davadude schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:43:
[...]
De OV-Chipkaart slaat veel gegevens lokaal op de kaart op. Als je deze gegevens wil wisselen, dan moet er dus lokaal op de kaart een wijziging gemaakt worden. Hierdoor zijn zaken zoals een klassenwissel, of het laden van een niet-flex abonnement, altijd alleen mogelijk met een fysieke transactie. De NS heeft besloten om dit via de kaartautomaat te doen, wat m.i. logisch is, aangezien elk NS station een kaartverkoopautomaat zal hebben en ze er dus zeker van zijn dat deze fysieke transactie altijd mogelijk is.
Goede en heldere uitleg, dit is inderdaad hoe het werkt.
Overigens, producten die online gekocht (of opgezegd) worden kunnen bij elke geschikte automaat op de OV-chipkaart gezet worden, dit hoeft niet perse bij een automaat van de vervoerder maar kan bv op die kleinere gele apparaten in supermarkten of gemakswinkels.
Daarnaast bevat deze fysieke implementatie ook nog andere restricties. Zo is de hoeveelheid abonnementen die door heel Nederland beschikbaar zijn begrensd door de fysieke hoeveelheid bits er opgeslagen kunnen worden op een deel van de OV-Chipkaart. Als ik het mij goed herinner heeft de NS met flex een trucje gemaakt om dat te omzeilen d.m.v back-office validatie, maar dit is ook de reden dat sommige vervoerders geen eigen producten aanbieden, want in mijn tijd waren de producten al "op."
NS (maar ook andere vervoerders) past inderdaad toe wat in feite OV-Pay en de nieuwe OVPas ook doen: alles regelen in de backoffice, waarmee het product op de OV-chipkaart niet meer is dan een uniek ID.
Aanvullend: sommige producten conflicteren ook met elkaar, bijvoorbeeld bij NS krijg je bij flex ook standaard reizen op rekening BTM (bus, tram, metro) maar dat conflicteert met een vergelijkbaar product van Connexxion in Zeeland.
Vraag: waren de producten 'op' omdat de kaartlezers een database van producten langs moeten gaan, en de transactie te lang zou gaan duren als de producten database te groot werd?
Al deze keuzes waren logisch toen de OV-Chipkaart was gemaakt, maar er is in de laatste jaren veel veranderd ten gunste van nieuwe technieken.
Een van de grootste veranderingen die OVPay met zich mee brengt (die niet vaak openbaar gedeeld wordt) is het feit dat alle transacties, inclusief validatie en het koppelen van gegevens of reisproducten, in een backoffice gebeuren (dan wel van Translink, dan wel van de vervoerder zelf). Hierdoor worden er geen gegevens meer op de kaart zelf opgeslagen, en kunnen wij dit soort aanpassingen doen zonder dat er in de toekomst een fysieke handeling nodig voor is.
Bron: ik heb gewerkt aan zaken rondom de OV-Chipkaart, inclusief kaartautomaten, in een vorig leven.
Ik snap de verwarring want de communicatie is er niet echt heel expliciet over, maar OVPay is de naam voor het betalen voor je reis met een betaalkaart (Debit- of creditcard).
Daarnaast komt er een
OV-Pas als opvolger voor de OV-chipkaart.
Aangezien de OV-Pas met Bunq samen werd ontwikkeld (die er overigens uitgestapt is) is het aannemelijk dat het idee was dat de OV-Pas onderhuids zich als een betaalpas voordoet.