Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 09:01

jefjef

learning by doing

[YouTube: Systems 7 Tamping machine]

Hierbij een korte impressie van onze nieuwe stopmachine Systems7. Wat een pracht machine. Kon vandaag niet in cockpit gaan kijken daar ze druk doende waren met testen

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/licxnhxfit87h.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8i7gfjdp7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/e7ywva33ipf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Binnenkort te zien in Bodegraven? :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

@Maasluip zal ik gaan rondvragen, en laat het weten wat de planning zal zijn
UPDATE: 1ste week van april inzet in PGO de Wadden, locatie krijg ik nog te horen dus voor de tweakers in Groningen en Friesland houdt de aankondigingen buitendienststellingen van ProRail in de gaten

Volgende week en de week daarop proefdraaien op de Star spoorbanen Stadskanaal zie https://www.stadskanaalrail.nl/ is wel een gesloten terrein maar mogelijk iets vanuit de weg waarneembaar? Ben er nooit geweest dus weet niet de situatie aldaar

[ Voor 74% gewijzigd door jefjef op 16-01-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:46
Toch wel een rare snuit als je alleen de machines van P&T gewend bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Arator op 16-01-2020 16:53 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:55
whistler schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:23:
Bericht en filmpje over de verbouwing van station Zandvoort. Lijkt me dat er aan de linkerkant toch niet zoveel ruimte zal zijn voor een nieuw perron. Dat wordt een smalle dan?

https://nos.nl/artikel/23...rrons-voor-formule-1.html
Het zal aan mij liggen, maar wat is de noodzaak van tweezijdig in- uitstappen?
Volgens mij komt iedereen ‘s morgens en ‘s avonds vertrekt iedereen weer. In de zomer lijkt mij dit niet heel anders voor de strandgangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 22:58
Staat in het artikel? Om de doorstroom te bevorderen gezien de trein elke 5 minuten moet gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:05

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

AequitasII schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:19:
Staat in het artikel? Om de doorstroom te bevorderen gezien de trein elke 5 minuten moet gaan rijden.
Wat dus niet erg logisch overkomt en de aankomst en vertrek pieken niet opvangt. Het heeft hooguit nut om de meute in de morgen van 2 kanten tegelijk uit te laten stappen en in de avond van 2 kanten in te laten stappen.

Overdag zit iedereen op de tribunes en is het station "uitgestorven"... Het heeft dan ook weinig zin om zeg maar tussen 12.00 en 18.00 om de 5 minuten een trein te laten rijden tenzij er ook heel veel strandgangers zijn. Ik snap het dus ook niet helemaal.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik heb ook zo'n gevoel dat iedereen die wil uitstappen dat niet netjes aan één kant gaat doen.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 20:05

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Migrator schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:05:
Ik heb ook zo'n gevoel dat iedereen die wil uitstappen dat niet netjes aan één kant gaat doen.
Dat is dan ook helemaal niet erg:

- Je hebt op dat moment helemaal geen instappers

- Instappers moeten in andere normale situaties ook eerst op de uitstappers wachten

Het enige voordeel van die nieuwe perrons is IMHO dat de trein sneller leeg/vol is.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich natuurlijk wel gewoon prettig dat je 1 grote stroom mensen kunt opsplitsen. Er is overigens tijd genoeg om uit- en in te stappen. De machinist moet toch naar het einde van de trein lopen om te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
whistler schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:23:
Bericht en filmpje over de verbouwing van station Zandvoort. Lijkt me dat er aan de linkerkant toch niet zoveel ruimte zal zijn voor een nieuw perron. Dat wordt een smalle dan?

https://nos.nl/artikel/23...rrons-voor-formule-1.html
Dat vroeg ik me ook al af, afgaande op die foto sta je dan praktisch in de achtertuin van die mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:45:
Op zich natuurlijk wel gewoon prettig dat je 1 grote stroom mensen kunt opsplitsen. Er is overigens tijd genoeg om uit- en in te stappen. De machinist moet toch naar het einde van de trein lopen om te keren.
En dat duurt best wel even door die menigte op het perron >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 16-09 16:54
LordSinclair schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:41:
[...]

De NS heeft toch al geen idee waar de reiziger graag zit. Waar zitten kinderen en lawaaierige mensen graag in een dubbeldekker? Boven! Waar maakt de NS de stilte zones? Boven! Waar maakt de NS de hangbanken e.d? Onder, waar het van nature altijd al rustiger is.
Dan is in jouw optiek de plaatsing in de VIRM voor de revisie dus beter? Daar zit de stiltecoupe vaak beneden. Mijn ervaring is dat je daar veel geluiden van de bovenverdieping nog meekrijgt, en veel reizigers met koffers ziet langskomen. Want naar beneden is 3 treden, naar boven 10 (ongeveer). En die vakantiegangers beppen toch ondanks de stickers.

Ben het wel eens dat het boven drukker is met kinderen, en beneden heb je minder geslinger dan boven wat dus rustiger is als je erbij wilt werken.

Misschien is het beter dat er een herkenbaarheid komt zoals andere kleuren in de coupe. Iedereen herkent ook de 1e klasse in sprinters ook al zijn de stoelen daar ook 2+2, door de rode stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:18
jefjef schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:13:
[...]

Volgende week en de week daarop proefdraaien op de Star spoorbanen Stadskanaal zie https://www.stadskanaalrail.nl/ is wel een gesloten terrein maar mogelijk iets vanuit de weg waarneembaar? Ben er nooit geweest dus weet niet de situatie aldaar
Een groot deel van het spoor daar is juist relatief goed bereikbaar. Geen hekken, weg niet ver van het spoor, en vaak wel wat landweggetjes om direct bij het spoor te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Kogels gaan niet door het glas heen, dan maar stenen:
Twee jongens hebben gisteren in Heerhugowaard stenen gegooid naar een rijdende trein. Daarbij sneuvelde een raam. Een vrouw en haar kind, die in de trein zaten, kwamen onder het glas te zitten.
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Er lopen idd aardig wat geestelijk gestoorden rond, of zwakbegaafden. Deze 2 kiddo's zijn er een mooi voorbeeld van.

Gelukkig is het (weer) goed afgelopen. Het is afwachten tot de 1e dode valt.... :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ProRail maakt weer eens een fuck-up:
In een groot deel van de provincie Limburg is geen treinverkeer mogelijk door een grote storing in het verkeersleidingssysteem op de verkeersleidingspost in Maastricht.
Binnenlandredactie 21-01-20, 06:11 Laatste update: 06:16

ProRail weet niet hoe het duurt voordat de storing is verholpen en roept reizigers op de reisplanner van de vervoerder goed in de gaten te houden voordat ze richting het station vertrekken.

Volgens een woordvoerder van ProRail zijn de problemen vannacht ontstaan tijdens werkzaamheden aan het ict-systeem. ,,Daarbij is iets niet goed gegaan. Het verkeersleidingssysteem ligt er hierdoor uit. Zolang dat niet is verholpen, kunnen er geen treinen rijden.”

Omdat de storing bijna heel Limburg treft, is het volgens ProRail niet mogelijk bussen in te zetten. ,,Dat worden er dan simpelweg te veel", aldus de woordvoerder.
Bron: https://www.bndestem.nl/b...ssen-onmogelijk~a5ad829a/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Iedereen maakt fouten, het gaat erom hoe je ze oplost. (tot op zekere hoogte)
Omdat de storing bijna heel Limburg treft, is het volgens ProRail niet mogelijk bussen in te zetten. ,,Dat worden er dan simpelweg te veel", aldus de woordvoerder.
Dit snap ik dan weer niet, bussen hoeven geen perfecte oplossing te zijn, iedere geholpen reiziger is mooi meegenomen (pun unintended) toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 16:03
Robertdj schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:09:
[...]
Dit snap ik dan weer niet, bussen hoeven geen perfecte oplossing te zijn, iedere geholpen reiziger is mooi meegenomen (pun unintended) toch?
Ik weet niet of je gezien hebt hoe reizigers reageren als ze er met 1000 man staan en er 1 bus komt voorrijden? Dan is het 'ieder voor zich' en geweld wordt niet geschuwd. Er vallen dan gewonden.

En ongepland zoveel bussen regelen is onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
trolleystad schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:33:
[...]

Ik weet niet of je gezien hebt hoe reizigers reageren als ze er met 1000 man staan en er 1 bus komt voorrijden? Dan is het 'ieder voor zich' en geweld wordt niet geschuwd. Er vallen dan gewonden.

En ongepland zoveel bussen regelen is onmogelijk...
Dus lost men dit op door de reizigers te laten zwemmen.
Nietsvermoedende buschauffeurs van alternatieve lijnen zijn alsnog de sjaak, maarja, dat is hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Robertdj schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:09:
[...]

Iedereen maakt fouten, het gaat erom hoe je ze oplost. (tot op zekere hoogte)

[...]

Volgens mij is dat nog steeds aan NS en de regionale vervoerders om te bepalen en niet aan prorail

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
zoiets wordt gewoon met alle partijen overlegd en door prorail naar buiten gebracht :z

edit: hiero

[ Voor 28% gewijzigd door Maegrim op 21-01-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 16-09 16:54
Robertdj schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:13:
[...]

Dus lost men dit op door de reizigers te laten zwemmen.
Nietsvermoedende buschauffeurs van alternatieve lijnen zijn alsnog de sjaak, maarja, dat is hun probleem.
Had je het tijdstip gezien? In de nachtelijke uren kan je sowieso al slechter bussen met chauffeur vinden (iets met slapen en rijtijdenwet), en daarna zijn ze vrijwel allemaal nodig in de spits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat is er aan de hand op HSL thv Hoogmade? Zowel vanochtend als vanavond stapvoets rijden.

Is dit de plek van de kapotte bovenleiding van vorige week?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nee, tijdelijke snelheidsbeperking vanwege een probleem met het viaduct in dat blok, werd mij door de treindienstleider verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
EDIT schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:15:
Nee, tijdelijke snelheidsbeperking vanwege een probleem met het viaduct in dat blok, werd mij door de treindienstleider verteld.
Op twitter werd door een reiziger gemeld dat het aan de mist lag... _/-\o_ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
SRich schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Op twitter werd door een reiziger gemeld dat het aan de mist lag... _/-\o_ :D
Moet die bestuurder wat minder vapen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
Arator schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Moet die bestuurder wat minder vapen :P
Ik denk dat de mcn die dat zei het zei omdat hij zijn reizigers niet ongerust wil maken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SRich schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Ik denk dat de mcn die dat zei het zei omdat hij zijn reizigers niet ongerust wil maken :X
Kunt ook lastig zeggen dat er risico is dat de rails onder de trein weg schuift :X

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
evilution schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:08:
[...]

Kunt ook lastig zeggen dat er risico is dat de rails onder de trein weg schuift :X
Als er werkelijk dat gevaar zou bestaan zou NS/ProRail/InfraSpeed moeten besluiten om de HSL dicht te gooien voor trein verkeer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SRich schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:10:
[...]

Als er werkelijk dat gevaar zou bestaan zou NS/ProRail/InfraSpeed moeten besluiten om de HSL dicht te gooien voor trein verkeer :X
Hangt er van af hoe groot het risico is. Blijkbaar was een TSB hier een veilige mitigerende maatregel maar leg dat een reiziger uit...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
evilution schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:48:
[...]

Hangt er van af hoe groot het risico is. Blijkbaar was een TSB hier een veilige mitigerende maatregel maar leg dat een reiziger uit...
Ik snap dat een tijdelijke snelheidsverlaging een oplossing kan zijn, maar dat doet me toch ernstig twijfelen of de infrabeheerder er geen zooitje van maakt... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SRich schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:50:
[...]

Ik snap dat een tijdelijke snelheidsverlaging een oplossing kan zijn, maar dat doet me toch ernstig twijfelen of de infrabeheerder er geen zooitje van maakt... 8)7
Mja, ben redelijk betrokken bij ProRail Operatie dus ga hier verder maar niet op door ;)

Neemt niet weg dat je soms voor de gevolgen komt te staan van beslissingen die lang geleden zijn genomen. En dat is soms een uitdaging. En daar leer je als organisatie ook weer van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gaat dus mogelijk om de viaduct over de A4 of die van de afslag Hoogmade? Het is namelijk direct na de tunnel.

Anyhow, dan wordt het onderhoud dus extra aan de rails de komende tijd. Het spoor is tussen tunnel en Hoogmade zodanig gekant (eerst ene kant op, dan andere kant op), dat voor je gevoel de hele trein op één oor ligt. Slijt het spoor dus extra bij deze lage snelheid en het gewicht van materieel.

Dat schuin staan was overigens extra oncomfortabel voor de mensen die in het gangpad stonden, want er waren uiteraard weer wat treinen uitgevallen in de spits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
evilution schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:42:
[...]

Mja, ben redelijk betrokken bij ProRail Operatie dus ga hier verder maar niet op door ;)

Neemt niet weg dat je soms voor de gevolgen komt te staan van beslissingen die lang geleden zijn genomen. En dat is soms een uitdaging. En daar leer je als organisatie ook weer van.
Volgens mij is ProRail niet de infrabeheerder van de HSL dus ik bedoelde er niks negatief over ProRail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:57
Volgens mij zijn er deze week vrij veel seinstoringen op het traject Dordrecht - Amsterdam.
Is nu al de 3e dag op rij dat er seinstoringen zijn op het traject.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nmt39dobz0e.jpg

even een raadplaatje. Wie weet waarvoor deze zijn bedoeld?
Prijs is eeuwige roem ;)

[ Voor 8% gewijzigd door jefjef op 22-01-2020 12:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:32
jefjef schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:07:
[Afbeelding]

Prijs is eeuwige roem ;)
Wat is het waard als ik weet te vertellen dat de foto gemaakt is buiten bij werkplaats Zutphen, tussen spoor 3 en 4?

Kan je er een wissel mee optillen/verplaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
Prijs is eeuwige roem ;)
Het plaatje is wat aan de kleine kant om goed te kunnen zien, maar ik zou denken om stukken spoor, dat reeds op dwarsliggers is gemonteerd, bijvoorbeeld korte stukjes lopend spoor of het hart van de wissel, te kunnen oppakken en op de plaats te leggen.

Gelijk hier
Afbeeldingslocatie: https://www.kirow.de/typo3temp/cokcb2web/files/eaaedcf2a7f66ef7df3da4dabac5760a/DSC07774.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Arator op 22-01-2020 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[Afbeelding]

Een mobiele oplossing om een viaduct mee te stutten? Ja? Mooi, want dat schijnen ze ergens nodig te hebben lees ik hierboven.... ;)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Mars18 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:23:
Volgens mij zijn er deze week vrij veel seinstoringen op het traject Dordrecht - Amsterdam.
Is nu al de 3e dag op rij dat er seinstoringen zijn op het traject.
Onthou wel dat een sein storing diverse oorzaken kan hebben, van detectie storing tot een sein die niet uit de stand stop kan komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:33:
[...]
Een mobiele oplossing om een viaduct mee te stutten? Ja? Mooi, want dat schijnen ze ergens nodig te hebben lees ik hierboven.... ;)
Daar gebruiken ze iets anders voor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Slaut schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:45:
[...]

Wat is het waard als ik weet te vertellen dat de foto gemaakt is buiten bij werkplaats Zutphen, tussen spoor 3 en 4?

Kan je er een wissel mee optillen/verplaatsen?
Helemaal goed. Locatie en toepassing juist geraden. Je werkt ook bij Strukton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Arator schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:46:
[...]

Het plaatje is wat aan de kleine kant om goed te kunnen zien, maar ik zou denken om stukken spoor, dat reeds op dwarsliggers is gemonteerd, bijvoorbeeld korte stukjes lopend spoor of het hart van de wissel, te kunnen oppakken en op de plaats te leggen.

Gelijk hier
[Afbeelding]
Helemaal goed, ik ga een rondkijken of ik nog meer spoor materieel heb die vrij onbekend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
jefjef schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:55:
[...]
Helemaal goed, ik ga een rondkijken of ik nog meer spoor materieel heb die vrij onbekend zijn
Het zien is niet moeilijk, tzijn de namen die de spoorwegmensen er soms aan geven, het spoorwegjargon, die de leek het zo moeilijk maken. Of soms zegt de naam perfect wat het is, wat het doet, maar hoe zit dit eruit? Zo kan iedereen wel vermoeden wat een hersporingstrein doet, maar hoe ziet die in België eruit? De slijptrein, het woord zegt het zelf, slijpt iets, maar wat, en hoe? En een onderstopper, is niet iemand die de slapende spoorwegmens nog eens lekker komt onderstoppen(toestoppen in NL?) en het nachtlampje uit doen, maar stopt iets onder. Net hetzelfde met een ballastploeg. De leek zal wel weten dat er ballaststenen liggen in het spoor, maar moeten die geploegd worden? En gaat de ballastploeg voor of na de ballastzifttrein?
De sproeitrein mogen we niet meer zoveel gebruiken.
En een brossel, ik denk dat dit een typisch Belgisch woord is voor dit type van machine.

Ik ben er zeker van dat zelfs bij ons op het seinhuis sommige mensen niet weten hoe de helft van deze treinen er in het echt uitzien :P

En elke spoorwegmens (in België) kent natuurlijk ne Wilka G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Arator schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:04:
[...]

Het zien is niet moeilijk, tzijn de namen die de spoorwegmensen er soms aan geven, het spoorwegjargon, die de leek het zo moeilijk maken. Of soms zegt de naam perfect wat het is, wat het doet, maar hoe zit dit eruit? Zo kan iedereen wel vermoeden wat een hersporingstrein doet, maar hoe ziet die in België eruit? De slijptrein, het woord zegt het zelf, slijpt iets, maar wat, en hoe? En een onderstopper, is niet iemand die de slapende spoorwegmens nog eens lekker komt onderstoppen(toestoppen in NL?) en het nachtlampje uit doen, maar stopt iets onder. Net hetzelfde met een ballastploeg. De leek zal wel weten dat er ballaststenen liggen in het spoor, maar moeten die geploegd worden? En gaat de ballastploeg voor of na de ballastzifttrein?
De sproeitrein mogen we niet meer zoveel gebruiken.
En een brossel, ik denk dat dit een typisch Belgisch woord is voor dit type van machine.

Ik ben er zeker van dat zelfs bij ons op het seinhuis sommige mensen niet weten hoe de helft van deze treinen er in het echt uitzien :P

En elke spoorwegmens (in België) kent natuurlijk ne Wilka G.
moest ff googlen maar het ene lopersleutel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Net nog even een conducteur geattendeerd op een aantal reizigers die vast zaten in een intercity op station Den Bosch. Die stond helemaal aan het eind van het perron geparkeerd en de verlichting stond al uit.

Schijnbaar hebben ze het omroepbericht niet gehoord. Conducteur was not amused.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zr40 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:44:

Schijnbaar hebben ze het omroepbericht niet gehoord. Conducteur was not amused.
Hopelijk dan vooral op zijn/haar collega die hoort te controleren of iedereen eruit is.

Zijn ze trouwens op dat Betuwe geval weer aan het klussen? Voor mijn gevoel rijden er veel meer goederentreinen tussen Hengelo en Deventer.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Bastien schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:47:
[...]

Zijn ze trouwens op dat Betuwe geval weer aan het klussen? Voor mijn gevoel rijden er veel meer goederentreinen tussen Hengelo en Deventer.
Op het tracé Oberhausen-Wesel-Emmerich is maar één spoor beschikbaar i.v.m. het project Derde spoor Zevenaar - Oberhausen. Daarom wordt veel goederenverkeer omgeleid.

We are shaping the future

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Groot geluk voor de machinist van deze trein in Luxemburg. Hij kon zich naar achter redden.
Afbeeldingslocatie: https://www.tageblatt.lu/wp-content/uploads/archives/content/9/8/2/98242426/1/teaserbreit.jpg

Vrachtwagen die achteruit de overweg op rijdt.
http://www.tageblatt.lu/n...en-betonplatten-98242426/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:17
Voor de mensen met verstand, hoe slecht is dit (houten kast links):

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49433232333_3f6b88a60a_b.jpg

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
D_Jeff schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:01:
Als het puur over dat hout gaat, hangt er vanaf welk risico dat je wil afdekken. Qua brandgevaar is het groter dan een metalen kast. Qua elektrische geleiding is het dan weer minder gevaarlijk.
In de tijd van al-relais op de seinhuizen in België, waren de bedieninglessenaars (of bâtis) ook uitgevoerd in hout. Het station van Herentals is in 2008 (of 9) uitgebrand wegens gestolen aardingskabels. Op een gegeven moment heeft de 3000V van de bovenleiding een weg gevonden, via de kabels van de seininrichting, naar het seinhuis. Alle metalen onderdelen stonden toen onder spanning, doch de houten bâtis heeft voorkomen dat de mensen schokken kregen.
De ijzeren rekken in een keet buiten waren wel mooi gelast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Arator schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:17:
[...]

Als het puur over dat hout gaat, hangt er vanaf welk risico dat je wil afdekken. Qua brandgevaar is het groter dan een metalen kast. Qua elektrische geleiding is het dan weer minder gevaarlijk.
In de tijd van al-relais op de seinhuizen in België, waren de bedieninglessenaars (of bâtis) ook uitgevoerd in hout. Het station van Herentals is in 2008 (of 9) uitgebrand wegens gestolen aardingskabels. Op een gegeven moment heeft de 3000V van de bovenleiding een weg gevonden, via de kabels van de seininrichting, naar het seinhuis. Alle metalen onderdelen stonden toen onder spanning, doch de houten bâtis heeft voorkomen dat de mensen schokken kregen.
De ijzeren rekken in een keet buiten waren wel mooi gelast. ;)
*mompelt iets over aardlekschakelaars...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

D_Jeff schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:01:

[Afbeelding]
Nog altijd moderner dan dit:

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 15:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:55:
Groot geluk voor de machinist van deze trein in Luxemburg. Hij kon zich naar achter redden.
[Afbeelding]

Vrachtwagen die achteruit de overweg op rijdt.
http://www.tageblatt.lu/n...en-betonplatten-98242426/
Maar niet recent gebeurd:
29 . Juni 2010 um 9.39 Uhr - Akt.: 29. Juni 2010 um 09 .06 Uhr

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:17
@Illegal_Alien De gruwels!
Gelukkig is men bezig om het naar deze eeuw te brengen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Interessant filmpje! Zegt wel veel over hoe verwaarloosd het systeem was tussen ~1960 en ~2000. Ik vind persoonlijk wel dat modernisatie naar CBTC (in Nederland bijvoorbeeld ERTMS) zo belachelijk duur is, terwijl het in feite niet zoveel voorstelt in vergelijking met een telefoon, maar het is wel een mooi concept. Uiteraard begrijp ik dat treinbeveiliging allemaal failsafe moet en dat dat geld kost, maar nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Vrij kansloos, gister middag problemen aan het spoor, zou om 20:30 uur verholpen zijn, vanochtend om 06:00 uur was het nog steeds defect. Al een week gezeik, is het geen seinstoring dan is het wel een spoor dat kapot is :( :
Problemen op het spoor tussen Rotterdam en Dordrecht
Reizigers die tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht met de trein willen reizen, moeten rekening houden met extra reistijd. Door een defect aan het spoor rijden er minder sprinters. Tussen Rotterdam en Breda rijden er om dezelfde reden ook minder HSL-treinen.

De verwachting is dat het probleem nog lang zal aanhouden. De problemen aan de hogesnelheidslijn zullen waarschijnlijk pas vanavond laat opgelost zijn, schrijft de NS op haar website.

Ook de problemen met de Sprinter-treinen zijn waarschijnlijk vanavond pas verholpen. De NS noemt 20:30 uur als eindtijd. De extra reistijd bedraagt een kwartier.

[ Voor 5% gewijzigd door Mars18 op 29-01-2020 08:31 ]

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gaat veel stuk op dit moment. Ook spoor bij schiphol-tunnel was vanochtend defect aan zuidzijde (hoofddorp). Was op zich snel opgelost (slechts 30 minuten in de wacht voor een rijtje aan treinen) of omzeild, maar had ook al impact op HSL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:01
Even een dom vraagje van een newbie op treingebied, de trein tussen Nunspeet en Putten rijdt niet, hoe kom je dan thuis? Busvervoer? Ik zie nergens wat de NS doet om mensen thuis te krijgen. Of moet ik gewoon wachten tot 18.00 om dan als haringen in een ton de eerste trein te bestormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je de reis plant in de reisplanner dan krijg je als het goed is een melding over deze storing te zien. Klik daarop en dan zie je wat het aangeboden alternatief is. In dit geval inderdaad bussen:
Tussen Putten en 't Harde rijden er geen treinen door een defecte bovenleiding.
Dit duurt tot ongeveer 18:00 uur.
Er rijden stopbussen tussen 't Harde, Nunspeet, Harderwijk, Ermelo en Putten.
Voor de volledigheid aangezien je zegt newbie te zijn, als je gebruik maakt van vervangende bussen van NS dan moet je nog wel inchecken op het station en uitchecken op je eindbestemming. Als het station poortjes heeft dan staat er een mobiele incheckpaal bij de bus.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 29-01-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:01
ik zie nergens dat er bussen rijden, of kijk ik verkeerd. Ik kan de hele reis uitklappen, maar zie nergens dat ik thuis kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij ongeplande verstoringen zal je inderdaad geen bussen te zien krijgen bij het plannen van een reis, omdat de bussen bij een ongeplande verstoring geen vaste dienstregeling hebben (dat is op die korte termijn niet te garanderen).
Als je op de verstoringsinfo klikt, dan zie je dus dat er bussen rijden en dat zal ook op de stations zelf omgeroepen worden en op het informatiescherm bij de ingang van het station staan.

[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 29-01-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Die eerste ICNG is alweer naar maart getild :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Even een vraag die jullie misschien weten.

Kan je als je later vertrekt vanwege een storing met altijd vrij een vergoeding krijgen? Ik werk naast een centraal station (4 minuten tot incheck) en heb soms geen vertraging maar zou wel een vergoeding willen krijgen.
offtopic:
Tweede dag deze week dat ik mijn reisplannen anderhalf uur verschuif…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ANdrode schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:57:

Kan je als je later vertrekt vanwege een storing met altijd vrij een vergoeding krijgen? Ik werk naast een centraal station (4 minuten tot incheck) en heb soms geen vertraging maar zou wel een vergoeding willen krijgen.
offtopic:
Ze rekenen met incheck-tijd, in dit soort gevallen best wel vervelend.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Maegrim schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:45:
Die eerste ICNG is alweer naar maart getild :P
Het zal misschien wel weer de geruchtenmolen zijn, maar ik heb van iemand gehoord dat de software/installatie van de ICNG aangepast moest worden omdat de frequentie van het stroomnet in Velim anders is dan bij ons. Maar het kan net zo goed (weer) een broodje aap zijn.

Anyway, hoe langer het duurt, hoe eerder die komt *O*

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 29-01-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

AW_Bos schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:00:
[...]

Het zal misschien wel weer de geruchtenmolen zijn, maar ik heb van iemand gehoord dat de software/installatie van de ICNG aangepast moest worden omdat de frequentie van het stroomnet in Velim anders is dan bij ons. Maar het kan net zo goed (weer) een broodje aap zijn.

Anyway, hoe langer het duurt, hoe eerder die komt *O*
Both circuits provide all railway electrification systems used in central Europe:(Wikipedia: Velim railway test circuit)
3000 V (DC)
1500 V (DC)
25 kV AC railway electrification (50 Hz)
15 kV AC railway electrification (16.7 Hz)
In addition 1.5-kilometre length can be equipped for third rail supply for metro operators.
Gewoon 25kV erop gooien, gaat hij gelijk wat sneller.

[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 29-01-2020 17:06 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:39
Zr40 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:33:
Voor de volledigheid aangezien je zegt newbie te zijn, als je gebruik maakt van vervangende bussen van NS dan moet je nog wel inchecken op het station en uitchecken op je eindbestemming. Als het station poortjes heeft dan staat er een mobiele incheckpaal bij de bus.
Het vervangend busvervoer bij storingen is gratis. Alleen bij geplande werkzaamheden is een geldig vervoerbewijs nodig. Zie de tweede en derde vraag van onderen in het eerste bericht van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Illegal_Alien schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:06:
[...]

Both circuits provide all railway electrification systems used in central Europe:(Wikipedia: Velim railway test circuit)

[...]

Broodje aap dus!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

[...]

Hoorde vandaag dat 3kV in Nederland een stuk dichterbij is gekomen en dat er nu daadwerkelijk een raming ligt voor de complete ombouw van alle OS + ombouw van de treinen.
Ze gaan nu een uitrol plan opstellen en voorleggen aan het ministerie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:59:
[...]

Ze rekenen met incheck-tijd, in dit soort gevallen best wel vervelend.
Dan ga ik een boekje passage-bonnen regelen. Ik wil best op tijd inchecken als er niets rijdt. Toen er nog de NS international lounge toegang was vond ik het ook geen probleem om te wachten op het station. Nu een stuk minder aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
[...]
[...]
Da werkt gewoon, ICNG's zijn gemaakt voor 1.5 kV= en 25 kV~ :P

Al zijn volgens mij de maximale vermogens gelijk onder beide spanningssystemen. Wel zal je op het traditionele net nog al eens een lage bovenleidingsspanning hebben, waarbij het vermogen toch wordt teruggeschroefd.
ArcticWolf schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:29:
[...]

Hoorde vandaag dat 3kV in Nederland een stuk dichterbij is gekomen en dat er nu daadwerkelijk een raming ligt voor de complete ombouw van alle OS + ombouw van de treinen.
Eindelijk! Dat hebben we nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door marcop23 op 29-01-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:40

Wokschotel

Op 6 wielen

Het heeft wel met stroom te maken, maar niet in deze context ;)

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ANdrode schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:57:

offtopic:
Inchecken op minimaal 1 min voor je oorspronkelijk geplande vertrektijd. Dan weer gaan werken totdat de treinen rijden. Je moet dan wel reizen met de eerste trein die weer rijdt. Hou er overigens rekening mee dat je ingelogde NS app met gps ook meetelt in beoordeling bij twijfel of bij omreizen...
Werkt alleen als je oorspronkelijke geplande trein(en) geheel vervallen is en de directe omrij route meer dan 15 (hsl) of 30 (overig hrn) minuten langer is of dat er geen omrijroute mogelijk is. En ook alleen als je station geen poortjes heeft, want dan moet je binnen stationsgebied verder werken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 29-01-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:19:
[...]
Inchecken op minimaal 1 min voor je oorspronkelijk geplande vertrektijd. Dan weer gaan werken totdat de treinen rijden. Je moet dan wel reizen met de eerste trein die weer rijdt. Hou er overigens rekening mee dat je
ingelogde NS app met gps ook meetelt in beoordeling bij twijfel of bij omreizen...
Werkt alleen als je oorspronkelijke geplande trein(en) geheel vervallen is en de directe omrij route meer dan 15 (hsl) of 30 (overig hrn) minuten langer is of dat er geen omrijroute mogelijk is. En ook alleen als je station geen poortjes heeft, want dan moet je binnen stationsgebied verder werken ;)
In zo'n geval wil ik ook daadwerkelijk met de eerste trein mee. Eerder kon ik in de lounge wachten en dan was het acceptabel. Nu dat niet meer mag met een nationaal abonnement (en de reisinformatie net wat beter is dan een paar jaar geleden) is op kantoor doorwerken beter.
offtopic:
GPS fix telt volgens mij niet mee bij die beoordeling. Maar staat uit want die denkt dat ik op kantoor op het station ben en gaat daardoor teveel notificaties geven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:29:
[...]

Er was een tijdje geleden een rapport opgesteld waar uit kwam dat de kosten (vooral van ombouw van het materieel) niet opweegde tegen de baten.
Wat is er nu veranderd?

Maar serieus: stel nu gewoon eens als eis dat al het materieel ook onder 3kV moet kunnen rijden, dan heb je over 20 jaar die ombouwkosten ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:34:
[...]

Er was een tijdje geleden een rapport opgesteld waar uit kwam dat de kosten (vooral van ombouw van het materieel) niet opweegde tegen de baten.
Wat is er nu veranderd?

Maar serieus: stel nu gewoon eens als eis dat al het materieel ook onder 3kV moet kunnen rijden, dan heb je over 20 jaar die ombouwkosten ook niet.
Ik gok de vraag naar sneller materieel en het verzoek tot frequentie verhoging vanuit het TBOV programma. 1,5kV heeft zijn beperkingen en op enkele emplacementen en baanvakken zit men daar aan de technische limiet.
Sowieso is het voorstel om de ombouw uit te smeren tot 2035 dus dan rijdt er al heel wat nieuw materieel.

@EDIT kunnen de ICNG en SNG al onder 3kV rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij beide treinen zullen er dingen aangepast moeten worden, helaas gaat dat niet zomaar, maar het zal een stuk eenvoudiger te doen zijn dan bij ouder materieel.
ICNG-B kan uiteraard wel standaard onder 3 kV rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het rapport van 2018, het was een MKBA.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-846951.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Get!em schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:15:
Gaat veel stuk op dit moment. Ook spoor bij schiphol-tunnel was vanochtend defect aan zuidzijde (hoofddorp). Was op zich snel opgelost (slechts 30 minuten in de wacht voor een rijtje aan treinen) of omzeild, maar had ook al impact op HSL.
En vandaag is het (nog) steeds een probleem tussen Rotterdam en Dordrecht, al vanaf dinsdag, kansloos dit

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:53
Mars18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:52:
[...]

En vandaag is het (nog) steeds een probleem tussen Rotterdam en Dordrecht, al vanaf dinsdag, kansloos dit
Want het is een veel veiliger en slimmer om treinen over een spoor te sturen welke niet aan de veiligheidsnormen voldoet. Ongelukken etc. zijn namelijk een risico wat je graag wilt nemen.

En erg kansloos dat een reparatie lang niet altijd direct uitgevoerd kunnen worden door niet beschikbare onderdelen. gereedschappen of monteurs. Deze horen immers in 3-voud voorradig te zijn en ten aller tijde beschikbaar, tegen welke prijs dan ook. Maar dit mag absoluut niet bij de gebruiker (de reiziger) van het spoor neer gelegd worden. Want dat zou ongehoord zijn.

Ben toch benieuwd wat jouw betaalbare en realistische oplossing zou zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arator
Mars18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:52:
[...]

Kijk, daar krijg ik het van op mijn zenuwen. In België is het ook steeds zo. Staan roepen en toeteren op die "dikbetaalde spoorwegambtenaren die alleen maar kunnen staken".

Dat het op sommige vlakken beter kan en dat we een logge organisatie zijn, geef ik grif toe. Maar elke* spoorwegman/vrouw zet zich met hart en ziel in voor een vlot openbaar vervoer.

Mijn primaire job is tussenkomen bij incidenten, en tussenin doe ik administratieve taken, waaronder dus de oorzaken van vertragingen nakijken (bij ons moet vanaf 2 minuten elke minuut vertraging gewettigd worden). Je hebt natuurlijk de dossiers wegens defecten aan de infrastructuur en rollend materieel. Dat zijn een beperkt aantal dossiers, maar met een grote impact. Maar in België wordt rond de 30% van de vertragingen veroorzaakt door derden, dus oorzaken buiten de spoorweg. Dan gaat het om auto's en vrachtwagens die zich klemrijden op een overweg, afgereden slagbomen of bovenleiding, spoorlopers, aanrijdingen met mens en/of dier, loslopend vee, weerspannige reizigers waarvoor de politie moet tussenkomen, mensen die onwel worden op de trein, ... Veel oorzaken, waarvan sommigen een lijn voor een aantal uur plat kunnen leggen.

En dan heb je nog vertragingen die wij, als infrastructuurbeheerder, niet kunnen verklaren, en waarvan wij zeggen "spoorwegonderneming, zoek het maar uit". Dat zijn kleine vertragingen, hier een minuutje, daar een minuutje (opgeteld worden dat dus 2 minuten, en dus te onderzoeken), maar het zijn wel veel dossiers. Op een normale dag maakt dat het gros uit van het aantal dossiers (niet het aantal minuten vertraging). Verder valt op dat deze vertragingen bijna volledig wegvallen in vakantieperiodes. Navraag bij de SO's levert dan altijd volgende verklaringen op "alle reizigers stonden te wachten om op te stappen aan 1 deur" of "er kwam nog laattijdig een reiziger, met beker koffie in de hand, het perron opgestormd", "iemand had heel zijn hebben en houwen bij".
En wat maakt dat minuutje in station X? Maar in station Y is het weer van dat. En dan kom je bij een vertakking, en staat daar al een goederentrein te wachten opdat we toch die reizigerstrein voorrang willen geven, en achter die goederentrein nadert die stoptrein toch al wel dicht, dus die neemt ook al wat vertraging. Die vertragingen worden zelfs niet meer in het dossier gestoken van station X, omdat we nu een aanwijsbare reden hebben, we hebben voorrang gegeven aan de reizigerstrein, daarom had de goederentrein 10 minuten vertraging, en reed de stoptrein op ontblokking.

Voor de statistiek voor de maand november 2019, telt de top 15 van dossiers met meest afschafte treinen, 6 dossiers te wijten aan derden, 1 dossier wegens geplande werken, 4 dossiers ten laste infrastructuurbeheerder wegens defecten aan infra en nog 1 dossier wegens vergissing personeel, 2 dossiers wegens defect rollend materieel van een SO, en 1 dossier gebrek aan adhesie, dus vermoedelijk weersomstandigheden.
Van alle dossiers in november zijn 25% van de dossiers te wijten aan derden, maar zij zorgen voor 42% van de afschaffingen. Een persoon met zelfmoordneigingen slaagde op zijn eentje om voor in totaal 22 uur vertraging te veroorzaken.

Dus, als je het allemaal beter kan, wij zoeken nog steeds personeel.
Wil je stipte(re) treinen? Daar kan je zelf veel aan bijdragen. Sta tijdig op het perron, verdeel je over de ganse lengte van de trein, loop niet in of langs de sporen, zorg voor een degelijke afsluiting tussen je weide en het spoor, stop met je wagen wanneer een overweg sluit, kijk na of je lading niet te hoog is als een spoor kruist, ...

hehe, dat moest er toch even uit :P

*elke is misschien overdreven, hier en daar zal er wel een misnoegde carottentrekker tussenlopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 30-01-2020 10:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-09 13:07
Arator schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:40:
[...]

Kijk, daar krijg ik het van op mijn zenuwen. In België is het ook steeds zo. Staan roepen en toeteren op die "dikbetaalde spoorwegambtenaren die alleen maar kunnen staken".

Dat het op sommige vlakken beter kan en dat we een logge organisatie zijn, geef ik grif toe. Maar elke* spoorwegman/vrouw zet zich met hart en ziel in voor een vlot openbaar vervoer.
Ah, een Belg aan de haak :) Kun jij me eens uitleggen waarom die drielandentrein (Luik<>Maastricht<>Aken) nog steeds België niet in komt? Doe daar eens wat aan :+
Nemen jullie ook 'Ollanders aan?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Brent schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:51:
[...]

Ah, een Belg aan de haak :) Kun jij me eens uitleggen waarom die drielandentrein (Luik<>Maastricht<>Aken) nog steeds België niet in komt? Doe daar eens wat aan :+

[...]

Dat kan ik je wel uitleggen.
Belgie eist ERTMS op de 3 landen trein, jammer genoeg ligt het niet op het traject waar ze gaan rijden.
2 door met ERTMS te gaan schermen zorgen ze dat hun interne markt op slot blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Brent schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:51:
Ik weet dat Prorail daar eens op zijn strepen heeft gestaan omdat de treinbestuurders uit Luik geen Nederlands spraken. Wij in Antwerpen spreken dan wel een mondje Frans, maar jullie met je "jus d'orange van pommes" "chien de mer",... _/-\o_ Maar Prorail heeft in deze wel gelijk.
De meeste vacatures, als het niet allen zijn, staan open voor alle inwoners van de Europese unie. Voorwaarde is dat je 1 der landstalen spreekt, voor de Brusselse regio is dikwijls 2-taligheid vereist, maar te behalen binnen x jaar na aanwerving.
Momenteel werken er 3 Nederlanders en 1 Portugees bij ons op het seinhuis. (En altijd lachen als die 'Ollanders een Waalse bestuurder aan de lijn krijgen ;) )
SRich schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:57:
[...]
Belgie eist ERTMS op de 3 landen trein, jammer genoeg ligt het niet op het traject waar ze gaan rijden.
2 door met ERTMS te gaan schermen zorgen ze dat hun interne markt op slot blijft.
Wij eisen geen ERTMS, elke trein moet op zijn minst uitgerust zijn met TBL1+. Maar dan is het kostenefficiënter om ERTMS te steken.

[ Voor 19% gewijzigd door Arator op 30-01-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Arator schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:40:
[...]

Mijn primaire job is tussenkomen bij incidenten, en tussenin doe ik administratieve taken, waaronder dus de oorzaken van vertragingen nakijken (bij ons moet vanaf 2 minuten elke minuut vertraging gewettigd worden). Je hebt natuurlijk de dossiers wegens defecten aan de infrastructuur en rollend materieel. Dat zijn een beperkt aantal dossiers, maar met een grote impact. Maar in België wordt rond de 30% van de vertragingen veroorzaakt door derden, dus oorzaken buiten de spoorweg. Dan gaat het om auto's en vrachtwagens die zich klemrijden op een overweg, afgereden slagbomen of bovenleiding, spoorlopers, aanrijdingen met mens en/of dier, loslopend vee, weerspannige reizigers waarvoor de politie moet tussenkomen, mensen die onwel worden op de trein, ... Veel oorzaken, waarvan sommigen een lijn voor een aantal uur plat kunnen leggen.

En dan heb je nog vertragingen die wij, als infrastructuurbeheerder, niet kunnen verklaren, en waarvan wij zeggen "spoorwegonderneming, zoek het maar uit". Dat zijn kleine vertragingen, hier een minuutje, daar een minuutje (opgeteld worden dat dus 2 minuten, en dus te onderzoeken), maar het zijn wel veel dossiers. Op een normale dag maakt dat het gros uit van het aantal dossiers (niet het aantal minuten vertraging). Verder valt op dat deze vertragingen bijna volledig wegvallen in vakantieperiodes. Navraag bij de SO's levert dan altijd volgende verklaringen op "alle reizigers stonden te wachten om op te stappen aan 1 deur" of "er kwam nog laattijdig een reiziger, met beker koffie in de hand, het perron opgestormd", "iemand had heel zijn hebben en houwen bij".
En wat maakt dat minuutje in station X? Maar in station Y is het weer van dat. En dan kom je bij een vertakking, en staat daar al een goederentrein te wachten opdat we toch die reizigerstrein voorrang willen geven, en achter die goederentrein nadert die stoptrein toch al wel dicht, dus die neemt ook al wat vertraging. Die vertragingen worden zelfs niet meer in het dossier gestoken van station X, omdat we nu een aanwijsbare reden hebben, we hebben voorrang gegeven aan de reizigerstrein, daarom had de goederentrein 10 minuten vertraging, en reed de stoptrein op ontblokking.

Voor de statistiek voor de maand november 2019, telt de top 15 van dossiers met meest afschafte treinen, 6 dossiers te wijten aan derden, 1 dossier wegens geplande werken, 4 dossiers ten laste infrastructuurbeheerder wegens defecten aan infra en nog 1 dossier wegens vergissing personeel, 2 dossiers wegens defect rollend materieel van een SO, en 1 dossier gebrek aan adhesie, dus vermoedelijk weersomstandigheden.
Van alle dossiers in november zijn 25% van de dossiers te wijten aan derden, maar zij zorgen voor 42% van de afschaffingen. Een persoon met zelfmoordneigingen slaagde op zijn eentje om voor in totaal 22 uur vertraging te veroorzaken.

Wil je stipte(re) treinen? Daar kan je zelf veel aan bijdragen. Sta tijdig op het perron, verdeel je over de ganse lengte van de trein, loop niet in of langs de sporen, zorg voor een degelijke afsluiting tussen je weide en het spoor, stop met je wagen wanneer een overweg sluit, kijk na of je lading niet te hoog is als een spoor kruist, ...

hehe, dat moest er toch even uit :P

*elke is misschien overdreven, hier en daar zal er wel een misnoegde carottentrekker tussenlopen.
Ga dan niet 2 dagen achter elkaar roepen "De treinen rijden weer normaal rond 20:30 uur."
Wedden dat het morgen nog niet verholpen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
SRich schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:57:
[...]

Het is erg lastig dat laatste niet te vermoeden, zeker gezien het feit dat de NMBS dus met het oudste barrel dat ze konden vinden zelf van Luik naar Maastricht rijdt.
Arator schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:06:
[...]

Ik weet dat Prorail daar eens op zijn strepen heeft gestaan omdat de treinbestuurders uit Luik geen Nederlands spraken. Wij in Antwerpen spreken dan wel een mondje Frans, maar jullie met je "jus d'orange van pommes" "chien de mer",... _/-\o_ Maar Prorail heeft in deze wel gelijk.
Het treft dan dat ik in Frankrijk gewoond heb ;)
[...]

De meeste vacatures, als het niet allen zijn, staan open voor alle inwoners van de Europese unie.
Ik zie dat er vrij specifieke vooropleidingen gevraagd worden echter, dus dat zal hem wel niet worden (voor mij). Of is er ook een programma voor mensen die van carrière wisselen?
[...]

Wij eisen geen ERTMS, elke trein moet op zijn minst uitgerust zijn met TBL1+. Maar dan is het kostenefficiënter om ERTMS te steken.
Helaas worden de systemen niet bij name genoemd, maar de trein ondersteunt volgende deze bronnen alle landelijke systemen al, enkel ERTMS niet, en daarop geeft de NMBS geen toestemming.

https://www.limburger.nl/...iet-meer-door-naar-belgie
https://www.aachener-nach...bis-luettich_aid-46051071

Hoe zit dat volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Brent schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:20:
[...]

Het is erg lastig dat laatste niet te vermoeden, zeker gezien het feit dat de NMBS dus met het oudste barrel dat ze konden vinden zelf van Luik naar Maastricht rijdt.

[...]

Het treft dan dat ik in Frankrijk gewoond heb ;)

[...]

Ik zie dat er vrij specifieke vooropleidingen gevraagd worden echter, dus dat zal hem wel niet worden (voor mij). Of is er ook een programma voor mensen die van carrière wisselen?

[...]

Helaas worden de systemen niet bij name genoemd, maar de trein ondersteunt volgende deze bronnen alle landelijke systemen al, enkel ERTMS niet, en daarop geeft de NMBS geen toestemming.

Hoe zit dat volgens jou?
Precies je zeg ‘t zelfde maar dan met bronvermelding d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:06:
[...]

Bij mijn weten hebben de multicourante FLIRTs van Arriva TBL 1+. En toch mogen ze niet naar Luik. Rara.
Overal en in alle publicaties gaat het om ERTMS, niet om TBL 1+.

Overigens ligt er wel ERTMS op de route naar Luik. Maar het is inderdaad niet nodig om veilig te kunnen rijden, zie de klassieke tweetjes.
[...]

De enige stellen die toelating in Nederland hebben zijn de klassieke tweetjes (die "oudste barrels" ;) ), de breaks en de duikbrillen.
Duikbrillen zijn er niet in de regio Luik en de breaks mochten lang niet naar Nederland omdat de toelating niet meer geldig was na de ombouw. Inmiddels mogen de breaks ook weer naar Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
En in plaats van dat er een oplossing wordt gezocht is men alleen maar bezig met elkaar de schuld geven. Wie is er de dupe van? De reizigers. Top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Dikwijls worden de Belgische equivalenten van de diploma's vermeld. Buitenlandse diploma's kunnen worden omgezet naar de Belgische. Of wordt er een praktijkproef gedaan. Gewoon contact opnemen met HR om na te vragen.

Hoe zit dat volgens jou?
Maasluip schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:29:
Bij mijn weten hebben de multicourante FLIRTs van Arriva TBL 1+. En toch mogen ze niet naar Luik. Rara.
Overal en in alle publicaties gaat het om ERTMS, niet om TBL 1+.

Overigens ligt er wel ERTMS op de route naar Luik. Maar het is inderdaad niet nodig om veilig te kunnen rijden, zie de klassieke tweetjes.
Sinds 2016 is echt TBL1+ vereist. En die ouwe Belgische rommel is dus volledig omgebouwd. TBL1+ is compatibel met ERTMS.
Maar als er TBL1+ inzit... ik ga niet over de vergunningen. Ik zie ook dat het niet-klassieke operator is. Speelt misschien ook wel mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Arator op 30-01-2020 11:39 . Reden: nieuwe quotes ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Mars18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:11:
[...]
Ga dan niet 2 dagen achter elkaar roepen "De treinen rijden weer normaal rond 20:30 uur."
Je kunt je klachten beter hier kwijt: Het OV Moppertopic

Dan kunnen we het hier weer gewoon over de techniek, het nieuws, etc. hebben.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Arator schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:34:
[...]

Dikwijls worden de Belgische equivalenten van de diploma's vermeld. Buitenlandse diploma's kunnen worden omgezet naar de Belgische. Of wordt er een praktijkproef gedaan. Gewoon contact opnemen met HR om na te vragen.
Ik ben niet in de verste verte het soort vooropleiding gedaan dat gevraagd wordt. Ik ben maar een eenvoudige natuurkundige ;)
[...]

Dan vraag ik me af welk Belgisch systeem ze hebben ingebouwd. Als het puur MEMOR is, hebben ze pech. Sinds 2016 is echt TBL1+ vereist. En die ouwe Belgische rommel is dus volledig omgebouwd. TBL1+ is compatibel met ERTMS.
Heb nog even gegraven, en hieruit blijkt dat Arriva de trein dus met TBL1+ heeft laten maken: https://www.railtech.com/...wn-three-countries-train/
Ik vind geen enkele bron die wat jij zegt ondersteunt, maar wel voor het feit dat de NMBS ERTMS eist. Ik zou graag weten of het nou is wat het lijkt of dat de NMBS toch ergens een goede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Brent schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:39:
Ik ben niet in de verste verte het soort vooropleiding gedaan dat gevraagd wordt. Ik ben maar een eenvoudige natuurkundige ;)
En wat wil je gaan doen? Ik hoop dat je begrijpt dat we je dan niet als ingenieur spoorwerken laten beginnen ;)
Heb nog even gegraven, en hieruit blijkt dat Arriva de trein dus met TBL1+ heeft laten maken: https://www.railtech.com/...wn-three-countries-train/
Ik vind geen enkele bron die wat jij zegt ondersteunt, maar wel voor het feit dat de NMBS ERTMS eist. Ik zou graag weten of het nou is wat het lijkt of dat de NMBS toch ergens een goede reden.
Ik heb mijn voorgaand bericht wat aangepast.
Ik zou trouwens niet weten wat NMBS daar mee te maken heeft. Normaal zou Infrabel, als infrastructuurbeheerder er moeten over gaan of die trein op ons netwerk mag.
Nu ik verder over nadenk, welke lijnen zouden te plannen om te berijden? Als ze willen rijden over HSL3, dan is ETCS natuurlijk wel vereist, want daar is geen ander seingevingssyteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is inderdaad Infrabel die het eist en dat TBL1+ compatibel met ETCS is is leuk, maar het enige dat gelijk is zijn de balises. De cabineuitrusting en de computers erachter zijn anders. Dus als je TBL1+ hebt moet je nog altijd heel wat ombouwen om ETCS te krijgen.
En ik vind het leuk dat je zegt "Ik zie ook dat het niet-klassieke operator is. Speelt misschien ook wel mee.".
Het is toch godsgeklaagd dat dat een argument is voor wie dan ook. Wordt ook niet uitgesproken natuurlijk maar het speelt vooral voor NMBS mee. Die willen niet nee. Daarom is het eens goed dat de NMBS een schop onder de kont krijgt en dat de landelijke regering (oh wacht, die is er niet...) de EU-eisen m.b.t. toegang tot het spoor doorvoert.

Arriva wil zeker niet over de HSL, maar infrabel vereist ETCS voor nieuwe toelatingen, ook als het in de praktijk niet gebruikt wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 30-01-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Arator schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:47:
[...]

En wat wil je gaan doen? Ik hoop dat je begrijpt dat we je dan niet als ingenieur spoorwerken laten beginnen ;)
Maar ook niet na een interne opleiding? Ik ga niet nog eens een bachelor doen als ik al een PhD heb ;)
[...]

Ik heb mijn voorgaand bericht wat aangepast.
Ik zou trouwens niet weten wat NMBS daar mee te maken heeft. Normaal zou Infrabel, als infrastructuurbeheerder er moeten over gaan of die trein op ons netwerk mag.
Nu ik verder over nadenk, welke lijnen zouden te plannen om te berijden? Als ze willen rijden over HSL3, dan is ETCS natuurlijk wel vereist, want daar is geen ander seingevingssyteem.
De drielandentrein rijd niet over HSL spoor, enkel Luik<>Maastricht<>Heerlen<>Aken, stokoud spoor dus ;) Precies daar waar die 'tweetjes' naar Maastricht rijden.

Misschien dat het Infrabel dan is. Het beeld dat 'wij' hebben is dat er steeds wel een nieuwe reden is waarom die trein er niet op mag en elke reden die je zou kunnen aanwenden ook aanwend om dwars te liggen, en als dat niet overtuigd op zijn Frans naar een andere instantie te wijzen.

Ik woon aan die lijn en vind dat jammer! Een ding mogen we toch wel stellen: in België maakt niemand haast met deze lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
Mars18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:11:
[...]
Maar feitelijk klopt het. Momenteel rijdt de sprinter tussen Den Haag CS en Dordrecht door de storing 2x per uur. Vanaf 20:30 's avonds is dat de normale dienstregeling. Dus vanaf dat moment wordt er gereden volgens de normale dienstregeling, ondanks dat het probleem niet verholpen is.

En ja, morgen zal het ook zo zijn. Volgens de NS-app duurt het sowieso tot 2 februari en moet je er rekening mee houden dat het maandag ook nog zo is.

Stiekem ben ik wel benieuwd wat er nu precies zo defect is aan het spoor. Is er hier toevallig iemand met meer informatie? :P
Pagina: 1 ... 11 ... 161 Laatste