AW_Bos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:58:
[...]
Ik snap niet waarom ze dit niet technisch kunnen oplossen. Je moet gewoon uit- en inchecken op hetzelfde station toestaan met een overstap van 3 minuten. Als je dit als voorwaarde inprogrammeert, dan is het toch opgelost, zou je denken? Dan hoef je niet meer iedereen nog steeds op vol tarief te laten reizen tijdens de spits als de grenstijd van 09:00 uur overgaan waarin je weer dal-tarief hebt. Voor mij is dat een reden om nooit voor negen uur te reizen, als het even kan. Of na 16:00 uur....
Als je het goed wilt hebben, moet gewoon de tijd bepalend zijn, en niet het moment van incheck.
Er zitten wel meer nadelen aan het huidige OV-chipkaart-systeem. Zoals dat de inchecktijd bepalend is voor het kortingspercentage. Als je om 16.20 incheckt van Vlissingen naar Leeuwarden, kun je in de spits de hele randstad door met 40% korting. Maar oke, dat is dan nog in je voordeel.
Als je om 8:35 incheckt op Nijmegen en je wilt bijvoorbeeld naar Den Haag, dan kon je vroeger je reis splitsen met twee kaartjes. Bijvoorbeeld Nijmegen - Ede-Wageningen vol tarief, en dan Ede-Wageningen - Den Haag met 40% korting. Die korting loop je nu mis, en uit- en inchecken helpt niet, want als je binnen 30 (?) minuten weer incheckt, is het een overstap, en reis je verder met de oorspronkelijke korting. Of in dit geval juist geen korting.
Verder merk ik dat het uitchecken bij de andere vervoerders nog lang niet bij iedereen duidelijk is. Zeker niet bij reizigers uit gebieden waar alleen NS rijdt. Afgelopen weekend kwam ik iemand tegen op station Emmerich, die zich afvroeg waarom hij bij het uitchecken "incheck OK" kreeg. Heb je dan in Arnhem uitgecheckt bij NS, en ingecheckt bij Arriva ? Euh... Nee, moest dat dan ? Ook gek dat je voor een trein van VIAS moet inchecken bij Arriva...
Omgekeerd zie ik het ook vaak. Op station Gouda heb ik vaak genoeg reizigers zien zoeken naar de uitcheckpaal van de NS, en de incheckpaal van R-Net. Maar daar hoeft het juist niet, want daar rijdt de NS de R-nettrein.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...