Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:15
Toen ik midden jaren '90 begon uit te gaan naar lokale fuiven, begon het reeds om 20u, en om 22u zat het afgeladen vol. Nu denkt men pas om te vertrekken naar een fuif om 22u.
En het is maar hoe je het organiseert. Moet je bij een concert echt 2 voorprogramma's hebben voor de ster van de avond op het podium kruipt?

De AB in Brussel houdt rekening met de treinuren. Ze hebben een samenwerking met NMBS, zodat je een treinticket aan 50% kan kopen, en in de inkomhal hangen schermen met de treinuren.
Ze beginnen hun concert iets vroeger, en stoppen dan ook vroeger. Naar de grote steden heb je dan nog wel een trein. Maar als ik me een beetje haast, kan ik zelfs nog met de trein tot in Turnhout geraken op een weekdag. In het weekend zou ik het laatste half uur van het concert missen.

Hun site geeft het volgende aan :
AB ligt op amper 10 minuutjes stappen van het station Brussel-Centraal. Met een Bravo! Ticket AB reis je zonder parkeerstress heen en terug aan de helft van de prijs. De kortingscode voor dit ticket vind je terug op je concertticket.

Heen: van elk Belgisch station naar Brussel-Centraal, op de dag van je concert.
Terug: van Brussel-Centraal naar je vertrekstation, op de dag van je concert of de dag nadien. (De meeste concerten stoppen om 22u30, dus waarschijnlijk haal je de laatste trein nog.)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:10:
[...]

De 'laatste trein' zal altijd arbitrair zijn, om 23u kan je nog meer besparen. Mensen gaan maar een uur eerder naar huis, veel meer of minder reizigers zal het niet tot gevolg hebben.

Denk persoonlijk dat in het weekend tot 1u-1u30 al veel zou schelen, kan je na middernacht nog een IC pakken en daarna de aansluitende sprinter naar huis halen. Verder vervoer is vaak met de fiets of de auto die daar geparkeerd staat.
Er zijn wel trajecten en verbindingen die op vrijdag en zaterdag veel langer doorgaan. En ja die zitten ook wel vol maar je moet rekening houden met personeel, materieel omlopen, nacht gaten onderhoud etc...
De laatste treinen komen vaak pas om 2u aan op de eind bestemming en er is een beperkt nachtnet tussen enkele steden.
(Utrecht - Amersfoort bv rijdt tot 3:00u door).

Zou het overigens ook wel fijn vinden als de sprinter wat langer doorgaat op mijn traject (de laatste gaat om 23:21 van Utrecht naar Zwolle)

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 28-04-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:32
ArcticWolf schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:38:
De laatste treinen komen vaak pas om 2u aan op de eind bestemming en er is een beperkt nachtnet tussen enkele steden.
(Utrecht - Amersfoort bv rijdt tot 3:00u door).
Gevoelsmatig toch vooral intercity's?

Vanuit Utrecht vertrekt de laatste sprinter veel vroeger, waarschijnlijk omdat ze daarna terugrijden naar Utrecht. Gewoon pech met de richting dus, het is niet anders. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:53:
[...]

Gevoelsmatig toch vooral intercity's?

Vanuit Utrecht vertrekt de laatste sprinter veel vroeger, waarschijnlijk omdat ze daarna terugrijden naar Utrecht. Gewoon pech met de richting dus, het is niet anders. :)
Klopt.

Kan grappig genoeg tegenwoordig wel een latere IC uit Utrecht naar Nijkerk pakken en de laatste sprinter uit Zwolle terug naar Amersfoort :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
[...]

De 'laatste trein' zal altijd arbitrair zijn, om 23u kan je nog meer besparen. Mensen gaan maar een uur eerder naar huis, veel meer of minder reizigers zal het niet tot gevolg hebben.
Helemaal mee eens, daarvoor zijn concessieafspraken waardoor een vervoerder niet zomaar kan besluiten om na 20:00 te stoppen met rijden. Maar extra treinen kosten meer dan ze opbrengen, en dat betekent een lagere concessievergoeding of meer bijleggen.
Denk persoonlijk dat in het weekend tot 1u-1u30 al veel zou schelen, kan je na middernacht nog een IC pakken en daarna de aansluitende sprinter naar huis halen. Verder vervoer is vaak met de fiets of de auto die daar geparkeerd staat.
Ik ben het helemaal met je eens, dat zou ideaal zijn. Het is maar net hoe er naar het OV gekeken wordt, als publieke dienst of als commercieel product. En soms neigt het meer naar het laatste, waardoor dit soort dingen weinig kans hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:38
basdv schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:18:
[...]

Het is maar net hoe er naar het OV gekeken wordt, als publieke dienst of als commercieel product. En soms neigt het meer naar het laatste, waardoor dit soort dingen weinig kans hebben.
Maak van "soms" maar "meestal" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:40
Was het niet zo dat in de nieuwe concessie die eind dit jaar ingaat er veel lijnen treinen moeten rijden tot na 1 uur 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
EDIT schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:51:
Was het niet zo dat in de nieuwe concessie die eind dit jaar ingaat er veel lijnen treinen moeten rijden tot na 1 uur 's nachts?
Op veel lijnen rijden tot laat al Intercity's, het lijkt alsof sprinters (bewust?) eerder stoppen. Gaat de nieuwe concessie expliciet over stoptreinen?

Best vreemd, die laatste Intercity's hebben geen aan- en afvoer meer. Zijn zo alleen geschikt voor mensen die in de binnenstad wonen, parkeren om verder te reizen kan daar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:40
Het hangt helemaal van de regio en reisrichting af: vanuit Enschede rijdt de laatste Intercity al om 22.46u terwijl de laatste sprinter om 0.04u of 0.34u (vr-za en za-zo) nog rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
D-e-n schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:47:
[...]

Maak van "soms" maar "meestal" :)
Dat bedoelde ik eigenlijk ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dennistd schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:25:
Het hangt helemaal van de regio en reisrichting af: vanuit Enschede rijdt de laatste Intercity al om 22.46u terwijl de laatste sprinter om 0.04u of 0.34u (vr-za en za-zo) nog rijdt.
Ik kan er wel mee inkomen dat intercity's op zulke tijdstippen minder rendabel zijn dan een sprinter in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
jimh307 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:18:
[...]

Ik kan er wel mee inkomen dat intercity's op zulke tijdstippen minder rendabel zijn dan een sprinter in te zetten.
Afgezien of dat zo is, is er ook nog iets als materieel en personele planning. Het is wel zo handig dat personeel start en eindigt op de standplaats. Even een treintje erbij plussen zit nog wel wat meer aan vast dan een treintje regelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
ed1703 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:25:
[...]

Afgezien of dat zo is, is er ook nog iets als materieel en personele planning. Het is wel zo handig dat personeel start en eindigt op de standplaats. Even een treintje erbij plussen zit nog wel wat meer aan vast dan een treintje regelen.
1,5 jaar geleden had ik op zaterdag de laatste trein vanuit Amsterdam naar Deventer en was in slaap gevallen net voor Amersfoort en werd wakker gemaakt net voor Apeldoorn door de conducteur ;(
De trein moest even wachten in Apeldoorn op de politie om wat dronken mensen eruit te sleuren, maar ik had het geluk dat diezelfde trein vanuit Deventer weer terug ging naar Amersfoort (meestal worden treinen in Deventer afgerangeerd in Zutphen, maar deze crew had als standplaats Amersfoort) en had mega geluk dat ik van de conducteurs met hun mee terug mocht O+
Uiteindelijk was ik alsnog pas om 3:30 thuis (winter tijd was ook nog eens in gegaan), maar hetzelfde gold voor het personeel. Dat zijn lange diensten en ze moeten dan ook nog naar huis en de trein moet ook weer terug en gereinigd worden etc...
Op 1 of 2 dagen extra (late) treinen inzetten is niet even een kwestie van even een trein erbij plannen, het kost significant meer investering (personeel, geld, beveiliging, etc).

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 28-04-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:48:
Op 1 of 2 dagen extra (late) treinen inzetten is niet even een kwestie van even een trein erbij plannen, het kost significant meer investering (personeel, geld, beveiliging, etc).
Niemand denkt dat het simpel is, vergeleken met vergezichten van nieuwe spoorlijnen en grensoverschrijdende verbindingen is het echter laaghangend fruit.

Iets waar daadwerkelijk behoefte aan is, wat relatief snel te realiseren zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
hoevenpe schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:10:
[...]

Niemand denkt dat het simpel is, vergeleken met vergezichten van nieuwe spoorlijnen en grensoverschrijdende verbindingen is het echter laaghangend fruit.

Iets waar daadwerkelijk behoefte aan is, wat relatief snel te realiseren zou kunnen zijn.
Er komen ook extra late treinen in de nieuwe concessie. Ik weet alleen niet meer precies waar en in welke mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
basdv schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:26:
[...]

Er komen ook extra late treinen in de nieuwe concessie. Ik weet alleen niet meer precies waar en in welke mate.
Nou in de concessie.. zo zetten we in dit land dienstregelingen niet in elkaar. Dat spreekt men nog steeds per dienstregelingsjaar af.
Maar de adviesaanvraag voor komende dienstregeling staat hier en die valt onder de nieuwe concessie:

https://www.locov.nl/publ...vraag-Dienstregeling-2025
Daar staan ook meerdere toegevoegde late treinen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
ed1703 schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:33:
[...]

Nou in de concessie.. zo zetten we in dit land dienstregelingen niet in elkaar. Dat spreekt men nog steeds per dienstregelingsjaar af.
Maar de adviesaanvraag voor komende dienstregeling staat hier en die valt onder de nieuwe concessie:

https://www.locov.nl/publ...vraag-Dienstregeling-2025
Daar staan ook meerdere toegevoegde late treinen in.
Excuses, ik haalde concessie en adviesaanvraag dienstregeling 2025 door elkaar. Ik vroeg me ook al af waarom ik het niet in de concessie kon vinden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-09 15:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oekiejoekie schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:25:
[...]

Uit de jaren 80 kan ik me nog herinneren dat de IC Zandvoort-Amsterdam-Den Bosch-Eindhoven doorreed naar Keulen (tenminste, 1x per uur of 2 uur). Dat is wel een behoorlijk overstapstation met goede verbindingen.
De trein uit Den Haag had een paar duitse rijtuigen en die reden vanuit Venlo door naar Keulen, elke twee uur. Later werd dat ingekort tot Eindhoven - Keulen met 4 rijtuigen ICR. Rond die tijd begon ook de stoptrein naar Duitsland.
De trein naar Maastricht had een slag naar Luxemburg, de Ardennen-Express.
Met twee 55'ers door de Ardennen. Broem!

Zou mooi geweest zijn als NS met de ICNG naar Luxemburg zou rijden. Maar ja.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12
Ah, dat zijn goeie herinneringen; Ik ben 1x bijna in Luxemburg geweest met de Benelux. In 1999 reed de eclips expres of iets dergelijks van Amsterdam naar Arlon, vlak voor de grens met Luxemburg. Daar heb ik vlak voor het station naar de zonsverduistering staan kijken :). Ik geloof niet dat de benelux ooit echt benelux heeft gereden in hun leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
ICNG naar Luxemburg zou wel zorgen voor een flinke comfortimpuls: nu rijden er vanuit Luik Desiro's naar Luxemburg met 0,0 comfort, volkomen ongeschikt voor een IC met een rijtijd van dik 2,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:30

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

breadje schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:26:
Ah, dat zijn goeie herinneringen; Ik ben 1x bijna in Luxemburg geweest met de Benelux. In 1999 reed de eclips expres of iets dergelijks van Amsterdam naar Arlon, vlak voor de grens met Luxemburg. Daar heb ik vlak voor het station naar de zonsverduistering staan kijken :). Ik geloof niet dat de benelux ooit echt benelux heeft gereden in hun leven?
De Benelux was een treindienst, en die kwam inderdaad niet in Luxemburg. De naam is dus wat misleidend, maar "Bene" klinkt dan ook weer wat vreemd.

Maar er reden meer internationale treinen met ICR (de buurlandrijtuigen). Die kwamen wel in Luxemburg (en in Duitsland). Die buurland-ICR-en waren "gewoon" geel met blauw, niet NS-geel-met-NMBS-rood zoals de Benelux-ICR-en.

De buurland-ICR had je in AB, B en BD uitvoering maar er was geen Bs/BDs (stuurstand). Dat kwam weer omdat er verschillende loks voor deze rijtuigen kwamen te staan, in tegenstelling tot de Benelux waar altijd een NMBS reeks 11 voor stond.

Technisch verschilden de buurlandrijtuigen met de binnenlandse ICR-en op ondersteunde voltages en deursluitingsmethoden.

De Benelux-ICR-en ondersteunde alleen de voltages en deursluitingsmethode die nodig waren voor het rijden in Belgë (en dus compatible waren met de NMBS reeks 11).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dennistd schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:31:
ICNG naar Luxemburg zou wel zorgen voor een flinke comfortimpuls: nu rijden er vanuit Luik Desiro's naar Luxemburg met 0,0 comfort, volkomen ongeschikt voor een IC met een rijtijd van dik 2,5 uur.
Ook weer een fijne misser dat de CFL hun 2400 alleen met 25 kV besteld hebben. Kun je er ook niet mee naar Luik 8)7
Maar goed, die zijn als vervanging van de Z2, dus eigenlijk voor de stoptreindiensten. Z2 is natuurlijk wel oneindig comfortabeler dan Desiro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-08 21:44
dennistd schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:31:
Het is dan ook niet echt een IC, aangezien hij onderweg 18 keer stopt in de kleinste dorpjes in de Ardennen. Het deels enkelsporige traject is met alle bochten en hoogteverschillen ook niet echt geschikt om een beetje door te rijden met een ICNG. Het grootste stuk is dan wel geëlektrificeerd met 25 kV maar dat is vooral voor het goederenvervoer door de Ardennen, en omdat in Luxemburg alles 25 kV is.

Luxemburg(-Stad) is volgens mij ook niet een bestemming die veel Nederlands personenverkeer aantrekt, de meeste Nederlanders kennen het toch vooral van het goedkoop tanken op weg naar de zon in Zuid-Frankrijk.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
Wesco schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:51:
[...]

Het is dan ook niet echt een IC, aangezien hij onderweg 18 keer stopt in de kleinste dorpjes in de Ardennen. Het deels enkelsporige traject is met alle bochten en hoogteverschillen ook niet echt geschikt om een beetje door te rijden met een ICNG. Het grootste stuk is dan wel geëlektrificeerd met 25 kV maar dat is vooral voor het goederenvervoer door de Ardennen, en omdat in Luxemburg alles 25 kV is.

Luxemburg(-Stad) is volgens mij ook niet een bestemming die veel Nederlands personenverkeer aantrekt, de meeste Nederlanders kennen het toch vooral van het goedkoop tanken op weg naar de zon in Zuid-Frankrijk.
Luxemburg is juist een fantastische bestemming voor vakantie, omdat het OV in het land heel goed is (en gratis). Je hebt veel wandelingen van bv station naar station. Maar gezien de beperkte ruimte voor internationale treinen snap ik wel dat dit niet de eerste bestemming is waar je op focust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Heb zelf familie wonen in de Ardennen en dit ook eens met de trein gedaan. Ben je ruim een halve dag onderweg (6+ uur) terwijl je dit met de auto met 2,5-3 uur doet.

Maar laten we eerlijk wezen, het is wel een hele mooie route dwars door de Ardennen deels langs de Amblève. Ik moest toen tot Gouvy en daar ook opgehaald worden. Zie met het OV maar eens in het dorpje Recht te komen ;w

De trein is een fijne manier van reizen (nu heb ik het over Nederland) en als ik naar mijn hoofd locatie moet dan pak ik wel eens de trein en kan ik ook nog wat werken in de trein wat de kosten van de trein drukt in manuren. Ik reis dan wel 1e klas voor de rust. Retourtje Rosmalen-Utrecht is toch €40,80. Het is per spoor 110 km retour en dat komt uit op 37 ct/km. Dit is goedkoper dan de totaalkosten van mijn auto en je hebt dan geen files, kan even werken, maar meestal werk ik in mijn dependance en die is maar 11 km van mijn huis zodat ik vaak de e-bike pak.

Toch is voor heel veel mensen de trein veel te duur. Een dagkaart 2e klas is toch even 58 euro en dat is voor een steeds groter wordend deel van de bevolking nog niet bijna een optie. Voor kortere afstanden in de trein nog veel duurder per kilometer terwijl een dagkaart in de lijnbus voor 8-9 euro gekocht is.

Wil je vanuit mijn woonplaats Rosmalen lekker winkelen in Den Bosch en neem je de trein dan betaal je voor een 2e klas retour toch even €5,20 ofwel 14 kilometer totaal wat uit komt op 37 ct/km en dit vind ik écht niet door de beugel kunnen (vanuit de rest van de bevolking gezien). Dan snap ik dat het gros voor die afstand de fiets pakt.

Reis je met korting dan vind ik die prijzen wat normale prijzen moeten kosten. Maar ik vind in de trein zitten heerlijk en ik heb menig tienertoer versleten, :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jimh307 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:04:

Toch is voor heel veel mensen de trein veel te duur. Een dagkaart 2e klas is toch even 58 euro en dat is voor een steeds groter wordend deel van de bevolking nog niet bijna een optie. Voor kortere afstanden in de trein nog veel duurder per kilometer terwijl een dagkaart in de lijnbus voor 8-9 euro gekocht is.
Voor 49 euro reis je een hele maand door heel Duitsland. Dus ja, er is wel een disconnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:51:
[...]

Wat ik mij kan herinneren zat het knelpunt tussen Geldrop en Weert, daar moest een 4-sporigheid komen.
Ik lees op SOMDA een optie:
6400, stoptrein Tilburg Universiteit - Weert rijdt door als IC naar Maastricht (stopt in Roermond en Sittard),
800, IC Alkmaar - Maastricht rijdt vanaf Eindhoven non-stop naar Maastricht
1100, IC Den Haag - Eindhoven rijdt door als IC naar Aachen.

Alleen zul je dan wat moeten schuiven met de dienstregeling.
• De 6400 gaat nu voor de 800 weg, als de 800 nergens stopt zit die bij Weert de 6400 op te drukken
• Om dat op te lossen kun je de 6400 nog langer laten stoppen in Eindhoven en de 800 iets korter. Dan staat de 6400 20 minuten stil in Eindhoven.
• De 1100 komt nu 8 minuten voor de 800 aan in Eindhoven, dat kan 10 minuten worden (dat is de afstand in Boxtel), maar als die in Weert en Roermond stopt dan zit de 800 er in Roermond alweer kort achter, zo kort dat de 1100 de snelle doortocht van de 800 in de weg zit.

De 6400 voor de 800 uitsturen werkt ook niet want dan doet de 1100 wat de 800 nu doet, de 6400 in Weert inhalen. En dan komt de nieuwe 800 langs dus moet je daar minstens 10 minuten stoppen waardoor je dus eigenlijk maar 2x per uur een verbinding naar Roermond hebt (de 1100, want de 6400 vertrekt eerder uit Eindhoven maar komt later aan in Roermond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:41
Maasluip schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:27:
Alsjeblieft niet, de 1100 is qua betrouwbaarheid eigenlijk al een draak van een trein geworden qua betrouwbaarheid sinds dat ding via de HSL gaat i.p.v. Dordrecht, als die aan de andere kant ook nog eens een heel eind door moet rijden dan wordt het voor de dagelijks reiziger Tilburg-Eindhoven of andersom helemaal dramatisch. Rijdt die trein straks ook al niet vanwege vertraging of storing in Duitsland :+

Maar buiten dat verbaas ik me wel een beetje dat Eindhoven - Weert dan zo'n knelpunt is, zelfs als er één extra trein per uur naar Aken bij zou komen heb je 5 ICs en 2 sprinters per uur; dat is toch niet zo bijzonder voor een dubbelsporige lijn?

Over het traject Nijmegen-Arnhem met hetzelfde aantal tussenstations jagen ze 6 IC's en 4 sprinters, en dan komt vanaf Elst Arriva er ook nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
!mark schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:02:
[...]

Maar buiten dat verbaas ik me wel een beetje dat Eindhoven - Weert dan zo'n knelpunt is, zelfs als er één extra trein per uur naar Aken bij zou komen heb je 5 ICs en 2 sprinters per uur; dat is toch niet zo bijzonder voor een dubbelsporige lijn?

Over het traject Nijmegen-Arnhem met hetzelfde aantal tussenstations jagen ze 6 IC's en 4 sprinters, en dan komt vanaf Elst Arriva er ook nog bij.
Goederenpaden vergeten? Dit speelt op meer spoorlijnen dat zaken niet kunnen omdat er een goederenpad doorheen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

6400, stoptrein Tilburg Universiteit - Weert rijdt door als IC naar Maastricht (stopt in Roermond en Sittard),

• De 6400 gaat nu voor de 800 weg, als de 800 nergens stopt zit die bij Weert de 6400 op te drukken
• Om dat op te lossen kun je de 6400 nog langer laten stoppen in Eindhoven en de 800 iets korter. Dan staat de 6400 20 minuten stil in Eindhoven.
• De 1100 komt nu 8 minuten voor de 800 aan in Eindhoven, dat kan 10 minuten worden (dat is de afstand in Boxtel), maar als die in Weert en Roermond stopt dan zit de 800 er in Roermond alweer kort achter, zo kort dat de 1100 de snelle doortocht van de 800 in de weg zit.

De 6400 voor de 800 uitsturen werkt ook niet want dan doet de 1100 wat de 800 nu doet, de 6400 in Weert inhalen. En dan komt de nieuwe 800 langs dus moet je daar minstens 10 minuten stoppen waardoor je dus eigenlijk maar 2x per uur een verbinding naar Roermond hebt (de 1100, want de 6400 vertrekt eerder uit Eindhoven maar komt later aan in Roermond).
Vrijwillig uitbuigen doen we niet meer aan, daar werd destijds ook wel over gesproken, maar nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09 02:13
[...]

Geen enkele verschuiving of versnelling die hier genoemd wordt is mogelijk met de goederenpaden die er liggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-09 14:47
jimh307 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:04:
Toch is voor heel veel mensen de trein veel te duur. Een dagkaart 2e klas is toch even 58 euro [...]
Eens. Ik denk dat hier een product ontbreekt: een "dagkaart dal" voor +/- € 35 zou een mooi gat vullen.
Wil je vanuit mijn woonplaats Rosmalen lekker winkelen in Den Bosch en neem je de trein dan betaal je voor een 2e klas retour toch even €5,20 [...] Reis je met korting dan vind ik die prijzen wat normale prijzen moeten kosten.
Het lijkt me dat NS ook zo denkt. De 40%-korting-prijs is eigenlijk het normale tarief, de normale prijs is eigenlijk een tarief met spitsheffing. Daar komt wel bij dat NS het voor incidentele reizigers onnodig lastig maakt om die korting te krijgen. Voor een dagje shoppen reis je natuurlijk buiten de spits, dus zou je voor 40% korting in aanmerking moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Bacchus schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:54:
Daar komt wel bij dat NS het voor incidentele reizigers onnodig lastig maakt om die korting te krijgen.
De nieuwe samenreiskorting is een draak, die 40% is in de praktijk alleen nog voor kaarthouders zelf.

Even de stad in met het gezin was vroeger 3 minuten langs de automaat om samenreisproducten te laden, nu moet je vooraf voor iedereen met een code los online kaartjes bestellen. Voor een spontane reis laat maar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
hoevenpe schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:10:
[...]

De nieuwe samenreiskorting is een draak, die 40% is in de praktijk alleen nog voor kaarthouders zelf.

Even de stad in met het gezin was vroeger 3 minuten langs de automaat om samenreisproducten te laden, nu moet je vooraf voor iedereen met een code los online kaartjes bestellen. Voor een spontane reis laat maar zitten.
Ik zal niet ontkennen dat het minder makkelijk is geworden, maar in een aantal minuten heb je ook e.e.a. online geregeld. Kun je ook van te voren regelen (tot 3 dagen).

Je kunt online meerdere kaartjes in een koop bestellen. Je hoeft niet per persoon een code te generen.
Als de meereizende gezinsleden zelf NS Flex (basis) hebben, kunnen ze gelijk de code invoeren in de app.
Kinderen 4 t/m 11 jaar gebruiken waarschijnlijk sowieso een Railrunner kaartje dat je ook bij de automaat op de OV-chipkaart kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Bacchus schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:54:

Het lijkt me dat NS ook zo denkt. De 40%-korting-prijs is eigenlijk het normale tarief, de normale prijs is eigenlijk een tarief met spitsheffing. Daar komt wel bij dat NS het voor incidentele reizigers onnodig lastig maakt om die korting te krijgen. Voor een dagje shoppen reis je natuurlijk buiten de spits, dus zou je voor 40% korting in aanmerking moeten komen.
Afhankelijk van je traject en moment van reizen krijg je tegenwoordig wel automatisch de prijsdeal te zien.
Hoef je weinig moeite voor te doen als incidentele reiziger.

Verder heb je wel een terecht punt. Je zult je even moeten verdiepen in alle mogelijke reisproducten, kaartjes en abonnementen.
Standaard 40% korting in dal is wat dat betreft wel ideaal, ik vrees alleen dat de basisprijzen dan wel omhoog zullen moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wally2002 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:24:
Als de meereizende gezinsleden zelf NS Flex (basis) hebben, kunnen ze gelijk de code invoeren in de app
NS flex is toch niet voor minderjarige pubers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:36:
[...]

NS flex is toch niet voor minderjarige pubers?
Klopt, 18+ en je moet ook door een (lichte) kredietcheck heen. Daarom is NS Flex een oplossing die niet voor iedereen beschikbaar is. Kinderen tussen 12 en 18 kunnen alleen op een abonnement reizen als een ouder dat abonnement voor ze afsluit en de factuur betaalt voor de minderjarige.

En weet je wat ik never nooit zou doen? Nou, een minderjarige min of meer onbeperkte toegang geven tot mijn bankrekening door hem/haar een OV-kaart met achteraf betalen te geven natuurlijk.

(Voor kinderen onder de 12 jaar neem je overigens gewoon Kids Vrij. Dat kost je alleen 1 persoonlijke OV-chipkaart per 5 jaar en dan reist het kind bij NS altijd gratis met een volwassene mee. Wij reizen regelmatig 1e klas met de kleine erbij. Die heeft Kids Vrij en als pa en ma 1e klas reizen dan mag de kleine dat ook. In de bus reist de kleine in steeds meer regio's ook gratis.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 18:20
Wally2002 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:24:
[...]

Ik zal niet ontkennen dat het minder makkelijk is geworden, maar in een aantal minuten heb je ook e.e.a. online geregeld. Kun je ook van te voren regelen (tot 3 dagen).

Je kunt online meerdere kaartjes in een koop bestellen. Je hoeft niet per persoon een code te generen.
Als de meereizende gezinsleden zelf NS Flex (basis) hebben, kunnen ze gelijk de code invoeren in de app.
Kinderen 4 t/m 11 jaar gebruiken waarschijnlijk sowieso een Railrunner kaartje dat je ook bij de automaat op de OV-chipkaart kunt laden.
Kids tot 11 hebben toch gewoon Kids Vrij?

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Kassad schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:34:
[...]

Kids tot 11 hebben toch gewoon Kids Vrij?
Voor Kids Vrij moet je een OV-chipkaart met foto hebben. Dus die moet je vooraf regelen en kost ook weer geld (7,50)

Voor een Railrunner volstaat een anonieme OV Chipkaart of je laat een papieren kaartje printen door de automaat. Met een Railrunner mag een kind ook zelfstandig reizen* - met Kids Vrij moet er een volwassene (of een kind van 12+) mee met een geldig vervoersbewijs.

*alleen 2e klas. Wil je je kind 1e klas laten reizen, dan is met een Railrunner begeleiding door een betalende volwassene verplicht

[ Voor 28% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 30-04-2024 16:54 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Hierboven goede punten genoemd m.b.t. kinderen 12-18 jaar en NS Flex.

Volgens deze pagina op de NS website is NS Flex Dal Voordeel ook als reizen op saldo abonnement beschikbaar, dat zou sommige bezwaren kunnen wegnemen m.b.t. achteraf betalen.

T/m 11 jaar is idd Kids Vrij ieen goede optie, maar zoals ook aangegeven wel een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Is dus iets minder laagdrempelig (en dat was hier wel een issue).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wally2002 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:09:
Volgens deze pagina op de NS website is NS Flex Dal Voordeel ook als reizen op saldo abonnement beschikbaar, dat zou sommige bezwaren kunnen wegnemen m.b.t. achteraf betalen.
Ik wil voor de pubers geen eigen dal voordeel abonnement, die enkele keer dat we met z'n allen reizen wil ik ze op mijn dal voordeel laten meeliften.

Dat kan volgens mij nu alleen met losse vooraf online gekochte tickets, Flex basis voor hen geen optie of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Als je in de daluren reist en enkel met NS kan je natuurlijk ook gewoon een jongerendagkaart dal aanschaffen voor 7,95. Daarmee kunnen ze in de daluren onbeperkt reizen. Wel is deze enkel te krijgen in de NS app en zoals gezegd alleen geldig bij NS zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 30-04-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Voor €2,60 p/m een weekend korting kaart vind ik heel netjes qua prijs. Gebruik je de trein meer om naar familie te gaan dan kun je hier geen buil aan vallen. Met 40% korting is de trein alles behalve duur.

Ik ga niet vaak met de trein naar mijn zaak, maar ik kan eens uit gaan rekenen wat het mij gaat opleveren. Alleen moet ik wel in de spits reizen omdat ik er op een bepaalde tijd verwacht wordt. Dat haal ik er niet uit voor €26,70 p/m en dan met 20% korting reizen. Dan zou ik altijd met de trein moeten en vaak is de auto echt nodig als ik zakenreizen moet doen. Mijn auto is dus deels van mijn zaak en deze moet vaak (in)gepland worden, maar als het rustig is pak ik de trein en betaal ik de volle mep.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 02:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Op station 's-Hertogenbosch kwam ik dit restauratierijtuig tegen van Train Charter Service. Hij staat er al enkele maanden onaangeroerd. Ik ben benieuwd wat er mee aan de hand is of wat er mee gaat gebeuren.
Misschien weet oppertreinbaas @Luke! wat meer te vertellen?

TCS heeft inmiddels een hoop restauratierijtuigen, dus die Dinnertrain zal vast niet hieronder lijden. En ja, een ritje staat nog steeds op de planning.

Hoewel dit geen afgesloten perron is, maar wel verlaten, zijn veiligheidsmedewerkers wel erg oplettend, is mijn ervaring O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wd403Ts2G2iF3DjEwWNIDH-9OzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xzl5wN1f1F2NeYWJFspelluB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/il7twkK2ivGRpk1X5lvMW0haYrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HU2kLD8wEMmWl8G4ot2dHRQR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 04-05-2024 21:53 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:13

_serial_

and there was silence

[...]

Wij hebben hier in dordrecht een ontzettend vreemde situatie. Je kan vanaf dordrecht wel om 2:30 nog een trein pakken NAAR rotterdam. Maar terug, sja, dan gaat de laatste om 01:01 vanaf Rotterdam

Rest gevolg van nachtnet wat er ooit was.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:13

_serial_

and there was silence

Ik werd overigens ook blij gemaakt met een dode mus. Vlak voor eind april ontving ik wat kortingscodes, die moest ik dan wel voor 30 april inleveren, want daarna zou de shop vernieuwd worden en zouden de codes niet meer werken.

Ik denk dank, verstuur ze dan gewoon niet of, pas na 30 april, dan kan je tenminste de bonnen inleveren op een moment wat jou beter uitkomt.

somewhere there was silence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49

Luke!

#Treinbaas
AW_Bos schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:51:
Op station 's-Hertogenbosch kwam ik dit restauratierijtuig tegen van Train Charter Service. Hij staat er al enkele maanden onaangeroerd. Ik ben benieuwd wat er mee aan de hand is of wat er mee gaat gebeuren.
Misschien weet oppertreinbaas @Luke! wat meer te vertellen?
Zo onaangeroerd is 'ie niet: vorige week is 'ie nog van z'n plek geweest. ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUGBDXYN5ffQDpWm55M89AfYHGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/393B9Fv2TwDgvYFQdKrLGazv.jpg?f=fotoalbum_large
Bakken doorlopen beide revisie, terwijl de een in revisie is mag de ander even in de achtertuin bivakkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:24

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

De NS vroeg of ik een enquete wilde invullen:
Het lijkt erop dat u misschien te maken heeft gehad met de werkzaamheden van, naar en via Amsterdam Centraal van 29 april tot en met 4 mei.

We zijn benieuwd naar uw ervaring met de informatie die u voor en tijdens deze werkzaamheden heeft gezien. Uw mening is belangrijk voor ons, zodat we onze informatievoorziening en uw reiservaring kunnen verbeteren. De vragenlijst is anoniem en duurt ongeveer 5 minuten.

Alvast bedankt voor uw deelname.
Aangegeven dat deze werkzaamheden voor mij alleen maar voordelen gehad hebben daar er nu vanaf Bijlmer om de paar minuten (.12.44, .49, .58) een trein naar Schiphol ging ;)

Wel de opmerking gemaakt dat het voor de toeristen die naar Amsterdam Centraal wilden het een stuk minder duidelijk was. Voor de Nederlandse forens is het overstappen op Zuid en dan de metro pakken prima te begrijpen, maar als je als buitenlander ineens moet overstappen?

Wel een mooie test voor Zuid om te kijken of al dat toekomstige verkeer ook goed gaat als Zuid hét knooppunt gaat worden?.

Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Wally2002 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:09:
Hierboven goede punten genoemd m.b.t. kinderen 12-18 jaar en NS Flex.

T/m 11 jaar is idd Kids Vrij ieen goede optie, maar zoals ook aangegeven wel een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Is dus iets minder laagdrempelig (en dat was hier wel een issue).
Op rekening is gewoon nooit voor iedereen een optie. NS mag je zo'n Flex abonnement gewoon weigeren als je te vaak je telefoonrekening niet op tijd hebt betaald en vaste klant bent bij BKR. NS Flex kan NIET op saldo, behalve voor andere vervoerders (NS kan het "op rekening stukje" uitzetten voor andere vervoerders). Bij NS kun je met Flex helemaal niet op saldo reizen. Voor zover ik weet worden er ook helemaal geen "niet-Flex" abonnement voor Dal Voordeel meer aangeboden.

Dus voor sommige mensen neemt dat geen enkel bezwaar weg. Juist ook nog eens de kwetsbaarste groep, die het minst te makken hebben. Dus ik snap die redenatie niet helemaal.

Oh, verrek. De NS crew lijkt die pagina zelfs niet te kennen. Vragen op de Community over reizen op saldo met een voordeelabonnement worden daar altijd beantwoord als "nee, kan niet". Wel jammer dat iemand die zoiets wil, dan wel de abonnementskosten voor het hele jaar vooraf moet betalen.

Maar laten we er vooral niet omheen draaien: dat hele samenreiskorting-gedrocht heeft helemaal niets met "agressie tegenover personeel of enorme aantallen grijsrijders" te maken. NS heeft gewoon cash nodig, want na Corona heeft men de reizigersaantallen nooit meer op peil gekregen. Dat geld moet nu gewoon door minder personen opgebracht worden, dus moeten er mensen meer gaan betalen. Helaas lijkt mij dat vooralsnog wel een neerwaartse spiraal. OV "gezond" houden door de prijzen te verhogen en extra drempels op te werpen.... zo gaat het niet werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2024 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 06:13:
[...]

Op rekening is gewoon nooit voor iedereen een optie. NS mag je zo'n Flex abonnement gewoon weigeren als je te vaak je telefoonrekening niet op tijd hebt betaald en vaste klant bent bij BKR. NS Flex kan NIET op saldo, behalve voor andere vervoerders (NS kan het "op rekening stukje" uitzetten voor andere vervoerders). Bij NS kun je met Flex helemaal niet op saldo reizen. Voor zover ik weet worden er ook helemaal geen "niet-Flex" abonnement voor Dal Voordeel meer aangeboden.

Dus voor sommige mensen neemt dat geen enkel bezwaar weg. Juist ook nog eens de kwetsbaarste groep, die het minst te makken hebben. Dus ik snap die redenatie niet helemaal.
Op de door mij gelinkte pagina van NS wordt aangegeven dat je ook Dal Voordeel op saldo kunt kiezen.
Als je dit product selecteert om aan te schaffen zit er ook een toggle. Is dus gewoon beschikbaar.

Verder gaf je zelf eerder aan:
En weet je wat ik never nooit zou doen? Nou, een minderjarige min of meer onbeperkte toegang geven tot mijn bankrekening door hem/haar een OV-kaart met achteraf betalen te geven natuurlijk.
Dat lijken mij andere bezwaren dan je nu aangeeft. Daarom had ik het ook over 'sommige bezwaren'.
Oh, verrek. De NS crew lijkt die pagina zelfs niet te kennen. Vragen op de Community over reizen op saldo met een voordeelabonnement worden daar altijd beantwoord als "nee, kan niet". Wel jammer dat iemand die zoiets wil, dan wel de abonnementskosten voor het hele jaar vooraf moet betalen.
Het is dus gewoon beschikbaar. Ben al tijden niet in die community geweest, meestal wordt die NS Crew wel gecorrigeerd door de vaste bezoekers als ze iets onjuist verkondigen.

Je kunt maandelijks na de eerste maand opzeggen. Inderdaad moet je voor een jaar vooraf betalen. Omdat er ook over keuzedagen wordt gesproken lijkt mij dit type abo vooral een voortzetting van het oude voordeelabonnement.
Maar laten we er vooral niet omheen draaien: dat hele samenreiskorting-gedrocht heeft helemaal niets met "agressie tegenover personeel of enorme aantallen grijsrijders" te maken. NS heeft gewoon cash nodig, want na Corona heeft men de reizigersaantallen nooit meer op peil gekregen. Dat geld moet nu gewoon door minder personen opgebracht worden, dus moeten er mensen meer gaan betalen. Helaas lijkt mij dat vooralsnog wel een neerwaartse spiraal. OV "gezond" houden door de prijzen te verhogen en extra drempels op te werpen.... zo gaat het niet werken.
Het is natuurlijk moeilijk voor ons beoordelen aangezien er geen cijfers vrijgegeven worden door NS over percentages grijsrijders. Maar omdat ze cash nodig hebben (dat zal denk ik niemand ontkennen) willen ze juist het grijsrijden met samenreiskorting beteugelen.
Verder noem je tarieven verhogen maar dat staat los van de andere werkwijze van samenreiskorting.

Het punt is denk ik vooral dat de goeden onder de kwaden lijden.
Blijkbaar voelt een deel van de reizigers zich niet bezwaart om onterecht met samenreiskorting te reizen.
In plaats van regelmatige controle van vervoersbewijzen zie je conducteurs amper meer controleren. Zou dat er ook niet mee te maken hebben? Of mobiele teams van V&S door de trein.

En (N = 1 maar zelf gezien) volwassen mensen gebruiken nu een railrunner om door de poortjes te kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Gisteren op Utrecht Centraal had deze SLT SNG moeite om als IC ingezet te worden denk ik. Op alle displays stond informatie over de hardware (mac-address, resolutie e.d.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqUKNRfZd9eXzuYTqdJC6-vDJ4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knpZp1WuTPPWYq3LG0Ijlyzt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
@Postman81 Dat is een SNG. Deze storing heb ik ook wel eens een keer gezien. Het leek er zelfs op dat hij toen vastliep toen de tekst voorbij kwam scrollen.

Wat er precies mee aan de hand was weet ik niet. Maar OBIS, het reisinformatiesysteem, is dan wel behoorlijk stuk. In veel gevallen kunnen ze deze op afstand opnieuw installeren.

Een goede kennis voor mij die machinist is, zag een keer tijdens het rangeren in de vroege ochtend op het scherm in zijn cabine dat er een nieuwe image werd binnen gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Postman81 Die heb ik nog niet gezien, wel een niet-bestaand station op een trein bij Hengelo:
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2024-03-11_NS-Kijkuit.jpg
Of er had een spatie tussen moeten staan, maar dan vraag ik mij af waarvoor er uit gekeken moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 07-05-2024 11:23 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Een niet-bestaand station?
Wikipedia: Station Kijkuit (België)

Overigens is bij die trein waarvan het mac-adres getoond wordt gewoon de reisinformatiecomputer stuk. Vaak is dan de opslag defect en moet die vervangen worden.

[ Voor 37% gewijzigd door EDIT op 07-05-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Raven schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:20:
@Postman81 Die heb ik nog niet gezien, wel een niet-bestaand station op een trein bij Hengelo:
[Afbeelding]
Of er had een spatie tussen moeten staan, maar dan vraag ik mij af waarvoor er uit gekeken moet worden.
Niet-bestaand, zei je? ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNLs0Fyo-7kLnOSuGJnjwjEARZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfJFq2LJZXLmjd364IOEbhIM.jpg?f=fotoalbum_large

In OBIS zitten ook veel internationale stations. Eigenlijk bijna alle stations die de NS-reisplanner kan tonen. Deze bestemming is handmatig ingevuld uit een lijst, zo kan je ook bijvoorbeeld Veendam tevoorschijn toveren :p. Maar eigen vrije invoer van teksten is helaas onmogelijk.

Bij ICNG kan/kon het wel, maar dan moet je heel diep zoeken (misschien via een monteurscode of laptop/USB-stick?). Op de ICNG-opendag stond er een scrollende welkomst-tekst op.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 07-05-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@EDIT @AW_Bos In NL dan he :P , dat type trein gaat toch niet naar BE?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
Nee, de trein kan niet naar België rijden, maar alle treinen met OBIS kunnen alle binnenlandse stations plus een behoorlijke hoeveelheid buitenlandse stations tonen, ongeacht het type trein. Dit wordt nog wel eens gebruikt voor vervangende treinen, zodat de mensen weten dat ze in de juiste trein stappen, en natuurlijk ook voor materieel dat werkelijk naar het buitenland rijdt (bijvoorbeeld ICNG-B/D).

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 07-05-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Zelfs SSN Stoomdepot is een bestemming in OBIS.

Ik heb wel gezien dat de ICNG-B ook vertalingen kent die elkaar afwisselen bij de bestemming: Brussel Zuid/Midi, Bruxelles. Maar volgens mij is dat een wettelijke verplichting.

[ Voor 65% gewijzigd door AW_Bos op 07-05-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

AW_Bos schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:01:
@Postman81 Dat is een SNG. Deze storing heb ik ook wel eens een keer gezien. Het leek er zelfs op dat hij toen vastliep toen de tekst voorbij kwam scrollen.
Deze informatie stond stil. Het leek er op dat het display aan de voorkant van de trein het begin van de informatieregel toonde, en zo verder ging richting de andere kant van het stel.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Zolang het IP-adres maar 127.0.0.1 is. Dan weet ik in ieder geval dat ik in de juiste trein stap om naar huis te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M7Q67vbl9HKZNwxEhkSYgEZbho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y4Dh3XFUe5hOSnsTjpJqlolK.png?f=fotoalbum_large

Ook geen vaste bestemming denk ik, op koningsdag gespot.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
LordSinclair schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:09:
[Afbeelding]

Ook geen vaste bestemming denk ik, op koningsdag gespot.
Bij Arriva is er vrije tekstinvoer in de oudere reisinformatiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:19
breadje schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:21:

Achteraf gezien is het natuurlijk doodzonde dat het spoor hoge zwaluwe-Den Bosch verdwenen is. Je had dan achter elkaar de steden/dorpen Raamsdonkveer>Waalwijk>Drunen>Vlijmen bediend en met een extra bocht ook Oosterhout.
Waar geen wil is.....is nu een weg...aangelegd.

Nu rijden gelede bussen naar Waalwijk, Drunen, Efteling en Tilburg. Snelbussen en stopbussen. Bij het Jeroen Bosch ziekenhuis is een busring gebouwd, waar de bussen regelmatig in een rij achter elkaar aan rijden. Dus echt wel een vervoersvraag die tramgebruik zou kunnen waarmaken, samen met de files op de A59 (en A2). + Files voor de snelweg verkeerslichten bij Hooipolder etc.

Het verwijderen van de verbindingsbogen en viaducten vanaf station Den Bosch naar de dijk waarop de "halve zolen lijn" lag is in verhouding niet eens zo lang geleden. Er lag toen ook nog spoor op de dijk.

Het ideale gebruik had een sneltramverbinding kunnen zijn. Te beginnen met de vervoersvraag van het nieuwe Jeroen Bosch Ziekenhuis wat direct aan de lijn ligt. Eventueel zelfs via de onderwijsboulevard van Den Bosch. Vervolgens een eerste probleem punt: de Moerputtenbrug (nu natuurgebied). En daarna de A59 die over het oorspronkelijke traject heen ligt. Maar voldoende ruimte in de berm voor in ieder geval 1 spoor.

Intussen verwacht ik dat de aanliggende gemeenten zoals Vlijmen, Waalwijk en Drunen en Raamsdonksveer dit ook wel hadden willen omarmen.

We kunnen van alles willen, maar dit komt er meestal na het verwijderen van de rails niet meer van. Ookal is de infrastructuur nog zo verrot. Zo lang deze er nog ligt lijkt reactivering toch in meer koppen te spelen en makkelijker.

Maar er waren meer kansen die niet gepakt worden. Dat Veghel/Uden hun spooraansluiting laatst nog hebben laten slopen voor de kanaalverbreding is iets waar men over enkele jaren best eens spijt van zou kunnen gaan hebben.

Maar goed, nu is het een mooi wandel en fietspad. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door ucsdcom op 07-05-2024 14:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennistd
AW_Bos schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:48:
[...]

Bij Arriva is er vrije tekstinvoer in de oudere reisinformatiesystemen.
Klopt O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjqWywf4CNM3zc9gd4ipikHXpT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CdB8oOgUbexvpgESOJEirsth.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Keolis lost mysterie ‘kotstrein’ tussen Hengelo en Enschede eindelijk op
‘Loop maar door naar achteren, daar is nog voldoende plek’. De conducteur op het station Hengelo stuurt de reizigers naar het achterste treinstel. Niet omdat alle stoelen voorin bezet zijn, maar omdat de stank daar niet te harden is. Maar waar kwam deze geur nu eigenlijk vandaan?

In april hangt er wekenlang een zure braaksellucht in een treinstel van Keolis op het traject Zwolle-Enschede met als tussenstops Nijverdal, Wierden, Almelo, Borne en Hengelo. Waar het vandaan komt, is lang onduidelijk. Tot nu. „We hebben de bron van de stankoverlast gevonden en het probleem is inmiddels verholpen”, vertelt een woordvoerder.

Oorzaak niet gevonden
Met een snel sprintje haalt een groepje reizigers nog net de aansluiting naar Enschede. Het lachen vergaat ze snel als ze de geur in de trein ruiken. De neuzen worden snel in jas of trui gestoken. Via de intercom biedt een medewerker van Keolis haar excuses aan voor de stank. „We hebben naar de oorzaak gezocht maar die is tot op heden nog niet gevonden.... Maar in het achterste treinstel is nog voldoende plek.” Voor het groepje dat net is ingestapt, komt het advies te laat. Het fluitje klinkt.

Kotstrein
In de weken daarna wordt het treinstel niet alleen regulier gereinigd, maar ook tussen de ritten door gaan schoonmakers er met een zeem doorheen. Het heeft geen resultaat; de stank die blijft. Medewerkers van Keolis staan voor een raadsel. „Eigenlijk dachten we direct de oorzaak gevonden te hebben omdat iemand had overgegeven in een van de prullenbakken in het toestel”. vertelt de woordvoerder. „Maar nadat was opgeruimd, bleef de geur maar terugkomen.” Door de reizigers wordt het toestel inmiddels ‘de kotstrein’ genoemd.

Harmonica
Na nog een grondige schoonmaak wordt eindelijk de oorzaak gevonden. Een reiziger, vermoedelijk dezelfde persoon die ook de prullenbak gebruikte, heeft overgegeven in de ‘harmonica’ die twee treinstellen met elkaar verbindt. Het braaksel is achter de bedekking gelopen waardoor het niet zichtbaar was, maar wel enorm stonk. „Door de luchtstromen in en om de trein werd de geur ook nog eens ver verspreid”, zegt de voorlichter.

Vervelend voor reizigers en personeel
De woordvoerder van Keolis geeft aan het erg vervelend te vinden dat veel reizigers hier last van hebben gehad. „En natuurlijk ook voor ons personeel dat in die omstandigheden heeft moeten werken. We zijn blij dat het nu is opgelost.”

Volgende schoonmaakbeurt
Maar is dat wel zo? Op maandag 6 mei roken reizigers opnieuw de zure lucht. Weliswaar minder sterk dan voorheen, maar nog steeds aanwezig. De volgende grondige schoonmaakbeurt staat deze week gepand.
Wat ben ik blij dat ik die trein niet tegen ben gekomen :X

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dat reisinformatie systeem is wel vaker stuk, vanmiddag deze gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D99XTHVttFf067Mp1VHOXOIqMa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvbXeWbujSKCwdOBxFpZuAy5.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of deze trein überhaupt Deurne aangedaan heeft en waar die vandaan komt, maar op Schiphol aankomende stond het er nog steeds.

Kan een conducteur/machinist hier iets aan verhelpen als het gezien wordt middels een reset of zo?

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:15
bvk schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:19:

[Afbeelding]

Geen idee of deze trein überhaupt Deurne aangedaan heeft en waar die vandaan komt, maar op Schiphol aankomende stond het er nog steeds.

Kan een conducteur/machinist hier iets aan verhelpen als het gezien wordt middels een reset of zo?
De luchthaven van Antwerpen ligt in Deurne.
Na Kijkuit kan deze er ook nog wel bij :+

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ja, die trein heeft ook gestopt op Deurne en nee, daar kan de conducteur niks aan doen op dit type materieel. Dat wordt op Schiphol zelf of anders op de eindbestemming Dordrecht automatisch weer goed gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door EDIT op 08-05-2024 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-09 16:26

GwnLars_

In GoT we trust.

ucsdcom schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:30:
[...]

Waar geen wil is.....is nu een weg...aangelegd.

Nu rijden gelede bussen naar Waalwijk, Drunen, Efteling en Tilburg. Snelbussen en stopbussen. Bij het Jeroen Bosch ziekenhuis is een busring gebouwd, waar de bussen regelmatig in een rij achter elkaar aan rijden. Dus echt wel een vervoersvraag die tramgebruik zou kunnen waarmaken, samen met de files op de A59 (en A2). + Files voor de snelweg verkeerslichten bij Hooipolder etc.

Het verwijderen van de verbindingsbogen en viaducten vanaf station Den Bosch naar de dijk waarop de "halve zolen lijn" lag is in verhouding niet eens zo lang geleden. Er lag toen ook nog spoor op de dijk.

Het ideale gebruik had een sneltramverbinding kunnen zijn. Te beginnen met de vervoersvraag van het nieuwe Jeroen Bosch Ziekenhuis wat direct aan de lijn ligt. Eventueel zelfs via de onderwijsboulevard van Den Bosch. Vervolgens een eerste probleem punt: de Moerputtenbrug (nu natuurgebied). En daarna de A59 die over het oorspronkelijke traject heen ligt. Maar voldoende ruimte in de berm voor in ieder geval 1 spoor.

Intussen verwacht ik dat de aanliggende gemeenten zoals Vlijmen, Waalwijk en Drunen en Raamsdonksveer dit ook wel hadden willen omarmen.

We kunnen van alles willen, maar dit komt er meestal na het verwijderen van de rails niet meer van. Ookal is de infrastructuur nog zo verrot. Zo lang deze er nog ligt lijkt reactivering toch in meer koppen te spelen en makkelijker.

Maar er waren meer kansen die niet gepakt worden. Dat Veghel/Uden hun spooraansluiting laatst nog hebben laten slopen voor de kanaalverbreding is iets waar men over enkele jaren best eens spijt van zou kunnen gaan hebben.

Maar goed, nu is het een mooi wandel en fietspad. 8)7
Natura-2000 gebied, sneltram geeft teveel trillingen waarschijnlijk. (niet dat de Efteling menig bosbewoner niet tot huilen dwingt maargoed :+)

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

EDIT schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:06:
Ja, die trein heeft ook gestopt op Deurne en nee, daar kan de conducteur niks aan doen op dit type materieel. Dat wordt op Schiphol zelf of anders op de eindbestemming Dordrecht automatisch weer goed gezet.
Nu, dezelfde trein, een dag later:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX53aE7PY2JF2GEuyP04ezWpBnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXJzzzCs7GTBJwZTmqocT6Ct.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-08 14:11

ericding

Altijd de eerste.

Morgen staat er Blerick op het scherm ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pittie
  • Laatst online: 01-09 00:35
Zoals jullie weten zijn de afgelopen weken er werkzaamheden tussen Tilburg en Breda.

Op een deel van het traject wordt het complete spoor vervangen.
Dit gebeurd helemal volautomatisch en het blijft toch wel ontzettend gaaf om te zien!
Ik had het geluk dat deze vlak voorbij mijn werk komt en we even zijn gaan kijken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:56

Fiber

Beaches are for storming.

Pittie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:22:
Zoals jullie weten zijn de afgelopen weken er werkzaamheden tussen Tilburg en Breda.

Op een deel van het traject wordt het complete spoor vervangen.
Dit gebeurd helemal volautomatisch en het blijft toch wel ontzettend gaaf om te zien!
Ik had het geluk dat deze vlak voorbij mijn werk komt en we even zijn gaan kijken!

[YouTube: Werkzaamheden Tilburg Breda]
Lijkt me echt doodeng om daar onderin dat monster te moeten liggen. Hadden ze die taak nou ook niet kunnen automatiseren? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-09 15:40
bvk schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:19:

[Afbeelding]

Het OBIS systeem wordt ook op afstand gemonitord (wel enkel op werkdagen/kantoortijden vgm) en als er iets afwijkends gezien wordt wordt het systeem op afstand gereset.
Maar als een reset niet helpt kan een mcn of hc er niets mee en moet er een monteur naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Probleem is volgens mij dat dit specifieke issue niet zichtbaar is in de monitoring. Voor de monitoring is de reisinformatie gewoon in orde, zo wordt het immers ook op de trein zelf gerapporteerd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bvk

bvk

ericding schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:45:
Morgen staat er Blerick op het scherm ;)
Je gaat door voor de koelkast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZKVSZWju9Lp5Dtnj-iG_VnOdts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ym51kt7Eu2lZ8bKMooV6zSp7.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren was het een DDZ6 zonder issues.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-09 15:40
EDIT schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:52:
Probleem is volgens mij dat dit specifieke issue niet zichtbaar is in de monitoring. Voor de monitoring is de reisinformatie gewoon in orde, zo wordt het immers ook op de trein zelf gerapporteerd.
Dit zal misschien in een 'sweep' niet naar voren komen maar er kan zeker op afstand gewoon gekeken worden wat er op de schermen staat. Dan moet er wel specifiek op deze trein ingelogd worden en zolang er geen issues bekend zijn zoals defecte componenten zal dat niet zomaar gebeuren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Echter moet er dan precies tijdens die rit ingelogd worden op het moment dat dat op de schermen staat om het te constateren. Bijvoorbeeld bij de ICNGs zie je het vaak rondom Schiphol, dat de schermen op Schiphol blijven hangen. Dan kan je dat dus slechts een kwartier of 20 minuten waarnemen per rit als de trein richting Amsterdam Centraal rijdt. De kans dat dat gebeurt acht ik zeer klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47
Het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over het tragische ongeval bij Voorschoten is ook klaar.
NOS: Onderzoeksraad stelt geen directe oorzaak treinongeluk Voorschoten vast
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft niet kunnen vaststellen wat de oorzaak was van het treinongeluk in Voorschoten vorig jaar. Dat schrijft de raad in het onderzoeksrapport over het ongeluk.
En hier een link naar het onderzoek zelf:
https://onderzoeksraad.nl...n-ontsporing-voorschoten/

[ Voor 10% gewijzigd door St00mwals op 15-05-2024 11:37 . Reden: Link naar OvV toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:12
En de bijbehorende youtube video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
bvk schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:01:
[...]

Je gaat door voor de koelkast!

[Afbeelding]

Gisteren was het een DDZ6 zonder issues.
Zit jij nou toevallig elke dag weer in precies dit treinstel? Of ben je iets van een onderhoudsmonteur ofzo? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
Is het eigenlijk realitisch om WIDO's te plaatsen bij elk van dit soort railinzetplaatsen? Daar zijn in principe geen grote maatregelen voor nodig in het treinbeveiligingssysteem, zoals bij normale overwegen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Zit jij nou toevallig elke dag weer in precies dit treinstel? Of ben je iets van een onderhoudsmonteur ofzo? :+
En dan ook nog in de 1. 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

marcop23 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Dat het nu een paar keer achter elkaar de 8681 geweest is op dezelfde rit is inderdaad toeval. Meestal is het elke dag een ander treinstel. Gaf wel mooi de gelegenheid om deze serie foutmeldingen te posten ;)
jimh307 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:04:
[...]

En dan ook nog in de 1. 🙃
Ja, ik heb een 1e klasse abonnement. Wat is daarmee? In de 2e klas zal dezelfde melding op de schermen gestaan hebben neem ik aan.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Het hoofdlijnenakkoord van het kabinet gaat uit van aanleg van de lelylijn:

De aanleg van de Lelylijn, de spoorverbinding tussen Noord-Nederland en Lelystad waarover al jaren wordt gesproken, gaat door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ed1703 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:18:

De aanleg van de Lelylijn, de spoorverbinding tussen Noord-Nederland en Lelystad waarover al jaren wordt gesproken, gaat door.
Eerst maar eens zien hoe lang ze het volhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:54:
[...]

Dat het nu een paar keer achter elkaar de 8681 geweest is op dezelfde rit is inderdaad toeval. Meestal is het elke dag een ander treinstel. Gaf wel mooi de gelegenheid om deze serie foutmeldingen te posten ;)

[...]

Ja, ik heb een 1e klasse abonnement. Wat is daarmee? In de 2e klas zal dezelfde melding op de schermen gestaan hebben neem ik aan.
Niets mis mee. Ik reis ook in de 1, maar dan ben je zekerder van je vaste plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:28:
[...]

Niets mis mee. Ik reis ook in de 1, maar dan ben je zekerder van je vaste plek.
Voordeel van 's ochtends instappen op een kopstation. Dan hoef je niet 1e klas te reizen om je vaste plek te hebben. :) Ik heb altijd de "Stiltecoupe, coach-opstelling en dan het enkele stoeltje bij de deur". Kan ik lekker ongestoord werken.

Op de terugweg stap ik in op Amsterdam Amstel..... ja, dan is 1e klas zeker wel heel heel erg lekker hoor.

Dat vind ik wel heel fijn aan dat NS Flex hoor. 's Middags op weg naar het station zet je 'm gewoon alvast even op 1e klas voor de rest van de dag. Ik check altijd ruim voor 4 uur weer in, dus qua kosten valt het dan ook nog wel mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-09 16:26

GwnLars_

In GoT we trust.

marcop23 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:54:
[...]

Is het eigenlijk realitisch om WIDO's te plaatsen bij elk van dit soort railinzetplaatsen? Daar zijn in principe geen grote maatregelen voor nodig in het treinbeveiligingssysteem, zoals bij normale overwegen, toch?
Er bestaan officieel zelfs speciale seinbeelden en waarschuwingsinstallaties voor. Maar die worden te weinig gebruikt. Een WIDO kan, maar wordt naar mijn weten i.v.m. veiligheid alleen toegepast binnen 40-60km/u zones.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZHT9ULSHgfi5ZtsvdnAoubzw9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AuSWs5BXldQZnGBxWVXs2E5K.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door GwnLars_ op 16-05-2024 12:31 ]

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 31-08 14:29
Die zie je vooral in tunnels. En vaak vergeet men ze uit te zetten na de werkzaamheden.

Gebruiken ze ook wel eens kortsluitingskabels (bestaan die eigenlijk wel) om tussen de 2 spoorstaven een stroom te laten lopen en zo het sein op onveilig te zetten? Of moet het seinhuis ten alle tijden hier de controle over houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:33
De leider werkplekbeveiliging plaatst een kortsluitlans in het spoor nadat hij hiervoor toestemming heeft gekregen van de treindienstleider ("het seinhuis"). Zou hij zomaar een lans plaatsen, dan kan de trein het sein dat rood wordt/blijft al voorbij zijn, of zodanig dicht zijn genaderd dat ervoor stoppen onmogelijk is (daarnaast is het absoluut ongewenst om een sein voor een naderende trein in de stand "stop" terug te brengen). De treindienstleider zal de toestemming dus alleen geven als zich tussen Leiden en Mariahoeve geen treinen (gaan) bevinden.

Een kortsluitkabel is een eenvoudige variant hiervan, die wordt geplaatst door een machinist als deze het vermoeden heeft dat een spoor niet veilig berijdbaar is. (In dit geval had de machinist van de goederentrein onvoldoende tijd om dit te doen.)

Voor waarschuwingsinstallaties geldt dat installatie hiervan bijzonder kostbaar is, en deze bovendien nog eens onvoldoende garantie bieden voor een veilige oversteek (niet elk wegvoertuig is even snel). Het hierboven aangegeven sein 724a dient alleen als waarschuwing voor een passerende trein langs de werkzaamheden, niet erdoorheen.

De wido: tijdens werkzaamheden mag niet vertrouwd worden op de juiste werking van een wido. Door de manier waarop deze wordt aangestuurd is de wido alleen betrouwbaar op indienstzijnd spoor. (Daarbij, installatie van een wido alhier betekent een ingrijpende wijziging in de beveiligingsinstallatie).

[ Voor 4% gewijzigd door arievz op 16-05-2024 17:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001

Snow_King

Konijn is stoer!

Nu snel het geld alloceren en de aanleg beginnen! Als die eenmaal begonnen is kan een volgend kabinet niet meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De studie gaat door, de uitvoering is nog lang niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:45
ArcticWolf schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:23:
[...]

Maar een stap in de goede richting is het wel.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 01-09 14:47
Snow_King schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:43:
[...]
Nu snel het geld alloceren en de aanleg beginnen! Als die eenmaal begonnen is kan een volgend kabinet niet meer terug.
Zelfs volledig aangelegd spoor kun je opbreken. Er is altijd een weg terug maar populair wordt je er niet vaak mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001

Snow_King

Konijn is stoer!

ArcticWolf schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:23:
[...]

Ik citeer even het regeerakkoord:
De aanleg van de Lelylijn wordt voortgezet, waarbij met de aanleg wordt gestart in Groningen
indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is. Internationaal spoorvervoer wordt bevorderd
door barrières voor nieuwe toetreders weg te nemen. Er komt een voorstel voor
grensoverschrijdend spoorvervoer inclusief de aansluiting van vijf treinstations op
internationale hsl-lijnen (bv. Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle).
Ik lees daar in dat men gewoon door wil gaan er mee.

Overigens staat dit er ook nog in:
Bij spoorverbindingen wordt per regio bezien wat nodig is, waarbij niet alleen focus ligt op de
grote steden. In de grensregio’s is een goede aansluiting van spoorverbindingen met het
buurland essentieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-project
  • Laatst online: 01-09 14:41
Eerst maar eens zien dat het geld er überhaupt is. Dat lijkt me het grootste struikelblok. Naast dat de processen natuurlijk wel gevolgd moeten worden. En eerst er een goed plan moet liggen waar alle partijen het mee eens zijn. En daarvoor heb je dus weer die studie nodig.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Snow_King schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Ik citeer even het regeerakkoord:

[...]

Ik lees daar in dat men gewoon door wil gaan er mee.

Overigens staat dit er ook nog in:

[...]
Er staat letterlijk "indien uitvoeringstechnisch mogelijk is".

Dat betekent in politieke taal: alleen als er voldoende geld is, dus voorlopig gaat alleen de studie door.

Er is in principe nooit een technische reden dat het niet gebouwd kan worden, het draait altijd om geld. En eerlijk, de Lelylijn zelf kan misschien financieel wel uit, maar dan begint het getouwtrek tussen de provinciën en grensoverschrijdend...
Als de Lelylijn er echt moet komen dan moet in principe de Flevolijn tot en met Gdpa ook verdubbeld worden: kost ook weer 10 miljard (minstens) en er is geen ruimte in de GPP bij Weesp. Dit gaat echt eindeloos duren en waarschijnlijk afstel.

Maar wie weet... zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Maar persoonlijk zie ik het kabinet dit echt nooit doorzetten (en ik ontwerp al 15 jaar spoor en de laatste 5 jaar adviseer ik ook voor IenW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-08 08:23
ArcticWolf schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:17:
[...]

Er staat letterlijk "indien uitvoeringstechnisch mogelijk is".

Dat betekent in politieke taal: alleen als er voldoende geld is, dus voorlopig gaat alleen de studie door.

Er is in principe nooit een technische reden dat het niet gebouwd kan worden, het draait altijd om geld. En eerlijk, de Lelylijn zelf kan misschien financieel wel uit, maar dan begint het getouwtrek tussen de provinciën en grensoverschrijdend...
Als de Lelylijn er echt moet komen dan moet in principe de Flevolijn tot en met Gdpa ook verdubbeld worden: kost ook weer 10 miljard (minstens) en er is geen ruimte in de GPP bij Weesp. Dit gaat echt eindeloos duren en waarschijnlijk afstel.

Maar wie weet... zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Maar persoonlijk zie ik het kabinet dit echt nooit doorzetten (en ik ontwerp al 15 jaar spoor en de laatste 5 jaar adviseer ik ook voor IenW).
Ik zou bij Gaasperdammer Aansluiting aftakken en langs de A1 de verbinding aanleggen een aantakken na de brug over de A1. Er ligt daar ook een twaalfbaans autosnelweg, dus ik zou niet snappen waarom extra spoor dan niet ok zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
handoff schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:33:
[...]

Ik zou bij Gaasperdammer Aansluiting aftakken en langs de A1 de verbinding aanleggen een aantakken na de brug over de A1. Er ligt daar ook een twaalfbaans autosnelweg, dus ik zou niet snappen waarom extra spoor dan niet ok zou zijn.
Weesp ligt wel in de weg he :P

De brug over de A1/A6 heb ik destijds ook gedaan, ik heb toen het voorstel gedaan om de hoek te veranderen zodat de hoek naar de Hollandse Brug en de boog naar Weesp beter zou zijn voor de kruising met de snelweg. Maar die brug ligt zo ingekapseld in de GPP contouren dat ze daar niet aan wilden (openbreken Trace besluit tot gevolg) Aanvullend ook voorgesteld om er gelijk een 4-sporige brug neer te leggen maar dat was ook geen optie.
Nu is het nagenoeg onmogelijk geworden om tussen Weesp en Almere een 4-sporigheid te bouwen.

De meest goedkope en/of makkelijke oplossing is bij Gdpa rechtdoor (vanuit Diemen Zuid gezien) het water over langs IJburg en dan weer bij Muziekwijk aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 17-05-2024 18:49 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 161 Laatste