Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 124 ... 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:14
Bartpetat schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:21:
[...]

Helaas (domste beslissing ooit) kan dat idd niet meer. Het is een digitaal e-ticket. Te koop in de app of online via de website. Mogelijk zelfs te laden op je OV-kaart maar dat weet ik niet.
Zie hier de crux van de hele discussie. Tickets kopen bij NS is een oerwoud aan manieren, tussenstappen, ja tenzij-en en andere hoepels om doorheen te springen. Ik volg @sus helemaal, als het zo moet dan heb ik er ook helemaal geen zin in.

Anders geformuleerd: probeer dit eens op het station uit te leggen aan een buitenlandse toerist die net gearriveerd is. Ondoenlijk.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Bartpetat schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:13:
Maar goed, je wilt niet met de trein. No problem.
Des te kleiner de groep die het het gebruikt, des te minder mensen meer publiek geld voor het OV bij verkiezingen belangrijk vinden.

Waarom denk je dat er zo weinig ophef was toen regionale buslijnen werden opgeheven, de electoraal invloedrijke middenklasse maakte er geen gebruik (meer) van. Wees blij dat de NS nog op 'ons autorijdend' netvlies staat... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TheMak schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:24:
[...]

Ik vind het weekend al behoorlijk druk.
Dat is het punt niet. NS biedt een "Weekend Voordeel" abonnement aan voor € 2,20 en daarmee krijg je 40% korting in het weekend. Een hele maand lang en je mag het direkt opzeggen zodat je maar 1 maand betaalt.
Waarom kun je dan niet gewoon een weekendkaartje kopen met 40% korting + € 2,20 toeslag? Want dat is wat de reiziger nu ook betaalt, maar daar moet hij extra moeite voor doen.
Je reizigers extra moeite laten doen om een kaartje te laten kopen, blijkbaar staat dat bovenaan in de business 101 van de spoorwegen (niet alleen NS).

Overigens is "druk" iets wat NS volledig zelf in de hand heeft. NS heeft genoeg treinen om die ook in het weekend in te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 02-08-2024 09:31 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ed1703 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:23:
Jij en velen met jou lezen de hele pagina niet.
Weer wat geleerd, dacht dat NS flex noodzakelijk was.

Zit wel een serieuze adder onder het gras: vroeger checkte je in met korting, was het altijd oké. Nu koop ik dus e-tickets die niet geldig zijn in de spits.

Begrijp ik goed dat als wij op een doordeweekse dag om 16u10 nog in de trein zitten (bijv. door een vertraging of gemiste aansluiting) het zwartrijden is? Kan je er nog de poortjes uit, welke boete hoort daarbij?

Heel eerlijk, zoveel gedoe en risico dat ik (met mij waarschijnlijk vele anderen) allang denk stop die korting maar waar de zon niet schijnt... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zo ver ik weet is het moment van inchecken bepalend voor het tarief en mag je dan je reis afmaken tot je weer moet uitchecken. Dus om 15:55 inchecken en dan de hele avond met korting doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Maasluip schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:50:
Zo ver ik weet is het moment van inchecken bepalend voor het tarief en mag je dan je reis afmaken tot je weer moet uitchecken. Dus om 15:55 inchecken en dan de hele avond met korting doorrijden.
Ik lees het anders:
Let op: je mag met het Samenreisticket Dal niet in de spits reizen, ook niet als je in de daluren bent ingecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
'Iedereen' roept altijd dat ze niet meer met de trein in Nederland gaan, want de kaartjes zijn zo duur.
'Iedereen' roept altijd dat de treinen zo vol zitten en dat ze altijd maar moeten staan.
Rijdt iedereen dan zwart?

'Iedereen' roept altijd dat een treinkaartje naar Parijs/Londen/Berlijn/andere buitenlandse plaats zo duur is. 'Ik ga wel met het vliegtuig/auto'
'Iedereen' roept altijd dat Nederlandse kaartjes zo duur zijn 'Maar in het buitenland zijn de kaartjes zo veel goedkoper!!1!'

In mijn ogen mogen de kaartjes en kortingen makkelijker gemaakt worden. Nu zijn er geen Kruidvat e.d. kaartjes meer, en worden de bestaande manieren lastiger te bereiken. Hierdoor haal je twijfelende mensen niet over om eens 'een keertje' met de trein te gaan. Die 1 euro extra voor een los kaartje uit de automaat is ook belachelijk.

Maar ja, soms moet je even moeite doen om een goedkopere deal te krijgen. Met tanken zoek ik ook een goedkopere pomp op, en niet die langs de snelweg. Met shoppen kijk ik de reclameblaadjes door.

Ook zouden werkgevers vaker een vrij reizen OV kaart moeten geven aan hun werknemers. Dan kan je ook privé met de trein! Moet je werk wel bereikbaar zijn met het OV natuurlijk, en laten nou veel kantoren ver van een station liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
In deze casus gaat het om een e-ticket die je niet in kan checken. Dan moet je (vaak, niet altijd) de trein uit zijn zodra de spits begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:06:
[...]

Dat kan dus alleen als al je reisgenoten de app en tenminste NS flex basis (met inkomenscheck) hebben. Wij hebben allemaal een OV kaart met automatisch opladen, mijn tieners komen sowieso niet voor flex in aanmerking.

Laten we het erop houden dat we al een paar keer de auto genomen hebben omdat het nu 3x de volle mep en 1x korting is. Ja, er zijn groepstickets maar bij een spontaan plan wil je niet elke keer uitrekenen wat de voordeligste optie is, dan wil je gewoon naar het station lopen en inchecken.

Idem voor fiets in de trein, mede door de discussie hier hebben we uiteindelijk de auto naar Texel genomen. Met 4 fietsen en bagage in de IC naar Den Helder zagen we los van de prijs gewoon niet meer zitten. Merk dat ik veel minder de trein pak dan vroeger, alleen nog als defacto metro incidenteel de stad in.
En dat is een heel wijze keuze geweest. "In het seizoen" zie ik al op tegen 1 fiets meenemen op het traject Utrecht - Den Helder. Vanaf Alkmaar zijn er in theorie nog plaatsen voor 6 fietsen per trein. Altijd maar afwachten hoeveel fietsen er nog mee kunnen, als er nog fietsen mee kunnen. En als je een fietsplekje in het achterste deel van de trein had gevonden, heb je pech. Dat treinstel blijft namelijk achter in Alkmaar en dan heb je nogmaals de uitdaging om verder te komen met je fiets(en). VIRM is gewoon echt ruk voor fietsen. Onhandig instappen, onhandig uitstappen, nauwelijks plek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:30

sus

is druk :+

!mark schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:49:
[...]

Het voorstel waarop je reageert was volgens mij over het automatisch toekennen van 30% korting bij alle treinreizen in het dal, en niet een algemene tariefsverlaging van 30%. Juist om de incidentele reiziger af en toe eens de trein te laten nemen zonder dat deze direct de rompslop van weer een extra abonnement aan hoeft te gaan. Of het wat oplevert? Geen idee, ik heb het nemen van een abonnement nooit als omslachtig ervaren omdat ik de trein vaak genoeg gebruik dat Weekend vrij makkelijk uit kan.
Nee, structureel alle kaartjes goedkoper. Gewoon alles. Niet alleen in dal, waar je nu 40% korting kan krijgen, gewoon structureel alles goedkoper.
Bartpetat schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:56:
In mijn ogen mogen de kaartjes en kortingen makkelijker gemaakt worden. Nu zijn er geen Kruidvat e.d. kaartjes meer, en worden de bestaande manieren lastiger te bereiken. Hierdoor haal je twijfelende mensen niet over om eens 'een keertje' met de trein te gaan. Die 1 euro extra voor een los kaartje uit de automaat is ook belachelijk.

Maar ja, soms moet je even moeite doen om een goedkopere deal te krijgen. Met tanken zoek ik ook een goedkopere pomp op, en niet die langs de snelweg. Met shoppen kijk ik de reclameblaadjes door.
Goed, we gaan even uit van de volgende casus:

We gaan we iedereen leren hoe ze bij NS met korting kunnen reizen. Dat letterlijk elke reiziger dus met korting in de trein zit. Samenreiskortingen, abo's, flex, verzin ze. Letterlijk iedereen die in de trein zit, heeft korting.

Kan NS dit betalen. Verdienen ze dan aan al die reizigers en behalen ze hun targets?

Als het antwoord 'ja' is, dan kan NS dus ook structureel de prijzen verlagen zonder extra kortingsystemen op te tuigen. Dan zitten diezelfde reizigers nog steeds voor hetzelfde bedrag in de trein en verdient NS er ook nog steeds hetzelfde aan. Alleen is de stap om de trein te nemen een stuk makkelijker en de drempel een stuk lager.

Het probleem van de discussie hier is dat we in dit topic met enorme oogkleppen op zitten te staren naar de mogelijkheden van korting "die je even moet opzoeken". Nee, de truc is dat de mensen die totaal niet thuis zijn in het OV uberhaupt niet weten dat het goedkoper kan en dat dit in de bestelstraat van NS gewoon niet naar voren komt.

Doe allemaal eens een testje binnen je familie. Iemand die niet met de trein gaat. Vraag die persoon eens of ze via de website van NS een retourtje voor 2 personen Amsterdam-Eindhoven kunnen opzoeken, vertrek komende dinsdag om 10:00. Vertel ze verder niets over kortingen of opties.

*dat* zijn de mensen die dus schrikken van 91 euro voor 2 treinkaartjes. Die *weten* niet van kortingen en abo's die je kan nemen. Dat komt op die hele webpagina niet voor. Je plant de reis, je kiest de trein en je gebruikt de knop "Bestel treinkaartje".

De andere knop is "Bestel abonnement". Daar klik je niet op, een abonnement is voor als je die reis vaker ga maken, dat ben je niet van plan. Je wil gewoon eenmalig met de trein, dus je hebt een los kaartje nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door sus op 02-08-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus precies wat we niet doen. Als een bepaalde korting "te breed gebruikt wordt", dan gaan we werken aan wat extra drempels en gaan we de informatie wat beter verstoppen. :) En dat is commercieel ook gewoon het meest handige. En NS is gewoon commercieel natuurlijk. Die zien het liefst helemaal geen "samenreiskorting", dus stoppen we dat ergens ver weg met een paar flinke hindernissen ervoor.

En de daluren zijn inmiddels ook al niet meer wat het geweest is. Vroeger, lang geleden, toen het nog geen daluren waren maar voordeeluren, kreeg je bijvoorbeeld in juli en augustus ook gewoon in de spits nog korting. Tussen Kerst en de Jaarwisseling ook, maar da's ook geschrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:30

sus

is druk :+

Je bevestigd mijn standpunt juist. Gewoon geen korting-constructies. Alles structureel goedkoper. Dan is er niks te verstoppen, is er ook geen gedoe. Schrikken mensen niet van torenhoge prijzen die ze bij bestellen te zien krijgen en zullen dus onder de streep juist meer kaartjes verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:56
Het probleem is nu dat er geen 1:1 concurrentie is: er is geen reden voor NS om korting te geven anders dan de regels die ze meekrijgen van het ministerie. Bedrijven gaan pas hun best doen met kortingen en scherpe prijzen op het moment dat ze daarmee een klant binnenhalen die anders naar de concurrent gaan. En daar is bij NS geen sprake van: de reiziger heeft niet te keuze uit meerdere aanbieders op een traject.

[ Voor 17% gewijzigd door FredvZ op 02-08-2024 10:54 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
FredvZ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:53:
Bedrijven gaan pas hun best doen met kortingen en scherpe prijzen op het moment dat ze daarmee een klant binnenhalen die anders naar de concurrent gaan. En daar is bij NS geen sprake van: de reiziger heeft niet te keuze uit meerdere aanbieders op 1 en hetzelfde traject.
Die concurrent is er zeker, op elk denkbeeldig traject. Daar staan er 9,1 miljoen van bij jou en mij voor de deur... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sus schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:52:
Je bevestigd mijn standpunt juist. Gewoon geen korting-constructies. Alles structureel goedkoper. Dan is er niks te verstoppen, is er ook geen gedoe. Schrikken mensen niet van torenhoge prijzen die ze bij bestellen te zien krijgen en zullen dus onder de streep juist meer kaartjes verkocht worden.
Ik ben het helemaal met je eens hoor. De introductie van commercie in het OV heeft een vrij verwoestend effect gehad. Er staat nu een ander belang voor het maatschappelijk belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:57:
Ik ben het helemaal met je eens hoor. De introductie van commercie in het OV heeft een vrij verwoestend effect gehad. Er staat nu een ander belang voor het maatschappelijk belang.
Het probleem is veel breder: vooral loonkosten gaan in alle sectoren door het dak. Dat zie je in de zorg, onderwijs, aannemers, detailhandel, horeca, etc.

Het spoor is relatief arbeidsintensief, er zijn forse loonstijgingen geweest die niet 1 op 1 doorberekend kunnen worden aan de reiziger. Dan kom je in een vicieuze cirkel terecht, zie niet hoe NS dit anders zou kunnen doen. Die 90 miljoen structureel extra vanaf 2025 is blijkbaar al verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-10 18:44
Dit is volgens mij de standaard regel bij gebruik van een OV-chipkaart. Bij losse (e)-tickets geldt echter dat de volledige reis in de dalperiode moet liggen.
hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:39:
[...]
Zit wel een serieuze adder onder het gras: vroeger checkte je in met korting, was het altijd oké. Nu koop ik dus e-tickets die niet geldig zijn in de spits.

Begrijp ik goed dat als wij op een doordeweekse dag om 16u10 nog in de trein zitten (bijv. door een vertraging of gemiste aansluiting) het zwartrijden is? Kan je er nog de poortjes uit, welke boete hoort daarbij?
Als je door vertraging bij NS in de spitsperiode terecht komt, kan jou niets aangerekend worden. Zie bijvoorbeeld hier.

Een andere vraag is: stel je mist je overstap naar een andere vervoerder door NS. Geldt het dan ook? Je kan bijvoorbeeld fluiten naar geld terug bij vertraging geldt als je door vertraging bij NS een overstap naar Arriva mist. Ondanks dat dit nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:24

Wokschotel

Op 6 wielen

Die hele coronaperiode is gewoon de oorzaak van de huidige financiële ellende. Pre-Corona was er een spits die op dinsdag en donderdag z’n hoogtepunt had, maar ook op maandag, woensdag en (iets minder) vrijdag er gereisd. Daarvoor werden er door bedrijven en overheden business class abonnementen afgesloten. Die inkomsten vallen nu grotendeels weg, terwijl er nog steeds hetzelfde materieel (hoeveelheid) aanwezig moet zijn om de dinsdagpiek te kunnen vervoeren. En dat materieel (en andere vaste kosten) kost gewoon veel knaken waar dus veel minder inkomsten tegenover staan.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:23
Zegt wel wat over de NS dat ze drie jaar steen en been klagen over minder reizigers maar niet de hand in eigen boezem steken . En dat terwijl in het buitenland na corona meer en meer reizigers de trein kiezen. Jaren van nauwelijks investeren in het spoor lijkt nu zijn tol te eisen. Leuk zo’n fancy station midden in het centrum in al die uit de kuiten gewassen dorpen waar Nederland voor het grotendeels uit bestaat. Maar vaak moet je eerst minimaal 3km fietsen voordat je bij het station bent. Terwijl je met de auto binnen enkele minuten op de snelweg bent.

De grootste clusterfuck is Metropool Eindhoven. Inmiddels wonen hier meer dan 750000 mensen maar het OV bestaat voornamelijk uit stad- en streekbussen die dwars door Eindhoven crossen. Serieuze plannen maken en duidelijke visie. Nee, meer geld na het OV betekent nog meer geld verbranden aan bevriende adviesbureautjes. Wanneer het wel serieus wordt en er geld op tafel moet komen, wordt de keutel al snel ingetrokken.

Voor middellange afstanden biedt de trein in Nederland nauwelijks een alternatief. Juist hier zit de meeste potentie, vooral in combinatie met internationaal vervoer. Toch kachelen we anno 2024 over naoorlogs spoor met maximaal 140km/h in smerige treinen waarvoor je wel de hoofdprijs betaalt. Zelfs een relatief simpele elektrificatie en eventueel spoorverdubbeling/snelheidsverhoging van alle nevenlijnen lijkt voor Prorail een onmogelijke opgave. Terwijl dit zoveel potentie heeft voor nieuwere snellere (intercity) verbindingen.

Ook de avondspits, die al erg verspreid is, In 2019 kon je gewoon voor het daltarief reizen. Nu dit is afgeschaft en moet je tot 18.30 wachten voordat je met het daltarief kunt reizen. Dan denk ik bekijk het maar, ik kies wel voor een andere optie. Nog iets ongelofelijks stoms. 40% dalkorting met de Businesscard is alleen geldig bij NS en niet hier bij Blauwnet of andere vervoerders.

Ook voor de gelegenheidsreiziger is het nauwelijks te doen om tegen een gereduceerd tarief te reizen. En met die beperking zoals bovengenoemde avondspits ook niet bepaald aantrekkelijk.

En wat is de rol van “heilige” conducteur tegenwoordig? Controleren zie ik ze bijna niet meer doen. Het is nu deuren sluiten en lekker chillen in de eerste klas. Laat ze tussendoor vuilnis opruimen, schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren en voornamelijk zichtbaar zijn en eventueel service verlenen. En andere landen gewoon heel normaal. Maar niet bij de NS mede dankzij vakbonden die nog in het stoomtijdperk leven is het bijna de ultieme bullshitjob geworden.

Nog iets waarom zijn stationsgebouwen en onderliggend onroerend goed in handen van een vervoerder en niet van ProRail? Als je de jaarcijfers bekijkt, blijft dat vastgoedontwikkeling, verhuur en het uitbaten van vreetschuren het meest lucratiefs zijn. Zonder deze inkomensstroom is NS technisch failliet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-10 16:48
Eindhoven zou sowieso een S-bahnachtig netwerk moeten hebben. Steden als Veldhoven, Valkenswaard, Veghel en Uden moeten verbonden worden. Ik fantaseer over een Nijmegen - Oss - Uden - Vegel - Eindhoven - Veldhoven/Valkenswaard. De lijn zou A59 en JF Kennedylaan moeten volgen tot Centraal en onder het centrum (onder de Dommel) door moeten gaan en splitsen naar Veldhoven en Valkenswaard. De lijn zou gesplitst moeten worden ter hoogte van de high tech campus voor een tak naar Veldhoven en Valkenswaard. De lijn zou aan beide takken doorgetrokken moeten worden naar Turnhout en Neerpelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sus schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:52:
Waar halen mensen toch vandaan dat als het goedkoper gaat worden je vanzelf wel nog vollere treinen gaat krijgen?
Die auto gaat naar de dealer en we krijgen er hordes reizigers bij? Ik geloof er helemaal niets van.
Want je vergeet voor het gemak maar even dat met name in de spitsen er voor die aantallen reizigers helemaal geen plek is, getuige de andere berichten in dit topic? Waar wil je die dan kwijt? Op het dak soms?
De groei in het dal is grotendeels te verwaarlozen.

NS en ook Arriva moeten hun inkomsten met name in de spitsen verdienen. Als dat afneemt, (wat nu ook het geval is) ga je dus flinke verliezen draaien.

Verbazend in dit topic dat men klaagt over te volle treinen, maar de andere kant op redeneren sommigen dat het best nog wel wat goedkoper kan en er vanzelf wel meer kaartjes verkocht worden.
Gevolg: Nog vollere treinen.. OK??

Hoe dan???

[ Voor 19% gewijzigd door ed1703 op 02-08-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ed1703 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:35:
De groei in het dal is grotendeels te verwaarlozen.
Buiten de spits zie ik (n=1) vooral korte treinstellen langskomen, meestal genoeg zitruimte item staanplaatsen. Alleen de laatste sprinter van Utrecht naar huis zit bomvol. Genoeg materieel dat stof staat te happen.

Het narratief is dat buiten de spits vooral lucht wordt verplaatst, dat los je op door nieuwe doelgroepen aan te boren en mensen te verleiden de auto een keer te laten staan (en/en, niet of/of).

Nu zeg je eigenlijk dat de trein ook in het dal vol zit, in dat geval zou er imo geen sprake moeten zijn van verlies. Dan heb je al optimale bezetting, vanuit langjarige budgettering het ideale plaatje. Toch moet er geld bij, wat is het nou?

Niet persoonlijk bedoeld, maar soms krijg ik het gevoel dat men bij NS juist te weinig commercieel denkt. Bij een normaal bedrijf had men de (potentiële) klant meer voorop gesteld, ik hoor vooral redenen om niets te veranderen en de prijzen maar weer te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:46:
[...]

Buiten de spits zie ik (n=1) vooral korte treinstellen langskomen, meestal genoeg zitruimte item staanplaatsen. Alleen de laatste sprinter van Utrecht naar huis zit bomvol.
Langere treinen (bijvoorbeeld 8 bakken VIRM) zal ook 2 HC's moeten hebben, dus ja, dat kost geld.
Het narratief is dat buiten de spits vooral lucht wordt verplaatst, dat los je op door nieuwe doelgroepen aan te boren en mensen te verleiden de auto een keer te laten staan.
Welke nieuwe doelgroepen? De dalreiziger die gezellig een dagje amsterdam doet misschien?
De rest is aan het werk.
Nu zeg je eigenlijk dat de trein al vol zit, in dat geval zou er imo geen sprake moeten zijn van verlies. Dan heb je al optimale bezetting, vanuit langjarige budgettering het ideale plaatje. Toch moet er geld bij, wat is het nou?
Dat klopt, op met name dinsdag en donderdag, maar ook echt wel op andere dagen zitten veel spitstreinen vol.
Ik reageer op structurele verlaging van kosten om een kaartje te kopen om van A naar B te komen, ook in de spits dus. Hoe denk je dat te gaan faciliteren op een dinsdag en donderdag?
Niet persoonlijk bedoeld, maar soms krijg ik het gevoel dat men bij NS juist te weinig commercieel denkt. Bij een normaal bedrijf had men de (potentiële) klant meer voorop gesteld, ik hoor vooral redenen om niets te veranderen en de prijzen maar weer te verhogen.
Mij raak je niet persoonlijk hoor, ik werk niet bij NS. Mijn vrouw wel.
NS moet tot eind dit jaar al 1,4 miljard bezuinigen, want men heeft een aantal jaren geleden een zak met geld gekregen. De coronasteun stopt en mensen werken anders, deels thuis. Dat kan je niet zomaar even 'oplossen', dat is gewoon structureel minder reizigers. Hoe wil je dat met het nakomen van het HRN-contract dan nog gaan oplossen? Nu gaat men nog verder bezuinigen. Ik denk dat je straks een NS gaat zien die heel duur gaat worden met een zeer laag serviceniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ed1703 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:57:
Ik reageer op structurele verlaging van kosten om een kaartje te kopen om van A naar B te komen, ook in de spits dus. Hoe denk je dat te gaan faciliteren?
Dat in de ochtend van maandag t/m donderdag er niemand bij kan is helder, die betalen terecht de volle mep. Het zou fijn zijn als dat eindelijk door progressieve politiek en media geaccepteerd wordt, de auto voor het overgrote deel van de beroepsbevolking noodzakelijk om op het werk te komen. Daarbuiten is er genoeg capaciteit beschikbaar, desnoods laat je dat extra treinstel zonder hoofdconducteur rijden. Hoeveel zwartrijders loop je daardoor mis? Ook dat is een kosten-baten analyse.

Er zijn genoeg mensen die een dagje weg willen, voor een redelijke prijs naar een andere stad of op vakantie. Extra markten aanboren om nieuwe inkomsten te genereren, of er nou 100 of 200 mensen in die trein zitten maakt voor de kosten weinig uit. Die 1,4 miljard coronasteun was sowieso tijdelijk, mag aannemen dat de directie met dat wegvallen rekening gehouden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:15
ed1703 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Langere treinen (bijvoorbeeld 8 bakken VIRM) zal ook 2 HC's moeten hebben, dus ja, dat kost geld.
Van wie moet dat eigenlijk? De Blauwnet treinen rijden zelfs helemaal zonder HC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:08
basmq schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Van wie moet dat eigenlijk? De Blauwnet treinen rijden zelfs helemaal zonder HC.
Van de conducteurs zelf. Volgens de veiligheidsnorm kan het met 1 (servicenorm is 2), maar dat accepteren ze niet en 'laten ze de trein staan'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dolan schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Van de conducteurs zelf. Volgens de veiligheidsnorm kan het met 1 (servicenorm is 2), maar dat accepteren ze niet en 'laten ze de trein staan'.
Dat klinkt als werkweigering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

I_IBlackI_I schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:59:
[...]

Dat klinkt als werkweigering.
Onderschat niet hoeveel macht zo’n grote groep mensen heeft binnen de NS. En ze hebben de reiziger natuurlijk als pressiemiddel.

Paar jaar geleden wilde men een pilot doen om de machinist de deur bediening te laten doen bij vertrek, is toen ook extreem veel ophef over geweest (want neemt taken weg van de HC en die zagen de bui al hangen natuurlijk).

Uit mijn tijd bij de NS heb ik het bedrijf vooral als enorm log en inefficiënt ervaren. Innovatie op de ene afdeling werd dan weer afgeremd door bureaucratie op de andere afdeling. En systemen die in principe door 10 man gebouwd en onderhouden konden worden, daar werd tegen de 80 man op gezet, veelal ingehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:26:Het zou fijn zijn als dat eindelijk door progressieve politiek en media geaccepteerd wordt, de auto voor het overgrote deel van de beroepsbevolking noodzakelijk om op het werk te komen.
Lijkt me een nogal ferme claim zonder enige onderbouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 19:38
Eenmensbediening is gewoon mogelijk bij NS. Tussen Gouda en Alphen wordt dat al een aantal jaar gebruikt (daar rijden de treinen zonder conducteur), en vanaf december ook tussen Schiphol en Amsterdam Centraal, echter is daar wel altijd een conducteur nodig vanwege de tunnel bij Schiphol, ook al doet de machinist het vertrekproces.
Overigens gebeurt het dagelijks al ontelbare keren dat een trein op de veiligheidsnorm wordt meegenomen. Dus ja, er rijden ook vaak genoeg treinen rond zonder conducteur aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Napo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:21:
Lijkt me een nogal ferme claim zonder enige onderbouwing.
Kijk naar nieuwbouwwijken: zoveel mogelijk autoloos met deelmobiliteit, iedereen op de fiets of in het OV. Nieuwe wegen of wegverbredingen een no-go, als de PVV asfalt boven spoor verkiest is de wereld te klein. We willen harder dan 140 op het spoor, op de weg 130 hel op aarde. Rekeningrijden om autobezit duurder te maken, mensen uit de auto krijgen naar een alternatief dat in de spits dus al vol zit...

Laten we het erop houden dat automobiliteit in bepaalde kringen geen goede naam heeft. ;)
Maar we gaan erg offtopic nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Kijk naar nieuwbouwwijken: zoveel mogelijk autoloos met deelmobiliteit, iedereen op de fiets of in het OV. Nieuwe wegen of wegverbredingen een no-go, als de PVV asfalt boven spoor verkiest is de wereld te klein. We willen harder dan 140 op het spoor, op de weg 130 hel op aarde. Rekeningrijden om autobezit duurder te maken, mensen uit de auto krijgen naar een alternatief dat in de spits dus al vol zit...

Laten we het erop houden dat automobiliteit in bepaalde kringen geen goede naam heeft. ;)
Maar we gaan erg offtopic nu.
Ik mis compleet hoe deze reactie een onderbouwing is op:
hoevenpe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:26:
[...] de auto voor het overgrote deel van de beroepsbevolking noodzakelijk [...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:52

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

EDIT schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:25:
Eenmensbediening is gewoon mogelijk bij NS. Tussen Gouda en Alphen wordt dat al een aantal jaar gebruikt (daar rijden de treinen zonder conducteur), en vanaf december ook tussen Schiphol en Amsterdam Centraal, echter is daar wel altijd een conducteur nodig vanwege de tunnel bij Schiphol, ook al doet de machinist het vertrekproces.
Overigens gebeurt het dagelijks al ontelbare keren dat een trein op de veiligheidsnorm wordt meegenomen. Dus ja, er rijden ook vaak genoeg treinen rond zonder conducteur aan boord.
Hier wordt al heel lang over gesproken, want in Zoetermeer werd vroeger ook al met klapspiegel gereden, maar volgens nieuwe regels kan het allemaal niet meer.
De machinist moet een aanvullende opleiding volgen tot BHV-er (extra ehbo en ontruiming) wat voor NS weer meer kosten zijn (als er niet HC's ontslagen worden).

In de regels is het ook al lang zo, dat de bestuurder de baas (verantwoordelijke) is en niet de conducteur (dit is alleen een interne NS regel). Nu hebben ze al de BOA bevoegdheid ontnomen en is HC alleen nog service en ondersteuning van machinist.

Veranderingen duren lang bij NS. Het sluiten van 75% van de loketten, heeft ook 5 jaar geduurd en werd in het begin ook ontkend, maar is uiteindelijk toch gebeurd.

Ik verwacht dat ook bij NS een eenmans en beperkt een twee mans bezetting gaat komen....

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:04

silverball

De wagen voor moderne mensen

Napo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:50:
[...]

Ik mis compleet hoe deze reactie een onderbouwing is op:

[...]
Waarschijnlijk omdat +300% reistijd gewoon idioot is als je fulltime werkt. Op de korte afstanden zit je daar snel aan he, tenzij je in een treinstation woont. En dan ook nog het kostenplaatje.

[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 02-08-2024 15:10 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
PeteSplit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Hier wordt al heel lang over gesproken, want in Zoetermeer werd vroeger ook al met klapspiegel gereden, maar volgens nieuwe regels kan het allemaal niet meer.
De machinist moet een aanvullende opleiding volgen tot BHV-er (extra ehbo en ontruiming) wat voor NS weer meer kosten zijn (als er niet HC's ontslagen worden).

In de regels is het ook al lang zo, dat de bestuurder de baas (verantwoordelijke) is en niet de conducteur (dit is alleen een interne NS regel). Nu hebben ze al de BOA bevoegdheid ontnomen en is HC alleen nog service en ondersteuning van machinist.

Veranderingen duren lang bij NS. Het sluiten van 75% van de loketten, heeft ook 5 jaar geduurd en werd in het begin ook ontkend, maar is uiteindelijk toch gebeurd.

Ik verwacht dat ook bij NS een eenmans en beperkt een twee mans bezetting gaat komen....
Inderdaad werd er op de Zoetermeer stadslijn ook al zonder conducteur gereden, maar het is onjuist dat een machinist BHV of EHBO nodig heeft om met eenmensbediening te rijden.
En zoals ik al zei, het wordt al jaren in de planning gedaan, buiten dat ongepland al zo lang ik machinist ben is toegestaan (en ik doe dat zelf ook zo af en toe bij verstoringen).

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 02-08-2024 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Waarschijnlijk omdat +300% reistijd gewoon idioot is als je fulltime werkt. Op de korte afstanden zit je daar snel aan he, tenzij je in een treinstation woont. En dan ook nog het kostenplaatje.
Juist op korte afstanden heb je tegenwoordig meer dan acceptabele ( in ieder geval dan voor mij ) alternatieven naast de auto en het OV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Autonoesis schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:13:

Nog iets waarom zijn stationsgebouwen en onderliggend onroerend goed in handen van een vervoerder en niet van ProRail? Als je de jaarcijfers bekijkt, blijft dat vastgoedontwikkeling, verhuur en het uitbaten van vreetschuren het meest lucratiefs zijn. Zonder deze inkomensstroom is NS technisch failliet.
De stationsgebouwen zijn al jaren geleden (heel stilletjes) overgedragen aan Prorail.
Omdat het beheer/onderhoud van de stations uitbesteed wordt, hebben ze dit uitbesteed aan NS stations.
Op het oog lijkt het dus van NS, maar dat is dus niet zo. Alle perrons, trappen, liften en het gebouw zijn van Prorail en NS doet het onderhoud. Je kunt het goed zien bij de stations op de lijnen waar NS niet rijdt, daar heeft Prorail al alle NS tekens en borden verwijderd.
NS heeft wel nog vastgoed (kantoren) op grotere stations, die ze verhuren en ook zelf gebruiken voor bijvoorbeeld opleidingen (Amersfoort).

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

EDIT schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Een machinist heeft geen BHV of EHBO nodig om met eenmensbediening te rijden.
En zoals ik al zei, het wordt al jaren in de planning gedaan, buiten dat ongepland al zo lang ik machinist ben is toegestaan (en ik doe dat zelf ook zo af en toe bij verstoringen).
Ik heb toen vernomen (was toen het argument voor minstens een HC) dat het een wettelijke verplichting is, dat er een BHV-er ook op de trein aanwezig moet zijn. Het is maar hoe je de wet interpreteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Nogmaals, ik ben machinist. Ik rij ook zonder BHV of EHBO gewoon die treinen alleen. Als die verplichting er zou zijn, dan zou dat echt niet mogen.

[ Voor 27% gewijzigd door EDIT op 02-08-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

.

[ Voor 162% gewijzigd door PeteSplit op 02-08-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
EDIT schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:25:
Misschien moet de NS eens kijken hoe ze dat bij de RET doen. Daar lukt het al sinds 1968 om railvoertuigen zonder conducteur in een tunnel te laten vertrekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FredvZ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:36:
[...]

Misschien moet de NS eens kijken hoe ze dat bij de RET doen. Daar lukt het al sinds 1968 om railvoertuigen zonder conducteur in een tunnel te laten vertrekken ;)
De eenmansbediening bij NS discussie loopt al jaar en dag en ja daar zit beweging in. Het komt wanneer het komt.

@PeteSplit
Je draait het om, ProRail doet het onderhoud en NS Vastgoed is de eigenaar.

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 02-08-2024 19:44 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
PeteSplit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:06:
Ironisch genoeg rijden er nu over hetzelfde spoor nog steeds railvoertuigen zonder conducteur... En wat blijk: reizigers lijken heel goed te begrijpen wanneer ze wel en niet mogen instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
Is het probleem niet dat NS (oud) materieel heeft zonder klem- en meesleepbeveiliging? Zolang dat nog rondrijdt heb je in ieder geval iemand nodig die kijkt of er niks/niemand tussen zit. Want in tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd heb ik het idee dat mensen het niet begrijpen, maar juist elk gaatje pakken. En dat gaat bij een metrostel prima, want de deuren sluiten heel snel en gaan weer terug open als je er toch tegen aankomt (vermoed ik althans).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
De SNGs die straks op de Airportsprinter gaan rijden hebben inderdaad een extra meesleepbeveiliging en aangepaste klembeveiliging. Daarnaast dus camera's aan de zijkanten, zodat er per bak gekeken kan worden of er niets tussen de deuren zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
EDIT schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:10:
De SNGs die straks op de Airportsprinter gaan rijden hebben inderdaad een extra meesleepbeveiliging en aangepaste klembeveiliging. Daarnaast dus camera's aan de zijkanten, zodat er per bak gekeken kan worden of er niets tussen de deuren zit.
Dat zijn aanpassingen aan het bestaande materieel? Dat betekent dus dat die SNG's altijd daar moeten rijden (of elders, maar op dat stuk altijd wel), of materieel met HC/vertrek assistent? Dat heeft ook nog gevolgen voor de planning en inzet.

De eerder aangehaalde vergelijking met de RET gaat dan minder op als maar een klein deel van je vloot geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
spnw schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Dat zijn aanpassingen aan het bestaande materieel? Dat betekent dus dat die SNG's altijd daar moeten rijden (of elders, maar op dat stuk altijd wel), of materieel met HC/vertrek assistent? Dat heeft ook nog gevolgen voor de planning en inzet.

De eerder aangehaalde vergelijking met de RET gaat dan minder op als maar een klein deel van je vloot geschikt is.
Klopt. In theorie kan je ander materieel daar rijden maar dan pak je vertraging omdat het vertrekproces langer duurt, en dat stuk spoor zit ramvol dus dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
EDIT schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:10:
Ik heb een foto gezien van de cabine (op socialmedia; prive), en voor wie het wil weten: Rechts zitten twee externe schermen die de camerabeelden tonen. Verder zijn er op de achterwand een paar extra knopjes, is mij verteld.

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 02-08-2024 22:46 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:42
spnw schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Het bestaande materieel is inderdaad aangepast; 2 monitoren in de cabine voor de MCN zodat alle camera's aan de buitenzijde bekeken kunnen worden. De HC is er alleen voor veiligheid, controle etc.
De airportsprinters (omgebouwde SNG's) kunnen in principe overal rijden, er is in de cabine een knop voor het aan en uitzetten voor de TGV (Technisch Geleid Vertrek proces). Ben je als MCN bevoegd dan mag deze aanstaan, ben je niet bevoegd dan mag de TGV niet werken en kan alleen de HC de deuren sluiten.

Zet je de standaard SNG's in als airportsprinter dan ga je inderdaad vertraging oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Over Airport en sprinters gesproken: Ik pak bijna elke avond de sprinter vanaf Schiphol naar Lelystad Centrum, vertrek 22.57.

Woensdag: SLT-6+SLT-6

Donderdag: SLT-4+SLT-6

Vrijdag: SNG-3.......

Naar mijn idee is 1 SLT-6 precies genoeg om iedere passagier op dit tijdstip van een zitplaats te voorzien, maar vanavond was het staan geblazen en zat ook de 1e klas aardig vol.

Ik heb iets vergelijkbaars eerder wel eens hier aangekaart, maar dat was veel minder extreem en verklaarbaar. Maar dit, waarom deze enorme verschillen in treinsamenstelling?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:49

Fiber

Beaches are for storming.

bvk schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:57:
Over Airport en sprinters gesproken: Ik pak bijna elke avond de sprinter vanaf Schiphol naar Lelystad Centrum, vertrek 22.57.

Naar mijn idee is 1 SLT-6 precies genoeg om iedere passagier op dit tijdstip van een zitplaats te voorzien, maar vanavond was het staan geblazen en zat ook de 1e klas aardig vol.

Ik heb iets vergelijkbaars eerder wel eens hier aangekaart, maar dat was veel minder extreem en verklaarbaar. Maar dit, waarom deze enorme verschillen in treinsamenstelling?
Kostenbesparing op vrijdag... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Die van gisteren was korter dan gepland en die van eergisteren en de dag daarvoor langer dan gepland.

In geval van geplande overcapaciteit dan heeft het vaak een logistieke reden, omdat bijvoorbeeld het tweede treinstel de volgende ochtend op een specifieke plek moet zijn, maar het gebeurt ook vaak dat er bijvoorbeeld op een volgende rit meer capaciteit nodig is (bijvoorbeeld vanwege een concert/evenement op specifieke lijnen), maar dat er geen andere mogelijkheid was om het benodigde materieel daarvoor later aan te koppelen.

[ Voor 68% gewijzigd door EDIT op 03-08-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Denken jullie dat gratis/laag kostend ov hier ooit komt? Elk jaar duurder gaat hem niet worden op lange termijn. Dan ga je nog kritischer kijken welke reizen je ècht moeten maken en alle vrije tijdsreizen doe je op een andere manier. Ons ov-systeem met 321 verschillende vervoerders helpt niet mee. In Luxemburg gewoon gratis: geen controlepersoneel nodig, geen kaartautomaaten, geen onderhoud aan kaartautomaaten, geen geldlegingen etc, geen ov-poortjes, geen check-in kastjes in de bussen etc. Ik denk dat in Nederland veel mensen bang zijn voor hun baan gelieerd aan de ov-sector.

[ Voor 17% gewijzigd door Deezers op 03-08-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:17

Matjan

:D

Ik denk niet dat je het moet zoeken bij degenen die een OV gelieerde baan hebben, maar meer bij degenen die het geld verdelen in Nederland. Wie pakt de portemonnee?

*sorry, linkdrop*

[ Voor 45% gewijzigd door Matjan op 03-08-2024 10:21 ]

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:36
Deezers schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:52:
Ons ov-systeem met 321 verschillende vervoerders helpt niet mee. In Luxemburg gewoon gratis
Enig idee hoeveel verschillende busboeren er in Luxemburg het OV verzorgen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:15
Echt gratis is het daar natuurlijk ook niet, de centen moeten ergens vandaan komen, uiteindelijk betaal je de rekening gewoon door de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Denken jullie dat gratis/laag kostend ov hier ooit komt?
Opbrengst reizigersvervoer de eerste helft van van 2024: 1.619 miljoen. Tel daar alle bestaande subsidies en spoor onderhoud bij op en gratis treinen kost 'ons' grofweg 4 miljard per jaar.

Los van de vraag of belastingbetalers die niet of zelden met de trein reizen dit willen opbrengen, er is helemaal geen restcapaciteit op het spoor om de extra vraag te verwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door hoevenpe op 03-08-2024 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:07
bvk schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:57:

Die trein was gisteren gepland met SLT-4 maar dan zal men wel weer wat hebben moeten bijsturen. Sowieso zijn de reizigersaantallen op alledrie die dagen behoorlijk verschillend van elkaar, maar eigenlijk altijd als je op zo'n tijdstip een overdreven lange trein krijgt, is het omdat er met materieel geschoven moet worden. Zeker rondom Amsterdam met al die werkzaamheden is het een behoorlijke puzzel om nog ergens opstelcapaciteit te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan
  • Laatst online: 18:17

Matjan

:D

hoevenpe schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
Los van de vraag of belastingbetalers die niet of zelden met de trein reizen dit willen opbrengen, er is helemaal geen restcapaciteit op het spoor om de extra vraag te verwerken.
Ja, ben je in 65+ en woon je in Rotterdam, dan mag je gratis reizen in het gehele vervoersgebied van de RET, wat direct betaald wordt door de gemeente Rotterdam en indirect dus door ons allemaal.

https://www.rotterdam.nl/...ow-gerechtigden-aanvragen

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
Denken jullie dat gratis/laag kostend ov hier ooit komt? Elk jaar duurder gaat hem niet worden op lange termijn. Dan ga je nog kritischer kijken welke reizen je ècht moeten maken en alle vrije tijdsreizen doe je op een andere manier. Ons ov-systeem met 321 verschillende vervoerders helpt niet mee. In Luxemburg gewoon gratis: geen controlepersoneel nodig, geen kaartautomaaten, geen onderhoud aan kaartautomaaten, geen geldlegingen etc, geen ov-poortjes, geen check-in kastjes in de bussen etc. Ik denk dat in Nederland veel mensen bang zijn voor hun baan gelieerd aan de ov-sector.
Absoluut niet. Op het spoor is niet de capaciteit voor een flinke toename in vraag naar OV. Daarnaast zie ik in de politiek geen enkele optie voor veel meer geld naar het OV. Nu niet, vanwege de regering & het probleem met te weinig geld, maar zelfs in tijden met geld in overvloed zie je weinig beweging richting goedkoper OV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:30
hoevenpe schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Opbrengst reizigersvervoer de eerste helft van van 2024: 1.619 miljoen. Tel daar alle bestaande subsidies en spoor onderhoud bij op en gratis treinen kost 'ons' grofweg 4 miljard per jaar.
Eigenlijk een schijntje vergeleken met kosten van wegenbouw/-onderhoud en met name ook de ruimte die die infra inneemt. Om het over uitstoot maar niet te hebben.
Het (auto-)wegennetwerk is fijnmazig, uiteraard moet spoor ook daar naartoe convergeren om een alternatief te blijven. 100 jaar geleden lag Nederland vol met tramlijnen, die moeten terugkomen. Waarom mag je VINEX wijken zonder metrolijn aanleggen bijv?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-10 15:00
Denken jullie dat gratis/laag kostend ov hier ooit komt? Elk jaar duurder gaat hem niet worden op lange termijn. Dan ga je nog kritischer kijken welke reizen je ècht moeten maken [...]
Nee en wel om precies om de reden die je noemt: als we reizen willen verduurzamen, zullen we in de eerste plaats minder moeten reizen, dus dit effect is perfect gewenst. Wat wel gaat gebeuren is dat autorijden en vliegen relatief duurder gaan worden. En de prijsdifferentiatie van NS zal ook wel veranderen om de dinsdag- en donderdag-spits te ontlasten ten last van andere tijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-10 22:10

Luke!

#Treinbaas
Voor alles een eerste keer.
https://www.facebook.com/.../376089058851799/?app=fbl

[ Voor 95% gewijzigd door Luke! op 05-08-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Kwam de andere tegen die wat te laat was, ergens tussen Deventer en Almelo. Vond het al een bonte stoet kleurtjes. Leuk :D Dacht eerst dat het een heel late ES was, niet echt goed te zien vanuit een tegemoet rijdende trein op volle snelheid door het zijraam. Maar die zijn overwegend iets van rood/beige. Nu weet ik dan wel wat het was.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Grappig:
Wacht op Den Bosch op mijn trein naar Venlo, rijdt er zo'n couchettetrein naar Oostenrijk voorbij.

Bij Blerick haalt mijn IC deze couchettetrein in, deze staat al even stil, want ik had minstens een kwartier vertraging.

Nu staat mijn RB26 trein stil in Bonn-Bad Godesberg, raad eens wat er net passeerde? ;)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 19:32
Maarten_E schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:51:
Nu staat mijn RB26 trein stil in Bonn-Bad Godesberg, raad eens wat er net passeerde? ;)
De ICE naar München? :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maarten_E schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:51:
Grappig:
Wacht op Den Bosch op mijn trein naar Venlo, rijdt er zo'n couchettetrein naar Oostenrijk voorbij.

Bij Blerick haalt mijn IC deze couchettetrein in, deze staat al even stil, want ik had minstens een kwartier vertraging.

Dezelfde van het filmpje hier boven. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Bastien schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Kwam de andere tegen die wat te laat was, ergens tussen Deventer en Almelo. Vond het al een bonte stoet kleurtjes. Leuk :D
Leuk ? Ik zou eerder zeggen diep triest, dat een internationale trein niet met fatsoenlijk materieel kan rijden, maar met een allegaartje moet rijden. Als je internationaal treinverkeer echt op de kaart wilt hebben, moet je dat doen met modern materieel. En mag de EU ook wel eens wat doen aan het protectionisme van de diverse staatsspoorwegen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ik geloof niet dat "de EU" iets te zeggen heeft over een privaat gecharterde trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Oekiejoekie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:02:
[...]

Leuk ? Ik zou eerder zeggen diep triest, dat een internationale trein niet met fatsoenlijk materieel kan rijden, maar met een allegaartje moet rijden. Als je internationaal treinverkeer echt op de kaart wilt hebben, moet je dat doen met modern materieel. En mag de EU ook wel eens wat doen aan het protectionisme van de diverse staatsspoorwegen.
Beetje zure reactie hoor. Die treinen zijn toch gewoon links en rechts gehuurd en aan elkaar geknoopt om heen en terug naar Sziget te gaan? Heeft niets met staatsspoorwegen van doen afaik, behalve dat de rijtuigen dat ongetwijfeld ooit van zijn geweest.

Internationaal treinverkeer komt mi eerder op de kaart door betrouwbaar te rijden dan het nieuwste materieel. Het is te van grensoverschrijdend gedrag wat betreft betrouwbaarheid bij grensoverschrijdend treinverkeer. Maar dat heeft met deze trein niets van doen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Luke! schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:13:
Ik geloof niet dat "de EU" iets te zeggen heeft over een privaat gecharterde trein.
Nee, maar ik heb wel begrepen dat charterbedrijven nogal tegengewerkt worden op de markt voor tweedehandsjes. Liever slopen, als een private concurrent aan materieel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

Nee, maar ik heb wel begrepen dat charterbedrijven nogal tegengewerkt worden op de markt voor tweedehandsjes. Liever slopen, als een private concurrent aan materieel helpen.
Waarom zou je een "concurrent" in het zadel helpen?
Als dit gekocht materieel van de "staatsspoorwegen" is staat het ze vrij deze te slopen.
Ik zie niet zo in waarom dit tegenwerken zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Gezien zowat alles wat wielen heeft en kan rijden de private markt op verkocht wordt, zal dat wel meevallen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Oekiejoekie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:16:
Vandaar dat Flixtrain met voormalig NS (ICK) materieel rijdt en GreenCityTrip een deel van het ICR materieel heeft gekocht om internationeel mee te gaan rijden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Het is toch TCS die de ICR-rijtuigen gekocht geeft, met volgens bronnen de verwachting om in samenwerking met GreenCityTrip te kunnen rijden. Er was destijd wel bekend dat er geen sprake was van een aankoop door GCT.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
AW_Bos schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:49:
Het is toch TCS die de ICR-rijtuigen gekocht geeft, met volgens bronnen de verwachting om in samenwerking met GreenCityTrip te kunnen rijden. Er was destijd wel bekend dat er geen sprake was van een aankoop door GCT.
Die bedoel ik, ik had de verkeerde drieletterigere afkorting in mijn hoofd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik kwam deze video tegen over de plaatsing van de nieuwe fietstunnel nabij station Ede-Wageningen afgelopen week. Blijft toch zonde dat de toegang tot het station vanuit deze tunnel is komen te vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ed1703 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:38:
Waarom zou je een "concurrent" in het zadel helpen?
Als dit gekocht materieel van de "staatsspoorwegen" is staat het ze vrij deze te slopen.
Ik zie niet zo in waarom dit tegenwerken zou zijn.
Zo zwart-wit is het niet, want er wordt gebruik gemaakt van een economische machtspositie om de concurrentie (oneerlijk) tegen te houden. De NS probeerde destijds de 1200-serie ook gesloopt te krijgen, maar dat is uiteindelijk door de rechter tegengehouden. Zie https://martijnvanvulpen....0-bij-andere-vervoerders/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 23-10 09:12
Dat is alleen al wel even geleden. Nu wordt het materieel wel te koop gezet, en is de NS ook bereid om te wachten op potentiele kopers. NS1700 locs rijden inmiddels ook bij een aantal andere vervoerders binnen de landsgrenzen, en dieseltreinen rijden elders in Europa hun rondjes. De e-locs mogen zelfs reizigerstreinen trekken bij andere vervoerders, dus ook zulke clausules worden achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ValHallASW schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Zo zwart-wit is het niet, want er wordt gebruik gemaakt van een economische machtspositie om de concurrentie (oneerlijk) tegen te houden. De NS probeerde destijds de 1200-serie ook gesloopt te krijgen, maar dat is uiteindelijk door de rechter tegengehouden. Zie https://martijnvanvulpen....0-bij-andere-vervoerders/
De Sziget rijdt al zo lang als deze actief is met wat meer op leeftijd materieel. Net als de Alpen-Express.
Je kan wel jonger of zelfs geheel nieuw materieel willen hebben, maar dat is bijna onbetaalbaar voor een paar keer per jaar rijden. Bij DB staat iig genoeg te koop. De rest van het materieel binnen europa gaat toch wel naar de sloop, want kopers heb je niet. Nog afgezien dat je ze in NL zo ondertussen nergens meer kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En TCS, dat is toch onze eigen @Luke! ?

In Mönchengladbach staat ook nog wat rijtuigen rond. Die lijken mij niet erg van de plek te komen. Wel zonde, want er zitten een paar mooie 1e klasse rijtuigen tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Die "verwachting" is een verzinsel van iemand met of te veel lege tijd of waandenkbeelden. Of allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:30
handoff schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:29:
Eindhoven zou sowieso een S-bahnachtig netwerk moeten hebben. Steden als Veldhoven, Valkenswaard, Veghel en Uden moeten verbonden worden. Ik fantaseer over een Nijmegen - Oss - Uden - Vegel - Eindhoven - Veldhoven/Valkenswaard. De lijn zou A59 en JF Kennedylaan moeten volgen tot Centraal en onder het centrum (onder de Dommel) door moeten gaan en splitsen naar Veldhoven en Valkenswaard. De lijn zou gesplitst moeten worden ter hoogte van de high tech campus voor een tak naar Veldhoven en Valkenswaard. De lijn zou aan beide takken doorgetrokken moeten worden naar Turnhout en Neerpelt.
Ik dacht eerst even dat je het "Duitse lijntje" van Boxtel, via Veghel en Uden nieuw leven wilde inblazen. Daarvan denk ik nog steeds dat dit behoorlijk reizigers had kunnen trekken als je bijvoorbeeld een trein Eindhoven-Duits lijntje of Den Bosch-Duits lijntje had ingezet. De lijn is echter helaas steeds verder ingekort. Bij de verbreding van het kanaal is de brug gesloopt en in Boxtel is het wissel verwijderd. Dan moeten bewoners en goederen maar via de wel verbrede N-weg of de A50 verder.

Voor Eindhoven zou een systeem met meerdere feeder lijnen werken. (aanbrengers, dus een korte snelle bus of tramlijn). Een bus die vanuit de wijk een regelmatige en snelle aansluiting geeft op de treinen. In andere steden zoals Dubai (feeder lijnen naar de metro) werkt dit goed. En door de titel "feeder" benadruk je al dat het voor en na vervoer onderdeel is van 1 systeem van snel transport.

En voor de Schiphol sprinters hoop ik vooral dat ze vanaf het begin een veiligheids team erop zetten om berovingen van toeristen met bagage te voorkomen.

NB. in veel steden hebben ze van die snelle city pendels vanaf de luchthavens. Daar rekenen ze doorgaans dan 25,- of 35,- euro voor, voor een paar kilometer enkele reis. Gewoon een verdien model bovenop gewone treinkaartjes. Gaat dat hier ook gebeuren? En natuurlijk is dit een goede trein om mee aan te tonen dat verlengen van de metro niet zoveel zin heeft uit oogpunt van de NS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ucsdcom schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:34:
[...]
En voor de Schiphol sprinters hoop ik vooral dat ze vanaf het begin een veiligheids team erop zetten om berovingen van toeristen met bagage te voorkomen.
Ik weet niet of het beeld is ontstaan dat de conducteur van de Airport-Sprinter gaat verdwijnen, maar dat is vziw niet het geval. Deze gaat zich alleen niet meer bemoeien met de vertrek-procedure, maar is nog wel chef op de trein. Maar daar weet @EDIT vast nog wel wat over te vertellen mocht de info van 2022 niet meer kloppen: https://nieuws.ns.nl/start-testritten-airport-sprinter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De conducteur blijft inderdaad op de trein voor servicetaken en in geval van calamiteiten in de Schipholtunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 17:46
ed1703 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:25:
[...]Je kan wel jonger of zelfs geheel nieuw materieel willen hebben, maar dat is bijna onbetaalbaar voor een paar keer per jaar rijden. Bij DB staat iig genoeg te koop. De rest van het materieel binnen europa gaat toch wel naar de sloop, want kopers heb je niet.
Er is dus een markt voor huurrijtuigen, zelfs voor kostbare slaaprijtuigen. Als deze rijtuigen een internationale toelating hebben, kunnen ze in heel Europa worden ingezet. Ik zou zeggen dat er elk weekend wel een feestje ergens in Europa is.
Nog afgezien dat je ze in NL zo ondertussen nergens meer kwijt kan.
Je zou zeggen dat onze regering in het kader van de duurzaamheid zou moeten zorgen dat er op tactische plaatsen in het land voldoende faciliteiten beschikbaar zijn voor het behandelen van langeafstandstreinen en slaaptreinen. Beddengoed vervangen, water vullen, afvalwater aftappen en keukens bevoorraden e.d. kun je immers niet overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
arievz schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:51:
[...]
Er is dus een markt voor huurrijtuigen, zelfs voor kostbare slaaprijtuigen. Als deze rijtuigen een internationale toelating hebben, kunnen ze in heel Europa worden ingezet. Ik zou zeggen dat er elk weekend wel een feestje ergens in Europa is.
Voor welke vervoerders zouden deze dan van nut zijn? Zijn dit er tientallen? Ik zou pas een beetje vertrouwen krijgen in een goed nachttreinennet als deze naar alle streken van europa gaan en daarbij ook op tijd rijden. Geen 420 met +144 dus.
[...]
Je zou zeggen dat onze regering in het kader van de duurzaamheid zou moeten zorgen dat er op tactische plaatsen in het land voldoende faciliteiten beschikbaar zijn voor het behandelen van langeafstandstreinen en slaaptreinen. Beddengoed vervangen, water vullen, afvalwater aftappen en keukens bevoorraden e.d. kun je immers niet overal.
Onze overheid zit niet zo te wachten op dat soort investeringen, maar stopt z'n geld veel liever in een zuidasdok project wat op een bodemloze put begint te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Emplacement Den Bosch staat nog leeg na het stoppen van de auto slaaptreinen. Kan daar niet wat staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 17:46
ed1703 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:10:
[...]
Voor welke vervoerders zouden deze dan van nut zijn? Zijn dit er tientallen? Ik zou pas een beetje vertrouwen krijgen in een goed nachttreinennet als deze naar alle streken van europa gaan en daarbij ook op tijd rijden. Geen 420 met +144 dus.
Zeker voor nachttreinen is zonder gedoe uitgeslapen aankomen op de bestemming belangrijker dan exact op de minuut aankomen. De klantbehoefte is hier belangrijker, en vooral anders dan in het OV. Je kan immers niet je trein ergens halverwege laten eindigen en een paar 100 reizigers met bagage in een reguliere trein proppen.

Hoge vertragingen zijn wel vervelend, maar niet persé een gevolg van de lange route - desnoods laat je de trein ergens gepland een uur stilstaan. Inflexibiliteit van de vervoerder kan overigens ook leiden tot extra vertraging, bijvoorbeeld geen vervangende loc regelen bij defecten, geen dieselloc regelen voor een omleiding, personeel met onvoldoende bevoegdheden stellen, te weinig reservepersoneel achter de hand hebben, onbekendheid met getrokken treinen.
ucsdcom schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:16:
Emplacement Den Bosch staat nog leeg na het stoppen van de autoslaaptreinen. Kan daar niet wat staan?
De sporen "achter de loods" zijn veel te kort om effectief te kunnen gebruiken (nachttreinen zijn meestal net iets langer dan spoor 1 - vergelijk maar eens op Google Maps). De faciliteiten die ik hierboven noemde zijn er niet, er hangt geen bovenleiding en er kan niet direct vertrokken worden vanaf deze sporen (dus rangeerder nodig voor aankomst en vertrek). Ook ligt het niet op een handige route richting Emmerich (Venlo is niet handig vanwege de enkelsporigheid naar Viersen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 12:04

mambo No5

Bad Apple?

Als ik de tracékaart van de eindsituatie Den Bosch moet geloven gaan de oude rangeersporen aan de zuidoostkant van het station (de voormalige autoslaaptreinsporen dus) deels of geheel opgeofferd worden voor het nieuwe viersporige tracé vanuit Vught Aansluiting. Dat gaat dus ook geen jaren meer zijn dat je daar iets van materieel kwijt kan. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ze zijn inmiddels al druk bezig bij Den Bosch. Het derde spoor is weggehaald en vervangen door een aan/afvoerroute voor bouwmaterialen/voertuigen etc. Ook hebben ze bij Vught inmiddels de ruimte gereserveerd voor de werkzaamheden aan het nieuwe verdiepte station daar.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 07-08-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-10 15:00
arievz schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:13:
[...]
(Venlo is niet handig vanwege de enkelsporigheid naar Viersen).
Ik weet toch vrij zeker dat "mijn" Nightjet begin dit jaar langs Venlo reed, dus het gebeurt weleens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 23-10 09:12
Het is de standaard omleidingsroute als die over Arnhem er uit ligt, Die naar Wenen stopt dan wel in Den Bosch, die naar Zürich niet.

De ruimte bij Vught is niet voor het verdiepte station, maar is voor de tijdelijke sporen. De verdieping komt op dezelfde plek als waar nu het spoor op maaiveldhoogte ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ucsdcom schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:34:
NB. in veel steden hebben ze van die snelle city pendels vanaf de luchthavens. Daar rekenen ze doorgaans dan 25,- of 35,- euro voor, voor een paar kilometer enkele reis. Gewoon een verdien model bovenop gewone treinkaartjes. Gaat dat hier ook gebeuren? En natuurlijk is dit een goede trein om mee aan te tonen dat verlengen van de metro niet zoveel zin heeft uit oogpunt van de NS.
Die kans acht ik erg klein. Ik denk dat de NS dat volgens de concessie niet eens mag.

Persoonlijk zie ik de airportsprinter vooral een middel om het doortrekken van de Amsterdamse metro naar Schiphol op de politieke agenda te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
FredvZ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Die kans acht ik erg klein. Ik denk dat de NS dat volgens de concessie niet eens mag.

Persoonlijk zie ik de airportsprinter vooral een middel om het doortrekken van de Amsterdamse metro naar Schiphol op de politieke agenda te krijgen.
Precies dit ja, al gaan die sprinters dan wel verdwijnen als de doortrekking klaar is.
Dus dubbele mogelijkheden komen er dan niet, in ieder geval niet vanaf Hoofddorp als het aan NS ligt.
Maar hoe NS dat dan wil gaan doen is nogal onduidelijk, immers moeten de stations RAI, Duivendrecht en Diemen Zuid ook bedient worden.

[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 07-08-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
ed1703 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Precies dit ja, al gaan die sprinters dan wel verdwijnen als de doortrekking klaar is.
Dus dubbele mogelijkheden komen er dan niet, in ieder geval niet vanaf Hoofddorp als het aan NS ligt.
En waar ligt hierbij dan het belang van de NS? Ik zie dat belang even niet hierbij.

Meestal vind men dit leuke proefballonnetjes die uiteindelijk de politiek of markt rijp maken voor wat anders. Eerder kan ik mij voorstellen dat ze in een aparte licentie ruimte op het spoor en aan het perron gaan verhuren aan een derde partij. Dus afstoten van de Schipholpendel naar een andere partij die jaarlijks gaat betalen voor de concessie aan Prorail, en waar de NS dan mogelijk materieel en machinisten aan verhuurt? Of de aanleg van een extra treinlijn ipv. een metrolijn? Of hiermee een participatie (winst aandeel) in de metrolijn kunnen claimen voor het verlies van de Schiphol pendel?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ucsdcom schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

En waar ligt hierbij dan het belang van de NS? Ik zie dat belang even niet hierbij.
Geen eigenlijk, meer dat het toevallig zo valt (misschien had ik dat ook wat anders moeten formuleren), want NS heeft eigenlijk geen keuze voor dit Airport pontje.
Immers gaat de ICD weg en vervangende treinen gaan over de zuidtak rijden. ALS de NZ naar Hoofddorp wordt doorgetrokken lijkt het mij ook wel logisch dat NS kritisch gaat kijken naar de frequentie van z'n sprinters.
Voorlopig is daar helemaal geen sprake van en doortrekking zal de eerstkomende 15 jaar ook wel niet aanvangen door gebrek aan geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ucsdcom schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Meestal vind men dit leuke proefballonnetjes die uiteindelijk de politiek of markt rijp maken voor wat anders. Eerder kan ik mij voorstellen dat ze in een aparte licentie ruimte op het spoor en aan het perron gaan verhuren aan een derde partij. Dus afstoten van de Schipholpendel naar een andere partij die jaarlijks gaat betalen voor de concessie aan Prorail, en waar de NS dan mogelijk materieel en machinisten aan verhuurt? Of de aanleg van een extra treinlijn ipv. een metrolijn? Of hiermee een participatie (winst aandeel) in de metrolijn kunnen claimen voor het verlies van de Schiphol pendel?.
De doorgetrokken metro zal niet over de spoorweginfra gaan rijden, maar over de busbaan van de zuidtangent (Amsterdam - Haarlem/Nieuw-Vennep). Die is bij de aanleg al uitgevoerd als betonbaan, met de bedoeling om er later rails in te frezen voor een metro/sneltram. Deze busbaan heeft ook een eigen tunnel (vanaf het vrachtgebouw tot aan Hoofddorp) die aan de zuidkant naast de spoortunnel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ed1703 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Voorlopig is daar helemaal geen sprake van en doortrekking zal de eerstkomende 15 jaar ook wel niet aanvangen door gebrek aan geld.
De Amstelveenlijn is ondertussen ook al doorgetrokken naar Uithoorn, omdat Amstelveen in dat gebied duizenden woningen wil gaan bouwen. Dan kan het dus opeens wel snel. Voor de zuidtangent heb ik ooit plannen gezien om die door te trekken naar Valkenburg, waar ook duizenden woningen bij gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
Oekiejoekie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

De Amstelveenlijn is ondertussen ook al doorgetrokken naar Uithoorn, omdat Amstelveen in dat gebied duizenden woningen wil gaan bouwen. Dan kan het dus opeens wel snel. Voor de zuidtangent heb ik ooit plannen gezien om die door te trekken naar Valkenburg, waar ook duizenden woningen bij gaan komen.
Naar goed Nederlands gebruik, doe je dat doortrekken van OV pas als een nieuwe wijk enkele jaren bestaat en iedereen van ellende maar een auto heeft gekocht ;)

Die Amstelveenlijn is dus wel iets unieks. Vooral omdat het natuurlijk gedeeltelijk de opgeheven spoorlijn naar Mijdrecht was.

[ Voor 9% gewijzigd door ucsdcom op 07-08-2024 15:54 ]

Pagina: 1 ... 124 ... 163 Laatste