Ik vermoed dat de aanleg van de testlijnen is gebeurd zoals later is gebeurd op de andere lijnen.marcop23 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:58:
[...]
Zijn er ook baanvakken maandenlang uit dienst genomen voor testen?
Ik heb het dan wel over klassieke lijnen waarbij ERTMS wordt gecombineerd met laterale seininrichting. Voor lijnen zonder laterale seininrichting hebben we onze HS-lijnen 3 en 4.
De aanleg gebeurde tijdens de nacht en weekends.
Als alles werd aangesloten, werd er een weekend met een testtrein gereden.
Daarna wordt er gewoon gereden volgens dienstregeling.
Tussen Essen en Kapellen is er een testbaanvak voor ETCS L2 in combinatie met laterale seininrichting. Op zich werkt dat goed. In het begin is het wel even wennen dat de bestuurders ook een EOA krijgen bij overwegen in storing.
De meeste storingen zijn TRIPS, en dat is aan de technische diensten van Infrabel en de SO's om dat uit te zoeken. Ligt het aan de infra, het treinstel, of heeft de bestuurder iets verkeerd gedaan?
Als een blauwe eurostar wordt omgeleid via de klassieke lijn, geeft het sowieso problemen op de grensovergang.
TBL1+ ligt er nog om op terug te vallen, wil een trein echt niet in ETCS rijden.
Daar zijn wel eerst doden voor moeten vallen.Dit is, in mijn ogen, een ding wat België echt veel beter doet. Bijna al het materieel heeft al ERTMS en een best groot deel van de baanvakken.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier