Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:35

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

sus schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:48:
Ha, zie nu dat ik iets te letterlijk de tekst overgenomen heb; ik heb niet letterlijk *zelf* die trein nodig, maar de zoon van m’n collega :D

Hij doet inderdaad een MBO-BBL opleiding en moet daarvoor 1 dag in de week daadwerkelijk naar school.

Gezien de tijdstippen valt hij inderdaad in de spits, zowel heen als terug. Gewoon normaal kaartje dus zoals ik begrijp :)
Gewone kaartjes zijn er helaas niet meer zo gunstig. Kaartjes kopen kost een euro extra.
Beter is een ov-chipkaart.
Eventueel een persoonlijke, waar hij later misschien ook zijn studentenreisproduct op kan zetten (kaart is vijf jaar geldig).
Met een chipkaart van NSflex kun je ook zonder abonnement reizen, ook met de bus, de bedragen worden dan achteraf van je rekening afgeschreven. Misschien makkelijker dan telkens de kaart op te laden.

[ Voor 12% gewijzigd door PeteSplit op 02-09-2024 21:55 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
sus schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:48:
Ha, zie nu dat ik iets te letterlijk de tekst overgenomen heb; ik heb niet letterlijk *zelf* die trein nodig, maar de zoon van m’n collega :D

Hij doet inderdaad een MBO-BBL opleiding en moet daarvoor 1 dag in de week daadwerkelijk naar school.

Gezien de tijdstippen valt hij inderdaad in de spits, zowel heen als terug. Gewoon normaal kaartje dus zoals ik begrijp :)
Maar is het in een "gewilde" richting ? bijvoorbeeld techniek of zorg ? Dan zou ik die reiskosten zeker even ter sprake brengen bij het leerbedrijf. Of als ze niet zo gul zijn, toch even in de CAO (indien aanwezig) kijken wat er vergoed moet worden. In een aantal sectoren moeten de reiskosten op dit soort dagen gewoon vergoed worden. Als de baas betaalt, dan is (het gemis van) korting ook niet meer van belang.

Als het inderdaad zelf betaald moet worden... tja... korting is er op die tijdstippen niet te krijgen. Tenminste, niet zodanig dat je hem met één dag per week terugverdient.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57

sus

is druk :+

PeteSplit schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:51:
[...]

Gewone kaartjes zijn er helaas niet meer zo gunstig. Kaartjes kopen kost een euro extra.
Beter is een ov-chipkaart.
Eventueel een persoonlijke, waar hij later misschien ook zijn studentenreisproduct op kan zetten (kaart is vijf jaar geldig).
Met een chipkaart van NSflex kun je ook zonder abonnement reizen, ook met de bus, de bedragen worden dan achteraf van je rekening afgeschreven. Misschien makkelijker dan telkens de kaart op te laden.
Inchecken met de bankpas/telefoon is toch voldoende? Extra pasjes hebben volgens mij geen meerwaarde nu. En een echt fysiek kaartje… zijn die nog te koop?
Oekiejoekie schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:59:
[...]

Maar is het in een "gewilde" richting ? bijvoorbeeld techniek of zorg ? Dan zou ik die reiskosten zeker even ter sprake brengen bij het leerbedrijf. Of als ze niet zo gul zijn, toch even in de CAO (indien aanwezig) kijken wat er vergoed moet worden. In een aantal sectoren moeten de reiskosten op dit soort dagen gewoon vergoed worden. Als de baas betaalt, dan is (het gemis van) korting ook niet meer van belang.

Als het inderdaad zelf betaald moet worden... tja... korting is er op die tijdstippen niet te krijgen. Tenminste, niet zodanig dat je hem met één dag per week terugverdient.
Is inderdaad vooralsnog voor eigen rekening ja. Daar ga ik verder ook niet op in, dat is voor de vraag verder niet van belang. Het ging er primair om of we ergens een kortintsregeling oid over het hoofd zien.

[ Voor 5% gewijzigd door sus op 03-09-2024 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:42
Inderdaad gewoon inchecken met de bankpas is voldoende als er 2e klas vol tarief gereisd wordt.
En ja hoor, papieren kaartjes kan je gewoon nog steeds uit de kaartautomaat halen, maar die kosten inderdaad een euro extra ten opzichte van in/uitchecken met een bankpas/ov chipkaart of een e-ticket in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

sus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 00:44:
[...]

Inchecken met de bankpas/telefoon is toch voldoende? Extra pasjes hebben volgens mij geen meerwaarde nu. En een echt fysiek kaartje… zijn die nog te koop?
Zoals EDIT al aangeeft kun je met een bankpas in en uitchecken (bij bus en trein).
Een extra pas is gemakkelijk als je de kosten overzichten wil splitsen en nog nodig als je een abonnement wilt gebruiken.
Houd er rekening mee dat je met een pas, altijd een bedrag vooruit betaald. Pas bij het uitchecken zijn de juiste reiskosten bekend en krijg je het verschil terug (zorg bij de bankpas voor voldoende saldo op de rekening).
Kaartjes kun je nog steeds uit een automaat halen, ze zijn een euro duurder, omdat er ook een chip inzit, waarmee je kunt in en uitchecken.
Gebruik je de NS-app kun je met de mobile telefoon ook kaartjes kopen en via de telefoon aan de conducteur laten zien.
Als je thuis kaartjes koopt kun je deze uitprinten (op A4). Je hoeft er niet mee in te checken, maar je kunt er wel de poortjes mee openen (e-ticket).

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:26
Kan ik vragen waarom de NS vrij moeilijk doet wanneer je tickets naar Antwerpen wil kopen?
Nee, u moet daarvoor de NS Internationaal app hebben. Welke trein wilt u pakken? Wat zijn uw contactgegevens?

Bij de kaartautomaat was het altijd een kwestie van kaartje kopen en klaar is Maarten. Ik reserveer toch geen plek in de IC Brussel, en koop alleen maar een ticket.

Was niet de hele bedoeling dat de IC Brussel het juist makkelijker zou maken om naar België te gaan?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Dan ren je toch naar een kaartautomaat? :?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 13:59
Dan neem je toch het vliegtuig, net zoals voormalig NS directeur Marjan Rintel.

Grensoverschrijdend treinverkeer is erg complex gemaakt doordat voormalig staatsbedrijven in Europa elkaar vooral als concurrenten zien, waardoor internationaal samenwerken erg moeizaam gaat.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:26
Illegal_Alien schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:25:
Dan ren je toch naar een kaartautomaat? :?
Had gekund, maar waarom kan een IC Brussel ticket wel worden gekocht in de kaartautomaat, en niet in de reguliere NS app? Waarom lijkt een bepaald soort reservatie wel nodig in de app (ik zag dat ik geen tickets meer kon kopen om 10.00 voor de trein van 10.42), terwijl de kaartautomaat mij die tickets wel gegeven had? Logisch is het niet.

Ook zoiets: Ik moet aangeven bij het kopen van de tickets welke trein ik ga pakken. Vervolgens krijg ik de tickets in de mail en staat er: "Let op!
U mag reizen met elke IC-trein naar/van België op dezelfde dag via dezelfde route. Met uitzondering van actietarieven."
Waarom dan eerst een trein moeten uitkiezen?

[ Voor 24% gewijzigd door Maarten_E op 06-09-2024 21:47 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Voor de IC naar Brussel zijn zowel tarieven met als zonder treinbinding beschikbaar. Daarom zal je dus eerst een trein moeten kiezen, waarna je de tarieven te zien krijgt die (nog) beschikbaar zijn. Bij laat boeken zijn alleen nog de flextarieven beschikbaar.
Uit de kaartautomaat haal je per definitie een flextarief zonder treinbinding.
De NS app is echt alleen voor binnenlandse treinen, dus treinen die de grens over gaan kan je daar niet boeken. Voor internationale treinen zal de NS International app gebruikt moeten worden (als je per se via NS wilt boeken, je kan uiteraard ook via bijvoorbeeld NMBS of andere 3rd party-apps boeken).
De kaartautomaat is zowel voor binnenlandse als een beperkt aantal buitenlandse bestemmingen tegen flextarief.

Waarom je niet kon boeken voor die trein weet ik niet. Ik heb net even geprobeerd te boeken voor de laatste IC naar Brussel vanaf Breda die over een kwartier vertrekt en dat gaat verder zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-10 19:28
Afgelopen week in Duitsland geweest. Op zes van de zeven gemaakte treinritten had ik een vertraging. Weliswaar geen hele grote en ook zonder gevolgen, maar je kijkt na zo'n vakantie toch positiever naar de NS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 22:09

Luke!

#Treinbaas
De kwaliteit van de reisbeleving hangt in sterke mate af van de werking van de BordBistro en de voorraad Currywurst, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brunniepoo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:00:
Afgelopen week in Duitsland geweest. Op zes van de zeven gemaakte treinritten had ik een vertraging. Weliswaar geen hele grote en ook zonder gevolgen, maar je kijkt na zo'n vakantie toch positiever naar de NS.
Duitsland is vele malen erger qua vertragingen dan hier in NL. Afgelopen april/mei ook met m'n team naar Berlijn geweest en echt 1u+ vertragingen gezien. We hadden er toevallig geen last van en qua lengte van de route ook niet heel vreemd dat het kan ontstaan, maar vervelend is het wel.
In Duitsland zijn er ook veel meer verschillende vervoerders die over 1 route rijden... naar mijn mening is dit juist een verslechtering van de kwaliteit.
Gelukkig hebben wel nog een aantal jaren NS op de hoofdlijnen, maar ik denk dat we erg goed naar Duitsland moeten kijken (hoe het niet moet).

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:26

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Luke! schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:17:
De kwaliteit van de reisbeleving hangt in sterke mate af van de werking van de BordBistro en de voorraad Currywurst, toch?
Met de Tweakers Expres van Amsterdam naar Keulen hadden we dacht ik geen currywurst op het menu, maar wel andere snacks zoals hotdogs. Dat maakte de reisbeleving inderdaad prima.

Het kan dus wel ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Heeft er iemand inzicht in die staking van woensdag? Ik had wat NS personeel gevraagd, en in ieder geval 1 iemand vertelde dat VVMC niet wil meedoen met de FNV Spoor staking? M.a.w., het kan zijn dat sommige treinen niet uitvallen in de uren waarop de staking is aangekondigd?

Ik moet wel zeggen dat ik voor deze staking nog de minste sympathie kan opbrengen (eigenlijk geen sympathie). Hoe vaak ik nu al niet heb aan moeten horen in de trein waar de 1e klas veelal wordt gebruikt om klagend NS personeel naar hun standplaats te brengen hoe slecht op de trein werken is voor de knieeën... Zeker, maar waarom ben je overduidelijk obees als je je zo druk maakt over je knieën?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Als een deel van het personeel wel staakt en een ander deel niet, zullen er zeker treinen uitvallen. Immers, NS heeft niet zomaar 30% (of meer) extra personeel wat even inzetbaar is. En uitgevallen treinen betekend ook materieeltekort bij het eindstation wat een volgende trein had moeten worden.

Als je een belangrijke afspraak hebt, zou ik die dag niet op het spoor vertrouwen en gewoon alternatief vervoer regelen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:48

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Voor een cursus zat ik een paar weken in Berlijn. De heenreis verliep perfect, helaas was gisteren een bak diepe doffe ellende.

- De trein vertrok gisteren sowieso een uur te laat
- Toen bleek de trein anders samengesteld, dus mijn gereserveerde stoel bestond niet
- We hebben vervolgens een half uur tot een uur stil gestaan voor Berlin-Spandau vanwege een noodgeval in de trein voor ons
- Vervolgens moesten we via Magdeburg over het normale spoor (ipv Schnellfahrstrecke) naar Hanover vanwege, eh, dingen :?
- En vlak voor Magdeburg hebben we 2,5 uur stil gestaan vanwege brand ergens verderop
- Om 21:00 werd de trein opgeheven en konden we met het lokale treintje terug naar Berlijn

Van de grote storing bij Frankfurt hebben we als ik het goed begreep geen last gehad :+
Gelukkig was mijn slaapplek van de afgelopen weken nog beschikbaar, dus heb niet veel (eigenlijk geen) extra kosten gemaakt. De trein van 08:06 van vanmorgen rijdt vooralsnog lekker door. Maar de vlag gaat pas uit als in op Amersfoort overgestapt ben op de NS IC naar Den Haag.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 16:57
Running_Cow schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:12:
Heeft er iemand inzicht in die staking van woensdag? Ik had wat NS personeel gevraagd, en in ieder geval 1 iemand vertelde dat VVMC niet wil meedoen met de FNV Spoor staking? M.a.w., het kan zijn dat sommige treinen niet uitvallen in de uren waarop de staking is aangekondigd?
Ga er maar vanuit dat er niks rijdt. Treinen die gepland met personeel moet rijden dat staakt 'mag' niet overgenomen worden door een collega die niet staakt, want dat is besmet werk. Ik ga er vanuit dat NS besluit later op de dag op te starten als de staking voorbij is.
Ik moet wel zeggen dat ik voor deze staking nog de minste sympathie kan opbrengen (eigenlijk geen sympathie). Hoe vaak ik nu al niet heb aan moeten horen in de trein waar de 1e klas veelal wordt gebruikt om klagend NS personeel naar hun standplaats te brengen hoe slecht op de trein werken is voor de knieeën... Zeker, maar waarom ben je overduidelijk obees als je je zo druk maakt over je knieën?
Inderdaad, alle NS'ers zijn obees. Bedankt voor deze nuttige toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:58
Dolan schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:36:
Ga er maar vanuit dat er niks rijdt. Treinen die gepland met personeel moet rijden dat staakt 'mag' niet overgenomen worden door een collega die niet staakt, want dat is besmet werk.
Waarom zouden welwillende medewerkers deze onredelijke staking faciliteren? Het enige dat wordt bereikt is nog meer publieke weerzin, in deze tijd vol problemen op het spoor vragen om nog meer auto's

Werk in een de ICT sector, blij dat wij weinig met vakbonden te maken hebben. Als iemand de boel saboteert pakken collega's het op en mag die persoon naar de directie, alles om te zorgen dat de klant niet de dupe wordt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
hoevenpe schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:27:
Waarom zouden welwillende medewerkers deze onredelijke staking faciliteren? Het enige wat zo wordt bereikt is nog meer publieke weerzin, in deze tijd vol problemen op het spoor vragen om nog meer auto's
Door helemaal niet te rijden is het wel heel duidelijk voor de reiziger: tussen 0400 en 0800 hoef je geen trein te verwachten.

Door welwillende machinisten wel te laten rijden ontstaat er a) onduidelijk voor de reiziger (wat rijdt er wel, wat rijdt er niet) en b) een logistieke nachtmerrie. Machinisten rijden zeker op langere trajecten niet de hele trein van A naar B, vaak stappen ze onderweg over op een andere trein.
Als een deel van de treinen niet rijdt staat de machinist A van trein A straks vast op Amersfoort omdat machinist B van trein B staakt.

(Dat hele geneuzel is trouwens ook deels te danken aan de vakbonden: ooit is er geprobeerd machinisten langer op dezelfde trein te laten zitten. Door de vakbonden bestempeld als "Rondje om de kerk". De vakbonden waren er toen heilig van overtuigd dat, in tegenstelling tot metro-, tram- en busbestuurders, treinbestuurders niet in staat zijn om dagelijks tijdens een dienst één enkel traject te rijden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Running_Cow op 08-09-2024 11:04 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
FredvZ schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:44:
Door welwillende machinisten wel te laten rijden ontstaat er a) onduidelijk voor de reiziger (wat rijdt er wel, wat rijdt er niet) en b) een logistieke nachtmerrie. Machinisten rijden zeker op langere trajecten niet de hele trein van A naar B, vaak stappen ze onderweg over op een andere trein.
Als een deel van de treinen niet rijdt staat de machinist A van trein A straks vast op Amersfoort omdat machinist B van trein B staakt.
Mooi moment om woensdag te beginnen met het 'rondje om de kerk', medewerkers die gewoon willen werken inzetten op bijv. een vaste halfuursdienst tussen grote steden.

Komen die FNV'ers terug van de stakingskoffie, mogen netjes meedoen met het nieuwe schema of ander werk zoeken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:44:
[...]

Door helemaal niet te rijden is het wel heel duidelijk voor de reiziger: tussen 0400 en 0800 hoef je geen trein te verwachten.

Hopelijk kan de NS de dienstregeling op tijd publiceren voor woensdag en de reisplanner bijwerken. En is het personeel het er mee eens is dat hun dienst nu vier uur later begint. Stakend personeel beëindigt hun werkdag op de normale tijd.

Je kan geen normale dagstart doen, maar ook niet de dienstregeling van 08:00 (materieel staat op verkeerde plekken). Ik reken niet op een functionerende treindienst tot de lunch - eigenlijk de hele dag niet.

Bij $dayjob hebben we een meeting die echt in-persoon moet, die door de benodigde personen pas na de zomervakantie mogelijk was, laten annuleren. Het herplannen wordt hels omdat het conferentie seizoen weer begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:31

Fiber

Beaches are for storming.

hoevenpe schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:08:
[...]

Mooi moment om woensdag te beginnen met het 'rondje om de kerk', medewerkers die gewoon willen werken inzetten op bijv. een vaste halfuursdienst tussen grote steden.

Komen die FNV'ers terug van de stakingskoffie, mogen netjes meedoen met het nieuwe schema of ander werk zoeken... :)
Volgens mij hebben ze nu al een personeelstekort, dus medewerkers wegpesten is niet de oplossing. Sowieso is staken een recht in Nederland, tenzij de rechter het verbied, dus ik zie het probleem niet.

En helemaal niet rijden voorkomt een hoop teleurgestelde klanten die voor niks naar het station komen of ergens stranden. Helemaal niet rijden is dan een stuk duidelijker. Er zijn genoeg alternatieven als je het maar ruim van te voren weet.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Fiber schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:14:
Volgens mij hebben ze nu al een personeelstekort, dus medewerkers wegpesten is niet de oplossing. Sowieso is staken een recht in Nederland, tenzij de rechter het verbied, dus ik zie het probleem niet.
Omdat de NS al in zwaar weer zit? Er geen arbeidsconflict is waar de directie iets aan kan doen, staken als drukmiddel naar de politiek waar een kind van snapt dat het niet klopt?

Ik zeg niet dat machinist of conducteur een luizenbaan is maar vergeleken met de bouw, zorg, gemeentereiniging, gevangeniswezen, asielmedewerkers, politie, brandweer, etc. etc. valt die zwaarte best mee. Is dit een zwaar beroep dan heeft half Nederland met een praktische opleiding dat ook.

Dat wegpesten gebeurd zo ook, van de reiziger...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dolan
hoevenpe schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:41:
[...]
Ik zeg niet dat machinist of conducteur een luizenbaan is maar vergeleken met de bouw, zorg, gemeentereiniging, gevangeniswezen, asielmedewerkers, politie, brandweer, etc. etc. valt die zwaarte best mee. Is dit een zwaar beroep dan heeft half Nederland met een praktische opleiding dat ook.
[...]
Op zich is het werk zelf niet 'zwaar'. Het gaat vooral om de onregelmatigheid qua werktijden. Dat is (zeker als je wat ouder wordt) ongelooflijk zwaar voor een mensenlichaam.

[ Voor 0% gewijzigd door Dolan op 08-09-2024 16:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 17:46
Dolan schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:48:
[...]
Op zich is het werk zelf niet 'zwaar'. Het gaat vooral om de onregelmatigheid qua werktijden. Dat is (zeker als je wat ouder wordt) ongelooflijk zwaar voor een mensenlichaam.
Bij het spoor is zelfs sprake van dubbele onregelmatigheid: niet alleen heb je een rooster met daarin (bijvoorbeeld) achtereenvolgens een week "vroege dienst", een week "late dienst" en een week "nachtdienst", maar binnen de week "vroege diensten" begin je maandag om 05.33, dinsdag om 04.17, woensdag om 09.04 en donderdag om 07.37 om maar wat te noemen.

Obesiteit is hier overigens wel indirect mee verbonden: als je in een continue jetlag zit, dan is een gemakkelijke maaltijd wel erg verleidelijk. Gemak komt vaak neer op koolhydraatrijke voeding (brood, fast "food", of een shot suiker+cafeïne [red bull] om wakker te blijven) en dat heeft wel een directe verbinding met overgewicht. Neem maar eens een gezonde salade mee in de rijdende dienst - het is niet dat je even van je kantoorstoel naar de koelkast wandelt.

"Besmet werk" - een vakbondsterm zonder juridische betekenis. Puur om de relatie tussen collega's goed te houden wordt de dienst van een staker niet overgenomen door een werkwillige. Er kan een alternatieve lokale pendeldienst worden opgezet (wat door het opbreken van "planmatig ongebruikte" wissels tegenwoordig wat uitdagender is).

[ Voor 13% gewijzigd door arievz op 09-09-2024 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Het hele weekend heeft op de site gestaan dat er "begin volgende week" duidelijkheid zou komen over wat er nou woensdagochtend zou rijden. Maar nu 36 uur voor het begin van de staking zijn ze er blijkbaar nog steeds niet uit of ze nou de hele dienstverlening cancelen, of dat er incidenteel wel wat rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
arievz schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:24:
[...]
Obesiteit is hier overigens wel indirect mee verbonden: als je in een continue jetlag zit, dan is een gemakkelijke maaltijd wel erg verleidelijk. Gemak komt vaak neer op koolhydraatrijke voeding (brood, fast "food", of een shot suiker+cafeïne [red bull] om wakker te blijven) en dat heeft wel een directe verbinding met overgewicht. Neem maar eens een gezonde salade mee in de rijdende dienst - het is niet dat je even van je kantoorstoel naar de koelkast wandelt.
Ik zal hier nog even op terug komen, het was misschien niet zo netjes van mij om mij zo uit te drukken... Als het echt zo zwaar is, je kan toch ook wat anders gaan doen?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:42
Running_Cow schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:52:
[...]

Ik zal hier nog even op terug komen, het was misschien niet zo netjes van mij om mij zo uit te drukken... Als het echt zo zwaar is, je kan toch ook wat anders gaan doen?
En dat gebeurt ook, althans toch in België. Van de week verscheen er nog een artikel met als ondertitel "Een goed loon, veel vakantie en al op je 55ste met pensioen, toch vindt de NMBS maar geen treinbestuurders."

https://m.nieuwsblad.be/c...?journeybuilder=nopaywall

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
arievz schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:24:
Bij het spoor is zelfs sprake van dubbele onregelmatigheid: niet alleen heb je een rooster met daarin (bijvoorbeeld) achtereenvolgens een week "vroege dienst", een week "late dienst" en een week "nachtdienst", maar binnen de week "vroege diensten" begin je maandag om 05.33, dinsdag om 04.17, woensdag om 09.04 en donderdag om 07.37 om maar wat te noemen.
Daar kan ik geen medelijden mee hebben, dat is direct gevolg van het weigeren rond de spreekwoordelijke kerk te rijden.

Een week lang elke medewerker dezelfde eerste trein: Piet en Hans die van 4u17, Henk en Ingrid om 5u33 en Jan en Mohammed mogen de hele week uitslapen tot 9u04. Volgende week draait het door en zijn Jan en Mohammed de spreekwoordelijke sjaak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
hoevenpe schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:31:
[...]

Daar kan ik geen medelijden mee hebben, dat is direct gevolg van het weigeren rond de spreekwoordelijke kerk te rijden.

Een week lang elke medewerker dezelfde eerste trein: Piet en Hans die van 4u17, Henk en Ingrid om 5u33 en Jan en Mohammed mogen de hele week uitslapen tot 9u04. Volgende week draait het door en zijn Jan en Mohammed de spreekwoordelijke sjaak...
Er zijn ook genoeg machinisten bij NS en ook andere goederen/personen vervoerders die in het zelfde dubbel onregelmatig zitten en hier totaal niet uit kunnen met een rondje om de kerk. Gewoon omdat de diensten inhoudelijk dagelijks qua tijden en treinen wisselen. Niet elke trein rijdt elke dag op het zelfde moment. 1 verstoring en je dagplan moet flink op de schop.

Mensen willen wel van alles, maar als de mensen die dit moeten bewerkstelligen voorwaarden verbinden aan het werk dat ze uit voeren is het; ja dat is jouw probleem. Maar zelf wel natuurlijk als koning behandeld willen worden? Dat gaat niet, wil je dat mensen iets voor je doen zul je er ook de nodige waardering aan moeten koppelen.

Machinisten lijken een makkelijk jobje te hebben. Ja dat is vaak ook zo. Maar een machinist moet altijd op elk moment 100% alert zijn, mag geen fouten maken en heeft werktijden die ronduit ongezond zijn. Er wordt denk ik vergeten dat een foutje van een machinist al snel tot veel materiele schade leidt zo niet dat er personen bij betrokken raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Op Amsterdam Centraal is recentelijk led-signing toegepast om mensen duidelijk te maken hoe ze moeten lopen naar het centrum. Op elk perron hangt zo'n led-board die de richting aangeeft. Maar begin volgend jaar moet de nieuwe entree van de westtunnel weer geopend worden zodat meerendeel van de gele borden weer weg kan.

Zulke led-borden mogen ze wel vaker doen. Ook op Sloterdijk en Amsterdam-Zuid met die poortjes-ellende waarbij je nog meer meters moet maken om extra kosten te voorkomen... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yITe9zfXddMANvLS7mO1frUo1bs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XCKEPysZXwWwsocRC9SASFMY.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 09-09-2024 21:08 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:59

Eix

AW_Bos schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:07:
Zulke led-borden mogen ze wel vaker doen.
Maar vanwaar de noodzaak om dit dynamisch te bewegwijzeren? Sowieso goed dat er aandacht is voor het beter ordenen van dit soort voetgangersstromen. Maar het nadeel van dit soort LED-borden is dat het niet aansluit bij de huisstijl. Voor bewegwijzering gelden normaliter specifieke eisen ten aanzien van uniformiteit, continuïteit, leesbaarheid en begrijpelijkheid.

Ik ben kortom ook gelijk benieuwd hoe deze oplossing zich verhoudt tot de reguliere bebording. En of er geen pop-out effect hierdoor optreedt waardoor andere informatie juist wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het geel-zwart (ook al is het geïnverteerd) sluit wel aan bij de tijdelijke bewegwijzering.
Maar dan vraag ik mij ook af, waarom moet dat dynamisch? Is een vast bord niet goed genoeg?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Maasluip Misschien omdat ze de tekst dan kunnen afwisselen tussen NL en EN? Plus hergebruik voor andere dingen :P

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 10-09-2024 08:56 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Het is eerst met vaste borden in de huisstijl geprobeerd, maar die werden gewoon niet gelezen. Toen zijn deze borden geplaatst, in eerste instantie met iconen in plaats van de tweede tekstregel, maar ook dat was niet duidelijk. Nu is er dus overgestapt op deze variant, met tekst afwisselend in NL en EN inderdaad. Dit lijkt iets beter te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 16:00
MediaZoo schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:47:
[...]
Machinisten lijken een makkelijk jobje te hebben. Ja dat is vaak ook zo. Maar een machinist moet altijd op elk moment 100% alert zijn, mag geen fouten maken en heeft werktijden die ronduit ongezond zijn. Er wordt denk ik vergeten dat een foutje van een machinist al snel tot veel materiele schade leidt zo niet dat er personen bij betrokken raken.
Dat laatste dus. De machinist draagt ook continue de verantwoordelijkheid voor de reizigers die in zijn trein zitten, en dat zijn er vaak stukken meer dan die 4 voor een taxi, of 50 die in een bus passen. Misschien moet er ook eens gekeken worden naar de luchtvaart waar piloten ook een vergelijkbare functie hebben met veel passagiers aan boord. Verschil is alleen dat de piloot wel nog een beetje méér zelfredzaam moet zijn, een vliegtuig zet je niet eventjes stil bij een issue. Ze worden wel veel beter gewaardeerd voor hun verantwoordelijkheid.

Wordt er in de planning van de NS al maatwerk geleverd? Immers, niet iedereen is een ochtend of avondmens. En dan bedoel ik niet heel star dat er een week lang hetzelfde rooster gereden wordt, want dat schijnt alertheid niet ten goede te komen, maar wel vergelijkbare tijdstippen om te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
AW_Bos schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:07:
Op Amsterdam Centraal is recentelijk led-signing toegepast om mensen duidelijk te maken hoe ze moeten lopen naar het centrum. Op elk perron hangt zo'n led-board die de richting aangeeft. Maar begin volgend jaar moet de nieuwe entree van de westtunnel weer geopend worden zodat meerendeel van de gele borden weer weg kan.

Zulke led-borden mogen ze wel vaker doen. Ook op Sloterdijk en Amsterdam-Zuid met die poortjes-ellende waarbij je nog meer meters moet maken om extra kosten te voorkomen... :P

[Afbeelding]
Moet zeggen dat dit bord voor mij niet ideaal lijkt, als je er loopt en je iet Centrum staan dan kan ik mij goed voorstellen dat men aanneemt dat deze roltrap voor het centrum is en dat je de rechter roltrap dient te hebben. De kleinere tekst, tsja. In drukte/haast kan je er nog weleens overheen kijken.

Gevoelsmatig - maar men zal er vast goed over nagedacht hebben - wil ik zien waar deze roltrap naar toe gaat en als dat niet het centrum is, zet er dan geen centrum boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Het punt is dat de westtunnel, waar dit uitkomt momenteel in verbouwing is, waardoor je de entree ervan aan de centrumzijde niet kan bereiken. Dan moet je dus de middentunnel of de krappere oosttunnel hebben.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Napo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:38:
[...]

Gevoelsmatig - maar men zal er vast goed over nagedacht hebben - wil ik zien waar deze roltrap naar toe gaat en als dat niet het centrum is, zet er dan geen centrum boven.
Het zou nog beter zijn inderdaad als het bord niet boven de roltrap maar juist boven het perron hangt, maar ik vermoed dat dat qua ruimte gewoon niet ging.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Niemand leest borden die naast de roltrap staan waar jij je zinnen op hebt gezet. Daarnaast hangen er, zoals ook op de foto te zien is, al borden in de geel/zwarte werkzaamhedenhuisstijl met dezelfde info naast de roltrappen. Werkelijk niemand die het leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:14:
Niemand leest borden die naast de roltrap staan waar jij je zinnen op hebt gezet.
Dan is de oplossing toch niet om een bord boven een roltrap te hangen met een locatie waar die roltrap niet naar toe gaat?
Daarnaast hangen er, zoals ook op de foto te zien is, al borden in de geel/zwarte werkzaamhedenhuisstijl met dezelfde info naast de roltrappen. Werkelijk niemand die het leest.
Eens, maar daar zou dan wat aan gedaan moeten worden in plaats van meer borden ophangen die het niet per defintie duidelijker maakt. Overdaad van borden helpt vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Wat is dan volgens jou de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-10 22:40
Eens met wat hierbove gezegd wordt.

Voor wie in de drukte weinig mogelijkheid heeft om het bord en de kleine tekst eronder te lezen staat er vooral een grote pijl met HIER en in kleine lettertjes "niet" om aan te geven dat je hier niet omlaag moet.

Resultaat: je gaat zeker wel hier naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Niemand leest borden die naast de roltrap staan waar jij je zinnen op hebt gezet. Daarnaast hangen er, zoals ook op de foto te zien is, al borden in de geel/zwarte werkzaamhedenhuisstijl met dezelfde info naast de roltrappen. Werkelijk niemand die het leest.
Ik bedoelde precies ditzelfde bord maar dan nog twee meter naar rechts, zodat het niet recht boven de roltrappen hangt. Niet dat dit me verder ook maar iets boeit, ik kom nooit in Amsterdam :+

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Ik was net in Amsterdam op spoor 4a waar een dame rondliep met allemaal koffers die verdwaasd rond stond te kijken, en met dank aan de post van @AW_Bos met dat matrix bord, hey... Die eerder gezien.

Even hulp aangeboden, die moest naar spoor 2a voor de trein naar Den Haag, maar ik liep ook bij dat matrix bord naar beneden richting centrum, denkende dat je dan ook bij spoor 2a zou uitkomen. Uiteindelijk weer met roltrap omhoog en even meegelopen richting 2a met koffer :-p. Dacht wel, hey, ook in de val getrapt :-)

@EDIT Misschien zou beter werken op dat matrix bord waar je wel heen kunt als je daar naar beneden gaat? Al kan ik mij niet voorstellen dat jullie daar al niet mee hebben getest, zoeits als "Toegang sporen 5a t/m 14a (pijl naar beneden)" ? En misschien een spandoek (zoiets als op Amsterdam Zuid bij de trap naar beneden?) met de tekst "hier geen toegang richting centrum + spoor 2a" "This exit no to access to centrum + track 2a" ?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Laatst online: 23:18
EDIT schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:12:
Wat is dan volgens jou de oplossing?
offtopic:
De ideale oplossing voor het spoor
NS: Geen reizigers
ProRail: Geen treinen
Running_Cow schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:25:
@EDIT Misschien zou beter werken op dat matrix bord waar je wel heen kunt als je daar naar beneden gaat? Al kan ik mij niet voorstellen dat jullie daar al niet mee hebben getest, zoeits als "Toegang sporen 5a t/m 14a (pijl naar beneden)" ? En misschien een spandoek (zoiets als op Amsterdam Zuid bij de trap naar beneden?) met de tekst "hier geen toegang richting centrum + spoor 2a" "This exit no to access to centrum + track 2a" ?
Boven de trap een deugdelijk spandoek met de zelfde afbeeldingen als gebruikelijk met de mogelijkheden en verwijzingen naar een volgende trap? Door informatie niet te tonen die wel logisch zou moeten zijn wordt het alleen maar lastiger.

offtopic:
Waarom voor Nederlanders geen toegang tot het centrum en Engelstaligen wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:44:
[...]

En alle reizigers in de trein moeten dan in een rolstoel stappen of zo? :?
Yup - en die brengt je dan naar de juiste uitgang. Geen matrixborden meer nodig. ;)

Geintje natuurlijk...!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-10 14:03
cazzer22 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:20:
[...]

Wordt er in de planning van de NS al maatwerk geleverd? Immers, niet iedereen is een ochtend of avondmens. En dan bedoel ik niet heel star dat er een week lang hetzelfde rooster gereden wordt, want dat schijnt alertheid niet ten goede te komen, maar wel vergelijkbare tijdstippen om te beginnen.
Per standplaats zijn er (afhankelijk van het aantal machinisten op die standplaats) verschillende roosters waar je als machinist je voorkeur voor kunt aangeven, ik noem bijvoorbeeld een rooster met alleen vroege diensten, een vroeg/laat rooster, vroeg/laat/nacht, laat/nacht of alleen late diensten. De makers van die roosters proberen binnen zo'n rooster de diensten zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.
Als er geen ruimte is in een rooster wat jouw voorkeur heeft, dan moet je geduld hebben en in overleg de minst slechte optie kiezen die op dat moment wel voor jou beschikbaar is.

Planes, trains and automobiles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Vakbond FNV heeft voor morgen, 11 september, een vakbondsstaking in het openbaar vervoer aangekondigd. Hierdoor rijden er woensdagochtend in het hele land van 4.00 tot 8.00 uur geen NS-treinen. Alleen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport rijden beperkt treinen. Ook alle internationale treinen vanuit Nederland rijden morgen tijdens de staking niet. In de loop van de avond is de reisplanner bijgewerkt.

Dienstregeling wordt vanaf 8.00 uur weer opgestart
Vanaf 8.00 uur wordt de dienstregeling weer geleidelijk opgestart. In de loop van de ochtend verwachten we weer volgens de geplande dienstregeling te rijden. Moet je in de ochtend toch op pad of reis je van/naar Schiphol Airport? Dan adviseren we je je reis uit te stellen of alternatief vervoer te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Bij de NS zijn ze zo blij dat ze morgenvroeg een vrije ochtend hebben, dat ik nou al zo'n 15 keer een alert heb gekregen van de app. Na de eerste keer was het ook al duidelijk hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Oekiejoekie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:04:
Bij de NS zijn ze zo blij dat ze morgenvroeg een vrije ochtend hebben, dat ik nou al zo'n 15 keer een alert heb gekregen van de app. Na de eerste keer was het ook al duidelijk hoor...
Kan ook aan jou liggen. Ik heb gewoon één berichtje gehad. Ook overbodig, maar wel netjes.

Edit: En een staking is zeker geen vrije ochtend, maar dat snap je hopelijk zelf ook wel. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Fiber op 10-09-2024 20:21 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• cazzer22
Speedy67 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:39:
[...]

Per standplaats zijn er (afhankelijk van het aantal machinisten op die standplaats) verschillende roosters waar je als machinist je voorkeur voor kunt aangeven, ik noem bijvoorbeeld een rooster met alleen vroege diensten, een vroeg/laat rooster, vroeg/laat/nacht, laat/nacht of alleen late diensten. De makers van die roosters proberen binnen zo'n rooster de diensten zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.
Als er geen ruimte is in een rooster wat jouw voorkeur heeft, dan moet je geduld hebben en in overleg de minst slechte optie kiezen die op dat moment wel voor jou beschikbaar is.
Ah toch mooi dat het mogelijk is. Als je weigert om een bepaalde dienst te doen, is dat dus mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-10 14:03
cazzer22 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:06:
[...]

Ah toch mooi dat het mogelijk is. Als je weigert om een bepaalde dienst te doen, is dat dus mogelijk?
Je kunt je voorkeur uitspreken voor bepaalde werktijden, dat is iets anders dan het weigeren van werktijden die niet je voorkeur hebben. Wel kun je als rijdend personeel boven de 50 vrijgesteld worden van het draaien van nachtdiensten.

Planes, trains and automobiles

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:00
Mijn ouders moeten naar het station met een hoop bagage. De buurtbus rijdt zo vroeg nog niet. Via de NS site kom je bij de OV Taxi uit. Ziet er goed uit en snel geboekt. Worden ze de dag van te voren gebeld dat ze om 7.00 nog niet gaan rijden. Waardeloos, wat heb je aan zo'n taxi die toch niet rijdt? 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EDIT
Ik zou daarover een klacht indienen bij Transvision/OV Taxi via ovtaxi@transvision.nl. Zij adverteren immers expliciet met
OV.taxi rijdt van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Van de eerste tot en met de laatste trein.
Ik schat meer dat de taxichauffeur gewoon geen zin had om voor het lage tarief z'n bed uit te komen of een meer lucratieve rit had gevonden om te rijden.

Dat grapje halen ze vaak genoeg uit. Mensen die tegen metertarief rijden zijn immers veel interessanter dan die vooraf vastgestelde lage tarieven.

[ Voor 45% gewijzigd door EDIT op 14-09-2024 10:50 ]

• Fiber

Fiber

LordSinclair schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:31:
Mijn ouders moeten naar het station met een hoop bagage. De buurtbus rijdt zo vroeg nog niet. Via de NS site kom je bij de OV Taxi uit. Ziet er goed uit en snel geboekt. Worden ze de dag van te voren gebeld dat ze om 7.00 nog niet gaan rijden. Waardeloos, wat heb je aan zo'n taxi die toch niet rijdt? 8)7
Ik zou in zo'n geval liever gelijk een paar tientjes meer uitgeven voor een rechtstreekse taxi naar Schiphol de bestemming, zeker als het al iets oudere mensen met bagage zijn. Veel relaxter, geen overstap, geen zelf sjouwen met koffers, veel kleinere kans op vertraging, etc.

Of je brengt ze zelf even weg...

https://www.google.com/search?q=schipholtaxi

Edit: Ik ging er blind vanuit dat het om een rit naar Schiphol ging, maar dat staat er niet expliciet bij. Mijn conclusie blijft hetzelfde overigens... O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:00
Gewone Taxi zijn ook gebeld. Maar de beginnen ook niet eerder dan 8.00 met rijden. En het is niet een kwestie van zelf 'even' wegbrengen. En daarnaast is het hele bestaansrecht van het OV weg als iedereen elkaar gaat wegbrengen.

Mijn ouders zullen zeker een klacht gaan indienen.

[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 14-09-2024 11:07 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:33

ericplan

5180 Wp PV

Had voor vrijdag 25 oktober de Thalys Eurostar geboekt, zie plaatje. Maar wat doet deze trein tussen A’dam CS en Schiphol? Normaal een stukje van 15 minuten, nu 35 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeW0PpkEOzqi56mzi8LKxuwJFzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AtxlXJjuPmIUJghUCrYz3B2Q.png?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
ericplan schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:11:
Had voor vrijdag 25 oktober de Thalys Eurostar geboekt, zie plaatje. Maar wat doet deze trein tussen A’dam CS en Schiphol? Normaal een stukje van 15 minuten, nu 35 minuten.
[Afbeelding]
Ik heb een collega ingelicht. Eurostar geeft een verkeerde tijd aan. EST9352 vertrekt om 13:08 uur uit Amsterdam van spoor 13B. De website(s) en app(s) worden zo spoedig mogelijk bijgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:11
Ik merk dat de ice3 neo op het stuk Amsterdam Utrecht steeds regelmatiger 160 gaat dan wat de oude ice3 deed. De vering is ook beter,.het is nog wel. Een beetje hobbelig maar maar de vering kan het beter aan.

• Arator
Eurostar denkt eraan om Nederland te verlaten wegens de verlaagde snelheid en het station van Amsterdam Centraal.
Volgens Cazenave veroorzaakt “het verval van de Nederlandse spoorinfrastructuur toenemende betrouwbaarheidsproblemen, capaciteitsbeperkingen en frustrerende vertragingen voor de reizigers”. Zo mogen de Eurostar-treinen op bepaalde stukken al een aantal maanden nog maar 80 kilometer per uur rijden in plaats van 160 kilometer per uur.

En er is de renovatie van het station Amsterdam Centraal, waardoor er momenteel geen rechtstreekse verbinding van Amsterdam naar Londen is. Passagiers richting het Verenigd Koninkrijk moeten voor paspoortcontrole overstappen in Brussel. Maar ook nadien, in het voorjaar van 2025, zouden er nog capaciteitsbeperkingen gelden. De beschikbare perrons zouden immers maar 200 meter lang zijn, terwijl de Eurostar-treinen 400 meter lang zijn.
https://m.nieuwsblad.be/c...paywall&utm_source=google

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 12:04

mambo No5

Bad Apple?

Ben benieuwd of dit enkel Eurostar Blauw betreft of ook Eurostar Rouge? Neem namelijk aan dat 't blauw betreft door het gedoe met de douanefaciliteiten, maar aangezien men 't niet over het voormalige Thalys (super handig, die naamsmerger. :+) kan 't dus ook prima beiden zijn.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:08

Snow_King

Konijn is stoer!

Arator schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:48:
Eurostar denkt eraan om Nederland te verlaten wegens de verlaagde snelheid en het station van Amsterdam Centraal.

[...]

https://m.nieuwsblad.be/c...paywall&utm_source=google
Het idee is toch juist dat per 2030 deze treinen naar Amsterdam-Zuid gaan? Want de meeste reiziger naar Parijs en Londen komen vanaf de Zuid-As vanwege de grote bedrijven die daar zitten.

Zie: https://www.prorail.nl/pr...dam-zuid-spooruitbreiding

(Hadden die gekke Britten maar geen Brexit moeten doen ;-) )

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Snow_King schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:42:
[...]

Het idee is toch juist dat per 2030 deze treinen naar Amsterdam-Zuid gaan? Want de meeste reiziger naar Parijs en Londen komen vanaf de Zuid-As vanwege de grote bedrijven die daar zitten.

Als ik dit bij Prorail zo lees dan gaat het nog wel een paar dagen langer duren dan 2030 voordat dat gaat gebeuren. Zonder derde perron past het niet en die ontbreekt nog een tijdje. En tegen de tijd dat er een rapport is uitgebroed zal er wel weer geen geld zijn.

De grenscontrole naar UK was er toch altijd al aangezien UK niet in Schengen zat?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Snow_King schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:42:
[...]

Wordt nu ergens 2037 heb ik begrepen... Zuidasdok heeft enorm veel vertraging, dus nu moeten we alles op Amsterdam CS oplossen (wat uiteraard niet gaat lukken).

Blijkbaar kan het ook niet Rotterdam omdat die terminal te klein is zegt men... het zal allemaal wel. Als ze weg willen, dan gaan ze maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
Dat is natuurlijk wel logisch. Eurostar moet geld verdienen, die E320 treinen kunnen 900 passagiers meenemen, en de terminal in Rotterdam kan 160 passagiers per trein verwerken, reken maar uit dat je dan de terminal in Amsterdam gewoon hard nodig hebt. Die was 250, en zou uitgebreid moeten worden naar 650 passagiers.

En ik zat 2 weken terug in een ICNG op de HSL, wat gewoon lachwekkend was. Omroepberichten dat dit een HST was, op een HSL en een toeslagkaartje nodig is Ondertussen wordt je ingehaald door vrachtwagens op de naastgelegen snelweg. Dat matcht niet bepaald en gok zo dat de Eurostar dit ook niet goed kan uitleggen aan haar klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mambo No5 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:10:
Ben benieuwd of dit enkel Eurostar Blauw betreft of ook Eurostar Rouge? Neem namelijk aan dat 't blauw betreft door het gedoe met de douanefaciliteiten, maar aangezien men 't niet over het voormalige Thalys (super handig, die naamsmerger. :+) kan 't dus ook prima beiden zijn.
Allebei.
Zonder duidelijkheid op het Nederlandse spoornetwerk en een gegarandeerde toegang tot de noodzakelijke infrastructuur is Eurostar gedwongen in de loop van 2025 de verbindingen vanaf Amsterdam en Rotterdam naar Londen en Parijs op te schorten.
Ten eerste geloof ik niet dat ze de verbinding naar Parijs gaan schrappen. London kan best, ook omdat je daar wel met 400 meter treinen moet rijden. En als ze Parijs schrappen dan zijn er meerdere spelers die in dat gat springen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33
Tsja als Eurostar ook maar 1 verbinding schrapt dan is dat wat mij betreft het failliet van treinreizen binnen Europa.

Juist de verbindingen naar Parijs en London waren de enige die qua deur tot deur tijd concurrerend waren met het vliegtuig. Als we die niet eens kunnen behouden dan kunnen we net zo goed met z’n allen weer naar Schiphol.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Maasluip schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:19:

Ten eerste geloof ik niet dat ze de verbinding naar Parijs gaan schrappen. London kan best, ook omdat je daar wel met 400 meter treinen moet rijden. En als ze Parijs schrappen dan zijn er meerdere spelers die in dat gat springen.
Maar die andere spelers hebben nu nog geen rijpad, en in België liggen sommige gemeentes nu al dwars over het rijpad van die 2de Benelux, wegens het schrappen van andere NMBS-treinen.
Ik vermoed dat Eurostar wel zijn huidige diensten zal blijven aanbieden vanuit Antwerpen, dus die plaats komt niet vrij. Dan is er enkel plaats op het rijpad van de blauwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:19:

Nou succes met een pad verkrijgen, nederland zal je missschien nog wel lukken, maar Belgie en Frankrijk gaat men er alles aan doen om dwars te liggen, want oh oh onze nationale trots komt in gevaar...
Bovendien: Met welk materieel zou die aanbieder moeten gaan rijden? HST mat ligt niet ergens op de plank te wachten tot iemand ze komt kopen en toelating is nogal een procedure he..

Kortom: Als Eurostar dit echt gaat doen zal dit de doodsteek zijn voor internationaal reizen per trein naar Frankrijk en Engeland, want reizigers op een aantal uitzonderingen na gaan echt niet opgepropt in een ICNGB zitten om vervolgens met koffers en al in Brussel Zuid over te stappen op een Eurostar. Die reizigers ben je kwijt en zie je waarschijnlijk in jaren niet meer terug.

[ Voor 33% gewijzigd door ed1703 op 20-09-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@Arator hoe zit dat dienstregelingstechnisch in elkaar? Die 'blauwe' rijdt niet elk uur, dus wanneer deze niet gaat zou er toch ook wat anders in dat pad kunnen gezet worden?

Misschien moet België anders ook eens zaak maken van een HSL tussen Antwerpen en Brussel zoals oorspronkelijk ook gepland was. Of anders een losliggende lijn voor 160-200 km/h naast Lijn 25. Dit is alleen een andere discussie.

Ik lees de nieuwsberichten van de Eurostar als een waarschuwing, dat men gewoon beweging en duidelijkheid wil, en ook vlot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Laatst online: 19:50
Heel goed dat Eurostar hiermee dreigt, laat het een signaal aan de politiek zijn dat er meer aandacht moet zijn voor fatsoenlijke infra, en dat de bijbehorende investeringen gedaan moeten worden.

Er wordt hier wel geklaagd dat er te weinig geld naar spoor gaat en dat Den Haag niet te bewegen is - hopelijk helpt het complete vertrek van Eurostar uit Nederland om de boel wakker te schudden.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:51
cazzer22 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:04:
@Arator hoe zit dat dienstregelingstechnisch in elkaar? Die 'blauwe' rijdt niet elk uur, dus wanneer deze niet gaat zou er toch ook wat anders in dat pad kunnen gezet worden?

Misschien moet België anders ook eens zaak maken van een HSL tussen Antwerpen en Brussel zoals oorspronkelijk ook gepland was. Of anders een losliggende lijn voor 160-200 km/h naast Lijn 25. Dit is alleen een andere discussie.

Ik lees de nieuwsberichten van de Eurostar als een waarschuwing, dat men gewoon beweging en duidelijkheid wil, en ook vlot.
In België rijdt veel op lagere frequenties dan in NL en zijn er nog verbindingen welke eens per 2 uur rijden, nu weet ik niet of het hier geval is maar het zou best kunnen dat er op de andere uren van de 'Blauwe' toch wat rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
coyote1980 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:16:
Heel goed dat Eurostar hiermee dreigt, laat het een signaal aan de politiek zijn dat er meer aandacht moet zijn voor fatsoenlijke infra, en dat de bijbehorende investeringen gedaan moeten worden.

Er wordt hier wel geklaagd dat er te weinig geld naar spoor gaat en dat Den Haag niet te bewegen is - hopelijk helpt het complete vertrek van Eurostar uit Nederland om de boel wakker te schudden.
Maar juist hier ligt als 'fatsoenlijke infra', de HSL zuid heeft vele miljarden gekost en er kan op papier 300km/h gerden worden. Zie niet hoe 'de politiek' dat de afgelopen jaren beter had kunnen doen.

Het laat imo vooral zien dat internationale treinreizen een niche zijn en blijven, als je zelfs Londen en Parijs niet op de rit krijgt zijn andere bestemmingen voor de massa een illusie. Voorbeeld: nog steeds is onbekend of de Alpen-express dit winterseizoen gaat rijden, daar kan je je vakantie dus niet op plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:08
coyote1980 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:16:

Voorlopig zit er een kabinet dat niet van spoor houdt dus dan is de reiziger de sjaak. Mijn partner en ik zouden daar enorm van balen en dat is een understatement. Weekendjes Londen zijn inmiddels ons vaste verjaardagsuitje en dan dus met de trein omdat we om meerdere redenen niet willen vliegen voor zo'n pokke eindje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:33

ericplan

5180 Wp PV

Kom net terug uit Parijs en inderdaad, wat gaat dat stuk tussen Brussel Zuid en Antwerpen sloom.

Edit: even opgezocht. 43 spoorkilometers, 35 minuten. Komt op nog geen 75 km/u.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 20-09-2024 09:31 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:22:
Voorlopig zit er een kabinet dat niet van spoor houdt dus dan is de reiziger de sjaak.
Je kunt Schoof niet verwijten dat de HSL zo'n puinhoop is, om over het gedoe bij onze zuiderburen nog maar te zwijgen.

Ik vind deze regering juist realistisch: serieuze alternatieven voor auto en vliegtuig zijn er gewoon niet, althans niet voor massatoerisme.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:25:
[...]

Ik vind deze regering juist realistisch: serieuze alternatieven voor de auto en het vliegtuig zijn er gewoon niet, althans niet voor massatoerisme.
Die serieuzer alternatieven moet je dus gaan steunen. Een kabinet moet er dus alles aan doen om de Eurostar hier te houden. Roepen dat er geen alternatief is terwijl je niks doet om het te stimuleren is een selfulfilling prophecy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:32
In de uren dat Eurostar London niet rijdt wordt dat pad in de Willemsspoortunnel voor goederen gebruikt, het lijkt me niet dat ProRail bereid is om dat goederenpad volledig op te heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:28:
Die serieuzer alternatieven moet je dus gaan steunen. Een kabinet moet er dus alles aan doen om de Eurostar hier te houden. Roepen dat er geen alternatief is terwijl je niks doet om het te stimuleren is een selfulfilling prophecy.
Wat zouden ze dan moeten stimuleren?

Die viaducten op de HSL zijn gewoon brak, dat kan niet sneller gerepareerd (gebouwd door Kok 1).
Treinpaden en rijsnelheid in België gaan ze niet over, internationale toelating van materieel idem.

Ik zie best toegevoegde waarde in HSL spoor naar Duitsland en andere grensoverschrijdende hoogfrequente verbindingen. Ervaringen in mijn omgeving zijn echter geen aanmoediging om zo'n trein te nemen, vooral naar onze oosterburen is gewoon een loterij met weinig ondersteuning als het mis gaat. Bij een gemiste of vertraagde vlucht wordt je een stuk beter geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@hoevenpe
Alles begint met de bereidheid er geld en tijd in te investeren, landelijk en in Europees verband. Maak vliegen op korte afstanden ook gewoon duurder. Naar de vrije markt staren en op de rug liggen en met de pootjes in de lucht constateren dat het vliegtuig en de auto het winnen is daarbij geen goede houding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:22:
[...]

Voorbeeld: nog steeds is onbekend of de Alpen-express dit winterseizoen gaat rijden, daar kan je je vakantie dus niet op plannen.
Die rijdt niet.

https://www.treinreiswink...n-express-winter-20242025

En verwacht maar niet dat daar de komende jaren heel snel verandering in gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Bedankt voor de info, bijzonder dat elders op dezelfde site staat dat het nog niet bekend is:
https://www.treinreiswink.../alpen-express-oostenrijk

Leek me wel weer leuk in februari, geeft op Utrecht CS gelijk het vakantiegevoel en een dag extra op de latten. Toch maar nieuwe winterbanden kopen en achteraan aansluiten in de file... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@hoevenpe Dat is niet mijn ervaring. Ik heb bij vertragingen vorig jaar in Mannheim fijne hulp gekregen van boordpersoneel, en moet zeggen dat als je je kaartje door Duitsland ook bij de DB boekt, de bahn-app je ook proactief alternatieven aanbiedt bij uitval of vertragingen.

Neemt niet weg dat krappe overstappen zoals in Nederland prima kunnen daar té riskant zijn.

Maar terug naar de HSL, is er een planning wanneer de bruggen versterkt of gerepareerd of vervangen gaan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator

Naar mijn mening zit die ganse doorsteek onder Antwerpen en een snelle verbinding tussen Brussel en Antwerpen verkeerd. Allé ja, Mortsel ligt verkeerd. Het centrum van Mortsel wordt bediend door het station Mortsel-Oude-God, en daar stoppen zelfs IC-treinen (al zijn het veredelde IR's)
Eigenlijk had Mortsel moeten kunnen bediend worden via L27, daar liggen ook stations, maar das 20 minuten te voet vanuit het centrum.
Als men L27 had opgewaardeerd, zat men te klooien met kruisende bewegingen thv Berchem, om naar de tunnels onder Antwerpen te gaan. Ook in Mechelen moest men dan gaan kruisen om naar de sporen tussen de E19 te gaan. En in Kontich kreeg men dan de treinen van L13 erbij. Over het goederenverkeer dat op die lijn zit, zwijg ik dan nog.
Hoe en waar men nog een aparte lijn kan gaan leggen? De E19 ligt op een vroegere spoorbeding.
Via geopunt kan je dat heel mooi zien. De oudste luchtfoto's zijn van 1971. De laatste historische kaarten van sommige gebieden uit 1954.
Je kan lagen in- en uitschakelen, dus bijvoorbeeld op een recent beeld een buurt opzoeken, en dan een oude luchtfoto of een historische kaart erover zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyXPL-Wz3LWQrbY583PSwoU2Xzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWaDoVnyIqERLI60KcKaZYjm.jpg?f=fotoalbum_large
Waar op deze kaart nog sporen liggen, ligt er nu de Craeybeckxtunnel. Verder zie je ook een ringspoor ten zuiden van Antwerpen, ik dacht als een deel van de fortenlijn. Is ook verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hoevenpe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:25:
Ik vind deze regering juist realistisch: serieuze alternatieven voor auto en vliegtuig zijn er gewoon niet, althans niet voor massatoerisme.
Vooral niet als je naar het noorden wil, i.p.v. het zuiden :/ , * Raven doet wachten op directe verbinding tussen NL en DK Dat is al een goed begin, eind volgend jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 20-09-2024 10:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
hoevenpe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:22:
[...]

Maar juist hier ligt als 'fatsoenlijke infra', de HSL zuid heeft vele miljarden gekost en er kan op papier 300km/h gerden worden. Zie niet hoe 'de politiek' dat de afgelopen jaren beter had kunnen doen.
Het gaat niet enkel om of er een snel stukje spoor ligt (wat al verprutst is), maar dat je bv. ook faciliteert dat er mensen opgeleid worden op het gebied van fatsoenlijke infra, en hoe je bv. kosteneffectief HSL op onze slappe bodem bouwt.

Dan wat de problemen in Duitsland betreft: mede daarom ben ik voorstander van een snel tracé Amsterdam - Hamburg, dat je zo min mogelijk te maken hebt met de overbelaste infra elders in Duitsland, en vanaf Brussel en de Randstad hierlangs goed en snel door kunt reizen naar ofwel Kopenhagen / Scandinavië, danwel naar Berlijn / Polen / Baltische Staten.

Met zo'n tracé, en het wegnemen van knelpunten Amsterdam - Brussel, ontstaat er een route tussen Brussel en Hamburg via de Randstad die door diverse concurrenten op verschillende trajecten bereden kan worden, en het internationale treinaanbod stukken aantrekkelijker maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cazzer22 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:13:
Dat is natuurlijk wel logisch. Eurostar moet geld verdienen, die E320 treinen kunnen 900 passagiers meenemen, en de terminal in Rotterdam kan 160 passagiers per trein verwerken, reken maar uit dat je dan de terminal in Amsterdam gewoon hard nodig hebt. Die was 250, en zou uitgebreid moeten worden naar 650 passagiers.

En ik zat 2 weken terug in een ICNG op de HSL, wat gewoon lachwekkend was. Omroepberichten dat dit een HST was, op een HSL en een toeslagkaartje nodig is Ondertussen wordt je ingehaald door vrachtwagens op de naastgelegen snelweg. Dat matcht niet bepaald en gok zo dat de Eurostar dit ook niet goed kan uitleggen aan haar klanten.
Het lastige is dat 400 meter treinen faciliteren in Nederland een ding is (en al helemaal met een paspoort controle). Het kost nogal wat om 400 meter treinen te faciliteren terwijl het gros van de IC's 270 of 340meter is (om maar niet over de sprinters te beginnen). PHS Amsterdam kost niet voor niks bijna een miljard euro 8)7

We zijn nu ook bezig met de MIRT Oude Lijn, waarbij we ook Rotterdam moeten gaan verbouwen en daar zijn dan ook plannen om de terminal te verplaatsen en te vergroten, maar ook daar gaat het over enkele honderden miljoenen (ok ok niet alleen voor de terminal).

Ik heb geen idee waarom Eurostar het een goed idee vond om 400m treinen te kopen, hebben wij beloftes gedaan of wilde ze onze hand forceren? Linksom of rechtsom vind ik het een zwakte bod om maar meteen te gaan dreigen met weggaan en anders bieden ze maar een goede overstap aan op Brussel ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-10 10:04
Davidshadow13 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:21:
Tsja als Eurostar ook maar 1 verbinding schrapt dan is dat wat mij betreft het failliet van treinreizen binnen Europa.

Juist de verbindingen naar Parijs en London waren de enige die qua deur tot deur tijd concurrerend waren met het vliegtuig. Als we die niet eens kunnen behouden dan kunnen we net zo goed met z’n allen weer naar Schiphol.
ehm. wablief? Ik had juist een andere afdronk. We kunnen er in Nederland ook geen hout van. Als een terminal je teveel moeite is en je nog geen viaduct overeind kan houden, dan ben je ook geen hogesnelheidsverbinding waard.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
ArcticWolf schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:13:
[...]

Het lastige is dat 400 meter treinen faciliteren in Nederland een ding is (en al helemaal met een paspoort controle). Het kost nogal wat om 400 meter treinen te faciliteren terwijl het gros van de IC's 270 of 340meter is (om maar niet over de sprinters te beginnen). PHS Amsterdam kost niet voor niks bijna een miljard euro 8)7

..

Ik heb geen idee waarom Eurostar het een goed idee vond om 400m treinen te kopen, hebben wij beloftes gedaan of wilde ze onze hand forceren? Linksom of rechtsom vind ik het een zwakte bod om maar meteen te gaan dreigen met weggaan en anders bieden ze maar een goede overstap aan op Brussel ofzo :+
Ehhh, ik denk dat ze 400 meter lange treinen kochten omdat ze erop dachten te kunnen vertrouwen dat we voor internationale treinen perrons van minimaal 430 meter beschikbaar stellen.
Perrons waar alleen stoptreinen stoppen, hebben een minimale lengte van 170 meter. Perrons waar intercity-treinen rijden 340 meter en perrons waar internationale treinen rijden 430 meter.
Deze lengtes liggen wettelijk vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
coyote1980 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:27:
Ehhh, ik denk dat ze 400 meter lange treinen kochten omdat ze erop dachten te kunnen vertrouwen dat we voor internationale treinen perrons van minimaal 430 meter beschikbaar stellen.
Die perronlengte is Amsterdam C, Amsterdam Z en Rotterdam C ook gewoon beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
[...]

Beetje gekke reactie vind ik zelf. Waarom kan dit eerst wel en nu men aan het verbouwen is geslagen kan het niet meer? Je gaat als infrabeheerder en overheid toch in kaart brengen en rekening houden wat er gebruik maakt van je infrastructuur en daarop je verbouwing plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Het lastige is dat 400 meter treinen faciliteren in Nederland een ding is (en al helemaal met een paspoort controle).
Utrecht CS is ook gewoon 430 meter, Arnhem CS idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
[...]
Ik vermoed dat het te maken heeft met de oude eurostar-treinen. Die verloren al 3 rijtuigen voor hun aandrijfsystemen, en ik geloof dat ze iets smaller waren voor het Britse vrijeruimteprofiel op de klassieke lijn. Gelet op hun verwachte reizigerstrafiek moesten dat lange treinen worden, die tevens in het midden konden splitsen om in 2 verschillende richtingen te kunnen evacueren in de Kanaaltunnel.

Qua overstap in Brussel, zit je altijd met die paspoortcontrole.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jrrri
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 22:01

Jrrri

Simulant

[...]

Ik heb geen idee waarom Eurostar het een goed idee vond om 400m treinen te kopen...
Omdat dat Europees gezien de standaard maximale lengte is voor een HST, waar o.a. spanningssluizen en fasescheidingen op gebaseerd zijn. Zo zijn TGV's 200 m, en maximaal als dubbel stel inzetbaar. Idem voor ICE3 en de afgeleiden (de Velaro Eurostar bestaat technisch gezien uit twee gekoppelde treinstellen). DB rijdt sommige treinen van Amsterdam naar Frankfurt met gekoppelde stellen, dit is ook geen probleem.

Kachel: Ryzen 7 5800X - Aorus B550 - 32GB - RX6800XT - 3x14cm + 1x12cm - 1440p

Pagina: 1 ... 127 ... 163 Laatste