Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 161 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Arator schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:41:
[...]

Ik dacht dat (bij Belgische treinen) er ook altijd minstens 1 raam is dat met een noodhamer "geopend" kan worden.
Bij de internationale ICR-rijtuigen naar Belgie hangt er inderdaad een noodhamertje naast de noodrem.

En daarnaast heeft veel materieel ook gewoon raampjes die zonder schade open kunnen. In elke coupé zijn vaak wel 2 ramen die de conducteur open kan maken met een sleutel, zodat als een trein in de volle zon stil valt zonder airco, de reizigers toch nog iets van ventilatie hebben.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
EDIT schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:25:
Hoe onlogisch het echter misschien ook klinkt, maar tenzij er sprake is van een uitslaande brand in de trein, is de trein zelf de meest veilige plek.
In geval van bijvoorbeeld een aanrijding kan het zijn dat een bovenleidingsmast beschadigd is geraakt en de bovenleiding naar beneden is gekomen, waardoor er mogelijk electrocutiegevaar ontstaat.
Of is de GSM-R-apparatuur zodanig beschadigd dat er geen alarmering plaats heeft kunnen vinden (zie de vreselijke aanrijding vorig jaar bij Voorschoten), waardoor er nog treinen op de andere sporen rijden en je dus mogelijk overreden kan worden.
Dank je voor de waarschuwing. In blinde paniek is electrocutie niet het eerste waar je aan denkt.
Gelukkig is echter de trein nog altijd een van de meest veilige vervoersmiddelen, dus de kans dat er ooit een situatie komt dat de noodontgrendelingsknop of de noodhamer gebruikt moet worden acht ik zeer klein, maar het is altijd goed om te weten dat het aanwezig is.
Het is statistisch een irreele angst. Deuren die niet open gingen, een ruige rit en de aanrijding en treinramp in het nieuws allemaal in 1 week tijd. Ik vind het gerustellend dat de deuren bij nood altijd open kunnen.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Transportman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:37:
Was er een reden dat de deuren niet open gingen? Soms worden ze opzettelijk niet ontgrendeld op een station als er politie o.i.d. nodig is in de trein, en pas daarna worden ze ontgrendeld. En ook bij stilvallen van de trein willen ze niet dat mensen op eigen houtje wat gaan doen, waarmee ze een gevaar voor zichzelf en anderen gaan zijn.
Het was een defekt. Ik stapte in bij een ander wagon en liep naar een andere wagon die rustiger leek. Toen ik later uit wilde stappen bleek dat de wagondeuren vast zaten. De achterste deuren van de wagon sloten niet helemaal. Ook de voorste deuren van die wagon gingen niet open. Ik ben moest teruglopen naar de wagon waar ik was ingestapt. Daar werkten de deuren wel.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:11
Hi treinliefhebbers,

5 juni wil ik naar Grenoble reizen om vervolgens naar de Alpe D’huez te reizen (voor de Alpe d’zes, ik ga supporten en zelf een keer naar boven rennen).

Nou zie ik veel wisselende prijzen om vanaf Amsterdam CS naar Grenoble te reizen.
Welke websites zijn het proberen waard om een ticket te bestellen, retour is niet nodig dan kan ik met iemand meerijden met de auto.

Deutsche Bahn lijkt het beste maar misschien mis ik er nog een aantal.

Alvast bedankt voor het advies en/of tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:12
Een combi van NS International (Amsterdam-Parijs) en SNCF Connect (Parijs-Grenoble) lijkt me het handigste. Je komt dan bijvoorbeeld op:

7:11 Amsterdam - 10:39 Paris Gare du Nord €75
12:14 Paris Gare de Lyon - 15:13 Grenoble €50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
dennistd schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:51:
Een combi van NS International (Amsterdam-Parijs) en SNCF Connect (Parijs-Grenoble) lijkt me het handigste. Je komt dan bijvoorbeeld op:

7:11 Amsterdam - 10:39 Paris Gare du Nord €75
12:14 Paris Gare de Lyon - 15:13 Grenoble €50
Als je de middag van de 4e al kunt vertrekken, dan sta je er al voor 92,50
15:11
14bAmsterdam Centraal
Eurostar 9364
18:36
Paris Nord
61 minuten overstaptijd
19:37
Paris Gare de Lyon
TGV 6927
22:45
Grenoble
Ik ben er even vanuit gegaan dat je 2e klas reist en geen kortingen hebt. Deze kwam er uitrollen via www.b-europe.com.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Donderdag en gisteren met de IC Berlijn gereisd voor werk tussen Amersfoort en Hannover en vanaf Hannover met de ICE naar Berlin Hbf. Vanwege werkzaamheden reed de IC Berlijn naar Berlin-Lichtenberg en we konden niet voor de hele rit reserveringen krijgen (tussen Hannover en Berlijn niet) en dit was qua reistijd ook de snelste reis (6u enkele reis). We zijn nu bezig met de IC Berlijn fase 2 om hem nog sneller en robuuster te krijgen, helaas (en ook wel goed) dat we veel verbeterpunten hebben gevonden waar we nu aan gaan werken.
Reisinformatie was ook wel een dingetje... de NS app gaf aan dat geen enkele IC Berlijn reed en de DB app wel. De treinnummers waren gewijzigd waardoor de NS app de trein niet meer zag... dat riep wel wat stres op bij de meeste (en mij).
1 nachtje gebleven en toen weer terug, beide reizen zonder vertraging verlopen, wat best bijzonder is ( :+ ). In Hannover kwamen we treinen met 1u vertraging tegen en gisteren waren 2 IC Berlijn vanuit Amsterdam met 1u en 2u vertraging aangekomen in Berlijn... meeste vertraging ontstond wel in Duitsland zelf, dat gaan wij zeker ook terugkoppelen aan DB Netz.

Treinen
Amersfoort - Hannover: IC Berlijn 140
Hannover - Berlijn: ICE4 857
Berlijn - Hannover: ICE1 846
Hannover - Amersfoort: IC Berlijn 143

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/hq0YvR7.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Hl7OuK6.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/VpIRAxv.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/OSZJq51.png

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 16-04-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Sowieso vreemd dat ie in Duitsland ineens onder andere nummers moet rijden, iemand enig idee waarom? Las trouwens dat Berlin-Lichtenberg in de Nederlandse reisinformatie eigenlijk Rathenow is dat tijdelijk een andere naam heeft gekregen, aangezien het niet lukte om binnen twee maanden een station toe te voegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennistd schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:43:
Sowieso vreemd dat ie in Duitsland ineens onder andere nummers moet rijden, iemand enig idee waarom? Las trouwens dat Berlin-Lichtenberg in de Nederlandse reisinformatie eigenlijk Rathenow is dat tijdelijk een andere naam heeft gekregen, aangezien het niet lukte om binnen twee maanden een station toe te voegen....
Dat verklaard idd waarom ik dat station niet in de NS app kon vinden. We nemen alle ontdekte punten mee in het project aankomende tijd.
Moet eerlijk zeggen dat de ronduit slechte reisinformatie mij persoonlijk weerhoud om door Europa te reizen met de trein, ook al is de auto veel duurder voor mij zou ik daarvoor kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:29
ArcticWolf schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:25:
[...]

Dat verklaard idd waarom ik dat station niet in de NS app kon vinden. We nemen alle ontdekte punten mee in het project aankomende tijd.
Moet eerlijk zeggen dat de ronduit slechte reisinformatie mij persoonlijk weerhoud om door Europa te reizen met de trein, ook al is de auto veel duurder voor mij zou ik daarvoor kiezen.
Internationaal gebruik ik meestal de apps van de lokale treinen (NS in NL, DB in DE, OBB in AT etc.)

Voor internationale (en soms ook binnenlandse) reizen (net een Interrail trip achter de rug) vond ik OBB Scotty toch wel veruit de meest fijne, accurate en uitgebreide planner: https://fahrplan.oebb.at/webapp/

Bij voorkeur wordt dit gewoon de standaard in Europa en werken alle landen en treinbedrijven samen om dit zo goed mogelijk te krijgen dan ieder zijn eigen ding.

Jouw reis naar Berlijn staat hier bv ook goed in aangegeven

[ Voor 3% gewijzigd door Yankovic op 14-04-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-08 22:49
Yup OBB Scotty is fantastisch. Ook voor het reserveren van stoelen is OBB de beste keuze, is volgens mij, een vast tarief van 4€ terwijl het bij anderen vaak duurder / afhankelijk van de rit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-08 14:09
ArcticWolf schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:25:
[...]
Dat zou best wel helpen denk ik. Als je (vrijwel) alle kleine irritaties van internationaal treinen kan weghalen, zal het spoor denk ik ook meer begrip krijgen voor de grotere uitdagingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-08 19:26
I_IBlackI_I schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:31:
Yup OBB Scotty is fantastisch. Ook voor het reserveren van stoelen is OBB de beste keuze, is volgens mij, een vast tarief van 4€ terwijl het bij anderen vaak duurder / afhankelijk van de rit is.
Zeker, vorig jaar op wintersport met de trein was de OBB de enige partij waar je de reis van A naar B kon boeken. Via alle andere partijen was het niet mogelijk de complete reis (van Nederland naar Italië) te boeken.
Enige jammere was dat je aansluitende treinen niet flexibel kon selecteren, waardoor ik op de terugweg met een stoelreservering zat met een trein die 4 minuten overstap tijd gaf op de Nightjet terug naar Nederland. Toen voor €4 een extra reservering gekocht voor een trein eerder zodat ik iets meer marge had voor de belangrijkste schakel in de reis.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bacchus schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:57:
[...]

Dat zou best wel helpen denk ik. Als je (vrijwel) alle kleine irritaties van internationaal treinen kan weghalen, zal het spoor denk ik ook meer begrip krijgen voor de grotere uitdagingen.
Ja precies, dat was eigenlijk ook onze grootste bevinding :P het zijn niet 1 of 2 problemen maar meerdere kleine irritaties die de reis lastig en onprettig maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 20:24
LordSinclair schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:01:
[...]

Zeker, vorig jaar op wintersport met de trein was de OBB de enige partij waar je de reis van A naar B kon boeken. Via alle andere partijen was het niet mogelijk de complete reis (van Nederland naar Italië) te boeken.
Enige jammere was dat je aansluitende treinen niet flexibel kon selecteren, waardoor ik op de terugweg met een stoelreservering zat met een trein die 4 minuten overstap tijd gaf op de Nightjet terug naar Nederland. Toen voor €4 een extra reservering gekocht voor een trein eerder zodat ik iets meer marge had voor de belangrijkste schakel in de reis.
Een langere overstaptijd in de boekingsmodule van OBB kun je wel forceren met een ‘via station’ en dan een ‘stoptijd’ van bijv. 1 uur. Bijv. door dan Innsbruck in te vullen of een ander station waar je een belangrijke trein haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:18

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 13:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dat gaat werken zeg. Wat denken ze nu zelf, dat er dan een groep is die denkt "oh, ik moet morgen die conducteur maar beter niet schoppen".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:04
Maasluip schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:19:
Ja, dat gaat werken zeg. Wat denken ze nu zelf, dat er dan een groep is die denkt "oh, ik moet morgen die conducteur maar beter niet schoppen".
Ik snap de actie van de NS goed, maar of het heel veel impact maakt door het op zaterdagavond 22:30 te gaan doen...

Maar de raddraaiers staan er totaal niet bij stil en dat maakt dit helaas symboolpolitiek :X

[ Voor 0% gewijzigd door St00mwals op 15-04-2024 13:29 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:57

NS past dienstregeling van HSL-treinen aan

NS ziet zich genoodzaakt in juni de dienstregeling van de treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) te wijzigen. Op dit traject zijn een aantal snelheidsbeperkingen opgelegd vanwege scheurvorming aan bruggen en viaducten. Daardoor lopen treinen standaard een aantal minuten vertraging op. Een oplossing voor deze problemen verwacht spoorbeheerder ProRail op korte termijn niet.

Om de dienstregeling betrouwbaarder te maken, worden de snelheidsbeperkingen en de daarbij horende rijtijden in de dienstregeling verwerkt. Daarnaast worden de treinen beter over het uur verdeeld, zodat reizigers minder lang hoeven te wachten. In de huidige dienstregeling zitten treinen elkaar door de snelheidsbeperkingen snel in de weg, waardoor een kleine vertraging makkelijk groter wordt. Deze ‘vervolgvertraging’ wordt met de nieuwe dienstregeling minder.

[..]
Hele artikel: https://nieuws.ns.nl/ns-p...ling-van-hsl-treinen-aan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 16:02
Weet iemand dat hier?

Met een Interrail global pass mag je ook een ingaande en uitgaande reis maken. Deze moet binnen 1 dag tot over de landsgrens zijn gemaakt, maar ik kan niet echt vinden wat er verder voor regels zijn.

Mijn plan is om van Eindhoven naar Hamburg in 1 dag te reizen, en dat via Amsterdam - Osnabrück te doen. Is deze omrit (Via Nijmegen - Deventer is sneller en korter) toegestaan? Of anders gezegd, wat doen conducteurs hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-08 12:51
St00mwals schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:29:
[...]

Ik snap de actie van de NS goed, maar of het heel veel impact maakt door het op zaterdagavond 22:30 te gaan doen...

Maar de raddraaiers staan er totaal niet bij stil en dat maakt dit helaas symboolpolitiek :X
Los daarvan, leuk dat alle brave mensen mogen stilstaan vanwege de acties van een paar misperen, minkukels en trawanten.

Cash is king.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L-project
  • Laatst online: 29-08 18:27
mk1992 schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:08:
[...]

Los daarvan, leuk dat alle brave mensen mogen stilstaan vanwege de acties van een paar misperen, minkukels en trawanten.
Het is natuurlijk in eerste instantie ook een gebaar naar het eigen personeel, en een teken naar de politiek. Daarnaast zou het mooi zijn als die brave mensen er zich dan van bewust worden en misschien helpen met voorkomen van deze incidenten.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Het is een signaal naar de samenleving en politiek die het schijnbaar niet genoeg interesseert. Niet alleen NS ervaart dit. Het is wachten totdat er een keer iemand vermoord wordt, daar zit het niet meer zover vandaan denk ik. En dan buitelen alle (politieke) aandachtshoeren weer over elkaar heen. Het zou mooi zijn als het niet zover komt en als mij dat zaterdag drie minuten reistijd kost is het dat prima waard.

De zogenaamde samenleving begint steeds meer op een open inrichting te lijken, niet alleen in het OV maar overal. Het is de realiteit dat dat blijkbaar niet gekeerd kan worden. :/

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-08 08:23
https://nos.nl/artikel/25...jnen-krijgen-bovenleiding

Mooi dat deze twee lijnen ook bovenleiding krijgen. Nu zorgen dat er meer doorgaande (goederen)treinen komen tussen Arnhem en Twente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 17:58
St00mwals schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:29:
[...]

Ik vermoed dat het precies een week na het ernstige incident van afgelopen zaterdag is. Dat is ook een moment waarop er waarschijnlijk meer potentiële raddraaiers in de trein zitten.
Deze actie is geen wondermiddel om het probleem van agressie in de trein op te lossen, maar dat ligt denk ik niet aan de timing.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Bastien schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:44:
Het is een signaal naar de samenleving en politiek die het schijnbaar niet genoeg interesseert. Niet alleen NS ervaart dit.
Wat kan 'de samenleving' hieraan doen, als je er wat van zegt lig je zelf in het ziekenhuis.

Beestje bij de naam ligt waarschijnlijk politiek gevoelig, wie zijn deze 'jongeren', wie zijn de ouders? Verbod voor al het OV zal wel niet kunnen, uitkeringen intrekken, van school sturen, etc.

Het is geen desinteresse maar onmacht, zowel van de maatschappij als de politiek. Niemand met meer dan twee hersencellen keurt dit goed (hoop ik).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:54
L-project schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:19:
als die brave mensen er zich dan van bewust worden en misschien helpen met voorkomen van deze incidenten.
Voor de reizigers wie dit soort geweld meemaken zal het tot op zekere hoogte ook gewoon een shock zijn geweest om hier getuige van te zijn geweest. Daarnaast zal er ook bij de meeste reizigers wel een soort van angst inzitten om niet te durven ingrijpen, zeker als het wat rustiger is en er weinig anderen zijn. Was als de daders een mes hebben of de reiziger wie probeert in te grijpen ook het ziekenhuis in kan zal de gedachte zijn?

Die 5 minuten extra reistijd heb ik inderdaad ook niet zo'n probleem mee, maar de insinuatie dat de 99.9% wie zich gewoon gedraagt dit actief hadden kunnen voorkomen vind ik wat vreemd, wat verwacht je van hen persoonlijk precies?

Mag alleen wel hopen dat NS bij krappere overstappen de rest van de avond dan wat coulanter gaat zijn met op elkaar wachten etc. De ene treinserie zal die ~5min er immers makkelijker uitrijden dan de andere, en als je na 22:30 nog een behoorlijk stuk moet afleggen is niet meer thuiskomen kunnen komen wel een heel groot gevolg van een statement.
Bastien schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:44:
De zogenaamde samenleving begint steeds meer op een open inrichting te lijken, niet alleen in het OV maar overal. Het is de realiteit dat dat blijkbaar niet gekeerd kan worden. :/
Offtopic: Invidualisering en verharding van de samenleving inderdaad. Niet alleen het geweld tegen zorg/ov personeel maar ook het gebrek aan empathie richting de situatie van anderen en de bereikbaarheid van instanties voor diegene wie het nodig hebben etc. Vrees dat het geweld op korte en middellange termijn helaas ook niet minder gaat zolang dit proces doorgaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

hoevenpe schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:05:
[...]

Wat kan 'de samenleving' hieraan doen, als je er wat van zegt lig je zelf in het ziekenhuis.

Beestje bij de naam ligt waarschijnlijk politiek gevoelig, wie zijn deze 'jongeren', wie zijn de ouders? Verbod voor al het OV zal wel niet kunnen, uitkeringen intrekken, van school sturen, etc.

Het is geen desinteresse maar onmacht, zowel van de maatschappij als de politiek. Niemand met meer dan twee hersencellen keurt dit goed (hoop ik).
Onmacht bestaat niet, dat is een containerbegrip voor alles waar je niet op tijd actie op hebt ondernomen. Dit is dus zoiets.

Ja, het is triest dat er veel controle nodig is, maar als het nodig is is het nodig en moet het gefaciliteerd worden. Dagelijks zie, in die 2x1 minuut dat ik bij hekjes sta, mensen erdoorheen beuken of achter een ander doorlopen. Geen enkele vorm van controle is er in de buurt die eventueel ingrijpt. Het begint m.i. al om te voorkomen dat dit soort gespuis de trein in komt. Daar is nog erg veel winst te behalen. En ja, dat kost geld, ongetwijfeld veel geld. Maar zo werkt dat nu eenmaal met preventie. In het verleden zag ik meestal wel personeel op de stations, dat is nu niet meer zo waar ik kom. Dan nodig je wel de mensen die willen uit om zich te misdragen. Niet hardop, maar je weet dat het kan en dan gebeurt het ook.

De samenleving (als individu) kan inderdaad meestal niet zoveel zonder zelf betrokken te raken en dat willen de meesten terecht niet. Op dat moment in ieder geval. Maar het gebrek aan respect, de schijnbare wetteloosheid die sommige mensen zich aanmeten... dat is een sociaal probleem en dat aanpakken begint in de kleuterschool (ja, ik benoem de antieke naam want dat ben ik ook). Ik was echt niet de braafste vroeger, maar wat ik nu regelmatig op straat zie... ik kon niet eens zoiets bedenken. Dat is gewoon gebrek aan moraal en opvoeding (van wie dan ook). En dat escaleert op plekken waar ze worden aangesproken en dat is regelmatig en vooral in het OV door mensen die niets mogen of kunnen. Misschien alle conducteurs maar omscholen naar S&V zodat ze meer middelen hebben.

En alles in dit land is politiek gevoelig, die denken eerder aan hun stemmen dan aan hun plicht bij tijd en wijle. Gelukkig niet allemaal. Maar dit speelt al zo erg lang en wordt eerder erger dan minder. Dan kun je niet meer wegkijken als wetgever en handhaver en de onmacht kaart trekken.

Maar goed... dat terzijde. Ben blij met het bericht dat de diesel lijnen hier voorzien gaan worden van 1500V draadjes. Mocht eens tijd worden. :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:29
cazzer22 schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:51:
Weet iemand dat hier?

Met een Interrail global pass mag je ook een ingaande en uitgaande reis maken. Deze moet binnen 1 dag tot over de landsgrens zijn gemaakt, maar ik kan niet echt vinden wat er verder voor regels zijn.

Mijn plan is om van Eindhoven naar Hamburg in 1 dag te reizen, en dat via Amsterdam - Osnabrück te doen. Is deze omrit (Via Nijmegen - Deventer is sneller en korter) toegestaan? Of anders gezegd, wat doen conducteurs hiermee?
Volgens mij staat het nergens heel duidelijk. Het moet in principe de reis zijn om het land te verlaten.

Hangt mogelijk een beetje van de conducteur af. Maar volgens mij wil jij die treinervaring gewoon vanaf het beginpunt (Amsterdam) pakken dan dat je daar nog een halve dag wil spenderen voor andere zaken?
Kan me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen. Zeker niet als je de treinen (met niet al te lange overstap) gewoon in de app zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Luke!

#Treinbaas
ArcticWolf schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:02: meeste vertraging ontstond wel in Duitsland zelf, dat gaan wij zeker ook terugkoppelen aan DB Netz.
DB InfraGO heeft immers zelf geen zicht op vertragingsverloop per treinnummer en moet daar op geattendeerd worden, is de stellige overtuiging? 8)7
dennistd schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:43:
Dat is een al jarenlang gangbare truc: neem een station in Donna wat niet meer gebruikt wordt, plan daar de trein heen, wijzig de weergavenaam et voila: zonder in de stamgegevens van Donna te violen is uw reisinformatie op punt.

[ Voor 21% gewijzigd door Luke! op 16-04-2024 01:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
cazzer22 schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:51:
Weet iemand dat hier?

Je kunt gewoon 2 dagen je pas binnen Nederland gebruiken. En of jij nou van Groningen naar Venlo, Venlo naar Roosendaal, Roosendaal naar Amsterdam, Amsterdam naar Rheine en uiteindelijk Rheine naar Leer reist, of dat gewoon rechtstreeks doet, maakt helemaal niets uit. Gewoon netjes alle treinen voor die dag toevoegen en je kunt lekker reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Luke! schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 00:58:
[...]

Dat is een al jarenlang gangbare truc: neem een station in Donna wat niet meer gebruikt wordt, plan daar de trein heen, wijzig de weergavenaam et voila: zonder in de stamgegevens van Donna te violen is uw reisinformatie op punt.
Maar toch blijft het gek dat het blijkbaar zo moeilijk is om een nieuw station toe te voegen. Zou toch tegenwoordig niet meer zo'n probleem hoeven zijn met alle digitale info ipv de oude klapperborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luke! schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 00:58:
[...]
DB InfraGO heeft immers zelf geen zicht op vertragingsverloop per treinnummer en moet daar op geattendeerd worden, is de stellige overtuiging? 8)7
Nee het ministerie hier is er van overtuigd dat er rijtijd winst en buffertijd te halen valt in Nederland maar dat is niet zo. Dan mogen zij best weten dat de meeste winst in Duitsland te halen valt. En dat koppelen we dan formeel terug aan DB Netz.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 16-04-2024 06:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Als je alle brave, niet gewelddadige klanten probeert weg te jagen, hou je een steeds grotere concentratie "afval" over in je trein.

Loop tegenwoordig eens een rondje op een middelgroot of wat kleiner station. Er is alleen digitaal toezicht en op een middelgroot station heb je misschien een Kiosk- of AH2go-medewerker.

Dit is natuurlijk ook wel een beetje het gevolg van de vervanging van mensen door incheck-paaltjes en toegangspoorten. De raddraaiers weten prima hoe ze om deze mensvervangers heen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 13:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik liep zaterdagmorgen in Den Haag naar de trein van 6:49 naar Eindhoven. Bij de poortjes aan het eind van de overkapping op spoor 2 waren twee rasechte Hagenezen uitgebreid over het poortje aan het klimmen.
En in de tijd die het duurde om van spoor 7 naar spoor 3 te lopen ook 2x het diedudiedudiedu gehoord van een poortje dat onvrijwillig open ging.

Poortjes houden zwartrijders tegen. Herhaal het nog maar eens, dan wordt het misschien nog eens waarheid.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 22:05
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:20:
[...]

Als je alle brave, niet gewelddadige klanten probeert weg te jagen, hou je een steeds grotere concentratie "afval" over in je trein.

Loop tegenwoordig eens een rondje op een middelgroot of wat kleiner station. Er is alleen digitaal toezicht en op een middelgroot station heb je misschien een Kiosk- of AH2go-medewerker.

Dit is natuurlijk ook wel een beetje het gevolg van de vervanging van mensen door incheck-paaltjes en toegangspoorten. De raddraaiers weten prima hoe ze om deze mensvervangers heen kunnen.
Ik heb juist hele andere ervaringen. Sinds 6 maanden ga ik weer regelmatig met de trein en zowel op middelgrote stations (Alkmaar) maar ook in Amsterdam en op Utrecht Centraal staat in de ochtend en avondspits toch altijd zeker 4 man/vrouw van de beveiliging en 2 politieagenten. Ook bij de poortjes wordt in Alkmaar altijd gecontroleerd in de ochtend en avondspits.

Bij de onbemande stations zoals Schagen en Anna Paulowna is inderdaad niemand, mja daar hebben ze niet eens poortjes dus kan je makkelijk zo instappen zonder inchecken dat houd je niet tegen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alkmaar, daar kom ik regelmatig. Dat is inderdaad een middelgroot station waar ik ook wel wat aanwezigheid zie vanuit politie en boa's. Maar dat is buiten de poortjes, is mijn ervaring.

Maar dan pakken ze gewoon Alkmaar Noord.

Amsterdam en Utrecht zijn groot, daar is nog wel wat aanwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze lopen meestal achter je aan door de poortjes heen, beveiliging/politie of niet. Of ze trappen de poortjes open.

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 16-04-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Yankovic schreef op maandag 15 april 2024 @ 23:08:
[...]

Volgens mij staat het nergens heel duidelijk. Het moet in principe de reis zijn om het land te verlaten.

Hangt mogelijk een beetje van de conducteur af. Maar volgens mij wil jij die treinervaring gewoon vanaf het beginpunt (Amsterdam) pakken dan dat je daar nog een halve dag wil spenderen voor andere zaken?
Kan me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen. Zeker niet als je de treinen (met niet al te lange overstap) gewoon in de app zet.
Dankje, ik had dat ook geprobeerd uit te zoeken maar liep tegen die onduidelijkheid aan. Inderdaad, wil ik de trein vanaf het beginpunt pakken, zodat ik er nog wat langer in kan zitten 8) met een overstap van 45 minuten in Amsterdam C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 08:36
Ik sta wel eens op perron 1 op Rotterdam Centraal voor de Eurostar. Je kunt vanuit de stationshal met de roltrap naar de NS International Lounge, daar staat ook een poortje om op perron 1 te komen. Nooit controle, dus het is daar onbeperkt hordelopen voor zwartrijders. Een keer meegemaakt dat het gebeurde terwijl er net drie man NS personeel langsliep. Ik keek ze vragend aan, "Oh meneer, wij doen daar inmiddels niets meer mee".

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:32

GwnLars_

In GoT we trust.

Tom Paris schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:24:
Ik sta wel eens op perron 1 op Rotterdam Centraal voor de Eurostar. Je kunt vanuit de stationshal met de roltrap naar de NS International Lounge, daar staat ook een poortje om op perron 1 te komen. Nooit controle, dus het is daar onbeperkt hordelopen voor zwartrijders. Een keer meegemaakt dat het gebeurde terwijl er net drie man NS personeel langsliep. Ik keek ze vragend aan, "Oh meneer, wij doen daar inmiddels niets meer mee".
Ik zal heel eerlijk met je zijn, ik ben aspirant mcn en ik zal echt geen zwartrijders aanspreken, zeker niet als ze in een groepje zijn. Waarom niet? De toename in geweld t.o.v. spoorpersoneel is schrikbarend hoog, kijk maar naar het incident van afgelopen zaterdag. Ik hoef geen mes tussen m'n ribben en collega's ook niet. V&S en de Politie zijn daar op getraind en kunnen dat beter afhandelen dan personeel in de trein/op het perron.

Niet dat ik een watje ben, maar eigen veiligheid eerst.

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:49
Ik werk bij V&S. We proberen zoveel mogelijk toezicht te houden bij de poortjes zowel in uniform als in burger kleding. Op grote stations zijn er vaak meerdere uitgangen waardoor het helaas niet mogelijk is om overal aanwezig te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:57
schumi1986 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 02:54:
Op grote stations zijn er vaak meerdere uitgangen waardoor het helaas niet mogelijk is om overal aanwezig te zijn.
Dat is best mogelijk, maar dan moet er meer personeel worden ingezet. En dat is duur, dus dat willen we niet. En zo zijn we weer terug bij de start van de discussie: mensen worden wegbezuinigd en vervolgens zijn we verbaasd dat dat consequenties heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:49
Anakha schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:37:
[...]

Dat is best mogelijk, maar dan moet er meer personeel worden ingezet. En dat is duur, dus dat willen we niet. En zo zijn we weer terug bij de start van de discussie: mensen worden wegbezuinigd en vervolgens zijn we verbaasd dat dat consequenties heeft.
Al zou er veel extra personeel zijn dan zijn er nog veel grote en kleine stations zonder toegangspoorten en kleine stations met toegangspoorten maar zonder permanent toezicht.

Het is onmogelijk om alles dusdanig dicht te zetten dat mensen zonder geldig vervoerbewijs niet meer kunnen instappen.

[ Voor 10% gewijzigd door schumi1986 op 17-04-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik zit in de 1600 die net met een paar minuten vertraging vanaf Deventer richting Enschede vertrok, en nu achter de 7000 aan rijdt terwijl die makkelijk had kunnen worden ingehaald op Deventer of het goederenemplacement.
Slapende treindienstleider, of is een sprinter 2 minuten laten wachten al niet meer toegelaten tegenwoordig? Dit levert zo veel meer vertraging op in totaal...

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Migrator schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:15:
Dit levert zo veel meer vertraging op in totaal...
Nee hoor, nu is maar 1 trein vertraagd ipv 2 treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

LordSinclair schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:34:
[...]

Nee hoor, nu is maar 1 trein vertraagd ipv 2 treinen.
Wij 15 minuten en de sprinter 0. In het alternatief wij <5 minuten en de sprinter 0, want die heeft op Almelo een lange geplande stop waarbij dat korte wachten zo zou zijn ingelopen. Qua totale vertraging in reizigersminuten is dit een makkelijke som volgens mij.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Dan had je trein maar op tijd moeten zijn...

In 's-Hertogenbosch pakken ze het vaak anders aan, maar in mijn optiek suboptimaal. Als de IC naar Venlo vertraagd is, en de sprinter naar Deurne al moet vertrekken (zelfs als de IC ook al op het station is, of er bijna is) krijgt deze al veilig en moet dus vertrekken (hiermee missen dus ook veel reizigers een overstapaansluiting).
Vervolg is daarna dat de sprinter weer voor Vught aansluiting in het 3-sporige deel, moet wachten om alsnog de IC met vertraging voor te laten.

In de boeken is de sprinter op tijd vertrokken, en onderweg haalt die de minuten vertraging er wel weer uit en zal dus op tijd in Deurne aankomen. De IC zal ook de vertraging er uit kunnen rijden.

Nadeel is hier die gemiste overstap voor veel reizigers. De reiziger staat dan niet op 1, statistiek wel. :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-08 11:20
Migrator schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:44:
[...]

Wij 15 minuten en de sprinter 0. In het alternatief wij <5 minuten en de sprinter 0, want die heeft op Almelo een lange geplande stop waarbij dat korte wachten zo zou zijn ingelopen. Qua totale vertraging in reizigersminuten is dit een makkelijke som volgens mij.
Dat is allemaal makkelijk gedacht als dat ook de enige twee treinen op dat traject zouden zijn. Achter de sprinter ligt een doorgaand goederenpad, de sprinter vertragen houdt in dat ook de goederentrein erachter niet door kan rijden maar tot stilstand moet komen en weer op moet trekken. Dan ben je zo 5 minuten verder inclusief alles wat dáár weer strak achter gepland is, zoals de IC naar Zutphen. Ook de IC uit Zutphen / richting Zwolle ga je vertragen als de sprinter later rijdt, want die moeten elkaar ook nog kruisen. Jouw IC laten wachten op het eerstvolgende vrije pad is veruit de beste optie geweest.
cazzer22 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:52:
Dan had je trein maar op tijd moeten zijn...

In 's-Hertogenbosch pakken ze het vaak anders aan, maar in mijn optiek suboptimaal. Als de IC naar Venlo vertraagd is, en de sprinter naar Deurne al moet vertrekken (zelfs als de IC ook al op het station is, of er bijna is) krijgt deze al veilig en moet dus vertrekken (hiermee missen dus ook veel reizigers een overstapaansluiting).
Vervolg is daarna dat de sprinter weer voor Vught aansluiting in het 3-sporige deel, moet wachten om alsnog de IC met vertraging voor te laten.

In de boeken is de sprinter op tijd vertrokken, en onderweg haalt die de minuten vertraging er wel weer uit en zal dus op tijd in Deurne aankomen. De IC zal ook de vertraging er uit kunnen rijden.

Nadeel is hier die gemiste overstap voor veel reizigers. De reiziger staat dan niet op 1, statistiek wel. :p
Ook dit heeft niks met de statistieken te maken maar met de planning. De sprinter uit Den Bosch moet wel op tijd vertrekken want anders kan de sprinter uit Deurne niet aankomen. Die laatste kun je niet laten wachten want voor de richting Vught -> Den Bosch wordt in principe maar 1 spoor gebruikt, dus daarmee zou je de hele ETMET treindienst en alles uit Tilburg gelijk vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Extraxyz schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:45:
[...]
Ook dit heeft niks met de statistieken te maken maar met de planning. De sprinter uit Den Bosch moet wel op tijd vertrekken want anders kan de sprinter uit Deurne niet aankomen. Die laatste kun je niet laten wachten want voor de richting Vught -> Den Bosch wordt in principe maar 1 spoor gebruikt, dus daarmee zou je de hele ETMET treindienst en alles uit Tilburg gelijk vertragen.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat klopt ja! Soms wisselt het een keer naar 4b, maar standaard is 6b 25 minuten per half uur bezet... Best kritisch ja. Maar wel jammer van die overstap, en het wèl weer moeten wachten op een onnodige plek zonder perron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-08 17:35

thof

FP ProMod
Ik zat te denken, kan dat eigenlijk kwaad als landelijk alle treinen tegelijk weer gaan stoppen en weer optrekken? Lijkt mij best een piek geven in stroom verbruik. Kan mij nog herinneren dat dat bij het hoog frequent rijden ook een aandachtspunt was al rijden er savonds natuurlijk een stuk minder treinen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
GwnLars_ schreef op woensdag 17 april 2024 @ 02:19:
[...]

Ik zal heel eerlijk met je zijn, ik ben aspirant mcn en ik zal echt geen zwartrijders aanspreken, zeker niet als ze in een groepje zijn. Waarom niet? De toename in geweld t.o.v. spoorpersoneel is schrikbarend hoog, kijk maar naar het incident van afgelopen zaterdag. Ik hoef geen mes tussen m'n ribben en collega's ook niet. V&S en de Politie zijn daar op getraind en kunnen dat beter afhandelen dan personeel in de trein/op het perron.

Niet dat ik een watje ben, maar eigen veiligheid eerst.
Ik snap je punt volledig. Maar als drie man NS personeel al de confrontatie niet aandurft met één zwartrijder, hoe moet ik mij dan als passagier voelen op datzelfde perron?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Wat denk je dat er dan gebeurt? Je kan als machinist of conducteur niets afdwingen. Hooguit lief vragen of ze willen inchecken/station verlaten en dat weten ze prima. Ze lachen je gewoon vierkant in je gezicht uit en negeren je verder of worden gewelddadig (been there, done that).
Ik kies tegenwoordig ook voor mijzelf. Iets te vaak doodsbedreigingen gehad nadat ik mensen aansprak, tweemaal zelfs omdat ik iemand aansprak voor roken op een plek waar het niet mocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 29-08 12:49
Maasluip schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:01:
Poortjes houden zwartrijders tegen.
Mensen moeten om meerdere redenen minstens 1x in hun leven op strafexpeditie naar Parijs.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:18
EDIT schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:41:
Wat denk je dat er dan gebeurt? Je kan als machinist of conducteur niets afdwingen. Hooguit lief vragen of ze willen inchecken/station verlaten en dat weten ze prima. Ze lachen je gewoon vierkant in je gezicht uit en negeren je verder of worden gewelddadig (been there, done that).
Ik kies tegenwoordig ook voor mijzelf. Iets te vaak doodsbedreigingen gehad nadat ik mensen aansprak, tweemaal zelfs omdat ik iemand aansprak voor roken op een plek waar het niet mocht.
Je hebt groot gelijk. (en @GwnLars_ ook)

Mijn beroep is op een heel andere manier risicovol (rangeren van goederenwagons is niet ongevaarlijk) en in mijn prioriteitenlijst staat op nummer 1 "Heelhuids thuiskomen" en dan komt er een tijdje niks. Ik hoop dat dat bij jullie ook zo is.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
thof schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:02:
[...]

Ik zat te denken, kan dat eigenlijk kwaad als landelijk alle treinen tegelijk weer gaan stoppen en weer optrekken? Lijkt mij best een piek geven in stroom verbruik. Kan mij nog herinneren dat dat bij het hoog frequent rijden ook een aandachtspunt was al rijden er savonds natuurlijk een stuk minder treinen.
Ze doen het tijdens Dodenherdenking ook, dus het is regelmatig getest :)

Dat gezegd hebbende: als er 150 treinen tegelijk 2 MW gemiddeld trekken, is dat 300MW. Het totale Nederlandse verbruik op dat moment is zo'n 12.000 MW. Het aandeel van de treinen is dus 2,5%. Dat is natuurlijk serieus veel, en het zal best veroorzaken dat er energiecentrales op moeten regelen, maar het is wel behapbaar.

NS verbruikt sowieso al ongeveer 1% van de elektriciteit in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
EDIT schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:41:
Wat denk je dat er dan gebeurt? Je kan als machinist of conducteur niets afdwingen. Hooguit lief vragen of ze willen inchecken/station verlaten en dat weten ze prima.
Een conducteur is een BOA en mag een boete uitschrijven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Nee, een conducteur is geen BOA. Alleen de collega's van V&S zijn BOA en hebben ook geweldsbevoegdheid. Dit levert ook problemen op omdat de constatering van een conducteur niets waard is. Ziet een conducteur bijvoorbeeld iemand zich misdragen, maar gedraagd de persoon zich voorbeeldig als V&S of de politie erbij wordt gehaald, dan kunnen zij niks omdat ze het niet zelf geconstateerd hebben.

[ Voor 84% gewijzigd door EDIT op 17-04-2024 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:09

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

EDIT schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:56:
Nee, een conducteur is geen BOA.
Klopt - ik meen sinds 2022 niet meer. Daarvoor waren ze (in ieder geval HC's) wel BOA's.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
EDIT schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:56:
Nee, een conducteur is geen BOA.
Volgens de politie wel... :?
Wie mogen er boetes geven?
De politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s). Een BOA is bijvoorbeeld een conducteur, parkeercontroleur, brandweer, inspecteur van de dierenbescherming, sociale rechercheur, leerplichtambtenaar, gemeentelijke opsporingsambtenaar of een milieuopsporingsambtenaar.

https://www.politie.nl/in...ogen-er-boetes-geven.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Tom Paris schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:25:
[...]

Volgens de politie wel... :?

[...]
Dat stukje klopt dus niet meer.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:54
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:59:
Klopt - ik meen sinds 2022 niet meer. Daarvoor waren ze (in ieder geval HC's) wel BOA's.
Iemand ook enig idee wat de argumentatie dan precies was om ze deze status af te nemen 2 jaar geleden?
Dat in ieder geval deel van het HC personeel de bevoegdheid en juridische grond heeft te kunnen en mogen ingrijpen zou toch veel logischer dan de huidige situatie waarin ze effectief niks kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:03
!mark schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:27:
[...]

Iemand ook enig idee wat de argumentatie dan precies was om ze deze status af te nemen 2 jaar geleden?
Dat in ieder geval deel van het HC personeel de bevoegdheid en juridische grond heeft te kunnen en mogen ingrijpen zou toch veel logischer dan de huidige situatie waarin ze effectief niks kunnen?
https://www.beveiliging.n...urs-om-kosten-te-besparen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Of dat artikel klopt weet ik niet, maar het officiële verhaal was omdat conducteurs door hun BOA-positie soms in benarde situaties terecht kwamen. De bevoegdheid werd ook weinig gebruikt.

Ook werd het voor NS moeilijk om mensen te werven, omdat veel kandidaten geen BOA wilde worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 17-04-2024 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07

franssie

Save the albatross

Uit dat artikel:
NS verwacht geen impact op de sociale veiligheid in de trein.
Ze hadden die spoorwegpolitie nooit moeten afschaffen. Toen ik een paar jaar geleden ik in Frankfurt de lightrail pakte werd mijn kaartje gecontroleerd door een sportschool jongen met steekwerend vest aan en traangas onder handbereik op de (het?) koppel.
Nu zit je in de situatie dat door onveiligheid het lastiger personeel werven is, waardoor het juist onveiliger wordt. Ik zie het als passagier ook toenemen in heel het OV.
Met de huidige manier van werken zie ik die trend ook niet afnemen laat staan keren. Als je aangerand wordt ga je ook niet met 06-13181318 appen, en dan nog - er is geen personeel om direct in te grijpen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:33:
[...]

Of dat artikel klopt weet ik niet, maar het officiële verhaal was omdat conducteurs door hun BOA-positie soms in benarde situaties terecht kwamen. De bevoegdheid werd ook weinig gebruikt.

Ook werd het voor NS moeilijk om mensen te werven, omdat veel kandidaten geen BOA wilde konden worden.
Ftfy

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:42:
[...]

Uit dat artikel:

[...]

Ze hadden die spoorwegpolitie nooit moeten afschaffen. Toen ik een paar jaar geleden ik in Frankfurt de lightrail pakte werd mijn kaartje gecontroleerd door een sportschool jongen met steekwerend vest aan en traangas onder handbereik op de (het?) koppel.
Nu zit je in de situatie dat door onveiligheid het lastiger personeel werven is, waardoor het juist onveiliger wordt. Ik zie het als passagier ook toenemen in heel het OV.
Met de huidige manier van werken zie ik die trend ook niet afnemen laat staan keren. Als je aangerand wordt ga je ook niet met 06-13181318 appen, en dan nog - er is geen personeel om direct in te grijpen.
Eens dat de spoorwegpolitie terug moet komen, heb die stap ook nooit begrepen. Laatste tijd wel wat actieve ingrepen door V&S zien gebeuren, maar het feit dat je die dagelijks ziet moet ook wel een teken zijn dat er echt iets mis is in het OV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:13:
[...]

Eens dat de spoorwegpolitie terug moet komen, heb die stap ook nooit begrepen.
Dan moet eerst iemand dat de politiek maar eens aan het verstand helpen. Die willen immers geen dienst spoorwegpolitie meer met volledige bevoegdheden die vallen onder een vervoersbedrijf. Dat moet allemaal opgelost worden door de landelijke eenheid, maar die hebben nogal een klus om de aandacht te verdelen op verschillende vlakken.

[ Voor 13% gewijzigd door ed1703 op 17-04-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:41:
[...]

Dan moet eerst iemand dat de politiek maar eens aan het verstand helpen. Die willen immers geen dienst spoorwegpolitie meer met volledige bevoegdheden die vallen onder een vervoersbedrijf. Dat moet allemaal opgelost worden door de landelijke eenheid, maar die hebben nogal een klus om de aandacht te verdelen op verschillende vlakken.
Helaas, je eerste zin zegt genoeg.

Overigens lopen wij (ProRail) compleet vast door de incompetente politiek... hoop dat er snel een kabinet komt die enigszins een richting op durft te gaan (maar ben er bang voor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 21:10

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFztX_3kLYdOtVFxV-64nEU14II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJRBjEm4qxYLVXWwHkfHY7VA.jpg?f=fotoalbum_large

inmiddels is de eerste ov-pas proef gestart in Almere of all places, nu alleen nog met de fysieke variant.
(Let op: eerste signup zit al vol, maar er is wel een waitlist.)

Info: https://www.ovpay.nl/ovpas
https://www.allgobus.nl/nl-nl/ov-pas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Wat is daar het nut van? Ik dacht juist dat het de bedoeling was dat men nu kon inchecken met de bankpas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
DaveFlash schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:30:
[Afbeelding]

inmiddels is de eerste ov-pas proef gestart in Almere of all places, nu alleen nog met de fysieke variant. (Let op: eerste signup zit al vol.)

Info: https://www.ovpay.nl/ovpas
https://www.allgobus.nl/nl-nl/ov-pas
Hopelijk kan je met deze nieuwe pas Flex en diverse andere abonnementen wel combineren, wat met de OVC niet kan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Ben vooral benieuwd of de mogelijkheid tot automatisch opladen blijft bestaan en of er ook nog een anonieme variant blijft bestaan. Dat heb ik tot nu toe nog niet langs komen horen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Haribo112 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:50:
Wat is daar het nut van? Ik dacht juist dat het de bedoeling was dat men nu kon inchecken met de bankpas...
Ja, met de bankpas, mobiel, of dus een losse OV-pas (opvolger huidige OV-chipkaart). Die eerste twee kunnen al een tijdje, die laatste komt nog.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:58

Wokschotel

Op 6 wielen

!mark schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:27:
[...]

Personeelstekort. Opleiding BOA (en herinstructies) kosten een fors aantal inzetbare dagen en niet iedereen haalde de opleiding, waardoor er veel Hc's niet meer de trein op mochten.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 28-08 14:09
Wokschotel schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:07:
[...]
Personeelstekort. Opleiding BOA (en herinstructies) kosten een fors aantal inzetbare dagen en niet iedereen haalde de opleiding, waardoor er veel Hc's niet meer de trein op mochten.
Tsja, misschien moet je dan terug een (assistent-)conducteur invoeren, heb je met een hoofdconducteur wel opsporingsbevoegdheid op de trein maar hoef je niet iedereen (direct) het BOA-traject te laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08 16:32
Lrrr schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:03:
[...]

Ja, met de bankpas, mobiel, of dus een losse OV-pas (opvolger huidige OV-chipkaart). Die eerste twee kunnen al een tijdje, die laatste komt nog.
Maar wat is dan het verschil met mijn huidige NS voordeel pas? Dat verschil zie ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
ed1703 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:00:
[...]

Hopelijk kan je met deze nieuwe pas Flex en diverse andere abonnementen wel combineren, wat met de OVC niet kan helaas.
Typisch geval van "Kan wel, wil niet". Je kan prima meerdere abonnementen op 1 kaart hebben. Ik denk dat als NS 'reizen op saldo' voor alle abonnementen zou toelaten het gewoon had gekund.

NS heeft nog 1 gewoon abonnement https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel-op-saldo, ik vraag me af of je daar wel meer abonnementen mee kan hebben op 1 kaart

Ik moet komend jaar een paar keer in het weekend een lange reis maken en dacht, leuk, ik neem weekend met korting. Kon alleen met Flex, dan moet ik klantenservice bellen ofzo om mijn Q-buzz abonnement te gebruiken. Maf gedoe, laat maar. Ik ga wel met de auto, dat blijkt nauwelijks duurder te zijn dan de NS met 40% korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
D-e-n schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:33:
[...]

Maar wat is dan het verschil met mijn huidige NS voordeel pas? Dat verschil zie ik ook niet.
Het mooie van de OV Chipkaart is dat het ding ook werkt als er geen netverbinding is. De kaart houdt zelf het saldo bij. Dat is tegelijkertijd ook de zwakte, want dat maakt het nogal een onhandig systeem. Bestellingen 'ophalen' enzo. Ik denk dat de grootste verandering is dat de pas geen saldo meer hoeft bij te houden. Dus het is een technisch ander ding. Functioneel zou het niet zoveel uit moeten maken.

Op het moment dat er ook abonnementen aan bankpassen gekoppeld kunnen worden lijkt mij de use case voor de speciale kaart nogal beperkt. Maar ja, als daar op grote schaal misbruik gemaakt gaat worden (reizen met de bankpas van je partner bv om korting te krijgen) dan zal de OV Pay kaart (die persoonlijk kan zijn met fotootje) nog wel nodig zijn. En er is ook een groep reizigers die geen bankpas heeft en voor die groep moet OV ook bruikbaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:50
D-e-n schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:33:
[...]

Het grote verschil is volgens mij dat in het nieuwe OV-Pay systeem alles geregeld wordt in de backend.

Bij de huidige chipkaart staan er ook echt producten en/of saldo op de kaart.
Daarom moet je die ook fysiek ergens ophalen met de pas.
Dat stamt nog uit de tijd dat je niet overal een mobiele dataverbinding had of erg duur was, veel lezers werden pas 's nachts uitgelezen in de remise en transacties geüpload naar Translink. Denk aan bus en tram. Trein en metro poortjes en paaltjes hebben wel een vaste verbinding vandaar dat die transacties ook sneller terug te zien zijn.
Dat is ook de reden dat een geblokkeerde kaart pas na 24u echt geblokkeerd was: de blacklists in de kaartlezers werden ook maar 1x per dag ge-update.

De huidige NS flex doet trouwens eigenlijk hetzelfde als het nieuwe systeem. daarom hoef je bij wijzigingen niet langs een ophaalautomaat. Het is niet veel meer dan een unieke ID die zich presenteert bij een kaartlezer. Achteraf wordt de reis en dus de kosten bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Kalentum schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:09:
[...]

Het mooie van de OV Chipkaart is dat het ding ook werkt als er geen netverbinding is. De kaart houdt zelf het saldo bij. Dat is tegelijkertijd ook de zwakte, want dat maakt het nogal een onhandig systeem. Bestellingen 'ophalen' enzo. Ik denk dat de grootste verandering is dat de pas geen saldo meer hoeft bij te houden. Dus het is een technisch ander ding. Functioneel zou het niet zoveel uit moeten maken.
Inderdaad, alles zit in de backend.
Op het moment dat er ook abonnementen aan bankpassen gekoppeld kunnen worden lijkt mij de use case voor de speciale kaart nogal beperkt. Maar ja, als daar op grote schaal misbruik gemaakt gaat worden (reizen met de bankpas van je partner bv om korting te krijgen) dan zal de OV Pay kaart (die persoonlijk kan zijn met fotootje) nog wel nodig zijn. En er is ook een groep reizigers die geen bankpas heeft en voor die groep moet OV ook bruikbaar zijn.
De use-case is inderdaad het niet beschikken over een bankkaart (al dan niet digitaal in smart device), denk ook aan kinderen.
En niet te vergeten privacy/anoniem kunnen reizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Tussen 13:00 en 13:30 tijdens er geen treinen tussen Zwolle en Meppel. Op het spoor is aan het begin van de middag een technisch onderzoek. De hinder duurt tot ongeveer 14:15 uur.
Het is niet bekend wat er precies aan het spoor moet gebeuren. De NS adviseert om de reisplannen in de gaten te houden voor het meest actuele advies.
Een "technisch onderzoek" met een korte stillegging van het treinverkeer. Weet iemand wat hier de reden van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Kalentum schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:11:
[...]

Een "technisch onderzoek" met een korte stillegging van het treinverkeer. Weet iemand wat hier de reden van is?
Ze gaan meten waarom het zo vervelend is als deze flessenhals eruit ligt denk ik :+

Of er niet nog een extra perronnetje nodig is om iedereen uit te laden :Y)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EDIT
Kalentum schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:11:
[...]

Dit is een zogenaamde Quickscan. Die gebeuren dagelijks wel ergens in Nederland. Vaak na meldingen van treinpersoneel over bijvoorbeeld slechte spoorligging of, zoals in dit geval, een sectiestoring (in de volksmond seinstoring). De aannemer gaat in die korte buitendienststelling het spoor in om het probleem te onderzoeken en indien mogelijk al te verhelpen, of anders een plan te maken om het op een later moment te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wally2002 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:13:
Trein en metro poortjes en paaltjes hebben wel een vaste verbinding vandaar dat die transacties ook sneller terug te zien zijn.
Hangt er vanaf wat je onder snel verstaat, ook poortjes en paaltjes doen er nog minimaal een dag over om te verschijnen, vaak 2.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Raven schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:25:
[...]

Hangt er vanaf wat je onder snel verstaat, ook poortjes en paaltjes doen er nog minimaal een dag over om te verschijnen, vaak 2.
Bij ov-pay transacties of de oude ov-chipkaart? Bij NS flex kan het volgens mij ook wel een dag duren maar in het verleden heb ik bij een reguliere ov-chipkaart oa metro transacties van de RET wel dezelfde dag zien verschijnen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wally2002 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:43:
[...]

Bij ov-pay transacties of de oude ov-chipkaart? Bij NS flex kan het volgens mij ook wel een dag duren maar in het verleden heb ik bij een reguliere ov-chipkaart oa metro transacties van de RET wel dezelfde dag zien verschijnen .
OV-kaart i.c.m. NS Flex (basis), de vervoerder maakt hierbij niet uit, ook NS verschijnt vertraagt.

Vroeger, bij de 1e generatie OV-kaarten, kon je nog met smartphone en NFC checken of het in/uitchecken goed gegaan was, nu kun je alleen maar hopen dat het goed is gegaan om het dan 2 dagen later pas te kunnen controleren. Heel enkels wordt een in of uitcheck niet verwerkt en dan mag ik de uitcheckgemist-procedure gaan doorlopen :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:53:
[...]

OV-kaart i.c.m. NS Flex (basis), de vervoerder maakt hierbij niet uit, ook NS verschijnt vertraagt.

Vroeger, bij de 1e generatie OV-kaarten, kon je nog met smartphone en NFC checken of het in/uitchecken goed gegaan was, nu kun je alleen maar hopen dat het goed is gegaan om het dan 2 dagen later pas te kunnen controleren. Heel enkels wordt een in of uitcheck niet verwerkt en dan mag ik de uitcheckgemist-procedure gaan doorlopen :/
Bij NS krijg ik al jaren een instant notificatie dat ik ingecheckt of uitgecheckt ben. Je moet dan wel je kaart registreren in de NS app. Het duurt dus zeker geen 2 dagen. Andere vervoerders weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bartpetat schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:04:
[...]

Bij NS krijg ik al jaren een instant notificatie dat ik ingecheckt of uitgecheckt ben. Je moet dan wel je kaart registreren in de NS app. Het duurt dus zeker geen 2 dagen. Andere vervoerders weet ik niet.
Die staat in de NS app en kan daar de transacties ook zien, alleen vertraagt. Heb nog nooit een instant notificatie gehad voor inchecken bij NS-paal/poortje.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:45:
[...]

Die staat in de NS app en kan daar de transacties ook zien, alleen vertraagt. Heb nog nooit een instant notificatie gehad voor inchecken bij NS-paal/poortje.
Maar als hij het nog nooit hebt gehad, betekent het niet dat het niet bestaat.

Hopelijk binnenkort de andere vervoerders ook!

[ Voor 7% gewijzigd door Bartpetat op 20-04-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:45:
[...]

Die notificaties kan je aanzetten in je profiel dacht ik, maar het klopt inderdaad dat er soms flinke vertraging zit in je transacties. Wat er uiteindelijk in je flex-factuur wordt opgenomen zit sowieso vertraging in van meerdere dagen, mits van toepassing. Elke reis factureert men, 0 euro of daadwerkelijk betalen maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Van een heel andere orde van grote:

De stoomtreintjes in de Efteling gaan verdwijnen. De bestaande lokjes worden vervangen door (of omgebouwd naar - dat is me niet duidelijk) elektrisch aangedreven exemplaren. Uiteraard vanuit het milieuoogpunt.

Zie de aankondiging van de Efteling hier:

YouTube: YouTube: De stoomtreinen krijgen een milieuvriendelijke make-over

Persbericht Efteling: https://www.efteling.com/...oomtrein-wordt-elektrisch

EDIT: omgebouwd dus, door Alan Keef in de UK die ook al stoomlokje Trijntje bouwde in 1991. Ze hebben dit kunstje (ombouw stoomlok naar electrisch) blijkbaar al vaker uitgevoerd.

[ Voor 26% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 22-04-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Kolen voor stroom ok, maar laat ze dan nog wel op stoom rijden...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:28:

De stoomtreintjes in de Efteling gaan verdwijnen. De bestaande lokjes worden vervangen door (of omgebouwd naar - dat is me niet duidelijk) elektrisch aangedreven exemplaren. Uiteraard vanuit het milieuoogpunt.
Ik was oprecht verbaasd dat er een smalspoor stoomtrein rijdt door de Efteling (maar goed ben er ook al jaren en jaren niet meer geweest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:20
PolarBear schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:26:
[...]

Ik was oprecht verbaasd dat er een smalspoor stoomtrein rijdt door de Efteling (maar goed ben er ook al jaren en jaren niet meer geweest).
De sporen zouden er liggen van in de jaren 50, de stoomtrein van 1969.
Er rijden 4 verschillende locs. 2 zijn er nieuw gebouwd. De twee anderen komen vanuit de echte wereld. Eentje is er van 1908, de andere van 1911.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Arator schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:51:
[...]

De sporen zouden er liggen van in de jaren 50, de stoomtrein van 1969.
Er rijden 4 verschillende locs. 2 zijn er nieuw gebouwd. De twee anderen komen vanuit de echte wereld. Eentje is er van 1908, de andere van 1911.
Dat staat wat krom op Wikipedia ben ik bang.

Het spoor wat in 1954 is gelegd, is het Kinderspoor. Dat bestaat nog steeds (als losse attractie), maar ligt wel ergens anders dan waar het in 1954 lag. Daar rijd je rondjes op traptreintjes - leuk als je kleine kinderen bij je hebt.

Het spoor waar de st(r)oomtreintjes over rijden is in '68 aangelegd (en later verlengd en in '84 rondgetrokken zodat de treintjes geen kop meer hoefden te maken). Het oorspronkelijke spoor kwam overigens uit België (maar is ondertussen wel geheel vervangen wegens onderhoud).

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 23-04-2024 08:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Heroic_Nonsense schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:28:

Zie de aankondiging van de Efteling hier:

YouTube: YouTube: De stoomtreinen krijgen een milieuvriendelijke make-over

Persbericht Efteling: https://www.efteling.com/...oomtrein-wordt-elektrisch

EDIT: omgebouwd dus, door Alan Keef in de UK die ook al stoomlokje Trijntje bouwde in 1991. Ze hebben dit kunstje (ombouw stoomlok naar electrisch) blijkbaar al vaker uitgevoerd.
Noem mij sceptisch maar ik denk dat het alleen vanwege kosten en onderhoud is en in mindere maten duurzaamheid/milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:18:
Noem mij sceptisch maar ik denk dat het alleen vanwege kosten en onderhoud is en in mindere maten duurzaamheid/milieu.
Toch jammer, het had wel wat die geur en het geluid van een echte stoomtrein.
Je kunt doorslaan met verduurzaming.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:18:
[...]

Kiekeboe :P (overigens speelt dit probleem niet alleen bij Efteling, VSM en SSN lopen ook te klooien met de kosten waar ik van weet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiDdZXwYKNDNq7GsXtj0fNo1Vhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L0Ba4QCWVgFfw4Wxl7EyxkGu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 23-04-2024 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoevenpe schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:32:
[...]

Toch jammer, het had wel wat die geur en het geluid van een echte stoomtrein.
Je kunt doorslaan met verduurzaming.
Daarom denk ik dat het puur kosten gedreven is en ze de duurzaamheidskaart trekken voor de buhne.

Stoom locs kosten gewoon veel onderhoud en verbruiken water en kolen. Bij een elektro motor heb je geen water en kolen meer nodig en heb je alleen het onderhoud aan de bewegende onderdelen en niet meer de cilinders/ketel/leidingen etc. Scheelt nogal wat...
Pagina: 1 ... 112 ... 161 Laatste