Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 107 ... 170 Laatste
Acties:

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 14:02
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Maar is dat mijn probleem? Auto's vervoeren dagelijks meer mensen en maken veel meer ritten. Complex? Daar koos iemand anders voor.

De trein kan in de huidige vorm deze strijd niet winnen, zeker niet voor de huidige prijs. Wil je qua comfort iets wat in de buurt van de auto komt, dan moet je eerste klas treinen en dat wint de auto elke rit.
Als reiziger? Nee. Maar als je de pannestatistiek van heel NS vergelijkt met een enkele auto, is dat gewoon betekenisloos.

Klopt, al zie ik dat minstens zoveel als een probleem over hoe wij als samenleving met auto's omgaan: Hoeveel van onze openbare ruimte wij aan de auto besteden (80% ofzo?) en hoe we dat financieren. Ik reageer in dit topic vrij fel op kostenvergelijkingen tussen auto en trein, omdat we een neiging hebben heel veel autokosten te externaliseren. Er is echt een hoop te verbeteren in de spoorsector maar hij heeft meer potentie dan de auto (of het vliegtuig) om ons duurzaam en betaalbaar te vervoeren. Het enige dat er nog beter is, is de fiets.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:31

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Laten we eens dromen. Stel we zouden in NL de komende decennia precies even veel geld aan spoor/OV als wegverkeer besteden. Ik vraag me echt af hoe de twee zich dan tot elkaar zouden verhouden qua service, betrouwbaarheid, en kosten. Ik denk dat een trein dan echt heel veel aantrekkelijker kan worden. Want deze discussie is natuurlijk breder dan alleen de 10% (of niet) op treinkaartjes.

Er is ook nog het concept van "induced demand" - gemiddeld genomen zullen trein en auto onder de streep altijd heel vergelijkbaar blijven. Wordt er een nieuwe weg gebouwd? Meer mensen gaan met de auto, meer file, tot uiteindelijk de tijd/prijs weer vergelijkbaar is met de trein. Is er ergens te veel file waardoor trein sneller wordt? Mensen nemen vaker de trein (of blijven thuis) en de files nemen af, tot het zichzelf weer balanceert. Hoe veel of weinig geld je ook in asfalt stopt, mensen komen wel. Kijk maar naar de US voor het ultieme voorbeeld hiervan.

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-01 20:04
Treinkaartje vanaf volgend jaar flink duurder, NS leed groot verlies in 2023

En daar zit de crux in mijn optiek.
In Nederland is de trein een commercieel iets die winst moet draaien. In andere landen (waar het beter geregeld is) wordt de trein gezien als een dienst die geld mag kosten.
Dit is een negative neerwaartse spiraal die je niet doorbreken met ieder jaar de kaartjes duurde maken.
@Telin
Volgens mij is OV/spoor in Japan (en misschien Zwitserland) "beter" dan in NL. Dus ik weet niet op welke landen je doelt in je verhaal?

Toevallig is in die landen het OV ook nog eens duur (en de auto nog veel duurder).

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bacchus schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Voor € 6,90 kun je geen 19 km autorijden, laat staan een taxi bellen.

Taxi kost 47,84 om precies te zijn.
Kan zelfs meer dan 60 euro zijn als er maximum tarief gerekend wordt.

Als iemand nog denkt dat die voor € 6,90 ergens komt met een taxi dan is die deze eeuw nergens met een taxi heen geweest.

Signatures zijn voor boomers.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:24
F.West98 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:48:
Laten we eens dromen. Stel we zouden in NL de komende decennia precies even veel geld aan spoor/OV als wegverkeer besteden. Ik vraag me echt af hoe de twee zich dan tot elkaar zouden verhouden qua service, betrouwbaarheid, en kosten. Ik denk dat een trein dan echt heel veel aantrekkelijker kan worden. Want deze discussie is natuurlijk breder dan alleen de 10% (of niet) op treinkaartjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lq0PqfQvMjZ3MJ06i8vMxRCvgeA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HFn4TRfuLWkY03b7mrCo20Qq.png?f=user_large
Bron: Nederlandse overheidsuitgaven en -inkomsten verkeer en vervoer

Het is nou niet zo dat er veel minder geld naar het OV gaat. Wel zijn de inkomsten uit het OV een stuk lager (slechts 3%) dan de inkomsten vanuit de autobezitter.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Maasluip schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Kan zelfs meer dan 60 euro zijn als er maximum tarief gerekend wordt.

Als iemand nog denkt dat die voor € 6,90 ergens komt met een taxi dan is die deze eeuw nergens met een taxi heen geweest.
Had een tijdje geleden een feestje in Harderwijk en ik had nog net de laatste trein terug en een collega van mij niet... die was 150 euro kwijt van Harderwijk naar Amersfoort :/

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:50
LordSinclair schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:47:
[...]

[Afbeelding]
Bron: Nederlandse overheidsuitgaven en -inkomsten verkeer en vervoer

Het is nou niet zo dat er veel minder geld naar het OV gaat. Wel zijn de inkomsten uit het OV een stuk lager (slechts 3%) dan de inkomsten vanuit de autobezitter.
Dit is een vertekende opsomming, want volgens mij worden in de OV kolom worden de transportmiddelen ook meegenomen, niet sec de infrastructurele uitgaven.

Je moet dan die eraf trekken, of voor wegvervoer alle private uitgaven ook optellen (dus: vervoersmiddelen, brandstoffen, etc.).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• LordSinclair
Brent schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Dit is een vertekende opsomming, want volgens mij worden in de OV kolom worden de transportmiddelen ook meegenomen, niet sec de infrastructurele uitgaven.

Je moet dan die eraf trekken, of voor wegvervoer alle private uitgaven ook optellen (dus: vervoersmiddelen, brandstoffen, etc.).
Het ging mij er om hoeveel de overheid uitgeeft aan bepaalde vervoersmiddelen. Daarbij is de autobezitter een netto betaler en de OV reiziger een netto ontvanger. Kortom en OV kaartje kost nog te weinig om de kosten te dekken. En dan nog weten ze het OV niet op het niveau van de auto te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 28-02-2024 10:17 ]

• Brent
LordSinclair schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:15:
[...]

Het ging mij er om hoeveel de overheid uitgeeft aan bepaalde vervoersmiddelen. Daarbij is de autobezitter een netto betaler en de OV reiziger een netto ontvanger, en dan nog weten ze het OV niet op het niveau van de auto te krijgen.
Dat kun je dus helemaal niet concluderen als de cijfers totaal verschillen in samenstelling.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:17:
Dat kun je dus helemaal niet concluderen als de cijfers totaal verschillen in samenstelling.
Dat het treinkaartje eigenlijk veel hoger zou moeten zijn als het niet indirect gesubsideerd wordt door de automobilist wel. Je kunt hooguit over de omvang en op details wat wel of niet meetelt een discussie voeren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• LordSinclair
Ook nog een interessant onderzoek, dat nog veel meer aspecten mee neemt De prijs van een reis, het is enigzins gedateerd, maar wel een interessant onderzoek.

Auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ri5Vk54AQhZZ0M6rTLsB0zCtjnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bk9mO2EWhSKloW0MjsXhIKy3.png?f=fotoalbum_large

Trein:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoTF9Jm-ZSb1H1n1fqYxsD9lZ60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkLu2Ggpir3HEpRGRg1EQvbf.png?f=fotoalbum_large

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Over het begrip kosten valt natuurlijk wel iets te zeggen. Meeste spoorkruisingen met het wegverkeer worden tot infrakosten voor het spoor gerekend en niet voor de weg die gekruist wordt. Over welke kosten aan welke modaliteit moeten worden toegerekend is wel een discussie-avond te vullen. Zo wordt de meeste schade aan fietspaden toegebracht door auto’s, niet door de fiets.

A'dam PVOutput

LordSinclair schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:29:
Ook nog een interessant onderzoek, dat nog veel meer aspecten mee neemt De prijs van een reis, het is enigzins gedateerd, maar wel een interessant onderzoek.

Auto:
[Afbeelding]

Trein:
[Afbeelding]
Kosten van het spoor zijn sinds 2019 sowieso dramatisch gestegen, ik zie soms weleens ramingen langskomen waar ik spontaan van de trap val... het is echt absurd geworden. Overigens heeft RWS daar ook mee te maken, maar die hebben ansich al meer te besteden naar verhouding. Maar ook die lopen heel erg achter met brug onderhoud bijv.

Enige om het OV echt te verbeteren is naar mijn mening het Japanse model... In de hele stad een maximum aantal parkeervergunningen en knetter duur maken.
Het lastige is dat ze in Japan al vanaf de wederopbouw al rekening hebben gehouden met het OV, kijk maar naar Tokyo:
"In totaal zijn er 882 spoorwegstations in de metropool Tokio, waarvan 282 metrostations."

Echt, als je daar meer dan 10 minuten moet lopen naar een metro/treinstation dan is het veel.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

Bacchus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:23:
[...]

Als reiziger? Nee. Maar als je de pannestatistiek van heel NS vergelijkt met een enkele auto, is dat gewoon betekenisloos.

Klopt, al zie ik dat minstens zoveel als een probleem over hoe wij als samenleving met auto's omgaan: Hoeveel van onze openbare ruimte wij aan de auto besteden (80% ofzo?) en hoe we dat financieren. Ik reageer in dit topic vrij fel op kostenvergelijkingen tussen auto en trein, omdat we een neiging hebben heel veel autokosten te externaliseren. Er is echt een hoop te verbeteren in de spoorsector maar hij heeft meer potentie dan de auto (of het vliegtuig) om ons duurzaam en betaalbaar te vervoeren. Het enige dat er nog beter is, is de fiets.
De pannestatistiek van NS op dit traject is extreem, maar dat terzijde (3 maanden bovenleidingsstoring!) En over een jaartje of drie weer maanden eruit vanwege ERTMS testen.

Ja dat snap ik, het percentage openbare ruimte dat we aan auto's kwijt zijn is ook problematisch; laat staan de relatieve onveiligheid van het autorijden voor bestuurder en medeweggebruikers.

Maar voor mij als particuliere reiziger die gewoon 1:1 de vergelijking maakt tussen de prius voor de deur en fietsen naar het treinstation is met de Nederlandse prijzen snel gemaakt. Trein is toch in alle punten een stap achteruit. Comfort, storingsgevoeligheid, reistijd.

Toen ik afgelopen zomer in Italië was kostte een liter benzine pakweg gelijk aan hier, ongeveer 15ct goedkoper. Ik ben toen daarom vanuit Pisa met de trein naar Florence gegaan voor €9,- 112km in een trein met stopcontact, airco, een zitplek en een behoorlijke snelheid 160 / 180 km/u. Dan kan je het nog eens overwegen, want dat is goedkoper dan rijden en parkeren. Terwijl autorijden (tol!) even duur per km al dan niet duurder is dan hier.

Als ik Lelystad - Amsterdam doe ben ik al € 17,- kwijt, sta ik waarschijnlijk, ben ik flink trager dan met de auto en loop ik het reële risico ergens in een weiland voor een kapotte wissel o.i.d. te staan. Wie doet zoiets wanneer je al een auto voor de deur hebt staan?

Ja het zou geweldig zijn als we meer met de trein gaan en flink gaan investeren in OV. Op het moment is de trade-off voor mij in ieder geval gewoon veel te groot.
Wally2002 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:05:
[...]

Toen er aan de Haringvlietbrug gewerkt werd was het ook omreizen incl files op de omreisroutes.
Het tekort aan bussen en chauffeurs lijkt toch vooral bij de touringcarbedrijven te zitten. NS wordt terecht aangesproken maar denk niet dat ze hier veel aan konden doen.
Toen men hier met bussen reed was men afhankelijk van taxi's omdat er meermaals uren geen bussen te bekennen waren en er geen informatie verstrekt werd. Men had er echt meer aan kunnen doen; maar goed het gaat om kinderen, studenten en ouderen, die hebben geen alternatief.

Ik weet dat een aantal boeren in de regio meermaals zijn gaan pendelen omdat er op een gegeven moment mensen 3+ uur in het herfstweer stonden. Uiteraard was dit geen eenmalig incident, maar een aantal weken gewoon dagelijkse praktijk.

[ Voor 28% gewijzigd door silverball op 28-02-2024 11:08 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Brent
hoevenpe schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Dat het treinkaartje eigenlijk veel hoger zou moeten zijn als het niet indirect gesubsideerd wordt door de automobilist wel.
Dat is niet hoe een rekening werkt :) Je kun precies uitzoeken wat de uitgaven en inkomsten zijn per transporttype, zonder het over tendentieuze 'subsidies' te hebben (die kun je als ze er zijn zo uitsplitsen en evt aftrekken).
Je kunt hooguit over de omvang en op details wat wel of niet meetelt een discussie voeren.
Ik lees hier in een statement over de onkenbaarheid van de werkelijke kosten. Ik ben het daar zeer mee oneens.

• LordSinclair
ArcticWolf schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Enige om het OV echt te verbeteren is naar mijn mening het Japanse model... In de hele stad een maximum aantal parkeervergunningen en knetter duur maken.
Het lastige is dat ze in Japan al vanaf de wederopbouw al rekening hebben gehouden met het OV, kijk maar naar Tokyo:
"In totaal zijn er 882 spoorwegstations in de metropool Tokio, waarvan 282 metrostations."

Echt, als je daar meer dan 10 minuten moet lopen naar een metro/treinstation dan is het veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY7p_YAVFSBkIHms8cHpLeW9y7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D9tHjuSP8sCHp7Pk9z3ei2IL.jpg?f=user_large

Ook een manier om iedereen in de toekomst in de trein te krijgen... Nee Tokio is niet mijn ideaalbeeld van het OV.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:24
ericplan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:42:
Over het begrip kosten valt natuurlijk wel iets te zeggen. Meeste spoorkruisingen met het wegverkeer worden tot infrakosten voor het spoor gerekend en niet voor de weg die gekruist wordt. Over welke kosten aan welke modaliteit moeten worden toegerekend is wel een discussie-avond te vullen. Zo wordt de meeste schade aan fietspaden toegebracht door auto’s, niet door de fiets.
Voor zover ik het zie worden fietspaden door boomwortels kapotgemaakt.
LordSinclair schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:42:
[...]

[Afbeelding]

Ook een manier om iedereen in de toekomst in de trein te krijgen... Nee Tokio is niet mijn ideaalbeeld van het OV.
:P

Die plaatjes zijn wel erg oud, okay het is nog steeds druk maar niet meer zo erg.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-01 12:25
LordSinclair schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:29:

Auto:
[Afbeelding]

Trein:
[Afbeelding]
Ook een handig grafiekje als iemand weer eens de auto als "melkkoe" noemt: de overheid is vier/vijf keer zo veel kwijt voor het parkeren als de automobilist zelf. Er is dus veel meer sprake van "subsidiëring".

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:26
hoevenpe schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:34:
[...]
De individuele reiziger vergelijkt beide vervoersopties op prijs, flexibiliteit, betrouwbaarheid, snelheid en/of comfort.
En niet in het geheel onbevooroordeeld. Laten we wel zijn, auto's staan symbool voor status, vrijheid, luxe, en nog een hoop andere dingen waar een mens zich goed bij voelt. De trein is het enige serieuze alternatief als je ergens (verder weg) wilt komen. Zelfs al zou reizen per trein qua kosten gelijk zijn aan de auto, en qua reinheid en drukte in orde zijn, dan nog zou de autobezitter het bezit van zijn/haar/hen auto proberen te verdedigen door tegen NS/Arriva e.d. aan te schoppen en op elke slak zout te leggen.

Planes, trains and automobiles

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
In Duitsland komen er weer stakingen aan, de CAO onderhandelingen tussen de GDL en de Deutsche Bahn zijn geklapt.

Hello. Is it me you're looking for?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:37

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

iamerwin schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:30:
In Duitsland komen er weer stakingen aan, de CAO onderhandelingen tussen de GDL en de Deutsche Bahn zijn geklapt.
Voor de meeste reizigers maakt het niet uit of er stakingen zijn of niet.

Hoogstens weet je nu zeker dat je DB-trein niet rijdt.

:+

*bukt*

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-01 20:37
https://www.1limburg.nl/n...-aken-deze-zomer-een-feit

De Drielandentrein van Luik via Maastricht en Heerlen naar Aken en vice versa, gaat vanaf 9 juni rijden. Ook komen er ov-chipkaartpaaltjes in België, een primeur.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Arator schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:01:
[...]

Van het weekend nog een Belgisch treintje vanuit Roosendaal terug naar het atelier in België. Een deur lag er volledig uit.
Hebben we iedereen maar verwittigd "als er een telefoontje binnenkomt van een trein met open deur, dat is normaal. Zitten geen reizigers op". En moesten we zien dat die nergens aan een perron stilviel, want dan heb je natuurlijk wel mensen die opstappen via die open deur.
Is die deur in Roosendaal gesloopt?

• Commendatore
  • Niet online
handoff schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:21:
https://www.1limburg.nl/n...-aken-deze-zomer-een-feit

De Drielandentrein van Luik via Maastricht en Heerlen naar Aken en vice versa, gaat vanaf 9 juni rijden. Ook komen er ov-chipkaartpaaltjes in België, een primeur.
Hopelijk komen die paaltjes dan wel een beetje op een handige locatie te staan. Op Duitse stations is dat namelijk niet altijd het geval.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

iamerwin schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:30:
Vorig weekend las ik dat die vandaag zouden beginnen, maar zowel NS (Internationaal) als DB wisten er nog niets van.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Commendatore
  • Niet online
V.z.i.w. was toen nog niet bekend dat de onderhandelingen deze week zouden klappen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:46
Commendatore schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:28:
[...]
Is die deur in Roosendaal gesloopt?
Ik vermoed van wel, anders was die wel in Essen gebleven en van daaruit naar een werkplaats gereden.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• iamerwin
  • Nu online
Raven schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:40:
[...]

Vorig weekend las ik dat die vandaag zouden beginnen, maar zowel NS (Internationaal) als DB wisten er nog niets van.
Nö, tot 3 maart heerst er nog een “Friedenspflicht”. Volgens mij geeft de GDL maandag een persconferentie en dan weten we meer.

• iamerwin
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:43:
[...]

Voor de meeste reizigers maakt het niet uit of er stakingen zijn of niet.

Hoogstens weet je nu zeker dat je DB-trein niet rijdt.

:+

*bukt*
Ach. Minder personenvervoer betekent alleen maar dat ik met m’n goederentrein sneller kom waar ik zijn moet… ;)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Vandaag op Tegenlicht: Europa spoort niet, over de spoorambities in Europa

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:37

franssie

Save the albatross

Kalentum schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:29:
Vandaag op Tegenlicht: Europa spoort niet, over de spoorambities in Europa
Die wilde ik net posten maar je was me voor. Echt een aanrader. Pier ook weer lekker duidelijk (die man verteld in twee zinnen meer dan Rutte in twee kabinetten).

De hele markt wordt best goed in beeld gebracht, een beetje pro-trein (de nadelen komen weinig aan bod) maar dat zal in dit topic geen probleem zijn ;-)

Aanrader om terug te kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 03-03-2024 22:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• AW_Bos
  • Laatst online: 13:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Commendatore schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:12:
V.z.i.w. was toen nog niet bekend dat de onderhandelingen deze week zouden klappen.
Morgen zal er meer bekend worden gemaakt over de stand van zaken, als het goed is. :)

De levering van ICNG beginnen ook wat ge-olied te lopen. Met vandaag erbij zijn er drie weken achter elkaar ICNG-stellen geleverd *O*

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• hoevenpe
  • Nu online
Deze zomer heel noord- en oost- Nederland onbereikbaar vanuit de randstad:
Station Amersfoort gaat er drie weken uit, gevolgen groot voor treinverkeer in heel Nederland

Nog nooit wordt er zoveel aan het spoor gewerkt als dit jaar. De gevolgen voor de treinreizigers zijn groot, maakte ProRail maandagochtend bekend op een persconferentie. Amersfoort Centraal wordt komende zomer zelfs drie weken helemaal uit de dienstregeling gehaald; er rijdt dan geen enkele trein. Dat heeft grote gevolgen voor reizigers in heel Nederland: langere reistijden, vaker overstappen of vervangend busvervoer.

De spoorbeheerder neemt de rails rond één van de drukste spoorknooppunten van Nederland van zaterdag 6 juli tot en met maandag 19 augustus onder handen. In deze periode is er vier weken lang geen verkeer mogelijk van en naar Amsterdam, vijf weken niet van en naar Utrecht en zes weken niet van en naar Ede. Tussen zaterdag 13 en zondag 28 juli rijden er uiteindelijk helemaal geen treinen van, naar en langs Amersfoort Centraal, en verderop in de zomer nog een paar dagen.
Wie verzint zoiets, die reist niet met het OV... 8)7

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-01 09:26
Dat is toch alleen voor Oost-Nederland een probleem? Ik dacht dat heel Noord-Nederland tegenwoordig over Almere gaat naar de Randstad. Het zal Blauwnet wel wat extra klanten op gaan leveren vanuit Twente!
hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:05:

[...]
Domme opmerking.

Die plannen worden met ProRail, NS en andere vervoerders, Rover, de aannemers en RIGD-Loxia gemaakt, die komen niet zomaar uit te lucht vallen en zeker niet bedacht door mensen die niet met het OV reizen.

• hoevenpe
  • Nu online
cazzer22 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:08:
Dat is toch alleen voor Oost-Nederland een probleem? Ik dacht dat heel Noord-Nederland tegenwoordig over Almere gaat naar de Randstad. Het zal Blauwnet wel wat extra klanten op gaan leveren vanuit Twente!
Alles via Lelystad of Deventer, voor mensen uit het midden van de Randstad een serieuze omweg.
Desnoods stop je niet op Amersfoort, hou je een paar doorgaande sporen vrij voor intercitys.

My 2 ct...

hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:12:
[...]

Alles via Lelystad of Deventer, voor mensen uit het midden van de Randstad een serieuze omweg.
Desnoods stop je niet op Amersfoort, hou je een paar doorgaande sporen vrij voor intercitys.

My 2 ct...
De hele zuid zijde van het emplacement gaat eruit, blijft niks meer liggen en vanwege de EBS vervanging moet alles buitendienst.

Je kan het niet gefaseerd buitendienst nemen.

• hoevenpe
  • Nu online
ArcticWolf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:10:
Die plannen worden met ProRail, NS en andere vervoerders, Rover, de aannemers en RIGD-Loxia gemaakt, die komen niet zomaar uit te lucht vallen en zeker niet bedacht door mensen die niet met het OV reizen.
Laten we het erop houden dat je grote groepen reizigers wekenlang in de kou zet, er zijn alternatieven maar dat is enorm om.

Een paar weekenden alles plat kan ik nog inkomen, maar wekenlang?
Het helpt imo niet om automobilisten terug de trein in te krijgen...

• hoevenpe
  • Nu online
ArcticWolf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:13:
De hele zuid zijde van het emplacement gaat eruit, blijft niks meer liggen en vanwege de EBS vervanging moet alles buitendienst.

Je kan het niet gefaseerd buitendienst nemen.
Ik geloof je direct, het is meer mijn verbazing dat zo'n knooppunt zo lang eruit gaat... :)

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik denk dat het ProRail meer geld en moeite kost als ze juist gefaseerd alles gaan doen, zoals op Schiphol nu gebeurt. Als ik van @ArcticWolf begrijp wordt de hele aansturing van de wissels en seinen ook vervangen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb Amsterdam Bijlmer zien bouwen vanaf mijn werkplek, en dat was een fantastisch project waarbij alles bleef rijden. Echter kan ik me voorstellen dat dat zo enorm duur is, en al veel minder complex dan een station als Amersfoort dat het gewoon de bittere pil slikken is.
Je krijgt al die mensen (ik las ergens 4% van alle reizigers) nooit in bussen denk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:22
AW_Bos schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:22:
Ik denk dat het ProRail meer geld en moeite kost als ze juist gefaseerd alles gaan doen, zoals op Schiphol nu gebeurt. Als ik van @ArcticWolf begrijp wordt de hele aansturing van de wissels en seinen ook vervangen.
Klopt en wanneer je gefaseerd wilt werken moet je de EBS constant aanpassen voor elke (deel-fase) en Siemens doet dat helaas niet gratis. Dus of je doet het in 1x of we betalen miljoenen aan Siemens duitsland.

Kiest u maar belastigbetaler.
Het kost erg veel tijd en geld om in de huidige EBS installatie faseringsstappen te gaan engineeren. Siemens heeft bijna geen mensen meer om die safety-case te organiseren dus zij willen het liever ook niet doen. Verder is de installatie oud, 1 tik op een EBS kaart en het emplacement ligt alsnog plat.

Verder wordt inderdaad de hele west/zuidzijde opnieuw gebouwd, compleet nieuwe wissellayout, compleet met nieuwe kabels en leidingen, nieuwe beveiligingsinstallatie (voor het hele emplacement).

Ook wordt in die 3 weken de seinsturingen aan de noord/oostzijde ook aangepast.

De snelheid gaat overigens significant omhoog, nagenoeg alle rijwegen worden 60km/u en zelfs een paar naar 80km/u, verder komen er minder conflicten (Amsterdam en Utrecht wordt verder ontvlochten). Enige is de PON trein, die blijft 2x per dag een conflict, waar eigenlijk geen oplossing voor is.

[ Voor 21% gewijzigd door ArcticWolf op 04-03-2024 11:30 ]

• hoevenpe
  • Nu online
ArcticWolf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:26:
Verder wordt inderdaad de hele west/zuidzijde opnieuw gebouwd, compleet nieuwe wissellayout, compleet met nieuwe kabels en leidingen, nieuwe beveiligingsinstallatie (voor het hele emplacement).
Staat ergens online wat allemaal veranderd gaat worden aan het complex?

hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:29:
[...]

Staat ergens online wat allemaal veranderd gaat worden aan het complex?
Geen tekeningen maar wel tekst:
https://www.prorail.nl/pr...selvernieuwing-amersfoort

https://prorail.projectat...172422,5.399970,12.67,0,0

Ik heb er overigens ook last van, want woon in Amersfoort en werk in Utrecht ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 04-03-2024 11:33 ]

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-01 09:26
hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:12:
[...]

My 2 ct...
Een half uur extra lijkt me? Is toch niet een serieuze omweg! Wees blij dat de hanzelijn bestaat en dat je niet via Arnhem hoeft om te reizen.

• hoevenpe
  • Nu online
cazzer22 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:33:
Een half uur extra lijkt me? Is toch niet een serieuze omweg! Wees blij dat de hanzelijn bestaat en dat je niet via Arnhem hoeft om te reizen.
Vanaf Utrecht rond de 40 minuten zie ik, richting Enschede via Arnhem een vergelijkbare extra reistijd.
Valt me ergens nog mee inderdaad.

De periode is wel strategisch gekozen, de meeste scholieren/studenten zijn dan wel klaar dus die hebben er al minder last van waardoor het voor de verbussing ook makkelijker wordt. De bouwvak (in hoeverre die nog bestaat) is nog niet begonnen dus de aannemers hebben nog wel capaciteit. Verder zijn er geen andere grote buitendienststellingen gepland rond die tijd zodat er voldoende BFI en LSR monteurs beschikbaar zijn voor die grote beveiligingswijziging.

Dergelijke grote bd's kun je namelijk niet tijdens de bouwvak plannen, de bouw en monteur capaciteit is gewoon te klein in die periode.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Enige is de PON trein, die blijft 2x per dag een conflict, waar eigenlijk geen oplossing voor is.
Iedereen de auto uit, en de trein in :+

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:23
De snelheid gaat overigens significant omhoog, nagenoeg alle rijwegen worden 60km/u en zelfs een paar naar 80km/u, verder komen er minder conflicten (Amsterdam en Utrecht wordt verder ontvlochten). Enige is de PON trein, die blijft 2x per dag een conflict, waar eigenlijk geen oplossing voor is.
Gaat de hogere snelheid zich ook vertalen in kortere reistijden, of is dat effect beperkt? Mijn gevoel zegt dat bij de relatief korte afstanden tussen stations/haltes en de relatief hoge frequentie, dit soort ingrepen meer effect hebben dan bv een snelheidsverhoging van bv 130 > 140 km/h op spoor tussen stations in.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik ga met de nightjet naar Oostenrijk.

Nu gaan we met een groep en is er Arnhem-Innsbruck v.v. geboekt. Voor mij komt het beter uit om al in Amsterdam in te stappen.

Hoe doe ik dat met in en uitchecken? Of is het mogelijk een los NS e-ticket te kopen voor alleen het stuk Amsterdam - Arnhem ?

• franssie

franssie

Save the albatross

@MuisM4t Als je al in Amstredam in de Nightjet wilt stappen zou ik ze even mailen. Je kan wel tickets zoeken op hun website maar bij boeken verwijzen ze door https://www.oebb.at/en/ en daar is de NJ trein niet te vinden (door mij dan op een gekozen datum). Of je pakt een NS trein of ICE en stapt daar over?

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:05:

[...]
Dat wordt een rustige zomer in Amersfoort. :) Horeca hoeft ook niet op zoek naar al teveel seizoenspersoneel. Prima toch? Ik las dat ze nog even moeten uitzoeken hoe ze dat met vervangend vervoer moeten gaan doen. Want dat ga je richting Zwolle, Groningen en Leeuwarden etc. natuurlijk wel nodig hebben.

Maar dit gaat wel een dingetje worden natuurlijk. Ben blij dat ik al meer dan 15 jaar niet meer in Amersfoort werk. :)

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@ArcticWolf , uit interesse: Is het mogelijk om wat afkortingen uit te schrijven? Ik krijg via Google niet echt goede verklaringen

Gaat in dit geval om:
EBS
BFI
LSR

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• Arator
Running_Cow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:37:
@ArcticWolf , uit interesse: Is het mogelijk om wat afkortingen uit te schrijven? Ik krijg via Google niet echt goede verklaringen

Gaat in dit geval om:
EBS
BFI
LSR
Beter zoeken ;)
https://www.google.com/ur...Vaw3PAVdA-3Q_uDVqbi1Vdl5T

Wally2002 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:41:
[...]

Gaat de hogere snelheid zich ook vertalen in kortere reistijden, of is dat effect beperkt? Mijn gevoel zegt dat bij de relatief korte afstanden tussen stations/haltes en de relatief hoge frequentie, dit soort ingrepen meer effect hebben dan bv een snelheidsverhoging van bv 130 > 140 km/h op spoor tussen stations in.
Ansich geen kortere reistijden, in ieder geval niet in de dienstregeling. De dienstregeling wordt er wel robuuster van en je hebt gelijk dat een snelheidsverhoging van 40 naar 60 of 80 significant meer tijd oplevert in seconden dan bijv. 130 naar 140.

Amersfoort CS is best een druk station en als de IC's bijv. 2 minuten voor vertrek aankomen en ze moeten met 40km/u binnen sukkelen om daarna nog iedereen uit en in te laten stappen, dan vertrekken ze meestal te laat (en ook weer met 40km/u).
Daarom is het wenselijk snel binnen te kunnen komen en snel te kunnen vertrekken.
Running_Cow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:37:

Gaat in dit geval om:
EBS
BFI
LSR
EBS staat voor Elektronische Beveiliging Simis (Sicheres Mikrocomputersystem Siemens) van Siemens en was de eerste elektronische beveiliging in Nederland.
BFI staat voor Bedrijfsklaar maken, Functietesten en Indienststellen (en dat zijn monteurs met een specifieke opleiding)
LSR staat voor Laagspanning en Retour (ook monteurs met specifieke opleiding)

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13
Puur uit interesse, maar wat voor beveiliging wordt er nu terug gelegd in Amersfoort? Ik kan dat eigenlijk nergens vinden. Of zoek ik ook niet goed genoeg? ;)

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-01 22:31
Ik ben an sich niet tegen die saneringsgekte, maar dat je straks vanuit Amersfoort sporen 4, 5 en 6 niet meer conflictvrij richting Hilversum kan vertrekken snap ik toch echt helemaal niks van..
breadje schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:29:
Puur uit interesse, maar wat voor beveiliging wordt er nu terug gelegd in Amersfoort? Ik kan dat eigenlijk nergens vinden. Of zoek ik ook niet goed genoeg? ;)
Een PLC of iVPI interlocking, weet even niet welke van de 2 maar dat zijn eigenlijk de enige keuzes die je hebt tegenwoordig.

Extraxyz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:32:
Ik ben an sich niet tegen die saneringsgekte, maar dat je straks vanuit Amersfoort sporen 4, 5 en 6 niet meer conflictvrij richting Hilversum kan vertrekken snap ik toch echt helemaal niks van..
Spoor 1 en 7 worden dedicated voor/van Hilversum en 6 en 2 voor Utrecht en die liggen conflictvrij met hogere snelheid... Er is een compromis gezocht voor minder wissels (minder storingskans), hogere snelheid maar wel minder bereikbaarheden.

Utrecht is hetzelfde opgebouwd en Amsterdam wordt ook zo en het lijkt wel te werken, toch? (al worden Amsterdam en Amersfoort niet zo extreem omgebouwd als Utrecht).

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 04-03-2024 16:42 ]

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-01 22:31
ArcticWolf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:41:
[...]

Spoor 1 en 7 worden dedicated voor/van Hilversum en 6 en 2 voor Utrecht en die liggen conflictvrij met hogere snelheid... Er is een compromis gezocht voor minder wissels (minder storingskans), hogere snelheid maar wel minder bereikbaarheden.

Utrecht is hetzelfde opgebouwd en Amsterdam wordt ook zo en het lijkt wel te werken, toch? (al worden Amsterdam en Amersfoort niet zo extreem omgebouwd als Utrecht).
De nieuwe layout houdt er helemaal geen rekening mee dat er in de daluren IC's (de 1500) én Sprinters (de 5800) vanuit Asd/Hvs in Amf moeten keren. De sprinter moet straks noodgedwongen via Schothorst/Vathorst blijven omrijden en de IC moet een aantal minuten eerder richting Hvs vertrekken (en daar dan lang staan wachten) omdat-ie zo'n enorm stuk linkerspoor moet blijven rijden en de tegentrein belemmert..

• efox
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-12-2025
Als de sporen 1 en 2 dedicated worden, betekent dat toch dat in oostelijke richting het conflict wordt verplaatst naar het traject Amf-Ama? In die richting is er dan geen ongelijkvloerse kruisingsmogelijkheid meer.
efox schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:19:
Als de sporen 1 en 2 dedicated worden, betekent dat toch dat in oostelijke richting het conflict wordt verplaatst naar het traject Amf-Ama? In die richting is er dan geen ongelijkvloerse kruisingsmogelijkheid meer.
Meeste sporen zijn nog wel bereikbaar via linkerspoor, maar optimaal is anders. Er zijn minder bereikbaarheden, maar wilt niet zeggen dat er niet meer bijgestuurd kan worden.

@Extraxyz
Het project wordt 50/50 gefinancierd door het niet terugbrengen van wissels: de onderhoudskosten en storingskosten over die minder in te brengen wissels zijn geïnterpoleerd over 20 jaar, zoveel financieel voordeel heeft het dus... De extra trein kilometers wegen niet op tegen die kosten, de robuustheid van het plan en de hogere snelheid.
Nu zie je vaak dat de sprinter Vathorst eruit wordt gegooid als deze meer dan 3 minuten vertraging heeft, zelfde met de IC Schothorst. Dat wordt straks minder, de "basis" van dit plan heeft dus meer voordelen dan nadelen. En NS en vervoerders kunnen via de TvV een veto geven als ze er echt op tegen waren.

[ Voor 40% gewijzigd door ArcticWolf op 04-03-2024 17:41 ]

• handoff
https://www.treinreiziger...21/01/Infra-NL-210107.pdf

Klopt het sporenschema (voor 2024) dat hier staat voor Amersfoort nog?
handoff schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:39:
https://www.treinreiziger...21/01/Infra-NL-210107.pdf

Klopt het sporenschema (voor 2024) dat hier staat voor Amersfoort nog?
Ja dat is wat er huidig ligt.

• handoff
ArcticWolf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:42:
[...]

Ja dat is wat er huidig ligt.
Ik bedoel wat in het kader 'FH/FW Amersfoort (Oostzijde 2021, Westzijde 2024)' staat.
handoff schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:50:
[...]

Ik bedoel wat in het kader 'FH/FW Amersfoort (Oostzijde 2021, Westzijde 2024)' staat.
Grotendeels wel als ik het zo in 1 oogopslag zie.

• breadje
ArcticWolf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:32:
[...]

Een PLC of iVPI interlocking, weet even niet welke van de 2 maar dat zijn eigenlijk de enige keuzes die je hebt tegenwoordig.
Sorry, mijn vraag was niet duidelijk. Ik bedoelde eigenlijk niet zozeer de interlocking, maar meer, wordt het emplacement nu ingericht met ERMTS (of voorbereid op) of is dat de bedoeling later alsnog aan te leggen? Ik ben nieuwsgierig wat pro-rail nu nog wel en niet doet met ermts na de ingreep vorig jaar over de uitrol.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:45
Enige uitrol van ERTMS hoef je niet te verwachten voor 2027/2028. Waar men hier spreekt over vernieuwing van het beveiligingssysteem gaat het niet om de treinbeveiliging, maar dus de interlocking/infrastructuur.
Het laatste nieuws op gebied van ERTMS-baanvakken is dat afgelopen december de aanbesteding voor Kijfhoek - Roosendaal van start is gegaan.

Overigens is NS eindelijk begonnen met het rijden van passagierstreinen onder ETCS tussen Amsterdam en Utrecht. Ritten met SNG en een bevoegde machinist kunnen nu dus onder ETCS gereden worden. Op dit moment is dat nog een heel klein groepje, dus de kans is klein dat je het werkelijk tegenkomt, maar met een aantal maanden zou dat groepje alweer een stukje groter moeten zijn en komt ook de Hanzelijn erbij (die moet eerst nog geüpdatet worden).

[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 05-03-2024 11:56 ]

• breadje
@EDIT dank voor je antwoord. Maar bedoel je daar mee te zeggen dat het voor de moderne interlocking systemen niet (meer) uitmaakt of ze assentellers, Eurobalises of stroomlopen als input krijgen voor de beveiliging? En andersom dus ook de aansturing van een lichtsein of balises maakt ook niet meer uit?

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-01 13:37
hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Vanaf Utrecht rond de 40 minuten zie ik, richting Enschede via Arnhem een vergelijkbare extra reistijd.
Valt me ergens nog mee inderdaad.
Als er gerommel is rond Amersfoort (of "erna") stuurt de NS app me altijd via Zwolle voor Enschede. Dat is ongeveer 40 minuten extra op het traject Den Haag, Enschede.
Vind ik best wat op een rit die normaal 2 uur en 20 minuten duurt.
Maar via Arnhem is toch nog wel flink wat langer, en je moet vier (!) keer overstappen?
Waarvan één overstap maar 3 minuten is, dus die loopt de soep in bij de minste of geringste tegenslag en kost je nog meer tijd.

Dat is geen route die ik zou kiezen (voor enske).

In beide gevallen moet je trouwens een stuk mee met Blauwnet, dat vind ik eigenlijk een vervelender probleem dan de extra reistijd.
Die stoelen in die treinen zijn zo bizar oncomfortabel als je een beetje boven het maaiveld uitsteekt qua grootte.
En je mag er niet in eten en drinken, dus daar moet je ook rekening mee houden voor je denkt even een lekker een kopje koffie mee te gaan nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Polderviking op 05-03-2024 12:41 ]

breadje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:43:
[...]

Sorry, mijn vraag was niet duidelijk. Ik bedoelde eigenlijk niet zozeer de interlocking, maar meer, wordt het emplacement nu ingericht met ERMTS (of voorbereid op) of is dat de bedoeling later alsnog aan te leggen? Ik ben nieuwsgierig wat pro-rail nu nog wel en niet doet met ermts na de ingreep vorig jaar over de uitrol.
breadje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:02:
@EDIT dank voor je antwoord. Maar bedoel je daar mee te zeggen dat het voor de moderne interlocking systemen niet (meer) uitmaakt of ze assentellers, Eurobalises of stroomlopen als input krijgen voor de beveiliging? En andersom dus ook de aansturing van een lichtsein of balises maakt ook niet meer uit?
Je zou in principe een NX interlocking systeem met spoorstroom detectie onder ERTMS kunnen laten werken. Het enige is dat het programma daar geen zin in had en zelf iets heeft bedacht. Maar in principe zijn alle systemen interoperabel met elkaar tegenwoordig.

Maar nee Amersfoort krijgt nog lang geen ERTMS.

• LordSinclair
Polderviking schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:32:
In beide gevallen moet je trouwens een stuk mee met Blauwnet, dat vind ik eigenlijk een vervelender probleem dan de extra reistijd.
Je moet dan ook je incheck omkatten, dat kost vast dan ook extra die omrijroute.

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-01 13:37
LordSinclair schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:30:
[...]

Je moet dan ook je incheck omkatten, dat kost vast dan ook extra die omrijroute.
Je NS abonnement werkt in de basis gewoon in Blauwnet, al moet je evengoed nog wel omchecken.
Of je exta betaald als je los voor de kaartjes betaald weet ik niet, maar dat zal wel ja.
Chipkaart systeem weet niet dat jij daar in zit omdat er geen andere route mogelijk is.

[ Voor 25% gewijzigd door Polderviking op 05-03-2024 13:42 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
EDIT schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:53:
Ritten met SNG en een bevoegde machinist kunnen nu dus onder ETCS gereden worden. Op dit moment is dat nog een heel klein groepje, dus de kans is klein dat je het werkelijk tegenkomt, maar met een aantal maanden zou dat groepje alweer een stukje groter moeten zijn en komt ook de Hanzelijn erbij (die moet eerst nog geüpdatet worden).
Misschien leuk om te noemen: dit betekent ook dat NS voor het eerst 160 kan rijden op het hoofdrailnet :)
Nu nog niet in de dienstregeling, maar het kan wel gebruikt worden om vertraging in te lopen.
breadje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:02:
Eurobalises past niet in dit rijtje :P Dat zijn bakens die ETCS berichten (of zelfs andere pakketten zoals TBL1+) door kunnen geven aan de trein. Vergelijkbaar met ATB-NG bakens.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-01 23:51
Als "domme" meelezers zou ik voor Amersfoort zeggen: haal alles weg inclusief de bovenleiding, leg je nieuwe sporen zonder rekening te hoeven houden met hoogte of bijzondere machines in een hoger tempo. En plaats vervolgens ETCS voorbereide beveiliging en bovenleidingsportalen die hogere spanningen aan kunnen.

Wil je straks over naar ETCS of hogere bovenleidingsspanningen, dan worden de grote stations toch wel de spannende punten. En het zou jammer zijn als de boel dan weer plat moet.

Maar oké, ik weet dat dit te kort door de bocht is ten opzichte van de praktijk.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:47
ucsdcom schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:10:
Als "domme" meelezers zou ik voor Amersfoort zeggen: haal alles weg inclusief de bovenleiding, leg je nieuwe sporen zonder rekening te hoeven houden met hoogte of bijzondere machines in een hoger tempo. En plaats vervolgens ETCS voorbereide beveiliging en bovenleidingsportalen die hogere spanningen aan kunnen.

Wil je straks over naar ETCS of hogere bovenleidingsspanningen, dan worden de grote stations toch wel de spannende punten. En het zou jammer zijn als de boel dan weer plat moet.

Maar oké, ik weet dat dit te kort door de bocht is ten opzichte van de praktijk.
Tja, probleem met die aanpak is dat het duurder is. Alles moet altijd op de korte termijn zo goedkoop mogelijk.

Ik ben het wel met je eens dat het zonde is om te zien dat er komende tijd heel veel stukken spoor op de schop gaan, maar er duidelijk geen visie is.

• breadje
marcop23 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Eurobalises past niet in dit rijtje :P Dat zijn bakens die ETCS berichten (of zelfs andere pakketten zoals TBL1+) door kunnen geven aan de trein. Vergelijkbaar met ATB-NG bakens.
Eh, ja scherp. Ik heb ze ook dubbel genoemd, ik bedoelde eigenlijk dat je de bakens koppelt aan de output van de beveiliging zoals nu de seinen stelsel 55 gekoppeld zijn aan de output. Ze doen inderdaad niet aan treindetectie O-)

Overigens begreep ik dat zelfs hageltje nieuw spoor, zoals bijvoorbeeld de verdubbeling bij delft 'ouderwets' wordt beveiligd.
Ik vind het zo jammer dat we nu dus al last hebben van de werkzaamheden, wetende dat we over een paar jaar opnieuw het gehele traject moeten ombouwen. Maar sja, het spoor is niet het enige onderwerp waar het kabinet op dit moment wat kortzichtig in besluit. Ik begrijp dat er extra kosten zijn om het nu goed te doen. Tegelijkertijd zijn investeringen over het algemeen voor het Rijk goed uit te leggen. Zeker als je daarmee voorkomt dat je over een aantal jaar opnieuw moet investeren.

Even los van het voorbeeld bij Delft, is Amersfoort geen onderdeel van de internationale (goederen)verbinding Amsterdam-Berlijn? Daar zijn toch afspraken over met de EU dat die onder ERMTS aangelegd moeten worden?
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Tja, probleem met die aanpak is dat het duurder is. Alles moet altijd op de korte termijn zo goedkoop mogelijk.

Ik ben het wel met je eens dat het zonde is om te zien dat er komende tijd heel veel stukken spoor op de schop gaan, maar er duidelijk geen visie is.
Er is wel visie, maar geen geld en het ERTMS programma (losstaand onderdeel binnen ProRail) heeft enorm veel problemen (en die veroorzaken ook de geld problemen)... ATB-EG & iVPI en PLC interlocking systemen kunnen echt nog heel lang mee en er is niks mis mee en zijn echt een stuk goedkoper.
Verder lopen er ook ATB-EG + assenteluitrol (Az-LM 2019) vervangingsprojecten binnen NL om deze later (mogelijk) op te nemen in de ERTMS.

Het is echt aan ERTMS te wijten dat het in NL zo stroef loopt. Az-LM 2019 + ACE's zijn prima geschikt voor ERTMS, maar er moest zonnodig weer iets speciaals ontwikkelt voor ERTMS. Verder heeft de aanbestedingswetgeving heel veel problemen veroorzaakt, waardoor echt alles bij Thales ligt die daar nog niet de capaciteit voor had. Verder veroorzaakt de switch van dat ProRail verantwoordelijk is voor het remgedrag van treinen naar de vervoerders ook veel problemen. Het is een andere manier van denken die nog niet wilt landen. Maar de safety-case rondkrijgen is ook 1 groot drama (meer wil ik hier ook niet over kwijt).

Eerlijk, ik ben zelf betrokken bij ENL en heb wat verbeter voorstellen gedaan om NTC - ERTMS transities te verbeteren en dat wilde het ERTMS programma niet... en toen noemde de Denen en zelfs de Duitsers ons conservatief, just saying.

Blijf aub bij ATB-EG icm PLC/iVPI & Assentellers. Dat is betrouwbaar zat voorlopig (en een heeeeel stuk goedkoper).

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:47
ArcticWolf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:51:

Er is wel visie, maar geen geld.
Ik doel er inderdaad op dat er vanuit een hoog niveau aangegeven moet worden: "Het Nederlands spoorwegennet volledig ERMTS zijn in 2035", en dat daar dan ook de nodige middelen voor beschikbaar gemaakt worden.
het ERTMS programma (losstaand onderdeel binnen ProRail) heeft enorm veel problemen (en die veroorzaken ook de geld problemen)...
Ik zou verwachten dat als er een duidelijke missie is dat alle neuzen dezelfde kant op moeten staan, en het een integraal onderdeel is van de bedrijfsvoering om naar het doel toe te werken. Als iets een losstaand onderdeel is krijg ik al snel het gevoel dat er binnen het bedrijf een twee splitsing is. Wat volgens mij erg terughoudend kan werken. Het ene deel van het bedrijf werkt naar het doel toe, terwijl de rest er achteraan hobbelt / geen kennis van ontwikkelingen krijgt / geen rekening houdt met.
Blijf aub bij ATB-EG icm PLC/iVPI & Assentellers. Dat is betrouwbaar zat voorlopig (en een heeeeel stuk goedkoper).
Is ATB-EG goedkoper voor ProRail om aan te leggen? Of is ATB-EG ook goedkoper als we rekening houden dat al het materieel deze beveiliging speciaal moet krijgen? Ik zou ook verwachten dat je door schaalgrootte juist "standaard" apparatuur hier voor kan maken die door grote delen van de EU gebruikt kan worden.

Want dat is volgens mij ook waarom we naar ERTMS willen, zodat niet elk land een eigen eilandje is met eigen beveiliging, maar dat trans-europese inzet van materieel makkelijker wordt.

In welke mate is de aanleg van ERTMS nu een samenwerking van meerdere landen? Ik hoop niet dat elk land eigen apparatuur ontwikkeld om "dezelfde" standaard te implementeren.

Dit is niet als aanval bedoeld, ik waardeer je reacties hier altijd _/-\o_
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:19:
[...]

Ik doel er inderdaad op dat er vanuit een hoog niveau aangegeven moet worden: "Het Nederlands spoorwegennet volledig ERMTS zijn in 2035", en dat daar dan ook de nodige middelen voor beschikbaar gemaakt worden.
2053 bedoel je? ;) er is een planning. Volgens mij gaan Utrecht en Amsterdam ergens na 2050 om naar ERTMS. De rest ligt er tussenin.
[...]

Ik zou verwachten dat als er een duidelijke missie is dat alle neuzen dezelfde kant op moeten staan, en het een integraal onderdeel is van de bedrijfsvoering om naar het doel toe te werken. Als iets een losstaand onderdeel is krijg ik al snel het gevoel dat er binnen het bedrijf een twee splitsing is. Wat volgens mij erg terughoudend kan werken. Het ene deel van het bedrijf werkt naar het doel toe, terwijl de rest er achteraan hobbelt / geen kennis van ontwikkelingen krijgt / geen rekening houdt met.
De oorzaak waarom dit zo gegroeid is, is mij redelijk onbekend. Het gerucht gaat dat men destijds (ook alweer 15 jaar geleden) zich ongehoord voelde bij de rest/management en daarom zichzelf heeft geïsoleerd tov. de rest en werkelijkheid.
Verder heeft men de ambitie-lat veel te hoog gelegd naar mijn mening, alles moet ineens een goudenrandje hebben terwijl er een prima compromis met de bestaande systemen te maken. ERTMS is eigenlijk maar een klein deel van het complete beveiligingssysteem en de aan- en besturing van het geheel.
De detectie en interlocking staan in principe los van ERTMS.
Je kan het wel slimmer maken (en uiteindelijk ook goedkoper), maar het is niet noodzakelijk. De grootste wijziging van ERTMS is dat niet meer de baan bepaald wat de trein doet, maar dat de trein bepaald wat hij moet doen.
[...]

Is ATB-EG goedkoper voor ProRail om aan te leggen? Of is ATB-EG ook goedkoper als we rekening houden dat al het materieel deze beveiliging speciaal moet krijgen? Ik zou ook verwachten dat je door schaalgrootte juist "standaard" apparatuur hier voor kan maken die door grote delen van de EU gebruikt kan worden.

Want dat is volgens mij ook waarom we naar ERTMS willen, zodat niet elk land een eigen eilandje is met eigen beveiliging, maar dat trans-europese inzet van materieel makkelijker wordt.

In welke mate is de aanleg van ERTMS nu een samenwerking van meerdere landen? Ik hoop niet dat elk land eigen apparatuur ontwikkeld om "dezelfde" standaard te implementeren.

Dit is niet als aanval bedoeld, ik waardeer je reacties hier altijd _/-\o_
ERTMS zal altijd duurder blijven om in te bouwen dan ATB-EG. Bij ATB hoeft de trein alleen de ATB code op te vangen en deze om te zetten naar snelheid.
Bij ERTMS ben je gebonden aan de verbinding met het RBC en je hebt een DMI nodig, het kost sowieso dus meer apparatuur.

Voordeel is wel dat je inderdaad de grens over kan rijden en dat de trein gewoon verder kan rijden met 1 systeem waardoor de machinist ook niet bijgeschoold hoeft te worden bv.
Maar je bent alsnog gebonden aan multicourant materieel ivm bovenleiding.. dus of het echt helpt qua kosten? Denk het niet.

De teksten in de balises en van en naar het RBC zijn allemaal uniform in Europa, dus dat blijft interoperabel. Enige discussie blijft of je open of gesloten systeem neemt. We hebben in NL meerdere gesloten systemen liggen en dat leid tot lange doorlooptijden en hoge kosten voor het wijzigen van de systemen. Er zijn wel meerdere versies van ERTMS systemen in omloop, een trein die een lagere versie heeft dan wat de baan heeft wordt niet toegelaten bijv. andersom dan weer wel.
Terwijl iVPI en PLC open systemen zijn die iedereen met boolean kennis kan programmeren.

Edit:
Ik zei in m'n vorige posts dat Amersfoort een EBS systeem heeft; Rotterdam, Harmelen en Deventer (die laatste is EBS-plus) hebben dat ook, dat zijn gesloten Siemens systemen. Het kost echt (ziek) veel geld om dat aan te passen. Daarom willen we er van af, de HSL is overigens ook ERTMS op een EBS-achtige interlocking gebaseerd. Amsterdam - Utrecht is weer een EBI-lock systeem van Bombardier en de Hanzelijn en Betuweroute hebben een systeem van Alstom.
Het systeem van Thales zou wel "open" moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 05-03-2024 23:28 ]

• breadje
Is het werkelijk zo dat de life-cycle cosy van ERTMS zo slecht is? Het is ongetwijfeld doorgerekend, maar ik zou zeggen dat het ontbreken van lichtseinen ook wat oplevert. En ook het feit dat je personeel niet voor ieder systeem apart hoeft te trainen (al is dat uiteraard winst voor de gebruiker, niet prorail).
Is er voor Nederland ook geen capaciteitsverbetering haalbaar met ERTMS? Dat is een van de redenen dat de ECML in Engeland over gaat naar ERTMS, daar wordt het voornamelijk verkocht als verbetering van de capaciteit. De opvolgtijden zouden daar dramatisch omlaag kunnen. Dat heeft overigens ook wel te maken met het systeem dat ERTMS daar vervangt en het ronduit ontbreken van fatsoenlijke treinbeïnvloeding op grote stukken van het net.
breadje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:29:
Is het werkelijk zo dat de life-cycle cosy van ERTMS zo slecht is? Het is ongetwijfeld doorgerekend, maar ik zou zeggen dat het ontbreken van lichtseinen ook wat oplevert. En ook het feit dat je personeel niet voor ieder systeem apart hoeft te trainen (al is dat uiteraard winst voor de gebruiker, niet prorail).
Is er voor Nederland ook geen capaciteitsverbetering haalbaar met ERTMS? Dat is een van de redenen dat de ECML in Engeland over gaat naar ERTMS, daar wordt het voornamelijk verkocht als verbetering van de capaciteit. De opvolgtijden zouden daar dramatisch omlaag kunnen. Dat heeft overigens ook wel te maken met het systeem dat ERTMS daar vervangt en het ronduit ontbreken van fatsoenlijke treinbeïnvloeding op grote stukken van het net.
Ik heb geen idee qua life-cycle costs, maar zoals het nu wordt ge-engineerd levert het echt 0,0 op voor Nederland, de opvolgtijden worden slechter en hoe ze het technisch hebben ge-engineerd kost het meer dan het seinstelsel. En of het qua beschikbaarheid beter wordt hangt ook weer af van GSM-R en het RBC... Naar mijn mening zijn we op dit moment beter af met de huidige systemen.

• Arator
Nog een voordeel van ERTMS, of toch het gedeelte GSM-R, en op Belgisch gebied, de noodoproepen. Trein maakt iets mee en verstuurt een noodoproep. Alle actoren binnen het gebied ontvangen dit.
Vorige week kwam er nog een noodoproep zonder gesproken boodschap binnen op het seinhuis in Antwerpen. Nakijken welke cel het verstuurde, bleek Antwerpen-Centraal te zijn. Nakijken welk type materieel die noodoproep had verzonden. Bleek een trein te zijn die zich nog aan het klaarmaken was, waarbij de bestuurder per ongeluk de verkeerde knop had ingedrukt.
Op een paar minuten afgehandeld.
Vorige nacht opnieuw een oproep zonder gesproken boodschap. Opzoeken welke cel. Nu stond het treinnummer er wel bij. Bleek het om een persoonsaanrijding te gaan en bestuurder was te zwaar in shock om dit door te geven.
Dus zelfs zonder enige info te geven, hebben we op een paar minuten gevonden waar en wie het was.

@breadje voor die capaciteitsuitbreiding moet je al naar moving blocks. Bij mijn weten, zit dit in level 3.

[ Voor 5% gewijzigd door Arator op 05-03-2024 23:41 ]

Arator schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:38:
Nog een voordeel van ERTMS, of toch het gedeelte GSM-R, en op Belgisch gebied, de noodoproepen. Trein maakt iets mee en verstuurt een noodoproep. Alle actoren binnen het gebied ontvangen dit.
Vorige week kwam er nog een noodoproep zonder gesproken boodschap binnen op het seinhuis in Antwerpen. Nakijken welke cel het verstuurde, bleek Antwerpen-Centraal te zijn. Nakijken welk type materieel die noodoproep had verzonden. Bleek een trein te zijn die zich nog aan het klaarmaken was, waarbij de bestuurder per ongeluk de verkeerde knop had ingedrukt.
Op een paar minuten afgehandeld.
Vorige nacht opnieuw een oproep zonder gesproken boodschap. Opzoeken welke cel. Nu stond het treinnummer er wel bij. Bleek het om een persoonsaanrijding te gaan en bestuurder was te zwaar in shock om dit door te geven.
Dus zelfs zonder enige info te geven, hebben we op een paar minuten gevonden waar en wie het was.

@breadje voor die capaciteitsuitbreiding moet je al naar moving blocks. Bij mijn weten, zit dit in level 3.
Naar mijn weten is dat puur een functie van GSM-R en heeft niks met ertms te maken.

• Arator
ArcticWolf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:43:
[...]

Naar mijn weten is dat puur een functie van GSM-R en heeft niks met ertms te maken.
En maakt GSM-R een onderdeel uit van ERTMS, net zoals ETCS. ;)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
ucsdcom schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:10:
De bovenleiding kan al 3kV aan zonder al te veel aanpassingen. Het is NS die 3kV tegenhield, vanwege de kosten van de ombouw van materieel en hun personeelstekort...
Arator schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:55:
[...]

Maar GSM-R wordt nu ook al gebruikt voor communicatie tussen treinen dus dat is niet een nieuw onderdeel specifiek voor ERTMS.
Als @EDIT een noodoproep plaatst dan kan de treindienstleider dat gelijk doorzetten naar alle treinen in diezelfde cell.

• iamerwin
  • Nu online
ArcticWolf schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:48:
[...]

Als @EDIT een noodoproep plaatst dan kan de treindienstleider dat gelijk doorzetten naar alle treinen in diezelfde cell.
Gebeurt dat niet automatisch?

Als ik hier in Duitsland een noodoproep plaats (een Nothaltauftrag) geef, dan hoort iedereen (in de buurt) met een GSM-R apparaat dat. Daar hoeft de Fahrdienstleiter niks voor te doen. :)

iamerwin schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:51:
[...]

Gebeurt dat niet automatisch?

Als ik hier in Duitsland een noodoproep plaats (een Nothaltauftrag) geef, dan hoort iedereen met een GSM-R apparaat dat. Daar hoeft de Fahrdienstleiter niks voor te doen. :)
Oh dat zou best kunnen, ken niet alle systemen even goed.

• EDIT
Arator schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:55:
[...]

GSM-R is onderdeel van ERTMS, maar GSM-R is niet gelijk aan ERTMS.
Anders zou al 100% van de treinen ERTMS hebben in Nederland, wat gewoon niet het geval is. Daarnaast gaat het hier om GSM-R voice-functies, waar ETCS L2 gebruik maakt van de datafunctionaliteit.
Alarmeringsfuncties zijn een standaard onderdeel van GSM-R voice. Elke trein in Nederland, ook die zonder ETCS, kan dat.

Alarmeringen komen binnen bij alle treinen die in hetzelfde geografische gebied (broadcast cell) rijden, op basis van treinnummer of op basis van de zendmast waarmee de trein verbinding heeft.
Alarmeringen van de treindienstleider zijn ook in de omliggende cells te horen volgens mij.

[ Voor 27% gewijzigd door EDIT op 06-03-2024 08:01 ]

• breadje

Niet helemaal, je kan spoor secties kleiner maken en omdat je (als het goed is) verschillende remprofielen hebt zou je in theorie een stoptrein dichter achter een goederen trein aan kunnen sturen. Overigens is dit de argumentatie in de UK. In Nederland/België zijn de spoorsecties dus waarschijnlijk al kleiner is is de capaciteitsverbetering dus verwaarloosbaar, of volgens ArticWolf zelfs slechter

• EDIT
Dat de capaciteitsverdeling slechter wordt komt, als ik het goed heb begrepen, vooral omdat men een veel te conservatieve remcurve wil aannemen, en omdat men een aantal oude regels voor bijvoorbeeld plaatsing van de SMBs vanuit het visuele seinstelsel wil overdragen naar ERTMS. Daardoor kunnen SMBs niet gewoon op de meest efficiënte plek neergezet worden en gaat alle winst dus eigenlijk gewoon verloren.
EDIT schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:11:
Dat de capaciteitsverdeling slechter wordt komt, als ik het goed heb begrepen, vooral omdat men een veel te conservatieve remcurve wil aannemen, en omdat men een aantal oude regels voor bijvoorbeeld plaatsing van de SMBs vanuit het visuele seinstelsel wil overdragen naar ERTMS. Daardoor kunnen SMBs niet gewoon op de meest efficiënte plek neergezet worden en gaat alle winst dus eigenlijk gewoon verloren.
Bijna goed, het slechte remmodel zorgt ervoor dat de machinist al veel eerder moet remmen dan noodzakelijk. Daarom is het zo'n enorme discussie, wat ik al eerder zei.. huidig (onder NS54) is ProRail verantwoordelijk om voldoende remafstand te bieden tussen de seinen, onder ERTMS is de trein "verantwoordelijk" met input vanuit de baan.
De fabrikant is verantwoordelijk voor het aanleveren van een gegarandeerd rempercentage vanuit de remcomputer en dan heb je vanuit Europa een leidraad om als land verschillende remkarakteristieken toe te passen (herijking afstand, marges, gladspoor, releasespeed, etc..)
Om 1 of andere reden willen ze hier het remmodel niet herijken en dat leid tot (zeer) vroeg remmen naar een lagere snelheid waardoor je rijtijd verliest. (ik kan wel een hypothese schetsen maar kost nogal veel tijd om op te schrijven :+ )

Dit is nog wel het leukste voorbeeld: https://www.20min.ch/stor...-bei-der-sbb-920417130337

De SBB gebruikt behoorlijk sportieve remcurves in hun bestaande systeem. Ze hebben toen enkele baanvakken omgebouwd naar Level 2 en toen haalde ze de dienstregeling niet meer omdat de remcurves te conservatief waren. Nu hebben ze tijdelijk level 2 omgezet naar level 1 limited supervision, zodat de machinisten weer zoals vanouds hun dienstremming kunnen inzetten 8)7

• EDIT
@ArcticWolf Weet jij toevallig in hoeverre ICNG al voldoet aan dat remmodel?
Natuurlijk heeft die een behoorlijke sloot aan remvermogen, maar als ik daar de remcurve exact volg, dan vliegen alle koffiebekers van de tafel.
Als al het reizigersmaterieel zo'n soort remvermogen en remcurve zou hebben, dan denk ik niet dat er in de praktijk heel erg veel verschil zal zitten (niet positief, maar ook niet negatief) in z'n algemeenheid omdat ik niet verwacht dat veel machinisten hun remmingen aan zouden passen met ETCS ten opzichte van de huidige remmingen onder ATB. Veel machinisten vinden zelfs al dat de huidige remdwang onder ATB te zwaar is bij het NS materieel en zouden liever zelf al rustiger remmen, wat onder ETCS natuurlijk dan prima mogelijk is.
De grootste winst die volgens mij vooral te halen is, zit in de kortere blokken en het sneller kunnen wegrijden uit een station, mits goed ontworpen.

[ Voor 21% gewijzigd door EDIT op 06-03-2024 16:22 ]

EDIT schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:20:
@ArcticWolf Weet jij toevallig in hoeverre ICNG al voldoet aan dat remmodel?
Natuurlijk heeft die een behoorlijke sloot aan remvermogen, maar als ik daar de remcurve exact volg, dan vliegen alle koffiebekers van de tafel.
Als al het reizigersmaterieel zo'n soort remvermogen en remcurve zou hebben, dan denk ik niet dat er in de praktijk heel erg veel verschil zal zitten (niet positief, maar ook niet negatief) in z'n algemeenheid omdat ik niet verwacht dat veel machinisten hun remmingen aan zouden passen met ETCS ten opzichte van de huidige remmingen onder ATB. Veel machinisten vinden zelfs al dat de huidige remdwang onder ATB te zwaar is bij het NS materieel en zouden liever zelf al rustiger remmen, wat onder ETCS natuurlijk dan prima mogelijk is.
De grootste winst die volgens mij vooral te halen is, zit in de kortere blokken en het sneller kunnen wegrijden uit een station, mits goed ontworpen.
Ik heb een tijdje geleden al een collega van jou gevraagd of de ICNG gebruik maakt van een lambda input voor het remmodel of dat deze nog op het oude type zit. Maar hij wist dat ook niet, ik gok eigenlijk van wel. Treinen die "lambda" gebruiken kunnen veel nauwkeuriger remmen, dat verklaard namelijk ook waarom een ICNG zo'n scherpe curve krijgt.
Het probleem is, is dat het remmodel in NL een afgeleide is van een remtest die ooit is gedaan met alle correctie factoren erin en het vervelende is, dat alle treinen (en types) daar anders mee omgaan.

Bijv: als je 100x afremt van 60 - 0 dan krijg je een gemiddelde van 160 meter bij gegarandeerde remmen (je hebt ook niet gegarandeerd remvermogen). Hoe nauwkeuriger de odometrie van je trein is, hoe beter die omgaat met de remparameters en dat doet de ICNG echt een heel stuk beter.

Het zwaardere ATB remcriterium was maar een pleister voor hogesnelheid STS'en ipv een echte oplossing en idd het zit de lagere snelheden wel in de weg ja.

ATB-NG is al heel wat fijner qua remgedrag.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Nee, je hoeft niet naar "moving block", je kunt ook naar kleinere blokken. Level 3 bestaat sinds de TSI-update van 2023 niet meer en heet tegenwoordig gewoon Level 2.

Vergeet niet dat ETCS alléén de interface tussen trein en wal beschrijft. Het beschrijft niets over blokgroottes en of die vast of dynamisch moeten zijn. Het enige verschil tussen Level 2 en Level 3 was de informatie van de trein of de trein nog compleet is (de zgn "trein-integriteit").

In de TSI-update (Baseline 4) die vorig jaar uitgebracht is, is dit verschil komen te vervallen. Level 3 bestaat niet meer en je hebt onder Level 2 treinen die wel of niet betrouwbaar kunnen melden of ze compleet zijn.
Wat je verder in de beveiliging doet met die informatie staat niet in de TSI.

Wat je er mee kán doen is bijvoorbeeld "hybride train detection" (voorheen ook wel "Hybrid Level 3" genoemd). Daar gebruik je de informatie uit de trein als deze betrouwbaar genoeg is (dus inclusief de trein-integriteit) en voor treinen die dat niet hebben gebruik je hele grote blokken. Op deze manier kun je besparen op infra-kosten (en minder onderdelen in de infra geeft minder kans op infra-storingen), krijg je hoge capaciteit als je goed materieel inzet en kun je er met wat minder capaciteit ook veilig rijden als je materieel geen integriteitscontrole heeft. Je kunt de 2 treintypen mixen (vandaar het "hybride"). Voor meer info, zie: https://ertms.be/activities/level3 (die URL mogen ze ook wel eens aanpassen....)

Hoe je dan de blokgroottes optimaliseert is een ontwerpvraagstuk, waarbij je de beoogde vloot, benodigde capaciteit en beschikbaar budget in meeneemt. Dat heeft dus niet direct iets met ETCS te maken.
Level 2 met kleinere blokken kan altijd, maar dat wilt niet altijd zeggen dat je opvolging wint. NS54 met 300 meter blokken levert dezelfde, al dan niet meer capaciteit op.

Het grootste verschil met Level 3 is dat de baan alleen nog maar passieve apparatuur heeft. De detectie en aansturing geschied volledig via de trein en het RBC. Dus zou een stuk goedkoper moeten zijn.
En je zou mogelijk treinen beter "voorspelbaar" kunnen inleggen... maar of dat in de praktijk echt iets oplevert... denk het niet.

Pagina: 1 ... 107 ... 170 Laatste