Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 126 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:35
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:21:
Het wordt inderdaad slechter de aankomende jaren, de oproep van Koolmees was te verwachten. Misschien wat voorbarig/snel, maar het is in mijn ogen een oproep om de politiek wakker te maken.

Bij ProRail wordt het de aankomende jaren ook slechter (waar ik mij verder niet over ga uitlaten), maar de gevolgen gaan wel merkbaar zijn. Komt grotendeels ook omdat de beslissingen van het vorige kabinet nog geldig zijn en uitgevoerd worden: meer bezuinigen op onderhoud en instandhouding.
Het nieuwe kabinet heeft nog geen standpunt ingenomen hierover. Projecten die al gepland stonden gaan wel gewoon nog door...
Hopelijk is in Nederland over een paar jaar het spoor niet in dezelfde staat als bij ons in Duitsland..

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:47
Leuk dat er in Zeeland wat snelheidsbeperkingen zijn opgelost maar op daadwerkelijk drukke stukken spoor komen er nog altijd alleen maar meer bij. En dan nog al dat goederenverkeer wat via Eindhoven moet worden omgeleid, terwijl het wissel wat essentieel is om goederentreinen te laten passeren niet meer werkt. Echt ongekend bedroevend hoe het spoor er momenteel bij ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iamerwin schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:13:
[...]

Hopelijk is in Nederland over een paar jaar het spoor niet in dezelfde staat als bij ons in Duitsland..
In Duitsland heeft de politiek nog veel langer lopen slapen, het feit dat de NS zoveel weerstand heeft geboden lijkt toch enigszins een "gelukje" voor NL te zijn.
Maar ook bij ProRail zijn er ernstige (bewust dan wel onbewuste) blunders gemaakt, helaas wel onder politieke druk... Het feit dat ieder boutje en moertje tegenwoordig aanbesteed moet worden vanuit EU regelgeving helpt ook niet mee.
De frustraties blijven oplopen, beetje hetzelfde verhaal als een auto monteur en auto ontwerper... De ontwerper denkt dat hij/zij iets moois ontwerp, maar vergeet daarbij de gebruiker. Op een gegeven moment moet de monteur het wel in de soep laten lopen omdat hij/zij er niks mee kan. Ik denk (en hoop) dat we op dit punt beland zijn.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-10 16:00
Ik lees net dat European Sleeper februari volgend jaar 2x per week een nachttrein wil inzetten tussen Brussel en Venetië, via Rotterdam, Utrecht, München, Innsbruck en verder over de Brennerpas.

Vanaf 1 september te boeken.
https://s3.eu-central-1.a...ment/files/1724157167.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:47
iamerwin schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:13:
[...]

Zo, die hebben wel issues ja.
Ik had een paar weken terug een festival in DE.
Dacht dat ik dat eens via het OV ging doen.

Orginele prognose voor de reis was een uur of 8. Heen was in de praktijk ruim 10 uur door vertragingen en ellende, terug een krappe 15.

NS International moet ook echt even op die app van ze inzoomen, die geeft gewoon geen reisadvies meer als er wat niet goed gaat in het traject en dan mag je met je (non flex dus eigenlijk mag je niet zomaar andere treinen pakken) ticket zelf uitzoeken wat je moet doen en hoe of wat met je plek reserveringen.

Las erna dus ook dat ze echt beroerde stiptheidscijfers halen. Hoe on-duits is dat.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 20-08-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:58
Bastien schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:04:
En aangezien Prorail en NS gewoon overheid is, moet men in politiek Den Haag eens wakker worden en actie ondernemen. Wordt maar eens een activistische aandeelhouder/eigenaar.
De pratisch geschoolde techneuten zijn gewoon op, daar kunnen NS en Prorail weinig aan doen. Hetzelfde speelt bij een garagebedrijf, defensie, busvervoer of installatiebedrijf.

De huidige hoger opgeleide generatie heeft liever een bureau-baan waar je kan thuiswerken en meer geld voor krijgt. Laten 'we' eerlijk zijn, wil je dat je kinderen naar het vmbo gaan?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:01

Matjan

:D

hoevenpe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

De pratisch geschoolde techneuten zijn gewoon op, daar kunnen NS en Prorail weinig aan doen. Hetzelfde speelt bij een garagebedrijf, defensie, busvervoer of installatiebedrijf.

De huidige hoger opgeleide generatie heeft liever een bureau-baan waar je kan thuiswerken en meer geld voor krijgt. Laten 'we' eerlijk zijn, wil je dat je kinderen naar het vmbo gaan?
Lijkt mij ook dat het extra moeilijk is om praktisch geschoolde techneuten aan te trekken omdat aan het spoor werken ook in de nacht en/of vakanties gebeurt.

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Matjan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:51:
Lijkt mij ook dat het extra moeilijk is om praktisch geschoolde techneuten aan te trekken omdat aan het spoor werken ook in de nacht en/of vakanties gebeurt.
En als je de salarissen fors verhoogd worden de kaartjes nog duurder en lopen je klanten weg...

Daarom geloof ik niet in een zuiderzee- of andere nieuwe spoorlijn. Ze hebben niet eens genoeg capaciteit om het huidige hoofdlijnennet fatsoenlijk te bedienen om over de bestaande internationale verbindingen nog maar te zwijgen.

Zou best graag met de trein naar de wintersport willen maar de Alpen Express is gestopt (?) en NightJet kan je pas drie maanden vooraf boeken. Daar kan je gewoon niet op rekenen met een gezin in de krokusvakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]
Effectief beter dan HBO. Maar dit tekort aan aanbod was in 2015 al voorspeld :)
Matjan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:51:
[...]
Er zit vermoedelijk een carrièrepad in plus je moet vroeg in je carrière bij veel CAOs bovenmatig veel nachtdiensten doen. Daarnaast moet je in alle vakanties werken.

Het inkomen is mischien maar ok maar dit soort banen hebben veel nadelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-10 16:32
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

In Duitsland heeft de politiek nog veel langer lopen slapen, het feit dat de NS zoveel weerstand heeft geboden lijkt toch enigszins een "gelukje" voor NL te zijn.
Maar ook bij ProRail zijn er ernstige (bewust dan wel onbewuste) blunders gemaakt, helaas wel onder politieke druk... Het feit dat ieder boutje en moertje tegenwoordig aanbesteed moet worden vanuit EU regelgeving helpt ook niet mee.
De frustraties blijven oplopen, beetje hetzelfde verhaal als een auto monteur en auto ontwerper... De ontwerper denkt dat hij/zij iets moois ontwerp, maar vergeet daarbij de gebruiker. Op een gegeven moment moet de monteur het wel in de soep laten lopen omdat hij/zij er niks mee kan. Ik denk (en hoop) dat we op dit punt beland zijn.
Kan je voorbeelden geven van blunders? Is de hsl zo eentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
handoff schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

Dat lijkt me niet. De HSL is ontworpen door Rijkswaterstaat en wordt door InfraSpeed beheerd.
ProRail doet slechts het contractmanagement namens het ministerie....

Zie ook: https://www.prorail.nl/ni...an-prorail-op-de-hsl-zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
handoff schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

De HSL is letterlijk van Rijkswaterstaat, Railinfrabeheer/ProRail had weinig te zeggen in die tijd, de bevoegdheid hield op bij het eerste SMB.
Ik ben van mening dat we dat onding in 2031 juist niet moeten overnemen, maar goed blijkbaar ben ik net een generatie te oud om dat door te laten dringen bij degene die daar mee bezig zijn.

Verder ga ik geen voorbeelden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Ook al zou nieuw personeel geen veel hoger salaris krijgen, maar gewoon het zelfde als wat de rest verdient, dan zouden de prijzen van de treinkaartjes nog steeds omhoog gaan. Immers, dat extra personeel moet ook gewoon betaald kunnen worden.

Het spoor, inclusief het materieel, wordt steeds geavanceerder waardoor de aanschafkosten en onderhoudskosten ook gewoon op gaan lopen. Ik kan mij best voorstellen dat er uiteindelijk een break-even point wordt bereikt dat beter spoor of materieel niet meer te betalen is omdat reizigers geen duurdere treinkaarsjes gaan betalen vanwege goedkopere alternatieven.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PolarBear schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Waar staan de Fyra's tegenwoordig :P
De vorige of de huidige? De huidige nieuwe werden ergens Fyra 2.0 genoemd :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:57

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Ik zit zelf in de energie-infrasector, en hier speelt dat probleem ook.

De oplossing is heel simpel: geef iedereen 30 jaar geleden een vooruitzicht op een goed betaalde baan als techneut. Maarja, tijdreizen zit er helaas niet in.

Voor nu slaapt men vrolijk door. Ook nu nog worden de praktische medewerkers stukken minder (en dan bedoel ik twee tot drie keer minder) betaald dan kantoorpersoneel (en dan met name consultants en managers van allerlei soorten). Het gevolg is dat die mensen gaan werken bij de partij die het meeste betaalt (of eigenlijk: het minst slecht) of iets heel anders gaat doen.
Bij de ProRails van deze wereld zijn dat alvast niet, want daar sta je onderaan de loonschalenladder als iemand met een praktische functie.

Disclaimer: ik ben zo'n consultant die beter betaald wordt dan een monteur. En dat steekt mij soms best.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:33
Raven schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:06:
[...]

De vorige of de huidige? De huidige nieuwe werden ergens Fyra 2.0 genoemd :X
Wat vooral roeptoeteren van een paar vreemde vogels is.
De treinen presteren nu al beter dan de oude Traxx-ICR stammen en naar mate er meer updates komen voor nog wat gekkigheden in de software kan dat alleen maar verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:37:
Ook nu nog worden de praktische medewerkers stukken minder (en dan bedoel ik twee tot drie keer minder) betaald dan kantoorpersoneel (en dan met name consultants en managers van allerlei soorten). Het gevolg is dat die mensen gaan werken bij de partij die het meeste betaalt (of eigenlijk: het minst slecht) of iets heel anders gaat doen.
Dat speelde 30 jaar geleden al in de ICT sector, het eerste wat je leerde als junior ontwikkelaar was dat je binnen 3 jaar consultant moest worden. Anders bleef je in de huidige functieschaal en was het externe uurtarief te laag.

Ben toen maar als ZZPer begonnen, maar ook dat is scheef om voor 100 euro per uur hetzelfde werk te doen als een interne medewerker voor anderhalf modaal. Leunt Prorail/NS erg op zelfstandigen, hoe denkt men dat strikte handhaving vanaf 2025 van wet DBA hen zal raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:50
Wat me opvalt, als het gaat om verstoringen, is bijvoorbeeld het aantal repeterende storingen.
Tussen Zwolle en Deventer is er bijvoorbeeld elke ~2 weken een seinstoring waardoor het traject een paar uur gestremd is. Hoe komt dat? Is dat ook deel van het probleem "te weinig (goed opgeleide) monteurs seinwezen"? Is het achterstallig onderhoud? Zo hoor ik ook over b.v. langdurige ATB-storingen (b.v. bij Apeldoorn, of is die al opgelost?).

Ik vind de uitleg "het komt door grote werkzaamheden" eigenlijk maar de halve uitleg, want de werkzaamheden zelf tellen niet als verstoring. Het is de periode er voor (TSB's) en er na (uitloop en/of defecten) die in de verstoringsstatistieken komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:28:
Wat me opvalt, als het gaat om verstoringen, is bijvoorbeeld het aantal repeterende storingen.
Tussen Zwolle en Deventer is er bijvoorbeeld elke ~2 weken een seinstoring waardoor het traject een paar uur gestremd is. Hoe komt dat? Is dat ook deel van het probleem "te weinig (goed opgeleide) monteurs seinwezen"? Is het achterstallig onderhoud? Zo hoor ik ook over b.v. langdurige ATB-storingen (b.v. bij Apeldoorn, of is die al opgelost?).

Ik vind de uitleg "het komt door grote werkzaamheden" eigenlijk maar de halve uitleg, want de werkzaamheden zelf tellen niet als verstoring. Het is de periode er voor (TSB's) en er na (uitloop en/of defecten) die in de verstoringsstatistieken komen.
Zwolle, Zwolle - Deventer en Deventer - Zutphen is afgelopen jaar volledig vernieuwd qua beveiliging en de nieuwe installatie is al volledig in dienst. Waar de huidige storingen vandaan komen is mij niet helemaal duidelijk, enige wat ik kan zien dat de "hotspot" zich tussen Deventer en Olst bevind.

Mogelijk dat er problemen zijn met de EBS+ en vrijebaan koppeling

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 21-08-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-10 13:12
hoevenpe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:08:
[...]
Dat speelde 30 jaar geleden al in de ICT sector, het eerste wat je leerde als junior ontwikkelaar was dat je binnen 3 jaar consultant moest worden. Anders bleef je in de huidige functieschaal en was het externe uurtarief te laag.
Dit is een probleem in heel de Nederlandse arbeidsmarkt. We hebben dertig jaar lang met brede onzinopleidingen (ik noem even "Communicatie", "Vrije-tijdsmanagement" en "Techniek en Maatschappij") mensen "opgeleid" voor werk met weinig toegevoegde waarde. Daarbovenop worden ervaren vakmensen weggepromoveerd omdat ze als manager een beter salaris krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Er was al bekend dat Arriva een aanvraag had gedaan om in Open Access tussen Zwolle en Groningen te rijden. Met de capaciteitsverdeling die gisteren is gepresenteerd is, als ik het goed heb begrepen, ook bekend geworden dat Arriva doordeweeks twee treinpaden per dag toegewezen heeft gekregen, met nog eens vier treinpaden extra op vrijdag.
Ik ben benieuwd of ze die nu werkelijk gaan rijden. Het gaat om treinen die dan dus bovenop het NS aanbod zouden komen.

Eerder deed Arriva ook al aanvragen voor bijvoorbeeld Apeldoorn - Amersfoort, maar daar is tot nu toe ook nog weinig van terecht gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 17:46
hoevenpe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:08:Ben toen maar als ZZPer begonnen, maar ook dat is scheef om voor 100 euro per uur hetzelfde werk te doen als een interne medewerker voor anderhalf modaal. Leunt Prorail/NS erg op zelfstandigen, hoe denkt men dat strikte handhaving vanaf 2025 van wet DBA hen zal raken?
Nee, technisch personeel is landelijk zeldzaam. De CAO verbiedt om een hoger salaris te betalen aan inhuur dan aan vast personeel... en dus komt er "niemand". En voor de paar die er nog zijn maakt die wet het inderdaad alleen maar erger: kun je niet eens meer zelf over je arbeidsvoorwaarden onderhandelen, maar ben je gebonden aan iets wat door achterhaalde organisaties wordt afgesproken, organisaties waar je geen invloed op hebt.

En dan de techniek: een elektrotechneut wordt niet opgeleid om te werken met de technieken die in de spoorwereld worden gebruikt. Als de techneut al alles wil leren over oude meuk, dan vereist dit een langdurige interne opleiding en vermoedelijk wordt daar gelijk een concurrentiebeding van 3 jaar aan geplakt... een extra reden om niet voor deze baan te kiezen. Buiten werken in alle weersomstandigheden is ook niet voor iedereen weggelegd. En hoe leuk is het om je vrienden te vertellen dat je bij het spoor werkt? Zelfs mensen die de laatste 50 jaar geen trein van dichtbij gezien hebben, hebben wel wat te klagen.

De spooraannemers hebben er last van dat veel spoorwerk in de nacht moet gebeuren, als er minder raampjestreinen rijden. Inclusief buitendienststellingsprocedures en andere veiligheidsmaatregelen betekent dit dat er doordeweeks in een nacht misschien 4 uur effectief kan worden gewerkt. Daar komt nog eens bij dat mensen nu eenmaal minder effectief zijn in de nacht... De arbeidstijdenwet (en CAO) verbindt extra rusttijd aan nachtwerk. De reistijd van voordeur tot werkplek telt sinds enige jaren ook mee als arbeidstijd (en niet zoals vroeger als rusttijd), waardoor de inzetbaarheid van personeel nog eens afneemt. Door dit alles heb je meer poppetjes nodig voor hetzelfde werk, en dus stijgen de kosten en personeelstekorten. Daar komt nog eens bij dat de vele nachtdiensten zorgen dat personeel een andere baan zoekt. Hoe ouder je wordt, hoe lastiger nachtdiensten. Na een nachtdienst in de ochtendspits terug rijden naar huis is ook geen pretje.

En dan is er nog elke zoveel jaar het aanbestedingsproces van het klein wegonderhoud in de regio dat wordt verricht door de zogenaamde procesaannemers. Als de regio een andere pca krijgt, dan woont ineens allerlei personeel op de verkeerde plaats, met negatieve gevolgen voor aanrijdtijden en (zoals hierboven beschreven) inzetbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De invoer van de nieuwe OV Pas (de vervanger van de OV Chipkaart) loopt vertraging op omdat de samenwerking tussen Translink en Bunq is beëindigd. Deze zou betekenen dat de nieuwe OV pas eigenlijk een Mastercard-kaart zou zijn, waarbij het saldo op een rekening bij Bunq stond.
Er zal nu een nieuwe partner gevonden moeten worden.
Er liep al een pilot, onder andere in Almere, die is per direct beëindigd.

Hele artikel (mogelijk paywall!) via het NRC: https://www.nrc.nl/nieuws...or-nieuwe-ov-pas-a4863345

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Misschien een domme vraag: maar wat is er mis met de huidige chipkaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoevenpe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:03:
Misschien een domme vraag: maar wat is er mis met de huidige chipkaart?
De beveiliging op de chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
De vraag is waarom dat nu zo interessant is: die beveiliging was al gekraakt voordat de kaart in gebruik werd genomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

arievz schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:25:
[...]
De vraag is waarom dat nu zo interessant is: die beveiliging was al gekraakt voordat de kaart in gebruik werd genomen.
Dat is ook niet helemaal correct, de huidige OV-kaarten bevatten niet meer dezelfde chip als tijdens de introductie, maar een veiligere variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Maar welke functionaliteit is voor ons als reiziger dan nu niet mogelijk? De huidige kaart doet wat het moet doen: inchecken, uitchecken, automatisch opladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:11
Inchecken aan het begin van je reis, uitchecken aan het einde. Zonder dat je tussendoor zorgen hoeft te maken of je wel het juiste paaltje had en de toeslag juist is.
Ik verwacht alleen niet dat de nieuwe pas dat oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:31

Fiber

Beaches are for storming.

I_IBlackI_I schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:53:
Inchecken aan het begin van je reis, uitchecken aan het einde. Zonder dat je tussendoor zorgen hoeft te maken of je wel het juiste paaltje had en de toeslag juist is.
Dat zou met de huidige kaart ook gewoon moeten kunnen maar de vervoerders kunnen het daar niet over eens worden omdat ze bang zijn een paar centen mis te lopen.

En of je nou van Slotervaart naar Amsterdam CS met de trein, metro of bus gaat zou ook gewoon hetzelfde moeten kosten eigenlijk.

Maar goed, blij dat het nu is stukgelopen. Met die ratten van de Bunq bank wil ik sowieso liever niks te maken hebben. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Fiber op 21-08-2024 20:12 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:48
hoevenpe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:44:
Maar welke functionaliteit is voor ons als reiziger dan nu niet mogelijk? De huidige kaart doet wat het moet doen: inchecken, uitchecken, automatisch opladen.
Het gaat denk ik niet alleen zozeer om de functionaliteit maar ook om de (beperkingen van de) oudere techniek van de huidige OV-chipkaart. De werking daarvan zit vooral lokaal op de chip, zoals saldo en reisproducten. Wat heel logisch is, want toen de kaart werd bedacht en ingevoerd was er niet overal een snelle 4G verbinding. En bestond contactloos betalen nog niet.

op dit moment houdt men feitelijk twee technieken naast elkaar in de lucht: het Ov-chipkaart systeem en het contactloos betalen via EMV wat OV-Pay wordt genoemd.

Het is duidelijk dat alle functionaliteit naar de backend wordt verplaatst. Daarmee zal de nieuwe OV-pas niet veel meer zijn dan een uniek kaartnummer die al dan niet aan een persoon gekoppeld is. De beëindigde samenwerking met Bunq doet mij in Ieder geval vermoeden dat de nieuwe pas onderhuids meer weg zal hebben van een EMV betaalkaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:20
I_IBlackI_I schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:53:
Dat moet zelfs binnen dezelfde vervoerder nog worden opgelost :| Alleen overstappen via spoor 11/12 anders betaal je te veel. Voor iedere incidentele reiziger is het huidig systeem een soort hel waarbij er wordt aangenomen dat je op de een of andere manier alle gekke uitzonderingen weet. En als het toch misging mag je jezelf urenlang een wegslaan door de wirwar van formulieren en klantenservices voor die paar euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Pa6kJ54R3nyKr4n5eFzflu1R18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YX9p5s6eEPnbtPeHA5ncTDi4.png?f=fotoalbum_large

• hoevenpe
Intercity schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:25:
Alleen overstappen via spoor 11/12 anders betaal je te veel.
Hoe weet de OV kaart dat je via spoor 11/12 bent overgestapt? Zolang je bij NS blijft check je pas uit op de eindbestemming hoe lang je er ook over doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
hoevenpe schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:43:
[...]

Hoe weet de OV kaart dat je via spoor 11/12 bent overgestapt? Zolang je bij NS blijft check je pas uit op de eindbestemming hoe lang je er ook over doet.
Je moet door gesloten poortjes heen naar buiten, en via gesloten poortjes weer naar binnen. Dat is dus een uitcheck en een "overstap OK" incheck. En als je dat doet op saldo, is je reis altijd net even wat duurder. Met een e-ticket/papieren kaartje maakt het inderdaad niks uit.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:20
Ze hebben klaarblijkelijk geen middelen om het probleem op te lossen, maar wel om er een mooi kaart van te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9Xoeye97k_MFEYdXIq3ts4fUYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/efuUQP2yiYzKGQt2eWCaJGsU.png?f=fotoalbum_large

Enfin, op Sloterdijk kun je de extra kosten ten minste nog voorkomen. Op stations waar je sowieso buitenom moet (zoals Muiderpoort) betaal je dus structureel te veel of je moet na iedere reis gaan klagen bij de NS om je euro terug te bedelen... :X

• Mercurious
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-05 17:26
komend van spoor 11/12 op Sloterdijk moet je al op de hoogte zijn van de gesplitste situatie op stationshalnivo. Er is gekozen voor de minst slechte oplossing mbt de toegang naar de metrolijn, je kan vanaf buiten de stationshal in een keer doorlopen daar naar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49
Ben ik weer met mijn Wenen avontuur :)
Ik ben nu terug in NL (terugreis waren 2 heerlijke ritjes die precies op tijd waren) en wil de 400 euro terugvragen die ik heb moeten betalen om een nieuwe reis te boeken een dag later.

De FAQ van de treinreiswinkel verwijst naar het declaratieformulier (https://int.bahn.de/en/bo...on/passenger-rights#digi0). Is het inderdaad het handigst om bij DB aan te kloppen of kan ik beter bij TRW aankloppen? Het vervangende ticket heb ik direct bij DB gekocht, maar het oorspronkelijke ticket/reis (die niet door ging) heb ik bij TRW gekocht.

Via DB moet ik het sws via de post opsturen omdat de teruggevraagde kosten meer dan 150 euro zijn, maarja dat is geen groot probleem.

• hoevenpe
Basekid schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:03:
Via DB moet ik het sws via de post opsturen omdat de teruggevraagde kosten meer dan 150 euro zijn, maarja dat is geen groot probleem.
Post, je bedoeld analoge email?
Welk jaar is DB blijven steken... :?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49
hoevenpe schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

Post, je bedoeld analoge email?
Welk jaar is DB blijven steken... :?
Nein, post:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33VIXii7OQ-dM81xrLaN7lDKib0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFHtHl0LIlRhiS3FKRKZE4bY.png?f=fotoalbum_large

• hoevenpe
Sinds wanneer is machinist een zwaar beroep? :|
Op 11 september staking in trein- en streekvervoer

Mensen die op 11 september met het openbaar vervoer willen reizen kunnen te maken krijgen met nog meer overlast. Er waren voor die dag al stakingen bij de NS aangekondigd, maar bonden in het streekvervoer gaan nu ook het werk neerleggen. De vakbonden eisen meer plannen van het kabinet rondom zware beroepen.

Het gaat om de zogeheten RVU-regeling, waarin onder meer staat dat mensen met een zwaar beroep drie jaar eerder dan normaal kunnen stoppen met werken. Die maatregel loopt volgend jaar af, een verlenging moet nog goedgekeurd worden.

Volgens de bonden zijn er ook in het openbaar vervoer veel mensen met een zwaar beroep. Bijvoorbeeld machinisten, die volgens de vakbond FNV naast de fysieke belasting van het rijden op treinen, ook mentale belasting hebben.
Toevoeging: zeg niet dat het een makkelijk beroep is, maar waar leg je de grens? Dan heeft half Nederland een fysiek of mentaal 'zwaar beroep', daar is de regeling helemaal niet voor bedoeld.

[ Voor 9% gewijzigd door hoevenpe op 22-08-2024 21:35 ]

• EDIT
Het is alleen de FNV die staakt bij NS overigens. De grootste vakbond voor rijdend personeel, VVMC, staakt niet mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-10 14:03
hoevenpe schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:19:
Sinds wanneer is machinist een zwaar beroep? :|

[...]
De zwaarte van een beroep hangt niet alleen af van hoe hard je moet werken. Onregelmatige diensten en nachtdiensten zijn slecht voor de gezondheid, en gezien het forse aantal zelfdodingen op het spoor zijn er talloze machinisten die het daar -begrijpelijk- zwaar mee hebben.

Planes, trains and automobiles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-10 23:15
Basekid schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:03:Via DB moet ik het sws via de post opsturen omdat de teruggevraagde kosten meer dan 150 euro zijn, maarja dat is geen groot probleem.
Ik zou DB vanaf het zelfde emailadres als die je gebruikt hebt voor de boeking hier naartoe mailen fahrkartenservice@bahn.de . Tot nu toe heeft DB mij via deze weg altijd geholpen. Als het kan zou ik in het Duits mailen, ik heb het gevoel dat men dan sneller reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Intercity schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:33:
Ze hebben klaarblijkelijk geen middelen om het probleem op te lossen, maar wel om er een mooi kaart van te maken:
[Afbeelding]

Enfin, op Sloterdijk kun je de extra kosten ten minste nog voorkomen. Op stations waar je sowieso buitenom moet (zoals Muiderpoort) betaal je dus structureel te veel of je moet na iedere reis gaan klagen bij de NS om je euro terug te bedelen... :X
Ik snap niet waarom ze dit niet technisch kunnen oplossen. Je moet gewoon uit- en inchecken op hetzelfde station toestaan met een overstap van 3 minuten. Als je dit als voorwaarde inprogrammeert, dan is het toch opgelost, zou je denken? Dan hoef je niet meer iedereen nog steeds op vol tarief te laten reizen tijdens de spits als de grenstijd van 09:00 uur overgaan waarin je weer dal-tarief hebt. Voor mij is dat een reden om nooit voor negen uur te reizen, als het even kan. Of na 16:00 uur....

Als je het goed wilt hebben, moet gewoon de tijd bepalend zijn, en niet het moment van incheck.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 23-08-2024 11:00 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Even wat anders: De Grand Prix dienstregeling is weer van start gegaan met elke vijf minuten een trein. En zodra er een trein aankomt, vertrekt er weer een andere trein. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

AW_Bos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:03:
Even wat anders: De Grand Prix dienstregeling is weer van start gegaan met elke vijf minuten een trein. En zodra er een trein aankomt, vertrekt er weer een andere trein. :)
[YouTube: 👨🏻‍✈️🔊🚅Live Railcam Zandvoort 2 (Fixed)🚅🔊👩🏻‍✈️]
Hebben we daardoor ook landelijk een andere dienstregeling?

NS: https://www.ns.nl/reisinf...ng-t-m-zondag-25-aug.html

Ik wilde vanavond om ~22:00 de IC nemen van Utecht CS naar Venlo, maar ik kan enkel ~21:30 of ~22:30 doen. Deze lijkt vandaag maar 1x per uur te rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
AW_Bos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Ik snap niet waarom ze dit niet technisch kunnen oplossen. Je moet gewoon uit- en inchecken op hetzelfde station toestaan met een overstap van 3 minuten. Als je dit als voorwaarde inprogrammeert, dan is het toch opgelost, zou je denken? Dan hoef je niet meer iedereen nog steeds op vol tarief te laten reizen tijdens de spits als de grenstijd van 09:00 uur overgaan waarin je weer dal-tarief hebt. Voor mij is dat een reden om nooit voor negen uur te reizen, als het even kan. Of na 16:00 uur....

Als je het goed wilt hebben, moet gewoon de tijd bepalend zijn, en niet het moment van incheck.
Er zitten wel meer nadelen aan het huidige OV-chipkaart-systeem. Zoals dat de inchecktijd bepalend is voor het kortingspercentage. Als je om 16.20 incheckt van Vlissingen naar Leeuwarden, kun je in de spits de hele randstad door met 40% korting. Maar oke, dat is dan nog in je voordeel.

Als je om 8:35 incheckt op Nijmegen en je wilt bijvoorbeeld naar Den Haag, dan kon je vroeger je reis splitsen met twee kaartjes. Bijvoorbeeld Nijmegen - Ede-Wageningen vol tarief, en dan Ede-Wageningen - Den Haag met 40% korting. Die korting loop je nu mis, en uit- en inchecken helpt niet, want als je binnen 30 (?) minuten weer incheckt, is het een overstap, en reis je verder met de oorspronkelijke korting. Of in dit geval juist geen korting.

Verder merk ik dat het uitchecken bij de andere vervoerders nog lang niet bij iedereen duidelijk is. Zeker niet bij reizigers uit gebieden waar alleen NS rijdt. Afgelopen weekend kwam ik iemand tegen op station Emmerich, die zich afvroeg waarom hij bij het uitchecken "incheck OK" kreeg. Heb je dan in Arnhem uitgecheckt bij NS, en ingecheckt bij Arriva ? Euh... Nee, moest dat dan ? Ook gek dat je voor een trein van VIAS moet inchecken bij Arriva...

Omgekeerd zie ik het ook vaak. Op station Gouda heb ik vaak genoeg reizigers zien zoeken naar de uitcheckpaal van de NS, en de incheckpaal van R-Net. Maar daar hoeft het juist niet, want daar rijdt de NS de R-nettrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drummendejef
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-10 14:49
Ik zou graag als ik ergens een trein zie rijden, kunnen opzoeken welke trein dit is. Denk aan flightradar of voor treinen.
Voor personenvervoer bestaan er websites, maar voor goederentreinen vind ik hier niet meteen een API of iets dergelijks van. (in België)

Iemand enig idee of dit bestaat of publieke data is?

Ik heb even zitten zoeken maar kan het precies nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-10 12:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Die zijn niet voor goederen hè ;)

Ritten die niet bedoeld zijn voor openbaar vervoer staan in Nederland niet in de reisinformatie en ook niet op de gangbare treinradars. Die informatie wordt niet openbaar gemaakt door ProRail, dus je bent afhankelijk van b.v. spottersgroepen.

Misschien dat het in België anders is, dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39
drummendejef schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:27:
Ik zou graag als ik ergens een trein zie rijden, kunnen opzoeken welke trein dit is. Denk aan flightradar of voor treinen.
Voor personenvervoer bestaan er websites, maar voor goederentreinen vind ik hier niet meteen een API of iets dergelijks van. (in België)

Iemand enig idee of dit bestaat of publieke data is?

Ik heb even zitten zoeken maar kan het precies nergens vinden.
Treinradar zit ook in de NS app, naast de bovengenoemde opties.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Goederentreinen staan niet openbaar, elke vervoerder gebruikt een eigen systeem voor GPS bepaling, en het is aan hun of ze het openbaar zetten. Maar daar zien ze geen behoefte aan. Als het goed is kan je die treinen wel op de tim-tim zien, maar dat dat is niet openbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 13:59
Speedy67 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:37:
De zwaarte van een beroep hangt niet alleen af van hoe hard je moet werken. Onregelmatige diensten en nachtdiensten zijn slecht voor de gezondheid, en gezien het forse aantal zelfdodingen op het spoor zijn er talloze machinisten die het daar -begrijpelijk- zwaar mee hebben.
Des te beter om de functie van machinist zsm te vervangen door automatisch rijdende treinen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 23:01
FredvZ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Des te beter om de functie van machinist zsm te vervangen door automatisch rijdende treinen.
Gezien hoeveel gezeik er is met software van treinen, zal dat nog lang duren. En dan moeten de mensen nog het vertrouwen krijgen om te accepteren dat er niemand voorin de trein zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
AW_Bos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:05:
elke vervoerder gebruikt een eigen systeem voor GPS bepaling, en het is aan hun of ze het openbaar zetten
GPS? Je bedoelt de machinist bellen om te vragen waar hij is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
arievz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:46:
[...]
Volgens mij hebben de meeste wel een GPS systeem. Maar misschien zijn er nog bedrijven die het lekker Spartaans houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
arievz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:46:
[...]
Nee, er zitten niet openbare GPS systemen in de loccen. Elke vervoerder heeft een eigen leverancier. Zelfde systemen als gebruikt worden voor weg vervoer. Ze worden dan ook niet gebruikt om loccen realtime te volgen. De machinist rijdt en zolang het goed gaat is er geen communicatie met de wal over de positie. Slechts bij afwijkingen op het geplande neemt de machinist contact op. De systemen zijn handig als je de positie van een loc wilt weten na opstel ervan, met sporen van 800 meter en langer is fijn om te weten waar een loc zich bevind,

Er zijn wel systemen om een trein te volgen of hij zijn dienstregeling netjes op tijd rijdt. Alleen hebben mensen op kantoor meer te doen dan alleen op F5 drukken.

De reden dat het niet publiek is is ook wel simpel: Alleen de hobbyist gebruikt die info en we rijden niet om iemands hobby te pleasen. En er zijn vervoeren die uit veiligheidsoverwegingen niet gepubliceerd mogen en kunnen worden. Dit zie je dan ook niet voorbij komen in de hobby groepen.

[ Voor 13% gewijzigd door MediaZoo op 23-08-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Transportman schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Gezien hoeveel gezeik er is met software van treinen, zal dat nog lang duren. En dan moeten de mensen nog het vertrouwen krijgen om te accepteren dat er niemand voorin de trein zit.
Automatisch bestuurde treinen bestaan al een tijdje, dat vertrouwen komt wel goed. Denk aan DLR in London en Skytrain in Vancouver.
Maar dat zijn natuurlijk wel volledig op zichzelf staande systemen, voor het hoofdspoor met meerdere vervoerders en gelijkvloerse overwegen is het natuurlijk een iets ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21-10 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Transportman schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

IMHO is zelfs al met ATB heel veel te automatiseren. Het is dat ATB niet de exacte baanvaksnelheid weet, maar dat kun je met GPS ook wel oplossen. ATB krijgt de seinenstelling door en weet wanneer er geremd moet worden. Ook hier kun je met GPS oplossen dat je weet waar het sein staat.

En met ETCS al helemaal.
Automatische treinen is niets nieuws. Vorige week nog in de VAL van Rennes gezeten. Nu is dat natuurlijk een simpel spoorsysteem, weinig krusingen (alleen op het eindpunt wordt er overgelopen), maar dat werkt probleemloos.
Als je software niet kunt vertrouwen dan kun je seinsystemen niet vertrouwen en kun je ook niet vertrouwen dat treinen veilig kunnen rijden met een machinist.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 23:01
Wally2002 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Automatisch bestuurde treinen bestaan al een tijdje, dat vertrouwen komt wel goed. Denk aan DLR in London en Skytrain in Vancouver.
Maar dat zijn natuurlijk wel volledig op zichzelf staande systemen, voor het hoofdspoor met meerdere vervoerders en gelijkvloerse overwegen is het natuurlijk een iets ander verhaal.
Maasluip schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

IMHO is zelfs al met ATB heel veel te automatiseren. Het is dat ATB niet de exacte baanvaksnelheid weet, maar dat kun je met GPS ook wel oplossen. ATB krijgt de seinenstelling door en weet wanneer er geremd moet worden. Ook hier kun je met GPS oplossen dat je weet waar het sein staat.

En met ETCS al helemaal.
Automatische treinen is niets nieuws. Vorige week nog in de VAL van Rennes gezeten. Nu is dat natuurlijk een simpel spoorsysteem, weinig krusingen (alleen op het eindpunt wordt er overgelopen), maar dat werkt probleemloos.
Als je software niet kunt vertrouwen dan kun je seinsystemen niet vertrouwen en kun je ook niet vertrouwen dat treinen veilig kunnen rijden met een machinist.
Op termijn zal het waarschijnlijk wel gebeuren, maar volgens mij is bij alle recente leveringen van treinen wel vertraging door problemen met software en we in Nederland toch met ons eigen systeem werken, zie ik het niet in de komende 10-20 jaar gebeuren op grote schaal. Dat klinkt misschien pessimistisch, maar ATB is eigenlijk een aflopende zaak met ETCS/ERTMS maar de uitrol daarvan gaat extreem traag, maar daarmee is alles wat je nu in zelfrijdende treinen onder ATB stopt eigenlijk weggegooid geld en moeite, en voor grootschalige uitrol moeten treinen omgebouwd worden (of het gelijk ingebouwd worden) maar volgens mij zijn de meeste treinen net door de revisie heen (of stromen in het geval van de ICNG net in) en er zit gewoon veel tijd tussen revisies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
MediaZoo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Nee, er zitten niet openbare GPS systemen in de loccen. Elke vervoerder heeft een eigen leverancier. Zelfde systemen als gebruikt worden voor weg vervoer. Ze worden dan ook niet gebruikt om loccen realtime te volgen. etc...
Metrans had wel een poosje openbare GPS-locaties aanstaan, maar die feed is ook al weer een poosje achter slot en grendel. Veel had je er niet aan, omdat er maar beperkt aantal treinen van hen in Nederland reden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Timelaps Amersfoort :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Oekiejoekie schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Als je om 8:35 incheckt op Nijmegen en je wilt bijvoorbeeld naar Den Haag, dan kon je vroeger je reis splitsen met twee kaartjes. Bijvoorbeeld Nijmegen - Ede-Wageningen vol tarief, en dan Ede-Wageningen - Den Haag met 40% korting. Die korting loop je nu mis, en uit- en inchecken helpt niet, want als je binnen 30 (?) minuten weer incheckt, is het een overstap, en reis je verder met de oorspronkelijke korting. Of in dit geval juist geen korting.
Dit kan op zich nog wel, maar dan moet je het eerste kaartje in de app kopen. Zo heb ik een keer Deventer-Zutphen vol tarief gedaan om op Zutphen vervolgens de trein uit te gaan, in te checken, trein weer in om met korting verder te reizen :p

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Migrator schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Dit kan op zich nog wel, maar dan moet je het eerste kaartje in de app kopen. Zo heb ik een keer Deventer-Zutphen vol tarief gedaan om op Zutphen vervolgens de trein uit te gaan, in te checken, trein weer in om met korting verder te reizen :p
Dan moet er wel zo'n paaltje op het perron staan anders redt je dat nooit als je eerst helemaal naar de stationshal moet of zo... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Ziet er strak uit! Nu veel minder geslinger voor de reiziger ? En ook nog tijdwinst, of vooral meer marge in de dienstregeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Fiber schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:18:
[...]

Dan moet er wel zo'n paaltje op het perron staan anders redt je dat nooit als je eerst helemaal naar de stationshal moet of zo... O-)
Klopt, het is verre van ideaal. Maar goed, het kan dus wel als je weet dat er paaltjes zijn of als je een overstap hebt.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Oké, dit had je inderdaad niet zonder hinder voor de reiziger kunnen doen... :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-10 14:36
Wally2002 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 04:39:
[...]

Ziet er strak uit! Nu veel minder geslinger voor de reiziger ? En ook nog tijdwinst, of vooral meer marge in de dienstregeling?
Vanochtend Amersfoort vanuit Utrecht binnengereden. Waar ik normaal al ver voor Amersfoort merkte dat we vaart minderden en het dan nog wel even duurde ging het nu heel soepel tot aan het perron toe. Ik had ook pas bij het perron door dat we er waren. Enorme verbetering wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Hebben ze alleen dingen vervangen, of zijn er ook wijzigingen aan de wissels/routes van sporen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:27

Cbr

@Haribo112Er is vanalles gewijzigd. Niet alleen nieuwe onderdelen. Zie ook onderstaande post.

[ Voor 8% gewijzigd door Cbr op 26-08-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Cbr schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:55:
@Haribo112Er is vanalles gewijzigd. Niet alleen nieuwe onderdelen. Zie ook onderstaande post.

[...]
Ja dat filmpje had ik gezien, vandaar ook mijn vraag. Van de beelden wordt het voor mij niet echt duidelijk wat er veranderd, ik zie geen duidelijk before & after zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:27

Cbr

Haribo112 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Ja dat filmpje had ik gezien, vandaar ook mijn vraag. Van de beelden wordt het voor mij niet echt duidelijk wat er veranderd, ik zie geen duidelijk before & after zeg maar.
De wissels zijn gewijzigd. Ook hier is gekozen voor ontknopen. Daarnaast wijzigingen aan het opstelspoor, etc.

Zie ook https://www.prorail.nl/pr...selvernieuwing-amersfoort

[ Voor 10% gewijzigd door Cbr op 26-08-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkTJBo3zbXc94Vw5HJ4EJ3ojTBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXDhxwN0R0Ee0HHs32Ff3gOP.jpg?f=fotoalbum_large
Rare Intercity van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal. Vier baks Sprinter...
O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:15:
[Afbeelding]
Rare Intercity van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal. Vier baks Sprinter...
O-)
Dat is op wel meer kortere en spits IC-series zo, dus heel bijzonder is dat niet.
Iets met personeelstekorten in de werkplaatsen waardoor er soms voor langere tijd vervelende keuzes gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Viel mij zondag op dat ten westen van Amsterdam Centraal er de nieuwe type lichtseinen hangen, en dat ze in gebruik lijken te zijn.

Zijn die dingen inmiddels toegestaan? Want eerder kon in Tilburg spoor 4 nog niet in gebruik genomen worden omdat die dingen niet zichtbaar genoeg waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Bedoel je de Westhaven, na de werkplaats van NS? Dat is een van de proefgebieden waar ze destijds opgehangen zijn. Waar ze al hangen en in gebruik genomen waren tijdens de proef, blijven ze gewoon hangen.

Ik heb overigens geen idee wat de actuele status is van de certificering.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 27-08-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Dat zou kunnen, ik ken de westkant van Amsterdam niet zo, maar het leek wel op een aansluiting naar een rangeerterrein, vanaf het spoor naar Schiphol.

Had een rit in de ICNG, de eerste keer voor mij. Maar wat reed dat onrustig en lawaaierig. Dat ze dan omroepen dat je je in een HST bevind op een HSL traject waarvoor toeslag verschuldigd is, en je ingehaald wordt door vrachtwagens op de A4 naast je helpt ook niet. 8)7 Later reed hij wel 200km/h schat ik zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 23:42
Een TGV heeft een aanhangwagen van een landbouwvoertuig meegenomen.
Het treinverkeer richting Parijs en Londen (vanuit Brussel) is ernstig verstoord.
2 gewonden in de trein, waarvan 1 ernstig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNQdh8Ui6Hz4ZXgbM5L04zQAfs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wqw0BUKjxpTy7s7Z2AjlGN15.png?f=fotoalbum_large
Video van de aanrijding
https://vrtnws.be/p.x6JJqM0A7Bl

bron : https://www.vrt.be/vrtnws...keer-londen-stil-ongeluk/

[ Voor 19% gewijzigd door Arator op 27-08-2024 17:05 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Dat is echt zo veel sneller gebeurd dan dat ik zou verwachten. Minimaal nog tientallen seconden de tijd, maar nee, bam, kar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mazzel dat de trein de trailer alleen geschampt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Dinner Train is inmiddels failliet verklaard: https://www.nu.nl/economi...rklaard-door-rechter.html

En de aankomende werkzaamheden bij Utrecht Centraal gaan niet op tijd voltooid worden. Daardoor zal er op een nog onbekend moment een tweede buitendienststelling nodig zijn om het werk aan spoor 5 af te ronden: https://www.prorail.nl/ni...ht-centraal-in-twee-fases

Overigens zullen ook de werkzaamheden bij Schiedam niet op tijd klaar zijn, waardoor in december de extra geplande sprinters nog niet kunnen gaan rijden. Ergens later in 2025 zullen deze werkzaamheden afgerond worden: https://www.prorail.nl/ni...raject-rijswijk-rotterdam

[ Voor 25% gewijzigd door EDIT op 28-08-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Skyaero schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:39:
Mazzel dat de trein de trailer alleen geschampt heeft.
Op het andere spoor was het een frontaal geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Op elke Belgische overweg hangt op de palen van de lichten een telefoonnummer plus welke overweg het is. Nu vermoed ik dat de tijd in dit geval net te kort was om het ongeval te voorkomen. Maar nu zie ik die boer zelfs geen moeite doen om alarm te slaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Arator op 28-08-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ed1703 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:03:
[...]

Dat is op wel meer kortere en spits IC-series zo, dus heel bijzonder is dat niet.
Iets met personeelstekorten in de werkplaatsen waardoor er soms voor langere tijd vervelende keuzes gemaakt moet worden.
Exact, het is iets wat vaker voorkomt op meerdere trajecten. Ideaal is het niet want het comfort is significant minder maar alsnog beter dan geen trein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:51
Arator schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:35:
Maar nu zie ik die boer zelfs geen moeite doen om alarm te slaan.
Ik denk dat het met alle tijd van de wereld online heel makkelijk is dit compleet te analyseren wat iemand had moeten doen.

Die boer zal terecht in totale paniek geweest zijn toen die overweg dicht ging met zijn trailer er nog op wetende dat een aanrijding niet meer te voorkomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
!mark schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat het met alle tijd van de wereld online heel makkelijk is dit compleet te analyseren wat iemand had moeten doen.

Die boer zal terecht in totale paniek geweest zijn toen die overweg dicht ging met zijn trailer er nog op wetende dat een aanrijding niet meer te voorkomen is.
Ga ik mee akkoord. Zeker omdat die net stilvalt vlak voor de overweg sluit. Maar ik heb het ook meer in het algemeen. Ik denk dat het nog te weinig geweten is bij de algemene bevolking.
Stel dat die trein nu 10 minuten later kwam. Je gaat eerst kijken wat er juist scheelt. Is misschien gewoon de remleiding die los is gekomen, en dat is op een paar seconden gefikst. Maar als het niet direct gerepareerd kan worden, bel dan direct dat nummer, en niet wanneer de bellen gaan rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-10 17:03
HIj valt stil omdat de koppeling losgaat ( de gele stang is van de PTO, hiervoor niet relevant)
Er is geen tijd om de trekker en de aanhangwagen weer te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:35

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Marcel Br schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:25:
HIj valt stil omdat de koppeling losgaat ( de gele stang is van de PTO, hiervoor niet relevant)
Er is geen tijd om de trekker en de aanhangwagen weer te verbinden.
Ja, hier in het filmpje zie je de boer het spoor oprijden:

https://nos.nl/artikel/25...ststaat-op-belgisch-spoor

De oplegger schiet los, raakt de grond en er is geen tijd om hem vast te maken en weg te rijden....

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Wat een geluk dat die trein in België links rijdt!

Zo'n dumpkar staat relatief hoog op z'n poten, en waar hebben we in Nederland al vervelende incidenten mee gehad. De "botsneus" van de trein duwt het relatief lichte onderstel vooruit, waarna de zware massa opgevangen wordt door de cabine van de trein. Die er niet op gebouwd is (zeker niet bij 130 km/h). Dat heeft al tot enkele overleden machinisten geleid (b.v. Dalfsen, Hooghalen).

De tractorbestuurder stond daar trouwens ook niet echt veilig voor z'n eigen leven. Maar ja, zoiets kan gebeuren als je in paniek bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Zojuist gezien op Twitter/X en gepost door @Marko_met_een_K:

De 673 van het Spoorwegmuseum krijgt weer zijn NS-kleuren terug. In 2012 heeft grafitti-artist Hugo Kaagman deze loc onder handen genomen tijdens de expositie Stencil Station. Eerlijk gezegd heb ik dit werk nooit mooi gevonden, en vond het overigens ook best zonde om een locomotief van het museum daar beschikbaar voor te stellen. Maar goed, geweest is geweest, op naar een glanzend 'bakkie'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clpE_75f1mhK_wqMtHV7eh3vDpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20wQOMxoHu5SW20BvxFv4SF8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:54:
Zojuist gezien op Twitter/X en gepost door @Marko_met_een_K:

De 673 van het Spoorwegmuseum krijgt weer zijn NS-kleuren terug. In 2012 heeft grafitti-artist Hugo Kaagman deze loc onder handen genomen tijdens de expositie Stencil Station. Eerlijk gezegd heb ik dit werk nooit mooi gevonden, en vond het overigens ook best zonde om een locomotief van het museum daar beschikbaar voor te stellen. Maar goed, geweest is geweest, op naar een glanzend 'bakkie'.

[Afbeelding]
Eindelijk! Net als jij, heb ik de "opoffering" van een museumlok voor dat project ook nooit begrepen. Maar aan de andere kant zijn hippels nu niet bepaald zeldzaam.

Zo gaat hij er dus (weer) uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://www.mp-produktie.nl/Images%20600/Foto%20673%20(1).jpg

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000

sus

is druk :+

Iets met bomen en bos, ik kom er niet uit.

Wat is de goedkoopste optie om elke maandag in de ochtend met de trein van Vlissingen-Souburg naar Goes te gaan en eind van de middag weer terug. Het is om naar school te gaan, dus dat is de trein rond 08:00 en terug rond 16:00

Ga ik nu wel of niet een abo nemen?

Ik heb geen andere klasgenoten die dezelfde reis maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sus schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:02:

Wat is de goedkoopste optie om elke maandag in de ochtend met de trein van Vlissingen-Souburg naar Goes te gaan en eind van de middag weer terug. Het is om naar school te gaan, dus dat is de trein rond 08:00 en terug rond 16:00

Een abo is alleen logisch als je meerdere dagen per week dezelfde reis maakt. Als je 4x per maand op en neer gaat dan is reizen met normaal tarief het goedkoopst.

Je reist (zo te lezen meestal) buiten de daluren dus een Flex Dal heeft ook weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Kosten normaal
5,70 + 5,70 = 11,40 vier dagen = 45,60

Kosten korting 5,60 (dal voordeel abonnement per maand)
5,70 + 3,42 = 9,12 vier dagen = 42,08

En je kunt het abonnement misschien vaker gebruiken ?
NS flex gaat per maand, je kunt elke maand opzeggen.

[ Voor 255% gewijzigd door PeteSplit op 02-09-2024 18:32 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie

1 dag in de week overdag naar school ? Dat klinkt als MBO-BBL ? Dan heb je inderdaad geen recht op een OV-studentenkaart. Maar praat eens met je werkgever. Misschien dat die een NS-businesskaart kan verzorgen voor je reizen naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

PeteSplit schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:21:
[...]

Kosten normaal
5,70 + 5,70 = 11,40 vier dagen = 45,60

Kosten korting 5,60 (dal voordeel abonnement per maand)
5,70 + 3,42 = 9,12 vier dagen = 42,08

En je kunt het abonnement misschien vaker gebruiken ?
NS flex gaat per maand, je kunt elke maand opzeggen.
Probleem is alleen dat hij in de spits wil reizen en dan betaal je (terecht) de volle mep. Anders moet je of heel vroeg vertrekken of vrij laat. Zal met school waarschijnlijk geen optie zijn.

Daluren: Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 6.30 uur.

[ Voor 41% gewijzigd door Fiber op 02-09-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Fiber schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:33:
[...]

Probleem is alleen dat hij in de spits wil reizen en dan betaal je (terecht) de volle mep. Anders moet je of heel vroeg vertrekken of vrij laat. Zal met school waarschijnlijk geen optie zijn.

Daluren: Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 6.30 uur.
Ik ging uit van 8:00 uur en 16:00 uur inchecken met NS flex. 's Morgens is niet mogelijk 6:35-8:55, maar 's middags zou mogelijk zijn, als hij op tijd weg kan voor 16:05-18:25.
Na inchecken voor 16:05 binnen 30 min vertrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 02-09-2024 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Fiber schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:33:
[...]

Volgens mij heeft @sus gewoon een leer-werkcontract, en is hij dus gewoon in loondienst bij een werkgever voor 5 dagen in de week (ja, die ene schooldag, dan ben je ook gewoon in dienst). Dus als je in werktijd moet reizen, moet je het probleem ook gewoon bij de werkgever leggen. Dus of gewoon de kaartjes declareren, of de werkgever kan een oplossing als een business-card regelen. Die kost hem overigens niks als je hem niet gebruikt. Dat kun je tegenwoordig in een krappe arbeidsmarkt ook gewoon vragen.

Bij ons op het werk zijn ook vaak genoeg stagiairs. Die krijgen allemaal een passende oplossing, zodat alle reiskosten betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000

sus

is druk :+

Ha, zie nu dat ik iets te letterlijk de tekst overgenomen heb; ik heb niet letterlijk *zelf* die trein nodig, maar de zoon van m’n collega :D

Hij doet inderdaad een MBO-BBL opleiding en moet daarvoor 1 dag in de week daadwerkelijk naar school.

Gezien de tijdstippen valt hij inderdaad in de spits, zowel heen als terug. Gewoon normaal kaartje dus zoals ik begrijp :)
Pagina: 1 ... 126 ... 163 Laatste