Kijk, daar krijg ik het van op mijn zenuwen. In België is het ook steeds zo. Staan roepen en toeteren op die "dikbetaalde spoorwegambtenaren die alleen maar kunnen staken".
Dat het op sommige vlakken beter kan en dat we een logge organisatie zijn, geef ik grif toe. Maar elke* spoorwegman/vrouw zet zich met hart en ziel in voor een vlot openbaar vervoer.
Mijn primaire job is tussenkomen bij incidenten, en tussenin doe ik administratieve taken, waaronder dus de oorzaken van vertragingen nakijken (bij ons moet vanaf 2 minuten elke minuut vertraging gewettigd worden). Je hebt natuurlijk de dossiers wegens defecten aan de infrastructuur en rollend materieel. Dat zijn een beperkt aantal dossiers, maar met een grote impact. Maar in België wordt rond de 30% van de vertragingen veroorzaakt door derden, dus oorzaken buiten de spoorweg. Dan gaat het om auto's en vrachtwagens die zich klemrijden op een overweg, afgereden slagbomen of bovenleiding, spoorlopers, aanrijdingen met mens en/of dier, loslopend vee, weerspannige reizigers waarvoor de politie moet tussenkomen, mensen die onwel worden op de trein, ... Veel oorzaken, waarvan sommigen een lijn voor een aantal uur plat kunnen leggen.
En dan heb je nog vertragingen die wij, als infrastructuurbeheerder, niet kunnen verklaren, en waarvan wij zeggen "spoorwegonderneming, zoek het maar uit". Dat zijn kleine vertragingen, hier een minuutje, daar een minuutje (opgeteld worden dat dus 2 minuten, en dus te onderzoeken), maar het zijn wel veel dossiers. Op een normale dag maakt dat het gros uit van het aantal dossiers (niet het aantal minuten vertraging). Verder valt op dat deze vertragingen bijna volledig wegvallen in vakantieperiodes. Navraag bij de SO's levert dan altijd volgende verklaringen op "alle reizigers stonden te wachten om op te stappen aan 1 deur" of "er kwam nog laattijdig een reiziger, met beker koffie in de hand, het perron opgestormd", "iemand had heel zijn hebben en houwen bij".
En wat maakt dat minuutje in station X? Maar in station Y is het weer van dat. En dan kom je bij een vertakking, en staat daar al een goederentrein te wachten opdat we toch die reizigerstrein voorrang willen geven, en achter die goederentrein nadert die stoptrein toch al wel dicht, dus die neemt ook al wat vertraging. Die vertragingen worden zelfs niet meer in het dossier gestoken van station X, omdat we nu een aanwijsbare reden hebben, we hebben voorrang gegeven aan de reizigerstrein, daarom had de goederentrein 10 minuten vertraging, en reed de stoptrein op ontblokking.
Voor de statistiek voor de maand november 2019, telt de top 15 van dossiers met meest afschafte treinen, 6 dossiers te wijten aan derden, 1 dossier wegens geplande werken, 4 dossiers ten laste infrastructuurbeheerder wegens defecten aan infra en nog 1 dossier wegens vergissing personeel, 2 dossiers wegens defect rollend materieel van een SO, en 1 dossier gebrek aan adhesie, dus vermoedelijk weersomstandigheden.
Van alle dossiers in november zijn 25% van de dossiers te wijten aan derden, maar zij zorgen voor 42% van de afschaffingen. Een persoon met zelfmoordneigingen slaagde op zijn eentje om voor in totaal 22 uur vertraging te veroorzaken.
Dus, als je het allemaal beter kan,
wij zoeken nog steeds personeel.
Wil je stipte(re) treinen? Daar kan je zelf veel aan bijdragen. Sta tijdig op het perron, verdeel je over de ganse lengte van de trein, loop niet in of langs de sporen, zorg voor een degelijke afsluiting tussen je weide en het spoor, stop met je wagen wanneer een overweg sluit, kijk na of je lading niet te hoog is als een spoor kruist, ...
hehe, dat moest er toch even uit
*elke is misschien overdreven, hier en daar zal er wel een misnoegde carottentrekker tussenlopen.
[
Voor 0% gewijzigd door
Arator op 30-01-2020 10:45
. Reden: typo ]