hoevenpe schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:05:
[...]
Wat kan 'de samenleving' hieraan doen, als je er wat van zegt lig je zelf in het ziekenhuis.
Beestje bij de naam ligt waarschijnlijk politiek gevoelig, wie zijn deze 'jongeren', wie zijn de ouders? Verbod voor al het OV zal wel niet kunnen, uitkeringen intrekken, van school sturen, etc.
Het is geen desinteresse maar onmacht, zowel van de maatschappij als de politiek. Niemand met meer dan twee hersencellen keurt dit goed (hoop ik).
Onmacht bestaat niet, dat is een containerbegrip voor alles waar je niet op tijd actie op hebt ondernomen. Dit is dus zoiets.
Ja, het is triest dat er veel controle nodig is, maar als het nodig is is het nodig en moet het gefaciliteerd worden. Dagelijks zie, in die 2x1 minuut dat ik bij hekjes sta, mensen erdoorheen beuken of achter een ander doorlopen. Geen enkele vorm van controle is er in de buurt die eventueel ingrijpt. Het begint m.i. al om te voorkomen dat dit soort gespuis de trein in komt. Daar is nog erg veel winst te behalen. En ja, dat kost geld, ongetwijfeld veel geld. Maar zo werkt dat nu eenmaal met preventie. In het verleden zag ik meestal wel personeel op de stations, dat is nu niet meer zo waar ik kom. Dan nodig je wel de mensen die willen uit om zich te misdragen. Niet hardop, maar je weet dat het kan en dan gebeurt het ook.
De samenleving (als individu) kan inderdaad meestal niet zoveel zonder zelf betrokken te raken en dat willen de meesten terecht niet. Op dat moment in ieder geval. Maar het gebrek aan respect, de schijnbare wetteloosheid die sommige mensen zich aanmeten... dat is een sociaal probleem en dat aanpakken begint in de kleuterschool (ja, ik benoem de antieke naam want dat ben ik ook). Ik was echt niet de braafste vroeger, maar wat ik nu regelmatig op straat zie... ik kon niet eens zoiets bedenken. Dat is gewoon gebrek aan moraal en opvoeding (van wie dan ook). En dat escaleert op plekken waar ze worden aangesproken en dat is regelmatig en vooral in het OV door mensen die niets mogen of kunnen. Misschien alle conducteurs maar omscholen naar S&V zodat ze meer middelen hebben.
En alles in dit land is politiek gevoelig, die denken eerder aan hun stemmen dan aan hun plicht bij tijd en wijle. Gelukkig niet allemaal. Maar dit speelt al zo erg lang en wordt eerder erger dan minder. Dan kun je niet meer wegkijken als wetgever en handhaver en de onmacht kaart trekken.
Maar goed... dat terzijde. Ben blij met het bericht dat de diesel lijnen hier voorzien gaan worden van 1500V draadjes. Mocht eens tijd worden.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.