Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 170 Laatste
Acties:

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05

Onbekend

...

D-e-n schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Stomme vraag misschien: maar reis jij ooit in de spits met de trein?
Ik reis nooit in de spits, en daar plan ik altijd omheen. Zonde van m'n tijd. :)

Overigens is de spits 1 van de meest winstgevende momenten van een vervoerder. Met het zelfde materieel en personeel verdien je met een overvolle bus of trein veel meer dan in de daluren.

Edit:
Ik reis overigens wel in de spits. Met de auto kies ik rustigere wegen uit, en als ik de trein pak heb ik vaak het begin of eindstation waardoor het altijd rustig is.

[ Voor 16% gewijzigd door Onbekend op 24-03-2024 15:28 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32
Onbekend schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Ik reis nooit in de spits, en daar plan ik altijd omheen. Zonde van m'n tijd. :)
Duidelijk geen forens dus. Als je dat wel was zou je dit soort voorstellen niet doen.

ps.
Ik werk altijd eerst een uurtje thuis om de echte spits te ontlopen maar ook om negen uur 's ochtends is het gewoon nog druk.
Overigens is de spits 1 van de meest winstgevende momenten van een vervoerder. Met het zelfde materieel en personeel verdien je met een overvolle bus of trein veel meer dan in de daluren.
Tsja, en dan? Veel mensen moeten nu eenmaal op een bepaalde tijd op hun werk zijn

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05

Onbekend

...

D-e-n schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Duidelijk geen forens dus. Als je dat wel was zou je dit soort voorstellen niet doen.
Ik weet niet wat je bedoelt!

Mij gaat het er om dat in de daluren gewoon een beter aanbod moet zijn voor ov, en dat is er gewoonweg niet. Dat heeft niets met de spits te maken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• D-e-n
Onbekend schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt!
Ik doel op het feit dat je voorstelt om in te checken in de trein zelf. Een iedereen die wel eens in steden als A'dam, R'dam, Utrecht, Haarlem, Leiden enzovoort instapt bij een trein in de spits weet dat inchecken in de trein niet gaat werken. Een trein is geen bus. In een de metro check je ook niet in in de trein zelf.

ps.
Sowieso lijkt jouw reisgedrag me ook heel erg vrijblijvend? Ik snap het niet. Keuze van vertrekstation, keuze van tijd: die keuze hebben de meeste reizigers niet.
Mij gaat het er om dat in de daluren gewoon een beter aanbod moet zijn voor ov, en dat is er gewoonweg niet. Dat heeft niets met de spits te maken.
Bedoel je qua frequentie of qua aanbod van verbindingen? Want dat heeft natuurlijk alles met geld te maken. Hoe minder mensen er reizen hoe minder interessant het is qua investering. Tenzij een overheid het zo belangrijk vindt om er in te investeren maar de realiteit is dat OV-vijandige partijen al decennia de meerderheid hebben in dit land.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:50
D-e-n schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:27:
Niet elke afzonderlijke verbinding in dit land zal winst maken. Breder beschouwd: niet elke publieke voorziening in dit land maakt winst. Maar sommige dingen in dit land moet je als overheid gewoon regelen. Maar we zijn verleerd er op die manier naar te kijken
Er zijn maar erg weinig verbindingen waar winst gemaakt wordt, het is niet voor niets dat de NS al jaren torenhoge verliezen lijdt. Hetzelfde speelt in omringende landen, geen uniek Nederlands fenomeen.

Dus ja, hoeveel publiek geld wil je erin stoppen? Welke keuzes maak je met dat gegeven bedrag, zijn lege bussen in het buitengebied te prefereren boven extra investeren in het HRN? Zeeland is gewoon een lastige businesscase, ook qua personeel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• D-e-n
hoevenpe schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Er zijn maar erg weinig verbindingen waar winst op gemaakt wordt, het is niet voor niets dat de NS al jaren torenhoge verliezen maakt. Hetzelfde speelt in omringende landen, geen uniek Nederlands fenomeen.

Dus ja, hoeveel publiek geld wil je erin stoppen? Welke keuzes maak je met dat gegeven bedrag, zijn lege bussen in het buitengebied te prefereren boven extra investeren in het HRN? Zeeland is gewoon een lastige businesscase, ook qua personeel.
Het OV heeft last waar heel veel sectoren die voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van Nederland belangrijk zijn last van hebben: tekort aan personeel en hogere prijzen voor grondstoffen. En natuurlijk moet je keuzes maken maar niet alles is een financiële keuze. Er is, of je het nu hebt over zorg, wonen of OV hebt, een ondergrens aan wat je als overheid moet "leveren". Ook oudere mensen of scholieren in dunbevolkte regio's moet kunnen reizen, ook mensen met een beperkte beurs moeten wonen en zorg ontvangen.

Je kunt dus prima discussiëren hoe je het OV in Zeeland organiseert, maar geen OV in Zeeland is wat dat betreft gewoon geen optie. Net zo goed zijn geen betaalautomaten, geen ziekenhuizen of geen politie in Zeeland geen optie. We zijn hier geen arm derde wereldland.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:00
Onbekend schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:17:
Het meest eenvoudige is wat nu in de bus gebeurt: Inchecken en uitchecken bij een kaartlezer in de bus zelf.
Dat zou je ook gewoon in de trein kunnen toepassen. Inchecken in de trein voordat deze vertrekt, en uitchecken vlak voordat de deuren weer open gaan.
Als je per se de incheckpoortjes bij het station wilt behouden, zou je in de trein alleen maar hoeven uit te checken. En doordat de kaartlezen zich in de trein bevindt, weet men ook meteen de vervoerder. :)
Ja, dat is heel eenvoudig, en kost ook teveel tijd. In bus en tram werkt zo een systeem omdat het aantal in- en uitstappers per halte beperkt is en de echt grote haltes meestal eindpunten zijn waar meer tijd is daarvoor. Ik zit in de spits regelmatig in de trein en dan stappen er op grotere haltes rustig tientallen mensen per deur in en uit, als die allemaal ook nog eens daar moeten gaan in- en uitchecken bij die deur loopt het helemaal vast. Er is niet genoeg ruimte in de meeste treinen om daar voldoende apparaten voor op te hangen, naast dat het complete verspilling is t.o.v. het aantal apparaten dat nodig is op stations.

En uitchecken in de trein, hoe moet ik dan door het poortje komen om buiten te komen? Moet ik dan mijn pas er nog eens voor gaan houden? Het moet simpeler voor de reiziger, niet complexer.

• hoevenpe
D-e-n schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:57:
Je kunt dus prima discussiëren hoe je het OV in Zeeland organiseert, maar geen OV in Zeeland is wat dat betreft gewoon geen optie.
Geen OV is niet wat ik voorstel, wel dat het huidige eisenpakket blijkbaar niet past bij het geboden bedrag.
Dan kan je twee dingen doen: meer geld erbij (ten koste van wat?) of genoegen nemen met minder lijnen, lagere frequentie, alleen doordeweeks, etc.

Steeds meer wensen en eisen in een concessie stoppen houdt een keer op. Hetzelfde zie je ook bij veel nieuwbouwprojecten of de renovatie van de Brienenoord, dan wordt het te duur en gaat het helemaal niet door.

• hoevenpe
Transportman schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:02:
Er is niet genoeg ruimte in de meeste treinen om daar voldoende apparaten voor op te hangen, naast dat het complete verspilling is t.o.v. het aantal apparaten dat nodig is op stations.
Een keer extra in- en uitchecken, is dat echt zo'n groot probleem? Hetzelfde heb je tussen trein en metro op hetzelfde perron ook, lijkt niemand moeite mee te hebben.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:13:
[...]

Een keer extra in- en uitchecken, is dat echt zo'n groot probleem? Hetzelfde heb je tussen trein en metro op hetzelfde perron ook, lijkt niemand moeite mee te hebben.
Hoe zie je dat voor je met een volbeladen 12-baks VIRM met halteringstijden van maximaal een minuut op bepaalde stations? Dat kost veel te veel tijd, aangezien reizigers zich in bepaalde gedeeltes in een trein ophouden om strategisch bij een trap/uitgang uit te komen. Dat is vragen om vertragingen waar we juist vanaf willen.

• D-e-n
[...]

Een keer extra in- en uitchecken, is dat echt zo'n groot probleem? Hetzelfde heb je tussen trein en metro op hetzelfde perron, lijkt niemand moeite mee te hebben.
Heb je het nu over inchecken in de trein of extra poortjes op het perron? Dat het eerste waanzin is lijkt me hierboven toch wel aangetoond.

Wat betreft het tweede: metro en trein zijn twee verschillende systemen, gesloten systemen waar je vrij kunt reizen. In- en uitchecken tussen die systemen lijkt me dus logisch. Het probleem bij het in- en uitchecken op het spoor is het feit dat je hier barrières opwerpt binnen een systeem.

Bij een duidelijk afgebakende lijn als Geldermalsen-Dordrecht is dat nog wel te doen. In Dordrecht is het één trein op één vast perron. Dus iedereen die daar komt heeft hetzelfde doel. Maar op grotere stations is dat anders. Zie het voorbeeld hier ergens boven van station Arnhem waarbij je om naar een bepaalde plaats te kunnen twee verschillende treinen kunt nemen van twee verschillende aanbieders. Dat is al een behoorlijke degradatie van het reizigersgemak want als je onverhoopt de ene mist (of die valt uit) dan kun je niet zomaar de andere pakken.

Als mensen vervolgens voorstellen ook het Randstedelijke netwerk verder op te knippen kan ik niet anders dan aannemen dat ze nooit als forens met de trein reizen. Want dat is gewoon niet te doen. Als ik bijvoorbeeld van Haarlem naar Amsterdam reis maak ik gebruik van vier verschillende treinen: de IC vanuit Den Haag, de IC vanuit Vlissingen, de stopper vanuit Hoorn en die vanuit Zandvoort. Dat opknippen zou een flinke degradatie van de service zijn voor mij als forens. En één blik op de poortjes chaos op Sloterdijk en je moet constateren dat nog meer poortjes daar nog meer doffe ellende oplevert.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 24-03-2024 16:28 ]

• hoevenpe
@ed1703, @D-e-n
Bedoelde het in- en uitchecken zoals dat nu al gebeurd, op bijv. Arnhem als je van NS op Arriva overstapt.
Dat je dat op bijv. Leiden niet met twee IC's wilt lijkt me logisch.

Voor trein en metro heb je op Duivendrecht en Amstel ook twee palen naast elkaar op hetzelfde perron, heb dat nooit als hinderlijk ervaren.

[ Voor 29% gewijzigd door hoevenpe op 24-03-2024 16:32 ]

• Transportman
[...]

In de reactie waar ik op reageerde is dat een groot probleem. Daar gaat het namelijk over in- en uitchecken in de trein zelf, waar tientallen mensen tegelijk in- en uitstappen in korte tijd. Dan zal 1s per persoon langer doen over het in- of uitstappen al enorm veel impact hebben op de dienstregeling omdat haltetijden dan veel langer moeten worden.

Op de stations zelf is het een andere discussie, maar ook daar mag best in het belang van de reiziger gedacht worden, en dat belang is niet te hoeven in- en uitchecken per vervoerder als op basis van de dienstregeling in de meeste gevallen prima bepaald kan worden met welke vervoerder gereisd is.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zag al een paar maal Sloterdijk langskomen als voorbeeld van hoe het niet moet. Dat kan ik helemaal onderschrijven, los van de bizarre indeling (ok, Muiderpoort en Duivendrecht zijn ook wel apart voor NL begrippen) klopt de de bebording niet altijd of mist.
Is dat nou zo moeilijk om op te lossen (waarschijnlijk wel) maar verf desnoods lijnen op de vloer om naar een bepaald perron te komen (zoals je vroeger wel in ziekenhuizen zag).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Transportman schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:31:
[...]

In de reactie waar ik op reageerde is dat een groot probleem. Daar gaat het namelijk over in- en uitchecken in de trein zelf, waar tientallen mensen tegelijk in- en uitstappen in korte tijd. Dan zal 1s per persoon langer doen over het in- of uitstappen al enorm veel impact hebben op de dienstregeling omdat haltetijden dan veel langer moeten worden.
Dat zie je al in een regiobuslijn zoals een 300 - bijna niemand weet dat je al kan uitchecken terwijl de bus onderweg is naar de volgende halte. En dan moeten mensen hun pinpas of OV kaart nog opzoeken, dat zijn vast dezelfde mensen die na 10 minuten in de rij van de bakker aan de balie eens gaan nadenken wat ze moeten hebben ...
Op de stations zelf is het een andere discussie, maar ook daar mag best in het belang van de reiziger gedacht worden, en dat belang is niet te hoeven in- en uitchecken per vervoerder als op basis van de dienstregeling in de meeste gevallen prima bepaald kan worden met welke vervoerder gereisd is.
En als het niet lukt, een verdeelsleutel. Strippenkaart is niet zo heel lang geleden maar werkte ook alleen op basis van inchecken dus daar is vast nog wel wat kennis van aanwezig ergens.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:01
Zouden ze dan toch hun parkeerplekje hebben gekregen? Waren wel wat eisen, en in het Antwerpse was er eigenlijk maar 1 bundel geschikt, Antwerpen-Schijnpoort, momenteel in gebruik door NMBS.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-01 22:58

Luke!

#Treinbaas
Arator schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:13:
[...]
Er zijn geruchten dat er dit jaar al een Nederlandse SO op het Belgisch net gaat rijden met een soort thematreinen. Niet echt om van plaats A naar plaats B te reizen, maar eerder een rondrit voor het plezier van treinreizen, gecombineerd met hapjes en drankjes. NMBS probeert dit project langs alle kanten te dwarsbomen.
Hoe, "geruchten"? "Die Nederlandse vervoerder" rijdt al tien maanden reizigerstreinen in België en bespeurt allerminst tegenwerking van NMBS.
Arator schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:58:
[...]
Zouden ze dan toch hun parkeerplekje hebben gekregen? Waren wel wat eisen, en in het Antwerpse was er eigenlijk maar 1 bundel geschikt, Antwerpen-Schijnpoort, momenteel in gebruik door NMBS.
De horeca-uitbater ongetwijfeld niet maar voornoemde IG wel & uiteraard; betreffende bundel bevat sporen van Infrabel, dus het is je eigen broodheer Infrabel die wat opvoeding nodig had om aan de nieuwe werkelijkheid te wennen. ;-)

[ Voor 71% gewijzigd door Luke! op 24-03-2024 19:14 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:21
Arator schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:23:
In België hebben we het binnenlands reizigersvervoer nog niet geopend voor concurrentie. De vorige regering zou er over nagedacht hebben, maar kwam niet tot een keuze.

• Het net gewoon openstellen, en iedereen kan rijpaden aanvragen hoe die wil. Nadeel, de grote commerciële transporteurs gaan inzetten op IC's op grote assen, en de regio wordt niet bediend.
• Het net verdelen in zones, en die zones per bieding verdelen. Mogelijks nadeel voor de reiziger, Brussel zal waarschijnlijk een hub zijn. Dus daar meer overstappen. Dit systeem wordt nu uitgerold voor the last mile in de Antwerpse haven. Een soort testcase.
• Een variante op het tweede. Niet in zones verdelen, maar in lijnen/bestemmingen. Aan een commercieel interessante lijn, hang je een commercieel mindere lijn.
• Als overheid bepalen welke dienstverlening er moet gebeuren op het net. De spoorwegonderneming die voldoet aan die dienstverlening, krijgt subsidies. Nadeel voor de overheid, je blijft geld uitdelen. Kan je even goed het huidige systeem behouden.

De huidige regering was huiverig tegenover een openmarktwerking, en heeft er voor gekozen om NMBS nu maximaal te steunen, zodat NMBS gereed is wanneer het net opengaat.
Blijft raar die EU, want Nederland wordt op het matje geroepen omdat het hoofdnet aan de NS gegund is. Terwijl andere landen ook een vorm van een slot er op hebben zitten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:58

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

In ander nieuws:

Modelspoorfabrikant Balson uit Zwitserland heeft van "een liefhebber" de opdracht gekregen om de NS 3700 in schaal 1:5,5 te bouwen. Uiteraard volledig functionerend op echt stoom.

YouTube: NS 3737 | M: 1:5,5 | Balson AG
YouTube: NS3737 | 10 1/4 " M 1:5,5 | BalsonAG

EDIT: de klant is landgoed Nienoord:

https://www.landgoednieno...otieven-nieuwe-rijtuigen/

[ Voor 30% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 24-03-2024 20:18 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:49

Snow_King

Konijn is stoer!

nieuws: NOS: kabinet maakt miljard euro vrij om techbedrijven in Eindhoven te...
Het demissionaire kabinet maakt een half miljard euro vrij voor infrastructuur. Dat geld vloeit naar snelwegen en spoorverbindingen in de regio Eindhoven.
Waar moet ik bij het spoor aan denken? Iemand enig idee? Toch een station bij Eindhoven Airport? Al lijkt mij dat lastig voor een miljard die je nog eens moet verdelen.

Welke plannen liggen er om het spoor bij Eindhoven beter te maken? CS ging men verbouwen begreep ik waar de bussen onder het station gaan komen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13
Snow_King schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:57:
nieuws: NOS: kabinet maakt miljard euro vrij om techbedrijven in Eindhoven te...

[...]

Waar moet ik bij het spoor aan denken? Iemand enig idee? Toch een station bij Eindhoven Airport? Al lijkt mij dat lastig voor een miljard die je nog eens moet verdelen.

Welke plannen liggen er om het spoor bij Eindhoven beter te maken? CS ging men verbouwen begreep ik waar de bussen onder het station gaan komen.
Vrije kruising Tongelre gok ik . Staat bij dat er op dit moment geen budget voor is. Dus misschien kan dat project vervroegd worden.

• Arator
Ergens loopt het toch niet vlot met dinnertrain in België. Treinen worden geannuleerd en gasten met reservatie werden niet verwittigd.
Today at 9.29 AM Danny again mailed customer service, as we didn’t receive a reply on Thursday’s mail.

At 9.36 AM someone from the Dutch customer service mailed us Dinner Train in Belgium would only be operational from halfway April 2024.
https://tripbytrip.org/20...hout-informing-customers/

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als ik het zo lees stonden er dus testdata in het boekingssysteem, en zijn er geen treinen geannuleerd (want er was nooit de intentie om ze te gaan rijden).

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:31
Kalentum schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:50:
[...]

Vrije kruising Tongelre gok ik . Staat bij dat er op dit moment geen budget voor is. Dus misschien kan dat project vervroegd worden.
Tongelre aansluiting is essentieel voor groeiend spoorvervoer maar hoop dat ze snappen dat alleen één fly-over niet gaat helpen zolang de corridor Tilburg - Venlo altijd nog de A2 corridor Den Bosch - Weert moet kruisen..

• Arator
dcm360 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:21:
Als ik het zo lees stonden er dus testdata in het boekingssysteem, en zijn er geen treinen geannuleerd (want er was nooit de intentie om ze te gaan rijden).
Inderdaad, ik heb het verkeerd verwoord. Maar voor de mensen die toen wel geboekt hadden, komt het over als een annulering.
Ook werd er na de reservering en betaling bijna een maand later nog het nodige mailverkeer met uitleg gedaan. Is er daar dan niemand die zich de vraag stelt "hey wij ontvangen reserveringen en betalingen in een periode dat wij nog niet rijden?"

Op hun site staat bij sommige locaties maart ook nog altijd bij (je kan wel niet meer boeken). Bij Sint-Niklaas is maart dan weer verdwenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsCIxrYxg_dsXmz3T_oHvEN95-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L1ndmKvjGdAs3wp10znQKBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ_7NM-XMCy19UD8W9P5xziqMEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOjEldFqw4Z2snfaSbCpw5TL.jpg?f=fotoalbum_large

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:24

GwnLars_

In GoT we trust.

Migrator schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:23:
Zit wel wat in. In plaats van treinstellen zou je dan wellicht een flexibelere samenstelling van treinen willen hebben, lijkt me. Dus dat je een bak pakt zoals je voor passagiers hebt, er een soortgelijke maakt voor pakketjes, en dat je die dan afhankelijk van vraag samenstelt tot een trein met een locomotief. :+
Het lijkt bijna op een mP of PTT-Treintje :+

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De Rhb doet het immers al decennia zo :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Extraxyz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Tongelre aansluiting is essentieel voor groeiend spoorvervoer maar hoop dat ze snappen dat alleen één fly-over niet gaat helpen zolang de corridor Tilburg - Venlo altijd nog de A2 corridor Den Bosch - Weert moet kruisen..
Goederen moet altijd op Eindhoven inwachten, dus die vrije kruising bij Tongelre zou voldoende moeten zijn. Verder staat er bij Tilburg aansluiting ook een vrije kruising "gepland".

Ik heb er een hard hoofd in dat er op korte termijn nog significante investeringen worden gedaan zolang GNOE op hold staat.

TBOV Venlo is de prullenbak ingegaan 2 weken geleden na 5 jaar discussiëren want er is geen geld.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Extraxyz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Maar dat kan dan toch? Je hebt een vrije kruising bij Boxtel en dan een bij Tongelre.

Signatures zijn voor boomers.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:59

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Maasluip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Maar dat kan dan toch? Je hebt een vrije kruising bij Boxtel en dan een bij Tongelre.
Mijn ervaring met de kruising bij Boxtel is, dat deze eigenlijk dubbel uitgevoerd had moeten worden. Nu wordt deze alleen gebruikt voor treinen richting Tilburg. De treinen uit Tilburg en Den Bosch moeten elkaar nog altijd kruisen. Een paar jaar geleden is de stoptrein gewijzigd, waardoor er in Best en Strijp-S een hoogte verschil is met het perron, dit heeft maar een minuut opgeleverd.

Voor Tongelre zijn al plannen van voor het jaar 2000, maar nog nooit verder gekomen dan een plan. Er bestaat zelfs een plan voor de Ijzeren Rijn met twee bochten een in Tongelre en een bij Weert, zodat goederen treinen geen kop hoeven te maken in Weert en Eindhoven.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar dat kruisen kan dan bij Tongelre gebeuren. Goed, dan moet je beide sporen voor de ICs gaan gebruiken, maar dan rij je de trein uit Tilburg via het buitenspoor naar Eindhoven spoor 1 en de trein uit Utrecht via het binnenspoor naar Eindhoven spoor 2 (nu staan die dus andersom) en bij Tongelre kan spoor 1 dan rechtdoor naar Venlo en spoor 2 via een fly-over naar Roermond.

En andersom gebruik je de fly-over bij Boxtel, Venlo komt via de buitensporen, Roermond via de binnensporen en bij Boxtel gaat de trein naar Tilburg over de fly-over.
Dat is je dubbele uitvoering ;)

• Extraxyz
Maasluip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:01:
[...]

De huidige plannen voor de fly-over bij Tongelre zorgen er "alleen" voor dat treinen Eindhoven - Venlo kunnen vertrekken terwijl treinen Weert - Eindhoven binnenkomen, die moeten elkaar nu nog continue kruisen wat het aantal mogelijke treinen voor beide richtingen enorm beperkt.

Maar er zijn geen plannen om een flyover te maken zodat je vanaf de binnensporen te Eindhoven kruisingsvrij richting Weert kan vertrekken. Ik verwacht ook eigenlijk niet dat daar ruimte voor is zonder het opstelterrein op te offeren.
ArcticWolf schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:55:
[...]

Goederen moet altijd op Eindhoven inwachten, dus die vrije kruising bij Tongelre zou voldoende moeten zijn. Verder staat er bij Tilburg aansluiting ook een vrije kruising "gepland".
Inwachten gebeurt niet planmatig als het goed is, alle goederenpaden te Eindhoven zijn daar zonder stop gepland.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:49

Snow_King

Konijn is stoer!

PeteSplit schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Mijn ervaring met de kruising bij Boxtel is, dat deze eigenlijk dubbel uitgevoerd had moeten worden. Nu wordt deze alleen gebruikt voor treinen richting Tilburg. De treinen uit Tilburg en Den Bosch moeten elkaar nog altijd kruisen. Een paar jaar geleden is de stoptrein gewijzigd, waardoor er in Best en Strijp-S een hoogte verschil is met het perron, dit heeft maar een minuut opgeleverd.

Voor Tongelre zijn al plannen van voor het jaar 2000, maar nog nooit verder gekomen dan een plan. Er bestaat zelfs een plan voor de Ijzeren Rijn met twee bochten een in Tongelre en een bij Weert, zodat goederen treinen geen kop hoeven te maken in Weert en Eindhoven.
Laten we dat snel doen, Ijzeren rijn elektrificeren en treinen van Eindhoven naar Antwerpen laten rijden!

Over de Maaslijn nog een update: https://www.l1nieuws.nl/n...lle-extra-kosten-maaslijn
Het kabinet gaat, ondanks meerdere pogingen van de provincie Limburg, niet alle extra kosten voor de Maaslijn betalen.
Het college van Gedeputeerde Staten van Limburg heeft 'meerdere malen, en vanuit meerdere portefeuilles' met de demissionaire minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de kwestie gesproken, maar tevergeefs, zo laat het college woensdag weten.
Laten we hopen dat het 2027 dan eindelijk in orde is! In theorie kan er dan een trein van Nijmegen naar Maastricht rijden, zou wellicht nog wel een goede zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Snow_King op 27-03-2024 21:15 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
Interessant artikel: Herijking van ‘instandhouding spoor’ op basis van nieuwe kwaliteitsnorm*knip*paywall omzeilen is niet de bedoeling

Wat me wel opvalt:
Er staat dat "Onderhoud van ongebruikte fietsenstallingen wordt afgeschaald.". In mijn ogen zijn ongebruikte fietsenstallingen nu al "schimmige" plekken, waardoor niemand hun fiets er wil stallen. Want verder is er natuurlijk harstikke veel vraag naar fietsenstallingen. Aan wat soort fietsenstallen denken ze dan?

Kritisch afwegen wisselverwarming. Het klimaat verandert en het gemiddelde aantal winterse dagen neemt af. Daardoor ontstaat op termijn een lagere behoefte aan wisselverwarming. Waar de wisselverwarming vervangen moet worden, zal kritisch worden afgewogen of deze essentieel is om bij winters weer een betrouwbare dienstregeling te kunnen rijden. Dit kan betekenen dat de dienstregeling bij winterweer eerder zal overgaan op een landelijk uitgedunde dienstregeling.
Oef, dat vind ik ook een spannende.

[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 28-03-2024 13:53 ]

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56
Extraxyz schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:57:
[...]

De huidige plannen voor de fly-over bij Tongelre zorgen er "alleen" voor dat treinen Eindhoven - Venlo kunnen vertrekken terwijl treinen Weert - Eindhoven binnenkomen, die moeten elkaar nu nog continue kruisen wat het aantal mogelijke treinen voor beide richtingen enorm beperkt.

Maar er zijn geen plannen om een flyover te maken zodat je vanaf de binnensporen te Eindhoven kruisingsvrij richting Weert kan vertrekken. Ik verwacht ook eigenlijk niet dat daar ruimte voor is zonder het opstelterrein op te offeren.

[...]

Inwachten gebeurt niet planmatig als het goed is, alle goederenpaden te Eindhoven zijn daar zonder stop gepland.
Denk dat het wel moet passen, vermoedelijk creëert men iets als wat er in Amersfoort richting Hengelo is gemaakt, pas bij de daadwerkelijke splitsing een fly over bouwen. Alternatief kan zijn een enorme fly over die eventjes over (of onder zoals in Arnhem) het hele emplacement kruist om zo kort na het perron al 2 richtingen Venlo samen te laten komen ten noorden van de opstelsporen, en die naar Weert ten zuiden.

Idealiter bouwen ze ook voor Eindhoven nog een fly over in zuidelijke richting.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56
inmiddels uit het nieuws begrepen dat er een extra spoor bij het station Eindhoven Centraal komt voor meer internationale treinen.

https://www.ed.nl/regio/k...ml-en-brainport~aa0efb67/

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54
cazzer22 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:37:
inmiddels uit het nieuws begrepen dat er een extra spoor bij het station Eindhoven Centraal komt voor meer internationale treinen.
Nòg meer internationale treinen op Eindhoven? Het moet niet gekker worden. ;)

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

Hahah € 1 miljard voor een extra spoor voor een “internationale” Bummelzug. Metropool Eindhoven gaat richting een half miljoen inwoners maar moet het nog steeds doen met een opgelapte vooroorlogse spoorverbinding en wat stadsbussen. En met de auto kom je ook al niet veel verder vooruit . Wanneer wordt het kortetermijndenken eens opzij gezet en wordt er eens visie getoond om serieus veel geld te investeren in HOV. We hebben een giga woningbouwopgave. Maar zonder HOV loopt het land steeds verder vast. En het kan ook voor een deel bekostigd worden van de grondopbrengst. Alleen gaat dat geld nu een kleine groep grondspeculanten en projectontwikkelaars en mag de overheid de knip trekken voor de infrastructuur. Net als Utrecht heeft Eindhoven een ringspoorbaan nodig of een tweede spoorlijn om het centrum heen. Dan hoeft je niet alles door het centrum te persen, waar de bouw van nieuwe infrastructuur het duurste is. Je kunt dan de metropool eenvoudig laten groeien zonder hoge kosten buiten de eenmalige kosten voor de aanleg van de infrastructuur.

De Schiphollijn is één van de nieuwste spoorlijnen van Nederland en nu één van de belangrijkste spoorlijnen van Nederland. Met het kortetermijndenken van nu had deze spoorlijn er nooit gekomen.

• Kalentum
Autonoesis schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Hahah € 1 miljard voor een extra spoor voor een “internationale” Bummelzug. Metropool Eindhoven gaat richting een half miljoen inwoners maar moet het nog steeds doen met een opgelapte vooroorlogse spoorverbinding en wat stadsbussen. En met de auto kom je ook al niet veel verder vooruit . Wanneer wordt het kortetermijndenken eens opzij gezet en wordt er eens visie getoond om serieus veel geld te investeren in HOV. We hebben een giga woningbouwopgave. Maar zonder HOV loopt het land steeds verder vast. En het kan ook voor een deel bekostigd worden van de grondopbrengst. Alleen gaat dat geld nu een kleine groep grondspeculanten en projectontwikkelaars en mag de overheid de knip trekken voor de infrastructuur. Net als Utrecht heeft Eindhoven een ringspoorbaan nodig of een tweede spoorlijn om het centrum heen. Dan hoeft je niet alles door het centrum te persen, waar de bouw van nieuwe infrastructuur het duurste is. Je kunt dan de metropool eenvoudig laten groeien zonder hoge kosten buiten de eenmalige kosten voor de aanleg van de infrastructuur.

De Schiphollijn is één van de nieuwste spoorlijnen van Nederland en nu één van de belangrijkste spoorlijnen van Nederland. Met het kortetermijndenken van nu had deze spoorlijn er nooit gekomen.
HOV = Snelbussen?
Een goed vestigingsklimaat betekent ook een goede bereikbaarheid van woningen, bedrijven en voorzieningen. Het kabinet en de regio hebben daarom besloten tot forse investeringen in infrastructuur in de Brainportregio. Zo wordt er aanvullend geïnvesteerd in station Eindhoven (Multimodale Knoop Eindhoven Centraal), waar straks meer ruimte is voor (internationale) treinen, bussen, fietsen en woningbouw. Daarnaast worden er maatregelen genomen zodat er meer snelbussen in de regio kunnen gaan rijden, bijvoorbeeld van Eindhoven Centraal naar Veldhoven en over de A2/N2. Zo worden de verschillende campussen in de regio snel en gemakkelijk met elkaar en met Eindhoven Centraal verbonden. Voor de wegen (A2/N2) rondom Eindhoven is extra geld gereserveerd en wordt verkend hoe de bereikbaarheid kan worden verbeterd. Bovendien wordt geïnvesteerd in een breed pakket maatregelen voor de korte termijn, waaronder hubs, fietsverbindingen en afspraken met werkgevers in de regio. In totaal gaat het om een Rijksbijdrage van € 718 miljoen en een regionale bijdrage van € 340 miljoen.
Die 1 miljard is wat ruimter dan alleen een spoor.

Niets over vrije kruising overigens.

• Brent
  • Registratie: September 2001
Gooi maar open dat spoor: in Spanje klaagt men over te lage prijzen sinds meerdere maatschappijen op dezelfde routes kunnen concurreren: https://www.volkskrant.nl...-van-de-fransen~b05dbf3e/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• D-e-n
Brent schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:30:
Gooi maar open dat spoor: in Spanje klaagt men over te lage prijzen sinds meerdere maatschappijen op dezelfde routes kunnen concurreren: https://www.volkskrant.nl...-van-de-fransen~b05dbf3e/
Heb je het artikel gelezen? Je vergelijkt namelijk appels met peren. Het betreft hier twee lange afstandslijnen over afstanden van 300 tot 500km. Ter vergelijk: de afstand Groningen-Amsterdam is nog geen 200km en daar ligt dus ook geen HSL spoor.

Je zou dit aanbod in Spanje dus kunnen vergelijken met lange afstanden tussen Amsterdam en Parijs of Amsterdam en Londen. Je ziet het ook in de manier waarop de kaartjes worden aangeboden: net als bij een ticket naar Londen of Parijs zijn de tickets op het traject Barcelona-Madrid maanden van te voren een stuk goedkoper en worden ze stervensduur naarmate de dag van vertrek nadert. Ideaal voor een weekend of dagtrip, totaal waardeloos voor een forens.

Maar dat heeft dus allemaal geen zak te maken met het hoofdnet van de NS. Dit is voer voor de discussie over hoe we de trein kunnen laten concurreren met het vliegtuig. Hoe verleiden we dagjesmensen tot het nemen van de trein. Dit hoort thuis in de discussie over wel of niet noodzakelijke HSL lijnen binnen Nederland. Stop nu eens met dat te vermengen met de discussie over het (Randstedelijke) netwerk van de NS waar het vooral draait om forensen die elke dag met de trein van A naar B moeten waar we in de Randstad al elke meter van het huidige spoor voor nodig hebben.

En natuurlijk zijn die commerciële aanbieders bezig zich in te vechten in de markt door te werken onder de kostprijs. Vergelijk het met Uber die eerst de taxi's uit de markt wil drukken zodat vervolgens de prijzen kunnen worden verhoogd. Dat onder het tapijt schuiven zou wel van heel erg veel naïviteit blijk geven.

ps.
Een ieder, die net zoals ik, zowel in Nederland als op vakantie gebruik maakt van het OV weet dat vergelijkingen tussen Nederland en andere landen in de meeste gevallen slaan als een tang op een varken. Frequentie, drukte, grootte: we praten over hele andere grootheden. Het spoor in de Randstad is nog het best vergelijkbaar met het metronetwerk van een grote stad als Londen. En dat is ook niet opgesplitst.

[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 29-03-2024 13:02 ]

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:42

Een eigen spoortje voor de RE13 <3

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Er is een planning voor 2 nieuwe perrons (ombouwen bestaande sporen) er is geen ruimte voor een extra spoor (ze zoeken naar opstelsporen in Helmond of Deurne)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAFWU2TNyvA8Uw0aOoQO7sbwDcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykrRufbPcySxNUSwp2YQWcEO.jpg?f=fotoalbum_large

Veel info in de documenten bibliotheek
https://www.prorail.nl/pr...menten-eindhoven-tongelre

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Extraxyz
Vraag me echt af wie toch dit soort achterlijke layouts bedenkt. Sporen 7 en 18 liggen stampvol gepland met goederenpaden (en dat moeten er alleen maar nóg meer worden), wat voor nut heeft het dan om een perron ernaast aan te leggen? En het opstelterrein niet meer toegankelijk vanuit Weert of Venlo, dan kunnen ze dat hele terrein wel opdoeken want je kunt er toch niks meer mee.

Dus ProRail kennende zal dit inderdaad wel de eindsituatie worden ja.
Extraxyz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:49:
Vraag me echt af wie toch dit soort achterlijke layouts bedenkt. Sporen 7 en 18 liggen stampvol gepland met goederenpaden (en dat moeten er alleen maar nóg meer worden), wat voor nut heeft het dan om een perron ernaast aan te leggen? En het opstelterrein niet meer toegankelijk vanuit Weert of Venlo, dan kunnen ze dat hele terrein wel opdoeken want je kunt er toch niks meer mee.

Dus ProRail kennende zal dit inderdaad wel de eindsituatie worden ja.
CV en CM ontwerpen die ;) ik heb de inpasbaarheid getoetst enkele jaren geleden (werk zelf bij AM).

Verder past het prima zo met goederen. Deze lay-outs worden geconsulteerd met de alle vervoerders.

Aanvullend: NS, DB, Arriva etc... hebben zelf infra ontwerpers voor ontwikkeling, via de TvV kunnen zij een veto indienen als ze het er niet mee eens zijn. NS kan zelfs via het ministerie een veto indienen, dus zo achterlijk zijn de layouts niet.

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 29-03-2024 20:51 ]

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06
Kalentum schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:19:
[...]

HOV = Snelbussen?

[...]

Met snelbussen ga je de problemen niet oplossen en er is al “fors” geïnvesteerd in separate busbanen. Deze zitten dus nu al tegen de limieten aan en een busrit duurt nog steeds veel te lang. Met de fiets, als je de ruimte hebt om een beetje door te trappen, ben je er bijna net zo snel. En hoeveel wil je elke keer investeren in allerlei halfbakken oplossingen die de problemen niet gaan oplossen. Telkens wordt er voor de zoveelste miljoenen verslingerden oplossingen gekozen om alles maar door het centrum te persen of een weg te verbreden. Eindhoven Airport, Veldhoven liggen meer dan 6 km van Eindhoven centraal. En ook het High Tech Campus ligt niet bepaald naast het station.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Kalentum schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:19:
[...]

HOV = Snelbussen?

[...]

Hoogwaardig openbaar vervoer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmdgO81RQsvMcC073-dlK3F6rpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/el4Fh0P2PNkwCsgYjBQK0rAI.png?f=fotoalbum_large

Het voorkeur trace van HOV4 in Eindhoven naar ASML

https://www.eindhoven.nl/...-centrum-veldhoven-de-run

• hoevenpe
Dit schiet natuurlijk niet op, qua reistijd was deze ICE concurrerend met de auto of vliegen:
Directe dagtrein naar Zwitserland verdwijnt vanaf komende zomer

De trein Amsterdam-Basel zal na 15 juli dit jaar niet meer rijden. Daarmee verdwijnt na tientallen jaren de laatste dagtrein tussen Nederland en Zwitserland. Dat bevestigt de Zwitserse spoorwegen (SBB) aan Treinreiziger.nl. NS wil het verdwijnen van de trein nog niet bevestigen.

In de spoorsector is het al langer bekend: de directe trein tussen Nederland en Zwitserland zal nog dit jaar verdwijnen. Meerdere bronnen hebben dit gemeld aan Treinreiziger.nl. Desgevraagd bevestigt woordvoerder Sabrina Schellenberg van de Zwitserse spoorwegen (SBB) dat de directe trein per 16 juli verdwijnt en daarna niet zal terug keren.

• D-e-n
hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:30:
Dit schiet natuurlijk niet op, qua reistijd was deze ICE concurrerend met de auto of vliegen:

[...]
Was er ook nachttrein naar Basel? Die verdwijnt dan ook? Ik heb daar nog wel eens naar gekeken als alternatief vervoer voor een vakantie in Noord-Italië (omgeving Verona, Bologna)

• hoevenpe
D-e-n schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:33:
Was er ook nachttrein naar Basel? Die verdwijnt dan ook?
Niet dat ik weet, een nachttrein is sowieso veel langzamer dan deze ICE.

In plaats van vergezichten over nieuwe HSL verbindingen zou men juist op dit soort directe lijnen in moeten zetten. Niet alleen Amsterdam-Basel maar ook bijv. een ICE Amsterdam-München of Salzburg.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35
hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:11:
[...]

In plaats van vergezichten over nieuwe HSL verbindingen zou men juist op dit soort directe lijnen in moeten zetten. Niet alleen Amsterdam-Basel maar ook bijv. een ICE Amsterdam-München of Salzburg.
Het zijn verschillende partijen die over treindiensten en railinfra gaan, wat bedoel je precies? Dat partijen die over de railinfra gaan moeten duimendraaien terwijl trein-operators over nieuw aanbod nadenken? En wanneer mag men precies wel weer over de vergezichten voor railinfra gaan nadenken en plannen beginnen te maken?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:11:
En dat is maar goed ook. Ik vind de aankomst in Bazel 's morgens om ongeveer half zeven vroeg zat!

Siditamentis astuentis pactum.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Verder past het prima zo met goederen. Deze lay-outs worden geconsulteerd met de alle vervoerders.
Hou op, schei uit. De al jarenlang gehoorde klacht is wat er ook geconsulteerd wordt op de Tafel van Verslechtering, gans de branche kan reageren wat ze willen maar ProRail veegt er zijn derrière mee af.
Luke! schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:23:
[...]
Hou op, schei uit. De al jarenlang gehoorde klacht is wat er ook geconsulteerd wordt op de Tafel van Verslechtering, gans de branche kan reageren wat ze willen maar ProRail veegt er zijn derrière mee af.
Ik zit soms weleens bij de overleggen (niet bij de TvV zelf) tussen vervoerders en CM, maar wat je zegt zelf nooit mee gemaakt. Weet wel dat de goederenvervoerders en NS altijd aan tafel hebben gezeten bij Eindhoven en daar was deze layout geen issue. Ik ken de infra ontwerpers bij NS, DB, Arriva, Keolis en de infragroep erg goed en als zij iets niet willen dan gebeurd het niet (is mijn ervaring).

• hoevenpe
Varienaja schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:18:
En dat is maar goed ook. Ik vind de aankomst in Bazel 's morgens om ongeveer half zeven vroeg zat!
De ICE heeft een andere doelgroep: vergelijkbaar in snelheid met de auto, maar dan ontspannen kunnen werken en fris aankomen.

Met 5 vreemden slapen in een krappe coupé is niet waar de zakelijke reiziger of luxe vakantieganger blij van wordt... ;)

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:05
Extraxyz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:49:
Sporen 7 en 18 liggen stampvol gepland met goederenpaden (en dat moeten er alleen maar nóg meer worden), wat voor nut heeft het dan om een perron ernaast aan te leggen?
Dan kunnen rangeerders beter afstappen. 8)

Hello. Is it me you're looking for?

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54
Autonoesis schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:58:
[...]
Met snelbussen ga je de problemen niet oplossen en er is al “fors” geïnvesteerd in separate busbanen. Deze zitten dus nu al tegen de limieten aan en een busrit duurt nog steeds veel te lang. Met de fiets, als je de ruimte hebt om een beetje door te trappen, ben je er bijna net zo snel.
De snelheid van een "goede" fiets wordt dan ook structureel zwaar onderschat. Ik ken iemand die op het traject Rotterdam-Amsterdam vv op de fiets regelmatig sneller is dan zijn collega's met de auto.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:30
Helaas gaat het GoVolta door onenigheid met de onderaannemer nog niet lukken om dit jaar nog lowbudget internationale treinen te introduceren. Ze mikken nu op april 2025 voor de eerste introductie, maar het is al wel duidelijk dat ze niet meer naar Parijs gaan rijden en zich concentreren op Kopenhagen, Berlijn en Basel.

Hele artikel via https://www.treinreiziger...lijn-en-niet-naar-parijs/

• marcop23
  • Registratie: December 2009
Zonde: Berlijn en Basel hebben al aardige verbindingen, en naar Kopenhagen komt eind 2025 ook al een trein (van DSB, met nieuwe Talgo-treinen).

Nu heeft Parijs natuurlijk ook een goeie verbinding met de Thalys, maar wel eentje waar permanent veel vraag naar is en daardoor ook met relatief hoge prijzen.

Ik ben wel benieuwd wat TCS (dat is de betreffende onderaannemer, neem ik aan) nu gaan doen met de aangekochte ICR-rijtuigen.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:21
marcop23 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:33:
Zonde: Berlijn en Basel hebben al aardige verbindingen, en naar Kopenhagen komt eind 2025 ook al een trein (van DSB, met nieuwe Talgo-treinen).

Nu heeft Parijs natuurlijk ook een goeie verbinding met de Thalys, maar wel eentje waar permanent veel vraag naar is en daardoor ook met relatief hoge prijzen.

Ik ben wel benieuwd wat TCS (dat is de betreffende onderaannemer, neem ik aan) nu gaan doen met de aangekochte ICR-rijtuigen.
De plannen van DSB zijn nog niet concreet, dus ik verwacht nog niet echt dat er een directe verbinding komt. Ook al hoop ik dat wel.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor een jaar kun je er niets mee doen, behalve verhuren aan NS als de ICNG-B het niet doet (of als uitbreiding als er niet genoeg I11 beschikbaar is).
Iets anders nieuws daar is gewoon geen tijd voor. Sowieso vind ik open rijtuigen niet heel erg geschikt voor hele lange afstanden, want erg rumoerig.

• iamerwin

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik zat vanochtend voor het eerst sinds lange tijd weer eens in een SNG-sprintertje. Bij binnenkomst in Arnhem Centraal, werd het volgende omgeroepen door de automatische omroep:
U kunt hier overstappen voor de richtingen Den Helder, Dakwartseldorf en Winterswijk.
"Dakwartseldorf" zal wel "Düsseldorf" moeten zijn, waarbij het UTF8-karakter "ü" niet herkend wordt door de tekst-naar-spraaksoftware. Je zou verwachten dat dit soort kinderziekten er nu wel uit zouden zijn.

• hoevenpe
Pakt lederhosen in september 2025:
‘Directe ICE Amsterdam – München per 2025’

Vanaf half december krijgt Nederland een directe ICE naar München. Deze nieuwe directe verbinding zal de trein naar Basel gaan vervangen. Dat bevestigen meerdere bronnen aan Treinreiziger.nl. NS wil de komst van de nieuwe trein echter nog niet bevestigen.
:9B

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

hoevenpe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:04:
Pakt lederhosen in september 2025:

[...]
:9B
In december is die trein wel net twee maanden te laat voor de Oktoberfesten ;)

• hoevenpe
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:14:
In december is die trein wel net twee maanden te laat voor de Oktoberfesten ;)
Dienstregeling 2025 begint toch december 2024?

Als dit klopt een heel aantrekkelijke verbinding:
Als ik zo de dienstregeling van de ICE 105/104 bekijk, zou deze best wel eens doorgekoppeld kunnen gaan worden aan de huidige paden van de ICE 595/594 van/naar München (wel onderdeel van lijn 11 momenteel).

Dat zou opleveren:
Amsterdam 08:08; München 15:13
München 14:46; Amsterdam 21:29
Vertrek op een schappelijke tijd en voor de borrel de stad in, beter dan de auto.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hoevenpe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:20:
[...]

Dienstregeling 2025 begint toch december 2024?

Als dit klopt een heel aantrekkelijke verbinding:

[...]
Vertrek op een schappelijke tijd en voor de borrel de stad in, beter dan de auto.
En dat is dus de tijd van de huidige verbinding. Met Stuttgart 21 moet daar nog een half uur van af gaan. Maar dat zal pas vanaf december 2025 worden.

• hoevenpe
Vanaf eind 2025 Utrecht-München in iets meer dan zes uur, nice :)

Naar mijn weten is het spoor ICT netwerk compleet losstaand van het publieke internet. En zelfs al zouden ze via een netwerk controller toegang krijgen dan zijn de beveiliging en post21 weer een compleet losstaande componenten die niet te hacken vallen zonder lokale toegang (waarbij de locaties weer fysiek beveiligd zijn).

aanvullend:
Post21 verzoekt de interlocking om een rijweg in te stellen dmv. I/O en Post21 krijgt dan via inleeskaarten een reactie dat het systeem de rijweg veilig heeft verklaard of niet. Het is dus niet mogelijk om via Post21 de beveiliging te wijzigen of te beïnvloeden. Het kan zelfs zijn dat de inleeskaarten een false positive geven, maar dat de interlocking niet in de gewenste stand is gekomen maar dan zal het sein (de rijweg) niet uit standstop komen.
Dit geldt zowel voor B-relais installaties als voor Smartlock, Ebilock, iVPI en PLC interlockings. De interlocking staat altijd los van de aansturing.

[ Voor 28% gewijzigd door ArcticWolf op 05-04-2024 19:38 ]

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online

Cbr

Dat de treinbeveiliging niet zomaar misgaat geloof ik wel. Maar op zich is het systeem waarmee NS bijhoudt waar welk personeelslid zich bevind platleggen voldoende om ons spoor te ontregelen. (Willekeurig voorbeeld.)
Cbr schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:46:
Dat de treinbeveiliging niet zomaar misgaat geloof ik wel. Maar op zich is het systeem waarmee NS bijhoudt waar welk personeelslid zich bevind platleggen voldoende om ons spoor te ontregelen. (Willekeurig voorbeeld.)
Dat wel idd, maar het artikel gaat er over dat ze actief proberen de beveiliging te hacken.

Het hacken van de personeel roosters is geen veiligheidsdingetje... wel vervelend tho :P

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 05-04-2024 19:54 ]

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online

Cbr

Ik begreep dat ze en-en proberen, niet alleen de beveiliging. Maar zo snap ik je post wel beter. Fijn ook dat dat zo geregeld is in Nederland!
Cbr schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:58:
Ik begreep dat ze en-en proberen, niet alleen de beveiliging. Maar zo snap ik je post wel beter. Fijn ook dat dat zo geregeld is in Nederland!
Beveiliging, detectie en aansturing zijn in Nederland compleet gescheiden. Het Fides netwerk (waar de communicatie van en naar over gaat) naar mijn weten ook, maar heb daar te weinig kennis over. De beveiliging en detectie opereren volledig standalone en kunnen niet beïnvloed worden van buiten af, de aansturing in theorie wel, maar dat veroorzaakt alleen maar overlast en geen onveilige situaties.

Ik weet niet of de personeel plansystemen van NS ook over ons netwerk gaan... de trein planning wordt via DONNA geregeld en verder zijn ARI en (ben even de naam kwijt, maar de tool die de trein locaties bijhoudt) de hoofdrolspelers in het netwerk. Trein X wordt verwacht op moment Y en via DONNA, ARI en Post21 wordt het verzoek tot rijweg bij de beveiliging gelegd. Je kan wel een onlogische/rare rijweg inschieten maar daar doet de beveiliging niks mee.

• iamerwin
Het laatste werk van de vrijdag was het afslepen van een locomotief met een paar gele wagens (Bauzug) er aan. De treinbestuurder was alleen en onderweg naar een Baustelle (sorry, de Nederlandse termen weet ik nooit…) waarvoor hij niet voor geïnstrueerd was: dat ging dus niet. :/

Toen wilde hij het hele gebeuren alleen richting een stuk van het station duwen waar hij wilde tanken. Maar ja, zonder rangeerder gaat dat natuurlijk ook niet.. :O

Omdat ik net aan was gekomen, vroeg de Fahrdienstleiter of ik hem weg kon slepen, want hij blokkeerde nogal wat. :P

Dus m’n lok eraan gehangen. Even naar zijn lok gelopen en hem verteld dat ik hem weg kom slepen. Zijn gevloek heel even aangehoord, de deur dichtgeslagen met de mededeling “Geht gleich los” en hem weggesleept. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i7OGcNFwD9nQ3V4lf_QLCUMFJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Y1wIKaR8wfFKsH5MYrmrLvm.jpg?f=fotoalbum_large

Als Lokrangierführer moet je flexibel zijn. 8)

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

iamerwin schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:33:
Het laatste werk van de vrijdag was het afslepen van een locomotief met een paar gele wagens (Bauzug) er aan. De treinbestuurder was alleen en onderweg naar een Baustelle (sorry, de Nederlandse termen weet ik nooit…) waarvoor hij niet voor geïnstrueerd was: dat ging dus niet. :/

Toen wilde hij het hele gebeuren alleen richting een stuk van het station duwen waar hij wilde tanken. Maar ja, zonder rangeerder gaat dat natuurlijk ook niet.. :O

Omdat ik net aan was gekomen, vroeg de Fahrdienstleiter of ik hem weg kon slepen, want hij blokkeerde nogal wat. :P

Dus m’n lok eraan gehangen. Even naar zijn lok gelopen en hem verteld dat ik hem weg kom slepen. Zijn gevloek heel even aangehoord, de deur dichtgeslagen met de mededeling “Geht gleich los” en hem weggesleept. *O*

[Afbeelding]

Als Lokrangierführer moet je flexibel zijn. 8)
Oeh.... een BR294! Mooie lok!

Ben je ook bevoegd voor andere loks?

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:13:
[...]

Beveiliging, detectie en aansturing zijn in Nederland compleet gescheiden. Het Fides netwerk (waar de communicatie van en naar over gaat) naar mijn weten ook, maar heb daar te weinig kennis over. De beveiliging en detectie opereren volledig standalone en kunnen niet beïnvloed worden van buiten af, de aansturing in theorie wel, maar dat veroorzaakt alleen maar overlast en geen onveilige situaties.

Trein X wordt verwacht op moment Y en via DONNA, ARI en Post21 wordt het verzoek tot rijweg bij de beveiliging gelegd. Je kan wel een onlogische/rare rijweg inschieten maar daar doet de beveiliging niks mee.
Jawel hoor. Juist doordat de beveiliging en de aansturing compleet gescheiden zijn speelt het hele logistieke gedeelte zich af in Post21. De Beveiliging heeft geen enkele weet van treinnummers, dienstregelingen, vertragingen, omleidroutes etc.
In de beveiliging zijn er eigenlijk alleen rijwegen, bezettingen en wisselstanden. Oftewel: Je kunt elke logistiek onlogische of rare rijweg inschieten en de beveiliging zal die netjes uitvoeren, mits dat veilig kan.
ocaj schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:48:
[...]

Jawel hoor. Juist doordat de beveiliging en de aansturing compleet gescheiden zijn speelt het hele logistieke gedeelte zich af in Post21. De Beveiliging heeft geen enkele weet van treinnummers, dienstregelingen, vertragingen, omleidroutes etc.
In de beveiliging zijn er eigenlijk alleen rijwegen, bezettingen en wisselstanden. Oftewel: Je kunt elke logistiek onlogische of rare rijweg inschieten en de beveiliging zal die netjes uitvoeren, mits dat veilig kan.
Ja had het misschien niet helemaal goed verwoord, maar dat bedoelde ik in ieder geval.

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 30-12-2025
Op welke trajecten kun je met de OV-chipkaart de grens over ? Het enige traject waar ik echt betrouwbare informatie over kan vinden (bij Arriva) is Heerlen - Aken, waar op de Duitse stations incheckpalen staan.

Als ik verder zoek, dan vind ik ook wel berichten dat het ook zou kunnen op Enschede-Gronau, Groningen-Leer en mogelijk ook Arnhem-Emmerich. Maar is er ergens een duidelijk overzicht tot waar er over de grens gereisd kan worden ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• iamerwin
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:40:
[...]

Oeh.... een BR294! Mooie lok!

Ben je ook bevoegd voor andere loks?
Mooi...in the eye of the beholder. ;) Ik ben al blij als ik een lok heb die geen mankementen heeft en dat is helaas zeer zeldzaam.

En nee, maar dit is ook de enige type die wij gebruiken. Ik doe geen lange stukken, maar alleen klanten (die een aansluiting met rails hebben) bedienen en rangeren. :)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Hetzelfde waar ze altijd voor voorzien zijn geweest, in ieder geval.

• EDIT
Oekiejoekie schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:32:
Op welke trajecten kun je met de OV-chipkaart de grens over ? Het enige traject waar ik echt betrouwbare informatie over kan vinden (bij Arriva) is Heerlen - Aken, waar op de Duitse stations incheckpalen staan.

Als ik verder zoek, dan vind ik ook wel berichten dat het ook zou kunnen op Enschede-Gronau, Groningen-Leer en mogelijk ook Arnhem-Emmerich. Maar is er ergens een duidelijk overzicht tot waar er over de grens gereisd kan worden ?
Ik weet niet of er ergens een overzicht is, maar naast Aken kan je inderdaad met je ov-chipkaart reizen naar Leer, Gronau en Praest (dus zelfs nog een station verder dan Emmerich).

Vanaf deze zomer moet er ook met de OV Chipkaart gereisd kunnen worden naar Luik (België), echter zal dat met aparte tarieven zijn zoals het er nu naar uitziet en niet met de bestaande abonnementen helaas.

• LordSinclair
Vanwege een aanrijding rijden er vanochtend geen treinen tussen Zwolle en Meppel. De NS verwacht dat de storing tot 11.45 uur duurt.
Gelukkig zien ze de noodzaak om de betrouwbaarheid te verbeteren van deze flessenhals zonder omreisopties.
Het geld is bedoeld voor de aanleg van onder meer een extra perron en extra wissels. Eerder was er al 35 miljoen euro voor beschikbaar gesteld, maar er was nog 40 miljoen euro nodig.
Fijn dat de reizigers nu vlotter kunnen uitstappen en op het perron kunnen staan _/-\o_

Wordt het er beter op, nee, nou ja, het is nu nog mooi weer.

LordSinclair schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:59:
[...]

Gelukkig zien ze de noodzaak om de betrouwbaarheid te verbeteren van deze flessenhals zonder omreisopties.

[...]

Fijn dat de reizigers nu vlotter kunnen uitstappen en op het perron kunnen staan _/-\o_

Wordt het er beter op, nee, nou ja, het is nu nog mooi weer.
Heb 3 jaar geleden al wat schetsen gemaakt voor een verkenning, nu zijn we met de vervoerders en gemeente bezig die opties wat verder te bekijken. Maar heb er wel hoop in dat dit wel snel erdoorheen gaat, begin juni moeten we al een advies geven aan IenW tav. opties en budget.

• LordSinclair
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:22:
[...]

Heb 3 jaar geleden al wat schetsen gemaakt voor een verkenning, nu zijn we met de vervoerders en gemeente bezig die opties wat verder te bekijken. Maar heb er wel hoop in dat dit wel snel erdoorheen gaat, begin juni moeten we al een advies geven aan IenW tav. opties en budget.
Maar alle ideeën die ik tot nu toe tegen kom gaan er vanuit dat er op dit stuk spoor wel treinverkeer mogelijk is. Wanneer dit niet mogelijk is (wat vaak voorkomt) is er geen omreisroute en zover ik weet is dat ook niet echt een idee waar geld voor vrijkomt op dit moment.

LordSinclair schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:25:
[...]

Maar alle ideeën die ik tot nu toe tegen kom gaan er vanuit dat er op dit stuk spoor wel treinverkeer mogelijk is. Wanneer dit niet mogelijk is (wat vaak voorkomt) is er geen omreisroute en zover ik weet is dat ook niet echt een idee waar geld voor vrijkomt op dit moment.
Nee klopt, het geld is voornamelijk bedoeld om de bijstuuropties tussen Groningen/Leeuwarden - Meppel of Zwolle - Meppel beter af te wikkelen. Bij een verstoring/aanrijding is er te weinig perron capaciteit op Meppel om alle reizigers en treinen snel genoeg af te handelen waardoor er al snel niks meer rijdt. Daar wordt wat aan gedaan.
Verder is de Lelylijn de enige optie die bekeken wordt als omreisroute voor Zwolle - Meppel. Maar goed, de vraag is of die ooit/überhaupt doorgaat. Misschien als die niet doorgaat dat er dan wel naar een 4-sporigheid gekeken gaat worden, maar die heb ik zelf nog niet langs horen komen.

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Er wordt meen ik ook gekeken om de betrouwbaarheid van het spoor tussen Zwolle en Meppel te verhogen? Er zijn bv veel spoorwegovergangen daar. Want het is lang niet alleen door aanrijdingen met een persoon dat het er regelmatig uit ligt (hoewel het daar wel relatief vaak gebeurt).

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 15:05
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:31:
[...]
...
Verder is de Lelylijn de enige optie die bekeken wordt als omreisroute voor Zwolle - Meppel. Maar goed, de vraag is of die ooit/überhaupt doorgaat. Misschien als die niet doorgaat dat er dan wel naar een 4-sporigheid gekeken gaat worden, maar die heb ik zelf nog niet langs horen komen.
Daarnaast was de stichting Nedersaksenlijn wel weer wat te gretig om voor hun alternatieve bypass te pleiten: https://x.com/nedersaksenlijn/status/1777696359639822464.

Ik vind het vermakelijk om te lezen dat deze Nedersaksenlijn 'de universiteitssteden Groningen en Enschede moet verbinden' alsof er nu een hele transportwoestijn tussen ligt. Je kunt nu in 2 uur en 7 minuten van Groningen naar Enschede reizen met de trein met 1 keer overstappen in Zwolle.

Dat gaat met de Nedersaksenlijn via Veendam, Stadskanaal, Emmen, Coevorden, Vroomshoop, Almelo en Hengelo echt niet sneller lukken. Hooguit ietsjes sneller misschien als het hele traject dubbelsporig en geëlectrificeerd is en je een snelle intercity kunt laten rijden die alleen in Emmen, Almelo en Hengelo stopt.

Als je echt een snellere verbinding Groningen-Enschede wil realiseren dan kun je beter een nieuw stuk spoor aanleggen tussen Hoogeveen en Mariënberg. Maar los daarvan is het doortrekken van het spoor van Emmen naar Groningen via Veendam natuurlijk wel goed voor een betere ontsluiting van de provincie Drenthe, en als bypass om Zwolle en Meppel te kunnen omzeilen.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-01 23:51
Yukkie schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:38:
Als ik wikipedia goed begrijp, is dat treinstel in Amsterdam het treinstel dat uit Canada opgehaald is:

[...]
De TEE RAm staat zoals jullie weten nog altijd opgeslagen bij het Nederlands transport museum. Zij moeten het Bols terrein verlaten vanwege woningbouw. Ze plannen nu een verhuizing naar Hoofddorp. Hiervoor loopt een crowdfunding. https://gofund.me/70eb2fb7 Hopelijk lukt het om de collectie te behouden en weer aan het publiek te tonen. Sowieso is het best zonde dat de initiatieven die eerder ronom de markante TEE RAm zijn genomen niet tot grote resultaten hebben geleid.

Juist dat treinstel had ik echt in het spoorwegmuseum verwacht als toonbeeld van de luxe treinen met prestige van toen.

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:39
Ik heb een bijdrage gedaan, al blijft het een museum met een hoog hobby gehalte. Er wordt vooral bewaard wat iemand leuk vind om te onderhouden, als er niemand is om onderhoud te doen verpieterd de boel gewoon. Het is dus niet echt een collectie, maar meer een verzameling.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ucsdcom schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:51:
[...]

De TEE RAm staat zoals jullie weten nog altijd opgeslagen bij het Nederlands transport museum. Zij moeten het Bols terrein verlaten vanwege woningbouw. Ze plannen nu een verhuizing naar Hoofddorp. Hiervoor loopt een crowdfunding. https://gofund.me/70eb2fb7 Hopelijk lukt het om de collectie te behouden en weer aan het publiek te tonen. Sowieso is het best zonde dat de initiatieven die eerder ronom de markante TEE RAm zijn genomen niet tot grote resultaten hebben geleid.

Juist dat treinstel had ik echt in het spoorwegmuseum verwacht als toonbeeld van de luxe treinen met prestige van toen.
De radar van het NSM stond en staat vooral op materieel wat binnenlands heeft gereden, daarbij is dit treinstel incompleet.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-01 13:47
Laatst zat ik in een trein waarvan de deuren niet open gingen. De ramen van een NS trein kunnen niet open. Als een sardientje in een blik dacht ik zo. Als er iets gebeurd kunnen we geen kant op.

Zijn er vluchtroutes in een NS trein? Bestaat er een nooddeur of raam dat altijd open kan in een noodgeval?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:21
NS en Deutsche Bahn (DB) willen vanaf 2025 een dagelijkse rechtstreekse ICE-trein rijden van Amsterdam naar München. De spoorbedrijven zien dat de reizigersbehoefte naar de derde stad van Duitsland de komende jaren groeit. De trein rijdt via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart en maakt grotendeels gebruik van het Duitse hogesnelheidsnetwerk. De nieuwe verbinding komt in de plaats van de huidige rechtstreekse verbinding naar Basel. Reizigers naar Basel kunnen gebruik maken van de rechtstreekse nachttrein of overdag reizen via een overstap in Mannheim.

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 30-12-2025
Apollyon schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:15:
Laatst zat ik in een trein waarvan de deuren niet open gingen. De ramen van een NS trein kunnen niet open. Als een sardientje in een blik dacht ik zo. Als er iets gebeurd kunnen we geen kant op.

Zijn er vluchtroutes in een NS trein? Bestaat er een nooddeur of raam dat altijd open kan in een noodgeval?
Nog nooit in een trein gezeten ? Naast of boven elke deur zit wel een glaasje wat je in moet slaan of een stuk plastic wat je weg moet breken met "noodbediening deur, misbruik wordt gestraft" er bij. Als je die knop/handle gebruikt, kun je de deuren daarna gewoon open duwen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Kalentum

Ja elke deur is een vluchtroute.

En treinen moeten voldoen aan bepaalde eisen voordat ze op het spoor worden toegelaten. Een trein zonder vluchtmogelijkheid voor reizigers en personeel zal nooit worden toegelaten.

• Arator

Ik dacht dat (bij Belgische treinen) er ook altijd minstens 1 raam is dat met een noodhamer "geopend" kan worden.

• Apollyon
Oekiejoekie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:53:
Nog nooit in een trein gezeten ? Naast of boven elke deur zit wel een glaasje wat je in moet slaan of een stuk plastic wat je weg moet breken met "noodbediening deur, misbruik wordt gestraft" er bij. Als je die knop/handle gebruikt, kun je de deuren daarna gewoon open duwen.
Kalentum schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:58:
Ja elke deur is een vluchtroute.
Logish eigenlijk. Toch is het me nog nooit opgevllen in mijn trein. Ik ga er volgnede keer op letten.

• Apollyon
Arator schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:41:
Ik dacht dat (bij Belgische treinen) er ook altijd minstens 1 raam is dat met een noodhamer "geopend" kan worden.
Ik heb dat wel eens in een bus gezien maar niet in de NS treinen.

• EDIT
Bij alle treinen kunnen uiteraard de deuren in geval van uiterste nood met de noodontgrendelingsknop handmatig geopend worden. Daarnaast zijn in bepaalde materieeltypes zoals de ICR-rijtuigen en de nieuwe ICNG-treinen noodhamers aanwezig om ruiten in te kunnen slaan om een extra vluchtweg te creëren.

Hoe onlogisch het echter misschien ook klinkt, maar tenzij er sprake is van een uitslaande brand in de trein, is de trein zelf de meest veilige plek.
In geval van bijvoorbeeld een aanrijding kan het zijn dat een bovenleidingsmast beschadigd is geraakt en de bovenleiding naar beneden is gekomen, waardoor er mogelijk electrocutiegevaar ontstaat.
Of is de GSM-R-apparatuur zodanig beschadigd dat er geen alarmering plaats heeft kunnen vinden (zie de vreselijke aanrijding vorig jaar bij Voorschoten), waardoor er nog treinen op de andere sporen rijden en je dus mogelijk overreden kan worden.

Gelukkig is echter de trein nog altijd een van de meest veilige vervoersmiddelen, dus de kans dat er ooit een situatie komt dat de noodontgrendelingsknop of de noodhamer gebruikt moet worden acht ik zeer klein, maar het is altijd goed om te weten dat het aanwezig is.

[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 12-04-2024 13:29 ]

• Transportman

Was er een reden dat de deuren niet open gingen? Soms worden ze opzettelijk niet ontgrendeld op een station als er politie o.i.d. nodig is in de trein, en pas daarna worden ze ontgrendeld. En ook bij stilvallen van de trein willen ze niet dat mensen op eigen houtje wat gaan doen, waarmee ze een gevaar voor zichzelf en anderen gaan zijn.

En wat @EDIT al zegt, in de meeste gevallen is in de trein de veiligste plek om te zijn.
Pagina: 1 ... 111 ... 170 Laatste