Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste
Acties:

• gpgekko
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:35
Gaius schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:05:
[...]
Stiekem ben ik wel benieuwd wat er nu precies zo defect is aan het spoor. Is er hier toevallig iemand met meer informatie? :P
ProRail heeft toevallig meer informatie:
Dinsdagmiddag is bij een routinecontrole in de Willemsspoortunnel een defect spoor ontdekt. Tijdens deze inspectie bleek dat de klemmen die een spoorstaaf op hun plek houden niet goed werken. Daarom heeft ProRail besloten dat er niet meer over dit spoor mag worden gereden.
https://www.prorail.nl/ni...breda-en-tussen-rotterdam

@Mars18 't is dus vrij zeker dat het morgen nog niet verholpen is. Misschien ergens volgende week.

[Voor 6% gewijzigd door gpgekko op 30-01-2020 15:09]

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Heerlijk cryptische omschrijving weer...
Klinkt als kapotte Vossloh klemmen, maar dat kan niet zo lang duren, dus neem aan dat het iets anders is?

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
De NS gaat per 1 april stoppen met de verkoop van tabak op alle stations. Ook streeft het vervoersbedrijf samen met ProRail ernaar om alle rookplekken op de perrons per het eind van het jaar te verwijderen. Ze willen bijdragen aan 'Een gezonder Nederland', waaronder een rookvrije generatie in 2040.

Vanaf 1 april van dit jaar stopt de verkoop van rook- en tabakswaren in de eigen winkelformules op de 136 verkooplocaties van NS. Het gaat hier om de Kiosk en de StationsHuiskamer. Daarnaast sluit NS geen nieuwe contracten meer met huurders die op het station tabak willen verkopen.

De NS is nog in overleg met andere verkopers van tabaksproducenten, zoals de AKO en de AH to go, maar gaat er vanuit dat ook zij zullen stoppen met de verkoop.

ProRail is daarnaast al gestart met de voorbereidingen om alle 390 rookpalen op de perrons te verwijderen. Op ongeveer honderd van de vierhonderd stations in Nederland bevinden zich nog zulke palen of roosters. Het bedrijf werkt daarnaast aan nieuwe borden voor huisregels.

De NS en ProRail hopen dat de stations per 1 oktober al rookvrij zijn, maar een woordvoerder van de NS laat weten dat hier mogelijk meer tijd voor nodig is.
Bron: Roken en verkoop van tabak vanaf eind dit jaar verboden op alle stations

Goede zaak lijkt me zo :)

Virussen? Scan ze hier!

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 12:54
"Ook streeft het vervoersbedrijf samen met ProRail ernaar om alle rookplekken op de perrons per het eind van het jaar te verwijderen."
Een illusie dat daarmee de rokers ineens gestopt zijn met roken (op/rond het station).

Nog steeds op zoek naar de eerste nuttige tweakblog.

• Haribo112
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08:11
mk1992 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:15:
[...]

"Ook streeft het vervoersbedrijf samen met ProRail ernaar om alle rookplekken op de perrons per het eind van het jaar te verwijderen."
Een illusie dat daarmee de rokers ineens gestopt zijn met roken (op/rond het station).
Tja. Meer dan verbieden kan je niet doen... Handhaven is niet de taak van ProRail / NS.

• wildhagen
  • Niet online
Haribo112 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:22:
[...]

Tja. Meer dan verbieden kan je niet doen... Handhaven is niet de taak van ProRail / NS.
O jawel hoor. Daar heb je de afdeling Veiligheid en Service voor :)

Afaik zijn dat BOA's, met de daarbij behorende bevoegdheden.
We hebben de bevoegdheid om te handhaven, dus als het nodig is spreken we mensen aan die verdacht gedrag laten zien. Bij een strafbaar feit zijn we genoodzaakt om proces-verbaal op te maken of gaan we over tot aanhouden.
Zie https://werkenbijns.nl/co...erker-veiligheid-service/

Ze kunnen dus ook de politie erbij roepen als iemand zich niet aan de huisregels houdt, als dat nodig s.

Virussen? Scan ze hier!

• mk1992
wildhagen schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:28:
[...]

O jawel hoor. Daar heb je de afdeling Veiligheid en Service voor :)

Afaik zijn dat BOA's, met de daarbij behorende bevoegdheden.

[...]

Zie https://werkenbijns.nl/co...erker-veiligheid-service/

Ze kunnen dus ook de politie erbij roepen als iemand zich niet aan de huisregels houdt, als dat nodig s.
Volgensmij gaat die vlieger van aanhouden en politie niet op. Je overtreedt wellicht de huisregels maar pleegt geen strafbaar feit.

• wildhagen
  • Niet online
mk1992 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:42:
[...]

Volgensmij gaat die vlieger van aanhouden en politie niet op. Je overtreedt wellicht de huisregels maar pleegt geen strafbaar feit.
Politie kan ook handhaven op overtredingen he, doen ze nu ook al (denk aan verkeer etc), daar kunnen ook boetes voor worden uitgedeeld :)
wildhagen schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:33:
[...]

Het gaat niet om één trein, maar om 2 treinen die beschoten lijken te zijn:

[...]

Zie https://www.omroepbrabant...leine-gaatjes-in-de-ramen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nieuwe ontwikkelingen in deze kwesite:
De twee tieners die in november een trein beschoten met een balletjespistool krijgen allebei een werkstraf van 30 uur bij de NS. Daarnaast krijgen ze twintig uur leerstraf en moeten ze per persoon een schadevergoeding van 7500 euro betalen aan de NS. Dat heeft de kinderrechter donderdag bepaald.

De rechter benadrukt dat er sprake is van ernstige feiten, maar vindt het wel positief dat de twee in gesprek zijn gegaan met de NS. Ook vindt de rechter het positief dat de twee een excuusbrief hebben geschreven.

De twee tieners van 15 uit Breda en Dorst beschoten twee treinen in de buurt van Breda. Bij de ene trein sneuvelden vijf ramen, bij de andere één raam. Niemand raakte gewond. De twee werden vrij snel daarna opgepakt na een tip van een getuige in Dorst. De jongens waren in het bezit van balletjespistolen met metalen balletjes.
Bron: Jongens die treinen beschoten met balletjespistolen moeten voor straf werken bij de NS

Mogen ze verrekt blij zijn dat ze er zo licht vanaf komen!

Virussen? Scan ze hier!

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01-04 23:21
Aan de ene kant ben ik het met je eens. Die 30 uur had zeker het 10 voudige moeten zijn. Maar aan de andere kant. Als je te zwaar straft kan het ook de negatieve kant op werken...

Het grote adblocking topic

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:14

Get!em

Oh die ja!

mk1992 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:15:
[...]

Ziekenhuizen zijn dit jaar al overgestapt op zelfde beleid, incl hele Ziekenhuisterrein, dus ook buiten. Ook RET hanteert dit al jaren op perrons.

Dus is wel consequent
gpgekko schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:07:
[...]

ProRail heeft toevallig meer informatie:

[...]

https://www.prorail.nl/ni...breda-en-tussen-rotterdam

@Mars18 't is dus vrij zeker dat het morgen nog niet verholpen is. Misschien ergens volgende week.
Zie ook reizigersinfo.

https://tweakers.net/ext/f/iA5rseUnN7I5V3RkuANZsHUo/full.png

Maandag weer nieuwe info

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:11

BazzH

Kei-goed...

Juist niet. Die rookplekken waren de oplossing voor een probleem. Dat probleem komt nu, vooral op stations waar standaard geen handhaving is, gewoon weer terug. Kijk bijvoorbeeld maar naar station Driebergen-Zeist. Dat wordt nu helemaal verbouwd, waardoor er geen rookplekken zijn. Mensen zoeken 1 keer naar een rookplek, constateren dat die er niet meer zijn en een deel steekt dan voortaan zijn peuk gewoon op een willekeurige plek op. Natuurlijk zullen er ook mensen de moeite nemen om gewoon bij de ingang van het station te gaan roken, maar de minieme pakkans zullen er gewoon mensen gaan staan roken op het perron.

Think smart........ Act stupid........

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:20
Robertdj schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:25:
Heerlijk cryptische omschrijving weer...
Klinkt als kapotte Vossloh klemmen, maar dat kan niet zo lang duren, dus neem aan dat het iets anders is?
Op wat zijn die klemmen vastgemaakt? Wij hebben dit ook gehad in Antwerpen-Centraal. Daar waren het de eerste klemmen die wij op betonplaten deden. Daar sprongen de vijzen uit de beton. Heeft redelijk lang geduurd omdat er moest uitgezocht worden waarom er zoveel kracht kwam op die vijzen. Bleek de 2-componenten, waarmee die vijs in de beton was vastgezet, de schuldige.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• SRich
Arator schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:30:
[...]

Op wat zijn die klemmen vastgemaakt? Wij hebben dit ook gehad in Antwerpen-Centraal. Daar waren het de eerste klemmen die wij op betonplaten deden. Daar sprongen de vijzen uit de beton. Heeft redelijk lang geduurd omdat er moest uitgezocht worden waarom er zoveel kracht kwam op die vijzen. Bleek de 2-componenten, waarmee die vijs in de beton was vastgezet, de schuldige.
Paar jaar geleden zijn de sporen vervangen in de willemspoortunnel maar volgens mij zijn niet alle houten bielzen vervangen voor betonnen NS 90 exemplaren. Misschien vandaar de problemen...

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 04:06
Wat betreft die Drielandentrein: het is niet Infrabel of NMBS die ineens ERTMS eist, maar de Belgische wet. In de Belgische wet staat vermeld aan welke technische eisen nieuw geleverd materieel moet voldoen en daar hoort ERTMS bij.

DVIS, de Belgische instantie die verantwoordelijk is voor o.a. het afgeven van inzetcertificaten, toetst het ingeleverde dossier aan de Belgische wet. Geen ERTMS = geen toelating. En daar kunnen Infrabel en NMBS niets tegen doen.

We are shaping the future

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:34
BazzH schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:11:
[...]

Natuurlijk zullen er ook mensen de moeite nemen om gewoon bij de ingang van het station te gaan roken, maar de minieme pakkans zullen er gewoon mensen gaan staan roken op het perron.
Ja lekker bij de ingang, helaas wordt dit dan de realiteit:
Hoef ik als roker niet ver te lopen en sta netjes buiten, goed van mij hè!!!
Maar zodra je wordt aangesproken dat iedereen door je rook moet lopen wordt je kwaad want ik sta toch netjes buiten.
Nee, elke roker bij een ingang (van wat dan ook) mag van mij heel ver weg verplaatst worden.

Ja, ik ben echt zwaar anti-rook en van mij mag het nu nog verboden worden

Maar ik ben wel blij met de volgende stap in het anti-rook beleid wat de NS nu neemt. _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door St00mwals op 31-01-2020 08:20. Reden: typo's en aanvulling]

• Arator
Ik snap die maatregel van NS eigenlijk niet zo goed. Op zich vond ik dit prachtig geregeld, speciale plaatsen voor rokers waar ook een peukenzuiltje staat. Gisteren bij ons nog een vuilbak in de fik gehad door waarschijnlijk een brandende peuk. Op zich moet je dan al blij zijn dat die peuk niet op de grond ligt.
Ofwel moet er dus op bijna elk perron controle gaan komen, wat niet te betalen is. (Camerabewaking is natuurlijk goedkoper >:) ), ofwel blijft er gewoon gerookt worden, maar liggen je perrons weer vol peuken.

Nog een mooie anekdote over. Ik stond jaren terug samen met de federale spoorwegpolitie nog wat na te praten in Antwerpen-Centraal. Komt er daar een reiziger zich beklagen omdat er iemand een sigaretje rookt op het perron van niveau +1. (nvdr da's ne koepel van 35 meter hoog en 200 meter lang) "Roken in een openbare plaats, gaan jullie geen boete geven, patati patata ..." Reactie van de spoorwegpolitie, er vertrok toen een dieseltreintje "En zullen we die trein ook in de boeien slagen?"

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:42
Arator schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:42:
[...]

Nog een mooie anekdote over. Ik stond jaren terug samen met de federale spoorwegpolitie nog wat na te praten in Antwerpen-Centraal. Komt er daar een reiziger zich beklagen omdat er iemand een sigaretje rookt op het perron van niveau +1. (nvdr da's ne koepel van 35 meter hoog en 200 meter lang) "Roken in een openbare plaats, gaan jullie geen boete geven, patati patata ..." Reactie van de spoorwegpolitie, er vertrok toen een dieseltreintje "En zullen we die trein ook in de boeien slagen?"
Mooie anekdote, maar ben het er niet mee eens :+ Zelfs op een perron in de buitenlucht kan het heel hinderlijk zijn om naast een roker te staan als de wind het jouw kant op blaast. Ik let er zelf altijd op hoe de wind waait, en ga dan aan de andere kant staan. Maar soms, tussen de gebouwen, waait de wind geen voorspelbare richting op.

Een dieseltrein daarentegen, heeft de uitlaat op het dak (4 meter hoog zowat). Merk je amper wat van.

• Brent
  • Laatst online: 01-04 16:49
Roken is zoiets als kakken. Als je moet, dan moet je, maar doe het even waar niemand je kan zien, horen of ruiken. We zijn toch geen barbaren meer.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:42:

Reactie van de spoorwegpolitie, er vertrok toen een dieseltreintje "En zullen we die trein ook in de boeien slagen?"
Prachtige jij-bak.
En over een jaar of twee rijdt die diesel ook niet meer. Wat is dan het argument van de spopo om niets te doen?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Arator
Maasluip schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:21:
[...]
Prachtige jij-bak.
En over een jaar of twee rijdt die diesel ook niet meer. Wat is dan het argument van de spopo om niets te doen?
Weet ik veel. Geen goesting om daar papier aan vuil te maken? Om maar aan te geven, dat zijn mensen die dergelijke maatregelen moeten gaan handhaven. Ik vermoed dat een BOA een soort goedkoop bevoegd persoon is. Ik zou niet weten hoe die zijn verloning in elkaar zit, maar als die x% per boete krijgt, zal die wel de moeite doen. Maar als die op het einde van de dag evenveel verdient voor 10 bonnen als voor 50, dan gaat die niet snelsnel naar een ander perron lopen om net te zien hoe die roker in een vertrekkende trein stapt, de platgetrapte peuk achtergelaten op het perron.

Maar we zijn hier volledig off-topic aan het gaan.
Dus terug naar de treintjes.
In Engeland gaan ze terug wat treintjes nationaliseren.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200129_04826387

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
SRich schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:10:
[...]

Paar jaar geleden zijn de sporen vervangen in de willemspoortunnel maar volgens mij zijn niet alle houten bielzen vervangen voor betonnen NS 90 exemplaren. Misschien vandaar de problemen...
Dat zou een verklaring kunnen zijn. Als het hout rond de kraagbouten rot en/of kapotgeslagen is heb je een probleempje. Volgens mij zijn er wel wat verre van ideale noodoplossingen, zoals bijvoorbeeld een soort stalen helix, maar uiteindelijk moet de dwarsligger vervangen worden.
Maar zoiets gebeurt niet van de één op de andere dag, kan me daarom niet echt voorstellen dat de dwarsliggers in bovenstaand voorbeeld een paar jaar geleden nog pico bello waren.

• SRich
Vraagje aan de mcn/technische spoorpersoneel onder ons die ook wel eens naar Bad Bentheim en eventueel verder rijden.

Is het mogelijk om met een multispanningslocomotief/dieselloc doorgaand veilig te krijgen van af 1.5 kV gebied en dan met gestreken stroomafnemers door te rijden naar het 15 kV gebied en daar dan de stroomafnemers weer op te laten zonder te stoppen?

• trolleystad
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01-04 09:11
Nee dat is niet mogelijk. De aanwezige beveiliging laat dat niet toe.

[Voor 48% gewijzigd door trolleystad op 31-01-2020 13:27]

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb gelezen dat stilstaan niet per se noodzakelijk is maar dat het uitrijsein pas vrij komt nadat bepaalde acties zijn geweest (of dat omschakelen was of de trein volledig in het blok moet zijn weet ik niet meer) en dat dat zoveel tijd kost dat je stapvoets moet rijden wil je het zonder stoppen doen.

Dus je krijgt ook niet doorgaand veilig.

Open Source landkaart

• Alex)
Een doorgaande rijweg instellen is in Bad Bentheim niet mogelijk. De in- en uitrijseinen zijn gekoppeld aan de bovenleidingsspanning die op het omschakelbare deel staat. Zodoende kan er geen rijweg worden ingesteld van 1,5 kV-gebied naar 15 kV-gebied en vice versa.

In Emmerich was het vroeger wel mogelijk om een doorgaande rijweg in te stellen, omdat de beveiliging hierop was aangepast. Nu Emmerich niet meer omschakelbaar is, is dit niet meer nodig.

• SRich
Hoe zit dat voor diesels dan?

• Alex)
Voor zover ik kan beoordelen: hetzelfde. Doorrijden is niet mogelijk, de inrijseinen van Bad Bentheim kunnen alleen geel en rood tonen. Een machinist zal dus altijd rood verwachten, en PZB zal een remming afdwingen.

In principe wordt de bovenleidingsspanning boven het wisselbare deel automatisch ingesteld op de juiste spanning. Bij een rijweg vanuit Nederland komt er 1500V op de draad te staan, bij een rijweg vanuit D wordt dit 15 kV. Wanneer er vervolgens een verdere rijweg wordt ingesteld wordt er automatisch gewisseld naar het systeem dat verderop op de draad staat.

Vroeger, voordat meersysteemlocomotieven een ding waren, was er in Bad Bentheim zelfde sprake van een rijwegdwang: als een trein uit Nederland aankwam in Bad Bentheim, moest er éérst een rijweg worden ingesteld naar één van de kopsporen die met gelijkstroom zijn geëlektrificeerd. Pas daarna werd het mogelijk om een rijweg in te stellen voor de wisselstroomlocomotief naar het bezette spoor, en dan verder Duitsland in (en vice versa).

Voor dieseltreinen was er een workaround beschikbaar: een 'dieselknop' die werd bediend bij het binnenrijden van Bad Bentheim. Daarmee werd de rijwegdwang buiten werking gesteld, zodat er wel meteen een rijweg NL>Bad Bentheim>D kan worden ingesteld. Ook hierbij geldt echter dat de trein eerst in Bad Bentheim moet zijn voordat de verdere rijweg kan worden ingesteld. Voor zover ik weet is die rijwegdwang tegenwoordig uit de systemen gehaald, nu meerspanningslocomotieven en -treinstellen gemeengoed zijn.

Als de machinist en de treindienstleider effectief communiceren en snel kunnen handelen is het in theorie wel mogelijk om rollend door Bad Bentheim te gaan: zodra het 'Nederlandse' blok is vrijgegeven kan er een rijweg richting Duitsland worden ingesteld. Dan wordt de bovenleidingsspanning gewisseld naar 15 kV, wordt het uitrijsein groen, en kan de machinist doorrijden.

Snel zal dat echter niet gaan: de inrijder van Bad Bentheim toont immers geel waardoor de PZB-remdwang in werking komt (remming naar 85/70/55 km/u) en een verdere remming kan worden afgedwongen door een 500 Hz-magneet een eind voor het uitrijsein van Bad Bentheim (remming naar 25 km/u).

Ik ben op Drehscheibe-Online een interessante reeks tegengekomen over station Bad Bentheim: deel 1, deel 2, deel 3, naschrift.

• Arator
Over het 3-landen-treintje, kheb mijn oor eens te luisteren gelegd in Brussel. Blijkbaar krijgt Arriva geen veiligheidsvergunning van DVIS, dus de overheid, en naar ik begrepen heb, zou dat nog niet voor de eerste jaren zijn.
Een waarom heb ik niet gekregen, maar dan zal het vermoedelijk aan hun stellen liggen.

• SRich
Voor de inrijder van Bad Bentheim heb je toch nog een stuk ATB-EG die een remopdracht geeft naar 40 km/u ?

• Alex)
Aan de Nederlandkant van Bad Bentheim ligt zowel ATB als PZB.
PZB:
In principe zijn alle hoofd- en voorseinen van Duitse constructie op het treinstation Bad Bentheim en in Duitsland v.w.b. het grensbaanvak Bad Bentheim – Oldenzaal met PZB uitgerust.

Op Nederlands grondbebied zijn de voorseinen van Duitse constructie v2 eveneens met PZB uitgerust.

ATB:
Het grensbaanvak Bad Bentheim – Oldenzaal is tot het inrijsein Bad Bentheim bij km 14,827 met ATB-EG uitgerust. Krachtvoertuigen die alleen met ATB zijn uitgerust, mogen op Duits grondgebied alleen op het grensbaanvak Bentheim – Oldenzaal rijden. Valt de ATB-installatie (baanstoring of materieelstoring) uit, dan mogen de Nederlandse krachtvoertuigen het DB-baanvak alleen nog met maximaal 100 km/h berijden.

treinbeïnvloeding:
De Nederlandse spoorweginfrastructuur op het grensbaanvak Oldenzaal - Bad Bentheim is uitgerust met het automatische treinbeïnvloedingssysteem ATB-EG. De Duitse spoorweginfrastructuur met het treinbeïnvloedingssysteem PZB. Voor treinen voorzien van ETCS-apparatuur is op het grensbaanvak een door Balisen aangestuurd ‘Klasse B/Klasse B Transition’ geïnstalleerd die treinen voorzien van ETCS de transitie van STM-ATB naar STM-PZB en omgekeerd stuurt.

De transitie wordt door de op Nederlands staatsgebied gelegen, ‘Festdatenbalisen’ gestuurd en moet door de machinist gekwiteerd worden. De transitie van PZB naar ATB-EG op het grensbaanvak Bad Bentheim - Oldenzaal (richting Nederland) vindt plaats op Nederlands grondgebied. De aankondiging van de transitie is op km 33.463 en de uitvoering van de transitie is op km 33.268.

De transitie van ATB-EG naar PZB op het grensbaanvak Oldenzaal – Bad Bentheim (richting Duitsland) vindt plaats op Nederlands grondgebied. De aankondiging van de transitie is op km 32.087 en de uitvoering van de transitie is op km 32.363.
Bron: DB Netze

Ofwel: een trein die enkel is voorzien van het Nederlandse treinbeïnvloedingssysteem kan tot in Bad Bentheim rijden onder ATB-EG. In Bad Bentheim zelf is geen ATB aanwezig, de boordapparatuur zal daardoor de snelheid beperken tot 40 km/h.

Voor meersysteemtreinen zal er een automatische transitie van ATB naar PZB plaatsvinden, die treinen rijden in Duitsland dus onder PZB en krijgen te maken met de remcurves die PZB afdwingt.

De inrijder van Bad Bentheim staat op km 14,827, de uitrijder van spoor 1 staat op km 13,599. Dat betekent dat er 1228 meter tussen in- en uitrijder zit, waarbinnen een machinist dus altijd zal moeten vertragen. 300 meter voor de uitrijder ligt een 500 Hz-magneet.

Voor een reizigerstrein geldt dat hij de 500 Hz-magneet aan maximaal 65 km/u mag passeren, en dan binnen 153 meter moet vertragen naar 45 km/u. Voor een goederentrein hangt dit af van het rempercentage, voor een lichte goederentrein geldt 50 km/u > 35 km/u, voor een zware trein geldt 40 km/u > 25 km/u.

Als ik het allemaal goed begrijp kan de treindienstleider de rijweg verder naar Duitsland pas instellen wanneer de trein niet meer in het Nederlandse blok is. Voor een goederentrein van 650 meter lang betekent dit dat die op dat moment nog maar 278 meter is verwijderd van de 500 Hz-magneet. En dan moet de treindienstleider nog de verdere rijweg instellen, moet de bovenleiding omgeschakeld worden, en moet de interlocking het sein op veilig zetten en de magneet uitschakelen.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Gaat er iets mis met de IT bij de NS? De reisadviezen zijn bonkers. De trein van Schiphol (21:15) naar Alkmaar rijden wel gewoon, maar de app gaf aan om via Duivendrecht (!) te reizen. Een reis die twee keer zo lang duurt. En er kloppen meer adviezen niet.

• trolleystad
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01-04 09:11
Alex) schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:35:
[...]
Ofwel: een trein die enkel is voorzien van het Nederlandse treinbeïnvloedingssysteem kan tot in Bad Bentheim rijden onder ATB-EG. In Bad Bentheim zelf is geen ATB aanwezig, de boordapparatuur zal daardoor de snelheid beperken tot 40 km/h.
Kleine toevoeging: Tot net voorbij de grens NL-DE is er ATB-EG aanwezig in het spoor, daarna niet meer en schakelt de ATB automagisch "Buiten Dienst" (meerdere gongslagen).

Vlak voor Bad Bentheim moet je de ATB weer inschakelen (attentieknop), er zit dan geen code in het spoor, maar wel ATB-EG (75 Hz). De ATB dwingt dan een remming naar 40 km/h af.

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 01-04 20:57

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Kwam deze video tegen;

Wordt een paar keer geswitched van voltage en beveiligingstype. (de video zelf is best saai :+, honderden kilometers op maximum snelheid...)

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Haribo112
ArcticWolf schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:31:
Kwam deze video tegen;
[YouTube: [Cab Ride] Toulouse Matabiau ~ Paris Montparnasse]

Wordt een paar keer geswitched van voltage en beveiligingstype. (de video zelf is best saai :+, honderden kilometers op maximum snelheid...)
Grappig, ik vind dergelijke video's totaal niet saai :o zet 'm gewoon op x2 snelheid (ga je dus effectief 640 km/h. Kom je een trein tegemoet, snelheidsverschil van 1280 kmh!). Had deze video toevallig laatst gezien en vond hem erg mooi. Eén van de beste TGV cabineritten op YouTube.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Haribo112 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:39:
[...]

Grappig, ik vind dergelijke video's totaal niet saai :o zet 'm gewoon op x2 snelheid (ga je dus effectief 640 km/h. Kom je een trein tegemoet, snelheidsverschil van 1280 kmh!). Had deze video toevallig laatst gezien en vond hem erg mooi. Eén van de beste TGV cabineritten op YouTube.
Ja dat kan ook ;)

Ik vind persoonlijk dit type video's leuker:
YouTube: marineliner12

• Arator
Ik vond die cabineritjes die vroeger op EO werden uitgezonden wel de moeite. Een voice-over die ondertussen nog wat over de streek vertelde. Viel het nu onder de reisprogramma's of was het meer voor de treinliefhebber :?

[Voor 0% gewijzigd door Arator op 01-02-2020 17:48. Reden: EO ipv EOS]

• wildhagen
  • Niet online
Arator schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:40:
Ik vond die cabineritjes die vroeger op EOS werden uitgezonden wel de moeite. Een voice-over die ondertussen nog wat over de streek vertelde. Viel het nu onder de reisprogramma's of was het meer voor de treinliefhebber :?
Bedoel je zoiets als Rail Away? Dat was altijd wel een mooi programma ja.

Wikipedia: Rail Away

[Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 01-02-2020 17:48]

Virussen? Scan ze hier!

• Arator
wildhagen schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Bedoel je zoiets als Rail Away? Dat was altijd wel een mooi programma ja.

Wikipedia: Rail Away
Yep, dat is het. Blijkbaar wordt het nog altijd gemaakt _/-\o_ . Moet het toch redelijk succesvol zijn, had ik eigenlijk niet verwacht.

• HerZon
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12:39
Arator schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:51:
[...]

Yep, dat is het. Blijkbaar wordt het nog altijd gemaakt _/-\o_ . Moet het toch redelijk succesvol zijn, had ik eigenlijk niet verwacht.
Of bedoel je deze? https://24trains.tv/nl/

• Get!em
  • Laatst online: 14:14

Get!em

Oh die ja!

Arator schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:51:
[...]

Afgelopen tijd weer dagelijks op NPO rond 19u doordeweeks.

• Alex)
Get!em schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:38:
[...]

Afgelopen tijd weer dagelijks op NPO rond 19u doordeweeks.
Nieuwe afleveringen ook nog eens!

Een tijdje geleden vierde Rail Away een jubileum, toen werden er een nacht lang de beste aflevering van RA uitgezonden op tv. Dat was genieten.

• voske
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
mk1992 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:42:
[...]

Je overtreedt wellicht de huisregels maar pleegt geen strafbaar feit.
Toch wel. “Roken in een vervoermiddel, station of halte, of gedeelten daarvan, ten aanzien waarvan de vervoerder heeft aangegeven dat roken niet is toegestaan” is in art. 52 Besluit personenvervoer 2000 aangewezen als “verstoring van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang” en dat is een strafbaar feit volgens art. 72 Wet personenvervoer 2000.

Be yourself, no matter what they say ...

• SRich
@Alex) bedankt voor je duidelijke uitleg. d:)b

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01-04 14:49
Eurostar gaat vanaf 30 april ook passagiers meenemen van Amsterdam naar Londen, en vanaf 18 mei Rotterdam naar Londen. About time.... :)

https://nos.nl/artikel/23...onden-vanaf-30-april.html

• Arator
Hoe we van "ik heb problemen met een panto", na schouwing eindigen in "er rijden geen treinen tussen Boom en Antwerpen"
Bovenleiding l52
L52
L52

Voor de mensen die niet echt gekend zijn met bovenleiding, het is normaal de bedoeling dat de rijdraad boven het spoor hangt, en niet boven het nevenliggend spoor.

• L-project
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:06
Hoe hebben ze dát nu weer voor elkaar gekregen?

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• mambo No5
  • Nu online

mambo No5

Bad Apple?

:X Paar zijwaardse pijpen gekopt met de pantograaf?

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Haribo112
Dat vinden wij niet ráár, dat vinden wij alleen héééél bijzonder.

• Arator
mambo No5 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:45:
:X Paar zijwaardse pijpen gekopt met de pantograaf?
Zoiets ja. Of de oorzaak nu zat bij de panto of de ophanging van de bovenleiding moet het onderzoek uitmaken.

• Brent
voske schreef op maandag 3 februari 2020 @ 00:43:
[...]

Toch wel. “Roken in een vervoermiddel, station of halte, of gedeelten daarvan, ten aanzien waarvan de vervoerder heeft aangegeven dat roken niet is toegestaan” is in art. 52 Besluit personenvervoer 2000 aangewezen als “verstoring van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang” en dat is een strafbaar feit volgens art. 72 Wet personenvervoer 2000.
Dat is echter een Nederlandse wet, die zal niet gelden in België, waar het probleem gesignaleerd werd ;) Het uitbannen van publiekelijk kakken roken is in Nederland wat verder gevorderd dan in de rest van Europa.

• cazzer22
Is de bovenleiding zo in een bocht lastiger te repareren dan boven een rechte baan waar de draad alleen maar een beetje zig-zagt?

• voske
  • Nu online
offtopic:
Dat zou best kunnen, maar in het bericht waarop ik reageerde werd een bericht gequote over BOAs en Service & Veiligheid. Dat lijkt me een vrij Nederlandse context ;)

• Haribo112
cazzer22 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:21:
Is de bovenleiding zo in een bocht lastiger te repareren dan boven een rechte baan waar de draad alleen maar een beetje zig-zagt?
Doorgaans heb je om de zoveel meter een opspanner,. Deze kan je gebruiken om de draad slap te hangen. Vervolgens monteer je hem weer correct in de bocht. Tenslotte span je de draad weer aan en hangt ie weer recht.

• Arator
Haribo112 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:34:
[...]

Doorgaans heb je om de zoveel meter een opspanner,. Deze kan je gebruiken om de draad slap te hangen. Vervolgens monteer je hem weer correct in de bocht. Tenslotte span je de draad weer aan en hangt ie weer recht.
Zoveel moeite om wat gewichten van een opspanner te halen, hebben de mannen van de bovenleiding niet gedaan :P
Men heeft haken aan de rijdraden gehangen, en men kon nog gebruik maken van het verticale gedeelte van de ophanging, en daar heeft men dan spanbanden aangehangen. Vervolgens de haak en de spanband verbinden met een takel, en pompen maar.
Zo kreeg men de draad weer op de juiste plaats en was het kwestie van een nieuwe ophanging te hangen en de nodige verbindingen tussen de rijdraad en de draadkabels.

Rond 6 uur was er de melding van een defecte trein, en om half 7 liet het hulpelement (om die defecte trein weg te slepen) weten dat er een panto in de draad hing (bleek dus later de ophanging van de bovenleiding te zijn). Rond half 8 heb ik dan de beschadiging vast gesteld en heb ik de ploegen van de bovenleiding laten komen.
Om 10 uur was de herstellingstrein (Brossel ES 500) ter plaatse en om 12 uur was alles hersteld. _/-\o_

• Mars18
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19-03 11:26
Problemen op treinspoor tussen Dordrecht en Rotterdam duren voort

Treinreizigers blijven zeker tot vrijdagavond last houden van problemen op de lijn tussen Dordrecht en Rotterdam. ProRail blijkt langer nodig te hebben om een defect spoor in de Rotterdamse Willemsspoortunnel te maken.

Niels Dekker 04-02-20, 11:45 Laatste update: 13:20

Wie zijn reis van Dordrecht naar Rotterdam of andersom plant op de mobiele telefoon of internet ziet het al direct: de NS waarschuwt klanten dat er een storing is. Als gevolg hiervan rijden er zeker tot vrijdagavond 20.30 uur minder sprinters.
Lees ook

In de praktijk betekent dit dat er slechts eens per uur een stoptrein rijdt tussen beide plaatsen en mensen dan uit kunnen stappen op stations als Zwijndrecht en Barendrecht. Wie puur van Dordrecht naar Rotterdam wil rijden, of vica versa, heeft er amper last van. Per uur rijden er wel gewoon drie intercity's.
Buizen

De problemen met het spoor dateren al van eind vorige week. Toen leken er alleen afgelopen weekeinde minder treinen te rijden. Inmiddels is duidelijk dat de problemen iets minder makkelijk te verhelpen zijn.

Een groot deel van het reguliere treinver­keer rijdt over de overgeble­ven drie sporen en dat blijft zo tot en met zondag

,,Inspecteurs van ProRail constateerden vorige week dinsdag dat één van de vier sporen in de twee buizen van de Rotterdamse spoortunnel te slecht is om verantwoord overheen te kunnen blijven rijden’’, verklaart ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg. ,,Daarop is het spoor buiten dienst genomen en is ProRail met de aannemer begonnen met het maken van een herstelplan. Sindsdien rijdt een groot deel van het reguliere treinverkeer over de overgebleven drie sporen en dat blijft zo tot en met zondag.’’

Werkzaamheden in de Willemsspoortunnel.

Voor de sprinters zijn de problemen dus al iets eerder verholpen, meldt ProRail in een verklaring. De NS adviseert reizigers voor hun reis goed te kijken wat het reisadvies is.
Opheldering

Tijdens de inspectie bleek dat een groot deel van de houten dwarsliggers van het spoor in de ruim 2 kilometer lange tunnelbuis is doorgezakt. Daarnaast blijken veel van de klemmen die het spoor op de dwarsliggers bevestigen, versleten te zijn.

De vervanging van dit spoor was gepland voor dit najaar. Een deel van het werk wordt nu al vanaf woensdag gedaan, de rest volgt later dit jaar.

Reizigersvereniging Rover heeft ProRail om opheldering gevraagd en wil weten waarom het herstel niet is begonnen toen de schade geconstateerd werd. Ook wil de vereniging weten waarom er, gezien de slechte staat van het spoor, niet eerder aan een herstelplan gewerkt is.
Bron: https://www.ad.nl/dordrec...dam-duren-voort~a83daf57/

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 4 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• Bacchus
  • Laatst online: 13:21
Arator schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:44:
[...]
Rond 6 uur was er de melding van een defecte trein, en om half 7 liet het hulpelement (om die defecte trein weg te slepen) weten dat er een panto in de draad hing (bleek dus later de ophanging van de bovenleiding te zijn). Rond half 8 heb ik dan de beschadiging vast gesteld en heb ik de ploegen van de bovenleiding laten komen.
Om 10 uur was de herstellingstrein (Brossel ES 500) ter plaatse en om 12 uur was alles hersteld. _/-\o_
Van de ene kant is zes uur lang een treindienst eruit of minstens sterk beperkt heel vervelend voor heel veel mensen. Van de andere kant is een serieus infra-probleem met een flinke logistiek oplossen in zes uur best wel indrukwekkend. In mijn software-ontwikkel-werk presteer ik het niet vaak, zeg maar. Hooguit voor de kleinste problemen.

[Voor 6% gewijzigd door Bacchus op 05-02-2020 08:10]

• mk1992
https://www.1limburg.nl/e...aar-aken?context=topstory

"Er gaat voorlopig geen intercity rijden van Amsterdam via Heerlen naar Aken. Met een exploitatietekort van 10 miljoen euro per jaar wordt de verbinding te duur, zo vinden de NS en VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen.

[...]

Ook zou de NS tot 2028 geen treinen ter beschikking hebben en wil daarom pas in 2031 overwegen of een intercity rendabel kan rijden.".

De NS lult zich weer eens onder een concessieverplichting uit, niet?

• cazzer22
Artikel 46 - 3b van de concessie stelt inderdaad dat de NS een IC inzet naar Aken zodra de infrastructuur klaar is. Vermoed dat dit meer roepen is om een extra zag geld.

De NS moet ook een trein hebben die de beveiliging aan kan, en 15KV lust.

• mk1992
cazzer22 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:29:
Artikel 46 - 3b van de concessie stelt inderdaad dat de NS een IC inzet naar Aken zodra de infrastructuur klaar is. Vermoed dat dit meer roepen is om een extra zag geld.

Dat had men moeten voorzien, het is niet zo alsof niemand had kunnen zien aankomen dat een trein naar Aken dat nodig heeft.

• cazzer22
Zeker. Het is wel kostbaar voor die laatste 5 minuten vanaf de grens, dus best bijzonder om dit op te nemen in de concessie. Misschien moeten ze die trein doortrekken naar Keulen, of zelfs zo terug naar Venlo te laten rijden (om die kosten van meerspanning en de beveiligingen te spreiden over iets meer kilometers), 'tis maar een idee.

[Voor 6% gewijzigd door cazzer22 op 05-02-2020 10:33]

• Brent
Urf, en dan vragen ze zich af waarom we zoveel vliegen. 2031 gaat men het wel weer eens overwegen?! Met Aken zou een mooie aansluiting op het Duitse HSR netwerk ontstaan.

Tijd dat de NS wordt overgenomen of terug wordt gedreven tot randstedelijke overground. Dat is toch waar de prioriteit lijkt te liggen.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:29:

Ze kunnen ook gewoon een FLIRT bij Arriva huren...

Open Source landkaart

• cazzer22
@Brent Nou, wie gaat het dan beter doen dan de NS, met dezelfde zak centen? Nationaal gezien doen ze het goed, en betaalbaar. Internationaal , is het een lachertje en zou het mooi zijn dat ERTMS echt gepusht gaat worden door de EU. Alleen maar om dan eenvoudiger door te kunnen. Meerspanningstreinen beginnen wel steeds normaler te worden.

• Brent
Nationaal doen ze het goed omdat ze een monopoliepositie hebben en dus geen competitie. Je hebt gelijk, Prorail/NS zou er een zak geld bij moeten hebben. Maar zo'n uitstel van 10jaar+ is gewoon niet goed te praten. Zet al die treinen maar eens een weekje stil, zullen we zien hoe snel er geld bijkomt.

• noppus
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 31-03 15:43
Treinserie 7600 rijdt sinds maandag een minuut eerder. (in elk geval Richting Wijchen). Ik kan er op de NS-site niks over vinden.

In combinatie met een niet werkende (?) stop-door-schakeling leidde dat tot twee minuten lang, op 50 meter afstand, kijken naar de sprinter die je graag had willen hebben. Zo frustrerend.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 12:25
Maasluip schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:05:
Die zitten ook niet echt ruim in het materieel. Er rijdt hier in het noorden al een FLIRT uit de Achterhoek omdat er wat stellen in de prak gereden zijn de afgelopen jaren. :)
noppus schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:14:
Treinserie 7600 rijdt sinds maandag een minuut eerder. (in elk geval Richting Wijchen). Ik kan er op de NS-site niks over vinden.
Ik geloof dat per 3 februari de dienstregeling wat getweaked is. Ik meende dat ik daar gisteren een nogal slecht verstaanbaar omroepbericht over hoorde.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NMH schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:42:
[...]

Die zitten ook niet echt ruim in het materieel. Er rijdt hier in het noorden al een FLIRT uit de Achterhoek omdat er wat stellen in de prak gereden zijn de afgelopen jaren. :)
Dat zijn GTW's en ook nog eens diesels. Voor de drielandentrein heeft Arriva 8 stellen en voor de uurdienst Maastricht - Aachen hebben ze er in principe 3 nodig.

Open Source landkaart

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

Ik geloof dat per 3 februari de dienstregeling wat getweaked is. Ik meende dat ik daar gisteren een nogal slecht verstaanbaar omroepbericht over hoorde.
Klopt

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 12:25
Maasluip schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:57:
Dat zijn GTW's en ook nog eens diesels. Voor de drielandentrein heeft Arriva 8 stellen en voor de uurdienst Maastricht - Aachen hebben ze er in principe 3 nodig.
Oh woops, FLIRT, Spurt, same difference right? Allebei vijf letters en het eindigt op "rt". O-) Volgende keer zal ik wat beter lezen. :)

• noppus
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 31-03 15:43

[...]

Misschien handig als ze dat ook even melden? Er staat niks op de website. "Normaal" bij de blaadjes op de rails etc is er altijd ruim aandacht voor.

• SRich
Maasluip schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:05:
[...]

Ze kunnen ook een paar VECTRONS leasen/kopen met ICR zodra die vrijkomen van de HSL.

En dan x aantal ICNG bestellen die naast 1.5/3 kV= en 25 kV ook 15 kV lusten. Naast ATB/TBL/ETCS ook PZB/LZB toevoegen en je kan nagenoeg door de BENELUX landen en Duitsland rijden...

• Alex)
Brent schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:54:
Met Aken zou een mooie aansluiting op het Duitse HSR netwerk ontstaan.
Aan een stop in Aken heb je niet zo heel veel als je naar Duitsland wilt. In Aken stoppen alleen de ICE Brussel - Frankfurt en Thalys (Parijs - Keulen/Düsseldorf/Essen). In de ochtend is er nog een IC naar Berlijn maar dat is het ook wel.

Voor een betere aansluiting op het Duitse HSL-net zou die trein moeten doorrijden naar Keulen.

• SRich
Maar zijn de ICRm toegelaten in Duitsland?

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:40

Luke!

#Treinbaas
SRich schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:55:
[...]

Ze kunnen ook een paar VECTRONS leasen/kopen met ICR zodra die vrijkomen van de HSL.
Alleen kom je daar nou net de grens bij Herzogenrath niet mee over.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

Topicstarter
SRich schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:28:
Maar zijn de ICRm toegelaten in Duitsland?
Volgens mij zijn ze niet geschikt. Ik meen dat de spanningsschakelaar verwijderd is, en dat de Duitsers de handgrepen op de deuren (spanjoletten) terug willen hebben. Van dat laatste weet ik overigens niet zeker of dat nog steeds speelt in deze situatie?

[Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 05-02-2020 23:54]

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• Alex)
Het zijn rijtuigen, indien nodig kunnen ze aangepast worden. Kijk maar naar al het knutselwerk dat er is gedaan om ze op onze HSL te krijgen.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luke! schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:48:
[...]

Alleen kom je daar nou net de grens bij Herzogenrath niet mee over.
Waarom niet? Het is alweer een tijdje elektrisch hoor.

Open Source landkaart

• SRich
Maasluip schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Waarom niet? Het is alweer een tijdje elektrisch hoor.
Dat dacht ik ook :7

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Door de ontsporing van een Italiaanse hogesnelheidstrein zijn donderdag twee personen om het leven gekomen. Daarnaast raakten zo'n dertig andere inzittenden gewond, melden Italiaanse media.

Het ongeval vond plaats op het traject tussen Milaan en Bologna, ter hoogte van de plaats Ospedaletto Lodigiano. De hulpdiensten zijn massaal ter plaatse.

De ontspoorde trein was de eerste die donderdagochtend op het desbetreffende traject reed. Regionale media melden dat de trein vanwege het vroege tijdstip weinig passagiers vervoerde.

Het is op dit moment niet bekend hoe het ongeval kon gebeuren. Dat wordt nog door de politie onderzocht.
Foto's:

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• SRich
Lekker zeg :/

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ligt die daar op het voorplein van een station?

Open Source landkaart

• Korras
  • Laatst online: 13:54
.. is dat een van de teruggestuurde Fyra stellen? ik kan het helaas niet goed zien.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• SRich
Nee het is geen fyra V250

• mambo No5
  • Nu online

mambo No5

Bad Apple?

Zo te zien is het een Frecciarossa 1000 (ETR 400); ding staat in een andere foto over de volledige treinlengte naast het spoor.

^ zie de 2e foto

NOS heeft 't overigens over een botsing tussen de Freccia en een goederentrein.

[Voor 12% gewijzigd door mambo No5 op 06-02-2020 09:36]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• voske
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:13:
Ligt die daar op het voorplein van een station?
Geen station, maar kennelijk de Posto di Movimento Livraga (op Google Maps te vinden als PM Livraga).
mambo No5 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:29: NOS heeft 't overigens over een botsing tussen de Freccia en een goederentrein.
Volgens het nieuwsbericht van La Repubblica is de locomotief los gekomen van de rest van de trein, heeft die een goederenwagon op een naastgelegen spoor geraakt om vervolgens tegen de post van de spoorwegen tot stilstand te komen. De rest van de trein zou nog een stuk hebben doorgereden waarbij de tweede wagon is gekanteld. La Repubblica meldt ook dat er vannacht werkzaamheden zijn geweest op het traject.

Bron: https://milano.repubblica...morto_e_feriti-247763158/

[Voor 66% gewijzigd door voske op 06-02-2020 09:46]

• Brent
Alex) schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:24:
[...]

Aan een stop in Aken heb je niet zo heel veel als je naar Duitsland wilt. In Aken stoppen alleen de ICE Brussel - Frankfurt en Thalys (Parijs - Keulen/Düsseldorf/Essen). In de ochtend is er nog een IC naar Berlijn maar dat is het ook wel.
Nu moet je overstappen in Heerlen en Aken, als die doorrijdt alleen nog maar in Aken. Dat scheelt de helft en is dus strict beter.
Voor een betere aansluiting op het Duitse HSL-net zou die trein moeten doorrijden naar Keulen.
Juist omdat je waarschijnlijk in Keulen sowieso al overstapt, is het een enorme verbetering het aantal overstappen daarvoor van 2 naar 1 terug te brengen.

Stel je voor dat je vliegtuig tussendoor nog even twee keer landde.

• Arator
Het is vandaag wel het dagje van de ontsporingen en aanrijdingen. Loc is ingereden op een lege goederentrein in de Antwerpse haven. Antigoontunnel is versperd, en laat die net de verbinding zijn tussen linker- en rechteroever (of toch voor het goederenverkeer). Door de Kennedyspoortunnel mag geen gevaarlijk goed meer door, dus dat wordt rondbollen langs Mechelen.

https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/84692153_3110988412291972_5566664501975056384_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_oc=AQkHh6-tXiwqiGqGpKguJ_CPNW0vrHUkk-m-DVWm4y79kjy_IS1Ghu6H_QE1jm9rLok&_nc_ht=scontent.fbru2-1.fna&oh=c42288151e1d6197062b5b803038043a&oe=5ED7B4D5
https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/84659947_3110988518958628_3344402320845701120_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_oc=AQks1Zv_7xxrcFpapHp5ZBbqUyHU7oRshPElSeUnd0T6KilDKq7yb_HxDxgx_ojvdmM&_nc_ht=scontent.fbru2-1.fna&oh=c0fb31fd7ae5ef58b0d853b33af62b14&oe=5EBB7455
https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/84692799_3110988668958613_3230769207159291904_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_oc=AQmlp_VHFP2IMs0RwmTssO5GKsYtpYNtmkDS5u0ahGizEA5CXTkxJQhXQKI-wnuXQSk&_nc_ht=scontent.fbru2-1.fna&oh=cf117e0b58f3d2dd6f1339b63802a8de&oe=5ED57831

bronnen
https://infrabel.be/nl/ar...ef-de-haven-van-antwerpen
https://m.gva.be/cnt/dmf2...-botsen-in-antigoontunnel

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Bastien

I don't mind

Slordig... maar tanks lijken nog heel? Zijn ze ook voor gemaakt natuurlijk, tot een bepaalde impact. Er is genoeg stuk, da's niet zoals je eerder deze week postte in 6 uur gefixt.

Vandaag voor het eerst hier in het oosten in een SNG gezeten, nog niet eerder in gezeten. Wat een herriebakken zijn dat, lijkt wel alsof de isolatie is vergeten. En die ventilatoren/airco die elke 30 seconden uit- en aangaan met een geluid alsof het een stofzuiger is. Nee, da's geen aanwinst. :P Doe dan de DDAR maar terug. :+

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

Bastien schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:33:
Slordig... maar tanks lijken nog heel? Zijn ze ook voor gemaakt natuurlijk, tot een bepaalde impact. Er is genoeg stuk, da's niet zoals je eerder deze week postte in 6 uur gefixt.

Vandaag voor het eerst hier in het oosten in een SNG gezeten, nog niet eerder in gezeten. Wat een herriebakken zijn dat, lijkt wel alsof de isolatie is vergeten. En die ventilatoren/airco die elke 30 seconden uit- en aangaan met een geluid alsof het een stofzuiger is. Nee, da's geen aanwinst. :P Doe dan de DDAR maar terug. :+
Ik ken DDAR vooral als ventilatierooster lawaaibak (boven) als het buiten winderig is. Het is maar wat je prefereert :P

12x300Wp TrinaSolar black op het westen, SE 3k WaveHD, speelt/werkt met Cisco (ISE, Nexus, Catalyst), Mikrotik, Ubiquiti (edge+unifi), VMWare, RaspBerry PI, Debian, Ubuntu, Domoticz en Synology.

• Bastien
  • Nu online

Bastien

I don't mind

ed1703 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:39:
[...]

Ik ken DDAR vooral als ventilatierooster lawaaibak (boven) als het buiten winderig is. Het is maar wat je prefereert :P
Sowieso als ie rijdt is het een kabaal boven. Reis 1e klas dus te vaak zit die alleen bovenin en in de windtunnel. Maar goed, dat was en ze gaan nu denk ik ooit de schredder in. Wat geluidsbeleving lijkt het aardig op elkaar helaas.

Nou ja, ik neem aan dat het een incident was en dat nadat SGMm er binnenkort uitvliegt er SLT's komen tussen Apeldoorn en Enschede.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maar er ligt nog steeds ATB-NG, en dat is er niet als STM voor ETCS.

• Scoutertje
Vandaag voor het eerst hier in het oosten in een SNG gezeten, nog niet eerder in gezeten. Wat een herriebakken zijn dat, ...
Als ze pauzeren onder de kap in Zwolle dan versta je helemaal niets meer van de omroepberichten op het perron. Herriebakken inderdaad. 8)7

• Arator
De planning is dat de wagons die niet beschadigd zijn, en nog op de rails staan, deze nacht worden weggesleept. Ook de bovenleiding zou deze nacht op dat stuk al worden verwijderd.
Daarna zoekt men met een paar zware kranen de rest van de wrakstukken ruimen.
Dan het opmeten van de schade, vooral aan de rails en de wissels (is net gebeurd op een wisselcomplex). Tijdens dat gehele proces loopt natuurlijk ook het onderzoek naar het hoe.
Vermoeden is dat het in totaal 10 dagen gaat duren.

bron : https://infrabel.be/nl/ar...ef-de-haven-van-antwerpen

BTW: onderzoeken van zware incidenten op het Belgische spoorwegnet die reeds zijn vrijgegeven kan je steeds raadplegen op de site van OOIS

• MediaZoo
  • Nu online
Luke! schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:08:
[...]
Maar er ligt nog steeds ATB-NG, en dat is er niet als STM voor ETCS.
ATB-NG is wel degelijk beschikbaar als STM voor ETCS. Dit is prima in te bouwen in materieel.

Waar een wil is is een weg.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
MediaZoo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 04:16:
[...]

ATB-NG is wel degelijk beschikbaar als STM voor ETCS. Dit is prima in te bouwen in materieel.
Interessant, heb je daar wellicht meer info over?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

Ja, vanochtend ook voor het eerst een SNG (stel 2722) gezien op het traject Wijchen-Zutphen (7600-serie). Daar rijden al FLIRTS natuurlijk, maar ook nog SGMm; ik vermoed dat we van die laatste afscheid gaan nemen in deze hoek van het land.
Hmm, Assen is nu niet een station dat je snel over het hoofd ziet als machnist lijkt me. Het gebeurt mij nog wel eens op station Nijmegen Lent... de eerste 3100-IC (Nijmegen - Den Helder) van de dag hoort daar te stoppen om 05:40u, maar de rest van de dag stoppen er geen IC's op Nijmegen-Lent. Dus de vergissing is snel gemaakt... :S

[Voor 23% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 07-02-2020 10:35]

Such Heroic Nonsense

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:43
Ach, tegenwoordig zit het merendeel van de reizigers toch met oordoppen/hoofdtelefoon in het OV. Beetje meer of minder herrie maakt dan niet uit. :P

• Arator
Vriestemperaturen en weinig slaap maar onze collega's hebben de hele nacht doorgewerkt. We hebben de bovenleiding opzij geschoven om plaats te maken voor de kranen die de beschadigde wagons moeten lichten en bergen. Een moeilijke klus omdat we het verwrongen staal voorzichtig en veilig uit elkaar moeten halen. De bergingswerken kunnen vanochtend starten.

https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/84887341_2649858425069505_1416943340544327680_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_oc=AQmW2cry5TcutQMqI_CorcOiujUFmyK4S91zgjj7_UEUlyBoONHjxSjGaY8zbjjIcHs&_nc_ht=scontent.fbru2-1.fna&oh=8ba38075ec16931fa5e20c4d68d66601&oe=5EC95BF8
https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/84734283_2649858515069496_7400134187497291776_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_oc=AQnfSw_LREElyUQX3p-EgfpDT8YFWRUxK0zoZdHXwAX7mUrvNXW1F4DUMd51v4PW-f8&_nc_ht=scontent.fbru2-1.fna&oh=d5f703d8275a50b5b3f66a2750b004f6&oe=5EBEFACB
https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/84742043_2649858438402837_4773456726135406592_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_oc=AQnhA66dHr_lkBLuhi76OvTtTb3zOECQO8U1iXtmK0RE1K9nVGJXPoU4CsruvWrGm2s&_nc_ht=scontent.fbru2-1.fna&oh=1689c68a7a5adc0af0739ec1506dc3e3&oe=5ED74BFC

bron : https://infrabel.be/nl/ar...ef-de-haven-van-antwerpen

@Bacchus ik heb die foto's niet genomen. Tzijn de collega's van Antwerpen-Noord (en ik vermoed de persdienst) die ze nemen, en pik ze dan ook maar op met een url.

[Voor 5% gewijzigd door Arator op 07-02-2020 13:05]

• Bacchus
  • Laatst online: 13:21
@Arator Jammer dat ze niet goed embedden maar dat zijn wel gave foto's, met name die eerste.
Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True