Ik wist niet dat het lambda heette, want dat zegt mij inderdaad wel wat. Bij zowel SNG als ICNG (en het nog om te bouwen materieel) moeten we een iets andere Start of Mission doorlopen dan met vrije invoer. Ik heb die versie ook wel de lambda-SoM horen noemen, dus ik schat dan zomaar in dat inderdaad zowel SNG als ICNG er al aan voldoen.ArcticWolf schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:38:
[...]
Ik heb een tijdje geleden al een collega van jou gevraagd of de ICNG gebruik maakt van een lambda input voor het remmodel of dat deze nog op het oude type zit. Maar hij wist dat ook niet, ik gok eigenlijk van wel. Treinen die "lambda" gebruiken kunnen veel nauwkeuriger remmen, dat verklaard namelijk ook waarom een ICNG zo'n scherpe curve krijgt.
Dat lijkt mij een locatie teken (zo'n symbooltje als Google Maps gebruikt). Misschien geeft het aan waar de trein stopt ten opzichte van het bord?
Dat is inderdaad jouw huidige locatie ten opzichte van waar de trein moet stoppen. De borden waar de trein niet stopt tonen geloof ik een lopend poppetje met een pijltje als teken van welke kant je op moet lopen.
Het is op dit moment nog een test op enkel station Utrecht, maar het moet uiteindelijk landelijk uitgerold gaan worden.
Het is op dit moment nog een test op enkel station Utrecht, maar het moet uiteindelijk landelijk uitgerold gaan worden.
[ Voor 60% gewijzigd door EDIT op 07-03-2024 10:51 ]
Foute boel op Houten Castellum, fietste er net langs. Schermen op het spoor, tientallen agenten, calamiteitenteams prorail en NS, lijkwagen...
Zie op de site dat alles er tussen Utrecht en Geldermalsen tot 15u30 uit ligt. Sterkte als iemand van hier betrokken is.
Zie op de site dat alles er tussen Utrecht en Geldermalsen tot 15u30 uit ligt. Sterkte als iemand van hier betrokken is.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
IC-materieel met een even aantal bakken en klassieke baklengtes: jacordonbleu schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:00:
Nu nog afwachten of de machinisten zich er aan gaan houden
Sprintermaterieel met korte baklengtes: altijd een beetje de vraag
- Bij de 8?
- Halverwege tussen de 6 en 8?
- Bij de 6? Net voor de 6?
Met 7 bakken SNG dien je bij de 5 te stoppen (indien aanwezig, anders bij het eerstvolgende bord met een hoger cijfer).
Heeft iemand een link naar de precieze details per spoorverbinding als het gaat om de grote verbouwing van Amersfoort? Afgezien van wat generieke meldingen zie ik nog geen concrete data voor de trajecten van/naar Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Zwolle. Bij het bedrijf waar ik werk gaan veel mensen per trein en we willen dit zo goed als mogelijk inplannen qua vakanties etc. Kan iemand ons hier bij helpen?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Voor wie de NS slecht vind presteren:
Wie denkt dat het alleen in Nederland slecht gaat op het spoor: denk nochmal. In Duitsland, waar machinisten vandaag staken, is de situatie zelfs nog penibeler en valt het spoor van ellende bijkans uit elkaar. Er is voor bijna 90 miljard euro aan achterstallig onderhoud, een derde van de treinen arriveert te laat.
Klagen over vertraagde treinen en de spoorwegen: bij de oosterburen is het net als hier een nationale sport, merkt magazine Spektrum op in een recent verhaal. Dat is niet voor niets, want Duitse treinreizigers hebben het momenteel nog zwaarder dan wij, hoe paradoxaal dat wellicht moge klinken.
De afgelopen twee decennia zijn Duitse treinen alsmaar beroerder gaan rijden. Tegenwoordig komt nog maar zo'n twee derde van de langere treinritten op tijd aan. In Europa scoorden alleen Litouwen en Portugal recent slechter. Ter vergelijking: in Nederland arriveren treinen, de hogesnelheidslijn buiten beschouwing gelaten, beduidend vaker op tijd.
Voor de Zwitserse spoorwegen was de maat vorig jaar augustus vol: de meeste Duitse ICE’s mogen sindsdien niet verder dan Basel. Ze met hun veelvuldige vertragingen laten doorrijden naar Zürich zou de dienstregeling - die als een handgemaakt Zwitsers klokwerk in elkaar steekt - te veel verstoren.
Bron, en meer info: NS doet het slecht, maar in Duitsland is het nationale crisis op het spoor: ‘89 miljard aan achterstallig onderhoud’De oorzaken van de problemen zijn velerlei, maar ligt met name in de verouderde infrastructuur en steeds meer treinen die daar over heen rijden. Het aantal treinreizigers is afgelopen kwart eeuw namelijk fors gegroeid. De gevolgen laten zich raden: het spoor slijt harder en het aantal vertragingen neemt toe.
Anno 2024 is het achterstallig onderhoud tot epische proporties gestegen. Duizenden kilometers spoor behoeven dringend renovatie. Regelmatig kiest Deutsche Bahn ervoor om schades niet te herstellen. Machinisten moeten in plaats daarvan langzamer rijden. Op 300 stukken in Duitsland gelden inmiddels snelheidsbeperkingen. Sommige gebreken wachten al 30 jaar op herstel.
De situatie wordt verergerd doordat de lengte van het Duitse spoor sinds 1994 is afgenomen: van 40.385 kilometer naar 33.469 km nu. De helft van de bijna 132.000 wissels is daarnaast gedemonteerd. Het vergroot de druk op het spoor en de kwetsbaarheid voor extreem weer, zoals hittegolven, hevige sneeuwval en storm. Het aantal meldingen van beschadigde bovenleidingen is recent fors toegenomen. En nu het treinenpark van Deutsche Bahn ook sterk verouderd is vallen intercity's vaker uit met gebreken.
De ontmanteling van duizenden kilometers rails heeft er bovendien voor gezorgd dat complete Duitse regio’s van het spoor zijn afgesloten. Of ze krijgen slechts eens per uur een trein langs.
Virussen? Scan ze hier!
Je zou bij Hybrid op kritische plekken met nog kortere blokken kunnen werken, denk aan 25, 50 of 100 meter. Dan zijn er wat praktische dingen die je moet regelen, zoals "kunnen we iets bedenken zodat we niet bij elke blokgrens een SMB-bord neer moeten zetten?". Voor een vrije baan is dat niet nuttig om zulke korte blokken te gebruiken.ArcticWolf schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:26:
Level 2 met kleinere blokken kan altijd, maar dat wilt niet altijd zeggen dat je opvolging wint. NS54 met 300 meter blokken levert dezelfde, al dan niet meer capaciteit op.
Het grootste verschil met Level 3 is dat de baan alleen nog maar passieve apparatuur heeft. De detectie en aansturing geschied volledig via de trein en het RBC. Dus zou een stuk goedkoper moeten zijn.
En je zou mogelijk treinen beter "voorspelbaar" kunnen inleggen... maar of dat in de praktijk echt iets oplevert... denk het niet.
Grootste nadeel van puur level 3 is dat het alleen werkt als je NOOIT een verbindings-hikje hebt met een trein. Als je de verbinding met een trein kwijt bent, dan ben je je detectie kwijt. Daar kun je alleen 100% veilig van herstellen door de volgende trein er stapvoets overheen te laten rijden. Daar is ons spoornet te druk bereden voor.
Je kan de modem timeout zelf instellen, je verliest niet meteen je MA als je de verbinding verliest. Dus niet in alle gevallen is het vervelend dat je even een communicatie hik hebt.ocaj schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:35:
[...]
Je zou bij Hybrid op kritische plekken met nog kortere blokken kunnen werken, denk aan 25, 50 of 100 meter. Dan zijn er wat praktische dingen die je moet regelen, zoals "kunnen we iets bedenken zodat we niet bij elke blokgrens een SMB-bord neer moeten zetten?". Voor een vrije baan is dat niet nuttig om zulke korte blokken te gebruiken.
Grootste nadeel van puur level 3 is dat het alleen werkt als je NOOIT een verbindings-hikje hebt met een trein. Als je de verbinding met een trein kwijt bent, dan ben je je detectie kwijt. Daar kun je alleen 100% veilig van herstellen door de volgende trein er stapvoets overheen te laten rijden. Daar is ons spoornet te druk bereden voor.
Verder is GSM-R zo ingesteld dat het voldoende capaciteit heeft om vol continu verbinding te hebben met een trein. Infoplus zat eerst ook onder GSM-R maar om ruimte te maken in de band wordt alles omgebouwd naar CAT.
En de omschakeling naar de next-gen GSM-R zal nog meer capaciteit opleveren.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Zijn ze lekker op tijd mee 
https://nos.nl/artikel/25...-door-extra-werkzaamheden
* bvk pakt morgen maar gewoon meteen bus 300, dan maar een kwartiertje extra reistijd.
Vandaag ook weer wat "leuks" gehad: De IC naar Dordrecht die normaliter om 12.58 vanaf Bijlmer vertrekt was geannuleerd. Dus maar weer in de metro gestapt en op Duivendrecht de trein van 13.01 naar Zuid gepakt, aankomst 13.08. Daar stond op het andere perron die IC naar Dordrecht nog die uitgerekend op het moment dat iedereen uit de sprinter stapte de deuren sloot.... Met als gevolg dat de hele meute op de volgende IC naar Den Haag mocht wachten die uiteraard meteen uitpuilde omdat het maar een DDZ4 was..
Waarom kon die IC naar Dordrecht nou niet gewoon even 1 minuut wachten? En waarom is die niet gewoon op Bijlmer gestopt? Voor de dienstregeling had het niets uitgemaakt, maar je frustreert meteen wel tientallen zo niet honderden reizigers...
* bvk pakt morgen maar gewoon meteen bus 300, dan maar een kwartiertje extra reistijd.
Vandaag ook weer wat "leuks" gehad: De IC naar Dordrecht die normaliter om 12.58 vanaf Bijlmer vertrekt was geannuleerd. Dus maar weer in de metro gestapt en op Duivendrecht de trein van 13.01 naar Zuid gepakt, aankomst 13.08. Daar stond op het andere perron die IC naar Dordrecht nog die uitgerekend op het moment dat iedereen uit de sprinter stapte de deuren sloot.... Met als gevolg dat de hele meute op de volgende IC naar Den Haag mocht wachten die uiteraard meteen uitpuilde omdat het maar een DDZ4 was..
Waarom kon die IC naar Dordrecht nou niet gewoon even 1 minuut wachten? En waarom is die niet gewoon op Bijlmer gestopt? Voor de dienstregeling had het niets uitgemaakt, maar je frustreert meteen wel tientallen zo niet honderden reizigers...
@bvk tja, in onze vroege jeugd had de perronchef dat wel geregeld, en toen had het OV ook nog geen contracten met kritieke prestatie-indicatoren (KPI) waardoor het nu voor het bedrijf beter is honderden te laten koukleumen dan dienst te verlenen, want die cijfers kennen geen meelij.
En er zal vast wel een operationele reden bij kunnen zitten, maar als je nu met 1c windchill op een perron staat heb je daar ook weinig aan.
Daarom ook hulde aan de machinsten en conducteurs die vertellen wat er gebeurd in de trein.
Die perronchef, die was zo gek nog niet.
En er zal vast wel een operationele reden bij kunnen zitten, maar als je nu met 1c windchill op een perron staat heb je daar ook weinig aan.
Daarom ook hulde aan de machinsten en conducteurs die vertellen wat er gebeurd in de trein.
Die perronchef, die was zo gek nog niet.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die roest zat natuurlijk zomaar ineens op de rails die buiten gebruik is geweest.... Met werkzaamheden is daar gewoon rekening mee te houden met de planning. Naar mijn idee is er gewoon een fuckup gemaakt in de planning waardoor het nu niet uitkomt. Als rails buiten gebruik is geweest weet je toch dat de roest er eerst van af moet?bvk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:57:
Zijn ze lekker op tijd mee
Heel leuk, zo'n nieuw idee, maar ook heel jammer dat de kans daarmee wederom kleiner wordt dat je aan de uiteinden van de trein gewoon lekker rustig kan zitten terwijl het elders wel druk isEDIT schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:49:
Dat is inderdaad jouw huidige locatie ten opzichte van waar de trein moet stoppen. De borden waar de trein niet stopt tonen geloof ik een lopend poppetje met een pijltje als teken van welke kant je op moet lopen.
2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Afgelopen weekend was het nog een statisch positie- “vlaggetje “ voor alle borden, ook waar de trein niet stopt.EDIT schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:49:
een goede verbetering wat mij betreft qua reizigersinformatie. Ben benieuwd hoe het poppetje met pijltje gewaardeerd wordt, de oriëntatie van de borden haaks op het spoor maakt dat niet voor elke reiziger intuïtief. En de daadwerkelijke loop richting aangeven sluit niet aan op de rijrichtingspijl van de trein.
Dat wordt inmiddels ook toegegeven: https://nos.nl/artikel/25...-betere-planning-verdiendcordonbleu schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 00:46:
[...]
Die roest zat natuurlijk zomaar ineens op de rails die buiten gebruik is geweest.... Met werkzaamheden is daar gewoon rekening mee te houden met de planning. Naar mijn idee is er gewoon een fuckup gemaakt in de planning waardoor het nu niet uitkomt. Als rails buiten gebruik is geweest weet je toch dat de roest er eerst van af moet?
Dan is vooral de vraag hoe zoiets vergeten kan worden in de planning als het altijd moet gebeuren.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Roest binnen een buitendienststelling wordt altijd ontroest. Dat gebeurt nu ook gewoon.
Het gaat nu echt om stukken die buiten de huidige werkzaamheden vallen maar niet worden bereden als gevolg van de werkzaamheden.
Het gaat nu echt om stukken die buiten de huidige werkzaamheden vallen maar niet worden bereden als gevolg van de werkzaamheden.
Dat klinkt voor mij naar "it's better to ask forgiveness than to ask for permission".Migrator schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:39:
[...]
Dat wordt inmiddels ook toegegeven: https://nos.nl/artikel/25...-betere-planning-verdiend
Dan is vooral de vraag hoe zoiets vergeten kan worden in de planning als het altijd moet gebeuren.
Vroeger werd dit zelfs door de hobbyclubs gedaan. Ontroesten met de Plan-U.
Prorail is nu officieel een groep prutsers geworden.
Signatures zijn voor boomers.
Dat die roest op de rails komt en er ook weer vanaf moet dat snap ik nog wel.
Maar waarom kan dat niet 'gewoon' door de eerste reguliere treinen gedaan worden?
En hoe doen ze dat tegenwoordig, nog steeds door heen en weer te rijden met treinen?
Maar waarom kan dat niet 'gewoon' door de eerste reguliere treinen gedaan worden?
En hoe doen ze dat tegenwoordig, nog steeds door heen en weer te rijden met treinen?
St00mwals schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:41:
offtopic:
Met cola.
Met cola.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Na een zo lange buitendienststelling heb je geen garantie meer op detectie. Dus je stuurt er een reizigerstrein overheen en die verdwijnt opeens. Je zult dus alles op zicht moeten doen.St00mwals schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:41:
De vraag is ook of het met modern materieel met één keer rijden voldoende is. De regel om het te onderhouden is 1x per 24 uur met 20 assen (5 bakken). Dat zal nu niet voldoende zijn.
Typisch. Verbaas me nergens meer over op het spoor.Migrator schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:39:
[...]
Dat wordt inmiddels ook toegegeven: https://nos.nl/artikel/25...-betere-planning-verdiend
Cola
Duckt tape
PUR
WD40
En het zakmes van MacGyver
En al je problemen zijn op te lossen
Maar zo uniek is die situatie toch niet? Welke sporen niet bereden worden (hetzij door buitendienststelling, hetzij doordat ze niet gebruikt kunnen worden ook al zijn ze technisch gezien niet buiten dienst) weet je van tevoren, lijkt me.MisterX schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:18:
Roest binnen een buitendienststelling wordt altijd ontroest. Dat gebeurt nu ook gewoon.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Dat gebeurt nog steeds door https://2454crew.nl/archieven/2411 met de 151. Op dit moment is dit treinstel in onderhoud en moest er onlangs ander materieel ingezet worden: https://www.flickr.com/photos/marknl/53493705976/ Treinstel 115 (Ook plan u) zal in de toekomst als 2e treinstel ingezet gaan worden.Maasluip schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:30:
[...]
Dat klinkt voor mij naar "it's better to ask forgiveness than to ask for permission".
Vroeger werd dit zelfs door de hobbyclubs gedaan. Ontroesten met de Plan-U.
Prorail is nu officieel een groep prutsers geworden.
*knip*
[ Voor 100% gewijzigd door MisterX op 08-03-2024 12:50 . Reden: Foutieve informatie ]
Nog een paar jaar en dan is roestrijden niet meer noodzakelijk...
In principe ligt heel Amersfoort 3 weken compleet plat, daarna zal de noord/oostzijde en Amsterdam weer in dienst gesteld worden en als laatste gaat Utrecht weer in dienst.ocf81 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:23:
Heeft iemand een link naar de precieze details per spoorverbinding als het gaat om de grote verbouwing van Amersfoort? Afgezien van wat generieke meldingen zie ik nog geen concrete data voor de trajecten van/naar Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Zwolle. Bij het bedrijf waar ik werk gaan veel mensen per trein en we willen dit zo goed als mogelijk inplannen qua vakanties etc. Kan iemand ons hier bij helpen?
Dat is te algemeen om je vakantie op te kunnen plannen. Van wanneer tot wanneer precies?ArcticWolf schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:10:
[...]
In principe ligt heel Amersfoort 3 weken compleet plat, daarna zal de noord/oostzijde en Amsterdam weer in dienst gesteld worden en als laatste gaat Utrecht weer in dienst.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Dat stond gewoon in het nieuwsbericht https://www.treinreiziger...ngdurig-geen-treinen/amp/ocf81 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:41:
[...]
Dat is te algemeen om je vakantie op te kunnen plannen. Van wanneer tot wanneer precies?
Als jeArcticWolf schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:57:
[...]
Dat stond gewoon in het nieuwsbericht https://www.treinreiziger...ngdurig-geen-treinen/amp/
bedoeld, dan moet ik je helaas mededelen dat dit bericht geen data bevat, en dat hebben we wel nodig. Het tijdvak "4 juli en maandag 19 augustus." is te algemeen.4 weken geen treinverkeer Amersfoort richting Amsterdam (en v.v.)
5 weken geen treinverkeer Amersfoort richting Utrecht (en v.v.)
3 weken volledig geen treinverkeer rondom Amersfoort
6 weken geen trein van Keolis tussen Amersfoort en Ede-Wageningen
[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 09-03-2024 10:05 ]
© ocf81 1981-infinity
https://www.maxvakantiema...erkeer-in-heel-nederland/ocf81 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Als je
[...]
bedoeld, dan moet ik je helaas mededelen dat dit bericht geen data bevat, en dat hebben we wel nodig. Het tijdvak "4 juli en maandag 19 augustus." is te algemeen.
Google is your friend.Tussen zaterdag 13 en zondag 28 juli is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van, naar én langs Amersfoort.
Na de eerste week van de werkzaamheden is er van en naar Amsterdam 4 weken lang geen treinverkeer mogelijk
Vanaf half juli is er van en naar Utrecht 5 weken lang geen treinverkeer mogelijk
Van en naar Ede: 6 weken lang is er geen treinverkeer mogelijk
Ook aan het einde van de zomer zal Amersfoort Centraal er een paar dagen uit liggen
Wederom, je antwoord heeft niet de details die wij nodig hebben. Ik moet expliciete data hebben per traject. Goed, 3 weken volledig geen treinverkeer rondom Amersfoort, dat zal tussen zaterdag 13 en zondag 28 juli zijn. Maar daar hebben we op zich zelf niet zo heel veel aan. Dat is meer het zwaartepunt dan een planbare set van data per traject.ArcticWolf schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:03:
[...]
https://www.maxvakantiema...erkeer-in-heel-nederland/
[...]
Google is your friend.
4 weken geen treinverkeer Amersfoort richting Amsterdam (en v.v.) -> compleet onduidelijk wanneer dit zal zijn
5 weken geen treinverkeer Amersfoort richting Utrecht (en v.v.) -> compleet onduidelijk wanneer dit zal zijn
6 weken geen trein van Keolis tussen Amersfoort en Ede-Wageningen -> Tussen 4 juli en maandag 19 augustus? Niet expliciet gemaakt, maar gezien het tijdvak aannemelijk.
Je hebt het antwoord gewoon niet.
© ocf81 1981-infinity
Doe eens wat aardiger als iemand je wil helpen met wat hij kan vinden. Je weet wie het werk laat uitvoeren, die kunnen je heel misschien de details geven. Ga daar te rade?ocf81 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:21:
[...]
Wederom, je antwoord heeft niet de details die wij nodig hebben. Ik moet expliciete data hebben per traject. Goed, 3 weken volledig geen treinverkeer rondom Amersfoort, dat zal tussen zaterdag 13 en zondag 28 juli zijn. Maar daar hebben we op zich zelf niet zo heel veel aan. Dat is meer het zwaartepunt dan een planbare set van data per traject.
4 weken geen treinverkeer Amersfoort richting Amsterdam (en v.v.) -> compleet onduidelijk wanneer dit zal zijn
5 weken geen treinverkeer Amersfoort richting Utrecht (en v.v.) -> compleet onduidelijk wanneer dit zal zijn
6 weken geen trein van Keolis tussen Amersfoort en Ede-Wageningen -> Tussen 4 juli en maandag 19 augustus? Niet expliciet gemaakt, maar gezien het tijdvak aannemelijk.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Huh?ocf81 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:21:
[...]
Wederom, je antwoord heeft niet de details die wij nodig hebben. Ik moet expliciete data hebben per traject. Goed, 3 weken volledig geen treinverkeer rondom Amersfoort, dat zal tussen zaterdag 13 en zondag 28 juli zijn. Maar daar hebben we op zich zelf niet zo heel veel aan. Dat is meer het zwaartepunt dan een planbare set van data per traject.
Hier staat letterlijk: 11 juli t/m 8 augustus ligt Amsterdam eruit, vanaf 13 t/m 28 juli ligt alles compleet stil (dus ook Zwolle) en vanaf 13 juli t/m 17 augustus ligt Utrecht eruit en Ede ligt de hele periode eruit.Tussen zaterdag 13 en zondag 28 juli is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van, naar én langs Amersfoort.
Na de eerste week van de werkzaamheden is er van en naar Amsterdam 4 weken lang geen treinverkeer mogelijk
Vanaf half juli is er van en naar Utrecht 5 weken lang geen treinverkeer mogelijk
Van en naar Ede: 6 weken lang is er geen treinverkeer mogelijk
Ook aan het einde van de zomer zal Amersfoort Centraal er een paar dagen uit liggen
Je hebt gelijk. Mijn excuses.Bastien schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:33:
[...]
Doe eens wat aardiger als iemand je wil helpen met wat hij kan vinden. Je weet wie het werk laat uitvoeren, die kunnen je heel misschien de details geven. Ga daar te rade?
© ocf81 1981-infinity
Oké, dat Amsterdam 11juli tm 8 augustus eruit ligt en dat Utrecht 13 juli t/m 17 augustus eruit ligt, dat is waar ik naar op zoek ben, maar dat had ik nog niet kunnen vinden. Dank je voor deze info! En sorry voor mijn botte houding. Vandaag veel last van blessure. Excuses.ArcticWolf schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:34:
[...]
Huh?
[...]
Hier staat letterlijk: 11 juli t/m 8 augustus ligt Amsterdam eruit, vanaf 13 t/m 28 juli ligt alles compleet stil (dus ook Zwolle) en vanaf 13 juli t/m 17 augustus ligt Utrecht eruit en Ede ligt de hele periode eruit.
[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 09-03-2024 11:37 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik kan alleen de faseringsschema's inzien. De FOT's en WBI's kan ik zelf niet in zien (en zullen waarschijnlijk nog niet 100% definitief zijn) dus er is nog een kans dat het eea. gaat schuiven in dagen (zal echt niet veel zijn), de definitieve dagen zullen binnenkort wel naar buiten gebracht worden.ocf81 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:36:
[...]
Oké, dat Amsterdam 11juli tm 8 augustus eruit ligt en dat Utrecht 13 juli t/m 17 augustus eruit ligt, dat is waar ik naar op zoek ben, maar dat had ik nog niet kunnen vinden. Dank je voor deze info! En sorry voor mijn botte houding. Vandaag veel last van blessure. Excuses.
Dat blokje dient nergens voor. Het is onderdeel van de huisstijl van NS stations en is eind jaren 90 ingevoerd. Het blokje is op alle bebording terug te vinden. Zie:https://communicatienetwe...tion-met-paul-mijksenaar/
Het blokje heeft wel een functie, uit het artikel dat je linkt:devriesjande schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:39:
Dat blokje dient nergens voor. Het is onderdeel van de huisstijl van NS stations en is eind jaren 90 ingevoerd. Het blokje is op alle bebording terug te vinden. Zie:https://communicatienetwe...tion-met-paul-mijksenaar/
Wie goed kijkt, ziet dat er een omgevouwen hoekje, een ezelsoor aan elk ns-pictogram zit. Paul: “Als je vanuit het buitenland op een Nederlands station aankomt, herken je dat meteen: Ik ben op Hollandse bodem.”
Hoog genoeg afgesneden dat niemand er over struikelt/tegenaan loopt, laag genoeg dat het geen conflicten oplevert met de bovenleiding. Lijkt me een prima tijdelijke oplossing tot iemand de paal met fundering en al kan verwijderen? maar wie weet staat 'ie er over een jaar nogPhysicsOnRails schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:26:
Bij de werkzaamheden te Ns is 1 van de bovenleidingmasten verplaatst. Maar wat doen we met die oude mast? Laten we die staan of halen we die helemaal weg?
spoiler: Euhm...ja zo kan het ook
[ Voor 3% gewijzigd door ValHallASW op 10-03-2024 14:58 ]
Maar is dat niet enigszins logisch? Ik herken een Nederlands station eerder aan lettertype (Frutiger) en kleur dan aan een wit blokje. Dacht zelf dat het wat met contrasten te maken had om het bord zelf meer op te breken tegen een blauwe lucht.Wally2002 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:10:
[...]
Het blokje heeft wel een functie, uit het artikel dat je linkt:
[...]
Wat ik in België een grote misser vind is dat de grootte van de stationsborden niet gelijk is. De plaats Ans heeft fysiek een veel kleiner bord dan Steenokkerzeel of St. Katelijne-Waver. Als je trein wat ongelukkig staat zie je in Ans gewoon geen bord aan het perron.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik vermoed dat het eerder te maken heeft met de lengte van een TL-buis dan met de lengte van de stationsnaam.Maarten_E schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:21:
[...]
Wat ik in België een grote misser vind is dat de grootte van de stationsborden niet gelijk is. De plaats Ans heeft fysiek een veel kleiner bord dan Steenokkerzeel of St. Katelijne-Waver. Als je trein wat ongelukkig staat zie je in Ans gewoon geen bord aan het perron.
Het stationsbord van Boom lijkt me even groot als dat van Ans, maar geen lege ruimte met die letter meer.
Dus er zullen wel standaarden zijn, en die hangen volgens mij af van de lengte die nodig is voor de verlichting van het bord.
:strip_exif()/f/image/azMbJqtvdsDQxvS4geoXNbta.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dit hebben we ook op station Breda. Dat bord is ook te groot.Maarten_E schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:21:
[...]
Maar is dat niet enigszins logisch? Ik herken een Nederlands station eerder aan lettertype (Frutiger) en kleur dan aan een wit blokje. Dacht zelf dat het wat met contrasten te maken had om het bord zelf meer op te breken tegen een blauwe lucht.
In Breda hebben ze lijkt het sowieso borden gebruikt die 1,5 tot 2 keer zo groot zijn als de overige borden op Nederlandse stations. En daarbij ook de letters groter gemaakt.
Het doet me denken aan die borden die aan het einde van perrons stonden van de grote stations, in de jaren 80 en 90. Die waren ook flink groter dan de borden onder 'de kap'.
Het doet me denken aan die borden die aan het einde van perrons stonden van de grote stations, in de jaren 80 en 90. Die waren ook flink groter dan de borden onder 'de kap'.
Interessant, maar niet wat ik verwacht had. Op zich zijn er genoeg andere herkenningspunten om te zien dat je in Nederland bent, ik denk dat werkelijk niemand dat aan het witte blokje zietWally2002 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:10:
[...]
Het blokje heeft wel een functie, uit het artikel dat je linkt:
[...]
Daarvoor hebben we anno 2024 toch gewoon GPS? Ik weet tenminste altijd waar ik ben, tenzij heel dronken natuurlijk 
Ander vraagje: Op wat voor beveiligingssysteem werkt de Amsterdamse metro nu, het wordt door Alstom geleverd toch? Je ziet langs de baan diezelfde borden als bij de HSL (alle seinen zijn verdwenen) en de metro's kunnen heel kort achter elkaar rijden.
:strip_exif()/f/image/SNwF6z7uwI6haKm6Dym3JZ7f.png?f=user_large)
Geeft aan dat je een volgend block ingaat had ik begrepen.
Iets met TVM i.c.m. ETCS of zo?
Ander vraagje: Op wat voor beveiligingssysteem werkt de Amsterdamse metro nu, het wordt door Alstom geleverd toch? Je ziet langs de baan diezelfde borden als bij de HSL (alle seinen zijn verdwenen) en de metro's kunnen heel kort achter elkaar rijden.
:strip_exif()/f/image/SNwF6z7uwI6haKm6Dym3JZ7f.png?f=user_large)
CBTC Urbalis 400:bvk schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:30:
Daarvoor hebben we anno 2024 toch gewoon GPS? Ik weet tenminste altijd waar ik ben, tenzij heel dronken natuurlijk
[Afbeelding]
https://www.alstom.com/so...-high-capacity-signalling
Nouja, het is natuurlijk een van de dingen. Je ziet het ook aan onze stoepranden. Of de overwegen, die echt heel veel knipperende lampjes hebben tov onze Oosterburen. Of de bovenleiding (in België gebruiken ze veel compoundbovenleidingen).basdv schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:00:
[...]
Interessant, maar niet wat ik verwacht had. Op zich zijn er genoeg andere herkenningspunten om te zien dat je in Nederland bent, ik denk dat werkelijk niemand dat aan het witte blokje ziet
Ik vind het altijd opmerkelijk hoe veel er verandert als je de grens over gaat.
Die vele lichtjes op een slagboom komen er in België ook. Momenteel zijn er al testen bezig.
Nmbs en Infrabel willen af van de dieselreizigerstreinen. Ze kijken nu naar elektrische treinen die het korte stuk zonder bovenleiding kunnen overbruggen met batterijen. Op sommige plaatsen zal er nog wel bovenleiding moeten bijkomen om de batterijen terug op te laden.
https://m.nieuwsblad.be/c...4695796?utm_source=google
Nmbs en Infrabel willen af van de dieselreizigerstreinen. Ze kijken nu naar elektrische treinen die het korte stuk zonder bovenleiding kunnen overbruggen met batterijen. Op sommige plaatsen zal er nog wel bovenleiding moeten bijkomen om de batterijen terug op te laden.
Dat is al een tijdje bekend, NMBS kijkt voor het nieuwe stoptreinmaterieel MS30 naar materieel dat 3kV is met optioneel batterij. Dit voor treinen naar het buitenland en voor de nog overgebleven diesellijnen.
Overigens is met ETCS ook een commando "pantograaf neer" te geven dus kun je de bovenleiding bij overwegen onderbreken als je wil.
Als dat echt zo'n groot probleem is dat in België dagelijks wel ergens de bovenleiding neer gaat.
Overigens is met ETCS ook een commando "pantograaf neer" te geven dus kun je de bovenleiding bij overwegen onderbreken als je wil.
Als dat echt zo'n groot probleem is dat in België dagelijks wel ergens de bovenleiding neer gaat.
[ Voor 36% gewijzigd door Maasluip op 11-03-2024 10:05 ]
In Nederland mogen ze ook wel haast maken met elektrificeren van de regionale lijnen. Het is echt niet meer van deze tijd.
Betaal jijhandoff schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:08:
In Nederland mogen ze ook wel haast maken met elektrificeren van de regionale lijnen. Het is echt niet meer van deze tijd.
Nederland zit gelukkig niet stil, maar het kost niet niks. Gelukkig gaat er eindelijk al wat gebeuren met de Maaslijn. Dat heeft voor mijn gevoel ook eeuwig geduurd.
Hoe zit het met die nieuwe FLIRT's eigenlijk? De eerste paar zijn al in Nederland, toch?
[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 11-03-2024 11:59 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Maaslijn anyone? (Nijmegen <> Venlo <> Roermond)handoff schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:08:
Dossier loopt al veeeeeel te lang: https://www.demaaslijn.nl/
De komende jaren wordt gewerkt aan het betrouwbaar en duurzaam maken van de Maaslijn. De provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben besloten om de Maaslijn samen met ProRail te elektrificeren en op delen de sporen te verdubbelen, zodat de dienstregeling betrouwbaarder wordt voor de reizigers.
Dat is best logisch toch? Als je zeg 25km kan rijden zonder bovenleiding is dat al snel voldoende.Arator schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:29:
Die vele lichtjes op een slagboom komen er in België ook. Momenteel zijn er al testen bezig.
Dit zou ook betekenen dat we het stukje spoor van Weert <> Hamont ook kunnen berijden met passagiers: Wikipedia: IJzeren Rijn
[ Voor 36% gewijzigd door Snow_King op 11-03-2024 12:08 ]
Dat is het probleem ja. Maar een paar ontbrekende stukjes moet je toch wel inplannen vind ik. Tiel - Elst en Almelo - Mariënberg bijvoorbeeld.
De 560 en 561 zijn sinds begin dit jaar in het land ja.Hoe zit het met die nieuwe FLIRT's eigenlijk? De eerste paar zijn al in Nederland, toch?
Gebeurt daar al wat mee? En wat gaat er op termijn mee gebeuren? Gewoon binnenkort in de Limburgse rijdende dienst?Maasluip schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:08:
[...]
De 560 en 561 zijn sinds begin dit jaar in het land ja.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Volgens mij alleen nog maar testritten. Ik weet niet wat met Stadler afgesproken is voor de bouw van de rest, maar het lijkt me ook beter dat ze regelmatig eens ingezet worden.
Almelo - Mariënberg volgt binnenkort al.Maasluip schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:08:
[...]
Dat is het probleem ja. Maar een paar ontbrekende stukjes moet je toch wel inplannen vind ik. Tiel - Elst en Almelo - Mariënberg bijvoorbeeld.
[...]
De 560 en 561 zijn sinds begin dit jaar in het land ja.
Tiel - Elst staat niet op de planning.
Tiel - Elst is al 25kV 50Hz, alleen nog geen geschikt station.
#omdenken
Hij bedoelt het lijntje Arnhem - Tiel, niet de Betuweroute.I_IBlackI_I schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:21:
[...]
Tiel - Elst is al 25kV 50Hz, alleen nog geen geschikt station.
#omdenken
Uiteraard, maar de Betuweroute kan je al vanaf Elst op, komt langs Tiel en is al elektrisch.ArcticWolf schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:01:
[...]
Hij bedoelt het lijntje Arnhem - Tiel, niet de Betuweroute.
Thanks! Een beproefd systeem voor "lokaal spoorwegen" dus zoals de metro, trams, Randstad rail, Zoetermeer lijn en dergelijke.ArcticWolf schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:40:
[...]
CBTC Urbalis 400:
https://www.alstom.com/so...-high-capacity-signalling
Hier zullen ze in Amsterdam toch wel iets anders over denken, helemaal vlekkeloos is het allemaal niet gelopen meen ikTrouble-free installation for capacity and cost efficiency
Dat lag volgens mij meer aan MET/GVB dan aan Alstom, ze hebben het destijds erg snel uitgerold. Ik was er nog bij toen ze het installeerde in de NZL, maar tijdens het testrijden was ik alweer op een andere klus.bvk schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:23:
[...]
Thanks! Een beproefd systeem voor "lokaal spoorwegen" dus zoals de metro, trams, Randstad rail, Zoetermeer lijn en dergelijke.
[...]
Hier zullen ze in Amsterdam toch wel iets anders over denken, helemaal vlekkeloos is het allemaal niet gelopen meen ik
Die verbindingsbogen zijn al jaren buitendienst en het lijkt erop dat dit nog wel jaren zo blijft, dus lastig rijdenI_IBlackI_I schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:04:
[...]
Uiteraard, maar de Betuweroute kan je al vanaf Elst op, komt langs Tiel en is al elektrisch.
Ah, dat wist ik niet. Ik ging er van uit dat die gewoon gebruikt worden omdat de ICEs die ook als omleiding pakken bij een calamiteit Utrecht - Arnhem.ArcticWolf schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:26:
Die verbindingsbogen zijn al jaren buitendienst en het lijkt erop dat dit nog wel jaren zo blijft, dus lastig rijdener is nog 1 spoor in dienst maar handig is anders...
1 spoor is voldoende! Dat is Elst - Tiel nu ook
Volgens mij is de ICE alleen in 2017 over de Betuweroute gegaan.
Ik ben een paar jaar geleden met de ICE tussen Utrecht en Arnhem omgeleid en volgens mij zijn we bij Geldermalsen op de Betuweroute gestuurd en dan bij Elst er weer af, dat is wat ik mij herinner. Ik kan mij niet herinneren dat we langs 's Hertogenbosch zijn gekomen. Volgens is er geen alternatief, maar ik kan het mis hebben. Dat moet ergens in 2021 of 2022 geweest zijn.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Zowel de ICE als de NightJet rijden wel eens over de Betuweroute, er zijn nog foto's en video's van gisteren waarbij hij de ICE over de Betuweroute gaat.
[ Voor 10% gewijzigd door I_IBlackI_I op 11-03-2024 15:48 . Reden: Foto nightjet toegevoegd ]
Maar rijdt hij dan naar Arnhem of gelijk door richting Duitsland?
Hij stopt dan in Arnhem. Normaal met +20 als het een ongeplande omleiding was. Op de ritinfo op treinposities.nl staat bij de omleiding van dit weekend ook op de kaart dat hij via de betuweroute ging. https://treinposities.nl/ritinfo/20240310/127
[ Voor 16% gewijzigd door I_IBlackI_I op 11-03-2024 15:51 ]
De omleiding via Meteren-Elst wordt standaard gebruikt bij enige onregelmatigheid of werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem.
De enige reden dat dit kan is omdat er zich op dat stuk geen tunnels bevinden (de tunnels op de Betuweroute zijn niet ingericht op reizigerstreinen en hebben onvoldoende veiligheidsmaatregelen/vluchtwegen). De treinen rijden dus altijd via Arnhem en niet direct Duitsland in, om die tunnels tussen Elst en de Duitse grens te vermijden, en natuurlijk voor het afzetten/oppikken van reizigers in Arnhem.
De enige reden dat dit kan is omdat er zich op dat stuk geen tunnels bevinden (de tunnels op de Betuweroute zijn niet ingericht op reizigerstreinen en hebben onvoldoende veiligheidsmaatregelen/vluchtwegen). De treinen rijden dus altijd via Arnhem en niet direct Duitsland in, om die tunnels tussen Elst en de Duitse grens te vermijden, en natuurlijk voor het afzetten/oppikken van reizigers in Arnhem.
Je mag niet doorrijden want de tunnel onder de Nederrijn is niet voor reizigers toegelaten.ArcticWolf schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:47:
Maar rijdt hij dan naar Arnhem of gelijk door richting Duitsland?
Uit interesse, wat is dan het verschil met een tunnel waar reizigers wel in mogen?Maasluip schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:52:
[...]
Je mag niet doorrijden want de tunnel onder de Nederrijn is niet voor reizigers toegelaten.
Vluchtwegen?spnw schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:50:
[...]
Uit interesse, wat is dan het verschil met een tunnel waar reizigers wel in mogen?
De vluchtvoorzieningen voor honderden reizigers bijvoorbeeld.spnw schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:50:
[...]
Uit interesse, wat is dan het verschil met een tunnel waar reizigers wel in mogen?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Er wordt nu met 2 stellen getest. Of Arriva er plannen voor heeft als ze zijn toegelaten maar nog niet op de Maaslijn terecht kunnen, weet niemand behalve Arriva. Maar ik kan me indenken dat ze er wel raad mee weten.AW_Bos schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:23:
[...]
Gebeurt daar al wat mee? En wat gaat er op termijn mee gebeuren? Gewoon binnenkort in de Limburgse rijdende dienst?
Misschien kunnen ze de nachttrein Groningen - Schiphol ermee rijden. Die rijden ze nu nog met GTW's van Zwolle - Emmen, omdat de Winks geen reizigers mogen vervoeren buiten hun standaard inzetgebied...
Achteraf wel zonde dat er geen gecombineerde HSL/goederenlijn is gebouwd tussen Meteren en de Duitse grens.evilution schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:53:
[...]
De vluchtvoorzieningen voor honderden reizigers bijvoorbeeld.
Met een Lelylijn doorgetrokken Duitsland in hebben we een herkansing.
Kunnen mensen cynisch over doen "ja maar dan zou die in Groningen moeten stoppen? Boeh!", maar de andere kant van de medaille is dat je een directe verbinding Brussel - Hamburg erlangs kunt realiseren die sneller is dan een route via Keulen. Daarmee ook meteen interessant voor diverse treinreizigers vanuit/naar de UK.
Kunnen mensen cynisch over doen "ja maar dan zou die in Groningen moeten stoppen? Boeh!", maar de andere kant van de medaille is dat je een directe verbinding Brussel - Hamburg erlangs kunt realiseren die sneller is dan een route via Keulen. Daarmee ook meteen interessant voor diverse treinreizigers vanuit/naar de UK.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Het idee was een dedicated goederenlijn zonder gezeur met stations en bewoonde gebieden om zo snel mogelijk goederen van zee richting het Europese achterland te transporteren.handoff schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:56:
[...]
Achteraf wel zonde dat er geen gecombineerde HSL/goederenlijn is gebouwd tussen Meteren en de Duitse grens.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Alleen jammer dat het bij Barendrecht niet helemaal is gelukt. Daar heb je als enige kleine stukje 1.5kV nodig, anders kon je de hele route naar Duitsland met 25kv rijden.
De reistijdwinst zou best wel eens tegen kunnen vallen.handoff schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:56:
[...]
Achteraf wel zonde dat er geen gecombineerde HSL/goederenlijn is gebouwd tussen Meteren en de Duitse grens.
Zelfs op de HSL Zuid komt het grootste deel van de reistijdwinst doordat de treinen minder vaak stoppen dat de oude Beneluxtrein deed. Vaak stoppen doet de ICE al niet (die doet maar drie stations aan in heel Nederland) - dat stuk afleggen op 300km/u in plaats van 140 zorgt dan hoogstens voor een paar minuten extra winst.
Ik denk dat de ICE op dat Nederlandse korte rotstukkie eerder gebaat is bij een stel strategisch geplaatste inhaalgelegenheden (zodat er om de bestaande Sprinters en IC's heen gereden kan worden) dan met een hogere topsnelheid.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik heb deze gisterenavond gekeken, leuk en interessant. Goed ook om te zien dat er mensen met ambities zijn, maar ook waar de knelpunten liggen. Bizarre situatie ook aan de Frans <> Spaanse grens, dat men elkaar daar niets gunt. Wat kunnen mensen toch moeilijk doen.Kalentum schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:29:
Vandaag op Tegenlicht: Europa spoort niet, over de spoorambities in Europa
Ik moest tijdens het kijken terugdenken aan dit artikel van de NOS: https://nos.nl/artikel/25...treinkaartje-te-voorkomen
Daar gaan we dus al weer! Internationale treinen zijn niet boeiend volgens de VVD. Te verwachten van die partij, maar dit is weer 1 teken van politiek die treinen, zeker internationaal, gewoon niet boeiend vind.De VVD betwijfelt of de investering in internationale treinen nu nodig is. "Die internationale ambities mogen niet ten koste gaan van het treinkaartje."
Ik vind het jammer dat je bij treinen altijd bij linkse/groene partijen uit komt. Uiteindelijk wil je links of rechts toch gewoon dat mensen van A naar B kunnen komen voor een betaalbaar bedrag zodat je economie kan draaien? Ik snap de afkeer tegen treinen nooit zo. Als je er niet mee wil reizen: Dan doe je dat niet.
Ik wil juist een fysiek en digitaal goed verbonden economie. Dat doe je met treinen, auto's, trams, fietsen, vliegtuigen (ja, ook!) en digitaal met overal glasvezel en goede 5G.
NL is en blijft een postzegel en wij zouden hard moeten werken aan goede verbindingen met Duitsland en België.
Want? Ik werk ook met internationale collega's maar heb weinig te zoeken in het buitenland. Voor vakantie? Pak ik de auto wel, want dat is veel minder moeite (qua overstappen en de laatste paar km).Snow_King schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:24:
[...]
*knip*
NL is en blijft een postzegel en wij zouden hard moeten werken aan goede verbindingen met Duitsland en België.
Het aantal (potentiële) internationale reizigers is het niet waard om zoveel geld te investeren, het moet wel ergens vandaan komen.
Je hebt minstens 25.000 reizigers per dag nodig per 100km (normaal spoor) om de investering tussen de 30 en 50 jaar terug te verdienen. Er is geen politicus, ook niet de linkse partijen die tegenwoordig nog zo'n investering willen doen of voorstellen.
Maar de verbindingen liggen er al. Waarom worden er dan zulke barrieres opgeworpen? Nu ook weer de drielandentrein, daar "moet" weer een grenstarief gerekend worden omdat NS dat ook deed.
Ik snap dat niet.
Ik snap dat niet.
Ook het opwaarderen van die lijnen kost geld en het aantal reizigers is gewoon relatief laag.Maasluip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:03:
Maar de verbindingen liggen er al. Waarom worden er dan zulke barrieres opgeworpen? Nu ook weer de drielandentrein, daar "moet" weer een grenstarief gerekend worden omdat NS dat ook deed.
Ik snap dat niet.
Verder is het voornamelijk politiek en bang zijn invloed kwijt te raken.
Wat moet er opgewaardeerd worden aan bijvoorbeeld Eijsden - Visé? Wat voor enorme investeringen zijn dat dat je elk half uur een trein van 10 bakken volledig gevuld moet rijden om de kosten eruit te halen?
En kun je die verbinding (en zovele in Nederland) dan niet beter direkt schrappen omdat er nooit dat soort reizigersaantallen rijden?
Bedenk ook dat het opwaarderen van een verbinding leidt dat die reizigers ook een andere verbinding kunnen gaan gebruiken.
En kun je die verbinding (en zovele in Nederland) dan niet beter direkt schrappen omdat er nooit dat soort reizigersaantallen rijden?
Bedenk ook dat het opwaarderen van een verbinding leidt dat die reizigers ook een andere verbinding kunnen gaan gebruiken.
Ik woon in Venlo en reis met grote regelmaat met de trein naar Frankfurt, Munchen, Parijs of Londen.ArcticWolf schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:37:
[...]
Want? Ik werk ook met internationale collega's maar heb weinig te zoeken in het buitenland. Voor vakantie? Pak ik de auto wel, want dat is veel minder moeite (qua overstappen en de laatste paar km).
Het aantal (potentiële) internationale reizigers is het niet waard om zoveel geld te investeren, het moet wel ergens vandaan komen.
Je hebt minstens 25.000 reizigers per dag nodig per 100km (normaal spoor) om de investering tussen de 30 en 50 jaar terug te verdienen. Er is geen politicus, ook niet de linkse partijen die tegenwoordig nog zo'n investering willen doen of voorstellen.
Ik ben geen treinspotter, liefhebber of wat dan ook: Ik moet reizen voor mijn werk en wil dat zo snel en efficient mogelijk doen. Het vliegtuig kost mij veel tijd, want ik kan namelijk helemaal niets doen.
Vanaf Venlo wil je snel naar Dusseldorf kunnen om daar de ICE te kunnen pakken. 1x per uur een totaal onbetrouwbare verbinding. Ik kan beter met de auto naar Dusseldorf Hbf rijden (doe ik ook) om daar de ICE te pakken.
Als ik naar Parijs wil moet ik naar Aken om daar de Eurostar te pakken. Dat doe ik ook met de auto. Want met de trein naar Aken is te veel overstappen en zeer onbetrouwbaar.
Ik heb het niet over heel veel extra spoor leggen, maar wel zoals @Maasluip ook al aan geeft de bestaande verbindingen beter maken, betrouwbaarder.
Zoals Tegenlicht ook al beschrijft: In België moet er ineens een Belgische loc en machinist rijden
Kaartjes moeten beter aansluiten met correcte tarieven, niet ineens een flinke opslag omdat je ergens een grens op een kaartje over gaat.
We hebben in Europa echt al veel spoor liggen, maar dat moeten we beter benutten!
Opwaarderen is goedkoper dan nieuw spoor ;-) Maar als je het niet aanlegt komen de reizigers ook nooit. Je kan vraag creeëren met aanbod. De vraag komt er pas zodra er aanbod is, niet eerder.ArcticWolf schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:08:
[...]
Ook het opwaarderen van die lijnen kost geld en het aantal reizigers is gewoon relatief laag.
Verder is het voornamelijk politiek en bang zijn invloed kwijt te raken.
En kan je het laatste stuk iets verder toelichten? Wat bedoel je daar mee? Welke invloed?
En als ze dan eens ergens nieuw spoor leggen (zoals bijvoorbeeld de grensoverschrijdende HSL Perpignan - Barcelona) dan krijg je een combinatie van de twee meest inflexibele en protectionistische spoorwegmaatschappijen (SNCF en RENFE) die zich teruggetrokken hebben uit het europawijde boekings- en reserveringssysteem waardoor je kaartjes daarvoor alleen rechtstreeks via de SNCF en de RENFE (en een select aantal andere maatschappijen die een direkte link met de SNCF hebben) kunt boeken. En dus niet online he?Snow_King schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:31:
[...]
Ik heb het niet over heel veel extra spoor leggen, maar wel zoals @Maasluip ook al aan geeft de bestaande verbindingen beter maken, betrouwbaarder.
Niemand kan uitleggen waarom het zoveel makkelijker is om een kaartje voor een internationale vlucht te kopen dan voor een internationale treinreis.
Uitleggen wel, maar goedpraten niet.Maasluip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:40:
[...]
Niemand kan uitleggen waarom het zoveel makkelijker is om een kaartje voor een internationale vlucht te kopen dan voor een internationale treinreis.
Het heeft te maken met een cocktail van protectionisme, chauvinisme en regelstaren.
En willekeur. Waarom moet die Oostenrijkse BR1293 gewisseld worden, terwijl de E186 van NS wel mag doorrijden? Beide loktypen zijn toegelaten op het Belgische spoor, en wegbekendheid lijkt mij eenvoudig op te lossen.
Zeker weten dat juist die loc is toegelaten? Van de 12 landenpakketten die er beschikbaar zijn voor de 6400kW multisystem loc, zijn er maar 3 toegelaten op het Belgische net en 11 op het Duitse net.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:05:
[...]
Uitleggen wel, maar goedpraten niet.
Het heeft te maken met een cocktail van protectionisme, chauvinisme en regelstaren.
En willekeur. Waarom moet die Oostenrijkse BR1293 gewisseld worden, terwijl de E186 van NS wel mag doorrijden? Beide loktypen zijn toegelaten op het Belgische spoor, en wegbekendheid lijkt mij eenvoudig op te lossen.
Als ik het goed begrijp is de Oostenrijkse loc inmiddels toegelaten, en gaan ze binnenkort starten met doorrijden naar Brussel. Waarom ze het nu nog niet doen, geen idee, maar dat zal te maken hebben met de interne planning.
Voorzover ik weet heeft ÖBB maar één Vectron-type in de pool, die uitvoering is wel toegelaten in België.Arator schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:05:
[...]
Zeker weten dat juist die loc is toegelaten? Van de 12 landenpakketten die er beschikbaar zijn voor de 6400kW multisystem loc, zijn er maar 3 toegelaten op het Belgische net en 11 op het Duitse net.
EDIT: ik lees nu dat die goedkeuring pas per 1 maart 2024 is, dus vandaar dat men nog een lokwissel uitvoert. Vanaf 12 maart, vandaag dus, is die lokwissel verleden tijd.
[ Voor 17% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-03-2024 13:03 ]
Snelheid en flexibiliteit en kerosine kost geen f*ck. Ga je kerosine belasten dan is het snel gedaan met vliegen...Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:05:
[...]
Uitleggen wel, maar goedpraten niet.
Maar neem het aantal vluchten vanaf Amsterdam naar Hamburg bijv:
KLM vliegt 5x per dag van en naar Hamburg, vliegtijd 1u
Eurowings vliegt een paar keer per week van en naar Hamburg (neem ik even niet mee)
Er wordt gevlogen met een Embraer 190, max 100 passagiers... dat zijn dus 1000 passagiers per dag als die volledig vol zitten.
Met de trein ben je 5,5u onderweg en kost nagenoeg hetzelfde. Op dergelijke verbindingen is concurreren met het vliegtuig gewoon niet interessant.
Berlijn is wel interessanter: 61 vluchten per dag (ook met 737), met inchecken en alles erbij (reistijd vliegtuig) + ticketprijs (trein), lijkt de trein wel concurrerend en die verbinding is van oudsher al redelijk goed.
Maar hogesnelheidslijnen doortrekken van Amsterdam naar Hamburg en Kopenhagen is totaal niet interessant.
Vergeet niet dat een groot gedeelte van die passagiers niet point to point (Amsterdam-Hamburg) is, maar overstappen op (of komend vanaf) een andere vlucht. Dit is gemiddeld 60% bij KLM. Dus de daadwerkelijke vraag is nog lager dan je schetst.
Nou zijn er ook mensen die nu de auto pakken en je misschien in de trein krijgt, maar dat is denk ik nog moeilijker dan het vliegtuig.
Nou zijn er ook mensen die nu de auto pakken en je misschien in de trein krijgt, maar dat is denk ik nog moeilijker dan het vliegtuig.
Begrijp ik goed dat tegelijk met Amersfoort ook Utrecht-Arnhem buiten dienst gaat? Dan hou je vanuit de Randstad alleen Lelystad-Zwolle over:
Reizigers opgelet! Komende zomer geen treinen tussen Arnhem en Utrecht
De treinen tussen Arnhem en Utrecht rijden niet vanwege werkzaamheden aan station Ede-Wageningen. Dat station ligt al een tijd op de schop en krijgt deze zomer een nieuwe tunnel onder het spoor, meldt de Gelderlander.
Tijdens die werkzaamheden kunnen tussen Arnhem en Utrecht geen rijden rijden. Het gevolg? De treinverbinding ligt eruit in beide richtingen. En wel van vrijdag 19 juli tot en met maandag 12 augustus. De maatregel gaat vrijdag in om 4.00 uur en eindigt op dinsdag om 2.00 uur.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
:strip_exif()/f/image/AEeBGtI6uY0G0QT0ysi6IlEZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EtPq0skhdKgRVbg3DV3S3V6P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ndWGlylvqCs9iVQSDwxOKGAI.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ndn2nS9YBhqkS3Yyv862pl3X.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AgGVTnH8lIR9fuDA2OJ1lkDt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QSltUYrysI7izamG06d67Xh0.jpg?f=fotoalbum_large)