations waar ik uitstap. Natuurlijk is dat voor een individueel persoon die graag hun eigen punctualiteit wil meten perfect, maar het zegt dus niets over hoe punctueel de treinen zijn die ik rijd.
Daarnaast kloppen de gemeten vertragingen vaak niet. Er zijn een behoorlijk aantal ritten die wel degelijk punctueel waren, maar als +1 of in een aantal gevallen zelfs +2 in de statistieken staan door de manier waarop die gemeten worden. Of andersom: een rit die te boek staat als zijnde zonder vertraging, maar waarbij er tussen het laatste meetpunt en de aankomst toch alsnog vertraging is ontstaan.
Hier is een logische verklaring voor: de locatie van de meetpunten waarop de punctualiteit gemeten worden en de manier waarop de vertraging wordt vastgesteld.
Bijvoorbeeld het laatste meetpunt voor Amsterdam Centraal is bij de Singelgrachtbrug. Dat meetpunt ligt een stukje na de brug zelf.
De doorkomsttijd voor bijvoorbeeld de ICD is daar vaak in de tweede helft van de minuut (dus in de seconde 30-60). Echter de meetpunten kennen de doorkomsttijden in seconden niet en kennen automatisch +1 toe op het moment dat een trein meer dan 30 seconden na de hele minuut over het meetpunt heen rijdt.
In een aantal gevallen worden daar automatische correcties in de reisinformatie op toegepast na binnenkomst op Amsterdam Centraal, maar in veel gevallen ook niet. Ik heb nog niet kunnen ontdekken waarom dat de ene keer wel correct gebeurd en de andere keer niet.
[..]
In mijn vorige post had ik ook nog enkele 'extremen' geplaatst, met grote vertragingen. Ik heb daar eigenlijk maar één update in aan te brengen: de rit met de meeste vertraging. Tot juni was dat 24 minuten, maar op 11 september was er een verstoring op de HSL, waardoor mijn trein omgeleid werd. Volgens de toebedeelde versperringsmaatregel moest ik daarom op Breda wachten op het pad van de trein een half uur later, waardoor ik uiteindelijk met
29 minuten vertraging in Eindhoven ben aangekomen.
Voor de rest is de vertraging eigenlijk een opeenstapeling van kleinere vertragingen, in de meeste gevallen vanwege een vertraagde trein voor mijn trein, waardoor ik zelf ook vertraagd raakte.
Nou ja, dat was weer het hele jaaroverzicht. Grappig om het een keer bij te houden, maar ik vind het dus te veel moeite om dat de komende jaren ook nog te blijven doen, dus hier blijft het verder bij