!mark schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:49:
[...]
Het voorstel waarop je reageert was volgens mij over het automatisch toekennen van 30% korting bij alle treinreizen in het dal, en niet een algemene tariefsverlaging van 30%. Juist om de incidentele reiziger af en toe eens de trein te laten nemen zonder dat deze direct de rompslop van weer een extra abonnement aan hoeft te gaan. Of het wat oplevert? Geen idee, ik heb het nemen van een abonnement nooit als omslachtig ervaren omdat ik de trein vaak genoeg gebruik dat Weekend vrij makkelijk uit kan.
Nee, structureel alle kaartjes goedkoper. Gewoon alles. Niet alleen in dal, waar je nu 40% korting kan krijgen, gewoon structureel alles goedkoper.
Bartpetat schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:56:
In mijn ogen mogen de kaartjes en kortingen makkelijker gemaakt worden. Nu zijn er geen Kruidvat e.d. kaartjes meer, en worden de bestaande manieren lastiger te bereiken. Hierdoor haal je twijfelende mensen niet over om eens 'een keertje' met de trein te gaan. Die 1 euro extra voor een los kaartje uit de automaat is ook belachelijk.
Maar ja, soms moet je even moeite doen om een goedkopere deal te krijgen. Met tanken zoek ik ook een goedkopere pomp op, en niet die langs de snelweg. Met shoppen kijk ik de reclameblaadjes door.
Goed, we gaan even uit van de volgende casus:
We gaan we iedereen leren hoe ze bij NS met korting kunnen reizen. Dat letterlijk elke reiziger dus met korting in de trein zit. Samenreiskortingen, abo's, flex, verzin ze. Letterlijk iedereen die in de trein zit, heeft korting.
Kan NS dit betalen. Verdienen ze dan aan al die reizigers en behalen ze hun targets?
Als het antwoord 'ja' is, dan kan NS dus ook structureel de prijzen verlagen zonder extra kortingsystemen op te tuigen. Dan zitten diezelfde reizigers nog steeds voor hetzelfde bedrag in de trein en verdient NS er ook nog steeds hetzelfde aan. Alleen is de stap om de trein te nemen een stuk makkelijker en de drempel een stuk lager.
Het probleem van de discussie hier is dat we in dit topic met
enorme oogkleppen op zitten te staren naar de mogelijkheden van korting "die je even moet opzoeken". Nee, de truc is dat de mensen die totaal niet thuis zijn in het OV uberhaupt niet weten dat het goedkoper kan en dat dit in de bestelstraat van NS gewoon niet naar voren komt.
Doe allemaal eens een testje binnen je familie. Iemand die niet met de trein gaat. Vraag die persoon eens of ze via de website van NS een retourtje voor 2 personen Amsterdam-Eindhoven kunnen opzoeken, vertrek komende dinsdag om 10:00. Vertel ze verder niets over kortingen of opties.
*dat* zijn de mensen die dus schrikken van 91 euro voor 2 treinkaartjes. Die *weten* niet van kortingen en abo's die je kan nemen. Dat komt op die hele webpagina niet voor. Je plant de reis, je kiest de trein en je gebruikt de knop "Bestel treinkaartje".
De andere knop is "Bestel abonnement". Daar klik je niet op, een abonnement is voor als je die reis vaker ga maken, dat ben je niet van plan. Je wil gewoon eenmalig met de trein, dus je hebt een los kaartje nodig.
[
Voor 13% gewijzigd door
sus op 02-08-2024 10:33
]