Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 170 Laatste
Acties:

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:22
ArcticWolf schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:17:
[...]

Er staat letterlijk "indien uitvoeringstechnisch mogelijk is".

Dat betekent in politieke taal: alleen als er voldoende geld is, dus voorlopig gaat alleen de studie door.

Er is in principe nooit een technische reden dat het niet gebouwd kan worden, het draait altijd om geld. En eerlijk, de Lelylijn zelf kan misschien financieel wel uit, maar dan begint het getouwtrek tussen de provinciën en grensoverschrijdend...
Als de Lelylijn er echt moet komen dan moet in principe de Flevolijn tot en met Gdpa ook verdubbeld worden: kost ook weer 10 miljard (minstens) en er is geen ruimte in de GPP bij Weesp. Dit gaat echt eindeloos duren en waarschijnlijk afstel.

Maar wie weet... zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Maar persoonlijk zie ik het kabinet dit echt nooit doorzetten (en ik ontwerp al 15 jaar spoor en de laatste 5 jaar adviseer ik ook voor IenW).
Misschien wil/kan je niet beantwoorden maar welke projecten/spooruitbreidingen zie je als realistischer en rendabeler? Ik weet dat met de huidige passagiersstromen + de verwachte passagiersstromen de Lelylijn nauwelijks rendabel gaat worden en een belangrijke internationale verbindingen gaat het nooit worden (Duitsers gaan hier echt geen geld in investeren).
Autonoesis schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:52:
[...]

Misschien wil/kan je niet beantwoorden maar welke projecten/spooruitbreidingen zie je als realistischer en rendabeler? Ik weet dat met de huidige passagiersstromen + de verwachte passagiersstromen de Lelylijn nauwelijks rendabel gaat worden en een belangrijke internationale verbindingen gaat het nooit worden (Duitsers gaan hier echt geen geld in investeren).
Vanwege de extreme inflatie van de afgelopen jaren is er eigenlijk geen enkel project meer rendabel, dat is dus ook het lastige klimaat waar de politiek nu in zit.

Maar als ik m'n eigen visie kan geven dan is Amsterdam - Berlijn 1 van de betere investeringen, maar de grootste tijdwinst en investering in robuustheid van die trein liggen in Duitsland. Er vallen wel enkele minuten te halen in Nederland maar als er geen grenspad is of niet gehaald kan worden dan heeft investeren in Nederland ook weinig nut.

Amsterdam - Dusseldorf is misschien nog wel een interessante, maar ik hoor daar maar weinig over. De politiek twijfelt al meer dan 20 jaar over een mogelijke verdubbeling. Er worden waarschijnlijk wel investeringen gedaan in de Haar aansluiting en Driebergen-Zeist, maar die zijn puur voor binnenlands verkeer en robuustheidsmaatregelen.

Coevorden - Bad Bentheim is een proefballontje van de Duitse politiek, had er eerst weinig vertrouwen in maar het lijkt erop dat het wel een interessante is, dus wie weet gaat IenW nog overstag later om het laatste deel HSWI te maken.

Ik verwacht dat de MIRT Oude Lijn wel door gaat (in versoberde) toestand, die is wel interessant voor inwoners tussen Den Haag en Dordrecht.

3e Willemsspoor tunnel en de HSL compleet loskoppelen van HSWI is nog steeds een idee die veel mensen graag zien gebeuren maar zolang GNOE ergens diep in de ijskast is geplaatst denk ik niet dat die er ooit zal komen, in ieder geval niet voor m'n pensioen ergens in 2053 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 17-05-2024 19:07 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:55

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ArcticWolf schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:46:
[...]

Weesp ligt wel in de weg he :P

De brug over de A1/A6 heb ik destijds ook gedaan, ik heb toen het voorstel gedaan om de hoek te veranderen zodat de hoek naar de Hollandse Brug en de boog naar Weesp beter zou zijn voor de kruising met de snelweg. Maar die brug ligt zo ingekapseld in de GPP contouren dat ze daar niet aan wilden (openbreken Trace besluit tot gevolg) Aanvullend ook voorgesteld om er gelijk een 4-sporige brug neer te leggen maar dat was ook geen optie.
Nu is het nagenoeg onmogelijk geworden om tussen Weesp en Almere een 4-sporigheid te bouwen.

De meest goedkope en/of makkelijke oplossing is bij Gdpa rechtdoor (vanuit Diemen Zuid gezien) het water over langs IJburg en dan weer bij Muziekwijk aansluiten.
Waar een wil is, is Weesp weg.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:46:
[...]
De meest goedkope en/of makkelijke oplossing is bij Gdpa rechtdoor (vanuit Diemen Zuid gezien) het water over langs IJburg en dan weer bij Muziekwijk aansluiten.
Dan heb je toch een beest van een brug nodig? Dat klinkt voor mij als leek veel duurder dan die paar weilandjes tussen Weesp/Muiden en Muiderberg opkopen...

Als ik zo even Openrailwaymaps er bij pak: aftakken bij Gaasperdammer Aansluiting (daar is toch al een hoop spoor en fly-overs, kan nog wel wat bij... ). Dan langs de A1, 2e Zandhazenbrug, 2e Hollandse Brug, klein stukje langs de A6, ter hoogte van aansluiting met N702 een tunnel boren kaarsrecht rechtdoor onder het Weerwater en Parkwijk/Danswijk/Tussen de Vaarten Zuid door. Dan vanaf aansluiting A27 weer bovengronds . A6 blijven volgen tot Lelystad, afslag 9, daar ga je met een ruime boog linksaf en naast het bestaande spoor naar Lelystad Centrum. Ten noorden daarvan is al 4 baans, die twee keersporen kan je gewoon doortrekken.

Naar wie kan ik de plannen opsturen? :P
Haribo112 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Dan heb je toch een beest van een brug nodig? Dat klinkt voor mij als leek veel duurder dan die paar weilandjes tussen Weesp/Muiden en Muiderberg opkopen...

Als ik zo even Openrailwaymaps er bij pak: aftakken bij Gaasperdammer Aansluiting (daar is toch al een hoop spoor en fly-overs, kan nog wel wat bij... ). Dan langs de A1, 2e Zandhazenbrug, 2e Hollandse Brug, klein stukje langs de A6, ter hoogte van aansluiting met N702 een tunnel boren kaarsrecht rechtdoor onder het Weerwater en Parkwijk/Danswijk/Tussen de Vaarten Zuid door. Dan vanaf aansluiting A27 weer bovengronds . A6 blijven volgen tot Lelystad, afslag 9, daar ga je met een ruime boog linksaf en naast het bestaande spoor naar Lelystad Centrum. Ten noorden daarvan is al 4 baans, die twee keersporen kan je gewoon doortrekken.

Naar wie kan ik de plannen opsturen? :P
Ja dat kan dus niet, dat probeerde ik uit te leggen. De GPP's bij Muiden zitten helemaal vol... Maar goed ik snap dat het op een forum lastig uit te leggen is. Ik weet soms ook niet wat ik allemaal moet vertellen hier omdat dergelijke onderzoeken en ontwerpen soms wel 10 jaar duren.

Meest simpele antwoord wat ik je kan meegeven is dat de meest realistische oplossingen al lang zijn bekeken en uitgewerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 18-05-2024 12:35 ]

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
ArcticWolf schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:17:
[...]

Er staat letterlijk "indien uitvoeringstechnisch mogelijk is".

Dat betekent in politieke taal: alleen als er voldoende geld is, dus voorlopig gaat alleen de studie door.

Er is in principe nooit een technische reden dat het niet gebouwd kan worden, het draait altijd om geld. En eerlijk, de Lelylijn zelf kan misschien financieel wel uit, maar dan begint het getouwtrek tussen de provinciën en grensoverschrijdend...
Als de Lelylijn er echt moet komen dan moet in principe de Flevolijn tot en met Gdpa ook verdubbeld worden: kost ook weer 10 miljard (minstens) en er is geen ruimte in de GPP bij Weesp. Dit gaat echt eindeloos duren en waarschijnlijk afstel.

Maar wie weet... zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Maar persoonlijk zie ik het kabinet dit echt nooit doorzetten (en ik ontwerp al 15 jaar spoor en de laatste 5 jaar adviseer ik ook voor IenW).
Interessant perspectief, die had ik nog nooit gelezen. Zou me niks verbazen als het daar uiteindelijk op stuk loopt en ze het geld ergens anders voor gaan gebruiken (want geld gaan ze veel van nodig hebben).

Is het strict noodzakelijk? Ik ken de dienstregeling op dat stuk niet zo goed, maar ik zie dat de 2400 eindigt op Lelystad in de spits. Die zou je de Lelylijn op kunnen sturen, moet hij wel de hele dag rijden.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-01 21:05

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:49:
Maar een andere vraag. Ik ga naar Munchen en wil dat met de trein doen. Is het de moeite waard om voor €50 meer eerste klasse te reizen (retour)?

Want als ik het op d ewebsite als zijn de voordelen nu niet echt geweldig bij sparrpreis.
Aanvullende vraag. Had het ticket voor de ICE 115 naar Munchen HBF eerder geboekt dan het hotel en het hotel ligt nu aan Munchen Ost. De ice 115 stopt daar ook maar als ik op DB een aanvullende ticket van HBF naar Ost wil kopen dan kan dat niet. Prijs is niet beschikbaar.

Iemand enig idee hoe ik dat kan omzeilen. Het lijkt mij onzin om dan maar een S bahn te pakken terwijl ik in dezelfde trein kan blijven zitten en er dan 2 minuten later ben.

Er is iets als een city ticket maar ik krijg met geen mogelijkheid gevonden hoe ik die los kan kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 24-05-2024 16:29 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

basdv schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Interessant perspectief, die had ik nog nooit gelezen. Zou me niks verbazen als het daar uiteindelijk op stuk loopt en ze het geld ergens anders voor gaan gebruiken (want geld gaan ze veel van nodig hebben).

Is het strict noodzakelijk? Ik ken de dienstregeling op dat stuk niet zo goed, maar ik zie dat de 2400 eindigt op Lelystad in de spits. Die zou je de Lelylijn op kunnen sturen, moet hij wel de hele dag rijden.
Bedoel je dat de Lelylijn noodzakelijk is? Of dat de Flevolijn verdubbeld moet worden?

Het antwoord op beide vragen is: nee.

Maar als je puur de Lelylijn bouwt van Lelystad naar Groningen dan is er ruimte voor 2 spinters en 2 IC's (bijv.) ik ken de BUP niet precies.
Een verbindingsboog naar Leeuwarden snap ik dan ook wel weer vanuit de provincie, maar dan heb je dus 2 IC's extra nodig. En dat past dus niet over de Flevolijn en daarom moet die ook verdubbeld worden. Etc...

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-01 23:19
icecreamfarmer schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:08:
[...]

Aanvullende vraag. Had het ticket voor de ICE 115 naar Munchen HBF eerder geboekt dan het hotel en het hotel ligt nu aan Munchen Ost. De ice 115 stopt daar ook maar als ik op DB een aanvullende ticket van HBF naar Ost wil kopen dan kan dat niet. Prijs is niet beschikbaar.

Iemand enig idee hoe ik dat kan omzeilen. Het lijkt mij onzin om dan maar een S bahn te pakken terwijl ik in dezelfde trein kan blijven zitten en er dan 2 minuten later ben.

Er is iets als een city ticket maar ik krijg met geen mogelijkheid gevonden hoe ik die los kan kopen.
Ik zou gewoon lekker in de trein blijven zitten. Op zo'n stukken controleren ze toch nooit.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:16
Er is in oktober 2023 in een kamermotie besloten om uurlijks een 3e en 4e intercity Zwolle-Groningen te laten rijden, maar I&W gaven in december aan dat er meer dan 100 miljoen euro nodig zou zijn om dit technisch mogelijk te maken: https://www.rtvdrenthe.nl...zwolle-zeer-teleurgesteld

Weet iemand waar die meer dan 100 miljoen precies voor nodig zou gaan zijn om die twee extra intercity-treinen op dit traject mogelijk te maken?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

coyote1980 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:12:

Weet iemand waar die meer dan 100 miljoen precies voor nodig zou gaan zijn om die twee extra intercity-treinen op dit traject mogelijk te maken?
Meppel voor een flink deel dacht ik. Daar is schijnbaar niet genoeg capaciteit en moet er een perron bij en wat wissels. Ook willen ze overwegen saneren tussen Meppel en Zwolle. Loopt nu wat voor bij ProRail: https://www.prorail.nl/pr...enning-maatregelen-meppel

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
coyote1980 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:12:
Er is in oktober 2023 in een kamermotie besloten om uurlijks een 3e en 4e intercity Zwolle-Groningen te laten rijden, maar I&W gaven in december aan dat er meer dan 100 miljoen euro nodig zou zijn om dit technisch mogelijk te maken: https://www.rtvdrenthe.nl...zwolle-zeer-teleurgesteld

Misschien in de seininstallatie en materieel. Ook moet er dan een spoor(brug) komen na Meppel 'vanuit Zwolle gezien, waar nu maar 80 gereden mag worden. Des te meer km/h, des te sneller is een betreffend baanvak leeg waardoor de doorgang beter wordt. Er moeten ook nog stoptreinen rijden.

Just my 2 cents :)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
jimh307 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:48:
[...]

Misschien in de seininstallatie en materieel. Ook moet er dan een spoor(brug) komen na Meppel 'vanuit Zwolle gezien, waar nu maar 80 gereden mag worden. Des te meer km/h, des te sneller is een betreffend baanvak leeg waardoor de doorgang beter wordt. Er moeten ook nog stoptreinen rijden.

Just my 2 cents :)
Spoorbrug? Waarover dan?
Kalentum schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:03:
[...]

Spoorbrug? Waarover dan?
Gasgrachtbrug bij Meppel (noordzijde van het emplacement).

We zijn er mee bezig, afgelopen woensdag weer overleg over gehad. Eind juni moeten we de eerste rapportage opleveren aan IenW. De eerste reacties zijn positief, de snelheid gaat zeker omhoog en de wissel configuratie op Meppel wordt een stuk beter maar een 3e en 4e IC is ingewikkelder.
Het probleem zit hem in het goederenpad vanaf 't Harde naar Onnen. De IC's lopen tegen de goederen aan na Meppel en een wachtspoor is geen oplossing (wacht kosten zijn een doodsteek voor goederenverkeer).
Er is minstens een 4-sporigheid over 20km nodig voor een rijdende inhaling tussen Meppel en Groningen (pad ligt in beide richtingen) om uitbuiging te voorkomen. @coyote1980 daarom de hoge kosten...

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 24-05-2024 19:34 ]

• coyote1980
  • Laatst online: 22:16
Dank voor de uitleg en extra context, dat van de goederenpaden in beide richtingen die extra IC's in de weg zitten verklaart een hoop.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:02
ArcticWolf schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Ja dat kan dus niet, dat probeerde ik uit te leggen. De GPP's bij Muiden zitten helemaal vol... Maar goed ik snap dat het op een forum lastig uit te leggen is. Ik weet soms ook niet wat ik allemaal moet vertellen hier omdat dergelijke onderzoeken en ontwerpen soms wel 10 jaar duren.

Meest simpele antwoord wat ik je kan meegeven is dat de meest realistische oplossingen al lang zijn bekeken en uitgewerkt.
Bedoel je dat het geluidsproductieplafond bereikt is in Muiden en dat daar geen extra treinen mogen rijden omdat de geluidsoverlast dan onaanvaardbaar hoog zou worden?

flickr

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
ArcticWolf schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:00:
[...]

Bedoel je dat de Lelylijn noodzakelijk is? Of dat de Flevolijn verdubbeld moet worden?

Het antwoord op beide vragen is: nee.

Maar als je puur de Lelylijn bouwt van Lelystad naar Groningen dan is er ruimte voor 2 spinters en 2 IC's (bijv.) ik ken de BUP niet precies.
Een verbindingsboog naar Leeuwarden snap ik dan ook wel weer vanuit de provincie, maar dan heb je dus 2 IC's extra nodig. En dat past dus niet over de Flevolijn en daarom moet die ook verdubbeld worden. Etc...
Ik bedoelde het tweede. Maar had niet nagedacht over de verbindingsboog naar Leeuwarden en de wens voor ICs/SPRs die kant op. Dat past dan inderdaad niet meer. Thanks!

Wordt het toch weer tijd voor vleugeltreinen, dan past het wel :P

[ Voor 4% gewijzigd door basdv op 25-05-2024 09:26 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

dabor schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:16:
[...]

Ik zou gewoon lekker in de trein blijven zitten. Op zo'n stukken controleren ze toch nooit.
Ja dat verwacht ik ook. Maar je zult het altijd zien dat ik dan 60 euro moet dokken voor een ritje van 2 minuten

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:14
bvk schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:01:
[...]

Je gaat door voor de koelkast!

[Afbeelding]

Gisteren was het een DDZ6 zonder issues.
Kleine update: Ergens gaat er iets mis in de bepaling van de ritfase. Bij de ICNGs (waar dit probleem ook voorkomt) zit het in de trein zelf, dus daar komt een update voor, als het goed is komt die mee met de eerstvolgende softwareupdate.
Bij de overige treinen is het een iets ander issue, maar wel met hetzelfde gevolg (de ritfase kan niet goed bepaald worden). Er wordt ook daar inmiddels gewerkt aan een fix.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 25-05-2024 12:20 ]

• dabor
icecreamfarmer schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Ja dat verwacht ik ook. Maar je zult het altijd zien dat ik dan 60 euro moet dokken voor een ritje van 2 minuten
Anders Kun je ook altijd nog even de conducteur vragen. Dan weet je zeker of je safe bent, mocht de conducteur toch moeilijk doen, kun je altijd alsnog de S-Bahn pakken. Ik vind het zelf ook jammer dat je de bestemming niet kan aanpassen. Zulke tickets worden eigenlijk altijd voor dezelfde prijs verkocht. Als ik naar Berlijn ga, boek ik altijd tot Ost-Bahnhof i.p.v. Hbf; kost nikss extra's, maar het is wel relaxt, mijn partner en ik veranderen soms last-minute van Hotel als we iets goedkopers/beters vinden.
arnold_m schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:36:
[...]

Bedoel je dat het geluidsproductieplafond bereikt is in Muiden en dat daar geen extra treinen mogen rijden omdat de geluidsoverlast dan onaanvaardbaar hoog zou worden?
Ja klopt, sinds de herinrichting van de A6/A1 en de bouw van Zandhazenbrug is er geen ruimte meer en is het plafond bereikt.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
dabor schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Anders Kun je ook altijd nog even de conducteur vragen. Dan weet je zeker of je safe bent, mocht de conducteur toch moeilijk doen, kun je altijd alsnog de S-Bahn pakken. Ik vind het zelf ook jammer dat je de bestemming niet kan aanpassen. Zulke tickets worden eigenlijk altijd voor dezelfde prijs verkocht. Als ik naar Berlijn ga, boek ik altijd tot Ost-Bahnhof i.p.v. Hbf; kost nikss extra's, maar het is wel relaxt, mijn partner en ik veranderen soms last-minute van Hotel als we iets goedkopers/beters vinden.
In België vormen de stations in de grote steden in principe één zone, wat betekent dat er geen verschil is tussen een kaartje naar bijvoorbeeld Antwerpen-Berchem of een kaartje naar Antwerpen-Centraal. Ik kan me voorstellen dat zoiets hier ook aan de hand is, maar pin me er niet op vast.

• dabor
Commendatore schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:25:
[...]

In België vormen de stations in de grote steden in principe één zone, wat betekent dat er geen verschil is tussen een kaartje naar bijvoorbeeld Antwerpen-Berchem of een kaartje naar Antwerpen-Centraal. Ik kan me voorstellen dat zoiets hier ook aan de hand is, maar pin me er niet op vast.
Dit was in Duitsland bij een aantal steden het geval, maar is sinds de Deutschlandticket afgeschaft als ik het me goed herinner.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

dabor schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Dit was in Duitsland bij een aantal steden het geval, maar is sinds de Deutschlandticket afgeschaft als ik het me goed herinner.
Dat zou wel logisch zijn en ook verklaren waarom ik geen ticket kan kopen.

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:55

GwnLars_

In GoT we trust.

Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 26-05-2024 20:02 . Reden: Dit is hier niet de plek voor. Liever in een eigen topic (en ik vermoed dan in PFSL) ]

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:37
ArcticWolf schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:33:
[...]

Gasgrachtbrug bij Meppel (noordzijde van het emplacement).

We zijn er mee bezig, afgelopen woensdag weer overleg over gehad. Eind juni moeten we de eerste rapportage opleveren aan IenW. De eerste reacties zijn positief, de snelheid gaat zeker omhoog en de wissel configuratie op Meppel wordt een stuk beter maar een 3e en 4e IC is ingewikkelder.
Het probleem zit hem in het goederenpad vanaf 't Harde naar Onnen. De IC's lopen tegen de goederen aan na Meppel en een wachtspoor is geen oplossing (wacht kosten zijn een doodsteek voor goederenverkeer).
Er is minstens een 4-sporigheid over 20km nodig voor een rijdende inhaling tussen Meppel en Groningen (pad ligt in beide richtingen) om uitbuiging te voorkomen. @coyote1980 daarom de hoge kosten...
En als we het dan toch hebben over stukken die economisch gezien op termijn best haalbaar zijn maar die bijna onmogelijk te realiseren zijn die in diezelfde hoek zitten: Amersfoort - Zwolle.

De stoptrein barst daar al jaren uit z’n voegen en mogelijkheid om met meer materiaal te rijden lijken er niet echt te zijn. Ook het feit dat daar gemeenten tussen zitten die flink willen groeien omdat dit toch de eerste gebieden net buiten de randstad zijn, maakt de locatie interessant.

Alleen zitten er zoveel bottlenecks en smalle stukken door bebouwing dat dit ook praktisch nooit opgelost gaat worden.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:55
En omdat treinen toegankelijk moeten zijn voor iedereen zijn de dubbeldekkers in de ban gedaan. Nog minder zitplaatsen dan eerst.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Robkazoe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 06:28:
[...]

En als we het dan toch hebben over stukken die economisch gezien op termijn best haalbaar zijn maar die bijna onmogelijk te realiseren zijn die in diezelfde hoek zitten: Amersfoort - Zwolle.

De stoptrein barst daar al jaren uit z’n voegen en mogelijkheid om met meer materiaal te rijden lijken er niet echt te zijn. Ook het feit dat daar gemeenten tussen zitten die flink willen groeien omdat dit toch de eerste gebieden net buiten de randstad zijn, maakt de locatie interessant.

Alleen zitten er zoveel bottlenecks en smalle stukken door bebouwing dat dit ook praktisch nooit opgelost gaat worden.
Amersfoort - Zwolle is naar mijn wetende zelfs de meest winstgevende lijn van Nederland :+ (en heb zelf ook "last" van de drukte in de treinen daar).

Maar ook daar zijn we bezig met spoor capaciteit te realiseren, helaas net als Meppel nog in de vroege planfase.

• Haribo112
  • Niet online
Robkazoe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 06:28:
[...]
4 sporige tunnel dwars onder de Veluwe door :P

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:03

Cbr

LordSinclair schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:54:
En omdat treinen toegankelijk moeten zijn voor iedereen zijn de dubbeldekkers in de ban gedaan. Nog minder zitplaatsen dan eerst.
Er komen gewoon dubbeldekkers die ook toegankelijk zijn: de Dubbeldekker Nieuwe Generatie. Zie bijvoorbeeld treinreiziger.nl.

Het worden treinen waarbij een deel van de stellen wel twee verdiepingen hebben, maar niet allemaal. Mooie combinatie van veel zitplaatsen en toegankelijkheid, lijkt me.
Haribo112 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:02:
[...]

4 sporige tunnel dwars onder de Veluwe door :P
Zoiets is wel een keer bekeken idd 8)

Tunnel onder Harderwijk of er net langs tussen Ermelo en Nunspeet. (uiteraard afgeschreven is als onrealistisch)

• LordSinclair
Cbr schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Er komen gewoon dubbeldekkers die ook toegankelijk zijn: de Dubbeldekker Nieuwe Generatie. Zie bijvoorbeeld treinreiziger.nl.

Het worden treinen waarbij een deel van de stellen wel twee verdiepingen hebben, maar niet allemaal. Mooie combinatie van veel zitplaatsen en toegankelijkheid, lijkt me.
Dat zijn IC's terwijl er op het genoemde stoptrein traject er juist behoefte aan is. Er reed niet voor niet veel DDAR materieel natuurlijk in het verleden, voordat die omgebouwd werden naar IC's.

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:13
LordSinclair schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Dat zijn IC's terwijl er op het genoemde stoptrein traject er juist behoefte aan is. Er reed niet voor niet veel DDAR materieel natuurlijk in het verleden, voordat die omgebouwd werden naar IC's.
Als ik naar die link ga (treinreiziger.nl) zie ik ook in een eerder artikel over dubbeldeks en stoptreinen, dat NS specifiek heeft gekozen om stoptreinen enkeldeks te maken en te gaan voor meer deuren, omdat het in- en uitstappen bij dubbeldeks te lang duurt.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• LordSinclair
L-project schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Als ik naar die link ga (treinreiziger.nl) zie ik ook in een eerder artikel over dubbeldeks en stoptreinen, dat NS specifiek heeft gekozen om stoptreinen enkeldeks te maken en te gaan voor meer deuren, omdat het in- en uitstappen bij dubbeldeks te lang duurt.
Tja, het is altijd sneller om maar de helft van het aantal reizigers mee te nemen. Waarom zou ook meer plek creëren. Logisch dat het meer tijd kost om mee mensen in te laden.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39
ArcticWolf schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:48:
[...]

Amersfoort - Zwolle is naar mijn wetende zelfs de meest winstgevende lijn van Nederland :+ (en heb zelf ook "last" van de drukte in de treinen daar).

Maar ook daar zijn we bezig met spoor capaciteit te realiseren, helaas net als Meppel nog in de vroege planfase.
In welk perspectief gezien winstgevend, voor ProRail? Inkomsten voor gebruik van treinpaden en halteringen vs de lage onderhoudskosten op dit traject als gevolg van de relatief stabiele spoorligging?
Wally2002 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:08:
[...]

In welk perspectief gezien winstgevend, voor ProRail? Inkomsten voor gebruik van treinpaden en halteringen vs de lage onderhoudskosten op dit traject als gevolg van de relatief stabiele spoorligging?
Nee voor NS, wij (ProRail) mogen geen winst maken (kunnen dat geeneens).
Maar de relatief lage trein frequentie en de hoge reizigers aantallen over de gehele dag heen maken het zo winstgevend.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LordSinclair schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:34:
[...]

En zijn dat doorgaande reizigers? Kun je anders niet een kwartiersdienst naar Harderwijk rijden? De stoptrein doet Amf 10/40 - Hd 38/08, past daar een stoptrein bij die Amf 25/55 - Hd 43/13 doet? De IC komt om 20/50 door Hd. Dan moet je Harderwijk misschien aanpassen, maar ik dat je zonder aanpassingen überhaupt niets kunt doen op dat traject.
En anders met een lange stop in Harderwijk doorrijden naar Zwolle.

Signatures zijn voor boomers.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
LordSinclair schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Tja, het is altijd sneller om maar de helft van het aantal reizigers mee te nemen. Waarom zou ook meer plek creëren. Logisch dat het meer tijd kost om mee mensen in te laden.
Dit is wel erg kort door de bocht ;) Je kan een dubbeldekker natuurlijk vergelijken met een 50% langere enkeldekker. Enkeldeks stoptreinen hebben meestal 3 deuren per klassieke baklengte (of 2 per korte baklengte), waar dubbeldeks "slechts" 2 deuren per klassieke baklengte hebben, waar ook nog eens 50% meer mensen per deur mensen uit moeten stappen. Dus ja, dat duurt langer, en dat heeft gevolgen voor rijtijden. Dat heeft op z'n beurt ook weer gevolgen op de inpassing en maakbaarheid van de dienstregeling; omdat snelheidsverschillen op een traject erg veel capaciteit vreten. Dus ja, genoeg redenen om voor een enkeldeks trein te kiezen.

Op het moment dat je achterblijvers hebt omdat de trein zo vol zit, duurt een haltering juist verschrikkelijk lang omdat mensen in de deuropeningen blijven staan.

En ja, dan is het natuurlijk wel van belang om de treinen lang genoeg te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 27-05-2024 16:17 ]

• Kalentum
Maasluip schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:36:
[...]

En zijn dat doorgaande reizigers? Kun je anders niet een kwartiersdienst naar Harderwijk rijden? De stoptrein doet Amf 10/40 - Hd 38/08, past daar een stoptrein bij die Amf 25/55 - Hd 43/13 doet? De IC komt om 20/50 door Hd. Dan moet je Harderwijk misschien aanpassen, maar ik dat je zonder aanpassingen überhaupt niets kunt doen op dat traject.
NS wil wel weer een sprinter Harderwijk - Amersfoort, maar die moet dan wel keren ergens. Dat gebeurde doorgaans in Nunspeet, ik weet niet of dat nog kan?

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:37
Maasluip schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:36:
[...]

Met de huidige infrastructuur kun je er een sneltrein in stoppen die Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort aandoet. Die trein komt met de dienstregeling van 2025 weer terug. Maar dat is volgens mij wel het maximale wat je met de huidige infra ertussen kan proppen.

https://www.ad.nl/amersfo...r-extra-treinen~aa683d1a/

Ik gok dat @ArcticWolf hierop doelt. Is pas recent aangekondigd en dit moet meer mogelijk maken. Maar blijft allemaal wel behelpen.
Robkazoe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:42:
[...]

Met de huidige infrastructuur kun je er een sneltrein in stoppen die Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort aandoet. Die trein komt met de dienstregeling van 2025 weer terug. Maar dat is volgens mij wel het maximale wat je met de huidige infra ertussen kan proppen.

https://www.ad.nl/amersfo...r-extra-treinen~aa683d1a/

Ik gok dat @ArcticWolf hierop doelt. Is pas recent aangekondigd en dit moet meer mogelijk maken. Maar blijft allemaal wel behelpen.
Deze inderdaad, ik heb in de afgelopen 6 weken 2 ontwerprichtingen ontworpen en dan zijn er nog 3 uit eerdere studies. Ook hier moet eind juni een eerste richting aan gegeven worden qua kosten en haalbaarheid.

Verder zou het in de toekomst nog mogelijk zijn om de kerende sprinter Vathorst door te koppelen naar Zwolle, maar in dat pad ligt dus die extra sneltrein naar Harderwijk die volgend jaar weer terugkomt. En vanuit CV/CM kwam het antwoord op die suggestie dat het aantal reizigers tussen Nunspeet en Zwolle een 15 min sprinter (nog) niet rechtvaardigt.

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:01
Wat is reizen toch een ramp tegenwoordig. Ik zou mezelf toch wel enigszins een treinfan noemen (zie gebruikersnaam), maar pfff.... Twee voorbeelden (en dan zwijg ik hier nog maar even over het gedrocht dat samenreiskorting heet).

Exhibit A
Hoezo moet je je bankrekening controleren na een internationale reis om te kijken of er niet te veel is afgeschreven? Wat is dat voor achterlijk verzoek? Als dit zo vaak gebeurt en dus nodig is om te vermelden in een e-mail dan is je systeem toch fundamenteel kapot?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVjCJ2WRLMh34_fNaVrExfVaVqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GBVAKQmbTmJrQkiT7yobapLU.png?f=fotoalbum_large
Owhja nu herinner ik het me weer: OVPay, een private partij, heeft een carte blanche gekregen van alle Nederlandse banken om lekker af te schrijven. Erger nog: contactloos betalen uitschakelen bij je bank heeft geen zin, want dit stukje, hoewel volledig contactloos, valt daar weer niet onder :X Dat er geen opt-out hiervoor mogelijk is via mijn (of überhaupt een) bank is niet alleen absurd, maar gewoonweg dystopisch.

Exhibit B
Fan-tas-tisch dat reizen op rekening. Nooit meer zien op het poortje hoeveel je reis kostte en eens per maand even nagaan of alles klopt. Behalve dan dat reizen gemaakt op dezelfde dag met dezelfde vervoerder op verschillende facturen terecht komen. Zo houd geen enkel mens toch fatsoenlijk overzicht? Ik zal helaas wel nooit te horen krijgen door welke gare technische reden dit op twee facturen terecht moest komen. (Het was namelijk niet alsof de reis rond 12 uur 's nachts was.) Het wordt dus gewoon weer reizen op saldo voor meneer Intercity.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tciDJgAqVY1QhBMKV6Yfe3zsMPc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RBYEZanQ6CiL65ov4H24PRvQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWtsgu_i-DgCObulGOas-Ufv5Co=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UaigxU2YgmdUs2ZJmctEs9SY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iTKdGhCV18-xw6O6EOsO7msGl8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BodDOfWz7CDW6K3HbrmYC3Kc.png?f=fotoalbum_tile

Sorry voor het geklaag, maar ik word er soms even helemaal gek van.

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11-2025
Intercity schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:07:
Owhja nu herinner ik het me weer: OVPay, een private partij, heeft een carte blanche gekregen van alle Nederlandse banken om lekker af te schrijven. Erger nog: contactloos betalen uitschakelen bij je bank heeft geen zin, want dit stukje, hoewel volledig contactloos, valt daar weer niet onder :X Dat er geen opt-out hiervoor mogelijk is via mijn (of überhaupt een) bank is niet alleen absurd, maar gewoonweg dystopisch.
Wat is er zo bijzonder dat OVPay geld kan afschrijven als je je pasje er tegenaan houdt? Dat kan toch elke betaalautomaat van een private partij als CCV ook? Zo'n systeem van OV direct met je betaalkaart betalen heb je ook in bijvoorbeeld Londen en Barcelona. Is als buitenlander echt ideal vs voor elke stad een ander pasje moeten aanschaffen waar dan weer geld op staat.

Als je vraag is hoe je kan voorkomen dat er onverwacht geld afgeschreven wordt, dan is de oplossing voor fysieke pasjes om het pasje waarmee je wil inchecken uit je portemonnee te halen en apart aan te bieden. En als je met een QR code op je telefoon wil inchecken, zoals met een internationaal treinkaartje, NFC op je telefoon even uit te zetten. Ik verwacht dat ze hier tzt wel een oplossing voor in de apps gaan inbouwen.

• EDIT
Zolang het ticket in de NS of NS Int app geladen is, zou het contactloze betalen gewoon onderdrukt moeten worden. Echter bij een PDF ticket kan het niet automatisch voorkomen worden en zal je dus inderdaad even NFC uit moeten zetten.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

alson schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 02:14:
[...]

Wat is er zo bijzonder dat OVPay geld kan afschrijven als je je pasje er tegenaan houdt?
Het bijzondere is dat dat ook werkt als je contactloos betalen specifiek uit hebt gezet. Dan zouden er dus geen contactloze betalingen mogen gebeuren. Maar op de een of andere manier kan OVPay dan toch nog een contactloze betaling doen.

En dat klopt gewoon niet.

• Wally2002
Intercity schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:07:

Fan-tas-tisch dat reizen op rekening. Nooit meer zien op het poortje hoeveel je reis kostte en eens per maand even nagaan of alles klopt. Behalve dan dat reizen gemaakt op dezelfde dag met dezelfde vervoerder op verschillende facturen terecht komen. Zo houd geen enkel mens toch fatsoenlijk overzicht? Ik zal helaas wel nooit te horen krijgen door welke gare technische reden dit op twee facturen terecht moest komen. (Het was namelijk niet alsof de reis rond 12 uur 's nachts was.) Het wordt dus gewoon weer reizen op saldo voor meneer Intercity.
Wellicht een storing geweest waardoor de betreffende transactie pas later in de backend terecht is gekomen?
En daardoor de facturatie cyclus net heeft gemist?
Of gewoon een onhandige einddatum/tijdstip van de facturatiecyclus gekozen door NS?

• EDIT
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Het bijzondere is dat dat ook werkt als je contactloos betalen specifiek uit hebt gezet. Dan zouden er dus geen contactloze betalingen mogen gebeuren. Maar op de een of andere manier kan OVPay dan toch nog een contactloze betaling doen.

Is dit niet na de commotie die daarover was ontstaan aangepast? Ik zie in ieder geval in de FAQ van OV Pay staan dat je contactloos betalen uit kan zetten.

• Kalentum
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Oh wat suf. Dat wordt natuurlijk niet op de bankpas zelf geregistreerd maar alleen ergens bij de bank. En die terminals checken niet real time? Hoe ziet dat dan als je niet genoeg saldo op je bankrekening hebt?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kalentum schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:08:
[...]

Oh wat suf. Dat wordt natuurlijk niet op de bankpas zelf geregistreerd maar alleen ergens bij de bank. En die terminals checken niet real time? Hoe ziet dat dan als je niet genoeg saldo op je bankrekening hebt?
Inderdaad, ik moest ook even nadenken, maar het vinkje contactloos betalen zal alleen in de back-end staan, ook omdat je online die status kan zetten. Dus je zult altijd communicatie met de bank moeten hebben om te zien of dit mogelijk is. Dat is meestal niet zo'n probleem want terminals checken normaal ook voor saldo.
Maar, OV-poortjes doen dat dus niet. Daarvoor is er ook te weinig tijd, die 5-10 seconden die dat kost is te lang bij poortjes.
Als je onvoldoende saldo hebt, dat staat ook uitgelegd:
In principe kun je gewoon in- en uitchecken met je betaalpas. De verrekening voor je reis wordt ’s nachts verwerkt. Als dan blijkt dat je onvoldoende saldo hebt , dan wordt je betaalpas voor het in- en uitchecken in het OV geblokkeerd.

We proberen daarna nog een aantal keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard.
Waarbij dan waarschijnlijk een lokale database is met kaartnummers die niet mogen inchecken en de controle daarop zal wel snel kunnen. Maar het is dus mogelijk om een hele dag met het OV te rijden en je bankpas 's avonds weg te gooien. Met Bunq of Revolut kun je dan misschien je leven lang goedkoop reizen >:) (maar die bankpas zal ook niet gratis zijn).

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11-2025
EDIT schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 02:56:
Zolang het ticket in de NS of NS Int app geladen is, zou het contactloze betalen gewoon onderdrukt moeten worden. Echter bij een PDF ticket kan het niet automatisch voorkomen worden en zal je dus inderdaad even NFC uit moeten zetten.
Volgens mij doen buitenlandse apps waarmee je internationale tickets naar Nederland kan kopen, zoals die van DB, dat ook niet. Ik zet in ieder geval NFC preventief uit als ik met zo'n ticket door de poortjes ga.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40
Dat gaat niet op iOS helaas, NFC uitschakelen. Meestal lukt het me wel om met 15cm afstand de QR code gescand te krijgen zonder dat de wallet tussenbeide komst.

• Haribo112
  • Niet online
cazzer22 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:05:
Dat gaat niet op iOS helaas, NFC uitschakelen. Meestal lukt het me wel om met 15cm afstand de QR code gescand te krijgen zonder dat de wallet tussenbeide komst.
Op iOS gaat je wallet toch alleen aan als je dubbelklikt op je lock-button?

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
Haribo112 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:59:
[...]

Op iOS gaat je wallet toch alleen aan als je dubbelklikt op je lock-button?
Nee, ook als je in de buurt komt van een lezer (NFC veld)

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:36
cazzer22 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:05:
Ik kan op m'n iPhone prima een E-ticket scannen in de NS app zonder dat m'n wallet tevoorschijn komt hoor

• Wally2002
Extraxyz schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:46:
[...]

Ik kan op m'n iPhone prima een E-ticket scannen in de NS app zonder dat m'n wallet tevoorschijn komt hoor
De NS app is zodanig geprogrammeerd dat de wallet onderdrukt wordt.
Als je een losse PDF oid wil scannen zal hij wel tevoorschijn komen.

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:55
Tales schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:07:
[...]

Nee, ook als je in de buurt komt van een lezer (NFC veld)
Maar dan moet je wel altijd nog 2x op de zijknop drukken voor ie echt gelezen wordt natuurlijk

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:14
Voor wie interesse heeft: je mag nu je mening geven over mobiliteit via de Nationale Raadpleging Bereikbaarheid.

https://bereikbaarheids.raadpleging.net/

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• cazzer22
jojost1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Maar dan moet je wel altijd nog 2x op de zijknop drukken voor ie echt gelezen wordt natuurlijk
Dat wel maar je QR-code is dan al wel elke keer weg voordat je hem gescand heb. Beetje onhandig.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:08
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:33:
Maar het is dus mogelijk om een hele dag met het OV te rijden en je bankpas 's avonds weg te gooien. Met Bunq of Revolut kun je dan misschien je leven lang goedkoop reizen >:) (maar die bankpas zal ook niet gratis zijn).
https://www.rtl.nl/nieuws...vervoer-reizen-fout-ovpay

• jimh307
  • Niet online
De gevolgen van fraude zijn niet mis (las ik op de link). Je doet jezelf voor de gek houden want de pakkans is niet bepaald nul te noemen. Ik snap dan niet dat de gevolgen onderschat worden door mensen; je kunt beter maar gewoon betalen of anders neem je de fiets of de auto (de auto is per km sowieso duurder dan het OV, zelfs vergeleken met 1e klasse). Wegrijden bij de pomp zonder te betalen is ook een heel slecht plan en überhaupt is fraude een misdrijf en geen overtreding. En daarbij een aantekening op je strafblad.

Misschien een inkopper, maar als je luxe wilt en je wat geld wil hebben zul je ervoor moeten werken, net zoals iedereen.

Als ik de NS was zou een campagne niet misplaatst zijn om de bewustwording onder de reizigers te vergroten. ;)

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:55

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

jimh307 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:21:
[...]
(de auto is per km sowieso duurder dan het OV, zelfs vergeleken met 1e klasse).
[...]
Dat hangt van een aantal factoren af. Bijvoorbeeld met hoeveel personen je in die auto zit.

Wij rijden drie keer per week ongeveer 180 km (90 heen, 90 terug) met onze zoon. Als we dat met het OV zouden doen, was dat veel duurder geweest dan de benzine en overige kosten van de auto.

Om over de tijd maar niet te spreken (met de auto 1u20 enkele reis, met het OV 2u57 enkele reis). Aangezien ik niet kan werken tijdens het reizen, kost reizen met het OV mij dus 80 minuten per werkdag aan inkomsten, oftewel 3,6 uur, oftewel een kleine 300 euro.

Dan heb ik de kosten voor de auto er dus makkelijk uit.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• jimh307
  • Niet online
Hierbij ging ik eerlijkheidshalve vanuit dat je alleen in de auto zit en forenst zoals de meesten. Heb je de auto vol dan is het inderdaad een heel ander verhaal...

• Wally2002
jimh307 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:21:
De gevolgen van fraude zijn niet mis (las ik op de link). Je doet jezelf voor de gek houden want de pakkans is niet bepaald nul te noemen. Ik snap dan niet dat de gevolgen onderschat worden door mensen; je kunt beter maar gewoon betalen of anders neem je de fiets of de auto (de auto is per km sowieso duurder dan het OV, zelfs vergeleken met 1e klasse). Wegrijden bij de pomp zonder te betalen is ook een heel slecht plan en überhaupt is fraude een misdrijf en geen overtreding. En daarbij een aantekening op je strafblad.
Het 'trucje' met een tijdelijke virtuele bankpas is al van vorig jaar zo ook het het nieuwsbericht dat @dennistd aanhaalt . Er was toen mogelijk nog sprake dat sommige neo/fintech banken aanvullende maatregelen moesten treffen, met dreiging van blokkeren van alle klanten van die banken voor OV-Pay.

We zijn nu een jaar verder en het is verder ook niet meer in het nieuws geweest. Ben wel benieuwd of er nog aanvullende maatregelen zijn getroffen.

Sowieso is de pakkans vrijwel 100% want je krijgt niet zomaar een bankrekening, ook niet bij de fintechs. Ze weten dus wie er misbruik maakt.

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvJWN_pw7xOK3LVhFWNdrCiItGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnHqbMC9qAeD4Qs6j3sFwTxS.jpg?f=fotoalbum_large
Hm... Een oranje 904 van de Stichting 2454 CREW? En met bestickerde van Jan?

Welke Jan? Reklame voor Jan? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S32xJhuvMfqBbhsv0REF-gm6HdY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tP1njPu3cwvr8VMjm4OC0xR2.jpg?f=user_large

Ik ga eens op onderzoek uit. 😉

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

AW_Bos schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:03:
[Afbeelding]
Hm... Een oranje 904 van de Stichting 2454 CREW? En met bestickerde van Jan?

Welke Jan? Reklame voor Jan? :+
[Afbeelding]

Ik ga eens op onderzoek uit. 😉
https://www.linkedin.com/...-7202741820886253569-CpKG

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ah, kijk. Dat had ik nog niet gevonden. Ik moet toch eens wat vaker op LinkedIn kijken :P
Geen gering klusje inderdaad, en dat verklaart waarom de 904 twee weken geleden naar de werkplaats in Roosendaal ging voor 'wat werkzaamheden'. Ik vind de oranje kleur zeker niet slecht, en ik hoop stiekem dat hij na de ritten nog wel eventjes oranje blijft. Gelukkig hebben we nog de 876 van het NSM die in de originele kleurstelling is geschilderd. Nu nog in driespan en je hebt helemaal een bonte stoet met de Karel 466 erbij :P

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 01-06-2024 23:47 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-01 09:46
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20240602_93472756

'De herstelwerkzaamheden aan het spoor op het traject tussen Maastricht en Luik duren opnieuw langer dan eerder aangegeven. Vorige week donderdag werd de prognose ook al bijgesteld. Toen gaf de NS aan te verwachten dat er tot zeker maandag 3 juni 05.00 uur geen treinen kunnen rijden tussen Maastricht Randwyck en het Belgische Visé. Inmiddels meldt de NS dat er daar tenminste tot zondag 16 juni 05.00 uur geen treinverkeer mogelijk is.'

Drielandentrein naar Luik moet dus ook nog wat langer wachten.

'De NS had 19 mei nog aangegeven dat de problemen voor het treinverkeer tussen Maastricht en Luik nog tenminste tot donderdag 23 mei 01.00 uur zouden duren. De Belgische spoorwegbeheerder Infrabel ging echter toen uit van de datum 27 mei als vroegste moment waarop het treinverkeer weer zou kunnen worden hervat.'

Wordt trouwens weer lekker geklooit met data 😉

Cash is king.

• ANdrode
  • Niet online
Weet iemand hier wat precies de regels zijn rondom het reserveren van stoelen in de internationale treinen?

Dit zijn namelijk ook goede verbindingen binnen Nederland waar je met een abonnement gebruik van kon maken. Ik snap dat ze voor lange-afstandsreizigers reserveringen willen verplichten. Ik snap ook dat ik niet op een gereserveerde plaats kan zitten. Allebei logisch. Maar nu verdwijnen mijn beste routes.

Worst case ga ik voor kantoor-dagen stoelreserveringen maken van NL tot eerste station in Duitsland bij NS internationaal maar dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Reserveringen zijn niet verplicht in de IC Berlijn. Wel het vriendelijke verzoek om de trein te vermijden bij drukte.

[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 05-06-2024 09:03 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DB doet aan verplichte reservering op een aantal internationale routes deze zomer. Verder is het business as usual. Er zijn een aantal routes waar dat moet, TGV, Eurostar, volgens mij een aantal EC's naar Italië.
IC Berlijn valt er nu ook onder, daar moet je wel reserveren tijdens de zomer. En er waren al berichten dat dat bij NS niet zo makkelijk kon.

• noppus
  • Registratie: April 2006
ANdrode schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:42:
Weet iemand hier wat precies de regels zijn rondom het reserveren van stoelen in de internationale treinen?

Dit zijn namelijk ook goede verbindingen binnen Nederland waar je met een abonnement gebruik van kon maken. Ik snap dat ze voor lange-afstandsreizigers reserveringen willen verplichten. Ik snap ook dat ik niet op een gereserveerde plaats kan zitten. Allebei logisch. Maar nu verdwijnen mijn beste routes.

Worst case ga ik voor kantoor-dagen stoelreserveringen maken van NL tot eerste station in Duitsland bij NS internationaal maar dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Reserveringen zijn niet verplicht in de IC Berlijn. Wel het vriendelijke verzoek om de trein te vermijden bij drukte.
Deze zomer mag je helemaal niet mee.

Let op: in de maanden juni, juli en augustus is het maken van een binnenlandse reis met Intercity Berlijn niet mogelijk.

Let op: in de maanden juni, juli en augustus is het maken van een binnenlandse reis met ICE International niet mogelijk.

https://support.nsinterna...VaU9id1VwdyUyMSUyMQ%3D%3D

• EDIT
Maasluip schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:12:
DB doet aan verplichte reservering op een aantal internationale routes deze zomer. Verder is het business as usual. Er zijn een aantal routes waar dat moet, TGV, Eurostar, volgens mij een aantal EC's naar Italië.
IC Berlijn valt er nu ook onder, daar moet je wel reserveren tijdens de zomer. En er waren al berichten dat dat bij NS niet zo makkelijk kon.
Die berichten zijn onzin. Net als vorig jaar kan je gewoon losse reserveringen halen bij NS Int.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blijkbaar was die site ver weggestopt voor mensen die al een kaartje hadden.

• EDIT
Dit is gewoon het tweede menu-item onder Tickets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXRrlcDt6eSylhHecgZMSKF55lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyHRDNulT8NoDngg2fMid8o9.jpg?f=fotoalbum_large

Of is op het knopje 'Menu' klikken al teveel gevraagd tegenwoordig? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 05-06-2024 09:27 ]

• ed1703
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:22:
Blijkbaar was die site ver weggestopt voor mensen die al een kaartje hadden.
Tja, de NSI site is helaas niet de allerbeste. Het zou NSI sieren als men dat ook op de FP groot neerzet zodat het allemaal een stuk makkelijker en duidelijk is wat er moet gebeuren. Nee, in plaats daarvan:

- De nieuwe ICE komt er aan!
- Kijkt u ook zo uit naar de zomer? We tippen enkele plekken in Europa waar u de Gay Pride kunt vieren. We ride with pride!

Goed bezig :D 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door ed1703 op 05-06-2024 09:46 ]

• cazzer22
EDIT schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:21:
[...]

Die berichten zijn onzin. Net als vorig jaar kan je gewoon losse reserveringen halen bij NS Int.
Als je een Nederlands station ingevuld hebt, kan je niet meer nóg een Nederlands station invullen. Dus voor binnenlandse reizen kan je er geen zitplaats mee boeken.

Edit: bij bahn.de kan ik ook geen reservering maken bij de IC Berlijn voor een binnenlandse reis.

[ Voor 9% gewijzigd door cazzer22 op 05-06-2024 09:49 ]

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

EDIT schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:21:
[...]

Sorry, maar waarom staat er dan in de link van @noppus letterlijk dat een binnenlandse reis niet mogelijk is?

Bij het plannen van een reis zie ik dat de IC Berlijn ook niet meer als optie wordt gegeven.

Ik kijk als voorbeeld naar een reis Deventer-Amsterdam C. Met de IC Berlijn of de 1500 kost dat 70 minuten, als je niet met de IC Berlijn mag minstens 15 minuten meer. Leuk, om de beurt de 1500 of IC Berlijn als je die tweede niet meer mag nemen.

De informatievoorziening is ook wel karig: deze info staat niet in de actuele reisinformatie en op het station met een IC Berlijn is het me ook niet opgevallen (maar ik zal nog eens goed kijken vandaag).

[ Voor 12% gewijzigd door Migrator op 05-06-2024 10:03 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Wally2002
Mag volgens de concessie een binnenlandse reis met IC Berlijn überhaupt wel geweigerd worden? Het binnenlandse deel van de verbinding wordt toch gezien als reguliere intercity?

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Hoe het gezien wordt door NS weet ik niet, hoe ik hem gebruik is wel zo. Het is normaal een mooie toevoeging aan mijn reismogelijkheden, maar als ik hem niet mag gebruiken is het alleen maar een last, want in dat pad had anders een IC gereden die ik wél mag gebruiken.

• ed1703
  • Niet online
Wally2002 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:06:
Mag volgens de concessie een binnenlandse reis met IC Berlijn überhaupt wel geweigerd worden? Het binnenlandse deel van de verbinding wordt toch gezien als reguliere intercity?
Internationaal reizen per trein gaat in de zomermaanden ten onder aan z'n eigen populariteit.
ICE begrijp ik dan nog, want dit is niet in plaats van een andere trein, maar de maatregel op de 140-serie vind ik toch wel een flinke misser en doet weinig bijdrage aan het draagvlak om de trein te verkiezen boven de auto op deze route. Ik vind het eigenlijk schandalig.

• EDIT
cazzer22 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Als je een Nederlands station ingevuld hebt, kan je niet meer nóg een Nederlands station invullen. Dus voor binnenlandse reizen kan je er geen zitplaats mee boeken.

Edit: bij bahn.de kan ik ook geen reservering maken bij de IC Berlijn voor een binnenlandse reis.
Binnenlands reizen is ook niet toegestaan in de zomermaanden met IC Berlijn en ICE, dus het klopt dat je geen binnenlandse reservering kan maken.
Vanaf 9 juni rijden er daarom ook waar mogelijk voortreinen/natreinen die wel binnenlands gebruikt kunnen worden

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 05-06-2024 10:19 ]

• Wally2002
EDIT schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:18:
[...]

Binnenlands reizen is ook niet toegestaan in de zomermaanden met IC Berlijn en ICE, dus het klopt dat je geen binnenlandse reservering kan maken.
Vanaf 9 juni rijden er daarom ook waar mogelijk voortreinen/natreinen die wel binnenlands gebruikt kunnen worden
Die voor en na treinen zijn er dan om de concessieverlener tegemoet te komen?

• EDIT
Nee, de reizigers. De concessieverlener vind 2 treinen per uur voldoende. Die zijn er ook zonder die voor/natreinen.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Het klinkt op deze manier al een stuk schappelijker. :)

Dan mis ik nu vooral nog een officiëel nieuwsbericht hierover, want het niet toestaan van binnenlandse reizen is niet eerder voorgekomen, voor zover ik weet?

• ed1703
  • Niet online
EDIT schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:50:
Nee, de reizigers. De concessieverlener vind 2 treinen per uur voldoende. Die zijn er ook zonder die voor/natreinen.
Behalve op Asd - Amf dan, maar daar heb je dan nog 2 sprinters. Scheelt 6 minuten tov de volgende 1500.

• EDIT
Ik zei dan ook twee treinen, niet twee intercity's. De concessieverlener maakt geen onderscheid tussen sprinters en intercitytreinen.

• ed1703
  • Niet online
EDIT schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:58:
Ik zei dan ook twee treinen, niet twee intercity's. De concessieverlener maakt geen onderscheid tussen sprinters en intercitytreinen.
Resumerend is het gewoon voor 3 maanden een achteruitgang. Daar kan je een voor en natrein pr praatje als NS communicatie overheen halen maar dat verandert weinig aan de daadwerkelijke situatie.

• EDIT
Deze situatie bestaat werkelijk al jaren in de zomermaanden. Nu is het opeens een probleem? Ook toen was het al niet de bedoeling om de IC Berlijn te gebruiken voor binnenlandse reizen en werden er voor/natreinen gereden voor die reizigers.
Enige verschil is dat deze keer de verplichte reservering ingevoerd is en gehandhaafd wordt.

Voor veruit de meeste reizigers wijzigt er helemaal niets of is er hooguit een paar minuten verschil in vertrek/aankomsttijd.
Voor de enkele reiziger die 1x per 2 uur net die ene IC Berlijn-trein treft en tussen Amsterdam C./Hilversum en Apeldoorn e.v. v.v. reist, en ja, het is inderdaad vervelend dat die voor enkele maanden niet meer rechtstreeks kan reizen en iets langer onderweg is vanwege de overstap, maar we moeten nu niet gaan doen alsof hele volksstammen hierdoor getroffen zijn.

• Wally2002
ed1703 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:24:
[...]

Resumerend is het gewoon voor 3 maanden een achteruitgang. Daar kan je een voor en natrein pr praatje als NS communicatie overheen halen maar dat verandert weinig aan de daadwerkelijke situatie.
De vervolgvraag is dan of NS al het mogelijke eraan heeft gedaan binnen haar macht. Of lopen we hier vooral tegen infra beperkingen aan?

• ed1703
  • Niet online
Wally2002 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:48:
[...]

De vervolgvraag is dan of NS al het mogelijke eraan heeft gedaan binnen haar macht. Of lopen we hier vooral tegen infra beperkingen aan?
Nee de 140 is al jaren als vervanging van diverse 1500’s. Dat past anders niet. Wat NS eigenlijk noodgedwongen doet is de beslissingen van de politiek afwentelen op reizigers. Dat is eigenlijk met de komende drgl 2025 niet anders vanuit het oosten met IC’s.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

EDIT schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:46:
Deze situatie bestaat werkelijk al jaren in de zomermaanden. Nu is het opeens een probleem? Ook toen was het al niet de bedoeling om de IC Berlijn te gebruiken voor binnenlandse reizen en werden er voor/natreinen gereden voor die reizigers.
Enige verschil is dat deze keer de verplichte reservering ingevoerd is.
Nou ja, dat is dus een enorm verschil, want wat vroeger wel kon is nu dus onmogelijk. Dat het niet de bedoeling was wist ik niet; werd de IC Berlijn dan ook niet in de reisplanner getoond zoals nu?

Verder is de informatievoorziening natuurlijk dramatisch. Het staat niet bij de huidige actuele reisinformatie en als je zoekt of je mag reizen met de IC Berlijn dan vind je de pagina over internationale treinen waar geen uitzondering wordt genoemd voor de zomermaanden:
Met een geldig binnenlands vervoerbewijs kun je binnen Nederland meereizen op een internationale trein, behalve op de Eurostar. In sommige gevallen betaal je een toeslag

(...)
IC Berlijn
Op het traject Amsterdam Centraal – Hengelo heb je alleen een geldig binnenlands vervoerbewijs nodig. Je betaalt geen toeslag.

• EDIT
Migrator schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Nou ja, dat is dus een enorm verschil, want wat vroeger wel kon is nu dus onmogelijk. Dat het niet de bedoeling was wist ik niet; werd de IC Berlijn dan ook niet in de reisplanner getoond zoals nu?

[...]
Ja, ook in eerdere jaren is het gebeurd dat de IC Berlijn op binnenlandse stations als 'Alleen instappen' stond, of dat op andere manieren werd gepoogd om binnenlandse reizigers niet in te laten stappen, bijvoorbeeld via de omroep op de stations.
Het formele advies is nog altijd om voor elke reis de reisplanner te raadplegen. Daarin zie je dan de IC Berlijn niet meer terug, of enkel met de mededeling dat een reservering verplicht is.

Waarom die pagina op ns.nl niet is bijgewerkt durf ik niet te zeggen. Ik denk dat dit gewoon domweg vergeten is. De in dit topic eerder gelinkte pagina van NS Int is wel bijgewerkt.

Niet gerelateerd aan de zomermaanden werd dit, als ik mij goed herinner, een tijdje zelfs standaard zelfs voor de eerste trein gedaan (ook buiten de zomermaanden), om te voorkomen dat de trein (die om 5 uur 's ochtends vertrok vanuit Amsterdam) door dronken uitgaanspubliek werd overspoeld.

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 05-06-2024 13:05 ]

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Oh jee, systeemstoring Utrecht/Amersfoort:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GPTof8SWIAAk99K?format=jpg&name=small

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56
De Randstad plat, net nu veel mensen vanwege werkzaamheden op de A12 met de trein gaan... :|

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hoevenpe
London schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:36:
Oh jee, systeemstoring Utrecht/Amersfoort
Voor de leek: wat is een systeemstoring?

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

hoevenpe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Voor de leek: wat is een systeemstoring?
"Computer says no"

Een storing aan een systeem van de verkeersleiding waardoor er dus op grote schaal niks aangestuurd kan worden. Vorige keer in Amsterdam was er sprake van defecte hardware als ik me niet vergis, maar het is ook wel eens een storing met de telefonie geweest.

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:13
London schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:36:
Oh jee, systeemstoring Utrecht/Amersfoort:
[Afbeelding]
Klinkt/voelt meer als een computer/communicatie hickup. Zit zelf in de IC Venlo-Dordrecht die vlak voor Zaltbommel strandde. Die is nu ook weer in beweging en als Utrecht een beetje snel doorstroomt valt de tijdschade me nog best wel mee.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Verwijderd

L-project schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Klinkt/voelt meer als een computer/communicatie hickup. Zit zelf in de IC Venlo-Dordrecht die vlak voor Zaltbommel strandde. Die is nu ook weer in beweging en als Utrecht een beetje snel doorstroomt valt de tijdschade me nog best wel mee.
O, gelukkig maar. NS communiceert nu "zeker tot 16:00 uur niets in de brede regio Utrecht".

• hoevenpe
Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:43:
O, gelukkig maar. NS communiceert nu "zeker tot 16:00 uur niets in de brede regio Utrecht".
Hier bij Utrecht staat alles nog gewoon stil.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:43

Wokschotel

Op 6 wielen

Migrator schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:59:
[...]

"Computer says no"

Een storing aan een systeem van de verkeersleiding waardoor er dus op grote schaal niks aangestuurd kan worden. Vorige keer in Amsterdam was er sprake van defecte hardware als ik me niet vergis, maar het is ook wel eens een storing met de telefonie geweest.
De firma *knip*ProRail doet z'n (bij)naam weer eens eer aan..

[ Voor 1% gewijzigd door Touchdomex op 11-06-2024 08:56 . Reden: Dit soort taalverbasteringen zijn onnodig. ]

De islam kan uw vrijheid schaden

• noppus
  • Registratie: April 2006
EDIT schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:19:
[...]

Ja, ook in eerdere jaren is het gebeurd dat de IC Berlijn op binnenlandse stations als 'Alleen instappen' stond, of dat op andere manieren werd gepoogd om binnenlandse reizigers niet in te laten stappen, bijvoorbeeld via de omroep op de stations.
Het formele advies is nog altijd om voor elke reis de reisplanner te raadplegen. Daarin zie je dan de IC Berlijn niet meer terug, of enkel met de mededeling dat een reservering verplicht is.

Waarom die pagina op ns.nl niet is bijgewerkt durf ik niet te zeggen. Ik denk dat dit gewoon domweg vergeten is. De in dit topic eerder gelinkte pagina van NS Int is wel bijgewerkt.

Niet gerelateerd aan de zomermaanden werd dit, als ik mij goed herinner, een tijdje zelfs standaard zelfs voor de eerste trein gedaan (ook buiten de zomermaanden), om te voorkomen dat de trein (die om 5 uur 's ochtends vertrok vanuit Amsterdam) door dronken uitgaanspubliek werd overspoeld.
IC Berlijn staat in de reisplanner met "reserveren verplicht". Dat is op zijn minst misleidend te noemen, als blijkt dat je vervolgens die reservering niet kunt maken.

In de reisplanner kun je ook gewoon, voor Amsterdam-Utrecht-Arnhem, voor vandaag, een ICE-toeslag voor het binnenlands gebruik kopen. Waarmee je dus ook niet kunt reizen, omdat je de ICE niet in mag zonder reservering die je niet kunt maken. (even los van dat Arnhem door Duitse verbouwingen niet aangedaan wordt).
Pagina: 1 ... 115 ... 170 Laatste