Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-10 16:32
We zouden meer oude, opgebroken spoorlijnen moeten gaan reactiveren, zoals de Halvezolenlijn en Nedersaksenlijn bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
handoff schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:49:
We zouden meer oude, opgebroken spoorlijnen moeten gaan reactiveren, zoals de Halvezolenlijn en Nedersaksenlijn bijvoorbeeld.
Er loopt al een tijdje een onderzoek om de Nedersaksenlijn te reactiveren (en grotendeels nieuw te bouwen :+ )

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:15
Ik vraag het even hier, ik kan geen uitsluitsel vinden op het internet.
Ik heb een Deutschland-ticket gekocht bij Deutsche Bahn. Ik weet dat deze ook geldig is bij het lokale vervoer van bijvoorbeeld Berlijn Stel ik pak de U-Bahn in Berlijn, kan ik dan bij controle gewoon de QR code laten zien die in de DB-app staat? Lijkt mij wel, maar zie het ook nog gebeuren dat je dan de BVB app nodig hebt, en dan loopt het al gauw uit de klauwen als je voor iedere OV-regio een andere app nodig hebt.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:56
Maarten_E schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:39:
Ik vraag het even hier, ik kan geen uitsluitsel vinden op het internet.
Ik heb een Deutschland-ticket gekocht bij Deutsche Bahn. Ik weet dat deze ook geldig is bij het lokale vervoer van bijvoorbeeld Berlijn Stel ik pak de U-Bahn in Berlijn, kan ik dan bij controle gewoon de QR code laten zien die in de DB-app staat? Lijkt mij wel, maar zie het ook nog gebeuren dat je dan de BVB app nodig hebt, en dan loopt het al gauw uit de klauwen als je voor iedere OV-regio een andere app nodig hebt.
Gewoon laten zien, geldt ook als je met de tram in Köln of de bus in Kotzen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:59

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik rijd net langs Eindhoven en zie daar een ICNG staan met "Mönchengladbach Hbf" op de borden aan de buitenkant. Deze stond op het rangeerterrein en leek niet in dienst.

Is de NS bezig met tests om de ICNG internationaal te laten rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 17:46
Er is geen 1:1-relatie tussen wat er op de bestemmingsdisplays staat en wat materieel kan of gaat doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:02
Inderdaad worden er soms voor de grap wat vreemde bestemmingen op gezet.
Weet iemand welk station dit is? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8F5RgPY0h3c5bhE-xLeoHsYrFVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtLK1Mhy4f2ZORfjRWT6xe3V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wertha
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 10:56

Wertha

Te midden van het moeras

EDIT schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:47:
Inderdaad worden er soms voor de grap wat vreemde bestemmingen op gezet.
Weet iemand welk station dit is? :P

[Afbeelding]
Dit is bij station Eindhoven. Zonder windpark.

https://group.vattenfall....ark-nieuwe-hemweg-geopend

[ Voor 9% gewijzigd door Wertha op 08-08-2024 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Nieuwe Hemweg klinkt als Amsterdam Westhaven

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Vandaag weer 2x SLT-6:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXRDTFEmIwLEUWCDiH_QeX1rWFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQ6efendoGFjvbw4Rz7yhPvJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of er morgen weer een SNG-3 binnen komt rollen... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
bvk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:07:
Vandaag weer 2x SLT-6:

[Afbeelding]

Ben benieuwd of er morgen weer een SNG-3 binnen komt rollen... ;)
Staat een losse SLT-6 op gepland: https://treinposities.nl/ritinfo/20240809/4385

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 22:49
Ik ga volgende zaterdag met de trein naar Wenen vanuit Arnhem en 5 daagjes later weer terug.
De tickets heb ik 2 maanden geleden geboekt via Treinreiswinkel.

Ik heb de tickets handmatig aan de DB Navigator app toegevoegd via de ticketcode, en dat werkt perfect: Stoelreserveringen, QR code etc zijn gewoon te raadplegen.

Nu zie ik echter bij de heenreis de waarschuwing: "Your itiniary has changed, your wil find your original itiniary at the bottom of the page".
En voor de terugreis: "Your original Journey has been cancelled. Please find a new connection for your trip.

Voor zowel de heen- als terugreis lijkt het erop dat de app al nieuwe routes/tijden aangeeft inclusief de bestaande stoelreserveringen (las elders dat als je dezelfde treinnummers hebt je stoelreservering behouden blijft, dus dat zal dat verklaren).

Mijn vraag aan mensen die dit ook hebben meegemaakt is nu... Gaat dit gewoon werken allemaal? Ik vind het maar raar dat ik omdat ik toevallig de app heb geinstalleerd ik zie dat er andere routes/tijden zijn voor mijn trip. Geen enkele mail van de treinreiswinkel (ook niet van OBB/DB wat wel zou moeten volgens de treinwinkel).

De routes die worden aangegeven in de app kloppen niet helemaal (zo stopt de ICE niet op Frankfurt Main HbF maar op flugthafen en moet ik daar overstappen volgens de routeplannen op der website.) Maar voor de rest lijken het valide reisplannen.... Gaat het vaker gewoon goed zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

Eix

Basekid schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:13:

Mijn vraag aan mensen die dit ook hebben meegemaakt is nu... Gaat dit gewoon werken allemaal?
Ja en nee. Duitsland is inmiddels berucht vanwege de forse vertragingen, dus uitsluitsel of de reis als zodanig mogelijk is heb je op voorhand niet. Tegelijkertijd vervalt een eventuele treinbinding van het ticket bij uitval of grote vertraging, dus het komt vast goed. ;)

Voor wat betreft de matige communicatie, dat is herkenbaar. Althans, bij mijn laatste treinreis naar Zwitserland twee jaar geleden kwam ik gelukkig ‘s avonds laat bij toeval achter dat mijn ICE de volgende ochtend werd omgeleid en ik niet zoals gepland in Arnhem kon opstappen. In de reisplanner stond als vervangende stop station ‘s-Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo. Die laatste twee werden uiteindelijk ook nog straal voorbij gereden. :S

Ergens voorbij Keulen kreeg ik als mosterd na de maaltijd een “verspätungsalarm” van DB in mijn mailbox met de mededeling dat de door mij geboekte reis niet mogelijk was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Eix schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:46:
[...]

Ja en nee. Duitsland is inmiddels berucht vanwege de forse vertragingen, dus uitsluitsel of de reis als zodanig mogelijk is heb je op voorhand niet. Tegelijkertijd vervalt een eventuele treinbinding van het ticket bij uitval of grote vertraging, dus het komt vast goed. ;)

Voor wat betreft de matige communicatie, dat is herkenbaar. Althans, bij mijn laatste treinreis naar Zwitserland twee jaar geleden kwam ik gelukkig ‘s avonds laat bij toeval achter dat mijn ICE de volgende ochtend werd omgeleid en ik niet zoals gepland in Arnhem kon opstappen. In de reisplanner stond als vervangende stop station ‘s-Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo. Die laatste twee werden uiteindelijk ook nog straal voorbij gereden. :S

Ergens voorbij Keulen kreeg ik als mosterd na de maaltijd een “verspätungsalarm” van DB in mijn mailbox met de mededeling dat de door mij geboekte reis niet mogelijk was. :+
Bedankt voor een inkijkje hoe het (regelmatig) gaat. Wat bedoel je met dat een eventuele treinverbinding vervalt? Dat je gewoon elke trein mag pakken die die kant op gaat ongeacht je orginele reservering?? (Zoiets las ik tenminste).

Enige waar ik me echt zorgen over maak is of de stoelreserveringen in stand blijven of hoe dat werkt als ik opeens een volgende trein moet pakken. Volgens de DB site zijn de treinen aardig vol dus wil wel zeker weten een (1e) klas zitplaats te hebben, en niet dat iemand claimt dat ik in zijn stoel zit. Tot nu toe lijk ik gelukkig steeds dezelfde treinnummers te hebben dus mn stoel lijkt nog steeds van mij. Anders maar gewoon naar een conducteur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Nu online

Eix

Basekid schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:59:
[...]

Wat bedoel je met dat een eventuele treinverbinding vervalt? Dat je gewoon elke trein mag pakken die die kant op gaat ongeacht je orginele reservering?? (Zoiets las ik tenminste).
Bij het boeken van een ticket heb je in de regel de keuze tussen een goedkoop tarief, zoals (super)sparpreis en dure flex-tickets. Een goedkoper ticket is gebonden aan een specifieke rit/verbinding, de zogeheten treinbinding. Dit terwijl je met flex-tickets (bijna) iedere verbinding mag nemen. Als je met een (super)sparpreis met treinbinding onderweg bent en je rit valt uit of je mist een overstap door vertraging dan vervalt die treinbinding. En kun je bijvoorbeeld de volgende verbinding pakken.

Een eventueel gereserveerde plaats wordt daarentegen niet automatisch omgeboekt zover ik weet. Een reservering is ook bij de meeste Duitse treinen optioneel, maar in de zomermaanden verplicht tussen Arnhem en Oberhausen. Mocht je uitgerekend op dat traject in de knel komen én met een geheel andere ICE-rit moeten reizen dan moet je dus eerst nog een reservering fixen maar hoef je niet een geheel nieuw ticket te kopen.
Tot nu toe lijk ik gelukkig steeds dezelfde treinnummers te hebben dus mn stoel lijkt nog steeds van mij. Anders maar gewoon naar een conducteur?
Dat lijkt me dan wel. Anders ben je vast ook niet de enige met dit probleem.

Mocht je toch in een andere trein terecht komen zonder reservering dan even goed op de displays letten en een vrije stoel zoeken. Of: alsnog via de app een reservering kopen en iemand wegsturen van een ‘ggf. Freigeben’-stoel, of voor hetzelfde geld heel rustig een pint in de bistro drinken. :9B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-10 14:36
Basekid schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:13:
En voor de terugreis: "Your original Journey has been cancelled. Please find a new connection for your trip.

De routes die worden aangegeven in de app kloppen niet helemaal (zo stopt de ICE niet op Frankfurt Main HbF maar op flugthafen en moet ik daar overstappen volgens de routeplannen op der website.) Maar voor de rest lijken het valide reisplannen.... Gaat het vaker gewoon goed zo?
Het komt regelmatig voor dat er meldingen over wijzigingen staan die niet perse direct op jou van toepassing zijn. De ICE en Railjets leggen over het algemeen erg lange afstanden af. En als er ergens op dat traject een station uitvalt of wijzigt dan staat het er bij de hele trein bij.
Bv als je tussen Dusseldorf en Frankfurt reist en daarvoor in de trein van Hamburg naar Basel zit en die trein niet in Basel maar een stad daarvoor als laatste stop zal hebben staat bij die trein dat er wijzigingen zijn. Maar die hebben dan weer geen invloed op het deel tussen Dusseldorf en Frankfurt.

Overigens zijn er dit jaar veel werkzaamheden bij Frankfurt maar ook tussen Arnhem en Duitsland. De kans is dus groot dat jouw trein over Venlo wordt omgeleid of dat je idd (wat je aangeeft) bij Frankfurt net bij een ander station moet overstappen. Dat is dus al genoeg reden voor zo'n melding.

Overigens heb je gewoon een geldig ticket naar Wenen. Zolang je op de vertrektijd van het ticket in de juiste trein zit kan je over het algemeen gewoon het meest recente advies van de planner volgen. Dat past zichzelf automatisch aan bij verstoringen. De conducteurs in Duitse treinen heb ik anders altijd uiterst behulpzaam gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Bedankt voor de uitgebreide reacties @Yankovic en @Eix ! Klinkt alsof het erger/groter lijkt dan het is. En anders spreekt mijn moeder gelukkig vloeiend Duits :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_E
Dit is nu al de tweede keer dat ik Duitsers in de RE13 naar Venlo aantref die ervan overtuigd zijn dat het Deutschlandticket geldig is voor een trein naar Amsterdam. Is Nederland voor hen een afvallige deelstaat?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Maarten_E schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 05:47:
Dit is nu al de tweede keer dat ik Duitsers in de RE13 naar Venlo aantref die ervan overtuigd zijn dat het Deutschlandticket geldig is voor een trein naar Amsterdam. Is Nederland voor hen een afvallige deelstaat?
Zeeland und Sjeveningen zijn toch nog steeds Duits grondgebied ? :+

Tot aan de grensstations aan de Nederlandse kant (Venlo, Arnhem, Enschede etc.) mogen ze in ieder geval reizen met het Deutschland-ticket. Hetzelfde geldt voor een aantal busverbindingen (bijv. naar Nijmegen). Vanaf daar zullen ze gewoon naar de NS-kaartautomaat moeten voor de rest van de reis. Omgekeerd geldt ook dat Nederlanders op delen van die trajecten met de OV-chipkaart (en eventueel Nederlands abo) mogen reizen)

Hoe het voor de drielandentrein geregeld is weet ik niet. Duitsers mogen in ieder geval tot Heerlen, maar voor Maastricht moet geloof ik een toeslag betaald worden. De Belgen doen geloof ik nog moeilijk over buitenlandse tariefstructuren op hun spoor.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Dat heb ik ze ook gezegd (was een groep van 8 man), hun DB reissapp stuurde ze met een bus via Venray en Nijmegen naar Amsterdam ivm werkzaamheden (?!). Ben ze alleen op station Venlo uit het oog verloren, probeerde ze nog naar de trein richting Roosendaal (over A'dam Zuid) te leiden maar zag ze opeens naar buiten rennen. Helaas net zelf in slaap gevallen en sta nu ook op Amsterdam Zuid, misschien zie ik ze alsnog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Maarten_E schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:48:
Dat heb ik ze ook gezegd (was een groep van 8 man), hun DB reissapp stuurde ze met een bus via Venray en Nijmegen naar Amsterdam ivm werkzaamheden (?!). Ben ze alleen op station Venlo uit het oog verloren, probeerde ze nog naar de trein richting Roosendaal (over A'dam Zuid) te leiden maar zag ze opeens naar buiten rennen. Helaas net zelf in slaap gevallen en sta nu ook op Amsterdam Zuid, misschien zie ik ze alsnog :+
Dat kan wel kloppen. De Maaslijn ligt er dit weekend uit wegens werkzaamheden (vervangend busvervoer Venlo-Venray) en verder richting Amsterdam rijdt tussen Arnhem en Driebergen-Zeist/Utrecht ook een bus door werkzaamheden). Maar dat zijn wel gewoon vervangende NS-bussen waar een treinkaartje voor nodig is.

Als ze met z'n achten waren, zouden ze met een aanvullend Nederlands groepsticket trouwens alsnog heel goedkoop in Amsterdam kunnen komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Oekiejoekie op 10-08-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Oekiejoekie schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Dat kan wel kloppen. De Maaslijn ligt er dit weekend uit wegens werkzaamheden (vervangend busvervoer Venlo-Venray) en verder richting Amsterdam rijdt tussen Arnhem en Driebergen-Zeist/Utrecht ook een bus door werkzaamheden). Maar dat zijn wel gewoon vervangende NS-bussen waar een treinkaartje voor nodig is.

Als ze met z'n achten waren, zouden ze met een aanvullend Nederlands groepsticket trouwens alsnog heel goedkoop in Amsterdam kunnen komen.
Op Venlo stond een trein klaar naar Amsterdam Bijlmer Arena/Zuid, lijkt mij een pak efficiënter om dan even de metro te pakken naar Rokin ipv te hannesen met 2 bussen.

Het groepsticket had ik ze op gewezen, daar waren een paar anderen mee bezig dat uit te vogelen toen ik ze uit het oog verloor. Hoop dat ze uiteindelijk wel in Amsterdam komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 21-10 16:57
Vast wel. Kans op controle vervoerbewijs in treinen van NS is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-10 20:21
Ik ben een fervent autorijder, maar moet nu enkele weken met o.a. de trein omdat ik tijdelijk slecht ter been ben na een valpartij ;(

Komende woensdagavond moet ik uit Groningen terug naar Rotterdam met deze verbinding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oXEIlnN.jpg

De eerdere keren dat ik met de trein moest, was dit een rechtstreekse verbinding, maar nu niet.

In Zwolle is er maar 2min overstaptijd. Volgens de kaart zijn de sporen 5 en 3 voor een deel aan hetzelfde perron. Is er een strategische plek waar ik in Groningen de trein in moet om deze overstap makkelijker te maken? En maakt dat ook iets uit voor de overstap in Leiden 8b naar 9b?

Ik loop namelijk op krukken waardoor de snelheid ongeveer 3x lager is dan normaal. Als ik op een verkeerde plek in de trein zit waar ik bij het overstappen nog een stuk moet lopen, loop ik risico die te missen. Maar beide overstappen zijn wel essentieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
In principe zijn beide overstappen crossplatform. Enige waar je misschien even op moet letten is dat je bij een flink lengteverschil tussen de treinen niet helemaal achteraan (voor de overstap in Zwolle) of vooraan (voor die in Leiden) gaat zitten. Maar zo te zien loopt dat wel los met 2xICM-III, DDZ-IV en VIRM-IV. Dat scheelt qua lengte niet zo heel veel.

[ Voor 4% gewijzigd door dennistd op 12-08-2024 02:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Josefien schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 00:15:
Ik ben een fervent autorijder, maar moet nu enkele weken met o.a. de trein omdat ik tijdelijk slecht ter been ben na een valpartij ;(

Komende woensdagavond moet ik uit Groningen terug naar Rotterdam met deze verbinding:
[Afbeelding]

De eerdere keren dat ik met de trein moest, was dit een rechtstreekse verbinding, maar nu niet.

In Zwolle is er maar 2min overstaptijd. Volgens de kaart zijn de sporen 5 en 3 voor een deel aan hetzelfde perron. Is er een strategische plek waar ik in Groningen de trein in moet om deze overstap makkelijker te maken? En maakt dat ook iets uit voor de overstap in Leiden 8b naar 9b?

Ik loop namelijk op krukken waardoor de snelheid ongeveer 3x lager is dan normaal. Als ik op een verkeerde plek in de trein zit waar ik bij het overstappen nog een stuk moet lopen, loop ik risico die te missen. Maar beide overstappen zijn wel essentieel.
De rechtstreekse treinen liggen er even uit ivm werkzaamheden Amersfoort. Vanaf volgende week maandag rijdt alles weer "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
2 minuten is imho wel erg krap om uit de ene dubbeldekker in de andere dubbeldekker te klauteren met een krukken. Met je huidige schema is de overstap in Zwolle is de laatste van de dag die nog een enigszins fatsoenlijk reisschema oplevert.

Persoonlijk zou ik de trein van zeker een half uur eerder nemen. Daarmee elimineer je de overstap in Zwolle en heb je in Leiden meer alternatieven mocht onverhoopt de overstap mislukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik moet dus in Groningen proberen een stukje verderop in te stappen zodat ik niet achteraan zit? Als ik ver genoeg doorloop daar, zou ik in theorie ook in Zwolle en Leiden vanzelf goed zitten?

Ik zou proberen in de zitplaatsen rond de deuren te blijven, dan hoef ik die trappen niet op en af.
FredvZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:15:
[...]

2 minuten is imho wel erg krap om uit de ene dubbeldekker in de andere dubbeldekker te klauteren met een krukken. Met je huidige schema is de overstap in Zwolle is de laatste van de dag die nog een enigszins fatsoenlijk reisschema oplevert.

Persoonlijk zou ik de trein van zeker een half uur eerder nemen. Daarmee elimineer je de overstap in Zwolle en heb je in Leiden meer alternatieven mocht onverhoopt de overstap mislukken.
Een halfuur eerder wordt lastig omdat ik pas rond 21:40u met een taxi op het station ben. En die verbinding van 21:49u vertrekt ook nog eens van spoor 7 wat een stuk verder lopen is dan spoor 3b van 22:19u.

Groningen-Zwolle is toch ICM dus hoef ik bij uitstappen niet eerst nog trappen op/af?

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 12-08-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Josefien schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:22:
Ik moet dus in Groningen proberen een stukje verderop in te stappen zodat ik niet achteraan zit? Als ik ver genoeg doorloop daar, zou ik in theorie ook in Zwolle en Leiden vanzelf goed zitten?

Ik zou proberen in de zitplaatsen rond de deuren te blijven, dan hoef ik die trappen niet op en af.

[...]

Een halfuur eerder wordt lastig omdat ik pas rond 21:40u met een taxi op het station ben. En die verbinding van 21:49u vertrekt ook nog eens van spoor 7 wat een stuk verder lopen is dan spoor 3b van 22:19u.

Groningen-Zwolle is toch ICM dus hoef ik bij uitstappen niet eerst nog trappen op/af?
Als de overstap niet in een normaal tempo (dit wordt meegenomen in het dienstregeling ontwerp) te halen valt dan geeft de app de overstap ook niet aan, dus ga er maar van uit dat de overstap op Zwolle makkelijk te halen valt.
Worst case rijdt er nog een trein 30 min later, maar dan ben je wel 1u later pas op locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Dat kan inderdaad krap worden om dan de trein van 21:49 te halen. Zeker als de taxi toch niet iets later aankomt.
Je hebt helemaal gelijk.
De overstap in Leiden is wel van dubbeldekker naar dubbeldekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:02

ICM is idd geen dubbeldekker, maar heeft geen gelijkvloerse instap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
Vanwege de werkzaamheden tussen Breda en Lage Zwaluwe rijden er deze week geen ICDs tussen Rotterdam en Breda, dus vandaag mocht ik met mijn ICD-dienst de hele dag pendelen tussen Rotterdam en Amsterdam.
Wat mij in positieve zin opviel was dat de vertrektijden eindelijk aangepast waren op de 'tijdelijke' snelheidsbeperking op de HSL. Ik weet niet of de tijden zo blijven (ik hoop het van harte, maar ik vrees van niet, vanwege conflicten met andere treinen was het, begreep ik, heel erg lastig om die tijden aan te passen), maar ik was er blij mee, want voor het eerst in tijden heb ik eindelijk weer eens alle treinen mooi op tijd kunnen rijden op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:09

Fiber

Beaches are for storming.

[Afbeelding]

Lekker ergens blijven slapen in Groningen en 's morgens op je gemak terug naar Rotterdam... :z

De vroegste trein vertrekt al om 05:06...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Brent schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:24:
Eigenlijk een schijntje vergeleken met kosten van wegenbouw/-onderhoud en met name ook de ruimte die die infra inneemt. Om het over uitstoot maar niet te hebben.
Gratis OV is een dure illusie, meer prijs-differentiatie ligt meer voor de hand:
Zou gratis openbaar vervoer meer opleveren dan dat het kost? 'Is een peperdure maatregel'

Het zou files moeten verminderen en een positief effect hebben op het milieu: het gratis maken van al het openbaar vervoer in Nederland. 2,5 tot 4 miljard euro zou het moeten kosten, volgens berekeningen. En dat is het volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft niet waard.

"Het leidt ertoe dat mensen die toch al met het openbaar vervoer gaan, vaker en verder met het openbaar vervoer gaan reizen", vertelt de hoogleraar. "Maar slechts een klein deel van al die extra reizigerskilometers met het openbaar vervoer zijn mensen die overstappen van de auto."

Het zorgt er dus niet voor dat automobilisten volop de auto thuislaten en het ov pakken. "Dat is dus een peperdure maatregel voor eventueel een klein beetje milieuwinst of iets minder files", legt Van Wee uit.

Dat die overstap van auto naar openbaar vervoer niet zo sterk is als wordt gedacht, weet ook verkeerseconoom Erik Verhoef van de Vrije Universiteit. Hij ziet juist een andere oplossing voor zich. "In het recente verleden heb ik al meermalig gepleit voor tariefdifferentiatie in het ov. Dus dat je juist reizigers uit de spits van het ov, naar de daluren in het ov probeert te krijgen", vertelt hij.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
hoevenpe schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:08:
[...]

Gratis OV is een dure illusie, meer prijs-differentiatie ligt meer voor de hand:

[...]
Dat zet imho geen zoden aan de dijk zolang het gross van de treinreizigers om 9u op werk of school moet zijn en zij ‘‘s avonds om 18u allemaal weer aan de piepers willen zitten.

Zoals we 4 jaar geleden hebben gezien: als je drukte op het spoor of de weg wil voorkomen moet je zorgen dat niet het hele land om 9u ‘s morgens ergens anders moet zijn dan thuis.

Helaas is dat alleen op de vrijdag blijven hangen, dus als we de rest van de week net zo reizen als op vrijdag komt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-10 19:28
FredvZ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Helaas is dat alleen op de vrijdag blijven hangen, dus als we de rest van de week net zo reizen als op vrijdag komt het goed.
In mijn bubbel werken mensen verhoudingsgewijs vaker thuis op de vrijdag, maar significant andere tijden? Die trend is aan mij in ieder geval ontgaan. Of begrijp ik je niet goed?

Mijn persoonlijke frustratie: alles voor 9 uur spits noemen. Ik ga meestal met de fiets naar het werk en áls ik in de trein zit dan is dat tussen half zeven en zes over half zeven of zoiets. Het zou mijns inziens ook best gestimuleerd mogen worden om vóór de ochtendspits te reizen in plaats van enkel erna. En ja, ik weet dat in het OV simplistisch de inchecktijd leidend is, maar dat moet technisch toch best te doen zijn (uitchecktijd voor 7:30, anders spits, of zoiets...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Voor half 7 's morgens inchecken is reizen in dal. Doe ik al jaren, net als inchecken voor 16 uur. Lang leve de dal vrij.

[ Voor 41% gewijzigd door Bastien op 13-08-2024 19:16 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-10 19:28
Bastien schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:14:
Voor half 7 's morgens inchecken is reizen in dal. Doe ik al jaren, net als inchecken voor 16 uur. Lang leve de dal vrij.
Oeps, dat hoor ik nu pas voor het eerst (zal vast al heel lang zo zijn, neem ik aan) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Brunniepoo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:19:
[...]

Oeps, dat hoor ik nu pas voor het eerst (zal vast al heel lang zo zijn, neem ik aan) O-)
:Y

Geen idee hoe lang al, maar lang.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Brunniepoo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:11:
In mijn bubbel werken mensen verhoudingsgewijs vaker thuis op de vrijdag, maar significant andere tijden? Die trend is aan mij in ieder geval ontgaan. Of begrijp ik je niet goed?
Ik weet ook niet precies wat mensen doen op vrijdag. Wat ik wel weet is dat de NS op vrijdag minder treinen hoeft te laten rijden en er minder files staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiOEwYjP4wSXO6s8ZAJtN832LNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XNMiRgqARAs7aMg72TjLuqNE.png?f=fotoalbum_large

Jammer dit, gebruik het dagelijks met mijn heen- en terugreis zodat ik snel kan kijken hoe en wat er rijdt binnen bepaalde tijdstippen. Het genoemde alternatief komt niet in de buurt van deze mogelijkheid. Weer een achteruitgang in de informatievoorziening.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-10 13:12
Bastien schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:55:
[Afbeelding]
[Trajecten gaat verdwijnen in NS app]
Jammer dit, gebruik het dagelijks met mijn heen- en terugreis zodat ik snel kan kijken hoe en wat er rijdt binnen bepaalde tijdstippen. Het genoemde alternatief komt niet in de buurt van deze mogelijkheid. Weer een achteruitgang in de informatievoorziening.
Niet helemaal hetzelfde maar ik gebruik hier linkjes naar de vertrektijdenpagina van RijdenDeTreinen voor mijn frequente stations voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afbeeldingslocatie: https://www.toosenhenk.nl/storage/cartoons/qWJR36Ie0QeZb6CLqAz7aKLX1meTiT-metaMjAyNDA4MTUuanBn-.jpg
_O-

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:04

ericding

Altijd de eerste.

Bacchus schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:23:
[...]

Niet helemaal hetzelfde maar ik gebruik hier linkjes naar de vertrektijdenpagina van RijdenDeTreinen voor mijn frequente stations voor.
RijdenDeTreinen is een fijne website, maar helaas redelijk instabiel. Op dit moment geeft de site een 503, maar ook als de site wel in de lucht is zie ik vaak treinen ontbreken in de real-time overzichten. Alsof de API die ze gebruiken voor het opvragen van de gegevens onvolledige respons stuurt ofzo. Aangezien je nergens aan kunt zien dat de data incompleet is, heb je er dus niet zo veel aan.
(De ontbrekende treinen zijn geen uitgevallen treinen, want die zouden gewoon zichtbaar moeten zijn met een melding erbij dat de rit uitvalt.)

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:35
De zogeheten Nightjet rijdt nu nog dagelijks vanuit Amsterdam en Utrecht via Arnhem naar de twee Alpenlanden. Daar komt nog dit jaar een einde aan. Met ingang van 15 december, als ook de nieuwe dienstregeling van kracht gaat, gaat de internationale nachttrein bij respectievelijk Hengelo (naar Oostenrijk) en Venlo (naar Zwitserland) de grens over.
Wéér verliest Arnhem Centraal internationale trein: in december verdwijnt ook de Nightjet

Dat is toch wel heel pijnlijk hoe Arnhem in een paar jaar zo veel verbindingen verliest. Het station ligt prachtig als eerste station vanuit Duitsland met goede onstluitingen naar de rest van het land. Hiermee wordt de droom van een goed TEN-T toch wel lastiger.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 21-08-2024 08:23 . Reden: Manieren om de paywall te omzeilen zijn helaas niet toegestaan. Originele URL hersteld ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:03
Klinkt mij meer als een tijdelijk iets, dat gewoon door die langdurige werkzaamheden in Duitsland komt. Straks gaan ze in Amersfoort zich ook zorgen maken omdat de Internationale trein nu al weken lang niet meer gezien is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[Afbeelding]

Was het nog gelukt...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-10 17:00
I_IBlackI_I schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Wéér verliest Arnhem Centraal internationale trein: in december verdwijnt ook de Nightjet

Dat is toch wel heel pijnlijk hoe Arnhem in een paar jaar zo veel verbindingen verliest. Het station ligt prachtig als eerste station vanuit Duitsland met goede onstluitingen naar de rest van het land. Hiermee wordt de droom van een goed TEN-T toch wel lastiger.
Ik vond het station de nachtmerrie van mijn wintersport reis. Op tijd er heen gegaan want je wilt de NightJet niet missen, en zo betrouwbaar is de NS niet. Maar jeetje wat een koud station, je kan nergens lekker warm wachten, verkleumd stap je de NightJet in. In Innsbruck op de terugweg kon ik wel lekker warm zitten wachten. Dat noem ik "richten op internationaal verkeer".

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 21-08-2024 08:24 . Reden: Quote edit ivm link ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LordSinclair schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Ik vond het station de nachtmerrie van mijn wintersport reis. Op tijd er heen gegaan want je wilt de NightJet niet missen, en zo betrouwbaar is de NS niet. Maar jeetje wat een koud station, je kan nergens lekker warm wachten, verkleumd stap je de NightJet in. In Innsbruck op de terugweg kon ik wel lekker warm zitten wachten. Dat noem ik "richten op internationaal verkeer".
Vóór de verbouwing (die bijna 20 jaar! heeft geduurd) was Arnhem (zonder "Centraal" toen) een claustrofobisch station (met name de tunnel onder de sporen). Maar het station had wel een mooie vertrekhal (alleen wat klein bemeten) en verwarmde wachtruimtes op de perrons. In een van de wachtruimtes was zelfs een trekmuur (automatiek) voor warme snacks ingebouwd, maar die was in de herfstjaren van het oude station helaas gesloten en uiteindelijk aan het zicht onttrokken door een reclamebord van NS.

Het station dat er voor terug is gekomen, is weliswaar ruimer van opzet, maar inderdaad een tochtgat. en nog altijd zo lek als een mandje (dat is anno 8 jaar na oplevering nog steeds niet opgelost). De roltrappen van tunnel naar perrons gaan vaak stuk doordat ze aan de elementen blootgesteld zijn, en er is geen verwarmde wachtruimte meer te vinden.

En het heeft ons Gelderlanders ook best veel belastinggeld gekost, maar dat terzijde.

[ Voor 10% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 15-08-2024 14:33 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• mambo No5
  • Laatst online: 21-10 12:04

mambo No5

Bad Apple?

cazzer22 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:46:
Klinkt mij meer als een tijdelijk iets, dat gewoon door die langdurige werkzaamheden in Duitsland komt. Straks gaan ze in Amersfoort zich ook zorgen maken omdat de Internationale trein nu al weken lang niet meer gezien is?
^ Dit, zal ongetwijfeld met de grote 80 weekse buitendienststelling rond Emmerich en verder Duitsland in te maken hebben tbv 't derde spoor. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Bastien schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:55:
[Afbeelding]

Hmm jammer, ik reis regelmatig op hetzelfde traject maar niet altijd dezelfde tijd, dus ik had een window ingesteld waarbinnen ik meldingen wilde. Dat moet je nu los instellen per trein, kan nog wel maar is omslachtiger.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Vóór de verbouwing (die bijna 20 jaar! heeft geduurd) was Arnhem (zonder "Centraal" toen) een claustrofobisch station (met name de tunnel onder de sporen). Maar het station had wel een mooie vertrekhal (alleen wat klein bemeten) en verwarmde wachtruimtes op de perrons. In een van de wachtruimtes was zelfs een trekmuur (automatiek) voor warme snacks ingebouwd, maar die was in de herfstjaren van het oude station helaas gesloten en uiteindelijk aan het zicht onttrokken door een reclamebord van NS.

Het station dat er voor terug is gekomen, is weliswaar ruimer van opzet, maar inderdaad een tochtgat. en nog altijd zo lek als een mandje (dat is anno 8 jaar na oplevering nog steeds niet opgelost). De roltrappen van tunnel naar perrons gaan vaak stuk doordat ze aan de elementen blootgesteld zijn, en er is geen verwarmde wachtruimte meer te vinden.

En het heeft ons Gelderlanders ook best veel belastinggeld gekost, maar dat terzijde.
Volgens mij is dat hele station Arnhem vooral een uit de klauwen gelopen prestige project van de toenmalige b&w met als doel een suf provinciestadje een beetje nieuw elan te geven! Toch begin ik mij af te vragen wat de houdbaarheidsdatum van het station is! Even buiten de lekkages en andere technische problemen. Daken, ramen en (gevel)bekledingen beginnen wel erg smerig te worden Sowieso de afwerking en detaillering om te huilen zo slecht! Perrontunnel vind ik wel geslaagd maar verder is het stationsgebouw zo kill en sfeerloos. En de spoorcapaciteit loopt inmiddels ook al tegen zijn grenzen aan, hier moeten eigenlijk een perron bij.

Wat ik verder nooit heb begrepen na een grootschalige verbouwing is dat treinen Utrecht-Nijmegen van en naar Nijmegen eerst in Arnhem kop moeten maken. Een aftakking met een dubbele fly-over of iets dergelijks bij Oosterbeek was voor iedereen beter geweest. Snellere reistijden en de verbouwing van station was dan minder ingrijpend.

• FredvZ
Autonoesis schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:30:
Toch begin ik mij af te vragen wat de houdbaarheidsdatum van het station is! Even buiten de lekkages en andere technische problemen. Daken, ramen en (gevel)bekledingen beginnen wel erg smerig te worden Sowieso de afwerking en detaillering om te huilen zo slecht! Perrontunnel vind ik wel geslaagd maar verder is het stationsgebouw zo kill en sfeerloos. En de spoorcapaciteit loopt inmiddels ook al tegen zijn grenzen aan, hier moeten eigenlijk een perron bij.
Klinkt mee als een succes: dat je met zulke minimale inspanningen toch zo veel reizigers trekt dat er sporen extra nodig zijn.

• Fiber

Fiber

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Het station dat er voor terug is gekomen, is weliswaar ruimer van opzet, maar inderdaad een tochtgat. en nog altijd zo lek als een mandje (dat is anno 8 jaar na oplevering nog steeds niet opgelost). De roltrappen van tunnel naar perrons gaan vaak stuk doordat ze aan de elementen blootgesteld zijn, en er is geen verwarmde wachtruimte meer te vinden...

[...]
Is dat tegenwoordig niet bewust omdat die wachtruimtes anders te veel aantrekkingskracht hebben op daklozen, junks en ander gespuis...? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
Arnhem Centraal heeft een stationshuiskamer waar je ontspannen en warm kunt zitten :) Alleen deze is gesloten na 17:00 :-(

Overigens vind ik het station best mooi. Als het gaat om afwerking vind ik Utrecht Centraal een gedrocht: onder het stationsgebouw heb je gewoon kaal beton. Dat ziet er nu meh uit, en over een paar decennia is het helemaal ruk.

• Transportman
  • Laatst online: 16:06
Autonoesis schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:30:
Wat ik verder nooit heb begrepen na een grootschalige verbouwing is dat treinen Utrecht-Nijmegen van en naar Nijmegen eerst in Arnhem kop moeten maken. Een aftakking met een dubbele fly-over of iets dergelijks bij Oosterbeek was voor iedereen beter geweest. Snellere reistijden en de verbouwing van station was dan minder ingrijpend.
Als je de treinen Utrecht-Nijmegen niet via Arnhem laat gaan, moet de NS extra treinen en personeel inzetten om de (huidige) frequenties Utrecht-Arnhem en Arnhem-Nijmegen te halen terwijl er niet genoeg reizigers voor zijn om dat te doen, en daar moeten ze in Utrecht en Nijmegen ook maar capaciteit voor hebben om die te kunnen verwerken, want daar komen opeens 4 treinen per uur bij naast alle treinen die er al gaan. Of moeten ze dan de frequenties maar omlaag doen? Dan is de "voor iedereen beter" alweer flink teniet gedaan.

En daarnaast, met een fly-over bij Oosterbeek sta je al bijna in Arnhem, dus zo gek is het dan niet om kop te maken in Arnhem.

• Autonoesis
  • Nu online
FredvZ schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:51:
[...]

Klinkt mee als een succes: dat je met zulke minimale inspanningen toch zo veel reizigers trekt dat er sporen extra nodig zijn.
Komt vooral door de plannen met de lijnen aan de oostzijde van Arnhem. Nieuwe sneltrein naar de Achterhoek en met de mogelijke elektrificatie van Zutphen-Hengelo zit er veel potentie in een nieuwe rechtstreekse trein van Enschede naar Arnhem. Alleen hiervoor is in Arnhem niet voldoende capaciteit.
Transportman schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:12:
[...]

Als je de treinen Utrecht-Nijmegen niet via Arnhem laat gaan, moet de NS extra treinen en personeel inzetten om de (huidige) frequenties Utrecht-Arnhem en Arnhem-Nijmegen te halen terwijl er niet genoeg reizigers voor zijn om dat te doen, en daar moeten ze in Utrecht en Nijmegen ook maar capaciteit voor hebben om die te kunnen verwerken, want daar komen opeens 4 treinen per uur bij naast alle treinen die er al gaan. Of moeten ze dan de frequenties maar omlaag doen? Dan is de "voor iedereen beter" alweer flink teniet gedaan.

En daarnaast, met een fly-over bij Oosterbeek sta je al bijna in Arnhem, dus zo gek is het dan niet om kop te maken in Arnhem.
Scheelt 8 min reistijd! En Nijmegen heeft nu al meer in- en uitstappers die met NS reizen dan Arnhem en behoort tot de drukkere stations van Nederland. Groningen heeft iets van 20000 in- en uitstappers die met NS reizen en daar willen ze een nieuwe lijn voor bouwen.En met 8 min snellere reistijd en misschien nog wel iets meer door snelheidsverhogingen wordt de trein voor een grote groep gebruikers interessant.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-10 16:32
Heeft dat capaciteitsgebrek niet meer te maken met de Velperbroek-aansluiting een de eensporige Edithbrug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-10 13:10

GwnLars_

In GoT we trust.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juEdOO_-aLrw53Pb8IE5NsY6jDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhF0vCRnGhtmTzPZk1QaqTFD.jpg?f=fotoalbum_large

Gekken en dwazen, schrijven hun namen op deuren en glazen.

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
De reis ging helaas überhaupt niet door omdat ik ziek was, had buikgriep te pakken :'( Nu pas aan de betere hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:02
Fiber schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:57:
[...]

Is dat tegenwoordig niet bewust omdat die wachtruimtes anders te veel aantrekkingskracht hebben op daklozen, junks en ander gespuis...? O-)
Geen verwarmde wachtruimtes ivm zwervers etc zou tegenwoordig best een overweging kunnen zijn geweest.
Ik vermoed dat toen Arnhem ontworpen was, net als andere grote stations, men veel vertrouwen had in de poortjes. En vergeet ook niet de invloed van NS stations die de reizigers vooral ook naar de winkeltjes wilde/wilt hebben.

Op Rotterdam centraal zijn er wat later in het bouwproces nog wel verwarmde glazen wachtruimtes op het perron gekomen, na klachten van veel reizigers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-10 17:00
marcop23 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:33:
Arnhem Centraal heeft een stationshuiskamer waar je ontspannen en warm kunt zitten :) Alleen deze is gesloten na 17:00 :-(
Niet heel zinvol dus voor de nightjet, en zoeker niet als die op vertrek tijd steeds een paar minuten later verwacht wordt. Het hokje op het perrom was koud en tochtig en dat terwijl die ook vol zat.. En ik kwam er na googlen ook achter dat die huiskamer bestond. Moest ook wel even goed uitzoeken of je daar ook welkom was zonder iets te bestellen.

[ Voor 16% gewijzigd door LordSinclair op 16-08-2024 08:19 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:35
Tja, elke stop die je schrapt scheelt reistijd op het lange traject. Als je Utrecht schrapt scheelt dat ook 8 minuten, maar toch is het gewenst dat intercity treinen op de grote stations stoppen zodat mensen kunnen overstappen en bijvoorbeeld met de stoptrein / bus verder kunnen.

Als je de reistijd Nijmegen-Utrecht drastisch wilt verminderen is er nog wel een spoorbrug bij Rhenen die je kan aanleggen, die ligt er sinds de oorlog ook tijdelijk uit. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 21-10 12:04

mambo No5

Bad Apple?

Je hebt iets meer nodig dan enkel die spoorbrug om via die route in Nijmegen te komen trouwens. :p

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:54:
Als je de reistijd Nijmegen-Utrecht drastisch wilt verminderen is er nog wel een spoorbrug bij Rhenen die je kan aanleggen, die ligt er sinds de oorlog ook tijdelijk uit. :*)
ik weet niet of ze in Kesteren dáár nou op zitten te wachten.
Dan kan je beter de Betuwelijn ten oosten van Tiel verdubbelen en voorzien van een waslijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Vanuit Kesteren kun je niet (meer) naar Nijmegen (althans, niet zonder kop te maken in Elst).

De aansluiting bij Elst richting Nijmegen ("Vork") is opgebroken om ruimte te maken voor de aansluiting van de Betuweroute.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:23:
De aansluiting bij Elst richting Nijmegen ("Vork") is opgebroken om ruimte te maken voor de aansluiting van de Betuweroute.
Dan wordt het sporen verdubbelen, waslijn ophangen en verbindingsboog reactiveren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Autonoesis schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:37:
Scheelt 8 min reistijd! En Nijmegen heeft nu al meer in- en uitstappers die met NS reizen dan Arnhem en behoort tot de drukkere stations van Nederland. Groningen heeft iets van 20000 in- en uitstappers die met NS reizen en daar willen ze een nieuwe lijn voor bouwen.En met 8 min snellere reistijd en misschien nog wel iets meer door snelheidsverhogingen wordt de trein voor een grote groep gebruikers interessant.
Maar Arnhem Centraal heeft wel weer meer reizigers per dag als je ook de overstappers meeneemt, maar zelfs dat zegt eigenlijk nog niet zoveel in deze hele discussie, want hoeveel reizigers leggen werkelijk het stuk Utrecht-Nijmegen af, of ligt het zwaartepunt van dat traject toch echt bij Arnhem?

Daarnaast negeer je ook heel leuk de rest van mijn argumenten, want is er wel voldoende vraag voor extra treinen tussen Utrecht-Nijmegen, waar is de ruimte voor die extra treinen? Of wil je in dit hypothetische scenario ook frequenties omlaag doen? Want dan is het voordeel van die 8 min ook gelijk weg, met extra overstappen, of eerder op het station moeten zijn om vooral de trein/overstap niet te missen.

En die Lelylijn? Eerst maar zien dat die er gaat komen en niet na nog eens heel veel onderzoeken weer eens in de la verdwijnt, maar die heeft wel iets meer voordeel dan alleen 8 minuten reistijdwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Nu online
[quote]Transportman schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Sorry ik gebruik alleen de openbaar toegankelijke cijfers van https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag. Het aantal overstappers is inderdaad veel groter in Arnhem. Hoeveel reizigers er dagelijks vanuit Nijmegen richting Ede Wageningen/ Utrecht of visaaversa reizen? Geen idee ook hier zijn geen openbare data van beschikbaar!

De tienminutentrein op dit traject is ook nog steeds geen daverend succes en aansluitingen zijn er nauwelijks beter op geworden! Elke 15 minuten is voldoende vanuit beide stations. Capaciteit is zeker een dingetje maar 10/11 treinen per uur is gewoon mogelijk met misschien inhaalsporen bij een bepaald stoptreinstation. Maar ik kan niet zo zeggen waar de bottleneck dan komt te liggen.

Maar had ging over de toenmalige nogal dure uit de hand gelopen verbouwing van Arnhem Centraal. Had je voor de genoemde optie gekozen, was het waarschijnlijk voordeliger geweest had je meer flexibiliteit gehad en voor een deel van de reizigers snellere reistijden. Waardoor de trein een aantrekkelijker alternatief kan zijn.

Alleen dan stoot je wel een beetje tegen het business model van de NS aan . NS rijdt het liefst met hoge capaciteit van hub naar hub. Hier is veel (publieke) geld in geïnvesteerd voor de aanpassingen van de infrastructuur waarmee tevens alle flexibiliteit
eruit is gesloopt. Elke verdere aanpassing kost nu gewoon veel geld. In de vliegbranche is dit business model compleet geflopt en is juist de vraag naar kleinere compacte kisten toegenomen waarmee naar meer en verschillende bestemmingen wordt gevlogen. Nederland bestaat niet uit een aantal mega steden maar uit veel middelgrote steden die weliswaar hard zijn gegroeid zonder te investeren in goed OV. Die meer baat hebben bij een flexibeler OV-model. NS en Prorail hebben het steeds over meer capaciteit en uitbreiding van het bestaande netwerk maar een groot deel van de Nederlanders hebben hier weinig aan.. Maar uitbreiding van het aantal spoorlijnen , wat vaak goedkoper is dan aanpassen, om het huidige netwerk te ontlasten wordt nauwelijks gesproken.

Als eerste zou elektrificatie van alle nevenlijnen de hoogste prioriteit moeten hebben, hoeveel nieuwe en snellere “intercity” verbindingen er dan wel niet kunnen ontstaan waar de reiziger echt van gaat profiteren in snelheid en comfort. En dan met efficiënte treinen geen logge en trage VIRM maar bijv een Stadler FLIRT die aanzienlijk goedkoper in exploitatie is. En nieuwe infrastructuur investeringen zouden juist langs steden moeten gaan veel goedkoper en voor veel mensen beter bereikbaar. En er niet meer dwars door steden heen. Nîmes in Frankrijk is ook een stad met hetzelfde aantal inwoners als een grote provinciestad in Nederland. Toch is het nieuwe HSL-station buiten de stad gebouwd. Het nieuwe Nîmes Pont-du-Gard is goed bereikbaar vanuit de hele regio, zowel per auto als de trein goed bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Nu online

Eix

Autonoesis schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:36:
Maar uitbreiding van het aantal spoorlijnen , wat vaak goedkoper is dan aanpassen, om het huidige netwerk te ontlasten wordt nauwelijks gesproken.
Kun je dat onderbouwen? Mijn beeld is dat nieuwe infra echt belachelijk veel geld kost. Denk aan de HSL met de gekkekoeientunnel, maar ook aan alle procedures en het verkrijgen van de benodigd gronden.
En nieuwe infrastructuur investeringen zouden juist langs steden moeten gaan veel goedkoper en voor veel mensen beter bereikbaar. En er niet meer dwars door steden heen. Nîmes in Frankrijk is ook een stad met hetzelfde aantal inwoners als een grote provinciestad in Nederland. Toch is het nieuwe HSL-station buiten de stad gebouwd. Het nieuwe Nîmes Pont-du-Gard is goed bereikbaar vanuit de hele regio, zowel per auto als de trein goed bereikbaar.
Een Frans HSL-station vind ik dan niet vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. Voor een langeafstand rit maakt voor- en natransport veel minder uit dan op de korte afstanden die we in Nederland hebben. En OV dat vertrekt en aankomt ‘waar je niet wil zijn’ schiet niet op.

Verder wel eens dat de focus van NS te zeer gericht is op het rijden van een hoogfrequent metrobedrijf. Probleem dat ik daar dan weer vooral mee heb is dat het hele ontwerp van de dienstregeling gebaseerd lijkt op die piekfrequentie in combinatie met geen enkele sturing op het overnemen van overstappen. Ook als de tienminutentrein niet rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Autonoesis schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:36:
[quote]Transportman schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:23:
Als eerste zou elektrificatie van alle nevenlijnen de hoogste prioriteit moeten hebben, hoeveel nieuwe en snellere “intercity” verbindingen er dan wel niet kunnen ontstaan waar de reiziger echt van gaat profiteren in snelheid en comfort. En dan met efficiënte treinen geen logge en trage VIRM maar bijv een Stadler FLIRT die aanzienlijk goedkoper in exploitatie is.
Zoals de afgelopen jaren is gedaan met de Maaslijn?
Ik ben wel benieuwd wat voor "flexibele verbindingen" je voor je ziet. Moet ik dan denken aan een trein Delfzijl-Groningen-Zwolle-Deventer-Zutphen-Apeldoorn-Amersfoort-Utrecht-Tiel-Nijmegen-Venlo-Roermond-Sittard-Heerlen-Simpelveld-Maastricht-Eijsden?
En stopt die trein dan wel of niet in Hoogeveen?
En nieuwe infrastructuur investeringen zouden juist langs steden moeten gaan veel goedkoper en voor veel mensen beter bereikbaar. En er niet meer dwars door steden heen. Nîmes in Frankrijk is ook een stad met hetzelfde aantal inwoners als een grote provinciestad in Nederland. Toch is het nieuwe HSL-station buiten de stad gebouwd. Het nieuwe Nîmes Pont-du-Gard is goed bereikbaar vanuit de hele regio, zowel per auto als de trein goed bereikbaar.
Het Nederlandse spoor wordt juist voornamelijk gebruikt om ín de steden te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
Nou mijn treinreis van Arnhem naar Wenen is vandaag goed begonnen... not.

De trein vanuit Arnhem naar Dusseldorf (RE19) strande al bij Dinslaken wegens een kapotte bovenleiding. Vertraging was eerst een uurtje, toen 2 uurtjes... en toen maar besloten om de trein terug naar Arnhem te pakken. Als vanaf dat moment alles weer was gaan rijden was ik pas om 0400 in Wenen geweest, dus die gok durfde ik niet te wagen. Vooral omdat er nog 2 overstappen goed hadden moeten gaan.... Dat Dinslaken een zeer klein station met kapotte WC's is en er honderden gestrande reizigers liepen hielp ook niet mee.

Na een hoop gebel met DB nu de reis morgen nogmaals proberen. Blijkbaar kan ik met mijn huidige boeking (super sparreis) morgen alle niet "R" gelabelde treinritten pakken. Dus voor het deel Arnhem - Nurnburg maar een stoelreservering gedaan, en voor het deel Nurnburg - Wenen maar een nieuwe rit geboekt die ik blijkbaar kan declareren bij DB.. we zullen zien.

Wilde per se niet vliegen maar manmanman ik had toch bijna spontaan het vliegtuig gepakt nu hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
@Basekid
Bedankt voor het delen, vroeg me al af hoe de reis was gegaan. Helaas geen reclame voor de trein, wat langer onderweg is overheen te komen maar een dag vertraging sloopt je reis.

Wat voor compensatie krijg je? Een gemiste non-refundable overnachting vergoeden lijkt me het minste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
hoevenpe schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:11:
@Basekid
Bedankt voor het delen, vroeg me al af hoe de reis was gegaan. Helaas geen reclame voor de trein, wat langer onderweg is overheen te komen maar een dag vertraging sloopt je reis.

Wat voor compensatie krijg je? Een gemiste non-refundable overnachting vergoeden lijkt me het minste.
Hm voor nu heb ik een mail opgesteld aan DB voor de nieuwe boekingkosten van de treinreis (440 euro). Weet niet of je ook bij hun de gemiste hotelovernachting kan declareren ja? Ben sws benieuwd hoe het gaat want heb geboekt via treinreiswinkel. Heb natuurlijk wel gewoon een DB ticket met reserveringsnummer etc, dus daarom eerst de DB maar proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Basekid schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:30:
Weet niet of je ook bij hun de gemiste hotelovernachting kan declareren ja?
Sowieso een mail sturen aan je hotel met de situatie: mijn ervaring is dat ze vaak coulant zijn. En altijd declareren...

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 17-08-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Basekid schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:30:
Ben sws benieuwd hoe het gaat want heb geboekt via treinreiswinkel.
Heb je daar je treinreis + hotelovernachting geboekt?
Dan is er sprake van een pakketreis en ben je verplicht eerst met Treinreiswinkel contact op te nemen alvorens zelf dingen te regelen met vervoerders, wil je in aanmerking komen voor compensatie of schadeloosstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
hoevenpe schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:11:
@Basekid
Ook dichterbij over de grens is een uitdaging... Vanmiddag ruim anderhalf uur vertraging gehad op het stukje van Elten naar Arnhem (Elten ligt 10 km over de grens). Maar toch, een keer reizen in Duitsland kan ik iedereen aanraden, dan weet je de komende maanden weer dat de NS eigenlijk nog niet eens zo beroerd is. Of dat het in Duitsland nog beroerder kan :+
Op lange afstanden zijn ze inderdaad volgens mij redelijk coulant met hotel- en taxikosten. Maar op korte afstanden binnen Duitsland krijg je voor zover ik weet niks (ondanks dat het voor mij deel uitmaakt van een reis met een aansluitend deel in Nederland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Oekiejoekie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:51:
Ook dichterbij over de grens is een uitdaging... Vanmiddag ruim anderhalf uur vertraging gehad op het stukje van Elten naar Arnhem (Elten ligt 10 km over de grens). Maar toch, een keer reizen in Duitsland kan ik iedereen aanraden, dan weet je de komende maanden weer dat de NS eigenlijk nog niet eens zo beroerd is. Of dat het in Duitsland nog beroerder kan :+
Dit zijn reguliere stoptrein trajecten, de route van @Basekid zou in Nederland gewoon een IC lijn zijn. Een half uur vertraging oké, maar uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
hoevenpe schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:03:
[...]

Dit zijn reguliere stoptrein trajecten, de route van @Basekid zou in Nederland gewoon een IC lijn zijn. Een half uur vertraging oké, maar uren?
Duitsers zijn niet zo scheutig met de reguliere vergoedingen. In Nederland krijg je bij een half uur vertraging de helft terug, en vanaf een uur alles.

In Duitsland krijg je als standaard vergoeding vanaf een uur vertraging 25%, en vanaf 2 uur 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkertt123
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-10 01:09
Ik ben van plan in september een vriend te bezoeken in Zuid-Frankrijk, en ik ga het liefst met de trein. Nu kost een retourtje gauw >500 euro. Ik zie dat een Interrail kaart (<28j) voor 4 dagen 212 euro kost, waar dan per reis nog stoelreserveringskosten bijkomen. Zie ik iets over het hoofd, of ben ik gek als ik de tickets los koop i.p.v. een interrail pas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-10 14:36
Rikkertt123 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:19:
Ik ben van plan in september een vriend te bezoeken in Zuid-Frankrijk, en ik ga het liefst met de trein. Nu kost een retourtje gauw >500 euro. Ik zie dat een Interrail kaart (<28j) voor 4 dagen 212 euro kost, waar dan per reis nog stoelreserveringskosten bijkomen. Zie ik iets over het hoofd, of ben ik gek als ik de tickets los koop i.p.v. een interrail pas?
Als je de Thalys/Eurostar neemt even kijken of je nog wel stoelreserveringen kan krijgen voor jouw data. Er zijn namelijk beperkte reserveringen voor Interrail op de Eurostar en met name Amsterdam-Parijs zit over het algemeen weken van tevoren al vol terwijl er mogelijk nog wel normale tickets (tegen jouw prijzen) beschikbaar zijn.

Beschikbaarheid op Eurostar voor Interrail check je hier: https://www.b-europe.com/EN/Booking/Pass#TravelWish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Nu online

Eix

Rikkertt123 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:19:
Zie ik iets over het hoofd, of ben ik gek als ik de tickets los koop i.p.v. een interrail pas?
Mij staat bij dat het contingent aan interrail-reserveringen beperkt kan zijn. Mogelijk dat je de rit die je voor ogen hebt dus niet kan reserveren. Tegelijk heb ik dan weer geen beeld bij hoe vaak dat in de praktijk ook voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:08
@Rikkertt123 via welke maatschappijen heb je al gekeken?
Via SNCF kom ik op €363 h&t uit, jonger dan 28, van Amsterdam naar Perpignan. Vertrek op maandag 16/09, terug op vrijdag 20/09.
Bij NMBS internationaal krijg ik voor diezelfde ritten €389 als prijs. (Wel als leeftijd ouder dan 26)
Treinreiswinkel €386.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-10 12:47
Je kan ook met de IC direct naar Brussel, en dan met de TGV naar Zuid-Frankrijk.

Of naar Brussel met de IC direct, naar Lille met de TGV of IC, naar Zuid-Frankrijk met de TGV. Tussen Lille en Zuid-Frankrijk kan je ook nog kiezen voor de TGV Ouigo, dat is minder comfortabel, maar wel goedkoop.

Of met de tijdelijke Eurocity van Brussel naar Parijs, of via Charleroi en Mauberge naar Parijs (zie Seat61).

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lrrr schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:24:
Je kan ook met de IC direct naar Brussel, en dan met de TGV naar Zuid-Frankrijk.
Goede tip. En ik hoop dat ze deze trein in een volgende dienstregeling standaard invoeren.

Eurostar tickets naar Parijs zijn duur en moeilijk te boeken. Vaak is vliegen goedkoper. Met deze trein had ik dit jaar al twee trips gemaakt.
één geannuleerd, andere met vliegtuig gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikkertt123
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-10 01:09
Dank voor jullie reacties. @Arator Ik had vooralsnog alleen via NS International gekeken, en ik ging er naïef vanuit dat de prijzen overal gelijk zouden zijn. Ik ga komende week even puzzelen met jullie suggesties om te kijken wat voordelig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Rikkertt123 op 18-08-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-10 21:54
Ik ben al eens voor 140 heen en weer geweest. Dat ligt dus ook aan het boekingstijdstip, en boeken bij SNCF lijkt goedkoper dan via NS International.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
Opzich wel een terechte vraag natuurlijk. Waarom zou dezelfde treinreis bij de NMBS goedkoper of duurder zijn dan bij NS?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:08
@Maarten_E andere kortingen. Nmbs doet bijvoorbeeld een korting voor jongeren tot 26 jaar, sncf tot 29 jaar. Nmbs is kleine aandeelhouder in Eurostar, sncf is grote aandeelhouder in Eurostar. NS is geen aandeelhouder, het zou een verschil kunnen maken in kortingen via welke firma je een boeking doet. Verder worden de meeste kilometers gereden binnen Frankrijk.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

basdv schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:00:
[...]

Hmm jammer, ik reis regelmatig op hetzelfde traject maar niet altijd dezelfde tijd, dus ik had een window ingesteld waarbinnen ik meldingen wilde. Dat moet je nu los instellen per trein, kan nog wel maar is omslachtiger.
Ik heb het bij app@ns.nl aangegeven dat het jammer is, kreeg onderstaande terug. Helaas dus. :( Tenzij half reizend NL gaat mailen. :+
Bedankt voor je bericht. Voor nu gaat de trajecten tab zoals deze nu is verdwijnen. Als genoeg gebruikers die functionaliteit willen die jij beschrijft, zullen we overwegen om het toe te voegen. Weliswaar in een andere vorm, maar met dezelfde functionaliteit.

Het instellen van nieuwe trajecten of eerder ingestelde trajecten aanpassen is niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:02:
Minder personeel, treinen versoberd, prijzen fors omhoog.

[...]
Reguliere inflatie komt daar nog bij, bijna 12% meer betalen voor minder service en kwaliteit. Oke dan...
En dan nu de vooraankondiging dat treinen in tweede jaarhelft te vaak te laat komen:
Topman Wouter Koolmees van de Nederlandse Spoorwegen (NS) verwacht een ‘pittig najaar’ voor treinreizigers omdat het waarschijnlijk niet gaat lukken om voldoende treinen op tijd te laten rijden. ,,De realiteit is dat onze problemen niet zomaar verholpen zijn, wanneer ze zijn opgelost weet ik niet.”
Wel prettig vooruitzicht heeft de reiziger. Duurder en vertraging, en nee dat ligt niet altijd aan de NS maar de klantervaring gaat er in ieder geval niet op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Napo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:22:
Wel prettig vooruitzicht heeft de reiziger. Duurder en vertraging, en nee dat ligt niet altijd aan de NS maar de klantervaring gaat er in ieder geval niet op vooruit.
Ben wel benieuwd welke 'problemen' Koolmees op doelt. Personeel, materieel, anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Laatst online: 13:34
Te weinig materieel beschikbaar, maar wel materieel afvoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
hoevenpe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Ben wel benieuwd welke 'problemen' Koolmees op doelt. Personeel, materieel, anders?
All of the above: Te weinig personeel, te trage instroom ICNG, werkzaamheden, permanente snelheidsbeperkingen op de HSL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Transportman schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:32:
All of the above: Te weinig personeel, te trage instroom ICNG, werkzaamheden, permanente snelheidsbeperkingen op de HSL.
Die HSL is sowieso een wanproduct, maar bij te late levering van nieuw materieel blijf je toch langer met het oude spul doorrijden? Ik zit liever in een spreekwoordelijke MAT64 dan op een bankje op een leeg perron... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:36:
[...]

Die HSL is sowieso een wanproduct, maar bij te late levering van nieuw materieel blijf je toch langer met het oude spul doorrijden? Ik zit liever in een spreekwoordelijke MAT64 dan op een bankje op een leeg perron... :)
Waar staan de Fyra's tegenwoordig :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
MediaZoo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:01:
Te weinig materieel beschikbaar, maar wel materieel afvoeren...
Er is voldoende materieel, maar te weinig monteurs om het reguliere onderhoud en herstellingen te doen. Daardoor komt de materieelbeschikbaarheid onder druk te staan.
Meer materieel gaat daarin dus niet helpen zolang je niet het personeel hebt om het te onderhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Maar dan is er dus geen tekort aan treinen wat wel in het bericht staat. Er is een tekort aan monteurs waardoor dat dan veroorzaakt wordt. Waarom wordt dat dan niet gezegd? Meteen erbij zetten waar de sollicitatiebrief naartoe kan.

En aangezien Prorail en NS gewoon overheid is, moet men in politiek Den Haag eens wakker worden en actie ondernemen. Wordt maar eens een activistische aandeelhouder/eigenaar. Iedere keer de boel maar op de reizigers afwentelen moet eens stoppen, die hebben geen enkele invloed op het functioneren van de drie partijen maar zijn qua tijd en financieel telkens weer het haasje. Steeds minder (goed functionerend) OV voor steeds meer geld. Te idioot voor woorden dat dit in een zelfbenoemd ontwikkeld land kan.

Als het nu realiteit is dat het een groter zooitje wordt (beter: is, getuige het bericht) dan heb je de afgelopen decennia zitten slapen met zijn allen en vooruit zitten schuiven. Mag toch hopen dat de coronakaart niet weer getrokken gaat worden, haperende langspeelplaat is dat. Er wordt teveel geluld en te weinig daadkracht getoond in het OV.

Dat het OV in Nederland zo goed is t.o.v. het buitenland... sja. Het zal elders vast nog gekker kunnen. Maar prijs/kwaliteit is het toch echt prut aan het worden inmiddels. Zou na 35 jaar nog bijna een auto gaan kopen. :/

Om over Utrecht-Amersfoort maar niet te praten... niks uitloop van werkzaamheden maar lopen prutsen met het roestvrij maken van de rail bij Utrecht. Lekker verdraaien weer. Voor straf iedereen die daar heeft zitten slapen met de staalborstel op de knietjes poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het wordt inderdaad slechter de aankomende jaren, de oproep van Koolmees was te verwachten. Misschien wat voorbarig/snel, maar het is in mijn ogen een oproep om de politiek wakker te maken.

Bij ProRail wordt het de aankomende jaren ook slechter (waar ik mij verder niet over ga uitlaten), maar de gevolgen gaan wel merkbaar zijn. Komt grotendeels ook omdat de beslissingen van het vorige kabinet nog geldig zijn en uitgevoerd worden: meer bezuinigen op onderhoud en instandhouding.
Het nieuwe kabinet heeft nog geen standpunt ingenomen hierover. Projecten die al gepland stonden gaan wel gewoon nog door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:03
PolarBear schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Waar staan de Fyra's tegenwoordig :P
Die hebben een tweede leven in Italië gekregen.

flickr

Pagina: 1 ... 125 ... 163 Laatste