Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Het aantal koperdiefstallen op het spoor is in jaren niet zo laag geweest. In 2019 waren er 65 meldingen van koperdiefstal, terwijl dat er in 2011 nog ruim 500 waren.

Spoorbeheerder ProRail schrijft de spectaculaire daling toe aan een reeks maatregelen, waarvan een deel is genomen samen met de politie. Zo wordt koper steeds vaker vervangen door ander materiaal. Ook liggen medewerkers van de spoorbeheerder soms nachten onder een camouflagenet te loeren naar koperdieven.

Koperdiefstal kan tot grote problemen leiden op het spoor. Koperen draden zijn cruciaal voor bepaalde systemen, zoals seinen en wissels. Een gestolen of vernielde kabel van een paar meter kan meerdere spoorwegovergangen platleggen. Het treinverkeer komt in zo'n situatie stil te liggen.

Dat koperdieven professioneel te werk gaan, weet Patrick Melisse. Hij is incidentenbestrijder bij ProRail en probeert de dieven een stap voor te zijn. "Elke dag rijden we een surveillance op zoek naar sporen van koperdiefstal in voorbereiding." Zo zijn de incidentenbestrijders extra alert bij platgetrapt gras of kapot geknipte hekwerken. "Koperdieven zijn vaak al een keer wezen kijken voordat ze gaan knippen", zegt Melisse.

Als er genoeg aanwijzingen zijn voor een geplande diefstal, licht ProRail de politie in en komen incidentenbestrijders met extra bevoegdheden in actie. Melisse: "Ik heb weleens zeven nachten achter elkaar onder een camouflagenet gelegen zonder dat er iets gebeurde. Pas de achtste nacht hadden we prijs."
Bron, en meer info: Minder koperdiefstal, mede dankzij camouflagenetten en speurneuzen ProRail

Virussen? Scan ze hier!

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:04
Zag gisteren een filmpje van ProRail voorbij komen waarin duidelijk te zien was dat de bielzen waren vervangen en nieuwe spoorstaven in de tunnel waren gelegd. Zag er netjes uit.

Het grote adblocking topic

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:57
Groot onderhoud aan de sporen in de Willemsspoortunnel stond voor eind 2016, begin 2017 gepland, maar is toen niet doorgegaan in deze tunnelbuis.
(bron)
Dit is toch wel een beetje raar, waarom is het onderhoud destijds niet doorgegaan?

Vraag: ik zit nu in de IC van 13.24 vanuit Utrecht naar Venlo, het zijn 2 treinstellen maar de achterste is afgesloten en wordt in Eindhoven afgekoppeld, weet iemand hoe dat zit? Is het leeg materieel dat ze mee slepen of is er iets anders aan de hand?

Transportman wijzigde deze reactie 08-02-2020 13:23 (27%)

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:19

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Transportman schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:12:
[...]
(bron)
Dit is toch wel een beetje raar, waarom is het onderhoud destijds niet doorgegaan?

Vraag: ik zit nu in de IC van 13.24 vanuit Utrecht naar Venlo, het zijn 2 treinstellen maar de achterste is afgesloten en wordt in Eindhoven afgekoppeld, weet iemand hoe dat zit? Is het leeg materieel dat ze mee slepen of is er iets anders aan de hand?
Ik meen dat de buitendienststellingen te kort waren voor het type werkzaamheden. (hout proppen etc).

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 00:08
Transportman schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:12:
[...]
Ja, dat is dan een overbrenging van leeg materieel. Op deze manier hoeven ze geen extra machinist in te zetten en is er ook geen extra rijpad nodig.

We are shaping the future

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Oude rughellingplaten er af halen, opvul pennen in de gaten proppen en nieuwe platen + kraagbouten erin draaien.

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:10
ArcticWolf schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Oude rughellingplaten er af halen, opvul pennen in de gaten proppen en nieuwe platen + kraagbouten erin draaien.
Lijkt het vervangen van de dwarsliggers sneller te gaan. Wel een duurder proces natuurlijk. In België opteren we voor betonnen dwarsliggers. Goedkoper in aankoop, en onderhoudsvriendelijker.
Ik heb zelf als kind een zandbak gehad, gemaakt uit houten dwarsliggers. In de zomer begon die gewoon te plakken van creosootolie. Later is die zandbak afgebroken, maar het binnenste van die balken was nog knoerhard.
Ondertussen mogen dergelijke dwarsliggers niet meer verkocht worden om te gebruiken in tuinen en parken (maar in de jaren 80 mocht er nog veel), en worden de houten dwarsliggers verkocht aan energiecentrales.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• SRich
Arator schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:59:
[...]

Lijkt het vervangen van de dwarsliggers sneller te gaan. Wel een duurder proces natuurlijk. In België opteren we voor betonnen dwarsliggers. Goedkoper in aankoop, en onderhoudsvriendelijker.
Ik heb zelf als kind een zandbak gehad, gemaakt uit houten dwarsliggers. In de zomer begon die gewoon te plakken van creosootolie. Later is die zandbak afgebroken, maar het binnenste van die balken was nog knoerhard.
Ondertussen mogen dergelijke dwarsliggers niet meer verkocht worden om te gebruiken in tuinen en parken (maar in de jaren 80 mocht er nog veel), en worden de houten dwarsliggers verkocht aan energiecentrales.
Die verwerken ze CO2 neutraal :+

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 20:46
offtopic:
Creosootolie komt meestal uit fossiele bronnen. ;)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

NMH schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:50:
[...]
offtopic:
Creosootolie komt meestal uit fossiele bronnen. ;)
offtopic:
Het hout van afgekeurde bielzen is ook gauw meer dan honderd jaar oud.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ze zijn binnen ProRail wel weer aan het kijken of het mogelijk is om houten dwarsliggers te gaan conserveren (niet met creosoot :+ ), betonnen dwarsliggers zijn alles behalve duurzaam.

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:25:
[...]

Ik meen dat de buitendienststellingen te kort waren voor het type werkzaamheden. (hout proppen etc).
Dit vind ik wel bijzonder. Naar mijn weten is hout proppen al een lapmiddel, als je die werkzaamheden dan ook nog 's jaren uit stelt is het vragen om problemen.
Kan me wel voorstellen dat dwarsliggers steken in een tunnel lastig is en dat daarom gekozen is voor proppen, maar ideaal is het niet.

Ik krijg de laatste jaren het gevoel dat er steeds vaker naar lapmiddelen en gedeeltelijke vernieuwingen gegrepen wordt. Komt over als "penny wise, pound foolish". Maar misschien ben ik als aannemer niet helemaal objectief, we willen natuurlijk altijd zoveel mogelijk vervangen in een zo lang mogelijke BD. O-)
Arator schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:59:
[...]

Er zullen vast wat uitzonderingen zijn. Maar volgens mij worden in Nederland alleen nog houten (azobé) dwarsliggers bij renovaties op kunstwerken toegepast.
Kunststof dwarsliggers zijn daar het enige alternatief zonder de constructie compleet aan te moeten passen.

• SRich
Gebruiken we dan geen NS 90 betonnen dwarsliggers meer?

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:13
Gaat lekker daar bij Breukelen.

De IC kan er wel langs. Echt. Rationeel zullen er best volkomen valide organisatorische en praktische redenen voor zijn, maar daar heb je fucking weinig aan als dat ding alleen maar langsraast. Wat is het nut van 4 sporen als je er toch geen verkeer langs laat rijden? Dat is niet de eerste keer.

ijdod wijzigde deze reactie 10-02-2020 14:13 (115%)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• trolleystad
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23-02 16:05
Ja idd.
ijdod schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:05:
Rationeel zullen er best volkomen valide organisatorische en praktische redenen voor zijn, maar daar heb je fucking weinig aan als dat ding alleen maar langsraast.
Elke verstoring is ontzettend vervelend ja.
Wat is het nut van 4 sporen als je er toch geen verkeer langs laat rijden? Dat is niet de eerste keer.
De Sprinter Rotterdam - Uitgeest rijdt Rotterdam - Breukelen, die neemt op Breukelen al een spoor in gebruik bij keren. De beschadigde bovenleiding ligt tussen Breukelen en Abcoude, daar moet veilig gewerkt kunnen worden, dus zal de spanning van de bovenleiding zijn op 2 sporen aldaar. Blijven er twee over waar ontzettend veel IC's overheen moeten.

Kies je ervoor om de sprinters tóch te laten rijden, dan hebben de IC's (en dus de rest van het land) er last van. Zo beperk je de overlast tot een klein gebied en hebben er zo min mogelijk reizigers last van.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:13
Vanaf Woerden zijn er meer opties om in Amsterdam te komen, dus die hoeft niet door naar breukelen. Afhankelijk van waar het issue zit kan die zelfs nog op het 5e spoor keren.

Voor de IC's zijn er ook meerdere opties om in Ams te komen. Voor een aantal stations zou je zelfs de IC's kunnen laten stoppen. Netto heb ik en de andere reizigers hier er weinig aan of het hele land ergens last van gaat hebben.

ijdod wijzigde deze reactie 10-02-2020 18:41 (28%)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 06:12
Soms lijkt het mij echt frustrerend om conducteur te zijn:
Kom je met een 10baks ICM aan, is het achterste deel (3 bakken) ‘uit’ en kan/mag niet gebruikt worden (reden mij niet bekend).
Veel klagende reizigers omdat de rest van de trein goed vol zit...

• trolleystad
ijdod schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:43:
Vanaf Woerden zijn er meer opties om in Amsterdam te komen, dus die hoeft niet door naar breukelen. Afhankelijk van waar het issue zit kan die zelfs nog op het 5e spoor keren.
idd, fuck de reizigers die van Breukelen richting Woerden (en verder) willen. Iedereen reist naar Amsterdam. (toevallig jouw bestemming?)
ijdod schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:43:
Voor de IC's zijn er ook meerdere opties om in Ams te komen. Voor een aantal stations zou je zelfs de IC's kunnen laten stoppen. Netto heb ik en de andere reizigers hier er weinig aan of het hele land ergens last van gaat hebben.
Het gaat er niet om of je ergens kán komen, maar of het past in de dienstregeling. IC's die het halve land doorkruisen kun je niet zomaar een paar extra tussenstops geven, dan zitten ze op andere plekken weer treinen in de weg.

Ik snap je frustraties, want de gekozen oplossing is voor jou waarschijnlijk het minst handige. De mensen die deze beslissingen maken wegen alle factoren af en kiezen vervolgens de optie die zo min mogelijk reizigers treft.

trolleystad wijzigde deze reactie 10-02-2020 19:25 (10%)

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik zit in een "nieuwe* sprinter. Snap dan wel weer waarom ik geen trein gebruik. De stoelen zijn mega hard. Ook smaller dan hiervoor, wat een innige relatie met mijn buurvrouw oplevert.

Er zijn geen vuilnisbakken, mijn koffertje past niet in het bagagerek van nauwelijks 25cm breed en op het tafeltje past in de breedte nog geen kopje koffie.

Het is niet bedoelt als rant, maar is het uiteindelijk wel. Echt alles is slechter dan zijn voorgangers.

Wel spannend:

https://tweakers.net/ext/f/VYVHfYBnfssjM36OTd58e15t/thumb.jpg

Koffertje is 48cm breed, maar voelt als een groot gevaar boven mijn hoofd.

Edit:

En inderdaad, eerste flauwe bocht en hij lag op schoot. Gelukkig licht gepakt.

PWM wijzigde deze reactie 10-02-2020 19:36 (27%)

• menzo
  • Laatst online: 02:00
De prullenbak zit bij de deur.

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Dat zitten ze niet, maar volgens de conducteur horen ze er wel te zitten :p

• Arator
PWM schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:33:
mijn koffertje past niet in het bagagerek van nauwelijks 25cm breed
Wel spannend:

[Afbeelding]

Koffertje is 48cm breed, maar voelt als een groot gevaar boven mijn hoofd.

Edit:

En inderdaad, eerste flauwe bocht en hij lag op schoot. Gelukkig licht gepakt.
Ik ken het type trein niet, maar in België rijden er ook treinen rond met een smal bagagerek. Volgens mij is dat eerder bedoeld om een laptoptas in weg te leggen.
Grotere bagage kan je dan wegsteken tussen/onder de zitbanken. Hierbij een impressie van dergelijke zetels van de M7 (die normaal in de loop van dit voorjaar op ons net zou komen)

• SRich
Gaat lekker daar bij Breukelen.

De IC kan er wel langs. Echt. Rationeel zullen er best volkomen valide organisatorische en praktische redenen voor zijn, maar daar heb je fucking weinig aan als dat ding alleen maar langsraast. Wat is het nut van 4 sporen als je er toch geen verkeer langs laat rijden? Dat is niet de eerste keer.
1 is er afgesloten vanwege een defecte bovenleiding en het nevenspoor is ook geaard en buitendienst genomen.

de IC's Ut-Asd kruisen vlak voor Mas naar het linker binnenspoor. Deze kruist daar met de 7300/7400 en daarom rijden de 7300/7400 helaas niet Ut-Mas-Bkl v.v.
Dat vertelde een NS’er

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

SRich schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:04:
Gebruiken we dan geen NS 90 betonnen dwarsliggers meer?
Jawel, alleen voor de Willemspoortunnel werd hout proppen voorgesteld, geen idee waarom. Ben er wel in 2016 mee bezig geweest maar is te lang geleden voor m'n geheugen }:O

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-02 14:31
Arator schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:57:
[...]

Ik ken het type trein niet, maar in België rijden er ook treinen rond met een smal bagagerek. Volgens mij is dat eerder bedoeld om een laptoptas in weg te leggen.
Grotere bagage kan je dan wegsteken tussen/onder de zitbanken. Hierbij een impressie van dergelijke zetels van de M7 (die normaal in de loop van dit voorjaar op ons net zou komen)
[Afbeelding]
Is inderdaad ook in de Nederlandse VIRM/DDZ dubbeldekkers. Daar is de meeste bagage tussen de stoelen te stoppen.

Maar het lijkt me inderdaad wat onhandig om kleine bagagerekken in enkeldeks materieel te maken, daar is immers wel ruimte.

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 00:31
ArcticWolf schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:08:
[...]

Jawel, alleen voor de Willemspoortunnel werd hout proppen voorgesteld, geen idee waarom. Ben er wel in 2016 mee bezig geweest maar is te lang geleden voor m'n geheugen }:O
Kan het zijn dat betonnen dwarsliggers iets hoger zijn dan hout, waardoor je problemen met de bovenkant van je PVR gaat krijgen?

• Robertdj
  • Niet online
Slaut schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:30:
[...]

Kan het zijn dat betonnen dwarsliggers iets hoger zijn dan hout, waardoor je problemen met de bovenkant van je PVR gaat krijgen?
Ik hoop het wel, dat zal ze leren om ballastspoor te gebruiken in tunnels! :+

Maar ik denk er te weinig ruimte is om simpel dwarsliggers te steken. Wat overigens ook een rede is om zeker in tunnels voor ballastloos spoor te kiezen. O-)

• Arator
Robertdj schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:03:
Ik hoop het wel, dat zal ze leren om ballastspoor te gebruiken in tunnels! :+

Maar ik denk er te weinig ruimte is om simpel dwarsliggers te steken. Wat overigens ook een rede is om zeker in tunnels voor ballastloos spoor te kiezen. O-)
Toen de dubbeldeks-M6 uitkwam in België kon die niet door alle tunnels of onder bruggen. Daar heeft men gewoon wat ballast onder sporen weggehaald en het treintje kon er door.
Dat zie ik je niet zo snel doen in ballastloze tunnels 8)

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:35

Bastien

I don't mind

Arator schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:04:
[...]

Toen de dubbeldeks-M6 uitkwam in België kon die niet door alle tunnels of onder bruggen. Daar heeft men gewoon wat ballast onder sporen weggehaald en het treintje kon er door.
Of men bestelt gewoon treinen die wel in het bestaande profiel passen. :P

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Freee!!

Freee!!

Bastien schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:07:
[...]
Of men bestelt gewoon treinen die wel in het bestaande profiel passen. :P
Dat is een Fransenmop ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:29
Wordt straks lekker druk op het spoor naar Zandvoort :
NS stuurt elke vijf minuten een trein naar Zandvoort tijdens Formule 1
https://www.volkskrant.nl...jdens-formule-1~bcd58199/

Als je moet oversteken hen je pech:
De 24 treinen per uur – 12 heen, 12 terug – gaan rijden tussen Amsterdam en Zandvoort. Dat heeft ongetwijfeld gevolgen voor de zes overgangen die op dat traject liggen: die moeten 24 keer open en dicht, al passeren er soms wellicht twee treinen op hetzelfde moment.
Duurt blijkbaar bijna 1 minuut per trein. Dus 30min per uur dicht.

Basekid wijzigde deze reactie 11-02-2020 18:14 (5%)

• Robertdj
  • Niet online
Arator schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:04:
[...]

Dus het voordeel van een grotere constructiehoogte is dat je later een deel van de constructie kan laten vervallen? Kan je beter gelijk ballastloos spoor bouwen in dezelfde tunnelbuis om bij voorbaat meer hoogte over te houden. ;)

Of, als de constructie-eisen toch komen te vervallen: Sleuven frezen en ombouwen naar ingegoten spoor. :+
(Al is ingegoten spoor echt een drama om te onderhouden).

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:20

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

Topicstarter
Arriva WINK in zicht ;)

Gespot door Dispolokop Drehscheibe.

Toch weer net iets anders, een FLIRT met een big-ass powerpack :P

Ik vermoed dat we deze spoedig in Nederland gaan zien.
What's first: ICNG of de WINK? :? :P

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• SRich
1e ICNG is toch al in Nederland?

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
SRich schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:31:
1e ICNG is toch al in Nederland?
Nee, of het transport moet echt onder precieze geheimhouding hebben plaatsgevonden.
Die zou aanvankelijk in december in het land moeten zijn, maar dat is uitgesteld. Ik heb hier en daar wat gehoord over maart, maar nog niks concreets.

AW_Bos wijzigde deze reactie 11-02-2020 19:39 (9%)

• SRich
@EDIT kan jij hier wat licht op werpen?
AW_Bos schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:39:
[...]

Nee, of het transport moet echt onder precieze geheimhouding hebben plaatsgevonden.
Die zou aanvankelijk in december in het land moeten zijn, maar dat is uitgesteld. Ik heb hier en daar wat gehoord over maart, maar nog niks concreets.
Raar want ik zag begin december fotos voorkomen dat ICNG achter een trein van Systemtechniek hing

SRich wijzigde deze reactie 11-02-2020 19:48 (84%)

• Maegrim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:45

Maegrim

Lokführer

Begin maart is de planning

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
SRich schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:47:
@EDIT kan jij hier wat licht op werpen?
Ah, we hebben een nieuwe @EDIT :+
SRich schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:47:

[...]

Raar want ik zag begin december fotos voorkomen dat ICNG achter een trein van Systemtechniek hing
Wat je ziet wil niet zeggen dat het een overbrengingstransport naar Nederland is. Ik meen dat het een overbrenging was naar Alstom in Salzgitter of een andere plaats.

AW_Bos wijzigde deze reactie 11-02-2020 20:10 (12%)

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-02 14:31
AW_Bos schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:10:
[...]

[...]

[...]

Wat je ziet wil niet zeggen dat het een overbrengingstransport naar Nederland is. Ik meen dat het een overbrenging was naar Alstom in Salzgitter of een andere plaats.
Hij is volgens mij half Duitsland al door geweest. Een van de testritten was blijkbaar op de 'Saarstrecke', op de grens met Frankrijk, best ver van Salzgitter vandaan. Maar nog niet in Nederland :+

• Maegrim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:45

Maegrim

Lokführer

AW_Bos schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:10:
[...]

[...]

Ik kan edit niet vervangen maar de planning van de komst naar Utrecht weet ik waarschijnlijk wat preciezer :+

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

• EDIT
  • Laatst online: 23:37
De trein komt inderdaad zo snel mogelijk, hopelijk in maart dus. Er waren nog enkele dingen die opgelost moesten worden vóór de trein naar Nederland mocht komen.
Dat er foto's te zien zijn geweest met zo'n ding samen met rijtuigen van DB Systemtechnik klopt. Dat zijn waarschijnlijk de dynamische proefritten geweest op 220 km/h, omdat die snelheid in Velim niet gehaald wordt.
Overigens is ook voor maart nog altijd geen definitieve "go" gegeven voor zover ik weet.

Oh en tssk, wat een aannames weer, Maegrim :P

EDIT wijzigde deze reactie 11-02-2020 22:43 (5%)

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Maegrim schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:32:
[...]

Ik kan edit niet vervangen maar de planning van de komst naar Utrecht weet ik waarschijnlijk wat preciezer :+
Waarom Utrecht, en niet Zaanstraat of Watergraafsmeer? :?
Utrecht heeft niet eens een werkplaats. (nou ja, een technisch centrum, maar dat stelt weinig voor)
Ik neem aan dat ze dit ding toch graag binnen willen bewonderen en eraan willen sleutelen?

• NMH
Basekid schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:13:
Wordt straks lekker druk op het spoor naar Zandvoort :
[...]

https://www.volkskrant.nl...jdens-formule-1~bcd58199/

Als je moet oversteken hen je pech:

[...]

Duurt blijkbaar bijna 1 minuut per trein. Dus 30min per uur dicht.
Dat artikel oppert zelfs de optie om ze permanent (behalve voor hulpverlenders) dicht te gooien in dat weekend.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
NMH schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:51:
[...]

Dat artikel oppert zelfs de optie om ze permanent (behalve voor hulpverlenders) dicht te gooien in dat weekend.
Kunnen de genieën van het leger niet een mooi bruggetje bouwen, vraag ik mij af? :P Al is het voor toestemmingsverkeer.
Misschien is het wel lastig, maar toch ben ik benieuwd of er naar gekeken is. Uiteindelijk wil ProRail vast wel met enige spoed de komende vele maanden een paar tunnels aanleggen, vermoed ik. Zodat in 2022 de bereikbaarheid beter is tijdens zulke evenementen.

AW_Bos wijzigde deze reactie 11-02-2020 23:01 (35%)

• NMH
AW_Bos schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:59:
[...]

Kunnen de genieën van het leger niet een mooi bruggetje bouwen, vraag ik mij af? :P Al is het voor toestemmingsverkeer.
Dat kan vrij vlot als het moet. Daar 50 uur kennelijk, maar daar hoefden ze niet over een spoorweg heen. Het zal het wel niet waard zijn voor een weekend. :)

• Arator
NMH schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:19:
[...]
Het zal het wel niet waard zijn voor een weekend. :)
Ge moet da kunnen kaderen in een oefening en nog een standje erbij voor recruitment en dan krijgt ge dergelijke dingen wel verkocht :P
Zo kwam ik onlangs dit filmpje tegen dat het Duitse en Britse leger veerpontje speelde voor een fietsfestival. En in 2014 heeft het Belgisch en Nederlands leger nog een pontonbrug gebouwd over de Schelde in Antwerpen. Deze pontonbrug verwees dan naar de pontonbrug uit WO 1, 100 jaar eerder, en verder als symbool als "bruggenbouwer" etc.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Het gaat niet lekker met dat onderhoud in Leiden, zeker niet als je van Alphen naar Den Haag moet. Er rijden NS-bussen tussen Alphen en Leiden, maar die vertrouw ik niet. In de spits, over de N11, dwars door Leiden (Lammenschans wordt ook aangedaan)... Dat lukt vast in het half uur dat ervoor gepland staat, maar ik geloof er niet in.

Dus ik neem de R-Net naar Gouda, om daar over te stappen richting Den Haag. Maandagochtend riep de machinist om, toen de trein in Alphen al vol zat en nog vier stations langs moest, dat hij maar één trein kreeg. Lekker afgestemd met elkaar.

En nu rijden er in de avondspits, van Den Haag richting Gouda, ook nog eens kortere Intercity's. :D De trein naar Amersfoort van 17:40 gisteravond was ziek vol.

Wat zijn ze aan het doen dan? Als het niet zo hard hat gewaaid deze week, was ik lekker op de motor gegaan.

CodeCaster wijzigde deze reactie 12-02-2020 08:05 (3%)

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-02 16:42
NMH schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:51:
[12 treinen per richting per uur naar Zandvoort tijdens F1]
Klinkt logisch.

Klopt mijn rekensom (en redenatie) dat twaalf treinen per uur van driemaal SLT6 net geen 25.000 bezoekers per uur naar Zandvoort brengt?
(Uitgaande van Wikipedia voor wat betreft de capaciteit van 330 zitten plus 350 staan)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Het worden SLT12, want spoor 2 kan geen SLT16 aan (en de technische vrijgave voor 3x SLT is nog niet gegeven).
Er wordt gerekend met 1300 mensen per SLT12.

Enkele overwegen zullen open blijven, de meeste zullen afgesloten worden.

• Robkazoe
  • Laatst online: 22:57
CodeCaster schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:04:
Het gaat niet lekker met dat onderhoud in Leiden, zeker niet als je van Alphen naar Den Haag moet. Er rijden NS-bussen tussen Alphen en Leiden, maar die vertrouw ik niet. In de spits, over de N11, dwars door Leiden (Lammenschans wordt ook aangedaan)... Dat lukt vast in het half uur dat ervoor gepland staat, maar ik geloof er niet in.

Dus ik neem de R-Net naar Gouda, om daar over te stappen richting Den Haag. Maandagochtend riep de machinist om, toen de trein in Alphen al vol zat en nog vier stations langs moest, dat hij maar één trein kreeg. Lekker afgestemd met elkaar.

En nu rijden er in de avondspits, van Den Haag richting Gouda, ook nog eens kortere Intercity's. :D De trein naar Amersfoort van 17:40 gisteravond was ziek vol.

Wat zijn ze aan het doen dan? Als het niet zo hard hat gewaaid deze week, was ik lekker op de motor gegaan.
Dat de trein naar Amersfoort klein/vol zat had waarschijnlijk te maken met het feit dat er rond 4 uur een defecte trein stond tussen Den Dolder en Amersfoort. Daardoor was er amper/geen treinverkeer tussen Utrecht en Amersfoort. Dat zal doorgevloeid zijn naar Rotterdam/Den Haag en later dus ook weer terug die kant op.

• AlexFL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 05:56
AW_Bos schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:46:
[...]

Waarom Utrecht, en niet Zaanstraat of Watergraafsmeer? :?
Utrecht heeft niet eens een werkplaats. (nou ja, een technisch centrum, maar dat stelt weinig voor)
Ik neem aan dat ze dit ding toch graag binnen willen bewonderen en eraan willen sleutelen?
Zover ik weet komt de eerste naar Ehv en zal aldaar bij het servicebedrijf worden opgesteld. De proefritten gaan plaatsvinden op het baanvak Ehv-Vl.

• NMH
Vandaag was er ook weer een proef met een zelfrijdende trein:
De automatisch bestuurde trein die al een tijd in Groningen wordt getest, gaat woensdag 12 februari voor het eerst rijden met vijftig reizigers aan boord. Een primeur, die voor het eerst in Europa op deze manier plaatsvindt.
Level 2 (waar ze nu mee testen) lijkt me eigenlijk voor de bestuurder het lastigste niveau; je bestuurt niet actief (je doet "niets"), maar je moet wel actief opletten en ingrijpen wanneer dat nodig is. Dat is iets waar mensen over het algemeen niet zo goed in zijn.

• EDIT
AlexFL schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:39:
[...]

Zover ik weet komt de eerste naar Ehv en zal aldaar bij het servicebedrijf worden opgesteld. De proefritten gaan plaatsvinden op het baanvak Ehv-Vl.
Er zullen inderdaad ook proefritten plaats gaan vinden op het baanvak Eindhoven - Venlo, maar de opstellocatie zal Utrecht zijn (tenzij dat heel recent opeens gewijzigd is). Onderhoud zal in eerste instantie in Leidschendam plaatsvinden, zolang de Watergraafsmeer nog niet verbouwd is.

EDIT wijzigde deze reactie 12-02-2020 23:02 (4%)

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 06:12
FD.nl: 25 jaar na de privatisering gaat het Britse spoor retour naar de overheid
De Britse spoorwegen zijn vastgelopen in hun eigen complexe private systeem. Overvolle treinen en stations en uitvallende treinen: het roer gaat om. Het spoor keert deels terug naar de overheid.

[...]

In het kort:
  • Na twee nationalisaties van Britse treinbedrijven is duidelijk dat het systeem grondig gereorganiseerd moet worden.
  • De spoorwegen kampen met fragmentatie, een gebrek aan coördinatie en verouderde infrastructuur.
  • Het Verenigd Koninkrijk denkt hardop na over afschaffen van het franchisesysteem.

• wildhagen
  • Niet online
Zou voor de Britten wel mooi zijn als ze hun treinsysteem wat deels nog uit de jaren 30-40 stamt eens naar de moderne tijd kunnen tillen, en de beroerde veiligheid en punctualiteit die ze nu hebben aanzienlijk verbeteren.

En wellicht kunnen ze de prijzen dan ook eens halveren (hoewel het dan nog steeds véél te duur is)....

Wie weet worden ze dan, op spoorgebied, nog eens een modern land, ipv het bijna-ontwikkelingsland wat ze op dat gebied nu zijn.

Maar eerst zien, dan geloven....

wildhagen wijzigde deze reactie 13-02-2020 12:05 (15%)

Virussen? Scan ze hier!

• NMH
wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:05:
En wellicht kunnen ze de prijzen dan ook eens halveren (hoewel het dan nog steeds véél te duur is)....
Deed me meteen hieraan denken:
A student travelling from Newcastle to London found an ingenious way of avoiding shelling out for a pricey train ticket - by flying to his destination via Spain. Bargain hunter Joe Furness found the cheapest one way ticket to the capital, searching the night before his trip, was £78.50, and so decided to look for alternative - and cheaper - options. The 21-year-old scoured the internet and found he could fly to London via the sunny Spanish island of Menorca for a bargain £26.99.
Zo krijgen we de mensen wel uit het vliegtuig de trein in. 8)7

• wildhagen
  • Niet online
NMH schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:24:
[...]

Deed me meteen hieraan denken:

[...]

Zo krijgen we de mensen wel uit het vliegtuig de trein in. 8)7
Dit is ook wel een aardige:

Van Train Prices Across Europe - UK Train Prices Compared to Europe

Dus de hoogste prijzen van Europa, maar dan krijg je wel een spoornet dat qua kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid nauwelijks beter is dan het spoornet van Albanië of Turkije 8)7

Virussen? Scan ze hier!

• Get!em
  • Laatst online: 21:10

Get!em

Oh die ja!

wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:05:
Zou voor de Britten wel mooi zijn als ze hun treinsysteem wat deels nog uit de jaren 30-40 stamt eens naar de moderne tijd kunnen tillen, en de beroerde veiligheid en punctualiteit die ze nu hebben aanzienlijk verbeteren.

Wie weet worden ze dan, op spoorgebied, nog eens een modern land, ipv het bijna-ontwikkelingsland wat ze op dat gebied nu zijn.

Maar eerst zien, dan geloven....
Ik heb het bouwplannen en 3D bouwtekeningen gezien van hun nieuwe HSL. Dat ziet er op zich heel mooi uit en modern ook.

https://www.hs2.org.uk/what-is-hs2/
https://assets.publishing...al_transport_strategy.pdf

Hier is de Phase one visualisatie
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1bkoGvw9kbA]

• Alex)
In dat artikel worden appels met peren vergeleken, en dat weten de auteurs heel goed. Toch kiezen ze ervoor om een vergelijking te maken waarmee het systeem in het Verenigd Koninkrijk relatief slecht uit de bus komt.

Ik heb het eens omgedraaid, ik heb gezocht naar een reis over een paar weken op precies dezelfde route. En ik kreeg deze prijs:

Als ik die prijs vervolgens deel door de afstand (5,50/49,37) kom ik uit op een prijs van 11,1 pence per mijl. Dan scoort het Verenigd Koninkrijk heel wat beter, ineens staat het VK net boven Roemenië.
Dus de hoogste prijzen van Europa, maar dan krijg je wel een spoornet dat qua kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid nauwelijks beter is dan het spoornet van Albanië of Turkije 8)7
Qua veiligheid staat het Verenigd Koninkrijk bovenaan (het laatste dodelijke ongeval gebeurde in 2007), qua punctualiteit kan het netwerk zich meten aan Deutsche Bahn en kwaliteit... er worden momenteel flinke sprongen gemaakt m.b.t. nieuw materieel en uitbreiding van capaciteit.

Voeg daaraan toe dat het een heel oud netwerk is wat zeer intensief wordt gebruikt, en volgens mij is het dan allemaal zo slecht nog niet.

Laat je alsjeblieft wat beter informeren. :)

• wildhagen
  • Niet online
Alex) schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:03:
[...]

In dat artikel worden appels met peren vergeleken, en dat weten de auteurs heel goed. Toch kiezen ze ervoor om een vergelijking te maken waarmee het systeem in het Verenigd Koninkrijk relatief slecht uit de bus komt.

Ik heb het eens omgedraaid, ik heb gezocht naar een reis over een paar weken op precies dezelfde route. En ik kreeg deze prijs:
[Afbeelding]
Ja.... lekker realistisch ook. Bijna niemand boekt zijn treintickets 1.5 maand in de toekomst. Dat zijn de uitzonderingen, niet de regel.

Laten we nu even terugkeren naar de realiteit, en een ticket voor bijvoorbeeld maandag kopen:

Kijk, dat geeft al een heel ander, en meer realistisch, beeld....
Qua veiligheid staat het Verenigd Koninkrijk bovenaan (het laatste dodelijke ongeval gebeurde in 2007), qua punctualiteit kan het netwerk zich meten aan Deutsche Bahn en kwaliteit... er worden momenteel flinke sprongen gemaakt m.b.t. nieuw materieel en uitbreiding van capaciteit.
Alweer onjuist. Nog in 2011 viel er een dode omdat er iemand tussen vertrekkende trein en perron viel. Ook in 2014 en 2019 zijn er rond het spoor doden gevallen.

Zie Wikipedia: List of rail accidents in the United Kingdom

Ook het aantal gewonden ligt bovengemiddeld in de UK. Er is meer dan alleen doden....

En voor de punctualiteit: ook al onjuist. DB haalt een punctualiteit van 93.7 procent (bron), daar komt UK niet eens bij in de búúrt....

Oftewel, slechts gemiddeld 40 procent bij enkele vervoerders komt aan op de tijd in het spoorboekje. En zelfs als je een vertraging van 5-10 minuten neemt, komen veel lijnen met moete aan de 80 procent, en sommigen halen met moeite 70 procent.

(pic van Passengers left fuming as train firms increasingly fail to arrive on time

Dat zijn getallen waar je je voor zou moeten schamen....
Laat je alsjeblieft wat beter informeren. :)
Neem je eigen advies ter harte, en doe hetzelfde ;)

Kijk, ik snap dat jij een fan bent van privatisering en de Britse spoorwegen en hun aanpak enzo, allemaal prima, maar laten we wel even realistisch blijven en de zaken niet mooier voorstellen dan ze zijn ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Alex)
wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:32:
[...]

Ja.... lekker realistisch ook. Bijna niemand boekt zijn treintickets 1.5 maand in de toekomst. Dat zijn de uitzonderingen, niet de regel.

Laten we nu even terugkeren naar de realiteit, en een ticket voor bijvoorbeeld maandag kopen:

[Afbeelding]

Kijk, dat geeft al een heel ander, en meer realistisch, beeld....
Je mist mijn punt: het tariefstelsel in het VK is dermate afwijkend van wat we elders gewend zijn dat je niet zomaar zo'n vergelijking kunt maken. Je vergelijkt dan appels met peren.

Ja, treinreizen in het VK kan erg duur zijn. Absoluut. Maar het kan ook heel erg goedkoop zijn.
Alweer onjuist. Nog in 2011 viel er een dode omdat er iemand tussen vertrekkende trein en perron viel. Ook in 2014 en 2019 zijn er rond het spoor doden gevallen.

Zie Wikipedia: List of rail accidents in the United Kingdom
Je haalt er nu externe factoren bij, zoals een auto die wordt aangereden op een spoorwegovergang of een reiziger die onder een trein belandt. Dat zegt weinig over de veiligheid van het spoorsysteem op zich, zulke incidenten gebeuren dagelijks door heel Europa.

De dood van die twee spoorwerkers in Wales in 2019 is wel uitermate treurig, dat zijn getrainde professionals waarvan je mag verwachten dat ze de risico's kennen. Uit onderzoek bleek echter dat de spoorwerkers zich niet aan de voorschriften hielden waardoor ze hun eigen veiligheid in gevaar brachten.
En voor de punctualiteit: ook al onjuist. DB haalt een punctualiteit van 93.7 procent (bron), daar komt UK niet eens bij in de búúrt....

[Afbeelding]

Oftewel, slechts gemiddeld 40 procent bij enkele vervoerders komt aan op de tijd in het spoorboekje. En zelfs als je een vertraging van 5-10 minuten neemt, komen veel lijnen met moete aan de 80 procent, en sommigen halen met moeite 70 procent.

(pic van Passengers left fuming as train firms increasingly fail to arrive on time

Dat zijn getallen waar je je voor zou moeten schamen....
Ik ben het met je eens dat een aantal van die vervoerders erg slechte resultaten heeft. De right time arrival bij CrossCountry in dat overzicht is om je voor te schamen. Dat is echter wel een vervoerder die door het hele land rijdt, zelfs van Aberdeen naar Penzance... met veel te kleine treintjes die daardoor ramvol zitten waardoor in- en uitstappen ook veel te lang duurt.

Gelukkig zijn de statistieken niet overal zo dramatisch. De gemiddeldes zijn best prima:

De 'within 5 minutes'-punctualiteit ligt iets lager dan je zou verwachten, maar dit wordt ook enigszins vertekend doordat deze grafiek alle cijfers op één hoop gooit. Een forenzentrein die 5 minuten te laat aankomt is voor de reiziger vervelender dan een langeafstandstrein uit Edinburgh die Londen met 5 minuten vertraging bereikt.
Neem je eigen advies ter harte, en doe hetzelfde ;)
Ik ben best kritisch hoor :)
Kijk, ik snap dat jij een fan bent van privatisering en de Britse spoorwegen en hun aanpak enzo, allemaal prima,
Ik weet niet waar dit ineens vandaan komt?
maar laten we wel even realistisch blijven en de zaken niet mooier voorstellen dan ze zijn ;)
Maar laten we ze ook niet slechter voorstellen dan ze zijn. En laten we vooral geen appels en peren vergelijken.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:09
Even een vraagje:
Eerder werd in dit topic een website gegeven waar de stationsvertrekborden online te vinden zijn. Helaas kan ik het niet meer terug vinden. Heeft iemand toevallig die link opgeslagen staan?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Onbekend
Het lijkt inderdaad op https://www.rijdendetrein.../hoorn?style=tb&time=both
Maar dan werd er exact weergegeven wat een bord boven een bepaald perron werd afgebeeld. Mogelijk was dit een directe link naar een online pagina die op de vertrekborden wordt getoond.

• NMH
Onbekend schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:27:
[...]

Het lijkt inderdaad op https://www.rijdendetrein.../hoorn?style=tb&time=both
Maar dan werd er exact weergegeven wat een bord boven een bepaald perron werd afgebeeld. Mogelijk was dit een directe link naar een online pagina die op de vertrekborden wordt getoond.
@Alex) heeft wel een keer zoiets gedeeld, maar dat was voor de Noorse spoorwegen: Alex) in "Het grote spoorwegentopic - deel 23" Kan het zijn dat je je dat herinnert?

• Onbekend
NMH schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:51:
[...]

@Alex) heeft wel een keer zoiets gedeeld, maar dat was voor de Noorse spoorwegen: Alex) in "Het grote spoorwegentopic - deel 23" Kan het zijn dat je je dat herinnert?
Bedankt, dat zijn inderdaad de berichten die ik zocht. :)
Er stond mij iets van bij dat ook voor de Nederlandse stations zoiets was (en ook per spoor), maar blijkbaar was het alleen Noorwegen.

• gpgekko
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23-02 11:02
Onbekend schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:04:
[...]

Er stond mij iets van bij dat ook voor de Nederlandse stations zoiets was (en ook per spoor), maar blijkbaar was het alleen Noorwegen.
Ik weet de exacte details niet meer, maar in Nederland hebben we hele mooie APIs die alle vervoerders en informatie systemen gebruiken. Een van de eerste die met deze koppelingen zijn gaan experimenteren zijn de jongens van OVapi (van de OVinfo app). Deze hebben ook een webapplicatie, die niet heel mooi of fantastisch is maar wel bruikbaar: https://drgl.nl/. De informatie op deze site komt rechtstreeks uit de informatie systemen van de vervoerders (weliswaar niet altijd live, sommige op 5 minuten intervallen, sommige op langere intervallen) en zou dus redelijk dicht bij de informatie op de borden moeten komen. De verwerkte data is ook ergens beschikbaar op hun site geloof ik.

Edit: hier dus, op deze prachtige (ahum) website: http://ovapi.nl/ :+

Als iemand zin heeft om dieper te duiken in de wereld van koppelvlakken en "open" data waar je een verdacht hoog aantal meetings, formulieren en contacten (in elk geval toen ik er mee bezig was jaren geleden) voor nodig hebt, dit is de organisatie die de standaarden beheert: http://bison.connekt.nl/.
De beheer partijen voor de infrastructuur en toegang tot de data zijn De Reisinformatiegroep (moederbedrijf 9292, https://reisinformatiegroep.nl/ndovloket/) en Stichting OpenGeo (https://ndovloket.nl/).

gpgekko wijzigde deze reactie 14-02-2020 10:25 (22%)

• NMH
Onbekend schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:04:
NS is toevallig net deze week met een app gekomen om de informatie van de perronborden weer te geven en eventueel voor te lezen voor mensen die minder goed zien: https://www.ns.nl/reisinf...king/ns-perronwijzer.html

Wat daar ook staat:
Sommige informatie is nog niet beschikbaar in de app, bijvoorbeeld “let op omroepbericht”.
Dat lijkt er een beetje op te wijzen dat er geen webinterface "Noorse stijl" voor die borden is, of een API waar je de (volledige) inhoud van zo'n bord kunt ophalen.

• Get!em
  • Laatst online: 21:10

Get!em

Oh die ja!

Onbekend schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:39:
Even een vraagje:
Eerder werd in dit topic een website gegeven waar de stationsvertrekborden online te vinden zijn. Helaas kan ik het niet meer terug vinden. Heeft iemand toevallig die link opgeslagen staan?
Voor alle OV api tezamen zou je ook Plannerstack kunnen gebruiken. Die bevat ook bus/metro/tram
https://github.com/plannerstack
https://www.plannerstack.org
Echter zie ik dat hun eigen server offline is nu, en geen idee wat daarmee is.

Voor je OVapi
https://github.com/skywave/KV78Turbo-OVAPI/wiki

En inderdaad NDOVloket. Alleen ook die wordt hier geblokkeerd.... |:( |:( (internet op werk begint echt :( te worden)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Weet iemand of er nog ergens een 1600 + DD materieel rond rijd in de dienstregeling?

• trolleystad
ArcticWolf schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:54:
Weet iemand of er nog ergens een 1600 + DD materieel rond rijd in de dienstregeling?
NS heeft al jaren geen 1600 locs meer. De laatste jaren heeft 1700 samen met DDAR en DDM rijtuigen gereden. Sinds December is dat voorbij.

TL;DR: Nee, dat rijdt niet meer rond in de dienstregeling.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
gpgekko schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:14:
Als iemand zin heeft om dieper te duiken in de wereld van koppelvlakken en "open" data waar je een verdacht hoog aantal meetings, formulieren en contacten (in elk geval toen ik er mee bezig was jaren geleden) voor nodig hebt, dit is de organisatie die de standaarden beheert: http://bison.connekt.nl/.
De beheer partijen voor de infrastructuur en toegang tot de data zijn De Reisinformatiegroep (moederbedrijf 9292, https://reisinformatiegroep.nl/ndovloket/) en Stichting OpenGeo (https://ndovloket.nl/).
offtopic:
Tweede partij is in ieder geval erg fair met hoe ze het aanpakken. Dat zij een koppelvlak zijn geworden is echt grote winst tov enkel 9292…

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

trolleystad schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:43:
[...]

NS heeft al jaren geen 1600 locs meer. De laatste jaren heeft 1700 samen met DDAR en DDM rijtuigen gereden. Sinds December is dat voorbij.

TL;DR: Nee, dat rijdt niet meer rond in de dienstregeling.
Die bedoelde ik ja.

Dank!

• ANdrode
  • Niet online
trolleystad schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:43:
[...]
Wat rijdt er dan voor de IC-Berlijn? Of is dat geen NS eigendom?

• wildhagen
  • Niet online
ANdrode schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Wat rijdt er dan voor de IC-Berlijn? Of is dat geen NS eigendom?
Die wordt toch door een 1700 getrokken, niet door een 1600/1800? Of mis ik wat? Een 1700 is heel anders (en moderner) dan een 1600/1800 op technisch vlak, ook al lijken ze uiterlijk op elkaar.

Virussen? Scan ze hier!

• ANdrode
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:25:
[...]

Die wordt toch door een 1700 getrokken, niet door een 1600/1800? Of mis ik wat? Een 1700 is heel anders (en moderner) dan een 1600/1800 op technisch vlak, ook al lijken ze uiterlijk op elkaar.
Ah ok voor mij lijken die teveel op elkaar :X

• wildhagen
  • Niet online
ANdrode schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:26:
[...]

Ah ok voor mij lijken die teveel op elkaar :X
Jep, en toch is er een wereld van verschil. De hele chopper-installatie is anders, een 1600/1800 kan niet in tandem rijden, een 1700 wel. Het remsysteem van een 1700 is anders, een 1700 heeft automatische koppelingen (tbv het trekken van de DD-AR, wat een 1600/1800 niet kan), een 1600/1800 niet (iig van origine), en zo zijn er nog plenty technische verschillen.

En oorspronkelijk kon een DDM1 alleen door een 1600 getrokken worden. Later zijn de 1700-en ook van deze mogelijkheid voorzien door wat aanpassingen.

En een 1600/1800 is natuurlijk wat ouder (geleverd van 1981-1983) dan een 1700 (1990-1994).

Een 1600/1800 rijdt afaik (?), op een enkele los exemplaar bij een particuliere vervoerder of musea, nauwelijks meer rond. De 1700-en rijden nog wel rond. Hoewel het natuurlijk de vraag is hoelang dát nog duurt, er zijn immers ook aardig wat 1700-en gesloopt inmiddels.

De 1600 was gebaseerd op de Franse BB 7200 (1976-1985), de 1700 is daar in basis ook op gebaseerd, maar dan verder doorontwikkeld en gemoderniseerd.

wildhagen wijzigde deze reactie 16-02-2020 10:44 (11%)

Virussen? Scan ze hier!

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:16

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Jep, en toch is er een wereld van verschil. De hele chopper-installatie is anders, een 1600/1800 kan niet in tandem rijden, een 1700 wel.
Dat (dubbeltractie) is nou net iets wat ook 1600/1800'en wel kunnen. ;-)

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• wildhagen
  • Niet online
Luke! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:12:
[...]
Dat (dubbeltractie) is nou net iets wat ook 1600/1800'en wel kunnen. ;-)
Mea culpa, dat klopt idd, ik haalde zaken door elkaar.

Wél was dubbeltractie riskant bij een 1600, zoals Feijenoordse Meesters het meldt:
Een aantal ertsdienstmachinisten herinneren zich misschien ook nog wel dat de elektrische installatie van de 1600 vroeger in staat was om een soort van 'bolbliksems' af te vuren. Dat gebeurde voor zover ik weet uitsluitend bij de zeer zware belasting zoals die in de dubbeltractie van de ertsdienst voorkwam. De eerste keer dat ik het verschijnsel waarnam, schrok ik me lam. Na een harde knal vloog een enorme vuurbal langs de rijdraad voor de stoomafnemer en de loc uit om op de eerstvolgende isolator in vele stukken uiteen te spatten. Ik dacht werkelijk dat ik de hele bovenleiding naar beneden haalde! Meer dan eens maakte ik iets dergelijks tijdens mijn nachtelijke ritten naar Venlo mee. Anderen bevestigden eveneens dergelijke ervaringen te hebben gehad, maar ondanks het feit dat we het telkens meldden, kwam er nooit een verklaring voor dit merkwaardige fenomeen...
Zie http://www.feijenoordsemeesters.nl/Locomotieven2.htm

Voor de rest van de lezers: de genoemde ertstreinen waren zware treinen met ijzer-erts tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, via Venlo. Die werden eerst gereden door 4 (of soms 3) diesels uit de 2200-serie in tandem:
Foto (Rob van der Rest): Een vierspan 2200'n voor een volle 5000-tonner. Waar anders dan op de Havenspoorlijn, want de doorvoer naar Venlo vindt plaats in dubbeltractie. De koppelwagen achter de loc's is er nog één van de eerste generatie; een platte wagen verzwaard met spoorstaven... (13-10-1990)

Vanuit iets andere invalshoek:
Foto (Rob Schippers): Een vierspan loc's, bestaande uit de 2231, 2237, 2297 en 2228, op 1 mei 1975 in Zevenaar. Locomotief 2231 vertoont tussen de hoekseinen duidelijke sporen van een oud midden-frontsein, dat waarschijnlijk ooit werd aangebracht in de ijver een omlooptechnisch betrouwbare formatie aan ATB-diesels voor de dienst op grensbaanvakken te creëren...

Later werd dat aangepast naar een tandem van 2 2200's als opdruklovc met afwisselend een 1300 of een 1600 als primaire tractie.
Foto (Arie Poots): Nogmaals een herinneringsvol plaatje uit de oude doos. Op 17 mei 1989 passeert ten zuiden van Dordrecht e-loc 1316, met in het kielzog de opdrukloc's 2252 en 2292, de Wieldrechtse Zeedijk. Twee machinisten bemannen de tractiecombinatie om vijftig beladen Falns'n als trein 48141 van Kijfhoek naar de Duitse grens bij Venlo te brengen. De omgeving langs de baan is hier door de jaren heen sterk veranderd. Veel groen heeft plaats gemaakt voor de één of andere vorm van bebouwing en de volkstuintjes langs het spoor (waar altijd wel iemand groetend zijn hand opstak) zijn stuk voor stuk verdwenen.

Weer later werd er ook wel eens een kwartetje 6400-en voor gebruikt:
Foto (Arno van Dokkum): Op 28-07-1993 wacht de machinist van trein 48115 een groengekleurd dwergsein af om te kunnen vertrekken in de richting van het zuiden. De machtige ertssilo's van de EMO op de achtergrond verraden dat we hier uitzicht hebben op spoor 2 van de Maasvlakte. We kijken dus naar de bakermat van het emplacement. Voor deze rit werden destijds de locomotieven 6432, 6415, 6416 en 6422 ingezet.

Voor de lege bakkentrein, dus na het lossen, werd soms een enkele 1100 of 1600 ingezet. Dat kon natuurlijk niet voor een volle trein, dat trokken die loks nooit.
Foto onder (Arie Poots): Op 25 mei 1993 passeert over spoor 1 van station Dordrecht nogmaals het duo e-loc 1109 en de 'lege-bakkentrein'. Dit keer betreft het echter de van automatische koppelingen en koppelwagens voorziene '42-bakkentrein', die onder het nummer 49114 onderweg is van Venlo naar de Kijfhoek. Op de foto komt goed tot uitdrukking dat het wat gedrongen aandoende 1100'tje misschien toch wel wat aan de lichte kant was voor deze trein. Het dienstgebouw, waarvan links nog een stukje in beeld is, diende voor de sloop in 2008 als onderkomen voor Dordtse machinisten en -hoofdconducteurs. Op dezelfde locatie is nu een fietsenstalling gesitueerd.
Foto (Rob van der Rest): Loc 1634 brengt op 28-07-1994 deze lege ertstrein naar de Kijfhoek. Het kilometerbord '12' duidt op de omgeving van Gilze-Rijen, maar dat is natuurlijk vooral iets voor de mannen met wegbekendheid...

En soms ging, net als met elke andere trein, ook wel eens fout met een ertstrein natuurlijk... zoals hier op 15 oktober 1981 bij Breda:

Alles van http://www.feijenoordseme...ijenoordse%20meesters.htm

Het bekende YouTube-channel Great Railways heeft er ook een mooi filmpje over:

wildhagen wijzigde deze reactie 16-02-2020 12:00 (36%)

Virussen? Scan ze hier!

• Basekid
Blijkbaar rijdt de intercity direct ook naar Eindhoven? Reis straks Eindhoven-Rotterdam, leuk om die ook eens mee te maken. Hopelijk waaien we niet van de brug af...

• wildhagen
  • Niet online
Basekid schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:40:
Blijkbaar rijdt de intercity direct ook naar Eindhoven? Reis straks Eindhoven-Rotterdam, leuk om die ook eens mee te maken. Hopelijk waaien we niet van de brug af...
Zeker weten dat het een Intercity Direct is, en geen gewone Intercity?

Die laatste rijdt namelijk deels over HSL-spoor, van Den Haag naar Eindhoven: https://www.ns.nl/over-ns...slijn/hsl-binnenland.html
De Intercity direct rijdt de binnenlandse HSL-treindiensten tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda. Sinds begin 2017 rijdt ook de Intercity Den Haag - Eindhoven deels via de HSL

Virussen? Scan ze hier!

• Basekid
wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:49:
[...]

Zeker weten dat het een Intercity Direct is, en geen gewone Intercity?

Die laatste rijdt namelijk deels over HSL-spoor, van Den Haag naar Eindhoven: https://www.ns.nl/over-ns...slijn/hsl-binnenland.html

[...]
Hm volgens de NS site en app is het ICD materieel:

• EDIT
Het is hetzelfde materieel inderdaad omdat dat over de HSL kan en mag rijden, maar het is een reguliere intercity-dienst.

• Arator
Als ik het goed zie, rijdt er uiterst rechts een benelux met een type 11 van NMBS op kop.

• wildhagen
  • Niet online
Arator schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:22:
[...]

Als ik het goed zie, rijdt er uiterst rechts een benelux met een type 11 van NMBS op kop.
Dat ziet u goed, 11.8-loc met een Beneluxtrein, die kwamen door Dordrecht (waar de foto genomen is) :)

Die reden immers tot december 2009 nog met de Benelux rond, en deze foto is uit 1993 :)

Belgische locs, maar Nederlandse rijtuigen (wel in Belgische kleuren, maar met NS-logo).

Ze waren, zacht gezegd, niet heel erg betrouwbaar meer op het einde.... vandaar ook door Traxx-en vervangen toen.

Op 3 februari 2019, dus iets meer dan een jaar terug, stonden ze er zo bij:

Geen idee wat er mee gaat gebeuren (of inmiddels mee gebeurd is)....

Virussen? Scan ze hier!

• Arator
wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:29:
Dat ziet u goed, 11.8-loc met een Beneluxtrein, die kwamen door Dordrecht (waar de foto genomen is) :)
Het is daarmee dat ik de gok durfde maken. Het is het typische NMBS-bordeaux uit de jaren 80-90, en de enige trein die ik me voor de geest kon halen die daar kwam, was de benelux.
Ze waren, zacht gezegd, niet heel erg betrouwbaar meer op het einde.... vandaar ook door Traxx-en vervangen toen.
Dat vonden de Nederlandse bestuurders. Ik heb eens gesproken met een Belgische bestuurder en die zei me "Die 'Ollanders kenne mar twieje stande, vollenbak open en vollenbak toe" :9
Wel zijn er die laatste jaren verscheidene machines uitgebrand. Ik weet van eentje dat het te wijten was aan een aanrijding met een personenwagen, maar die andere ...

De type 11 was eigenlijk een kopie van de type 21, maar dan als meerspanningsloc, geschikt voor België en Nederland. De type 12 was dan het broertje/zusje, maar dan geschikt voor België en Frankrijk.
Aan het NMBS-typenummer kan je trouwens zien of het een meerspanningsloc betreft of niet. Elk typenummer dat begint met een 1 is een meerspanningsloc, en natuurlijk is er op deze regel een uitzondering, de traxx, die als typenummer 28 en 29 kreeg. Begint het typenummer met een 2, dan is het een loc enkel geschikt voor de Belgische 3kV (uitgezonderd dus die traxx). Die uitzondering voor de traxx is er gekomen, omdat die locs (in den beginne?) niet zijn aangekocht, maar gehuurd, en de typenummers met een 1 waren al gereserveerd voor eigen aankopen.
En nog een weetje, aan de benaming van de elektrische NMBS-stellen, dus MSxx, waarbij xx 2 cijfers zijn, kan je afleiden in welk jaar ze besteld zijn geweest. ;)

• wildhagen
  • Niet online
Arator schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:56:
[...]

Wel zijn er die laatste jaren verscheidene machines uitgebrand. Ik weet van eentje dat het te wijten was aan een aanrijding met een personenwagen, maar die andere ...
3 stuks in brand geweest, waaronder de 1190 op de foto hierboven:
Op 25 juni 2005 raakte locomotief 1185 ter hoogte van de Belgisch-Nederlandse grens in brand. Er vielen geen slachtoffers, maar de schade was aanzienlijk.

Op 10 maart 2007 raakte locomotief 1190 tussen station Kalmthout en station Wildert in brand. De machinist zette de trein stil op station Wildert, waar de reizigers makkelijk geëvacueerd konden worden. De defecte locomotief werd weggesleept naar station Schijnpoort.

Op 19 april 2008 raakte locomotief 1184 op de Belgisch-Nederlandse grens ter hoogte van Essen in brand na een aanrijding met een personenwagen. De bestuurder van de auto overleefde het ongeval niet.
Zie Wikipedia: HLE 11
De type 11 was eigenlijk een kopie van de type 21, maar dan als meerspanningsloc, geschikt voor België en Nederland.
Alleen was de 11 wel gelimiteerd op 140 km/h ipv de 160 km/h van de 21 :)
In tegenstelling tot de zusterreeksen hierboven besproken, is de maximale snelheid van de reeks 11 slechts 140 km/h (tegenover 160 bij de andere reeksen). Dit was geen operationeel probleem, omdat de IC B, de enige dienst waarin de reeks 11 jarenlang dienstdeed, voor het grootste deel van de route (met uitzondering van het stuk Antwerpen-Kontich) niet over sporen met een baanvaksnelheid van meer dan 140 km/h reed.
Van dezelfd pagina als hierboven :)

Virussen? Scan ze hier!

• Basekid
Helaasch, problemen op de HSL dus we gaan via Dordrecht. 25min langer onderweg :(

• wildhagen
  • Niet online
Basekid schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:32:
Helaasch, problemen op de HSL dus we gaan via Dordrecht. 25min langer onderweg :(
Probleem is alweer opgelost:

Dit is wat prorail meldde:
Amsterdam-Rotterdam-Brussel (HSL)
16 februari 2020
Door een verstoring elders.

Tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal rijden er geen Internationale treinen door een verstoring elders.De extra reistijd is meer dan 60 minuten.Dit duurt tot ongeveer 16:00 uur.
Geen idee wat er aan de hand was :)

Edit: ah, de reden is een aanrijding bij Hoofddorp: https://www.parool.nl/ams...-door-aanrijding~b149fd2b

wildhagen wijzigde deze reactie 16-02-2020 15:41 (24%)

Virussen? Scan ze hier!

• Basekid
Nope helaas. We zijn 100m voor de HSL naar het gewone spoor gestuurd.

Grappige is wel dat de reisplanner nu Dordrecht als aandoenend station laat zien, terwijl we die net zonder te stoppen voorbij reden.

• Arator
Toen ik deze middag op het seinhuis in Antwerpen vertrok, kwam er net de melding binnen om omwille van de storm via de klassieke lijn te rijden. Ik weet wel niet meer vanaf welke thalys, ik dacht 9340 (dat kan niet want die was voor de middag Antwerpen al gepasseerd zie ik net).

Arator wijzigde deze reactie 16-02-2020 15:46 (17%)

• Freee!!

Freee!!

@wildhagen en @Basekid, jullie zijn langs elkaar heen aan het posten over twee verschillende verstoringen.

• Alex)
De HSL is dicht vanwege de harde wind. Hier in Breda zag ik zo'n 45 minuten geleden een Thalys aan het perron staan met de deuren open, ik vermoed dat dit ermee te maken heeft.

De inzet van TRAXXen in de Benelux is er overigens niet gekomen omdat de 11.8 achteruit ging in betrouwbaarheid, het had alles te maken met de toenmalige Fyra-plannen en de vertraging van de V250's.

Het plan was destijds dat de Benelux zo snel mogelijk via de HSL zou gaan rijden, met de TRAXX als trekkracht. Dit was terug te zien in de ICR-rijtuigen die kort na hun modernisering in de Benelux werden ingezet: op de ramen zaten grote stickers met daarop "Ik hoor hier eigenlijk niet thuis, ik ga rijden op de hogesnelheidslijn" (ook in het Frans).

Bombardier kreeg het echter niet voor elkaar om de TRAXX toegelaten te krijgen op de Belgische HSL. Uiteindelijk werd van dat hele plan afgezien en bleef de Benelux via Roosendaal blijven rijden totdat de V250 beschikbaar zou zijn.

NMBS had echter verder geen werk meer voor de 11.8'en, en had daarom geen grote investeringen in de locomotieven gedaan. De locs kregen het dagelijks onderhoud dat nodig was om te kunnen rijden, maar van groot onderhoud (revisies e.d.) was geen sprake meer.

Vanwege de afnemende betrouwbaarheid van de 11.8 en het uitblijven van diensten via de HSL zijn de TRAXX-locs uiteindelijk ingezet in de Benelux. De 11.8 heeft daarna nog een tijdje piekuurtreinen gereden in België, en is uiteindelijk in 2012 terzijde gegaan.

• leekers
  • Nu online
Alex) schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:52:
De HSL is dicht vanwege de harde wind. Hier in Breda zag ik zo'n 45 minuten geleden een Thalys aan het perron staan met de deuren open, ik vermoed dat dit ermee te maken heeft.

De inzet van TRAXXen in de Benelux is er overigens niet gekomen omdat de 11.8 achteruit ging in betrouwbaarheid, het had alles te maken met de toenmalige Fyra-plannen en de vertraging van de V250's.

Het plan was destijds dat de Benelux zo snel mogelijk via de HSL zou gaan rijden, met de TRAXX als trekkracht. Dit was terug te zien in de ICR-rijtuigen die kort na hun modernisering in de Benelux werden ingezet: op de ramen zaten grote stickers met daarop "Ik hoor hier eigenlijk niet thuis, ik ga rijden op de hogesnelheidslijn" (ook in het Frans).

Bombardier kreeg het echter niet voor elkaar om de TRAXX toegelaten te krijgen op de Belgische HSL. Uiteindelijk werd van dat hele plan afgezien en bleef de Benelux via Roosendaal blijven rijden totdat de V250 beschikbaar zou zijn.

NMBS had echter verder geen werk meer voor de 11.8'en, en had daarom geen grote investeringen in de locomotieven gedaan. De locs kregen het dagelijks onderhoud dat nodig was om te kunnen rijden, maar van groot onderhoud (revisies e.d.) was geen sprake meer.

Vanwege de afnemende betrouwbaarheid van de 11.8 en het uitblijven van diensten via de HSL zijn de TRAXX-locs uiteindelijk ingezet in de Benelux. De 11.8 heeft daarna nog een tijdje piekuurtreinen gereden in België, en is uiteindelijk in 2012 terzijde gegaan.
En nu ligt alles gewoon stil qua hogesnelheids treinen in Nederland ?
Geen nieuwe spoorlijnen geen aanschaf nieuwe hsl treinen ?

Als ik alles goed begrijp is het enige plan om software te ontwerpen die vanaf 2023 misschien treinen nog dichter op elkaar kan laten rijden .

En wat hsl betreft dus gewoon verder met de stilstand die al sinds de aanleg van de hsl sporen bestaat sinds ongeveer 2003 ?

"Beautiful Clean Coal"

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:23

Wokschotel

Op 6 wielen

@leekers De ICNG (nieuw IC materieel dat ook op de HSL kan rijden) wordt op dit moment gebouwd in Polen bij Alstom. Eerste stel wordt binnenkort in Nederland verwacht voor testen en opleiden.

• leekers
  • Nu online
Wokschotel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:22:
@leekers De ICNG (nieuw IC materieel dat ook op de HSL kan rijden) wordt op dit moment gebouwd in Polen bij Alstom. Eerste stel wordt binnenkort in Nederland verwacht voor testen en opleiden.
Sorry maar ik zie in die ICNG niet veel meer dan een soort veredelde intercity .

Het lijkt er meer en meer op dat we in nederland weer eens hopeloos achteraan hobbelen op het spoor in europa .

"Beautiful Clean Coal"

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Wat jij wil.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:15
leekers schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:27:
[...]

Sorry maar ik zie in die ICNG niet veel meer dan een soort veredelde intercity .

Het lijkt er meer en meer op dat we in nederland weer eens hopeloos achteraan hobbelen op het spoor in europa .
ICNG is toch ook bedoeld als intercity, dat wil zeggen, vervanger van ICM?
Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True