Nou: boehoe. Duurde 45 min en gans de goegemeente weer aan het huilen...London schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:36:
Oh jee, systeemstoring Utrecht/Amersfoort:
[Afbeelding]
Voor alle duidelijkheid: binnenlandse reizen zijn helaas niet toegestaan in de zomermaanden. Daarvoor rijden er waar mogelijk voor/natreinen. Dus nee, binnenlands reserveren is niet mogelijk.noppus schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:28:
[...]
IC Berlijn staat in de reisplanner met "reserveren verplicht". Dat is op zijn minst misleidend te noemen, als blijkt dat je vervolgens die reservering niet kunt maken.
In de reisplanner kun je ook gewoon, voor Amsterdam-Utrecht-Arnhem, voor vandaag, een ICE-toeslag voor het binnenlands gebruik kopen. Waarmee je dus ook niet kunt reizen, omdat je de ICE niet in mag zonder reservering die je niet kunt maken. (even los van dat Arnhem door Duitse verbouwingen niet aangedaan wordt).
Reserveren als je al een geldig vervoersbewijs hebt voor een buitenlandse reis (bijv. Interrail) is gewoon mogelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 06-06-2024 02:54 ]
In Pardubice in Tsjechië zijn een goederentrein en een hogesnelheidstrein op elkaar ingereden.
Momenteel 4 doden en 23 gewonden.
De oorzaak is nog onduidelijk, maar getuigen zeggen dat de passagierstrein een sein heeft genegeerd.
/f/image/Ep2KQmwcNY9u8Jf1RnF4XZ0j.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VmPn5oRx5290ghjeSZInYLcS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pCLsgwnhRSVb540UI71gfsf2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UZQgbqYigYQw1aCYL1wAubK7.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.vrt.be/vrtnws...ij-treinongeval-tsjechie/
https://www.hln.be/buiten...ein-in-tsjechie~aa61b13b/
Momenteel 4 doden en 23 gewonden.
De oorzaak is nog onduidelijk, maar getuigen zeggen dat de passagierstrein een sein heeft genegeerd.
/f/image/Ep2KQmwcNY9u8Jf1RnF4XZ0j.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VmPn5oRx5290ghjeSZInYLcS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pCLsgwnhRSVb540UI71gfsf2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UZQgbqYigYQw1aCYL1wAubK7.jpg?f=fotoalbum_large)
At least 2 dead and dozens injured, some critically, after a RegioJet passenger train collided with a freight train in Pardubice, according to a fire dpt spox. The accident occurred on the main railway corridor in #CzechRepublic. Train connects #Slovakia, Kosice and number of… pic.twitter.com/iq8qYS5WPd
— Filip Horký (@FilipHorky) 5 juni 2024
https://www.vrt.be/vrtnws...ij-treinongeval-tsjechie/
https://www.hln.be/buiten...ein-in-tsjechie~aa61b13b/
[ Voor 49% gewijzigd door Arator op 06-06-2024 06:44 ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Maar wat was het probleem? "Een ICT systeem". Ja, ik heb thuis ook een ICT systeem.Luke! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:16:
[...]
Nou: boehoe. Duurde 45 min en gans de goegemeente weer aan het huilen...
Seinen? Communicatie? Payroll?
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Dat noemen ze reputatie. De storing aan dat systeem duurde misschien 45 minuten. Volgens de communicatie vanuit NS, uitgegeven nadat het euvel verholpen was, gingen de eerste treinen vanaf 16:00 uur weer rijden. Vanuit mijn perspectief was het dus 2,5 uur, geen 45 minuten.Luke! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:16:
[...]
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2024 07:49 ]
Bij VL. Intern is er ook nog niks gemeld, kan zijn dat ze enkel overgeschakeld zijn op een backup systeem en de oorzaak nog aan het zoeken zijn.Maasluip schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:18:
[...]
Maar wat was het probleem? "Een ICT systeem". Ja, ik heb thuis ook een ICT systeem.
Seinen? Communicatie? Payroll?
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Er waren tot diep in de avond/nacht verstoringen en geschrapte treinen.Luke! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:16:
Het probleem is niet zozeer iets langere reistijd, vooral niet weten waar je aan toe bent. Heb voor volgende week het OV overwogen, na dit sta ik liever 'voorspelbaar' een uur stil op de A12.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Op sommige lijnen was het 20:00 uur, mijn dochter thuis had een vriendin waarvan de sprinter op 00:03 uur vervallen was. Gelukkig reed de laatste erna nog maar logeerplannen waren al gemaakt.Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:40:
Volgens de communicatie vanuit NS, uitgegeven nadat het euvel verholpen was, gingen de eerste treinen vanaf 16:00 uur weer rijden.
Verwijderd
Ja, om 16:00 uur begon men aan zoals ProRail het noemde "de elke keer weer heel ingewikkelde legpuzzel". Bij zo'n grote verstoring weet je eigenlijk al zeker dat het hele spul de rest van de dienstregeling compleet ontregeld is.hoevenpe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:49:
[...]
Op sommige lijnen was het 20:00 uur, mijn dochter thuis had een vriendin waarvan de sprinter op 00:03 uur vervallen was. Gelukkig reed de laatste erna nog maar logeerplannen waren al gemaakt.
Tja, personeel en materieel wat niet op de plek is waar het moet zijn, dan is dit het gevolg.Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:52:
[...]
Ja, om 16:00 uur begon men aan zoals ProRail het noemde "de elke keer weer heel ingewikkelde legpuzzel". Bij zo'n grote verstoring weet je eigenlijk al zeker dat het hele spul de rest van de dienstregeling compleet ontregeld is.
Met het risico om weer in die eeuwigdurende cirkelredenatie terecht te komen:
Die "elke keer weer heel ingewikkelde legpuzzel" is geen natuurfenomeen - het is een door NS zélf gecreëerde uitdaging waarvan de gevolgen bij de passagier (de f-ing betalende klant, zoals NS wel eens vergeet) worden neergelegd.
Het probleem van de dienstroosters is dat een machinist niet naast zijn trein staat op het vertrekmoment door een eerdere verstoring aan de andere kant van het land. Zou die machinist niet het hele land moeten doorkruizen, dan kwam dit minder snel voor.
Ik blijf erbij dat "geen rondje om de kerk" ook kan betekenen dat je iedere dag een andere route rijdt, en niet dat je op één werkdag gevarieerde routes rijdt.
Als men dat nu eens gaat veranderen, zullen verstoringen danwel minder lang duren (geen legpuzzel) of minder impact hebben op de rest van het land.
Die "elke keer weer heel ingewikkelde legpuzzel" is geen natuurfenomeen - het is een door NS zélf gecreëerde uitdaging waarvan de gevolgen bij de passagier (de f-ing betalende klant, zoals NS wel eens vergeet) worden neergelegd.
Het probleem van de dienstroosters is dat een machinist niet naast zijn trein staat op het vertrekmoment door een eerdere verstoring aan de andere kant van het land. Zou die machinist niet het hele land moeten doorkruizen, dan kwam dit minder snel voor.
Ik blijf erbij dat "geen rondje om de kerk" ook kan betekenen dat je iedere dag een andere route rijdt, en niet dat je op één werkdag gevarieerde routes rijdt.
Als men dat nu eens gaat veranderen, zullen verstoringen danwel minder lang duren (geen legpuzzel) of minder impact hebben op de rest van het land.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Mega fijn als ze aan het rijbewijs kunnen. Trein is wat dat betreft geen optie.hoevenpe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:49:
[...]
Op sommige lijnen was het 20:00 uur, mijn dochter thuis had een vriendin waarvan de sprinter op 00:03 uur vervallen was. Gelukkig reed de laatste erna nog maar logeerplannen waren al gemaakt.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Dit stond ook in de plannen van NS eind jaren 90/begin 00's. De pers heeft hier 'dagelijks hetzelfde traject' van gemaakt. Maar dit is nooit de bedoeling geweest.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:23:
Ga je dan maar voorbereiden op dagen of zelfs weken aan stakingen. Ik denk dat NS z'n portie wel heeft gehad en daar z'n vingers niet meer aan wil branden.Als men dat nu eens gaat veranderen, zullen verstoringen danwel minder lang duren (geen legpuzzel) of minder impact hebben op de rest van het land.
Staat de huidige generatie daar net zo in? Die moeten toch ook snappen dat deze chaos maatschappelijk onacceptabel is.ed1703 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:34:
Ga je dan maar voorbereiden op dagen of zelfs weken aan stakingen. Ik denk dat NS z'n portie wel heeft gehad en daar z'n vingers niet meer aan wil branden.
Het staat de FNV of VVMC vrij om een ledenraadpleging te doen, maar ik denk dat ik de uitslag wel weet.hoevenpe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:36:
[...]
Staat de huidige generatie daar net zo in? Die moeten toch ook snappen dat deze chaos maatschappelijk onacceptabel is.
En aangezien er nogal wat huftertrajecten zijn maakt dat de keuze alleen nog maar logischer, zeker vanuit de functie van een HC.
Ander probleem is naar mijn weten ook het aantal uren per dag per NS werknemer. Er zijn collega's die 6u dienst hebben en andere die 9u dienst hebben of 5u. Als je duizenden variabele roosters hebt, probeer die maar eens goed aan elkaar te knopen.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:23:
Met het risico om weer in die eeuwigdurende cirkelredenatie terecht te komen:
"makkelijkste" oplossing is om weer in 3 x 8u te gaan werken, dan maakt het ansich niet zoveel uit waar het personeel strand (blijft wel vervelend).
Maar als nadeel heb je dan een groot deel van je personeel wat na de spits geen trein meer heeft
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 06-06-2024 08:43 ]
Boehoehoe....ed1703 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:34:
[...]
Ga je dan maar voorbereiden op dagen of zelfs weken aan stakingen. Ik denk dat NS z'n portie wel heeft gehad en daar z'n vingers niet meer aan wil branden.
Prima, laat ze dat vooral doen. Kijken hoe lang het publiek medelijden heeft met het NS personeel omdat ze elke dag dezelfde route moeten rijden.
Gaan andere beroepen (buschauffeurs, trambestuurders en machinisten van nevenlijnen) met repeterende routes nu ook opeens staken omdat ze dagelijks hetzelfde stukje weg/spoor moeten rijden?
Verwijderd
Dat is ook precies de reden dat ik al heel lang roep dat men de trein in de huidige vorm nooit kan ontwikkelen tot iets "volwaardigs" wat echt breed inzetbaar is. En dan heb ik het dus niet over "de dagelijkse gang van zaken". Zeker wat verdere treinreizen met bijvoorbeeld 2 overstappen duren rustig een uurtje langer dan met de auto. Maar dat is het probleem niet. Het grootste probleem, is dat je in het geval van een storing in 1 systeem ergens strand op een station waar geen hond weet wat verder het plan is en je als klant "het maar lekker uitzoekt". En de sector vindt dat dan "heel vervelend voor de reiziger, maar een logisch gevolg".ed1703 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:01:
[...]
Tja, personeel en materieel wat niet op de plek is waar het moet zijn, dan is dit het gevolg.
En als je geen abonnement hebt, dan betaal je ook nog de hoofdprijs voor vaak een "mwah-ervaring". Ik heb al eens met mijn laptop op een prullenbak een paar uur staan werken op Amsterdam Amstel. Ja, het waaide en er was een gevelplaat op het spoor gewaaid. En dan stond ik nog te werken, dus ik had het eigenlijk nog best goed bekeken. Anderen stonden noodgedwongen uren hun neus leeg te graven en zich te irriteren aan de constant herhalende "rijdt niet"-omroepen.
Dat medelijden was er toen ook al niet. Van mij uit ook niet. De discussie waar men het oa op gooit is dat trambestuurders geen 800+ reizigers per trein vervoeren en NS op complexe trajecten rijdt waar STS misschien toeneemt als de saaiheid toeslaat.kevi-n1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:53:
[...]
Boehoehoe....
Prima, laat ze dat vooral doen. Kijken hoe lang het publiek medelijden heeft met het NS personeel omdat ze elke dag dezelfde route moeten rijden.
Gaan andere beroepen (buschauffeurs, trambestuurders en machinisten van nevenlijnen) met repeterende routes nu ook opeens staken omdat ze dagelijks hetzelfde stukje weg/spoor moeten rijden?
Don't shoot the messenger.
De reden dat het zolang duurt om op te starten ligt niet aan het wel of niet maken van een rondje om de kerk.
Treinpersoneel dient een opdracht te hebben om überhaupt een trein te mogen rijden. Zonder deze opdracht *mag* er niet gereden worden.
Het grootste probleem zit 'm in de capaciteit van de bijsturingsorganisatie. Die zal dus elke conducteur en machinist moeten aansturen om deze op de trein te krijgen. Die zal dus na moeten gaan of personeel inderdaad op de locatie is waar het bijsturingssysteem zegt dat ze zijn en ze daarna weer de trein op krijgen.
Daarom was één van de voorstellen na de grote verstoringen van vorig jaar dat er net als vroeger op de grote stations/standplaatsen een lokale tafel zou worden geïnstalleerd waarbij personeel zich kon melden, zodat ze van het management daar die opdracht konden krijgen, in plaats van van de centrale bijsturing.
Het probleem is dus niet dat het personeel er niet is, het probleem is dat men op dit moment het personeel niet snel genoeg aan kan sturen na het opstarten van zulke grote verstoringen.
Een rondje om de kerk (of hoe je het ook wilt noemen) verandert daar helemaal niets aan.
Ik heb overigens geen idee wat de status van die tafel is.
Treinpersoneel dient een opdracht te hebben om überhaupt een trein te mogen rijden. Zonder deze opdracht *mag* er niet gereden worden.
Het grootste probleem zit 'm in de capaciteit van de bijsturingsorganisatie. Die zal dus elke conducteur en machinist moeten aansturen om deze op de trein te krijgen. Die zal dus na moeten gaan of personeel inderdaad op de locatie is waar het bijsturingssysteem zegt dat ze zijn en ze daarna weer de trein op krijgen.
Daarom was één van de voorstellen na de grote verstoringen van vorig jaar dat er net als vroeger op de grote stations/standplaatsen een lokale tafel zou worden geïnstalleerd waarbij personeel zich kon melden, zodat ze van het management daar die opdracht konden krijgen, in plaats van van de centrale bijsturing.
Het probleem is dus niet dat het personeel er niet is, het probleem is dat men op dit moment het personeel niet snel genoeg aan kan sturen na het opstarten van zulke grote verstoringen.
Een rondje om de kerk (of hoe je het ook wilt noemen) verandert daar helemaal niets aan.
Ik heb overigens geen idee wat de status van die tafel is.
Voor de duidelijkheid, er staat "niet mogelijk", er staat niet "niet toegestaan ". Iets wat bij Eurostar wel staat.EDIT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 01:20:
[...]
Voor alle duidelijkheid: binnenlandse reizen zijn helaas niet toegestaan in de zomermaanden. Daarvoor rijden er waar mogelijk voor/natreinen. Dus nee, binnenlands reserveren is niet mogelijk.
Reserveren als je al een geldig vervoersbewijs hebt voor een buitenlandse reis (bijv. Interrail) is gewoon mogelijk.
Daarnaast is dit de website van NS international, die exclusief over de internationale trein route gaat. NS (en hun consessie) gaat over de binnenlandse rit tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem/'s-Hertogenbosch met de ICE.
Vorig jaar was we ook een groot verschil te zien. NS internationaal melde dat er voor internationale ritten een reserveringsplicht was, en NS weigerde niet internationale reizigers (Utrecht Arnhem bijvoorbeeld) in de trein ookal was het volgens hun website specifiek in die periode toegestaan.
Zolang NS.nl meld dat ik met de ICE mag reizen in het binnenland zonder reservering, zal ik dat blijven doen. Scheelt toch veel reistijd voor mijn situatie.
We praten continue over autopilots voor auto's, maar ik denk dat treinen er als eerste aan moeten geloven. Op sommige trajecten (bijv. vliegvelden) gebeurt dit al.kevi-n1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:53:
[...]
Boehoehoe....
Lekker je eigen zin doordrijven inderdaad. Zijn de mensen op de trein echt ongelooflijk blij meeBartpetat schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:23:
[...]
Zolang NS.nl meld dat ik met de ICE mag reizen in het binnenland zonder reservering, zal ik dat blijven doen. Scheelt toch veel reistijd voor mijn situatie.
Ik begrijp best dat het beter uitkomt, maar doe even normaal zeg en neem gewoon een andere trein in de komende paar maanden.
Dien voor mijn part een klacht in bij de klantenservice of een OV authoriteit, maar ga het personeel op de trein er verder niet mee lastig vallen ajb.
[ Voor 26% gewijzigd door EDIT op 06-06-2024 11:40 ]
Het is mij volkomen duidelijk wat er wel en niet kan/mogelijk is/toegestaan is.EDIT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 01:20:
[...]
Voor alle duidelijkheid: binnenlandse reizen zijn helaas niet toegestaan in de zomermaanden. Daarvoor rijden er waar mogelijk voor/natreinen. Dus nee, binnenlands reserveren is niet mogelijk.
Alleen, de NS reisplanner op mijn telefoon geeft me andere signalen. Ik kan plannen tussen Amsterdam en Hengelo, waar de app zegt: "reserveren verplicht" en ik kan in de app een toeslagkaartje kopen voor binnenlands gebruik van de ICE.
Zie ook hieronder, (van de pagina op NS.nl) :
"Reserveren verplicht" en "Toeslag" suggereren beide dat reizen mogelijk/toegestaan is.
Dit is de actuele planner.
Zie mijn post hierboven. Ga de klantenservice bestoken met klachten of vragen of ga bij een OV authoriteit mopperen, maar hier kom je er echt niet verder mee.
Ik heb aangegeven wat de situatie is, dan kan je wel vanalles gaan verzinnen, maar dat verandert de situatie niet.
Ik heb aangegeven wat de situatie is, dan kan je wel vanalles gaan verzinnen, maar dat verandert de situatie niet.
Probleem is dat 'de site' of app leidend is, bijna niemand kent het volledige verhaal dat jij verteld.EDIT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:51:
Sta je op een perron en staat daar 'toeslag verplicht' in plaats van 'geen binnenlands vervoer' dan stap je gewoon in, zeker als het sneller is.
Nee, er staat 'reservering verplicht'. En die kan je niet maken voor binnenlandse reizen. Ergo: je reis is niet mogelijk met die trein.
Het is ook reserveren verplicht. Heb je die reservering niet dan hoor je ook niet in die trein thuis.
Op weg naar Nederland mag je momenteel ook in Utrecht of Den Bosch niet instappen als ik het goed bekijk. In de internationale planner ontbreken de vertrektijden wat inhoudt dat hij niet gebruikt mag worden door instappers.
Succes met reizen, als je de ICE in dat geval gebruikt voor een binnenlandse rit is het in feite zwartrijden. Ook als je een toeslag hebt afgetikt.
Op weg naar Nederland mag je momenteel ook in Utrecht of Den Bosch niet instappen als ik het goed bekijk. In de internationale planner ontbreken de vertrektijden wat inhoudt dat hij niet gebruikt mag worden door instappers.
Succes met reizen, als je de ICE in dat geval gebruikt voor een binnenlandse rit is het in feite zwartrijden. Ook als je een toeslag hebt afgetikt.
Maar wel voor een internationale reis, waar je toevallig alleen het Nederlandse deel van aflegt?EDIT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:10:
Nee, er staat 'reservering verplicht'. En die kan je niet maken voor binnenlandse reizen. Ergo: je reis is niet mogelijk met die trein.
Probleem opgelost, of...?
^^EDIT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:29:
[...]
Lekker je eigen zin doordrijven inderdaad. Zijn de mensen op de trein echt ongelooflijk blij mee
Ik begrijp best dat het beter uitkomt, maar doe even normaal zeg en neem gewoon een andere trein in de komende paar maanden.
Dien voor mijn part een klacht in bij de klantenservice of een OV authoriteit, maar ga het personeel op de trein er verder niet mee lastig vallen ajb.
Als je een zitplaatsreservering hebt dan is het geen probleem. Je kunt ook altijd een zitplaatsreservering van Amsterdam naar Duisburg kopen, kost evenveel als van Amsterdam naar Frankfurt.Wally2002 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:13:
[...]
Maar wel voor een internationale reis, waar je toevallig alleen het Nederlandse deel van aflegt?
Probleem opgelost, of...?
En ik snap niet waarom mensen hier zeggen dat als de reiziger iets doet wat hij kan en mag, het zijn probleem is en dat hij het niet moet doen. De reiziger is altijd het probleem he? Het probleem ligt nooit bij NS.
Wat al zo lang zeg: de reiziger is fnuikend voor de dienstuitvoering. Ik heb het afgelopen weekend ook weer een conducteur moeten zeggen die pertinent niet wilde doorgeven of een aansluitende trein op onze vertraagde trein wilde wachten (waardoor ik een uur vertraging zou krijgen): NS vervoert geen reizigers, nee, NS rijdt treintjes. Wat wij ook op onze modelspoorbaan doen. Als die treintjes maar rijden en als de dienstregeling maar gevolgd wordt dan doen die reizigers er echt helemaal geen ene flikker toe.
Dit. Als je een geldig vervoersbewijs hebt ( incl zitplaatsreservering en supplement als beide verplicht zijn) dan is er verder toch niets aan de hand lijkt mij.Maasluip schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:34:
En ik snap niet waarom mensen hier zeggen dat als de reizger iets doet wat hij kan en mag, het zijn probleem is en dat hij het niet moet doen.
Als nu niet duidelijk uit de voorwaarden of andere informatie van de vervoerder blijkt wat een geldig vervoersbewijs is, dan snap ik wel dat er eventueel discussies over kunnen ontstaan. Zie hier in het topic, maar dus ook de trein.
Dan is toch de enige oplossing dat er ondubbelzinnig uit voorwaarden en informatie blijkt wat een geldig vervoersbewijs is lijkt mij. Lijkt me geen rocket science.
@Maasluip Dus omdat het voor *jou* niet goed uitkomt wordt er niet aan de reiziger gedacht? Wat is dat nou weer voor gedachtengang?
Ja, een aantal reizigers is gedupeerd door een reserveringsplicht. Ja, een aantal reizigers is gedupeerd wanneer een aansluiting niet overgenomen wordt. En ja, als dat jouw trein betreft is dat gewoon klote.
Echter betekent dat niet dat er niet aan de reiziger gedacht wordt.
Het betekent eenvoudigweg dat een andere groep reizigers prioriteit krijgt.
In het geval van de ICE/IC Berlijn zijn dat de enorme hoeveelheden internationale reizigers. Zolang er nog geen hogere frequenties mogelijk zijn of langere treinen, zijn die treinen in de zomermaanden gewoon overvol.
Vorige zomers werden daarom zelfs stations overgeslagen omdat de treinen gewoon te vol waren en er echt niemand meer bij kon.
Als mensen dan zo asociaal zijn om ook nog eens kostbare zitplaatsen te gaan reserveren omdat ze per se binnenlands willen reizen, dan is dat gewoon niet OK wat mij betreft. Daar zijn die treinen gewoon niet voor bedoeld op dat moment en er zijn in Nederland genoeg alternatieven. Het is niet zo dat die ICE/IC Berlijn de enige trein die dag is.
En ja, wat mij betreft moeten de treinen zo snel mogelijk verlengd gaan worden en de frequenties verhoogd, maar dat zit er deze zomer gewoon nog niet in. Dan is het roeien met de riemen die er zijn. En ja, dat betekent dat je een aantal mensen teleur moet stellen, maar dat betekent niet dat die mensen alleen maar een dikke middelvinger krijgen gewoon omdat het kan. Dat is gewoon flauwekul.
Ja, een aantal reizigers is gedupeerd door een reserveringsplicht. Ja, een aantal reizigers is gedupeerd wanneer een aansluiting niet overgenomen wordt. En ja, als dat jouw trein betreft is dat gewoon klote.
Echter betekent dat niet dat er niet aan de reiziger gedacht wordt.
Het betekent eenvoudigweg dat een andere groep reizigers prioriteit krijgt.
In het geval van de ICE/IC Berlijn zijn dat de enorme hoeveelheden internationale reizigers. Zolang er nog geen hogere frequenties mogelijk zijn of langere treinen, zijn die treinen in de zomermaanden gewoon overvol.
Vorige zomers werden daarom zelfs stations overgeslagen omdat de treinen gewoon te vol waren en er echt niemand meer bij kon.
Als mensen dan zo asociaal zijn om ook nog eens kostbare zitplaatsen te gaan reserveren omdat ze per se binnenlands willen reizen, dan is dat gewoon niet OK wat mij betreft. Daar zijn die treinen gewoon niet voor bedoeld op dat moment en er zijn in Nederland genoeg alternatieven. Het is niet zo dat die ICE/IC Berlijn de enige trein die dag is.
En ja, wat mij betreft moeten de treinen zo snel mogelijk verlengd gaan worden en de frequenties verhoogd, maar dat zit er deze zomer gewoon nog niet in. Dan is het roeien met de riemen die er zijn. En ja, dat betekent dat je een aantal mensen teleur moet stellen, maar dat betekent niet dat die mensen alleen maar een dikke middelvinger krijgen gewoon omdat het kan. Dat is gewoon flauwekul.
[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 06-06-2024 14:07 ]
@EDIT, doe geen moeite. Mensen zijn tegenwoordig standaard egocentrisch en blijven net zo lang doorargumenteren totdat ze hun zin krijgen. Niemand kijkt meer naar het grote plaatje.
Ik ben toch ook een reiziger? Wordt daar dan aan gedacht? Twee minuutjes wachten, ja dat laat de dienstregeling in het hele land in de soep lopen.EDIT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:04:
@Maasluip Dus omdat het voor *jou* niet goed uitkomt wordt er niet aan de reiziger gedacht? Wat is dat nou weer voor gedachtengang?
Huh? Er zijn gewoon zitplaatsen beschikbaar tussen Utrecht en Arnhem in de zomer. En als de trein dan toch vol zit, dan neem ik gerust een volgende. Ga alleen niet zeggen dat ik het personeel lastig ga vallen. Dat is een erg zware melding die je maakt.EDIT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:29:
[...]
Lekker je eigen zin doordrijven inderdaad. Zijn de mensen op de trein echt ongelooflijk blij mee
Ik had hieronder nog meer staan maar post het toch maar niet om een nutteloze heen-en-weer discussie te voorkomen. In het kort: Ik reis met de ICE als dat mag volgens de regels van mijn vervoersbewijs, en tot nu toe staat er nergens dat het niet mag.
Snappen mensen wel waarom je niet die trein in mag, welk probleem ze deze zomer denken op te lossen?Dolan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:57:
Niemand kijkt meer naar het grote plaatje.
Moet denken aan het reserveren van fietsen een tijd terug, mega onhandig precies als mensen eropuit willen.
Ik vraag me af of de kaas door de doorsnee reiziger op het station net zo heet wordt gegeten als hier. Maar dit is natuurlijk ook een leermomentje voor de NS die er ook voor het eerst mee te maken krijgt dat we tegen dergelijke limieten aanlopen in ons land en dus beter moeten gaan communiceren (en ja, de NS kan ook nog wel 100 andere dingen leren).
Toch zou ik eerder bij de politiek gaan klagen. Continu lezen we hier dat een upgrade van de infra financieel niet uit kan voor de aantallen reizigers. Tegelijkertijd zien we dat de internationale trein razendsnel aan populariteit wint en een alternatief voor het vliegtuig kan zijn. IC Berlijn misschien alleen in de zomer, maar in de winter zie ik ook steeds meer wintersporters richting Munchen gaan.
Als we nu al tegen de limieten aanlopen en het kan financieel niet uit, wat dan? Misschien moet de EU toch maar eens in een HSL Oost investeren en volgen de zakenreizigers ook het hele jaar door wanneer er een solide dienstregeling is en wordt het ooit nog wel winstgevend ook...
Toch zou ik eerder bij de politiek gaan klagen. Continu lezen we hier dat een upgrade van de infra financieel niet uit kan voor de aantallen reizigers. Tegelijkertijd zien we dat de internationale trein razendsnel aan populariteit wint en een alternatief voor het vliegtuig kan zijn. IC Berlijn misschien alleen in de zomer, maar in de winter zie ik ook steeds meer wintersporters richting Munchen gaan.
Als we nu al tegen de limieten aanlopen en het kan financieel niet uit, wat dan? Misschien moet de EU toch maar eens in een HSL Oost investeren en volgen de zakenreizigers ook het hele jaar door wanneer er een solide dienstregeling is en wordt het ooit nog wel winstgevend ook...
De capaciteitsproblemen spelen al meerdere jaren (sinds 2022 is het in de zomer al een zooi) en de ICB had er voor corona ook al last van. De problemen van nu is het gevolg van vele jaren de oplossing van de problemen voor je uit blijven schuiven. Ik laat in het midden aan wie of wat dit exact ligt (infra/personeel/materieel), dat boeit ook niet zoveel, de politiek was en is vooral bezig om investeringen internationaal voor bedrijven als NS en DB zo onaantrekkelijk te maken dat er geen hond verbaasd over is dat ze dit voor zich uit schuiven. (Lees we maken er deels Open Access van)Yankovic schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:28:
Ik vraag me af of de kaas door de doorsnee reiziger op het station net zo heet wordt gegeten als hier. Maar dit is natuurlijk ook een leermomentje voor de NS die er ook voor het eerst mee te maken krijgt dat we tegen dergelijke limieten aanlopen in ons land en dus beter moeten gaan communiceren (en ja, de NS kan ook nog wel 100 andere dingen leren).
Waarbij de algehele staat van het spoor en de spoorwegen in Duitsland vermoedelijk ook wel meespeelt, want ook binnenlands loopt het daar momenteel niet al te best. (En ook dat heeft vooral politieke oorzaken.)
[ Voor 12% gewijzigd door Commendatore op 06-06-2024 18:19 ]
Wat voor upgrade van nationale infra zou nodig zijn om bijvoorbeeld 1x per uur een trein naar Berlijn, Keulen, München, Aken, Luik en Brussel (door) te laten rijden? Het spoor ligt er al, grenstrajecten niet druk bereden.Yankovic schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:28:
Als routes zo populair zijn waarom kan het dan niet uit?
Ik denk dat "niet druk bereden" slechts voor een deel klopt. Wat menig persoon in dit topic vaak vergeet is dat je verderop het traject ook te maken hebt met cargo's en lokale treindiensten.hoevenpe schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:05:
[...]
Wat voor upgrade van nationale infra zou nodig zijn om bijvoorbeeld 1x per uur een trein naar Berlijn, Keulen, München, Aken, Luik en Brussel (door) te laten rijden? Het spoor ligt er al, grenstrajecten niet druk bereden.
Probeer maar eens de BUP van 3 landen op elkaar te leggen, in Nederland is die al ingewikkeld, laat staan die van 3 landen.hoevenpe schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:05:
[...]
Wat voor upgrade van nationale infra zou nodig zijn om bijvoorbeeld 1x per uur een trein naar Berlijn, Keulen, München, Aken, Luik en Brussel (door) te laten rijden? Het spoor ligt er al, grenstrajecten niet druk bereden.
CM is nu al 3 maanden voltijd bezig met 6 man om de dienstregeling voor 2025 te optimaliseren want er is geconcludeerd dat die van '24 te krap is.
De CEO van NMBS waarschuwde al dat "haar" treinen moeten wijken voor het aanbod van internationale treinen.hoevenpe schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:05:
[...]
https://www.bruzz.be/mobi...nationale-treinen-2023-12
Op de HSL naar Nederland is er nog ruimte. Op de lijn naar Roosendaal zit er goederentreinen tussen. Antwerpen-Centraal -2 heeft 4 sporen, en dat zit eigenlijk overvol. Puur omdat er treinen daar een frontkering doen. Die zouden we kunnen versporen naar een ander niveau, maar krijgen we bijkomende kruisingen in Antwerpen-Berchem. Vanaf Berchem tot Y.Liersesteenweg kunnen we gebruik maken van 6 sporen richting Brussel, daarna zijn het er 4, en zitten de goederen er weer tussen. In Kontich komen er ook de reizigertreinen vanuit de Kempen erbij. Vanaf Mechelen zijn het weer 6 sporen, en zijn er ook al wat goederen tussenuit.
Bottleneck zit dus echt tussen Y.Liersesteenweg en Mechelen.
Op de HSL zelf wel, maar in de Willemsspoortunnel niet. En daar kan je van/naar de HSL nog niet omheen helaas.Arator schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:19:
[...]
De CEO van NMBS waarschuwde al dat "haar" treinen moeten wijken voor het aanbod van internationale treinen.
https://www.bruzz.be/mobi...nationale-treinen-2023-12
Op de HSL naar Nederland is er nog ruimte.
Ter info: ik heb er nog geen (intern) nieuwsbericht over gezien, dus onder voorbehoud van correctheid, maar de reserveringsplicht die op vraag van DB was ingevoerd voor de IC Berlijn lijkt teruggedraaid te worden voor specifiek binnenlandse reizen.
De reserveringsplicht geldt wel nog overminderd voor reizen naar het buitenland.
Blijft overigens wel nog altijd de vraag om net als in de voorgaande zomerperiodes zoveel mogelijk gebruik te maken van eventuele voor/natreinen, aangezien de treinen enorm druk kunnen worden in de vakantieperiode.
De reserveringsplicht geldt wel nog overminderd voor reizen naar het buitenland.
Blijft overigens wel nog altijd de vraag om net als in de voorgaande zomerperiodes zoveel mogelijk gebruik te maken van eventuele voor/natreinen, aangezien de treinen enorm druk kunnen worden in de vakantieperiode.
Waar "naar" moet het natuurlijk "van" zijn.Extraxyz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:39:
[...]
Op de HSL zelf wel, maar in de Willemsspoortunnel niet. En daar kan je van/naar de HSL nog niet omheen helaas.
Op zich wel, bij Breda kan je ook van de HSL af en bijvoorbeeld Eindhoven aan doen. Wie weet kunnen ze eens een Eindhoven - Antwerpen trein inleggen. Als die tunnel in Rotterdam zo vol zit waarom gaat die langzamere Benelux eigenlijk na Breda nog door naar Rotterdam?Extraxyz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:39:
[...]
Op de HSL zelf wel, maar in de Willemsspoortunnel niet. En daar kan je van/naar de HSL nog niet omheen helaas.
Met nadruk op waar mogelijk voor/natreinen.EDIT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 01:20:
[...]
Hiermee haalt men de enige reismogelijkheid tussen Deventer en Amsterdam die omgeleid wordt tijdens de werkzaamheden op Amersfoort weg.
Tijdens de gehele periode van werkzaamheden bij Amersfoort kan je ongeveer de helft van de tijd reizen via Utrecht Centraal op dit traject. In de spits is deze overstap alleen niet betrouwbaar - je hebt geen goede kans op een zitplaats (met 1e klas vervoersbewijs). Men zal de capaciteit hier behoorlijk moeten vergroten als ook de stroom die normaal vanaf Amsterdam of Schiphol komt deze trein neemt.
Breda - Tilburg zit evengoed vol, daar rijden de intercities tegenwoordig al langzamer zodat er nog net wat extra goederenpaden tussen konden worden gepropt. Straks als PHS Tilburg is afgerond ontstaat er iets meer ruimte, maar als het goed is gaat dat worden benut door de IC Direct Amsterdam - Breda (straks Amersfoort - Breda) door te trekken naar Eindhoven zodat je op Rotterdam - Eindhoven 4x/u een IC verbinding krijgt.cazzer22 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:46:
[...]
Op zich wel, bij Breda kan je ook van de HSL af en bijvoorbeeld Eindhoven aan doen. Wie weet kunnen ze eens een Eindhoven - Antwerpen trein inleggen. Als die tunnel in Rotterdam zo vol zit waarom gaat die langzamere Benelux eigenlijk na Breda nog door naar Rotterdam?
Juist omdat het zo vol zit, wil elke vervoerder vast blijven houden aan het pad wat ze nog kunnen krijgen. Het zou ook kunnen dat er in de nieuwe concessie een bedieningsfrequentie Rotterdam - Breda is opgenomen waarvoor die IC Brussel nodig blijft, daar weet ik de details niet van.
Het HRN 2025 - 2033: Of bedoel je in totaal Rotterdam Breda?Extraxyz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:19:
[...]
Het zou ook kunnen dat er in de nieuwe concessie een bedieningsfrequentie Rotterdam - Breda is opgenomen waarvoor die IC Brussel nodig blijft, daar weet ik de details niet van.
Artikel 5. Verbindingen naar België
1. NS voert een treindienst uit tussen Nederland en Brussel, met een frequentie van tweeëndertig treinen per richting per dag. Van deze tweeëndertig treinen rijden:
a. zestien treinen per richting per dag tussen Amsterdam, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Brussel;
b. zestien treinen per richting per dag tussen Rotterdam Centraal, Breda en Brussel.
2. De treindiensten, bedoeld in het eerste lid, maken tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal en tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal, daar waar van toepassing, gebruik van de hogesnelheidsinfrastructuur.
3. Voor de treindiensten, bedoeld in het eerste lid, zijn de lijnvoering en voorwaarden onder voorbehoud van de afspraken die NS maakt met de buitenlandse spoorvervoerder. De Concessieverlener gaat in gesprek met de Belgische overheid over de treindiensten bedoeld in het eerste lid. Indien uit deze gesprekken afspraken volgen, kan NS hieraan uitsluitend gehouden worden door een wijziging van de Concessie.
4. Voor internationale reizen met de treinen, bedoeld in het eerste lid, geldt de tariefstructuur voor Non-Integrated Reservation Tickets, als vastgesteld in de Internationale Spoorwegunie. Voor binnenlandse reizen in die treinen gelden de reguliere Reisproducten en tarieven van NS. NS treft zover redelijkerwijs mogelijk maatregelen om reizigers uit het buitenland te faciliteren bij het gebruik van het OV-betaalsysteem.
Bron: Vijf tienerjongens leggen in het geniep verkeersborden op het spoor in Vught, maar worden toch gezienVijf baldadige jongelui hebben vrijdagavond verkeersborden op het spoor gelegd bij de overweg Loonsebaan in Vught. Ze dachten dat ze dat ongezien konden doen, maar dat bleek niet zo: de politie kon ze in de kraag vatten.
Railbeheerder ProRail zag de jongens op camerabeelden bezig en waarschuwde de politie. De treinen moesten langzamer gaan rijden, maar ongevallen bleven uit.
Het gaat om vijf jongens uit Sint-Michielsgestel en Vught in de leeftijd van 13 tot en met 15 jaar. ,,Onvoorstelbaar”, reageert wijkagent Marcel de Rouw. ,,Gelukkig is een ongeval voorkomen. Ik ben heel blij met de camera’s en de samenwerking met ProRail. De camera's zijn in dit soort gevallen echt goud waard.”
Een medewerker van ProRail zag op de camera de jongens de borden op het spoor leggen en belde meteen de politie. ,,Het ging om borden van afzettingen”, aldus de Vughtse wijkagent. Hij vervolgt: ,,We hebben de jeugd aangetroffen en de borden zijn door ons van het spoor gehaald. De ouders zijn geïnformeerd en de jeugd wordt naar Halt gestuurd.”
WTF? Dat noemen ze dan 'baldadigheid'? Dit lijkt me eerder poging tot zware mishandeling, toebrengen van letsel, danwel doodslag op de inzittenden van de passerende treinen?
Je moet ook wel héél erg hersenloos zijn om zoiets te doen zeg
Virussen? Scan ze hier!
Aldus en Vughtse wijkagent: ,"We hebben de jeugd aangetroffen en de borden zijn door ons van het spoor gehaald. De ouders zijn geïnformeerd en de jeugd wordt naar Halt gestuurd."
Laten we hopen dat ze minimaal gezellig mee mogen helpen met het schrobben van graffiti.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Dat zou je zo kunnen benoemen idd. Vraag is of ze wel beseffen waar ze mee bezig zijn. Vroeger kreeg je een pak slaag bij zulke acties, maar nu moet het met de zachte hand en dat blijkt niet echt te helpen.wildhagen schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:36:
[...]
Bron: Vijf tienerjongens leggen in het geniep verkeersborden op het spoor in Vught, maar worden toch gezien
WTF? Dat noemen ze dan 'baldadigheid'? Dit lijkt me eerder poging tot zware mishandeling, toebrengen van letsel, danwel doodslag op de inzittenden van de passerende treinen?
Je moet ook wel héél erg hersenloos zijn om zoiets te doen zeg
Bewustwording is ook een vak. Bureau Halt heeft het er maar druk mee omdat ouders hun kroost niet kunnen opvoeden of mis ik iets?
Geeft de NS website prijzen daadwerkelijk voor de datum+tijd dat je een reis plant? Als ik morgen om 8:45 incheck dan heb ik toch helemaal geen 40% korting met een Flex Dal-voordeel?
ns.nl Groningen - Amsterdam Centraal, "morgen" (maandag 10 juni), 11:00 uur aankomst gepland
/f/image/2uyzl1Kw108MjZcwCmtXxbZi.png?f=fotoalbum_large)
Of mis ik iets?
ns.nl Groningen - Amsterdam Centraal, "morgen" (maandag 10 juni), 11:00 uur aankomst gepland
/f/image/2uyzl1Kw108MjZcwCmtXxbZi.png?f=fotoalbum_large)
Of mis ik iets?
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
Nee die prijzen zijn niet gekoppeld aan het tijdstip van de reis.OnTracK schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:18:
Geeft de NS website prijzen daadwerkelijk voor de datum+tijd dat je een reis plant? Als ik morgen om 8:45 incheck dan heb ik toch helemaal geen 40% korting met een Flex Dal-voordeel?
[Afbeelding]
Of mis ik iets?
De tekst erachter 'in daluren + weekend' staat er natuurlijk ook niet voor niets.
Ja, maar het staat bij een specifieke reis, pas als ik die aanklik. Als ie bij de zoekopdracht had gestaan had ik dat beter begrepen. Er staat ook onder "deze reis ..."
één reis later kunnen ze wèl een "NS PrijsTijd Deal" prijs weergeven die wèl voor die ene reis van toepassing is.
één reis later kunnen ze wèl een "NS PrijsTijd Deal" prijs weergeven die wèl voor die ene reis van toepassing is.
[ Voor 42% gewijzigd door OnTracK op 09-06-2024 14:32 ]
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
De PrijsTijd deals kunnen de hele dag in de daluren gebruikt worden. Je bent niet gebonden aan de bepaalde trein of tijd (buiten dan dus de eventuele spitsbeperkingen).
In Rotterdam zijn twee metro's tegen een omgewaaide boom gereden. Flinke schade. Gelukkig geen gewonden.
https://www.rijnmond.nl/n...er-tussen-slinge-en-rhoon
https://mediatv.nl/nieuws...j-zuiderparkweg-rotterdam
RET is zoals gewend niet zo goed met (actuele/duidelijke) informatie bij verstoringen.
Momenteel staat er op de website:
https://www.rijnmond.nl/n...er-tussen-slinge-en-rhoon
https://mediatv.nl/nieuws...j-zuiderparkweg-rotterdam
RET is zoals gewend niet zo goed met (actuele/duidelijke) informatie bij verstoringen.
Momenteel staat er op de website:
Stremming. Metro D. Pendelbussen verwacht.
Door een stremming rijden er op lijn D in beide richtingen geen metro's tussen Slinge <-> Rhoon. Pendelbussen worden verwacht binnen X minuten.
Dat is er eentje van de "oudste" serie 1998-2001 (Wikipedia: Rotterdam Metro) en aan de schade te zien zou ik zeggen die is afgeschreven.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Ik heb het idee dat de NS wilt inzetten op de nieuwe NightJet-generatie die tegen die tijd wel naar Nederland zal komen. Zodat er ook niet meer gesplitst hoeft te worden met de bestaande oude meuk. Ik zie nog geen publicatie op ACM, maar ik ben benieuwd naar de plannen die ze bij ACM hebben neergelegd. Ik gok op een samenwerking met ÖBB zoals nu.NS wil ook in 2026 een nachttrein vanaf Amsterdam Centraal naar Wenen en naar Innsbruck blijven rijden. Momenteel is dit één nachttrein, die in Duitsland splitst van waaruit een treindeel doorrijdt naar Innsbruck en één naar Wenen. We zien mogelijkheden om hier twee aparte treinen van te maken vanaf Amsterdam Centraal. De ene met eindbestemming Wenen en de andere met eindbestemming Innsbruck.
[..]
De Siemens Viaggio, ook wel nu beter bekend aan het worden als de Vectrain, kan je best wel mooi formeren
Doe mij maar push-pull met twee treinen naar Wenen, en de andere naar Innsbruck.
[ Voor 38% gewijzigd door AW_Bos op 13-06-2024 15:34 ]
Klopt.Skyaero schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:45:
Ik zie geregeld een (lege) Wesp/ING op Alkmaar station. Zijn dit proef/trainingsritten?
Kwam deze trein laatst op Utrecht CS tegen, ben benieuwd wat daarin getest wordt dan. De ramen waren volgens mij uitgerust met een folie waardoor je nagenoeg niet naar binnen kon kijken en/of foto's kon maken. Maar zag verder niks bijzonders in de trein zelf.
Dat is de ATO testtrein. Eerder werd GOA2 getest en volgens mij ook remote operations in het verleden (maar het kan ook zijn dat die testen met een ander stel zijn gedaan), maar recent is men, als ik het goed heb begrepen, begonnen met GOA4-testen.
[ Voor 89% gewijzigd door EDIT op 13-06-2024 20:23 ]
Iemand enig idee wat er vandaag op de Zeeuwse lijn aan de hand was, anders dan het door de NS aangegeven “herstelwerkzaamheden” en of de verwachting is dat dit zaterdagochtend nog speelt ? Enige dat ik vind is een nieuwsartikel op de PZC maar dat staat achter een paywall.
Was wel erg nat weer afgelopen week.
Storing en OnderzoekJ-roenn schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:35:
Iemand enig idee wat er vandaag op de Zeeuwse lijn aan de hand was, anders dan het door de NS aangegeven “herstelwerkzaamheden” en of de verwachting is dat dit zaterdagochtend nog speelt ? Enige dat ik vind is een nieuwsartikel op de PZC maar dat staat achter een paywall.
https://www.rijdendetrein...oek-roosendaal-vlissingen
Bericht in de krant (maar er zijn vervangende treinen ingezet):
Herstelwerkzaamheden tussen Vlissingen en Roosendaal duren langer dan verwacht, nog steeds minder treinen
Vanwege herstelwerkzaamheden rijden er momenteel minder treinen op het traject tussen Vlissingen en Roosendaal. Dat levert een vertraging van meer dan een uur op, meldt de NS.
13-06-24, 14:41 Laatste update: 17:44
Tussen de stations van Bergen op Zoom en Roosendaal rijden minder treinen. Dat heeft ook gevolgen voor Zeeuwse reizigers. De hinder duurt tot en met tenminste 19.00 uur. De NS adviseert reizigers om de reisplanner te gebruiken.
[ Voor 37% gewijzigd door PeteSplit op 13-06-2024 21:31 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Klopt, er zitten camera's in de neus t.b.v. de ATO testen.basdv schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:34:
Is het de 3002?
Er is ook een stel geweest die omgebouwd was voor eenmansbediening, zodat de machinist zelf de deuren kan observeren en sluiten.
[ Voor 26% gewijzigd door AW_Bos op 13-06-2024 21:47 ]
Het was eigenlijk een vraag aan ArcticWolf, de laatste keer dat ik dat stel zag zat die bestickering er nog niet op dus daarom twijfelde ik.AW_Bos schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:46:
[...]
Klopt, er zitten camera's in de neus t.b.v. de ATO testen.
Er is ook een stel geweest die omgebouwd was voor eenmansbediening, zodat de machinist zelf de deuren kan observeren en sluiten.
Maar het is dan inderdaad de ATO testtrein. Kan onder zowel ERTMS als ATB automatisch rijden.
Ben benieuwd. De nieuwe Nightjet treinen zullen uiteindelijk ook naar Nederland moeten gaan rijden, maar dat zijn vaste stammen die ook gecombineerd kunnen rijden. Vanuit Hamburg rijden die al gecombineerd naar Innsbruck en Wenen met splitsen in Nürnberg.AW_Bos schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:59:
[...]
Ik heb het idee dat de NS wilt inzetten op de nieuwe NightJet-generatie die tegen die tijd wel naar Nederland zal komen. Zodat er ook niet meer gesplitst hoeft te worden met de bestaande oude meuk. Ik zie nog geen publicatie op ACM, maar ik ben benieuwd naar de plannen die ze bij ACM hebben neergelegd. Ik gok op een samenwerking met ÖBB zoals nu.
De Siemens Viaggio, ook wel nu beter bekend aan het worden als de Vectrain, kan je best wel mooi formeren. Alleen als vleugeltrein krijg ik weer van die DD-AR vibes die soms in de spits met twee 1700'en aan elkaar werden gekoppeld, wat er best maf uitzag.
.
Doe mij maar push-pull met twee treinen naar Wenen, en de andere naar Innsbruck.
[Afbeelding]
De trein uit Nederland (en terug) is wel snel uitverkocht, misschien denken ze wel meer dan 5 rijtuigen per dag te kunnen vullen, en willen ze de concurrentie met ÖBB aan gaan?
Die Siemens Viaggio (Comfort) is in feite een huidige Railjet trein. De nieuwe Nightjets (en ook Railjet 3) is ook een nieuwere versie hiervan, die zijn ook push/pull wanneer de loc eenmaal is toegelaten. Het niet meer hoeven te rangeren met rijtuigen maar alleen stammen is wel een verbetering. Al rangeren ze nu ook alleen maar met een halve trein, en niet met lossen rijtuigen.
Ik heb in mei een rit met de nieuwe nighjet gemaakt (in zo'n mini cabine), was er niet 100% positief over. Voor mijn lengte van 194cm was het net 2cm te krap, en ondanks dat je je medereizigers niet ziet hoor je ze wel goed. Vooral het openen en sluiten van de roldeur is erg luidruchtig.
De nieuwe Railjet ook uitgeprobeerd, deze was krap met mijn knieën zat ik als in een vliegtuig tegen de stoel voor me aan. De oude Railjet had dat niet!
[ Voor 10% gewijzigd door cazzer22 op 14-06-2024 11:32 ]
Goed om te weten, de nieuwe Nightjet neem ik binnenkort van Bregenz naar Wenen in zo'n minicabine. Dat wordt met m'n 193cm instellen op een krappe nacht en het feit dat ik m'n oordopjes niet moet vergetencazzer22 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:29:
[...]
Ik heb in mei een rit met de nieuwe nighjet gemaakt (in zo'n mini cabine), was er niet 100% positief over. Voor mijn lengte van 194cm was het net 2cm te krap, en ondanks dat je je medereizigers niet ziet hoor je ze wel goed. Vooral het openen en sluiten van de roldeur is erg luidruchtig.
De nieuwe Railjet ook uitgeprobeerd, deze was krap met mijn knieën zat ik als in een vliegtuig tegen de stoel voor me aan. De oude Railjet had dat niet!
Gewoon een samenwerking, net zoals de DB naar Keulen, Frankfurt en Basel, de IC Berlijn en de Eurostar van naar Londen.cazzer22 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:29:
[...]
De trein uit Nederland (en terug) is wel snel uitverkocht, misschien denken ze wel meer dan 5 rijtuigen per dag te kunnen vullen, en willen ze de concurrentie met ÖBB aan gaan?
Sinds vandaag is de 4011, de eerste nog actieve Koploper (nou ja, ICM), opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. Bij de aankomst van treinstel 4011 om 11:20 op het museumstation Utrecht Maliebaan werd de sleutel overgedragen aan Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter van Het Spoorwegmuseum.
De nestorm van de rijvaardige ICM's was vandaag voorlopig voor het laatst te bezoeken, en blijft met gesloten deuren t/m september in het museum staan. Dan gaan tijdens het Open Trein Festijn nog een keertje de deuren open, en dan gaat de trein voorlopig naar een plek achter de schermen omdat de Koploper de komende +/- vijf jaar nog steeds bij NS rijden.
De nestorm van de rijvaardige ICM's was vandaag voorlopig voor het laatst te bezoeken, en blijft met gesloten deuren t/m september in het museum staan. Dan gaan tijdens het Open Trein Festijn nog een keertje de deuren open, en dan gaat de trein voorlopig naar een plek achter de schermen omdat de Koploper de komende +/- vijf jaar nog steeds bij NS rijden.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Fijnste treinen ooit nog in omloop, zit er nog dagelijks in tussen Utrecht en Zwolle. Betrouwbaar, comfortabel en bovengemiddeld snel als trein. Helaas na 40 jaar snap ik dat ze eruit gaan maar deze serie zal altijd wel een speciaal plekje houden (net als de Mat 64').AW_Bos schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:25:
Sinds vandaag is de 4011, de eerste nog actieve Koploper (nou ja, ICM), opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. Bij de aankomst van treinstel 4011 om 11:20 op het museumstation Utrecht Maliebaan werd de sleutel overgedragen aan Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter van Het Spoorwegmuseum.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Als ik naar het noorden ga, dan hoop ik ook altijd een ICM te hebben, en dan bij voorkeur eentje met een vrij hokje. Heerlijk genieten in alle rust.ArcticWolf schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 01:14:
[...]
Fijnste treinen ooit nog in omloop, zit er nog dagelijks in tussen Utrecht en Zwolle. Betrouwbaar, comfortabel en bovengemiddeld snel als trein. Helaas na 40 jaar snap ik dat ze eruit gaan maar deze serie zal altijd wel een speciaal plekje houden (net als de Mat 64').
Nog altijd iconisch en imposant!AW_Bos schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:25:
Sinds vandaag is de 4011, de eerste nog actieve Koploper (nou ja, ICM), opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum.
Ik vermoed dat er niet twee treinstellen met werkende doorloopkop in het museum komen?
Had ook graag een moderne versie met vergelijkbaar ontwerp ter vervanging gezien, deels dubbbeldeks wellicht
If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
Er is geen treinstel meer met werkende doorloopkop. De deuren zijn weg en het hele mechanisme van het doorloopgedeelte is ook al jaren weg.Mappy schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 02:04:
[...]
Nog altijd iconisch en imposant!
Ik vermoed dat er niet twee treinstellen met werkende doorloopkop in het museum komen?
Had ook graag een moderne versie met vergelijkbaar ontwerp ter vervanging gezien, deels dubbbeldeks wellicht
Automagisch onder ATB-EG? Eerst zien, dan gelovenbasdv schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:41:
[...]
Het was eigenlijk een vraag aan ArcticWolf, de laatste keer dat ik dat stel zag zat die bestickering er nog niet op dus daarom twijfelde ik.
Maar het is dan inderdaad de ATO testtrein. Kan onder zowel ERTMS als ATB automatisch rijden.
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Het "pishok"? Nee, of ze moeten ergens nog werkende deuren hebben liggen en het gezeik van terugbouwen willen doen. Lijkt me niet.Mappy schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 02:04:
[...]
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Grappig hoe voorkeuren ontstaan. Ik vind ICM juist geen fijn materieel, intercom die klinkt als een megafoon, het duurt 5 minuten op ieder station voor de uitstappende passagiers uitgestapt zijn, eerste klas houdt één volledig rijtuig van de 3 of 4 bezet in plaats van dat die is opgedeeld...
Wel goed: Fietsen hebben meer dan genoeg ruimte om gestald te worden in de kop.
Wel goed: Fietsen hebben meer dan genoeg ruimte om gestald te worden in de kop.
[ Voor 13% gewijzigd door Maarten_E op 15-06-2024 17:27 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Er wordt inmiddels alweer een paar jaar getest, ook met ATO onder ATB-EG.GwnLars_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:20:
[...]
Automagisch onder ATB-EG? Eerst zien, dan geloven
Daarvoor heeft de trein voorop ook camera's/sensoren zitten, zie bijvoorbeeld deze foto via treinposities.nl.
[ Voor 25% gewijzigd door EDIT op 15-06-2024 17:43 ]
Met wat aanpassingen is het mogelijk om ATO onder ATB-EG te rijden, maar ATB-NG is ansich per direct al geschikt.GwnLars_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:20:
[...]
Maar goed, dat gaat niemand doen
Ik weet niet onder welke ATB we reden, maar ik heb gezien dat het onder ATB werkt. Niet fantastisch, maar goed het werkt een soort vanGwnLars_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:20:
[...]
^ Een NS trein is per definitie ATB-EG, NG komt alleen voor op de (soms voormalige) dieselbaanvakken en wordt alleen gebruikt door andere vervoerders.
Denk dat het onbewust ook wel mee speelt dat ICM en Mat64 nog echt eigen ontwerpen waren tot op zekere hoogte. Het nieuwere spul vanaf de SLT is in principe allemaal een standaard model uit de catalogus van een grote treinenbouwer en zie je dus ook in andere kleurstellingen elders rijden.ArcticWolf schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 01:14:
Helaas na 40 jaar snap ik dat ze eruit gaan maar deze serie zal altijd wel een speciaal plekje houden (net als de Mat 64').
Dan was het EG
[ Voor 21% gewijzigd door basdv op 15-06-2024 20:23 ]
De doorloopkop wordt niet meer in ere hersteld. Het kost te veel, de schuiftunnels zijn inmiddels gesloopt, en er is geen ander treinstel om mee te koppelen omdat het NSM enkel de 4011 als ICM overneemt. Tot op een jaar geleden waren deze nog aanwezig in de loods van het Spoorwegmuseum in Blerick, maar omdat het enkel om de schuiftunnels ging, zonder de aansturing en elektronica, zijn deze afgevoerd naar de sloop.Mappy schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 02:04:
[...]
Ik ben van mening dat je met wat technische kennis mogelijk wel een mock-up had kunnen bouwen voor in het museum, maar helaas zit ik niet in het bestuur, en bovendien is dat nu te laat...
Ik ken nog wel een leuke anekdote van vroeger toen het treinstel vanuit Den Haag in Gouda werd gecombineerd met die uit Rotterdam. Toen de school om 15:00 uur klaar was ging ik altijd kijken naar het koppelen van de doorloopkop. Een enkele keer zag ik van binnen dat de deur van de machinistcabine open stond, zodat je door de gang kon lopen, en de deur naar de doorloopkopruimte was ook open (kon geloof ik niet op slot), dus ik kon op veilige afstand zien hoe de doorloopkop van binnen koppelde. Het was zeer interessant om dat te kunnen zien, maar helaas had ik nog geen camera om dat te filmen. Toen ik na het koppelen als eerste door die gang liep, liep ik opeens tegen een machinist aan die niet begreep hoe ik opeens door die gang kon wandelen. Hij dacht dat de deur naar de cabine in het andere stel de gang blokkeerde, maar dat was dus niet zo.
Het was prachtig om die verbazing te zien
Ook een mooie herinnering was dat het koppelen van de doorlooptunnel een keer fout ging, wat ook de reden was dat de NS liever niet meer de doorloopkop wou gebruiken. Vanuit de gang was er een luikje bereikbaar naar een knoppenpaneel zodat personeel handmatig de acties voor het aan-/afkoppelen kon bedienen. Zo werden de bijbehorende codenummers dus over en weer naar het personeel in het andere stel geroepen om alsnog de kop handmatig te kunnen koppelen.
"Één".... "Twee"
"Drie".... "Vier"
etc....
Bijzonder - een machinist mag niet vertrouwen op ATB, maar een automaat wel? Of neemt de automaat ook visueel de seinbeelden waar?ArcticWolf schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:36:
[...]Met wat aanpassingen is het mogelijk om ATO onder ATB-EG te rijden, maar ATB-NG is ansich per direct al geschikt.
Natuurlijk neemt de ATO ook de seinbeelden waar, daarvoor zit ook de camera voorop (zie mijn eerdere bericht). Het ATB signaal differentieert immers niet tussen een snelheidsbeperking van 40 km/u of een rood sein, dus zonder die camera zou de trein nooit weten wanneer er gestopt dient te worden.
[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 16-06-2024 13:33 ]
Er is al jaren discussie over het feit of machinisten wel of niet mogen vertrouwen op ATB.arievz schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:29:
[...]
Bijzonder - een machinist mag niet vertrouwen op ATB, maar een automaat wel? Of neemt de automaat ook visueel de seinbeelden waar?
Aan de grondslag ligt dat NS54 een lichtseinen stelsel is en dat de ATB er alleen is om in te grijpen als dat noodzakelijk zou zijn.
De wetgeving / regelingspoorverkeer zou wel aangepast moeten worden als we het gaan toestaan.
Wat mijn afdeling (railverkeerstechniek) betreft gaan we het wel toestaan om op ATB te rijden maar de wijziging laat nog op zich wachten.
Eens, je zou zeggen dat we met 50 jaar ervaring wel genoeg gegevens moeten hebben verzameld om een beslissing te kunnen nemen omtrent de betrouwbaarheid van ATB. Er liggen hier en daar echter wel wat luskabels die het systeem ondermijnen (na kopmaken achter een lichtsein ATB "groen" richting het rode sein).
@EDIT Je had het over camera's, niet over de functie ervan. Camera's kun je voor vanalles gebruiken, zoals het schouwen van de baan op defecten. De positie van een rood sein waarnemen kan prima met behulp van ATBEG-vv en ATBNG, daar heb je niet persé een camera voor nodig. Er was specifiek sprake van ATB-varianten, vandaar mijn vraag.
Begrijp ik goed dat de automaat op seinbeelden rijdt en dat ATB niet relevant is, slechts als achtervang functioneert? Heeft ATO wegbekendheid of rijdt hij puur op waarneming (wat in mijn ervaring prima kan)? Kan ATO rijden op zicht? Rijden in procedureel beveiligd gebied? Rangeren?
@EDIT Je had het over camera's, niet over de functie ervan. Camera's kun je voor vanalles gebruiken, zoals het schouwen van de baan op defecten. De positie van een rood sein waarnemen kan prima met behulp van ATBEG-vv en ATBNG, daar heb je niet persé een camera voor nodig. Er was specifiek sprake van ATB-varianten, vandaar mijn vraag.
Begrijp ik goed dat de automaat op seinbeelden rijdt en dat ATB niet relevant is, slechts als achtervang functioneert? Heeft ATO wegbekendheid of rijdt hij puur op waarneming (wat in mijn ervaring prima kan)? Kan ATO rijden op zicht? Rijden in procedureel beveiligd gebied? Rangeren?
ATB-vv ligt niet bij elk sein en is ook nog eens niet fail-safe, dus daar zal je sowieso niet op mogen vertrouwen. Er zijn zelfs bekende locaties waar door bepaalde materieeltypes het hele ATB-vv signaal gewoon niet opgevangen wordt.
ATB-NG ligt enkel op een aantal lijnen waar NS niet rijdt, dus dat hebben de huidige NS treinen niet aan boord.
Het enige wat je dus weet als je vertrouwd op ATB-EG is de maximale snelheid. Niet de locatie op de stand van de seinen. Je hebt dus altijd een camera nodig om seinbeelden en borden te herkennen.
Als ik het goed heb begrepen is het zo dat ATO een ritprofiel krijgt, met daarin alle vaste borden/snelheidsbeperkingen, die real-time wordt bijgewerkt als de treindienstleider de rijweg aanpast.
De camera/sensoren worden vervolgens gebruikt voor de actuele seinbeelden.
ATB-NG ligt enkel op een aantal lijnen waar NS niet rijdt, dus dat hebben de huidige NS treinen niet aan boord.
Het enige wat je dus weet als je vertrouwd op ATB-EG is de maximale snelheid. Niet de locatie op de stand van de seinen. Je hebt dus altijd een camera nodig om seinbeelden en borden te herkennen.
Als ik het goed heb begrepen is het zo dat ATO een ritprofiel krijgt, met daarin alle vaste borden/snelheidsbeperkingen, die real-time wordt bijgewerkt als de treindienstleider de rijweg aanpast.
De camera/sensoren worden vervolgens gebruikt voor de actuele seinbeelden.
Komen er dan inmiddels geen lagere maximumsnelheden dan ‘afgezekerd’ via de ATB voor?EDIT schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:02:
Het enige wat je dus weet als je vertrouwd op ATB-EG is de maximale snelheid.
Ik was namelijk in de veronderstelling dat niet alle maximumsnelheden overeen komen (kwamen?) met een ATB-snelheid. D.w.z de ATB soms hogere snelheden toestaat (stond?) dan langs de baan wordt (werd?) aangegeven.
De automaat neemt seinbeelden waar via de camera’s. Echter mag de machinist niet op ATO vertrouwen. Het systeem is nog in een proeffase, ritten verlopen via speciale ontheffingen bij ILT. Machinist zit erbij om in te grijpen als het systeem iets verkeerd (of niet) waarneemt.arievz schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:29:
[...]
Bijzonder - een machinist mag niet vertrouwen op ATB, maar een automaat wel? Of neemt de automaat ook visueel de seinbeelden waar?
Dit komt nog steeds voor, voor zover ik weet.Eix schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:06:
[...]
Komen er dan inmiddels geen lagere maximumsnelheden dan ‘afgezekerd’ via de ATB voor?
Ik was namelijk in de veronderstelling dat niet alle maximumsnelheden overeen komen (kwamen?) met een ATB-snelheid. D.w.z de ATB soms hogere snelheden toestaat (stond?) dan langs de baan wordt (werd?) aangegeven.
Sorry, dat was inderdaad een onhandige formulering van mij. Inderdaad komt het nog op veel trajecten voor dat de snelheid lager is dan de ATB afdwingt.
Ik bedoelde het meer als 'het enige waar je op kan vertrouwen bij ATB is dat er een maximale snelheid wordt afgedwongen'. Inderdaad niet dat die maximale snelheid overeenkomt met de daadwerkelijke maximale snelheid ter plaatse.
Ik bedoelde het meer als 'het enige waar je op kan vertrouwen bij ATB is dat er een maximale snelheid wordt afgedwongen'. Inderdaad niet dat die maximale snelheid overeenkomt met de daadwerkelijke maximale snelheid ter plaatse.
Heeft men al bepaalde toepassingen in gedachte met ATO? Daadwerkelijk zonder machinist rijden? Of is het nu meer een 'Proof of concept' ?
Heel goed dat er getest wordt, maar ben benieuwd hoe dit in het toekomstig spoornet gezien wordt.
Heel goed dat er getest wordt, maar ben benieuwd hoe dit in het toekomstig spoornet gezien wordt.
Je hebt lokale snelheden die niet door de ATB afgedwongen worden. De standaard ATB trappen zijn: 40 (of eigenlijk geen code), 60, 80, 130 en 140.Eix schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:06:
[...]
Komen er dan inmiddels geen lagere maximumsnelheden dan ‘afgezekerd’ via de ATB voor?
50, 70, 90 t/m 120 worden niet gedekt door de ATB. Echter deze snelheden zijn alleen toegestaan als er conform TSI geen gevaar is voor ontsporing tot de bovenliggende snelheidstrap.
Bijv: de boog bij Harderwijk is geschikt voor 110km/u en wordt gedekt door code 130km/u, als de machinist spontaan vergeet te remmen dan voelt dat erg oncomfortabel en je spoorstaaf leid extra veel slijtage maar het verkantingstekort is niet zodanig dat een trein kan ontsporen.
ATB NG heeft wel snelheidstrappen van 10km/u en ERTMS werkt met snelheidstrappen van 5km/u.
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 16-06-2024 17:57 ]
Dat is de huidige situatie, maar al deze factoren kun je veranderen als je wil overgaan op ATO.EDIT schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:02:
ATB-vv ligt niet bij elk sein en is ook nog eens niet fail-safe, dus daar zal je sowieso niet op mogen vertrouwen. Er zijn zelfs bekende locaties waar door bepaalde materieeltypes het hele ATB-vv signaal gewoon niet opgevangen wordt.
Investeren in ATB-NG lijkt me ook niet zo heel verstandig, het lijkt me dat een infrabeheerder zo'n splintersysteem als eerste door ETCS wil vervangen - het "nieuwe" is er immers na 30+ jaar ook wel af, met als gevolg hoge prijzen voor reservedelen.ATB-NG ligt enkel op een aantal lijnen waar NS niet rijdt, dus dat hebben de huidige NS treinen niet aan boord.
Aha, conform ETCS dus feitelijk. Herkent het visuele systeem ook borden? Wat gebeurt er bij een mismatch tussen de borden buiten en "op papier"? Ik heb dat persoonlijk de nodige keren meegemaakt (bord niet op tekening, maar wel langs de baan of omgekeerd, of bord is egaal roestbruin), en wettelijk is alleen geldig wat langs de baan staat. Voor dit laatste kan ILT natuurlijk weer ontheffing geven.Als ik het goed heb begrepen is het zo dat ATO een ritprofiel krijgt, met daarin alle vaste borden/snelheidsbeperkingen, die real-time wordt bijgewerkt als de treindienstleider de rijweg aanpast. De camera/sensoren worden vervolgens gebruikt voor de actuele seinbeelden.
:strip_exif()/f/image/QYBl20W8pRm02Nh7dBNFiKlM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OWtXVOioT9MejKE1uVmlVoUo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cyhbVqXUXxV4cC9xKrywRhUF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Ib7vhdkC5VR6Eg2ZiqZQZNZg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sT0qjxe60243PPwomB3kGgX3.jpg?f=fotoalbum_tile)