Mea culpa, dat klopt idd, ik haalde zaken door elkaar.
Wél was dubbeltractie riskant bij een 1600, zoals Feijenoordse Meesters het meldt:
Een aantal ertsdienstmachinisten herinneren zich misschien ook nog wel dat de elektrische installatie van de 1600 vroeger in staat was om een soort van 'bolbliksems' af te vuren. Dat gebeurde voor zover ik weet uitsluitend bij de zeer zware belasting zoals die in de dubbeltractie van de ertsdienst voorkwam. De eerste keer dat ik het verschijnsel waarnam, schrok ik me lam. Na een harde knal vloog een enorme vuurbal langs de rijdraad voor de stoomafnemer en de loc uit om op de eerstvolgende isolator in vele stukken uiteen te spatten. Ik dacht werkelijk dat ik de hele bovenleiding naar beneden haalde! Meer dan eens maakte ik iets dergelijks tijdens mijn nachtelijke ritten naar Venlo mee. Anderen bevestigden eveneens dergelijke ervaringen te hebben gehad, maar ondanks het feit dat we het telkens meldden, kwam er nooit een verklaring voor dit merkwaardige fenomeen...
Zie
http://www.feijenoordsemeesters.nl/Locomotieven2.htm
Voor de rest van de lezers: de genoemde ertstreinen waren zware treinen met ijzer-erts tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, via Venlo. Die werden eerst gereden door 4 (of soms 3) diesels uit de 2200-serie in tandem:
Foto (Rob van der Rest): Een vierspan 2200'n voor een volle 5000-tonner. Waar anders dan op de Havenspoorlijn, want de doorvoer naar Venlo vindt plaats in dubbeltractie. De koppelwagen achter de loc's is er nog één van de eerste generatie; een platte wagen verzwaard met spoorstaven... (13-10-1990)
Vanuit iets andere invalshoek:
Foto (Rob Schippers): Een vierspan loc's, bestaande uit de 2231, 2237, 2297 en 2228, op 1 mei 1975 in Zevenaar. Locomotief 2231 vertoont tussen de hoekseinen duidelijke sporen van een oud midden-frontsein, dat waarschijnlijk ooit werd aangebracht in de ijver een omlooptechnisch betrouwbare formatie aan ATB-diesels voor de dienst op grensbaanvakken te creëren...
Later werd dat aangepast naar een tandem van 2 2200's als opdruklovc met afwisselend een 1300 of een 1600 als primaire tractie.
Foto (Arie Poots): Nogmaals een herinneringsvol plaatje uit de oude doos. Op 17 mei 1989 passeert ten zuiden van Dordrecht e-loc 1316, met in het kielzog de opdrukloc's 2252 en 2292, de Wieldrechtse Zeedijk. Twee machinisten bemannen de tractiecombinatie om vijftig beladen Falns'n als trein 48141 van Kijfhoek naar de Duitse grens bij Venlo te brengen. De omgeving langs de baan is hier door de jaren heen sterk veranderd. Veel groen heeft plaats gemaakt voor de één of andere vorm van bebouwing en de volkstuintjes langs het spoor (waar altijd wel iemand groetend zijn hand opstak) zijn stuk voor stuk verdwenen.
Weer later werd er ook wel eens een kwartetje 6400-en voor gebruikt:
Foto (Arno van Dokkum): Op 28-07-1993 wacht de machinist van trein 48115 een groengekleurd dwergsein af om te kunnen vertrekken in de richting van het zuiden. De machtige ertssilo's van de EMO op de achtergrond verraden dat we hier uitzicht hebben op spoor 2 van de Maasvlakte. We kijken dus naar de bakermat van het emplacement. Voor deze rit werden destijds de locomotieven 6432, 6415, 6416 en 6422 ingezet.
Voor de lege bakkentrein, dus na het lossen, werd soms een enkele 1100 of 1600 ingezet. Dat kon natuurlijk niet voor een volle trein, dat trokken die loks nooit.
Foto onder (Arie Poots): Op 25 mei 1993 passeert over spoor 1 van station Dordrecht nogmaals het duo e-loc 1109 en de 'lege-bakkentrein'. Dit keer betreft het echter de van automatische koppelingen en koppelwagens voorziene '42-bakkentrein', die onder het nummer 49114 onderweg is van Venlo naar de Kijfhoek. Op de foto komt goed tot uitdrukking dat het wat gedrongen aandoende 1100'tje misschien toch wel wat aan de lichte kant was voor deze trein. Het dienstgebouw, waarvan links nog een stukje in beeld is, diende voor de sloop in 2008 als onderkomen voor Dordtse machinisten en -hoofdconducteurs. Op dezelfde locatie is nu een fietsenstalling gesitueerd.

Foto (Rob van der Rest): Loc 1634 brengt op 28-07-1994 deze lege ertstrein naar de Kijfhoek. Het kilometerbord '12' duidt op de omgeving van Gilze-Rijen, maar dat is natuurlijk vooral iets voor de mannen met wegbekendheid...
En soms ging, net als met elke andere trein, ook wel eens fout met een ertstrein natuurlijk... zoals hier op 15 oktober 1981 bij Breda:
Alles van
http://www.feijenoordseme...ijenoordse%20meesters.htm
Het bekende YouTube-channel Great Railways heeft er ook een mooi filmpje over:
[
Voor 36% gewijzigd door
wildhagen op 16-02-2020 12:00
]