Het is wel heel goedkoop de politiek de schuld te geven. Het is niet zo dat de politiek je verplicht die fiets mee te nemen. En de politiek voert uit wat "wij" ze opdragen en "wij" stemmen toch echt veelal op partijen die het OV niet zo belangrijk vinden. Prima maar dan niet de politiek de schuld geven van schaarste.hoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:25:
[...]
Wees reëel en stel dat fietsvervoer niet mogelijk is, dat schaarse ruimte voor zitplaatsen bestemd is. De politiek wil alles: proppen een WC in de sprinter (waar vroeger fietsen stonden), willen je uit het vliegtuig en ontmoedigen auto's door minder parkeerplaatsen in woonwijken, etc.
De politiek wil 'mij' de auto uit hebben en niet met het vliegtuig op vakantie. Ga je braaf met de fiets naar Texel is het weer niet goed, inderdaad vergelijkbaar met terugleverboetes bij zonnepanelen.D-e-n schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:33:
Het is niet zo dat de politiek je verplicht die fiets mee te nemen. En de politiek voert uit wat "wij" ze opdragen en "wij" stemmen toch echt veelal op partijen die het OV niet zo belangrijk vinden. Prima maar dan niet de politiek de schuld geven van schaarste.
Ik kan het ook omdraaien: waarom hebben forenzen en studenten met vaak 'gratis' OV voorrang op automobilisten die incidenteel de volle mep betalen? 5 personen enkele reis Utrecht-Den Helder met fiets is 150 euro, voor dat bedrag doet zelfs Ryanair z'n best voor je.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verwijderd
Het gaat ook niet om de individuele NS medewerker. Het gaat om de kaders die op hoog niveau gesteld worden, waar mensen zitten die geen enkele feeling hebben met de praktijk van "de treinreiziger". Die kijken niet verder naar de praktijk van "de forens", want daar ligt de totale focus.hoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:25:
[...]
Dat is veel te kort door de bocht, vrijwel alle NS medewerkers doen hun best om zoveel mogelijk mensen op een zo veilig mogelijke manier van A naar B te brengen. Het probleem in deze is een dienst dusdanig krap bemeten is dat één gezin met fietsen de volledige capaciteit van de IC naar Texel inneemt. Twee gezinnen met dezelfde trein en het wordt proppen.
Wees reëel en stel dat fietsvervoer niet mogelijk is, dat schaarse ruimte voor zitplaatsen bestemd is. De politiek wil alles: proppen een WC in de sprinter (waar vroeger fietsen stonden), willen je uit het vliegtuig en ontmoedigen auto's door minder parkeerplaatsen in woonwijken, etc.
Als je wil, kan het. Het probleem is vooral, dat men niet wil en echt niet wakker ligt van wat de reiziger zou willen.
Hoe wil je mensen het OV in lokken, als de mogelijkheden beperkt zijn, het comfort ernstig beperkt is, de prijs hoog is en de beleving soms vergelijkbaar is met een mobiele vuilnisbelt? Als je mensen wil verleiden om over te stappen, probeer dan eerst eens iets gelijkwaardigs qua mogelijkheden en kwaliteit aan te bieden, tegen een vergelijkbare prijs.
Verwijderd
Dat is ook precies de reden, dat ik mensen die "even een dagje weg willen" altijd adviseer om gewoon de auto te pakken en die ergens strategisch te parkeren en de laatste 3 km met een (al dan niet shuttel) bus of tram te doen naar het centrum. 2 personen vol tarief met de trein, is altijd duurder. Pas als je samenreiskorting kunt gebruiken (die ze inmiddels ook achter 3 extra drempels hebben verstopt) omdat iemand bijvoorbeeld NS Flex Dal Voordeel heeft, is dat mogelijk pas vanaf 3 personen het geval.hoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:40:
[...]
De politiek wil 'mij' de auto uit hebben en niet met het vliegtuig op vakantie. Ga je braaf met de fiets naar Texel is het weer niet goed, inderdaad vergelijkbaar met terugleverboetes bij zonnepanelen.
Ik kan het ook omdraaien: waarom hebben forenzen en studenten met vaak 'gratis' OV voorrang op automobilisten die incidenteel de volle mep betalen? 5 personen enkele reis Utrecht-Den Helder met fiets is 150 euro, voor dat bedrag doet zelfs Ryanair z'n best voor je.
Met twee personen vol tarief, tweede klas, even op en neer naar mijn ouders voor een bak koffie: 115 euro totaal. Maar vooral niet teveel verwachten voor dat geld hoor. En verwacht ook vooral niet dat je er snel bent, want de auto gaat echt fors sneller zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 09:26 ]
Ja ga vooral NIET ALLE bijkomende kosten van een auto erbij berekenen per maand/dag..Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:19:
[...]
En het is inderdaad best ver, maar met 47 liter benzine kom je een heel eind, want dat is ongeveer de hoeveelheid benzine die je krijgt voor die 115 euro. Met die 47 liter kun je met een zuinige auto 2x op een neer met 4 personen. Misschien is dat ook de reden dat Flixbus steeds meer aanbod heeft. Over de weg lijkt echt een stuk efficienter dan over het spoor.
Voor 43 euro per persoon heb je weekend vrij, dat is al goedkoper en het is ook nog 1ste klas.
Wil je nog goedkoper? Dan neem je een maandje weekend vrij 2e klas voor 35 euro. Kan je er ook nog andere weekenden gebruik van maken.. ben benieuwd of je die 47 liter 4 weekenden achter elkaar kan gebruiken.
Als je met meerdere mensen reist in de daluren kan je ook gewoon een groepsticket nemen. Zelfs met twee personen ben je dan al goedkoper uit.
Verwijderd
Ik wil op donderdag.ed1703 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:31:
[...]
Ja ga vooral NIET ALLE bijkomende kosten van een auto erbij berekenen per maand/dag..
Voor 43 euro per persoon heb je weekend vrij, dat is al goedkoper en het is ook nog 1ste klas.
Wil je nog goedkoper? Dan neem je een maandje weekend vrij 2e klas voor 35 euro. Kan je er ook nog andere weekenden gebruik van maken.. ben benieuwd of je die 47 liter 4 weekenden achter elkaar kan gebruiken.
Verwijderd
Ja, dat is een daluren-aanbieding. Dan moet ik 's ochtends voor half 7 inchecken. Ben ik wel ruim op tijd voor de koffie.
Je moet wel appels met appels vergelijken. Die 47 liter benzine kan ik gebruiken wanneer mij dat het beste uit zou komen.
Wow, scheelt bizar veel (42 euro voor 5 personen ipv 104 euro (1x korting, rest vol tarief want geen NS-flex).EDIT schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:32:
Als je met meerdere mensen reist in de daluren kan je ook gewoon een groepsticket nemen. Zelfs met twee personen ben je dan al goedkoper uit.
De gemiddelde incidentele reiziger is niet op de hoogte van dit soort uitzonderingen, net als samenreiskorting wat bijna niet meer te doen is. Alsof men niet wil dat je er gebruik van maakt...
Nee, je bent VOORAL appels met peren aan het vergelijken.Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:39:
[...]
Ja, dat is een daluren-aanbieding. Dan moet ik 's ochtends voor half 7 inchecken. Ben ik wel ruim op tijd voor de koffie.En dan mogen we 's avonds na 18:30 uur weer terug.
Je moet wel appels met appels vergelijken. Die 47 liter benzine kan ik gebruiken wanneer mij dat het beste uit zou komen.
Je rekent voor die auto niet mee dat die al geld kost als je er niet mee rijdt.
Zoals wegenbelasting, afschrijving en verzekering. Een trein kost je netto niets als je 'm niet gebruikt. Wel via belastingen, maar die berekening kan ik helaas niet voor je maken omdat daar politieke beslissingen achter liggen.
Edit: Onderhoud vergeten.. sorry, komt er ook nog bij
[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 19-06-2024 09:47 ]
Verwijderd
Is gewoon Dal Voordeel zonder Dal Voordeel. Scheelt 40 procent dus.hoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:41:
[...]
Wow, scheelt bizar veel (42 euro voor 5 personen ipv 104 euro (1x korting, rest vol tarief want geen NS-flex).
De gemiddelde incidentele reiziger is niet op de hoogte van dit soort uitzonderingen, net als samenreiskorting wat bijna niet meer te doen is. Alsof men niet wil dat je er gebruik van maakt...
Voor groepsticket heb je gelijk, Dal Voordeel staat als optie om te abonneren voor elke opgezochte reis op ns.nlhoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:41:
[...]
Wow, scheelt bizar veel (42 euro voor 5 personen ipv 104 euro (1x korting, rest vol tarief want geen NS-flex).
Utrecht - Den Helder vol tarief is 113,50 (enkele reis 22,70 pp), groepsticket 42,- euro en mijn dalvoordeel kan de deur uit.Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:48:
Is gewoon Dal Voordeel zonder Dal Voordeel. Scheelt 40 procent dus.
63% korting.
Verwijderd
Ook dat kan eruit hoor. Met de helft van de benzine kom ik er namelijk met 2x zoveel personen ook. Wegenbelasting moet je niet meerekenen, want die betaal je toch.ed1703 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Nee, je bent VOORAL appels met peren aan het vergelijken.
Je rekent voor die auto niet mee dat die al geld kost als je er niet mee rijdt.
Zoals wegenbelasting, afschrijving en verzekering. Een trein kost je netto niets als je 'm niet gebruikt. Wel via belastingen, maar die berekening kan ik helaas niet voor je maken omdat daar politieke beslissingen achter liggen.
Edit: Onderhoud vergeten.. sorry, komt er ook nog bij
Ik heb het voor familie meerdere keren doorgerekend. Heel veel mensen denken nameijk echt dat reizen met de trein "lekker goedkoop" is. Maar dat is het helemaal niet. Je hebt die auto namelijk toch al staan en door incidenteel de trein te pakken bespaar je dus helemaal niet zoveel aan afschrijving en onderhoud. Pas als je de auto wegdoet en je leven inricht naar de tariefstructuur van de NS, dan kan het vergelijkbaar worden.
Hoe komt je sommetje uit als je de extra reistijd meeneemt in je berekening? De trein brengt je van de plek waar je niet bent naar de plek waar je niet moet zijn. Er komt dus nog wel iets bij.
Verwijderd
Ik kom voor 2 personen op 68 t.o.v. 114,50. Misschien loopt de korting op als je met meer dan 2 personen gaat.hoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:52:
[...]
Utrecht - Den Helder vol tarief is 113,50 (enkele reis 22,70 pp), groepsticket 42,- euro en mijn dalvoordeel kan de deur uit.
63% korting.
40 procent korting op 114,50 euro, geeft inderdaad ongeveer 68 euro als resultaat.
@Verwijderd
De prijs van een treinkaartje zal altijd meer zijn dan de variabele kosten van een auto: afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, etc. veranderen het plaatje. Neem dat mee dan zal de prijs elkaar niet veel ontlopen, zeker met het eerder genoemde groepsticket.
Het probleem is dat gevoelsmatig deze kosten niet relevant zijn tenzij je de auto helemaal weg doet en voor alles het OV gebruikt, wat voor de meeste mensen geen optie is vanwege alle eerder genoemde bezwaren (betrouwbaarheid, ruimte voor fiets, reistijd, flexibiliteit, etc).
De prijs van een treinkaartje zal altijd meer zijn dan de variabele kosten van een auto: afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, etc. veranderen het plaatje. Neem dat mee dan zal de prijs elkaar niet veel ontlopen, zeker met het eerder genoemde groepsticket.
Het probleem is dat gevoelsmatig deze kosten niet relevant zijn tenzij je de auto helemaal weg doet en voor alles het OV gebruikt, wat voor de meeste mensen geen optie is vanwege alle eerder genoemde bezwaren (betrouwbaarheid, ruimte voor fiets, reistijd, flexibiliteit, etc).
Ik vind het eerlijk gezegd maar een beetje gezeur. We hebben in dit land en de wereld nu eenmaal problemen. Geopolitieke problemen, schaarste problemen, milieuproblemen enzovoort. De bomen groeien niet tot in de hemel dus moet de politiek her en der keuzes maken die wij als burger niet willen of kunnen nemen. Want wij als mensen willen het liefst alles en nergens last van hebben. En schaarste bij het OV is dus één van die punten waar keuzes genomen moeten wordenhoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:40:
[...]
De politiek wil 'mij' de auto uit hebben en niet met het vliegtuig op vakantie. Ga je braaf met de fiets naar Texel is het weer niet goed, inderdaad vergelijkbaar met terugleverboetes bij zonnepanelen.
Voor wat betreft de forenzen: die richten hun leven in op basis van het OV. Die hebben wellicht een dure kaart aangeschaft, de auto weggedaan of zijn wellicht sowieso afhankelijk van het OV. Dus ja: logisch dat die voorrang heeft op iemand die enkel voor de lol met het OV gaat. Dagjesmensen die klagen over het OV klagen uit luxe, forenzen klagen uit noodzaak.Ik kan het ook omdraaien: waarom hebben forenzen en studenten met vaak 'gratis' OV voorrang op automobilisten die incidenteel de volle mep betalen? 5 personen enkele reis Utrecht-Den Helder met fiets is 150 euro, voor dat bedrag doet zelfs Ryanair z'n best voor je.
Verwijderd
Groepsticket is alleen daluren, ik vind dat niet vergelijkbaar. Dat is korting die ik krijg, omdat ik me in allerlei bochten wring om te reizen wanneer het NS het beste uitkomt.hoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:01:
@Verwijderd
Ik forens ook (1 dag per week nog maar) en voor woon-werk kan ik dat natuurlijk prima indelen zodat het voor mij voordelig uitkomt. Wat betreft woon-werk hoor je mij eigenlijk alleen maar klagen over tijd die soms nodig is om te herstellen na een calamiteit. Wat wel meehelpt, is dat ik mijn werk-dagen natuurlijk wel precies zo inricht, dat ik 's ochtends heel vroeg tegen 40 procent korting instap in de 2e klas, dan anderhalf uur kan werken voor ik nog een halfuurtje met de bus moet, en op de terugweg halverwege de middag wederom tegen 40 procent korting instap maar dan in de 1e klas, waardoor ik nog een keer wat werk kan doen. En dan hou ik nog een paar grijpstuivers over van de kilometervergoeding.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 10:14 ]
Er valt nauwelijks iets te besparen op afschrijving en onderhoud bij normaal gebruik, dus dat is nogal een dooddoener.Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:53:
[...]
Ook dat kan eruit hoor. Met de helft van de benzine kom ik er namelijk met 2x zoveel personen ook. Wegenbelasting moet je niet meerekenen, want die betaal je toch.
Ik heb het voor familie meerdere keren doorgerekend. Heel veel mensen denken nameijk echt dat reizen met de trein "lekker goedkoop" is. Maar dat is het helemaal niet. Je hebt die auto namelijk toch al staan en door incidenteel de trein te pakken bespaar je dus helemaal niet zoveel aan afschrijving en onderhoud.
Iets ja, maar dan nog..Hoe komt je sommetje uit als je de extra reistijd meeneemt in je berekening? De trein brengt je van de plek waar je niet bent naar de plek waar je niet moet zijn. Er komt dus nog wel iets bij.
Kosten per auto zijn nogal afhankelijk ook hoe je rijdt en dan vooral hoe zuinig:
Gemiddelde Den Helder - Maastricht 82,88 € Heen en weer.
Maar dat is dan alleen benzine. Dan heb ik een stop en eventueel file niet meegerekend, want dan klopt deze berekening al niet meer.
Daar komen dan met een middenklasser 12 euro per dag aan kosten bij. Dan heb ik tegenvallers in kosten waarbij dure onderdelen van een auto vervangen moeten worden even voor het gemak maar weggelaten, anders maken we het wel erg ingewikkeld.
[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 19-06-2024 10:36 ]
Verwijderd
Naar Maastricht is relatief goedkoop vanuit hier. Dan loop je namelijk op een gegeven moment tegen de maximale prijs van een enkele reis van 29,40 per persoon aan bij NS. Maastricht is voor ons maar 80 cent duurder dan Tilburg bijvoorbeeld, tweede klas vol tarief.ed1703 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:12:
[...]
Er valt nauwelijks iets te besparen op afschrijving en onderhoud bij normaal gebruik, dus dat is nogal een dooddoener.
[...]
Iets ja, maar dan nog..
Kosten per auto zijn nogal afhankelijk ook hoe je rijdt en dan vooral hoe zuinig:
Gemiddelde Den Helder - Maastricht 82,88 € Heen en weer.
Maar dan is dan alleen benzine. Dan heb ik een stop en eventueel file niet meegerekend, want dan klopt deze berekening al niet meer.
Daar komen dan met een middenklasser 12 euro per dag aan kosten bij. Dan heb ik tegenvallers in kosten waarbij dure onderdelen van een auto vervangen moeten worden even voor het gemak maar weggelaten, anders maken we het wel erg ingewikkeld.
Dat kan, maar dan moet 'de politiek' ook niet zeuren als 'we' massaal een auto kopen en/of met het vliegtuig op vakantie gaan. Ruimte voor Schiphol om te groeien, snelwegen verbreden, meer parkeergelegenheid, etc. doet men ook niet.D-e-n schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:08:
Ik vind het eerlijk gezegd maar een beetje gezeur. We hebben in dit land en de wereld nu eenmaal problemen. Geopolitieke problemen, schaarste problemen, milieuproblemen enzovoort. De bomen groeien niet tot in de hemel dus moet de politiek her en der keuzes maken die wij als burger niet willen of kunnen nemen. Want wij als mensen willen het liefst alles en nergens last van hebben. En schaarste bij het OV is dus één van die punten waar keuzes genomen moeten worden
Met het huidige k*tweer is niet op vakantie geen optie...
Sterker nog: De lokale politiek is in diverse gebieden vooral bezig om stadsbreed parkeervergunningen in te voeren. 2e auto soms niet eens mogelijk. Nog een kostenpost voor de automobilist erbij.hoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:23:
[...]
Dat kan, maar dan moet 'de politiek' ook niet zeuren als 'we' massaal een auto kopen en/of met het vliegtuig op vakantie gaan. Ruimte voor Schiphol om te groeien, snelwegen verbreden, meer parkeergelegenheid, etc. doet men ook niet.
Als je denkt dat de trein dan duur is, daar ga je de komende jaren nog wel achterkomen in je eigen regio als die auto je zo heilig is.
[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 19-06-2024 10:43 ]
Gaan we weer auto vs trein vergelijken...
Het ligt er maar net aan waar je woont, waar je heen wilt, met hoeveel mensen en op welk tijdstip. En of je een dure of goedkope auto hebt of 1e of 2e klas wilt reizen. Zinloze discussie.
Net als de fietsdiscussie van gisteren (die overigens ineens in rook is opgegaan?). Over welke doelgroep hebben we het nu eigenlijk?
Forenzen nemen geen eigen fiets mee (evt. een vouwfiets maar die zijn het probleem niet).
Toeristen? Die huren een fiets.
Dagjes mensen... kunnen ook een fiets huren. NS heeft tegenwoordig ook Ebikes.
Volgens mij hebben we nu enkel over mensen die aan fietsvakantie doen of iemand die z'n fiets kapot heeft... ik heb het idee dat er hier puur naar een klaag-reden gezocht wordt, omdat het kan
Het ligt er maar net aan waar je woont, waar je heen wilt, met hoeveel mensen en op welk tijdstip. En of je een dure of goedkope auto hebt of 1e of 2e klas wilt reizen. Zinloze discussie.
Net als de fietsdiscussie van gisteren (die overigens ineens in rook is opgegaan?). Over welke doelgroep hebben we het nu eigenlijk?
Forenzen nemen geen eigen fiets mee (evt. een vouwfiets maar die zijn het probleem niet).
Dagjes mensen... kunnen ook een fiets huren. NS heeft tegenwoordig ook Ebikes.
Volgens mij hebben we nu enkel over mensen die aan fietsvakantie doen of iemand die z'n fiets kapot heeft... ik heb het idee dat er hier puur naar een klaag-reden gezocht wordt, omdat het kan
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Met de fiets op vakantie is in opkomst: naar verschillende plekken fietsen, daar een paar dagen in het hotel en/of de camping en weer verder. Met de trein naar het beginpunt en naar huis fietsen of andersom, binnen een andere regio een rondrit maken.ArcticWolf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:54:
In coronatijd met de kinderen in de trein naar Maastricht, van daar fietsen naar Slenaken, Valkenburg, Vijlen en na afloop in Heerlen de trein teruggepakt naar Utrecht. Heerlijk actieve week, ze hebben het er nog steeds over (itt de all-inclusive in Turkije). Echt een aanrader.
En dan nog is de doelgroep zo klein dat het niet noemenswaardig is, even lomp en realistisch gezegd. Dus omdat er nu 10 mensen meer met de fiets op vakantie willen moet de overheid ineens gaan sturen op het faciliteren van fietsvakanties in de trein (en bus waarschijnlijk ook) waar totaal geen geld voor is en ook niet mee verdiend kan worden.hoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:03:
[...]
Met de fiets op vakantie is in opkomst: naar verschillende plekken fietsen, daar een paar dagen in het hotel en/of de camping en weer verder. Met de trein naar het beginpunt en naar huis fietsen of andersom, binnen een andere regio een rondrit maken.
In coronatijd met de kinderen in de trein naar Maastricht, van daar fietsen naar Slenaken, Valkenburg, Vijlen en na afloop in Heerlen de trein teruggepakt naar Utrecht. Heerlijk actieve week, ze hebben het er nog steeds over (itt de all-inclusive in Turkije). Echt een aanrader.
Iets met kip-ei, een paar fietsplekken per treinstel schiet inderdaad niet op. Kans is groot dat we over een paar weken ook de auto naar Texel pakken, trein een leuk idee maar deze discussie helpt niet.ArcticWolf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:13:
En dan nog is de doelgroep zo klein dat het niet noemenswaardig is, even lomp en realistisch gezegd.
De vraag is er, het is de capaciteit ontbreekt. In een tijd dat autorijden en vliegen ontmoedigd wordt ga je vanzelf meer OV georienteerde vakantie alternatieven krijgen, zie ook de overbelaste internationale treinreizen deze zomer.
Welke vraag is er dan? Dit forum is geen representatieve graadmeter om de "vraag" in te schatten. Als er echt een significante vraag ontstaat dan zal NS of IenW het wel op de agenda zetten, op dit moment zijn er veel belangrijkere zaken die voorrang hebben.hoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:19:
[...]
Iets met kip-ei, met een paar fietsplekken per treinstel schiet het inderdaad niet op. Kans is groot dat we over een paar weken ook de auto naar Texel pakken, trein een leuk idee maar deze discussie ontmoedigd nogal.
De vraag is er, het is de capaciteit ontbreekt. In een tijd dat autorijden en vliegen ontmoedigd wordt ga je vanzelf meer OV georienteerde vakantie alternatieven krijgen, zie ook de overbelaste internationale treinreizen deze zomer.
Ik denk en dat is hier met meerdere vraagstukken dat men vanuit eigen perceptie denkt dat ‘de vraag’ er is, maar ik zou dan graag cijfers zien en ook een business case die er dan voor zorgt dat zowel NS dit kan terugverdienen en de reiziger zonder fiets er niet op achteruit gaat.hoevenpe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:19:
[...]
De vraag is er, het is de capaciteit ontbreekt.
[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 19-06-2024 11:43 ]
Vergeet niet dat de NS afgerekend wordt op zitplaatskansen, naast het op tijd afleveren van reizigers. Daarmee is 8 of 16 extra zitplaatsen per stel aantrekkelijker dan staanplaatsen waar ook fietsen in de weg
mogen staan. Wil je dat anders krijgen, zal je de opdrachtgever/concessieverlener hierin moeten betrekken.
Verwijderd
De vraag is er gewoon, maar wordt kunstmatig onderdrukt. Na 2 slechte ervaringen, haal je het de volgende keer niet meer in je hoofd om ook maar te overwegen je fiets mee te nemen. Mission accomplished toch? Weer zo'n lastpak uit de trein gejaagd, die niet "in het plaatje van NS (of haar enige aandeelhouder) past".ArcticWolf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:54:
Gaan we weer auto vs trein vergelijken...![]()
Dagjes mensen... kunnen ook een fiets huren. NS heeft tegenwoordig ook Ebikes.![]()
Na twee keer met z'n 2-en + dochtertje van nu 7 (toen dus nog jonger) ruim een uur en ruim een halfuur op een perron te hebben gewacht tot we mee konden met onze fietsen.... nooit van z'n leven meer. Kansloos gewoon.
Iemand die een fietsvakantie wil doen, is ook gewoon een toerist. Wij deden dat vroeger dus weleens, maar na slechte ervaringen (alleen met de NS hoor, fietsvakanties zijn echt heel leuk, voor ons zijn het wel korte vakanties meestal) beginnen we er niet meer aan. We laten ons nu brengen / halen door een kennis en betalen die daar gewoon voor. Met de auto dus, want met de trein blijkt allemaal erg problematisch met zo'n onwillende organisatie erachter.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 12:03 ]
Het schijnt voor conducteurs dagelijkse kost te zijn om met foute fietsers te dealen.ArcticWolf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:24:
[...]
Welke vraag is er dan? Dit forum is geen representatieve graadmeter om de "vraag" in te schatten. Als er echt een significante vraag ontstaat dan zal NS of IenW het wel op de agenda zetten, op dit moment zijn er veel belangrijkere zaken die voorrang hebben.
Persoonlijk vind ik de huidige situatie prima. Maar maak er dan ook niet zo'n groot punt van als ik met mijn fiets bij het volgende niet-fietsen balkon instap als het wel-fietsen balkon bij de zoveelste VIRM vanaf Den Helder al helemaal vol zit. Men kon prima langs mijn fiets door de trein lopen en naar de wc. En natuurlijk maak ik plaats als er iemand met een rolstoel bij komt. Ja dan houden we ons niet aan de regeltjes. Iedereen is wel gewoon thuisgekomen. Dat is toch waar het om gaat?
Je geeft zelf dus al aan waarom hc’s niet allemaal zo coulant zijn.Yankovic schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:40:
[...]
Het schijnt voor conducteurs dagelijkse kost te zijn om met foute fietsers te dealen.
Een conducteur chef trein kijkt wel verder dan of er ruimte is. Jij gaat daar misschien netjes mee om maar ook heel veel niet. Die pleuren m neer en geven een grote bek als ze vriendelijk verzocht wordt uit te stappen.Persoonlijk vind ik de huidige situatie prima. Maar maak er dan ook niet zo'n groot punt van als ik met mijn fiets bij het volgende niet-fietsen balkon instap als het wel-fietsen balkon bij de zoveelste VIRM vanaf Den Helder al helemaal vol zit. Men kon prima langs mijn fiets door de trein lopen en naar de wc. En natuurlijk maak ik plaats als er iemand met een rolstoel bij komt. Ja dan houden we ons niet aan de regeltjes. Iedereen is wel gewoon thuisgekomen. Dat is toch waar het om gaat?
De OV-fiets als alternatief voor het laatste stukje bus of tram is inderdaad ideaal en gebruik ik dan ook wel met enige regelmatig, maar voor recreatief fietsen van wat grotere afstanden zijn ze niet geschikt; logisch ook natuurlijk want dat zou ze veel te duur maken en voor het 'last-mile' voldoen ze prima.ArcticWolf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:54:
Dagjes mensen... kunnen ook een fiets huren.
Even buiten dat ook een Ebike een compleet ander soort product is dan een wat sportievere fiets bij recreatief gebruik:NS heeft tegenwoordig ook Ebikes.
- Beschikbaar op slechts 4 stations (~1% dus..), worden er in de toekomst misschien meer maar ik kijk naar het nu
- Huurprijs is zowat het dubbele van een fietsticket (13,- vs 7.50).
- Verplicht inleveren op hetzelfde station als opgehaald, iets wat je met een normale OVfiets nog zou kunnen 'afkopen' voor 10 euro als er iets onverwachts anders loopt dan gepland
Je zou natuurlijk altijd bij een lokale zaak o.i.d. iets kunnen huren, ook wel eens gedaan/gepeprobeerd natuurlijk, maar uiteindelijk gaat er niks boven je eigen fiets.
Beetje jammer dat je gelijk zo'n waardeoordeel moet geven over mij wie op een - naar mijn mening - vriendelijke manier probeert aan te geven waar ik zoal tegen aanloopt met het zo nu en dan meenemen van de fiets in de trein en het afdoet als klagen om het klagen.ArcticWolf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:54:
ik heb het idee dat er hier puur naar een klaag-reden gezocht wordt, omdat het kan
Op de Merwedelingelijn zijn er 12 fietsplaatsen in relatief korte treinstellen, en mag die bovendien gratis mee buiten de spits of betaald erbinnen. Hier wordt ook dan volop gebruik van gemaakt.ArcticWolf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:13:
En dan nog is de doelgroep zo klein dat het niet noemenswaardig is, even lomp en realistisch gezegd.
Ook weet ik dat Arriva een tijdje geleden enkele GTWs begin Juli ombouwde met extra fietsplaatsen t.b.v. de vraag richting de Waddeneilanden en ze eind Augustus weer terugbouwde. Heb zo geen idee of ze dat nog steeds doen tegenwoordig, maar blijkbaar kon het commercieel uit.
Er wordt hier op het forum teveel (of eigenlijk alleen maar) uit eigen gevoel/probleem gesproken (wat @ed1703 ook al zei) en geen concrete cijfers over vraag en aanbod. Verder wordt er hier vaak gegist over hoe en wat en waar geld vandaan of waar het heen moet, dat is leuk voor een forum ja. Maar als er dan iemand een realistisch antwoord geeft zoals @EDIT of ik is het ook weer niet goed.!mark schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:59:
[...]
De OV-fiets als alternatief voor het laatste stukje bus of tram is inderdaad ideaal en gebruik ik dan ook wel met enige regelmatig, maar voor recreatief fietsen van wat grotere afstanden zijn ze niet geschikt; logisch ook natuurlijk want dat zou ze veel te duur maken en voor het 'last-mile' voldoen ze prima.
[...]
Even buiten dat ook een Ebike een compleet ander soort product is dan een wat sportievere fiets bij recreatief gebruik:
- Beschikbaar op slechts 4 stations (~1% dus..), worden er in de toekomst misschien meer maar ik kijk naar het nu
- Huurprijs is zowat het dubbele van een fietsticket (13,- vs 7.50).
- Verplicht inleveren op hetzelfde station als opgehaald, iets wat je met een normale OVfiets nog zou kunnen 'afkopen' voor 10 euro als er iets onverwachts anders loopt dan gepland
Je zou natuurlijk altijd bij een lokale zaak o.i.d. iets kunnen huren, ook wel eens gedaan/gepeprobeerd natuurlijk, maar uiteindelijk gaat er niks boven je eigen fiets.Buiten dat het met mijn lengte en lichaamsbouw vaak lastig is om een goed passende fiets te vinden (al valt dat in NL waar mensen gemiddeld lang zijn nog enigsinds mee) en je dan ook logischerwijs met de restrictie zit dat je hem op dezelfde plaats weer moet inleveren.
[...]
Beetje jammer dat je gelijk zo'n waardeoordeel moet geven over mij wie op een - naar mijn mening - vriendelijke manier probeert aan te geven waar ik zoal tegen aanloopt met het zo nu en dan meenemen van de fiets in de trein en het afdoet als klagen om het klagen.
[...]
Op de Merwedelingelijn zijn er 12 fietsplaatsen in relatief korte treinstellen, en mag die bovendien gratis mee buiten de spits of betaald erbinnen. Hier wordt ook dan volop gebruik van gemaakt.
Ook weet ik dat Arriva een tijdje geleden enkele GTWs begin Juli ombouwde met extra fietsplaatsen t.b.v. de vraag richting de Waddeneilanden en ze eind Augustus weer terugbouwde. Heb zo geen idee of ze dat nog steeds doen tegenwoordig, maar blijkbaar kon het commercieel uit.
Arriva wordt overigens goed gesponsord door de provincie (de Merwedelingelijn ook).
Verwijderd
Dat is de standaard discussie met voorzieningen.ArcticWolf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:26:
[...]
Er wordt hier op het forum teveel (of eigenlijk alleen maar) uit eigen gevoel/probleem gesproken (wat @ed1703 ook al zei) en geen concrete cijfers over vraag en aanbod. Verder wordt er hier vaak gegist over hoe en wat en waar geld vandaan of waar het heen moet, dat is leuk voor een forum ja. Maar als er dan iemand een realistisch antwoord geeft zoals @EDIT of ik is het ook weer niet goed.
Arriva wordt overigens goed gesponsord door de provincie (de Merwedelingelijn ook).
Buurt zegt: "Wij willen een busverbinding, want we zijn momenteel niet bereikbaar met het OV en we kunnen vanuit de buurt ook niet met de bus naar bijvoorbeeld het centrun."
Reactie daarop: "Er wordt momenteel absoluut geen gebruik gemaakt van het OV hier, dus er is gewoonweg geen vraag naar een bus in deze buurt." Zonder kip, geen ei. Of andersom?
Natuurlijk is er met een dienstniveau bijna-0 absoluut geen vraag naar die dienst. Ik zou eigenlijk over het algemeen ook niemand aanraden om een fiets mee te nemen in de trein als dat niet strict noodzakelijk is (vooral niet "in het seizoen"). Je bent aangewezen op de daluren en hebt op een aanzienlijk aantal trajecten een niet verwaarloosbare kans om niet mee te kunnen in de eerste trein. (Wat ik overigens wel steeds vaker zie zijn "vouw-fatbikes". Die mogen zelfs gratis als handbagage mee, schijnt het.)
Gelukkig beweegt de NS wel mee rondom die "vouwfietsen", recent zijn de voorwaarden aangepast:Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:47:
[...]
Natuurlijk is er met een dienstniveau bijna-0 absoluut geen vraag naar die dienst. Ik zou eigenlijk over het algemeen ook niemand aanraden om een fiets mee te nemen in de trein als dat niet strict noodzakelijk is (vooral niet "in het seizoen"). Je bent aangewezen op de daluren en hebt op een aanzienlijk aantal trajecten een niet verwaarloosbare kans om niet mee te kunnen in de eerste trein. (Wat ik overigens wel steeds vaker zie zijn "vouw-fatbikes". Die mogen zelfs gratis als handbagage mee, schijnt het.)
"Vouwfietsen mogen geen hinder veroorzaken. Om dat te verduidelijken mag een vouwfiets niet (meer) het looppad of een zitplaats blokkeren. De vouwfiets moet, waar dat kan, op een bagegeplek gestald worden. De vouwfiets mag voortaan maximaal 80 centimeter hoog zijn (in opgevouwen toestand). "
Verwijderd
Ah, ik was dus niet de enige die dat opviel.Rub147 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:01:
[...]
Gelukkig beweegt de NS wel mee rondom die "vouwfietsen", recent zijn de voorwaarden aangepast:
"Vouwfietsen mogen geen hinder veroorzaken. Om dat te verduidelijken mag een vouwfiets niet (meer) het looppad of een zitplaats blokkeren. De vouwfiets moet, waar dat kan, op een bagegeplek gestald worden. De vouwfiets mag voortaan maximaal 80 centimeter hoog zijn (in opgevouwen toestand). "
Dit is nu precies het probleem/spagaat. Niet iedereen kan autorijden of betalen en deze mensen zijn aangewezen op het OV of iemand die ze kan halen en brengen.Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:47:
[...]
Buurt zegt: "Wij willen een busverbinding, want we zijn momenteel niet bereikbaar met het OV en we kunnen vanuit de buurt ook niet met de bus naar bijvoorbeeld het centrun."
Reactie daarop: "Er wordt momenteel absoluut geen gebruik gemaakt van het OV hier, dus er is gewoonweg geen vraag naar een bus in deze buurt." Zonder kip, geen ei. Of andersom?
In het dorp waar ik woon zijn de busverbindingen redelijk okay en ons dorp kent zelfs een eigen haal en breng service onder het motto "de minderbedeelde helpen aan noodzakelijke verplaatsingen". Dit kost weinig geld. Zo heb ik meerdere keren met mijn auto een oudere heer naar het station gereden en dan heb je leuk sociaal contact en zijn ze je erg dankbaar en voor die 10 minuten doe ik niet moeilijk. Kosten 35 ct/km. Ik zit daar op de locale kaartclub. Ook vele anderen bieden een helpende hand al is het maar zoiets simpels als iemand helpen oversteken.
Dit is een burgerinitiatief waar ik in het bestuur zit. Er zijn vast meer locaties die zulke hulp hebben en als je dat combineert met het OV over de wat langere afstanden, dan heb je heel dat ei/kip probleem veel minder. Mopperen helpt niet, ondernemen wel.
Ook is het een gegeven dat fiets en trein hier en daar wringt, maar zoals beschreven boven kun je ook een fiets huren. Oude buurman van mij die werkte in de stad heeft een fiets thuis staan en een oud barrel van station naar werk. Die kan in de trein even zijn ogen dichtdoen om bij te tanken zonder dat je op je fiets moet letten of iemand in de weg staat. Dit geeft hoe dan ook stress.
Er zijn gewoon zoveel oplossingen te bedenken. Het werkelijk afgeven op het OV kost negatieve energie en zoiets moois opzetten geeft positieve energie. Ondernemend? Dat ben ik absoluut
Gaat dit "zitplaats blokkeren" en "80 cm" ook gelden voor andere bagage? Ik zie vaker mensen naar Schiphol, met grote hoeveelheden koffers, in hun eentje een heel zitje met vier stoelen gebruiken, dan dan ik last heb van een (vouw-)fiets. (Ter info: ik reis met mijn vouwfiets en zit/sta daarom meestal op het balkon van een VIRM).Rub147 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:01:
[...]
Gelukkig beweegt de NS wel mee rondom die "vouwfietsen", recent zijn de voorwaarden aangepast:
Tijdens de spits baggage uitladen bij Roermond, morgen ophalen als je zelf al op Torremolinos zit...noppus schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:39:
Gaat dit "zitplaats blokkeren" en "80 cm" ook gelden voor andere bagage? Ik zie vaker mensen naar Schiphol, met grote hoeveelheden koffers, in hun eentje een heel zitje met vier stoelen gebruiken, dan dan ik last heb van een (vouw-)fiets. (Ter info: ik reis met mijn vouwfiets en zit/sta daarom meestal op het balkon van een VIRM).
Ook daar staat wat over in de voorwaarden, maar het blijft natuurlijk lastig dat je weinig kanten op kunt met je spullen.noppus schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:39:
[...]
Gaat dit "zitplaats blokkeren" en "80 cm" ook gelden voor andere bagage? Ik zie vaker mensen naar Schiphol, met grote hoeveelheden koffers, in hun eentje een heel zitje met vier stoelen gebruiken, dan dan ik last heb van een (vouw-)fiets. (Ter info: ik reis met mijn vouwfiets en zit/sta daarom meestal op het balkon van een VIRM).
"Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid. U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.
NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt."
Het is destijds ook netjes opgelost zodat iedereen gewoon thuis kon komen met dezelfde trein. Maar ik vraag me dan wel af of zo'n situatie ook tot de dagelijkse kost hoort waar conducteurs niet mee willen dealen.ed1703 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:50:
[...]
Je geeft zelf dus al aan waarom hc’s niet allemaal zo coulant zijn.
[...]
Een conducteur chef trein kijkt wel verder dan of er ruimte is. Jij gaat daar misschien netjes mee om maar ook heel veel niet. Die pleuren m neer en geven een grote bek als ze vriendelijk verzocht wordt uit te stappen.
m.i. zijn het de mensen met een grote bek die een probleem zijn en niet zozeer de mensen die (binnen het redelijke) de regels misschien een klein beetje overtreden om ook gewoon met de trein mee te kunnen. Het is voor een conducteur toch ook veel leuker om te helpen een 'probleem' op te lossen waarmee de reiziger blij thuiskomt dan iemand de trein te laten verlaten?
Verwijderd
Mooie kapstok.Rub147 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:16:
[...]
Ook daar staat wat over in de voorwaarden, maar het blijft natuurlijk lastig dat je weinig kanten op kunt met je spullen.
"Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid. U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.
NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt."
Kun je zelfs mensen met een gitaar (90 cm zonder koffer) weigeren als het druk is.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 17:50 ]
Ik zou het breder willen trekken: er is gevoelsmatig steeds minder fysieke ruimte op balkons of in gangpaden met de verplichte WC in stoptreinen als voorbeeld.ArcticWolf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:26:
Er wordt hier op het forum teveel (of eigenlijk alleen maar) uit eigen gevoel/probleem gesproken (wat @ed1703 ook al zei) en geen concrete cijfers over vraag en aanbod. Verder wordt er hier vaak gegist over hoe en wat en waar geld vandaan of waar het heen moet, dat is leuk voor een forum ja.
Of fietsen in de trein thuishoren kunnen we over discussiëren hetzelfde speelt met koffers in treinen naar Schiphol, rolstoelen, kinderwagens en gezien de vergrijzing scootmobiels en rollators. Wie een vliegtuig of internationale trein moet halen gaat niet 'eentje later nemen', ouderen kan je niet uren op een perron laten staan. Reizen buiten de spits vaak geen optie.
Ga met je gezin op vakantie en het balkon staat vol koffers, zeker in de zomermaanden mis je de baggage sectie die ik uit mijn jeugd herinner. Een grote ruimte waar je (minder comfortabel) alle spullen kwijt kon, zoiets zou ik de zomermaanden op routes naar Schiphol en de Waddeneilanden uitkomst bieden.
Laat dat gevoelsmatig maar weg, de afgelopen 40 jaar zijn de balkons op de trein ook steeds kleiner geworden. De treinen van de NS zijn steeds meer geoptimaliseerd op zoveel mogelijk zitplaatsen te realiseren.hoevenpe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:47:
Ik zou het breder willen trekken: er is gevoelsmatig steeds minder fysieke ruimte op balkons of in gangpaden met de verplichte WC in stoptreinen als voorbeeld.
Wat ten koste is gegaan van staanplaatsen, bagageruimte en fietsruimte. In verhouding voelt de trein nu dus een stuk voller aan, terwijl er maar een handjevol mensen extra kunnen zitten. Als de gemiddelde reiziger vaker een staanplaats zou willen accepteren dan is er opeens een heleboel meer ruimte beschikbaar in de spits om mensen en hun bagage te vervoeren.
Spel en typfouten voorbehouden
Nou bedankt voor de tip.. NOT!Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:19:
[...]
Met twee personen vol tarief, tweede klas, even op en neer naar mijn ouders voor een bak koffie: 115 euro totaal. Maar vooral niet teveel verwachten voor dat geld hoor. En verwacht ook vooral niet dat je er snel bent, want de auto gaat echt fors sneller zijn.En het is inderdaad best ver, maar met 47 liter benzine kom je een heel eind, want dat is ongeveer de hoeveelheid benzine die je krijgt voor die 115 euro.
Ik dacht, ik breng dit eens in de praktijk: Ik haal bij het tankstation hier om de hoek twintig liter benzine, kost me veertig euro, mooi jerrycannetje erbij. Dan zoek ik een beetje ruime auto in de straat uit en probeer de deur te openen zodat ik bij de tankdop kan om mijn jerrycannetje erin te gieten. Komt er opeens een kerel uit een huis gelopen schreeuwend dat ik met mijn poten van zijn auto moet afblijven. Blijkt dat al die auto's op straat dus van iemand zijn. Ok, denk ik, dan haal ik ook even een auto, dus ik naar de autowinkel en haal me een mooie auto voor € 60.000, blijkt dat je verplicht bent dat ding te verzekeren (€2400 voor een jaartje) en dat je nog belasting (€800) moet betalen ook. Dus dat netjes afgetikt en even gewacht tot dat ding er is maar toegegeven, daarna reed dat ook prima. Dus onder de streep:
| Brandstof | 40 |
| Auto | 60.000 |
| Verzekering | 2.400 |
| Belasting | 800 |
Totaal ruim 60.000 euro om even heen-en-weer naar Groningen te rijden. €120 per kilometer. Dat is me toch een beetje te gortig. Daarbij, ik wilde vandaag naar Groningen, niet over twee maanden, dus reistijd is ook wel een dingetje.
Oh, je had in ieder geval je rijbewijs al. Dat scheelt. Anders komt daar nog wel wat tijd en geld bovenop.
Die auto haalt het natuurlijk nooit bij de trein.Bacchus schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:41:
[...]
Nou bedankt voor de tip.. NOT!
Ik dacht, ik breng dit eens in de praktijk: Ik haal bij het tankstation hier om de hoek twintig liter benzine, kost me veertig euro, mooi jerrycannetje erbij. Dan zoek ik een beetje ruime auto in de straat uit en probeer de deur te openen zodat ik bij de tankdop kan om mijn jerrycannetje erin te gieten. Komt er opeens een kerel uit een huis gelopen schreeuwend dat ik met mijn poten van zijn auto moet afblijven. Blijkt dat al die auto's op straat dus van iemand zijn. Ok, denk ik, dan haal ik ook even een auto, dus ik naar de autowinkel en haal me een mooie auto voor € 60.000, blijkt dat je verplicht bent dat ding te verzekeren (€2400 voor een jaartje) en dat je nog belasting (€800) moet betalen ook. Dus dat netjes afgetikt en even gewacht tot dat ding er is maar toegegeven, daarna reed dat ook prima. Dus onder de streep:
Brandstof 40 Auto 60.000 Verzekering 2.400 Belasting 800
Totaal ruim 60.000 euro om even heen-en-weer naar Groningen te rijden. €120 per kilometer. Dat is me toch een beetje te gortig. Daarbij, ik wilde vandaag naar Groningen, niet over twee maanden, dus reistijd is ook wel een dingetje.
Ik bedoel, waar haal ik op een druilerige maandagochtend iemand vandaan die dicht tegen me aan gaat zitten en over me heen niest? En de vloer van de auto plakt natuurlijk ook niet zo lekker als die van de trein.
Laat staan het verrassingselement dat weg is (rijdt'ie wel of rijdt'ie niet?).
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Tot je een keer net de laatste afslag voorbij bent en je wilt de Hemtunnel inrijden en er rijden er voor je een paar tegen elkaar aan die de tunnel blokkeren... 2u later.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:26:
[...]
Die auto haalt het natuurlijk nooit bij de trein.
Ik bedoel, waar haal ik op een druilerige maandagochtend iemand vandaan die dicht tegen me aan gaat zitten en over me heen niest? En de vloer van de auto plakt natuurlijk ook niet zo lekker als die van de trein.
Laat staan het verrassingselement dat weg is (rijdt'ie wel of rijdt'ie niet?).
Laat me niet beginnen over file leed en weg drama's want die zijn er vele malen meer dan in het treinverkeer.
N.a.v. de uitgebreide discussie over fietsen, grote bagage, rolstoeltoiletten en ruimte in de trein:
is een grote, dedicated ruimte voor fietsen, rolstoelen, kinderwagens en bagage wellicht een oplossing in Nederland? Die dan in het midden van de trein zit.
Ik denk dan als voorbeeld aan de Öresundståg:
is een grote, dedicated ruimte voor fietsen, rolstoelen, kinderwagens en bagage wellicht een oplossing in Nederland? Die dan in het midden van de trein zit.
Ik denk dan als voorbeeld aan de Öresundståg:
OK ik ben echt niet precies op de hoogte van alle tariefjes die NS heeft... want de laatste keren dat ik met de trein ging betaalde ik gewoon de volle mep (OV Chipkaart zonder abbo) of mijn werkgever deed dat (Business card)EDIT schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:32:
Maar waarom promoot de NS dit niet?
Paar weten terug met mijn gezin, drie volwassen (ik, mijn vrouw en 14 jarige), naar Amsterdam. Ik kijken hoe en wat. 400km rijden + parkeren bij Artis = 75 euro, 25 euro pp. Prima. Had nog goedkoper gekund als we bij een P+R gingen staan maar dit was ook wel makkelijk.
Toen naar NS.nl, reisje gepland, prijs opgevraagd, retour 2e klas 171 euro, 59 euro pp, en dan nog kosten voor lokaal OV. Ja doei!
Ik vind de trein heel prettig, maar bijna 100 euro meer! Nog even gekeken naar abonnementen enzo, maar zo vaak reizen we nou ook weer niet. En dan moest ik bovendien heel moeilijk doen met Flex en zorgen dat mijn bestaande Q-Buzz abbo blijft werken enzo. Geen zin in.
NS heeft deze pagina
https://www.ns.nl/kaartjes/bestellen/kaartjes-kopen
Als ik hier mijn reis invul en het reisgezelschap (3 volwassen), waarom staat dat dan niet gewoon dat groepsticket als prijs! Want 68/3 = 22,70 euro pp en dan wordt het ineens een stuk interessanter.
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 20-06-2024 12:25 ]
Waarom het nu niet naar boven komt weet ik niet, maar in het verleden zijn er behoorlijk wat promoties geweest voor het groepsticket (ook toen het nog een groepsretour was).
Voor jongeren is er overigens ook nog de Jongeren Dagkaart Dal, waarmee jongeren van 12 t/m 18 jaar onbeperkt in de daluren mogen reizen met NS (niet geldig bij andere vervoerders). Alleen te koop in de app.
Voor jongeren is er overigens ook nog de Jongeren Dagkaart Dal, waarmee jongeren van 12 t/m 18 jaar onbeperkt in de daluren mogen reizen met NS (niet geldig bij andere vervoerders). Alleen te koop in de app.
Snap ik. Op dit moment lijkt het er wel een beetje op dat NS de incidentele reiziger niet met goede prijzen wil verleiden de trein te pakken. Terwijl juist die heel gevoelig blijkt voor dat argument, wat de auto-industrie dus wèl snapt. Als NS standaard adverteert met de beste prijs, in plaats van de aller-aller-slechtste., èn je een beetje helpt die ook te krijgen, zouden ze een hoop potentiële reizigers niet afschrikken.Kalentum schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:24:
[...]
Paar weten terug met mijn gezin, drie volwassen (ik, mijn vrouw en 14 jarige), naar Amsterdam.
[...]
Toen naar NS.nl, reisje gepland, prijs opgevraagd, retour 2e klas 171 euro, 59 euro pp, en dan nog kosten voor lokaal OV. Ja doei!
[...]
Als ik hier mijn reis invul en het reisgezelschap (3 volwassen), waarom staat dat dan niet gewoon dat groepsticket als prijs! Want 68/3 = 22,70 euro pp en dan wordt het ineens een stuk interessanter.
Sprinters hebben aan beide uiteinden een eerste klasse, daar is het zelden druk (n=1).Wally2002 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:01:
Waarom niet één kant zonder banken: alleen klapstoelen en lussen aan het plafond?
Zo heb je eenvoudig een grote ruimte voor kinderwagens, gehandicapten, baggage, fietsen en/of in de spits veel staande reizigers. Zoveel nuttige zitplaatsen scheelt dat niet.
De sprinters die ik hier zie zijn altijd druk in de eerste klas. Veel mensen realiseren zich niet dat de trein op veel verschillende momenten veel mensen moet kunnen vervoeren, en dat op verschillende momenten er verschillende vraag is naar zitplekken. Tijdens dal is de eerste klas redelijk rustig, daarbuiten juist niet. De trein samsenstellingen zijn daar een uitvloeisel van, een suboptimaal resultaat om aan elke vraag zo goed mogelijk te voldoen. En daarmee voldoet het aan elke specifieke vraag niet heel goed. De fietsplek discussie zit daar ook, net als de eerste klas discussie, bagage discussie etc.hoevenpe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Sprinters hebben aan beide uiteinden een eerste klasse, daar is het zelden druk (n=1).
Waarom niet één kant zonder banken: alleen klapstoelen en lussen aan het plafond?
Zo heb je eenvoudig een grote ruimte voor kinderwagens, gehandicapten, baggage, fietsen en/of in de spits veel staande reizigers. Zoveel nuttige zitplaatsen scheelt dat niet.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Nee, dat zijn inderdaad maar 5000-6000+ zitplaatsen. Het stelt niets voor.hoevenpe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Sprinters hebben aan beide uiteinden een eerste klasse, daar is het zelden druk (n=1).
Zijn er dan 10000-12000 eerste klas zitplaatsen in een SLT? Lijkt me nogal veel...ed1703 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:45:
Nee, dat zijn inderdaad maar 5000-6000+ zitplaatsen. Het stelt niets voor.
Als je de helft daarvan zou vervangen door staanplaatsen en klapstoelen hou je minstens zoveel capaciteit, eerste klas sowieso iets waar je over kunt discussieren.
Plus dat het nogal goede stoelen voor NS zijn, leveren meer op per kilometer dan fietsen. Want treinkaartjes duurder maken mag NS ook absoluut niet....ed1703 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:45:
[...]
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Dat is dus precies waar eersteklas-reizigers extra voor betalen. Als je dat weghaalt, haal je heel de meerwaarde van eersteklas-reizen weg.hoevenpe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Waarom over discussieren? 1ste klas is een product wat NS gewoon heeft en een flink aantal spitsreizigers maakt daar ook graag gebruik van. Wat jij dus zegt is dat NS z'n producten onaantrekkelijker moet maken en dat moet gaan vervangen voor iets waarvan je nog steeds niet met cijfers kunt aantonen of er genoeg vraag naar is. Hoezo mensen uit de trein jagen en een auto kopen? Met dit soort wilde ideeën begrijp ik die mensen steeds beter.hoevenpe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:50:
[...]
Zijn er dan 10000-12000 eerste klas zitplaatsen in een SLT? Lijkt me nogal veel...
Als je de helft daarvan zou vervangen door staanplaatsen en klapstoelen hou je minstens zoveel capaciteit over, eerste klas sowieso iets waar je over kunt discussieren.
Vaak zit de tweede klasse stampvol en de eerste klasse redelijk leeg.ed1703 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:57:
Waarom over discussieren? 1ste klas is een product wat NS gewoon heeft en een flink aantal spitsreizigers maakt daar ook graag gebruik van.
Of dat efficient en klantvriendelijk is mag je best over discussieren, is vervoer een luxe of basisbehoefte?
Heb het niet over ruimte voor fietsen, meer plek voor mensen die dure tweede klas betalen.
Helemaal mee eens. Wat mij betreft zou bij het bestellen van een kaartje standaard gevraagd moeten worden naar de samenstelling van het reisgezelschap en de tijd waarop gereisd gaat worden, waarna de meest gunstige (combinatie van) kaartjes getoond worden als optie. Of je toont net als bij vliegtuigen iets als 'Goedkoopste optie, let op, reisbeperkingen: alleen daluren' en de duurdere optie zonder beperkingen ernaast.Bacchus schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:57:
[...]
Snap ik. Op dit moment lijkt het er wel een beetje op dat NS de incidentele reiziger niet met goede prijzen wil verleiden de trein te pakken. Terwijl juist die heel gevoelig blijkt voor dat argument, wat de auto-industrie dus wèl snapt. Als NS standaard adverteert met de beste prijs, in plaats van de aller-aller-slechtste., èn je een beetje helpt die ook te krijgen, zouden ze een hoop potentiële reizigers niet afschrikken.
Dit is echt jouw n=1 observatie op het traject dat jij rijdt op de tijdstippen dat jij reist.. Ingewikkeld om dat te extrapoleren. Oh nee toch niet, dat kan helemaal niet.hoevenpe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:07:
[...]
Vaak zit de tweede klasse stampvol en de eerste klasse redelijk leeg.
Of dat efficient en klantvriendelijk is mag je best over discussieren, is vervoer een luxe of basisbehoefte?
Heb het niet over ruimte voor fietsen, meer plek voor mensen die dure tweede klas betalen.
Ik denk dat je voorbij gaat aan het feit dat NS hier afdelingen voor heeft, die bijhouden wat de klant wil, op elk tijdstip, op elk traject, en daar de best mogelijke combinatie van maakt. Het is net als alles in NL, het is schipperen tussen een hoop verschillende wensen en daarvan zullen er dus vele net niet goed voldaan worden.
[ Voor 22% gewijzigd door Kassad op 20-06-2024 16:04 ]
Voor sommige mensen is prikkelarm kunnen reizen een basisbehoefte. De 1e klasse voorziet daar ook in. Niet iedere handicap is zichtbaar.hoevenpe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:07:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Eix op 20-06-2024 17:26 ]
Met die groepstickets geld dat ik wel een andere reel dan met flex dalkorting.
Groepstickets > Alleen reizen in de daluren (los van vertraging)
Flex > Inchecken tijdens daluren, je mag wel in de spits eindigen.
Of is dit verandert?
Maakt in het weekeinde natuurlijk niet uit.
Groepstickets > Alleen reizen in de daluren (los van vertraging)
Flex > Inchecken tijdens daluren, je mag wel in de spits eindigen.
Of is dit verandert?
Maakt in het weekeinde natuurlijk niet uit.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
We hebben vandaag even geprobeerd hoeveel fietsen er in een ICM-4 met 3 officiële fietsplekken passen die ook nog eens overvol was qua passagiers (het was de allereerste trein die weer ging rijden na een verstoring).
We kwamen tot 25 stuks met alle balkons vol (behalve het balkon achter mijn cabine, die stond propvol met mensen).
Zelfs met 25 fietsen moesten we er echter nog een stuk of 10 naar de volgende trein een kwartier later sturen. Blijkbaar is er morgen een of andere georganiseerde fietstocht en moest iedereen er met de trein heen in plaats van lekker te gaan fietsen
We kwamen tot 25 stuks met alle balkons vol (behalve het balkon achter mijn cabine, die stond propvol met mensen).
Zelfs met 25 fietsen moesten we er echter nog een stuk of 10 naar de volgende trein een kwartier later sturen. Blijkbaar is er morgen een of andere georganiseerde fietstocht en moest iedereen er met de trein heen in plaats van lekker te gaan fietsen
[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 20-06-2024 23:50 ]
Ik zat laatst een keer 2e klas omdat de 1e klas helemaal stampvol zat terwijl er nog zat ruimte was in de 2e klasKassad schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:16:
[...]
Dit is echt jouw n=1 observatie op het traject dat jij rijdt op de tijdstippen dat jij reist.. Ingewikkeld om dat te extrapoleren. Oh nee toch niet, dat kan helemaal niet.
Ik denk dat je voorbij gaat aan het feit dat NS hier afdelingen voor heeft, die bijhouden wat de klant wil, op elk tijdstip, op elk traject, en daar de best mogelijke combinatie van maakt. Het is net als alles in NL, het is schipperen tussen een hoop verschillende wensen en daarvan zullen er dus vele net niet goed voldaan worden.
Moet wel zeggen dat NS de treinomlopen afgelopen maanden een stuk beter voor elkaar heeft (achtergrond van de slechte omlopen was mij ook bekend), dus die taferelen komen niet zo vaak meer voor laatste tijd.
Al zag ik laatst wel 1000 mensen zich in een ICM-4 proberen te proppen... ik heb de volgende trein maar gepakt.
Ik heb 4 jaar voltijd in Amsterdam gewerkt terwijl ik in Nieuwegein woonde (tussen 2012 en 2016), 2012 viel nog mee... maar heb van 2013 t/m 2016 iedere dag in de file gestaan vanaf Maarssen t/m Nieuwegein, ongeacht het tijdstip.
Was het zo beu dat ik van baan (no pun intended
Zie je hoeveel er past en hoe mooi het is om reizigers op hun plek te krijgenEDIT schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:48:
We hebben vandaag even geprobeerd hoeveel fietsen er in een ICM-4 met 3 officiële fietsplekken passen die ook nog eens overvol was qua passagiers (het was de allereerste trein die weer ging rijden na een verstoring).
Maar zo'n georganiseerde fietstocht is natuurlijk wel iets waarvoor men de fiets graag meeneemt in de trein ipv te huren. Als er een hele mooie tocht in Limburg is fiets ik daar vanuit Utrecht liever niet naartoe maar bespaar ik de energie voor de daadwerkelijke tocht
Vandaag is de Climate Classic inderdaad.EDIT schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:48:
Klinkt heel bekend dit. En ook dat het de laatste maanden beter is, ik zie echt minder ‘sta-treinen’ArcticWolf schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:48:
[...]
Ik zat laatst een keer 2e klas omdat de 1e klas helemaal stampvol zat terwijl er nog zat ruimte was in de 2e klas. Maar heb ook vaak genoeg dat ik in de 1e klas moet staan omdat letterlijk de hele trein vol zit.
Moet wel zeggen dat NS de treinomlopen afgelopen maanden een stuk beter voor elkaar heeft (achtergrond van de slechte omlopen was mij ook bekend), dus die taferelen komen niet zo vaak meer voor laatste tijd.
Al zag ik laatst wel 1000 mensen zich in een ICM-4 proberen te proppen... ik heb de volgende trein maar gepakt.
Ik heb 4 jaar voltijd in Amsterdam gewerkt terwijl ik in Nieuwegein woonde (tussen 2012 en 2016), 2012 viel nog mee... maar heb van 2013 t/m 2016 iedere dag in de file gestaan vanaf Maarssen t/m Nieuwegein, ongeacht het tijdstip.
Was het zo beu dat ik van baan (no pun intended) ben gewisseld.
Maar goed, ik reis zoveel mogelijk buiten de spits, op verzoek van de werkgever, en dat helpt ook echt enorm.
Zeker met zo'n georganiseerde tocht zouden de organisatoren in conclaaf moeten gaan met NS, zodat mogelijk nog de materieelinzet aangepast zou kunnen worden op de hoeveelheid fietsen (hoewel dat hier natuurlijk lastig was gegaan als eerste trein na een verstoring).Yankovic schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:32:
[...]
Zie je hoeveel er past en hoe mooi het is om reizigers op hun plek te krijgen![]()
ik denk dat die 10 overgebleven fietsers echt geen probleem maakten van de volgende trein ook in zo'n situatie:)
Maar zo'n georganiseerde fietstocht is natuurlijk wel iets waarvoor men de fiets graag meeneemt in de trein ipv te huren. Als er een hele mooie tocht in Limburg is fiets ik daar vanuit Utrecht liever niet naartoe maar bespaar ik de energie voor de daadwerkelijke tocht
Wat wij hier deden was een uitzondering die het treinpersoneel kan en mag maken, maar het was echt dat - een uitzondering.
De conducteurs zagen bij binnenkomst de hoeveelheid fietsen op het perron en besloten dat ze niet zoveel mensen teleur wilden stellen, dus hebben ze vanaf het begin af aan de fietsen op hun manier verdeeld over de balkons, met als eis dat de fietsers hun aanwijzingen op zouden volgen bij het instappen. Als daar ook maar iemand bij had gezeten die eigenwijs gewoon de fiets de trein in had gegooid, dan was het hele feest niet doorgegaan.
Nog sterker, de conducteurs hadden ook iedereen kunnen weigeren vanwege de drukte. Maar zoals met zoveel dingen: er is heel erg veel mogelijk als je het gewoon maar even van te voren vraagt. Ook met fietsen.
Wees echter niet ook boos als de conducteur je weigert omdat het naar hun inzicht niet mogelijk is.
Waarom zou je niet boos mogen zijn als je van een bedrijf niet krijgt waar je voor betaald hebt?EDIT schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:54:
Wees echter niet ook boos als de conducteur je weigert omdat het naar hun inzicht niet mogelijk is.
Als de NS wil dat klanten niet boos worden op hun personeel moeten ze in dit geval zorgen dat het aanbod voldoet aan de vraag.
Dan ben je als organisator of groep deelnemers beter af met het huren van een grote bus en/of aanhanger voor het vervoeren van de fietsen.Yankovic schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:32:
Geen enkel bedrijf kan plannen op zo'n onverwachte toeloop.FredvZ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:24:
[...]
Waarom zou je niet boos mogen zijn als je van een bedrijf niet krijgt waar je voor betaald hebt?
Als de NS wil dat klanten niet boos worden op hun personeel moeten ze in dit geval zorgen dat het aanbod voldoet aan de vraag.
Daar kan je nooit op anticiperen, als 500 mensen tegelijk bij een bushalte staan gaat dat ook nooit passen.FredvZ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:24:
Waarom zou je niet boos mogen zijn als je van een bedrijf niet krijgt waar je voor betaald hebt?
Als beide kanten er coulant en flexibel mee omgaan komt het meestal wel goed: die fiets extra op het balkon of een trein later pakken en niet moeilijk wordt gedaan als je daardoor in het begin van de spits reist.
Idealiter zet men in de zomer op specifieke routes treinen met extra bagageruimte in: richting Schiphol, Texel, Waddeneilanden en Zuid-Limburg. Of alleen in stoptreinen, liever 'zeker' mee en langer onderweg dan wachten op de volgende IC. My 2 ct...
Boos worden is nooit, maar dan ook nooit, oké.FredvZ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:24:
[...]
Daarnaast krijg je gewoon waar je voor betaald hebt, zelfs als je de volgende trein moet nemen. Zie daarvoor de voorwaarden voor fietsvervoer.
Of nog wat scherper in de nieuwe voorwaarden vanaf 1 juli a.s.:Je fiets moet op een speciaal daarvoor bestemde plek in de trein gestald worden. Wanneer deze plek er niet is of als er geen plek beschikbaar is, omdat deze plek bijvoorbeeld is ingenomen door medereizigers, dan mag je fiets niet mee. De conducteur bepaalt of er ruimte is.
Dus nee, daar ga je verder niet boos over worden, maar je zegt "prima" en kijkt bij de volgende trein of er wel plek is.Een fiets moet op een speciaal daarvoor bestemde plek in de trein herkenbaar door een fietssymbool gestald worden. Wanneer een treinstel (bij uitzondering) geen fietsplekken heeft of als er geen fietsplek beschikbaar is, omdat deze plekken bijvoorbeeld zijn ingenomen door fietsen van medereizigers, dan mag de fiets niet mee. Het maximale aantal fietsen dat mag worden geplaatst, staat aangegeven in de trein bij de hiervoor bestemde fietsplekken. De conducteur kan in het kader van de veiligheid te allen tijde besluiten dat een fiets niet mee mag, ook indien de maximale fietscapaciteit nog niet is bereikt.
[ Voor 26% gewijzigd door EDIT op 21-06-2024 10:54 ]
Eigenwijsheid speelt ook vaak een rol. Paar maanden geleden ook een discussie gehad met een reiziger in Zwolle.
Ze wilde een fiets plaatsen in een ICM in het kleine gangetje richting de cabine. Ik meld dat dat niet kan, i.v.m. mijn vluchtweg. Mevrouw kon al niet met de vorige trein mee vanwege teveel fietsen, dus ik moest het maar accepteren. Ik vroeg waar ze heen wilde reizen (Utrecht) en verwees haar naar de sprinter die praktisch leeg gereed stond. In een SLT is veel meer ruimte én makkelijker in/uitstappen met een fiets.
Deze argumenten waren tegen dovemansoren gericht. Ze moest en zou met een IC mee. Uiteindelijk alsnog de fiets eruit gehaald en vertrokken zonder haar. Ik hoop dat ze de sprinter heeft gepakt, maar ik ben bang dat ze weer gewacht heeft op de volgende IC.
Zelfs als je als spoormedewerker een reiziger probeert te helpen (voor zover dat kan) gaan ze stampvoeten. Alleen de oplossing in hun hoofd is acceptabel, elke andere niet.
Ze wilde een fiets plaatsen in een ICM in het kleine gangetje richting de cabine. Ik meld dat dat niet kan, i.v.m. mijn vluchtweg. Mevrouw kon al niet met de vorige trein mee vanwege teveel fietsen, dus ik moest het maar accepteren. Ik vroeg waar ze heen wilde reizen (Utrecht) en verwees haar naar de sprinter die praktisch leeg gereed stond. In een SLT is veel meer ruimte én makkelijker in/uitstappen met een fiets.
Deze argumenten waren tegen dovemansoren gericht. Ze moest en zou met een IC mee. Uiteindelijk alsnog de fiets eruit gehaald en vertrokken zonder haar. Ik hoop dat ze de sprinter heeft gepakt, maar ik ben bang dat ze weer gewacht heeft op de volgende IC.
Zelfs als je als spoormedewerker een reiziger probeert te helpen (voor zover dat kan) gaan ze stampvoeten. Alleen de oplossing in hun hoofd is acceptabel, elke andere niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Dolan op 21-06-2024 10:46 ]
Zal toch een uitzondering zijn mag ik hopen?Dolan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:44:
Was het maar zo'n feest. Te veel mensen lijken niet meer 'nee' te kunnen horen en de lontjes zijn veel korter geworden.
Het is heel erg lastig om 'vervelend, maar het is niet anders' te zeggen voor mensen.
Het is heel erg lastig om 'vervelend, maar het is niet anders' te zeggen voor mensen.
Toen ik nog perrondienst deed, een eeuwigheid geleden, was er een gezin dat in Berchem de overvolle trein naar De Panne (Plopsaland) wou nemen. Die trein reed toen als stoptrein via Brussel, en er was toen een onderbreking geweest, vandaar dat die trein overvol zat.
Ik gaf toen aan dat ze de IC-trein naar Gent konden nemen, en dan in Gent hadden ze ruim de tijd om over te stappen op diezelfde stoptrein.
Was geen denken aan, maar wel klagen dat er geen zitplaatsen waren, en dan nog met kinderen, blablabla.
Dan was het bij mij simpel "trekt uw plan".
Ik gaf toen aan dat ze de IC-trein naar Gent konden nemen, en dan in Gent hadden ze ruim de tijd om over te stappen op diezelfde stoptrein.
Was geen denken aan, maar wel klagen dat er geen zitplaatsen waren, en dan nog met kinderen, blablabla.
Dan was het bij mij simpel "trekt uw plan".
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Zeker waar maar ik denk ook wel dat de vraag flink veranderd is de afgelopen jaren (denk bijvoorbeeld ook aan de dinsdag-hyperspits), dat NS het daardoor financieel en operationeel wel lastig heeft en dat ze daardoor ook wel vaker reizigers teleurstelt. Dus het komt wel van beide (en misschien nog wel meer) kanten.EDIT schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:11:
Was het maar zo'n feest. Te veel mensen lijken niet meer 'nee' te kunnen horen en de lontjes zijn veel korter geworden.
Dat klopt helemaal.Marcel Br schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:29:
Geen enkel bedrijf kan plannen op zo'n onverwachte toeloop.
Echter doet de NS wel erg weinig om zich te wapenen tegen deze toeloop, waardoor ze meer kaarten verkopen dan ze plaats hebben.
"Boos zijn" is een primaire emotie, net zoals "blij zijn", "verdrietig zijn". Dus heel terecht als een reiziger zich boos voelt als hij niet krijgt wat hij dacht te krijgen.EDIT schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:37:
Boos worden is nooit, maar dan ook nooit, oké.
Dit is iets anders dan fysiek of verbaal aggressief worden, dat is uiteraard niet OK.
De NS heeft er inderdaad een mooi verhaal van gemaakt. Tegelijkertijd hebben ze het verkoopsysteem zo ingericht dat ze ook erg weinig moeite doen om te voorkomen dat meer fietskaarten verkocht worden dan er plek is.Daarnaast krijg je gewoon waar je voor betaald hebt, zelfs als je de volgende trein moet nemen. Zie daarvoor de voorwaarden voor fietsvervoer.
Dus nee, daar ga je verder niet boos over worden, maar je zegt "prima" en kijkt bij de volgende trein of er wel plek is.
Het kopen van een fietskaart is namelijk niet gekoppeld aan een traject. Hierdoor kan niet vooraf een melding worden gegeven aan de reiziger en heeft de NS ook totaal geen inzicht op welke trajecten extra fietscapaciteit nodig is.
Je bedoelt hoop ik 'teleurstelling'. Bij boosheid is er al sprake van (verbale) agressie.
Daarnaast is juist op vraag van de consumentenorganisaties en de reizigers NS niet verder gegaan met de reserveringsplicht voor fietsen die men vorig jaar (of was het alweer 2 jaar terug?) heeft geprobeerd in te voeren. Mensen trokken zich er gewoon niets van aan of werden telkens teleurgesteld omdat er door een verstoring ander materieel reed en ze dus niet meekonden en de volgende treinen al volgeboekt waren. Ook daardoor ontstond er weer agressie.
Daarnaast is juist op vraag van de consumentenorganisaties en de reizigers NS niet verder gegaan met de reserveringsplicht voor fietsen die men vorig jaar (of was het alweer 2 jaar terug?) heeft geprobeerd in te voeren. Mensen trokken zich er gewoon niets van aan of werden telkens teleurgesteld omdat er door een verstoring ander materieel reed en ze dus niet meekonden en de volgende treinen al volgeboekt waren. Ook daardoor ontstond er weer agressie.
Zeker niet. Zoals Edit al zei, het woord "nee" is reden om te exploderen, zelfs als je een alternatief aanbiedt. Ik kan een boek volschrijven over (grappige) gedragingen van reizigers.hoevenpe schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:54:
[...]
Zal toch een uitzondering zijn mag ik hopen?
Eentje die mij is bijgebleven is een mevrouw op Eindhoven Centraal die woest werd dat haar fiets niet mee mocht in de vervangende stopbus (bij aangekondigde werkzaamheden dat weekend). Ze heeft een half uur en 3 bussen gewacht tot er een chauffeur kwam die “pleur ‘m er maar onder in” zei. Ze moest naar Strijp-S..
Ehhh.. op fietsafstand dus?Extraxyz schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:36:
Eentje die mij is bijgebleven is een mevrouw op Eindhoven Centraal die woest werd dat haar fiets niet mee mocht in de vervangende stopbus (bij aangekondigde werkzaamheden dat weekend). Ze heeft een half uur en 3 bussen gewacht tot er een chauffeur kwam die “pleur ‘m er maar onder in” zei. Ze moest naar Strijp-S..
"Boos" en "Aggressief" zijn twee verschillende dingen.EDIT schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:43:
Je bedoelt hoop ik 'teleurstelling'. Bij boosheid is er al sprake van (verbale) agressie.
Bij het kopen van je kaartje aangeven op welk traject je met de fiets gaat reizen is niet hetzelfde als een plek reserveren.Daarnaast is juist op vraag van de consumentenorganisaties en de reizigers NS niet verder gegaan met de reserveringsplicht voor fietsen die men vorig jaar (of was het alweer 2 jaar terug?) heeft geprobeerd in te voeren.
Conclusie: fietsen hebben te weinig prioriteit voor de NS.Mensen trokken zich er gewoon niets van aan of werden telkens teleurgesteld omdat er door een verstoring ander materieel reed en ze dus niet meekonden en de volgende treinen al volgeboekt waren. Ook daardoor ontstond er weer agressie.
En wat verwacht je dan van NS (of welke andere vervoerder dan ook)? Dat ze vijf minuten voor vertrek nog even speciaal voor jou een fietsplek gaan maken als je dat kaartje uit de automaat haalt terwijl je het station op komt?
Of zelfs als je een fietskaartje een dag vantevoren koopt? Dat gaat gewoon niet gebeuren en dat is gewoon onrealistisch.
Of zelfs als je een fietskaartje een dag vantevoren koopt? Dat gaat gewoon niet gebeuren en dat is gewoon onrealistisch.
Haha heerlijk!Extraxyz schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:36:
Een paar jaar geleden was er een verstoring aan de infra tussen 's Hertogenbosch en Tilburg. De IC Zwolle - Roosendaal (treinserie 3600 voor de kenners) werd dus Zwolle - 's Hertogenbosch.
Ik werd bijgestuurd en moest vanaf 's Hertogenbosch de IC richting Zwolle gaan rijden. Deze bestond uit een treinstel DDZ-6. Vertrekken vanaf spoor 7a. Ik kom de roltrap af bij de (nu) achterzijde van de trein. Het was daar behoorlijk druk, balkon stond vol. Een vrouw met kinderwagen was aan het paniekeren op het perron.
Ik vraag of ik haar kan helpen. Ze legt uit dat ze graag mee wilt, maar de trein is vol.
Aangezien ik gedrag van reizigers een beetje ken had ik zo'n vermoeden dat het achterin inderdaad vol was, maar voorin rustig/leeg. Immers, de achterzijde van de trein stond bij de trappen.
Ik leg contact met de hoofdconducteur van de trein welke vooraan stond en vroeg hoe druk het daar was.
"Het is hier helemaal leeg!"
Ik leg mevrouw uit dat als ze een stukje naar voren loopt dat er ruimte genoeg is voor haar kinderwagen. DDZ heeft ook nog eens grote balkon.
Reactie van haar: "Nee, u begrijpt mij niet. Ik moet naar Oss!"
ik: "Ehm... de voorzijde van de trein stopt ook in Oss..."
Vrouw: "Nee ik moet naar Oss, dus ik moet HIER instappen!!!!"
Als je vanuit 's Hertogenbosch richting Nijmegen gaat is de uitgang van het station achteraan. Ze wilde dus erg graag achterin stappen.... net als vele anderen.
Ik heb mij verontschuldigd en gezegd dat ik haar niet kon helpen. We zijn met mevrouw en kinderwagen nog op het perron vertrokken. Ik hoop dat ze wel in de volgende trein achterin kon stappen.
Wat heerlijkDolan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:38:
[...]
Haha heerlijk!
Een paar jaar geleden was er een verstoring aan de infra tussen 's Hertogenbosch en Tilburg. De IC Zwolle - Roosendaal (treinserie 3600 voor de kenners) werd dus Zwolle - 's Hertogenbosch.
Ik werd bijgestuurd en moest vanaf 's Hertogenbosch de IC richting Zwolle gaan rijden. Deze bestond uit een treinstel DDZ-6. Vertrekken vanaf spoor 7a. Ik kom de roltrap af bij de (nu) achterzijde van de trein. Het was daar behoorlijk druk, balkon stond vol. Een vrouw met kinderwagen was aan het paniekeren op het perron.
Ik vraag of ik haar kan helpen. Ze legt uit dat ze graag mee wilt, maar de trein is vol.
Aangezien ik gedrag van reizigers een beetje ken had ik zo'n vermoeden dat het achterin inderdaad vol was, maar voorin rustig/leeg. Immers, de achterzijde van de trein stond bij de trappen.
Ik leg contact met de hoofdconducteur van de trein welke vooraan stond en vroeg hoe druk het daar was.
Ik leg mevrouw uit dat als ze een stukje naar voren loopt dat er ruimte genoeg is voor haar kinderwagen. DDZ heeft ook nog eens grote balkon.
Vrouw: "Nee ik moet naar Oss, dus ik moet HIER instappen!!!!"
Als je vanuit 's Hertogenbosch richting Nijmegen gaat is de uitgang van het station achteraan. Ze wilde dus erg graag achterin stappen.... net als vele anderen.
Ik heb mij verontschuldigd en gezegd dat ik haar niet kon helpen. We zijn met mevrouw en kinderwagen nog op het perron vertrokken. Ik hoop dat ze wel in de volgende trein achterin kon stappen.
Ik snap iets niet.
Wilde gisteren een fietskaart dal kopen bij de kaartautomaat. Waarom kan deze niet meer gewoon op de OV Chipkaart worden gezet ipv dat deze als los kaartje wordt geprint? (à 1 euro toeslag)
Ik stond er al met mijn chipkaart om het saldo er van op te laden, mijn chipkaart was al wel gelezen. Waarom dan alsnog een los kaartje uitprinten?
Wilde gisteren een fietskaart dal kopen bij de kaartautomaat. Waarom kan deze niet meer gewoon op de OV Chipkaart worden gezet ipv dat deze als los kaartje wordt geprint? (à 1 euro toeslag)
Ik stond er al met mijn chipkaart om het saldo er van op te laden, mijn chipkaart was al wel gelezen. Waarom dan alsnog een los kaartje uitprinten?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Omgekeerd kwam ik betrekkelijk laat (2 min voor vertrek) Gare du Nord binnengerend, omdat de halve wijk voor het station bezet was met demonstranten voor of tegen iets en meer politie dan bij een snelwegachtervolging in de VS...
Bij elke deur staat daar een conducteur om je te wijzen waar je moet zijn in de TGV, dus elke volgende die ik voorbijvlieg kijkt op zijn/haar horloge, vraagt bij welk nummer ik moet zijn en wijst verder naar voren (die trein is echt lang!), tot er eentje zegt "stap hier lekker in, moet je alleen in Brussel even naar andere deel van trein lopen, want daar splitst ie. Bon voyage!"
Mijn dank was groot, plus dat het deel naar Brussel redelijk leeg is, in vergelijking met het altijd volgeboekte naar Nederland.
Bij elke deur staat daar een conducteur om je te wijzen waar je moet zijn in de TGV, dus elke volgende die ik voorbijvlieg kijkt op zijn/haar horloge, vraagt bij welk nummer ik moet zijn en wijst verder naar voren (die trein is echt lang!), tot er eentje zegt "stap hier lekker in, moet je alleen in Brussel even naar andere deel van trein lopen, want daar splitst ie. Bon voyage!"
Mijn dank was groot, plus dat het deel naar Brussel redelijk leeg is, in vergelijking met het altijd volgeboekte naar Nederland.
If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
Extraxyz schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:36:
edit:
even nagemeten... 1,6km hemelsbreed, zeg 2km... 24 minuten bij 5km/u
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 21-06-2024 18:52 ]
ed1703 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:45:
[...]
5000-6000 klopt wel, mits je zoals in je initiële reactie op sprinters in het algemeen doelt:hoevenpe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:50:
[...]
Zijn er dan 10000-12000 eerste klas zitplaatsen in een SLT? Lijkt me nogal veel...
SLT heeft NS er 131 van met 20 zitplaatsen per kant, dus 2620 plaatsen.
Maar je hebt ook de andere sprinters, en als je op dezelfde manier zou aanpassen zoals in jouw suggestie:
Flirt is 58x16=928
SNG hebben de 3tjes maar één zijde 1ste klas dus daar kun je weinig mee, maar met alleen de 4tjes kom je op 88*19=1672 plaatsen.
Bij elkaar 5220 dus.
Hoe meer ik dit soort berichten lees en zelf ook in de praktijk zie bij medereizigers hoe meer ik me begin af te vragen of het überhaupt zin heeft de reizigers beter proberen te informeren met de CTAs en de verschillende proeven met die verlichting in het perron zoals op Den Bosch mee geëxperimenteerd is, het overgrote deel lijkt het echt niet te begrijpen.Dolan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:38:
Een vrouw met kinderwagen was aan het paniekeren op het perron.
Laatst op hetzelfde Den Bosch richting Utrecht ook weer zoiets, vanwege werkzaamheden elders was het extra druk en er komt een VIRM10 aanzetten op perron 4b.
Ik loop rustig de trap af en perron is echt helemaal afgeladen... Of nou ja de eerste 100 meter vanaf de trap, daarna is het leeg, terwijl je op dat moment nog niet eens halverwege 10 bakken trein bent. Uiteindelijk ruim voorbij de kap ingestapt samen met 3 anderen, waarvan 2 NS personeel
Ik snap dat ook niet goed, maar als zoiets zich voordoet dan maak ik er toch altijd mooi gebruik van.
In plaats van "redden" kan de HC beter "aanjagen" en een omroep doen dat het tweede treinstel is een stuk leger is.!mark schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:07:
Na vertrek direct de omroep van de HC dat de 1ste klas is opengesteld voor iedereen vanwege extreme drukte, zit je dan vrijwel alleen achterin 2e klas waar de paar reizigers elkaar eens aankijken met een blik van 'Hoezo is het druk'?
Als alle HC's dat maar vaak genoeg doen, leren die reizigers vanzelf dat ze moeten spreiden op het perron.