Autonoesis schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:26:
[...]
Ruhrpot is al voor een deel 200km/u, Köln Düren is ook al 250 km/u en is planning op het te verlengen tot aan Langerwehe Stukje enkelspoor tussen Lünen en Münster wordt verdubbeld en versneld naar 200km/u. Münster Hamburg is al nagenoeg compleet 200km/u. Tussen Bielefeld en Hannover staat ook een Schnellfahrstecke in de planning En voor de reiziger die via Nederland reist is Amsterdam via Hengelo naar Hamburg nagenoeg hetzelfde aantal kilometers als Amsterdam Hamburg via Groningen.
Ik bewonder je optimisme om meer over Arnhem de Roerpot in te duwen "omdat er al snel spoor zou liggen", zie:
Of de route via Arnhem mogelijk is, valt te bezien. Het is in elk geval in het dienstregelingsplan Deutschlandtakt niet voorzien. “Er is tussen Oberhausen, Mülheim en Hamm ook geen capaciteit aanwezig” zegt een woordvoerder van het Duitse Ministerie. Bovendien stellen de Duitsers dat ook de capaciteit tussen Berlijn en het Ruhrgebied een probleem is. Onze oosterburen realiseren straks meer snelle treinen tussen Berlijn en het Ruhrgebied, en daarbovenop zijn er geen treinpaden voor andere snelle treinen.
Daarnaast is het voor de IC Berlijn de vraag of er geprofiteerd kan worden van de HSL Bielefeld - Hannover, die zou wel eens te zuidelijk kunnen opstarten. Het Duitse net heeft ook capaciteitsproblemen, en puur naar een kaart kijken waar snelle lijnen lopen en daarop aan willen takken is niet realistisch. De IC Berlijn kan pas vanaf Wolfsburg van HSL profiteren, de laatste 200 kilometer. De route naar Osnabrück ga je niet snel krijgen, en ik zie Duitsland voor Osnabrück en Amsterdam geen HSL Osnabrück - Hannover aanleggen.
Omdat de route over Osnabrück niet snel wordt, hoef je ook niet te rekenen op de vervoersvraag van de route Brussel-Hamburg, dat doe je via Keulen. Dus ook treinreizigers tussen bijvoorbeeld Engeland-Scandinavië gaan niet via Amsterdam maar Keulen.
Het voordeel van een doorgetrokken Lelylijn is dat je Hamburg altijd in de mix hebt, en niet af en toe een aftakkend treintje vanaf Osnabrück erheen gaat sturen. Met de nadruk op "af en toe", want de route over Osnabrück ga je niet snel krijgen, er is in Nederland geen ruimte en budget om daar een HSL naartoe te krijgen.
Enige serieuze optie voor een snelle internationale lijn naar Duitsland is Amsterdam- Arnhem 200km.u En een vertakking na Zevenaar één richting Oldenzaal/Bad Bentheim en de andere naar Emmerich. En dan gecombineerd met goederen. En dan is het nog afvragen hoe rendabel dit is. Want zelfs de huidige Intercity verbinding naar Berlin is lang niet zo lucratief (cijfers uit 2018/2019) in vergelijking met de ICE verbinding richting Zuid-Duitsland.
Er zijn meer goede internationale corridors nodig, maar voorlopig zie ik Amsterdam - Groningen - Bremen als de meest haalbare optie, zowel qua vervoerswaarde als qua ruimte voor de aanleg van een HSL.
Hoe ambitieus het ook allemaal klinkt het blijven luchtkastelen en het zijn lucratieve opdrachten voor allerlei bevriende adviesbureautjes. Maar zodra er keiharde centen op tafel moeten komen, wordt de keutel al snel ingetrokken.
Het blijven luchtkastelen zolang iedereen braaf accepteert dat er geen geld naartoe hoeft. Het geld is er wel, kwestie van prioriteiten stellen, en daar invloed op hebben. En ik weiger een glas halfleeg type te worden.
hoevenpe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 06:53:
[...]
In plaats van onrealistische vergezichten kan men zich beter richten op betrouwbare verbindingen binnen Nederland zelf.
Met de trein naar Schiphol is inmiddels dusdanig
risicovol dat steeds meer mensen in mijn omgeving toch de auto pakken of zich laten brengen.
Incidentele reizigers die je met een betrouwbaar product vaker de trein kunt laten pakken, nu gebeurd het tegenovergestelde. Hetzelfde hoor ik van mensen over de ICE naar Duitsland, dat gaat nog veel te vaak fout.
20 jaar geleden zou iedereen in Spanje het een onrealistisch vergezicht noemen om daar een nationaal HSL net aan te leggen. Het een sluit het ander niet uit, I&W heeft teveel prioriteit aan asfalt gegeven de laatste halve eeuw, tijd voor een inhaalslag.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.